De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ben nog op zoek naar een DC lastscheider (4 polig) om tussen 2 strings en omvormer te plaatsen. Weet iemand een betaalbaar adres hiervoor?

2x 2-polige schakelaar is ook een optie natuurlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Phony op 13-05-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:28:
de tijd die je nooit terugverdient besteed je in de auto.
Ligt aan je auto/motor, bij mij is de spg(smiles per gallon) toch aardig hoog :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:28:
de tijd die je nooit terugverdient besteed je in de auto.
Als ik vlakbij (15km of minder) van mijn werk zou wonen zou ik zonder twijfelen mijn auto zo weg doen en een elek. fiets (die 35km/h kan of iets dergelijks) ervoor terug kopen.

Maar zo is het nou eenmaal. Ik heb heel leuk werk nu (een vooruitstrevende duurzame techniek (met veel potentie) aan het (door)ontwikkelen in een vrij jong bedrijf/start-up, zonder gein), en de situatie is nu even niet zo dat ik 1-2-3 verhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:55:
[...]maar je moet net als 'gewone' auto's parkeren en dus kosten (parkeerkosten en eventueel parkeervergunning) maken. Een fiets of motor zet je gewoon op de stoep.
Buiten de grote stad worden afstanden al snel te groot voor een retour ritje of je moet op locatie een stopcontact hebben zodat hij kan laden terwijl je aan het werk bent bijv.
zijn. [...] 3 auto's voor de deur was ook geen optie met de huidige en toenemende parkeerproblematiek in onze wijk
De 45km Twizy is ideaal voor je: goedkoper, mag op de stoep parkeren (want brommer), is met elk gewoon stopcontact in 4 uur weer vol :)

Snelheid is geen probleem als je een compatible mindset hebt; ik heb een zomer getoerd met een Deutz D15 en langzamer kan best leuker zijn :*) (uit 1959, rijdt 1:20 op diesel of petroleum of wodka, geen roetfilter, uche)

Maar ja, die tijd ben je wel kwijt...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:17:
[...]

De 45km Twizy is ideaal voor je: goedkoper, mag op de stoep parkeren (want brommer), is met elk gewoon stopcontact in 4 uur weer vol :)

Snelheid is geen probleem als je een compatible mindset hebt; ik heb een zomer getoerd met een Deutz D15 en langzamer kan best leuker zijn :*) (uit 1959, rijdt 1:20 op diesel of petroleum of wodka, geen roetfilter, uche)

Maar ja, die tijd ben je wel kwijt...
Dat eerste valt nog te bezien in de meeste steden, daar wordt je geacht een vierwielig voertuig gewoon in een parkeervak te zetten ongeacht kentekensoort net zoals bv. een brommobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Al eens gedacht aan veiligheid in zo'n twizzy? Of denk jij dat je je veilig zou voelen op een autoweg met een vrachtwagen met oplegger die in je nek hijgt met 85 km/h.
Het is niet alleen het rijden en goedkoop, er is meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Phony schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:42:
Ben nog op zoek naar een DC lastscheider (4 polig) om tussen 2 strings en omvormer te plaatsen. Weet iemand een betaalbaar adres hiervoor?

2x 2-polige schakelaar is ook een optie natuurlijk :)
http://www.ebay.de/itm/DC...lagen&hash=item4180dfb197

DC trennschalter zoeken krijg je meer, ik had net als bovenstaande voor 15,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Tja veiligheid... of je nu in een 107 of een twizy tussen 2 vrachtwagens inelkaar wordt geprakt, dood ben je in elk geval.

Probleem met veiligheid is dat auto's steeds groter en zwaarder moeten, want dan ben je veilig. Uiteindelijk rijdt iedereen een suv, want dan zijn we tenminste veilig...
Veiligheid my ass. Die extra maatregelen zorgen voor gevaarlijk rijgedrag, want we hebben toch wel abs, brake assist, lane control, etc.
Ik rijd verantwoordelijker (veel meer afstand) in de starlet van mn moeder zonder dat alles dan in mijn 206 wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:36:
Tja veiligheid... of je nu in een 107 of een twizy tussen 2 vrachtwagens inelkaar wordt geprakt, dood ben je in elk geval.

Probleem met veiligheid is dat auto's steeds groter en zwaarder moeten, want dan ben je veilig. Uiteindelijk rijdt iedereen een suv, want dan zijn we tenminste veilig...
Veiligheid my ass. Die extra maatregelen zorgen voor gevaarlijk rijgedrag, want we hebben toch wel abs, brake assist, lane control, etc.
Ik rijd verantwoordelijker (veel meer afstand) in de starlet van mn moeder zonder dat alles dan in mijn 206 wat dat betreft.
Ja in dat geval wel, maar in een twizzy is net als op de motor, dus al plat tussen 2 107, waar ik dus ook niet in zal rijden.
Ik rijd niet anders in een auto met techniek of zonder tenzij er sneeuw ligt maar dat terzijde. Ik doel meer op een gewone auto incl het formaat en dan elektrisch met een redelijke range, dat mag best 2 x een twizzy kosten en zou ik ook eerder aanschaffen. Maar behalve de tesla s is dat er niet echt. De tesla is dan wat over done.

Edit:
Een full electric van formaat focus station zou toch ook goedkoper moeten zijn om te fabriceren, minder onderdelen door relatief simpele electromotor, zonder versnellingsbak,isolatie,branstof motor met alles er omheen.
Waarom dan nog 2-3x zo duur? Geen stampende productie lijnen waarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 13-05-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:17:
[...]

Dat ga je parkeerbeheer in een willekeurige grote stad niet uitleggen laat staan of dat überhaubt zo is. ;)
Ik heb even een Wartburg gehad maar dat stond me net 'iets' te traag stil. :+
_JGC_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:36:
Veiligheid is niet alleen een kwestie van massa maar erger nog, die massa wordt een probleem. In het algemeen is het zo dat mensen niet zozeer gewond raken of gedood worden door de snelheid maar door de vertraging zelf. Vanaf een km/h of 50 is ineens 'stil staan' vaak dodelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, hoe meer massa, hoe meer kracht er nodig is om dat te stoppen. Dat is het gevaar in het verkeer: als jij met je kleine auto geramd wordt door een SUV met 3x zoveel gewicht, dan is jouw kreukelzone op voordat de kracht van jouw kleine auto de grotere auto tot stilstand heeft gebracht. Verder heb je ook nog de kans dat je kleine auto van de weg gebeukt wordt waardoor je ook nog eens aan flarden gereden wordt door ander verkeer...

Dus wat is de "oplossing"? We maken gewoon bij elk redesign de auto een paar honderd kilo zwaarder, dat is goed voor de veiligheid van de inzittende. Elke andere weggebruiker kan de boom in, die moet ook maar een nieuwe (zwaardere) auto kopen.

Als mensen nu gewoon eens afstand zouden nemen in plaats van dicht op bumpers te gaan rijden waarbij het altijd net goed gaat dankzij allerlei systemen die ingrijpen, dan zouden niet alle auto's 1200+kg hoeven zijn en zouden we ook eindelijk zuinige auto's krijgen. De nieuwe motoren kunnen gewoon zuinig zijn, maar omdat auto's structureel aan obesitas lijden kost dat meeslepen van extra gewicht alleen maar energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je botst niet alleen tegen andere auto's aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17
Massa verminderen is niet alles. Stel dat je een auto hebt die 1 kg zwaar is en je botst met 50 km/h tegen een andere auto, die ook 1 kg zwaar is. De vertraging van twee mensen, van 80 kg, die met 50 km/h tegen elkaar botsen is heel groot. Dat overleef je al niet. Daarom zijn er kreukelzone's etc.

De andere kant op: een auto maken van 3 ton is ook niet optimaal. Zeker niet als die auto geen kreukelzone heeft. Ergens ligt een optimaal gewicht icm kreukelzone's. Ik weet alleen niet of dat bij 600 kg auto, 1000 kg auto of 1500 kg auto ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kattenluik geinstalleerd in de buitendeur van de inpandige berging zodat die harige monsters zelf in en uit kunnen lopen.

Sluit dat luikje zelf niet goed, zodat er wind langs waait. &$^@#^&&@ |:(

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 14:07
Dreamvoid schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 02:09:
Je botst niet alleen tegen andere auto's aan natuurlijk.
Sterker nog. een derde van alle verkeersdoden kvalt bij berm-ongevallen. Eenzijdige ongevallen dus. Meestal op 80 km/u wegen en in bochten. En slechts ca. 15 % van de verkeersslachtoffers vallen op de snelweg.

Veel groter probleem met auto's is de schade aan zwakke weggebruikers. Het aantal verkeersdoden daalt, maar het aantal ernstig verkeersgewonden onder fietser blijft stijgen. Daar helpen geen kreukelzones en airbags tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:09:
[...]
Sterker nog. een derde van alle verkeersdoden kvalt bij berm-ongevallen. Eenzijdige ongevallen dus. Meestal op 80 km/u wegen en in bochten. En slechts ca. 15 % van de verkeersslachtoffers vallen op de snelweg.

Veel groter probleem met auto's is de schade aan zwakke weggebruikers. Het aantal verkeersdoden daalt, maar het aantal ernstig verkeersgewonden onder fietser blijft stijgen. Daar helpen geen kreukelzones en airbags tegen.
Het aantal indirecte verkeersslachtoffers door fijnstof en luchtverontreiniging is helaas een veelvoud van het aantal directe slachtoffers. Als dat de maat zou worden is het snel afgelopen met de auto met een verbrandingsmotor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
BarryH schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:06:
Wel leuk om te zien hoeveel aandacht er is voor
energielabelatlas.nl

Het is niet heel bijzonder, maar de grote mediaaandacht laat wel zien dat er een ommezwaai plaats vind

En ook bij ons in de wijk ideeen voor een energiecollectief. Naar mijn idee heeft dat vooral zin voor kennisdeling tav energiebesparing. Echt collectief duurzaam opwekken is nog niet zo heel effectief (als je ook een eigen huis hebt met nog wat leeg dak en muur oppervlak)
aaaa, dank je
was wel even zoeken voordat ik hem terug had gevonden.
had dit net nodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:09:
[...]

Daar zitten ook alle ouderen die van hun fiets vallen en dronken jongeren die in de tramrails rijden, dus dat valt voor een groot deel moeilijk te verlagen (zeker met vergrijzing enzo). En met de komst van die 45 km/h e-bikes op het fietspad...

Met de steeds toenemende populariteit van fietsen zullen de ongelukken toenemen. Dat is niet leuk maar je kan het moeilijk voorkomen, zeker in NL waar niemand een fietshelm draagt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 14-05-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
Nu in ieder geval een direct verbod op deze ondingen:

http://www.volkskrant.nl/...rvuiler-dan-gedacht.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:56:
Mja, hoe meer massa, hoe meer kracht er nodig is om dat te stoppen. Dat is het gevaar in het verkeer: als jij met je kleine auto geramd wordt door een SUV met 3x zoveel gewicht, dan is jouw kreukelzone op voordat de kracht van jouw kleine auto de grotere auto tot stilstand heeft gebracht. Verder heb je ook nog de kans dat je kleine auto van de weg gebeukt wordt waardoor je ook nog eens aan flarden gereden wordt door ander verkeer...
Toevallig sprak ik vorige week met een autoverkoper en die beweerde dat kleine, zuinige auto's verreweg het meest verkocht worden. Eigenlijk doet Nederland het helemaal zo slecht niet door SUV's enorm te belasten met BPM. Alleen doet de overheid het om de verkeerde reden, belasting innen ipv veiligheid of milieu. Maar effect heeft het wel.

Er rijden in mijn wijk sinds een paar maanden een stuk of 4 van die Outlander PHEV's rond. Dat schiet dan weer niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Die Outlander bakken zie ik nog best vaak wel tegen de 100 rijden. Volgens mij doen (sommige van) die mensen dus wel echt hun best om 100% elektrisch te rijden. Want boven de 100 km/u gaat de benzine motor meehelpen.

Maar de belastingklimaat en de prijzen zijn wel echt gigantisch. Zo'n nutteloze auto als een Land Rover Evoque is niet eens bijster groot en moet al 80.000 euro kosten. Dat is echt nutteloos en onduurzaam en alles er tussen in.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:09:
Die Outlander bakken zie ik nog best vaak wel tegen de 100 rijden. Volgens mij doen (sommige van) die mensen dus wel echt hun best om 100% elektrisch te rijden. Want boven de 100 km/u gaat de benzine motor meehelpen.

Maar de belastingklimaat en de prijzen zijn wel echt gigantisch. Zo'n nutteloze auto als een Land Rover Evoque is niet eens bijster groot en moet al 80.000 euro kosten. Dat is echt nutteloos en onduurzaam en alles er tussen in.
Een Landrover Evoque is alleen nutteloos als je er boodschappen mee gaat doen of de kids naar de kinderopvang brengt.
Afgelopen weekend moest ik mijn 13 schapen en 18 lammeren naar de wei brengen met de paarden trailer door het weiland met al de regen. Ik was weer erg blij met mijn Nissan X-trail 4Wd. (nieuwprijs geen 80K maar de prestaties in het land zijn ook wat minder).
Ook op de weg mag ik geen 2000kg trailer trekken met een Toyota Aygo. Daar rijd mijn vrouw in, bij de aflevering vroeg ik waar de trekhaak was ...... die kan er niet aan, ook niet voor 750kg aanhanger. Wat eigenlijk best handig kan zijn, normaal een kleine zuinige auto en als je wat wil vervoeren de aanhanger er achter .... klein frontaal oppervlak ...

De nutteloosheid zit hem dus in het gebruik niet in het verbruik.

De belasting moet ook gewoon in de brandstof, niet naar het bezit. Dan had ik allang een kleine (goedkope) voor Woon-werk (veel km) een grote 4WD(dure) als werkpaard (weinig km).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eens met de kleine auto met aanhanger ("heb m zelf ook").
Mijn recordafstand op een tank is 660 km met 30 liter, continu 130 km/u over de Péage.
Dit record is toevallig met aanhanger. Zonder aanhanger haal ik max 1:20 (bij 130).
Ik vermoed dat de aerodynamica van mijn auto verbetert door er een kleine bagagewagen achter te hangen, dit vermindert dan de turbulentie wat de toegenomen rolweerstand ruim compenseert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:52:
[...]
Daar zitten ook alle ouderen die van hun fiets vallen en dronken jongeren die in de tramrails rijden, dus dat valt voor een groot deel moeilijk te verlagen (zeker met vergrijzing enzo). En met de komst van die 45 km/h e-bikes op het fietspad...

Met de steeds toenemende populariteit van fietsen zullen de ongelukken toenemen. Dat is niet leuk maar je kan het moeilijk voorkomen, zeker in NL waar niemand een fietshelm draagt.
Er is inmiddels wel aangetoond dat ook de voetganger en ook de automobilist in z'n auto een zeer groot risico op hoofdletsel loopt. Dan daar ook maar een helm op, zoals rallyerijders?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ericplan schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:03:
[...]

Er is inmiddels wel aangetoond dat ook de voetganger en ook de automobilist in z'n auto een zeer groot risico op hoofdletsel loopt. Dan daar ook maar een helm op, zoals rallyerijders?
What's next: een helmplicht voor voetgangers? We schieten een beetje door met de verrubbertegelisering in dit land. Bomenklimmen is vast ook al verboden wegens te gevaarlijk tegenwoordig?
(waarschuwing: dit bericht bevat overdrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een helm op tijdens het fietsen is misschien wat overkill, maar ik had vroeger wel voordeel gehad aan een verplichte tok tijdens het fietsen.
Ooit wel eens door de ketting getrapt? :|

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:31:
Een helm op tijdens het fietsen is misschien wat overkill, maar ik had vroeger wel voordeel gehad aan een verplichte tok tijdens het fietsen.
Eenmaal, toen ik 12 jaar oud was. Daarna direct overgestapt op een damesfiets en nooit meer een andere "normale" fiets gehad.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

drielp schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:37:
[...]
Eenmaal, toen ik 12 jaar oud was. Daarna direct overgestapt op een damesfiets en nooit meer een andere "normale" fiets gehad.
:o Dat is dan wel een heftige klap geweest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

ericplan schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:38:
[...]

:o Dat is dan wel een heftige klap geweest.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tja, op je trappers staan is ook niet het allerslimste wat je kunt doen... op je 12e al van geslacht veranderen na een ongelukje :X.

Doet me trouwens denken aan vakantie in Canada. Stadsfiets zonder versnellingen en dan een stevige helling op fietsen in de rockies. Broer gaat op trappers staan, ik blijf zitten maar zet extra kracht door aan stuur te trekken. Ik was krantenbezorger, broer had weken voorbereid met spinning bij de sportschool en zou wel even laten zien wie de meeste conditie had. Heb geloof ik 10 minuten bovenaan de helling staan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:56:
Als mensen nu gewoon eens afstand zouden nemen in plaats van dicht op bumpers te gaan rijden waarbij het altijd net goed gaat dankzij allerlei systemen die ingrijpen, dan zouden niet alle auto's 1200+kg hoeven zijn en zouden we ook eindelijk zuinige auto's krijgen. De nieuwe motoren kunnen gewoon zuinig zijn, maar omdat auto's structureel aan obesitas lijden kost dat meeslepen van extra gewicht alleen maar energie.
Deels, auto's zijn steeds veiliger geworden maar mensen gaan steeds achtelozer rijden terwijl het (nog net niet) exponentieel drukker wordt op de weg...
Daarnaast willen veel mensen ook een grote auto want dat is makkelijk. Als ze van afstand een kinderwagen erin mikken en dan daarna 3 weken moeten zoeken waar dat ding gebleven is dan weer wat anders. Minstens 9 van de 10 stations die ik hier zie rijden zit ook alleen een bestuurder in en aan de diverse beschadigingen die vaak op bumpers te zien zijn kunnen maar weinig mensen er goed mee overweg. :P
Ik hoor ook vaak dat mensen dergelijke auto's mooi vinden. Nu is dat geheel subjectief maar ik vind het wel grappig want buiten een embleempje waar je het merk aan herkend zijn het doorgaans meer van dezelfde grijze of (donker)blauwe zakken op wielen. :+

Nu is het aan eenieder zelf om keuzes te maken en doet iedereen dat met zijn eigen overwegingen maar
dit gedrag heeft geen toekomst. Er zijn maar weinig mensen binnen die groep die echt een station nodig hebben. Sterker nog, als je een beetje logisch nadenkt en wat puzzelt is het verbazingwekkend wat er nog in onze kleine auto's (Roadster en Matiz) past. Die ene keer in de paar jaar dat we eens iets moeten vervoeren wat niet past huur ik wel een auto of laat ik het bezorgen indien mogelijk, daar hoef ik echt geen lel van een auto 24/7/365 voor voor de deur te hebben staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit is een zeer duurzame wagen : YA126
Gaat heeeeel lang mee (is uit 1956).
Maar wel in combinatie met een kleine zuinige "eenoftweepersoonsverplaatsingsauto".

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTcyWDc2Mw==/z/zJoAAOxyZzlTccvP/$_85.JPG

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Haha ik heb zo'n ding gereden, echt leuk. Behalve dat het toch een tijdje duurde voordat ik er achter kwam dat de 4 toch ietsje meer naar links zat dan de achteruit :P

Ach, als je niet te veel rijdt zijn het leuke hobby's

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Precies! Gewoon de Wet van de Grote Aantallen.

Er is helemaal niets mis met een vervuilende oldtimer, mits deze niet meer dan een paar honderd kilometer per jaar rijdt voor de show.

Kijk je naar wegtransport, dan is elke procent schoner en zuiniger een mega verbetering.

Dat wordt vaak niet begrepen.

Gewoon een kwestie van een beetje rekenwerk. B)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

http://www.businessinsider.com/solar-roadways-profile-2014-5Volgens mij heb ik dit al eens eerder langs zien komen in een ander artikel.
Zou het gaan lopen ( produceren?)
Meedoen aan het crowd funden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Lees ik er niet uit hoor :P

Ik vind het wel een goed idee om snel een verkoop-verbod te doen op 2-takt scooters/brommers (geen nieuwe kentekens/registraties e.d.). Ze mogen gewoonweg niet meer verkocht worden. Alleen 4-takt en elektrisch.

Wellicht over een x aantal jaar ook een totaalverbod.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 14-05-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een helm op tijdens het fietsen is misschien wat overkill
Als je buiten Nederland kijkt, dan zie je dat dit een 100% cultureel verschijnsel is. Ik woon in Zwitserland, en daar fietst elke volwassene met een helm op naar zijn werk. Ook in de VS fietst iedereen van jongs af aan met helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Weet iemand of die Plugaway dingen al eens ergens te koop zijn?
https://www.kickstarter.c...-home-on-your-smart-phone

Lijkt me wel cool spul.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dreamvoid schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:01:
[...]

Als je buiten Nederland kijkt, dan zie je dat dit een 100% cultureel verschijnsel is. Ik woon in Zwitserland, en daar fietst elke volwassene met een helm op naar zijn werk. Ook in de VS fietst iedereen van jongs af aan met helm.
In canada is het in sommige staten bij wet verplicht.

Maargoed, totdat je met 60+ op een fietsje met terugtraprem de helling afdendert en dan een bordje "slow 30" voor de bocht ziet staan denk je dat al die canadezen gek zijn... ben iig blij dat ik die fiets met blokkerende rem recht heb kunnen houden, anders was ik vol op m'n plaat zonder enige bescherming over het asfalt geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

hansdegit schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:04:
Weet iemand of die Plugaway dingen al eens ergens te koop zijn?
https://www.kickstarter.c...-home-on-your-smart-phone

Lijkt me wel cool spul.
Nee, ze zijn er nog aan aan het werken (plan momenteel is Jul/Aug dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]

Onze cultuur heeft voor goede fiets-infrastructuur gezorgd waardoor de veiligheid zonder helm voor de meeste mensen voldoende is.
Veel Nederlanders doen in het buitenland wel een helm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 14:07
[...]

In Australië leidde verplichting van het helmdragen tot een 30% daling van het fietsgebruik en er is geen hard bewijs voor effectiviteit van de maatregel. Iedere oproep tot helmplicht is daarmee naar mijn mening onwetenschappelijke onzin en leuk om als drogreden te gebruiken (als fietsers geen helm willen dragen, valt er niets aan het grote aantal slachtoffers te doen. Eigen schuld, dikke bult)
http://www.fietsersbond.n...en-veiligheid/fietshelmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De universiteit van Münster heeft het onlangs voor Duitsland uitgerekend. De kosteneffectiviteit is 0,714. Dit betekent dat helmplicht (veel) meer kost dan het oplevert.
https://www.wiwi.uni-muen...oeffentlichungen/WP21.pdf

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:14:
[...]

In canada is het in sommige staten bij wet verplicht.

Maargoed, totdat je met 60+ op een fietsje met terugtraprem de helling afdendert en dan een bordje "slow 30" voor de bocht ziet staan denk je dat al die canadezen gek zijn... ben iig blij dat ik die fiets met blokkerende rem recht heb kunnen houden, anders was ik vol op m'n plaat zonder enige bescherming over het asfalt geschoven.
Waarom noem je 60+?
Vind je dat al te gevaarlijk om bergaf te fietsen met een terugtraprem? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
60 km/h of meer met een terugtraprem? Nou, ik zou daar wel een beetje angstig van gaan voelen als ik de berijder zou zijn :X

[ Voor 15% gewijzigd door rube op 14-05-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vroeger hadden we alleen maar terugtrapremmen en ik ben daar vaker de Cauberg in Valkenburg mee afgereden. We leven nog.

Wel twee keer over de kop gegaan met een "handremfiets".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Nou, er zit misschien ook wel verschil in berg(en) en bochten, maar toen ik ooit eens met 70+ in Zwitserland naar beneden ging was ik toch blij dat ik geen terugtraprem had :P

Maar goed, we leven allebei nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik kan mij nog herinneren dat mijn losse schoenveters om de trappers waren gewikkeld, en uiteindelijk muurvast zaten.
Dat is ook niet grappig _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:01:
[...]

Waarom noem je 60+?
Vind je dat al te gevaarlijk om bergaf te fietsen met een terugtraprem? ;w
26 inch wielen, 8% helling, als een idioot meetrappen omdat kijk zo hard kan ik, en dan op een ravijn afrijden en moeten kiezen tussen naarbeneden storten of mogelijk flink op je plaat gaan omdat je achterwiel blokkeert.
Dat achterwiel blokkeerde dus direct toen ik voorzichtig probeerde te remmen, fietsje zwalkte als een gek heen en weer, maar heb de fiets onder controle kunnen houden en snelheid weten te minderen.
Dan weet je ook even weer hoe kwetsbaar je eigenlijk bent... hoeft maar wat mis te gaan en je vakantie is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:51:
[...]

26 inch wielen, 8% helling, als een idioot meetrappen omdat kijk zo hard kan ik, en dan op een ravijn afrijden en moeten kiezen tussen naarbeneden storten of mogelijk flink op je plaat gaan omdat je achterwiel blokkeert.
Dat achterwiel blokkeerde dus direct toen ik voorzichtig probeerde te remmen, fietsje zwalkte als een gek heen en weer, maar heb de fiets onder controle kunnen houden en snelheid weten te minderen.
Dan weet je ook even weer hoe kwetsbaar je eigenlijk bent... hoeft maar wat mis te gaan en je vakantie is voorbij.
Een blokkerend achterwiel is inderdaad super link. Maar iemand die zijn fiets goed onderhoudt zal dit niet vaak meemaken. Kwestie van je naaf geregeld even checken.

Mijn ervaring met handremmen is niet zo geweldig geweest in het verleden. zeker tijdens erg nat weer. Waarschijnlijk heb ik daarom meer vertrouwen in de "" oude techniek"".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat is het toch beroerd gesteld met onze economie. De economische groei hangt af van het weer. Als dat zo is hoeven we ons best niet meer te doen. Het weer hebben we toch geen controle over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 04-10 18:54
ericplan schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:45:
Wat is het toch beroerd gesteld met onze economie. De economische groei hangt af van het weer. Als dat zo is hoeven we ons best niet meer te doen. Het weer hebben we toch geen controle over.
Aan de andere kant, zo zie je maar weer eens hoe belangrijk energie eigenlijk is in het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:00:
[...]
Aan de andere kant, zo zie je maar weer eens hoe belangrijk energie eigenlijk is in het totaalplaatje afhankelijk Nederland zich heeft gemaakt van gas-/energieverbruik.
There... I fixed it for you ;)

Maar wel opmerkelijk dat wij ons zo afhankelijk maken van fossiele energie. Eigenlijk willen wij dus niet energiezuinig zijn/worden, want dit is alleen maar slecht voor onze economie 8)7

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:04:
[...]

There... I fixed it for you ;)

Maar wel opmerkelijk dat wij ons zo afhankelijk maken van fossiele energie. Eigenlijk willen wij dus niet energiezuinig zijn/worden, want dit is alleen maar slecht voor onze economie 8)7
En de Russische gasrotonde niet te vergeten.

Wake up Den Haag..... Gelukkig wel weer het nieuws van de offshore windmolens, maar ik betwijfel of een structureel duurzame koers reeds is ingezet. Laat je stem in ieder geval horen bij de komende verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rube schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:39:
Nou, er zit misschien ook wel verschil in berg(en) en bochten, maar toen ik ooit eens met 70+ in Zwitserland naar beneden ging was ik toch blij dat ik geen terugtraprem had :P

Maar goed, we leven allebei nog :+
Persoonlijk houd ik wel van extremen en een beetje gevaar. Je voelt je juist springlevend als je een gevaarlijke activiteit uitvoert waarvan je weet dat die fataal kan zijn :X

Het leven wordt maar een saaie bedoeling zonder gevaar in een veilige klinische samenleving :Z

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:31:
[...]

Persoonlijk houd ik wel van extremen en een beetje gevaar. Je voelt je juist springlevend als je een gevaarlijke activiteit uitvoert waarvan je weet dat die fataal kan zijn :X

Het leven wordt maar een saaie bedoeling zonder gevaar in een veilige klinische samenleving :Z
Ik zou zeggen: haal weg die groepenkast! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gasrotonde is eigenlijk een verbastering op het rondje om de kerk (zonder toilet), in landen waar de zon beter schijnt kennen ze de "one track donkey" al langer, dus heffen ze daar nu keihard op invoeden. (spanje)
waar blijft de kiezer in dit verhaal ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Voor mijn zonnepanelen wil ik de omvormer nu op de meterkast aansluiten, maar nu loop ik tegen het volgende aan: Hoe kan ik op een nette manier extra draad (naar extern kastje) aansluiten. Het aansluitblok voor de fase en nuldraad zit immers vol.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/3ap2u.jpg

Hier zie je het verdeelbok iets beter.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ftlhko.jpg

Ik kan op de plek van Fase 1 en 2 wel een soortgelijk verdeelblok zetten om de boel door te lussen denk ik, maar of dat nou de beste/mooiste oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De INGANG van ene aardlek gewoon doorverbinden vanaf de INGANG van de andere aardlek (kam principe).
Dan heb je 1 plek over op je aansluit blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Jep, dat leek mij ook het makkelijkst, maar is dat normaal? Want op de plek van Fase 1 en 2 zit dan een Fase en Nul... en ik wil het wel op de juiste manier doen. :)

@woudsehoeve:
bedankt voor de tip :)

[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 15-05-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 04-10 20:25
Hoe zou je veilig kunnen werken eigenlijk aan een groepen kast als je geen hoofdschakelaar hebt? Die ontbreekt bij ons thuis dus :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ProudElm schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:54:
Hoe zou je veilig kunnen werken eigenlijk aan een groepen kast als je geen hoofdschakelaar hebt? Die ontbreekt bij ons thuis dus :O
Dat kan niet. Dat maakt het leven zo spannend. :+

Het mag ook niet natuurlijk, maar als je het goed voorbereidt kan je veel risico vermijden. De eerste stap is natuurlijk het alsnog plaatsen van een hoofdschakelaar. Maak een plan en schets het. Uiteraard geïsoleerd gereedschap, zorgen voor voldoende werkruimte en licht. Werken met soepel draad ipv massief, dan hoef je minder kracht te zetten en schiet je minder gauw uit. En nog één belangrijk punt, neem er de tijd voor!

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 15-05-2014 13:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
gevalletje installateur dus maar laten komen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Of de hoofdzekering er uit draaien. Dat mag natuurlijk ook niet (je moet de verzegeling verbreken), maar het is wel veiliger.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ProudElm schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:09:
gevalletje installateur dus maar laten komen.. :)
Of revolution-nl
revolution-nl schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:31:
[...]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
_O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Beetje gevaar alla..;) Maar vrouw en kinderen vinden het wat minder geslaagd als het toch net niet goed gaat..;)

Las net ergens dat je hele installatie met 1 handeling spannings-vrij moet kunnen.. Ik heb 2 aardlekschakelaars.. Dus dat lijkt al niet te kunnen... Dat is mijn probleem dus vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ProudElm schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:35:
Beetje gevaar alla..;) Maar vrouw en kinderen vinden het wat minder geslaagd als het toch net niet goed gaat..;)

Las net ergens dat je hele installatie met 1 handeling spannings-vrij moet kunnen.. Ik heb 2 aardlekschakelaars.. Dus dat lijkt al niet te kunnen... Dat is mijn probleem dus vermoed ik?
Zou het niet direct een probleem willen noemen. Je installatie is niet volgens de huidige voorschriften voor nieuwe installaties, maar daarin ben je beslist niet uniek. Plaats eens een foto, wie weet is er iemand met een goed idee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er is een veilige oplossing:
Vervang je meterkast door eentje met ruimte voor uitbreiding en met een driefase hoofdschakelaar (handig als je ooit nog eens een driefase wilt hebben).
Uiteraard door een installateur.
De kast en materiaal kan je zelf via internet bestellen.

Zo heb ik het ook gedaan en de kosten wegen niet op tegen het veilige gevoel dat je erna hebt.

Hier vòòr heb ik via Essent de hoofdzekering laten verzwaren. Kostte ons ook niet de kop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:01:
[...]

Dat kan niet. Dat maakt het leven zo spannend. :+

Het mag ook niet natuurlijk, maar als je het goed voorbereidt kan je veel risico vermijden. De eerste stap is natuurlijk het alsnog plaatsen van een hoofdschakelaar. Maak een plan en schets het. Uiteraard geïsoleerd gereedschap, zorgen voor voldoende werkruimte en licht. Werken met soepel draad ipv massief, dan hoef je minder kracht te zetten en schiet je minder gauw uit. En nog één belangrijk punt, neem er de tijd voor!
Altijd 4mm2 soepel draad gebruiken!

Met 1 hand een goed en volledig geïsoleerde tang en met de andere hand een goed en volledig geïsoleerde schroeven draaier.
Alles eerst een beetje hand vast zetten, als alles klaar is leg je de tang weg en draai je alles na met de schroevendraaier in 1 hand. De andere hand in je broekzak ....

Denk na over iedere beweging.

Het gevaar zit hem in het feit dat je met 1 hand een fase en de andere hand een fase, nul of aarde raakt. Als je slechts met 1 hand een fase raakt valt het wel mee, tenzij je met blote voeten in het water staat .....

Inderdaad ik heb ook geen hoofdschakelaar ......

Voor de tijd van de aardlek kon je trouwens perfect wormen vangen met een stalen pen in de grond die je aan een fase vast maakt. De wormen die je dan pakt prikkelen wel een beetje ....
O ja als je de pen wil verplaatsen eerst de stekker uit het stopcontact ... au.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, die wormen vangen, goeie oude tijd. Ik zie de buurman nog de kinderen wegjagen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Inderdaad huisdieren en kinderen uit de buurt houden ..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Volgens mij kan ik nog wel wormen zoeken met de aardlek die in mijn meterkast zit...

0.5A aardlek. Voordat die uitslaat ben ik al dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_JGC_ schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:08:
Volgens mij kan ik nog wel wormen zoeken met de aardlek die in mijn meterkast zit...

0.5A aardlek. Voordat die uitslaat ben ik al dood.
Zoveel? 30mA is toch de norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 17:17
Ben ik nou zo raar dat ik nog twee groepen heb zonder aardlek?

Daar zitten oa de zonnepaneeltjes op en de wasmachine.

Rest van het huis, benedenverdieping, kinderkamers etc zitten wel achter de drie groepen mét aardlek.

De aardlek was er laatst uitgevlogen door bliksem vlakbij in de buurt, ik dacht eerst dat de hele straat zonder stroom zat maar toen zag ik de meter als een gek terugdraaien! Aha, alleen de aardlek omgedraait en de meter ging weer vooruit. (de koelkast sprong aan, de close-in boiler etc :) )

[ Voor 39% gewijzigd door wmeester op 15-05-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb alles op een 30mA aardlek(ken) zitten behalve de omvormer die zit op een 400mA aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Erasmo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:09:
[...]

Zoveel? 30mA is toch de norm?
Niet in 1978. Die dingen zijn inmiddels wel afgekeurd... ach ja, kan dat ding ook gewoon als hoofdschakelaar gebruiken, nieuwe kast erop en achteraf die schakelaar laten vervangen door een echte schakelaar.

Woon hier nu 4 jaar, in 4 jaar tijd een shitload aan zware apparaten tegelijk aangehad, maar nog nooit een zekering gesmolten. Wel de aardlek eruit gehad toen oven een mooie vonk naar aarde trok toen het 1700W element van de oven doorfikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
Niets is afgekeurd totdat het wordt afgekeurd. Je woning voldoet altijd aan de eisen die werden gesteld ten tijde van de bouw. Je hoeft niet te voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Als je gaat verbouwen moet er minimaal hetzelfde of beter voor terugplaatsen en alleen bij hoogwaardige renovatie gaan de nieuwbouwregels gelden inclusief alle bijbehorende nen-en.
Je mag dus 'aanrommelen' met je huidige installatie zo lang die maar niet slechter/minder veilig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoogwaardige renovatie zegt mij niet zoveel. Ik dacht dat het te maken had met of je wel of geen bouwvergunning nodig had. Oude elektra mag gewoon blijven zitten, maar vaak wordt het meteen vervangen door (onder andere) 1 nieuwe groepenkast om de gehele installatie weer up-to-date te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
Hoogwaardige renovatie is dus als je bv de complete meterkast gaat vervangen en alles opnieuw aanlegt. Jij mag dus gewoon hier wat bijplaatsen zolang met maar minimaal even goed is als de rest, het geheel mag er niet slechter van worden.
Maar meestal is het handiger om dan meteen maar de gehele meterkast te vervangen voor de meeste particulieren. Die kunnen/willen/durven het niet zelf en elektriciens verdienen liever wat extra geld ;) als je iemand kent zal hij het zo voor de je doen.
En idd is een hoogwaardige renovatie als je een omgevingsvergunning nodig hebt (is de oude bouwvergunning). Heb ik ook meteen weer wat geleerd qua beter uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Bij ons ook de hele meter kast vervangen in 2001 en er ook gelijk maar een kast met een deur omheen gebouwd ...... het was echt een rommeltje toen ik het kocht, allemaal losse kasten aan elkaar gebakken.
Jammer genoeg toen vergeten een hoofdschakelaar te plaatsen.

Ik heb nog steeds 25% van de zekering automaten over.
Wel pas de laatste vrije ruimte gebruikt, een 3 fasen zekering voor een nieuw kabel (4x4mm2+as) naar de nieuw te bouwen schuilstal, Daar komt een nieuwe zekering kast met zekeringen voor een 3 fasen omvormer, een 3 fase houtzaag en een extra groep voor een stopcontact en verlichting in aan buiten de stal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een vraagje.

Vandaag heb ik geprobeerd om een firmware update voor de Sunny Beam te installeren.

Weinig succes, wel alle gegevens kwijt (maar stonden al op de PC).

Heeft iemand hier ervaring mee? De handleiding heeft het over een SBEAM2.UPD bestand, maar op de site van SMA heb ik een .EXE file gedownload. Die geeft wat vage instructies, maar leidt niet tot het gewenste resultaat.

Alle hulp is welkom!

De huidige firmware is 01.08.00.R

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-05-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Teleurstellende Solardays 2014.. Maar liefst 0 bezoekers :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:21
ik heb een post gedaan in dat topic. Als iemand verstand heeft van de mogelijkheden met lucht/lucht warmtepompen hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:59:
Waren die deze week dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04
mkleinman schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:59:
't was er ook veel te mooi weer voor :)

Ik merk trouwens wel meer interesse (en kijkers) voor mijn installatie (houtcv-zonneboiler-zonnepanelen).

[ Voor 20% gewijzigd door kockie op 17-05-2014 20:47 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 07:23
Phony schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:24:
Voor mijn zonnepanelen wil ik de omvormer nu op de meterkast aansluiten, maar nu loop ik tegen het volgende aan: Hoe kan ik op een nette manier extra draad (naar extern kastje) aansluiten. Het aansluitblok voor de fase en nuldraad zit immers vol.
Beltrafo eruit. Die schijnen onnodig energie te vreten... En dan een mechanische bel of eentje op batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
LOL
Nu nog groenere stroom..voor een meerprijs.
http://www.nu.nl/economie...t-overlastwindmolens.html

Ik heb al echte donkergroene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jack_ schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 20:48:
[...]

Beltrafo eruit. Die schijnen onnodig energie te vreten... En dan een mechanische bel of eentje op batterij.
Of gewoon een adaptertje via het stopcontact bij de meterkast, heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ook hier geldt, meten=weten. Mijn betrafo verbruikt minder dan 1 watt zolang niet op de bel gedrukt wordt. Hij wordt ook niet merkbaar warm.
Batterijbellen hebben als nadeel dat corrosie bij DC sneller optreedt dan bij AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

internet4me schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:03:
LOL
Nu nog groenere stroom..voor een meerprijs.
http://www.nu.nl/economie...t-overlastwindmolens.html

Ik heb al echte donkergroene stroom.
De mensheid wil bedrogen worden blijkbaar.

Ben benieuwd hoe ze die Houtense windmolenelektronen uit hun groene stroom gaat filteren, daar zit vast een flink stuk innovatie in. En krijgen de klanten straks ook een Niet Houtense Windstroom verklaring? En wat als ik geen Beierse zonnestroom wil, kan dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wubbo Ockels overleden
Toegevoegd: zondag 18 mei 2014, 12:13

In Amsterdam is Wubbo Ockels overleden. Ockels, die aan kanker leed, is 68 jaar geworden.

Ockels was de eerste Nederlander in de ruimte. Hij werd een nationale beroemdheid toen hij op 30 oktober 1985 met het ruimteveer Challenger werd gelanceerd. Hij verbleef zeven dagen in de ruimte.

Ockels werd op 28 maart 1946 geboren in Almelo. Hij studeerde wiskunde en natuurkunde in Groningen.

Vanaf 1986 was hij werkzaam bij het ruimtevaartinstituut ESA/ESTEC in Noordwijk. Ook was Ockels hoogleraar aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en bijzonder hoogleraar in Groningen.
Nierkanker

In 2008 werd er een niertumor gevonden bij Ockels. Die werd verwijderd, maar vorig jaar werd er opnieuw niercelkanker bij hem gevonden. Ditmaal waren er uitzaaiingen naar de longen.
http://nos.nl/artikel/649348-wubbo-ockels-overleden.html

Zeer spijtig nieuws, hij was een van de grootste voortrekkers op het gebied van duurzaamheid in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn beltrafo heb ik niet eens gemeten, hij wordt niet eens voelbaar warm. Gezien het aantal seconden per jaar dat er iemand hier op de bel drukt vind ik dat verbruik niet eens relevant :P

Hoe groot is dat probleem met corrosie? ik bedoel, er zijn wel meer batterij gevoede toepassingen die het 'goed' doen buiten. (weerstation, solar tuinlampje, fietslampje, etc, etc, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Erasmo schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:19:
[...]
http://nos.nl/artikel/649348-wubbo-ockels-overleden.html

Zeer spijtig nieuws, hij was een van de grootste voortrekkers op het gebied van duurzaamheid in Nederland.
Zeer spijtig idd. :'( Hij was niet eens zo lang geleden nog bij P&W en zag er nog vrij kwiek uit.

Hij heeft zeker veel betekend voor duurzame energie _/-\o_

Maar hij had de laatste tijd wel een enorme, en in mijn ogen zeer naïeve, overtuiging dat herstel sterk wordt bepaald door je wilskracht/geest + nog wat zweverige nonsens*. En daarmee indirect valse hoop gevend aan andere kankerpatiënten. Kan dat nu ook de prullenbak in.

* http://cryptocheilus.word...in-de-ruimte-over-kanker/

Ja, ik vind dit soort nonsens publiekelijk een podium geven kwalijk, sorry... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
noo schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:14:
Ben benieuwd hoe ze die Houtense windmolenelektronen uit hun groene stroom gaat filteren, daar zit vast een flink stuk innovatie in. En krijgen de klanten straks ook een Niet Houtense Windstroom verklaring? En wat als ik geen Beierse zonnestroom wil, kan dat ook?
Daarvoor is het hele Garanties Van Oorsprong systeem opgezet door Tennet, koppeling van specifieke opwek met specifieke verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:12
Bartjuh schreef op zondag 18 mei 2014 @ 14:15:
[...]

Zeer spijtig idd. :'( Hij was niet eens zo lang geleden nog bij P&W en zag er nog vrij kwiek uit.

Hij heeft zeker veel betekend voor duurzame energie _/-\o_

Maar hij had de laatste tijd wel een enorme, en in mijn ogen zeer naïeve, overtuiging dat herstel sterk wordt bepaald door je wilskracht/geest + nog wat zweverige nonsens*. En daarmee indirect valse hoop gevend aan andere kankerpatiënten. Kan dat nu ook de prullenbak in.
Nou nou, vind dit nogal kortzichtig gesteld.
Mensen die het niet meer zien zitten met zo'n klote ziekte, die leggen in het algemeen eerder het loodje dan de doorzetters met positieve geest.

Wat boeit het eigenlijk of het wel of niet klopt, uiteindelijk gaat het erom als je zelf in zo'n situatie zit waarschijnlijk beter af bent als je het leven nog positief inziet ipv zwaar depri te reageren omdat je toch morgen doodgaat... Het gaat er heel veel om of je toegeeft aan iets wat je hebt of niet hebt en om het om te zetten in iets positiefs, of dat nou zweverig is voor iemand die ver erbuiten staat boeit niets.

Een kennis van mij had kanker en daarvan zeiden de artsen dat ze hooguit nog maar 2 jaar te leven had, gewoon omdat het al in een vergevorderd stadium zat waar ze niet veel meer voor konden doen. Door haar ontzettende positieve geest ging ze nog van alles ondernemen, zelfs verre reizen maken wat eigenlijk compleet was afgeraden door de wetenschap want dat zou onnodig veel risico's met zich mee brengen... uiteindelijk heeft ze toch gedaan wat ze wou en pas na 5 jaar haar leven gelaten, ver maar dan ook ver voorbij dat wat de artsen als max verwachting hadden gesteld.
Ik durf gewoon te wedden dat als ze achter de geraniums was gaan zitten na het advies van de doktoren dat ze al ruim voortijds was overleden. Tis maar hoe graag je nog wilt, hoe hard je er voor wilt knokken... en das niet alleen bij een dodelijke ziekte natuurlijk.

Ik ken van heel dichtbij ook een ervaring met die Jomanda, je weet wel... die zogenaamde fake genezer. De persoon die het was ondergaan had ook kanker en voelde zich op de tafel en na de sessie stukken beter. Ik denk dan altijd: moet je zo'n Jomanda dan afschepen en neerzetten als een oplichter of juist prijzen dat ze mensen met een zwaar depri-makende (dodelijke) ziekte dan voor tijdelijk toch top kan laten voelen? In elk geval zijn dit soort "geneeswijzen" dan zonder bijwerkingen, want die chemische middelen die je binnenkrijgt in het ziekenhuis word je vaker nog slechter van dat wat anders.

Ik ben daarom ook van mening dat een sterke geest, geloof, overtuiging altijd grote invloed heeft op je hele leven, of je nou ziekelijk bent of niet. Ik denk dat Wubbo daarom ook een eind is gekomen, daar waar de gemiddeld andere mens nooit zal komen. Natuurlijk heb je geluk nodig, de juiste mensen kennen, de kans op het juiste moment pakken... mja, het karakter van iemand speelt daar ook veel in mee.

Vind het daarom eigenlijk ook wel grappig dat je het zo afbrand.. aangezien hij ook een geloof had in een duurzamere wereld... een onderwerp dat ook al door zovelen is afgebrand. Als hij met zn uberpositieve insteek zich bij de eerste negatief afzeikreactie al in een hoekje had verstopt waren we nooit gekomen waar we nu zijn. Juist mensen die eens ergens voor willen vechten kunnen een verandering teweegbrengen, op kleine schaal (voor zichzelf zoals met zn ziekte of met iets anders voor de lokale bevolking) of op grote schaal (nationaal/internationaal). Niet alles hoeft altijd te staven zijn op feiten en regels om het waarheid en te laten werken voor een persoon in kwestie. :)

Dus ja zwammen, iedereen mag vinden wat ie ervan denkt. Soms lijken zweverige dingen niets uit te maken, maar kan het voor het persoon in kwestie best verlichtend werken en/of juist de kracht zijn om door te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Aardwolf op 18-05-2014 23:48 . Reden: typo ]

Pagina: 1 ... 45 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.