WoudseHoeve schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:03:
Ik ken geen mensen die geen auto hebben ....... O ja 1 mijn zoon van 18 die net zijn rijbewijs heeft en mijn auto geregeld leent ipv op zijn levens gevaarlijke scooter te stappen.....
Stelling "Het Bezit" is niet noodzakelijk onduurzaam.
Indien je minimaal 1x per week de auto echt nodig hebt (moeder bezoeken, vader halen, kunnen zelf ook niet met ov) is een greenwheels abbo al snel veel te duur (of geen optie ivm 4wd en 2000kg trekken). Jammer dat het bezit juist duur is ipv gebruik. Anders had ik geld over om een kleine elektrische auto te kopen voor woon-werk? gemiste kans.
Ben wel eens met jouw verhaal. Ik heb nog even naar de Greenwheels gekeken, maar dat is eigenlijk ook vrij duur als je regelmatig op pad moet.
Wat jij ook zei, als auto's goedkoper zijn zou ik meteen een "betere" wagen kopen die energie-zuiniger/efficienter is. Maar niet alleen goedkoper, ook moeten de mogelijkheden voor het gebruik ervan niet beperkend zijn... bijv. elektrisch rijden dat je dan niet halverwege de reis al in narigheid zit of je de range wel haalt van heen en terug... omdat er nergens een oplaadpunt zit. Nu wordt dat wel langzaam steeds wat beter geregeld heb ik het idee.
Zeker als je in de stad woont of dicht erbij en je doet ook 95% van alle dagelijkse werkzaamheden in dezelfde omgeving... tja waarvoor heb je dan nog een auto nodig. Als ik naar mezelf kijk is waar ik woon het allemaal maar heel slecht ontsloten. De verbinding met de enige stad in de buurt (Doetinchem) is wel goed te doen per auto, maar per fiets is het ronduit dramatisch. De routes die je dan zou willen fietsen, liggen overal geen fietspaden en overal waar het wel ligt, liggen de fietspaden dwars door drukke landweggetjes (waar men zo onbenullig 100kmh rijdt waar je niet echt veilig van voelt) of met complete omwegen van 30-50% extra km's. Niet echt waarvan je zegt "goh laat ik ff lekker de fiets nemen". OV is ook dramatisch, wel elk half uur, maar slechte aansluiting op bijv. de trein. 's Morgens in de spits ben je sowieso wel een half uur extra kwijt, 's avonds ook.
Eerder was het nog erger zelfs, toen woonde ik nog in Dinxperlo. Daar kwam de bus 1x per uur (in de spits elk half uur) en moest je altijd 25min wachten op de trein, met veel geluk zonder storingen wat op de Achterhoekse trajecten niet vreemd is, toen niet en nu nog steeds niet. Immers het drukst bereden enkel spoor van NL in vervoersaantallen. Dan vervolgens overstappen in Arnhem Velperpoort op de bus die dan gelukkig daar wel elke 5min kwam. Met de auto kostte je het ongeveer 50min, met het OV minimaal 1,5uur en eigenlijk door het missen van aansluiting vrijwel altijd gewoon 2 uur.
Toen later ging ik naar een andere school en had ik niet meer de bus nodig van elke 5min in Velperpoort, maar de trein naar Zutphen. Natuurlijk ook vrijwel nooit aansluiting en toen kwamen ze op het briljante idee om de bus niet tot Doetinchem te laten rijden (waar de trein elk half uur vertrekt) maar slechts tot station Terborg. Waar de trein alleen in de spits elk half uur kwam (tussen 7.30 en 9.00 uur en 's avonds tussen 17.00 en 18.30 zo'n beetje) en daarna slechts om het uur. Ja dat was altijd een geklooi zeg, want ik moest ook lang niet altijd om 9u weg zijn vanaf Terborg en 's avonds kwam ik ook veelal later daar aan. Het missen van aansluiting was kort gezegd: nogal zuur.
Simpelweg was het zo:
- vertrek huis: 5 min lopen naar bushalte
- vertrek naar station Terborg: 20min
- trein aansluiting: rennen ... trein gemist: 50-55min wachten of in de spits de volgende bus/trein nemen naar het eerstvolgende station en daar je opties bekijken
- trein Terborg-Doetinchem -> geen vertraging tot Arnhem? dan 40min trein en aansluiting op volgende ... wel vertraging: geheid weer 15min wachten op Velperpoort
- trein Velperpoort Zutphen duurt ongeveer 10min
- dan nog lopen vanaf station naar school: ±10min
De terugreis miste ik wel vaker de aansluiting in Terborg. Ipv dan daar een half uur op de bus te wachten ging ik dan maar liever door naar Varsseveld waar je met veel geluk en 10min wachten nog de schampende Buurtbus kon nemen. Dan was ik ongeveer 15min later thuis t.o.v. de gemiste aansluiting, maar had ik iig nergens heel lang moeten wachten... want wachten is altijd oersaai.
Zo heb ik ook eens moeten afstuderen in Lienden en vanaf Dinxperlo vertrekken. Nou met de auto was dat 1,5 uur incl. kleine spits. Met het OV was dat 3-3,5 uur enkele reis, standaard vertraging in mee gerekend. De tering zeg, daar word je echt niet blij van zal ik verklappen. Dag in dag uit 6-7 uur OV, 8 uur werken en nergens meer tijd voor. Toevallig net even op 9292ov gekeken, diezelfde reis is nu alweer 40min korter gemaakt... mooi dat het kan, maar heb er nu niets meer aan. Een enkele reis kost huidig 17 euro, 34 euro heen en weer per dag.
Daar kan je een fijne wagen voor rijden volgens mij of in elk geval in de buurt van die prijs en je bespaart in elk geval een heleboel tijd. Met regelmatig overstappen kan je ook maar bar weinig doen, zo ook in een schommelende (buurt)bus, waar je echt je riem (i.g.v. de buurtbus) nodig hebt omdat die ouwe opa's wel van schampen houden.
Toen ik mn auto kocht omdat ik naar Zeddam verhuisde en de aansluiting daar ook niet heel goed was, heb ik nog wel eens de auto geparkeerd bij station Wehl (15min rijden met auto), maar dan had de trein heel vaak vertraging of zelfs overstappen in Zevenaar. Toen ook nog wel eens bij station Zevenaar geparkeerd, maar altijd heel erg druk (zowel op de parkeerplaats als op de snelweg ernaar toe) en natuurlijk ook maar 2 haltes tov Velperpoort... dat ik op een gegeven moment zoiets had van "bekijk het maar". Wat heeft het nog voor zin om een dure wagen te hebben, moeilijk te doen om eerst een station te bereiken, dan mogelijk alsnog veel vertraging op te lopen... terwijl de afstand amper meer is als je de hele weg met je auto doet. Daar mist een hoop logica.
Nee dan kan je beter maar een auto nemen, wellicht stukken duurder, maar die godganse tijdverspilling die je telkens hebt, de ergernis van het missen van aansluitingen of standaard vertraging op hetzelfde traject, dat is de meerprijs alleen al waard. Sindsdien eigenlijk ook nooit meer het OV genomen. Van het snel opgeven ben ik niet, maar 6 jaar dieptrieste ergernissen vond ik wel genoeg. En als een auto goedkoper kan, mag dat natuurlijk altijd. Voor mij voorlopig geen OV meer in elk geval of de baas moet het graag willen EN financieren.