De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.761 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Het is nogal afhankelijk van de auto hoe deze zich gedraagd. Sommige auto's hebben een wat grotere vacuumbuffervaatje (ja echt!) en die kunnen wat langer door.

Maar hoe dan ook, als je uberhaupt al zoiets in je auto zou knutselen (moet je je al afvragen waar je mee bezig bent!), dan doe je dat met een knop. Dan hou je de sleutel in ON, en heb je gewoon een drukknop/killswitch die zorgt dat de motor uitvalt. En dan nog een startknop erbij.
Stuurslot is dus geen probleem, en stuurbekrachting kun je weglaten als je dat wil.
Echter rembekrachtiging is een ander verhaal, en dat zou het ook veel te risicovol maken. Daar moet je niet aan gaan knutselen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rembekrachtiging: daar is-ie weer:
Auto's moeten lichter.

Door een flink gat in de snelweg heeft onze autoaccu het eens spectaculair begeven, de auto was elektrisch direct dood. Dus ook de ontsteking, rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, verlichting etc.
Gelukkig is onze auto 'maar' 600nogwat kilo waardoor mijn vrouw hem zonder problemen kon laten uitvoegen (geen vluchtstrook) en daarna waarempel netjes in een parkeerhaven geparkeerd.
Als zoiets je in een SUV van 2 ton overkomt heb je daar een flinke kluif aan...

Wel wat boze blikken gehad omdat we niet knipperden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zoiets in een SUV (ok geen SUV, een echte terreinwagen!) gehad, en dat ging eigenlijk prima.
Accupoolklem was vuil en maakte ineens geen contact meer. Maar hee, het was een oude diesel, die (als hij eenmaal is gestart) prima zonder elektra af kan :) kon inderdaad geen richtingaangeven en remlichten natuurlijk ook niet, maar heb gewoon door kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Dat zeg ik al jaren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

_JGC_ schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:44:
Daarnaast valt stuurslot ook mee, zolang de sleutel nog in het slot zit en op contact staat zal het stuurslot niet in werking schieten. Zou ook wat zijn als je ooit een keer pech krijgt waardoor je motor uitvalt en je wilt uitrollen naar de vluchtstrook...
Niet elke auto, duitsers en nieuwere hebben dat vaak pas als je de sleutel er uit trekt inderdaad. Oudere niet en gaat er ook niet op als je motor uit valt maar als je de sleutel terug draait naar de 0 stand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm ... auto's met injectie (en/of diesels) wordt bij gas loslaten de brandstof volledig afgesloten, laat je 'm dan zo lang mogelijk in de hoogste versnelling uitrollen (+/- 1100 rpm) en dan pas terug schakelen ... is zuiniger dan in z'n vrij zetten en stukken veiliger dan het contact uitzetten ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:00:
Euhm ... auto's met injectie (en/of diesels) wordt bij gas loslaten de brandstof volledig afgesloten, laat je 'm dan zo lang mogelijk in de hoogste versnelling uitrollen (+/- 1100 rpm) en dan pas terug schakelen ... is zuiniger dan in z'n vrij zetten en stukken veiliger dan het contact uitzetten ... 8)7
Aan de andere kant in z'n vrij kom je veel verder dan in de versnelling omdat je geen motorweerstand hebt. Je motor blijft wel brandstof inspuiten maar stationair verbruik is erg laag over het algemeen(ongeveer 0,5 liter per uur)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:00:
Je hebt alleen maar gelijk als je moet afremmen voor dat stoplicht 50 meter verderop. Staat dat stoplicht 1 km verderop en kom je met 80 aan, gooi hem in z'n vrij en laat hem uitrollen. Maar goed, dat gaan je mede weggebruikers niet waarderen gok ik.
Als je zoveel mogelijk meters wil afleggen met zo weinig mogelijk brandstof, moet je hem tijdig in z'n vrij gooien.
Remmen op de motor is nog steeds remmen, en dat is nog steeds kinetische energie weggooien.

Is je doel remmen, ja rem dan in de versnelling af, wordt er geen brandstof ingespoten.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 12-04-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mijn SDI dieseltje vertraagt praktisch even hard als ik het gas loslaat als dat ik hem in de vrij laat uitrollen. Dit i.t.t. veel andere auto's, die veel harder afremmen op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 14:18:
Mijn SDI dieseltje vertraagt praktisch even hard als ik het gas loslaat als dat ik hem in de vrij laat uitrollen. Dit i.t.t. veel andere auto's, die veel harder afremmen op de motor.
Heb het gister ook nog getest met mijn 1.2tdi, geen extra weerstand voelbaar bij het uitrollen in de versnelling.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Grappig, want diesels remmen van oudsher harder af op de motor dan benzine, maar die tijden zijn dus verandert met die nieuwe eco blokjes.

Hoe dan ook, als ik met mijn benzine autootje 120 op de snelweg rij in z'n 5, dan draait hij flink wat toeren. Laat ik dan ineens gas los dan remt hij hard af op de motor en zal ik vroeger of later ongelukken veroorzaken, want ik rem eigenlijk af zonder remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's wel een nadeel van de fiets; het zou toch fijn zijn als er na een paar keer remmen een boterham met pindakaas uit een luikje kwam rollen :+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:16:
Da's wel een nadeel van de fiets; het zou toch fijn zijn als er na een paar keer remmen een boterham met pindakaas uit een luikje kwam rollen :+
Inefficiënt ding zo fiets :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

!null schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:48:
Grappig, want diesels remmen van oudsher harder af op de motor dan benzine, maar die tijden zijn dus verandert met die nieuwe eco blokjes.
Echt nieuw is hij niet, uit 2003 :P

Maar het is af en toe best irritant, want hierdoor slijt ik wel harder mijn remmen omdat ik maar een klein stukje van het gas af kan. Lekker helemaal uitrollen zonder te remmen (voor een rotonde bijvoorbeeld) lukt eigenlijk zelden, tenzij er helemaal niemand achter mij zit, ik het van een kilometer afstand aan zie komen, en ik in een heel zuinige bui ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik haat slakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn remschijven gaan soms juist oppervlakkig roesten omdat ik ze weinig gebruik.
Dat zal JeroenH ook wel hebben, gezien hij z'n Prius heel zuinig rijdt. (die doen ook nog regeneratief remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Het lijkt hier potdikke wel een autokroeg. Autorijden is per definitie niet duurzaam, op wat voor manier dan ook. Deze non-discussie hoort dan daarom ook hier niet thuis (mijn remschijven roesten overigens ook maar dat komt omdat ze niet van RVS zijn).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Terechte opmerking. Maar, welke vorm van vervoer is wel duurzaam? Los van lopen, of op de fiets stappen, welke vormen zijn nou duurzaam?

Want de meeste vormen van transport zijn slechts "minder slecht" dan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zag gisteren een nieuwsitem over een actiegroep die de afsluitdijk had vastgezet om actie te voeren tegen windmolens langs de afsluitdijk. Dat verpest het uitzicht....

Nou kom ik niet zo vaak over de afsluitdijk, maar ten eerste: wat is er zo speciaal dat je wilt zien, en ten tweede: als je aan het rijden bent is het verstandiger om voor je te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
!null schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:15:
Terechte opmerking. Maar, welke vorm van vervoer is wel duurzaam? Los van lopen, of op de fiets stappen, welke vormen zijn nou duurzaam?

Want de meeste vormen van transport zijn slechts "minder slecht" dan de auto.
Een licht elektrisch autootje komt in de buurt (model golfkar zoals http://www.mechaman.nl/tu...golfkar-op-zonne-energie/)

Of zoals vroegah, je weet wel: zeilen, paard-en-wagen en trekschuit. Eigenlijk waren ze toen al hun tijd ver vooruit. Nagenoeg CO2 neutraal....
_JGC_ schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:18:
Zag gisteren een nieuwsitem over een actiegroep die de afsluitdijk had vastgezet om actie te voeren tegen windmolens langs de afsluitdijk. Dat verpest het uitzicht....

Nou kom ik niet zo vaak over de afsluitdijk, maar ten eerste: wat is er zo speciaal dat je wilt zien, en ten tweede: als je aan het rijden bent is het verstandiger om voor je te kijken...
Ik woon vlakbij de Kinderdijkse molens. Ruim twee eeuwen geleden werden hier een flink aantal windmolens gebouwd. Toen vast geen issue, want droge voeten was best prettig. Het gezeur over de moderne windmolens gaat ook over als Poetin de gaskraan dichtdraait. Het is altijd NIMBY totdat het oude een probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:23
_JGC_ schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:18:

Die hele afsluitdijk is niet natuurlijk, ik zeg weg ermee!
(dan zien ze die windmolens ook niet meer zien en kunnen we nog meer plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb me altijd afgevraagd wat het nut van die dijk is, wat valt er af te sluiten? in Friesland wonen ze toch nog steeds op terpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 06-10 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

drielp schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:17:
Ik heb me altijd afgevraagd wat het nut van die dijk is, wat valt er af te sluiten? in Friesland wonen ze toch nog steeds op terpen.
Vooral opstuwend water bij noord-wester storm.En daar zou ik in Lelystad aardig last van kunnen krijgen :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zo was de watersnoodramp van 1953 wel wat groter geweest, en was het ijsselmeer ook getroffen als de afsluitdijk er niet al lag.

Ik hoorde trouwens een hele tijd terug van een project waarbij ze wilde kijken of ze energie konden opwekken uit de reactie van zout water dat bij zoet water komt. Dat gebeurt natuurlijk als de afsluitdijk een sluis open gooit.

En als het aan Wubbo Ockels lag, legde we de hele afsluitdijk (de goeie kant) vol met zonnepanelen :)

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 13-04-2014 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Wat maken die molens nu uit. Ja het vervuil het uitzicht. Boeiend. Ik wil graag gebruik maken van elektrischiteit. Vooruitgang enzo...

Hier in de buurt zijn pas 3 joekels geplaatst en je ziet ze kilometers ver weg. Ik kan mij er niet aan storen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Veel andere mensen wel. De NIMBY-mensen van Gigawiek bijvoorbeeld: http://www.gigawiek.nl/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb niets tegen windmolens en vind ze best wel indrukwekkend om naar te kijken.
Echter, als de geluidsoverlast groot is, kan ik mij wel iets voorstellen bij het protest van dichtbij wonenden.

Vroeger woonde ik dichtbij een elektriciteit verdeelstation. Dat zoemde de hele dag door als je buiten was. Gelukkig was er in huis niets van te horen. Dat zou wel heel vervelend zijn geweest.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De geluidsoverlast is behoorlijk groot, gek genoeg juist op de windstillere avonden; door een lage inversie pakt de molen de wind van boven en snelt het geluid onderlangs alle richtingen op. Krijg zelf overigens mijn stroom van Windunie ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:22:
[...]

Je hebt alleen maar gelijk als je moet afremmen voor dat stoplicht 50 meter verderop. Staat dat stoplicht 1 km verderop en kom je met 80 aan, gooi hem in z'n vrij en laat hem uitrollen. Maar goed, dat gaan je mede weggebruikers niet waarderen gok ik.
Als je zoveel mogelijk meters wil afleggen met zo weinig mogelijk brandstof, moet je hem tijdig in z'n vrij gooien.
Remmen op de motor is nog steeds remmen, en dat is nog steeds kinetische energie weggooien.

Is je doel remmen, ja rem dan in de versnelling af, wordt er geen brandstof ingespoten.
revolution-nl schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 16:44:
[...]

Heb het gister ook nog getest met mijn 1.2tdi, geen extra weerstand voelbaar bij het uitrollen in de versnelling.
P.s. duurzame kroeg toch ... O-)
Idd met een 1.2 TDI (BM) waarbij het (soms) een sport is om zo zuinig mogelijk te rijden ...
Het doel gas los, is meestal om af te remmen, rotonde of verkeerslichten; heb ik geen achterliggers laat ik vroegtijdig het gas los en laat 'm uitrollen in de versnelling en tijdig terug schakelen, zodat ik geen gas bij, of niet hoef te remmen bij een rotonde etc.
En idd ... als ik mijn best doe kan ik de beloofde 1:30 halen, mijn beste prestatie is 1:31,25 ...
In het kort; zomers +1:25 maar s'winters - 1:25 bij normaal rijden

Okee ... klaar met autoos :+

Ook ik zie het bezwaar niet om de gehele 32km afsluitdijk vol te planten met windmolens !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

In mijn backyard mag ook wel een windmolen hoor, mogen ze zo een stukkie huren voor 20 jaar of zo. :)
Maar mijn buren wonen dan toch opeens weer dicht bij.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben echt nog steeds niet overtuigd van geluidsoverlast door windturbines. Ik heb een jaar of vijftien terug gekampeerd op 200-300m afstand van een vrij grote windturbine en zelfs in een tent had ik er geen last van. En ja, het waaide vrij hard, zelfs nog in een storm een geultje om de tent moeten graven om al het regenwater wat van de berg af denderde af te voeren.

Veel in het nieuws zijn de drie nieuwe windturbines in Houten, langs het Amsterdam-Rijnkanaal en de A27. Ik ben er afgelopen zomer geweest (windkracht vier toen, ongeveer) en heb bij een paar huizen gewoon eens gesproken met een paar mensen die in hun tuin bezig waren. Hun antwoord was eigenlijk universeel: "nee, we hebben er eigenlijk geen last van, we vinden alleen wel dat er eigenlijk niet bij betrokken zijn."

Ik wil nog wel eens terug in zo'n situatie met weinig wind aan de grond en meer wind op de ashoogte van de turbines. Maar ik begin het idee te krijgen dat die situatie zo zeldzaam is dat het probleem misschien ook niet zo groot is ;)

Misschien een idee voor een Tweakers-uitje? Gewoon eens zelf gaan kijken en luisteren. Het is nog geen tien minuten fietsen vanaf station Houten.

Precies wat WoudseHoeve zegt: als de diameter van de mast niet groter was geweest dan mijn achtertuin had men er zo eentje neer mogen zetten. Duurzaam slapend rijk!

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 13-04-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@JeroenH bij de boerderij van mijn ouders staat op een kilometer of twee een grote turbine. Bij zoń inversie hoor ik dat ding door 's nachts behoorlijk hard als het aan de grond bijna windstil is. Als het waait is er niets aan de hand natuurlijk, dan waait het geluid met de wind mee ipv dat het zich over de grond verplaatst. Probleem doet zich dus vooral in de zomer voor, warme grond, koelere lucht erboven dus prima uitje ;) (het zijn de BBQ avonden zeg maar).
edit:// Daarnaast is het persoonlijk of het een probleem is, ik kan er tegen maar als je je eenmaal ergert wordt het probleem vaak steeds groter. Waarom het een probleem bij de afsluitdijk is, is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Ik woon onder een aanvlieg route van Schiphol, vlakbij de snelweg en in de buurt ook nog een spoorlijn, daar heb ik ook profijt van dus ach, ik erger me niet zo snel.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 13-04-2014 13:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou dat wel eens willen horen, maar zoals ik hierboven al zei, dat lijkt nou niet zo vaak voor te komen dat men mij dat kan laten horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
JeroenH schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:28:
Veel andere mensen wel. De NIMBY-mensen van Gigawiek bijvoorbeeld: http://www.gigawiek.nl/home
Wat een godsgruwelijk lelijke site zeg. Bah, daar ga ik bijna van over mn nek. hahaha :F

@ de rest van discussie heb ik niet echt een mening over. Weinig windmolens in de buurt, maar dat van de Afsluitdijk vind ik dan wel vreemd. Idd vooruit kijken op de weg lijkt me dan de meest verantwoorde manier.

Heb wel een paar keer recht onder zo'n molen gestaan bij niet heel veel wind. Ja je hoort het, maar echt storend was het toen niet. Kan best anders zijn als het op de eerste 10-20m windstil is... dat klinkt best logisch wat franssie zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Grappig, even gegoogeld of ik ergens een geluidsfragment kon horen van een windmolen.
Niets gevonden!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, dat heb ik ook wel eens gedaan en ik was ook verbaasd dat ik niet kon horen. Gigawiek beweert "veel" klachten te krijgen van de omwonenden van de drie Houtense windturbines, maar treedt niet in detail. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd hoeveel mensen er klagen. Zijn het "veel" (...) mensen die af en toe eens klagen, of is het een klein aantal mensen die heel vaak klaagt?

Verder heb ik ook het vermoeden (maar kan dit niet hard maken) dat veel klagers windturbines ook om andere reden niet leuk vinden, en in klagen over uiterlijk/geluid een uitlaatklep vinden voor die tegenstand. Elk zuchtje of steuntje van de windturbine wordt gehoord, maar het gebrul van de ernaast liggende A27 niet. Zoiets.

Ik denk ook dat planners/bouwers van dergelijke windparken er echt beter aan zouden doen de omwonenden erbij te betrekken. Geef ook financiële compensatie; leg een stel concentrische cirkels om de turbines heen een keer maandelijks bedragen uit die hoger zijn naarmate je dichterbij woont. Ik denk dat de weerstand dan als sneeuw voor de zon smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat denk ik ook. Vroege betrokkenheid zal zeker vruchten afwerpen. En als er al een bijdrage zou worden uitbetaald, dan het liefst in gratis kWh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's we lastig. Het windpark in Houten is bv. aangelegd door Eneco, zou je dan eerst verplicht naar Eneco moeten om hiervan te kunnen profiteren? Wat nou als je niet naar Eneco wilt? Of kunt? Of stel dat atoomstroom een windturbine neer gaat zetten (bij wijze van spreken)? En als je in "gratis kWh's" gaat uitbetalen ben je feitelijk aan het salderen. Hoe gaat dat wanneer het salderen op de schop gaat?

Misschien dat maandelijks euro's toch niet zo gek is. Je zou van alles kunnen verzinnen voor mensen die er komen wonen ná bouw van het windpark, geleidelijke verlaging uitkering met de tijd etc.

Maar uiteindelijk draait het om betrokkenheid en compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In de tuin hebben we een bak met bladluis de bomen aantast, vanochtend stuitte ik op twee lieveheersbeestjes die heerlijk wat bladluis aan het eten waren.

Op internet gezocht en jawel http://www.roodmetzwartestippen.nl/ 50 larven besteld. Het gif kan de kliko in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:59:
Da's we lastig. Het windpark in Houten is bv. aangelegd door Eneco, zou je dan eerst verplicht naar Eneco moeten om hiervan te kunnen profiteren? Wat nou als je niet naar Eneco wilt? Of kunt? Of stel dat atoomstroom een windturbine neer gaat zetten (bij wijze van spreken)? En als je in "gratis kWh's" gaat uitbetalen ben je feitelijk aan het salderen. Hoe gaat dat wanneer het salderen op de schop gaat?

Misschien dat maandelijks euro's toch niet zo gek is. Je zou van alles kunnen verzinnen voor mensen die er komen wonen ná bouw van het windpark, geleidelijke verlaging uitkering met de tijd etc.

Je hebt een punt :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:02:
In de tuin hebben we een bak met bladluis de bomen aantast, vanochtend stuitte ik op twee lieveheersbeestjes die heerlijk wat bladluis aan het eten waren.

Op internet gezocht en jawel http://www.roodmetzwartestippen.nl/ 50 larven besteld. Het gif kan de kliko in !
Mooi!
Wij hebben elk jaar een invasie van die lieveheersbeesjes. Hoe ze naar binnen komen is een raadsel, maar het zit er vol van.

Maar het mooiste is als je in die week (duur is meestal 1-2 weken) de grote kliko verplaatst. Daaronder zitten honderden knusjes bijeen. :)
Altijd een mooi gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
JeroenH schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:59:

Zorgen dat mensen zelf kunnen investeren in een 'stukje' windturbine en dan een leuke website met opbrengst maken voor de investeerders. Dan is het opeens een geldmolen en hoe harder het waait hoe leuker men het gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
revolution-nl schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:02:

wij hebben bloempotjes op zen kop met wat stro er in bij de bomen hangen.
zodat de rovers van bladluis een vochtige schuilplaats hebben. ;)

om de mieren tegen te houden die de bladluis de boom in brengen.
draaien we plakband op zijn kop tegen de stam van de boom aan.

maar ook word het hier soms wel eens te gek (jonge kersenboom), en daar voor hebben we een aftreksel van heermoes.
even rond zoeken op het internet naar het recept, is wel een gevaarlijk goedje als je het zelf maakt, dus pas op. aanlengen is zeker nodig.
voor een recept: http://webmareecologischt...t.nl/p/tips-en-trucs.html

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

weebl15 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:39:
[...]

Zorgen dat mensen zelf kunnen investeren in een 'stukje' windturbine en dan een leuke website met opbrengst maken voor de investeerders. Dan is het opeens een geldmolen en hoe harder het waait hoe leuker men het gaat vinden.
Meewind.nl :P Ik vertrouw het alleen niet zo. Klinkt een beetje als Palm Invest etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 14-04-2014 10:55 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Zonne-energie is nu trouwens 1% van de wereldwijde elektriciteitsproductie.

http://www.greentechmedia...arket-dominance-for-solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb in november 2013 geïnvesteerd in Meewind. Hierbij heeft Greenchoice ook nog de 3% emissiekosten betaald. De intrinsieke waarde is inmiddels al aardig gestegen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:41:
[...]

[...]

Ik heb gisteren na enig mailverkeer met de klantenservice van de netbeheerder over het "misverstand" over het verkeerde capaciteitstarief bij mijn eerstvolgende afrekening, maar direct weggelegd bij de geschillencommissie.
Kost je eenmalig 27,50 euro. Die de netbeheerder mag gaan betalen, hoop ik.
De netbeheerder gaat er toch niets aan veranderen....Kastje/muur verhaal.
<500 m3 is per direct een lager capaciteitstarief en niet over een aantal jaren, punt.
Ik ben inmiddels twee telefoontjes en twee emailtjes verder maar het eindoordeel is aan een andere afdeling. Die komt waarschijnlijk woensdag met een uitspraak/oplossing.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier (de welkomstbonus is nog steeds hoger dan de vaste klanten korting) en heb dus ook al een eindafrekening gehad, hier wordt wél het juiste capaciteitstarief gerekend!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5Hs43iGcZBQzjp1dQg9KcXpC/full.jpg

bedankt voor het linkje van de geschillencommissie. Als ik er met de leverancier (Energiedirect idd) niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zondag 13 april 2014 @ 13:58:
Grappig, even gegoogeld of ik ergens een geluidsfragment kon horen van een windmolen.
Niets gevonden!
Beter zoeken. Ik heb geen bezwaar tegen windmolens maar zet die dingen gewoon niet in de buurt van bewoning. Ik heb er een vlak bij het werk staan(Den Helder) en daar hoor je het iedere keer als er een wiek voorbij komt, ik kan me prima voorstellen dat je dat niet constant bij je huis wil hebben, helemaal als je dan ook nog in de slagschaduw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik hoor alleen de rot herrie van dat kabbelende water .........
De schaduw is wel jammer denk ik.
Dat huis met die zonnepanelen heeft er meer last van .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Nu online
Vind het ook wat flauw om te doen alsof de mensen die over overlast klagen eerst maar eens met stevig bewijs zouden moeten komen. Doet me denken aan de schade door de gaswinning in Groningen; de eerste tientallen jaren was het goed gebruik om de mensen die over schade klaagden weg te zetten als fantasten en zeurpieten.

Feit is: je wil wat van die mensen, namelijk dat zij een windmolen slikken vlakbij hun woning. Dan moet je ook hun zorgen en bezwaren serieus nemen i.p.v. meteen nimby te roepen. Niet meer dan fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
WoudseHoeve schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:38:
Ik hoor alleen de rot herrie van dat kabbelende water .........
De schaduw is wel jammer denk ik.
Dat huis met die zonnepanelen heeft er meer last van .....
Slagschaduw is erg hinderlijk. Ik heb eens een week op een locatie gewerkt waar ik constant slagschaduw van een windmolen in het kantoor had waar ik zat te werken. Op zonnige dagen is dat echt heel vervelend.

Stel je voor dat je dat in je woonhuis hebt, en dat dan voor de komende dertig jaar of zo. Het is minstens zo storend als geluid. Volgens mij wen je sneller aan het geluid dan aan slagschaduw.

Er zijn voldoende plaatsen in Nederland waar mensen geen last hebben van die molens, die hebben natuurlijk de voorkeur als plaatsingslocatie.

[ Voor 9% gewijzigd door robkds op 14-04-2014 12:57 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Terpen Tijn schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:40:
Vind het ook wat flauw om te doen alsof de mensen die over overlast klagen eerst maar eens met stevig bewijs zouden moeten komen. Doet me denken aan de schade door de gaswinning in Groningen; de eerste tientallen jaren was het goed gebruik om de mensen die over schade klaagden weg te zetten als fantasten en zeurpieten.

Feit is: je wil wat van die mensen, namelijk dat zij een windmolen slikken vlakbij hun woning. Dan moet je ook hun zorgen en bezwaren serieus nemen i.p.v. meteen nimby te roepen. Niet meer dan fair.
Je ziet dat verkeerd, die mensen willen wat (stroom uit het stop contact) dat heeft gevolgen, ok voor je backyard .....
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat er inderdaad rekening moet worden gehouden met de omwonenden en dat een situatie als op het filmpje moet worden voorkomen. Dat had makkelijk gesimuleerd kunnen worden en mogelijk vermeden.
Alleen jammer dat er zelfs geprotesteerd word tegen molens op de Afsluitdijk! Dat is natuurlijk de grootste onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Niemand wil blijkbaar windmolens. Dan weer een groep mensen die blaten dat windmolens draaien op subsidie, dan weer zouden windmolens voor onveilige situaties zorgen bij (langere) aanvliegroutes (helikopters offshore), dan weer wordt een risico voor de scheepvaart (tweede maasvlakte) geoppert, grote vogelsterfte, aantasting natuur, aantasting horizon, negatieve impact op woongenot door overlast, negatieve impact op de waarde van het huis.

Kort om...het is blijkbaar nooit goed.

Nu zijn windmolens ook niet het ei van Columbus voor het opwekken van energie. Turbines nemen behoorlijk wat ruimte in, vergen ook best veel onderhoud, er moeten (net zoals bij iedere andere vorm van opwekking van energie) grondstoffen worden gedolven voor de productie van de turbines.

Toch is in vele opzichte windenergie "beter" dan de klassieke alternatieven. Zeker ten aanzien van schadelijke uitstoot (NOx, fijnstof, etc).

Door een beetje "slim" te plannen en te ontwerpen hoeft er niet veel overlast voor mens en natuur te zijn. Maar dat is weer een ander probleem....de locaties voor het plaatsen worden veelal uitsluitend op basis van geld bepaald. Of er jaarlijks een vogeltrek door het gebied dendert, er veel vleermuizen zijn, etc., is dan minder van belang.

Ik woon op 900m van de windmolen van Heemskerk (langs A9) en wat mij betreft hadden daar nog wel twee exemplaren naast gemogen.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag meterstanden doorgegeven aan GC, jaarrekening komt over vier weken :') Waarom moet dat zo lang duren, de grote meterstandencomputer bij GC heeft in minder dan een seconde mijn rekening onder de streep klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
http://www.kennislink.nl/...elliet-ziet-menselijk-co2

Oeps, uitstoot CO2 bij ons hoogste van EU.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Cheese_man schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:18:
Niemand wil blijkbaar windmolens. Dan weer een groep mensen die blaten dat windmolens draaien op subsidie, dan weer zouden windmolens voor onveilige situaties zorgen bij (langere) aanvliegroutes (helikopters offshore), dan weer wordt een risico voor de scheepvaart (tweede maasvlakte) geoppert, grote vogelsterfte, aantasting natuur, aantasting horizon, negatieve impact op woongenot door overlast, negatieve impact op de waarde van het huis.

Kort om...het is blijkbaar nooit goed.

Nu zijn windmolens ook niet het ei van Columbus voor het opwekken van energie. Turbines nemen behoorlijk wat ruimte in, vergen ook best veel onderhoud, er moeten (net zoals bij iedere andere vorm van opwekking van energie) grondstoffen worden gedolven voor de productie van de turbines.

Toch is in vele opzichte windenergie "beter" dan de klassieke alternatieven. Zeker ten aanzien van schadelijke uitstoot (NOx, fijnstof, etc).

Door een beetje "slim" te plannen en te ontwerpen hoeft er niet veel overlast voor mens en natuur te zijn. Maar dat is weer een ander probleem....de locaties voor het plaatsen worden veelal uitsluitend op basis van geld bepaald. Of er jaarlijks een vogeltrek door het gebied dendert, er veel vleermuizen zijn, etc., is dan minder van belang.

Ik woon op 900m van de windmolen van Heemskerk (langs A9) en wat mij betreft hadden daar nog wel twee exemplaren naast gemogen.
Misschien schieten we te vaak door en proberen we het gewoon te groot.

Ja deze molen is "nog" efficienter dan de vorige met 3 meter extra doorsnede en 125 meter hoog. Ik snap dat het veel meer "oplevert" omdat er dan veel meer stroom opgewekt wordt.

Als we nou meer kleinere molens neerzetten, net als het plaatsen van veel kleine PV installaties dan komen we toch aan groot geheel. Tuurlijk een molen op 50 meter hoog rendeert veel beter dan op 20 meter hoog, maar dan maken ze hem meestal meteen een stuk groter "omdat het kan".

Staat deze op de afsluitdijk? Dan is een grote molen lang niet zo'n probleem. Als deze zoals in het filmpje op een aantal honderden meters van bewoning staat dan is het een ongeluk in de maak. Zo werpen de 50 meter hoge molens langs de N9 in de ochtend schaduwen over het kanaal, over de N9 tegen de enkele huizen aan.

Zelf ben ik een voorstander van vertikale windmolens, niet zo efficient vergeleken met de horizontale broertjes maar produceren vrijwel nihil geluid, en de slagschaduw is iets anders (maar toch hinderlijk). Je kan ze iig redelijk dicht bij bebouwing plaatsen met minder overlast. Door de kleinere turbulentie kunnen ze ook dichter op elkaar geplaatst worden, denk hierbij aan een parkeerterrein.
http://www.urbangreenenergy.com/products/visionair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, en zeker in Zuid Limburg. Dat ligt een beetje lullig tussen de Duitse en de Belgische industriegebieden in. Maar verhuizen zullen we niet.

Elk nadeel heb z'n voordeel.. ;)

Wat geluid en schaduw betreft van windmolens:
wij wonen langs een 80 km/h weg op zo'n 7m afstand. Dat is vervelend vanwege het geluid, maar ook vanwege reflectie. Als de zon op een bepaalde stand staat, worden we hier een uurtje of zo weggeflitst vanwege de reflectie van de zon op de auto's.
Maar het gaat ook over. Ook het geluid in de ochtend en de avond, maar ook dat is tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

databeestje schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:36:
[...]

Misschien schieten we te vaak door en proberen we het gewoon te groot.

Ja deze molen is "nog" efficienter dan de vorige met 3 meter extra doorsnede en 125 meter hoog. Ik snap dat het veel meer "oplevert" omdat er dan veel meer stroom opgewekt wordt.

Als we nou meer kleinere molens neerzetten, net als het plaatsen van veel kleine PV installaties dan komen we toch aan groot geheel. Tuurlijk een molen op 50 meter hoog rendeert veel beter dan op 20 meter hoog, maar dan maken ze hem meestal meteen een stuk groter "omdat het kan".

Staat deze op de afsluitdijk? Dan is een grote molen lang niet zo'n probleem. Als deze zoals in het filmpje op een aantal honderden meters van bewoning staat dan is het een ongeluk in de maak. Zo werpen de 50 meter hoge molens langs de N9 in de ochtend schaduwen over het kanaal, over de N9 tegen de enkele huizen aan.

Zelf ben ik een voorstander van vertikale windmolens, niet zo efficient vergeleken met de horizontale broertjes maar produceren vrijwel nihil geluid, en de slagschaduw is iets anders (maar toch hinderlijk). Je kan ze iig redelijk dicht bij bebouwing plaatsen met minder overlast. Door de kleinere turbulentie kunnen ze ook dichter op elkaar geplaatst worden, denk hierbij aan een parkeerterrein.
http://www.urbangreenenergy.com/products/visionair
Dat is het gevolg van een nieuwe techniek die zich snel ontwikkelt. Rendement bij hogere en grotere turbines is gewoon beter. Hoe hoger, hoe "voorspelbaarder" de opbrengst door meer wind en meer continue wind. Groter oppervlak lever veel meer vermogen op.

Overigens rijd ik dagelijks over de N9 en de overlast van de molens daar is echt minimaal. Men zou de molens bij zonnig weer even een uurtje stil kunnen zetten wanneer slagschaduwen toch tegen de huizen komen. Daar staan echter nauwelijks huizen. Meestal bedrijven/bed and breakfasts.

Groter is beter...maar slimmer is nog beter. Dus die dingen programmeren stil te gaan staan in bepaalde situaties, of verder weg te plaatsen.

Zal wel eeuwige discussie blijven :). Er zijn altijd wel mensen die ergens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, tankstations verknallen het uitzicht ook, maar niemand die in opstand komt tegen een tankstation. Hier wordt al jaren gesproken over gaswinning, proefboringen zijn klaar, er zit winbaar gas en niemand die er problemen mee heeft.
Pas toen het in Groningen begon te schudden kwamen er extra vragen over het hoe en wat en welke garanties het bedrijf geeft mocht het wel mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
En tankstations stinken ook nog eens ;) al vinden sommigen het lekker ruiken.
wmeester schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:22:
[...]
Ik ben inmiddels twee telefoontjes en twee emailtjes verder maar het eindoordeel is aan een andere afdeling. Die komt waarschijnlijk woensdag met een uitspraak/oplossing.
Ben benieuwd ;) ik heb nog geen reactie terug mogen ontvangen.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier (de welkomstbonus is nog steeds hoger dan de vaste klanten korting)
|:( begrijp ik ook nog steeds niet maar ik stap wel over elk jaar, inclusief de meter omwissel truc elk jaar(steevast gebruiken ze de meter van de benedenbuurvrouw ipv de mijne)
en heb dus ook al een eindafrekening gehad, hier wordt wél het juiste capaciteitstarief gerekend!
[...]
Vraag mij af wat dan op mijn eindafrekening komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:56:
[...]

Overigens rijd ik dagelijks over de N9
kijk eens naar rechts bij schoorldam, de oudste windmolen van nederland met de hoogste productie.
de monnik een lagerweij vlabij de overgang schoorl - dijk bij petten.
dat is mijn restbron ook swinters via greenchoice, ik heb die molen als bron gekozen.
http://www.kennemerwind.nl/geschiedenis/
De overige zes (aan de noordzijde) waren eigendom van NUON, die het onderhoud achterwege liet.
en daar zien we het ware karakter meteen ook van een kolenexpoitant "wij zijn groen"
kortom, je laat je slager toch ook niet zijn eigen vlees keuren ......

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik heb ergens vernomen dat de afsluitdijk toch verbouwd moet worden vanwege de verkeersdrukte en waterstand.
Laten we hem dan gelijk goed hoog maken zodat niemand die windmolens kan zien, in de hoek van de dijk doen we een spoorlijn om de stroomkabel te verbloemen en eroverheen een zonnedak (waarvan we zeggen dat het een scherm tegen overkomend water is om ook hier commentaar te voorkomen).
Tevens aan het eind en begin een tunnel om de doorstroming te verbeteren.
De enige die dan wat zien zijn eilanders of vissers op de waddenzee.

En op termijn voeren we de houtribdijk hetzelfde uit in het kader van doorstroming naar het nieuwe vliegveld en om Adam/Utrecht te ontlasten.

Kunnen de vissersdorpjes stroom gaan verkopen ipv vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Cheese_man schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:56:
Groter is beter...maar slimmer is nog beter. Dus die dingen programmeren stil te gaan staan in bepaalde situaties, of verder weg te plaatsen.

Zal wel eeuwige discussie blijven :). Er zijn altijd wel mensen die ergens last van hebben.
Dit is ook het gevolg van het beleid waar nationale doelstellingen worden geformeerd. Dit zorgt ervoor dat een dichtbevolkt land (met dus relatief veel CO2 uitstoot) wordt opgezadeld met een planning om heel veel windmolens in het eigen land neer te zetten, zelfs als het er niet heel hard waait.

Ik heb een aantal ex-collega's in Zuid/Midden Amerika zitten, en ik word er altijd een beetje treurig van als ik de briljante rendementen van de windparken aldaar zie. Een windmolen levert daar (door de veel hardere en constantere wind) bijna het dubbele aan stroom op als hier, terwijl de stroomprijzen daar ook nog eens veel hoger liggen (alternatief is vnl dure stookolie). Je zet ze daar zonder subsidie winstgevend neer, terwijl we hier bezig zijn om met heel veel (financiele en non-financiele) moeite windmolens neer te zetten in een dichtbevolkt land met weinig wind en door overcapaciteit superlage stroomprijzen. Je denkt dat het om het klimaat gaat, maar feitelijk gaat het gewoon om "eigen volk eerst", alles best zolang de centen maar binnen Nederland blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dreamvoid schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 00:01:
[...]

Dit is ook het gevolg van het beleid waar nationale doelstellingen worden geformeerd. Dit zorgt ervoor dat een dichtbevolkt land (met dus relatief veel CO2 uitstoot) wordt opgezadeld met een planning om heel veel windmolens in het eigen land neer te zetten, zelfs als het er niet heel hard waait.

Ik heb een aantal ex-collega's in Zuid/Midden Amerika zitten, en ik word er altijd een beetje treurig van als ik de briljante rendementen van de windparken aldaar zie. Een windmolen levert daar (door de veel hardere en constantere wind) bijna het dubbele aan stroom op als hier, terwijl de stroomprijzen daar ook nog eens veel hoger liggen (alternatief is vnl dure stookolie). Je zet ze daar zonder subsidie winstgevend neer, terwijl we hier bezig zijn om met heel veel (financiele en non-financiele) moeite windmolens neer te zetten in een dichtbevolkt land met weinig wind en door overcapaciteit superlage stroomprijzen. Je denkt dat het om het klimaat gaat, maar feitelijk gaat het gewoon om "eigen volk eerst", alles best zolang de centen maar binnen Nederland blijven.
Ja, op het zuidelijk halfrond is er meer wind en meer constante wind. We hebben nu eenmaal geen "global" energienetwerk. Over CO2 (doelstellingen) is veel te zeggen, maar persoonlijk vind ik dat minder interessant. Belangrijker vind ik de discussie om op de lange termijn een houdbare energievoorziening te hebben. Het liefst zonder alle longen en het milieu te slopen, dan wel afhankelijk te zijn van achterlijke landen met dito culturen (Rusland, Saoedi, Iran, Irak, (VS) enz).

Het zelf opwekken van energie ondersteund dat streven. Zeker middels zon en wind. Wind-energie is ook niet onrendabel in Nederland. Dat is volgens mij echt een sprookje. Wind energie is op zijn best "onhandig" wanneer deze te dicht bij huizen moet worden opgewekt.

Ik heb ook geen hoon voor mensen die daadwerkelijk overlast hebben van domme keuzes ten aanzien van windmolens, wel heb ik geen goed woord over voor al die kul die diverse bedrijven/lobbygroepen de lucht inslingeren waardoor wind-energie wordt "gesaboteerd". Er is veel meer mogelijk wanneer wat creativiteit en verdraagzaamheid wordt gebruikt bij het neerzetten van "eigen" productie middels wind (en zon).

In Nederland is men veel te goed in het zoeken van spijkers op laag water terwijl men in een berenpak op de weg zit met op de rug de tekst NIMBY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
valt me op hoeveel artikelen uit de Elektriciteitswet 'opeens' verdwijnen/herschreven worden:
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_15-04-2014

rechtsbijstand heeft weer voer ontvangen.
Jammer dat vele nederlandse PV bezitters maar klakkeloos laten registeren, zelfs met onjuiste informatie.
En kennelijk ook geen hot issue bij de ZPV belangenbehartigers, dus we will see.

[ Voor 40% gewijzigd door NielsTn op 15-04-2014 21:02 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ben er nu achter gekomen dat ik als Mechanische ventilatie in m'n nieuwbouw huis krijg: BUVA Vital Air system type Q stream time

Nu zat ik te kijken naar CO2 gestuurde ventilatie, om dit aan te schaffen of zelf te maken. Voor Itho kun je dus kastjes kopen voor 200 euro, maar van Buva is er een compleet systeem: http://www.nbd-online.nl/...2_woonhuisventilatie/html
Op zich wel mooi, behalve dat ik me afvraag of ik het als aan particulier kan aanschaffen en zelf kan installeren. En tweede vraag, of ik het wel wil betalen, want het zal flink duur zijn. Dat ga ik uitzoeken.

Maar ook wel weer logisch. Want @NielsTn bijvoorbeeld, jij hebt zo'n kastje van Itho in je woonkamer. Het idee is duidelijk. Maar hoe werkt dit als je gaat slapen? Je bent dan niet meer in de woonkamer, en in de meerdere slaapkamers wordt dan toch niks gemeten? Het kastje in de woonkamer vind dat het wel prima is met de luchtkwaliteit, dus wordt er niet geventileerd. Of heeft hij een minimum interval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
!null schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:07:
...Maar ook wel weer logisch. Want @NielsTn bijvoorbeeld, jij hebt zo'n kastje van Itho in je woonkamer. Het idee is duidelijk. Maar hoe werkt dit als je gaat slapen? Je bent dan niet meer in de woonkamer, en in de meerdere slaapkamers wordt dan toch niks gemeten? Het kastje in de woonkamer vind dat het wel prima is met de luchtkwaliteit, dus wordt er niet geventileerd. Of heeft hij een minimum interval?
Referentieruimte is de woonkamer/keuken waar ik veel in leef/verblijf/geleefd wordt ;)

dus als ik slaap op de eerste etage, zal na tijd de CO2 waarden laag liggen in de woonkamer en 'schakelt' de mechanische ventilatie uit.

Tijdens douchen kan ik deze in 1 stand op maixmaal zetten (waterdamp afvoer).
Liefste zou ik ook bv op slaapkamer 1 sensor willen , maar dat is qua bedrading niet lekker weg te werken tenzij je gelijk gaat verbouwen/breken/slopen.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:01:
En kennelijk ook geen hot issue bij de ZPV belangenbehartigers, dus we will see.
...net zoals toen bij beschermd gezicht (wat overigens weer op tafel dreigt te komen daar de tegenstanders in de Hilversumse gemeenteraad gedecimeerd zijn). Heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat de meesten onder ons allang nastreven....
Wakker worden mensen ;)
Afl. 1 - Ons huis verdient het

Sorry vd reclame :|

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2014 22:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:42:
Wakker worden mensen ;)
Goed toch, dat het in de main stream media is? :) Als duurzaamheid/energiebesparing geen rare hobby meer is maar doodnormaal is dan is het doel bereikt, zo lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Idd, alleen maar goed.
Soms een beetje uitgelegd op jip en jannekes taal, maar mooi dat er nu in de media aandacht voor is. :*)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:42:
Wakker worden mensen ;)

Sorry vd reclame :|
Ik heb het programma zaterdag gezien, ik vond het zelf wat tegenvallen. Wat me opvalt is dat er wel erg makkelijk naar houtstook of pellet wordt gegrepen, net alsof we daarmee in Nederland echt CO2 neutraal kunnen werken met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
Idd met die kachels is een beetje jammer
Maar toch wel goed dat het onderwerp wat meer in de media komt op een positieve manier. Hoop dat er meer mensen actiever in worden en zodoende mss prijzen ook nog wat verder drukken... uiteindelijk mooi voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vriendin heeft in dr appartement een box van orcon. Ding is muisstil en je kunt meerdere sensoren draadloos verbinden.
Op dit moment ligt er een sensor in de keuken en hangen er sensoren in woonkamer en slaapkamer. Apparaat zelf hangt met vochtsensor in de badkamer, rest is co2 sensor.
Als je gaat douchen gaat ie voluit. Rest van de dag hoor je dat ding helemaal niet en zuigt ie af uit keuken en wc, alle deuren zijn voorzien van roosters.

Vind die orcon box ook niet heel duur, voor een paar honderd euro heb je zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@_JGC_
Ik zie bij bijvoorbeeld warmteservice.nl zo'n orcon doos staan met een vochtsensor erbij voor 500 euro.
Lijkt dan ook al een CO2 sensor bij te zitten.
Als je dan nog een CO2 sensor erbij wil, dan kost dat 350 euro per sensor :P
Dan is wellicht het systeem van BUVA zelf (een totaal pakket met meerdere CO2 sensoren) uiteindelijk goedkoper. Maar daar moet ik eerst nog een prijs van vinden.

Maar goed, ik denk dus aan het maken van een systeem dat in de woonkamer + slaapkamers CO2 en luchtvochtigheid meet (en ook temperatuur trouwens). Dan heb ik een totaal idee van de luchtkwaliteit overal, en hoe daarop te reageren. Dan kan ik in alle gevallen de ventilatie opschalen indien nodig voor CO2 maar ook voor luchtvochtigheid. En dan alles op automatische piloot, dus als je gaat douchen gaat het vanzelf.
Temperatuur en luchtvochtigheid sensoren kun je volgens mij wel doen met Zigbee dingen of vergelijkbaar, maar een CO2 sensor is al groter en verbruikt vermoedelijk meer stroom, zodat je al een kastje moet maken met een adaptertje.

Ik moet dus uitzoeken hoe ik zo'n ventilatiesysteem kan aansturen. Als dat een PWM signaaltje op een kabeltje is, wordt het wel makkelijk.
NielsTn schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:19:
[...]

Referentieruimte is de woonkamer/keuken waar ik veel in leef/verblijf/geleefd wordt ;)

dus als ik slaap op de eerste etage, zal na tijd de CO2 waarden laag liggen in de woonkamer en 'schakelt' de mechanische ventilatie uit.
Dus effectief geen ventilatie voor betere luchtkwaliteit tijdens je slaap, omdat het simpelweg niet gemeten wordt. Niet direct een probleem hoor, als je nog een roostertje open hebt staan.
Tijdens douchen kan ik deze in 1 stand op maixmaal zetten (waterdamp afvoer).
Met een afstandsbediening of ook bedraad? Of beneden, een knop op de unit in de woonkamer?
Liefste zou ik ook bv op slaapkamer 1 sensor willen , maar dat is qua bedrading niet lekker weg te werken tenzij je gelijk gaat verbouwen/breken/slopen.....
Maar het systeem van Itho staat wel toe dat je dus meerdere bedraade sensoren hebt die je aan elkaar kan knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb net de aflevering bekeken en als ik heb goed heb dan betaal je voortaan je energierekening aan de woningvereniging. Die zorgt dan voor de isolatie van de woning.
Dan heb je een perfect geïsoleerde woning, maar je maandelijkse kosten blijven gewoon aanwezig?
Maar dan richting woningvereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

weebl15 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:39:
[...]

Precies! Dat is dé succesformule in Duitsland en Denemarken waar nauwelijks NIMBY is ten aanzien van windturbines.

De turbines in Houten staan wel dicht tegen een woonwijk aan maar overlast is -denk ik- makkelijk te beperken door de turbines tijdelijk stil te zetten bij slagschaduw en geluidsoverlast tijdens inversie. De turbine bouwers hebben vast wel een modelletje waar de overlast momenten uitrollen dat hiervoor gebruikt kan worden. Participaties onder de lokale bevolking uitzetten, modelletje inregelen op basis van meldingen en metingen en je hebt clubs als Gigawiek al grotendeels buitenspel gezet.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:08:
[...]

Precies! Dat is dé succesformule in Duitsland en Denemarken waar nauwelijks NIMBY is ten aanzien van windturbines.

De turbines in Houten staan wel dicht tegen een woonwijk aan maar overlast is -denk ik- makkelijk te beperken door de turbines tijdelijk stil te zetten bij slagschaduw en geluidsoverlast tijdens inversie. De turbine bouwers hebben vast wel een modelletje waar de overlast momenten uitrollen dat hiervoor gebruikt kan worden. Participaties onder de lokale bevolking uitzetten, modelletje inregelen op basis van meldingen en metingen en je hebt clubs als Gigawiek al grotendeels buitenspel gezet.
Als ze meedelen in de opbrengst zullen die tijdelijke stilzet momenten verdwijnen als sneeuw voor de zon. ( Wat goed is voor de PV :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:27

ericplan

5180 Wp PV

Ben je ook vóór statiegeld en breng je al je afvalplastic naar de speciale "plastic hero" container? Dan werk je onbedoeld mee aan het einde van het statiegeld op PET-flessen.

Dat werkt zo:
De frisdrankindustrie heeft een convenant afgesloten met de overheid, waarin ze beloven een bepaald percentage te recyclen. En als ze dat halen mag het statiegeld worden afgeschaft. Breng jij je plastic naar de container, dan help je mee om dat percentage te halen.

http://echteheld.nl/belei...tiegeld_op_kleine_flesjes

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Oh, in dat geval gooi ik in het vervolg m'n plastic wel in de wegberm zodat anderen het niet gaan doen omdat ze geen prikkel hebben om het netjes op te ruimen... :F

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In Noorwegen zit zelfs statiegeld op blikjes (red bull, coca cola).

Overigens worden statiegeldflessen tegenwoordig niet hergebruikt. Alles wat je in de automaat duwt wordt uiteindelijk in een machine gedumpt en tot een grote baal plastic geperst. Vandaar ook dat ze die harde stevige flessen van vroeger hebben vervangen door flessen die veel makkelijker inelkaar te persen zijn.

Zonde van de flessen, maar aan de andere kant haal je er voordeel uit qua schoonmaak en distributie die waarschijnlijk zowel qua kosten als milieubelasting opwegen tegen het recyclen van flesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:57:
Ben je ook vóór statiegeld en breng je al je afvalplastic naar de speciale "plastic hero" container? Dan werk je onbedoeld mee aan het einde van het statiegeld op PET-flessen.

Dat werkt zo:
De frisdrankindustrie heeft een convenant afgesloten met de overheid, waarin ze beloven een bepaald percentage te recyclen. En als ze dat halen mag het statiegeld worden afgeschaft. Breng jij je plastic naar de container, dan help je mee om dat percentage te halen.

http://echteheld.nl/belei...tiegeld_op_kleine_flesjes
Bij ons wordt het plastic apart ingezameld, en ja ik gooi daar ALLE plastic in. En als ze de plastic statiegeld flessen toch plat persen heeft statie geld niet veel zin.
Sterker nog de beste resultaten worden niet bereikt met het apart inzamelen van plastic (60%?)maar om het in een fabriek geautomatiseerd uit de rest afval stroom te halen (>95%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mmmmm. weer een variabele maar ik rekening mee moet/kan gaan houden (je bent een tweaker of niet >:) ) of plastic wel een goede verpakking is.

Ik was net aan het invenstariseren gegaan wat milieu technisch het beste verpakkingsmiddel was voor drinken.
Zo hebben wij melk in kartonnen verpakking, maar dat is niet alleen karton natuurlijk ook een folie aan de binnenzijde en tegenwoordig ook een kunstof sluit dop (wie dat ooit heeft verzonnen, waarom niet gewoon een openvouwen/afknip opening).
Ik heb me laten vertellen (maar dat ben ik dus nog aan het uitzoeken) dat dit karton (bijna) niet wordt gerecycled omdat het scheiden van de verschillende productsoorten van deze verpakkingen te veel energie kost (lees te veel geld).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:46:
[...]
Bij ons wordt het plastic apart ingezameld, en ja ik gooi daar ALLE plastic in. En als ze de plastic statiegeld flessen toch plat persen heeft statie geld niet veel zin.
Sterker nog de beste resultaten worden niet bereikt met het apart inzamelen van plastic (60%?)maar om het in een fabriek geautomatiseerd uit de rest afval stroom te halen (>95%).
Statiegeld is een uitstekend middel tegen zwerfvuil. Alleen daarom al zouden alle (drank)verpakkingen statiegeld moeten hebben.

Ga voor de grap eens kijken in het Vondelpark of Westerpark in Amsterdam na een mooie lente- of zomeravond. Kan morgenochtend een foto laten zien "the day after".

Beetje suf om de gemeenschap te laten opdraaien voor de winst van AH (of een andere supermarkt)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:00:
Mmmmm. weer een variabele maar ik rekening mee moet/kan gaan houden (je bent een tweaker of niet >:) ) of plastic wel een goede verpakking is.

Ik was net aan het invenstariseren gegaan wat milieu technisch het beste verpakkingsmiddel was voor drinken.
Zo hebben wij melk in kartonnen verpakking, maar dat is niet alleen karton natuurlijk ook een folie aan de binnenzijde en tegenwoordig ook een kunstof sluit dop (wie dat ooit heeft verzonnen, waarom niet gewoon een openvouwen/afknip opening).
Ik heb me laten vertellen (maar dat ben ik dus nog aan het uitzoeken) dat dit karton (bijna) niet wordt gerecycled omdat het scheiden van de verschillende productsoorten van deze verpakkingen te veel energie kost (lees te veel geld).
Daarom lijkt mij een plastic fles van 1 soort plastic het beste, simpel te recyclen.
Blikjes van aluminium zijn ook goed. Alleen in Nederland zie je veel blikjes waarvan de bovenkant met het lipje aluminium is en de rest staal.
Wist je trouwens dat alle export blik verpakkingen aluminium zijn?

Ik houd alle blik zelf uit de restafval, plet ze en breng ze 1x per jaar naar het oud ijzer. Vaak toch een 30 euro, ook doordat er een fiets of ander ijzer bij zit ( 15 cnt/kg)
Alle elektrische apparaten gaan in een ton ( >12% metalen) (28cnt/kg) Alle snoeren, draad met koper in een ton (50cnt/kg). Ook aluminium ( ja ook de export en energy drank blikjes) en koper in een ton. Soms staat het een paar jaar voor dat ik genoeg heb maar ik heb de ruimte.

Die "verwijderings-bijdrage" op elektrische apparatuur is volkomen onzin. De afval verwerker waar iedereen netjes alles inlevert vangt dik geld voor dat spul. Het wordt gemalen en netjes verwerkt in de verschillende bestand delen (urban mining).Ze zijn gek op stofzuigers, boormachines, wasmachines enz. Alleen koelkasten en andere apparaten met milieu onvriendelijke vloeistoffen of gassen kosten een beetje geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik ben erg vóór statiegeld op alles. Ook hier wordt de hoeveelheid zwerfvuil langs de weg (én in de tuin, handig zo'n tuintje langs de rijbaan..).
Ook voor blik zou dat moeten. In Duitsland is alle plastic statiegeldplichtig.

Maar de roze olifant is: matig al dat fris en watertjes gebruik. Voed je kinderen niet op met fris, maar met levenslessen. Sorry, moest even.

Melkverpakkingen is een dom ontwerp. Niet te scheiden en dus restafval. Dat kan beter.

Een bezoekje aan de slager is ook een mooie ervaring: alles is plastic, tegenwoordig. Overal een extra schaaltje onder, overal een velletje plastic tussen, draagzakje erbij. En thuis haal je alles weer uit elkaar, leg je het in je vleesbakjes van jaren oud in de ijskast en mag je die hele verpakkingsonzin weer opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:43:
Ik ben erg vóór statiegeld op alles. Ook hier wordt de hoeveelheid zwerfvuil langs de weg (én in de tuin, handig zo'n tuintje langs de rijbaan..).
Ook voor blik zou dat moeten. In Duitsland is alle plastic statiegeldplichtig.

Maar de roze olifant is: matig al dat fris en watertjes gebruik. Voed je kinderen niet op met fris, maar met levenslessen. Sorry, moest even.

Melkverpakkingen is een dom ontwerp. Niet te scheiden en dus restafval. Dat kan beter.

Een bezoekje aan de slager is ook een mooie ervaring: alles is plastic, tegenwoordig. Overal een extra schaaltje onder, overal een velletje plastic tussen, draagzakje erbij. En thuis haal je alles weer uit elkaar, leg je het in je vleesbakjes van jaren oud in de ijskast en mag je die hele verpakkingsonzin weer opruimen.
Ik geloof er niets van dat die lui die rommel uit het raam van de auto gooien zich iets aantrekken van statiegeld. Gewoon 1000 euro boete als je vinger afdrukken er op staan .... :)

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-04-2014 14:39 . Reden: Oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:50:
[...]

Ik geloof er niets van dat die lui die rommel uit het raam van de auto gooien zich iets aantrekken van statiegeld. Gewoon 1000 euro boete als je vinger afrukken er op staan .... :)
óf je gaat op zoek naar vingerafdrukken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:01:
[...]

óf je gaat op zoek naar vingerafdrukken.. :+
Ja dat was wat rigoureus ....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:50:
[...]
Ik geloof er niets van dat die lui die rommel uit het raam van de auto gooien zich iets aantrekken van statiegeld. Gewoon 1000 euro boete als je vinger afdrukken er op staan .... :)
Dat geeft ook niet. Blijft irritant weliswaar, maar als er statiegeld op zit ruimen kinderen het wel weer op. Ik sprokkelde vroeger ook een leuk centje bij elkaar met lege flessen wegbrengen en was dolgelukkig als iemand een Riedelfles had achtergelaten.
Nu blijft het zwerfvuil liggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Fanfare, net het verbruiksoverzicht van de Nuon bekeken dat ik elke 2 maanden krijg ivm de slimme meter in de meterkast.

Deze laat nu netjes de terugleverstanden zien van -> naar in elektriciteit laag en hoog in kWh en euros uitgedrukt.

Tevens staat nu in de verbruiksstaat een vergelijking voor het gas en electra verbruik met het voorgaande jaar. Zo heb ik nu 88 euro minder gas gestookt deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:23:
[...]

Dat geeft ook niet. Blijft irritant weliswaar, maar als er statiegeld op zit ruimen kinderen het wel weer op. Ik sprokkelde vroeger ook een leuk centje bij elkaar met lege flessen wegbrengen en was dolgelukkig als iemand een Riedelfles had achtergelaten.
Nu blijft het zwerfvuil liggen.
Riedel, ja. Hier in het zuiden was het de beugelflessen van Hershi limonade. We worden oud (maar zijn het nog niet ;) ).
Dat waren trouwens vreselijke doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:31:
[...]
Riedel, ja. Hier in het zuiden was het de beugelflessen van Hershi limonade. We worden oud (maar zijn het nog niet ;) ).
Dat waren trouwens vreselijke doppen.
Niet te vergeten de Exota beugelflessen. Zeldzaam lekker op werkweek. De energydrinks van de jaren 60. Goedkoop en vol met geur-, kleur- en smaakstoffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

!null schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:05:
@_JGC_
Ik zie bij bijvoorbeeld warmteservice.nl zo'n orcon doos staan met een vochtsensor erbij voor 500 euro.
Lijkt dan ook al een CO2 sensor bij te zitten.
Als je dan nog een CO2 sensor erbij wil, dan kost dat 350 euro per sensor :P
Zie ik het goed, met vochtsensor 280,- en met ook nog een C02 sensor gelijk 515,-
Wat een prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
In Duitsland zit er 25 cent statiegeld op een blikje, ten minste in de deelstaat waar ik vorig jaar was. Daar heb je ook overal inname automaten voor statiegeld voorwerpen. Denk aan tankstations en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wéér een gebied waarop de Duitsers voorop lopen. Hoe kan dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
JeroenH schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:12:
Wéér een gebied waarop de Duitsers voorop lopen. Hoe kan dat toch?
Ik snap dat je sarcastisch bent maar de groenen zijn daar gewoon groot en hier niet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:42:
[...]

Daarom lijkt mij een plastic fles van 1 soort plastic het beste, simpel te recyclen.
Blikjes van aluminium zijn ook goed. Alleen in Nederland zie je veel blikjes waarvan de bovenkant met het lipje aluminium is en de rest staal.
Wist je trouwens dat alle export blik verpakkingen aluminium zijn?

Ik houd alle blik zelf uit de restafval, plet ze en breng ze 1x per jaar naar het oud ijzer. Vaak toch een 30 euro, ook doordat er een fiets of ander ijzer bij zit ( 15 cnt/kg)
Alle elektrische apparaten gaan in een ton ( >12% metalen) (28cnt/kg) Alle snoeren, draad met koper in een ton (50cnt/kg). Ook aluminium ( ja ook de export en energy drank blikjes) en koper in een ton. Soms staat het een paar jaar voor dat ik genoeg heb maar ik heb de ruimte.
Ik ben dus niet de enige die een aantal bakken heeft voor recycle en hergebruik metaal (enz) en er een centje aan over houd (hoeveel mensen ik aan de overkant (gemeentelijke stort) bij het bedrijf waar ik naar toe ga nog steeds van alles zie inleveren waar ik geld voor krijg )
Schinnen-groen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:43:

Niet helemaal, er wordt wel gescheiden/recycled maar makkelijk is het niet altijd.
Overigens in productie is glas nog steeds een van de betere op Co2 alleen zijn de kosten voor tranport hoger vanwege de verhouding gewicht verpakking en inhoud.
Drinkkarton komt op de tweede plaats en dan plastic (welke variant dan ook).
Hoe de cijfers van Co2 bij glas, drinkkarton en plastic voor het transport zijn heb ik nog niet helemaal op een rijtje.

Zie o.a.
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4286nl.pdf

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:50:
[...]

Niet te vergeten de Exota beugelflessen. Zeldzaam lekker op werkweek. De energydrinks van de jaren 60. Goedkoop en vol met geur-, kleur- en smaakstoffen.
Inderdaad! We hadden op schoolreisje altijd van die oranje driehoekjes met sinas waar je een rietje in kon steken. Naam ben ik even kwijt.

Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.