In zekere zin wel... maar waar minerale wollen bijvoorbeeld blijkbaar voldoende isoleert tegen koude, is de warmtedoorslag/-capaciteit voor zover ik zag dramatisch. Cellulose is daar bijvoorbeeld beter in.
Zo heeft cellulose een lambda van 0,039W/mK, minerale wol in het betere geval 0,037W/mK. Dus waar je dan rekent simpelweg met de lambda kom je al in de knoei, simpelweg omdat Rd/Rc daar niet zoveel over zegt bij mij weten.
Het verschil, en dat bedenk ik me nu ter plaatse, ligt denk ik aan omdat de temp in huis altijd constant is... dus de doorslag/capaciteit daarvan zou dan theoretisch even groot moeten zijn. Dat is waar wij veelal op doelen bij het naïsoleren... we willen namelijk de warmte behouden in huis, slechts in mindere mate de warmteschommeling die van buiten komt. Ook al doet het materiaal er wel wat tegen, ongeacht welke je kiest. Echter de tempschommelingen buiten je huis, zijn groter en gebeuren in fases... juist dat kan een bepaald type isolatie dan beter tegenhouden (=> faseverschuiving) dan de andere.
Dus min of meer:
temp constant kamer = constant verlies, ongeacht Rd/Rc en ongeacht warmtecapaciteit
temp in fase wisselend (buiten) = niet-constant verlies, ene keer extreem koud/andere keer extreem warm (de piek van delta T die op 1 dag plaats vindt)... maar kan gedeeltelijk worden beperkt door materiaal met goede warmtecapaciteit
In de kruipruimte boeit dat gegeven niet zoveel, simpelweg omdat daar ook vrijwel altijd dezelfde temperatuur is... of in elk geval een veel constanter verloop heeft dan bijv. bij je gevelmuur of je dak.
Anderzijds weet ik ook wel dat je het met een korrel zout kunt nemen. Zo is het probleem bij de bron aanpakken een betere oplossing dan een ultra dikke isolatie of een speciaal materiaal met hoge warmtecapaciteit te kiezen. Ik doel daarmee op zonnewering i.p.v. proberen de fase te laten verschuiven als de warmte al door de gevel/dak is getrokken en moet worden opgevangen door de isolatie.
Een best goed voorbeeld daarvan kan ik mn moeders huis als voorbeeld nemen. Het dak is maar heel minimaal geïsoleerd, maar sinds dat we PV hebben (juli 2013) is het op de zolder stukken minder warm als de zon er op staat te bakken. Het verlies, dus binnen warm en buiten koud, is verwacht ik nog steeds even groot… in de winter was het dan ook best koud, maar niet veel kouder dan anders. Aan de isolatie is verder niets veranderd.
Geen faseverschuiving, maar de warmte al afgevangen voordat ie het dak binnentreed. Hetzelfde merk je met rolluiken, je kan nog zo’n slecht of goed glas hebben… maar het verschil met of zonder rolluik merk je wel. Bij een gordijn is dat alweer problematisch, omdat de warmte dan al door het glas is heengegaan natuurlijk.
Interessant is nog deze
site (ik kan het plaatje niet invoegen, dramagische browser op het werk). Alleen jammer dat ze maar één keer van alle testen vergelijken met minerale wol (MW in het voorbeeld).