De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Manilla, Filipijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
blissard schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:16:
[...]

Ik vraag me af of er geisers zijn die zo weinig warm water kunnen leveren :-) Maar een eenvoudige HR ketel met een paar radiatoren kost toch niet zoveel meer. Ben je voor een paar duizend euro helemaal klaar.
En als je die paar duizend dan hebt uitgegeven, heb je een ketel die te groot is voor je woning en zit je vast aan gasverbruik.... ..gefeliciteerd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ketel te groot voor de woning?

Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning"

[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 08-05-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
blissard schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:16:
[...]

Ik vraag me af of er geisers zijn die zo weinig warm water kunnen leveren :-) Maar een eenvoudige HR ketel met een paar radiatoren kost toch niet zoveel meer. Ben je voor een paar duizend euro helemaal klaar.
En als je die paar duizend dan hebt uitgegeven, heb je een ketel die te groot is voor je woning en zit je vast aan gasverbruik.... ..gefeliciteerd

De poster vroeg naar duurzame mogelijkheden, dus.......

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook maar een paar duizend uitgegeven in 2006 bij de renovatie, uiteindelijk werden het er wel 9
helemaal niet erg, sinds die tijd vermijd ik de aankoop van minstens 2500m3 gas, dit jaar is dat alweer vanaf prijs 62 cent (1550 eurie per jaar) en stroom blijft rond 0,00000
de gemaakte kosten zijn weggezonken tot een vage herinnering, het maandbudget niet, dat is elke maand weer lachen. ik heb sinds 2006 zeker wel 10k gas vermeden, en stroom is gewoon post tvt gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
Gewoon een offerte accepteren voor de CV installatie lijkt op dit moment inderdaad de meest makkelijke optie. Het wordt dan ongeveer € 5000,- voor een CV ketel en 4 radiatoren. Maar ik ben bang dat ik dan over een paar jaar het gevoel heb dat het geld veel beter besteed had kunnen worden.

@eric-pvt, wat heb jij voor installatie aangelegd bij je renovatie?

[ Voor 10% gewijzigd door iivvvii op 08-05-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Komkom, het is wellicht niet de duurzaamste oplossing, maar ik verwarm mijn volledige huis met 400m3 per jaar. Dan moet een appartement met 300m3 af kunnen.
Maar ik bedoelde dat je, als je toch een geiser wilt vervangen, wellicht de geiser beter kunt vervangen door een HR combiketel. Dan heb je en het warmwater veilig opgelost en de mogelijkheid je huis efficiënt op te warmen. Kun je later altijd nog met warmtepomp en vloerverwarming aan de gang, en die 300 m3 minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ivvvii ik heb een compleet duurzaam systeem maar dat is voor 1 woning,
juist in een vve kun je dingen combineren in een blokoplossing
is dat al eens besproken ?
bijvoorbeeld een mini wko betaald door de vve, vve kosten stijgen met 25 euro, energie daalt met 35 euro
individueel investeer je niets.
helaas is het vaak zo dat als er 1 fossiel tussen zit het meteen niet doorgaat, en nederland barst van de fossilo`s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:16:
@ivvvii ik heb een compleet duurzaam systeem maar dat is voor 1 woning,
juist in een vve kun je dingen combineren in een blokoplossing
is dat al eens besproken ?
bijvoorbeeld een mini wko betaald door de vve, vve kosten stijgen met 25 euro, energie daalt met 35 euro
individueel investeer je niets.
helaas is het vaak zo dat als er 1 fossiel tussen zit het meteen niet doorgaat, en nederland barst van de fossilo`s
Gelukkig zitten er maar twee mensen in zijn vve :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als jij die 2e bent komt het goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
iivvvii schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:07:
Gewoon een offerte accepteren voor de CV installatie lijkt op dit moment inderdaad de meest makkelijke optie. Het wordt dan ongeveer € 5000,- voor een CV ketel en 4 radiatoren. Maar ik ben bang dat ik dan over een paar jaar het gevoel heb dat het geld veel beter besteed had kunnen worden.

@eric-pvt, wat heb jij voor installatie aangelegd bij je renovatie?
Dan lijkt me een L/L WP (zie b.v. Gasschuif) en een Quooker Combi een goed alternatief. Eventueel aangevuld met 1 elektrische gevelkachel.
Als je weet wat het vermogen van de huidige gaskachels is heb je al een aardig startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Kom nou Barry, je mag gerust mijn hrketel-voorstel afkraken, maar dit is wel een dure oplossing. En volgens mij ook niet perse duurzaam. Een cooker is een leuk ding maar heeft een COP van 1. Dat is toch niet duurzamer dan warmwater uit een hr ketel? Die elektrische gevelkachel idem dito. Dan is eigenlijk alleen de warmtepomp echt efficiënter dan een hrketel. En dat dan niet eens altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een beetje rekening houden met de toekomst, tweakers = 99,9% man en aangezien er alleen gesproken wordt over 'ik' ga ik daar maar vanuit. Stel dat er tzt een 'we' ontstaat dan is de kans groot dat er naast de 'ik' een vrouw komt en dat betekent vaker schoonmaken (met warm water), (veel) langer douchen en meer van dat soort ongein. :P

Dan is het wel fijn dat er voor de waf of, in eerste instantie, de gaf een cv ketel is die lekker snel warm water levert. ;)
Een Quooker of ander elektrisch apparaat lijkt me dan exponentieel negatief voor het verbruik als je deze inzet voor warm water tenzij je een shitload aan pv neerlegt.
Afhankelijk van budget zou ik eerst isoleren, vervolgens kijken wat je zelf kunt opwekken en wederom afhankelijk van het budget kijken naar de basis benodigdheden. Die moet je eerst vervullen ook kijkend naar de toekomst (met dus wat speling) en van daaruit is er wel of geen ruimte voor andere maatregelen dus wat is de ruimte waarin 'we' mee kunnen denken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een cooker maakt in huis efficienter warmwater dan je ketel,
meet het maar eens.
ik weet het pas net hoe dramatisch slechts de hr ketel zeker bij hoge tapvraag is.
dit omdat ik net zoals barry nu een warmtepomp heb, en een warmtemeter op de ww/cv output.
swinters ging het warme water dus over de ketel (een moderne atag sc) en wat eruit kwam is bemeten, en wat erin ging ook. er klopt weinig van alle mooie verhalen en hr stickers.

als instant warmwater is gewenst voor waf of kids, dan is geen ketel sneller dan een boiler.

ps : ook na het limiteren van de gasketel op 2,2kW voor maximaal condenseren hielp slechts weinig,
het rendement zit tussen 57 en 62% over een langere periode.
de gasketel langzaam de top van de zonneboiler laten stoken is nog het meest efficient.
en blissard, de warmtepomp is sinds september 2013 wel altijd efficienter dag in dag uit,
tot wel meerdere honderden procenten., "dat dan dus wel altijd"

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 07:23
ben nu bezig met een nieuwe pv set, maar bezuinigen op onnodig verbruik is natuurlijk nog beter. Nu heb ik afgelopen weekend even mijn meterkast gemeten wat daar aan verbruik zit. Zo'n 25 watt. een stuk of 5 adaptertjes voor twee routers, 1 kabel modem, telefoon basis station etc. Een stuk of 4-5 van die dingen zijn 12V. Nu was ik aan het denken om 1 iets flinkere 12V switched supply (5A) aan te schaffen. Jullie enig idee of dat wat zou schelen? Heb namelijk het idee dat ook als die devices niet eens zijn aangesloten er al 4 watt door de adapter gesoeppeerd wordt, maar kan dat eventueel nog eens nameten voor de zekerheid.

Kabel modem is echt het ergst. Laatst had ik een defecte voeding, dacht ow pak er wel eentje van 500mA terwijl de oorspronkelijke 1A was. Vond die voeding niet leuk. trok die niet goed. Nieuwe voeding die ze hadden opgestuurd was ook gelijk 2A geschikt..

Misschien een 12V meanwell switched power supply ofzo. Alleen jammer dat de beltrafo dan nog niet weg kan want die heeft volgens mij wisselspanning nodig...

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Het zal iets efficienter zijn om het met 1 grote adapter/voeding te doen, maar het is gerommel in de marge.
Zelf was ik blij met het overstappen van internet abbo dat ik tenminste weer een nieuwe modem/router/switch ding kreeg met wireless. Wat losse apparaten vervangen door 1 apparaat met 1 adapter. Is dat bij jou niet mogelijk?

Als zo'n apparaat al de 1A nodig heeft en je redt het niet met de 500ma voeding, dan weet je dus dat hij waarschijnlijk wel 10Watt o.i.d. verbruikt. Dan helpt een efficientere manier van voeden maar weinig.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 09-05-2014 08:35 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:49
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:00:
een cooker maakt in huis efficienter warmwater dan je ketel,
meet het maar eens.
ik weet het pas net hoe dramatisch slechts de hr ketel zeker bij hoge tapvraag is.
dit omdat ik net zoals barry nu een warmtepomp heb, en een warmtemeter op de ww/cv output.
swinters ging het warme water dus over de ketel (een moderne atag sc) en wat eruit kwam is bemeten, en wat erin ging ook. er klopt weinig van alle mooie verhalen en hr stickers.

als instant warmwater is gewenst voor waf of kids, dan is geen ketel sneller dan een boiler.

ps : ook na het limiteren van de gasketel op 2,2kW voor maximaal condenseren hielp slechts weinig,
het rendement zit tussen 57 en 62% over een langere periode.
de gasketel langzaam de top van de zonneboiler laten stoken is nog het meest efficient.
en blissard, de warmtepomp is sinds september 2013 wel altijd efficienter dag in dag uit,
tot wel meerdere honderden procenten., "dat dan dus wel altijd"
Probleem met een CV ketel en opgegeven specificaties is dat het rendement is opgegeven als een ketel al op temperatuur is. Als jij een uur de douche laat stromen, vallen opstart-, afkoel- en transportverliezen in het niet bij het taprendement en is je ketel zuiniger. Als jij even snel iets wilt afspoelen onder de hete kraan zijn de opstart-, afkoel- en transportverliezen dusdanig groot dat een elektrische boiler zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
_JGC_ schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:27:
[...]

Probleem met een CV ketel en opgegeven specificaties is dat het rendement is opgegeven als een ketel al op temperatuur is. Als jij een uur de douche laat stromen, vallen opstart-, afkoel- en transportverliezen in het niet bij het taprendement en is je ketel zuiniger. Als jij even snel iets wilt afspoelen onder de hete kraan zijn de opstart-, afkoel- en transportverliezen dusdanig groot dat een elektrische boiler zuiniger is.
Maar even snel iets afspoelen kost sowieso al niet heel veel energie, dus dat dan opstart etc kosten daar een groot aandeel in hebben is dan eigenlijk niet zo'n big deal, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maar hoe vaak gebeurt het per dag dat er een beetje warm water nodig is?

Veel kleine beetjes...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
5 meter waterleiding met afgekoeld water, 15mm diameter is 0,77 liter waterinhoud voordat je het eerste water vanaf de ketel gaat zien. Dat water is ook niet direct 55 graden, maar begint bij een doorstroomtoestel bij 40 en loopt langzaam op naar 60, dus voordat je het gewenste hete water hebt om af te spoelen ben je minstens 2 liter water verder. Dan tap je een halve liter water en zet je de kraan uit, blijft er 0,77 liter warm water ongebruikt in de leidingen zitten. Voor een halve liter water heb je dus zo'n 3 liter water gebruikt en heeft al die tijd je ketel staan fikken om het warm te krijgen.

Dat terwijl een cooker of elektrische keukenboiler het gewoon op voorraad heeft op een halve meter vanaf het tappunt. Kan elektrisch verwarmen nog zoveel duurder zijn dan met gas, maar als je verspillingsfactor een factor 6 is ben je dat voordeel heel snel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk ook dat een cooker zuiniger is. Wel zou ik in het geval van een zonneboiler, de cooker willen voeden met voorverwarmd water rechtstreeks vanaf de zonneboiler.

Gemiddelde CV ketel haalt sowieso z'n beloofd rendement alleen maar met de CV, niet met de tapwater verwarming. Daarnaast ook nog booster achtige zaken, en tijd nodig van opwarming verspilt allemaal zoveel.

Maar in principe zou je vrij makkelijk zo'n test kunnen doen toch? Gewoon je gas verbruik meten voor 1 liter warm water uit je CV ketel (die op zolder hangt). Dat tegenover 1 liter water koken in water koker, of 1 liter uit de cooker + 1 dag standby elektra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de kraan dichtdraait na warm tapwater, is de ketel niet klaar
er is ook nog een nadraaifase om alles weer af te koelen
en dat duizenden keren per jaar is niet zo best.
ik brand nu pv stroom weg electrisch om de ketel stil te laten zijn tenzijn het meer dan 15 liter word,
en mijn grafieken knallen naar beneden.
de hot op blijft nu warm op stroom, veelal in pv piektijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het lijkt me dat je ketel ook langer mee gaat.

Kortom, wij willen ook een cooker in ons nieuwe huis, comfort + zuiniger. Ga hem waarschijnlijk achteraf een keer zelf plaatsen, werd effe te duur alles bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:41:
ik brand nu pv stroom weg electrisch om de ketel stil te laten zijn tenzijn het meer dan 15 liter word,
Hoe weet je van te voren dat het meer dan 15 liter wordt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:41:
Hangt van de ketel af en wat de situatie op dat moment is. Als ik in de zomer de kraan dichtdruk wordt er idd nageventileerd en gaat je warmte door de schoorsteen naarbuiten. Staat de thermostaat warmte te vragen aan de ketel, wordt daarna gewoon de pomp ingeschakeld en wordt de warmte gewoon afgevoerd via het verwarmingssysteem.

Als ik een cooker of keukenboiler zou installeren, zou ik die nog niet hotfill op de ketel zetten. Verspilling van de ketel voor tapwater in de keuken blijft, enige verschil is dat je niet meer hoeft te wachten op warmwater waardoor je verspilling wel minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hotfill uit de zonneboiler staat er ook he? Niet hotfill uit de CV ketel natuurlijk, dat heeft geen enkel nut.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nu vraag ik mij het volgende af: ik heb een zonneboiler en een combi ketel met een voorraad vat van 5 liter.
Als ik nu in de keuken een warmtevraag heb, dan loopt toch eerst het voorraadvat leeg?
Daarna wordt de zaak bijgevuld door:
- koud water?
- water uit het boiler vat?

Ik ben het even kwijt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Buffervatje in je combiketel lijkt me dat de ketel dan niet maximaal hoeft of niet maximaal kan branden, om het water op de gewenste temperatuur te krijgen, hij mag er dan iets langer over doen? Je hebt dan waarschijnlijk iets minder verlies omdat een normale ketel zonder boilervaatje direct voluit gaat, met meer opstartkosten gok ik. Echter zul je nog steeds wel het leeuwendeel van de verliezen hebben, zoals de lange leiding aanvoer naar de keuken, en het niet gebruikte opgewarmde water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Is zo'n Solesta zonneboiler de beste keus? Weet iemand wat zo'n 15V versie ongeveer kost?

Zoals al gespeculeerd werd ga ik er in eerste instantie alleen wonen. Ik douche normaal gesproken bijna nooit thuis. Maar uiteraard moet er wel rekening gehouden worden met uitbreidingen.

Dus als ik het goed begrijp moet je met zo'n zonneboiler nog even iets regelen voor de opwarming in de winter en verwarming zou dus met een Lucht/Lucht warmtepomp kunnen. Dan dan ben je eigenlijk al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@iivvvii: klopt.
Let wel: als je het appartement niet gaat isoleren kan je verwarmingscapaciteit te kort gaan komen.
Verder is het zo dat isoleren effectiever is dan investeren in apparatuur (HR-gas of WP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:14

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Kijk dat zijn nog eens cijfers. In Duitsland was het aandeel van duurzame energie >27 % vanaf begin dit jaar.
http://www.welt.de/wirtsc...-auf-27-Prozent-hoch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand vervaring met hoom(run)?
ze gaan hier inde wijk een "nog niet nageisoleerde" jaren 70 woning gebruiken als voorbeeld case voor mogelijke energiebesparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:13:
Buffervatje in je combiketel lijkt me dat de ketel dan niet maximaal hoeft of niet maximaal kan branden, om het water op de gewenste temperatuur te krijgen, hij mag er dan iets langer over doen? Je hebt dan waarschijnlijk iets minder verlies omdat een normale ketel zonder boilervaatje direct voluit gaat, met meer opstartkosten gok ik. Echter zul je nog steeds wel het leeuwendeel van de verliezen hebben, zoals de lange leiding aanvoer naar de keuken, en het niet gebruikte opgewarmde water.
Buffervat in de ketel wordt op 60 graden gehouden, zodra temperatuur lager wordt gaat je ketel dat warmstoken. Of het zuiniger is betwijfel ik. Dat vaatje wordt ook warmgehouden als je lange tijd geen water tapt. Mijn vorige ketel stookte het om het anderhalf uur naar 80 graden en liet het dan weer afkoelen naar 60. De hele dag door gas verspillen.

Zodra je water tapt komt dat uit het buffervat. Die wordt direct aangevuld met koud water of water uit je zonneboiler. Als de temperatuur van het vat daarbij onder de 60 graden zakt gaat je ketel het boilervat opstoken.

Overigens heb ik hier die booster uitgezet en staat het starttoerental voor tapwater lager dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
_JGC_ schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:46:
[...]

Buffervat in de ketel wordt op 60 graden gehouden, zodra temperatuur lager wordt gaat je ketel dat warmstoken. Of het zuiniger is betwijfel ik. Dat vaatje wordt ook warmgehouden als je lange tijd geen water tapt. Mijn vorige ketel stookte het om het anderhalf uur naar 80 graden en liet het dan weer afkoelen naar 60. De hele dag door gas verspillen.

Zodra je water tapt komt dat uit het buffervat. Die wordt direct aangevuld met koud water of water uit je zonneboiler. Als de temperatuur van het vat daarbij onder de 60 graden zakt gaat je ketel het boilervat opstoken.

Overigens heb ik hier die booster uitgezet en staat het starttoerental voor tapwater lager dan standaard.
Had ik ook met mijn atag blauwe engel 1, 5 of 10 liter boiler. Al 100m3 per jaar voor het warmhouden nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik kan het voorraad vat in de CV uitschakelen. Maakt dat echt zoveel m3 uit? Je gaat dan wel weer meer water verbruiken.

Wat is wijsheid..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:42:
Ik kan het voorraad vat in de CV uitschakelen. Maakt dat echt zoveel m3 uit? Je gaat dan wel weer meer water verbruiken.

Wat is wijsheid..
wat wijsheid is weet ik niet. Ik weet wel dat 100m3 gas meer kost dan wat je aan water meer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:42:

Wat is wijsheid..
Weet je zeker dat je het kan uitschakelen? zo ja, gelijk doen. zo nee: wellicht kan je de isolatie verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
blissard schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:43:
[...]

wat wijsheid is weet ik niet. Ik weet wel dat 100m3 gas meer kost dan wat je aan water meer gaat gebruiken.
Mijn oude 24KW VR beest met waakvlam gebruikte 1m3 per warme zomerdag. Zal dik 400 kuub per jaar geweest zijn. Voor dat geld kan ik 100 kuub water, voldoende voor ruim 2 jaarverbruiken aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier hetzelfde,
Eerst een VR ketel met 2 ltr voorraadvat.
Nu een HReco 24 doorstroom.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Gasverbruik.JPG

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
_JGC_ schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:01:
[...]

Mijn oude 24KW VR beest met waakvlam gebruikte 1m3 per warme zomerdag. Zal dik 400 kuub per jaar geweest zijn. Voor dat geld kan ik 100 kuub water, voldoende voor ruim 2 jaarverbruiken aanschaffen.
Zelfs mijn HR Ecomline met boiler zonder waakvlam gebruikt nog 100 m3 per jaar voor het warmhouden van de boiler. Dat is dus 900 euro gedurende zijn levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jakkes, das de helft van wat ik voor mijn warmtepomp betaalde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kan iemand me helpen? Ik heb een nieuwe laptop en wil daarop Plugwise installeren. Installeren gaat prima, ik krijg alleen de backup data niet geimporteerd.

Ik kan de backup bestanden wel dubbelklikken, ze worden dan als "alleen lezen" geopend. Maar ik krijg de data niet geimporteerd.

HELP!

Never mind. Vind ik net het backup en restore programma :F

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 09-05-2014 21:08 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iivvvii schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:04:
Zoals al gespeculeerd werd ga ik er in eerste instantie alleen wonen. Ik douche normaal gesproken bijna nooit thuis. Maar uiteraard moet er wel rekening gehouden worden met uitbreidingen.
Als je spreekt in termen van 'ik' en 'mijn' is het niet echt speculeren. Was niet verkeerd bedoeld overigens. ;)

Naast isoleren heb je de volgende dingen te regelen:
- verwarming
- warm tapwater
- douche

Een ketel kan dit allemaal maar hoeft niet de beste keus te zijn. Dat is allemaal afhankelijk van je verbruik maar... Het kan ook zijn dat je op termijn je stek weer inruilt voor iets groters als er bijv. een mevrouw iivvvii en nageslacht bij komt. :+
Zonder budget is er verder weinig van te zeggen. Een ketel is zomaar 1k, een Quooker ook. Dat is als je alles zelf doet. Dat komt bovenop je dak en dan is het ook nog de vraag in hoeverre en voor hoeveel dat te isoleren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gisteravond het boilervat van onze CV Nefit Ecomline Excellent uitgeschakeld. Dat is mogelijk en er komt gewoon heet water uit het ding. Natuurlijk via het zonneboilervat.

Ik merkte weinig verschil met de tijd die normaal nodig is om heet water uit de kraan te krijgen.

Als dit inderdaad zo'n 100 m3 per jaar bespaart, dan ben ik jarenlang een dief van onze eigen beurs geweest :F

Edit: even op de Plugwise data gekeken. Gedurende de nacht is er op 1 á 2 momenten een EXTRA elektrisch verbruik van de ketel. Dit zijn dus de momenten om het vat weer op te warmen.
Vannacht hebben we deze inschakelmomenten niet gehad. Ergo: gas bespaard.

[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-05-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:58:
Maar dat is natuurlijk een hobby. Die mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Schinnen-groen schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:38:
Gisteravond het boilervat van onze CV Nefit Ecomline Excellent uitgeschakeld. Dat is mogelijk en er komt gewoon heet water uit het ding. Natuurlijk via het zonneboilervat.

Ik merkte weinig verschil met de tijd die normaal nodig is om heet water uit de kraan te krijgen.

Als dit inderdaad zo'n 100 m3 per jaar bespaart, dan ben ik jarenlang een dief van onze eigen beurs geweest :F

Edit: even op de Plugwise data gekeken. Gedurende de nacht is er op 1 á 2 momenten een EXTRA elektrisch verbruik van de ketel. Dit zijn dus de momenten om het vat weer op te warmen.
Vannacht hebben we deze inschakelmomenten niet gehad. Ergo: gas bespaard.
gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
niki_lauda schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:18:
Kijk dat zijn nog eens cijfers. In Duitsland was het aandeel van duurzame energie >27 % vanaf begin dit jaar.
http://www.welt.de/wirtsc...-auf-27-Prozent-hoch.html
OK, even klagen. Ik blijf het ietwat raar vinden dat er hier wordt gesproken van "duurzaam verbruik", aangezien je alleen bij de productie kan spreken over duurzaam.

Als ik de cijfers even bekijk smokkelen de Duitsers hier wel een beetje voor de goede PR, Duitsland exporteert enorm veel stroom (er is een groot capaciteitsoverschot). Goed beschouwd worden alle nieuwe installaties voor het buitenland gebouwd. De rekensom die Die Welt doet is (totaalproductie minus export)/(duurzame productie). Ze gaan in deze berekening er dan van uit dat alle export niet-duurzaam is, en alle opgewekte duurzame stroom in Duitsland blijft. In de praktijk gebeurt het omgekeerde, juist als de duurzame productie piekt, schieten de export flows omhoog.

Dit is weer een voorbeeld van hoe nationale cijfers binnen een verbonden markt ontzettend misleidend kunnen zijn. Je zou nl met dezelfde cijfers ook de (al even misleidende) conclusie kunnen trekken dat het Nederlands "verbruik" 30% duurzaam is: we importeren namelijk 30% van ons verbruik, uit Noorwegen (duurzame hydro) en Duitsland (alle overtollige stroom uit die nieuwe duurzame installaties).

De neutrale berichtgeving zou dan ook moeten zijn: binnen het Duitse stroomnetwerk(*) wordt steeds meer duurzame energie geproduceerd.

(*) want de assets kunnen ook weer eigendom zijn van buitenlandse investeerders en door buitenlanders gebouwd zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Dreamvoid op 10-05-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:58:
M'n elektrische doorstromer kostte slechts een paar tientjes dus is nog veel goedkoper dan jouw warmtepomp Oh wacht, in beide gevallen heb je nog geen druppel warm water.... Met die 100m2 gas wel. ;)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
styno schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:23:
[...]

M'n elektrische doorstromer kostte slechts een paar tientjes dus is nog veel goedkoper dan jouw warmtepomp Oh wacht, in beide gevallen heb je nog geen druppel warm water.... Met die 100m2 gas wel. ;)
echte mannen die pakken een koude douche.
echte mannen die eten geen honing maar knauwen op bijen.
echte mannen drinken geen bier, maar pakken een fles spiritus met melk onder de brug. ;)

je moet hem wel op termijn zien en binnen je eigen mogelijkheden met doelstellingen.
en dat maakt natuurlijk veel uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:22:
[...]

Ik blijf het ietwat raar vinden dat er hier wordt gesproken van "duurzaam verbruik", aangezien je alleen bij de productie kan spreken over duurzaam.

Als ik de cijfers even bekijk smokkelen de Duitsers hier wel een beetje voor de goede PR, Duitsland exporteert enorm veel stroom (er is een groot capaciteitsoverschot), en ze gaan in de berekening van uit dat alle export niet-duurzaam is, en alle opgewekte duurzame stroom in Duitsland blijft. In de praktijk gebeurt het omgekeerde, juist als de duurzame productie piekt, schieten de export flows omhoog.

Dit is weer een voorbeeld van hoe nationale cijfers binnen een verbonden markt ontzettend misleidend kunnen zijn. Je zou nl met dezelfde cijfers ook de (al even misleidende) conclusie kunnen trekken dat het Nederlands "verbruik" 30% duurzaam is: we importeren namelijk 30% van ons verbruik, uit Noorwegen (duurzame hydro) en Duitsland (alle overtollige stroom uit die nieuwe duurzame installaties).
Wettelijk moet alle duurzame stroom in Duitsland afgenomen worden dus zolang er met duurzaam nog niet meer dan 100% van het binnenlandse verbruik geproduceerd wordt kan er geen overtollige stroom uit duurzame installaties zijn.
Als Duitsland een eiland was zou de rest van de niet-duurzame generatoren de productie terug moeten schroeven wanneer er meer duurzaam wordt aangeboden. Maar in de praktijk gebeurt dat niet 1:1, want Duitse kolenstroom is bijvoorbeeld goedkoper dan Nederlands gas en dus nemen wij graag Duitse kolenstroom af. Als een Duitse operator derhalve de keus krijgt tussen de kolencentrale terug te draaien of deze stroom met winst (of minder verlies) te verkopen aan Nederland dan doet die dat laatste.

Duitsland is bijna altijd al een netto stroom exporteur geweest en dat heeft dus niet zoveel met duurzame energie van doen.
Afbeeldingslocatie: http://energytransition.de/files/2013/11/BrunoOct2013.png
(Bron artikel)

Internationale handel gaat niet om tekorten/overschotten op de eigen markt maar om prijsverschillen, de Duitse groothandelsprijs is al jaren aan het dalen en derhalve nemen exporten toe.

[ Voor 12% gewijzigd door styno op 10-05-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:01:
[...]

Als je spreekt in termen van 'ik' en 'mijn' is het niet echt speculeren. Was niet verkeerd bedoeld overigens. ;)

Naast isoleren heb je de volgende dingen te regelen:
- verwarming
- warm tapwater
- douche

Een ketel kan dit allemaal maar hoeft niet de beste keus te zijn. Dat is allemaal afhankelijk van je verbruik maar... Het kan ook zijn dat je op termijn je stek weer inruilt voor iets groters als er bijv. een mevrouw iivvvii en nageslacht bij komt. :+
Zonder budget is er verder weinig van te zeggen. Een ketel is zomaar 1k, een Quooker ook. Dat is als je alles zelf doet. Dat komt bovenop je dak en dan is het ook nog de vraag in hoeverre en voor hoeveel dat te isoleren valt.
Het was ook niet verkeerd opgevat ;) alleen wel grappig dat er al op die manier mee gedacht wordt. Uiteraard moet je rekening houden met uitbreiding en verhuizing. Zijn er al mensen die ervaring hebben met de verkoop van een huis wat weinig tot niets per maand kost aan energie? Kunnen kopers de waarde hiervan inschatten en daarmee een hogere koopprijs verantwoorden.

Met een zonneboiler, heb je dan nog steeds een Cooker nodig? Dat is toch eigenlijk alleen een extra luxe, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wettelijk moet alle duurzame stroom in Duitsland afgenomen worden
Nee, wettelijk moet alle duurzame stroom op het Duitse net gezet moeten worden, dat is niet hetzelfde. Electronen die over de grens gaan (of in je eigen koelkast) zijn niet aan een individuele installatie terug te leiden.
Internationale handel gaat niet om tekorten/overschotten op de eigen markt maar om prijsverschillen
Dat kan je niet los van elkaar zien, de Duitse groothandelsprijzen zijn laag *door* de overschotten.

Duitsland is weliswaar altijd een netto exporteur geweest, maar de exporten zitten nu op record hoogte. Je ziet in je grafiek bijvoorbeeld perfect dat als de gele grafiek (solar) piekt, de exporten ook pieken. Feitelijk gaat de extra stroom die solar opwekt, direct naar het buitenland. Daar verdringt het (in NL bv) gas, wat natuurlijk per saldo heel goed is voor de duurzaamheid.

Nogmaals, dit is geen kritiek op het Duitse beleid ofzo, maar meer een illustratie dat je met perfect kloppende cijfers heel misleidende krantekoppen kan produceren, op basis van verschillende interpretaties van het kunstmatige begrip "duurzaam stroomverbruik" binnen bepaalde geografische grenzen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 10-05-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
iivvvii schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:10:
[...]

Met een zonneboiler, heb je dan nog steeds een Cooker nodig? Dat is toch eigenlijk alleen een extra luxe, of niet?
de quooker of een doorstroomverwarmer of een andere (keuken)boiler heb je nodig in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:42:
[...]

Nee, wettelijk moet alle duurzame stroom op het Duitse net gezet moeten worden, dat is niet hetzelfde.
Dat bedoel ik. Het zijn daardoor 'must run' installaties geworden en dus heeft de rest zich maar aan te passen (op grid stabiliteits situaties na).
Electronen die over de grens gaan (of in je eigen koelkast) zijn niet aan een individuele installatie terug te leiden.
Bingo! Dus fysiek is het ook niet "alle overtollige stroom uit die nieuwe duurzame installaties" die geexporteerd wordt, zoals je eerder schreef, maar juist een mix.

Aangezien de electronen niet terug te leiden zijn wordt het een boekhoudkundige kwestie. En dan geldt: duurzaam moet toegelaten worden op het net (afgemomen worden van de generator). Omdat vraag en aanbod op elkaar afgestemd moeten worden is het dus fossiel dat terug moet draaien bij een overschot. Boekhoudkundig is het daarom kolen/kernstroom dat geexporteerd wordt zolang duurzaam < 100% is. Dus klopt het BDEW rapport.
Dat kan je niet los van elkaar zien, de Duitse groothandelsprijzen zijn laag *door* de overschotten.
Nee, de groothandelsprijs daalt omdat de gemiddelde marginale kosten van de totale samenstelling aan generatiecapaciteit daalt door de vlucht van duurzame energie. Duur gas wordt het eerst uitgeschakeld, gevolg is dat de groothandelsprijs daalt wanneer dat veel gebeurt. Dat dure gas liep vooral midden op de dag als de vraag het hoogst is waardoor PV een waar slagveld aanricht.

Begrip van marignale kosten en de merit order is cruciaal om de situatie in Duitsland te begrijpen en oorzaak en gevolg uitelkaar te houden.
Je ziet in je grafiek bijvoorbeeld perfect dat als de gele grafiek (solar) piekt, de exporten ook pieken. Feitelijk gaat de extra stroom die solar opwekt, direct naar het buitenland. Daar verdringt het (in NL bv) gas, wat natuurlijk per saldo heel goed is voor de duurzaamheid.
Nee. Correlatie betekend niet automatisch causatie. Immers, de duurzame stroom moet afgenomen worden en dus de fossiele stroom moet afnemen. Zolang duurzaam nog < 100% is, is het de kolenstroom van centrales die niet verder terug willen, of kunnen, regelen die geexporteerd wordt. Boekhoudkundig gezien wordt relatief schoon gas in NL dus verdrongen door vieze kolenstroom uit DE.
Nogmaals, dit is geen kritiek op het Duitse beleid ofzo, maar meer een illustratie dat je met perfect kloppende cijfers heel misleidende krantekoppen kan produceren, op basis van verschillende interpretaties van het kunstmatige begrip "duurzaam stroomverbruik" binnen bepaalde geografische grenzen.
Zodra je dit als een boekhoudkundig probleem ziet dan is de 'boosdoener' heel gemakkelijk te spotten door je het Duitse grid als eiland voor te stellen: wat gebeurt er met kolen als er meer duurzaam het net op moet? Die moet naar beneden om de balans te bewaren. Door de internationale gridkoppellingen is die balans niet nodig en kunnen de kolencentrales hun stroom in het buitenland kwijt waar het duurdere vormen van opwek (gas) opzij zet.

Overigens, uit het Fraunhofer document achter de link in mijn vorige post, blijkt dat Duitsland elke maand ongeveer evenveel stroom exporteert, ook wanneer er minder duurzame energie voorhanden is. Ook dat bewijst maar weer dat prijs veel belangrijker is dan 'overschotten'. Er is in ondermeer gasland NL continue vraag naar goedkopere stroom, kolencentrales in DE leveren dat.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 10-05-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:02:
[...]

de quooker of een doorstroomverwarmer of een andere (keuken)boiler heb je nodig in de wintermaanden.
Ja ok, helder. Maar met een quooker moet je nog een extra oplossing hebben voor de douche. Een zonneboiler met doorstroomverwarmer zou dan de alles in één oplossing zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@iivii:
ZB + doorstroomverwarmer is een alles in 1 oplossing.
MAAR: de quooker is ook een goed alternatief, want:

de doorstroomverwarmer moet waarschijnlijk wel een 3 fase uitvoering zijn ( zie:
https://docs.google.com/s...bnZQelE&usp=sharing#gid=0), om in de winter water van 12 graden naar ca. 35-40 te helpen met ca. 5-7 liter per minuut (spaardouche). Wellicht kan een 1 fase doorstroomverwarmer net icm DWTW (dus warmte terugwinnen uit douchewater).

Als je een quooker combi neemt (aansluitwaarde ca. 2300 watt) heb je altijd 7 liter water op 100 graden op voorraad. Dat meng je met water van 12 graden. en dan heb je (zonder dwtw) 24 liter = 5 minuten douchen , met DWTW ca. 10 minuten douchen. Beide iets langer omdat tijdens het douchen de quooker het nieuwe water gaat opwarmen.

Kortom 3 opties:
1. Quooker (+ DWTW?)
2. ZB + Quooker
3. ZB + doorstroomverwarmer

Vraag 1 is dus of je 3fase stroom in je appartement hebt. zoniet lijkt me de doorstroomverwarmer niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 50 liter boiler. 2ehands zijn ze niet heel duur.

[ Voor 53% gewijzigd door Dre op 10-05-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
iivvvii schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 22:04:
[...]
Ja ok, helder. Maar met een quooker moet je nog een extra oplossing hebben voor de douche. Een zonneboiler met doorstroomverwarmer zou dan de alles in één oplossing zijn, toch?
nooit naar 1 ding kijken, hou altijd de blik open naar alle mogelijkheden ;)

een doorstroomverwarmer doet met veel energie in korte tijd verwarmen.
een zonneboiler met een elektries verwarmings-element doet in lange tijd met weinig vermogen verwarmen.
+/- is dat ongeveer hetzelfde.
(een verwarmings- elementje kost maar een paar tientjes voor de meeste zonneboilers.
b.v. http://www.groene-energie...ement-2000w-thermos-.html)

of een zonneboiler met een warmte pomp b.v.
http://www.havepe.nl/nl/W...0l-2e-spiraal-ax7-/84/87/
geeft ook een mogelijkheid.

of met gas na verwarmen dat kan ook.
elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen.
en niet elk systeem is handig toe te passen in de locatie.
dus denk creatief en buiten de doos.

(het water hoeft ook geen 65 graden te zijn, zodra je een opslag hebt kan de temperatuur wel een stukje omlaag, maar erg afhankelijk van de situatie en het gebruik. er is in ieder geval altijd een aardig stuk meer marge te halen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Styno, we praten hier langs elkaar heen. Natuurlijk, zodra een windmolen of PV installatie er staat is het een must-run installatie. Maar dat is de *productie* stack. Dat de Duitse productie behoorlijk duurzaam is, betwist ik ook niet. Je kan dan ook prima met cijfers staven dat het aandeel duurzaam in de Duitse productie steeds hoger wordt. Maar dit vertalen naar Duits *verbruik* werkt niet.

Ter illustratie: ik zet als Nederlandse investeerder een PV park in Duitsland neer, die om 12 uur 's middags 1 MW produceert. Door die productie daalt de Duitse marktprijs (via de productie stack) dat uur zodanig, dat 1 MW extra over de Duits-Nederlandse interconnector vloeit naar Nederland. In Nederland schakelt een gascentrale als reactie 1 MW lager. Dit is in een notedop wat er daadwerkelijk fysiek gebeurt in Duitsland. Door die nieuwe investering in dat mooie PV park is het aandeel duurzaam in het Duitse productie omhoog gegaan. Maar volgens de BDEW methodiek is het Duitse *verbruik* nu met 1 MW duurzamer geworden. Dat is semantisch gewoon niet kloppend.

De enige manier om verbruik "duurzaam" te laten zijn is een administratieve koppeling tussen verbruiker en productie - groencertificaten, garanties van oorsprong, etc. In mijn voorbeeld, een Nederlandse energieleverancier koopt 1 MW aan groencertificaten van het Duitse PV park). Probleem met groencertificaten is, in een certificaten kopend land als Nederland schermt met dan met groen *verbruik* (bv opgewekt in Noorwegen), terwijl ze in Noorwegen in de persberichten alleen cijfers publiceren hoe groen hun *productie* wel niet is, zonder te vertellen dat al die duurzame productie administratief aan andere landen verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dreamvoid, waarom kiest dld er dan niet voor zijn kolencentrales minder te laten draaien op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

blissard schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:14:
Dreamvoid, waarom kiest dld er dan niet voor zijn kolencentrales minder te laten draaien op dat moment?
Kolen is baseload (lastiger te schakelen) en goedkoper dan gas qua operating costs .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bartjuh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:31:
[...]

Kolen is baseload (lastiger te schakelen) en goedkoper dan gas qua operating costs .... ?
Kolencentrales up en down regelen kan ook best goed. Alleen heeft men dat de afgelopen decennia niet gedaan. Dus nu is dat een vak wat geleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Bartjuh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat dat "goedkoper" de sleutel is van de discussie. Daarom kopen wij kolen stroom. Hoe meer dld over heeft, hoe meer ze zullen verkopen. Dat ze "over" hebben komt nu wellicht door PV, maar ze zouden net zo goed een kolen centrale bij kunnen bouwen. Levert ze goed geld op en heeft niets met duurzaamheid of PV van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
blissard schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:14:
Omdat Nederland die extra Duitse stroom naar binnen haalt en in plaats daarvan een (duurdere) gascentrale omlaag draait.

Als Duitsland een "eiland" was (of als de exportcapaciteit al volledig vol zit), dan gaan de kolencentrales wel omlaag.

De markt werkt de generationstack af, in volgorde van kosten. Eerst schakel je de oliestokers lager/uit, dan gas, dan kolen, dan bruinkool, dan nukes, en als laatste redmiddel kan je windmolens op de vaanstand zetten. (als je import/export erbij pakt wordt het wat ingewikkelder, maar goed...)

Vroeger hoefden kolencentrales (bijna) nooit af te schakelen, want gascentrales deden dat. Nu is er zoveel bijgebouwd aan de onderkant van de stack (wind, PV, bruinkool etc, maar ook interconnecties met de nukes in Frankrijk, hydro in Noorwegen, etc), dat het regelmatig voorkomt dat alle gascentrales uitstaan, en er dus kolencentrales omlaag moeten (of zelfs uit). Moderne centrales kunnen daar beter tegen dan oude (je ketels moeten van heel fancy staal zijn om die vele cycli aan afkoeling/opwarming te overleven zonder buitensporig veel onderhoud).

Ik werkte tien jaar geleden op de handelsvloer van een van de grote energiebedrijven in NL, en daar was het koud opstarten van de toen 25 jaar oude kolenbakken een hele operatie, die dingen uitzetten deed je echt niet voor de lol (voor onderhoud moet het natuurlijk wel zo nu en dan). De "cold start" ging vaker fout dan goed, en dat zit je met een paar honderd MW die je ineens ergens anders vandaan moet halen. Maar ik zat laatst bij een van de grote energiebedrijven in Duitsland, en die schakelen hun moderne kolencentrales af en aan alsof het niets is. De ouwe bakken (die hebben ze ook nog wel) zijn nog steeds drama, maar de techniek vordert wel. Dat is in principe een goede zaak - een kolencentrale die vaak uitstaat is natuurlijk beter dan eentje die (in feite onnodig) 24/7 draait.

[ Voor 87% gewijzigd door Dreamvoid op 11-05-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit weekend heb ik gebruik kunnen maken van een Twizy, een geweldig karretje! Wat mij betreft DE oplossing is voor efficiënt schoon stedelijk vervoer en dus ideaal als tweede auto.

Ik kan me wel voorstellen dat de Twiz voor veel mensen erg spartaans is echter als je zorgt dat de cabine winddicht is, de stoelen wat beter verstelbaar zijn en er een radio in zit dan heb je een ideale oplossing.

Ik was positief verrast! De twiz was voorzien van opzetbare ramen waardoor je met dit waardeloze weer helemaal droog zit. Met een top van 85kmph kom je prima mee op een provinciale weg. Ik vond op internet al een bedrijf die de twizy kan tunen naar 95/105kmh waarmee de snelweg ook redelijk te doen is.

Na 50km ging er ongeveer 4kwh in, hoe zuinig wil je het hebben!? Omgerekend naar een benzine voertuig is dit ruim 1:100 ( 1 liter benzine bevat ongeveer 10kwh)

Toch apart dat je de twiz niet vaker ziet.

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2014 18:30 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat je hem niet vaker ziet komt door de nadelen die je zelf al aangeeft, ik denk dat een zoe meer succes kan hebben als de aanschafprijs nog wat zakt. Die is nu gewoon te hoog om een benzine versie te laten staan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Grootste obstakel is dat milieubewuste mensen in de grote steden liever de tram of de (e)fiets pakken dan er een overdekte motorfiets te kopen. Mooie technologie, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:57
Juist gezegd. Voor auto gewend is het toch inleveren en voor niet- en ontwend is het niet noodzakelijk opschalen.
Ik ben benieuwd in welk jaar het zal zijn dat er minder auto's zijn in ons land. Misschien dat elektriek dat voorkomt. Of de afschaffing van ov voor studenten. Want dat werkt letterlijk en figuurlijk als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind een stadsauto een beetje nutteloos begrip. Want in de stad pak je gewoon de fiets, of anders bus of tram. Een auto is veel minder nuttig in de stad. Tel daarbij op dat je dus carsharing dingen hebt zoals greenwheels en Car2Go (ook twee persoons, klein en elektrisch).

Je wil eigenlijk zo'n "stadsauto" die gewoon de snelweg op kan, en gewoon normaal 100 km/u kan rijden (dus liefst een top van 110 of 120). Want zo'n "stadsauto" is gewoon een lichte auto die weinig verbruikt. Of dat nou elektrisch is (liefst wel natuurlijk) of op brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je bedoelt randstadauto? Het begrip stad varieert nogal in Nederland.
Als ik in een van de grote steden zou wonen, had ik ook geen auto nodig. Maar soms is de infrastructuur toch net even anders geregeld in de wat kleinere steden.

Het blijft afwegen, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Een kleine elektrische randstad auto lijkt me geweldig. Actieradius van maximaal 150 kilometer is ruim voldoende voor 90% (=aanname) van het woon/werk verkeer. Alleen dan wel aparte rijbanen voor het vrachtwagenverkeer. Op de A15 met zo'n Twizy is geen feestje tussen al die vrachtwagens in...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarvoor moet hij dus wel op een normale manier 100 kunnen. Twizy is dus niet genoeg.
Maar in principe is er al een Zoe of de elektrische Smart. Een Leaf kan ook maar is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Ik ben steeds meer overtuigd geraakt van die lucht lucht warmtepomp optie voor verwarmen. Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten bij de aanschaf? Zijn er merken die aan te bevelen zijn? Ik zie Mitsubishi, Lg. Panasonic, Fujitsu? Natuurlijk even onderzoek doen naar de COP, maar wat zou een minimum moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@iivvvii

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp :)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 12-05-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 11 mei 2014 @ 18:42:
Dat je hem niet vaker ziet komt door de nadelen die je zelf al aangeeft, ik denk dat een zoe meer succes kan hebben als de aanschafprijs nog wat zakt. Die is nu gewoon te hoog om een benzine versie te laten staan.
De Zoe verbruikt 3x zoveel als een Twizy! Waarom moeten we perse aan het idee vasthouden dat een auto voor kort stedelijk vervoer alle luxe aan boord moet hebben?
!null schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:29:
Ik vind een stadsauto een beetje nutteloos begrip. Want in de stad pak je gewoon de fiets, of anders bus of tram. Een auto is veel minder nuttig in de stad. Tel daarbij op dat je dus carsharing dingen hebt zoals greenwheels en Car2Go (ook twee persoons, klein en elektrisch).
Je moet er maar zin in hebben om dagelijks 15-30km enkele reis woonwerk te fietsen iedere dag in weer en wind. OV is voor veel mensen ongewenst vanwege de aansluiting en de afhankelijkheid.

Carsharing lijkt mij persoonlijk ook onpraktisch, leuk voor incidenteel gebruik niet voor woonwerk.
Je wil eigenlijk zo'n "stadsauto" die gewoon de snelweg op kan, en gewoon normaal 100 km/u kan rijden (dus liefst een top van 110 of 120). Want zo'n "stadsauto" is gewoon een lichte auto die weinig verbruikt. Of dat nou elektrisch is (liefst wel natuurlijk) of op brandstof.
Klopt. Met een v-max van 95kmph zou je in de spits prima op de snelweg tussen de vrachtwagens mee kunnen.

De twiz is via een software aanpassing op te voeren :9
YouTube: Renault Twizy 0 - 97 km/t Chip Tuning

Ik zie er wel wat in, een mooie C segmenter met Euro6 motor voor de incidentele lange ritten en een Twizy voor de dagelijkse stadsritjes.
!null schreef op maandag 12 mei 2014 @ 17:12:
Daarvoor moet hij dus wel op een normale manier 100 kunnen. Twizy is dus niet genoeg.
Maar in principe is er al een Zoe of de elektrische Smart. Een Leaf kan ook maar is groter.
Allemaal auto's die enorme luxe bieden maar geen actieradius en lange laadtijden. De uitrusting past eigenlijk dus niet bij de actieradius waardoor je met een obesitas EV op weg bent die een grote accu nodig heb wat leidt tot lange laadtijden.

Een stadsauto zoals de Twizy past precies bij het gebruik waardoor er een kleine accu nodig is, dat laadtijden kort zijn zelfs op een huis tuin en keuken stopcontact.

De oplossing naar efficiënt vervoer ligt zo dichtbij. De techniek is de beperking niet, wel de mindset.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 12-05-2014 19:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:35:
[...]
De oplossing naar efficiënt vervoer ligt zo dichtbij. De techniek is de beperking niet, wel de mindset.
dat is mooi gezegd, ik werk enkele reis 11 kilometer verderop,
ik kan het fietsen, en heb een escoooter.
de vergoeding is conform ov tarief, dat is zo afgetakeld dat het 180 netto per maand is geworden vanwege de omweg.
mooie optie voor de escooter !
dat duurde niet lang escooteren en fietsen en al terugverdiende pv.
er is een leaseauto fossiel aangeschaft, welke voor 79 euro bruto kan rijden voor de werkgever.
ik heb geen keuze meer.

er klopt hier iets voor geen hout, iedereen mag zelf bedenken wat.
tot zover de innovatie en topsectoren in nederland

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, hoe leuk de Twizzy ook is, een e-bike is natuurlijk zuiniger/beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dreamvoid schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:25:
Tsja, hoe leuk de Twizzy ook is, een e-bike is natuurlijk zuiniger/beter.
Een e-bike is leuk als het droog is. Als het regent en hard waait zit ik toch echt liever beschut met een dak boven mijn hoofd ;)

Mijn vriendin krijg ik echt niet zo gek dat ze haar auto eruit doet en een e-bike aanschaft zodat ze dagelijks 18km heen en terug kan in weer en wind. We hebben het er vaak genoeg over gehad en dat is voor haar echt geen optie en ik geef haar geen ongelijk. Naar een Twizy heeft ze daarentegen wel oren.

Helaas past een Twiz voorlopig even niet in de begroting. Zal wel ideaal zijn om een deel van het stroomoverschot op te maken.

Met een kilometrage van 8000km per jaar zou ik naar verwachting 600kwh voor de Twiz nodig hebben.
Dat is wel even wat anders dan de 533liter benzine die daar nu verstookt voor moet worden }:|

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 12-05-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
revolution-nl schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:34:
[...]

Met een kilometrage van 8000km per jaar zou ik naar verwachting 600kwh voor de Twiz nodig hebben.
Dat is wel even wat anders dan de 1200liter benzine die daar nu verstookt voor moet worden }:|
8000:1200= 1:7 , wel een eco karretje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
revolution-nl schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:31:
Dit weekend heb ik gebruik kunnen maken van een Twizy, een geweldig karretje! Wat mij betreft DE oplossing is voor efficiënt schoon stedelijk vervoer en dus ideaal als tweede auto.

Toch apart dat je de twiz niet vaker ziet.
nou ik snap dat wel.. ik vond het inderdaad een supergaaf karretje (was me nog niet gelukt om hem even mee te nemen terwijl ik de auto bij de dealer had staan helaas..) Maar ik ben er ook eens aan gaan rekenen. HET grote nadeel van de renault elektrische auto's is de huur van het accu pakket. Hoewel je uiteraard spaart op wegenbelasting (nu nog..) betaal je wel gemakkelijk voor een zoe oid volgens mij iets van 100 euro accu huur per maand (zou het op moeten zoeken). Tel dat eens over een heel auto leven (want je blijft aan het betalen), en dan valt het ineens vies tegen.

Ik heb op internet wel eens vergelijkingen gezien tussen hybrids/accu huur en een duurdere auto waarbij je de accu bij de auto kocht. Over een periode van een aantal jaar was die laatste dan toch ineens een stuk interessanter, hoewel de initiele aanschaf van de Renault in eerste instantie aantrekkelijker lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BarryH schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:42:
[...]

8000:1200= 1:7 , wel een eco karretje :)
:X Aangepast. Ons betrouwbare Micraatje doet 1:15
jack_ schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:42:
[...]

nou ik snap dat wel.. ik vond het inderdaad een supergaaf karretje (was me nog niet gelukt om hem even mee te nemen terwijl ik de auto bij de dealer had staan helaas..) Maar ik ben er ook eens aan gaan rekenen. HET grote nadeel van de renault elektrische auto's is de huur van het accu pakket. Hoewel je uiteraard spaart op wegenbelasting (nu nog..) betaal je wel gemakkelijk voor een zoe oid volgens mij iets van 100 euro accu huur per maand (zou het op moeten zoeken). Tel dat eens over een heel auto leven (want je blijft aan het betalen), en dan valt het ineens vies tegen.

Ik heb op internet wel eens vergelijkingen gezien tussen hybrids/accu huur en een duurdere auto waarbij je de accu bij de auto kocht. Over een periode van een aantal jaar was die laatste dan toch ineens een stuk interessanter, hoewel de initiele aanschaf van de Renault in eerste instantie aantrekkelijker lijkt.
Accu huur is inderdaad nadelig. Echter is deze voor de Twizy maar 49 euro per maand. Een accu kost 3000 euro. Als je de accu afschrijft over 8 jaar dan kost je dat sowieso 31 euro per maand. De overige 18 euro is dus een stukje zekerheid voor als je accu eerder de geest geeft.

Een Twizy zal in onderhoud sowieso goedkoper zijn dan een fossiel koekblik doordat de techniek veel eenvoudiger is. Ik zie wel een business case :). Met slechts 600kwh 8000km kunnen rijden, dat is toch fantastisch! De fossiele micra zou daar omgerekend 5330kwh voor nodig hebben 8)7

Eerst nog maar wachten totdat de grootste afschrijving op een Twiz gedaan is, dan koop ik wel een mooie occasion.

Een EV als hoofdauto zie ik voorlopig nog niet zitten gezien de beperkte actieradius en de lange laadtijden.

[ Voor 90% gewijzigd door revolution-nl op 12-05-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twizy is erg tof en leuk om te rijden maar actieradius en het is erg weinig auto. Met de aanpassingen die je noemt een alternatief maar imho nog steeds niet het alternatief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:15:
Twizy is erg tof en leuk om te rijden maar actieradius en het is erg weinig auto. Met de aanpassingen die je noemt een alternatief maar imho nog steeds niet het alternatief. :)
De actieradius is prima. Het is namelijk geen auto om lange ritten mee te rijden.
Door de kleine accu is de auto ook zo weer vol met een standaard huis tuin en keuken stopcontact.

2uur 80%. 3.5 uur 100%

Waarom hoor ik zoveel mensen bij nieuwe innovatieve zaken alleen maar in problemen denken. Datzelfde merk ik op als ik het met "fossielen" over PV heb, die mensen zien alleen maar beren op de weg.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 12-05-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is ook maar net wat zo'n ding kost. Veel mensen hebben al 2 auto's op de oprit omdat vrouwlief graag ook wat zelfstandig wil zijn. In plaats van een Toyota Starlet, Ford Ka of Peugeot 106 kan je dan ook een Twizy aanschaffen, die je dan voor de korte ritten ook gewoon kunt gebruiken.

Voor mij heeft een 2e auto geen waarde, mijn vriendin heeft geen rijbewijs en al zou ze er eentje hebben, dan nog wil ze geen auto.

Leuk detail overigens, neefje was hier laatst logeren, uiteraard allemaal vragen over waarom iets zo is als het is... waarom ik een groot huis heb met 2 lege slaapkamers, maar uiteindelijk ook waarom ik maar 1 auto heb... in zijn wereld heeft iedereen 2 auto's: opa en oma (hebben zelfs 3 met die van broertje erbij), oom en tante (hebben elk een auto en daarnaast nog een bedrijfsbus...), ouders (elk een auto), allemaal hebben ze 2 auto's, maar oom Jan heeft maar 1 auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
[b]revolution-nl schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:44:[...]
Accu huur is inderdaad nadelig. Echter is deze voor de Twizy maar 49 euro per maand. Een accu kost 3000 euro. Als je de accu afschrijft over 8 jaar dan kost je dat sowieso 31 euro per maand. De overige 18 euro is dus een stukje zekerheid voor als je accu eerder de geest geeft.

Een Twizy zal in onderhoud sowieso goedkoper zijn dan een fossiel koekblik doordat de techniek veel eenvoudiger is. Ik zie wel een business case :). Met slechts 600kwh 8000km kunnen rijden, dat is toch fantastisch! De fossiele micra zou daar omgerekend 5330kwh voor nodig hebben 8)7

Eerst nog maar wachten totdat de grootste afschrijving op een Twiz gedaan is, dan koop ik wel een mooie occasion.

Een EV als hoofdauto zie ik voorlopig nog niet zitten gezien de beperkte actieradius en de lange laadtijden.
dat lange laden is idd nog wel een probleem maar zal ook wel een keer opgelost worden met bijvoorbeeld iets dat je een cartridge met een chemisch goedje wisselt of zoiets... wist niet de je bij de twizy/renaults ook de accu kan kopen, is dat optie? Voor een EV vergelijk wel iets om rekening mee te houden de verborgen kosten. qua onderhoud, zal je je lachen hoewel het natuurlijk (nu nog) lastig is om je twizy in onderhoud te doen bij de beun als er iets aan moet gebeuren;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@revolution-nl, hier is de mindset wel okee hoor. Ik rij hier een Yaris die 1 op 20 doet, als ik volgend jaar weer tijd en budget heb klus ik wat aan met een volgende Yaris zodat hij 1 op 25 of meer doet, lekker tweaken.

Maar goed, ik zie dus het liefst zo'n ding als de Elio motors driewieler. En dan elektrisch. Zo'n VW bullit en dan elektrisch mag ook. Zelf zo op 1 litertje diesel 100km ver komen is prima, maar goed, dan moeten die idioten er geen 100.000 euro voor vragen.
Die Elio motors gaat 5000 euro in Amerika kosten met een benzine motortje. Maak daar een diesel van, of beter nog, maak er een elektrische versie van.
Dan kom je in de buurt van de Twizy, maar dan kun je wel de snelweg op.

Het is wel mooi dat de Twizy opgeboerd kan worden naar 95 km/u. Maar eerlijk gezegd, ik heb liever een auto die 120 a 130 kan, om er vervolgens 100 mee te rijden. Dan heb je namelijk wat marge.
Je kunt wel 80 rijden achter een vrachtwagen, sterker nog, dat doe ik eigenlijk best wel vaak. Maar soms kom ik op een snelweg invoegen waar je 120 of 130 mag. Als er dan redelijk wat verkeer rijdt, dan moet je wel gewoon gas kunnen geven. Want het werkt niet als je dan 80 gaat rijden.
Een vrachtwagen kan dat doen, want die is zichtbaar en daarvan wordt het verwacht.

Hoe dan ook, doe mij maar een veredelde ligfiets, met een superzuinig dieseltje erin of liever nog volledig elektrisch. En dan dus minstens 110 kunnen ofzo. Het mag van mij lekker licht en klein, waardoor je inderdaad naar kleine accu's zoals in de Twizy kunt.
Straks komt die Elio motors uit, ik hoop dat iemand hem ombouwd naar een EV versie, en eigenlijk is het nog wel een project om zelf te doen als je tijd en geld hebt.

En dan gewoon zoiets kunnen kopen inclusief accu's, geen accuhuur. Tot die tijd hou ik gewoon een licht brandstof autootje aan wat ik zo zuinig mogelijk probeer te rijden. Nu gaat het even niet beter dan 1 op 20, wellicht dat ik dat beter kan krijgen als ik er iets meer tijd en geld in stop.

Maar goed, de prijzen van EV's (ook de simpele) zijn hoog vanwege de accu's. Zolang dat nog niet betaalbaar kan, zou het dan op z'n minst mogelijk moeten zijn om smalle kleine lichte auto's te bouwen die minstens 1 op 50 doen (maar liever 1 op 100). Dat moet gewoon prima kunnen voor onder de 10.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het lastige van een (diesel) ligfiets, een twizzy of een (e)scooter - voor het gemiddelde ritje werkt het wel, maar mensen willen niet elke keer als ze twee passagiers mee willen nemen of een krat boodschappen, een paar planken in de doe-het-zelf winkel, etc een los autootje huren - daarom koop je i.h.a. een grotere auto dan wat je voor je gemiddelde ritje nodig hebt. Dat is niet per se irrationeel.

En een setup met een Twizzy voor dagelijks en een grotere auto aanhouden puur voor die paar keer, dat wordt door het Nederlandse belastingstelsel (hoge wegenbelasting, en door de BPM hoge afschrijving op grote auto's) onmogelijk gemaakt. Dus kiezen mensen voor 1 auto die in zijn eentje een zo breed mogelijk gebruiksnut heeft. Je wordt door de belastingkeuzes van de overheid gestuurd in je mobiliteitskeuzes, die niet noodzakelijkerwijs de meest optimale (vanuit zuinigheid, efficiency, milieubelasting, etc) zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 13-05-2014 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Vanochtend een artikel op de radio over smart grid en dan een woonboot in Amsterdam met zonnepanelen erop, met een elektrische boot er naast die als buffer diende.

Oppervlakkig artikel:
- Boot "kost duur"
- Als je gaat varen ben je die energie sowieso kwijt, maar leuk idee
- Vergelijking met elektrische auto om te offloaden gaat niet op: waar denk je dat overdag mijn woon/werk verkeer auto zal staan...
- Statement dat er steeds meer smart grids gaan ontstaan zodat als je energieoverschot hebt, jij de droger van de buren aanzwengelt, gaat niet op. Wat denk je dat er in het huidige elektriciteitsnetwerk gebeurd dan? 8)7

Elektriciteit is een dergelijk "vaag" begrip dat er veel rare dingen over worden geroepen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dreamvoid, aan de andere kant, autorijden is duur gemaakt in Nederland zodat het al heel snel loont om een auto erbij te hebben als die vele malen goedkoper rijdt. Ik zie dat wel zitten in ieder geval.

De mensen waar jij het over hebt willen vaak gewoon een gezinswagen om het gezin in te voeren en eventueel op vakantie te kunnen. In ieder geval meerdere stoelen zoals je het al zegt. Die auto zullen ze dan sowieso hebben. Dus die lasten heb je sowieso. Heb je daarnaast nog een elektrische bullit / twizy / elio / weet ik het, dan zal die wellicht 500kg zijn (ik noem maar wat). Grote kans dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen, en al moet dat wel dan is dat minder dan een tientje per maand. Verzekering zal ook meevallen. Je hebt er dus heel weinig lasten bij, vervolgens kun je wel vele malen goedkoper rijden.

Zelf heb ik een vergelijkbaar rekenplaatje wel vaker gemaakt. Had ik een sportwagen die 1 op 10 deed en ging ik wat meer rijden. Ik kon er gewoon een klein zuinig autootje bij nemen, en dan nog was ik goedkoper uit. En dan is het verschil nog veel kleiner. Stel je voor als je een auto hebt die 1 op 50 doet of 1 op 100. Of elektrisch equivelent daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
!null schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:13:

Zelf heb ik een vergelijkbaar rekenplaatje wel vaker gemaakt. Had ik een sportwagen die 1 op 10 deed en ging ik wat meer rijden. Ik kon er gewoon een klein zuinig autootje bij nemen, en dan nog was ik goedkoper uit.
Maar die sportwagen geeft wel veel meer rijplezier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat is waar. Maar nu heb ik ook nog een sportwagen naast m'n dagelijkse auto. Die sportwagen staat voornamelijk stil, en ik gebruik hem bijna alleen maar op het circuit.
Voor al het andere verkeer heb ik gewoon een zeer zuinige auto. Het is een verschil van 1 op 12 (zonder katalysator) met 1 op 20. En dagelijks in de spits met een snelle auto is een beetje nutteloos, daarnaast ga je het vermogen wel gebruiken wat weer leidt tot te hard rijden. De zuinige auto kost me maar 18 euro wegenbelasting in de maand, dus dat is vrij simpel. En had toch iets met een achterbank nodig.

Liefst heb ik een Tesla Roadster voor de deur staan. Die is namelijk ook relatief zuinig en natuurlijk betaalbaar qua elektra. Dan heb ik een zuinige maar ook sportieve auto in 1. En dan een klein stationwagentje ofzo voor de ritjes met het gezin :P
Maar goed, die roadsters zijn nog veel te duur.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 13-05-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:13:
@Dreamvoid, aan de andere kant, autorijden is duur gemaakt in Nederland zodat het al heel snel loont om een auto erbij te hebben als die vele malen goedkoper rijdt. Ik zie dat wel zitten in ieder geval.

De mensen waar jij het over hebt willen vaak gewoon een gezinswagen om het gezin in te voeren en eventueel op vakantie te kunnen. In ieder geval meerdere stoelen zoals je het al zegt. Die auto zullen ze dan sowieso hebben. Dus die lasten heb je sowieso. Heb je daarnaast nog een elektrische bullit / twizy / elio / weet ik het, dan zal die wellicht 500kg zijn (ik noem maar wat). Grote kans dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen, en al moet dat wel dan is dat minder dan een tientje per maand. Verzekering zal ook meevallen. Je hebt er dus heel weinig lasten bij, vervolgens kun je wel vele malen goedkoper rijden.

Zelf heb ik een vergelijkbaar rekenplaatje wel vaker gemaakt. Had ik een sportwagen die 1 op 10 deed en ging ik wat meer rijden. Ik kon er gewoon een klein zuinig autootje bij nemen, en dan nog was ik goedkoper uit. En dan is het verschil nog veel kleiner. Stel je voor als je een auto hebt die 1 op 50 doet of 1 op 100. Of elektrisch equivelent daarvan.
Tja, wat kost een Twizy? 7000 euro zag ik staan. Dan heb ik een tweede blok aan m'n been die onderhoud nodig heeft, die zo nu en dan gekeurd moet worden, die verplicht WA verzekerd moet worden, etc. Voor die 7000 euro kan je ook heel wat brandstof kopen. Sterker nog, voor 7000 euro kan ik meer dan 4500 liter diesel kopen, waar ik ruim 90.000 kilometer mee kan rijden. Daar doe ik 3 jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De bedoeling is dat je bespaart op je andere lasten. Vertel me bijvoorbeeld hoeveel wegenbelasting die diesel van jou kost per maand. Als je je meeste kilometers elektrisch maakt, dan ga je daar geen diesel naast houden. Dat kan je al 80 euro schelen in de maand. Vervolgens halveer je je brandstofkosten (ik noem maar wat, hele grove schatting). Dan kan het al snel uit.

Hoe dan ook, het belangrijkste is hier dat je het nieuw kopen van een elektrische auto vergelijkt met een tweedehands diesel bak die je al hebt staan. Die is ooit ook nieuw gekocht, en dat heeft nog veel meer geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dit is een diesel van 949kg, betaal daar 62 euro per maand aan wegenbelasting voor. Ik heb wel zitten kijken naar een benzine auto, maar als je dan iets vergelijkbaars wilt van een paar jaar minder oud zit je qua wegenbelasting ook bijna op dat bedrag.
Dan nog, stel ik doe deze auto weg, dan krijg ik er 1500 euro voor. Koop ik een zelfde auto op benzine terug, kost me dat 2000 euro. Dan heb ik weer een andere auto waarvan ik de onderhoudshistorie niet weet en kan ik alle kwaaltjes opnieuw gaan oplossen, wat ook weer geld kost.

Soms is doorrijden met een diesel financieel niet eens zo'n heel slecht idee. Als je zo'n ding nieuw koopt ligt het omslagpuint voor diesel ergens in de 30.000km, maar als dat ding al afgeschreven is tot bijna nul rijd je vanaf 10.000km per jaar al voordeliger op diesel.

Even rekenen:
Peugeot 206 1.4HDI, 1:20 in de praktijk, 62 euro/maand wegenbelasting, 1,35 per liter
Peugeot 206 1.4 benzine, 1:15 in de praktijk, 25 euro/maand wegenbelasting, 1,65 per liter

10.000km: diesel 500 liter=675 euro, benzine 667 liter=1100 euro, 425 euro verschil.
30.000km: diesel 1500 liter, 2025 euro, benzine 2000 liter = 3300 euro, 1275 euro verschil.
Verschil wegenbelasting: 444 euro

Dan ga ik mijn diesel niet inruilen tegen een benzine, en als dat wel gebeurt als ik ~10.000km ga rijden per jaar, dan nog ga ik geen 2 auto's kopen. Die 2e auto komt alleen als er behoefte is aan "zelfstandigheid" van een ander persoon hier in huis, en dan nog is het de vraag of dat zo'n elektrische auto wordt of gewoon een goedkoop gebakje die ook bijna niks kost in de wegenbelasting en waarbij je alle onderhoud zelf kunt doen vanwege de simpele techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik bedoel meer, die auto's zijn ooit ook nieuw gekocht. Dus je moet geen oude appels met nieuwe peren vergelijken. Je vind de Twizy duur met 7000 euro. Maar je moet dat vergelijken met de auto die jij nu rijdt nieuw, die zal minstens 15000 euro kosten. Hoe kan dat uit? Hoe verdien je die terug? Hoe bespaar je daar mee?
De tweedehands markt voor EV's bestaat nog amper, en dan ook nog eens redelijk scheef door accuhuur. Maar er zijn al mensen (ook iemand hier op het forum) die een Leaf heeft gekocht en dik bespaard.

Hoe dan ook, vervoer blijft erg duur, en het kan hooguit minder kosten. Elektrisch rijden is fantastisch, maar kent ook genoeg nadelen financieel. Enige manier om het echt goedkoper te krijgen is drastisch kleiner en lichter te gaan. Als je het gewicht halveert (denk aan Twizy en Elio en consorten) dan halveer je ook je brandstofkosten, of bijvoorbeeld de kosten van dat dure accupakket.

Als straks dat Elio motors ding uitkomt voor 5000 euro (hij zal duurder zijn mocht hij hier te koop komen), dan kan dat voor jou al uit. Omdat zo'n ding dan 1 op 50 loopt, heb je snel plezier van die investering. Dat is nog niet eens elektrisch rijden, maar wel de boel drastisch anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
7000 euro voor een nieuwe auto is vrij goedkoop, maar jij dat ding weg als een aanvulling op je wagenpark voor de goedkope kilometers. Voordat ik die Twizy heb terugverdiend ben ik 3 jaar verder.

Probleem wat de EV markt nu heeft is gebrek aan tweedehands. Ik koop uit principe geen nieuwe auto's, zodra ik de handtekening onder het koopcontract heb gezet is die auto al 2000 euro minder waard dan wat ik op papier heb staan, dan moet ie nog gemaakt worden.
Garantie is ook zo'n sigaar uit eigen doos, zit nml plicht op dealeronderhoud bij. Voor het prijsverschil tussen dealer en universele garage ga ik liever even een uurtje internetten om te kijken of de auto die ik wil hebben geen gekke kinderziektes heeft. Uiteindelijk heb ik liever een auto zonder garantie die me nooit laat staan dan eentje met garantie die me om de haverklap naar de garage stuurt.

Overigens nog duurzaam nieuwtje: heb zojuist het wandje waar ik afgelopen week over sprak van Rd=2.0 naar Rd=4.5 opgehoogd. Moet nog even een vensterbankje, stucwerk en glasweefsel op, maar verder is het klaar :). Verder de schuur bijna leeg, volgende week eindelijk verder met het isoleren van de vloer en het afdekken van de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:43:
...

Soms is doorrijden met een diesel financieel niet eens zo'n heel slecht idee. Als je zo'n ding nieuw koopt ligt het omslagpuint voor diesel ergens in de 30.000km, maar als dat ding al afgeschreven is tot bijna nul rijd je vanaf 10.000km per jaar al voordeliger op diesel.
..
Ja precies.

Ik heb ook zo'n zuinig en licht dieseltje. 1.7 SDI. Ik rij er bijna 1:25 mee. 930kg, iets van 193e/kwartaal. Als ik uit ga van dezelfde auto maar dan benzine ligt het turnover point al bij 900km per maand!! (een speciaal Excel-model voor in elkaar gedraaid :D ) Ik rij woon-werk al 2000km/maand.

Daarnaast super betrouwbaar en simpel. Geen airco, geen elek. ramen, geen turbo, etc. Dus weinig onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de tijd die je nooit terugverdient besteed je in de auto.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 20:28 . Reden: ik heb het nu niet over geld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:25:
[...]

De actieradius is prima. Het is namelijk geen auto om lange ritten mee te rijden.
Door de kleine accu is de auto ook zo weer vol met een standaard huis tuin en keuken stopcontact.

2uur 80%. 3.5 uur 100%

Waarom hoor ik zoveel mensen bij nieuwe innovatieve zaken alleen maar in problemen denken. Datzelfde merk ik op als ik het met "fossielen" over PV heb, die mensen zien alleen maar beren op de weg.
Gemiddelde rit als ik de auto pak (klein stadje onder Utrecht) is minimaal 30km en vaker richting de 50, met deze actieradius moet je dus om de rit aan de stekker. Op zondag bij oma op bezoek in Amsterdam kan net, familie in Alkmaar gaat niet lukken of ik moet daar even bij laden.
Dan even buiten mijn eigen situatie bekeken, leuk voor in de stad maar je moet net als 'gewone' auto's parkeren en dus kosten (parkeerkosten en eventueel parkeervergunning) maken. Een fiets of motor zet je gewoon op de stoep.
Buiten de grote stad worden afstanden al snel te groot voor een retour ritje of je moet op locatie een stopcontact hebben zodat hij kan laden terwijl je aan het werk bent bijv.

Ik wil absoluut niet in problemen denken en de proefrit die ik ermee heb gemaakt bezorgde me een enorm dikke smile (gelukkig zit er een ruitje tegen de vliegen e.d. in :P ) maar praktisch bekeken kon ik de aanschaf absoluut niet verantwoorden. Hij zou een Smart Roadster moeten vervangen die max. 1 op 17 rijdt ongeacht het humeur van mijn rechtervoet. Wegenbelasting is nog geen euro per dag en op onderhoudskosten na (die in mijn geval helaas best heel hoog zijn...) kost deze me in benzine en wegenbelasting tussen de €100 en €150 per maand. Daarvoor heb ik een auto die lekker vlot mee kan (gechiptuned), waarmee ik verbazingwekkend veel kan vervoeren (past het niet dan doe ik het dak open :+ ), ontzettend fijn rijdt, de nodige luxe aan boord heeft en we kunnen er ook elk jaar mee op vakantie en lekker mee toeren in het weekend.
Helaas voor de Twizy, en ik heb het echt serieus overwogen, maar de nadelen zouden simpelweg te groot zijn. 3 auto's voor de deur was ook geen optie met de huidige en toenemende parkeerproblematiek in onze wijk en ik kan me zo voorstellen dat 1 of meer van deze punten voor veel anderen ook onoverkoombaar zijn. :)

Ik denk graag in mogelijkheden maar dat moet wel mogelijk zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:28:
de tijd die je nooit terugverdient besteed je in de auto.
Geweldig, tegeltjes wijsheid van eric-pvt _/-\o_

Pagina: 1 ... 44 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.