3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Oké de zon, wind en regen is gratis.
Maar (bron)water daarin tegen willen sommige ook al commercieel maken.......
Over het geven van goederen of hulp. Je krijgt er altijd wat voor terug.... voldoening.
Alleen is deze vorm van voldoening nog vaak onderbelicht.
Ik let bij goede doelen altijd op wat er aan de strijkstok blijft hangen. Daar waar het het minst is, en de doelen ook mijn doelen zijn kan men van mij wat krijgen aan het einde van het jaar.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
"Gebruikt in de roman The Moon Is a Harsh Mistress uit 1966 van sciencefiction schrijver Robert A. Heinlein."
Het gezegde laat zien wat "alternatieve kosten" zijn. Greg Mankiw beschreef het als: "Om het ene ding te verkrijgen moeten we meestal iets anders, dat we ook fijn vinden, opgeven. Besluiten nemen vereist dat we het ene doel tegen het andere afwegen"
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Er ontstaat altijd een verwachting dat je er wat voor doet/deed of laat/gelaten in de toekomst, nu of in het verleden.
"Assumption is the mother of all fuckups" Deze is echt waar .... !
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Zou mooi zijn als dit waar blijkt, en nog mooier als dit in andere landen (Nederland...?) ook zo zou gebeuren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Die techniek kan er wel weer voor zorgen dat mensen makkeljker meer tijd in de auto gaan zitten. Meer km's met minder autos?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik vraag mij echt af hoe dit in de praktijk gaat. Mensen zijn geen eigenaar dus voelen zich minder verantwoordelijk. Als je ziet hoe de gedeelde auto er op het werk uitziet......JeroenH schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:37:
Helft van alle Duitse auto’s verdwenen in 2050 door car sharing
Zou mooi zijn als dit waar blijkt, en nog mooier als dit in andere landen (Nederland...?) ook zo zou gebeuren.
Hoe zit het met beschikbaarheid, ik wil de vrijheid van een auto en wil dus ook dat er ALTIJD één beschikbaar is. Wat doe je met tanken?
Ik zie dan meer in een efficiënt overdekt vervoer van 200kg waar je 1:50 mee kan rijden alleen wat wel gewoon eigendom is en altijd beschikbaar en netjes is.
Ik hou ervan om zuinig te zijn op mijn spullen en deze te vertroetelen. Een gedeelde auto of motor ga ik niet met plezier op een mooie zaterdag even wassen. Afgelopen Zaterdag weer lekker mijn motor tot in detail gepoetst, dat werkt echt therapeutisch in het zonnetje... heerlijk!
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 28-04-2014 18:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Taxi's zien er vaak ook netjes uit, al heeft de chauffeur daar een directe verantwoordlijkheid.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het klinkt leuk maar Ik zie het niet zitten, dan betaal ik liever wat extra voor een eigen auto die ik zelf onderhoud en netjes houd.Proton_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:01:
In tegenstelling met bijvoorbeeld de trein is bij deelauto's wel te achterhalen wie er een puinhoop van heeft gemaakt. Ik hoop dat die indirecte sociale controle genoeg is.
Taxi's zien er vaak ook netjes uit, al heeft de chauffeur daar een directe verantwoordlijkheid.
Dat zou voor mij niet alleen gelden vervoer maar de geld eigenlijk voor alles. Ik ben graag onafhankelijk van anderen en die "vrijheid" mag best geld kosten.
Direct de reden waarom ik niets met het ov heb

Liever 10km fietsen met mijn eigen fiets dan datzelfde traject met het ov.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 28-04-2014 19:06 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Juh, dat klopt wel. Een keer een Renault Kangoo diesel op stageadres.... oef, wat een kloteding was dat zegrevolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:56:
[...]
Ik vraag mij echt af hoe dit in de praktijk gaat. Mensen zijn geen eigenaar dus voelen zich minder verantwoordelijk. Als je ziet hoe de gedeelde auto er op het werk uitziet......
Een auto is niet alleen vrijheid, maar ook afhankelijkheid en beperkt je vrijheid in andere gebieden. Hij moet onderhouden (gewassen etc) worden en kost dus tijd, en kost veel geld (wat je financiële vrijheid beperkt). Je kan dus minder andere leuke dingen doen omdat de auto veel geld kost: ergo, het kost ook vrijheid. En in de tijd dat je de auto aan het onderhouden bent kun je ook andere dingen doen.Hoe zit het met beschikbaarheid, ik wil de vrijheid van een auto en wil dus ook dat er ALTIJD één beschikbaar is. Wat doe je met tanken?
Goed, voor mij persoonlijk valt de berekening uit ten gunste van de auto omdat ik 100km woon-werk heb per dag, en dat absoluut niet is te bereizen binnen afzienbare tijd en kosten met het OV (beide plaatsen niet in randstad, en beide geen stad, = ramp met OV). Maar als mijn werk om de hoek zou liggen, dan zou ik hoogstwaarschijnlijk geen auto hebben.
Zo is het met de auto ook. Ik heb hier zo'n ding op de oprit staan, kan elk moment van de dag de deur uit.
Alleen dat onderhoud... maar daar heb ik ook wat op gevonden, zit ipv bij de beun tegenwoordig bij een niet heel erg dure garage op 1 minuut lopen vanaf een klant waar ik 3 dagen per week zit. Is iets duurder, maar ik rijd gewoon daarheen, leg mn probleem voor, geef autosleutels aan die garageman en vervolgens loop ik de hoek om en ga ik op bovenverdieping van hetzelfde pand aan het werk. Dan kost het maar 50 euro meer op een beurtje tov de beun, maar ik hoef helemaal niks te regelen.
Verwijderd
De oorzaak zal niet alleen car sharing zijn maar er spelen ook andere factoren mee. Zoals dat auto's veel sneller in prijs gestegen zijn dan de inflatie dus gewoon niet meer te betalen zijn: waarom een Golf 7 maar 10400 euro zou mogen kosten. In werkelijkheid is de adviesprijs van een nieuwe Golf met minimale opties inmiddels rond de 20000 euro in Duitsland.JeroenH schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:37:
Helft van alle Duitse auto’s verdwenen in 2050 door car sharing
Verder speelt ook mee dat de smartphone generatie zich gewoon niet meer voor auto's en andere dure bezittingen interesseert, er steeds meer trek naar de stad is waar auto's onpraktisch zijn door verkeersproblemen en parkeerproblemen.
Bekenden van mijn ouders zijn autodealer van een Duits merk en naar hun zeggen is 85% van de verkopen van nieuwe auto's inmiddels zakelijke lease, en de overige 15% zijn aan 55+ die nog ouderwets en kapitaalkrachtig genoeg zijn om auto's te kopen. Als je als particulier jonger dan 40 een showroom voor nieuwe auto's binnen loopt negeren de verkopers je gewoon, daar valt nu al niks meer aan te verdienen.
Het ironische is dat het autoprobleem deels zichzelf oplost omdat fabrikanten gewoon aan de markt voorbij produceren en prijzen vragen die alleen de zakelijke markt nog kan betalen.
Ik ben alleen niet van plan nog een keer 7000 euro stuk te slaan aan een auto, als ik deze auto nog 3 jaar voor minder dan 500 euro per jaar op de weg kan houden doe ik het ervoor. Gewoon oprijden tot de sloop en dan kijken of er voor 3500 wat leuks te krijgen is.
De golf/corsa/fiesta etc. van 30 jaar geleden is niet te vergelijken met de modellen van nu.
Marketing is trouwens bijna nooit op duurzaamheid gericht
True maar na een model of twee verschijnt er ook weer een kleiner broertje op de markt, zie Golf -> Polo -> Up!rube schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:42:
Dat is een marketing techniek: auo's steeds iets groter en duurder maken en de generatie die met de golf opgegroeid is, groeit mee.
De golf/corsa/fiesta etc. van 30 jaar geleden is niet te vergelijken met de modellen van nu.
Marketing is trouwens bijna nooit op duurzaamheid gericht
Verwijderd
10 jaar geleden kostte een 20 inch lcd televisie 5000 euro, nu koop je een 46 inch led televisie met een veel betere beeldkwaliteit voor 500 euro. Hetzelfde geldt voor telefoons, pc's, notebooks en andere elektronica.rube schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:42:
Het verdienmodel in de autosector is gewoon totaal achterhaald. Dat is nu al merkbaar: Engelse auto-industrie is al failliet, Amerikaanse en Franse zouden inmiddels grotendeels failliet zijn zonder staatssteun, Italiaanse autosector is bijna failliet, de Duitse doet het alleen nog goed omdat ze in opkomende markten als China en India veel verkopen en veel zakelijke lease. Dat de Duitse particulier hun auto's niet meer kan betalen interesseert ze dus weinig.
Precies en die zullen ook weer 'meegroeien' (als het aan de auto industrie ligt).Erasmo schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:43:
[...]
True maar na een model of twee verschijnt er ook weer een kleiner broertje op de markt, zie Golf -> Polo -> Up!
Maar wellicht dat de tijd nu zodanig is dat het de komende 10-20-30 jaar flink anders zal worden.
Zoiets?revolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:56:
[...]
Ik zie dan meer in een efficiënt overdekt vervoer van 200kg waar je 1:50 mee kan rijden alleen wat wel gewoon eigendom is en altijd beschikbaar en netjes is.
[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 28-04-2014 23:42 ]

Elio Motors. 3 cilinder benzine motor, topsnelheid 160 km/u. Zou volgens statistieken 2.8L/100km doen, maar het lijkt me dat 1 op 50 wel haalbaar moet zijn met wat hypermiling truukjes.
Er zouden al 15.000 stuks gepreordered zijn in Amerika, waar hij ook maar $6700 zou gaan kosten. Hopelijk komt hij ook hierheen.
Dit is eigelnijk wat die autoleraar van laatst zelf had gemaakt, drie wieler met honda motor. Dit is praktisch hetzelfde, maar dan in productie.
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 29-04-2014 09:12 ]
Mooi spul! Zeker ook die fiets van Erasmo!
Ik zou daar wel eens een proefritje in willen maken.
http://www.buzzfeed.com/s...et-looks-absolutely-majes
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ben Citrofiel in hart en nieren maar dit!null schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:59:
Of zoiets:
[afbeelding]
Elio Motors. 3 cilinder benzine motor, topsnelheid 160 km/u. Zou volgens statistieken 2.8L/100km doen, maar het lijkt me dat 1 op 50 wel haalbaar moet zijn met wat hypermiling truukjes.
Er zouden al 15.000 stuks gepreordered zijn in Amerika, waar hij ook maar $6700 zou gaan kosten. Hopelijk komt hij ook hierheen.
Dit is eigelnijk wat die autoleraar van laatst zelf had gemaakt, drie wieler met honda motor. Dit is praktisch hetzelfde, maar dan in productie.
Nope, zonder dat je weet waar het zwaartepunt ligt kun je daar helemaal niets over zeggen. Driewielvoertuigen van beide configuraties kunnen precies even stabiel zijn. Ik heb een TW4XP (prototype opvolger voor de Twike, is niets geworden) handrembochten zien doen, en dat voertuig heeft dus één wiel voor en twee achter.!null schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:34:
Grote voordeel is dat de twee wielen nu voor zitten ipv achter. Maakt het wel iets stabieler.
Ik leer zoveel van de solar racing wereld
Verwijderd
55.5mpg fabrieks specs die kloppen (toen nog wel)
bij shell hebben ze eens die motor aangepast :
bron http://www.59fiattestcar.webs.com/That year the Fiat and shell achieved a new fuel mileage record of 244mpg. This site documents the recovery of the car in 2005 where the car was found
wel goed spellen shell anders krijg je de polderpv ban,
maar goed, geen rocket science dus en je rijd niet voor gek ook,
maar wat is die techniek dan shell ?
mogen we het weten anno 2014 ?
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 20:12 ]
@eric-pvt, in principe zijn de huidige fabriek specs wel ok. In de zin van, je kunt het gewoon halen. Maarja, dan moet je wel een andere rijstijl hanteren, en dat doen mensen niet. Die willen gewoon 130 rijden en zijn verder niet zo veel met basale natuurkunde wetten bezig. Ik heb met al m'n auto's wel zuiniger gereden dan fabrieksopgave.
Er zijn wel vaker van die dingen geweest, vaak iets met Shell, zo was er ook een gigantische Amerikaanse bak uit die tijd die 1 op heeeel erg veel reed. Die zou op benzine dampen rijden, ja echt waar, dat was het verhaal. Kan me wel iets bij voorstellen dat het tot efficientere verbranding lijkt, maar verder..
Technisch gezien doen alle auto's op benzine dat!null schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:00:
Die zou op benzine dampen rijden
Ik kan niet zeggen dat ik heel veel zie in de zelfrijdende auto, maar in dit filmpje behandelt het ding fietsers beter dan veel menselijke chauffeurs:
Rijtjeshuis, 3 verdiepingen.
De Chinese aanpak van duurzaam ondernemen is angstaanjagend en vreemd geruststellend tegelijk...revolution-nl schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:00:
Kijkbuis tip: Leuke uitzending van tegenlicht afgelopen week over duurzame steden in de vorm van wolkenkrabbers.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verhalen over shell en hele zuinige dingen die nooit op de markt komen zijn vaak borrelpraatjes...!null schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:00:
@JeroenH, point taken. Hoe dan ook, wat ik wilde zeggen, ik verwacht geen Mr Bean toestanden met die Elio Motors auto, en ben wel geinteresseerd. Maar ik vraag me af wat voor vanafprijs je hier in Nederland zou kunnen realiseren. Goedkeuring gaat vrij makkelijk gezien het onder de trikes/motorfietsen valt.
@eric-pvt, in principe zijn de huidige fabriek specs wel ok. In de zin van, je kunt het gewoon halen. Maarja, dan moet je wel een andere rijstijl hanteren, en dat doen mensen niet. Die willen gewoon 130 rijden en zijn verder niet zo veel met basale natuurkunde wetten bezig. Ik heb met al m'n auto's wel zuiniger gereden dan fabrieksopgave.
Er zijn wel vaker van die dingen geweest, vaak iets met Shell, zo was er ook een gigantische Amerikaanse bak uit die tijd die 1 op heeeel erg veel reed. Die zou op benzine dampen rijden, ja echt waar, dat was het verhaal. Kan me wel iets bij voorstellen dat het tot efficientere verbranding lijkt, maar verder..
Shell verkoopt liefst zoveel mogelijk olie, maar als ze minder verkopen pompen ze gewoon minder uit de grond zodat de prijs stijgt.
Wat betreft zuinigheid: maak een Golf MK1 wat gestroomlijnder, zet er moderne motortechniek in, prak er ecobandjes onder en je hebt een auto die makkelijk 1:35 kan doen. Alleen niemand die in een lichte auto wil rijden die geen aanhangers kan trekken, geen airco heeft, geen sterren haalt in de NCAP tests, etc. Dat soort zaken maken een auto gewoon 3x zo zwaar en zorgen ervoor dat auto's tegenwoordig nog steeds maar 1:20 halen.
Want in een oldtimertje wat knutselen is leuk en goed mogelijk, maar niet voor iedereen. Je moet gewoon een basic apparaat kunnen kopen wat gebouwd is op zuinigheid. Dan kan iedereen die het wel het kopen, en het hoeft helemaal niet zo duur te zijn, het wordt er eerder goedkoper van.
Zelf wil ik nog wel een wat nieuwer hatchbackje gaan aanpassen zodat deze constant de 1 op 30 haalt of meer, maar dan wel op benzine. Leegtrekken en andere versnellingsbak verhoudingen etc. Maar goed, zou je echt voor 5000 euro zo'n zuiniger Elio motors ding kunnen kopen dan is dat ook een beetje nutteloos natuurlijk. Maar ik verwacht een hogere prijs in Nederland.
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 30-04-2014 13:47 ]
Maandag mijn meterstanden doorgegeven : mijn gas jaarverbruik was 346 m3, dus dat zat wel goed ;
(ruim onder de 500 dus )
de prognose - ofwel de schatting van hun - was 488 , ook OK dus ;
alleen mijn jaar verbruik 1 jaar geleden was 534 m3 , mede door het koude voorjaar toen ;
de grote vraag is dus : zit ik nu eindelijk in het juiste tarief - 0 tot 500 m3 dus - of verzinnen ze weer wat ,
zodat ik weer in het tarief 500 tot 4000 zit
ben benieuwd, even afwachten op mijn jaarfactuur dus.........
Ik ben alleen absoluut niet onder de indruk van het verbruik. Fabriekswaarden (praktijkwaarden zijn dus nog afwachten) van 84 MPG (ofwel 2,8 l per 100km) op de snelweg en 49 MPG (ofwel 4,8 l per 100km) in de stad, dat zijn waardes die ik met mijn Prius nu in de praktijk aan het halen ben.
Ik kan me niet anders voorstellen dat je met dat ding 1 op 40 haalt of wellicht nog zuiniger, als je er op dezelfde wijze mee gaat rijden. Het is vergelijkbaar met wat die autoleraar had gemaakt, de trike die 1 op 50 deed. Al is dit waarschijnlijk ietsje luxer qua isolatie (en dus zwaarder)
Overigens heeft dat ding Airco en CV en elektrische ramen. Allemaal onzinnig en extra gewicht. Ik hoop dat ze een echte eco versie maken met raamslingers. Goedkoper en zuiniger. 600kg, het moet nog lichter kunnen met een dergelijke body en een licht motorblokje.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 30-04-2014 14:42 ]
"Under two liters for the first time. Result was 1.94 l/100km @ 86.9 km/h avg speed."

https://www.facebook.com/...758.84063.163711023642791
Dat is trouwens niks hybride, maar gewoon licht gewicht, gestroomlijnd en een flink getunede motor erin. Auto is ook nog eens hartstikke snel daardoor.
[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 30-04-2014 14:45 ]
Ben benieuwd naar het huidige gewicht van die Lupo 2L.
Edit, overigens heeft hij wel z'n dak verzaagd, gaat aardig ver.
En tevens ziet het eruit alsof hij z'n uitlaat direct aan de zijkant van de motorruimte eruit gooit? Weet niet of dat ook het eindresultaat is? Want dat is wel een beetje vals spelen, gezien je wat restricties in het uitlaat gedeelte overslaag (roetfilter / katalysator, dat soort dingen). Zou in Nederland in ieder geval niet mogen.
[ Voor 42% gewijzigd door !null op 30-04-2014 14:56 ]
Dit kon ik vinden over het gewicht, maar het uiteindelijke gewicht zal hij ook nog wel ergens gepost hebben als je gaat zoeken:
En ja, dit is een redelijk extreme build.Cars current weight with full tank is 780 kg. When I scaled the stock car tank full result was then 890 kg. So car is already 100 kg lighter and there is about 10 kg junk inside the car plus I havent attached any glasfiber parts. Driver has only lost about 5 kg of own 20 kg target
Ik zag net een Youtube filmpje van KonigsEgg, niet echt bekend vanwege efficiency, maar ze lieten een nieuwe technology zien waarbij ze de kleppen individueel aansturen, zonder nokkenas dus. Ze claimen een veel grotere prestatie en bij een retrofit prototype 20% verbetering in het brandstofverbruik.
De verbetering komt omdat je met een nokkenas geen vierkant profiel kunt hebben, omdat je dan de kleppen kapot slaat. Met deze actuators kunnen ze echter een bijna vierkant profiel gebruiken, waardoor de motor veel beter kan ademen. (Denk aan sinusvorming beweging voor een nokkenas en een blokvormig patroon met deze techniek.)
Tevens kunnen ze de timing per cylinder volledig vrij en dynamisch instellen, hoeven de cylinders niet meer in-line te liggen en kan de distributieriem weg. Het hogere vermogen betekend dat er een cylinder minder nodig is om hetzelfde vermogen te halen en samen met het wegvallen van de nokkenas en distributieriem betekend dat een veel kleinere en lichtere motor, wat weer extra voordeel oplevert!
http://youtu.be/Bch5B23_pu0
Zo zie je dat alles relatief is: zou je al dat bezineslurpontwikkel gaan verbieden/ontmoedigen, dan worden dit soort technieken ook niet ontwikkeld.
Heel veel besparingsvondsten komen uit de hoek van de muscle cars, F1 en andere "slechte sporten"
Ach ja, zelfs Jeroen H doet mee . (tijden veranderen he)
ik krijg nu uiteraard een reactie dat ik in het verkeerde topic zit.
Ik zag gisteravond rond 19:00 nog dik 500W uit de zonnepanelen komen! Het feit dat de zomer er weer aan komt is natuurlijk een veel leuker en interessanter onderwerp.
-edit-
Helaas is er ook minder leuk nieuws, de coalitie in de Hilversumse gemeenteraad is bekend gemaakt:
VVD (zéér pro welstand/beschermd geschicht en tegen zonnepanelen/zonneboilers)
D66 (zéér pro welstand/beschermd geschicht en tegen zonnepanelen/zonneboilers)
CDA (boeit het geen zak)
SP (is licht tegen welstand/beschermd geschicht)
Groeten vanuit het dorp met de blanco daken, waar de de bewoners het maar moeten zien te redden met het postcoderoossysteem wat al steeds meer deuken op aan het lopen is.
[ Voor 53% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2014 18:01 ]
Installatie is opgeleverd op 2 april om 14:15, tot 29 april 18:15 zaten ze op 397KWh... 16 paneeltjes van 260Wp.
2.8L/100km haal jij echt niet met de Prius (ook niet 3de gen) zonder gekke dingen uit te halen (e.g. in de wake van vrachtwagen rijden, alleen maar hypermilen, etc).JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:26:
Dat Elio Motors ding kende ik niet. 600 kg voor een tweezitter, dat gaat al de goede kant op. Datzelfde geldt voor de prijs van $ 6800, eindelijk eens niet een technische prachtig maar onbetaalbaar ding (zoals de VW 1L).
Ik ben alleen absoluut niet onder de indruk van het verbruik. Fabriekswaarden (praktijkwaarden zijn dus nog afwachten) van 84 MPG (ofwel 2,8 l per 100km) op de snelweg en 49 MPG (ofwel 4,8 l per 100km) in de stad, dat zijn waardes die ik met mijn Prius nu in de praktijk aan het halen ben.
Het ding is dus echt wel zuiniger... maar het valt mij idd ook tegen. Maarja, minituarisatie van verbrandingsmotoren gaat altijd ten koste van de efficiëntie. Een gedeelte van de veel betere aerodynamica wordt teniet gedaan door de mindere efficiëntie van de motor.
Beter is het dus om er een elektromotor in te pluggen, dan kan je wel 100% gebruik maken van de veel betere aerodynamica
Niet heel best dan, 95,4 kWh/kWp , schaduw?_JGC_ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:16:
Gisteren bij klant even gekeken wat hun zonnepanelen doen. BT stick in de computer, programmaatje van SMA downloaden en vervolgens leuke grafiekjes.
Installatie is opgeleverd op 2 april om 14:15, tot 29 april 18:15 zaten ze op 397KWh... 16 paneeltjes van 260Wp.
Welke oriëntatie en dakhoek?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook in een beschermd stadsgezicht is nog van alles mogelijk, je moet alleen beter je best doen en een tetrisinstallatie maakt geen kans. Als je zelf in een monument of een beschermd stadsgezicht woont is het goed om je in te lezen. Lees bijvoorbeeld de Welstandsbeoordeling van de vergunningaanvraag eens door. Het gaat allemaal om een oud schoolgebouw.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:28:
Helaas is er ook minder leuk nieuws, de coalitie in de Hilversumse gemeenteraad is bekend gemaakt:
CDA (boeit het geen zak)
Groeten vanuit het dorp met de blanco daken, waar de de bewoners het maar moeten zien te redden met het postcoderoossysteem wat al steeds meer deuken op aan het lopen is.
http://www.amsterdam.nl/w...rgie/zwarte-zonnepanelen/

A'dam PVOutput
Goed lezen he: alleen op de snelweg (en alleen als-ie warm is). Dan blijf ik echt wel ruim onder de 3L, en ik haal slechts enkele hypermilingtruukjes uit. Zo ga ik echt niet kort achter vrachtwagens rijden (ik ben niet gek) en ook niet pulse-and-gliding, maar ik probeer altijd wel maximaal uit te rollen bij afritten en verkeerslichten.Bartjuh schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:53:
2.8L/100km haal jij echt niet met de Prius (ook niet 3de gen) zonder gekke dingen uit te halen (e.g. in de wake van vrachtwagen rijden, alleen maar hypermilen, etc).
In de stad kom ik zeker niet op dat verbruik nee.
De laatste paar weken alleen maar korte stukjes gereden naar het ziekenhuis heen en weer, en het verbruiksscherm maakt dan pijnlijk duidelijk hoe volledig ongeschikt een auto met verbrandingsmotor voor korte stukjes is. Het verbruik overall is absurd hoog nu.
Helaas gaat elke individuele keuze eruit, en ik heb je al eerder verteld dat de mensen in de VVD en D66 pijnlijk eerlijk zijn over het feit dat ze zonnepanelen in het zicht maar niets vinden. We hebben hier nu eenmaal bijna overal daken met oranje dakpannen, dus het zal altijd opvallen.ericplan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:16:
[...]
Ook in een beschermd stadsgezicht is nog van alles mogelijk, je moet alleen beter je best doen en een tetrisinstallatie maakt geen kans. Als je zelf in een monument of een beschermd stadsgezicht woont is het goed om je in te lezen. Lees bijvoorbeeld de Welstandsbeoordeling van de vergunningaanvraag eens door. Het gaat allemaal om een oud schoolgebouw.
http://www.amsterdam.nl/w...rgie/zwarte-zonnepanelen/
[afbeelding]
[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2014 19:19 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Het is slechts een kwestie van tijd. Er komen zeker dakpanrode zonnepanelen. Daar moet alleen een markt voor zijn. Hoe meer beschermd gebied er is, des te meer vraag. Gelukkig is er onlangs een gebied in Amsterdam Noord bij gekomen met ook overwegend rode daken.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:17:
[...]
Helaas gaat elke individuele keuze eruit, en ik heb je al eerder verteld dat de mensen in de VVD en D66 pijnlijk eerlijk zijn over het feit dat ze zonnepanelen in het zicht maar niets vinden. We hebben hier nu eenmaal bijna overal daken met oranje dakpannen, dus het zal altijd opvallen.
A'dam PVOutput
Ja, en dat is dus een argument waar ik een beetje pissig van wordt. Dan gaan we dus maar de duurzame ontwikkeling stil zetten tot die panelen betaalbaar zijn? Nee dus (in Hilversum: ja dus). En zonneboilers dan?ericplan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:36:
Het is slechts een kwestie van tijd. Er komen zeker dakpanrode zonnepanelen. Daar moet alleen een markt voor zijn. Hoe meer beschermd gebied er is, des te meer vraag. Gelukkig is er onlangs een gebied in Amsterdam Noord bij gekomen met ook overwegend rode daken.
Jij en ik hadden ook al panelen toen ze nog duur waren, die heb je ook gekocht. Duurzaam is niet alleen zonnepanelen, er is zoveel meer. Dat weet je ook best.
Bovendien weet je ook dat ontwikkelen geld kost. Dat zie je bij de Solarrace. De paneeltjes, die daar gebruikt worden heb jij ook niet op je dak. Maar de ontwikkelingen worden wel gebruikt in andere nieuwe vindingen. Betere rendementen, slimmere oplossingen qua gewicht enz. enz.
Begrijp me goed, ik woon in een beschermd gebied op de grens van Werelderfgoed en ik ben er niet altijd blij mee. Ik mag van alles niet bij ons huis, ook al is het (lelijke) nieuwbouw uit 1989. Toch heb ik zonnepanelen en een zonneboiler (met een dure vergunning en een hoop papierwerk). Probeer eens te denken in wat er wél kan in plaats van alleen maar te melden wat er niet kan.
En staar je niet blind op de (gemeente)politiek, er zit over vier jaar een heel andere ploeg. Dat heb je zelf in de hand.
A'dam PVOutput
En zonneboilers: verboden als het in het zicht zit. En luchtwarmtepompen: verboden als het in het zicht zit. Isolatieglas: verboden als het niet dezelfde vorm heeft als een eeuw geleden. Ja, ik kijk wel naar wat er wél kan maar !@#$%^&* dat wordt wel verrekte moeilijk zo.
Dat laatste is dan weer helemaal waar, maar die zullen dan dat hele web van regels en verboden weer af moeten breken. En ondertussen staat Hilversum dan stil.
Verreweg de meeste zonnepanelen in Amsterdam zijn vanaf de weg niet zichtbaar, zoals het b.v. dak van de Stopera. Ook mijn panelen zijn niet te zien vanaf de straat. Maar de gemeente heeft wel een kaart waar ze allemaal op staan.
http://www.zonopdekaart.amsterdam.nl/zon-op-de-kaart/
Wat betreft warmtepompen, ik kan die buitenunits echt niet mooi vinden en ik sta daar vast niet alleen in. In mijn buurt hangen een paar airco buitenunits tegen de gevel aan de straatkant, omdat de gemeente even niet goed heeft opgelet. Die krijg je niet meer weg en het is gewoon lelijk.
Wat betreft isolerend glas is er al een tijdje monumentenglas. Het ziet eruit als enkelglas, maar isoleert als dubbelglas. Ook een ontwikkeling die er gekomen is, omdat er vraag was vanuit de monumentenwereld.
A'dam PVOutput
Verwijderd
kijk ik naar rechts zie ik een putin toren.....
het alternatief is dus ook niet best.
snap die lege noordzee dan ook nog steeds niet.
De compressorunits van warmtepompen ben ik dan weer wat milder over. Dat zijn inderdaad over het algemeen geen apparaten die ontworpen zijn met een sterk oog voor estetiek, maar als een woning er de warmtevraag duurzaam mee kan oplossen dan vind ik het duurzaamheidsargument zwaarder wegen. En zoals ik al zei: als je als lokale overheid iets aan het uiterlijk daarvan wil doen kan dat ook op een positieve manier. Nu kiezen die lafaards voor the easy way out: verbieden.
Ik ken dat wel maar heb nog geen onafhankelijke test gezien waarin gemeten wordt hoe het presteert tegenover conventioneel isolatieglas. En ik ben ook erg benieuwd naar het prijsverschil bij gelijke praktijkprestatie. Als het duurder is en/of minder goed presteert, wie betaalt dan het verschil...? Het feit dat er geen prijzen op de site staan doen mij vermoeden dat het wel eens niet goedkoop zou kunnen zijn.ericplan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:40:
Wat betreft isolerend glas is er al een tijdje monumentenglas. Het ziet eruit als enkelglas, maar isoleert als dubbelglas. Ook een ontwikkeling die er gekomen is, omdat er vraag was vanuit de monumentenwereld.
Verwijderd
er is altijd wel een nutteloze plek waar niemand komt, en zoals hans onder je pv is natuurlijk top,
op een plat dak geheel uit het zicht.
Mee eens, maar in een historische binnenstad is dat toch lastig. Ons complex is iets hoger dan het buurpand. Wij kijken uit over zijn platte dak. Daar staat op 4 meter van ons slaapkamerraam een lawaaiige airco-unit en op zes meter een schoorsteen van een open haard. Gelukkig gebruikt hij die dingen niet vaak.
@Jeroenh
Lees eens mee met Zef Hemel http://www.zefhemel.nl Regelgeving blijft nodig om geen Belgische toestanden te krijgen. Hij is ook actief op twitter @ZefHemel
[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 30-04-2014 21:32 . Reden: Zef Hemel ]
A'dam PVOutput
Verwijderd
juist de authentieke rommel in amsterdam maakt het uniek.
de rommel van nu is de authenticiteit van de toekomst.
ik vind het allemaal erg bekrompen, ik heb daar ook last van omdat ik ouder word, maar ik doe mijn best.
Weet niet hoe ze dat precies hebben aangesloten, maar voor zover ik weet ligt een deel west en een deel zuid. Zit op 1 dikke omvormer, geen idee hoe de configuratie precies is gedaan en of dat 1 of 2 strings zijn.Rol-Co schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:59:
[...]
Niet heel best dan, 95,4 kWh/kWp , schaduw?
Welke oriëntatie en dakhoek?
Die 397KWh is de opbrengst van een kleine 4 weken, beste dag tot nu toe was 19 april met 25KWh, je ziet die dag ook mooi het verloop: een parabool die 's morgens om half 8 begint, begin van de middag het hoogst en vervolgens weer naar beneden om 's avonds rond 9 uur weer bij 0 uit te komen.
Misschien is het bekrompen, misschien omdat je smaak zich ook verder ontwikkelt. En dat je daarmee ook details opvallen die je vroeger niet zag.Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:44:
een lawaaierige airco unit laat zich niet vergelijken met een moderne warmtepomp
juist de authentieke rommel in amsterdam maakt het uniek.
de rommel van nu is de authenticiteit van de toekomst.
ik vind het allemaal erg bekrompen, ik heb daar ook last van omdat ik ouder word, maar ik doe mijn best.
Ik lees de laatste tijd best regelmatig over architectuur en planologie. En ook hoe slechte regelgeving leidt tot misbruik. Zo had een gedempte gracht in mijn buurt een redelijk afwisselende gevelwand met lagere en hogere pandjes. In het oude bestemmingsplan stond dat de maximale bouwhoogte 12 meter was. Dat was de hoogte van een aantal panden. En sindsdien zijn alle lagere pandjes opgehoogd tot het maximum van 12 meter. Kan er zo drie aanwijzen waar ze dat gedaan hebben. De variatie is er nu uit en de panden zijn er niet mooier op geworden, maar ze zijn wel voor veel geld doorverkocht.
Dit soort regels komt nu niet meer in het bestemmingsplan, want hier heeft men wel van geleerd.
A'dam PVOutput
Elektrische ramen met een raammotor van 200 gram is gewoon iets wat je wel mag verwachten in een moderne auto, hier een Nederland hebben we een lekker mild klimaat maar als het de hele -20 is wil je gewoon wel verwarming in je auto ipv de restwarmte van je motor buiten te dumpen.!null schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:38:
Nou ja, die 2,8L/100km heb je nog een aardige kluif aan met de Prius. Maar ik vind het ook waardeloze verbruikswaardes.
Ik kan me niet anders voorstellen dat je met dat ding 1 op 40 haalt of wellicht nog zuiniger, als je er op dezelfde wijze mee gaat rijden. Het is vergelijkbaar met wat die autoleraar had gemaakt, de trike die 1 op 50 deed. Al is dit waarschijnlijk ietsje luxer qua isolatie (en dus zwaarder)
Overigens heeft dat ding Airco en CV en elektrische ramen. Allemaal onzinnig en extra gewicht. Ik hoop dat ze een echte eco versie maken met raamslingers. Goedkoper en zuiniger. 600kg, het moet nog lichter kunnen met een dergelijke body en een licht motorblokje.
En het spul moet natuurlijk verkocht worden, je kan wel een superzuinig ecohok ontwikkelen maar als niemand het oncomfortabele en onveilige mobiel wil kopen en in z'n 'normale' auto blijft rijden ben je verder van huis dan als je een paar compromissen doet en het wordt een succes.
Even advocaat van de duivel spelen, jij zou je auto toch alleen gebruiken voor spoedjes naar het ziekenhuis als ik het me goed kan herinneren?JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:17:
[...]
Goed lezen he: alleen op de snelweg (en alleen als-ie warm is). Dan blijf ik echt wel ruim onder de 3L, en ik haal slechts enkele hypermilingtruukjes uit. Zo ga ik echt niet kort achter vrachtwagens rijden (ik ben niet gek) en ook niet pulse-and-gliding, maar ik probeer altijd wel maximaal uit te rollen bij afritten en verkeerslichten.
In de stad kom ik zeker niet op dat verbruik nee.
De laatste paar weken alleen maar korte stukjes gereden naar het ziekenhuis heen en weer, en het verbruiksscherm maakt dan pijnlijk duidelijk hoe volledig ongeschikt een auto met verbrandingsmotor voor korte stukjes is. Het verbruik overall is absurd hoog nu.
Nope, dat heb je me nooit horen zeggen. En in een grote duurzame nederlaag wordt de auto meer gebruikt dan voor alleen naar het ziekenhuis. Dat zal straks als de kids er zijn waarschijnlijk alleen nog maar meer worden.Erasmo schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:13:
Even advocaat van de duivel spelen, jij zou je auto toch alleen gebruiken voor spoedjes naar het ziekenhuis als ik het me goed kan herinneren?
En ook al geen vuurwerk meer aan het einde van het jaar, leuke stad dat huilversum.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:28:
Nee Jan, je hebt gelijk. Tijden veranderen, inderdaad, helaas.
Ik zag gisteravond rond 19:00 nog dik 500W uit de zonnepanelen komen! Het feit dat de zomer er weer aan komt is natuurlijk een veel leuker en interessanter onderwerp.
-edit-
CDA (boeit het geen zak)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, da's mooi, en het concept bestaat al een tijdje. Maar:
a) wat kost het meer dan normale blauwe cellen?
b) is het übhaupt al wel te koop (heb het nog nergens op een dak zien liggen)?
c) Is de opbrengst per oppervlakte lager (of wie weet wel hoger) dan bij blauwe cellen?
d) Het zijn nog steeds vierkante platen die bijna altijd bovenop de dakpannen gelegd worden. Het is niet alsof ze ineens onzichtbaar zijn. Wat vinden de anti-zonnepaneel beschermd-gezichters daarvan?
Maar het is een prima ontwikkeling, en ik hoop dat de gemeente mijn woonplaats deze ontwikkeling ook steunt met voorlichting, eventueel subsidie - maar geen verbod.
Sja, het is een bijzonder dorp. Verbod hier, verbod daar. Met strooit er kwistig mee. Huilversum, die moet ik onthouden.Rol-Co schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:02:
En ook al geen vuurwerk meer aan het einde van het jaar, leuke stad dat huilversum.
Dit is ook maar een voorbeeldje om te illustreren dat WP's heel goed weg te werken zijn, zelfs als er geen logische plek is om ze verborgen op te stellen. Er zijn tegenwoordig ook air-co's op de markt die een luchtkanaal gebruiken om buitenlucht aan- en af te voeren. Deze zou je bijvoorbeeld in een kelderraam of via een dakdoorvoer kunnen laten lopen. Legio van mogelijkheden om een WP niet te laten opvallen.
En voor het geluid: Dat is ook op te lossen, zoals een aantal mensen hier op het forum al hebben aangetoond. Kwestie van correct monteren en niet uber goedkoop ontwerpen.
Welke nieuwe wijk bedoel je?ericplan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:36:
[...]
Het is slechts een kwestie van tijd. Er komen zeker dakpanrode zonnepanelen. Daar moet alleen een markt voor zijn. Hoe meer beschermd gebied er is, des te meer vraag. Gelukkig is er onlangs een gebied in Amsterdam Noord bij gekomen met ook overwegend rode daken.
De nieuwe wijk in Noord waar ik ga wonen heeft voornamelijk zwarte (donkerblauwe?) dakpannen. En als het aan mij ligt komt daar PV + zonneboiler op te liggen over een tijdje
(maar goed, eerst daar wonen en de boel inrichten)
De meeste nieuwe ontwikkelingen zijn duurder. Mijn eerste CD-speler heb ik ruim 1500,- gulden voor betaald en een CD moest 42,- gulden opbrengen. Dat waren de jaren 80 van de vorige eeuw. Kan je je dat voorstellen? Jij misschien niet, maar Gasschuif en Schinnen-Groen kunnen zich dat vast ook nog wel herinneren. Het is dus gewoon een kwestie van tijd voordat rode PV-panelen ook gangbaar en betaalbaar zijn en een redelijk rendement hebben.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:07:
[...]
Ja, da's mooi, en het concept bestaat al een tijdje. Maar:
a) wat kost het meer dan normale blauwe cellen?
b) is het übhaupt al wel te koop (heb het nog nergens op een dak zien liggen)?
c) Is de opbrengst per oppervlakte lager (of wie weet wel hoger) dan bij blauwe cellen?
d) Het zijn nog steeds vierkante platen die bijna altijd bovenop de dakpannen gelegd worden. Het is niet alsof ze ineens onzichtbaar zijn. Wat vinden de anti-zonnepaneel beschermd-gezichters daarvan?
Maar het is een prima ontwikkeling, en ik hoop dat de gemeente mijn woonplaats deze ontwikkeling ook steunt met voorlichting, eventueel subsidie - maar geen verbod.
Er staat (veel) meer informatie op de site van de rijksdienst voor het cultureel erfgoed. Ook de kaarten die de grenzen van het gebied aangeven.!null schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:59:
[...]
Welke nieuwe wijk bedoel je?
De nieuwe wijk in Noord waar ik ga wonen heeft voornamelijk zwarte (donkerblauwe?) dakpannen. En als het aan mij ligt komt daar PV + zonneboiler op te liggen over een tijdje![]()
(maar goed, eerst daar wonen en de boel inrichten)
http://www.cultureelerfgo...ls-beschermd-stadsgezicht
Ik moet straks nog wat boodschappen doen en zal twee fotootjes maken, van een mooie oplossing en van een foute.Paul C schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:23:
Ik baal nu dat ik pas geen foto gemaakt heb, ik zag hier in de binnenstad van Leiden namelijk een WP unit die heel aardig in het zicht was weggewerkt. Deze stond gewoon aan de straatkant opgesteld, maar de eigenaar had er een metalen kist met roosters in een sierpatroon omheen gebouwd en deze zwart geschilderd. Klinkt niet echt aantrekkelijk misschien, maar het viel daardoor helemaal niet uit de toon bij de rest van het authentieke smeedwerk aan de gevel van zijn huis.
Dit is ook maar een voorbeeldje om te illustreren dat WP's heel goed weg te werken zijn, zelfs als er geen logische plek is om ze verborgen op te stellen. Er zijn tegenwoordig ook air-co's op de markt die een luchtkanaal gebruiken om buitenlucht aan- en af te voeren. Deze zou je bijvoorbeeld in een kelderraam of via een dakdoorvoer kunnen laten lopen. Legio van mogelijkheden om een WP niet te laten opvallen.
En voor het geluid: Dat is ook op te lossen, zoals een aantal mensen hier op het forum al hebben aangetoond. Kwestie van correct monteren en niet uber goedkoop ontwerpen.
[ Voor 26% gewijzigd door ericplan op 01-05-2014 09:59 ]
A'dam PVOutput
Tenzij de gemeente weer idiote regels heeft. Ik had mijn buitenunit op het midden van mijn platte dak van mijn schuur kwijt gekunt. Qua hoogte was die dan nauwelijks zichtbaar geweest. Wil ik hem op mijn platte dak plaatsen heb ik een vergunning nodig.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:16:
Ja, precies, de meeste mensen zullen het ding echt wel uit zichzelf een beetje op een knappe plek neerzetten. Als ze aan komen lopen of fietsen moeten ze ook tegen hun huis aan kijken. Verbieden door de overheid getuigt van wantrouwen jegens de burger.

Plaats ik hem ( minder mooi ) aan de gevel, dan is die vergunningsvrij. En aangezien mijn schuur/bijkeuken aan mijn huis grenst heb ik de idiote situatie dat als ik hem ophang boven de schuur ik GEEN vergunning nodig heb. Zet ik hem 20 cm lager ( en minder in het zicht ) op het dak dan heb ik WEL een vergunning nodig.
Ik snap het niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het zou slim zijn als een vergunning voor duurzame projecten legesvrij zou zijn. Dus wel een vergunning aanvragen, maar daar niet voor hoeven betalen. Dat voorkomt wildgroei en ongewenste plannen. Dat kost een gemeente geld en is dus een politieke keuze voor de gemeenteraad. Het mag helaas niet omgeslagen worden over de ander vergunningaanvragen.mkleinman schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:07:
[...]
Tenzij de gemeente weer idiote regels heeft. Ik had mijn buitenunit op het midden van mijn platte dak van mijn schuur kwijt gekunt. Qua hoogte was die dan nauwelijks zichtbaar geweest. Wil ik hem op mijn platte dak plaatsen heb ik een vergunning nodig.![]()
Plaats ik hem ( minder mooi ) aan de gevel, dan is die vergunningsvrij. En aangezien mijn schuur/bijkeuken aan mijn huis grenst heb ik de idiote situatie dat als ik hem ophang boven de schuur ik GEEN vergunning nodig heb. Zet ik hem 20 cm lager ( en minder in het zicht ) op het dak dan heb ik WEL een vergunning nodig.
Ik snap het niet.
A'dam PVOutput
Dat snap ik ook wel, maar het duurt nog wel even voor het zover is. De markt voor normale panelen is natuurlijke vele malen groter dan die voor 'specials', dus daar zit de ontwikkeling. En in de tussentijd stopt de groei van zonnestroom in gebieden met een verbod. Daarom mijn stellige mening dat als een overheid een bepaald uiterlijk wil stimuleren, ze het verschil in kosten en rendement maar bijpassen, rn anders maar accepteren dat mensen een andere keus maken. Dan ben je op positieve wijze aan het reageren.ericplan schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:57:
[...]
De meeste nieuwe ontwikkelingen zijn duurder. Mijn eerste CD-speler heb ik ruim 1500,- gulden voor betaald en een CD moest 42,- gulden opbrengen. Dat waren de jaren 80 van de vorige eeuw. Kan je je dat voorstellen? Jij misschien niet, maar Gasschuif en Schinnen-Groen kunnen zich dat vast ook nog wel herinneren. Het is dus gewoon een kwestie van tijd voordat rode PV-panelen ook gangbaar en betaalbaar zijn en een redelijk rendement hebben
En deze hele discussie staat nog los van de zonneboilers.
[/quote]
Ik moet straks nog wat boodschappen doen en zal twee fotootjes maken, van een mooie oplossing en van een foute.
[/quote]
Mooi/fout? Dus jij oordeelt ook al...
Oordeel zelf. Deze airco's in de Westerstraat zijn geplaatst voordat Amsterdam C beschermd stadsgezicht werd. Beide units hadden inpandig geplaatst kunnen worden, maar dat is niet gedaan.JeroenH schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:10:
[/quote]
Ik moet straks nog wat boodschappen doen en zal twee fotootjes maken, van een mooie oplossing en van een foute.
[/quote]
Mooi/fout? Dus jij oordeelt ook al...

Sinds de invoering van het beschermd stadsgezicht moet voor aanpassingen aan de gevel een vergunning worden aangevraagd. Sindsdien doet men beter z'n best om buitenunits toch inpandig op te hangen of te camoufleren. Bij Stach is de buitenunit weggewerkt achter een onopvallend rooster, bij de Marqt is de buitenunit niet plat tegen de gevel geplakt, maar onopvallend achter een pilaar geplaatst. (foto's zijn klikbaar)

Ik denk overigens dat jij je ook wel even achter de oren zou krabben als de buurman boven z'n witte brievenbus of boven de voordeur de buitenunit van de WP zou plaatsen (als het zou passen), gewoon omdat het hem 't beste uitkomt. (foto van je website)

A'dam PVOutput
Verwijderd
Ja! Dat is precies mijn punt. Voor WP's is het dus niet zo erg dat daar wat strengere regels voor zijn, maar een vrijstelling van leges zou inderdaad wel een goede compensatie zijn voor duurzame projecten.
Voor zonnepanelen is het een stuk lastiger, die moeten nou eenmaal in het zicht liggen vaak, omdat ze afhankelijk zijn van de zon en je hebt er meestal ook nog een flink aantal nodig. Een goed compromis lijkt me om voor zichtbare systemen te eisen dat ze minstens in het volledig zwart worden uitgevoerd en niet in tetrismode, alwaar uit het zicht plaatsen niet mogelijk is.
Zou zoiets http://www.greencarreport...ates-electricity-directly wat zijn voor de elio?Bartjuh schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:53:
[...]
2.8L/100km haal jij echt niet met de Prius (ook niet 3de gen) zonder gekke dingen uit te halen (e.g. in de wake van vrachtwagen rijden, alleen maar hypermilen, etc).
Het ding is dus echt wel zuiniger... maar het valt mij idd ook tegen. Maarja, minituarisatie van verbrandingsmotoren gaat altijd ten koste van de efficiëntie. Een gedeelte van de veel betere aerodynamica wordt teniet gedaan door de mindere efficiëntie van de motor.
Beter is het dus om er een elektromotor in te pluggen, dan kan je wel 100% gebruik maken van de veel betere aerodynamica
Van de energieleverancier een email gehad met daarin het volgende:
Nou, daar had ik net een alleraardigst gesprek mee gehad en die beweerden het tegenovergestelde.Beste meneer wmeester,
Naar aanleiding van ons telefonisch contact stuur ik je deze e-mail.
Capaciteitstarief wordt bepaald door je netbeheerder Liander. - Energieleverancier - brengt het netwerktarief in rekening dat de netbeheerder bij ons factureert. Je kunt hiervoor zelf contact opnemen met je netbeheerder. Telefoonnummer 0900-2632630
Ik vertrouw er op dat je hiermee voldoende bent geinformeerd.
Dan maar een iets pittiger email naar de leverancier:
Vervolgens wordt ik gebeld dat het toch echt niet zo is, bla bla. Gevraagd om bevestiging via email.Beste Klantenservice,
Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn netbeheerder Liander. Zij geven aan dat de factuur wordt opgesteld door de leverancier en niet door de netbeheerder.
Inmiddels dit ook telefonisch medegedeeld aan medewerker van de klantenservice van -energieleverancier-, die me wederom verwees naar de netbeheerder.
Zo komen we niet verder.
Ik vraag nogmaals om mijn factuur te corrigeren.
Indien correctie binnen twee weken (14 dagen) niet uitblijft ben ik genoodzaakt dit uit handen te geven aan mijn rechtsbijstand en te melden bij de NMA en geschillencommissie.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
En gekregen:
Tja, nu komt het Standaard Jaarverbruik spook weer om de hoek.Beste meneer wmeester,
Naar aanleiding van ons telefonisch contact heb ik zelf verdere stappen ondernomen om een antwoord te krijgen op je vraag. Ik heb Liander gebeld en aangegeven dat je in de lagere schaal afgerekend had moeten worden. Ze gaven aan dat je dat pas stond vanaf februari 2014. Hiervoor had je standaard jaarverbruik 515 m³. Dit houdt dus in dat je voor het afgelopen jaar in die schaal bent afgerekend. Vanaf dit jaar zou je dus inderdaad in de lagere schaal vallen met een standaard jaarverbruik van 333 m³. Ik begrijp dat Liander iets anders via e-mail had gecommuniceerd naar je, dit was echter het enige antwoord dat de medewerkster voor mij had. Met verificatie van Liander is de jaarnota dus correct opgemaakt.
Ik heb de troef gespeeld dat ik het jaar ervoor ook al minder dan 500m3 verbruik had.
@ Eric-pvt, de orginele factuur, die dus verkeerd is opgemaakt, staat een + bedrag op van 700 euro. Die kan ik dus niet storneren. In de eind-afrekening (waar wel het juiste capaciteitstarief wordt gerekend) kan ik nog wel storneren, maar ja, dan storneer ik dus een goed opgemaakte factuur om een foutive factuur in orde te maken.
Verwijderd
schatten heeft geen basis en kan simpelweg verboden worden, danwel in lijn gebracht worden met invoeding schatten in kWh/kWp
simpelweg, het moet feitelijk en juist zijn, de rest is gewoon poep.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 17:15 ]
Volgens de sectorafspraken moet Liander binnen 5 dagen na ontvangst van de standen van je leverancier je sjv opnieuw bepalen (let op: dit zijn sectorafspraken, geen regelgeving uit de Informatiecode,. Je kunt Liander echter wel om hun oren slaan met de vraag waarom ze zich niet aan hun eigen afspraken houden).
De vraag is (en ik kan dat écht nergens in de regelgeving vinden):
Wordt het capaciteitstarief vóóraf in rekening gebracht of achteraf? Het staat niet er _niet_. Volgens mij is het in Het Verkeer gebruikelijk om achteraf te betalen.
Dus: was je sjv dit jaar minder dan 500m3? Dan behoor je te worden afgerekend in de staffel tot 500m3.
Goed dat we dit soort ervaringen hier delen.
edit
Ik denk dat de Grote Jongens toch wel huiverig zijn voor ACM / Rechtsbijstandsverzekeringen etc. Pas als je daar mee dreigt komt er schot in de zaak.
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 01-05-2014 18:09 ]
Dat hoop ik dan binnen een maand te horen...hansdegit schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:07:
edit
Ik denk dat de Grote Jongens toch wel huiverig zijn voor ACM / Rechtsbijstandsverzekeringen etc. Pas als je daar mee dreigt komt er schot in de zaak.
Zojuist de meterstanden doorgegeven aan Essent.
0 kWh en 196 m3 gas over afgelopen jaar. De "zaak" loopt al, voordat de verkeerde rekening komt.
Ben benieuwd...
Edit:Uw referentie: Enexis B.V. Den Haag, 28 april 2014
Geachte heer Uijtdehaag,
U heeft een klacht ingediend bij De Geschillencommissie. Met deze brief
informeren wij u over uw dossier bij De Geschillencommissie.
De documenten die u ons heeft toegestuurd hebben wij ontvangen en
doorgestuurd naar de andere partij. De andere partij kan hierop reageren. Dat
moet zij binnen 1 maand doen.
Ik ga voorrang krijgen op vervanging van een ferraris naar een slimme meter vrees ik.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2014 18:41 ]
In hoeverre is een oordeel van de Geschillencommissie bindend?AUijtdehaag schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:32:
[...]
Dat hoop ik dan binnen een maand te horen...
Zojuist de meterstanden doorgegeven aan Essent.
0 kWh en 196 m3 gas over afgelopen jaar. De "zaak" loopt al, voordat de verkeerde rekening komt.
Ben benieuwd...
[...]
Edit:
Ik ga voorrang krijgen op vervanging van een ferraris naar een slimme meter vrees ik.
Even afkloppen: met stroom gaat alles nog goed. De ferraris blijft hier nog even hangen
Ik heb ook maar weer gemaild naar Liander met korte open vragen, teveel vragen en ja/nee antwoorden worden makkelijk opzij geschoven.
Ik ben benieuwd.Hoe wordt het standaardjaarverbruik (SJV)voor een gas aansluiting bepaald? Kunt u mij het SJV opleveren van mijn adres in de periode 2012, 2013 en 2014?
Daarbij is het wel eeeeeeeerg toevallig dat mijn voorgaande SJV op 515 m3 lag. Niet op 485, nee op 515.
Bijzonder verdien-model hoor bij de netbeheerder/energieleverancier.
[ Voor 37% gewijzigd door wmeester op 01-05-2014 19:03 ]
Dat je het af en toe op het scherm ziet verschijnen wil niet zeggen dat je dat gemiddeld haalt onder ideale condities. Op die momenten wordt er gewoon wat acculading gebruikt, even later staat er 5L op het scherm.JeroenH schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:17:
[...]
Goed lezen he: alleen op de snelweg (en alleen als-ie warm is). Dan blijf ik echt wel ruim onder de 3L, en ik haal slechts enkele hypermilingtruukjes uit. Zo ga ik echt niet kort achter vrachtwagens rijden (ik ben niet gek) en ook niet pulse-and-gliding, maar ik probeer altijd wel maximaal uit te rollen bij afritten en verkeerslichten.
[...]
Doe de test maar eens. Pak een ideale dag (20C, windstil, droog, rustig op de weg), tank de Prius af, en ga 400km aan één stuk 90 km/h rijden over de snelweg zonder vrachtwagen-wake. Tank daarna weer af, deel het aantal liters door het aantal hectokm's. Wedden dat je in deze uiterst ideale situatie geen 2.8L/100km haalt... Je zal wel onder de 4L komen.
Ik heb al veel km's in een Prius gen 2 gereden, en veel uitgetest
Interessant, ff lezennoo schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:52:
[...]
Zou zoiets http://www.greencarreport...ates-electricity-directly wat zijn voor de elio?
[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 01-05-2014 19:27 ]
Volgens mij heel erg bindend.wmeester schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:02:
[...]
In hoeverre is een oordeel van de Geschillencommissie bindend?
Kijk maar eens bij veelgestelde vragen, de laatste vraag:
De schikking of uitspraak wordt niet nagekomen. Wat kan ik doen?
En voor 27,50 euro proces kosten, val je daar ook geen bult aan, toch?
Ik zeg "doen".
Of gewoon hun auto's tweedehands uit Duitsland haalt?Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:16:
En de autoverkopen zijn weer flink gedaald. Het wordt duidelijk dat Nederland steeds milieubewuster(armer?) wordt.
Dat zal een deel van de verklaring zijn* ... maar verder is er wel degelijk een trend gaande. Meer dan de helft van mijn werkende leeftijdsgenoten heeft geen auto, en die wonen niet allemaal in de stad.Dreamvoid schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:55:
[...]
Of gewoon hun auto's tweedehands uit Duitsland haalt?
* http://www.autoweek.nl/ni...utomarkt-totaal-verstoord
Uit die link:
Dat denk ik ook. Particulieren rijden nou eenmaal meestal niet zo heel veel, en anders hebben ze vaak een diesel lease-auto van de zaak. Die lease diesels van 5-8 jaar oud wegen eigenlijk allemaal 1200kg+, en zijn dus duur in de wegenbelasting, en niet meer verkoopbaar..... is de occasionmarkt verzadigd geraakt met schier onverkoopbare spaardieseltjes, ...
Maar die hele autosubsidiëring in NL is sowieso raar, een plug-in Prius kostte via allerlei belasting-truckage 9000 voor een zelfstandige, terwijl deze 35k kostte voor een particulier

Had het al voorspeld: auto 2 jaar oud, voordeel eraf, veel te duur voor de kilometers en vervolgens op de markt dumpen voor een veel te lage prijs... had maar gewoon een karretje op benzine genomen denk ik dan...
Edit: toch triest dat er op dit moment 500 punto evo diesels te koop staan. Zelfs geimporteerde modellen...
Niet dat ik er eentje ga kopen... ding valt 2 klassen duurder dan de 206 in de wegenbelasting en mag maar 400Kg ongeremd trekken terwijl de 206 530 mag. Echt veel zuiniger is ie ook niet...
[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 02-05-2014 00:14 ]
De oplossing van de overheid voor dit kunstmatige probleem ligt natuurlijk voor de hand: meer BPM op import auto's (bv geen staffel meer), en geen BPM teruggave meer voor export, en zo dwing je de Nederlander om in zijn zuinige dieseltje te blijven rijden, of als hij het niet kan betalen, het OV (maar niet te veel, anders raakt de balans tussen betalende automobilisten en ontvangende OV reizigers verstoord).
[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 02-05-2014 00:16 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik weet niet wat jij niet verkoopbaar vind maar ga eens zoeken naar fatsoenlijk betaalbare duitse diesels . Beetje audi of bmw is ook tweedehands niet betaalbaar. Zeker de zwaardere modellen nietBartjuh schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:15:
[...]
Dat zal een deel van de verklaring zijn* ... maar verder is er wel degelijk een trend gaande. Meer dan de helft van mijn werkende leeftijdsgenoten heeft geen auto, en die wonen niet allemaal in de stad.
* http://www.autoweek.nl/ni...utomarkt-totaal-verstoord
Uit die link:
[...]
Dat denk ik ook. Particulieren rijden nou eenmaal meestal niet zo heel veel, en anders hebben ze vaak een diesel lease-auto van de zaak. Die lease diesels van 5-8 jaar oud wegen eigenlijk allemaal 1200kg+, en zijn dus duur in de wegenbelasting, en niet meer verkoopbaar.
Maar die hele autosubsidiëring in NL is sowieso raar, een plug-in Prius kostte via allerlei belasting-truckage 9000 voor een zelfstandige, terwijl deze 35k kostte voor een particulier