De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.754 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ollie1965 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:34:
[...]

Ik hoop toch wel wat meer (lees minder), met een blauwebeweging golfballetje station (2011) haal ik bij 25 graden en 100 km/h over een afstand van 448 km 4,3L.
Start met koude motor, en van de 448 km, 25 km "stad/binnendoor".
En ook nog, verkeerd volgens vele, ramen open i.p.v. airco aan (ramen open zou meer weerstand veroorzaken als het verbruik van de airco).
De vergelijking gaat niet op gezien diesel 15-20% meer energie per liter bevat dan een liter benzine. Niet één benzine auto in het c-segment haalt op spritmonitor lagere cijfers dan een Prius.

Zet een TSI maar tegenover een Toyota HSD, dan praten we wel anders :z

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2014 11:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik speel met het idee om mijn vrieskist in de nacht of een gedeelte van de nacht uit te schakelen met een tijdklok zodat de vriezer zo min mogelijk op kolenstroom hoeft te draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een A+++ vrieskist

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

revolution-nl schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:22:
Ik speel met het idee om mijn vrieskist in de nacht of een gedeelte van de nacht uit te schakelen met een tijdklok zodat de vriezer zo min mogelijk op kolenstroom hoeft te draaien.

Ik denk dat je het moet omkeren, je moet hem overdag op een lagere temperatuur instellen zodat hij de nacht niet veel hoeft te doen. Je moet natuurlijk wel op of onder de 18 graden blijven.

Je kan hem dus op -22 of zo zetten en dan snachts uit ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat je het moet omkeren, je moet hem overdag op een lagere temperatuur instellen zodat hij de nacht niet veel hoeft te doen. Je moet natuurlijk wel op of onder de 18 graden blijven.

Je kan hem dus op -22 of zo zetten en dan snachts uit ......
De thermostaat kan ik alleen niet automatisch schakelen. Overdag extra hard laten vriezen zodat deze in de avond uit kan is inderdaad een goed idee. Aankomend weekend maar eens meten wat het temperatuur verloop is als ik de stroom er een nachtje af haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag een meting gedaan met het koffiezet apparaat met automatische uitschakeling + thermoscan en een waterkoker.

Koffiezetter: volledige pot 140 Wh.
Waterkoker met 0,5 l: (minimum vulvolume) 66 Wh.

Een aantal mokken koffie kost dus 140 Wh en 1 mok thee kost 66 Wh.

De koker zal niet vaak gebruikt worden.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

!null schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:04:
@Ollie1965, een diesel zeker? is niet echt een eerlijke vergelijking.
revolution-nl schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:44:
[...]

De vergelijking gaat niet op gezien diesel 15-20% meer energie per liter bevat dan een liter benzine. Niet één benzine auto in het c-segment haalt op spritmonitor lagere cijfers dan een Prius.

Zet een TSI maar tegenover een Toyota HSD, dan praten we wel anders :z
Sorry jongens het is een benzine, ik ben zo iemand die wel meer, dan het boekje, uit een liter benzine haalt.
En zeg niet dat dat niet kan, het is "zuiver" gemeten (tanken, rijden afvullen en uitrekenen).

Ik zie dan ook vaak een range van +1000km staan in het display

Maaaaar, ja ik weet dat de gemiddelde Nederlander dat niet zal halen. Maar ja ik ben dan ook niet de gemiddelde Nederlander, en heb net zoals JeroenH mijn rijstijl aangepast (zie ook een aantal pagina's terug). Ik doe niet extreem gekke dingen zoals dat hypermilen, maar anticipeer het verkeer en verkeerssituaties en heb een methode ontwikkeld die voor onze auto ideaal blijkt te zijn.

En wie zegt dat in spritmonitor die mensen hun gegevens bijhouden die het wel halen......en hun situatie gelijk is aan die van een andere (appels met appels).

Ik ben er in de loop van jaren wel achter gekomen dat die gene die het meeste kunnen/doen er meestal niet mee te koop lopen.
Zo zie ik ook veel mensen in linkedin met +500 contacten staan, staat natuurlijk interessant maar de echte "doenners" zie ik weer niet in linkedin staan of met 0 contacten om hun naam te claimen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ollie1965 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:12:
[...]

[...]

Sorry jongens het is een benzine, ik ben zo iemand die wel meer, dan het boekje, uit een liter benzine haalt.
En zeg niet dat dat niet kan, het is "zuiver" gemeten (tanken, rijden afvullen en uitrekenen).

Ik zie dan ook vaak een range van +1000km staan in het display

Maaaaar, ja ik weet dat de gemiddelde Nederlander dat niet zal halen. Maar ja ik ben dan ook niet de gemiddelde Nederlander, en heb net zoals JeroenH mijn rijstijl aangepast (zie ook een aantal pagina's terug). Ik doe niet extreem gekke dingen zoals dat hypermilen, maar anticipeer het verkeer en verkeerssituaties en heb een methode ontwikkeld die voor onze auto ideaal blijkt te zijn.

En wie zegt dat in spritmonitor die mensen hun gegevens bijhouden die het wel halen......en hun situatie gelijk is aan die van een andere (appels met appels).

Ik ben er in de loop van jaren wel achter gekomen dat die gene die het meeste kunnen/doen er meestal niet mee te koop lopen.
Zo zie ik ook veel mensen in linkedin met +500 contacten staan, staat natuurlijk interessant maar de echte "doenners" zie ik weer niet in linkedin staan of met 0 contacten om hun naam te claimen.
Als het een TSI is dan zal je met een zelfde rijgedrag met een Prius beter scoren. De Toyota HSD is gewoon velen malen efficiënter dan een fossiele TSI. Dat is gewoon een feit.

Spritmonitor is een zeer betrouwbare bron als het gaat om de gemiddelde verbruikcijfers. Echter blijft het altijd lastig om die verbruik cijfers weg te zetten tegen het gebruik van de auto.

Een BMW rijder zal in de prakijk meer van sportief rijden houden dan een Prius rijder en zal dus ook tot een hoger gebruik komen enz. enz. enz.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

revolution-nl schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:19:
[...]

Als het een TSI is dan zal je met een zelfde rijgedrag met een Prius beter scoren. De Toyota HSD is gewoon velen malen efficiënter dan een TSI. Dat is gewoon een feit.
Daarom geloof ik JeroenH ook als hij het over zijn verbruik cijfers heeft met de Prius.

We waren ook aan het twijfelen of het een Prius of blauwebeweging moest worden maar het trekhaak probleem gaf de doorslag (blauwebeweging).
Volgende auto zal ook een electrische worden (moet deze eerst op zijn).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Tja, je hebt dan een lichtere kleinere 1.2 Polo gok ik? Kun je ook minder in meenemen (maar wel weer trekhaak).

Hoe dan ook, Toyota gaat de benzine motor uit de Prius (met die speciale Atkinson cycle) ook inzetten in de nieuwe generatie Yaris en Aygo, gewoon zonder het hybride gebeuren. Dan kun je ook lekker zuinig rijden.

Vraagje, hoe hard rij je dan op de snelweg als kruissnelheid? Ik haal dat soort waardes bijna en haal dus ook altijd meer dan de fabrieksopgave, maar moet daar wel erg langzaam voor rijden moet ik zeggen, qua kruissnelheid op de snelweg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:45:
Tja, je hebt dan een lichtere kleinere 1.2 Polo gok ik? Kun je ook minder in meenemen (maar wel weer trekhaak).
Blauwebeweging golfballetje station (maar dan vorige model)
Vraagje, hoe hard rij je dan op de snelweg als kruissnelheid? Ik haal dat soort waardes bijna en haal dus ook altijd meer dan de fabrieksopgave, maar moet daar wel erg langzaam voor rijden moet ik zeggen, qua kruissnelheid op de snelweg.
100 km/h met soms iets langzamer en soms iets sneller (achter vrachtwagen "wachten" om in te voegen en er iets sneller voorbij om de rest niet "op te houden")

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een Dihatsu Cuore uit 1998 geloof ik. De radiator was een tijdje " af" (alu koelribben weggevallen) , bij harder dan 80 werd hij te warm. Resultaat: 80 rijden en 1 op 24 op benzine. normaal 1 op 19 ofzo.

Klein rot ding, maar wel lekker zuinig :) weegt ook geen bijna niks: 636 kg, en een 847 cc 3 cylinder.(42 pk) 135 is dan ook wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ollie1965, duidelijk. Ik rij zelf ook wel 1 op 20, maar kan daar soms geen 100 voor rijden vanwege de wind :P (wind heeft vrij spel op mijn dagelijkse rit)

Maar goed, de Prius is beter in gemiddeld stadsverkeer, verder is hij zwaarder vermoed ik. Hoe dan ook, gezien JeroenH in Hilversum woont is het beter dat hij een Prius heeft :+
Plus dat een Golf station uit hetzelfde jaar met zelfde budget veel slechter zou doen. (allemaal 1.6-jes die 1 op 13 lopen ofzo)

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 02-05-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:54:
@ollie1965, duidelijk. Ik rij zelf ook wel 1 op 20, maar kan daar soms geen 100 voor rijden vanwege de wind :P (wind heeft vrij spel op mijn dagelijkse rit)

Maar goed, de Prius is beter in gemiddeld stadsverkeer,
Ook op de snelweg is in Prius in het voordeel ten opzichten van een conventionele (turbo) otto motor door het atkinson principe _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet ik, maar Hilversum is een mooie use-case waar iedere hybride positief uit komt ten opzichte van een non-hybride :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
revolution-nl schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:05:
[...]

Ook op de snelweg is in Prius in het voordeel ten opzichten van een conventionele (turbo) otto motor door het atkinson principe _/-\o_
Alleen is de prius geen echte atkinson http://www.john2211.nl/Hybride_motor.htm en zijn er wel meer auto's met variabele kleptiming. Toch knap dat hij zo zuinig is, maar niet uniek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik snap het sentiment, maar is dat zinnig? De CO2 die je daarmee bespaart komt weer vrij voor een ander (stroom zit immers in het EU ETS), in het simpelste geval dat diezelfde kolencentrale een paar uur later wat harder draait. Beter bespaar je energie in non-ETS sectoren (verwarming op aardgas, wegverkeer, minder vlees eten, etc).

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 02-05-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Neem windstroom of iets anders waar je mee kan leven af als de zon niet schijnt. Onder de streep gebruik je meer energie in een warmtekoude sinus dan met een wat constantere lijn.

Ik kwam bij het tankstation net een ietwat ironisch tafereel tegen trouwens :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZBrmxwW.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Erasmo op 02-05-2014 17:01 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:05:
[...]

Toch deed een kennis van me zijn 2 jaar oude prius weg omdat hij niet aan de verwachting voldeed op de snelweg, zijn rijstijl en blijkbaar het ideale koppel van de prius lag niet op 130-140km/h en gaat hij gewoon zuipen. De accu's zijn dan alleen maar ballast.

Persoonlijk vind ik het helemaal niks, ik vlam wel gewoon door met 150 en dan nog 1:20 halen :)
Wel 200pk 400Nm tdi.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een koppel van 400 nanometer is wel erg aan de kleine kant :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:52:
Een koppel van 400 newtonmeter is wel erg aan de kleine kant :+
Ja het is behelpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

.

[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-05-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:59:
Ik kwam bij het tankstation net een ietwat ironisch tafereel tegen trouwens :P
Zo ironisch is het ook weer niet, Shell is 1 van de grootste de grootste biofuels speler ter wereld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 02-05-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ollie1965 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:34:
[...]
Ik hoop toch wel wat meer (lees minder), met een blauwebeweging golfballetje station (2011) haal ik bij 25 graden en 100 km/h over een afstand van 448 km 4,3L.
Start met koude motor, en van de 448 km, 25 km "stad/binnendoor".
En ook nog, verkeerd volgens vele, ramen open i.p.v. airco aan (ramen open zou meer weerstand veroorzaken als het verbruik van de airco).
Diesel. Dus 1.3 correctiefactor.

1:25 benzine is ca 1:32,5 diesel. Dus Prius 30% "zuiniger"/"knapper" bij zelfde aantal liters/km.

Edit: oh, toch benzine? Really? Met een VAG benzine? Hmm, hoe rij jij? :D

Daarnaast haalt een Prius bij dat weggedrag wel minder dan 4L/100km (ligt er een beetje aan, gen2 of gen3), maar toch knap :+

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 02-05-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

word er in de kroeg alleen nog maar over auto`s gepraat ?
vandaar dat ik er nauwelijks nog kom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tsjah, daar valt veel te winnen als het gaat om duurzaamheid O-)

Zijn er hier trouwens meer mensen die last hebben van het feit dat de Kamstrup slimme meter alleen hele kWh uitstuurt via de P1 poort?

Ik krijg zulke grafieken (ziek pieken): http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=31404&sid=28774

Vast geen firmwareupdate voor? ;)

Ik gebruik Arduino Solar Meter, en heb al een oplossing in gedachten :P Namelijk integratie van vermogen in de tijd, plus correctie van error elke keer dat er 1 hele kWh verbruikt is. Ik denk dat ik daar morgen eens tijd in ga steken, en wellicht een uitbreiding op de code van Harold ga schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 18:12
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 20:20:
word er in de kroeg alleen nog maar over auto`s gepraat ?
vandaar dat ik er nauwelijks nog kom.....
lol lijkt er wel op he :P

Ik had laatst nog een bestaand Tweakers topic over zuinig rijden met auto's gelinkt.
Maar daar werd overheen gepraat, wat me overigens wel vaker opvalt in de DED topics. Misschien dat het per ongeluk gebeurd...

@ auto's tweaken: ik heb en kan er ook niet zoveel mee... ik neem weinig onzinnig spul mee en de rest is handig of nodig. Dus veel zuiniger kan het niet zonder veel aanpassingen of dat je telkens 10x op moet letten. Ik tank op dit moment denk ik ongeveer om de 3 weken. Die 60l per jaar die ik er dan mee bespaar... bespaar ik liever mn moeite, want zoveel km's rij ik toch niet. Hooguit het reservewiel, al lijkt me nogal vervelend als je een lekke band hebt en ik ben geen lid van de ANWB, dus verlies ik daarmee mijn besparing al als er iets is als ze moeten komen.

Daarbij zei iemand nog: "ga 100km/h rijden op de autobaan", maar wat precies heeft die snelheid ermee te maken? Het heeft toch met een bepaald toerental te maken, dat zeer waarschijnlijk bij elke auto verschilt?

Nog wel een ander vraagje dan:
Waarom zijn er eigenlijk zo weinig auto's met 6 of 7 versnellingen?
Ik zou er niet vies van zijn om lekker laag in de toeren toch vlot op de autobaan te kunnen rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door Aardwolf op 03-05-2014 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Marcel
Als die motor weinig vermogen heeft kan je geen extra overdrive maken, normaal is je vertragingsbak in zijn 5 al een overdrive.
Heeft allemaal te maken met vermogen motor en ratio in de versnellingsbak/ differentieel, ook wieldiameter heeft invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

marcel87 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 03:45:
[...]
Daarbij zei iemand nog: "ga 100km/h rijden op de autobaan", maar wat precies heeft die snelheid ermee te maken? Het heeft toch met een bepaald toerental te maken, dat zeer waarschijnlijk bij elke auto verschilt?

Nog wel een ander vraagje dan:
Waarom zijn er eigenlijk zo weinig auto's met 6 of 7 versnellingen?
Ik zou er niet vies van zijn om lekker laag in de toeren toch vlot op de autobaan te kunnen rijden.
Het heeft meer met de luchtweerstand dan met het aantal toeren te maken, 100km/h zit rond het kantelpunt voor de meeste auto's:
Afbeeldingslocatie: http://bodypegasus.files.wordpress.com/2010/03/grafiek-luchtweerstand.jpg

Overdrive's beginnen te komen, ook in de wat kleinere auto's. Maar meestal is een zesde versnelling voldoende.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blue hybrid eco
het is allemaal vieze troep als je in de sneeuw naast de weg kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 09:21:
blue hybrid eco
Jouw vervoer heeft dat natuurlijk niet, die bus en trein zijn voorbeeldig,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
blue hybrid eco
Is gedeeltelijk waar, maar het is toch allemaal wel een gigantische verbetering als je bijvoorbeeld naar de gemiddelde jaren 80 auto kijkt. (ik heb een jaren 80 diesel gehad, dan is die sneeuw gauw zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

blue hybrid eco
In de stad rijd ik op mijn fiets liever achter een hybrid dan een diesel ouder dan 7 jaar 😉

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 03-05-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik fiets frusties, dat ding met trappers,
ik heb ook een autotje, maar ik voel de behoefte niet daar steeds maar over te praten in een forum met duurzaam erboven, daar zijn zat autoforums voor
ik zit ook niet in bus en trein, ik verplaats me gewoon weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kan ik hier nog wat medestanders vinden om de petitie te ondertekenen tegen de ondergrondse opslag van olie in lege zoutcavernes rondom Enschede?
Hier net over de grens voltrekt zich een groot drama doordat een van de cavernes olie is gaan lekken.
Desondanks wil Kamp vasthouden aan olieopslag in zoutcavernes.
http://petities.nl/petiti...alstadions-onder-enschede

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hem ingevuld, maar dat is makkelijk als bergermeer bewoner,
geen fossiel geneuk in onze bodem, als je de termijn consequenties niet overziet.

http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2064
dat gebeurt onder mijn huis

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor het invullen, het is een grof schandaal wat ze met de Nederlandse bodem doen.
Zit dat gas in de Bergermeerpolder ook in lege zoutholtes?
Volgens de "deskundigen" konden de zoutcavernes niet lekken, onder het natuurgebied het Ambsvenn grenzend aan het Nederlandse Aamsveen ligt 140 miljoen liter olie opgeslagen en dat komt nu door de grond omhoog sijpelen.
Rondom Enschede wil Kamp desondanks 70 miljoen liter opslaan.
Zie onderstaande reportage.

http://www.eenvandaag.nl/...p_nederlands_duitse_grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Ook ingevuld.

Het nut van 70.000 m3 dieselolie opslaan in ruimtes waar je bij lekkage geen controle meer over hebt ontgaat mij totaal. In het Europoort/Botlek gebied is een overschot aan tankcapaciteit, dus waarom zou het in vredesnaam ondergronds op gaan slaan. 70.000 m3 is overigens niet zo veel, deze hoeveelheid olie past gemakkelijk in 1 grote opslagtank.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zojuist ingevuld. Kamp is een ramp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bergermeer is geen zoutcaverne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ingevuld!

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bergermeer is geen zoutcaverne.
nee, alsof het nu wel goed is he ?
gas in een oude gasbel is nog het minst erg ja, nu de achterhoek, maar die wijk met co2 eronder staat ons nog bij.
we moeten dat niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:19
Een initiatief van o.a. Reinier van den Berg: een themakanaal dat aandacht graat vragen voor duurzaamheid. http://ecoland.tv/home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb hem ook ingevuld. Men doet net alsof het allemaal betonnen ondergrondse bunkers zijn waar je van alles in kan flikkeren. Echt belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:34:
Dat zeg ik ook niet, alleen dat het geen zoutcaverne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:49
Tja... Kamp... zolang zijn huis niet begint te schudden en zijn kruipruimte niet vol loopt met ruwe olie of diesel vindt hij het wel best. Zolang er euro's mee gemoeid zijn en hij daar persoonlijk geen last van heeft zal ie er geen moment slechter van slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Hoewel ik het eens ben met de petitie is het toch wel een beetje dubbel. We verwijten de regering dat ze zich teveel laten leiden door incidenten en te weinig oog hebben voor de lange termijn en hier willen we juist dat er geregeerd wordt op basis van een incident.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IJzer smeden als het heet is, enzo. Maar idd, wie hier weet of de geologie van Ambsvenn vergelijkbaar is met die in Enschede? Dit soort petities zijn nou eenmaal gedreven door sentiment. Dat betekent niet dat ze slecht zijn of geen kans hebben.

De Brent Spar affaire was ook zoiets, Greenpeace zat daar helemaal mis maar toch heeft het de aandacht gericht op het de milieueffecten van het ontmantelen van boorplatforms, en op de lange termijn is dat positief geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 05-05-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Probleem met dit incident is dat er gigantische schade aan natuur en levende wezens wordt toegebracht. Er is daar olie opgeslagen in de veronderstelling dat die zoutgrotten nooit olie zou kunnen lekken. Tenslotte zit die olie nu ook ergens in de grond en blijft dat ook zitten totdat we het opboren...

Zolang je de gevolgen niet kunt overzien, is het gewoon verstandiger om er niet mee te beginnen. Zo ook met die russen die nu bezig zijn op de Noordpool... welke veiligheidsmaatregelen zijn er genomen om een BP-ramp te voorkomen, en op welke manier gaat Rusland het oplossen als het daar toch mis gaat? Uiteindelijk zijn het allemaal incidenten... 3 weken nieuwsberichten, een fikse boete en heel wat dode beesten verder en iedereen is het vergeten en gaat gewoon weer verder met het verneuken van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Precies, zo denk ik er ook over.
Rol-Co schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 08:57:
Marcel
Als die motor weinig vermogen heeft kan je geen extra overdrive maken, normaal is je vertragingsbak in zijn 5 al een overdrive.
Heeft allemaal te maken met vermogen motor en ratio in de versnellingsbak/ differentieel, ook wieldiameter heeft invloed.
Oké, maar als er dus een extra tandwiel in zit, kan het gewoon?
Bedoel die bovenste versnellingen zijn ook niet meer echt voor het optrekken... tenminste echt snel optrekken in zn 5 doe ik nu ook niet, dus wat is dan nog het verschil met 6 of 7, die je dan waarschijnlijk alleen nog bij hoge snelheden gebruikt?
Erasmo schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 09:00:
[...]
Het heeft meer met de luchtweerstand dan met het aantal toeren te maken, 100km/h zit rond het kantelpunt voor de meeste auto's:
[afbeelding]

Overdrive's beginnen te komen, ook in de wat kleinere auto's. Maar meestal is een zesde versnelling voldoende.
Hmm...
Wat zien we precies in de grafiek?
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:34:
[...]

gas in een oude gasbel is nog het minst erg ja, nu de achterhoek, maar die wijk met co2 eronder staat ons nog bij.
we moeten dat niet willen.
A-a-a-a-a... achterhoek? Ik verslik me zojuist in mn lekkere belegde boterham met zalm. :'( :'(
Waarom denkt iedereen altijd dat Achterhoek en Twente hetzelfde is?

Mja ik heb de petitie ook getekend + gedeeld op mn FB tijdlijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Aardwolf op 05-05-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 17:17
Net weer een gesprek gehad met Liander nav mijn email.

Het wordt er nog niet simpeler op. Ze kunnen mij niet aangeven op basis van welke standen welk SJV wordt berekend.

Ze gingen het nog verder uitzoeken.

Uiteraard werd ik in eerste instantie terug verwezen naar de energieleverancier.

Ik hou zelf de meterstanden bij (netjes noteren iedere maand) en probleem is dat in heel 2012 (dus van 1 januari 2012 t/m 31 december 2012) ik inderdaad een verbruik had van zo'n 600 m3. Dat komt omdat ik dat jaar in april pas een houtkachel had gemonteerd.
Nu weet Liander mijn meterstand van 1 januari 2012 niet.
Pas de stand van 3-3-2012 is bekend bij mijn energieleverancier.

Als je vervolgens gaat rekenen vanaf 3-3-2012 - 4-3-2013 is het verbruik 313m3
En het volgende jaar ging dus in van 4-3-2013 - 26-2-2014 is het verbruik 330m3
(allemaal meterstanden doorgegeven aan de energieleverancier)

Liander heeft in de tussentijd ook zelf meterstanden opgevraagd:
1-7-2012 57317
6-7-2013 57592
(dat was dus ook minder dan 500m3 in een jaar tijd.)

De vraag zou nu dus zijn; vanaf welke dag moet dat lagere capaciteitstarief worden berekend.

De medewerker van Liander kon iig bij geen van deze standen en begreep niet waarom ik zo volhardend was: "U valt nu toch in het allerlaagste tarief?"
Ik: "Ja, dat klopt maar gaat om de vorige rekening".

To be continued.

[ Voor 2% gewijzigd door wmeester op 05-05-2014 14:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor het invullen allemaal.
De olie heeft inmiddels het grondwater bereikt. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Net terug van de gamma... aanhanger volgepuzzeld met EPS. Mensen keken me aan alsof ze water zagen branden...
Welke gek gaat er nou isoleren in de zomer... nou ik dus, de kruipruimte is "droog" en de kat is voor onbepaalde termijn op vakantie.
Alleen jammer dat ze bij de Gamma niet meer dan 11 pakken hadden... had gehoopt op 25, dan had ik ze stijf rechtop in de aanhanger kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me (na) isoleert ook altijd zomers in zijn tshirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

* mkleinman met eric-pvt, in het voorjaar en zomer isoleren :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vandaag in mijn nieuwbouw woning gekeken, eerste officiele kijkdag. Al eerder gekeken naar hoe het tot stand komt, maar nu al wat nuttigere dingen kunnen zien.

De kruipruimte lijkt dus al geisoleerd te zijn, bij het gat naar de kruipruimte zie ik minstens 20cm piepschuim achtig iets (sorry, weinig verstand van).

Verder ook al kunnen spotten dat er ruimte is voor een douche WTW pijp in de leidingkoof beneden. Het lijkt er zelfs op dat de 40 of 50 mm waterafvoer van douche en wasbak al mooi uit het plafond komen. Daar gaat hij direct op de grote rioolpijp, maar dat gaan we dan even verleggen, zo'n 2 meter naar benden met een douche wtw pijp ertussen.

Vloerverwarming zit zo'n Grundfos Alpha pomp op volgens mij, wederom iets waar ik nog weinig verstand van hebm maar ik heb die pomp wel vaker op dit forum voorbij zien komen. Zo'n pomp die aangeeft hoeveel watt hij verbruikt. Veel zuiniger zal het dan wel niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
!null schreef op maandag 05 mei 2014 @ 20:37:

De kruipruimte lijkt dus al geisoleerd te zijn, bij het gat naar de kruipruimte zie ik minstens 20cm piepschuim achtig iets (sorry, weinig verstand van).
Vraag eens aan de bouwer of die 20cm overal zit, of dat het een soort mal is met variatie in de dikte...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kijk meteen naar de afwerking van de vloer isolatie, de isolatie van de meterkast vloer en de of de schacht achter de meterkast van kruipruimte naar zolder geen open kanaal is.

Nederlands "pur" bouwers........... ;( :F

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-05-2014 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Al zeker dertig jaar geleden zag ik in de National Geographic een huis dat volledig van purschuim was gebouwd. Het zag er niet uit (een kruising tussen een hobbithol en een druipsteengrot) maar je kon het warm houden met een theelichtje. :D

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor zover ik heb begrepen zit die laag (wat voor spul het ook is) onder de hele vloer. Begint al als je het kruipluik open haalt, dan moet eerst dat blok weg (wat gewoon weg te halen is).

@art, ja dat is mooi. Ook als je lekker ouderwets mud-brick bouwt zoals in veel landen nog gebeurt, en je bouwt het dan maar dik genoeg heb je ook genoeg isolatie. En simpele bouwmaterialen natuurlijk. Wel jammer dat je het ieder jaar weer moet aanvullen, wat er vanaf is geregend :P
Maar er zijn zeker genoeg mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Zie hier het financiële voordeel van de genomen energiebesparingsmaatregelen vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/resultaat_energiebesparingen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je realiseert je wel dat we een extreem zachte winter hebben gehad?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
!null schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:44:
Voor zover ik heb begrepen zit die laag (wat voor spul het ook is) onder de hele vloer. Begint al als je het kruipluik open haalt, dan moet eerst dat blok weg (wat gewoon weg te halen is).

@art, ja dat is mooi. Ook als je lekker ouderwets mud-brick bouwt zoals in veel landen nog gebeurt, en je bouwt het dan maar dik genoeg heb je ook genoeg isolatie. En simpele bouwmaterialen natuurlijk. Wel jammer dat je het ieder jaar weer moet aanvullen, wat er vanaf is geregend :P
En ook overal even dik?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
@maasluip Welke winter? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh, gaat deze correctie alleen over April? :+

@BarryH, dat zal ik checken. Heb het idee van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:09
!null schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:44:
@art, ja dat is mooi. Ook als je lekker ouderwets mud-brick bouwt zoals in veel landen nog gebeurt, en je bouwt het dan maar dik genoeg heb je ook genoeg isolatie.
Leem (en beton, steen) e.d. isoleert echt voor geen meter. Als je zodanig wilt bouwen dat het te vergelijken is met onze huidige isolatie dan heb je echt METERS dikke muren.

Deze materialen werken echter wel goed als thermische buffer. En zeker in de landen met grote verschillen in dag-nacht temperaturen is dat perfect:
overdag bloedheet, steen/beton/leem/cob neemt de warmte langzaam op. Het huis blijft binnen redelijk koel

's nachts koelt het heel erg af: steen/beton/leem/cob staat de warmte langzaam af. Het huis blijft binnen redelijk warm.

(lijkt een beetje op vloerverwarming).

Het eartship principe is hierop gebaseerd.

In ons gebied, waar het verschil tussen dag en nacht niet zo groot is maar tussen zomer en winter wel, gaat dat niet werken. De thermische massa is zijn warmte al lang kwijt voordat het echt winter is geworden.

Een combinatie kan in NL wel prima werken: goede isolatie EN thermische massa aan de binnenkant.
Isolatie voorkomt dat warmte naar binnen komt (zomer) en naar buiten weglekt (winter). De thermische massa moet in het begin op warmte komen (dat zal wat langer duren) maar zorgt er daarna voor dat er geen grote schommelingen meer in de binnen temperatuur zijn. De energie die je moet toevoeren om de thermische massa constant te houden is daarna laag door een goede isolatie aan de buitenzijde.
En simpele bouwmaterialen natuurlijk. Wel jammer dat je het ieder jaar weer moet aanvullen, wat er vanaf is geregend :P
Ik denk aan o.a. strobalen met leem / kalk afwerking in een houtskeletbouw woning.
Ook toegepast in NL en omringende landen, maar nog veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maasluip schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 07:22:
Je realiseert je wel dat we een extreem zachte winter hebben gehad?
Global warming *O*

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt wel mee, weinig vorstdagen maar tav stoken slechts 547 graaddagen voor mijn woonplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ja bij mij ook zoiets qua aantal graaddagen. Al is het natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je ingestelde gem. kamertemperatuur... :)
Straks moeten we niet meer isoleren tegen de kou, maar tegen de hitte. :+
En juist nog meer focussen op het soort isolatie (thermische massa), die langer de warmte tegenhoudt op een dag. haha

[ Voor 37% gewijzigd door Aardwolf op 07-05-2014 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:35:
valt wel mee, weinig vorstdagen maar tav stoken slechts 547 graaddagen voor mijn woonplaats
Ik weet natuurlijk niet precies wat je meet, maar volgens mindergas.nl had deze winter (21 december - 21 maart) voor mij 1103 gewogen graaddagen. Vorig jaar waren dat er 1468.
365 graaddagen minder op 90 dagen, dat is 4 graaddagen per dag. Dat vind ik best veel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het mooie van isolatie is dat het twee kanten op werkt: je kan je huis isoleren tegen de koude en je kan je huis op dezelfde manier isoleren tegen de warmte.

Hetzelfde materiaal, dezelfde formules.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Precies, werkt super. Ik weet nog dat ik op een hete zomerdag de dakisolatie op zolder af heb zitten maken... om 7 uur stond de zon 's morgens al op het dak te bakken. Na isoleren wil de slaapkamer op het noorden gewoon niet meer vanzelf warm worden, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, maar ik heb straks een grote schuifpui met triple-glas, dus ook in termen van glas lekker veel isolatie. En ik ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat werken. Volgens mij wordt het gewoon hartstikke heet als ik er niet wat zonwering boven hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ja een groot glas oppervlakte werkt goed om de boel op te warmen. Heerlijk het hele jaar door, op de zomer na ;)
Merk het bij mijn buren, hun huis staat 90 graden gedraaid met de zon op de ramen en daar is het altijd zo warm. Bij mij staat de zon op de zijmuur en blijft het koud in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:31
Bartjuh schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 21:02:
Zijn er hier trouwens meer mensen die last hebben van het feit dat de Kamstrup slimme meter alleen hele kWh uitstuurt via de P1 poort?

Ik krijg zulke grafieken (ziek pieken): http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=31404&sid=28774

Vast geen firmwareupdate voor? ;)
Ja daar had ik ook last van bij onze Kamstrup gaf ook alleen maar hele kWh door, maar er is inderdaad een firmware update te krijgen, althans als je bij Enexis zit. Zie dit topic:
https://www.zelfenergiepr...trup-686-18aj2c3081-ka6u/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Schinnen-groen schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 07:35:
Het mooie van isolatie is dat het twee kanten op werkt: je kan je huis isoleren tegen de koude en je kan je huis op dezelfde manier isoleren tegen de warmte.

Hetzelfde materiaal, dezelfde formules.. >:)
In zekere zin wel... maar waar minerale wollen bijvoorbeeld blijkbaar voldoende isoleert tegen koude, is de warmtedoorslag/-capaciteit voor zover ik zag dramatisch. Cellulose is daar bijvoorbeeld beter in.

Zo heeft cellulose een lambda van 0,039W/mK, minerale wol in het betere geval 0,037W/mK. Dus waar je dan rekent simpelweg met de lambda kom je al in de knoei, simpelweg omdat Rd/Rc daar niet zoveel over zegt bij mij weten.

Het verschil, en dat bedenk ik me nu ter plaatse, ligt denk ik aan omdat de temp in huis altijd constant is... dus de doorslag/capaciteit daarvan zou dan theoretisch even groot moeten zijn. Dat is waar wij veelal op doelen bij het naïsoleren... we willen namelijk de warmte behouden in huis, slechts in mindere mate de warmteschommeling die van buiten komt. Ook al doet het materiaal er wel wat tegen, ongeacht welke je kiest. Echter de tempschommelingen buiten je huis, zijn groter en gebeuren in fases... juist dat kan een bepaald type isolatie dan beter tegenhouden (=> faseverschuiving) dan de andere.

Dus min of meer:
temp constant kamer = constant verlies, ongeacht Rd/Rc en ongeacht warmtecapaciteit
temp in fase wisselend (buiten) = niet-constant verlies, ene keer extreem koud/andere keer extreem warm (de piek van delta T die op 1 dag plaats vindt)... maar kan gedeeltelijk worden beperkt door materiaal met goede warmtecapaciteit

In de kruipruimte boeit dat gegeven niet zoveel, simpelweg omdat daar ook vrijwel altijd dezelfde temperatuur is... of in elk geval een veel constanter verloop heeft dan bijv. bij je gevelmuur of je dak.

Anderzijds weet ik ook wel dat je het met een korrel zout kunt nemen. Zo is het probleem bij de bron aanpakken een betere oplossing dan een ultra dikke isolatie of een speciaal materiaal met hoge warmtecapaciteit te kiezen. Ik doel daarmee op zonnewering i.p.v. proberen de fase te laten verschuiven als de warmte al door de gevel/dak is getrokken en moet worden opgevangen door de isolatie.

Een best goed voorbeeld daarvan kan ik mn moeders huis als voorbeeld nemen. Het dak is maar heel minimaal geïsoleerd, maar sinds dat we PV hebben (juli 2013) is het op de zolder stukken minder warm als de zon er op staat te bakken. Het verlies, dus binnen warm en buiten koud, is verwacht ik nog steeds even groot… in de winter was het dan ook best koud, maar niet veel kouder dan anders. Aan de isolatie is verder niets veranderd.
Geen faseverschuiving, maar de warmte al afgevangen voordat ie het dak binnentreed. Hetzelfde merk je met rolluiken, je kan nog zo’n slecht of goed glas hebben… maar het verschil met of zonder rolluik merk je wel. Bij een gordijn is dat alweer problematisch, omdat de warmte dan al door het glas is heengegaan natuurlijk.

Interessant is nog deze site (ik kan het plaatje niet invoegen, dramagische browser op het werk). Alleen jammer dat ze maar één keer van alle testen vergelijken met minerale wol (MW in het voorbeeld). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
hjs schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 08:42:
Ja een groot glas oppervlakte werkt goed om de boel op te warmen. Heerlijk het hele jaar door, op de zomer na ;)
Merk het bij mijn buren, hun huis staat 90 graden gedraaid met de zon op de ramen en daar is het altijd zo warm. Bij mij staat de zon op de zijmuur en blijft het koud in huis.
Wat dat betreft ook duidelijk merkbaar bij mij: woonkamer op het zuiden is van links naar rechts op 1 meter boven de vloer volledig raam. Daar is het vanaf een uur of 10 lekker wegbakken op de bank en als dan later op de middag de zon op de zijgevel staat is het gewoon fris. In de zomer wel lekker overigens, overdag zit ik daar niet en 's avonds is het er aangenaam :)

Misschien dat het anders wordt als het smalle raampje op de zijgevel vervangen wordt door iets dat beter isoleert. Voor nu zit er permanent 2 lagen gordijn overheen om de tocht van dat raam buiten te houden. Nadeel is dus wel dat er dan ook geen zonlicht via dat raam naarbinnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Plasticsoep:

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/ANP-27156384fullres.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Zou het die mevrouw iets boeien?
Ik vermoed dat ze andere problemen heeft...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mediacj schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 08:57:
[...]

Ja daar had ik ook last van bij onze Kamstrup gaf ook alleen maar hele kWh door, maar er is inderdaad een firmware update te krijgen, althans als je bij Enexis zit. Zie dit topic:
https://www.zelfenergiepr...trup-686-18aj2c3081-ka6u/
Super! _/-\o_

Hier heb ik echt wat aan, ik zit bij Enexis! :)
Ga ik direct regelen :p

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dre, waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Heel Azië.... dat zijn allemaal 'sloddervossen'. Ga maar eens naar Indonesië, India, of China. Zelfs tussen de rijst-terrassen vind je rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ben zelf op enkele plekken geweest, zoals de sloppewijken in Mumbai. Daar zie je inderdaad bergen plastic tussen de hutjes (die wel steeds luxer worden! sommige van steen, met elektra en tv), met op de achtergrond hoge wolkenkrabbers.

Maar dit lijkt te drijven, daarom vroeg ik me af waar het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Zo te zien de Filipijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik hoop dat dit de juiste plek is om wat meer informatie te krijgen over duurzaam verbouwen.

Op 15 mei krijg ik de sleutel van mijn eerste appartementje. Het is 64 m2 op de 1e verdieping met een plat dak boven mij, gebouwd voor 1930.

Nu zijn er wat dingen die gedaan moeten worden voordat ik er in kan:

- Complete CV installatie, dus inclusief aanleg radiatoren
- Nieuwe gasleiding van meter naar ketel
- Zonnepanelen op het dak (optioneel)
- Nieuw dak (€3500,- of reparatie €750,-)

Een aantal van deze dingen lijken mij goede uitgangspunten om wat met duurzaamheid te doen, maar de installateurs die ik tot nu toe gesproken heb komen verrassend weinig met eigen ideeën en initiatieven. Alles lijkt zo goedkoop mogelijk te moeten.

Ik wil voorkomen dat ik nu bv een nieuw dak erop laat zetten en er vervolgens achter kom dat er toch isolatie tussen had gemoeten. Of dat ik nu radiatoren laat plaatsen terwijl LTV met convectoren op de langere termijn goedkoper zou zijn.

Wat zijn mijn opties, waar moet ik beginnen? Zou ik ergens een duurzaam advies moeten laten opstellen? Kan ik beter met een aannemer in zee gaan in plaats van met losse installateurs? Moet ik mijzelf eerst meer verdiepen in de mogelijkheden in plaats van het op goed geluk een offerte te accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als nieuw dak, dan ook isolatie onder de dakbedekking. veel comfort in winter en zomer erbij

Waarom een cv installatie??? als je weinig vertrekken hebt zijn andere verwarmingsvormen goede opties (infrarood panelen, elektr. kachel, Lucht/lucht airco.
Wellicht kan je zelfs zonder gas. Dat scheelt weer vastrecht.

Weet je de E en G verbruike nvan de vorige bewoner?

En check:
-spouwmuurisolatie
-> wellicht muren van binnenuit isoleren?
- ramen, wellicht in bestaande kozijnen naar HR++ met U=1,1 of zelfs triple glas....

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 08-05-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 11:16
iivvvii schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:23:
Wat zijn mijn opties, waar moet ik beginnen? Zou ik ergens een duurzaam advies moeten laten opstellen? Kan ik beter met een aannemer in zee gaan in plaats van met losse installateurs? Moet ik mijzelf eerst meer verdiepen in de mogelijkheden in plaats van het op goed geluk een offerte te accepteren?
Retorische vraag? Duurzaam advies kun je prima hier inwinnen, constructietechnisch moet een betrouwbare partij regelen. Wellicht hebben de mensen hier wel goede ervaringen met bedrijven bij jou uit de buurt. Is er niet een mogelijheid om vloerverwarming toe te passen? Is op zich niet veel duurder dan allemaal nieuwe radiatoren, bij ons was het een kwestie van een dagje werk om de oude slechte cementdekvloer eruit te kappen. Wioj wouden alle vloerbedekkingen/tegels toch vervangen dus dan is de meerprijs zeer nihil.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@iivvvii, zodra je aan het dak begint, gewoon direct volop isoleren. Verdien je snel terug. Eventueel voorbereiding treffen voor zonnepanelen (bijvoorbeeld makkelijke toegang naar het dak). Zonnepanelen is een investering, en kun je dan altijd nog doen.

Als je niet alles over hoop wil halen qua verwarming (dus geen plannen voor vloerverwarming?) dan kun je ook wel gewoon LTV radiatoren plaatsen, bijvoorbeeld Jaga's. Vooral een niet te sterke ketel kiezen, omdat je bij een goed geisoleerd appartement met LTV niet veel vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

iivvvii schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:23:
Ik hoop dat dit de juiste plek is om wat meer informatie te krijgen over duurzaam verbouwen.

Op 15 mei krijg ik de sleutel van mijn eerste appartementje. Het is 64 m2 op de 1e verdieping met een plat dak boven mij, gebouwd voor 1930.

Nu zijn er wat dingen die gedaan moeten worden voordat ik er in kan:

- Complete CV installatie, dus inclusief aanleg radiatoren
(Afhankelijk van je budget) LTV radiatoren
- Nieuwe gasleiding van meter naar ketel
- Zonnepanelen op het dak (optioneel)
Als het een appartement is dan heb je ook een VVE? Zo ja dan betekend het dat je niets op het dak mag plaatsen zonder toestemming van de VVE
- Nieuw dak (€3500,- of reparatie €750,-)
Zoals gezegd VVE, dak, buiten gevel, kozijnen/ramen buitenzijde en algemene ruimten zijn onder beheer van de VVE. Hier mag je niets aan doen zonder overleg met VVE
Een aantal van deze dingen lijken mij goede uitgangspunten om wat met duurzaamheid te doen, maar de installateurs die ik tot nu toe gesproken heb komen verrassend weinig met eigen ideeën en initiatieven. Alles lijkt zo goedkoop mogelijk te moeten.

Ik wil voorkomen dat ik nu bv een nieuw dak erop laat zetten en er vervolgens achter kom dat er toch isolatie tussen had gemoeten. Of dat ik nu radiatoren laat plaatsen terwijl LTV met convectoren op de langere termijn goedkoper zou zijn.

En voor het hele duurzaamheid verhaal, begin bij Trias Energetica en dan pas technisch denken

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Al gevraagd in klustopic, maar wat betreft isolatie:
hardhouten kozijn, onderpaneel van 120x100 met daarin 5cm PIR-schuim (Rd=2), 1,5cm ventilatieruimte en een vezelplaat. Bovenkant van kozijn is voorzien van HR+ raam met U=1.3.

Bijkeukentje, open verbinding met keuken, dubbelsteens muur zonder spouw met branddeur naar onverwarmde geisoleerde berging. In het bijkeukentje hangt verder geen verwarming, huis heeft dak, spouw en vloerisolatie, maar nergens meer dan Rd=2,5.

Nu wil ik onder dat kozijn een vensterbankje maken en die PIR-plaat afwerken met gipsplaat. Heeft het nog zin om een voorzetwandje voor dat paneel te zetten met 7x5 balken en daartussen isolatiemateriaal? Voor de stevigheid van de vensterbank heeft het wel zin, voor de isolatie naar mijn idee niet eens heel veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij heeft dat wel zin, als je toch wat doet aan dat wandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Bedankt voor jullie reacties. Het dak isoleren lijkt mij inderdaad ook verstandig. De dakdekker die ik had laten komen vertelde dat op dit moment nieuwe dakbedekking over de oude heen gelegd kan worden. Op het moment dat je gaat isoleren moet volgens hem de oude dakbedekking helemaal worden verwijderd. Ook wordt de opstaande rand dan waarschijnlijk te laag en moet deze door een aannemer verhoogd worden. Klinkt dit logisch? De huidige offerte van 3500 euro zal dan waarschijnlijk wel een schijntje zijn bij de kosten van dakrand verhoging?

We hebben inderdaad een VVE. Dit is met zijn tweeën, dus alleen samen met het appartement op de benedenverdieping. Alles gaat natuurlijk in goed overleg. Het is wel de vraag of de beneden buren evenredig mee moeten betalen aan isolatie van het dak waar alleen ik voordeel van heb. Wat is jullie visie daarop?

Wat betreft vloerverwarming. Er is sprake van een houten vloer. Ik heb begrepen dat vloerverwarming dan niet altijd even makkelijk is.

Ik heb ook bij een installateur al navraag gedaan naar (Jaga) LTV convectoren. Maar dat rade deze man af ivm het vermogen en de huidige isolatie waarde van de woning. Hij was bang dat het met dit type radiatoren niet warm genoeg zou worden. Klinkt dit aannemelijk. Of komt dan het verhaal om de hoek kijken van eerst isoleren en dan technische isolaties, maar dat wordt dan een soort kip ei verhaal.

Zijn er bedrijven in de buurt van Leiden die met je mee kunnen denken over dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:57
Mijn vraag was overbodig. Antwoord stond in bovenstaand stukje.

[ Voor 160% gewijzigd door izdp op 08-05-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat voor gebouw hebben we het hier over? Hoeveel (boven)appartementen zitten er in dat gebouw? Als je dakbedekking gaat vervangen is het handiger om het hele gebouw ineens aan te pakken, niet alleen 1 bovenappartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@iivii: als er nog geen CV inzit, zou ik eerst vooral flink isoleren: muren, dak en ramen.
vervolgens kan je waarschijnlijk met een L/L wp goed uit de voeten, eventueel aangevuld met ZB. een cv ketel lijkt me snel overbemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Je zou dus met een Lucht/Lucht Warmtepomp uit de voeten kunnen denk je? Maar alleen als de boel goed geïsoleerd is? Is zo'n Lucht/Lucht Warmtepomp nou hetzelfde als een airco? En werkt zo'n systeem nog naar behoren als het -20 is buiten?

Natuurlijk heb ik dan nog wel een oplossing nodig voor warm water in de badkamer en keuken. Daar zou een zonneboiler dus goed voor zijn? Levert dit ook genoeg warm water in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@iivvvii: als het slecht geisoleerd is, heb je waarschijnlijk meer vermogen nodig. Echter dan is isoleren een slimmere stap als een groot verwarmings apparaat.
Voor warm water kan je ook b.v. een zonneboiler met een doorstroomverwarmer doen. Zeker in combinatie met douche WTW en een spaardouchekop. zonneboiler werkt in de zomer, in de winter de doorstroomverwarmer. Of als je daar effe geen geld voor hebt gewoon een 2e hands elektrische boiler. of een gebruikte warmtepompboiler bedoeld voor mech afzuiging, kost ook weinig.

Wat zit er nu eigenlijk? niks??

ps. en je hebt natuurlijk al vloerverwarming (als de onderbuur een beetje wil stoken :) )

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 08-05-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
Op dit moment zitten er nog twee gevel kachels in en een oude geiser. Qua veiligheid zou ik daar wel zo snel mogelijk afscheid van willen nemen. Het nadeel van een zonneboiler zou ik wel weer de ruimte vinden. Die is al relatief beperkt in het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
kan je op die gevelkachels de capaciteit zien staan en zijn dat E of G kachels?
Er is hier ook een L/L warmtepomp topic, daar kan je veel te weten komen over de performance bij vorst.
heb je een 3 fase aansluiting (3x25 A) of een 1 fase aansluiting (1x40)

Het lastige van een cv ketel is dat die vaak minimaal 4-5 kw leveren, en dat lijkt me wel HEEEEL veel vermogen voor zo''n appartement (ik hou daar bij vorst mn 170m2 vloer opp. hoekwoning al mee warm...

tav warm water: als je je geiser desnoods vernieuwt (en bij je douche een DWTW met spaardouchekop plaatst ben je met een beperkte investering klaar).
Aan de andere kant is een boiler van een solesta ook weer niet zo groot. En (als echte tweakert) deze dan combiren met een doorstroomverwarmer en een circulatiepompje

OF: een Quooker combi nemen: 7 liter water op 100 graden, kan je makkelijk lekker douchen met een spaarkop, helemaal icm een DWTW
EN ook nog altijd kokend water beschikbaar in de keuken

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 08-05-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 21:42
BarryH schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 19:32:

tav warm water: als je je geiser desnoods vernieuwt (en bij je douche een DWTW met spaardouchekop plaatst ben je met een beperkte investering klaar).
Ik vraag me af of er geisers zijn die zo weinig warm water kunnen leveren :-) Maar een eenvoudige HR ketel met een paar radiatoren kost toch niet zoveel meer. Ben je voor een paar duizend euro helemaal klaar.
Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.