De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.751 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 16:06
Marcel, het idee dat een positieve houding je kansen bij kanker vergroot is helaas onzin. Het klinkt leuk en lijkt wellicht logisch, maar daar blijft het dan ook bij. http://www.elsevier.nl/We...f-denken-ELSEVIER143479W/
http://www.gva.be/archief...39-48df-97d9-aa020b9cc16f

Dat jomanda net zo goed werkt als chemicaliën (ik neem aan dat je chemokuren bedoelt) kan Sylvia Millecam helaas niet navertellen.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 18-05-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53

ericplan

5180 Wp PV

Wubbo heeft er een jaar bijgekocht, bijna letterlijk. Daar heeft ook niet iedereen het geld voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op zondag 18 mei 2014 @ 21:01:
Wubbo heeft er een jaar bijgekocht, bijna letterlijk. Daar heeft ook niet iedereen het geld voor.
Stond daar ook zijn huis voor tekoop, die villa met die lelijke panelen? Het was een bijzondere man, groot gemis voor de duurzaamheid leifhebbers/aanhangers.

Interessante line of text van hem: waarom olie kopen van mensen uit een arabisch land die er steenrijk van worden en wij hier ons scheel betalen voor de vervuiling van diezelfde olie.

Sterk punt!
R.i.p wubbo

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1397719

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 18-05-2014 21:13 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:00
Het is en blijft een nare ziekte. Net zoals we nog steeds niet 100% zeker kunnen genezen kunnen we ook niet het ziekteverloop 100% voorspellen.
Als jij na het horen van de uitslag bij de pakken neer gaat zitten en jezelf gaat verwaarlozen is het eerder afgelopendan wanneer je goed voor jezelf zorgt en alles eruit probeert te halen wat er nog uit te halen is.

Toevallig ken ik iemand die jaren geleden de kerst niet zou halen. We zijn nu tig jaar verder, ze hebben een long weggehaald en later nog een hersentumor weggehaald. Als die persoon bij de pakken neer was gaan zitten was ze nooit bij die nieuwe arts terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Laat ik het zo zeggen, "er is meer tussen hemel en aarde" dan waar wij nu weet van hebben.
Ook ik ben iemand van de punten en komma's en wil alles vaak onderbouwd zien en zal niet snel iets "aannemen" als het mij onbekend is.

Ik vind dan ook veel dingen "zweverig" en niet "down to earth".
Toch ben ik zelf ook wel eens tegen dingen aangelopen die ik niet kon verklaren/bewijzen, ook al kan ik redelijk veel dingen napluizen.
Dus ja ik denk dat "er meer is tussen hemel en aarde" en dat we nog maar aan het begin staan van een nieuwe ontdekkingsreis waarin we zullen ontdekken dat er wel degelijk meer is.

Totdat het duidelijk is dat we door een kier van een deur iets zien wat zweverig is en toch valt te verklaren blijf ik sceptisch maar veroordeel niet.

Als ik zo'n 100/150 jaar terug in de tijd zou leven en de wetenschap van toen zou accepteren en nieuwe visie's/blikvelden niet zou bekijken/onderzoeken dan zou het zo maar kunnen zijn dat ik, gezien in onze huidige tijd, heel veel grootheden zou negeren/schofferen. Kijk naar de geschiedenis er zijn (nu) vele grote wetenschappers (tientallen) jaren voor gek verklaard om hun denkbeelden hoe de wereld in elkaar steekt.

Dat Wubbo deels koos voor "andere" behandelmethoden kan ik begrijpen, als je het einde van de doodlopende weg ziet wil je graag een ander weg inslaan om het doodlopende spoor te ontwijken ook al zijn dat wegen die je eerder negeerde omdat ze niet voldeden aan je eisen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

marcel87 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:23:
[...]Nou nou, vind dit nogal kortzichtig gesteld.
Mensen die het niet meer zien zitten met zo'n klote ziekte, die leggen in het algemeen eerder het loodje dan de doorzetters met positieve geest.

Wat boeit het eigenlijk of het wel of niet klopt, uiteindelijk gaat het erom als je zelf in zo'n situatie zit waarschijnlijk beter af bent als je het leven nog positief inziet ipv zwaar depri te reageren omdat je toch morgen doodgaat... Het gaat er heel veel om of je toegeeft aan iets wat je hebt of niet hebt en om het om te zetten in iets positiefs, of dat nou zweverig is voor iemand die ver erbuiten staat boeit

....
Er zijn twee veronderstelde effecten van een positieve levenshouding en/of zweverige toestanden tijdens een dergelijke aandoening:
1. Het heeft een gunstige invloed op het beloop van de ziekte en kan zelfs ervoor zorgen dat de ziekte verdwijnt. Dit is grote kul imho. Verkeerd muterende cellen geven geen ruk om je geestestoestand, en er is geen enkel wetenschappelijk bewijs of ook maar een sterke aanleiding dat het zo is.
2. Je geestelijk welzijn (kwaliteit van het leven) verbeteren voor de tijd die je nog rest. Dat kan zeer zeker.

Wubbo advoceerde zonder twijfel nr. 1, en helaas taande daardoor het aanzien van hem in mijn ogen significant. Ik kon eigenlijk mijn ogen en oren niet geloven toen ik de desbetreffende P&W aflevering zag.

Naja, te veel focus op de negatieve kant dus laten we erover ophouden... er is een goed man heengegaan. RIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 13:48
Tja negatieve kant? Geen idee, tis gewoon een kant vant verhaal dat erbij hoort, een gebeurtenis.... De rest van de reactie die ook op die van jou van toepassing is staat onder die van blissard (hieronder).
blissard schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:47:
Marcel, het idee dat een positieve houding je kansen bij kanker vergroot is helaas onzin. Het klinkt leuk en lijkt wellicht logisch, maar daar blijft het dan ook bij. http://www.elsevier.nl/We...f-denken-ELSEVIER143479W/
http://www.gva.be/archief...39-48df-97d9-aa020b9cc16f
Tja, hoe hebben ze dat gemeten dan? Geen mens is hetzelfde, geen lichaam is hetzelfde, geen situatie hetzelfde, dus hoe kunnen ze zeggen groep 1 ging eerder dood door depressiviteit en groep 2 leefde langer door optimisme of juist niet. Ik zie daar weinig meetbaars in waar je aan kunt refereren zodat het werkelijk een feit is.

Voorbeeld: een persoon kan slecht tegen 3 specifieke chemo's en van de laatste andere chemo krijgt ie allerlei bijwerkingen, hij is heel positief maar gaat dood na 3 jaar. Hoe kan je dat vergelijken met een ander persoon die amper bijwerkingen heeft (lees: geen extremen) en na 2 jaar overlijdt. Hoe kunnen ze het als een feit neerzetten als je zo 100 mensen hebt die op tal van manieren van elkaar verschillen? Of bij 10.000 mensen van mijn part?
Je hebt daar zo ontelbaar veel parameters in zitten die per persoon dan ook nog gigantisch variëren in grootte, dat je volgens mij met een unieke parameteranalyse via een Design of Experiments bijv. met de Monte Carlo simulatie 5 miljoen mogelijkheden moet doorrekenen en vervolgens er nog niks nuttigs over kunt zeggen. Simpelweg omdat het staaft op niets, tenzij je een hoop aannamen doet, die je bij je eindresultaat niet publiceert... Want dat kan ook gewoon natuurlijk, wordt wel vaker gedaan.... dat blijkt dan ook wel uit de zoveel nieuwe onderzoeken die dan opeens komen met "voortschrijdend inzicht".

Mja dat is met parameters. Een hoop van die onderzoeken is gewoon gekeken hoe lang een groep bleef leven, zonder specifiek te kijken naar die verschillen. Rijp voor de prullenbak, zo kan je er niks nuttigs over zeggen. Je leest dat ook daarin, simpelweg naar elkaartoe tegenstrijdig geschreven.
Zou hetzelfde zijn als je op Mindergas een villa gaat vergelijken met een flat, zonder daar specifieke invoervariabelen als basis te hebben... wellicht de stookgrens als enige basis, nou das lekker vergelijken natuurlijk. 8)7

Overigens: ik heb er niet mee bedoeld of gezegd dat kwaadaardige cellen opeens veranderen naar normale goedaardige/niet-kankercellen, zodat er helemaal niets meer aan de hand is. Doch kan je het wel ermee rekken, stressfactoren en een hoop andere dingen hebben ook (negatieve) invloeden op je cellen... als jij überpositief bent en er nog zin in hebt zal dat invloed hebben. Of dat je daardoor nog het onmogelijke probeert te doen, zie bijv. reactie.

Uit een ander onderzoek van het KWF is ook benoemd:
Een kort citaat uit onderstaande berichtgeving: Mensen die actief omgaan met de ziekte hebben een betere immuunfunctie en lagere cortisolspiegels. Dat in tegenstelling tot mensen die passief met de ziekte omgaan. Ook zijn er sterke aanwijzingen dat het mogelijk is het gedrag van de patiënt in dit opzicht te beïnvloeden. Er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat psychotherapie een gunstig effect heeft op het verminderen van recurrence (noot redactie: terugkomen van de kanker) en op het verbeteren van de survival duur (noot redactie: overlevingsduur) .
vervolg ... @ blissard schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:47:
Dat jomanda net zo goed werkt als chemicaliën (ik neem aan dat je chemokuren bedoelt) kan Sylvia Millecam helaas niet navertellen.
Tja dat kunnen zoveel mensen niet navertellen. Toch was het Sylvia's eigen keus, dus ja... wat kan je er dan eigenlijk van vinden?

@ chemicaliën: ja chemokuren... Als je leest wat er precies allemaal in zit verwerkt denk je aan de reinste vergiftiging via een cocktailmix van 30 soorten middeltjes. Vandaar dat ik zei chemicaliën, chemokuur klinkt zo normaal.. zo soft vind ik altijd, alsof het een normaalste zaak van de wereld is dat je die rommel tot je neemt. ;)
Rol-Co schreef op zondag 18 mei 2014 @ 21:10:
[...]
Interessante line of text van hem: waarom olie kopen van mensen uit een arabisch land die er steenrijk van worden en wij hier ons scheel betalen voor de vervuiling van diezelfde olie.
Haha wel goed gevonden inderdaad!

@JCG en ollie: precies, mooi gezegd. zo heb ik dat ook al meermaals gezien in mn nog niet al te lange leven. Ik denk dat iedereen daar nog wel mee te maken krijgt, als dat nog niet was, gezien de mate dat dit soort ziekten dan toch voorkomen.

Ach ja, wel erg altijd, maar als ik relativeer denk ik dan ook wel dat Wubbo een mooie leeftijd heeft gehaald. Niet extreem oud, maar toch wel 31jr ouder dan mn vader en een hoop anderen die ik dan al heb zien gaan aan kanker.

Wel interessant zo'n onderwerp. Niet echt typisch duurzame kroeg, al zou het misschien wel duurzaam zijn als we de bron weten te bereiken ipv iedereen vol te pompen met medicatie wat een hoop narigheid geeft. In die zin kan je alles draaien naar het begrip "duurzaam". :X :/

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 19-05-2014 18:12 . Reden: persoonlijk stuk weggehaald, aangezien er toch niemand meer op reageert blijkbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:22:
Mijn beltrafo heb ik niet eens gemeten, hij wordt niet eens voelbaar warm. Gezien het aantal seconden per jaar dat er iemand hier op de bel drukt vind ik dat verbruik niet eens relevant :P

Hoe groot is dat probleem met corrosie? ik bedoel, er zijn wel meer batterij gevoede toepassingen die het 'goed' doen buiten. (weerstation, solar tuinlampje, fietslampje, etc, etc, etc)
Volgens mij hangt die bel trafo altijd aan de 230V, en heeft hij altijd verbruik. Dat kon je nog wel eens tegenvallen.
Alleen als er iemand op de bel drukt neemt het verbruik iets toe.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:11:
[...]

Volgens mij hangt die bel trafo altijd aan de 230V, en heeft hij altijd verbruik. Dat kon je nog wel eens tegenvallen.
Ze hebben altijd iets verbruik. De ouderwetse wikkeltrafo's hebben zelfs behoorlijk verbruik. De nieuwere generatie (die naast je automaatjes zit) is vaak van een soort die heel weinig stroom verbruikt (orde van 0,2watt). De ouderwetse kunnen soms oplopen tot 25 watt standby verbruik!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier een beltrafo een maand gemeten, 1.88 kWh
Is al een oudje, heb hem los op de muur met een stekker, kan ik hem nog uittrekken als ik overdag in bed lig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het aandeel hernieuwbare energie in Nederland is het afgelopen jaar gelijk gebleven op een niveau van 4,5 procent van het totale energieverbruik.
Aandeel hernieuwbare energie gelijk gebleven
Foto: Thinkstock
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. In 2012 lag het niveau ook al op 4,5 procent.
In 2020 wil Nederland aan de Europese norm van 14 procent duurzame energie voldoen. Voor 2023 geldt een doelstelling van 16 procent.
Er werd minder elektriciteit uit hernieuwbare bronnen geproduceerd in Nederland. Het gebruik van hernieuwbare warmte nam juist toe onder andere doordat afvalverbrandingsinstallaties meer warmte opwekten.
Dus in 2 jaar niets opgeschoten, behalve dat we meer dubieuze warmte genereren? We hebben dus nog 6,5 jaar voor 9,5 procentpunt groei. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat krijg je met regeringsbeleid dat flexibeler is dan een slangenmens in een vat olie. :(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

klump4u schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:05:
Hier een beltrafo een maand gemeten, 1.88 kWh
Is al een oudje, heb hem los op de muur met een stekker, kan ik hem nog uittrekken als ik overdag in bed lig.
Kost je 5 euro per jaar. Als je er een koopt die 0,5 per maand (€1,32) gebruikt spaar je €3,64 per jaar. Kost je wel wat jaartjes om een nieuwe beltrafo terug te verdienen ;) Een beltrafo van 25 duurt dan 7 jaar, los van de extra arbeid en bekabeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 19-05-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-10 20:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roamor schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:11:
[...]

Dus in 2 jaar niets opgeschoten, behalve dat we meer dubieuze warmte genereren? We hebben dus nog 6,5 jaar voor 9,5 procentpunt groei. :/
Ik wordt hier verdrietig van. Je zou denken dat we met zo'n grote achterstand toch snel grote stappen zouden moeten kunnen maken, niets is minder waar.

NEEderland ohw NEEderland..... :'(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:26:
[...]

Kost je 5 euro per jaar. Als je er een koopt die 0,5 per maand (€1,32) gebruikt spaar je €3,64 per jaar. Kost je wel wat jaartjes om een nieuwe beltrafo terug te verdienen ;) Een beltrafo van 25 duurt dan 7 jaar, los van de extra arbeid en bekabeling.
Maar is dat niet een omgekeerde denkwijze? We stoppen duizenden euro's in installaties om het zo rendabel mogelijk op te wekken en maar laten wel een trafo 99,99% van de tijd werkloos daar weer een heel klein beetje van afsnoepen. ;)
Hier geen bel, mensen kunnen kloppen en de honden zorgen wel dat we het door het hele huis en buiten kunnen horen. :P
Hebben die beesten tenminste ook nog een functionele toepassing want erg duurzaam is hondenbezit puur voor de lol niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
[...]

Het is nog erger. We zitten in een crisis. Met een lage energie verbruik hebben we nu deze "opgeleukte waardes". Echter als de crisis over is, gaat het energie verbruik omhoog. drie keer raden wat dat met de "getallen/waardes" gaat doen..

Met andere woorden waar komt dan de (extra) energie vandaan...juist fossiel. Percentage groen gaat dan weer omlaag.

Edit: internet4me rent weg en doet een alu hoedje op.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 19-05-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

...en daarbij. Wat men "hernieuwbaar" noemt is voor een groot gedeelte toch nog fossiel ook. Bijvoorbeeld het verbranden van hout. En natuurlijk warmte uit het verbranden van afval...wat gewoon ook fossiel is uiteindelijk. Dus de "echte" niet-fossiele percentages zijn nog veel lager/droeviger.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
internet4me schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:03:
[...]

Het is nog erger. We zitten in een crisis.
En een zachte winter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 04-10 18:54
Cheese_man schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:27:
...en daarbij. Wat men "hernieuwbaar" noemt is voor een groot gedeelte toch nog fossiel ook. Bijvoorbeeld het verbranden van hout. En natuurlijk warmte uit het verbranden van afval...wat gewoon ook fossiel is uiteindelijk. Dus de "echte" niet-fossiele percentages zijn nog veel lager/droeviger.
Grappig is wel dat als dan salderen ter sprake komt, er ook hier opeens veel mensen te vinden zijn die het kennelijk niet meer dan terecht vinden dat dat afgeschaft gaat worden. Dat vind ik dan weer gek, want salderen is een directe, 'natuurlijke' stimulans op weg naar decentrale opwek. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Terpen Tijn schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:16:
[...]

Grappig is wel dat als dan salderen ter sprake komt, er ook hier opeens veel mensen te vinden zijn die het kennelijk niet meer dan terecht vinden dat dat afgeschaft gaat worden. Dat vind ik dan weer gek, want salderen is een directe, 'natuurlijke' stimulans op weg naar decentrale opwek. Niks mis mee.
Salderen ben ik geen expert in, maar kort door de bocht "drukt" salderen op de financiële begroting van Nederland. Je produceert kWhtjes en krijgt daar met salderen niet de kale prijs voor, maar ook alle andere belastingen en dergelijke die je zou hebben betaald aan de leverancier en het rijk.

Ik ben geen voorstander van regelingen die bepaalde zaken voortrekken of achterstellen. Je zou wel het Duitse model kunnen hanteren. Iedereen (dus ook geen uitzonderingen voor bedrijven) extra op de energierekening laten betalen....dit potje weer uitgeven aan de producenten die een vastgestelde toeslag krijgen op hun kale prijs voor productie. Daar is weinig mis mee en kan een erg simpele regeling zijn. Zolang lobbygroepen, bedrijven en politici maar geen uitzonderingen en bochten hierin aanbrengen...en dat blijkt erg lastig te zijn in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheese_man schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:30:
[...]

Salderen ben ik geen expert in, maar kort door de bocht "drukt" salderen op de financiële begroting van Nederland. Je produceert kWhtjes en krijgt daar met salderen niet de kale prijs voor, maar ook alle andere belastingen en dergelijke die je zou hebben betaald aan de leverancier en het rijk.

Ik ben geen voorstander van regelingen die bepaalde zaken voortrekken of achterstellen. Je zou wel het Duitse model kunnen hanteren. Iedereen (dus ook geen uitzonderingen voor bedrijven) extra op de energierekening laten betalen
Sommige mensen zouden zich eens gaan afvragen waar de heffing ‘opslag duurzame energie’ nu eigenlijk voor is. Om in de algemene middelen te laten vloeien of, laten we eens gek doen, als stimulans voor investeringen in duurzame energie.
Je hebt die heffing al, gebruik hem dan ook.

(en "opslag" betekent in deze context niet het opslaan van energie, maar het is een opslag op de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

De heffing die nu in Nederland wordt geheven is betaald door burgers en ten gunste van bedrijven....is dus een kronkel op een regeling die in potentie prima kan zijn als stimulans, zonder een subsidie te zijn. Maarja..politici :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Interessante info over PV in Nederland:

http://www.zonnestroomnl....entarisatie-juli-2013.pdf

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dre schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:22:
Hoe groot is dat probleem met corrosie? ik bedoel, er zijn wel meer batterij gevoede toepassingen die het 'goed' doen buiten. (weerstation, solar tuinlampje, fietslampje, etc, etc, etc)
Als je je beldrukker droog weet te houden is er geen probleem.

De standaard drukker is echter niet waterdicht en dan corrodeert het pluscontact in een paar jaar zo ver dat het onbetrouwbaar contact maakt.
Idem solar tuinlampjes; ik ken er geen die het blijft doen als er vocht bij de accu komt en dan is er vaak zelfs een soldeer- of puntlasverbinding.

Vergelijkbaar: Wikipedia: Corrosie
Mooie link met wormen zoeken ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tsja, het beeld is ook niet zo positief qua productie. Er is weinig wind bijgebouwd, en PV groeit hard in aantallen maar levert door de kleine installaties nog weinig op. Biomassa bijstook zou de grote winst moeten opleveren, maar dat is slachtoffer van het zigzagbeleid.

Kanttekening is wel dat er in Nederland wel opnieuw minder energie wordt verbruikt. Verder wordt er een recordhoeveelheid stroom geimporteerd, die vrijwel volledig groen is (er werd in 2013 netto 34 TWh aan groene stroom geimporteerd). We doen als Nederland dus wel aan groene stroom, maar wekken die in het buitenland op en schuiven het via de grote importkabels naar Nederland.

Het is (IMO) vanuit milieu oogpunt niet meer dan logisch dat je als klein, dichtbevolkt land zonder veel wind, zon, vrije ruimte of hoogteverschillen beter je duurzame energie op geschiktere locaties in het buitenland opwekt (dan kan je veel meer duurzame energie per euro opwekken), maar ja, de politiek wil nationale doelstellingen mbt productie en dat is in NL lastig. De pers heeft geen idee waar ze over schrijven en produceren alleen populistische koppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Opzich is dat wel mooi, en ben ik het wel met je eens, maar we kunnen nog genoeg doen. Ik denk eigenlijk zelfs dat de EPC eisen van nieuwbouw huizen misschien nog wel strikter bijgesteld worden. Eigenlijk is het raar dat we niet gewoon huizen bouwen met dikke isolatie (en eventueel standaard lucht wtw) zodat je je huis kunt verwarmen met een kaarsje.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:16:
Opzich is dat wel mooi, en ben ik het wel met je eens, maar we kunnen nog genoeg doen. Ik denk eigenlijk zelfs dat de EPC eisen van nieuwbouw huizen misschien nog wel strikter bijgesteld worden. Eigenlijk is het raar dat we niet gewoon huizen bouwen met dikke isolatie (en eventueel standaard lucht wtw) zodat je je huis kunt verwarmen met een kaarsje.
Kost teveel op de korte termijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Fairy schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:54:
[...]

Ze hebben altijd iets verbruik. De ouderwetse wikkeltrafo's hebben zelfs behoorlijk verbruik. De nieuwere generatie (die naast je automaatjes zit) is vaak van een soort die heel weinig stroom verbruikt (orde van 0,2watt). De ouderwetse kunnen soms oplopen tot 25 watt standby verbruik!!
Heb je wel eens gevoeld hoe warm een 25 Watt gloeilamp wordt?
WoudseHoeve schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:11:
[...]
Al het vermogen (energie) wordt omgezet in warmte. Een object wat niet warmer wordt dan zijn omgeving verstookt geen energie. De snelste manier om in huis sluipverbruikers op te sporen is rondlopen met een thermografische camera :)

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 19-05-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Geweldig, net de jaarrekening van Essent ontvangen. Tjonge wat is dat een duur bedrijf geworden. Voor een elektriciteitsverbruik van -813 kWh en een gasverbruik van 360 m3 rekent dit bedrijf een bedrag van 679,91 (incl BTW). Een klein beetje meer dan waar ik op had gerekend. Er zat wel een mooi briefje bij waar de meneer van Essent uitlegt waarom dit zo is. Helaas kloppen een paar kleine dingetjes niet.

Essent heeft voor het gemak toch maar de netwerkkosten voor het gasverbruik tot 4000 m3 gebruikt, dat is al €50,- in de knip Essent en de post "heffingskorting energiebelasting" zijn ze ook maar vergeten. Scheelt toch zomaar €435,-. En laat dit bedrag nou bijna overeenkomen met wat Essent mij wil bij laten betalen.

(€1,89 per m3 gas is best veel, heeft Essent alvast een voorschot genomen op wat komen gaat?)

Voor de terug geleverde kWh-jes krijg ik 7.4 ct/kWh, niet zoveel als vorig jaar, maar het kan niet altijd feest zijn

Edit: ik heb inmiddels contact gehad met Essent, men gaat het uitzoeken

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 19-05-2014 20:29 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:19
Cheese_man schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:30:
[...]

Deze begrijp ik niet. Je krijgt helemaal niets met salderen. Over je eigen productie hoef je geen belasting en dergelijke te betalen. Gebruik je meer dan je produceert dan betaal je over dat meer die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
Erasmo schreef op maandag 19 mei 2014 @ 19:11:
[...]

Kost teveel op de korte termijn.
Hoezo? Op lange termijn kost het nog veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

rube schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:21:
[...]

Hoezo? Op lange termijn kost het nog veel meer...
Klopt maar dat schijnt veel mensen (nog) niet de boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vandaag even gesprekje met de buren gehad... het PV virus slaat blijkbaar toe. Dacht dat ik de enige met PV-plannen was, maar op het huis tegenover zijn afgelopen weekend 24 paneeltjes op de achterkant gelegd.
Mijn directe buren zien dat ook wel zitten en willen komend jaar ook panelen op het dak leggen. Meteen maar even een slag slaan en samen die panelen inkopen dan, kunnen ze mooi tegelijk gelegd worden. Onze panelen moeten nml pal zuid op de voorkant gelegd worden ipv op de achterkant. Wel zo mooi als beide huizen (2/1 kap) dan dezelfde panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Zo is dat. Lijkt me ook wel fijner als je buren uit zichzelf mee willen doen, zonder dat je eerst bijna een overtuigende discussie moet aanvoeren. haha

Bij ons was dat niet, al vond de buurman het allemaal wel interessant toen het er allemaal op werd gelegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Het verdient aanbeveling dit marktonderzoek elk kwartaal te herhalen ten behoeve van het volgen van de ontwikkelingen van de Nederlandse markt
WC eend / onafhankelijk anyone? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
drielp schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:18:
Geweldig, net de jaarrekening van Essent ontvangen. Tjonge wat is dat een duur bedrijf geworden. Voor een elektriciteitsverbruik van -813 kWh en een gasverbruik van 360 m3 rekent dit bedrijf een bedrag van 679,91 (incl BTW). Een klein beetje meer dan waar ik op had gerekend. Er zat wel een mooi briefje bij waar de meneer van Essent uitlegt waarom dit zo is. Helaas kloppen een paar kleine dingetjes niet.

Essent heeft voor het gemak toch maar de netwerkkosten voor het gasverbruik tot 4000 m3 gebruikt, dat is al €50,- in de knip Essent en de post "heffingskorting energiebelasting" zijn ze ook maar vergeten. Scheelt toch zomaar €435,-. En laat dit bedrag nou bijna overeenkomen met wat Essent mij wil bij laten betalen.

(€1,89 per m3 gas is best veel, heeft Essent alvast een voorschot genomen op wat komen gaat?)

Voor de terug geleverde kWh-jes krijg ik 7.4 ct/kWh, niet zoveel als vorig jaar, maar het kan niet altijd feest zijn

Edit: ik heb inmiddels contact gehad met Essent, men gaat het uitzoeken
Ook ik heb de jaarafrekening gehad van Essent.
Ook een capaciteitstarief gas tot 4000 m3 ingedeeld, en dus te hoog voor een eerste keer sjv van 196 m3 over 2013/2014. Wat ik dus op voorhand al verwachte met wat de klantenservice van Enexis mij wist te vertellen..
Verdienen ze stiekem toch wel goed aan, lijkt me. Bij hoeveel mensen lukt dit, vraag ik me af?

Gelukkig is er bij mij de heffingskorting energiebelasting wel afgetrokken. (wat raar bij jou?)
Ik kom nu op 25 euro per maand met een verwachte 0 kwh uur voor stroom en 222 m3 voor gas.
Bewust mijn jaarverbruik op stroom op 0 kWh afgerond. Ferrarisverhaal... niet geschikt voor teruglevering.., snap je?

Inmiddels via de geschillencommissie is het kontakt met de jurist van Enexis lopende over het verkeerde capaciteitstarief gas. Duurt alleen wel vrij lang allemaal, maar ze zijn verplicht te reageren.
Niet geschoten is altijd mis, zeggen ze wel eens. :>
Misschien ook eens proberen om je recht te halen? Anders kastje naar de muur verhaal ben ik bang.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2014 22:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, ik stond er ook verbaasd van te kijken. Eerst mij voor gek verklaren met vloerisolatie en nu ineens PV op het dak willen.

Wordt nog wel eens wat met dit huis... ik heb het boekje van de makelaar nog liggen, 325 euro voorschot maandelijks... ik zit onder 1/3 daarvan en ben nog lang niet klaar met dit huis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha ja maar PV is zichtbaar, isolatie dan toch weer minder... al bespaar je daar waarschijnlijk wel de meeste kosten mee. Denk dat de zichtbaarheid voor veel mensen ook meespelen.

Ik heb ook het idee dat nu er bij nieuwbouw vaak mooie all blacks worden toegepast dit ook een positief effect teweegbrengt voor mensen die al in twijfel zaten en nu opeens overstag gaan. Simpelweg omdat panelen niet lelijk hoeven te zijn, tis ook veelal slechts een gewenning aan iets dat opeens op je dak ligt wat er eerst nog niet lag. En all blacks zijn eigenlijk best luxe uitstraling als het erop aankomt... tenminste zolang echt ook alles zwart is... dus ook de alu rand en de bevestiging.

Mja mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
AUijtdehaag schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:42:
[...]

Ook ik heb de jaarafrekening gehad van Essent.
Ook een capaciteitstarief gas tot 4000 m3 ingedeeld, en dus te hoog voor een eerste keer sjv van 196 m3 over 2013/2014. Wat ik dus op voorhand al verwachte met wat de klantenservice van Enexis mij wist te vertellen..
Gelukkig is er bij mij de heffingskorting energiebelasting wel afgetrokken. (wat raar bij jou?)
Ik kom nu op 25 euro per maand met een verwachte 0 kwh uur voor stroom en 222 m3 voor gas.

Inmiddels via de geschillencommissie is het kontakt met de jurist van Enexis lopende over het verkeerde capaciteitstarief gas. Duurt alleen wel vrij lang allemaal, maar ze zijn verplicht te reageren.
Niet geschoten is altijd mis, zeggen ze wel eens. :>
Misschien ook eens proberen om je recht te halen? Anders kastje naar de muur verhaal ben ik bang.
Thanks voor de link, ik wacht nog even de reactie van Essent af.
Ik heb alvast een mailtje gestuurd dat de nabetaling niet van mijn rekening afgeschreven mag worden en dat het oude bedrag van €20.- gewoon zo moet blijven. Vooral het niet aftrekken van de heffingskorting energiebelasting vind ik nogal vreemd.
De e-boiler komt nu wel erg dichtbij. Of, als alles afgerond is, overstappen naar Eneco, die geeft meer voor je overproductie.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Deze begrijp ik niet. Je krijgt helemaal niets met salderen. Over je eigen productie hoef je geen belasting en dergelijke te betalen. Gebruik je meer dan je produceert dan betaal je over dat meer die wel.
Dat is alleen niet het doel van de Energiebelasting, dat is om *verbruik* te belasten. Trias Energetica enzo. Als je productie en verbruik eerst van elkaar gaat aftrekken hou je niets meer over.

Verder zorgt salderen voor een aantal ongewenste bijverschijnselen, twee hiervan:
- het stimuleert het bouwen van een heleboel (dure) kleine paneeltjes precies ter grootte van het verbruik van 1 huishouden ipv grote, en op niet-optimale locaties. Want elke kwh die je boven je eigen verbruik opwekt levert maar een kwart op van de kwh die erbinnen valt.
- zodra de installatie staat, keldert de financiele prikkel om te besparen, immers elke kwh die je bespaart beneden je opwek levert nog maar een kwart van de besparing op.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Precies het zijn dus accijnzen als de saldering verdwijnt. Maakt niet uit wie het produceert: verbruik wordt belast.
Dus de vergelijking met mijn eigen productie aan groenten en fruit die ik zelf verbruik, gaat volledig op.
Dus ook maar met btw belasten en dan het ook korting/subsidie noemen als ik niet het volle pond hoef te betalen?

1e nadeel is juist een voordeel. Geen bijzondere netaanpassingen nodig en ontlast het net tijdens de piek van het stroomverbruik..
2 Waarom moet ik besparen als ik zelf opwek? Zo worden bv allerlei hobby's die stroom vragen betaalbaar. Dit behoort mijn inziens tot de normale vrije keuze van een burger.
Bovendien als eneco hun vergoeding voor een langere termijn zou garanderen, zou ik onmiddellijk uitbreiden.

Edit: De belasting van het net is bovendien een zaak tussen twee private partijen. Daar heeft de overheid niets mee van doen. Het Tennet komt voor de opgewekte zonnestroom in nl echt niet in actie. Zo ja, dan is ook dat net al dubbel en dwars overbetaald.
Die hebben zoveel geld, dat ze vooral in het buitenland investeren. En hoe komen ze aan dat geld?
Juist. Vooral van de consumenten die het minste gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door izdp op 19-05-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Het grootste nadeel als het salderen verdwijnt is het in gang zetten van onduurzame belastingontwijking. Idd wat te doen als salderen verdwijnt.

Wat ik nu toch veel tegen kom is dat oudere mensen er niet meer aan beginnen. Zal mijn tijd wel duren of verdien ik bij leven niet meer terug zijn hun argumenten.
Natuurlijk komt dit voort uit onwetendheid, maar zeer zeker door het continu veranderen van de spelregels hier en in het buitenland. En onzekerheid is voor oudere mensen juist iets wat ze niet meer willen.

De energiebelasting is een belasting voor de algemene middelen geworden en dient totaal niet meer de sturing van het verbruik.
En juist dat had alles wat duurzaam nastreefde moeten veranderen voordat ze hun handtekening zette onder een zeer slecht energieakkoord. Het staat vrijwel zeker garant dat we de doelstelling bij lange na niet halen. Zolang de grootverbruikers buiten schot blijven is het naar mijn inschatting bij voorbaat al niet mogelijk.
Dan zou er zoveel extra moeten gebeuren en nog meer subsidie naar die hoek kan de consument nooit ophoesten.
Het totaal afschaffen van de saldering brengt weliswaar meer geld in het laatje van de staat, maar zorgt voor nog veel minder uitbreiding van de duurzame productie zonder subsidie.

Ik geef de minister overigens wel gelijk in zijn argwanende opstelling richting huiseigenaren/huurders en al die coöperaties. Dat riekt er toch erg naar, dat het niet de verbruiker is die het voordeel geniet. Alleen dreigt hij zich daar muurvast te knoeien.
Beter kan die de postcoderoos ed een schop geven en daarvoor een eenduidige regeling ontwerpen.
Nu zie je dat woco's er een financieringsbron van maken voor het uitvoeren van hun achterstallig onderhoud. Dat zou de private partijen ook dat recht geven en trallala de deur voor belastingontwijking staat wagenwijd open.

[ Voor 3% gewijzigd door izdp op 20-05-2014 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dreamvoid schreef op maandag 19 mei 2014 @ 23:31:
[...]

Verder zorgt salderen voor een aantal ongewenste bijverschijnselen, twee hiervan:
- het stimuleert het bouwen van een heleboel (dure) kleine paneeltjes precies ter grootte van het verbruik van 1 huishouden ipv grote, en op niet-optimale locaties. Want elke kwh die je boven je eigen verbruik opwekt levert maar een kwart op van de kwh die erbinnen valt.
Ik geloof juist dat de kleine installaties efficienter zijn dan de grote.
  • Het beheer en onderhoud van de panelen op mijn dak is gratis. Bij een grote installatie kost dat serieus geld.
  • De draagconstructie heeft meerdere functies (het is tenslotte ook mijn dak)
  • Er is geen bouwgrond voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daarnaast breng je de opwek dichtbij de afname. Als ik stroom van het dak krijg, of desnoods van het dak van een van de buren, dan hoeft die stroom niet uit de eemshaven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben vooral benieuwd wanneer oplossingen zoals deze betaalbaar worden:

Afbeeldingslocatie: http://blog.fuelclinic.com/wp-content/solar-to-fuelcell.jpg

Dit zou ik het liefst zien. Geen accu's meer van dure of vuile stoffen. Gewoon waterstof genereren en opslaan. Lijkt me dat de kosten zitten in de opslag en het weer "verbranden" van de waterstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En vooral: hoe doe je dat veilig. Als mijn opstalverzekering keer 10 gaat omdat ik knalgas opsla in de berging geef ik het liever weg voor kolenfooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
LOL, Vandaag een e-meter controle gehad. (Geen meteropname. De standen werden vergeleken.)
De standen werden niet vertrouwd. Ze waren te laag.
Mijn vrouw heel eigenwijs.. Kijk eens naar boven. Zie je die blauwe panelen.

PS. Meteropname hebben we nog nooit gehad in 20 jaar tijd. Ook al zou dat elke 3 jaar moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:12:

[afbeelding]

Dit zou ik het liefst zien. Geen accu's meer van dure of vuile stoffen. Gewoon waterstof genereren en opslaan. Lijkt me dat de kosten zitten in de opslag en het weer "verbranden" van de waterstof?
Volgens mij is het rendement van het simpel splitsen van water in zuurstof en waterstof erg laag.
Daarnaast is de veiligheid een issue, Voor de opslag van waterstof zijn hoge drukken benodigd, het wordt niet vloeibaar bij kamer temperatuur.
Er is al wel een project gaande waarbij de waterstof met een andere methode wordt gegenereerd waarna er in een tweede stap (methanisatie) een als aardgas bruikbaar gas wordt geproduceerd, ik begreep dat het rendement 60% was.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[afbeelding]

Het maken van waterstof is niet zo moeilijk, het bewaren van en via een fuelcell weer omzetten naar electra (met de vermogens piekfaktor die noodzakelijk is in jouw woning) is nog zeer prijzig.
Prijzen die ik tegen kwam tijdens een eerste verkenning (2013) gingen richting de US$ 1000/kW(h) voor een module, dan praten we dus alleen over de fuelcell..........

Nee, leuke techniek maar: laag rendement, hoge veiligheidseisen, moeilijke opslag.
Huis tuin en keuken is accusystemen nog steeds de eerste stap als het om electra gaat.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb nu een smart UPS 1500 bij de slaapkamer TV, overdag laden en s'avonds kan ik er 2.5 uur tv op kijken. Schakeling gebeurt op basis van een tijdschakelaar. Werkt ideaal.

Voor de televisie set beneden wil ik het zelfde doen alleen dan met een 3000va UPS.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Word je niet helemaal knettergek van dat gepiep wanneer hij op batterij loopt? Of heb je de piëzo speaker eruit gesoldeerd :+ ?

Trouwens, verkijk je niet op het sluipgebruik van zo'n UPS. De wat grotere modellen (en de Smart modellen sowieso volgens mij) hebben maar zo een idle verbruik van 25W of meer, terwijl ze niks staan te doen.

Hoe laad je ze op trouwens? Op basis van opgewekte stroom uit je zonnepanelen?
En je accu's slijten ook vrij hard op deze manier, als je ze dagelijks laat cyclen van 100% naar 0% en weer terug naar 100%

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Er zijn overigens wel andere ontwikkelingen voor lokale buffering die interessant zijn dan alleen accu's en waterstof. Er zijn veel meer energiedragers die potentieel bruikbaar zijn, zoals amoniak, maar ook methaan. Ik heb daar recent een interessant artikel over gelezen, maar ik kan het zo snel even niet terugvinden...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThinkPadd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:43:
Word je niet helemaal knettergek van dat gepiep wanneer hij op batterij loopt? Of heb je de piëzo speaker eruit gesoldeerd :+ ?

Trouwens, verkijk je niet op het sluipgebruik van zo'n UPS. De wat grotere modellen (en de Smart modellen sowieso volgens mij) hebben maar zo een idle verbruik van 25W of meer, terwijl ze niks staan te doen.

Hoe laad je ze op trouwens? Op basis van opgewekte stroom uit je zonnepanelen?
En je accu's slijten ook vrij hard op deze manier, als je ze dagelijks laat cyclen van 100% naar 0% en weer terug naar 100%
De piep heb ik uitgeschakeld :+

De UPS staat dagelijks de hele uit. De unit laad tijdens standby automatisch de batterij op als hij netspanning signaleert. Hij staat iedere dag 3.5 uur aan het netgekoppeld (van 12:00 tot 15:30). Gezien ik dan zoveel overschot heb van de PV is dat automatisch het tijdspad dat ik teruglever en dus met zonnestroom de accu's laad.

Het zijn lood accu's dus het is niet aan te raden om ze beneden de 50% te ontladen. Meestal ontlaad ik ze niet verder dan 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
izdp schreef op maandag 19 mei 2014 @ 23:53:
Precies het zijn dus accijnzen als de saldering verdwijnt. Maakt niet uit wie het produceert: verbruik wordt belast.
Dat is ook de bedoeling.
Dus de vergelijking met mijn eigen productie aan groenten en fruit die ik zelf verbruik, gaat volledig op.
Nee, want daarbij speelt de groenteboer geen rol. PV produceren is te vergelijken met het aan de groenteboer verkopen van komkommers in Juli, en ze weer kopen in December. Als je je PV stroom niet teruglevert maar zelf direct verbruikt of achter de meter opslaat in accu's, daar kan men niets tegen doen.
1e nadeel is juist een voordeel. Geen bijzondere netaanpassingen nodig en ontlast het net tijdens de piek van het stroomverbruik..
De piek van het stroomverbruik is 's ochtends rond 8-10h en 's avonds 19-20h.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 20-05-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
De piek van het stroomverbruik is 's ochtends rond 8-10h en 's avonds 19-20h.
Show us. ;)
Volgens mij bedoel jij bij particulieren. In het algemeen (geheel nederland; particulieren en bedrijfsleven) is de piek juist overdag. volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De stroompiek op het Nederlandse net is traditioneel de laatste (week)dag voor Kerstmis, om 19:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Typisch dagelijks stroomverbruik (in Duitsland):
Afbeeldingslocatie: http://jaspervis.files.wordpress.com/2014/05/duitsland-13-januari-en-13-mei-2014.png
(Bron)

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 20-05-2014 15:46 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee dreamvoid, die groentenboer klopt niet. Het is een time-deal tussen 2 producenten,waarbij de 1 de opslag verzorgt voor de latere consumptie door de ander en het overtollige afneemt.
Niets te maken met veel of weinig gebruik uit het oogpunt van duurzaamheid.. Puur een kwestie van het lokale netwerk. En dat netwerk verdient nu heel erg goed.
De belasting gaat naar de algemene middelen. De heffing als subsidie naar de grote projecten en is vnl. wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[afbeelding]

En ben benieuwd of ze betaalbaar boven 40% round-trip efficiëntie kunnen komen. Dat wordt een hele grote kluif namelijk...

En waterstof verbranden is nog veel minder efficiënt round-trip. Nee, dat doe je met een fuel-cell (met speciale en zeer dure membranen). Waterstof creëren zal in dit geval met elektrolyse moeten (thermisch splitsen is veel minder efficiënt, en de manier waarop de bulk (99%+) van de waterstof op de wereld wordt gemaakt is via steam reforming van methaan (letterlijk 1/10de van de prijs van elektrolyse) is nog steeds fossiel). Opslag is even de vraag, maar dat zal wel gewoon compressie zijn (geen liquefaction of andere dure oplossingen), en dus met significante verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Volgens Mike Strizki is het allemaal heeeel eenvoudig :)
Via de zonnepanelen, hup direct de waterstofauto in.
The hydrogen house project.

Die waterstof aangedreven grasmaaier ook met zonnepanelen. Best grappig :)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2014 19:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bartjuh schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:06:
[...]

En ben benieuwd of ze betaalbaar boven 40% round-trip efficiëntie kunnen komen. Dat wordt een hele grote kluif namelijk...

En waterstof verbranden is nog veel minder efficiënt round-trip. Nee, dat doe je met een fuel-cell (met speciale en zeer dure membranen). Waterstof creëren zal in dit geval met elektrolyse moeten (thermisch splitsen is veel minder efficiënt, en de manier waarop de bulk (99%+) van de waterstof op de wereld wordt gemaakt is via steam reforming van methaan (letterlijk 1/10de van de prijs van elektrolyse) is nog steeds fossiel). Opslag is even de vraag, maar dat zal wel gewoon compressie zijn (geen liquefaction of andere dure oplossingen), en dus met significante verliezen.
Efficiëntie zal steeds minder een issue worden naarmate PV goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nieuwsbrief van Enexis in de mail gekregen. Staat een leuk linkje naar een poll in: Accepteert u een slimme meter bij uw zonnepanelen, gezien de huidige onduidelijkheid over de nieuwe salderingsregeling?

Er zijn nog niet gek veel stemmen, maar 27% zegt "Ja, de slimme meter geeft mij meer inzicht in energieverbruik".
Misschien moet je dan wat vaker op je meter kijken, dan heb je ook inzicht in je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Maassluip, mijn meter doet dat een keer per kwartier, dat biedt mij wel meerwaarde. Plots zie je wat een douche kost aan gas, of wat de verse broodjes kosten aan stroom. Dat redt je niet met een keer per dag de meterstanden opschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De derde optie is ook leuk:
Accepteert u een slimme meter bij uw zonnepanelen, gezien de huidige onduidelijkheid over de nieuwe salderingsregeling?
  • Ja, de slimme meter geeft mij meer inzicht in energieverbruik
  • Nee, pas wanneer ik duidelijkheid heb over de nieuwe salderingsregeling
  • Nee, pas wanneer ik zeker weet dat mijn meter geen teruglevering kan verwerken
  • Misschien, ik laat me graag adviseren
-edit- ah het gaat natuurlijk over de huidige meter... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 21-05-2014 08:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:18:
Maassluip, mijn meter doet dat een keer per kwartier, dat biedt mij wel meerwaarde. Plots zie je wat een douche kost aan gas, of wat de verse broodjes kosten aan stroom. Dat redt je niet met een keer per dag de meterstanden opschrijven
Dan is de Youless slimmer dan die "slimme" meter. Die geeft me inzicht in het actuele gasverbruik en per minuut nauwkeurig. Als ik dat middel over een kwartier blijft er weinig interessants over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ericplan, Dat klopt, dat is nog slimmer. En er is vast iets dat NOG slimmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Er was toch ook zo'n apparaat dat aan het patroon in het energieverbruik kon zien welke apparaten hoeveel aan het verbruiken was? Dat is natuurlijk nog slimmer.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt ook gewoon een energiemeter aan de stekker van dat apparaat hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:50:
Er was toch ook zo'n apparaat dat aan het patroon in het energieverbruik kon zien welke apparaten hoeveel aan het verbruiken was? Dat is natuurlijk nog slimmer.
Dat was de belofte van de Bidgeley-site. Niet waargemaakt overigens en ook niet heel vreemd. Dat lukt alleen bij flinke verbruikers, zoals in Amerika gebruikelijk. Een flinke koelkast en een beest van een airco. Wij zijn te zuinig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nog mooier, apparaten die hun status en energieverbruik live uopdate via wifi op je domotica-home-systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:53:
Nog mooier, apparaten die hun status en energieverbruik live uopdate via wifi op je domotica-home-systeem
Dat kost ook energie. En automatisering is niet hetzelfde als besparing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:52:
[...]

Dat was de belofte van de Bidgeley-site. Niet waargemaakt overigens en ook niet heel vreemd. Dat lukt alleen bij flinke verbruikers, zoals in Amerika gebruikelijk. Een flinke koelkast en een beest van een airco. Wij zijn te zuinig.
Mwoah, Google had het ook, maar dat is toen gestopt. Hier op de UT campus zit een bedrijf dat bezig is om het wel mogelijk te maken voor consumenten. Naar het schijnt lijkt dat nu aardig goed en accuraat te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

blissard schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:53:
En hoeveel energie kost dat systeem dan? En wat is de bruikbaarheid de komende jaren?
Komt lifestyle niet erg in beeld?

Mijn ervaring is dat als je bewust met energie omgaat, je al die metertjes steeds minder echt nodig hebt.

Schinnen-groen heeft een heeeeleboel meters en metertjes. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, je wil toch meten of iets goed werkt en niet te veel stroom verbruikt? Weet je dat eenmaal, dan ga je daar niet iedere dag meer naar kijken. Daarvoor gebruik ik naar tevredenheid gewoon de "stekkermeter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Hangt denk ik ook af van het type volk. De meesten hier zullen graag het een en ander meten om inzicht te krijgen. De gemiddelde consument zal weinig moeite willen doen en de informatie snel, makkelijk en overzichtelijk op een schermpje aangeleverd willen krijgen. Enkel dan zullen ze inzicht krijgen, bewust worden en wellicht actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

GENETX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:56:
[...]
Mwoah, Google had het ook, maar dat is toen gestopt. Hier op de UT campus zit een bedrijf dat bezig is om het wel mogelijk te maken voor consumenten. Naar het schijnt lijkt dat nu aardig goed en accuraat te lukken.
Geloof best dat het kan, maar alleen als de meetfrequentie hoog genoeg is. En dan moet je ook nog flinke hoeveelheden data verwerken. Dan is gezond verstand toch een stuk slimmer en goedkoper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En dan weet je hoe vaak en hoe lang je koelkast aanslaat op een dag. Wat ga je er aan doen? Hooguit de verbruikte energie compenseren met PV, waarvoor je ook wel aan het einde van de dag de meterstand kunt bekijken.

Ik meet zelf graag wat een paar cyclussen in de wasmachine of droger doen. Of wat een lamp doet, of ie zich een beetje aan z'n eigen spec houdt. Voor de rest is het gewoon kijken hoeveel energie je nou eigenlijk gebruikt, zo door het jaar heen.

Neemt niet weg dat ik ook wel grafiekjes zal gaan plotten als ik straks een slimme meter heb (nieuwbouw huis). Ben dan vooral benieuwd wat er verbruikt wordt als er geen enkel apparaat aanstaat. En vooral ook gasverbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 21-05-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

!null schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:23:
En dan weet je hoe vaak en hoe lang je koelkast aanslaat op een dag. Wat ga je er aan doen? Hooguit de verbruikte energie compenseren met PV, waarvoor je ook wel aan het einde van de dag de meterstand kunt bekijken.
Of je komt tot de conclusie dat die 10 jaar oude, C-klasse koelkast eigenlijk te duur is in gebruik en je gaat een nieuwe A+++ halen. Daarmee kan je verbruik ook omlaag. Of het in totaal milieu-technisch uit kan om dat te doen is overigens een andere vraag.

Ik zeg niet dat alles bemeteren de oplossing is, maar het kan denk ik wel voor bewustwording zorgen. In ons nieuwe huis waar we in september in willen wil ik toch ook wel het e.e.a. aan techniek zetten om wat te monitoren (en te automatiseren) op energiegebied. Zijn er eigenlijk van die stekker-meters die hun metingen ook direct doorgeven zodat je het verbruik van een apparaat een poosje kan loggen, in plaats van alleen na verloop van tijd de totalen en piekwaarden aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
!null schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:23:
Dan weet je over een periode waar je energie heen is gegaan. Dat kan best nuttig zijn om, zoals aangegeven, te kijken of het uit kan om een bepaald apparaat te vervangen. Of geeft inzicht in hoeveel je zou kunnen besparen als je de was ophangt ipv de droger aanslingert. Dergelijke dingen kun je al prima doen met minutendata, want dit soort apparaten hebben een goed herkenbaar patroon.

Nogmaals, de mensen hier zijn bewust van energieverbruik en wat het allemaal kost. Wij zijn echter geen doorsnee volk. Waarom denk je dat de decoder van UPC tegenwoordig by default een timer heeft om hem uit te zetten? Zat mensen die alleen de TV uitzetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:14:
[...]

Of je komt tot de conclusie dat die 10 jaar oude, C-klasse koelkast eigenlijk te duur is in gebruik en je gaat een nieuwe A+++ halen. Daarmee kan je verbruik ook omlaag. Of het in totaal milieu-technisch uit kan om dat te doen is overigens een andere vraag.

Ik zeg niet dat alles bemeteren de oplossing is, maar het kan denk ik wel voor bewustwording zorgen. In ons nieuwe huis waar we in september in willen wil ik toch ook wel het e.e.a. aan techniek zetten om wat te monitoren (en te automatiseren) op energiegebied. Zijn er eigenlijk van die stekker-meters die hun metingen ook direct doorgeven zodat je het verbruik van een apparaat een poosje kan loggen, in plaats van alleen na verloop van tijd de totalen en piekwaarden aflezen?
Wij gebruiken al sindseen aantal jaren een Plugwise systeem. Dit is hier nogal omstreden omdat de ervaringen met het bedrijf niet altijd optimaal waren. Aan de andere kant het is een systeem dat (meet per uur) prima geschikt is om een tijd gegevens te meten en die op te slaan op je computer/notebook.
Met een basissetje (ik dacht drie stuks) kan je een aardig inzicht krijgen in je verbruik.
Niet het goedkoopste systeem, maar ik ben er (met wat "momenten") wel blij mee.
Draait hier al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

GENETX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:24:
[...]

Dan weet je over een periode waar je energie heen is gegaan. Dat kan best nuttig zijn om, zoals aangegeven, te kijken of het uit kan om een bepaald apparaat te vervangen. Of geeft inzicht in hoeveel je zou kunnen besparen als je de was ophangt ipv de droger aanslingert. Dergelijke dingen kun je al prima doen met minutendata, want dit soort apparaten hebben een goed herkenbaar patroon.

Nogmaals, de mensen hier zijn bewust van energieverbruik en wat het allemaal kost. Wij zijn echter geen doorsnee volk. Waarom denk je dat de decoder van UPC tegenwoordig by default een timer heeft om hem uit te zetten? Zat mensen die alleen de TV uitzetten |:(
Behalve als aan je Ziggo/Cisco kastje ook je telefoon hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat ik mis is een wetgeving die fabrikanten verplicht om:

- òf een echte aan/uit knop op elektra te monteren
- òf een stand-by voorziening met minder dan 1 Watt verbruik

Dat zou al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:41:
Wat ik mis is een wetgeving die fabrikanten verplicht om:

- òf een echte aan/uit knop op elektra te monteren
- òf een stand-by voorziening met minder dan 1 Watt verbruik

Dat zou al helpen.
Die punten zijn al in Europese wetten verankerd :). Weet de nummers niet uit mijn hoofd, maar een Cisco router/firewall werd met een extra externe "uit" knop geleverd om te voldoen aan Europese wetgeving. Dat behandelde precies wat je noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cheese_man schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:50:
[...]

Die punten zijn al in Europese wetten verankerd :). Weet de nummers niet uit mijn hoofd, maar een Cisco router/firewall werd met een extra externe "uit" knop geleverd om te voldoen aan Europese wetgeving. Dat behandelde precies wat je noemde.
Maar daar snijd je een belangrijk punt aan: wat heb ik aan een kabelmodem met uit-knopje als je daar ook je telefoon aan hebt hangen? Die uit-knop moet op toestellen die ook uit KUNNEN. Ik denk dan aan CD-spelers, DVD-spelers, BD-spelers, versterkers, receivers, 5.1 systemen, etc.

Dat kan allemaal uit als je slaapt :)

Voor de toestellen die niet uit kunnen zoals o.a. die kabelmodems, maar ook koelkasten, vriezers, rookmelders, etc. geldt dat veel minder. Dan telt het normale verbruik, daar zou je ook iets mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het uit-knopje is meer een reset knopje voor als dat ding eens vastloopt :). Ik heb een fritzbox en die kan ik middels een schema "zo uit mogelijk" zetten. Bijvoorbeeld Wifi uitzetten. Voor tv kijken heb ik een CI+ CAM module...geen externe decoders met tig W aan sluipverbruik.

Ik weet alleen dat moderne apparatuur in standby volgens EU regels minder dan 1W moeten gebruiken. En er moet een uitknop opzitten waardoor de boel echt uit gaat. Dat werkt prima op mijn Panasonic TV. Mijn PVR (Philips HDD recorder geen HD en is ouder) verbruikt 3W in standby.

De telefoon verbruikte altijd energie. Vroeger via de telefoonkabels, later een dect basisstation en laadstation. Nu kan daar een kabelmodem bijkomen. Het wordt inderdaad niet minder. Nouja...ik gebruik die Fritzbox als Dect basisstation. Scheelt toch weer iets ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is ook vaak een wedstrijd tussen kosten en energieverbruik. De analoge telefoon de deur uit gedaan, jaren geleden, vanwege de hoge maandelijkse basiskosten. Mooi, maar dan zit je nu weer met (Dect) hoger energieverbruik. En een aansluiting op je kabelmodem (24/7).

Nog eentje: de breedbeeld CRT TV de deur uit gedaan voor een LCD. Dat scheelt een paar Wattjes, maar sinds gisteren ligt er een sounbar onder vanwege het ongelooflijk slechte geluid. Die oude bak had 4 speakers en een prima geluid. En hij kon nog jaren mee gaan. het beeld via analoog werd steeds minder vanwege van-analoog-naar-digitaal en minder analoog zenders door de aanbieder. Bij die ouwe bak had ik binnen 10 seconden 20 kanalen gescand. Dat duurt nu wel een "beetje" langer.

Qua energieverbruik zit je nu weer ongeveer op break-even. Het beeld is beter, oké, maar de kijkhoek is weer een stuk minder en een echte aan-uit knop is ook niet meer aanwezig.

Soms word je moedeloos van al die ontdewikkelingen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb zelf gemerkt in het verleden dat vooral de geluidssets in standby erg veel energie verbruiken. Zo doet mijn set ook 10W ofzo in standby. En er zit geen uitknop op, maar ik heb hem gewoon op een stekkerdoos met knop.
TV wel of niet standby valt reuze mee heb ik het idee. Maar dan nog, ik heb een hekel aan dingen die standby staan te niksen, dus alles gaat gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 09:54
Even een kleine update mbt StandaardJaarVerbruik en te hoge vastrechtkosten:
Ik werd net gebeld door de Liander (netbeheerder) en ze gaan een creditfactuur opstellen.

Ik heb de factuur nog niet, die gaat met de post maar ik krijg straks geld van een bedrijf (netbeheerder) waar ik niet aan heb betaald. Dat zou toch eens mooi zijn.

Als ik de factuur heb zal ie ingescand en ingelijst worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 16:47
Zouden jullie me kunnen helpen met een klein onderzoekje? Ik ben Industrieel Ontwerper in opleiding en ben bezig met een opdracht van een grote speler op het gebied van domotica. Nu ben ik bezig om een product te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat mensen korter gaan douchen. Dat bespaart een hoop water en gas zoals jullie natuurlijk wel weten.

Ik heb een aantal manieren bedacht om dit te bewerkstelligen en in deze enquête vraag ik wat jullie er van vinden. Het heeft het meeste zin om in te vullen als je een gezin met kinderen hebt, maar doe vooral mee als het je leuk lijkt.

Klik hier om naar de enquête te gaan. Het is volledig anoniem. Ik vraag alleen naar gezinsgrootte aan persoonlijke informatie. Het is een Google Forms enquête.

Het zit nog in een vroege fase maar over een paar weken zal er een concreet productontwerp zijn. Als jullie het leuk vinden kan ik dan misschien wel weer terugkomen met nieuwe vragen (al moet ik nog even kijken of dit kan in verband met geheimhouding!). Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

!null schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:29:
Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb zelf gemerkt in het verleden dat vooral de geluidssets in standby erg veel energie verbruiken. Zo doet mijn set ook 10W ofzo in standby. En er zit geen uitknop op, maar ik heb hem gewoon op een stekkerdoos met knop.
TV wel of niet standby valt reuze mee heb ik het idee. Maar dan nog, ik heb een hekel aan dingen die standby staan te niksen, dus alles gaat gewoon uit.
Éen Harman Kardon receiver deed volgens m'n elCheapo metertje 30 W, alleen om radio weer te geven. En nog 10W in stand-by. Ben blij dat er nog een echte aan/uit knop op zit aan de voorkant, dan is het verbruik iig 0 totdat ik het crappy geluid van de laptop speakers weer zat ben.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 20:25
@Bakko

Heb hem ingevuld.. Alleen eigenlijk geen gas hier, daar maar over heen gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 09:13
ook ingevuld.
De kinderen kunnen best een stuk korter douchen, ikzelf natuurlijk niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ingevuld.

Wat me altijd opvalt is dat in dit soort enquêtes altijd wordt gevraagd of ik behoefte heb aan "meer informatie over zaken", terwijl ik alle informatie al met de infrastructuur uit lang vervlogen tijden al kan krijgen.
Ik heb een gasMETER, een waterMETER en een elektriciteitsMETER. het is natuurlijk leuk (ook mijn hobby) om deze info nog nauwkeuriger te meten, maar eigenlijk is het voor het grootste deel commerciële sh*t. Alleen voor de hobbyisten interessant.

Als je het onderliggende belang niet kunt leren met je bestaande meters (en kosten)......

[ Voor 96% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-05-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Bakko schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:28:
Zouden jullie me kunnen helpen met een klein onderzoekje? Ik ben Industrieel Ontwerper in opleiding en ben bezig met een opdracht van een grote speler op het gebied van domotica. Nu ben ik bezig om een product te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat mensen korter gaan douchen. Dat bespaart een hoop water en gas zoals jullie natuurlijk wel weten.

Ik heb een aantal manieren bedacht om dit te bewerkstelligen en in deze enquête vraag ik wat jullie er van vinden. Het heeft het meeste zin om in te vullen als je een gezin met kinderen hebt, maar doe vooral mee als het je leuk lijkt.

Klik hier om naar de enquête te gaan. Het is volledig anoniem. Ik vraag alleen naar gezinsgrootte aan persoonlijke informatie. Het is een Google Forms enquête.

Het zit nog in een vroege fase maar over een paar weken zal er een concreet productontwerp zijn. Als jullie het leuk vinden kan ik dan misschien wel weer terugkomen met nieuwe vragen (al moet ik nog even kijken of dit kan in verband met geheimhouding!). Alvast bedankt! :)
Done!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik heb qua douchen al wel eens gezocht naar een douchekop met led verlichting erin die niet (alleen) op temperatuur kleurt, maar (ook) op tijd. Eentje die de temperatuur aangeeft kost tegenwoordig geen pepernoot meer, maar alleen na heel veel zoeken kon ik een projectje in de VS vinden die op tijd werkte en aangaf hoe lang je er al onder staat. Dat ding moest echter veel te veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, dan is dat zandlopertje van 1 euro wel een betere oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:45:
Tja, dan is een gratis dat zandlopertje van 1 euro wel een betere oplossing :)
Zo dat heb ik even voor je gecorrigeerd :+

Brabant Water geeft ze weg

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 11:54

dlenstra

....

ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:34:
Ik heb qua douchen al wel eens gezocht naar een douchekop met led verlichting erin die niet (alleen) op temperatuur kleurt, maar (ook) op tijd. Eentje die de temperatuur aangeeft kost tegenwoordig geen pepernoot meer, maar alleen na heel veel zoeken kon ik een projectje in de VS vinden die op tijd werkte en aangaf hoe lang je er al onder staat. Dat ding moest echter veel te veel geld kosten.
Ik kwam zelf deze en deze tegen. Ik heb geen idee hoe goed ze beide werken, van die laatste optie heb ik wel een filmpje kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

dlenstra schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:03:
[...]

Ik kwam zelf deze en deze tegen. Ik heb geen idee hoe goed ze beide werken, van die laatste optie heb ik wel een filmpje kunnen vinden.
Jouw google skills zijn duidelijk beter dan de mijne! Dit komt zeker in de buurt van wat ik zoek. Dank!

Wat mij betreft is dit een mooiere oplossing dan zo'n zandlopertje aan de muur plakken met een zuignap.

[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 21-05-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:43
@Bakko, ingevuld!
Thx! Aangevraagd. Ben benieuwd of ze 'm ook buiten hun leveringsgebied uitdelen.
Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.