De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.761 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niek_ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:40:
Bij E.on de vraag uitgezet om 1x per jaar af te rekenen. Wordt er een beetje flauw van zoals het nu gaat. Ben erg benieuwd naar het antwoord.
En, heb je al antwoord? Ik ben nu overgegaan naar Greenchoice en waar ik bij Oxxio (je weet wel, die prijsvechter die vroeger zo verguisd werd) mijn voorschot nog op € 5 kon zetten kan het bij greenchoice niet lager dan € 6.
En bedankt. :(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

_JGC_ schreef op zondag 20 april 2014 @ 08:34:
Ik neem overigens aan dat je betonvloeren hebt... voor houten vloeren mag je niet zomaar alles eronder hangen...
Beton inderdaad.
Kan dus beter beginnen met de vloer te bedekken met een groot stuk dampdicht folie en vandaar af platen te gaan monteren tegen de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
hjs schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:18:
[...]

Beton inderdaad.
Kan dus beter beginnen met de vloer te bedekken met een groot stuk dampdicht folie en vandaar af platen te gaan monteren tegen de onderkant.
is een aardige optie.

zeker als je het zelf doet.
gaan best wel veel uren in zitten om alles netjes en goed te maken.
maar qua prijs is het een nobrainer en echt moeilijk is het niet.
ik was voor onder de 400 euro al klaar met heel de vloer te voorzien van een 10cm extra eps (boven op de 5cm die ik al had.).

nu heb ik een stuk snellen en egaler een warme vloer. (vloerverwarming)
dat is de grootste winst, besparing op stook kosten zijn een stuk moeilijker te zien.
(verschillen tussen een warme en koude winter zijn groter als de besparing in mijn geval.)
eigenlijk zou je het alleen al voor de warmere voetjes moeten doen (heb je geen vloerverwarming voor nodig) ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55
Maasluip schreef op zondag 20 april 2014 @ 08:55:
[...]

En, heb je al antwoord? Ik ben nu overgegaan naar Greenchoice en waar ik bij Oxxio (je weet wel, die prijsvechter die vroeger zo verguisd werd) mijn voorschot nog op € 5 kon zetten kan het bij greenchoice niet lager dan € 6.
Nope, komende week maar weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 20:50
Schinnen-groen schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:02:
Ik kwam er vanmorgen achter dat mijn Plugwise systeem zijn gegevens kwijt is van anderhalve dag!

Zou die Source gaar zijn? Ik heb dat eigenlijk nog nooit aan de hand gehad.
Hier hetzelfde probleem, maar nu weer up to date

Schijnbaar server problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Niek_ schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:13:
Nope, komende week maar weer eens bellen.
Hoe bedoel je dat? Qua meetdata werkt Plugwise prima zonder contact met wat voor server van ook.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
hjs schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:18:
[...]

Beton inderdaad.
Precies goed, kijk ook eens op Kruipruimte vloer (na-)isoleren hier staat zo'n beetje alles wat je wilt weten (of niet :) )

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
JeroenH schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:04:
[...]

Hoe bedoel je dat? Qua meetdata werkt Plugwise prima zonder contact met wat voor server van ook.
@JeroenH: Was een reactie op Maasluip. Ging om het omzetten van de betaalwijze bij E.on naar 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niek_ schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:14:
@JeroenH: Was een reactie op Maasluip. Ging om het omzetten van de betaalwijze bij E.on naar 1x per jaar.
Oh, ok :)

Ik zit hier lekker mijn eerste oogsten radijsjes op te peuzelen, en we eten al een paar dagen rucola op diverse soorten broodjes. Moestuintje FTW!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Explosieve groei zonnepanelen

Het aantal zonnepanelen in ons land is afgelopen jaar verdubbeld. De groei gaat zo snel, dat er de afgelopen maanden problemen waren om met name zwarte zonnepanelen op tijd te leveren.

Volgens Peter Segaar, de man die het CBS van cijfers voorziet over de verkoop van zonnepanelen, gaat het niet alleen bij particulieren hard, maar hebben ook bedrijven zonnepanelen ontdekt. "Je ziet steeds meer ondernemingen panelen aanschaffen. Maar de grootste groei, namelijk 70 procent, zit bij Jan Modaal, de huishoudens."
Scholen

Ook schaffen steeds meer scholen zonnepanelen aan. "Daar snijdt het mes aan twee kanten", legt Rolf Heynen van het bedrijf SolarSolutions uit. "Scholen besparen op hun energieverbruik, maar het is ook een mooi educatief project."

Een andere trend is dat zonnepanelen in steeds meer kleuren en maten verkrijgbaar zijn. De zwarte panelen zijn op dit moment erg populair, maar er zijn ook al rode panelen, speciaal voor daken met rode dakpannen. "Het nieuwste is het dakpan-paneel, een zonnepaneel in de vorm van een dakpan", aldus Heynen.
Veel werk

De meeste panelen komen nog steeds uit China. Nederland verdient vooral aan het maken van onderdelen, legt Segaar uit. Hij noemt het verbijsterend hoeveel Nederlandse bedrijven in de zonne-energie zitten. "Op dit moment tel ik er 1200. En dat levert ook forse werkgelegenheid op. Het gaat nu al om meer dan 10.000 banen en dat worden er de komende jaren alleen maar meer. Dat is vooral goed nieuws voor bouwbedrijven, die het door de crisis zwaar hebben. Er is licht."

De officiële cijfers van het CBS komen eind mei. Segaar sluit niet uit dat de groei van de zonnepanelen bij de officiële telling nog hoger kan uitvallen.
http://nos.nl/l/638396

Peter haalt weer eens het nieuws als chef statistiek :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik hoorde een gelijksoortig bericht net op de radio.

Alleen werd Peter niet genoemd en dat is een misser! :|

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"Het nieuwste is het dakpan-paneel, een zonnepaneel in de vorm van een dakpan"

Wat een onzin, dit is er al vele jaren. Niets nieuws aan. Wordt alleen niet gebruikt omdat het veel duurder is dan klassieke panelen (ook qua bekabeling).

Leuk voor Peter, wel jammer dat hij dit forum volledig voor Twitter verruild heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
JeroenH schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:21:
[...]
Ik zit hier lekker mijn eerste oogsten radijsjes op te peuzelen, en we eten al een paar dagen rucola op diverse soorten broodjes. Moestuintje FTW!
keeltjes en asperges hier.
jummie.....

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op maandag 21 april 2014 @ 09:14:
Ik hoorde een gelijksoortig bericht net op de radio.

Alleen werd Peter niet genoemd en dat is een misser! :|
Hij was wel even aan het woord volgens mij :)
JeroenH schreef op maandag 21 april 2014 @ 09:37:
"Het nieuwste is het dakpan-paneel, een zonnepaneel in de vorm van een dakpan"

Wat een onzin, dit is er al vele jaren. Niets nieuws aan. Wordt alleen niet gebruikt omdat het veel duurder is dan klassieke panelen (ook qua bekabeling).

Leuk voor Peter, wel jammer dat hij dit forum volledig voor Twitter verruild heeft...
Het is jammer maar via Twitter kan hij natuurlijk veel meer mensen bereiken.
Toch is het wel een mooi concept zo'n dakpan, ook wel een beetje raar dat je eerst dakpannen legt en daarna weer zonnepanelen daar bovenop.

Afbeeldingslocatie: http://mat2.materialicious.com/images/solar-roof-tiles-from-tegolasolare-o.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 21-04-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Erasmo schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:11:
[...]

Hij was wel even aan het woord volgens mij :)

[...]

Het is jammer maar via Twitter kan hij natuurlijk veel meer mensen bereiken.
Toch is het wel een mooi concept zo'n dakpan, ook wel een beetje raar dat je eerst dakpannen legt en daarna weer zonnepanelen daar bovenop.
Klopt natuurlijk, maar dan kun je volgens mij beter de dakpannen helemaal weglaten. Vervolgens een daksysteem van hout, isolatie, ondersteuning en dan zonnepanelen in 1 stuk van de nok tot de goot. Hierbij gelijk de octrooi aanvraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of gewoon zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwenwonen.net/foto/news/140121-7.jpg

"De nieuwe Signy-pan is beschikbaar in natuurood, rustiek engobe en double black mat."
Adviesprijs: 14 euro per m2 (in Belgie dan he? :+ )
Qua opbrengst toch niet helemaal te vergelijken met de gangbare systemen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2014 18:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zonnepanelen worden nu eenmaal vaak op bestaande bouw geplaatst. Dan is het laten zitten van de dakpannen nu eenmaal makkelijker. En zolang plaatsing PV bij nieuwbouw niet normaal is, is het goedkoper om eerst dakpannen neer te leggen en dan zonnepanelen er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kent iemand deze dingen trouwens? http://www.cando.eu/nl-nl/deuren/tochtstrips/tochtvaldorpel/. Tochtvaldorpels. Ik kan op dit moment gewoon onder onze voordeur heen kijken nu de tochtstrip weg is aan de onderkant. De deur moet zelfs nog een stuk worden afgefreesd ( 10mm ongeveer ) omdat deze anders over de vloer + mat heen sleept straks.

De dorpel zelf wordt uiteraard ook opgehoogd zodat die weer dichterbij komt te zitten. Maar die laatste paar mm ruimte moet natuurlijk overblijven ivm het "werken" van de deur zelf.

Zou zo'n tochtvaldorpel ook in een bestaande deur kunnen worden gefreesd?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23
Ja, ken deze (heb hem ook zelf in de voordeur zitten) werkt redelijk goed. Mooist werkt deze met een bolle dorpel zodat het rubber zo min mogelijk sleept over de dorpel. Tijdens het dichtdoen van de deur wordt de valdorpel naar beneden geduwd maar dat gebeurt dus al voordat de deur helemaal dicht is vandaar advies voor een ronde dorpel. Het orgineel komt trouwens van elton/ellen http://www.elton.nl/nl/valdorpel-ellen-matic-super.ashx
En ja ik heb hem ook in een bestaande deur laten frezen. Dit kan als deze maar massief is.

[ Voor 9% gewijzigd door RobinE op 21-04-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
AUijtdehaag schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:42:
Of gewoon zoiets:

[afbeelding]

"De nieuwe Signy-pan is beschikbaar in natuurood, rustiek engobe en double black mat."
Adviesprijs: 14 euro per m2 (in Belgie dan he? :+ )
Qua opbrengst toch niet helemaal te vergelijken met de gangbare systemen denk ik.
Op zich wel een mooi systeem: technische specs & montagehandleiding. Ben alleen benieuwd naar de prijs, heb die nog niet kunnen vinden, dan is pas de afweging met huidige systemen te maken denk ik. Iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Speksteenkachel schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:47:
Lekkende olieopslag in zoutcavernes hier net over de grens bij Enschede.
Daar willen ze rondom Enschede ook de lege zoutcavernes voor gebruiken. 8)7

http://www1.wdr.de/mediat...strittingronauepe100.html
In Duitsland slaan ze ook kernafval op in zoutcavernes, omdat die geologisch zo stabiel zouden zijn. Maar het gaat niet altijd zoals gedacht.
Ook schaffen steeds meer scholen zonnepanelen aan. "Daar snijdt het mes aan twee kanten", legt Rolf Heynen van het bedrijf SolarSolutions uit. "Scholen besparen op hun energieverbruik, maar het is ook een mooi educatief project."
Even reclame spammen voor ons lokale duurzame initiatief: http://zonopschool.de-a.nl/ :)

[ Voor 24% gewijzigd door styno op 22-04-2014 10:05 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
wmeester schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:22:
[...]
Ik ben inmiddels twee telefoontjes en twee emailtjes verder maar het eindoordeel is aan een andere afdeling. Die komt waarschijnlijk woensdag met een uitspraak/oplossing.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier (de welkomstbonus is nog steeds hoger dan de vaste klanten korting) en heb dus ook al een eindafrekening gehad, hier wordt wél het juiste capaciteitstarief gerekend!
Wat is het verhaal wat ze jou uiteindelijk hebben verteld?

Mij hebben ze net gebeld en gezegd dat volgend jaar ik in het <500m3 tarief zit.
Ik heb hem verteld dat ik het een vreemde gang van zaken vind daar de afrekening altijd achteraf is.
Gevraagd om een email ter bevestiging en ze gingen het ook nog op facebook erbij zetten.
We zullen zien.

de centen kwestie van de netwerkosten ga ik me maar niet in verdiepen.

en email binnen. En niet zeker of ik het hier nu bij moet laten zitten of niet, gezien de energieleveranciers wissel
Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u ook via e-mail de juiste uitleg.

Cappaciteitstarief
Het capaciteitstarief wordt berekend over het voorgaande jaar. Heeft u vorig jaar meer dan 500 m³ gas verbruikt? Dan ziet u dit jaar op uw jaarafrekening het capaciteitstarief berekend over het verbruik van 500 m³ tot 5000 m³ gas. Verbruikt u dit jaar minder dan 500 m³? Dan ziet u volgend jaar het capaciteitstarief van 0 m³ tot 500 m³ op uw jaarafrekening.

Ik wns u een fijne dag.

[ Voor 24% gewijzigd door Mafketel op 22-04-2014 10:26 . Reden: email reactie energiedirect erbij gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:17
En als je vorig jaar <500 hebt verbruikt, en dit jaar kom je op 501, dan rekenen ze gewoon weer het capaciteitstarief, aangezien die <500 niet van toepassing is op dit jaar...

Ze kunnen het mooi vertellen die energieleveranciers en netbeheerders. De ene schuift het een jaar vooruit en het jaar erop veranderen ze de regels, de andere maakt een schatting en laat je naar die schatting betalen. Toevallig is die schatting ook altijd iets in de regel van 512m3 ipv 499m3.

Ze zetten gewoon een flinke muur op zodat uiteindelijk niemand achter die paar tientjes aan gaat. Steek van 50.000 klanten een paar tientjes in de zak en je hebt meer dan een half miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:10
mkleinman schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:01:
Kent iemand deze dingen trouwens? http://www.cando.eu/nl-nl/deuren/tochtstrips/tochtvaldorpel/. Tochtvaldorpels. Ik kan op dit moment gewoon onder onze voordeur heen kijken nu de tochtstrip weg is aan de onderkant. De deur moet zelfs nog een stuk worden afgefreesd ( 10mm ongeveer ) omdat deze anders over de vloer + mat heen sleept straks.

De dorpel zelf wordt uiteraard ook opgehoogd zodat die weer dichterbij komt te zitten. Maar die laatste paar mm ruimte moet natuurlijk overblijven ivm het "werken" van de deur zelf.

Zou zo'n tochtvaldorpel ook in een bestaande deur kunnen worden gefreesd?
Ik heb wisselende berichten gehad van deur/kozijn professionals. Sommigen zeiden dat tochtvaldorpels heel vaak problemen gaven, anderen zeiden dat het prima werkte. YMMV dus.

Uiteindelijk heb ik zelf wel voor een tochtvaldorpel gekozen (wel af fabriek; nieuwe deur). Ik had daarbij het idee om de goeie ouwe tochtstrip er toch weer tegenaan te zetten. Dan heb ik een dubbele afdichting... maar ik heb dat nog niet gedaan.

Overigens is Cando niet echt de top qua kwaliteit in deze sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wou nog even noemen dat mijn calorische correctie me naar 504m3 bracht....
een correctie factor die ik alleen kreeg >1 , de rest van de straat niet, en zelfs verder weg mkleinman ook niet. (<1)
mooi he als je het spel doorziet.
ik vind het intens zielig, deze volksverlakkerij.
het tarief pas je toe op eenafrekenperiode, de rest is onzin en geen wet.
volgens het ministerie valt alles binnen de acceptatie marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speciaal verdikt/verdund gas, dussszzzz

Man, man, man, wat een wereld 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-04-2014 16:34 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, en dat gas kwam niet uit slochteren, maar exact 1230 meter onder mijn woning vandaan,
dus die correctie was al idioot. ......inmiddels vloeien daar de putin kuubs nu in dat lege hol.
de fantastische gasopslag rontonde-om de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En nu? Ben best wel benieuwd hoe ze dat verschil gaan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Hier in huis in ieder geval al weer een stapje gezet naar minder gas en waterverbruik: een waterbesparende douchekop in gebruik genomen. Eerder lukte dat niet goed, omdat de ketel dan steeds uitviel (te lage warmtevraag). Met de nieuwe werkt het prima.

Ook nog een nieuwe A+++ -10% (jaja) vaatwasser geinstalleerd vandaag, dus het gaat weer vooruit. Ik heb mijn oog ook al weer laten vallen op een paar extra E14 LEDs en armaturen om nog wat meer stroom te besparen. Het wordt nog een hobby zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welke vaatwasser heb je gekocht als ik vragen mag? Ik ben er nog op zoek naar één, het liefst zo zuinig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb er ook eentje op het oog, het is een Pools model van 18 jaar oud. Mijn vriendin is echter nog niet helemaal overtuigd dat dit veel stroom gaat besparen en vermoedt andere motieven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:44:
Welke vaatwasser heb je gekocht als ik vragen mag? Ik ben er nog op zoek naar één, het liefst zo zuinig mogelijk.
Dat mag zeker: een Siemens SX69T050NL. Dit is een iets hoger model, de SN serie is lager, maar verder (vrijwel?) identiek. Deze modellen zijn o.a. ook te vinden in Bosch vorm, maar Siemens had mijn voorkeur vanwege de bestaande inbouwsituatie.

Volgens de specs verbuikt hij 0.73kWh op de Eco stand, wat ik best mooi vond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
drielp schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:48:
Ik heb er ook eentje op het oog, het is een Pools model van 18 jaar oud. Mijn vriendin is echter nog niet helemaal overtuigd dat dit veel stroom gaat besparen en vermoedt andere motieven O-)
Haha lol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:44:
Jeroen! Heb je een klap van de molen gehad? Eerst een auto, nu weer een vaatwasser? :+

Beko 6831 , in wit en rvs kleur, super zuinig, eco 0,8 zelfs de quick en clean is maar 1kWh (58 min 13 couverts schoon)
Kost ook niet veel in aanschaf.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat ie waard is... De rekening van nuon.
http://www.nuon.nl/uwpers...E8C0E8177C7AB&cmp=EMC-555
En dan te bedenken dat ik niet zuinig ben met mijn lastoestellen en de compressor. Owja, ik heb ook nog een droogtrommel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:06
Mafketel schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:13:
[...]

Wat is het verhaal wat ze jou uiteindelijk hebben verteld?

Mij hebben ze net gebeld en gezegd dat volgend jaar ik in het <500m3 tarief zit.
Ik heb hem verteld dat ik het een vreemde gang van zaken vind daar de afrekening altijd achteraf is.
Gevraagd om een email ter bevestiging en ze gingen het ook nog op facebook erbij zetten.
We zullen zien.

de centen kwestie van de netwerkosten ga ik me maar niet in verdiepen.

en email binnen. En niet zeker of ik het hier nu bij moet laten zitten of niet, gezien de energieleveranciers wissel
[...]
Nog niets.

Heb uiteraard donderdag gebeld, toen was het verhaal dat ze 10 tot 20 dagen deden over een vraag zoals ik die had gesteld. Weer een nieuwe smoes dus.

Ik ga vandaag weer bellen en vragen hoe het ermee staat, de 20 dagen zijn inmiddels voorbij.

Over die 500 m3 in het voorgaande jaar: daar heb ik nog een troef voor achter de hand. Mijn verbruik was vorige jaar namellijk ook minder dan 500 m3, alleen was dat bij een andere energieleverancier. Dat kunnen ze dus niet weten. Uiteraard heb ik de facturen van de vorige energieleverancier opgeslagen.

en ik heb een mail van de leverancier waarin staat:

"Wel wil ik hierbij laten weten dat het capaciteitstarief anders is bij een verbruik van minder dan 500 m3. Wanneer je minder dan 500 m3 verbruikt hebt word je tegen het juiste lagere capaciteitstarief gefactureerd op je jaarnota."

[ Voor 10% gewijzigd door wmeester op 23-04-2014 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 23:33:
[...]
Jeroen! Heb je een klap van de molen gehad? Eerst een auto, nu weer een vaatwasser?
nadat de tweeling heeft gegeten, moeten ze in bad, als je de vaatwasser dan inruimt, en gaat badderen, dan koopt hij tijd.
en die word kostbaar, terugkomen in de kamer en een puinhoop, is geen optie.
dus logisch.
ik heb overigens een siemens sm serie met hotfill. (swinters wp, zomers zonneboiler) ofwel dwtw warmte.
mijn verbruik totaal is iets gestegen, met 2 kinderen (0 en 2) maar per persoon extreem gedaald.
met de hand afwassen is met 2 kinderen bijna geen optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
@eric-pvt, swinters op de warmtepomp installatie zeg je? Warmtepomp is mooi voor verwarming, maar je verwarmt er ook een buffervat mee op tot (relatief) hoge temperatuur? Is dat onderdeel van je warmtepomp installatie of heb je een van die zeldzame warmptepomp boilers?
(en hebben we het hier over een grond warmtepomp?)

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 23-04-2014 09:11 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Net op de radio: wij in Nederland hebben de zuinigste auto's.
Dat zegt veel over de auto's in de andere landen, denk ik dan.

Treinkaartje in de spits tot 10% duurder. Buiten de spits tot 12% goedkoper.

Aangezien flexibele werktijden in Nederland toch nog onder 100% ligt (kuch..) gaat men weer stevig meer betalen voor het OV.

Dat schiet niet op. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Schinnen-groen schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:11:

Aangezien flexibele werktijden in Nederland toch nog onder 100% ligt (kuch..) gaat men weer stevig meer betalen voor het OV.

Als werknemer vaak niet zo'n probleem maar als werkgever wel een flinke kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zegt meer over hoe ongehoord duur autorijden in Nederland is of hoe ongeloofelijk de gemiddelde Nederlander op de penning zit.
Voorbeeldje: een 14% diesel was tot vorig jaar in Nederland vrij van wegenbelasting en BPM. Dat scheelt zoveel dat je dat wel overweegt. Vanaf dit jaar betaal je voor een dergelijke diesel in al gauw 1000 euro wegenbelasting.
In Duitsland betaal je voor zo'n auto 123 euro wegenbelasting. Plus dat auto's daar sowieso al goedkoper zijn.
Plus daarbij het hele bijtellingsverhaal. Je kunt zeggen wat je wil, maar het beleid om meer auto's met een lagere uitstoot op de weg te krijgen werkt wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 08:44:
[...]

nadat de tweeling heeft gegeten, moeten ze in bad, als je de vaatwasser dan inruimt, en gaat badderen, dan koopt hij tijd.
en die word kostbaar, terugkomen in de kamer en een puinhoop, is geen optie.
dus logisch.
ik heb overigens een siemens sm serie met hotfill. (swinters wp, zomers zonneboiler) ofwel dwtw warmte.
mijn verbruik totaal is iets gestegen, met 2 kinderen (0 en 2) maar per persoon extreem gedaald.
met de hand afwassen is met 2 kinderen bijna geen optie.
Kom nou, praat geen onzin. Met de hand afwassen is prima te doen, ook met twee kinderen. En nu doen ze (de kinderen) het alleen, zonder mopperen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eigenlijk gewoon je eigen vaatwassers creeren :P vergt wel veel investeringen en ik heb m'n twijfels bij de terugverdientijd..

Wij hebben er ook 1, niet te oud, ik zal hem weer eens meten. We zetten hem echter maar eens in de 2 of 3 dagen aan. Grote wok enzo gaat altijd op de hand. En als ie dan aangaat, meestal maar op 50 graden, tenzij het echt smerig is (van die visbende wat net ietsje te lang in je vaatwasser staat, bij zomerse temperaturen)

Ik kon weinig vinden over hot-fill systemen, dus in het nieuwe huis heb ik gewoon een normale zuinige vaatwasser. Het warmwater verbruik is me ook niet helemaal duidelijk. Met andere woorden, of het loont als je een zonneboiler systeem op zolder hebt staan met een lange leiding naar de keuken.
Maar ik zou uiteindelijk wel de vaatwasser ook voorverwarmd water willen geven (50 graden). Verbruikt ie toch een stuk minder stroom, ook al is het geen hotfill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Als al die mensen in de spits reizen dat voor hun lol doen... ga je naast dat ze al als vee in een volgepakte trein staan die mensen ook nog even 10% extra uitknijpen. 10% extra vragen in de spits, 12% extra korting geven daarbuiten... tja, je harkt een heleboel geld extra binnen met 10% verhoging, die paar mensen die dan buiten de spits reizen kan je dan ook wel wat korting geven, blijft er nog heel veel over.

En het leukste is nog: de ministers die hier controle over moeten uitoefenen vinden het allemaal best.

Wat betreft OV en je van ergens ophalen waar je niet bent en ergens heenbrengen waar je niet heen wilt: mijn broertje zit nu bij CJIB als uitzendkracht. Krijgt alleen reiskostenvergoeding als ie met OV gaat, maar als ie dat doet heeft ie geen aansluiting en is ie elke dag anderhalf uur extra kwijt. Zijn oplossing is nu gewoon met de auto naar een carpoolplek op 7km van huis, daar de bus pakken en met 5 minuten lopen is ie op z'n werk. Vind het persoonlijk een goede oplossing, maar toch jammer dat ie de hoofdprijs betaalt voor autobezit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:36:
[...]

Kom nou, praat geen onzin. Met de hand afwassen is prima te doen, ook met twee kinderen. En nu doen ze (de kinderen) het alleen, zonder mopperen.
ken meerdere stellen met 2+ lingen, dus ik ga daar even niet over oordelen,
dat is stevig aanpoten, uiteindelijk helpen ze wel, maar dat duurt een jar of drie.

@null das teveel info voor de kroeg, zie andere lw/warmtepomp en zonneboiler topic

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:31:
[...]

Het zegt meer over hoe ongehoord duur autorijden in Nederland is of hoe ongeloofelijk de gemiddelde Nederlander op de penning zit.
Voorbeeldje: een 14% diesel was tot vorig jaar in Nederland vrij van wegenbelasting en BPM. Dat scheelt zoveel dat je dat wel overweegt. Vanaf dit jaar betaal je voor een dergelijke diesel in al gauw 1000 euro wegenbelasting.
In Duitsland betaal je voor zo'n auto 123 euro wegenbelasting. Plus dat auto's daar sowieso al goedkoper zijn.
Plus daarbij het hele bijtellingsverhaal. Je kunt zeggen wat je wil, maar het beleid om meer auto's met een lagere uitstoot op de weg te krijgen werkt wel.
En dat was precies het uitgangspunt van onze regering, toch (kuch..)? De auto is en blijft de heilige melk koe van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 23:33:
Jeroen! Heb je een klap van de molen gehad? Eerst een auto, nu weer een vaatwasser? :+
En zelfs een wasdroger, en ook qua werk weg uit de (semi-)duurzame energiesector. Het is niet anders. Bedankt voor de vaatwassertips. Die Siemens lijkt me mooi maar goeie genade da's wel een heleboel geld zeg. Die gaat het niet worden. De spaarrekening is al geplunderd de laatste tijd.

En holy shit @die plannen van de NS. Ik zal mijn nieuwe baas vertellen dat ik voortaan twee uur later kom omdat reizen anders te duur is. Omdat de klant op 1, 2 en 3 komt, jaja.

Gelukkig is autorijden nog altijd duurder, maar het leven wordt er niet goedkoper op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JeroenH schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:37:
[...]

En zelfs een wasdroger, en ook qua werk weg uit de (semi-)duurzame energiesector. Het is niet anders. Bedankt voor de vaatwassertips. Die Siemens lijkt me mooi maar goeie genade da's wel een heleboel geld zeg. Die gaat het niet worden. De spaarrekening is al geplunderd de laatste tijd.

En holy shit @die plannen van de NS. Ik zal mijn nieuwe baas vertellen dat ik voortaan twee uur later kom omdat reizen anders te duur is. Omdat de klant op 1, 2 en 3 komt, jaja.

Gelukkig is autorijden nog altijd duurder, maar het leven wordt er niet goedkoper op zo.
Autorijden is niet duur, autobezit is duur.

Voor een ritje zwolle -> heerenveen ben je nu al 11 euro kwijt. Straks 10% erbij en het dik 12 euro. Voor die 12 euro kan ik ruim 8 liter diesel tanken, kan ik 170km mee rijden.
Ritje zwolle -> heerenveen is 66km. Nou komt het leuke: ik moet niet van Zwolle naar Heerenveen, maar van Zwolle Noord naar Langezwaag. Dat zou bus van Zwolle Noord -> station, trein naar heerenveen, bus van heerenveen -> langezwaag betekenen. Komt nog even 2x overstappen en 2x2euro bij aan buskosten. Voor dat bedrag kan ik 10 liter diesel tanken en dus ruim 200 kilometer autorijden.

Onderhoud is zo'n 400 euro per 20.000km. Ene keer iets meer, andere keer wat minder. Afschrijving reken ik niet, deze auto is al geen stuiver meer waard.

Ritje bussen+trein: 11 + 2 + 2 = 15, anderhalf uur onderweg
Ritje auto: 66/20*1,4 + 66*0,02 = 5,94, 45 minuten onderweg

OV is nu al een factor 3 duurder dan autorijden, wordt een factor 6 zodra je op dezelfde rit een passagier meeneemt. Enige wat dat verschil nog een beetje rechttrekt is de kosten van bezit, maar als je een auto op de oprit hebt staan terwijl je in de trein zit zijn die kosten gelijk.

Eigenlijk pak ik alleen het OV voor dagjes weg met zo'n kruidvat/blokker/hema treinkaartje voor <20 euro. Gewoon goedkoop naar de andere kant van het land zonder 2 uur achter het stuur te zitten en daarna een parkeerplekje te hoeven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hoorde ook dat Mansveld de boetes voor NS en Prorail wil verhogen.
Waarom geeft ze in plaats van enkele miljoenen boete, NS en Prorail als boete niet de verplichting om de prijs van het treinkaartje met x-procent te verlagen?
Onderaan de streep hetzelfde resultaat voor NS en Prorail --> euro's kwijt.
Voor de consument die moest 'lijden' onder de prestaties van NS en Prorail een soort genoegdoening.
Resultaat bereikt zou je zeggen.
Of zou de ingekomen boete op papier alweer uitgegeven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@_JGC_, Jij betaald geen wegenbelasting voor je diesel?

Ik rij overigens ook oudere auto's waarbij je weinig afschrijving meer hebt. Maar het is vrij simpel, niet iedereen kan dat doen, er zullen toch ook eens nieuwe auto's gekocht moeten worden. M.a.w. er is wel degelijk afschrijving, gemiddeld genomen voor het Nederlandse wagenpark.

1 op 1 de auto met de trein vergelijken, alle kosten meegerekend is een auto doorgaans nog steeds duurder. Voor mij niet, want ik heb een carpooler die bijdraagt, terwijl ik de goedkoopst mogelijke auto rij qua maandlasten/verbruik.
(en dan hebben we nog niet gesproken over het feit dat een klein foutje kan betekenen dat ik 2000 euro kan afschrijven, dat soort (financiele) risico's heb je niet met de trein)

Hoe dan ook. slechte ontwikkeling dat OV duurder wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 23-04-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Niek_ schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:39:
Hoorde ook dat Mansveld de boetes voor NS en Prorail wil verhogen.
Waarom geeft ze in plaats van enkele miljoenen boete, NS en Prorail als boete niet de verplichting om de prijs van het treinkaartje met x-procent te verlagen?
Onderaan de streep hetzelfde resultaat voor NS en Prorail --> euro's kwijt.
Voor de consument die moest 'lijden' onder de prestaties van NS en Prorail een soort genoegdoening.
Resultaat bereikt zou je zeggen.
Of zou de ingekomen boete op papier alweer uitgegeven zijn?
De overheid heeft nog steeds vinyl liggen van Neerlands Hoop.

Met name het stukje over geld (van de LP Neerlands Hoop In Bange Dagen):
"GELD, het klinkt naar poep en er kleeft bloed aan van geweld, de arme is de lul en de rijke is de held met GELD". Sorry kon het even niet laten..

Bram en Freek hadden het goed in de smiezen, vroeger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
[...]
Die Siemens lijkt me mooi maar goeie genade da's wel een heleboel geld zeg. Die gaat het niet worden. De spaarrekening is al geplunderd de laatste tijd.
Kan het me voorstellen, maar als je afgaat op de adviesprijs: dit is pure fantasie van Siemens' kant. De winkelprijs ligt op iets van 2/3 daarvan-- dat scheelt dus flink.

Het genoemde model heeft trouwens ook een hotfill functie, maar helaas heb ik zelf geen zonneboiler en maak ik er dus geen gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:39:
@_JGC_, Jij betaald geen wegenbelasting voor je diesel?

Ik rij overigens ook oudere auto's waarbij je weinig afschrijving meer hebt. Maar het is vrij simpel, niet iedereen kan dat doen, er zullen toch ook eens nieuwe auto's gekocht moeten worden. M.a.w. er is wel degelijk afschrijving, gemiddeld genomen voor het Nederlandse wagenpark.

1 op 1 de auto met de trein vergelijken, alle kosten meegerekend is een auto doorgaans nog steeds duurder. Voor mij niet, want ik heb een carpooler die bijdraagt, terwijl ik de goedkoopst mogelijke auto rij qua maandlasten/verbruik.
(en dan hebben we nog niet gesproken over het feit dat een klein foutje kan betekenen dat ik 2000 euro kan afschrijven, dat soort (financiele) risico's heb je niet met de trein)

Hoe dan ook. slechte ontwikkeling dat OV duurder wordt.
Zoals ik aangaf: autogebruik is goedkoper, autobezit is hetgeen dat het duur maakt.

Zolang OV je vooral in provincies als Friesland vnml brengt van waar je niet bent naar waar je niet naartoe wilt op tijden dat het niet uitkomt, zal een auto hier noodzaak blijven. Nu is Langezwaag gezegend met 2 buslijnen die samen om het halfuur door het dorp rijden, maar ik ken ook de dorpen die eens per uur een belbus kunnen krijgen die ze dan ook 2 uur vantevoren moeten reserveren.

Of ik nu met OV ga of met de auto, beide keren betaal ik wegenbelasting en verzekering voor mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Duurzaamheid: schaf je routines af (wasdag bijvoorbeeld) en richt je op de natuur (weer en weerbericht.).

Investering: meer kleding en linnengoed. Probleem (niet hier): geen mogelijkheid om buiten te drogen.

hier was tijdens de paasdagen een stevige discussie over ;)

Resultaat: we gaan het proberen!

Idem voor de dagelijkse afwas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie eerste zin, hier is het wasdag als de boiler 60c hit.
anders gewoon inderdaad van de stapel pakken
de afgelopen week is alle beddegoed weer eens in de kookwas geweest, dat is als de boiler de 90c hit
;-)
volg de natuur, what else ?
anno 2014 : ik eis nu ... en krijg fossiel, jouw was schoon, de omgeving vuil en stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Leuk! Hier ook. Maar dan met het oog op de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De hele morgen is het al zonnig in Nederland behalve op de Veluwe waarboven spontaan wolken ontstaan. Nu regent het zelfs flink in Apeldoorn. Niet eerlijk! :(

zo, dat moest er even uit.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:32:
De hele morgen is het al zonnig in Nederland behalve op de Veluwe waarboven spontaan wolken ontstaan. Nu regent het zelfs flink in Apeldoorn. Niet eerlijk! :(

zo, dat moest er even uit.
Hahaha, ja die natuur. Die doet maar wat ze wilt.

Maar wat regen betreft, hier mocht wel weer wat mogen vallen. Het is erg droog in de grond en da's ook nie goe ;)

Tot nu toe hebben wij als PV-ers niets te klagen gehad, dacht ik zo.
Nu willen de plantjes en al de diertjes ook wel weer eens wat.

Een kwestie van eerlijk delen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:39:
[...]

Hahaha, ja die natuur. Die doet maar wat ze wilt.

Maar wat regen betreft, hier mocht wel weer wat mogen vallen. Het is erg droog in de grond en da's ook nie goe ;)

Tot nu toe hebben wij als PV-ers niets te klagen gehad, dacht ik zo.
Nu willen de plantjes en al de diertjes ook wel weer eens wat.

Een kwestie van eerlijk delen.. :+
Klopt de regentanks zijn aardig leeg en voor de PV freaks ;) Jullie panelen moet schoon gespoeld worden want er zit me een zandlaag op.
Bij ons teminste wel als ik naar de auto kijk, die begint nu een zand/mokka kleur (staat al weer 2 weken stil dus ook de ramen doen mee) te krijgen terwijl hij toch echt diepzwart is

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:42:
[...]

Klopt de regentanks zijn aardig leeg en voor de PV freaks ;) Jullie panelen moet schoon gespoeld worden want er zit me een zandlaag op.
Bij ons teminste wel als ik naar de auto kijk, die begint nu een zand/mokka kleur (staat al weer 2 weken stil dus ook de ramen doen mee) te krijgen terwijl hij toch echt diepzwart is
Nu je het zegt: ramen lappen alleen tijdens regenbuien. Scheelt een hoop water en werk. Auto wassen is hier niet aan de orde. Ook dat regelt de natuur wel voor ons ;) Gewoon een jas aan doen, als je het toch wilt doen.

Een wasstraat is hier absoluut taboe!

p.s. Ik zit net een debat te volgen op Politiek24 over de WMO. Misschien een spaarrekening openen NAAST je pensioenaanspraken? Tjonge tjonge, wat een gelul.

Ik ben GEEN voorstander van de PVV, maar Agema had wel een mooie opmerking: "wat als je nu de overhead zou aanpakken en hierop zou bezuinigen? Dan had je al deze discussies niet nodig. Dit zou eenzelfde besparing kunnen opleveren".
De staatssecretaris had hier niet echt een antwoord op, nou ja, een ontwijkend antwoord. Fail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:36:
[...]

Zoals ik aangaf: autogebruik is goedkoper, autobezit is hetgeen dat het duur maakt.

Zolang OV je vooral in provincies als Friesland vnml brengt van waar je niet bent naar waar je niet naartoe wilt op tijden dat het niet uitkomt, zal een auto hier noodzaak blijven. Nu is Langezwaag gezegend met 2 buslijnen die samen om het halfuur door het dorp rijden, maar ik ken ook de dorpen die eens per uur een belbus kunnen krijgen die ze dan ook 2 uur vantevoren moeten reserveren.

Of ik nu met OV ga of met de auto, beide keren betaal ik wegenbelasting en verzekering voor mijn auto.
Ik neem aan dat je snapt dat appels en peren vergelijken is? Jouw uitgangspunt is dat het niet erg duur is om auto te rijden want je hebt die auto toch al staan (het autobezit wat je noemt). Dat snap ik, dat is voor mij ook zo. Maar het is geen eerlijke vergelijking. Voor de NS zou het namelijk ook niet zo duur zijn om je te vervoeren met als uitgangspunt dat de treinen al hebben staan en de sporen toch al hebben liggen :+

Heb je voor 1 doel (te denken aan woon-werk verkeer) een vergelijking tussen OV en auto, dan komt de auto maar zelden goedkoper uit, plus dat het ook nog eens een initiele investering vergt (aanschaf).
Dat de auto soms praktischer is door gebrekkige OV aansluitingen is niet zo gek, maar ik had het over de financien.

Jij rekent verder alsof het normaal is dat je al een auto bezit (met de bijbehorende kosten) maar ik ken genoeg mensen (vooral in de stad) die geen auto hebben, en het zou ook volslagen onzin zijn als zij een auto zouden kopen. Kosten van autobezit zijn wel degelijk relevant.
Veel van hun hebben wel een Greenwheels achtig abbootje, dat ze altijd wel een auto kunnen pakken voor die enkele keer, en dus niet de kosten van het autobezit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik ken geen mensen die geen auto hebben ....... O ja 1 mijn zoon van 18 die net zijn rijbewijs heeft en mijn auto geregeld leent ipv op zijn levens gevaarlijke scooter te stappen.....

Stelling "Het Bezit" is niet noodzakelijk onduurzaam.

Indien je minimaal 1x per week de auto echt nodig hebt (moeder bezoeken, vader halen, kunnen zelf ook niet met ov) is een greenwheels abbo al snel veel te duur (of geen optie ivm 4wd en 2000kg trekken). Jammer dat het bezit juist duur is ipv gebruik. Anders had ik geld over om een kleine elektrische auto te kopen voor woon-werk? gemiste kans.

In de stad geen auto bezitten is logisch, geen parkeer ruimte en OV is fijnmazig. (Bij ons dorp verdwijnt die enkele zwaar bevochten bus halte weer, te lastig in te passen in het nieuwe weg ontwerp...)
Het wonen in de stad is ook een stuk duurder, dus daar ben je ook je kosten al aan kwijt. Wel vreemd eigenlijk dat het wonen in de stad duurder is terwijl je er zoveel minder voor krijgt .... ruimte.

Wat wil ik hier mee zeggen ? De auto (of een vergelijkbaar individueel vervoer) zal nooit verdwijnen. We moeten gewoon zorgen dat het ding duurzaam wordt aangedreven en gemaakt. En mogelijk ook nog via een betaalbaar abbo/lease systeem, dat kan niet duurder zijn als zelf een auto bezitten.

Volgens mij kunnen veel van die "niet auto bezitters" best jaloers op de "wel auto bezitters" maar kunnen ze de kosten er niet "bij" hebben. Slechts weinigen zullen principieel auto loos zijn en zelfs die gaan om als ze er achter komen dat het echt een noodzaak kan zijn. (binnen onze perceptie van een comfortabel / leefbaar bestaan).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En dan heb je het over de auto. Je bedoelt het bezit van een auto, dusszzz.

Mijn stelling is: "Bezit is altijd niet duurzaam". (voor alle bezit).
Ik wordt er altijd weer mee geconfronteerd. De bottom line is: óf je bezit heeft na een periode geen waarde meer in de maatschappij, óf je bezit heeft na een periode geen waarde meer voor jou.

Kom maar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:14:

En dan heb je het over de auto. Je bedoelt het bezit van een auto, dusszzz.

Mijn stelling is: "Bezit is altijd niet duurzaam". (voor alle bezit).
Ik wordt er altijd weer mee geconfronteerd. De bottom line is: óf je bezit heeft na een periode geen waarde meer in de maatschappij, óf je bezit heeft na een periode geen waarde meer voor jou.

Kom maar... :)
Het spijt me maar met dat soort communistisch geleuter kan ik niet in mee gaan.

Geen waarde voor de maatschappij (en mij!) : Recyclen. (Afval bestaat niet)
Geen waarde meer voor mij: Verkopen op marktplaats.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

en ook qua werk weg uit de (semi-)duurzame energiesector.
Hé kijk aan, ik dacht dat het nog op uitleen basis was, misschien je profiel wat aanpassen (zakelijk)?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iets bezitten is vaak zeer onaantrekkelijk. Dan heb ik het niet over aandelen of hele ondernemingen bezitten. Een huis bezitten kan aantrekkelijk zijn maar dat kan ook tegenvallen (zie de laatste jaren). Alle andere vormen van bezit voegen weinig toe, en zijn vaak onaantrekkelijk. Auto's zijn het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet, loopt aan alle kanten geld uit in principe. En ja, ben een redelijke petrolhead, had eerst drie auto's, nu nog maar twee met lage lasten.

Neemt niet weg dat ik het wel eens ben met de vorige twee posts van WoudseHoeve.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 23-04-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:23:
[...]

Het spijt me maar met dat soort communistisch geleuter kan ik niet in mee gaan.

Geen waarde voor de maatschappij (en mij!) : Recyclen. (Afval bestaat niet)
Geen waarde meer voor mij: Verkopen op marktplaats.
Dat gebeurt hier ook. Maar communistisch geleuter? Maar het punt is dat je vaak dingen aanschaft die je niet echt nodig hebt en dat is zonde. Dan hoef ik ook anderen met die zooi niet op te schepen.
Dat kapitalistisch geleuter, daar kan ik ook moeilijk in meegaan....

Jammer dat je nog steeds in hokjes denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De milieu/efficiency kwestie hangt dan ook af van de verhouding tussen productie en gebruik. Indien de productie erg zwaar weegt in de mileuschade, dan is idd een taxi-systeem zinniger waarbij de auto extreem intensief gebruikt wordt (zit je nog wel met het probleem dat je arbeid verspilt, nl de chauffeur - die ook weer het milieu belast met CO2/etc). Of Greenwheels, waar dit probleem niet speelt.

Als het gebruik de meeste schade veroorzaakt, dan maakt het weinig uit of je je vervoersmiddel deelt (niet als in carpooling, maar als in Greenwheels, taxi's etc) of individueel in eigendom hebt.

Maar een ander punt is dat auto's na 300-400.000 km rijp voor de recycling zijn, of ze nou intensief of niet-intensief gebruikt zijn maakt (nauwelijks) uit. Als drie mensen weinig rijden in hun eigen auto, en ze na vijftien jaar en 300.000 km bij de demontage inleveren, of met zijn drieen een Greenwheels auto delen die in vijf jaar dit aantal haalt en 2x wordt vervangen, heb je aan het eind van de rit evenveel auto's geproduceerd en gerecycled, en evenveel kilometers gereden. Het Greenwheels systeem is enkel kunstmatig (financieel) zinnig omdat er per tijdsduur belasting wordt geheven ipv per kilometer. Het *principe* van de MRB belasting zorgt er enkel voor dat er een prikkel is om auto's intensiever te gebruiken, niet dat er minder auto's worden geproduceerd. Wel zorgt het voor minder parkeerbehoefte :)

[ Voor 49% gewijzigd door Dreamvoid op 23-04-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:28:
Hé kijk aan, ik dacht dat het nog op uitleen basis was, misschien je profiel wat aanpassen (zakelijk)?
Welk profiel? Ik dacht dat ik mijn Tweakersprofiel helemaal leeggemaakt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:03:
Ik ken geen mensen die geen auto hebben ....... O ja 1 mijn zoon van 18 die net zijn rijbewijs heeft en mijn auto
Volgens mij kunnen veel van die "niet auto bezitters" best jaloers op de "wel auto bezitters" maar kunnen ze de kosten er niet "bij" hebben. Slechts weinigen zullen principieel auto loos zijn en zelfs die gaan om als ze er achter komen dat het echt een noodzaak kan zijn. (binnen onze perceptie van een comfortabel / leefbaar bestaan).
Hier is er één. Geen auto, geld zat. En ook nog heel gelukkig. En dat al sinds 1985, toen mijn laatste auto buiten mijn schuld total loss gereden werd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:03:
Ik ken geen mensen die geen auto hebben ....... O ja 1 mijn zoon van 18 die net zijn rijbewijs heeft en mijn auto geregeld leent ipv op zijn levens gevaarlijke scooter te stappen.....

Indien je minimaal 1x per week de auto echt nodig hebt (moeder bezoeken, vader halen, kunnen zelf ook niet met ov) is een greenwheels abbo al snel veel te duur (of geen optie ivm 4wd en 2000kg trekken). Jammer dat het bezit juist duur is ipv gebruik. Anders had ik geld over om een kleine elektrische auto te kopen voor woon-werk? gemiste kans.
Ben wel eens met jouw verhaal. Ik heb nog even naar de Greenwheels gekeken, maar dat is eigenlijk ook vrij duur als je regelmatig op pad moet.

Wat jij ook zei, als auto's goedkoper zijn zou ik meteen een "betere" wagen kopen die energie-zuiniger/efficienter is. Maar niet alleen goedkoper, ook moeten de mogelijkheden voor het gebruik ervan niet beperkend zijn... bijv. elektrisch rijden dat je dan niet halverwege de reis al in narigheid zit of je de range wel haalt van heen en terug... omdat er nergens een oplaadpunt zit. Nu wordt dat wel langzaam steeds wat beter geregeld heb ik het idee.

Zeker als je in de stad woont of dicht erbij en je doet ook 95% van alle dagelijkse werkzaamheden in dezelfde omgeving... tja waarvoor heb je dan nog een auto nodig. Als ik naar mezelf kijk is waar ik woon het allemaal maar heel slecht ontsloten. De verbinding met de enige stad in de buurt (Doetinchem) is wel goed te doen per auto, maar per fiets is het ronduit dramatisch. De routes die je dan zou willen fietsen, liggen overal geen fietspaden en overal waar het wel ligt, liggen de fietspaden dwars door drukke landweggetjes (waar men zo onbenullig 100kmh rijdt waar je niet echt veilig van voelt) of met complete omwegen van 30-50% extra km's. Niet echt waarvan je zegt "goh laat ik ff lekker de fiets nemen". OV is ook dramatisch, wel elk half uur, maar slechte aansluiting op bijv. de trein. 's Morgens in de spits ben je sowieso wel een half uur extra kwijt, 's avonds ook.

Eerder was het nog erger zelfs, toen woonde ik nog in Dinxperlo. Daar kwam de bus 1x per uur (in de spits elk half uur) en moest je altijd 25min wachten op de trein, met veel geluk zonder storingen wat op de Achterhoekse trajecten niet vreemd is, toen niet en nu nog steeds niet. Immers het drukst bereden enkel spoor van NL in vervoersaantallen. Dan vervolgens overstappen in Arnhem Velperpoort op de bus die dan gelukkig daar wel elke 5min kwam. Met de auto kostte je het ongeveer 50min, met het OV minimaal 1,5uur en eigenlijk door het missen van aansluiting vrijwel altijd gewoon 2 uur.
Toen later ging ik naar een andere school en had ik niet meer de bus nodig van elke 5min in Velperpoort, maar de trein naar Zutphen. Natuurlijk ook vrijwel nooit aansluiting en toen kwamen ze op het briljante idee om de bus niet tot Doetinchem te laten rijden (waar de trein elk half uur vertrekt) maar slechts tot station Terborg. Waar de trein alleen in de spits elk half uur kwam (tussen 7.30 en 9.00 uur en 's avonds tussen 17.00 en 18.30 zo'n beetje) en daarna slechts om het uur. Ja dat was altijd een geklooi zeg, want ik moest ook lang niet altijd om 9u weg zijn vanaf Terborg en 's avonds kwam ik ook veelal later daar aan. Het missen van aansluiting was kort gezegd: nogal zuur.

Simpelweg was het zo:
- vertrek huis: 5 min lopen naar bushalte
- vertrek naar station Terborg: 20min
- trein aansluiting: rennen ... trein gemist: 50-55min wachten of in de spits de volgende bus/trein nemen naar het eerstvolgende station en daar je opties bekijken
- trein Terborg-Doetinchem -> geen vertraging tot Arnhem? dan 40min trein en aansluiting op volgende ... wel vertraging: geheid weer 15min wachten op Velperpoort
- trein Velperpoort Zutphen duurt ongeveer 10min
- dan nog lopen vanaf station naar school: ±10min

De terugreis miste ik wel vaker de aansluiting in Terborg. Ipv dan daar een half uur op de bus te wachten ging ik dan maar liever door naar Varsseveld waar je met veel geluk en 10min wachten nog de schampende Buurtbus kon nemen. Dan was ik ongeveer 15min later thuis t.o.v. de gemiste aansluiting, maar had ik iig nergens heel lang moeten wachten... want wachten is altijd oersaai.

Zo heb ik ook eens moeten afstuderen in Lienden en vanaf Dinxperlo vertrekken. Nou met de auto was dat 1,5 uur incl. kleine spits. Met het OV was dat 3-3,5 uur enkele reis, standaard vertraging in mee gerekend. De tering zeg, daar word je echt niet blij van zal ik verklappen. Dag in dag uit 6-7 uur OV, 8 uur werken en nergens meer tijd voor. Toevallig net even op 9292ov gekeken, diezelfde reis is nu alweer 40min korter gemaakt... mooi dat het kan, maar heb er nu niets meer aan. Een enkele reis kost huidig 17 euro, 34 euro heen en weer per dag.
Daar kan je een fijne wagen voor rijden volgens mij of in elk geval in de buurt van die prijs en je bespaart in elk geval een heleboel tijd. Met regelmatig overstappen kan je ook maar bar weinig doen, zo ook in een schommelende (buurt)bus, waar je echt je riem (i.g.v. de buurtbus) nodig hebt omdat die ouwe opa's wel van schampen houden. >:) >:)

Toen ik mn auto kocht omdat ik naar Zeddam verhuisde en de aansluiting daar ook niet heel goed was, heb ik nog wel eens de auto geparkeerd bij station Wehl (15min rijden met auto), maar dan had de trein heel vaak vertraging of zelfs overstappen in Zevenaar. Toen ook nog wel eens bij station Zevenaar geparkeerd, maar altijd heel erg druk (zowel op de parkeerplaats als op de snelweg ernaar toe) en natuurlijk ook maar 2 haltes tov Velperpoort... dat ik op een gegeven moment zoiets had van "bekijk het maar". Wat heeft het nog voor zin om een dure wagen te hebben, moeilijk te doen om eerst een station te bereiken, dan mogelijk alsnog veel vertraging op te lopen... terwijl de afstand amper meer is als je de hele weg met je auto doet. Daar mist een hoop logica.

Nee dan kan je beter maar een auto nemen, wellicht stukken duurder, maar die godganse tijdverspilling die je telkens hebt, de ergernis van het missen van aansluitingen of standaard vertraging op hetzelfde traject, dat is de meerprijs alleen al waard. Sindsdien eigenlijk ook nooit meer het OV genomen. Van het snel opgeven ben ik niet, maar 6 jaar dieptrieste ergernissen vond ik wel genoeg. En als een auto goedkoper kan, mag dat natuurlijk altijd. Voor mij voorlopig geen OV meer in elk geval of de baas moet het graag willen EN financieren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-10 21:43
He plaatsgenoot....

Ik kan de ervaringen onderschrijven. OV is mooi.... in het westen/randstad. Hier in het oooost'n is het echt minder ideaal. Sneller op de fiets dan met de bus.

Nu m'n electrische scooter weer eens gangs maken...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Maasluip schreef op zondag 20 april 2014 @ 08:55:
[...]

Vandaag antwoord van E.on gehad.
Na m'n komende jaarafrekening wordt het voorschot opnieuw bepaald. Dit mag ik dan *12 doen en in 1x vooraf betalen.

Denk zelf dat ik na het bepalen van het voorschot eerst een telefoontje ga doen om m'n voorschot naar het minimum van €5,- te zetten. Vervolgens een dag later nog een telefoontje om die 5*12=60 euro in 1x vooraf te voldoen.
Eens zien of dat gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
kockie schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:17:
He plaatsgenoot....

Ik kan de ervaringen onderschrijven. OV is mooi.... in het westen/randstad. Hier in het oooost'n is het echt minder ideaal. Sneller op de fiets dan met de bus.

Nu m'n electrische scooter weer eens gangs maken...
Haha, ja en jij woont denk ik dan nog iets meer buitenaf dan ik in Zeddam toch?
Bedoel voor de bus moest ik hier slechts 5min lopen ongeveer, dat is dan nog te doen. En in zoverre dat je er van op aan kon dat de buschauffeur niet eerder in sHeerenberg was vertrokken, kon je altijd wel van een vaste tijd uitgaan... ±5min marge zonder al te veel wachttijd.

OV is mooi overal waar het altijd minimaal binnen een half uur opnieuw komt, ook buiten de spits. Want hoe vaak is het niet dat je met de trein naar Arnhem ging en zelfs geen staplek meer had. Ja dan kan die trein wel elk half uur komen, maar deed je er gewoon nog steeds een uur langer over omdat je 1 trein moest overslaan. Nogal wtf vond ik altijd. 8)7
Of als de vertraging weer eens zover was opgelopen dat ie in Zevenaar niet meer verder reed. Leuk in de spits hoor, zo onbenullig veel mensen dat de volgende trein het nooit meer aankon. Ik heb wel vaker gehad dat ik 2 treinen heb laten gaan en pas de 3e kon nemen. Daar sta je dan te balen voor de 3e keer die week.

Best wel zot op die paar kilometers dat de boel zo vertraagd is. Want wat is het nou hemelsbreed van Dinxperlo naar Arnhem (50km denk ik ongeveer) of van Zeddam naar Arnhem ±30km.
Maar anderzijds: enkel spoor van Winterswijk tot Zevenaar, plus het mengen van de Betuweroute (goederenvervoer van ellenlange treinen) op normaal dubbel spoor vanaf Zevenaar, plus dan nog de trein van Zutphen op hetzelfde dubbelspoor tussen Arnhem CS en Arnhem Velperpoort is natuurlijk ook wel vragen om problemen. Nog best knap dat het ook 20% van de tijd zonder vertraging kon. haha 8)7

Ja vroeger was iig lang niet alles beter. Ik vind het echt een waar genot nu ik met de auto kan. Ondanks dat ik toen nog OV-jaarkaart had en gratis kon reizen, heb ik de laatste 3 jaar van mn opleiding nooit meer overwogen om het OV te nemen. Reden lijkt me duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Even een ander onderwerp, net een boek van Gerhard Hormann uitgelezen. De titel "Helemaal vrij, doorwerken tot je 67-ste is helemaal niet nodig". Een boek naar m'n hart, ik wil ook de keuze hebben op mijn 60-ste.
Ik was al bezig met het aflossen van mijn "aflossingsvrije" hypotheekdeel en de energiekosten zijn nu ook aardig onder controle (ongeveer €15,- per maand).
Vooral de tips, observaties en opmerkingen in het boek zijn het lezen van het boek waard. (opmerking van zijn zoon: we lijken wel arm. Nee zoon, andere mensen lijken rijk)
Helemaal zijn voorbeeld volgen doe ik niet, ik trek ook mijn eigen plan. Maar voor iedereen die de regie over zijn eigen leven wil terug krijgen is dit boek (en zijn vorige) een aanrader. (en nee, ik heb geen belang bij de verkoop)

edit: vind ik net: http://www.refdag.nl/nieu..._een_soort_sport_1_752432

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 23-04-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Belasting betalen over je krop sla uit je eigen (duitse) moestuin.
(maar dan voor PV)
Niet te geloven toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@drielp,

energiekosten hier ook op bijna 0 (begonnen eind 2011)
En vervolgens 2021 de rest.......
dan maar eens weer kijken wat de politiek heeft bedacht om...... :)

Maar alleen het idee al........Onbetaalbaar

[ Voor 19% gewijzigd door BenEco op 23-04-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
wmeester schreef op woensdag 23 april 2014 @ 08:30:
[...]

Nog niets.

Heb uiteraard donderdag gebeld, toen was het verhaal dat ze 10 tot 20 dagen deden over een vraag zoals ik die had gesteld. Weer een nieuwe smoes dus.

Ik ga vandaag weer bellen en vragen hoe het ermee staat, de 20 dagen zijn inmiddels voorbij.

Over die 500 m3 in het voorgaande jaar: daar heb ik nog een troef voor achter de hand. Mijn verbruik was vorige jaar namellijk ook minder dan 500 m3, alleen was dat bij een andere energieleverancier. Dat kunnen ze dus niet weten. Uiteraard heb ik de facturen van de vorige energieleverancier opgeslagen.

en ik heb een mail van de leverancier waarin staat:

"Wel wil ik hierbij laten weten dat het capaciteitstarief anders is bij een verbruik van minder dan 500 m3. Wanneer je minder dan 500 m3 verbruikt hebt word je tegen het juiste lagere capaciteitstarief gefactureerd op je jaarnota."
Ik kan in de ACM regelingen ook niet vinden dat het tarief vooraf bepaald wordt. En als het er niet in staat, dan is het dus niet zo.

Standaardjaarverbruik is eindstand minus beginstand, daaroverheen een calorische correctie en wat gefreubel met een jaarcurve voor jouw tariefgroep. Wanneer de periode dan ook nog 300 dagen beslaat én januari en februari bevat, wordt het sjv opnieuw bepaald door de netbeheerder.

Het captarief is afhankelijk van je standaardjaarverbruik, niet van je jaarverbruik. Da's een vervelende nuance.

Wat ik vanmiddag van Liander heb begrepen:
- ze bepalen je sjv het nadat ze de standen van je leverancier hebben gekregen.
- er zit altijd een jaar vertraging in de facturering van je captar.

En dat laatste is m.i. niet zoals het in de wet staat (wet = Informatiecode ACM, da's nl .de uitwerking van de wet)

De specialist van consuwijzer gaat mijn punten van kritiek meenemen in de volgende versie van de informatiecode.

Meanwhile heb ik dus nog een akkefietje met Greenchoice wanneer ze volharden in hun uitleg, nl. dat het captar voor de komende verbruiksperiode afhankelijk is van het sjv zoals dat berekend werd na afloop van de laatste verbruiksperiode.

Met andere woorden: als je eenmaal onder de 500m3 duikt, ben je de sjaak, want meestal kom je er nooit meer boven. Zwaai maar even naar je 50,-.

Nee, we zijn nog niet klaar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Inderdaad, € 50,- volgens de nieuwe tarieven. Oude tariefblad Liander ("per 1 augustus 2013") heeft het over € 55,- (€ 55,1034 om precies te zijn).

Huh, op de website van Liander € 50,- verschil. Volgens het tariefblad (pdf) op diezelfde website is € 55,- verschil. (Verschil tussen <500 en =>500 m3 per jaar). Ik snap het niet meer.

[ Voor 228% gewijzigd door Dre op 23-04-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:21:
[...]

Welk profiel? Ik dacht dat ik mijn Tweakersprofiel helemaal leeggemaakt had.
Tja als je zo in de sociale media actief bent vergeet je er nog wel eens een ;)
Het was een zakelijk profiel, hint genoeg?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
01-09-2014 ontvang ik mijn jaarafrekening.

Heb van zowel Enexis als van Essent een schriftelijke bevestiging dat ik dit jaar in het <500m3 tarief zal vallen.
(is trouwens mijn eerste jaar beneden de 500m3)
Mijn bevindingen zal ik hier Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar tzt posten.

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 24-04-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:18:
Even een ander onderwerp, net een boek van Gerhard Hormann uitgelezen. De titel "Helemaal vrij, doorwerken tot je 67-ste is helemaal niet nodig". Een boek naar m'n hart, ik wil ook de keuze hebben op mijn 60-ste.
Ik was al bezig met het aflossen van mijn "aflossingsvrije" hypotheekdeel en de energiekosten zijn nu ook aardig onder controle (ongeveer €15,- per maand).
Vooral de tips, observaties en opmerkingen in het boek zijn het lezen van het boek waard. (opmerking van zijn zoon: we lijken wel arm. Nee zoon, andere mensen lijken rijk)
Helemaal zijn voorbeeld volgen doe ik niet, ik trek ook mijn eigen plan. Maar voor iedereen die de regie over zijn eigen leven wil terug krijgen is dit boek (en zijn vorige) een aanrader. (en nee, ik heb geen belang bij de verkoop)

edit: vind ik net: http://www.refdag.nl/nieu..._een_soort_sport_1_752432
Hier in 2005 dezelfde keuzes gemaakt en dat bevalt nog steeds prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 april 2014 @ 22:14:
Belasting betalen over je krop sla uit je eigen (duitse) moestuin.
(maar dan voor PV)
Niet te geloven toch?
Duitse moestuin? Ik had op FB een aantal mensen die compleet in paniek hierdoor waren, omdat er ook grof moest worden betaald voor zaden van 2 of 3 bedrijven. Zelf zaad laten schieten e.d. zou dan niet meer mogen, incl. verbod, controle en boetes daarop.

Mja ik geloof dat dmv petitie-acties dit punt voor nu van de baan is in NEEderland.
Schinnen-groen schreef op donderdag 24 april 2014 @ 08:05:
[...]

Hier in 2005 dezelfde keuzes gemaakt en dat bevalt nog steeds prima!
Tja aflossen zou je toch eigenlijk altijd zo snel mogelijk moeten doen. Geeft een normaal mens denk ik een hoop rust, anders moet je nog steeds voor een groot deel voor je aflossing werken. mja daar gaat het natuurlijk ook over in dat boek denk ik dan.

Wat een groot punt is voor veel mensen is dat ze de moeite niet nemen om het uiteen te zetten op papier en er bewust en objectief naar te (willen) kijken. Zoals een kennis van mij moest en zou een koophuis kopen en dat gun ik hem ook van harte. Tegen beter weten in en alle adviezen in de omgeving in de wind geslagen kwam er een maximale hypotheek... je weet wel, zo'n eentje waar je minimaal 30jaar over doet om af te lossen. Nu is zijn vrouw ziekelijk geworden en hebben ze een probleem... tegen heug en meug moeten ze dan werken met alle nadelen van dien. Even snel verkopen zit er niet in, ze hebben inmiddels een jong gezinnetje gesticht en de huizenmarkt is natuurlijk ook nog steeds dramatisch. Daar zit je dan met je veel te hoge hypotheek. Zij kan en wil niet autorijden en werkt buiten hun woonplaats, dus mijn kennis moet dr dan ook telkens nog brengen en ophalen. man man man... gedoe hoor, maar gewoon niet goed uitgedacht.. wel naar het doel gekeken, maar niet op welke manier je er komt en of het allemaal wel realistisch haalbaar is.

Denk dat er maar vrij weinig mensen bewust kijken. Eigenlijk hetzelfde met energie(verbruik) en heel veel andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
marcel87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:12:Wat een groot punt is voor veel mensen is dat ze de moeite niet nemen om het uiteen te zetten op papier en er bewust en objectief naar te (willen) kijken. Zoals een kennis van mij moest en zou een koophuis kopen en dat gun ik hem ook van harte. Tegen beter weten in en alle adviezen in de omgeving in de wind geslagen kwam er een maximale hypotheek... je weet wel, zo'n eentje waar je minimaal 30jaar over doet om af te lossen. Nu is zijn vrouw ziekelijk geworden en hebben ze een probleem... tegen heug en meug moeten ze dan werken met alle nadelen van dien. Even snel verkopen zit er niet in, ze hebben inmiddels een jong gezinnetje gesticht en de huizenmarkt is natuurlijk ook nog steeds dramatisch. Daar zit je dan met je veel te hoge hypotheek. Zij kan en wil niet autorijden en werkt buiten hun woonplaats, dus mijn kennis moet dr dan ook telkens nog brengen en ophalen. man man man... gedoe hoor, maar gewoon niet goed uitgedacht.. wel naar het doel gekeken, maar niet op welke manier je er komt en of het allemaal wel realistisch haalbaar is.
Ik vind jouw kennelijke oordeel over deze situatie wel wat kort door de bocht. Hadden deze kennissen uberhaupt de optie om iets acceptabels te huren? Niet iedereen woont 10+ jaar op dezelfde terp en heeft daardoor toegang tot sociale woningbouw.

Was het probleem van deze man minder groot geweest als er niet 100% maar 80-90% was geleend? Als je partner ernstig ziek wordt zal het vrijwel altijd moeilijk zijn om de woonlasten te dragen. Bepalend is ook hoeveel huis je kan kopen op 1 inkomen; dat valt volgens mij vaak erg tegen. Je wilt je kinderen ook niet grootbrengen in een achterstandsbuurt met ditto school. /offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Terpen Tijn schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:21:
Je wilt je kinderen ook niet grootbrengen in een achterstandsbuurt met ditto school. /offtopic
En op die manier blijven achterstandsbuurten achterstandsbuurten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:48:
[...]

En op die manier blijven achterstandsbuurten achterstandsbuurten...
Haha, ik zat net hetzelfde te denken.
En als we er met z'n allen naar toe zouden verhuizen, was het geen achterstandsbuurt meer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

marcel87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:12:

maximale hypotheek... verhaal

Denk dat er maar vrij weinig mensen bewust kijken.
Bij het afsluiten van de vorige hypotheek ook een aantal "adviseurs" bezocht.
Het eerste wat ze uitrekenen in een gesprek is het maximale leenbedrag........
Tja als je altijd maar voor het geld/bezit/spullen gaat ga je meestal ook voor het maximale leenbedrag.

Toen we telkens vertelden dat we maar 50% wilde hebben van wat maximaal berekend was, was er maar 1 die instemmend knipte en geen opmerkingen maakte.
De andere vertelden allemaal een verhaal wat neerkwam dat we ook wel naar een groter huis (lees duurder) konden kijken want er was nog genoeg ruimte over..........

Mensen worden ook "lekker gemaakt" in die "advies" gesprekken, en veel mensen kunnen dit niet weerstaan. Hier weten er al vele wie er meestal het beste van wordt als je er in mee gaat.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen hebben we de jaarafrekening voor ons drinkwater ontvangen.
Mooi weer wat m3 bespaard t.o.v. een jaar ervoor.

Ik zie dat de overheid wat correcties heeft aangebracht vanaf 1-1-2014:
De belasting op het drinkwater is verdubbeld t.o.v. vorig jaar: van 0,1650 naar 0,3300 per m3.
Verhoging belasting dus 100%.
Het vastrecht is verhoogd met 2%.
De kosten voor 1 m3 drinkwater met 2%.

Dat is weer mooi voor de overheid ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:15:
[...]

Bij het afsluiten van de vorige hypotheek ook een aantal "adviseurs" bezocht.
Het eerste wat ze uitrekenen in een gesprek is het maximale leenbedrag........
Tja als je altijd maar voor het geld/bezit/spullen gaat ga je meestal ook voor het maximale leenbedrag.

Toen we telkens vertelden dat we maar 50% wilde hebben van wat maximaal berekend was, was er maar 1 die instemmend knipte en geen opmerkingen maakte.
De andere vertelden allemaal een verhaal wat neerkwam dat we ook wel naar een groter huis (lees duurder) konden kijken want er was nog genoeg ruimte over..........

Mensen worden ook "lekker gemaakt" in die "advies" gesprekken, en veel mensen kunnen dit niet weerstaan. Hier weten er al vele wie er meestal het beste van wordt als je er in mee gaat.
Maar dat was de tijd dat de provisie van de adviseurs evenredig was met de hoogte van de hypo.
Hetzelfde meegemaakt.

Nu zou dat niet meer kunnen vanwege veranderde regelgeving.

Hahaha, we kregen bij de Hypotheker in die tijd als kadootje een gratis adviesgesprek-met-berekening door hun financial planner.
Nou, die heeft een middagje bijscholing gehad!

Ik heb zijn excelsheet bewaard om als non-voorbeeld te kunnen gebruiken.

Hopelijk zijn er geen mensen ingetrapt, denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Schinnen-groen schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:53:
[...]

Haha, ik zat net hetzelfde te denken.
En als we er met z'n allen naar toe zouden verhuizen, was het geen achterstandsbuurt meer. >:)
Jij en JeroenH hebben in deze natuurlijk WEL het goede voorbeeld gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Terpen Tijn schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:56:
Jij en JeroenH hebben in deze natuurlijk WEL het goede voorbeeld gegeven?
Ik woon in een normale wijk, in huis waarvoor we ons niet over de kop geleend hebben. Op één salaris kunnen we het een flinke tijd uitzingen. Dus, als je dat bedoelt, jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:16:
Vanmorgen hebben we de jaarafrekening voor ons drinkwater ontvangen.
Mooi weer wat m3 bespaard t.o.v. een jaar ervoor.

Ik zie dat de overheid wat correcties heeft aangebracht vanaf 1-1-2014:
De belasting op het drinkwater is verdubbeld t.o.v. vorig jaar: van 0,1650 naar 0,3300 per m3.
Verhoging belasting dus 100%.
Het vastrecht is verhoogd met 2%.
De kosten voor 1 m3 drinkwater met 2%.

Dat is weer mooi voor de overheid ;w
De prijs van water is nog steeds veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
JeroenH schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:04:
[...]

Ik woon in een normale wijk, in huis waarvoor we ons niet over de kop geleend hebben. Op één salaris kunnen we het een flinke tijd uitzingen. Dus, als je dat bedoelt, jazeker.
Nou ja, "normaal" zegt ook niks. Ik meen dat jij en je partner beiden hoogopgeleid zijn, dus ja, dan is er al direct meer mogelijk. Hoe dat zit met de kennissen van uit die eerdere post is natuurlijk ongewis. De vraag blijft of die met 1 salaris een "normaal" huis hadden kunnen bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Soms moet je een gok nemen in het leven om iets te bewerkstelligen. Wij namen in 2008 wel een hypotheek op twee inkomens met in het achterhoofd dat we nog een flinke inkomensstijging zouden krijgen. Die inkomensstijging is hoger geweest als gedacht waardoor we nu prima met één salaris uit de voeten zouden kunnen

Huren was destijds geen optie en een bestaande eengezinswoning in een fatsoenlijke wijk ook niet. Het nieuwbouwproject waar we op ingeschreven was speciaal voor starters waardoor er een fikse subsidie van de gemeente op zat. De enigste voorwaarde was dat we er twee jaar moesten blijven wonen. Door die subsidie destijds staat ons huis gelukkig amper onder water :)

Uiteindelijk een paar jaar later nog op een slimme manier de hypotheek overgesloten waardoor we een verbouwing konden realiseren, ons spaardeel konden vergroten, de hypotheek konder oversluiten naar NHG en tegelijkertijd onze maandlasten konden verlangen. Een klassieke win-win-win.

Ik ben absoluut een groot voorstander van financiële degelijkheid echter ben ik wel van mening dat je soms best een gecalculeerd risico kan nemen als je daar maar heel goed over nagedacht heb, dat laatste gebeurt helaas te weinig. Daarnaast vind ik het van groot belang om jaarlijks kritisch naar alle vaste lasten te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 24-04-2014 12:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:23:

Nu zou dat niet meer kunnen vanwege veranderde regelgeving.
Nou daar zijn de meningen over verdeeld.

http://www.nu.nl/economie...ieverbod-onwenselijk.html

Nog steeds perverse prikkels aanwezig in de markt

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:10:
[...]

De prijs van water is nog steeds veel te laag.
Absoluut!
Maar ik word een beetje niet goed van al die sneaky belastingverhogingen.
Gooi het dan gewoon op de kosten per m3, maar dat levert weer te weinig belastinginkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Editje vooraf: Mooie discussie btw. Wel interessant om te horen hoe jullie het hebben gedaan. :)
Terpen Tijn schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:21:
[...]

Ik vind jouw kennelijke oordeel over deze situatie wel wat kort door de bocht. Hadden deze kennissen uberhaupt de optie om iets acceptabels te huren? Niet iedereen woont 10+ jaar op dezelfde terp en heeft daardoor toegang tot sociale woningbouw.
Tja wat is acceptabel natuurlijk. Hij wou altijd al graag een huis kopen, maar beide krijgen ze rond het minimumloon aan salaris per maand. Dus het was sowieso al een grote stap, volgens de meesten te groot. Denk dan ook dat als ze gehuurd gingen zitten zelfs nog toeslag zouden hebben gekregen, tenminste dat zou mij niet raar lijken.
Was het probleem van deze man minder groot geweest als er niet 100% maar 80-90% was geleend? Als je partner ernstig ziek wordt zal het vrijwel altijd moeilijk zijn om de woonlasten te dragen. Bepalend is ook hoeveel huis je kan kopen op 1 inkomen; dat valt volgens mij vaak erg tegen. Je wilt je kinderen ook niet grootbrengen in een achterstandsbuurt met ditto school. /offtopic
Klopt. Maar de mensen waar ik het over heb zijn op voorhand al wat gevoeliger (geestelijke gezondheid). Dus het risico dat er in die 30 jaar woonlasten iets stond te gebeuren was wel degelijk op voorhand al aanwezig.

Kijk ik zou ook heel graag een eigen huis ooit willen kopen, maar zie het nu al niet zitten om tot mn nek in de schulden te zitten. Dat is dan toch wel de keus die je maakt. Natuurlijk, iedereen kan wat gebeuren en dan zit je altijd diep in de shit.... mja een verschil is wel of je weet dat er een verhoogd risico aanwezig is en wat het betekend voor je inkomen al dan niet.

En ja wat betreft de wijk... het is een wijk met ik denk jaren 50 woningen. Ik weet niet precies wat je bedoeld met achterstandsbuurt, mja een topbuurt is dit ook niet perse. Gewoon een ouwe buurt, maar wel redelijk nette (soms opgeknapte) rijtjeshuizen, voor als je wilt starten met een koopwoning of er al je halve leven woont.
ollie1965 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:15:
[...]
*KNIP*

Ja klopt wel denk ik, ik heb er verder nog geen ervaring mee. Ik stel mezelf voor dat een persoon die advies gaat vragen zelf (hopelijk) ook wel nadenkt over wat het betekent voor de xxx aankomende jaren. Grotere hypotheek = vanzelfsprekend hoger en/of langere periode van maandlasten. Daar hoef je niet voor naar de uni te zijn geweest.

Uiteindelijk ben je er toch zelf bij, bij het besluit die je dan neemt. Als ik dan terug ga naar mijn voorbeeld van die kennis zei een groot deel van de naaste omgeving "pas op kerel, dat kan je amper opbrengen... er hoeft maar dit te gebeuren en je loopt met je handen in het haar. is het dat waard?". Maar nee het moest en zou... ook gepushed door zn vriendin (want hij kreeg op een gegeven moment wel zn twijfels erover), en nu zitten ze... oké dan wel door wat pech, diep in de shit.

Aan de ene kant heb ik er ook echt wel spijt mee, maar anderzijds is het wel een voorbeeld van slechte keuzes... ondanks dat mensen dan behoorlijk zijn gewaarschuwd om er in te stappen. En je hebt gelijk, die adviseurs van geldverstrekkers lullen toch maar een eind weg... tis ook wel een beetje hun brood en echt onafhankelijk zijn ze ook niet. Een realistisch beeld van hoe het werkelijk zit is er dan ook niet echt, maar das bij alles waar je geen onafhankelijk advies krijgt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:50:
Soms moet je een gok nemen in het leven om iets te bewerkstelligen. Wij namen in 2008 wel een hypotheek op twee inkomens met in het achterhoofd dat we nog een flinke inkomensstijging zouden krijgen. Die inkomensstijging is hoger geweest als gedacht waardoor we nu prima met één salaris uit de voeten zouden kunnen

Huren was destijds geen optie en een bestaande eengezinswoning in een fatsoenlijke wijk ook niet. Het nieuwbouwproject waar we op ingeschreven was speciaal voor starters waardoor er een fikse subsidie van de gemeente op zat. De enigste voorwaarde was dat we er twee jaar moesten blijven wonen. Door die subsidie destijds staat ons huis gelukkig amper onder water :)

Uiteindelijk een paar jaar later nog op een slimme manier de hypotheek overgesloten waardoor we een verbouwing konden realiseren, ons spaardeel konden vergroten, de hypotheek konder oversluiten naar NHG en tegelijkertijd onze maandlasten konden verlangen. Een klassieke win-win-win.

Ik ben absoluut een groot voorstander van financiële degelijkheid echter ben ik wel van mening dat je soms best een gecalculeerd risico kan nemen als je daar maar heel goed over nagedacht heb, dat laatste gebeurt helaas te weinig. Daarnaast vind ik het van groot belang om jaarlijks kritisch naar alle vaste lasten te kijken.
Dat was een premie-A?
Je moet bij de start van je eerste baan al financieel gaan plannen. Doe je dit niet, dan heb je jaren later een probleem. Een goed inkomen helpt natuurlijk, maar ook met een laag inkomen het je het voordeel van vele jaren voor de boeg. Dat compenseert ;)

Een redelijk inkomen komt (als het een beetje meezit) pas na vele jaren, in de regel.
Zelfs met 50 gulden (jaja) per maand, kon je al een aardig potje opbouwen.

Als je bij het kopen van een huis je kosten-koper al moet meefinancieren, ben je te vroeg aan het kopen.
reken maar eens uit wat dat je kost in 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:53:
[...]

Nou daar zijn de meningen over verdeeld.

http://www.nu.nl/economie...ieverbod-onwenselijk.html

Nog steeds perverse prikkels aanwezig in de markt
Klopt, ook gelezen. Maar dat neemt niet weg dat de wet dit niet meer toelaat. Hier wordt gezocht naar lupe holes in de wet.

Als je een huis gaat kopen en je wilt een paar honderd euro uitsparen door niet naar een onafhankelijk financieel adviseur te gaan, ben je het gewoon zelf schuld als het straks mis gaat. Er zijn hele goede adviseurs in de markt.

Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.