Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Klimaatbeleid lijkt hier verweven te zijn met een politieke kant, dus links of rechts. Volgens mij moet dit er gewoon los van staan.JeroenH schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:25:
[...]
Was niet sarcastisch bedoeld, was serieus. Duitsland maakt grote stappen met zonne-energie, grote stappen met windenergie en dus ook met dingen als recycling. Waarom daar wel en hier niet?
Nu weet ik ook wel dat ze daar van ver moeten komen (bruinkool, nucleair, enorm auto-minded), maar toch, de verandering - de wil om te veranderen - lijkt daar daar groter en sneller dan hier in Nederland.
Daar is de overheid gewoon veel meer bezig met het stimuleren van duurzame energie en hier niet. Hier komt het ook wel, maar moet het bedrijfsleven veel meer zelf gaan uitvogelen en betalen, dus dan is het minder snel rendabel.
De SDE+ 2014 van de RVO is echter weer geopend. ;-) Budget hiervoor is 3,5 miljard.
[ Voor 3% gewijzigd door weebl15 op 16-04-2014 16:29 ]
Sunkist!Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:23:
[...]
Inderdaad! We hadden op schoolreisje altijd van die oranje driehoekjes met sinas waar je een rietje in kon steken. Naam ben ik even kwijt.
Yes!!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat is vervangen door plastic flesjes mét statiegeld!
Even wennen, maar net zo lekker
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Maar ik stond wel raar te kijken naar die plastic bier flesjes ..... zat geen weizen in dus heb het maar laten staan.
En hier lopen we aan de leiband van de (fris)drankindustrie. Dat noemen we marktwerking maar is een eufemisme voor "Zij (de ondernemer) de lusten, wij (de samenleving) de lasten.Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:34:
In Duitsland (o.a, Lidl, Aldi) kan je geen bier meer kopen in blik.
Dat is vervangen door plastic flesjes mét statiegeld!
Even wennen, maar net zo lekker
A'dam PVOutput
Maar er zijn meer zaken waar de buurman een voorsprong heeft: de huizen worden bijvoorbeeld gebouwd met kleine ramen en dat spaart veel energie. Nederland is meer voor grote ramen in woningen en dus meer energieverlies.JeroenH schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:25:
[...]
Was niet sarcastisch bedoeld, was serieus. Duitsland maakt grote stappen met zonne-energie, grote stappen met windenergie en dus ook met dingen als recycling. Waarom daar wel en hier niet?
Nu weet ik ook wel dat ze daar van ver moeten komen (bruinkool, nucleair, enorm auto-minded), maar toch, de verandering - de wil om te veranderen - lijkt daar daar groter en sneller dan hier in Nederland.
Duitsland bouwt veel meer leeftijdsbestendig. Ze doen daar ook niet moeilijk als je een aanbouw maakt als woonruimte voor ouder of schoonouders. Daarom zijn de kosten voor ouderenzorg ook veel lager en zijn er veel meer mogelijkheden voor aan- en bijbouwsels dan hier.
Misschien is er meer cohesie en familieband.
De belachelijke verboden door gemeenten en welstandscommissies is daar veel minder.
Volgens mij zijn er voldoende dubbel of drie dubbel glas soorten die net zo goed of beter isoleren als een muur met spouw. Voordeel van veel en grote ramen ( zeker op zuid) is dat er meer warmte binnen komt. Gecombineerd met de juist zonnewering die alleen de hoogstaande zon weert is het zelfs beter. Ook is het binnen lichter waardoor je minder snel het licht aan hoeft te doen.Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:44:
[...]
Maar er zijn meer zaken waar de buurman een voorsprong heeft: de huizen worden bijvoorbeeld gebouwd met kleine ramen en dat spaart veel energie. Nederland is meer voor grote ramen in woningen en dus meer energieverlies.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het staat je vrij je eigen vleesbakjes mee te nemen naar de slager.Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:43:
Ik ben erg vóór statiegeld op alles. Ook hier wordt de hoeveelheid zwerfvuil langs de weg (én in de tuin, handig zo'n tuintje langs de rijbaan..).
Ook voor blik zou dat moeten. In Duitsland is alle plastic statiegeldplichtig.
Maar de roze olifant is: matig al dat fris en watertjes gebruik. Voed je kinderen niet op met fris, maar met levenslessen. Sorry, moest even.
Melkverpakkingen is een dom ontwerp. Niet te scheiden en dus restafval. Dat kan beter.
Een bezoekje aan de slager is ook een mooie ervaring: alles is plastic, tegenwoordig. Overal een extra schaaltje onder, overal een velletje plastic tussen, draagzakje erbij. En thuis haal je alles weer uit elkaar, leg je het in je vleesbakjes van jaren oud in de ijskast en mag je die hele verpakkingsonzin weer opruimen.
Slager, wilt u dit bakje vullen met een ons rookvlees en het andere bakje graag gevuld met een onsje gelderse gekookte worst?Erasmo schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:06:
[...]
Het staat je vrij je eigen vleesbakjes mee te nemen naar de slager.
A'dam PVOutput
Als dat toch eens de standaard zou kunnen worden.ericplan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:13:
[...]
Slager, wilt u dit bakje vullen met een ons rookvlees en het andere bakje graag gevuld met een onsje gelderse gekookte worst?
Zelf je eigen verpakkingen meenemen en vervolgens laten vullen in de winkel, dan komen de glazen flessen met weckflesafdichting (zou niet weten hoe die afdichting moet heten) weer terug.
Bij de winkel kan je dan een retourfles kopen die je gewoon elke keer weer bijvult, geen statiegeld maar gewoon alleen de inhoud kopen.
Miljarden zou dat besparen (geld en m3 aan afval).
Ander nieuws:
http://www.volkskrant.nl/...ntrale-Eemshaven-af.dhtml
De centrale draait gewoon door met een afgewezen vergunning?
[ Voor 13% gewijzigd door flippo765 op 16-04-2014 17:27 ]
De huizen daar werden al op die manier gebouwd, voordat er HR++ of driedubbele beglazing bestond. Ze waren hun tijd dus vooruit. De kosten voor stoken lagen hoog in die tijd.WoudseHoeve schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:00:
[...]
Volgens mij zijn er voldoende dubbel of drie dubbel glas soorten die net zo goed of beter isoleren als een muur met spouw. Voordeel van veel en grote ramen ( zeker op zuid) is dat er meer warmte binnen komt. Gecombineerd met de juist zonnewering die alleen de hoogstaande zon weert is het zelfs beter. Ook is het binnen lichter waardoor je minder snel het licht aan hoeft te doen.
Daarnaast is statistisch gezien een ideaal gelegen huis ongeveer 25%. Driekwart van de huizen heeft dus dat voordeel niet. Wat lichtopbrengst betreft heb je zeker een punt.
Ik doe dat gewoon zo hoorericplan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:13:
[...]
Slager, wilt u dit bakje vullen met een ons rookvlees en het andere bakje graag gevuld met een onsje gelderse gekookte worst?
Edit:
Ondertussen in Duitsland:
Eerste verpakkingsvrije winkels op komst
[ Voor 49% gewijzigd door flippo765 op 16-04-2014 18:16 ]
Ik weet niet waar je woont, maar hier zit koffie en thee in een verpakking. Dat geldt ook voor melk.Erasmo schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:29:
[...]
Ik doe dat gewoon zo hoorThee en koffie haal ik in hetzelfde blik waar het in de keuken in staat en melk haal ik al jaren in een paar flevosap flessen. Je kan er wel oeverloos over klagen en lullen op een forum maar maar de daad naar het woord zetten heeft meer effect
Als je de mogelijkheid hebt om dit los te kopen, wil dit nog niet zeggen dat heel Nederland deze mogelijkheid heeft.
Wat betaal je dan voor een pond koffie en voor een liter melk?
Op zich wel een goed ding, verpakkingen hergebruiken.
Lekkere steenkoude verse onbehandelde melk
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
1 van de redenen is dat de grote bulk van de Duitse energieopwek (kolen en nukes) veel goedkoper is dan in NL (waar we duur gas gebruiken) waardoor er meer financiele ruimte is om extra heffingen voor PV/wind te doen, zonder dat de doorsnee Duitser duurder uit is. Andere reden is dat Duitsland veel van die nieuwe stroom exporteert - Nederland betaalt als grote stroom importeur (ruim 1/3e, vnl uit Duitsland en Noorwegen) mee aan de PV/wind/hydro projecten aldaar.JeroenH schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:25:
[...]
Je kan deze zaken niet "nationaal" los van elkaar zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2014 20:46 ]
Sommige zetten nauwelijks zoden aan de dijk maar het waterrad van een monumentale wasserij laten draaien om stroom op te wekken is toch gewoon leuk en met een hogere capaciteitsfactor dan m'n zonnepanelen.
Er komt ook een fietsroute lang alle lokale stroom/gas/warmte producenten zodat bewoners kunnen *zien* waar hun energie vandaan komt.
De eerste huurders zijn ook voorzien van zonnepanelen in samenwerking met de woningbouwvereniging.
Ouders kunnen participaties kopen in een project om zonnepanelen op (basis) scholen te plaatsen (met gegarandeerde opbrengst).
En nog veel meer.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Sarcasme? De helft van de veestapel staat het ganse jaar binnen. Goed ingekuild gras bijgemengd met maïs en CCM doet niet zo veel onder. Meen dat koeien zelfs aan de schijt komen van heel vers gras... lang niet altijd goed in elk geval en de kwaliteit is ook niet constant omdat de mineraalhuishouding per stuk land nogal verschilt, waar dat met gras uit de kuil/silo wel is (door de constante opmenging)._JGC_ schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:09:
Oeh heerlijk, rouwe gekoelde melk vers van de boerderij. Kan geen "weide"melk tegen op. Ooit afgevraagd wat campina doet met al die melk als de koeien een halfjaar op stal staan?
Mja het boeit me niet gek veel eigenlijk. Eerder dronk ik altijd volle melk. Daarna altijd liters tillen vers uit de tank en nu vrijwel altijd halfvolle... Ach ja melk = melk.
Al vind ik geitenmelk dan niet te zuipen... gewoon van een koe moet het zijn.

In het mooie Winterswijk. Thee en koffie haal ik bij de thee- en koffiewinkel, kosten zijn hetzelfde als in de supermarkt, de thee is zelfs flink wat goedkoper omdat het losse thee is. Melk haal ik bij de boer op een kwartiertje fietsen. Nu is dat niet te doen als je in hartje Amsterdam woont maar de gemiddelde Vinexwijk heeft toch wel een melkboer in de buurt?Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:35:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar hier zit koffie en thee in een verpakking. Dat geldt ook voor melk.
Als je de mogelijkheid hebt om dit los te kopen, wil dit nog niet zeggen dat heel Nederland deze mogelijkheid heeft.
Wat betaal je dan voor een pond koffie en voor een liter melk?
Uit de tanks is toch wel lekkerder hoor omdat het niet gehomogeniseerd is, en door het pasteuriseren gaan toch wel een aantal belangrijke eiwitten verloren.marcel87 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 01:15:
[...]
Sarcasme? De helft van de veestapel staat het ganse jaar binnen. Goed ingekuild gras bijgemengd met maïs en CCM doet niet zo veel onder. Meen dat koeien zelfs aan de schijt komen van heel vers gras... lang niet altijd goed in elk geval en de kwaliteit is ook niet constant omdat de mineraalhuishouding per stuk land nogal verschilt, waar dat met gras uit de kuil/silo wel is (door de constante opmenging).
Mja het boeit me niet gek veel eigenlijk. Eerder dronk ik altijd volle melk. Daarna altijd liters tillen vers uit de tank en nu vrijwel altijd halfvolle... Ach ja melk = melk.![]()
Helaas niet. Er zijn twee "systemen" van Pfandflasche, en het kan zomaar zijn dat een winkel flessen van "het andere systeem" niet inneemt, of zelfs flessen van "het goede systeem" niet accepteert als ze dat specifieke merk water/fris/bier niet verkopen.JeroenH schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:12:
Wéér een gebied waarop de Duitsers voorop lopen. Hoe kan dat toch?
Kom je daar in Sauerkraut an der Bratwurst aan met je fles Wolmirsauer Mineralwasser en accepteren ze de fles niet. Moet je helemaal terug naar Sauerkraut an der Bratwurst (600 km in de verkeerde richting) om je flesje terug te geven.
Maar goed, dan flikker je zo'n fles eerder naar het hoofd van de winkelier dan in de natuur.
Alleen in supermarkten heb je een redelijke kans dat alle flessen worden geaccepteerd.
Signatures zijn voor boomers.
Dan lijkt het in Nederland toch wel wat beter geregeld.. Mijn flessen kan ik altijd inleveren (behalve de lidl-water flessen helaas).
Hehe woon jij in Winterswijk? Das in de buurt dan!Erasmo schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:57:
[...]
In het mooie Winterswijk. Thee en koffie haal ik bij de thee- en koffiewinkel, kosten zijn hetzelfde als in de supermarkt, de thee is zelfs flink wat goedkoper omdat het losse thee is. Melk haal ik bij de boer op een kwartiertje fietsen. Nu is dat niet te doen als je in hartje Amsterdam woont maar de gemiddelde Vinexwijk heeft toch wel een melkboer in de buurt?
Ja klopt wel, maar ik kreeg daar wel sneller last van met mn halve COPD. Van die vette melk krijg ik sneller soort van dik slijm... ga ik hoesten enzo. Met die halfvolle kan ik vergelijkbaar maar dan pas na veel meer liters drinken.[...]
Uit de tanks is toch wel lekkerder hoor omdat het niet gehomogeniseerd is, en door het pasteuriseren gaan toch wel een aantal belangrijke eiwitten verloren.
Mja dat uit de tank was toentertijd toch alleen maar in het weekend, omdat ik dan op de boerderij werkte. Eerst melken en kalveren voeren, dan flink ontbijten met (af en toe nog half lauwe) verse melk uit de tank.
Leuk zo'n heel initiatief van de hele gemeente. Klinkt erg goed.styno schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:36:
Zo, net weer terug van de ALV van de Apeldoornse duurzame energiebedrijf de-A. Enthousiaste club leden en klanten aanwezig. En goeie initiatieven.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Marketing... we noemen het weidemelk en dan zou het lekkerder moeten zijn...marcel87 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 01:15:
[...]
Sarcasme? De helft van de veestapel staat het ganse jaar binnen. Goed ingekuild gras bijgemengd met maïs en CCM doet niet zo veel onder. Meen dat koeien zelfs aan de schijt komen van heel vers gras... lang niet altijd goed in elk geval en de kwaliteit is ook niet constant omdat de mineraalhuishouding per stuk land nogal verschilt, waar dat met gras uit de kuil/silo wel is (door de constante opmenging).
Mja het boeit me niet gek veel eigenlijk. Eerder dronk ik altijd volle melk. Daarna altijd liters tillen vers uit de tank en nu vrijwel altijd halfvolle... Ach ja melk = melk.![]()
Vroeger ook wel eens emmertje melk bij de boer gehaald, rauw was dat heerlijk. Gekookt vond ik minder overigens.
Ik heb overigens tijdje in noorwegen gewoond, daar had je alleen melk van Tine... marktwerking hebben ze daar niet. Vond de magere melk daar lekkerder dan alles van mager tot vol wat hier in de winkel ligt. Is ook niet van dat waterige spul zoals je hier ziet met magere melk.
Denk dat daar wel een verschil in zit... weet niet hoe het is in de (rest v.d.) Scandinavische landen zoals Noorwegen wat jij noemde.
Was net het Technisch Weekblad beetje aan het doorkijken en kwam nog een interessant artikel tegen. Het gaat over de onderschatting van het vrijkomen van methaan bij schaliegaswinning:
http://www.technischweekb...n-onderschat.366727.lynkx
[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 17-04-2014 10:46 ]
Helemaal mee eens, vla en yoghurt is hier in NL best lekker. Melk vindt ik in Scandinavië over het algemeen veel lekkerder.
Kaas in het buitenland is mij nog nooit echt goed bevallen, buiten wat Spaanse kazen om.
[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 17-04-2014 10:46 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ja, een lokaal initiatief van, voor en door lokale bewoners en bedrijven en vrijwel geen subsidies. Provincie Gelderland heeft bijvoorbeeld nog miljarden van de NUON verkoop, wil verduurzamen en moet dat geld in allerlei projecten kwijt maar wil geen opstart-overbruggingskrediet beschikbaar stellen voor zo'n lokaal initiatief. Dat maak het allemaal wel wat lastiger om bijv. eigen opwekcapaciteit op te bouwen. De leden van de cooperatie hebben overigens wel een indrukwekkende hoeveelheid eigen vermogen in de coöperatie gestoken, de wil is er wel.!null schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:42:
[...]
Leuk zo'n heel initiatief van de hele gemeente. Klinkt erg goed.
Het hoge aandeel trekkingfietsen voor de deur was trouwens opvallend, evenals een druk bestikkerde Opel Ampera waarvan het dak, motorkap en achterruit bedekt waren met (thin-film denk ik) zonnecellen.
Wat ik niet verwacht had, dat we zelfs een fietskoerier in de stad hebben, die zijn gesponsorde fiets (o.a. groene banden) liet zien.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Kaas is een vak apart. Sinds ik die bij een kaasboer op de markt haal wil ik die troep uit de supermarkt niet meer vreten. Ik haal regelmatig een kilo kaas op de markt, pond voor mezelf en pond voor mijn ouders. Eerste keer toen ik met friese kruidnagelkaas aan kwam zetten bij mijn ouders: "Ieuw dat lusten we niet", om 3 dagen later te horen te krijgen dat het op is en wanneer ik weer wat meeneemAppie Heijn schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:45:
Denemarken is ook redelijk Scandinavisch trouwens![]()
Helemaal mee eens, vla en yoghurt is hier in NL best lekker. Melk vindt ik in Scandinavië over het algemeen veel lekkerder.
Kaas in het buitenland is mij nog nooit echt goed bevallen, buiten wat Spaanse kazen om.

Overigens is vla ook maar net wat je gewend bent. Ik vind persoonlijk de vanillevla van de Aldi veel lekkerder dan die van Campina. Tijdje terug overgestapt van Aldi naar Lidl, vla was net iets anders, maar ook goed te doen. Inmiddels vreet ik geen vla meer, drink alleen nog maar melk. Al die suiker is slecht voor je.
Overigens... scandinavie en vla? Ik heb me tijdens mijn verblijf in Noorwegen beperkt tot melk, sjokolademjølk en vruchtenyoghurt. De vlasoorten die we hier hebben is daar gewoon niet te krijgen.
Niet dat dat zinvol is natuurlijkstyno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:52:
Het hoge aandeel trekkingfietsen voor de deur was trouwens opvallend, evenals een druk bestikkerde Opel Ampera waarvan het dak, motorkap en achterruit bedekt waren met (thin-film denk ik) zonnecellen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Helaas, niet aan gedacht op dat moment. Wel eventjes naar staan kijken. Ik pijnig m'n hersens om de naam van de hoofdsponsor. Iets met Sun... een O die er uit zag als de zon en veel geel op de sticker. Maarja dat kon ook bijna niet anders natuurlijkJeroenH schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:16:
[...]
Niet dat dat zinvol is natuurlijkMaar heb je er een foto van?
[ Voor 44% gewijzigd door styno op 17-04-2014 11:20 ]
Haha. Ja ik heb nog welles biologische kruidengeitenkaas... dat is dan nog wel te doen tov geitenmelk. Beetje brandnetels erdoor enzo... hoop groene snippers erin... yummie._JGC_ schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:12:
[...]
Kaas is een vak apart. Sinds ik die bij een kaasboer op de markt haal wil ik die troep uit de supermarkt niet meer vreten. Ik haal regelmatig een kilo kaas op de markt, pond voor mezelf en pond voor mijn ouders. Eerste keer toen ik met friese kruidnagelkaas aan kwam zetten bij mijn ouders: "Ieuw dat lusten we niet", om 3 dagen later te horen te krijgen dat het op is en wanneer ik weer wat meeneem
Lol... alles met mate he. Vind die van de Aldi wel altijd wat wateriger, maar overall wel goed te doen inderdaad. Melk heb ik inmiddels ook altijd van de Aldi. Enige wat ik dan nog van de Campina neem is melk uit zo'n plastic fles... die smaakt ook altijd wel top vind ik. (en natuurlijk goed recyclebaar... om nog even ontopic te blijvenOverigens is vla ook maar net wat je gewend bent. Ik vind persoonlijk de vanillevla van de Aldi veel lekkerder dan die van Campina. Tijdje terug overgestapt van Aldi naar Lidl, vla was net iets anders, maar ook goed te doen. Inmiddels vreet ik geen vla meer, drink alleen nog maar melk. Al die suiker is slecht voor je.
Hm ok... lijkt wel aardig op Denemarken dan voor mijn gevoel. Eigenlijk wel gek dat er maar op een zo minimale afstand al zulke grote verschillen zijn... ook wel als je hier 3km de grens overgaat je dan zuur brood hebt... gewoon compleet anders dan in NL. Je zou dan bijna zeggen dat aan de grens zowel in beide landen men dingen hanteert van elkaar ipv best vast te houden aan wat normaal is binnen het land zelf.Overigens... scandinavie en vla? Ik heb me tijdens mijn verblijf in Noorwegen beperkt tot melk, sjokolademjølk en vruchtenyoghurt. De vlasoorten die we hier hebben is daar gewoon niet te krijgen.
Omdat het eerder in dit topic erover ging: Zelfde als met woningbouw... net over de grens in NL werken ook wel Duitse aannemers aan een bouw, toch wordt het op zn NL's gebouwd... best wel vreemd eigenlijk als je dat nagaat... Je zou zeggen dat de invloeden in uitvoering onderling groter zou moeten zijn, zodat je van elkaar leert en een nog optimalere keet kunt bouwen.
Kan best goed. Een mens is ook eigenlijk niet gebouwd om veel dierlijke melk te consumeren. Zoals wat ik straks zei refereer ik zelf ook aan een soort van afweer/allergie... waar je lichaam duidelijk op reageert.styno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:17:
De biologische vanille vla van Arla smaakt ook heel anders (en ziet er ook heel anders uit) dan de standaard pakken. Overigens begin ik ook meer geluiden te ontvangen dat veel melkproducten consumeren niet goed is (allergien), waaronder van een onderzoeker aan WUR die ik ken.
Toch heb ik wel altijd het idee dat het nuttigen van melkproducten je weerstand bevorderd... zo heb ik ook een hele tijd niets meer gedronken of gegeten en was toen altijd sneller verkouden. Nu ik altijd weer minimaal 2-3L/week drink lijkt het wel alsof ik veel meer kan hebben. Beetje lastig te zeggen of het daar echt aan ligt omdat je moeilijk 2 lange testperiodes 1:1 met elkaar kunt vergelijken, daar ben ik me ook wel van bewust.
Nu is melk, rechtstreeks van de koe, ook moedermelk. Maar of die stoffen hierin ook goed zijn voor volwassen mensen ?
Je ziet dan ook dat mensen die meer verschillende producten (en dus smaken/structuur) eten vaak geen problemen hebben met verandering van.
Er is zelfs een spreekwoord voor "verandering van spijs doet eten"
Overigens is zoet ingeprogrammeerd in de mens, probeer bij een baby of klein kind maar eens iets zuur(s) aan te bieden.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom

Met een dik vel erop en een beetje aangebakken op de bodem

izdp is te oud?JeroenH schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:25:
Grappig dat de leeftijd van sommige Tweakers te zien is aan wat ze posten.
Oh zekers. Leuk mijn neefjes en nichtjes laten zien dat je gewoon een blaadje rucola of een radijsje uit de grond kunt trekken en opeten. Prachtig.izdp schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:45:
Tja bij duurzaam hoort toch echt eten en niet kunstmatige troep?
Radijsje viel niet bijzonder in de smaak trouwens ("au, prikt in mijn mond!")

Er is weer een nieuwe bij, van het energieverbruik:
http://maps.amsterdam.nl/energie_gaselektra/
A'dam PVOutput
Wat miep je nou? Tis bijna hetzelfde, er zit in beide vanille, melk en (vaak) een verdikkingsmiddel!izdp schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:41:
Dat heet dan custardvla, een heel verschil met vanillevla!
En zelfgemaakte chocoladepudding met een dik vel erop. Daar maakten we vroeger ruzie over, wie het vel mocht hebbenstyno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:19:
Custard!![]()
(Ik moet ineens weer denken aan die bergen Bambino stenen die je bij de waspoeder kreeg, vroeger).
[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 17-04-2014 14:15 ]
Mooi initiatief! Maar kost ook wel weer een slok op een borrel.ericplan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:53:
Ze zijn zo mooi, die interactieve kaarten van de gemeente Amsterdam.
Er is weer een nieuwe bij, van het energieverbruik:
http://maps.amsterdam.nl/energie_gaselektra/
Nu als proef een stuk of 40 in een stenen pot en onder water met waterglas gezet.
Wie heeft daar ervaring mee? ( of met een andere bewaarmethode zoals zout, zuur en kalk)
Inderdaad, zat dat bij Castella?Schinnen-groen schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:13:
[...]
(Ik moet ineens weer denken aan die bergen Bambino stenen die je bij de waspoeder kreeg, vroeger).
A'dam PVOutput
Was dat niet de Swift waspoeder?
En een beschuitje in het bord! (naar ik later leerde de zuunige versie van trifle)styno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:19:
Custard!![]()
Hmmmmm!!
Ik krijg honger!
Otto Schouw says
Bambino werd bij DS Plastics gemaakt, eerst in Den Dolder (tegenover de Remia) en later in ‘s Heerenberg. Dat het bij de Remia als spaaraktie is gedaan, snap ik nu dus pas. DS Plastics bestaat nog steeds, ze maken nu echter vooral wegwerpartikelen.
DS staat voor Dick Schouw, hij was de oprichter van deze plastic fabriek eind jaren ’50.
DS Plastics maakte in die tijd speelgoed, door de Bambino is het een grote fabriek geworden. Bambino bestond in 3 formaten, mini (zoals hier boven) medium en large.
Medium en Large zijn minder bekend, large was meer voor buiten, daar kon je echt een grotere hut mee bouwen. Zelf speelde we altijd met medium, (mijn kinderen nog steeds) de medium bambino bouwt veel sneller doordat die 2 x zo hoog is, 2 x zo lang is en 2 x zo breed is als mini bambino.
Mini, medium en large passen allemaal op elkaar, de large is dus weer 2 x zo groot als de medium in alle richtingen.
Zelf hadden we vroeger veel medium (ook wel veel mini maar daar speelde we niet veel mee) maar de blokken verdwenen zo nu en dan, en onze “voorraad” werd steeds kleiner.
Medium is ook vrijwel nergens te krijgen.
2 jaar geleden liepen we bij een outletstore ergens bij Breda en mijn vrouw zegt : hee das toch medium Bambino? Nee joh dat kan niet! Nee echt dit is medium bambino! en waarempel dozen vol met medium bambino. Ze hadden nog pallets vol staan op zolder, een keer in een partij gekocht. Nou toen hebben we maar ff onze slag geslagen voor ons zelf en de familie natuurlijk.
En wie was nou die Dick Schouw?, nou dat was mijn vader!, de uitvinder van Bambino!
Leuk he?
Als je het over duurzaamheid hebt, dan waren deze wel erg duurzaam, want die gingen volgens mij jarenlang mee.
De duurzaamheid zit hem in het gebruik: met dat spul is jarenlang gespeeld door alle kinderen van ons gezin. Elke keer kwamen ze weer voor een aantal jaar van zolder en speelde de volgende kinderen ermee.
Hell, ik zou zo weer een garage gaan bouwen met dat spul.
Helaas is de Zeitgeist wat veranderd en is speelgoed een goed geworden met een waanzinnig korte doorlooptijd.
Daarom is houten speelgoed, liefst onbehandeld, een beter alternatief denk ik.
Maar ja ik zie ze hier al met 7 jaar rondlopen met een smartphone, dusszzz.....
Het wordt sinds kort bij ons weer wekelijks gemaakt, mooi in een vormpje met een schoteltje erop laten afkoelen (wij houden niet zo van die vel).styno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:19:
Custard!![]()
Om nog meer herinneringen op te halen.......
Wentelteefjes, om het oud brood op te maken (tegenwoordig maken we tosties van de oude boterhammen).
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 17-04-2014 16:48 . Reden: typo ]
Dit , hierom en hierom
Hoe kom je daar nou bij met het lijkt er niet op? Het heeft notabene dezelfde kleur!izdp schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:11:
Hoe kom je daar nou bij met bijna hetzelfde? Het lijkt er niet op!
Hou op, nou moet ik denken aan 'weake bôle mei prûme'. Oftwel oud brood geweekt in warme melk met suiker, kaneel en pruimen. Gadverdamme, wat vonden wij als kinderen dat goor maar m'n import vrouw (van buiten Friesland dusSchinnen-groen schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:45:
Ha, en we hadden beschuitenpap. Drie beschuiten in stukjes, suiker erover en warme melk.
Hmmmmm!!
Ik krijg honger!

Dat we betalen aan producenten zodat we geen kostbare tijd verliezen door het bereiden van de maaltijden is nog tot daar aan toe...maar sjonge de kwaliteit heeft wel erg geleden onder de druk van "goedkoop".
reserveringshouder Tesla Model 3
Vroeger had je ook geen winkelwand vol met waspoeders, de volgende met verzachters, weer eentje met frisdrank etc.
Alles paste vroeger in een kleine kruidenierszaak, met papieren zakken en géén draagtassen. We hadden een boodschappentas die jaaaaren meeging.
Volledig off topic:
Maar hier nog een lekker armoede recept van vroeger voor de snelle hap: rijfkoeken.
Drie dikke aardappelen in stukjes snijden, dikke of twee kleine uien in stukjes snijden, zout, peper, ei, alles in de (tegenwoordig) blender en malen maar. Daarna in een kom gieten en wat meel erdoor roeren.
Hete koekenpan met boter of olie en met een soeplepel uitschenken. Op tijd draaien. Ook heerlijk afgekoeld op brood. Heerlijk met stroop erover, of honing.
En zelfs dat niet. Maak het maar eens met vanillestokje, eidooiers, suiker en eventueel een klein beetje maizena.styno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:52:
[...]
Hoe kom je daar nou bij met het lijkt er niet op? Het heeft notabene dezelfde kleur!
Heb al jaaren geen custard meer gehad. Waar woont je huis ook alweer? Ook zonder vel kom ik wel even wat proeven...ollie1965 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:47:
[...]
Het wordt sinds kort bij ons weer wekelijks gemaakt, mooi in een vormpje met een schoteltje erop laten afkoelen (wij houden niet zo van die vel).
Om nog meer herinneringen op te halen.......
Wentelteefjes, om het oud brood op te maken (tegenwoordig maken we tosties van de oude boterhammen).
Ik geef het opizdp schreef op donderdag 17 april 2014 @ 18:06:
[...]
En zelfs dat niet. Maak het maar eens met vanillestokje, eidooiers, suiker en eventueel een klein beetje maizena.
[ Voor 19% gewijzigd door styno op 17-04-2014 18:08 ]
Niet echt duurzaam te noemen om even +2,5 uur te rijden voor een bakje custard (9 km van de Belgische grens)styno schreef op donderdag 17 april 2014 @ 18:07:
Heb al jaaren geen custard meer gehad. Waar woont je huis ook alweer? Ook zonder vel kom ik wel even wat proeven...
Maar het is nog steeds gewoon zelf te maken (of de (nep?*)basis te kopen).
Wikipedia: Custard
http://www.smulweb.nl/rec...ard-de-echte-zelfgemaakte
Wikipedia: Custardpoeder
En dan in de winter, uit de diepvries, de bessen uit onze tuin op warmen en deze eroverheen doen (of gepureerd). Heb je een doekje nodig voor het kwijlen
* Custardpoeder is het gene wat de meeste kennen als custardpudding, maar origineel/officieel is dit dus geen custard.
Dit , hierom en hierom
Het winterrecept klinkt inderdaad wel héél lekker.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee aangezien er weinig ervaringen met Meewind te vinden zijn en ik overweeg hier in te gaan investeren.antonboonstra schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:14:
Ik heb in november 2013 geïnvesteerd in Meewind. Hierbij heeft Greenchoice ook nog de 3% emissiekosten betaald. De intrinsieke waarde is inmiddels al aardig gestegen.
Is het rendement merkbaar? Het lijkt haast te mooi om waar te zijn. Wordt er vanuit deze organisatie goed gecommuniceerd?
Ik zag dat ze twee verschillende fondsen hebben (Zeewind en Regionaal Duurzaam) waar is jouw keuze op gevallen? De groenstatus van Regionaal Duurzaam lijkt mij fiscaal best voordelig maar ik heb er verder niet veel verstand van.
Natuurlijk gevraagd of ze dit per email konden communiceren, met afdeling en stappenplan erbij.
Ik kreeg alleen een telefoonnummer alwaar ik te horen krijg bel uw energieleverancier.
Wat had ik die gast aan de telefoon nu verteld .... juist ja.
Overigens de vorige keren dat ze mij niet telefonisch te pakken hebben gekregen hebben ze een email gestuurd dat het niet gelukt was waar ik netjes op heb geantwoord dat ze alle gegevens al hadden om de factuur te corrigeren.
stelletje ...........
Ik hoop dat ze een beetje opschieten met het uitbetalen van hun lening zodat ik de laatste vooruitbetaling kan storneren.
[ Voor 8% gewijzigd door Mafketel op 18-04-2014 14:18 ]
zonnestroom volledig zou betalen(al drie jaar een neggie). Toch gekregen.
Bedankt.
Reëler is eigen opwek volledig compenseren, dan wat je meer teruglevert voor de kolenfooi.
De vaste kosten worden min of meer afgedekt door de subsidie die we als huisbewoner krijgen.
Alleen moet de kolenfooi omhoog want de kosten voor het produceren en opruimen van de troep etc etc kost meer. Maar daar kunnen we de energiemaatschappijen niet mee vertrouwen dus .... ik weet het ook niet.
Voor de energiemaatschappij maakt het niet veel uit..... die graaien toch alleen maar.
Vervolgstappen zijn aanvullende isolatie en eventueel een nieuwe ketel.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Te kleine ketel kopen voor verwarming bestaat niet meer. Of je nu wel of niet isoleert, een CW3 krijgt een gemiddeld woonhuis wel warm.!null schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:16:
@r_bleumer, goed bezig. Na extra isolatie koop je je nieuwe ketel, kijk dan wel dat je niet een te sterke ketel kooptgaat eerder om z'n minimum vermogen dan om z'n maximum vermogen.
CW3 is een aanduiding voor het warmwater comfort. Heeft niets te maken met vermogen voor verwarming._JGC_ schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:26:
[...]
Te kleine ketel kopen voor verwarming bestaat niet meer. Of je nu wel of niet isoleert, een CW3 krijgt een gemiddeld woonhuis wel warm.
[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 18-04-2014 15:59 ]
Voordeel dat je komende winter dan mooi kan kijken wat daadwerkelijk aan vermogen nodig heb door even op de juiste tijdstippen meterstanden te noteren op een zeer koude dag.
Begrijp je niet helemaal wat ik bedoel? Het gaat om wat hij minimaal kan stoken, voordat hij in de aan/uit pendelstand schiet._JGC_ schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:26:
[...]
Te kleine ketel kopen voor verwarming bestaat niet meer. Of je nu wel of niet isoleert, een CW3 krijgt een gemiddeld woonhuis wel warm.
Ze zijn inderdaad allemaal wel krachtig genoeg of het nou 16KW, of 24KW of 32KW is.
Daar willen ze rondom Enschede ook de lege zoutcavernes voor gebruiken.

http://www1.wdr.de/mediat...strittingronauepe100.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
En hoe zit het bij lekken met onze grondwatervoorziening?

Zou die Source gaar zijn? Ik heb dat eigenlijk nog nooit aan de hand gehad.
Dat spul was een rib uit m'n lijf. Als nu die centrale plug de geest gaat geven, stop ik er ook mee.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik zou maandag even de helpdesk bellen, die hebben me de paar keer dat ik ze in het verleden gebeld heb altijd prima geholpen. Geen idee of ze in jouw geval iets kunnen doen, maar je weet het nooit. Ze zullen je ongetwijfeld vragen je database te mailen, dus je kunt je voorbereiden door vast een backup te maken en die op dropbox oid te zetten.Schinnen-groen schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:46:
Het is niet één stekker, maar van alle (12 stuks) zijn de gegevens niet geregistreerd. Dat is vervelend voor de lange termijn meting.
Dat spul was een rib uit m'n lijf. Als nu die centrale plug de geest gaat geven, stop ik er ook mee.
Yep, hier idem. Ik hoop dat die lui opschieten.drielp schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:58:
Nog even wachten op Plugaway, ik hoop hiermee het een en ander te kunnen monitoren.
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 19-04-2014 12:06 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
In Venlo spoot deze week tgv graafwerkzaamheden ruwe olie honderden meters hoog..Speksteenkachel schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:47:
Lekkende olieopslag in zoutcavernes hier net over de grens bij Enschede.
Daar willen ze rondom Enschede ook de lege zoutcavernes voor gebruiken.![]()
http://www1.wdr.de/mediat...strittingronauepe100.html
"Bij de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij (RRP) in Venlo is olie uit een pijpleiding weggelekt.
Dat is gebeurd aan de Manegeweg. Om hoeveel olie het gaat is nog niet bekend. De pijpleiding is inmiddels afgesloten.
De brandweer is ter plaatse. De Manegeweg is afgesloten.
De RRP exploiteert twee pijpleidingen voor het vervoer van olie van de haven van Rotterdam naar raffinaderijen in het Rijn-Ruhrgebied in Duitsland.
De hoofdleiding voor ruwe olie is 176 kilometer lang en loopt van Rotterdam Europoort naar Venlo."
[ Voor 36% gewijzigd door NielsTn op 19-04-2014 13:36 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik las ook dat er op Terschelling een windlek was, dat ziet er zo uit:

Nogal een verschil.
Deze man keek op drie punten in de spauw en vond dat er wel nagevuld (nawollen) kon worden met knauf Supafill. Gelijk ook even naar de kruipruimte laten kijken en daar adviseerde hij een dikke laag isolatiechips. Beide (80m2 nawollen & 30m2 chips) voor nog geen tweeduizend euro. Lijkt me goede investering van de belasting teruggave
Ik woon in een hoekwoning uit 1982 met 4cm glaswol in de spouw en heb bijna 2000 kuub gas verstookt afgelopen jaar.
Vervolgens ga je 30cm isochips leggen. Bodem kan de kruipruimte niet meer opwarmen, je vloer nog wel. Volume in de kruipruimte neemt wel af door het storten van die isochips, maar omdat je vloer nu in z'n uppie de koude lucht mag opwarmen wordt er ook meer warmte aan je vloer onttrokken. Als je gaat klagen bij de isochips spuiter dat je vloer juist kouder aanvoelt, gaan ze uiteindelijk je ventilatieroosters gewoon dichtmetselen...
Ik heb hier 10cm EPS onder de vloer geplakt op een groot deel van de vloer, verschil tussen dat stuk en een stuk dat nog moet is 1,5 graden op een koude dag. Verder ben ik tijdens het isoleren een strook van 10cm over de hele breedte van het huis tegengekomen waar helemaal geen isolatie in het beton zit. Buren hebben dat ook, maar bij hem hebben ze gewoon isochips in de kruipruimte gespoten en heeft ie nog steeds koude poten.
Bij mij zorgt die open strook voor zo'n sterke afkoeling dat ik in een hoek bij een binnenmuur die vlak langs die strook loopt in de woonkamer het laminaat bol heb staan door condensproblemen.
Beste kan je gewoon isolatie aan de onderkant van je vloer ophangen (EPS, PIR of Tonzon of als je het aandurft na alle horrorverhalen laat je er een PUR druipsteengrot van maken), bodem sluit je af met een stuk dampdichte folie. Isochips doe je in principe als je de juiste kant al geisoleerd hebt en er een flinke bak water onder je vloer staat (misschien moet je je ook afvragen waar dat vandaan komt, als het grondwater is heb je pech, anders drainage aanleggen om je huis).
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dit topic is gesloten.