Bartjuh schreef op zondag 18 mei 2014 @ 14:15:
[...]
Zeer spijtig idd.

Hij was niet eens zo lang geleden nog bij P&W en zag er nog vrij kwiek uit.
Hij heeft zeker veel betekend voor duurzame energie
Maar hij had de laatste tijd wel een enorme, en in mijn ogen zeer naïeve, overtuiging dat herstel sterk wordt bepaald door je wilskracht/geest + nog wat zweverige nonsens*. En daarmee indirect valse hoop gevend aan andere kankerpatiënten. Kan dat nu ook de prullenbak in.
Nou nou, vind dit nogal kortzichtig gesteld.
Mensen die het niet meer zien zitten met zo'n klote ziekte, die leggen in het algemeen eerder het loodje dan de doorzetters met positieve geest.
Wat boeit het eigenlijk of het wel of niet klopt, uiteindelijk gaat het erom als je zelf in zo'n situatie zit waarschijnlijk beter af bent als je het leven nog positief inziet ipv zwaar depri te reageren omdat je toch morgen doodgaat... Het gaat er heel veel om of je toegeeft aan iets wat je hebt of niet hebt en om het om te zetten in iets positiefs, of dat nou zweverig is voor iemand die ver erbuiten staat boeit niets.
Een kennis van mij had kanker en daarvan zeiden de artsen dat ze hooguit nog maar 2 jaar te leven had, gewoon omdat het al in een vergevorderd stadium zat waar ze niet veel meer voor konden doen. Door haar ontzettende positieve geest ging ze nog van alles ondernemen, zelfs verre reizen maken wat eigenlijk compleet was afgeraden door de wetenschap want dat zou onnodig veel risico's met zich mee brengen... uiteindelijk heeft ze toch gedaan wat ze wou en pas na 5 jaar haar leven gelaten, ver maar dan ook ver voorbij dat wat de artsen als max verwachting hadden gesteld.
Ik durf gewoon te wedden dat als ze achter de geraniums was gaan zitten na het advies van de doktoren dat ze al ruim voortijds was overleden. Tis maar hoe graag je nog wilt, hoe hard je er voor wilt knokken... en das niet alleen bij een dodelijke ziekte natuurlijk.
Ik ken van heel dichtbij ook een ervaring met die Jomanda, je weet wel... die zogenaamde fake genezer. De persoon die het was ondergaan had ook kanker en voelde zich op de tafel en na de sessie stukken beter. Ik denk dan altijd: moet je zo'n Jomanda dan afschepen en neerzetten als een oplichter of juist prijzen dat ze mensen met een zwaar depri-makende (dodelijke) ziekte dan voor tijdelijk toch top kan laten voelen? In elk geval zijn dit soort "geneeswijzen" dan zonder bijwerkingen, want die chemische middelen die je binnenkrijgt in het ziekenhuis word je vaker nog slechter van dat wat anders.
Ik ben daarom ook van mening dat een sterke geest, geloof, overtuiging altijd grote invloed heeft op je hele leven, of je nou ziekelijk bent of niet. Ik denk dat Wubbo daarom ook een eind is gekomen, daar waar de gemiddeld andere mens nooit zal komen. Natuurlijk heb je geluk nodig, de juiste mensen kennen, de kans op het juiste moment pakken... mja, het karakter van iemand speelt daar ook veel in mee.
Vind het daarom eigenlijk ook wel grappig dat je het zo afbrand.. aangezien hij ook een geloof had in een duurzamere wereld... een onderwerp dat ook al door zovelen is afgebrand. Als hij met zn uberpositieve insteek zich bij de eerste negatief afzeikreactie al in een hoekje had verstopt waren we nooit gekomen waar we nu zijn. Juist mensen die eens ergens voor willen vechten kunnen een verandering teweegbrengen, op kleine schaal (voor zichzelf zoals met zn ziekte of met iets anders voor de lokale bevolking) of op grote schaal (nationaal/internationaal). Niet alles hoeft altijd te staven zijn op feiten en regels om het waarheid en te laten werken voor een persoon in kwestie.
Dus ja zwammen, iedereen mag vinden wat ie ervan denkt. Soms lijken zweverige dingen niets uit te maken, maar kan het voor het persoon in kwestie best verlichtend werken en/of juist de kracht zijn om door te gaan.
[
Voor 0% gewijzigd door
Aardwolf op 18-05-2014 23:48
. Reden: typo ]