3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Schinnen-groen schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:42:
@Styno: 2 dagen en 2 avonden een huis bewonen is ook niet echt duurzaam
Altijd fijn, bevestiging uit andere bronnenSinds wij een CO2-meter in de woonkamer hebben, dezelfde ervaring. Zeker de laatste 2 dagen was het nagenoeg windstil en moesten er twee grote ramen open om de meter weer van de 1400 ppm af te krijgen.
Voordat we e.e.a. tocht vrij/tocht arm hadden gemaakt, was dat minder.
Extreem hoge CO2 concentraties zijn op zichzelf niet gezond (je wordt er loom van en krijgt koppijn) maar dat is misschien niet het belangrijkste. De hoge CO2 waarde is voor mij simpelweg een proxy voor de ventilatiesnelheid en vervuiling van de binnenlucht. Als er genoeg ventilatie is kan CO2 (en daarmee andere vervuiling van de lucht) niet hoog oplopen en andersom.@ Styno/Schinnen-groen/Phony:
Maar hoe belangrijk is het ook dat je volgens CO2 richtlijn ventileert, is dit enkel voor de gezondheid en kan het ernstig uitpakken als je boven de richtlijn zit of heeft het ook een positieve bijdrage aan gasbesparing?
Disclaimer: ik ben absoluut geen expert op het gebied van kernenergie.@ Styno:
Bedankt voor je merit-order-curve en begeleidend verhaal eromheen.
Hoe zijn nucleaire installaties dan, nog langzamer dan kolen?
Het hangt van een aantal zaken af, waaronder:
- Ouderdom van de kernreactor. Door de continue neutronenflux en temperatuurvariaties tijdens regelen 'slijt' een reactor sneller (kans op materiaalfouten neemt toe).
- Generatie (oudere generaties zijn minder geschikt voor regelen dan nieuwe)
- Het soort brandstof (MOX/conventioneel)
- De ouderdom van de brandstof, oudere brandstofstaven bevatten teveel ongewenste actiniden die het splijtingsproces ontregelen bij wijzigingen in de output. In Frankrijk worden daarom alleen reactoren met verse splijtstaven voor load following gebruikt. Overigens, stel je niet teveel voor bij 'load following' van Franse kernreactoren want een groot deel van het jaar regelen ze nauwelijks op dag tot dag basis, want ook hier geldt (net als met kolencentrales in Duitsland): het is goedkoper om overtollige stroom te verkopen aan het buitenland dan om reactoren bij te regelen zolang die vooral stroom van dure gascentrales van het net drukt.
Kernreactoren zitten redelijk links in de grafiek van de merit order: als ze eenmaal gebouwd zijn wekken ze relatief goedkoop een extra MWh aan stroom op, net als wind en zon en zijn dus als één van de laatste aan de beurt om terug te regelen als het aanbod de vraag overstijgt.
Areva claimt voor de EPR reactor (de nieuw reactor die door hun gebouwd wordt in Okuluoto, Flamanville en op termijn ook in Hinkley Point) dat deze uitstekend geschikt is voor load following. Ik heb hier wel een bezwaar bij, namelijk: Technisch mag load following dan wel mogelijk zijn maar het toepassen daarvan verlaagt de capaciteitsfactor. Door de enorm hoge kapitaalkosten als gevolg van een lange en kostbare bouwtijd heeft een exploitant weinig behoefte aan een lagere capaciteitsfactor want dat verlengt de toch al erg lange terugverdientijd nog meer. Dat lijkt me dan ook de reden dat Arriva/EDF bij de nieuw te bouwen reactor in Hinkley Point bedongen heeft dat de reactor altijd de afgesproken FIT betaald krijgt, ook al moet de centrale terugregelen vanwege te weinig vraag (curtailment).
[ Voor 73% gewijzigd door styno op 04-04-2014 21:17 . Reden: Domme typo ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Deze is wel grappig:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
In mijn prille jeugd, vaak gehoord: "mijn vader is politie agent".
Die werkt niet meer, tegenwoordig.
Bedankt Jeroen. Zit in mijn map cartoons
[ Voor 65% gewijzigd door Schinnen-groen op 06-04-2014 08:33 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Door de zachter winter heb ik veel hout overgehouden en aangezien er achter in de tuin een overkapping komt op de plaats van het houthok, de hele middag met een kruiwagen lopen sjouwen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als de overkapping + nieuw houthok klaar zijn moet alles ook nog weer terug.
Maar op het nieuwe dak is weer ruimte voor een PV set
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Keuzes keuzes keuzes...

We zijn er zelfs mee de snelweg op geweest (ding haalt 140) en ik heb er een tijdje zelf mee rondgereden. Websiteartikel wordt aan gewerkt.
Ook een stukje gereden in een gerestaureerde 1985 Fiat Panda Elettra (met lithium-accu's) die net af was. Verder heeft hij een Quest dichte ligfiets voorzien van trapondersteuning en zonncellen. En oh ja, als docent autotechniek organiseert hij ook nog zuinigheidsraces waarbij zijn leerlingen racen met zelfgebouwde voertuigen.
Uiterst inspirerende topmiddag gehad! Deze man snapt duurzaam transport.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Vet! Heeft hij hier al ervaringen mee en deze ergens op een site gepubliceerd?? Afgelopen jaar heeft een groepje VWO 6 leerlingen van mij voor hun profielwerkstuk onderzoek en metingen gedaan naar de haalbaarheid van zonnecellen op een velomobiel. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat het erg goed mogelijk is om met behulp van de zonnecellen een hele dag te cruisen op 35km/h terwijl je zelf niet meer energie levert dan bij het fietsen op een normale fiets bij 15 km/h Wij zijn nu bezig om een vervolgproject te starten om zo'n ding te bouwen! (en er daarna voor een goed doel mee heen en weer naar de Alpe d'huez te rijden oid)JeroenH schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:03:
Verder heeft hij een Quest dichte ligfiets voorzien van trapondersteuning en zonncellen.
Ik heb online wat open-source ontwerpen gevonden:

(meer te vinden op http://www.piximatic.net/download.ws)
Ik heb zo'n ontwerp al omgetoverd naar spanten om een plug te bouwen tbv een mal. Nu nog even zoeken naar een sponsor met een CNC machine om de onderdelen voor ons uit te frezen. (of voor het sponsoren van andere onderdelen natuurlijk
(mocht er een sponsor meelezen
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Vetjes, ik kijk uit naar de artikelen. Ook naar de Panda omdat ik iets soortgelijks wil doen met een 2CV.JeroenH schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:03:
Vandaag op bezoek geweest bij de bouwer van de WMZ3. Wat een cool ding is dat!
[afbeelding]
We zijn er zelfs mee de snelweg op geweest (ding haalt 140) en ik heb er een tijdje zelf mee rondgereden. Websiteartikel wordt aan gewerkt.
Ook een stukje gereden in een gerestaureerde 1985 Fiat Panda Elettra (met lithium-accu's) die net af was. Verder heeft hij een Quest dichte ligfiets voorzien van trapondersteuning en zonncellen. En oh ja, als docent autotechniek organiseert hij ook nog zuinigheidsraces waarbij zijn leerlingen racen met zelfgebouwde voertuigen.
Uiterst inspirerende topmiddag gehad! Deze man snapt duurzaam transport.
Verschil is dat dat al een EV is in den beginsel, maar wordt geupgrade naar huidige (accu) techniek en tevens gerestaureerd.
Voor de 2CV zijn er bedrijven die ze ombouwen of daar onderdelen voor leveren, maar dat zul je vast al wel weten.
Volgens mij heeft hij echter wel een flink bedrag aan accu's gespendeerd (ik schat minstens 6000 euro). Maarja, die gaan ook wel weer lang mee, dus als je het uit smeert valt het mee.
@mightytm, klinkt als aardig wat overlap met zijn project
Maar sowieso erg leuk, dat maakt het fietsen naar je werk wat realistischer als je wat verder weg woont. Voor mij zou zoiets wel uit kunnen, ook omdat de snelheid hoger ligt waardoor de dagelijkse rit minder tijd kost.
[ Voor 21% gewijzigd door !null op 07-04-2014 08:49 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Kijk dat is beter dan op fossiel allelei zuiningheids wedstrijden te doen (Shell Eco marathon), want waarom nog promoten/investeren in een doodlopende wegmightym schreef op maandag 07 april 2014 @ 07:21:
[...]
Vet! Heeft hij hier al ervaringen mee en deze ergens op een site gepubliceerd?? Afgelopen jaar heeft een groepje VWO 6 leerlingen van mij voor hun profielwerkstuk onderzoek en metingen gedaan naar de haalbaarheid van zonnecellen op een velomobiel. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat het erg goed mogelijk is om met behulp van de zonnecellen een hele dag te cruisen op 35km/h terwijl je zelf niet meer energie levert dan bij het fietsen op een normale fiets bij 15 km/h Wij zijn nu bezig om een vervolgproject te starten om zo'n ding te bouwen! (en er daarna voor een goed doel mee heen en weer naar de Alpe d'huez te rijden oid)
Ik heb online wat open-source ontwerpen gevonden:
[afbeelding]
[afbeelding]
(meer te vinden op http://www.piximatic.net/download.ws)
Ik heb zo'n ontwerp al omgetoverd naar spanten om een plug te bouwen tbv een mal. Nu nog even zoeken naar een sponsor met een CNC machine om de onderdelen voor ons uit te frezen. (of voor het sponsoren van andere onderdelen natuurlijk)
(mocht er een sponsor meelezen)
En die dingen van tegenwoordig halen bij verre niet wat ze vroeger behaalden.
Maar als docent autotechniek (WMZ3), kan ik het wel begrijpen er is nog niks op electra gebied te doceren.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
En over de Panda is al wat te lezen op een forum: http://forum.fiatpandaclu...hp?f=33&t=13936&start=150 (even terugbladeren, weet niet precies waar het verslag begint)
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 07-04-2014 09:39 ]
Leuk man! Ik heb gelijk zijn website ff gegoogeld en gelezen! Ik heb hem een berichtje gestuurd, wellicht kunnen we er een gezamenlijk project van maken :-)JeroenH schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:39:
Over de velomobiel met zonnecellen is te lezen op zijn uiterst interesante website: http://wmzprojecten.nl/so...-ondersteunde-velomobiel/
[afbeelding]
En over de Panda is al wat te lezen op een forum: http://forum.fiatpandaclu...hp?f=33&t=13936&start=150 (even terugbladeren, weet niet precies waar het verslag begint)
Wij zijn meer van plan om de zonnecellen op de body te plakken.
Deze bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item2333ab819a
Ik had mijn maandbedrag al van 145 naar 125 naar 110 verlaagd, maar als ik nu mijn termijnbedrag zou bijstellen op verwacht verbruik tot eind augustus, zou ik 35 euro per maand kwijt zijn. Helaas bieden ze die optie niet (kan tot 68 euro gas en 38 euro stroom)
Wordt in augustus dus een financiele meevaller van 200 euro, zachte winter, extra isolatie en tuning van CV ketel en thermostaatprogramma hebben de nodige besparing opgeleverd
Edit: Sterker nog, als ik nu kort na de "winter" een jaarafrekening zou aanvragen, zou ik 45 euro terugkrijgen

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 07-04-2014 12:50 ]
Als je ze opbelt kan je het verder verlagen als via de website. Vorige week nog gedaan. Krijg je wel "weet u het wel zeker? dan moet u mogelijk en groot bedrag bij betalen op de jaar afrekening", dacht het niet ......._JGC_ schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:42:
Hier het energieverbruik nog maar eens even nagerekend: gas/stroom meterstanden bij GreenChoice doorgegeven, vervolgens gekeken wat ik vorig jaar tussen nu en eind augustus heb verbruikt, dat erbij geteld.
Ik had mijn maandbedrag al van 145 naar 125 naar 110 verlaagd, maar als ik nu mijn termijnbedrag zou bijstellen op verwacht verbruik tot eind augustus, zou ik 35 euro per maand kwijt zijn. Helaas bieden ze die optie niet (kan tot 68 euro gas en 38 euro stroom)
Wordt in augustus dus een financiele meevaller van 200 euro, zachte winter, extra isolatie en tuning van CV ketel en thermostaatprogramma hebben de nodige besparing opgeleverd.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Signatures zijn voor boomers.
.. in 4 uur 12 m2 gedaan. incl leegruimen, 3 x naar gamma, etc.
(nu nog weer inruimen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ook niet voor de portemonnee...
* JeroenH komt net thuis van de Gamma (per fiets) met een blikje verf om de gekregen box te schilderen.
Wel speciale oplossingsmiddelenvrije kindvriendelijke verf toch? Straks gaan de kids gegarandeerd hun verse tandjes beproeven op de verflaag haha!JeroenH schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:13:
Een fiets kost niet zoveel per km...
* JeroenH komt net thuis van de Gamma (per fiets) met een blikje verf om de gekregen box te schilderen.
Ik heb nu een klein half jaar les van hem, en je merkt ook in heel zijn doen en uitleg dat hij erg gepassioneerd is voor het vak en veel kennis heeft. Ik zie uit naar het project van de Shell Ecomarathon :-)
Tevens zie ik bovenstaande WMZ3 vaak rijden, schitterend!
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Yep, natuurlijk!mightym schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:15:
Wel speciale oplossingsmiddelenvrije kindvriendelijke verf toch? Straks gaan de kids gegarandeerd hun verse tandjes beproeven op de verflaag haha!
O wat leuk! Volgens mij is het heel erg leuk les van hem te hebben. Toen ik in zijn woonplaats in de WMZ3 rondreed zwaaiden er allemaal mensen naar me, die dan aarzelend hun hand lieten zakken toen ik dichterbij kwam en ze zagen dat de eigenaar niet achter het stuur zatSjoerdfoto schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:15:
Bovenstaande meneer Zwart (www.wmzprojecten.nl) Is mijn leraar (Autotechniek Voltijd).
Ik heb nu een klein half jaar les van hem, en je merkt ook in heel zijn doen en uitleg dat hij erg gepassioneerd is voor het vak en veel kennis heeft. Ik zie uit naar het project van de Shell Ecomarathon :-)
Tevens zie ik bovenstaande WMZ3 vaak rijden, schitterend!
Dat moest ik wel. Ik moet bijbetalen op mijn verbruik factuur en een maand later kreeg ik aanzienlijk hoger bedrag teruggestort voor de opwek.WoudseHoeve schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:51:
[...]
Als je ze opbelt kan je het verder verlagen als via de website. Vorige week nog gedaan. Krijg je wel "weet u het wel zeker? dan moet u mogelijk en groot bedrag bij betalen op de jaar afrekening", dacht het niet .......
Uiteraard heeft men het termijn bedrag verhoogd.
Men is lekker efficiënt bezig bij greenchoice. Als ze volgend jaar verbruik en opwek nog niet op één factuur krijgen stap ik over.
Kreeg van gc een paar weken terug ook de melding dat ik mijn meter moet aanmelden bij mijn netbeheerder, een week daarna had ik een brief van stedin op de mat of er op mijn adres geproduceerd wordt.
Ik meld niets aan. Ik heb een contract met gc en niet met mijn netbeheerder

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
resultaat wordt dat Stedin je gewoon in de boeken schrijft als producent in het PIR, desnoods met onjuiste registratie.revolution-nl schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:20:
[...]
...
Kreeg van gc een paar weken terug ook de melding dat ik mijn meter moet aanmelden bij mijn netbeheerder, een week daarna had ik een brief van stedin op de mat of er op mijn adres geproduceerd wordt.
Ik meld niets aan. Ik heb een contract met gc en niet met mijn netbeheerder
Ik heb hier al juridische stappen lopen naar Enexis toe en raad je aan ook duidelijk bezwaar te maken.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Is je status dan op te vragen?NielsTn schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:04:
[...]
resultaat wordt dat Stedin je gewoon in de boeken schrijft als producent in het PIR, desnoods met onjuiste registratie.
Ik heb hier al juridische stappen lopen naar Enexis toe en raad je aan ook duidelijk bezwaar te maken.
Dat is juist wel belangrijk, de grootste winst zit hem niet in het type motor maar in de banden en de luchtweerstand ed.ollie1965 schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:30:
[...]
Kijk dat is beter dan op fossiel allelei zuiningheids wedstrijden te doen (Shell Eco marathon), want waarom nog promoten/investeren in een doodlopende weg(ja ik weet het er is één electrische klasse)
En die dingen van tegenwoordig halen bij verre niet wat ze vroeger behaalden.
Heeft niets met status te maken....
Netwerkbedrijf oordeelt dat je teruglevert/invoedt met duurzame energietechnieken en nog niet in het PIR staat. Dan stelt men dat je verplicht daarin hoort te staan. En gaat het circus beginnen. Zie mijn site over enkele acties die ik al heb uitgezet zoals klacht/signaal bij ACM indienen, mailen naar PIR/netwerkbedrijf etc.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
niemand.
net zo irritant als schatten en maandbedragen verhogen, het is jouw geld he ?
allemaal idioot maar we accepteren het blijkbaar.
ik niet, nu jullie nog.
dan verandert er pas wat.
voor gas ben ik alweer ingeschat naar 833m3 terwijl ik dik onder de 500m3 blijf,
je kan er niets aan doen, maar blijf tegen de deur schoppen totdat ze net zo gek word als ik van dit geleuter.
laat ze eens beginnen met inschatten van produktie zoals siderea dat kan, en betaal alvast mijn zonnestroom uit per maand graag....
stelletje ....$$%%"£"£"##@ enersjiebedreifen
En we kijken ook verder dan alleen de directe effecten natuurlijk, dergelijke projecten brengen studenten in contact met denken in efficiency, licht bouwen, goede stroomlijn, en ook met de redenen om hieraan te werken (duurzaamheid). Deze kennis en ervaring nemen ze mee hun werkzame leven in.Erasmo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:07:
Dat is juist wel belangrijk, de grootste winst zit hem niet in het type motor maar in de banden en de luchtweerstand ed.
Ik wil niet ongevraagd daar in de boeken staan, dus ik wil wel graag weten wat of ik er in sta.NielsTn schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:15:
[...]
Heeft niets met status te maken....
Netwerkbedrijf oordeelt dat je teruglevert/invoedt met duurzame energietechnieken en nog niet in het PIR staat. Dan stelt men dat je verplicht daarin hoort te staan. En gaat het circus beginnen. Zie mijn site over enkele acties die ik al heb uitgezet zoals klacht/signaal bij ACM indienen, mailen naar PIR/netwerkbedrijf etc.
Greenchoice begon hier ook al te zeuren dat ik de meterstanden nu toch écht moet invullen. Nee GC dat doe ik de 14e net zoals vorig jaar anders heb ik geen precies jaaroverzicht
als je een EAN nummer hebt (een voor afname, een voor productie) dan is het balletje al aan het rollen....Erasmo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:25:
[...]
Ik wil niet ongevraagd daar in de boeken staan, dus ik wil wel graag weten wat of ik er in sta.
Greenchoice begon hier ook al te zeuren dat ik de meterstanden nu toch écht moet invullen. Nee GC dat doe ik de 14e net zoals vorig jaar anders heb ik geen precies jaaroverzicht
Ga het morgen eens navragen, ik heb nog een draaischijf dus hopelijk scheelt dat.NielsTn schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:30:
[...]
als je een EAN nummer hebt (een voor afname, een voor productie) dan is het balletje al aan het rollen....
dat zal wellicht een opdrachtje metervervanging kunnen worden....kies dan voor een gewone digitale, maar ja probeer gewoon aan de ferraris-draaischijf vast te houden.Erasmo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:11:
[...]
Ga het morgen eens navragen, ik heb nog een draaischijf dus hopelijk scheelt dat.
Dat circus van Liander/Imtech was hier laatst al in de regio compleet met het gebruikelijke aan brieven ed. Boot gelukkig kunnen afhouden omdat ik er doordeweeks niet was tijdens die periode en daarna zijn ze weer vertrokken naar de volgende regio om daar de grote wisseltruc uit te halen.NielsTn schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:13:
[...]
dat zal wellicht een opdrachtje metervervanging kunnen worden....kies dan voor een gewone digitale, maar ja probeer gewoon aan de ferraris-draaischijf vast te houden.
Mijn ferraris blijft hier hopelijk hangen totdat ze met een echte slimme meter komen.
Ik zie liever andere ontwikkelingen, ontwikkelingen/onderzoek van electra aandrijving (en het hele pakket erom heen).Erasmo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:07:
Dat is juist wel belangrijk, de grootste winst zit hem niet in het type motor maar in de banden en de luchtweerstand ed.
Banden, (lucht)weerstand, gewicht weten we al wel alleen willen de meeste personen er niet aan.
Ziet er niet uit, is te klein, is niet veilig, niet snel genoeg.............
Het gehele concept van Shell Eco marathon is doorspekt van producten van .......
Vooral nadat ik vorig jaar met een docent op een VMBO/HAVO/Gym een gesprek had over duurzaamheid.
De reacties waren doorspekt van olie, nuke (fusie moet toch mogelijk zijn binnen 30 jaar), en zonnepanelen en windmolens te weinig opleveren en dat het niet altijd aanwezig was (opslag/buffering wilde hij zelfs niet naar luisteren) ja dat stond hij te verdedigen als docent met zo'n eco marathon op de achtergrond. Kijk als je les hebt van zo'n docent........
Als dat door een docent is die bevlogen is prima, ik merk dat de meeste docenten nog in het verleden leven en weinig open staan voor vernieuwing.JeroenH schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:25:
[...]
En we kijken ook verder dan alleen de directe effecten natuurlijk, dergelijke projecten brengen studenten in contact met denken in efficiency, licht bouwen, goede stroomlijn, en ook met de redenen om hieraan te werken (duurzaamheid). Deze kennis en ervaring nemen ze mee hun werkzame leven in.
Nee, ik hoe niet weg te duiden want ik ben generaliserend bezig, en weet dat er hier een aantal docenten zijn die wel bevlogen les geven.Volgens mij heb ik deze discussie al eerder gevoerd met hen.....
Dit , hierom en hierom
En mijn bevindingen zijn dat het weinig helpt. De velg + band was in totaal gemiddeld 9,5 kilo, wat nog lichter is dan een thuiskomertje op stalen velg. Ik kon echter geen verschil in verbruik waarnemen, en soms had ik zelfs moeite om m'n oude waardes te halen. Nou zijn mijn metingen niet superaccuraat vanwege wisselend weer etc, maar na een paar tanks weet je het wel. Er zit geen verschil in, en dat ten opzichte van de bredere winterbanden die ik er eerst op had. Nu heb ik de relatief dure magnesium velgen weer verkocht en een tweede hands setje stalen velgen met eco bandjes op 175 breed, en rij er minstens net zo zuinig mee.
In die hoek is wat mij betreft weinig winst te halen. De andere kant op scheelt echter wel, als ik er bandjes van 205 of breder op zet wordt m'n verbruik dramatisch.
Alles zo'n beetje op 2.4 a 2.6 bar gezet, hoger zal te veel invloed hebben op zaken zoals remweg
Er valt gewoon weinig te halen in die hoek, een omzetting van 175 bandjes naar 145 levert niets op. Maar de andere kant op, gaat je wel verbruik kosten.
Wanneer je op brandstof blijft rijden is er meer te halen in andere zaken:
- afregeling van motor (zie hoe de Prius z'n benzine motor doet, of Maza met skyactiv)
- goeie versnellingsbakverhoudingen, laatste versnelling moet erg lang zijn voor snelweg rijden met lage toeren
- aerodynamica
- auxillery dingen zoals stuurbekrachtiging en airco anders oplossen (weg, of anders elektrisch)
- maar vooral: zuinige rijstijl
En downsizen is wat mij betreft ook een beetje onzin.
Volgende expirement is de stuurbekrachtiging er tijdelijk even uit gooien (= tijdelijk zwaar sturen) om te kijken hoeveel dat betekent voor het verbruik. En misschien nog is een paar ritjes maken overdag, waarbij ik de dynamo even afkoppel (de dikke laadkabel) zodat hij niet zal laden en geen weerstand geeft, gewoon even ter test.
@ollie1965, als je gaat kijken in die Shell Ecorun resultaten (van 2013) zie je dat er toch veel teams elektrisch rijden of met waterstof bezig zijn. Het is dus niet alleen maar benzine en diesel (sterker nog, die lijken in de minderheid)
[ Voor 13% gewijzigd door !null op 09-04-2014 08:59 ]
Ik weet niet of je de site al kent maar anders is het denk ik leuk leesvoer voor je!null schreef op woensdag 09 april 2014 @ 08:31:
@Erasmo, ik heb een expirementje uitgevoerd met m'n Yaris. Ik heb er zeer lichtgewicht magnesium velgen onder gedaan met de smalste bandenmaat die nog verantwoord was op die auto. 14 inch magnesium velgen met 145 brede bandjes. 155 breed was eigenlijk wel een beetje de ondergrens moet ik zeggen, is ook wat je op Aygo/C1/107 vind.
En mijn bevindingen zijn dat het weinig helpt. De velg + band was in totaal gemiddeld 9,5 kilo, wat nog lichter is dan een thuiskomertje op stalen velg. Ik kon echter geen verschil in verbruik waarnemen, en soms had ik zelfs moeite om m'n oude waardes te halen. Nou zijn mijn metingen niet superaccuraat vanwege wisselend weer etc, maar na een paar tanks weet je het wel. Er zit geen verschil in, en dat ten opzichte van de bredere winterbanden die ik er eerst op had. Nu heb ik de relatief dure magnesium velgen weer verkocht en een tweede hands setje stalen velgen met eco bandjes op 175 breed, en rij er minstens net zo zuinig mee.
In die hoek is wat mij betreft weinig winst te halen. De andere kant op scheelt echter wel, als ik er bandjes van 205 of breder op zet wordt m'n verbruik dramatisch.
Alles zo'n beetje op 2.4 a 2.6 bar gezet, hoger zal te veel invloed hebben op zaken zoals remweg![]()
Er valt gewoon weinig te halen in die hoek, een omzetting van 175 bandjes naar 145 levert niets op. Maar de andere kant op, gaat je wel verbruik kosten.
Wanneer je op brandstof blijft rijden is er meer te halen in andere zaken:
- afregeling van motor (zie hoe de Prius z'n benzine motor doet, of Maza met skyactiv)
- goeie versnellingsbakverhoudingen, laatste versnelling moet erg lang zijn voor snelweg rijden met lage toeren
- aerodynamica
- auxillery dingen zoals stuurbekrachtiging en airco anders oplossen (weg, of anders elektrisch)
- maar vooral: zuinige rijstijl
En downsizen is wat mij betreft ook een beetje onzin.
Volgende expirement is de stuurbekrachtiging er tijdelijk even uit gooien (= tijdelijk zwaar sturen) om te kijken hoeveel dat betekent voor het verbruik. En misschien nog is een paar ritjes maken overdag, waarbij ik de dynamo even afkoppel (de dikke laadkabel) zodat hij niet zal laden en geen weerstand geeft, gewoon even ter test.
@ollie1965, als je gaat kijken in die Shell Ecorun resultaten (van 2013) zie je dat er toch veel teams elektrisch rijden of met waterstof bezig zijn. Het is dus niet alleen maar benzine en diesel (sterker nog, die lijken in de minderheid)
Een aangepaste Volkswagen Golf IV 1.9 TDI uit 2001 waarmee 3L/100km op een tank te halen is.
http://www.mijnbluemotion.nl/
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Veel aanpassingen heb ik echter geen budget of tijd voor. Of dan moet je sponsoren vinden, maar dan moet ik ook aan ecoruns enzo mee gaan doen. Ik ben nu gewoon voor een appel en een ei dingen aan het tweaken.
De Yaris die ik er voor heb is niet het ideale platform ervoor (andere Yarissen zijn meer geschikt) en het is onze gezinsauto, dus ik ga hem niet leegtrekken. Dan zou ik wel vrij makkelijk 10% kunnen besparen op gewicht.
Vooralsnog moet ik het vooral hebben van m'n rijstijl. Aanpassingen tot nu toe zijn:
- dunne 0W30 motorolie
- eco bandjes
- magnesium velgen geprobeerd maar weer verkocht
En ik moet zeggen, ik kijk naar verbruik op mijn dagelijks rit van circa 35 minuten. Niet naar Zwitserland rijden ofzo. Dus je ziet heel erg invloed van opwarming van de motor.
Dingen die ik wil doen:
- stuurbekrachtig eruit gooien (als dit scheelt)
- (elektrische) motor voorverwarmer zodat je veel minder last hebt van de inefficiente koude motor
Dingen die ik zou doen als ik meer tijd en geld had
- misschien een andere Yaris kopen met grotere motor, zonder sunroof (wat wel jammer is)
- flexibele 12V zonnepanelen over het dak plakken
- laden doen met de zonnepanelen, dynamo alleen inschakelen bij te weinig lading (ondergrens van 12,3V op accu ofzo)
(dynamo die niet laad = alleen maar weerstand van de poelie op de riem)
- versnellingsbak uitvoeren met langere 5, of langere final gear.
- gril boven de bumper dicht, onder de bumper moet open blijven
- verlaging van de auto
Probleem is nu dat ik de 1.0 heb, en zoals gezegd downsizen is een beetje onzin. De auto maakt te veel toeren op de snelweg, en voor accelereren moet je de motor flink belasten. Kan beter een 1.3 hebben, en dan met langere bakverhoudingen.
Diesel is helemaal mooi, maar dat is appels met peren vergelijken qua verbruik. En kan voor mij niet uit, rij er net wat te weinig voor. (en als je met benzine minstens 1 op 20 doet, ligt het omslagpunt vrij ver)
[ Voor 24% gewijzigd door weebl15 op 09-04-2014 14:36 ]
Daar zit toch geen verband tussen, toch?
Mooi dagje vandaag. De omvormer krijgt ze wel voor de kiezen: dan weer felle zon en dan is die weer even weg.
@ Revolution: interessante site van die BlueMotion
Het kan genoeg zijn voor rijden overdag, met alleen maar een muziekje aan. Snachts is het natuurlijk een ramp, want geen laden en wel maximaal energieverbruik.weebl15 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:36:
Laden van je accu met zonnepanelen gaat hem niet worden. ;-) Leg die panelen maar gewoon op je dak.
Echter, je kunt er ook gewoon een hele dikke accu inzetten, bijvoorbeeld 2x zoveel als wat je nodig hebt. Dat is wel een beetje gewicht, maar dat is nog wel te overzien. Zo kun je de hele dag bijladen op parkeerplaats en heb je flink wat capaciteit wat je kunt verbruiken voordat hij de dynamo nodig heeft.
Een alternatief is de (dikkere) accu laden met stroom uit huis, en dat zonnepaneel op je dak leggen
fueless app!null schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:56:
Heb de site al eerder gezien, maar zie nu pas dat je een goed overzicht van de aanpassingen kan bekijken.
Veel aanpassingen heb ik echter geen budget of tijd voor. Of dan moet je sponsoren vinden, maar dan moet ik ook aan ecoruns enzo mee gaan doen. Ik ben nu gewoon voor een appel en een ei dingen aan het tweaken.
De Yaris die ik er voor heb is niet het ideale platform ervoor (andere Yarissen zijn meer geschikt) en het is onze gezinsauto, dus ik ga hem niet leegtrekken. Dan zou ik wel vrij makkelijk 10% kunnen besparen op gewicht.
Vooralsnog moet ik het vooral hebben van m'n rijstijl. Aanpassingen tot nu toe zijn:
- dunne 0W30 motorolie
- eco bandjes
- magnesium velgen geprobeerd maar weer verkocht
En ik moet zeggen, ik kijk naar verbruik op mijn dagelijks rit van circa 35 minuten. Niet naar Zwitserland rijden ofzo. Dus je ziet heel erg invloed van opwarming van de motor.
Dingen die ik wil doen:
- stuurbekrachtig eruit gooien (als dit scheelt)
- (elektrische) motor voorverwarmer zodat je veel minder last hebt van de inefficiente koude motor
Dingen die ik zou doen als ik meer tijd en geld had
- misschien een andere Yaris kopen met grotere motor, zonder sunroof (wat wel jammer is)
- flexibele 12V zonnepanelen over het dak plakken
- laden doen met de zonnepanelen, dynamo alleen inschakelen bij te weinig lading (ondergrens van 12,3V op accu ofzo)
(dynamo die niet laad = alleen maar weerstand van de poelie op de riem)
- versnellingsbak uitvoeren met langere 5, of langere final gear.
- gril boven de bumper dicht, onder de bumper moet open blijven
- verlaging van de auto
Probleem is nu dat ik de 1.0 heb, en zoals gezegd downsizen is een beetje onzin. De auto maakt te veel toeren op de snelweg, en voor accelereren moet je de motor flink belasten. Kan beter een 1.3 hebben, en dan met langere bakverhoudingen.
Diesel is helemaal mooi, maar dat is appels met peren vergelijken qua verbruik. En kan voor mij niet uit, rij er net wat te weinig voor. (en als je met benzine minstens 1 op 20 doet, ligt het omslagpunt vrij ver)
90km/uur max gaan rijden
kalm versnellen en tijdig vertragen
simpel plastic plaatje achter grill voor sneller op temperatuur komen
alles wat niet in de auto hoeft te liggen er niet in hebben
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En dan heb ik echt alles zo optimaal mogelijk gerekend, o.a. zonnepanelen op je voorruit. Ik denk dat als je tot 10 km per dag komt dat je meer in de richting komt.
En dat is gemiddeld, dus 3650 km per jaar.
Het is een leuke gimmick, maar leg eerst je dak maar eens vol, dan je tuinhuisje, dan de stoep, en ga als laatste eens denken aan zonnepanelen op je auto om er op te rijden.
De Toyota Prius heeft wel een optie voor een solar zonnedak, dat wordt dan gebruikt voor interieurventilatie als de auto stil staat.
Ik haal ook al 1 op 23 a 24, wat wel netjes is op benzine. Maar dat haal ik ook niet vaak over een hele tank heen.
@Maasluip, ik bedoel niet voor elektrisch rijden. Ik bedoel gewoon 1 of 2 flexibele panelen erop (ik denk dat max 200Wp realistischer is), om te zorgen dat de dynamo vrijwel niet hoeft te draaien. Wanneer je de dynamo afschakeld (of je soldeert wat aan de regulator, of je koppelt de laad terminal af) heb je alleen wat weerstand/verlies van de poelie, en neemt de dynamo verder geen weerstand.
Dynamo gaat dan wel weer laden als alles onder een bepaald voltage komt bijvoorbeeld. Zo'n schakeling is nog wel zelf te maken.
Als je dan de dynamo hebt afgeschakeld, stuurbekrachtiging ook eraf (en airco heb ik niet) dan heb je alle auxillery dingen omzeilt, zodat de motor zo min mogelijk wordt belast. Alleen de waterpomp neemt weerstand, maar die heb je toch wel nodig
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar eea aan opgaat, uitgesplitst in componenten!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:49:
@BarryH, dat doe ik allemaal al. Op dat plastic plaatje na.
Ik haal ook al 1 op 23 a 24, wat wel netjes is op benzine. Maar dat haal ik ook niet vaak over een hele tank heen.
Als je dan de dynamo hebt afgeschakeld, stuurbekrachtiging ook eraf (en airco heb ik niet) dan heb je alle auxillery dingen omzeilt, zodat de motor zo min mogelijk wordt belast. Alleen de waterpomp neemt weerstand, maar die heb je toch wel nodig
- verlichting
- radio
-...
- luchtweerstand
- rolweerstand
Dan weet je een beetje de grote brokken.
Eventueel ledverlichting?
Een normale radio (geen versterkers etc) is niet zo spannend, en de stads+achterlichtjes ook niet. Kun je led vervangers in doen, maar het stelt al niet veel voor. De koplampen verbruiken wel aardig wat, als je daar de hele tijd mee rond moet rijden. Daar heb je niet echt goeie (of goedgekeurde) vervangers voor. Het verbruik van Xenon is me niet helemaal duidelijk, en niet echt een alternatief in auto's die daar niet mee zijn geleverd vanwege diffuserende koplampen. Ik wil het er niet in zetten iig.
Als je daadwerkelijk onder de 100km/u blijft is het aandeel van luchtweerstand wel wat kleiner, en helpen optimalisaties daar niet heel veel, maar het zal nog steeds wel helpen. In die hoek kun je het e.e.a.:
- smallere zijspiegels
- bodem van de auto met platen bedekken zodat het 1 groot vlak is, zoals een sportwagen (maar moet nog wel lucht bij de motor kunnen)
- grill wat meer afsluiten (maar ook niet te veel natuurlijk)
Rolweerstand is opzich al prima, zoals ik eerder al uitlegde als je op een normale bandenmaat zit met ecobandjes. Erg smalle bandenmaat met lichte velgen leverde mij niks op. Er zit alleen nog winst in je banden naar 3.0 bar of hoger zetten, maar heeft nogal effect op je remweg.
Ja dat zei ik eerder al in dit topic. Je kunt ook vrij makkelijk een grotere accu erin zetten.Erasmo schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:50:
Wat je ook kan doen is de auto thuis aan de lader hangen zodat je in ieder geval met een maximaal volle accu van huis vertrekt.
Heb nu ook een testje gedaan door Euro 98 te tanken. Vooralsnog merk ik geen enkele verbetering in het verbruik (zoals verwacht eigenlijk).
Plus wat ik me afvroeg, maakt het lichter maken altijd uit of kan het ook ongunstig zijn afhankelijk van je locatie? Daarmee bedoel ik je vanzelfsprekend meer wrijving hebt in gebieden met meer wind zoals langs de kust(provincies) tov het binnenland. Als je steeds moet tegensturen omdat je je auto aanzienlijk lichter hebt gemaakt, maakt het dan echt nog wel wat uit of is het juist negatief dan omdat ie niet meer lekker strak op de weg ligt?
Heb je ook wel eens E10 getankt? Ik heb namelijk het gevoel dat je er juist meer mee kunt rijden, tov wat sommige sites zeggen over meerverbruik. Exact heb ik het niet kunnen bepalen wegens mn variabele ritten, maar ik kan wel meer km's maken op een volle tank heb ik het idee. Zoals de laatste keer had ik ruim 600km terwijl de tank nog een kwart vol was, normaliter staat ie eerder rond de 500km dan en moest ik veel meer mn best doen om er meer uit te halen. Mja... weet dus niet of dat verbeelding is of wat anders.
Zou mooi geweest zijn als per aanpassing de kosten en de resulterende besparing opgegeven was. Dan weet je meteen waar je het beste kunt beginnen en kun je voorkomen dat je veel geld of moeite doet voor een kleine besparing.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Lichter maken van een voertuig daarentegen heeft altijd zin (en heeft ook vele niet-energetische voordelen). Als de wereld van het solar racen me één ding geleerd heeft dan is het dat. Gewicht en aero, daar moet je op focussen als je het energieverbruik van een voertuig wilt verlagen.
Die bluemotion site is leuk, maar als je naar die spritmonitor resultaten kijkt dan komt hij gemiddeld bij lange na niet op de 3 l per 100 km. Ook is er al een paar jaar helemaal geen informatie geplaatst (niet op de site, niet op twitter en niet op spritmonitor). Dat doet me wel afvragen hoe groot een succes het project nu precies geweest is...
Wat betreft de gril, het verschilt per auto. Bij de Yaris zou ik de bovenste kleine grill prima af kunnen plakken. Onderaan zit namelijk een groter gat, waar de meeste lucht toevoer voor lucht inlaat en radiator binnenkomen, dit is goed genoeg.
E10 heb ik nog ooit getankt. Zou moeten kunnen. Maar ik ben eigenlijk totaal geen fan van biobrandstoffen die verbouwt moeten worden op land. Liever algendiesel of biobrandstof uit afvalproducten.
@styno, heel veel dingen zullen financieel niet rendabel zijn. Plus dat hij dan per aanpassing een paar tanks had moeten leegrijden (in zelfde omgevingstemperatuur, ahum) om het goed te zeggen.
Daarnaast heeft hij veel dingen met sponsering gedaan. Zoals elektrische stuurbekrachtiging inbouwen, dat zou anders een dikke kostenpost zijn geweest. Kun je beter zonder stuurbekrachtiging doen. Ook de carbon onderdelen haal je er niet snel uit.
Kortom, financieel houdt het vrij snel op, het is meer het tweaken dat het leuk maakt, of daadwerkelijk het doel om zo min mogelijk te verbruiken (als in, milieu belangrijker dan het terugverdientijd monster
@JeroenH, ik zal het herhalen, het gaat niet om elektrisch rijden! Ik heb het erover dat je dan het laden van de accu doet met zonnepanelen ipv die rete inefficiente dynamo met een waardeloos rendement. Zo wordt er minder verbruikt door de motor omdat hij geen weerstand heeft van de dynamo.
Dat het financieel geen zin heeft wil ik best geloven, energetisch zou ook nog wel kunnen, behalve dat je het moet vergelijken met een dynamo met een waardeloos rendement. Een slecht rendement omdat je van benzine naar elektrisch moet, de dynamo zelf valt nog wel mee.
Er is ook een Duitser die geen zonnepanelen op z'n auto heeft, maar wel de dynamo in z'n geheel heeft afgekoppeld en z'n Yarisje aan de stekker oplaad, thuis. Mede dankzij dat soort tweaks bereikt hij meer dan 1 op 33 met een benzine auto, erg netjes: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/473133.html
En dat met zeer weinig elektraverbruik.
Gewicht kan wel vrij makkelijk naar beneden, behalve dan dat de auto nog wel bruikbaar moet blijven en de achterbank dus blijft zitten. En carbon onderdelen zijn gewoon erg prijzig, dat voordeel haal je er niet uit tenzij je het voor een goeie prijs 2e hands scoort.
Die bluemotion site is wel leuk, met het overzichtje van aanpassingen. Het resultaat is niet gek. Maar het is natuurlijk een beetje krom, want hij had ook een Lupo 3L, die is "standaard" al zo zuinig als je je bandenspanning lekker hoog houdt en de juiste rijstijl hanteert. Het is natuurlijk een kleinere auto, dus geen eerlijke vergelijking, maar wat is nou het doel? minder verbruiken toch?
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 10-04-2014 10:08 ]
Ik ben benieuwd. Bij Oxxio kreeg ik bij het naar beneden zetten van het maandbedrag te horen dat dat niet lager kon dan 5 euro omdat ze dat maandelijks aan de netbeheerder moesten afdragen. Omdat ik toch aan het eind van het jaar netto terugkrijg zou het ook wel fijn zijn als dat gewoon jaarlijks met elkaar verrekent wordt.Niek_ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:40:
Bij E.on de vraag uitgezet om 1x per jaar af te rekenen. Wordt er een beetje flauw van zoals het nu gaat. Ben erg benieuwd naar het antwoord.
Maar ik verwacht niet dat ze daar in trappen. Als de leverancier iets met de netbeheerder moet verrekenen dan willen ze dat geld natuurlijk ook binnen krijgen.

OK, dat de massageproduceerde wisselstroomgeneratoren die in je auto's terugvindt niet bijster efficiënt zijn geloof ik wel, maar het gaat niet om ontzettend veel energie. Stel dat er gemiddeld 200W geleverd moet worden (en dat kan prima minder zijn als je bv. overdag niet met verlichting rijdt), dan vraagt dat bij een redement van 50% 400W extra van de motor. Dat scheelt bij 10 à 15 kW motorvermogen op snelheid echt wel wat, maar je gaat er echt niet mee van 5l naar 3l per 100km.!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:59:
@JeroenH, ik zal het herhalen, het gaat niet om elektrisch rijden! Ik heb het erover dat je dan het laden van de accu doet met zonnepanelen ipv die rete inefficiente dynamo met een waardeloos rendement. Zo wordt er minder verbruikt door de motor omdat hij geen weerstand heeft van de dynamo.
Da's waar, maar ja, het rendement van huidige stroommix is ook niet bijster hoog... Een zonnepaneeltje op je auto ligt niet gunstig en is een groot deel van de tijd dood gewicht. Ik ben niet overtuigd van een positief effect. Volgens mij ben je beter uit met het verlagen van het verbruik van de e-verbruikers in je auto (LED-verlichting e.d.).Dat het financieel geen zin heeft wil ik best geloven, energetisch zou ook nog wel kunnen, behalve dat je het moet vergelijken met een dynamo met een waardeloos rendement. Een slecht rendement omdat je van benzine naar elektrisch moet, de dynamo zelf valt nog wel mee.
Maar zie je wat hij ook doet:Er is ook een Duitser die geen zonnepanelen op z'n auto heeft, maar wel de dynamo in z'n geheel heeft afgekoppeld en z'n Yarisje aan de stekker oplaad, thuis. Mede dankzij dat soort tweaks bereikt hij meer dan 1 op 33 met een benzine auto, erg netjes: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/473133.html
En dat met zeer weinig elektraverbruik.
Daar haalt hij echt wel een veel groter deel van zijn besparing uit dan uit het niet onderweg opladen van zijn accu.Hypermiling: Pulse&Glide, Engine Off Coasting,
Yep, carbon is helaas nog niet rijp voor goedkope massaproductie.Gewicht kan wel vrij makkelijk naar beneden, behalve dan dat de auto nog wel bruikbaar moet blijven en de achterbank dus blijft zitten. En carbon onderdelen zijn gewoon erg prijzig, dat voordeel haal je er niet uit tenzij je het voor een goeie prijs 2e hands scoort.
Ik ben dus niet overtuigd van het resultaat, ik zie in het lijst van spritmonitor maar twee of drie tankbeurten die een beetje in de buurt van de 3l per 100km komen...Die bluemotion site is wel leuk, met het overzichtje van aanpassingen. Het resultaat is niet gek.
Dat is één van de doelen ja. Een kleinere en lichtere auto heeft nog meer voordelen als je het hebt over duurzaamheidMaar het is natuurlijk een beetje krom, want hij had ook een Lupo 3L, die is "standaard" al zo zuinig als je je bandenspanning lekker hoog houdt en de juiste rijstijl hanteert. Het is natuurlijk een kleinere auto, dus geen eerlijke vergelijking, maar wat is nou het doel? minder verbruiken toch?
Nou ja, een half kW is ook al bijna weer 1 pk. En als ik nog een pk-tje kan besparen door de stuurbekrachtiging eruit te gooien scheelt het wel lekker.JeroenH schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:24:
[...]
OK, dat de massageproduceerde wisselstroomgeneratoren die in je auto's terugvindt niet bijster efficiënt zijn geloof ik wel, maar het gaat niet om ontzettend veel energie. Stel dat er gemiddeld 200W geleverd moet worden (en dat kan prima minder zijn als je bv. overdag niet met verlichting rijdt), dan vraagt dat bij een redement van 50% 400W extra van de motor. Dat scheelt bij 10 à 15 kW motorvermogen op snelheid echt wel wat, maar je gaat er echt niet mee van 5l naar 3l per 100km.
De auto heeft maar een miezerige 68pk, en inderdaad, tijdens het rijden gebruik je maar een klein deel daarvan. Bij de genoemde 10 of 15kW scheelt het aardig wat(t). En daar komen je besparingen vandaan, van het optimaliseren van de snelwegkilometers. Dat je wat dieper het gaspedaal in trapt als je bij het stoplicht weg rijdt boeit zeer weinig, als je voornamelijk snelweg kilometers maakt.
En al die optimalisaties van een procentje hier of daar maken samen wel een mooi resultaat.
Het gewicht van zo'n flexibel zonnepaneel is niet heel hoog, en de ligging is "goed genoeg", ook omdat je de auto op allerlei manieren kan parkeren.[...]
Da's waar, maar ja, het rendement van huidige stroommix is ook niet bijster hoog... Een zonnepaneeltje op je auto ligt niet gunstig en is een groot deel van de tijd dood gewicht. Ik ben niet overtuigd van een positief effect. Volgens mij ben je beter uit met het verlagen van het verbruik van de e-verbruikers in je auto (LED-verlichting e.d.).
Hoe dan ook, al kies je niet voor zonnepanelen om die accu te laden, maar laad je hem aan de stekker thuis, is ook prima. Het gaat zeker helpen, als de dynamo niet mee hoeft te draaien.
LED vervangers heb je wel voor de meeste lampjes, maar niet zo snel voor die H4 koplampen die toch echt het meest gebruikt. 70W per stuk, versus 5W of 10W lampjes in stads- en achterlichten.
Een groter deel wellicht. Maar de grap is, hij heeft ook bijgehouden van voordat het een "plugin lite" werd:Maar zie je wat hij ook doet:
[...]
Daar haalt hij echt wel een veel groter deel van zijn besparing uit dan uit het niet onderweg opladen van zijn accu.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/100898.html
Toen had hij dus al veel van z'n optimalisaties doorgevoerd, maar reed hij toch wel wat minder zuinig, zonder die plugin constructie.
Maar ik denk eigenlijk dat hij nog meer gedaan heeft, want er zit aardig wat verschil tussen.
Nog een mooi topic dat ik vond: Vervoer: Ecomodding
Als je wilt dat de dynamo niet bij hoef te laden tijdens het rijden dan kan je dat beter doen door gebruik te maken van de energie tijdens het uitrollen dan dat je met accu's en PV aan de gang gaat wat alleen maar extra gewicht kost.!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:49:
[...]
Nou ja, een half kW is ook al bijna weer 1 pk. En als ik nog een pk-tje kan besparen door de stuurbekrachtiging eruit te gooien scheelt het wel lekker.
De auto heeft maar een miezerige 68pk, en inderdaad, tijdens het rijden gebruik je maar een klein deel daarvan. Bij de genoemde 10 of 15kW scheelt het aardig wat(t). En daar komen je besparingen vandaan, van het optimaliseren van de snelwegkilometers. Dat je wat dieper het gaspedaal in trapt als je bij het stoplicht weg rijdt boeit zeer weinig, als je voornamelijk snelweg kilometers maakt.
En al die optimalisaties van een procentje hier of daar maken samen wel een mooi resultaat.
[...]
Het gewicht van zo'n flexibel zonnepaneel is niet heel hoog, en de ligging is "goed genoeg", ook omdat je de auto op allerlei manieren kan parkeren.
Hoe dan ook, al kies je niet voor zonnepanelen om die accu te laden, maar laad je hem aan de stekker thuis, is ook prima. Het gaat zeker helpen, als de dynamo niet mee hoeft te draaien.
LED vervangers heb je wel voor de meeste lampjes, maar niet zo snel voor die H4 koplampen die toch echt het meest gebruikt. 70W per stuk, versus 5W of 10W lampjes in stads- en achterlichten.
[...]
Een groter deel wellicht. Maar de grap is, hij heeft ook bijgehouden van voordat het een "plugin lite" werd:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/100898.html
Toen had hij dus al veel van z'n optimalisaties doorgevoerd, maar reed hij toch wel wat minder zuinig, zonder die plugin constructie.
Maar ik denk eigenlijk dat hij nog meer gedaan heeft, want er zit aardig wat verschil tussen.
Mijn 1.2 TDI laad in eerste instantie alleen bij als ik de auto laat uitrollen tenzij de accuspanning te laag is dan springt hij ook aan als je normaal aan het rijden bent.
Ik heb een tijd lang hybride gereden en dan besef je pas hoeveel energie er verloren gaat bij uitrollen / afremmen van een conventionele auto.
Ik ben nog steeds van mening dat de grootste besparing te halen valt bij de bestuurder ipv in de auto. Zeker bij stadsritten! Met mijn HCH reedt ik met gemak 1:18 terwijl mijn collega met dezelfde auto met een rustigere rijstijl 1:16 haalde.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2014 11:02 ]
Want ik doe heel veel uit laten rollen, en dan wil juist niet dat hij afremt. Bij afremmen op de motor wil je het juist wel.
Modernere auto's hebben idd al wat betere schakelingen rondom dynamo's en laden. Ouderwet is het gewoon laden wanneer er vraag is, wat dus ook het geval is als de accu nog niet vol is.
@marcel87, dat topic wordt echt bedolven door typische automobilisten die naast hun mening ook nog eens allemaal onwaarheden in het rond spuien. Laten we dat topic laten voor wat het is
Maar ik hoef er ook geen topic over, en we hoeven de Duurzame kroeg hier ook niet voor te kapen. Ik kan er nu niet zoveel tijd en geld aan besteden, anders had ik echt al betere resultaten kunnen halen.
Ik zou bijvoorbeeld eigenlijk de 1.3 Yaris willen pakken en die met een diesel versnellingsbak uitvoeren. Daar zit meer winst in. Of de dieselversie, maar dan zit ik weer met hoge wegenbelasting.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 10-04-2014 11:21 ]
Uitrollen is voor mij afremmen op de motor inderdaad hoewel je dat bij nieuwe auto's amper meer afremmen kan noemen omdat de interne weerstand van de hedendaagse motoren zo laag is en de versnellingen tegenwoordig erg lang zijn. De auto laad dan in mijn geval op, als ik de koppeling indruk of gas geef dan stopt het laden.!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:08:
Welke energie tijdens het uitrollen? Je bedoelt afremmen op de motor?
Want ik doe heel veel uit laten rollen, en dan wil juist niet dat hij afremt. Bij afremmen op de motor wil je het juist wel.
Modernere auto's hebben idd al wat betere schakelingen rondom dynamo's en laden. Ouderwet is het gewoon laden wanneer er vraag is, wat dus ook het geval is als de accu nog niet vol is.
@marcel87, dat topic wordt echt bedolven door typische automobilisten die naast hun mening ook nog eens allemaal onwaarheden in het rond spuien. Laten we dat topic laten voor wat het is![]()
Maar ik hoef er ook geen topic over, en we hoeven de Duurzame kroeg hier ook niet voor te kapen. Ik kan er nu niet zoveel tijd en geld aan besteden, anders had ik echt al betere resultaten kunnen halen.
Ik zou bijvoorbeeld eigenlijk de 1.3 Yaris willen pakken en die met een diesel versnellingsbak uitvoeren.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2014 11:15 ]
Als je motor stationair draait is juist het perfecte moment om de dynamo aan te slingeren.revolution-nl schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:13:
[...]
Uitrollen is voor mij afremmen op de motor inderdaad hoewel je dat bij nieuwe auto's amper meer afremmen kan noemen omdat de interne weerstand van de hedendaagse motoren zo laag is en de versnellingen tegenwoordig erg lang zijn. De auto laad dan in mijn geval op, als ik de koppeling indruk of gas geef dan stopt het laden.
Nee want als de motor stationair draait verbruik je brandstof, bij het uitrollen gebruik je energie die anders hoogst waarschijnlijk verloren was gegaan bij een rem actie waarbij er actief geremd word = bewust energie verspilt wordt.weebl15 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:31:
[...]
Als je motor stationair draait is juist het perfecte moment om de dynamo aan te slingeren.
Waarom als ik vragen mag? Als je op de motor afremt verbruikt de motor geen brandstof.!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:34:
Nog beter is om die motor dan gewoon uit te zetten.
Daarom schakel ik altijd een versnelling omhoog als ik weet dat ik moet uitrollen, hierdoor daalt de weerstand en kan ik langer uitrollen zonder brandstof verbruik.
Als ik van een snelweg de afrit dan ik kan ik vaak bijna een km uitrollen. Veel mensen geven nog heel erg lang gas en remmen op het laatste moment. Doodzonde. Dan vinden veel mensen het nog gek dat hedendaagse auto's veel verbruiken.
Hedendaagse auto's ZIJN zuinig, het zijn vaak de bestuurders die al het rendement en alle tools die een auto bied overboord gooien omdat ze hun rijstijl niet willen aanpassen of de techniek gewoon niet (willen) begrijpen.
Moderne otto turbo motoren (downsizer) zijn zuinig TOTDAT de turbo maximaal mee gaat spoelen dan zijn ze namelijk net zo dorstig als een conventionele auto. Dat betekend wel dat je langzaam moet rijden en niet constant op en boven het maximale koppel moet gaan rijden. De gemiddelde automobilist vind dat koppel wel lekker, tja.. zeg dan maar gedag tegen het rendement van je downsizer :W
[ Voor 60% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2014 13:17 ]
Maar als je het over conventionele auto's hebt dan zijn uitrollen en afremmen op de motor twee totaal verschillende dingen, met verschillende doelen.
Als ik in mijn conventionele auto af moet remmen, probeer ik dat ook te doen met afremmen op de motor. (sterker nog, m'n remschijven zijn soms een beetje roestig (oppervlakte roestig) omdat ze weinig gebruikt worden terwijl ik toch iedere dag rij)
Maar rij ik ergens, inderdaad op een afrit, of ga ik heuveltje af, dan laat ik hem rollen in z'n vrij. Dat betekent stationair draaiende motor. En een motor die stationair draait is zonde, of je nou voor het stoplicht staat of aan het uitrollen bent. Dus dan kan hij beter uit. Maar goed, dat is wat lastig om te maken, een motor die al bij uitrollen uitschakelt. Er wordt weinig mee gewonnen, en mensen zullen er flink zenuwachtig van worden gok ik zo
Injectiemotoren stoppen met het inspuiten van benzine als je van je gas af gaat. Wat jij doet bij een afrit of een heuveltje kost meer brandstof dan gewoon de auto in zijn hoogste versnelling laten rollen zonder gas te geven tenzij jee Yaris een carburateur heeft maar dat denk ik niet!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:14:
Er lopen hier twee dingen door elkaar. Je hebt een hybride die allemaal fantastische regeneratie dingen doet, en uitrollen/afremmen nogal afhankelijk is van de maker van de betreffende hybride.
Maar als je het over conventionele auto's hebt dan zijn uitrollen en afremmen op de motor twee totaal verschillende dingen, met verschillende doelen.
Als ik in mijn conventionele auto af moet remmen, probeer ik dat ook te doen met afremmen op de motor. (sterker nog, m'n remschijven zijn soms een beetje roestig (oppervlakte roestig) omdat ze weinig gebruikt worden terwijl ik toch iedere dag rij)
Maar rij ik ergens, inderdaad op een afrit, of ga ik heuveltje af, dan laat ik hem rollen in z'n vrij. Dat betekent stationair draaiende motor. En een motor die stationair draait is zonde, of je nou voor het stoplicht staat of aan het uitrollen bent. Dus dan kan hij beter uit. Maar goed, dat is wat lastig om te maken, een motor die al bij uitrollen uitschakelt. Er wordt weinig mee gewonnen, en mensen zullen er flink zenuwachtig van worden gok ik zo
Een conventionele auto die nog in z'n versnelling zit en je laat je gas los, zal afremmen op de motor. Wellicht niet veel, maar zeker wel merkbaar. Als ik 100 km/u rij in z;n 5 en ik laat het gas los, zit ik binnen no time op 80. Ja in die tussentijd heeft hij geen brandstof verbruikt. Maar afremmen is nog steeds afremmen! Het is dus nog steeds kinetische energie weggooien.
Een auto die uitrolt in z'n vrij heeft alleen maar z'n rolweerstand (en eventueel luchtweerstand). Als ik 100km/u rij en ik zet de auto in z'n vrij, dan duurt het een stuk langer voordat hij langzamer gaat. En het verbruik van de stationair lopende motor (die dus in principe uit kan maar ok) is nihil.
Neem 10 kilometer snelweg of N-weg met een conventionele auto. Ga iedere keer naar 100km/u accelereren. Doe eerst een test om bij de 100km/u je gas los te laten terwijl de auto in z'n 4 of 5 zit. Als de auto weer 80km/u rijdt, versnel dan weer naar 100km/u.
Doe dan een tweede test, waarbij je niet afremt op de motor in de versnelling, maar de auto in z'n vrij gooit en uit laat rollen totdat hij 80km/u rijdt en ga dan weer accellereren naar 100 km/u.
Drie keer raden welke test het zuinigste resultaat heeft.
Ik heb geen hybride meer!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:25:
Haha, dat is simpelweg niet waar. Dat dat in jouw hybride zo werkt is wat anders.
Een conventionele auto die nog in z'n versnelling zit en je laat je gas los, zal afremmen op de motor. Wellicht niet veel, maar zeker wel merkbaar. Als ik 100 km/u rij in z;n 5 en ik laat het gas los, zit ik binnen no time op 80. Ja in die tussentijd heeft hij geen brandstof verbruikt. Maar afremmen is nog steeds afremmen! Het is dus nog steeds kinetische energie weggooien.
Een auto die uitrolt in z'n vrij heeft alleen maar z'n rolweerstand (en eventueel luchtweerstand). Als ik 100km/u rij en ik zet de auto in z'n vrij, dan duurt het een stuk langer voordat hij langzamer gaat. En het verbruik van de stationair lopende motor (die dus in principe uit kan maar ok) is nihil.
Neem 10 kilometer snelweg of N-weg met een conventionele auto. Ga iedere keer naar 100km/u accelereren. Doe eerst een test om bij de 100km/u je gas los te laten terwijl de auto in z'n 4 of 5 zit. Als de auto weer 80km/u rijdt, versnel dan weer naar 100km/u.
Doe dan een tweede test, waarbij je niet afremt op de motor in de versnelling, maar de auto in z'n vrij gooit en uit laat rollen totdat hij 80km/u rijdt en ga dan weer accellereren naar 100 km/u.
Drie keer raden welke test het zuinigste resultaat heeft.
Mijn Ibiza ST 1.2 TDI heeft in zijn 5 bijna geen interne weerstand, koppeling of uit bij uitrollen maakt nagenoeg niets uit. Hetzelfde geld voor de Focus 1.6 ti-vct 2011 die ik hiervoor had. Fijn in de bergen

De rijstijl van de bestuurder kan meer dan 20% van het verbruik bepalen.
Zo haal ik in de stad (met weinig complete stilstand) met redelijk koude motor makkelijk 1:15 mijn partner 1:12. Echt domme* stoplichten stadsritjes is het verschil hoger.
* als je veel stoplichten hebt is mijn stelling dat je beter de auto kan pakken.
Ritjes korter dan 5km zijn dodelijk voor het verbruik, motor is niet warm en dat gooit er zo 10-20% boven op. Tevens slijt een motorblok het meeste als het geheel nog niet doorgewarmd is.
Het nieuwe rijden zoals dit nu geleerd wordt als onderdeel van het examen is een grote verbetering, ik heb mijzelf dit aangeleerd.
Mijn eigen verbeteringen hieraan zijn vlot doortrekken en versnellingen overslaan.
Dus 1, 2, 3, 4 en dan 6 als je optrekt voor snelweg. Of 1, 2, 3 en 5 voor de stad, bij 3 zit ik dan op 45 en gebruik het momentum om mijn eindsnelheid te halen, ik ga gemiddeld iets sneller van start als de gemiddelde automobilist.
Uit laten bollen en hogerbochtsnelheid (wie remt verliest).
Gas los is overigens bijna niet afremmen, en de blower die hoger in toeren gaat (laden bij uitbollen)
Snelweg 100km/h en soms er iets over om het overige verkeer niet te hinderen bij inhalen van langzamere verkeersdeelnemers. Je bent niet zodanig later op een bestemming dat je er last van hebt (mijn mening).
Deze wijzigingen/ervaringen van 33000km in een blauwe beweging golfballetje stationwagen geven een verbruik welke lagere is dan het boekje op langere afstand (+14%) en op korte ritten iets hoger (-3%), Echte stoplichtritten zijn funest (-20%).
Dit , hierom en hierom
Wel grappig dat je dit zegt. Ik rijd over het algemeen iets zuiniger dan mijn vriendin, met de hybride was dit verschil veel groter terwijl de rijstijlen exact hetzelfde waren.ollie1965 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:35:
Mijn ervaringen met zuinig rijden.
De rijstijl van de bestuurder kan meer dan 20% van het verbruik bepalen.
Zo haal ik in de stad (met weinig complete stilstand) met redelijk koude motor makkelijk 1:15 mijn partner 1:12. Echt domme* stoplichten stadsritjes is het verschil hoger.
* als je veel stoplichten hebt is mijn stelling dat je beter de auto kan pakken.
Bij de Honda moest je echt het hybride systeem bewust benutten om zuinig te rijden. Dat vergt toch weer een iets andere competentie.
Bij de Focus 1.6 TI-VCT kon ik relatief eenvoudig de fabrieksopgave van 1:16.7 halen. Record verbruik 1:17
De Honda Civic hybrid haalde ik gemiddeld ongeveer 1:18 - 1:19 bij een opgave van 1:21. Record verbruik 1:20.5. Bij de Seat Ibiza ST haal ik gemiddeld 1:21 bij een opgave van 1:29. Record verbruik 1:23
Uiteraard alles gemeten over één tank.
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2014 13:46 ]
Ok, dat is ook wel een verschil tussen diesel en benzine. Moderne diesel zal weinig weerstand hebben, maar belangrijker, hij draait al veel minder toeren dan bijvoorbeeld mijn benzine autootje. Mijn benzine auto draait flink wat toeren op de hogere snelheden en remt daardoor harder af.revolution-nl schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:29:
[...]
Ik heb geen hybride meer
Mijn Ibiza ST 1.2 TDI heeft in zijn 5 bijna geen interne weerstand, koppeling of uit bij uitrollen maakt nagenoeg niets uit. Hetzelfde geld voor de Focus 1.6 ti-vct 2011 die ik hiervoor had. Fijn in de bergen
Maar dan nog blijf ik erbij, hoe weinig weerstand zo'n moderne motor ook biedt, het is nog steeds weerstand die je uit kunt schakelen door de auto in z'n vrij te zetten. Zet je de motor uit en de auto in z'n vrij uit laten rollen ben je sowieso het zuinigst. Moet de motor stationair blijven draaien is het verbruik ook nihil (denk aan 1 liter per uur bij een kleine motor), dan moet de weerstand bij afremmen op de motor wel bijna helemaal weg zijn wil hij het winnen van uitrollen in z'n vrij.
Dat betwijfel ik dus ten zeerste bij moderne motoren, de weerstand is minimaal en de dynamo begint ook nog eens te laden bij het uitrollen in de versnelling mocht dit nodig zijn. Moderne benzine motoren hebben ook nog eens variabele kleptiming die hieraan bij dragen.!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:54:
[...]
Maar dan nog blijf ik erbij, hoe weinig weerstand zo'n moderne motor ook biedt, het is nog steeds weerstand die je uit kunt schakelen door de auto in z'n vrij te zetten. Zet je de motor uit en de auto in z'n vrij uit laten rollen ben je sowieso het zuinigst. Moet de motor stationair blijven draaien is het verbruik ook nihil (denk aan 1 liter per uur bij een kleine motor), dan moet de weerstand bij afremmen op de motor wel bijna helemaal weg zijn wil hij het winnen van uitrollen in z'n vrij.
Bij oudere auto's die meer toeren draaien en dus meer interne weerstand hebben is dit misschien anders.
Als ik op de motor 120kmph rijd doe ik ongeveer 5500rpm, als ik dan van mijn gas af ga dan is dat hetzelfde als een normale rem actie in een moderne auto.
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2014 14:09 ]
Is jouw doel niet afremmen voor een bocht of stoplicht, maar wil je gewoon zoveel mogelijk afstand met zo weinig mogelijk verbruik realiseren (bijvoorbeeld dus dat uitrollen op de afrit, of wat ik doe, laten rollen bij heuveltje af op de snelweg waarbij ik dezelfde snelheid behou), dan moet je iedere vorm van weerstand verminderen. Weerstand staat dan gelijk aan remmen, wat je op dat moment niet wil.
Dat het allemaal erg dichtbij elkaar zit op de snelweg met een moderne diesel met zeer lage toeren wil ik wel geloven, het verschil zal erg klein zijn.
Bij mijn benzine autootje is het verschil echter gigantisch. Draait op de snelweg sowieso 3000 toeren of meer, en gas los is gewoon licht afremmen.
Het is wel een leuk truucje, dat van die dynamo mee laten lopen als de motor afremt of als hij stationair loopt. Dat is misschien nog wel zelf achteraf in te knutselen met een microcontroller. Gewoon input hebben van het aantal rpm van de motor. rpm < 1000, dynamo aan. rpm = dalend, dynamo aan. Voltage onder 12,3V (ik noem maar wat) = dynamo aan.
Als ik zo het rekening formaat bekijk bij energiedirect je gas gehaaldwmeester schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:11:
Hier vreemde zaken mbt capaciteitstarief gas <500m3 per jaar.
....
Als dat zo is ...ik ook en heb min of meer hetzelfde probleem zij het met andere getallen, vanwege ander woonplaats.
De samenvoeging is op 1 aug 2013 gebeurt dus dat geeft een mooi handvat voor de berekening
Stedin levertarief voorbeeld 2000m3 2013

Stedin levertarief overzicht 2013

Stedin levertarief voorbeeld 2000m3 2014

Stedin levertarief overzicht 2014

nu mijn rekening
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Verbruikskosten Verbruik Gem. Tarief1 Totaal (ex. BTW) Levering gas 375 m3 0,31691 € 118,84 Regiotoeslag 375 m3 0,01000 € 3,75 Energiebelasting zone 1 375 m3 0,18747 € 70,30 Opslag duurzame energie zone 1 375 m3 0,00323 € 1,21 Totaal € 194,10 Vaste kosten Vastrecht levering2 359 dgn 0,12198 € 43,79 Vastrecht netwerk3 122 dgn 0,34123 € 41,63 Meterhuur3 122 dgn 0,05402 € 6,59 Netwerkkosten3 237 dgn 0,38920 € 92,24 Totaal € 184,25 |
Let op gemiddeld tarief .... alleen klopt dat dus niet ...
vastrecht netwerk en meterhuur zijn tot 1 aug 2013
Meterhuur 2013 was 19,73 per jaar ex btw oftewel /365 = 0,05405 €/dag
vastrecht netwerk was >500m3 18 + 91.17 + 15.43 = 124.60 geeft 0.34137 €/dag
Daarna netwerkkosten 152 dagen 2013 rest 2014
netwerkkosten 2014 137.933 geeft 0.377790 €/dag
gemiddeld
( 152*(0.5405+0.34137)+(237-152)*0.377790 ) / 237 = (60.10384 + 32.12138) / 237 = 0.389135 €/dag
Vreemd dat het 2013 bedrag te laag is als ze het 2013 + 2014 bedrag te hoog maken.
Blijft het probleem open staan dat het verkeerde tarief is gerekend
en heb dus maar een klacht gestuurd via het webformulier...
Kijken wat daar uit komt .....L.S.
Ik heb net de eindnota ontvangen(factuurnummer: *********) en daar is de verkeerde transportvergoeding gerekend.
Hint er is minder dan 500m3 gas verbruikt en dus niet tussen de 500m3 en 4000m3.
Graag zie ik dit gecorrigeerd.
Alvast bedankt voor het corrigeren.
mvg
me
Klantnummer: *****
Notanummer: *******
Factuurdatum: 9 april 2014
Mandaatnummer: *******
p.s. ik heb mazzel gehad met de winter en ben vanaf half december tot begin februari min of meer niet thuis geweest. Mindergas had volgens mij tegen de 800m3 gerekend als verwachte hoeveelheid.
Ik heb overigens wel 3 grote gaten in de isolatie verbeterd vorig jaar dus dat heeft ook wel wat invloed gehad.
Bij uitrollen je motor uitzetten is ronduit gevaarlijk, geen stuurbekrachtiging en geen rembekrachtiging, dus nooit doen!!null schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:14:
Er lopen hier twee dingen door elkaar. Je hebt een hybride die allemaal fantastische regeneratie dingen doet, en uitrollen/afremmen nogal afhankelijk is van de maker van de betreffende hybride.
Als je nog een tikje te ver terug draait schiet hij ook op stuurslot.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Beetje vergelijkbaar door met sneeuw en ijs het glibberige dak op te gaan om je zonnepanelen schoon te vegen voor een paar luizige extra Wh op te wekken. Ik weet dat de mens (als soort) notoir slecht is in het inschatten van risico's, maar hallo zeg.
Dat doe ik ook helemaal niet. Dat zou echter het beste zijn, sommige hybrides doen het ook.Rol-Co schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:14:
[...]
Bij uitrollen je motor uitzetten is ronduit gevaarlijk, geen stuurbekrachtiging en geen rembekrachtiging, dus nooit doen!
Die Duitser die ik eerder linkte doet dat wel, maar die heeft daar gewoon een killswitch (knop) voor gemaakt, zo zit je ook niet met je stuurslot. Dat zou ronduit dom zijn.
Stuurbekrachtiging hoef je niet te hebben en kan eventueel elektrisch.
Rembekrachtiging wordt anders opgelost, weet niet precies hoe ze dat doen in bijvoorbeeld een Prius. Wellicht elektrisch.
Zuinig rijden is ooit bij Mythbusters getest... ze testten onder meer achter een vrachtwagen hangen. Diverse metingen gedaan, op een bepaalde afstand hadden ze voordeel van de vrachtwagen, maar als ze er nog dichter op gingen rijden ging het verbruik weer omhoog omdat ze zenuwachtiger gingen rijden zo dicht op een vrachtwagen. Daarnaast ook levensgevaarlijk, je ziet helemaal niks en op het moment dat je de remlichten van de vrachtwagen aan ziet gaan lig je er achterop.JeroenH schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:28:
Inderdaad, dat soort dingen snap ik niet goed. Net zoals vlak achter een vrachtwagen blijven plakken. Als ik dan toch moet rijden dan wil ik absoluut zo weinig mogelijk brandstof verbruiken - maar niet ten koste van alles. Door consequent nooit harder dan 100 te rijden en consequent lang uit te laten rollen (Prius, dus motor uit en beetje energie terugwinnen) bespaar ik vast meer dan die halsbrekende toeren bij elkaar.
Beetje vergelijkbaar door met sneeuw en ijs het glibberige dak op te gaan om je zonnepanelen schoon te vegen voor een paar luizige extra Wh op te wekken. Ik weet dat de mens (als soort) notoir slecht is in het inschatten van risico's, maar hallo zeg.
wmeester schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:11:
Hier vreemde zaken mbt capaciteitstarief gas <500m3 per jaar.
Ik heb gisteren na enig mailverkeer met de klantenservice van de netbeheerder over het "misverstand" over het verkeerde capaciteitstarief bij mijn eerstvolgende afrekening, maar direct weggelegd bij de geschillencommissie.Mafketel schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:02:
Blijft het probleem open staan dat het verkeerde tarief is gerekend
en heb dus maar een klacht gestuurd via het webformulier...
Kijken wat daar uit komt .....
Kost je eenmalig 27,50 euro. Die de netbeheerder mag gaan betalen, hoop ik.
De netbeheerder gaat er toch niets aan veranderen....Kastje/muur verhaal.
<500 m3 is per direct een lager capaciteitstarief en niet over een aantal jaren, punt.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2014 21:47 ]
Homeopathie, niet te verwarren met geneesmiddelen uit de natuurJeroenH schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:24:
Het is deze week Homeopathy Awareness Week. Ik neem er een glaasje water op
UItrollen is beter maar *als* je motor stationair draait en dit is niet te vermijden dan is het een goed moment om de accu bij te laden aangezien je de kracht toch nergens anders voor gebruikt.revolution-nl schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:05:
[...]
Nee want als de motor stationair draait verbruik je brandstof, bij het uitrollen gebruik je energie die anders hoogst waarschijnlijk verloren was gegaan bij een rem actie waarbij er actief geremd word = bewust energie verspilt wordt.
Die is wel goed!JeroenH schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:17:
Briljant stukje van de zeer grappig stand-up comedian Ierse Dara O'Briain over homeopathy en wetenschap in het algemeen:
[video]
Optredens gezien van 2006 en 2007.
[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-04-2014 10:49 ]
Ik heb alle DVD's van zijn standup-shows, superleuk. Ik hou zijn website in de gaten of hij niet eens naar Nederland komt, dan ga ik zeker naar zijn show. Ik ben een groot fan van Engelse/Ierse/Schotse standup!Schinnen-groen schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:47:
Die is wel goed!
Optredens gezien van 2006 en 2007.
Rembekrachtiging valt meestal niet gelijk weg, er is nog druk opgebouwd en je kan nog een stuk of 5 keer stevig remmen voordat je geen bekrachtiging meer hebt.Rol-Co schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:14:
[...]
Bij uitrollen je motor uitzetten is ronduit gevaarlijk, geen stuurbekrachtiging en geen rembekrachtiging, dus nooit doen!
Ja, meer dan hulpmiddelen drink/slik je niet 1 op tig miljoen (factor 10 tot de macht 400).JeroenH schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:24:
Het is deze week Homeopathy Awareness Week. Ik neem er een glaasje water op
Maar placebo's werken ook goed in sommige gevallen
Overigens er zijn vele knappen koppen (prof. dr ir enz enz) die het toch allemaal uitproberen ondanks dat men wetenschappelijk weet dat er geen bewijs voor is, jij kent er iedergeval 1 (volgens mij heb je wel eens live ontmoet)......
Maar als de nood hoog is, weet ik dat iedereen van alles aanpakt om beter te worden. Zo ken ik iemand die niets van kernenergie/kernsplitsing wilde weten totdat hij een bepaalde ziekte kreeg en alleen een buisje uit de Pallas zijn leven kon verlengen, hij heeft het gedaan......
Dit , hierom en hierom
Iets minder komisch maar wel interessant:ollie1965 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:27:
[...]
Maar placebo's werken ook goed in sommige gevallen
The Power of the Placebo
http://www.bbc.co.uk/programmes/b03wcchn
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
l'art pour l'art
Vorig jaar via een Torrent site 152GB aan stand up comedians gedownloaded. Dat duurde even, maar dan heb je ook watJeroenH schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:07:
[...]
Ik heb alle DVD's van zijn standup-shows, superleuk. Ik hou zijn website in de gaten of hij niet eens naar Nederland komt, dan ga ik zeker naar zijn show. Ik ben een groot fan van Engelse/Ierse/Schotse standup!
Regelmatig een uurtje kijken om te ontspannen.
Downloaden is nu verboden door de EU
Als je motor uitvalt gaat hij inderdaad niet op het stuurslot. Maar het blijft een erg slecht idee om je motor uit te schakelen door aan de contactsleutel te draaien terwijl je rijdt. Breng mensen nu niet op domme ideeën, dat is niet duurzaam._JGC_ schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:44:
Daarnaast valt stuurslot ook mee, zolang de sleutel nog in het slot zit en op contact staat zal het stuurslot niet in werking schieten. Zou ook wat zijn als je ooit een keer pech krijgt waardoor je motor uitvalt en je wilt uitrollen naar de vluchtstrook...
Ik heb het eens geprobeerd op mijn erf en het remmen ging wel degelijk zwaarder en ik draaide het stuur in het stuurslot. Wellicht had ik minder ver aan de sleutel kunnen draaien, maar dat vind ik een slecht excuus bij een botsing.
Dit topic is gesloten.