Nee maar dat is het probleem toch juist? In jouw optiek moet je alles legaal kopen, ook al heb je er geen geld voor.
Als vanuit je studie wordt geeist dat je allerlei softwarepakketten legaal moet aanschaffen + een laptop met Quadro kaart + een hoop studieboeken + een kamer + eten en drinken + collegegeld...
Nou nou dat is al een hele hoop geld hoor, deels zaken die elk jaar terug komen (zoals software en het collegegeld) of zelfs maandelijks (de kamer en studiemateriaal... te denken aan geeiste printkwaliteit van een profi-printshop... hoppa, weer 40euro voor een verslag). In totaal wat je vaak helemaal niet van je studiefinanciering kunt doen. En ik weet wel wat je nu gaat zeggen, dan ga je erbij werken... mja dat kan niet, de studie vraagt meer dan 40 uur per week (IPO).
Als je alleen al software kunt downloaden en deels een hack kunt uitvoeren, waardoor je niet die laptop met quadro hoeft te kopen... ja dan scheelt dat echt heel veel geld. Geld dat je niet hebt nee, maar wel wordt geeist dat je het koopt.
Hoe dan? Een rijke papa of mama, jammer, die hebben we niet. Een geldboom, bestaat dat? Niet kopen en zodoende niet afstuderen en je het hele gezeik van de DUO op je nek halen en een arme niksnut worden? Of toch maar even je ethische gedachten aan de kant zetten en nemen wat je nodig hebt? hmm lastig hoor...
[...]
Klopt met media koop je een ervaring, en ervaringen kunnen soms tegenvallen omdat smaken nou eenmaal verschillen.
Zo ben ik wel eens in een restaurant geweest welke door een franse gids is aangeprezen. Ik vondt het niet lekker en heb het gewoon gezegd toen men mij vroeg of het beviel, krijg ik nog korting ook en kon ik wisselen van bestelling na de eerste gang.
Lekker realistische vergelijking. Hoe kan je in vredesnaam een biefstuk met een DVD of software vergelijken?

Het ontslaat je nog steeds niet van je plicht om voor onderzoek te doen voordat je tot een koop over gaat.
Ik snap dat je soms een miskoop kan hebben maar dat is "all in the game" (hoe krijg ik het verzonnen

).
Niet mee eens? Tja dan denk ik dat je toch maar op eens op de piratenpartij moet stemmen, en bij voldoende gelijk gestemde kun je de regels veranderen.
Neuh, dat hoeft helemaal niet. Volgens mij heb jij mijn bericht helemaal niet gelezen of niet begrepen. Zo simpel is het.
Wat ik zei is:
Of er nou 3000 mensen een DVD kopen van 30 euro en de rest download hem of er kopen er 22.500 mensen (=99% v.d. mensen in het voorbeeld) dezelfde film voor 4 euro. Dat maakt dus geen kont uit voor de prijs, maar wel dat je er toe komt dat iedereen het legaal gaat doen en meer films zal verorberen dan als je telkens voor een domme film 30 euro moet neerleggen. Of je nou 120 euro kwijt bent voor 4 films of 16 euro... toch wel een fors verschil en daarmee het laatste veel aantrekkelijker. En zelfs dat vind ik al duur, 16 euro voor met heel veel geluk 9 uur kijkplezier.
Ik zal het even voor je uitschrijven in een vergelijking:
OUD = NIEUW
3000x30 = 22500x4
Staat hier ook maar iets in waarom je moet blijven downloaden? Nee.
Staat hier ook maar iets in waarom mensen atm blijven downloaden? Ja.
Wat moet er veranderen? De prijs misschien? De mogelijkheid waarmee je de media kunt benaderen, een uitgebreidere Netflix?
Wat voor resultaat heeft het als het aantrekkelijker wordt? Juist ja, minder downloads, meer legaal aankopen en wie weet zelfs meer winsten dan voorheen. Simpelweg omdat je nou eenmaal makkelijker een film neemt van 4 euro, dan eentje die 30 kost. Voordat je het weet koop je er 8 ipv eentje... doe dat eens maal 20.000 mensen.
Beetje hetzelfde als met PV. Ik was toen van mening dat een paneel een zo groot mogelijke aantal Wp moest hebben, echter als je het op je dak legt in combinatie van portret en landscape... dan ziet het er niet uit. Uiteindelijk hebben we toen ipv 265Wp panelen gekozen voor 200Wp panelen en daar natuurlijk een aantal meer van om op hetzelfde uit te komen... Het ziet er nu veel beter uit en we hebben zelfs iets meer opwek dan met de oorspronkelijke 265Wp indeling. Plus de prijs was voor het totale aantal Wp ook nog zelfs wat minder... dan met die "highend" panelen.
Punt van het verhaal is dat een andere benadering van koop/verkoop niet eens slecht hoeft te zijn. Het kan zelfs heel positief uitpakken, terwijl je dat op voorhand niet zou zeggen. En waar is dat nu niet mee, of het nou zonnepanelen zijn of een film... je bewandeld de weg tot je einddoel en of dat nou rechtsom of linksom is, boeit niks.
Het instand houden van deze normen en waarden is ook een vorm van duurzaamheid.
Leestip
Ga ik niet lezen, sorry.
Wat mij betreft ook niet eens van toepassing als men eens goed gaat kijken hoe het downloaden op een nette manier kan worden opgelost, ipv simpel te zeggen: dit mag niet in NEEderland. Voor de rest bieden we niks aan en veranderen we ook niks. Gedraag je, succes ermee en tot ziens.
Persoonlijk vind ik downloaden zelfs omslachtig, liever zou ik het ook niet eens doen. Vind het soms wel tijdverspilling als het weer eens moet. Tig sites die half kapot zijn, links die half compleet zijn, etc, etc... mja (te) weinig goede alternatieven. Weer eens moet zei ik inderdaad, ja ik download helemaal niet veel... gemiddeld denk ik nog niet eens 1x maand.
Toevallig gisteren nog zoiets, toen had ik een officiële "MS Office 2013 Visio" - licentie aangevraagd bij ons bedrijf. De grap wat MS ervoor vraagt is 620 euro incl. BTW, daar hadden ze wel eerst toestemming voor nodig van een hoger leidinggevende. Dan denk je toch ook, waar gaat dat nog over?!?! Hoe in vredesnaam kunnen ze zo'n onbenullig hoog bedrag vragen voor een programma dat maar slechts 1 ding is uit een hele officesuite? Er zijn zoveel alternatieven (XMind, Edraw) waar je exact hetzelfde mee kunt en wellicht nog veel meer, maar nee... Microsoft vraagt gewoon zo'n hoop en blijkbaar vinden bedrijven (zowel commercieel als overheden) het dan nog normaal/ethisch/hoe-wil-je-het-zeggen om daar gewoon voor te gaan.
Nog een ander voorbeeld. Laatst wilde ik graag een tweede scherm, omdat het steeds zo klote werkt als je in CAD zit en steeds moet switchen naar documenten waar dan de basisinfo in staat vermeldt. Oké scherm was niet moeilijk, 200 euro dan ben je wel klaar. Maar nee, er moest ook een monitorstandaard worden bijgekocht die blijkbaar handgemaakt is door 30 chinezen met gouden handen of iets dergelijks. Elke dag 3mm vijlen met een minivijl uit een blok alu van 1m3 oid. Want dat gekke ding moest 650 euro kosten. Voor een dual monitor standaard? Ja voor zo'n mallotig ding 650 euro. Ethisch he? Ik zei nog, ik bouw er wel wat boeken onder en maak een custom standaard, maar nee... dat mocht niet, want dat past niet in het interieur die de architect met zn ontwerp (copyright) had bedacht en behouden moet blijven. Dus de standaard is in bestelling... nog steeds trouwens, ik denk dat de Chinees met zn gouden handen even tijdelijk op vakantie is naar de Canarische Eilanden ofzo.
Tja, wat moet je er nog meer van zeggen. Een plank voor je kop, dat vind ik hiermee. En dat maakt dan geen kont uit of je een overheid bent en betaald met gelden die iedereen ophoest (is dat wel ethisch in jouw opinie?) of het een commercieel bedrijf is of dat jij het zelf moet ophoesten.
Nja... ik ben in dit geval zeer blij met mijn gecrackte Edraw, die meer kan dan die 620 euro kostende Visio, ik mag er alleen niet voor het bedrijf ermee werken. Het mooiste er nog van is dat de licentie nooit verloopt, ook al heb ik dan geen updates, maar dat maakt niet uit. Ook de boekenstandaard werkt nog prima voorlopig.
Totale kosten: ±10 euro: 3 euro voor het downloaden vanaf een betaalde server en de rest voor een tweedehands boek van de kringloop. Ook nog duurzaam ook, geen import van die standaard uit China, geen sponsoring van een Chinees die met een volgetankte zwaarvervuilende Airbus A380 de oceaan overvliegt, geen nieuw boek waarvoor een boom gekapt en geen overheidsgeld verkwanseld. Ethisch he?!?!
[
Voor 3% gewijzigd door
Aardwolf op 25-04-2014 22:03
]