Vervoer: Ecomodding

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:54
In een community als tweakers viel het mij op dat er nog geen ecomodding topic was. Al wel een topic over verbruik, maar daar werden niet echt tweakes beschreven.

Wat is ecomodding? Simpel gezegd de auto tunen, niet voor betere prestaties (als is dat niet vervelend) maar meer voor een lager brandstof verbruik.
Nu zou je denken dat auto's door de fabrikant al zo zuinig mogelijk zijn afgeleverd, maar mijn ervaring is dat er (zeker bij wat oudere auto's) zeker toch nog het een en ander te verbeteren valt.

Mijn lijstje van dingen die het brandstof verbruik terug dringen:

1 De grootste bezuinigingen:
  • geen auto rijden, pak de fiets of bus. Carpoolen! Scheelt het meest.
  • kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.
2 Je rijgedrag aanpassen.
  • Kijk vooruit, laat je auto uitrollen in de versnelling.
  • Kijk ver vooruit en anticipeer.Als je niet remt hoef je ook niet te accellereren.
  • Zet je motor uit als je lang moet wachten.
  • Trek langzaam op en schakel snel door. Lage toeren rijden!
  • Achter grote auto's of vrachtwagens rijden. Verminderd de luchtweerstand.
  • Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe.
3 Dingen uitzetten
  • Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!
  • Lichten overdag uitzetten.
  • Verwarming+ ventilatie uitzetten/ lager zetten.
  • Ramen dicht! (kost nog meer dan airco!)
  • Gebruik zo min mogelijk elektronische apparatuur. (radio/ opladers)
  • Stuurbekrachtiging kost een hoop brandstof.
4 Je auto aanpassen.
  • Gewicht besparen. Gooi onnodige dingen uit de auto.
  • Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller. (prius)
  • Vervang je banden door banden met een lage rolweerstand. Of smallere banden.
  • Pomp je banden hard op.(beetje risico vo)l
  • Vervang je lucht filter door een (intern!) sportfilter.
  • Vervang je bougies door duurdere multi/ splitsparks
  • Vervang je olie door synthetische/ halfsynthetische olie. (scheelt vooral met koude start)
  • Gebruik leds ipv. normale lampen.
  • Chiptuning (kan bij diesels wel tot 15% schelen!)
  • Auto verlagen.
  • Stoelen/ interieur weghalen (echt die hard)
  • Vervang ramen door plexi glas.
5 luchtweerstand beinvloeden.
  • Onderkant van de auto glad maken met aluminium plaat
  • Wielkasten dichtmaken.
  • Kleinere zij-spiegels.
  • Voorkant van auto glad maken./ bumper modden.
  • Deurknoppen wegwerken.
  • Antenne's weghalen/ inklappen.
  • Gladde wieldoppen
  • Dakdragers verwijderen.
  • Auto verlagen.
  • Spatflappen verwijderen.
Nog 1 tip, weeg de besparing op tegen de kosten van de mod. Als je al je interieur er uitsloopt verbruik je misschien 10% minder brandstof maar kost het je natuurlijk weer geld bij de verkoop van je auto. Het is ook een beetje onzinnig om je banden en bougies te vervangen terwijl je huidige nog goed zijn.

Nu heb ik zelf al een intern k&n filter en ik heb mijn reserve band er uit gegooid. De banden heb ik iets harder dan normaal opgepompt. Gladde wieldoppen had ik al. Dit scheelt bij elkaar al zo'n 7-8% op de snelweg bij mijn "95 mazda 323lx :p

In de toekomst wil ik wanneer mijn banden, olie en bougies er aan toe zijn vervangen en de onderkant van mijn auto dichtmaken.

Nu is het aan jullie, wat doen jullie om zuinig te rijden en hoeveel scheelt dit?

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:42
Eerlijk gezegt vind ik dit een beetje overkill,

Drink in de kantine een pilsje minder (of in de kroeg) eet een frikadel minder, ga minder vaak naar de mac.etc

verdien je veel meer geld mee dan met je benzine.

(trouwens dat chiptuning is een goede oplossing, maarja als je auto harder kan dan wil je toch ook harder >:) of zie ik dit verkeerd

[ Voor 24% gewijzigd door BurnerT op 14-03-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:30:
Nu zou je denken dat auto's door de fabrikant al zo zuinig mogelijk zijn afgeleverd, maar mijn ervaring is dat er (zeker bij wat oudere auto's) zeker toch nog het een en ander te verbeteren valt.
Zozo. En hoe heb je dat allemaal uitgetest, beproefd naar waarheid, het resultaat gereproduceerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2008 11:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
  • Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe.
Gewoon 120 rijden, doorstroming is ook belangrijk. Op de snelweg 110 rijden :r (als 120 mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06

killercow

eth0

Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe
Dat doet de luchtweerstand altijd, niet alleen boven de 100.
# Gebruik leds ipv. normale lampen.
# Stoelen/ interieur weghalen (echt die hard)
# Vervang ramen door plexi glas.
Tot je de boete krijgt :)

[ Voor 34% gewijzigd door killercow op 14-03-2008 12:06 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Nog een tip voor Dekaasboer:

Houd niet altijd je SLR op zak, dat scheelt gewicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
- Vervang je buitenspiegels door compacte camera's en schermen in de auto
- Verwijder spoilers en alle zaken die wind vangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

< 110 km/u rijden is doorstromingstechnisch helemaal niet goed of fout. Op de Nederlandse snelwegen rijden meer dan genoeg vrachtauto's die ergens rond de 90 zitten. Een touringcar zit vaak rond de 100 km/u. Als je daar als personenauto gewoon achter blijft zitten is er natuurlijk niets aan de hand.

Wat wél irritant is, is als je gaat inhalen met minder dan 120 km/u. Op de linkerrijstrook moet je die snelheid echt wel hebben. Maar op de rechterrijstrook maakt dat allemaal niet zoveel uit...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens het nieuwe rijden moet je niet langzaam, maar juist vlot optrekken. Ook mis ik de keuze om selectiever te worden in het gebruik en ritten beter te combineren.
BurnerT schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:34:

Drink in de kantine een pilsje minder (of in de kroeg) eet een frikadel minder, ga minder vaak naar de mac.etc

verdien je veel meer geld mee dan met je benzine...
Het gaat toch ook om besparing van fossiele brandstoffen, niet alleen het geld? Al is het een druppel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slijp de kreukelzones eruit, dat scheelt 70 kilo |:(

even serieus...
Hoeveel denk je te beparen met al die maatregelen?

Lampen uitzetten overdag: hoeveel watt aan verlichting heeft een auto? 150 watt totaal ofzo? D'r ligt onder je motorkap een motor 30KW uit te braken om jouw doosje vooruit te krijgen, een lichtje meer of minder gaat daar niet echt veel verandering in brengen.

Hardere banden: Ja, je kan besparen met kneiterharde smalle banden. Maar die dingen zijn wel je enige contact met de weg, wil je dan echt iets wat een paar procent brandstof bespaard maar wel voor een brakke wegligging en langere remweg zorgt? Wat mij betreft mogen die crappy banden per direct verboden worden, dat is gewoon levensgevaarlijk.

Als je echt wilt besparen moet je bij de fabrikanten zijn. Auto's zijn gewoon te zwaar. Met huidige tecnieken moet het toch wel mogelijk zijn om significant gewicht te besparen door wat moderners te gebruiken dan blik lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer

(trouwens dat chiptuning is een goede oplossing, maarja als je auto harder kan dan wil je toch ook harder >:) of zie ik dit verkeerd
Dan kan je ook hetzelfde gaan zeggen over overclockers ed. Het is ook gewoon leuk en interresant. Een beetje een sport.
Maar als ik nieuwe banden koop voor mijn auto (6 maanden schat ik 2 achter) geef ik liever een 10tje meer uit voor LLR banden. Kijk maar naar onafhankelijke bandentests. Dan kan dat tientje extra je op jaarbasis een bak geld schelen.
Bartjeee schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:00:
[...]
Gewoon 120 rijden, doorstroming is ook belangrijk. Op de snelweg 110 rijden :r (als 120 mogelijk is).
Het is maar net hoever je wilt gaan he. Die 10km extra kosten een een stuk meer brandstof dan van 100 naar 110. Ikzelf heb het er wel voor over om 120 te rijden. ;)
killercow schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:03:
[...]

Dat doet de luchtweerstand altijd, niet alleen boven de 100.

[...]

Tot je de boete krijgt :)
A, heb je gelijk in.

Je interieur mag je aanpassen als je wilt.
Plexiglas mag, alleen niet voor je voorruit. Sterker nog, nieuwe seats hebben de achter zijruiten al van kunststof.

Leds mogen als ze maar de juiste kleur zijn. Hoeveel nieuwe auto's hebben leds als stad, rem en achterlichten? Het daadwerkelijke verschil kwa verbruik zal minimaal/ nihil zijn. Alleen voor die-hards.

[ Voor 50% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

johnnyv.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:24:
- Vervang je buitenspiegels door compacte camera's en schermen in de auto
Camera en beeldscherm lijkt me meer stroom kosten dan de brandstofbesparing die het weghalen van die spiegels op kan leveren. Beter lijkt me dan om te kijken of je die spiegels kan stroomlijnen oid.

Ik heb overigens maar één buitenspiegel, dus dat scheelt al de helft. :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18

GaMeOvEr

Is een hork.

Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:43:
Dan kan je ook hetzelfde gaan zeggen over overclockers ed. Het is ook gewoon leuk en interresant. Een beetje een sport.
Maar als ik nieuwe banden koop voor mijn auto (6 maanden schat ik 2 achter) geef ik liever een 10tje meer uit voor LLR banden. Kijk maar naar onafhankelijke bandentests. Dan kan dat tientje extra je op jaarbasis een bak geld schelen.
Doe mij maar gewoon banden met goeie grip, dan maar wat minder zuinig. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-03-2008 12:55 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:48:
Camera en beeldscherm lijkt me meer stroom kosten dan de brandstofbesparing die het weghalen van die spiegels op kan leveren. Beter lijkt me dan om te kijken of je die spiegels kan stroomlijnen oid.

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/spiegel-thirdeye-s05.gif

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Laatst online: 13-07 19:27
  • Vervang je lucht filter door een (intern!) sportfilter.
  • Auto verlagen.
Is dit echt bewezen dat het zuiniger/beter is? Ik hoor ook wel eens het omgekeerde over sportfilters, dus slechtere doorstroom van lucht. Al zou het dan beter zijn, ga je dan misschien ook wel weer sneller rijden. Weg besparing.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Jozz schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:00:
[...]
Is dit echt bewezen dat het zuiniger/beter is? Ik hoor ook wel eens het omgekeerde over sportfilters, dus slechtere doorstroom van lucht. Al zou het dan beter zijn, ga je dan misschien ook wel weer sneller rijden. Weg besparing.
Berichten zijn gemixed. Volgens mij scheelt het ook per auto en ook hoe je leidingen gelegd zijn in de auto. Soms zit de ristrictie daarin. Ik kan je iig zeggen dat mijn auto veel sneller op toeren is dan met het oude filter. Daarnaast doe ik het onderhoud zelf. Een nieuwe filter (iedere 15.000km) kost 20 euro voor mijn auto. Deze hoeft slechts iedere 50.000 gereinigd te worden. Een reinigings setje kost 18 euro. Alleen al daarom haal ik het er uit. (aanschafprijs was 40 euro) Over 5 duizend kilometer is de volgende beurt dus daar heb ik mijn break-even point alweer:p
Nu hoef ik mijn pedaal met 120 ook iets minder ver in te drukken dus, volgens mij scheelt het wel.

Een open filter is niet echt aan te raden aangezien je dan warme lucht aanzuigt. En sneller rijden, tja daar kies je voor he. Maar ik rijd eigenlijk nooit het max van wat mijn auto kan kwa optrekken.

Auto verlagen doe ik niet. De vering is prima in orde, nieuwe kost 120 euro, dat is 3x tanken. Als de veren vervangen zouden moeten worden zou ik het overwegen want dan is het misschien een tientje duurder dan de originelen.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:40:

even serieus...

Lampen uitzetten overdag: hoeveel watt aan verlichting heeft een auto? 150 watt totaal ofzo? D'r ligt onder je motorkap een motor 30KW uit te braken om jouw doosje vooruit te krijgen, een lichtje meer of minder gaat daar niet echt veel verandering in brengen.

Hardere banden: Ja, je kan besparen met kneiterharde smalle banden. Maar die dingen zijn wel je enige contact met de weg, wil je dan echt iets wat een paar procent brandstof bespaard maar wel voor een brakke wegligging en langere remweg zorgt? Wat mij betreft mogen die crappy banden per direct verboden worden, dat is gewoon levensgevaarlijk.

Als je echt wilt besparen moet je bij de fabrikanten zijn. Auto's zijn gewoon te zwaar. Met huidige tecnieken moet het toch wel mogelijk zijn om significant gewicht te besparen door wat moderners te gebruiken dan blik lijkt mij.
Je hebt het nu over andere soorten vermogens, de auto heeft inderdaad een aantal kilowatt aan vermogen, maar het gaat er om hoevel extra weerstand je krijgt op je motor omdat je dynamo je accu moet bijvullen. Daarnaast is een benzine motor 30-25% efficient. Dan kom je al snel op 450watt uit. Nog de inefficentie van de overdracht naar de dynamo en de dynamo zelf en je zit al over de 500 watt.

500watt keer het aantal auto's in nederland is een hoop.

[ Voor 42% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verlagen = remmen voor drempels = weer optrekken = energieverlies

En zo kan ik bij letterlijk elk punt uit de TS een tegenargument geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:19
Ongelovelijk... pak eens iets anders dan de automobilist :X

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:37:

En zo kan ik bij letterlijk elk punt uit de TS een tegenargument geven.
Dan is het een afweging of je veel over de snelweg rijd of meer binnendoor. Ik woon in bergschenhoek en dat is drempel heaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.
Niet altijd, de auto waar ik in rijd bestaat ook als kleine uitvoering. De kleine uitvoering loopt aan de achterkant direct naar beneden (hatchback) en de grotere uitvoering waar ik in rijd gaat gestroomlijnt naar beneden (sedan).

De grotere versie heeft een betere stroomlijn, en het gewicht scheelt ook bar weinig met de kleinere versie waardoor die van mij zuiniger rijd.

Het ligt dus aan een aantal factoren waardoor je dit niet zo kortweg kan zeggen dat een kleinere auto zuiniger is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:58
Minder vlees eten, en alleen voedsel uit Nederland.

Hoeven anderen minder voor jou te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rekcor op 14-03-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:43:
[...]
Het is maar net hoever je wilt gaan he. Die 10km extra kosten een een stuk meer brandstof dan van 100 naar 110. Ikzelf heb het er wel voor over. ;)
Ah, ben je er zoeen :N

(snelheidsverschillen zijn dé oorzaak van file, nee, dát is zuinig :P)
Rekcor schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:16:
Minder vlees eten, en alleen voedsel uit Nederland.

Hoeven anderen minder voor jou te rijden.
En dan zeker meer Chilibonen eten om aan je voedingsstoffen te komen ;)
Hertog schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:48:
[...]

Wind drag is, zeker bij snelwegsnelheden, véél meer van belang dan gewicht.

[ Voor 55% gewijzigd door pagani op 14-03-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In een community als tweakers viel het mij op dat er nog geen ecomodding topic was. Zal wel een goede reden hebben 't is geen groenlinks forum

Autofabrikanten leveren een auto af om fijn te rijden en de doelgroep aan te spreken. Niet iedereen wil een prius

Mijn lijstje van dingen die het brandstof verbruik terug dringen:

• geen auto rijden, pak de fiets of bus. Carpoolen! Scheelt het meest.Met een auto voor de deur ga ik echt niet door de regen fietsen, en het openbaar vervoer is om te huilen. Ik doe 1,25 uur over iets wat op de fiets 30 minuten is, daarnaast zorgen al die busbanen voor 40-50 passagier per dag voor een enorme vertraging en soms kilometers omrijden.
  • kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.en rijden ook een stuk leuker/pittiger
  • Kijk vooruit, laat je auto uitrollen in de versnelling.Doe ik nu vrij veel, alleen is het niet goed mogelijk door mensen die ontzettend onregelmatig rijden
  • Kijk ver vooruit en anticipeer.Als je niet remt hoef je ook niet te accellereren. zelfde als vorig punt
  • Zet je motor uit als je lang moet wachten.elke keer starten vindt mijn motor niet zo leuk, ik laat hem fijn draaien
  • Trek langzaam op en schakel snel door. Lage toeren rijden!1750rpm+ gezien de motor daar fijner en zuiniger bij loopt
  • Achter grote auto's of vrachtwagens rijden. Verminderd de luchtweerstand.right :D
  • Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe.ja, ga mensen vooral enorm ophouden. die winst die jij haalt raken andere mensen in veelvoud kwijt doordat ze weer op moeten trekken e.d. Doorstroming is het antwoord, niet als een sukkel 110 gaan rijden.
3 Dingen uitzetten
  • Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!30%, lol :D mijn boekje vermeld 6% (4% voor open ramen) en ik merk zo'n 8-9% bij het rijden
  • Lichten overdag uitzetten.ik ben liever zichtbaar, die 3 druppels benzine doen het hem ook niet
  • Verwarming+ ventilatie uitzetten/ lager zetten.valt iets voor te zeggen
  • Ramen dicht! (kost nog meer dan airco!)30%+ dus, dream on
  • Gebruik zo min mogelijk elektronische apparatuur. (radio/ opladers)Valt iets voor te zeggen
  • Stuurbekrachtiging kost een hoop brandstof.Defineer "hoop"
4 Je auto aanpassen.
  • Gewicht besparen. Gooi onnodige dingen uit de auto.Onnodig als in stapels boeken, cd's e.d. of het reservewiel, krik, reservelampjes e.d.? M.a.w; wat is onnodig?
  • Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller.En mijn band en velg naar de kloten bij een lekke band, nee dank je...
  • Vervang je banden door banden met een lage rolweerstand. Of smallere banden.Sorry, maar ik ga toch voor de grip. Naast dat het veiliger is is het ook nog leuker. Bij een brandstofbesparend tempo kan je inderdaad met fietsbanden gaan rijden, maar dat is je eigen keuze
  • Pomp je banden hard op.Ongelijkmatige slijtage, extra slijtage voor een paar euro winst, nee dank je
  • Vervang je lucht filter door een (intern!) sportfilter.valt wat voor te zeggen, resultaten verschillen echter per auto
  • Vervang je bougies door duurdere multi/ splitsparkseh?
  • Vervang je olie door synthetische/ halfsynthetische olie. (scheelt vooral met koude start)Done
  • Gebruik leds ipv. normale lampen.wat moet je daar nou weer mee als ze toch uit staan?
  • Chiptuning (kan bij diesels wel tot 15% schelen!)geen diesel :Y) en de resultaten hangen af van een geblazen of ongeblazen motor
  • Auto verlagen. kan je beter je onderkant stroomlijnen, dat helpt meer en kost minder
  • Stoelen/ interieur weghalen (echt die hard)Waar moet ik dan zitten?
  • Vervang ramen door plexi glas.tsja...
  • Onderkant van de auto glad maken met aluminium plaatzie boven
  • Wielkasten dichtmaken.ziet er niet uit maar goed
  • Kleinere zij-spiegels.geen spiegels, de gemiddelde boomknuffelaar gebruikt die dingen toch niet
  • Voorkant van auto glad maken./ bumper modden.let op de koeling!
  • Deurknoppen wegwerken.Tsja...
  • Antenne's weghalen/ inklappen. _/-\o_ d'r is toch alleen maar gelul op de radio
  • Gladde wieldoppen licht metalen wielen! minder rolgewicht!
  • Dakdragers verwijderen.dakdragers zijn voor mensen die willen laten zien dat ze op wintersport gaan
  • Auto verlagen.Deja-vu?
  • Spatflappen verwijderen.:X
Nu heb ik zelf al een intern k&n filter en ik heb mijn reserve band er uit gegooid. De banden heb ik iets harder dan normaal opgepompt. Gladde wieldoppen had ik al. Dit scheelt bij elkaar al zo'n 7-8% op de snelweg bij mijn "95 mazda 323lx :p je kan ook kleiner gaan rijden, zie je eigen tips!

Nu is het aan jullie, wat doen jullie om zuinig te rijden en hoeveel scheelt dit?
Ik anticipeer op het verkeer, puur omdat ik krankjorem wordt van al die mensen die voor elke fietser 100km verderop al op de rem staan. Als het mooi weer is ga ik op de fiets (ontspannend) maar als ik zin heb rij ik 600km om een aantal rondes circuit mee te pakken >:)
Autorijden is voor mij een hobbie, en ik ga geen eco-bak rijden waar ik me dood aan ga ergeren.

Van mij mogen mensen best zo milieuvriendelijk mogelijk gaan rijden, maar ga niet het andere verkeer ophouden/irriteren. Die ene gram fijnstof die jij wint door 80 op de snelweg te gaan rijden braakt een vrachtwagen er in 100 voud uit om weer snelheid te maken.
Daarnaast zet ik sowieso al vraagtekens bij het hele milieugebeuren. Het is niets meer dan een grote melkkoe om zo veel mogelijk geld afhandig te maken.

Tot zover mijn mening :P

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

In een community als tweakers viel het mij op dat er nog geen ecomodding topic was. Al wel een topic over verbruik,
• geen auto rijden, pak de fiets of bus. Carpoolen! Scheelt het meest.
• kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.
Een grote auto rijdt leuker, is veiliger, heeft betere baanligging.
• Kijk vooruit, laat je auto uitrollen in de versnelling.
Inderdaad, dan verbruikt die niet. (geen inspuiting)
• Kijk ver vooruit en anticipeer.Als je niet remt hoef je ook niet te accellereren.
Niets zo ambetant als zo iemand voor u te hebben rijden die blijft uitbollen, ga dan met de fiets.
• Zet je motor uit als je lang moet wachten.
En dan na zoveel tijd de demareur laten vervangen door slijtage? En u accu daar ook!
• Trek langzaam op en schakel snel door. Lage toeren rijden!
Lage toeren? Lees eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1277295, ook is het vrij ambetant, u auto reageert van geen kant.
Dan kunt ge niet voor u kijken, niet anticiperen ;)
Blijf van de snelweg af met zo'n snelheid aub, ge irriteert alleen de andere bestuurders.
3 Dingen uitzetten
• Lichten overdag uitzetten.
Was dat niet verplicht in NL? (of dimlichten?)
Afaik is de warme lucht lucht van de motor, en is het gewoon een ventilator die de lucht rondblaast.
Comfort >> brandstofverbruik.

Plus het geld wat ge uitspaart op u brandstofverbruik moet ge investeren in krachtvoer om u armen te trainen ;)
4 Je auto aanpassen.

• Gewicht besparen. Gooi onnodige dingen uit de auto.

M'n bomma mag ik er niet uitgooien van m'n mama :'(
[quote]

• Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller.
Als er een serieus gat in u band zit helpt een bandenvuller NIETS.
[quote]

Minder baanligging.
[quote]
• Gebruik leds ipv. normale lampen.Niets zo ambetant als van die felle lichten voor u tegenliggers.

Heb eruit gelaten waar ik niets op kon zeggen ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:28:
[...]

Ik anticipeer op het verkeer, puur omdat ik krankjorem wordt van al die mensen die voor elke fietser 100km verderop al op de rem staan. Als het mooi weer is ga ik op de fiets (ontspannend) maar als ik zin heb rij ik 600km om een aantal rondes circuit mee te pakken >:)
Autorijden is voor mij een hobbie, en ik ga geen eco-bak rijden waar ik me dood aan ga ergeren.

Van mij mogen mensen best zo milieuvriendelijk mogelijk gaan rijden, maar ga niet het andere verkeer ophouden/irriteren. Die ene gram fijnstof die jij wint door 80 op de snelweg te gaan rijden braakt een vrachtwagen er in 100 voud uit om weer snelheid te maken.
Daarnaast zet ik sowieso al vraagtekens bij het hele milieugebeuren. Het is niets meer dan een grote melkkoe om zo veel mogelijk geld afhandig te maken.

Tot zover mijn mening :P
_/-\o_ Hier sluit ik mij zowat volledig bij aan. Misschien dat ik straks ook nog mijn eigen verhaaltje post. Ik heb nu niet zo veel tijd.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Allemaal leuk en aardig, maar met de auto sleep je gewoon veel massa mee die je niet direct gebruikt. je vervoert immers jezelf + een tas bijvoorbeeld.

Ga gewoon moterrijden stuk zuiniger dmv lichter gewicht en kleinere moter.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Ik ken weinig motorrijders die echt zuinig rijden. Een motor verbruikt nog altijd wat en gaat ook aardiger in toeren als een auto.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:33

McBoom

Broem

Ghostrider schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:45:
Allemaal leuk en aardig, maar met de auto sleep je gewoon veel massa mee die je niet direct gebruikt. je vervoert immers jezelf + een tas bijvoorbeeld.

En je Powerranger-kostuum :+

Ik vind het toch wel lekker om een dak boven me te hebben voor als het begint te regenen, iets wat hier nogal vaak voorkomt. Het comfort van een auto weegt voor mij zwaarder dan dat van een motor. :)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[quote]Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:28:
Achter grote auto's of vrachtwagens rijden. Verminderd de luchtweerstand.right
Dat is echt zo, scheelde bij Mythbusters tot zo'n 20%. Daarboven wordt het gevaarlijk. Bij de tests op schalen scheelde het zelfs 93%, alleen was dat echt wel zelfmoord :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!
Ik rij een 1.9TDI 110PK gechipped naar 140PK.

Ik heb de proef op de som genomen en 3 tankbeurten lang zonder airco gereden. Ik heb geen verschil kunnen merken dat ik langer kon doorrijden zonder airco.

Om in Mythbusters termen te spreken "BUSTED"
chippen scheelt 15%
Wederom. Ik kan het verschil niet merken dat ik langer kan rijden op 1 tank. Ik rijd gemiddeld 1:18.8 zowel voor het chippen als na het chippen.

Wederom BUSTED

Wat ik wel heb gemerkt is dieselmotor cleaner.. flesje kost 9 euro en je dondert hem in je tank en vermengd het met diesel.

Daarna kon ik merkbaar zien dat ik langer kon blijven rijden.. ( verschil van 1:17.8 naar 1:18.8 over langere periode gemeten ).

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 14-03-2008 15:10 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wat een negativiteit. Het hoeft toch niet? Er zijn nu eenmaal mensen die anders denken, dat is toch niet verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als ik naar de lijst uit de topicstart kijk, zeg ik: koop een VW Lupo 3L. Zal wel een tweedehands worden, want nieuw maken ze ze niet meer. De mijne is niet te koop.

Enkel de tip van zonder licht rijden neem ik niet ter harte, ik ga liever wat later de kist in. Mijn veiligheid ga ik niet in gevaar brengen voor wat rotcenten. Je moet die weekendrijders de kost geven die in regenachtig weer met hun grijze auto een chicane vormen op de snelweg....

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Dekaasboer, leuk topic. Uit mijn eigen posting in het andere topic wil ik nog een paar dingen quoten die hier nog niet geroepen zijn:
  • Snelheid constant houden, zoveel als mogelijk.
    Het inbouwen van een cruisecontrol verdient zichzelf terug bij veel kilometers.
  • Vriendelijk zijn in het verkeer.
    Vergevingsgezind zijn. Want "Wie goed doet, goed ontmoet".
  • Afstand houden.
    Dan hoeft de snelheid bij wisselende verkeersdrukte minder te varieren. Het argument dat anderen het gat dichtrijden is bijna altijd een excuus.
  • Zorgen dat de auto in goede technische staat is.
  • Bandentype afstemmen op het seizoen.
    Zomerbanden op een koud en nat wegdek verbruiken meer dan winterbanden; winterbanden bij 20 graden verbruiken meer dan zomerbanden.
Nu heb ik zelf al een intern k&n filter
Heb je nog vóór en ná je nieuwe luchtfilter verbruikstests gedaan? Want ik ben er niet zeker van dat zomaar een sportfilter een winst in brandstofverbruik zal geven. De ontwerper van de auto heeft als het goed is dat soort zaken al helemaal nauwkeurig uitgerekend en het optimaalste in de auto gestopt. Tenminste als het om het brandstofsysteem gaat (en niet om b.v. plastic knopjes in het interieur). 't Is moeilijk om dat te verslaan met aftermarketspul, of je moet ook wijzigingen doen in je motormanagement.

Dat is inderdaad het geval bij mensen die weinig kilometers maken. Ik denk dat dit topic dan ook meer de kilometervreters onder ons aanspreekt (zoals mijzelf).
Lampen uitzetten overdag: hoeveel watt aan verlichting heeft een auto? 150 watt totaal ofzo?
De koplampen verbruiken 2 x 55 W, de achterlichten 2 x 10 W. De kentekenverlichting en stadslichten beide 2 x 5 W. Okee 't is net niks, maar als je het uiterste eruit wilt halen kun je het allemaal uitzetten.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:37:
Of rustig rijden tot de volgende drempel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ghostrider schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:45:

Ooit eens naar het verbruik van je motor gekeken :? :+ Om over de uitstoot nog maar te zwijgen, helemaal bij tweetakters :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

johnnyv.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:25:
Ooit eens naar het verbruik van je motor gekeken :? :+ Om over de uitstoot nog maar te zwijgen, helemaal bij tweetakters :P
Tweetakt motorfietsen? Daar zal er nog vast wel eentje van bestaan (uit 1960)... :)
Maar inderdaad zijn motorfietsen per kilogram ontzettende brandstofslurpers. Mijn 250 kg wegende 16-klepper 1100cc verbruikt 1:15 aan benzine terwijl mijn 1590 kg wegende V6 TDI 1:17,5 verbruikt bij hetzelfde weggedrag. Nu is de eerste weliswaar 22 jaar oud en de laatste 8 jaar, maar toch verbruikt de motor per kilogram veel meer brandstof dan de auto 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:08:
[...]

Ik rij een 1.9TDI 110PK gechipped naar 140PK.

Ik heb de proef op de som genomen en 3 tankbeurten lang zonder airco gereden. Ik heb geen verschil kunnen merken dat ik langer kon doorrijden zonder airco.

Om in Mythbusters termen te spreken "BUSTED"

[...]

Wederom. Ik kan het verschil niet merken dat ik langer kan rijden op 1 tank. Ik rijd gemiddeld 1:18.8 zowel voor het chippen als na het chippen.

Wederom BUSTED

Wat ik wel heb gemerkt is dieselmotor cleaner.. flesje kost 9 euro en je dondert hem in je tank en vermengd het met diesel.

Daarna kon ik merkbaar zien dat ik langer kon blijven rijden.. ( verschil van 1:17.8 naar 1:18.8 over langere periode gemeten ).
Ik wil zelf ook eens kijken naar injector cleaner idd.

Over airco en chiptunen. Er staat overal kan tot schelen. Met warm weer hakt een airco er bij ons toch echt in. Okee, in 35graden frankrijk/ spanje kan me die 10 euro extra op de reis gestolen worden. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 13:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Roenie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:14:
[...]
Wat een negativiteit. Het hoeft toch niet? Er zijn nu eenmaal mensen die anders denken, dat is toch niet verkeerd?
Dat is toch niet negatief? Hij heeft een andere mening dan de mensen die wel eco-minded zijn. Ik ben ook best gesteld op moeder aarde, maar net zoals de door jou gequotte user erger ik me enorm aan de houding van de overheid. De enige maatregel die genomen wordt is het heffen van enorme belastingen op zogenaamd milieuverontreinigende zaken. Terwijl er met het ge-inde geld weinig tot niets qua milieuverbeterende maatregelen wordt gedaan. Sterker nog er worden gewoon nog kolencentrales gebouwd. Dat gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

atjong schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:36:
[...]

Tweetakt motorfietsen? Daar zal er nog vast wel eentje van bestaan (uit 1960)... :)
Maar inderdaad zijn motorfietsen per kilogram ontzettende brandstofslurpers. Mijn 250 kg wegende 16-klepper 1100cc verbruikt 1:15 aan benzine terwijl mijn 1590 kg wegende V6 TDI 1:17,5 verbruikt bij hetzelfde weggedrag. Nu is de eerste weliswaar 22 jaar oud en de laatste 8 jaar, maar toch verbruikt de motor per kilogram veel meer brandstof dan de auto 8)7.
Sja..

Vaak hoogtoerig en scheuren (wat met een motor nou eenmaal vaker gebeurd dan met een auto) zijn nou geen dingen die het verbruik ten goede komen. Daarnaast is een motor helemaal niet aerodynamisch, al die vormen, bochten en kleine ruimtes zorgen allemaal voor weerstand.

Daarnaast zorgt het gewicht (eenmaal op snelheid) niet voor het verbruik, maar je luchtweerstand. En die is bij een motor niet best.

Overigens hebben motoren, vergeleken met auto's ook veel te veel vermogen. Mijn 125cc motor doet bijvoorbeeld 1 op 40/50. De jouwe met 1100cc dan 1 op 15.

Een ferrari (beetje vergelijkbare PK/KG verhouding) doet ook 1 op 3.5. Terwijl een normale auto weer 1 op 12/13 haalt. Een laag belaste motor heeft nou eenmaal een belabberd rendement.

Om over Diesel VS Benzine maar niet te beginnen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 14-03-2008 15:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
sopsop schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:40:
De enige maatregel die genomen wordt is het heffen van enorme belastingen op zogenaamd milieuverontreinigende zaken. Terwijl er met het ge-inde geld weinig tot niets qua milieuverbeterende maatregelen wordt gedaan.
Daar zeg je me wat, als je nu een auto gaat eco-modden wordt je wel dubbel gepakt eigenlijk. Blijkbaar is het fabrieksmodel niet erg efficiënt (anders zou je met ecomodden niet veel opschieten) dus daarvoor betaal je flink BPM. Vervolgens ga je er nog meer geld tegenaan gooien om zo'n wagen wel efficiënt te krijgen, maar daar krijg je dan weer geen belastingvermindering voor terug :P
Desalniettemin kan 't domweg leuker zijn, of mooier, of op zijn minst interessant om te proberen.
We zijn tweakers nietwaar :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:02:
[quote]Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:28:

[...]

Dat is echt zo, scheelde bij Mythbusters tot zo'n 20%. Daarboven wordt het gevaarlijk. Bij de tests op schalen scheelde het zelfs 93%, alleen was dat echt wel zelfmoord :P
Daar slaat mijn "right" ook op. Achter een vrachtwagen gaan rijden, ik lijk wel gek... :X
Roenie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:14:
[...]
Je mag je eigen denkbeeld hebben, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Dring het alleen niet aan andere mensen op. Dat is wat er helaas vaak gebeurt bij de zogenoemde "milieuvriendelijke" groeperingen.
atjong schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:24:
[list]
• Snelheid constant houden, zoveel als mogelijk.
Het inbouwen van een cruisecontrol verdient zichzelf terug bij veel kilometers.
Klopt, het verschil is vrij snel merkbaar en het rijdt nog fijner ook.
Vriendelijk zijn in het verkeer.
Vergevingsgezind zijn. Want "Wie goed doet, goed ontmoet".
Klopt wederom, ik haal meer plezier uit mensen ruimte geven dan uit haastig rijden. Haalt een vrachtwagen de bocht nog maar net, maar heb je de mogelijkheid hem iets meer ruimte te geven, doe dat dan ook. Het verbaasd mij dat mensen er verbaasd van op kijken als ik iemand ruimte geef.

Neem de moeite om een simpele handeling als het knipperlicht aan doen uit te voeren. Scheelt veel ergernis (en laat mensen nu net uit ergernis vaak het gaspedaal in stampen)
Het argument "lukt niet want ik moet aan het stuur draaien" is ook dikke onzin. Ik kan rotondes met piepende banden nemen en nog het knipperlicht aan doen. Het is een kwestie van willen! Gewoon consequent je knipperlicht gebruiken, ook al is er geen kip op de weg. Zorg dat het een automatisme wordt.

Vlot rijden gaat prima samen met netjes rijden. Ik rij consequent harder dan de maximum snelheid, maar ik rij wel netjes en al naar gelang de situatie toelaat. (let op het verschil tussen "harder dan de maximum snelheid" en "te hard", mensen halen dat nog wel eens door elkaar)
Afstand houden.
Dan hoeft de snelheid bij wisselende verkeersdrukte minder te varieren. Het argument dat anderen het gat dichtrijden is bijna altijd een excuus.
Ga voor de grap eens bij drukte meer afstand nemen tot je voorligger en probeer je snelheid zo consequent mogelijk te houden, en niet direct op je rem gaan staan als je een lampje ziet branden. De mensen achter je rijden merkbaar beter en soepeler door.

Het Shockwave-effect. Duidelijker kan niet worden weergegeven wat er gebeurt als je niet consequent rijdt en met de strooming mee gaat. Als 110km/h rijder ben je dus in feite de veroorzaker van een file! Goed zo, lekker milieubewust.

[ Voor 55% gewijzigd door Gisae op 14-03-2008 16:48 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

even serieus...

Minder gewicht? 1 woord: Smart
grotendeels plastic, lekker licht.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
sopsop schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:40:Dat is toch niet negatief? Hij heeft een andere mening dan de mensen die wel eco-minded zijn. Ik ben ook best gesteld op moeder aarde, maar net zoals de door jou gequotte user erger ik me enorm aan de houding van de overheid. ...
De TS vraagt zich af op welke manier je brandstof kunt besparen. Zowaar een positief geluid. Dat heeft niets met de overheid te maken. Die erbij betrekken slaat nergens op. Om dan ieder punt van de TS op een negatieve toon onderuit te halen zie ik het nut niet in.
Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:24:Je mag je eigen denkbeeld hebben, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Dring het alleen niet aan andere mensen op. Dat is wat er helaas vaak gebeurt bij de zogenoemde "milieuvriendelijke" groeperingen...
De TS dringt zijn denkbeelden toch niet op? Ik zou eerder zeggen dat je dat zelf doet met je felle reactie. Hij geeft alleen aan waar er winst zit in het brandstofverbruik. Wanneer je op milieugroeperingen wilt ranten hoef je de TS daar toch niet mee lastig te vallen?

Heb je zelf nog andere suggesties om het brandstofverbruik te verminderen?
...Het Shockwave-effect. Duidelijker kan niet worden weergegeven wat er gebeurt als je niet consequent rijdt en met de strooming mee gaat. Als 110km/h rijder ben je dus in feite de veroorzaker van een file! Goed zo, lekker milieubewust.
offtopic:
Een110km/u rijder kan toch constant rijden? 110 km/u rijden heeft op zich niets met het shockwave effect te maken. Zolang je maar constant rijdt is er geen file. Sterker nog, sneller rijden zal het effect versterken, omdat er harder geremd moet worden.

Enne, als we nu allemaal even snel rijden is er minder file. De snelle rijder heeft daar dus zeker zijn verantwoordelijkheid in. Naar beneden met de snelheid dus ;)

Overigens kun je ook je verbruik verminderen door het bij te houden. Dat alleen maakt je al meer bewust en maakt dat je andere keuzes maakt.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:08:Ik rij een 1.9TDI 110PK gechipped naar 140PK.

Om in Mythbusters termen te spreken "BUSTED"...
Per definitie kost een airco (of ieder ander apparaat) brandstof natuurlijk. De energie moet ergens vandaan komen. Kijken hoever je kunt rijden is niet de beste manier om je verbruik te meten. Als je het een tijdje bijhoudt kun je verschillen zien. Andere factoren spelen ook mee. Misschien dat je in die periode veel op 80 km wegen hebt gereden in plaats van stadsverkeer. Dat kan een ander factor teniet doen. Dus om te zeggen Busted is wat te kort door d bocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Roenie op 14-03-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cyphax

Moderator LNX
Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:24:
[video]
Als 110km/h rijder ben je dus in feite de veroorzaker van een file! Goed zo, lekker milieubewust.
Da's wel generaliserend. Ik heb nog nooit een file veroorzaakt en ik rij 95 tot 100km/u op de snelweg (omdat een 1.1 liter uit '92 dan echt minder verbruikt dan 120 rijdend). Rechts uiteraard en als ik wil inhalen ga ik ook harder rijden om achterliggers niet teveel op te houden, EN het hangt ook nog af van of en hoe druk het is, maargoed. Ik sta ook nooit in de file verder. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2008 17:34 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41

Hoe kom je erbij dat een kleinere auto per definitie zuiniger is? Ik rij nu in een Frans koekblikje van 760KG met een 1.1 motortje, raad is wat dat ding doet? 1 op 10! Je moet flink planken wil er is wat gaan gebeuren, en planken is altijd n hoog brandstofverbruik. Ik heb nog n 2e auto (1340KG, 2 liter motor) en die rijd ook 1:10. Daar hoef je veel minder te planken omdat de motor veel meer koppel heeft, dus ik ben benieuwd naar verdere onderbouwing waarom lichter altijd zuiniger zou zijn.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:24:
De TS dringt zijn denkbeelden toch niet op? Ik zou eerder zeggen dat je dat zelf doet met je felle reactie. Hij geeft alleen aan waar er winst zit in het brandstofverbruik. Wanneer je op milieugroeperingen wilt ranten hoef je de TS daar toch niet mee lastig te vallen?
Ik val de ts er niet mee lastig, ik constateer alleen dat het vaak het geval is. Alleen dan niet zo heel erg subtiel verwoord. Wat ik bedoel:
Mensen die die-hard milieuactivist zijn ergeren zich aan mensen die dat niet zijn, mensen die geen milieuactivist zijn hebben last van mensen die dat wel zijn. Dat is het algemene verschil waar ik op doel.
Ergo; mensen die vlot rijden ondervinden last van mensen die dat niet doen, mensen die niet vlot rijden ondervinden echter nauwelijks last van mensen die dat wel doen. Ze ergeren zich er aan, maar hebben er nauwelijks last van.
(ik heb ooit de proef op de som genomen, hele stukken 90-100 op de snelweg rijden. Het enige waar ik echt last van had waren bumperklevers, maar ik kon wel relaxed doorrijden. Ga ik echter 120 rijden, dan blijf je steeds steken achter iemand die 90-100 rijd.)
[offtopic]Een110km/u rijder kan toch constant rijden? 110 km/u rijden heeft op zich niets met het shockwave effect te maken. Zolang je maar constant rijdt is er geen file. Sterker nog, sneller rijden zal het effect versterken, omdat er harder geremd moet worden.
Als je met 110 in gaat halen terwijl verder iedereen 120 wil rijden krijg je dat effect. 1e persoon remt, 2e remt harder, 3e nog harder, enz..
Shockwave effect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Zozo, dit topic loopt aardig storm.

Ik wil de mensen alleen nog wel even duidelijk maken over op welke schaal we spreken.

Het is snel gezegd dat een gewichtsverandering niet werkt of een filter omdat je het niet aan je verbruik ziet, maar ga eens na.

Je wagen rijd 1:18 een 3% verbetering scheelt slechts 0,56kilometer. Dat merk je niet bij een tankbeurt. 1:18 of 1:18,5. Maar bekijk het nu eens op jaarbasis.

20.000 km per jaar. Verbruik 1:18= 1111 liter. Liter brandstof 1,50 euro= 1666 euro.

3% van 1666 euro is 50 euro= 1xtanken = 1xuit eten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Widow schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:37:
Hoe kom je erbij dat een kleinere auto per definitie zuiniger is? Ik rij nu in een Frans koekblikje van 760KG met een 1.1 motortje, raad is wat dat ding doet? 1 op 10!
Zo'n ding is wel wat aantrekkelijker om te ecomodden dan. Een 1.1 motortje op 760 kg, dat moet toch makkelijk 1:25 kunnen rijden (en 200 km/u kunnen halen) >:) Reken dat verschil eens uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:57:
Zozo, dit topic loopt aardig storm.

Ik wil de mensen alleen nog wel even duidelijk maken over op welke schaal we spreken.

Het is snel gezegd dat een gewichtsverandering niet werkt of een filter omdat je het niet aan je verbruik ziet, maar ga eens na.

Je wagen rijd 1:18 een 3% verbetering scheelt slechts 0,56kilometer. Dat merk je niet bij een tankbeurt. 1:18 of 1:18,5. Maar bekijk het nu eens op jaarbasis.

20.000 km per jaar. Verbruik 1:18= 1111 liter. Liter brandstof 1,50 euro= 1666 euro.

3% van 1666 euro is 50 euro= 1xtanken = 1xuit eten :p
50 euro op jaarbasis???????? daar ga ik niet een jaar lang mezelf lopen opvreten op de weg.

Daarnaast, voor alle tweakers die hier voor milieu redenen aan meedoen; per april rijdt er een extra V8 met 1 op 5 rond, dus alle effrots worden per km die ik maak ongedaan gemaakt >:).

Nee maar serieus, dit is water naar de zee dragen; wil je echt iets goed doen, kies bewust voor een kleiner blok (1.8 ipv 2.4 (T) ) of een maatje kleiner, maar als je eenmaal een auto hebt, dan zijn er nog maar weinig dingen die echt iets uithalen in je brandstof besparing.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoe kom je erbij dat een kleinere auto per definitie zuiniger is? Ik rij nu in een Frans koekblikje van 760KG met een 1.1 motortje, raad is wat dat ding doet? 1 op 10! Je moet flink planken wil er is wat gaan gebeuren, en planken is altijd n hoog brandstofverbruik. Ik heb nog n 2e auto (1340KG, 2 liter motor) en die rijd ook 1:10. Daar hoef je veel minder te planken omdat de motor veel meer koppel heeft, dus ik ben benieuwd naar verdere onderbouwing waarom lichter altijd zuiniger zou zijn.
1:10 is echt niet normaal voor een 106, of het moeten vrijwel alleen maar stadskilometers / korte stukjes zijn. Hij staat zelfs in de top 10 zuinigste auto's bij Spritmonitor. Ook diverse reviews spreken van 1:15, wat redelijk normaal is voor gecombineerd stad/snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vraag me alleen af hè
Stuurbekrachtiging 'uit' zetten, hoe doe je dat?

Had ik trouwens al verteld dat als je stuurbekrachtiging is uitgevallen (bijv. pomp stuk) en je blijft lekker een tijd door sturen dat dan waarschijnlijk je hele stuurbekrachtigings toestand naar de kloten gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Daarom heeft de 1-serie ook elektronische stuurbekrachtiging, dat is efficiënter :9

En zoals gezegd, 100- rijden is geen directe fileveroorzaker, maar aangezien iedereen voor je moet remmen veroorzaakt dat files.

Maar Cyphax is waarschijnlijk ook de Amerikaanse wegen gewend waar iedereen netjes 70mph rijdt :P (verschilt per staat, I know :P)

[ Voor 61% gewijzigd door pagani op 14-03-2008 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Seesar schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:15:
[...]
50 euro op jaarbasis???????? daar ga ik niet een jaar lang mezelf lopen opvreten op de weg.

Daarnaast, voor alle tweakers die hier voor milieu redenen aan meedoen; per april rijdt er een extra V8 met 1 op 5 rond, dus alle effrots worden per km die ik maak ongedaan gemaakt >:).

Nee maar serieus, dit is water naar de zee dragen; wil je echt iets goed doen, kies bewust voor een kleiner blok (1.8 ipv 2.4 (T) ) of een maatje kleiner, maar als je eenmaal een auto hebt, dan zijn er nog maar weinig dingen die echt iets uithalen in je brandstof besparing.
Goed, dat is 3% besparing op mijn situatie, laat ik nu de jouwe nemen:
20.000km 1:5 verbruik= 4.000 liter
4.000x1,5=6.000 euro

3% van 6000=180 euro

Voor mijn vader:
60.000km 1:12 verbruik= 5.000 liter
5.000x1,5=7.500 euro

3% van 7.500=225 euro.

3% besparing is dan zo gek nog niet ;)
GoldenSample schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:55:
vraag me alleen af hè
Stuurbekrachtiging 'uit' zetten, hoe doe je dat?

Had ik trouwens al verteld dat als je stuurbekrachtiging is uitgevallen (bijv. pomp stuk) en je blijft lekker een tijd door sturen dat dan waarschijnlijk je hele stuurbekrachtigings toestand naar de kloten gaat?
Waarschijnlijk moet je dan je complete stuurhuis vervangen. Het zal wel een besparing opleveren maar rendabel lijkt het mij niet.

Of het scheelt? zeker! Ik reed een tijdje in een toyota busje rond. Tijdens het parkeren moest de motor extra toeren draaien zodra je aan het stuur trok. :|
[...]

Prrt! hou oud is dat ding? Je hebt idd ook te maken met de efficientie van je motor idd. Moderne auto's hangen zo rond de 25-30% efficientie. Was vroeger een stuk lager natuurlijk. Daarom zijn "dikke lease bakken" ook helemaal zo slecht nog niet aangezien die iedere 3 jaar vervangen worden. Dat zorgt er voor dat de echte kilometervreters altijd in de nieuwste en efficienste auto's rijden.

Maar aan dat koekblikje moet vast nog wel wat te verbeteren zijn :9

[ Voor 50% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2008 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 225 euro geef je vervolgens weer uit aan medicijnen tegen hoge bloeddruk van frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:36:
Die 225 euro geef je vervolgens weer uit aan medicijnen tegen hoge bloeddruk van frustratie.
Of om alle moderators van tweakers een bloemetje te geven. O+

Nee, toch maar niet >:)

Ik ben zelf het meest geintresseerd in de aanpassingen die het uiterlijk van mijn auto niet aanpassen, het weg gedrag niet al negatief beinvloeden of de waarde van mijn auto doen kelderen. Wat in mijn TS staat is in de meeste gevallen veels te extreem, en zal ook alleen werken in bepaalde situaties.

Je zal moeten nadenken over de situatie per auto, waar je rijd, en of je hem nog door wilt verkopen ;)
We hebben het hier over tweaken, er is niet een grote goede oplossing die bij alle auto's een hoop scheelt. Met mijn 12jaar oude autotje, 940kilo 1,3liter 16v. Hoop stadsverkeer is er best wat af te schaven.

[ Voor 51% gewijzigd door Dekaasboer op 14-03-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• geen auto rijden, pak de fiets of bus. Carpoolen! Scheelt het meest.van eindhoven naar assen fietsen paar keer per maand.. nee dacht het niet
  • kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.nee maar vind comfort ook belangrijk
  • Kijk vooruit, laat je auto uitrollen in de versnelling. check
  • Kijk ver vooruit en anticipeer.Als je niet remt hoef je ook niet te accellereren. check
  • Zet je motor uit als je lang moet wachten. ligt aan situatie bij brug wel ofzo.. anders niet
  • Trek langzaam op en schakel snel door. Lage toeren rijden! [b]Nee! dankje wel ik ben fel tegenstander van dat onder toeren rijden 3.000 tpm voor mijn benzine is het beste/fijnste :P. [b]
  • Achter grote auto's of vrachtwagens rijden. Verminderd de luchtweerstand. nee dankje.. heb niet zoveel zin om sandwich te worden tussen 2 vrachtwagens
  • Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe. check op zondag avond als het rustig is, is dat relax maar in spits 120 om de doorstroming vooral te behouden
3 Dingen uitzetten
  • Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof! nee in de zomer is het lekker fris wat de verkeersveiligheid bevorderd en dat gaat me toch boven brandstofverbruik/milieu
  • Lichten overdag uitzetten! nope.. gewoon aan ook verkeersveiligheid
  • Verwarming+ ventilatie uitzetten/ lager zetten. verwarming aan is beter:P want dan heb je meer rendement van je verbrandingen in je motor ;)
  • Ramen dicht! (kost nog meer dan airco!) ]
  • Gebruik zo min mogelijk elektronische apparatuur. (radio/ opladers) nee muziek erbij is comfortabeler
  • Stuurbekrachtiging kost een hoop brandstof. dus moetik maar rechtdoor blijven rijden? zullen de overburen blij mee zijn ;)
4 Je auto aanpassen.
  • Gewicht besparen. Gooi onnodige dingen uit de auto. :?
  • Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller. nee dankje heb je zoweinig aan bij eeen klapband
  • Vervang je banden door banden met een lage rolweerstand. Of smallere banden. gewoon GOEDE banden die voor mijn type auto goedgekeurd zijn door de fabrikant
  • Pomp je banden hard op. gewoon de voorgeschreven bandenspanning en er niet boven gaan zitten klote
  • Vervang je lucht filter door een (intern!) sportfilter. :X :'( :? effect... niets waarschijnlijk of meer brandstof verbruik :P
  • Vervang je bougies door duurdere multi/ splitsparks heeft geen zin... vonk zal altijd weg van minste weerstand pakken dus 1 vonk
  • Vervang je olie door synthetische/ halfsynthetische olie. (scheelt vooral met koude start) gevolg bij een oude motor: Lekkage... nee dat is goed voor het milieu
  • Gebruik leds ipv. normale lampen. mogelijk..
  • Chiptuning (kan bij diesels wel tot 15% schelen!) cijfers?
  • Auto verlagen. gevolg: verklote wielophanging dus minder veilig
  • Stoelen/ interieur weghalen (echt die hard) 8)7
  • Vervang ramen door plexi glas. 8)7
  • Onderkant van de auto glad maken met aluminium plaat ?
  • Wielkasten dichtmaken. en koeling van je remmen dan?
  • Kleinere zij-spiegels. zie je minder dus minder veilig...
  • Voorkant van auto glad maken./ bumper modden. effect?
  • Deurknoppen wegwerken. zie bovenstaande
  • Antenne's weghalen/ inklappen. heb ik geen :P zitten in de ruit
  • Gladde wieldoppen ziet er niet uit en hoe is de koelende functie voor je remmen dan?
  • Dakdragers verwijderen. :/
  • Auto verlagen. wat ik stuk hierboven al zei: niet slim
  • Spatflappen verwijderen. :|
nee sorry van het meeste zie ik het nu niet..
Denk dat het meeste te halen valtbij het aanpassen van rijstijl...
Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:27:
[...]

Of het scheelt? zeker! Ik reed een tijdje in een toyota busje rond. Tijdens het parkeren moest de motor extra toeren draaien zodra je aan het stuur trok. :|
maar het is nagenoeg onbelast.... er zal niet extra veel benzine ingespoten worden dus ook hier zal je winst niets zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen bloemen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar wat is het doel van de aanpassingen? CO2 en emissie's terug dringen?
of puur voor je eigen bankrekening?
want als het doel geld is.. ben je meer kwijt aan modificaties en is het niet echt Ecologisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Overal 90 proberen te rijden, dan rijdt m'n auto het minst onzuinig. Is best een uitdaging in de bochten, op rotondes en in woonwijken...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er is best wel wat winst te behalen.
- Achterbank, passagiersstoel, vloerbedekking, deurbekleding, airbags, dashboard er uit. (ik vergeet het reservewiel, dat is ook veel gewicht).
- Blokje onder het gaspedaal zodat je het niet helemaal kan intrappen.
- Rondrijden met beslagen ramen omdat je de airco en/of kachel niet aan zet (en de zijramen moeten dicht blijven!)
- 1 bougie losdraaien zodat je een cilinder minder gebruikt
martinweb.nl schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:33:
Overal 90 proberen te rijden, dan rijdt m'n auto het minst onzuinig. Is best een uitdaging in de bochten, op rotondes en in woonwijken...

:+
Wat dacht je van verkeersdrempels? Je komt met vier wielen van de grond, maar wel zuinig (geen rolweerstand als je met 90 over een drempel vliegt).

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 14-03-2008 20:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
# Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!
# Lichten overdag uitzetten.
# Verwarming+ ventilatie uitzetten/ lager zetten.
# Ramen dicht! (kost nog meer dan airco!)
Een realistischer schatting voor airco is 5-10%, voornamelijk afhankelijk van de snelheid. Op de snelweg kost airco minder (relatief gezien) dan voor het stoplicht.
Voor zover ik weet kost verwarming geen extra brandstof! Dat is restwarmte van de motor, en die wordt toch weggekoeld.
Licht overdag kost je vooral op provinciale wegen veiligheid...
Voor ramen open geldt het omgekeerde van de airco: hoe harder je gaat, hoe meer brandstof het kost! Binnen de bebouwde kom zal het weinig uitmaken, op de snelweg wel weer heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

@TS: gij moet maar gewoon de fiets pakken.

U tips zijn niets voor mensen die echt genieten van autorijden, al is het maar met een oude auto.

Enige wat ik kan + zie is chiptuning, maar dat is toch nefast voor het verbruik, want dan zou ik 'm nog volledig intrappen.

Als ik met de auto naar school ga, dan kijk ik niet naar het verbruik, dan kijk ik hoe ik zo comfortabel en zonder schokken (lage toeren :x ) op school kan geraken.

Staat er 90 langs de weg, rij ik 90, staat er 70 rij ik 70. Staat er 120, rij ik 120. Ik stoor dan bijna niemand.

En ik jaag me op op mensen die rijden gelijk gij!

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ge tussen 2 lichten vollebak moet optrekken, maar men moet niet overdrijven.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En waar is het plezier in het autorijden gebleven? ook wegbezuinigd?

Allemaal heel schattig die bezuinigingen, maar ik betaal graag wat meer om van een heerlijk motorgeluid te genieten, lekker de druk in je rug te voelen bij het accelereren, en de wind in je haren.
Het is dat ik hier geen ruimte heb, anders had hier zeker een oude Amerikaanse cabrio gestaan met een V8 onder de kap.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Dekaasboer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:27:
[...]

Goed, dat is 3% besparing op mijn situatie, laat ik nu de jouwe nemen:
20.000km 1:5 verbruik= 4.000 liter
4.000x1,5=6.000 euro

3% van 6000=180 euro

Voor mijn vader:
60.000km 1:12 verbruik= 5.000 liter
5.000x1,5=7.500 euro

3% van 7.500=225 euro.

3% besparing is dan zo gek nog niet ;)

[...]

Waarschijnlijk moet je dan je complete stuurhuis vervangen. Het zal wel een besparing opleveren maar rendabel lijkt het mij niet.

[...]

Prrt! hou oud is dat ding? Je hebt idd ook te maken met de efficientie van je motor idd. Moderne auto's hangen zo rond de 25-30% efficientie. Was vroeger een stuk lager natuurlijk. Daarom zijn "dikke lease bakken" ook helemaal zo slecht nog niet aangezien die iedere 3 jaar vervangen worden. Dat zorgt er voor dat de echte kilometervreters altijd in de nieuwste en efficienste auto's rijden.

Maar aan dat koekblikje moet vast nog wel wat te verbeteren zijn :9
maa rik zie het anders: 3% blijft 3 honderste deel van je totale uitgave; als dus blijkbaar het vermogen heb om 6000 euro aan benzine uit te geven, dan deert mij die 225 euro echt niet. Nogmaals; voor 3% ga ik mezelf niet opvreten op de weg. al geef ik 10.000 euro aan benzine uit, dan heb ik dus 300 euro bespaart; dat zijn bijna 4 tanks op 125 tanks, nou ja...die kunnen er ook nog wel bij.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Uit het diehard ecomodding hoekje, materiaalkosten van 100 euro tot een half miljoen :P

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/auto-trike-ecomods.jpg
Bronnen: 1 2 3

Maar die laatste verdient zich met een beetje geluk meteen weer terug: $10m prize for the inventor of the world's fastest eco car ;)

Lijkt me trouwens best geinig om zoiets te rijden hoor, tenminste, als je niet zo beperkt bent door allerlei praktische eisen vanwege werk of zo. Maar dat soort eisen kun je bij een oude Amerikaanse cabrio met een V8 onder de kap evenmin gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Zoals hierboven ook al ergens gezegd kan je volgens mij ook het meeste besparen door je rijstijl aan te passen.

Ikzelf rijd redelijk sportief (voor zover dat gaat met een Clio 1.1 16v) en toch is mijn verbruik lager als mijn ouders die rijden zoals 2 oudjes. Die mensen weten niet wat op tijd schakelen is of remmen op de motor of zo. Die voelen ook hun auto niet aan. Probleem wat er bijkomt met hun rijstijl is dat ze denken dat ze zuinig rijden maar dat doen ze helemaal niet!

Toen ik in het begin met de auto reed zei m'n ma dat ik te hard optrok omdat ik tegen het einde van de straat al in 3de of 4de vitesse zat. Zij doet dat in 2de (dan wel tegen 40 per uur en 3000+ toeren). Wat is er dan het zuinigste vlot optrekken (geen overdreven toeren) of 100 meter permanent 3500tr draaien zonder te schakelen.

Daar vallen ook héél wat liters brandstof te besparen.

Ook heb ik eens getest wat mijn verbruik doet als ik echt rustig rijd. er gaat misschien een 0,5l/100km af en je komt gefrustreerd thuis met als gevolg dat je 's avonds die pedaal nog eens extra hard intrapt en dat je gemiddeld verbruik de hoogte invliegt. Geef mij maar mijn permanente vlotte rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:11

Metro2002

Memento mori

Bartjeee schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:00:
[...]

Vrachtwagens rijden ook maar 80.
Ik heb ook gemerkt dat boven de 100 km/u het brandstofverbruik flink toeneemt.
Verschil bij mijn huidige auto: bij 100km/u rij ik gemiddeld tussen de 1 op 19 en 20. Bij 120km/u rij ik meestal nog maar 1 op 16 / 17 en boven de 140 dondert het verbruik naar de 1 op 13. Nogal een verschil. Ook bij vorige auto's met grotere motoren was het verschil duidelijk zichtbaar, van 1 op 15 bij 100km/u naar 1 op 11 bij 130km/u en hoger.

Hoge snelheid is echt killer voor je verbruik!

Iets hogere bandenspanning helpt ook goed, anticiperen, uit laten rollen voor stoplichten ed helpen allemaal gigantisch en niet als eerste weg willen zijn bij het stoplicht en snel doorschakelen.

Ik reed zelfs in een redelijk grote citroen xantia met 2 liter benzinemotor nog gemiddeld 1 op 14 :P (en nee dat was niet alleen maar snelweg! ) met een uitschieter naar 1 op 17,5 8) (dat was wel alleen maar snelweg bij constant 100km/u van noord frankrijk naar NL )
maar ik maak er dan ook een sport van om zuinig te rijden :P Zelfs een zware BMW 525 benzine was niet zo dorstig als ik dacht, gemiddeld 1 op 16 op de snelweg :o en over een hele rit gemiddeld 1 op 14,5 (en dat was nog een automaat ook :P )

Veel hangt echt van je rijstijl af heb ik gemerkt. Extreme dingen als ledlampen ed helpen mijns inziens maar weinig aan het totale verbruik.

Wil je écht zuiniger dan moet je een kleinere auto kopen of autofabrikanten moeten eens na gaan denken of een auto wel echt 1500kg moet wegen gemiddeld :X

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gisae schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:24:
[...]
Het Shockwave-effect. Duidelijker kan niet worden weergegeven wat er gebeurt als je niet consequent rijdt en met de strooming mee gaat. Als 110km/h rijder ben je dus in feite de veroorzaker van een file! Goed zo, lekker milieubewust.
Ik denk, nee ik weet zeker dat mensen die véél te hard rijden veel meer files veroorzaken dan mensen die 10km/u onder de maximumsnelheid gaan rijden. Hoevaak ik al niet mensen in mijn kofferbak heb gehad terwijl ik gewoon de max snelheid reed is echt niet te tellen zo vaak. Daardoor moeten mensen op de rechterbaan ook vaak op de rem voor bv vrachtwagens omdat er 1 zo'n omhooggevallen pikomlaag in leasbak aan komt vliegen, wat weer files veroorzaakt.

Bovendien (en ik spreek nu even voor mezelf) als ik op een 120 weg rechts rijdt en 100km/u tuf en ik wil inhalen dan geef ik wel even gas tot 120km/u maar zelfs dat is voor een hoop mensen niet snel genoeg, dan krijg ik ook zoiets van sterf maar lekker in je overhemd en je leasehok :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

1 op 10 :D wat voor een auto is dat als ik vragen mag? :X en zou het niet eens tijd zijn voor een beurtje of een rondje kleppen stellen :X

edit: ik zie net dat het een peugot 106 is ? ik rij zelf het zusje van de 106, de saxo (uit 1996), ook met 1.1 motor en daar is 1 op 20 echt geen probleem dus ik zou dat ding maar eens laten nakijken!

een kleine auto met kleine motor rijdt zo ongeveer altijd zuiniger dan een grote auto. Alleen bij hoge snelheden (130+ ) zal een grote auto zuiniger zijn in verhouding omdat een grote motor daar meer tot zijn recht komt en een kleine motor dat niet bij kan benen.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik krijg met mijn auto altijd 1:15 (winter) tot 1:16 (zomer) als verbruik, hoe ik ook rijd. Dat is zelfs zo constant dat ik met heel rustig rijden misschien 's 1:16,3 haal vs. 1:15,8 met een 'vlotte rijstijl'. Ik vind het dan echt de moeite niet om me overal in te houden, dan maar wat meer plezier in het verkeer :Y)

Bij veel van de voorgestelde maatregelen vraag ik me af of de moeite opweegt tegen de energiebesparing. Je interieur slopen is een aardige om gewicht te besparen, maar je interieurdelen zijn relatief licht. Beter kun je je bandenspanning wat vaker te controleren (nogal veel Nederlanders schijnen met een te lage druk te rijden) en gewoon afstand houden en anticiperen op het overige verkeer.

Zo'n bodemplaat lijkt me dan nog wel geinig, maar ik denk echt dat de autofabrikanten eens gewicht moeten gaan besparen. Een Golf I 1.1 woog in 1974 750kg, terwijl een moderne Golf 1.4 1129kg weegt. Natuurlijk is de passieve veiligheid daar grotendeels voor verantwoordelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat composiete bodypanelen een enorme gewichtsbesparing kunnen veroorzaken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Wat wordt hier vreselijk stereotype gereageerd! Ik dacht dat dit inmiddels wel een beetje genuanceerder was, maar hoopjes tweakers reageren hier in de trant van 'OMG DIT IS MIJN AUTO MIJN VRIJHEID BLIJF DAAR VANAF WHAAA KAMEHAMEHAAAAA'. Of misschien iets minder ernstig dan dat, maareh, you get the point.

Feit is dat een auto extreem, maar dan ook echt gruwelijk inefficient is en grootendeels door zaken die de TS rechtmatig aanstipt. IMHO is de TS niet overmatig groenlinks alles-niet-eco-basherig, maar naar verhouding neutraal opgezet.

Als je gaat kijken naar een moderne auto zie je dat dit net als elk gemiddeld [WARNING! Irrational Apple-bashing!] Apple-product volledig form over function. [/WARNING]. Het is zo anaerodynamisch als een baksteen, er wordt enkel geoptimaliseerd op een ridicule hoeveelheid vermogen en onevenredig comfort. Dit kan allemaal omdat er in 50 liter benzine een onmenselijke hoeveelheid energie zit, dus daar hoef je niet efficient mee om te gaan.

Maar als je dat wel doet kun je een hoop winnen en door vanuit de techniek naar een auto te kijken zul je veel kunnen verbeteren. Aerodynamiek is echt om te huilen, je kunt een paar kilometers per liter erbij krijgen puur door je spiegels te verwijderen en wielkappen te bedekken met brak geponst aluminium. Daar kun je dus verwachten dat er echt een gat in de markt is wat spoedig wordt gevuld door bodykit-makers die nette wielkappen en spiegelkappen gaan maken.

Ik zet ook mijn vragen bij sommige punten van de TS (voorkant glad maken? Nee, je kunt de flow echt niet goed laminair krijgen om een auto heen hoor, ik denk dat je daar geen meetbaar verschil uit krijgt) maar het is een valide punt.

In principe heeft de verbrandingsmotor een commercieel interessante efficientie (well-to-wheel 20% is mogelijk), als daar nog weerstand in de orde van vliegtuigen en niet in de orde van bakstenen aan wordt toegevoegd is het technisch prima mogelijk om auto's te maken die in stadsverkeer 1 op 100 à 1 op 200 halen. Commence laughter.

Ik snap trouwens niet de opmerking dat een paar frikadellen minder het verbeterde verbruik kan compenseren, een auto is na een huis over het algemeen je grootste kostenpost en daar valt echt ontzettend veel op te winnen. Uiteraard door te fietsen of het OV te gebruiken, maar als dat niet mogelijk is door doordachte keuzes over je auto te maken. En daar zijn honderden euro's op jaarbasis mee te winnen.

Even terug naar de realiteit, want hierboven praat ik voornamelijk in theorie en mogelijkheden die een beetje heel erg uitgaan van een ideaalbeeld (namelijk: tweaker heeft de tijd en expertise om zijn auto tot in de oneindigheid te modden en het verkeer laat dit allemaal toe enzo). Als je enigszins verstand hebt van de elektronica in je auto kun je chipmodden voor efficiency, daar komt wat (WO-) controletechniek bij kijken maar het is mogelijk. Dan ga je je motor forceren de hele tijd op de beste efficientie voor het koppel te gaan zitten wat hij moet leveren. Dan kun je je motor van de prestatiepiek waar hij normaal leeft (om zoveel mogelijk pk's te genereren) naar de efficientiepiek slepen. Wedden dat je daarmee een tiental procenten wint? Thermodynamisch is dit prima te kwantificeren, zodra ik mijn tentamen gasturbines voorbereid ga ik het nog wel eens narekenen om het te substantiëren.

Verder is het bedekken van de wielkappen nauwelijks moeilijk te noemen en het verwijderen van je rechterspiegel ook. Dat scheelt vele procenten, misschien wel een tiental.

Als laatste de grootste bron van drukweerstand van je auto: de kont. De meeste auto's hebben een kont die veel te hard samenknijpt (pun intended). Door hier een aerodynamisch achterwerk aan te hangen kun je echt *heel veel* winnen bij hogere snelheden omdat je je zog beperkt. Helaas is dit lastig te maken (windtunneltest met gelijke reynoldsgetal, wie kan dat nou helemaal doen?). Maar met een paar educated guesses kun je toch een hoop winnen gezien ruwweg 70% van je luchtweerstand in de kont gaat zitten. Vergeet niet: in feite trek je ongeveer een hele auto (in gewicht) aan lucht achter je aan op de snelweg (minder bij lagere snelheden), dat is allemaal vortices en turbulentie aan het genereren achter je. In reclames wordt soms wel eens geadverteerd met een auto die heel hard langsrijdt en daardoor een grote wind veroorzaakt die van alles opzij duwt, dat noem ik als luchtvaartingenieur grote antireclame want zo laat je zien dat je auto uber-anaerodynamisch en inefficient is.

Pikant weetje: de Prius heeft ook zo'n reclame :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Qua earodinamica val er idd veel te verbeteren (al is het punt van de rechterspiegelverwijderen voor mij totaly not done i.v.m. veiligheid, net zoals ik altijd met mijn lichten aanrijd). Spiegels zijn zeker een aerodynamische ramp, gesloten wielkappen zijn perfect mogelijk op een bepaalde manier. Volledig gesloten is lastig i.v.m. koeling van de remmen bij de meeste auto's. Echter in de F1 is Ferrari ook als eerste gekomen met gesloten wielkappen met een opening onderaan. Dit verbeterd de koeling van de remmen zelfs en is aerodynamisch een pak efficiënter (nu rijden zowat alle teams rond met dergelijke wielkappen, misschien wel alle teams zelfs).

Verder kan je een auto aerodynamisch perfect maken en zelfs met een laag gewicht, maar je moet ook rekening houden hierbij met de grootte, de veiligheid van de zwakke weggebruiker bij een aanrijding en de veiligeid van de inzittenden (kreukelzones e.d.). Daar mogen van mij geen toegevingen op gedaan worden om het verbruik te minderen.

Daarentegen mogen ze die tuners met hun mega-spoilers die totaal geen nut hebben voor een 1.6 TDi met FWD en meer kwaad dan goed doen gerust wat extra laten betalen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10 12:18

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

R3dn3ck schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:14:
[...]

Niet altijd, de auto waar ik in rijd bestaat ook als kleine uitvoering. De kleine uitvoering loopt aan de achterkant direct naar beneden (hatchback) en de grotere uitvoering waar ik in rijd gaat gestroomlijnt naar beneden (sedan).

De grotere versie heeft een betere stroomlijn, en het gewicht scheelt ook bar weinig met de kleinere versie waardoor die van mij zuiniger rijd.

Het ligt dus aan een aantal factoren waardoor je dit niet zo kortweg kan zeggen dat een kleinere auto zuiniger is.
De (aan je icoon te zien) 145 en 146 schelen ook niet zo veel. Je kan het daarbij niet echt hebben over een grotere of kleinere auto.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 13:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

ssj3gohan schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:57:
Wat wordt hier vreselijk stereotype gereageerd! Ik dacht dat dit inmiddels wel een beetje genuanceerder was, maar hoopjes tweakers reageren hier in de trant van 'OMG DIT IS MIJN AUTO MIJN VRIJHEID BLIJF DAAR VANAF WHAAA KAMEHAMEHAAAAA'. Of misschien iets minder ernstig dan dat, maareh, you get the point.

Feit is dat een auto extreem, maar dan ook echt gruwelijk inefficient is en grootendeels door zaken die de TS rechtmatig aanstipt. IMHO is de TS niet overmatig groenlinks alles-niet-eco-basherig, maar naar verhouding neutraal opgezet.
[..]
Volgens jou is het primaire (en eigenlijk enige) doel van een auto een vervoersmiddel. Met dat uitgangspunt heb je een goed punt. Maar dat geldt niet nou eenmaal niet voor iedereen. Voor de een is het een statussymbool, voor de ander een soort kunstwerk dat hij/zij vertroetelt. Of een manier om je te onderscheiden. Begrijp me niet verkeerd: zaken die ongezond voor je zijn moet je aanpakken, zoals bijvoorbeeld met de roetfilters gebeurt.

Maar zolang de overheid extra(!) belastingen heft op biobrandstoffen, kunnen ze van mij allemaal de biostront inzakken. Ik schaar die hele milieu problematiek onder hetzelfde rijtje als gokken, alcohol en tabak. Als je er zulke problemen mee hebt dat deze zaken zich voordoen, verbied het dan, maar ga geen extra belastingen hebben. En ja: ik rook en ik drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
@ssj3gohan: goed inzichtelijk verhaal, het venijn zit 'm in de staart inderdaad.
Jegapia schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 12:24:
Verder kan je een auto aerodynamisch perfect maken en zelfs met een laag gewicht, maar je moet ook rekening houden hierbij met de grootte, de veiligheid van de zwakke weggebruiker bij een aanrijding en de veiligeid van de inzittenden (kreukelzones e.d.). Daar mogen van mij geen toegevingen op gedaan worden om het verbruik te minderen.
Binnen het huidige verkeersbeleid (waar je je op snelwegen en doorgaande wegen omgeven wordt door vrachtverkeer en zware personenwagens) is daar wat voor te zeggen inderdaad.

Je kunt echter niet stellen dat een half zo licht auto per definitie onveiliger is. Ik durf zelfs te stellen dat substantieel lichtere auto's veel minder dodelijke slachtoffers veroorzaken (in het geheel, dus niet alleen de inzittenden) als je maar bij hogere snelheden de lichte personenwagens en het zwaardere verkeer gescheiden zou laten rijden.

Even in het algemeen: het is ook niet mijn bedoeling om liefhebbers van 't zware metaal in een bepaalde hoek te duwen (het is zonde als het zo'n grijze brij van beknepen standaardmobielen wordt in 't verkeer), maar ik vind 't wel jammer als er een hele interessante ontwikkeling in de mobiliteit wordt beklemd door 'bigger is better' denkbeelden die van buitenaf bekeken niets anders zijn dan een verkapte wapenwedloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
benoni schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:07:
@ssj3gohan: goed inzichtelijk verhaal, het venijn zit 'm in de staart inderdaad.

[...]

Binnen het huidige verkeersbeleid (waar je je op snelwegen en doorgaande wegen omgeven wordt door vrachtverkeer en zware personenwagens) is daar wat voor te zeggen inderdaad.

Je kunt echter niet stellen dat een half zo licht auto per definitie onveiliger is. Ik durf zelfs te stellen dat substantieel lichtere auto's veel minder dodelijke slachtoffers veroorzaken (in het geheel, dus niet alleen de inzittenden) als je maar bij hogere snelheden de lichte personenwagens en het zwaardere verkeer gescheiden zou laten rijden.

Even in het algemeen: het is ook niet mijn bedoeling om liefhebbers van 't zware metaal in een bepaalde hoek te duwen (het is zonde als het zo'n grijze brij van beknepen standaardmobielen wordt in 't verkeer), maar ik vind 't wel jammer als er een hele interessante ontwikkeling in de mobiliteit wordt beklemd door 'bigger is better' denkbeelden die van buitenaf bekeken niets anders zijn dan een verkapte wapenwedloop.
Het is technologish perfect mogelijk om supersnel en superlicht en superveilig rond te rijden, alleen is dit ook super duur.

Bigger is Better mentaliteit is voor hersenloze pummels die ergens in het lichamelijke midden een klein probleem hebben. Wat echter niet wil zeggen dat een vette Ferrari of een dikke Dodge Charger e.d. onder de noemer Bigger is Better valt. Dat hangt er volledig vanaf wie er mee rondrijd en met welke visie.

[ Voor 10% gewijzigd door Jegapia op 15-03-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:57:

Als je gaat kijken naar een moderne auto zie je dat dit net als elk gemiddeld [WARNING! Irrational Apple-bashing!] Apple-product volledig form over function. [/WARNING]. Het is zo anaerodynamisch als een baksteen, er wordt enkel geoptimaliseerd op een ridicule hoeveelheid vermogen en onevenredig comfort. Dit kan allemaal omdat er in 50 liter benzine een onmenselijke hoeveelheid energie zit, dus daar hoef je niet efficient mee om te gaan.
Tot zover ben ik het met je eens: als je de hoeveelheid kWh die je per dag thuis en in de auto verbruikt vergelijkt, verbruik je in die relatief korte tijd in de auto heel veel kWh, terwijl je thuis met ongeveer dezelfde hoeveelheid je huis warm stookt, kookt, doucht, verlicht, enzovoorts...
Maar als je dat wel doet kun je een hoop winnen en door vanuit de techniek naar een auto te kijken zul je veel kunnen verbeteren. Aerodynamiek is echt om te huilen, je kunt een paar kilometers per liter erbij krijgen puur door je spiegels te verwijderen en wielkappen te bedekken met brak geponst aluminium. Daar kun je dus verwachten dat er echt een gat in de markt is wat spoedig wordt gevuld door bodykit-makers die nette wielkappen en spiegelkappen gaan maken.
Ik vraag me af of je dit ook kunt staven met wetenschappelijk onderzoek. Ik zal niet ontkennen dat spiegels beter kunnen verdwijnen uit aerodynamisch oogpunt, maar moderne spiegels zijn aardig gestroomlijnd en gewoon noodzakelijk als low tech manier om achter je te kijken. Wellicht dat we op den duur camera's krijgen die achteruit kijken, waardoor je meteen het probleem van een dode hoek op kunt lossen, maar 't is nou niet alsof je daarmee alles oplost. Onlangs stond er een artikel op de frontpage over BMW dat een eco-vriendelijkere X5 had gebouwd en daar speciale velgen op had gezet die 1kW bespaarden bij 160km/u. Leuk, maar 1kW is echt niks vergeleken met wat de rest van de auto dan aan aerodynamische weerstand veroorzaakt, zodat je hier echt niet die kilometers per liter extra mee zult halen die jij claimt :) Auto's moeten ook vooral praktisch blijven. Met een 1+1-setup kun je twee mensen aardig zuinig van A naar B brengen, zeker als je de auto superlicht maakt (150kg lijkt me prima haalbaar als je alle veiligheidseisen even laat vallen). Zo'n auto kan best 1:200 halen ofzo, maar je kunt er niks in vervoeren en echt veilig is het ook niet. Een aanrijding met een 10x zo zware auto overleef je niet en dan krijg je het kip-en-ei-verhaal dat andere auto's ook lichter moeten worden. Als het vrachtverkeer in het vervolg aparte wegen krijgt, zodat je alleen met lichte personenauto's bij elkaar zit, kun je zo'n radicale actie ondernemen door alleen auto's < 200kg op wegen toe te staan :)
In principe heeft de verbrandingsmotor een commercieel interessante efficientie (well-to-wheel 20% is mogelijk), als daar nog weerstand in de orde van vliegtuigen en niet in de orde van bakstenen aan wordt toegevoegd is het technisch prima mogelijk om auto's te maken die in stadsverkeer 1 op 100 à 1 op 200 halen. Commence laughter.
Daarvoor zul je de auto een heel stuk lichter moeten maken, anders is die ene liter voor je 200km al op voor je de stad uit bent.
Ik snap trouwens niet de opmerking dat een paar frikadellen minder het verbeterde verbruik kan compenseren, een auto is na een huis over het algemeen je grootste kostenpost en daar valt echt ontzettend veel op te winnen. Uiteraard door te fietsen of het OV te gebruiken, maar als dat niet mogelijk is door doordachte keuzes over je auto te maken. En daar zijn honderden euro's op jaarbasis mee te winnen.
Zijn punt is dat als je je wekelijkse frikandel en je biertje laat staan, je ook honderden euro's per jaar kunt besparen. Een broodje kroket in een kantine kost al gauw een euro of 2, een biertje is ook niet cheap, doe dat maal 50 en je snapt z'n punt ;)
Als je enigszins verstand hebt van de elektronica in je auto kun je chipmodden voor efficiency, daar komt wat (WO-) controletechniek bij kijken maar het is mogelijk. Dan ga je je motor forceren de hele tijd op de beste efficientie voor het koppel te gaan zitten wat hij moet leveren. Dan kun je je motor van de prestatiepiek waar hij normaal leeft (om zoveel mogelijk pk's te genereren) naar de efficientiepiek slepen. Wedden dat je daarmee een tiental procenten wint? Thermodynamisch is dit prima te kwantificeren, zodra ik mijn tentamen gasturbines voorbereid ga ik het nog wel eens narekenen om het te substantiëren.
Ik heb geen idee, maar als dit het ei van Columbus zou zijn, waarom wordt die service nog niet geboden dan? Heeft iemand dit überhaupt ooit gedaan of is het meer iets wat je denkt? Ik vind de claim van een tiental procenten besparing nml nogal gewaagd. Als dat waar zou zijn, zouden fabrikanten daar allang wat mee hebben gedaan.
Verder is het bedekken van de wielkappen nauwelijks moeilijk te noemen en het verwijderen van je rechterspiegel ook. Dat scheelt vele procenten, misschien wel een tiental.
De rechter spiegel laat ik mooi zitten, is toch een essentieel veiligheidsdeel van mijn auto. De wielkappen komen er ook niet snel, denk ik, want dat ziet er niet mooi uit (erg he, zo'n irrationele markt? :P). Auto's worden momenteel alleen op veiligheid en esthetiek gebouwd. Mensen moeten de auto zien en willen kopen. Vervolgens wil je zoveel mogelijk sterren in de NCAP-tests.

Ik zie ook nog wel flinke vooruitgangen in radargestuurde cruise controls. Als iedereen een constante snelheid behoudt ten opzichte van zijn voorganger en netjes een bepaalde maximale snelheid rijdt, dan zit je niet meer met extra verbruik door afremmen en weer op snelheid komen. Dat is een gewone, beschikbare techniek die verplicht zou moeten worden op alle auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Grrrrrene schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:27:
[...]

Tot zover ben ik het met je eens: als je de hoeveelheid kWh die je per dag thuis en in de auto verbruikt vergelijkt, verbruik je in die relatief korte tijd in de auto heel veel kWh, terwijl je thuis met ongeveer dezelfde hoeveelheid je huis warm stookt, kookt, doucht, verlicht, enzovoorts...

[...]

Ik vraag me af of je dit ook kunt staven met wetenschappelijk onderzoek. Ik zal niet ontkennen dat spiegels beter kunnen verdwijnen uit aerodynamisch oogpunt, maar moderne spiegels zijn aardig gestroomlijnd en gewoon noodzakelijk als low tech manier om achter je te kijken. Wellicht dat we op den duur camera's krijgen die achteruit kijken, waardoor je meteen het probleem van een dode hoek op kunt lossen, maar 't is nou niet alsof je daarmee alles oplost. Onlangs stond er een artikel op de frontpage over BMW dat een eco-vriendelijkere X5 had gebouwd en daar speciale velgen op had gezet die 1kW bespaarden bij 160km/u. Leuk, maar 1kW is echt niks vergeleken met wat de rest van de auto dan aan aerodynamische weerstand veroorzaakt, zodat je hier echt niet die kilometers per liter extra mee zult halen die jij claimt :) Auto's moeten ook vooral praktisch blijven. Met een 1+1-setup kun je twee mensen aardig zuinig van A naar B brengen, zeker als je de auto superlicht maakt (150kg lijkt me prima haalbaar als je alle veiligheidseisen even laat vallen). Zo'n auto kan best 1:200 halen ofzo, maar je kunt er niks in vervoeren en echt veilig is het ook niet. Een aanrijding met een 10x zo zware auto overleef je niet en dan krijg je het kip-en-ei-verhaal dat andere auto's ook lichter moeten worden. Als het vrachtverkeer in het vervolg aparte wegen krijgt, zodat je alleen met lichte personenauto's bij elkaar zit, kun je zo'n radicale actie ondernemen door alleen auto's < 200kg op wegen toe te staan :)
Ik kan dit onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek, als je wilt kan ik even een plaatje opzoeken van de zogvormen achter vlakke voorwerpen. Een spiegel is niet aerodynamisch. Ik denk dat je je vergist met de voorkant van de spiegel: die ziet er gestroomlijnd uit maar dat is het minst belangrijke deel van de stroomlijn: het verlies zit hem in de druk achter de spiegel. Ik zal hieronder even een dissertatie geven.

Een auto hoeft niet veel lichter om efficienter te rijden - je moet de motor gewoon goed dimensioneren en bijvoorbeeld elektromotoren gebruiken in het inefficiente gebied. Dit is geen technisch onhaalbare oplossing en hoeft niet zwaarder te zijn gezien je de relatief zware verbrandingsmotor kunt verkleinen. Je kunt ook denken aan hogere compressieverhoudingen in motoren: momenteel halen vliegtuigmotoren 55 MW met ~35-40% thermodynamische efficientie en een compressieverhouding van 40:1 of 50:1, waar vroegere vliegtuigmotoren veel meer op moderne automotoren lijken met compressieverhoudingen van 15:1 en th. efficienties van 20% bij 20 kW.
Daarvoor zul je de auto een heel stuk lichter moeten maken, anders is die ene liter voor je 200km al op voor je de stad uit bent.
Acceleratie kost hoopjes energie, maar dat komt ook door de inefficientie van een verbrandingsmotor bij lage toeren en hoge koppels, zie ook mijn opmerking over optrek-elektromotoren.
Zijn punt is dat als je je wekelijkse frikandel en je biertje laat staan, je ook honderden euro's per jaar kunt besparen. Een broodje kroket in een kantine kost al gauw een euro of 2, een biertje is ook niet cheap, doe dat maal 50 en je snapt z'n punt ;)
Ok, point taken, ik haal 20 frikadellen voor 1,89 bij de aldi
Ik heb geen idee, maar als dit het ei van Columbus zou zijn, waarom wordt die service nog niet geboden dan? Heeft iemand dit überhaupt ooit gedaan of is het meer iets wat je denkt? Ik vind de claim van een tiental procenten besparing nml nogal gewaagd. Als dat waar zou zijn, zouden fabrikanten daar allang wat mee hebben gedaan.
Dat is inderdaad het ei van columbus. Mensen die mij beter kennen weten dat ik graag deze claim maak en deze goed kan onderbouwen. Het is een publiek geheim dat auto's form over function zijn.
De rechter spiegel laat ik mooi zitten, is toch een essentieel veiligheidsdeel van mijn auto. De wielkappen komen er ook niet snel, denk ik, want dat ziet er niet mooi uit (erg he, zo'n irrationele markt? :P). Auto's worden momenteel alleen op veiligheid en esthetiek gebouwd. Mensen moeten de auto zien en willen kopen. Vervolgens wil je zoveel mogelijk sterren in de NCAP-tests.

Ik zie ook nog wel flinke vooruitgangen in radargestuurde cruise controls. Als iedereen een constante snelheid behoudt ten opzichte van zijn voorganger en netjes een bepaalde maximale snelheid rijdt, dan zit je niet meer met extra verbruik door afremmen en weer op snelheid komen. Dat is een gewone, beschikbare techniek die verplicht zou moeten worden op alle auto's.
Jep, en ik kan niet ontkennen dat je voor een bijzonder lage prijs een uitgebreid, zeer veilig (dat is gewoon zo, auto's zijn reteveilig geworden) en knap vormgegeven product krijgt dat ook nog eens goed in elkaar zit. Auto's zijn precies zo'n gebied waarvan ik niet kan claimen dat het 'bad engineering' is (dit is een opmerking die ik veel pleeg te maken bij dingen met een (intentionele) ontwerpfout, ik zal een paar voorbeelden hieronder geven). Radargestuurde cruisecontrol neemt vrijheid weg van mensen, ik denk dat er veel weerstand (hehe...) tegen komt. Dat het het constant accelereren en decelereren van anderhalve ton staal vermindert is gewoon een feit en zeer bewonderenswaardig.

Uitleg drukweerstand
Wanneer iets door een vloeistof beweegt vervormt het de vloeistof, dit is een combinatie van 1) de vloeistof in de richting van de beweging indrukken en aan de andere kant uitrekken en 2) vloeistof van vóór naar achter je verplaatsen. Het eerste effect zorgt voor een hogere druk vóór je dan achter je, en dat uit zich als een drukverschil maal je oppervlak = een kracht. Kracht maal afstand is vermogen, dus hier gaat vermogen aan verloren. Het tweede effect zorgt ervoor dat vloeistof van vóór naar achter je beweegt en je kunt je voorstellen dat die vloeistof niet overal in het universum evenveel verplaatst zodat je zo efficient mogelijk alle vloeistof verplaatst, maar het verschuiven van de vloeistof gebeurt vooral lokaal (net langs je vorm heen). Dit zorgt samen met je eigen snelheid voor een snelheidsverschil tussen de vloeistof en jou. Onregelmatigheden en oppervlaktespanning van de vloeistof zorgen ervoor dat de lucht dichtbij de vorm afgeremd wordt, die lucht 'sleep' je als het ware mee, sleept langs de andere, sneller bewegende lucht en zorgt zo voor een kracht die we oppervlakteweerstand noemen. Deze is over het algemeen te verwaarlozen bij een auto. Vliegtuigen en ligfietsen voelen deze kracht veel sterker omdat drukweerstand daar geen groot probleem is [niet helemaal waar, maar ik moet versimpelen hier]

Wat er gebeurt achter een auto of een ander anaerodynamisch voorwerp uit druk-oogpunt is dat lucht aan komt stromen, de vorm treft en deze gaat volgen. De vorm wordt breder, dus de lucht wordt verder uit elkaar gedrukt. Op een gegeven moment is je vorm op zijn breedst en wordt hij weer smaller. Wat er nu gebeurt heeft te maken met zowel oppervlakte- als drukelementen, maar het is ook vrij gemakkelijk in te beelden. De lucht moet nu weer 'sluiten' achter het voorwerp, maar kan dit niet oneindig snel doen. Dat betekent dus dat een aerodynamische vorm aan de achterkant langzaam sluit zodat de lucht de vorm goed kan volgen en niet opeens weg is. Als de vorm wel te snel 'stopt' gebeurt er dit:

De lucht kan niet meer sluiten en de stroomlijnen raken los van de vorm: er vormt zich een zog achter je vorm. Dit zog is niks anders dan een (open of gesloten) gebied met uitzonderlijk lage luchtdruk. Eerder zagen we al de definitie van drukweerstand: het drukverschil in de lengterichting is hier relatief heel groot en dat zorgt voor een grote kracht in de andere richting van waarin je beweegt. Hoe harder je beweegt, hoe groter je V en dus je F*R en dus je P.

Bovendien is het zog meestal een stuk lucht dat je meesleept met de auto gezien het vastzit aan je achterkant [zie hoe ik hier de term 'kont' sierlijk vermijd... shit, doe ik het weer] en dat stuk lucht is niet gering, vaak voel je het zog nog vele autolengtes achter je. Aan de rand van het zog zit weer een grenslaag tussen de buitenlucht en het zog waar een groot snelheidsverschil zit, en dus vortices ontstaan die ook weer energie opeisen. Die energie vertaalt zich allemaal in weerstand van je auto - de weerstand van je auto blijft dus niet beperkt tot alleen alles in de buurt van je auto, maar ook dingen ver weg van je auto zoals je zog maar ook bijvoorbeeld tunnelmuren (verhoogde profielweerstand).

terug naar de auto, opnieuw bekeken
Elke auto met een platte achterkant, dus ook vrachtwagens, heeft dus last van MONSTERLIJKE drukweerstanden. Er zijn geen auto's met aerodynamische konten, maar er zijn auto's die het goed proberen. De Veyron doet een leuke poging. CityEL. Daar stopt het wel zon beetje volgens mij.

Een spiegel heeft een gigantisch zog, meestal ongeveer vier à acht keer de oppervlakte van de spiegel zelf. Twee autolengtes lang. Dat zijn tientallen kilo's lucht die je extra meesleept en die allemaal energie dissiperen, puur omdat het weliswaar een leuke voorkant heeft, maar separatie en zogvorming erachter.

Wielkappen verprutsen op dezelfde manier je flow. De onderkant van je auto heeft niet bijster veel invloed volgens mij, voornamelijk omdat veel auto's toch op een onderdrukontwerp zijn gemaakt (=expres lagere druk onder je auto bij hogere snelheden, niet persé voor meer grip, maar voor betere stabiliteit).

Deze site is veel duidelijker (eerste hit op google op pressure drag :+)

Edit: bad engineering
Toch nog even mn belofte nakomen: ik roep vaak dat dingen bad engineering zijn wanneer er duidelijk een ontwerpfout is gemaakt. Heel veel dingen zijn bad engineering. Een kraan die te hoog is geplaatst in de werkruimte op de tu zodat al het water per definitie over de rand spettert is bad engineering, een voeding in een Acer-monitor die standaard ondergedimensioneerd is en daardoor warmer wordt dan nodig, inefficienter is dan nodig en sneller stukgaat. Bovendien high-esr caps over de uitgang geplaatst zodat er meer ripple is op je uitgang zodat je elektronica lekker sneller stukgaat, en de caps zijn van een merk dat bekend staat om kapotte elco's (verkeerde elektrolietformule). En ga zo maar door - dit gebeurt dus ook keer op keer in auto's. Het heeft uiteraard een reden: Acer wil dat je elke twee jaar een nieuwe monitor koopt, autofabrikanten verkopen extra luxe ondanks dat het misschien niet beter is voor de veiligheid (denk aan het verzwaren van het chassis zodat de elektronica en installatie voor airco erin kunnen, en deze auto dan verkopen in scandinavië, dit maakt de auto alleen maar veel onveiliger omdat zwaarder=slechter voor iedereen behalve jezelf). Bad engineering is all around.

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 15-03-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:12:
[...]

Ik kan dit onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek, als je wilt kan ik even een plaatje opzoeken van de zogvormen achter vlakke voorwerpen. Een spiegel is niet aerodynamisch. Ik denk dat je je vergist met de voorkant van de spiegel: die ziet er gestroomlijnd uit maar dat is het minst belangrijke deel van de stroomlijn: het verlies zit hem in de druk achter de spiegel. Ik zal hieronder even een dissertatie geven.
Nee, dan heb ik dat verkeerd verwoord: ik snap dat de achterkant belangrijker is (een druppel is vrij vervormbaar en neemt de ideale aerodynamische vorm aan: de druppelvorm met een punt aan de achterkant en een 'bolvorm' aan de voorkant. Ik weet wel wat van aerodynamica vanuit m'n studie, maar ik kan me er geen voorstelling van maken hoe groot de zogvorm achter een spiegel is. Ik weet alleen dat als ik m'n hand buiten het raam steek terwijl de auto 120km/u rijdt, ik wel een grote kracht voel, maar niet dermate groot dat ik denk "dat is significant ten opzichte van de 'drag' die een auto zelf veroorzaakt. Ik bedoel: de ellende achter de auto moet toch vele malen groter zijn aangezien dat oppervlak _veel_ groter is.

[q][knip]

Dat is inderdaad het ei van columbus. Mensen die mij beter kennen weten dat ik graag deze claim maak en deze goed kan onderbouwen. Het is een publiek geheim dat auto's form over function zijn.

[...]
Uitleg drukweerstand
[knip]
Ja, dat snap ik, maar ook hier geldt in veel gevallen dat de functie niet enkel aerodynamica is. Ik kan zo 1-2-3 geen oplossing bedenken voor vrachtwagens met een laadklep, tenzij je op een vliegtuigachtige manier een soort staart bouwt die omhoog klapt of een laadklep die aerodynamisch gevormd is. Dat is lastig, duur en misschien zelfs onhaalbaar of onwenselijk ivm laadstations waar dit soort constructies dan niet achter passen.
terug naar de auto, opnieuw bekeken
Elke auto met een platte achterkant, dus ook vrachtwagens, heeft dus last van MONSTERLIJKE drukweerstanden. Er zijn geen auto's met aerodynamische konten, maar er zijn auto's die het goed proberen. De Veyron doet een leuke poging. CityEL. Daar stopt het wel zon beetje volgens mij.
De Veyron is uiteraard ontworpen om zo min mogelijk drag te leveren, anders zou die 1001pk niet zo'n indrukwekkende topsnelheid opleveren. Ik denk dat wat dat betreft alle sportwagens goed zouden moeten presteren. Ik snap alleen niet waarom je de CityEL noemt, want zo netjes lijkt die de luchtlagen niet bij elkaar te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Allereerst: de functie is niet aerodynamica, maar we spreken hier over zaken die 1 op 10 rijden waar 1 op 100 of 1 op 500 mogelijk is - een orde van grootte verschil puur door de vorm! En benzine is niet goedkoop - het is één van de waardevolste en duurste chemicaliën die we kennen. Dan mag je toch wel verwachten dat er enige moeite wordt gedaan om daar zuinig mee om te springen, zeker gezien tegenwoordig de economische prijs van goederen grootendeels wordt bepaald door transportkosten.

Het punt met aerodynamica is dat je het over het algemeen NIET uit de losse pols kunt bepalen. Het meest typische voorbeeld wat ik heb gezien in de recente geschiedenis was in een presentatie tijdens de themadag ligfietsen op L&R op de TU Delft. Daar liet dr. ir. L.L.M. Veldhuis het verschil zien tussen Batavus' velomobiel* en de alleweder. De batavus zag er ogenschijnlijk druppelvormig uit - aerodynamisch zou je zeggen. Niet bijster veel verschil met de alleweder. Maar de batavus had enkel een *bevochtigt zijn vinger en steekt in de wind*-vorm, waar de alleweder geoptimaliseerd was adhv windtunneltests. De batavus had loslating en een gigantisch zog achter de fiets waardoor het een volledig waardeloze ligfiets was en bijzonder slecht verkocht, voor de alleweder staat nog steeds een wachtlijst tot 2010.

Het enige waar je wat over kunt zeggen is zaken waarmee je ervaring hebt. Er zijn een hoop foto's te zien bovendien van auto's die ze in een windtunnel met rook hebben gezet. Vergis je niet, dit is puur voor marketing (leuke foto's!), geen enkele auto heeft windtunneloptimalisaties. Vaak kun je in die foto's heel goed zien hoe slecht de aerodynamica van de auto is: je ziet gauw een gigantisch zog en loslating (stroomlijnen die achter de auto omhoog ipv omlaag gaan). Door een feeling met verschillende vormen en snelheden te krijgen kun je wel *iets* zeggen over de aerodynamica maar de mythbusters-instelling is o.h.a. een stuk beter in dit geval: gewoon testen en dan pas conclusies trekken.

*een velomobiel is een ligfiets met aerodynamische shell eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Ik heb zojuist een aardig idee gelezen op een engelstalig ecomod forum.

Je autodyamo draait altijd. De spoelen in de dynamo genereren een weerstand en die laden je accu op. De weerstand van de spoelen wordt wel minder op het moment dat je accu vol is, maar blijft altijd bestaan. Nu is het natuurlijk niet nodig om een volle accu op te laden.

Nu zou je door door de verbinding tussen de dynamo en de acu te verbreken het laden stoppen en de magnetische weerstand van de dynamo stoppen. Nu hebben nieuwe BMW's een mechanisme dat er voor zorgt dat dit gebeurd zodra de accu vol is, en dat er voornamelijk bijgeladen wordt op het moment dat de auto remt.

Nu is het voor een tweaker natuurlijk interresant om zoiets zelf te maken :p
-1 sensor die het voltage van de accu bijhoud en een relais verbreekt wanneer de spanning boven de 12,5v komt. Als de accu onder de 11,5 volt komt wordt het opladen weer in gang gesteld.
-Wanneer er geremd wordt (sensor op de remlichten) moet er altijd opgeladen worden.

Nu kijken of dit voor een redelijk bedrag gerealiseerd kan worden. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar hoeveel scheelt dat? Je autoaccu laadt op ongeveer 0.5-1C, heeft een capaciteit van typisch tientallen Ah's en is 24V, dus zeg dat je laadt met 30A (dat zit een beetje tussen de laatsnelheden in die ik hierboven zeg voor een typische autobatterij) dan trekt het laden op volle snelheid 700W. Een dynamo met laadcircuit en de efficientie van het laden van loodbatterijen is op zn slechtst 50% efficient, dus 1.4 kW. Worst case, normaal laad je alleen de top erop en trek je in de orde 200W. Dat is verwaarloosbaar op je thermodynamische verliezen, en verwaarloosbaar op je aerodynamische verliezen. Alleen als hij constant een kilowatt zou trekken zou je er iets voor kunnen voelen.

Als een tweaker kan uitvinden wat het werkelijk verloren vermogen is in de dynamo kun je nog preciezer hierover zijn, maar deze rough order estimate zegt voorlopig dat het disengagen van je dynamo lager op de prioriteitenlijst van ecomodden moet worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Geen idee hoeveel het scheelt. Maar we praten hier niet over het aantal electrische watts, maar over de extra weerstand op de motor. Als een grote autofabrikant het doet zal het waarschijnlijk wel rendabel zijn.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van electrotechniek. Maar als het voor ongeveer 10-15 euro te realiseren is zou ik het zeker doen. (en niet meer dan 3-4 uur van mijn zaterdagmiddag)

[ Voor 6% gewijzigd door Dekaasboer op 16-03-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ik kan werkelijk niets anders doen dan lachen om de punten in de post van TS.
Dekaasboer.. in welke wereld leef jij man, en hoeveel denk je er daadwerkelijk
mee te besparen (vooral gezien het feit dat je gewoon een ouwe mazda rijdt)?

Waarom doe je dat 'vervuilende' ding niet weg om een Lupo 3L (o.i.d) te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dekaasboer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:08:
Geen idee hoeveel het scheelt. Maar we praten hier niet over het aantal electrische watts, maar over de extra weerstand op de motor. Als een grote autofabrikant het doet zal het waarschijnlijk wel rendabel zijn.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van electrotechniek. Maar als het voor ongeveer 10-15 euro te realiseren is zou ik het zeker doen. (en niet meer dan 3-4 uur van mijn zaterdagmiddag)
Elektrische watts of chemische watts zijn allemaal watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Opa_vertelt schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:54:
in welke wereld leef jij man, en hoeveel denk je er daadwerkelijk
mee te besparen (vooral gezien het feit dat je gewoon een ouwe mazda rijdt)?
Als je de rest van de discussie ook gelezen had had je niet zo'n belachelijke post geschreven, er wordt in deze draad juist geconstateerd dat oudere auto's effectief zijn te ecomodden, en dat daarmee dus een behoorlijke besparing is te realiseren. Met nieuwe auto's blijft het steken bij enkele procenten, tenzij je grote verbeteringen aan de stroomlijn maakt. Totzover de samenvatting ;)
Addit: Maar 'n Lupo 3L is ook 'n prima alternatief natuurlijk :)

Addit:
Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje uit de link van ssj3gohan:
The importance of keeping the boundary layer attached to the contours of the wing and fuselage of an aircraft is so important that designers sometimes purposely cause the boundary layer to become turbulent. This keeps its energy level high, reducing the risk that it will separate. Turbulence may be created with “Vortex Generators” or other devices [..] These devices all provide the same function on an aircraft, which the dimples on a golf ball do. IE, they energize the boundary layer, preventing, or delaying, its separation, thereby decreasing the pressure drag greatly (at the expense of a small increase in skin friction).
Dat 'golfbal-effect' opent natuurlijk wat extra mogelijkheden om voor zo'n modern 'brede kont' koetswerk toch een zijskirt / bumperset te kunnen ontwerpen die een flink deel van de aerodynamische drag wegneemt. Je zag bijvoorbeeld ook die zigzag-plakstrips bij schaatsers, bij auto's is zoiets veel effectiever omdat de snelheid hoger ligt.

[ Voor 48% gewijzigd door benoni op 16-03-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:07:
[...]

Als je de rest van de discussie ook gelezen had had je niet zo'n belachelijke post geschreven, er wordt in deze draad juist geconstateerd dat oudere auto's effectief zijn te ecomodden, en dat daarmee dus een behoorlijke besparing is te realiseren.
Waar dan?
Op wat dingen na die ook al bekend zijn van "het nieuwe rijden", zie ik bijzonder weinig zaken die echt zinvol zijn, zonder praktische problemen en zonder een verminderde veiligheid. Of wil je zelf de auto zo bewerken dat hij aerodynamisch en een paar honderd kilo lichter wordt? Dat zijn de fundamentele problemen en die los je niet even zomaar even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:32:
Waar dan?
Op wat dingen na die ook al bekend zijn van "het nieuwe rijden", zie ik bijzonder weinig zaken die echt zinvol zijn, zonder praktische problemen en zonder een verminderde veiligheid. Of wil je zelf de auto zo bewerken dat hij aerodynamisch en een paar honderd kilo lichter wordt? Dat zijn de fundamentele problemen en die los je niet even zomaar even op.
In de discussie kwam het voorbeeld voorbij van een lichte 1.1 liter Franse auto die slechts 1:10 haalde, die kan dus inderdaad wat ecomodding gebruiken...

Ook de ideeën van de spiegels en de wielkasten zijn zeker zinvol, elke onderbreking of slecht geplaatst uitsteeksel in het koetswerk is een aanzet voor dwarrelingen in de wind, waardoor het loslaatpunt van het windzog eerder begint, waardoor het zog dus groter wordt en meer energie uit je motor wegtrekt.

Ik denk bijvoorbeeld aan een interview met de snelste fietser ter wereld, die wijst de wielopeningen in zijn gestroomlijnde carrosserie aan als de punten waar hij nog steeds op zit te werken omdat er een vervelend zware turbulentie ontstaat... daar gaat het om millimeters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hoe wil je je wielkasten vóór dicht maken zonder ofwel niet meer te kunnen sturen ofwel je auto ineens veel breder te maken...

En volgende punt, hoe wil je je remschijven dan koelen :?

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 16-03-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

benoni schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:07:
Addit:
Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje uit de link van ssj3gohan:

[...]

Dat 'golfbal-effect' opent natuurlijk wat extra mogelijkheden om voor zo'n modern 'brede kont' koetswerk toch een zijskirt / bumperset te kunnen ontwerpen die een flink deel van de aerodynamische drag wegneemt. Je zag bijvoorbeeld ook die zigzag-plakstrips bij schaatsers, bij auto's is zoiets veel effectiever omdat de snelheid hoger ligt.
Dit is zeker een nuttig effect, maar veel auto's hebben een veel te scherpe negatieve kromming zelfs voor turbulente stroming om te volgen, daarom kun je beter eerst naar dat aspect kijken. Maar het is zeker waar, een band van ~5-10 cm breed aan de voorkant van je auto ruw schuren helpt in je luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:05:
Hoe wil je je wielkasten vóór dicht maken zonder ofwel niet meer te kunnen sturen ofwel je auto ineens veel breder te maken...
Da's lastig inderdaad, voor de achterwielen is het veel makkelijker (en effectiever als daar de lijn van de auto naar binnen loopt). Een meesturende afdekplaat zo misschien kunnen, je rijdt immers bijna altijd rechtuit als je op snelheid bent. Toch zie je dat zelfs bij velomobielen niet, daar zijn de criteria gewichtsbeperking en eenvoud dan ook erg belangrijk. Maar een goede aansluiting van 't wiel op de carrosserie en een gladde wieldop scheelt ook al aardig en 't ziet er goed uit.
En volgende punt, hoe wil je je remschijven dan koelen :?
Om nog maar eens terug te grijpen op mijn kennis vanuit de recordfietsen hoek (niet omdat ik iets in die richting wil opdringen, maar ik heb dit wat langer gevolgd en hoor zo nu en dan over wat werkt en wat niet): het is efficiënter om luchthappers te maken (liefst aan de voorkant), zodat de lucht op dat punt wordt vertraagd, en dan door een kanaal langs de plekken stroomt waar je het nodig hebt.
Je zou ook automatische luchthappers kunnen maken (gekoppeld aan remlichten of thermostaat).

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 16-03-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33

JT

VETAK y0

Nee. Ik had een Charade 1.3, 800kg. 1:12 in de stad, 1:15 op de snelweg. Nu heb ik een Civic 1.6 met een pk of 30-35 meer, 1.6 en 975kg. 1:12 in de stad, 1:16 op de snelweg.
[list]
Om gebruik te maken van de drag van een vrachtwagen moet je er zo dicht achter zitten dat het onverantwoord is. Je ziet niks, als de vrachtwagen in de remmen moet dan knal je er niet alleen op, maar je schuift er ook onder door (nog gevaarlijker).
[/list]
Luchtweerstand neemt altijd toe met hogere snelheid.
3 Dingen uitzetten
[list]
Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!
30%? Hoe kom je daar nou weer bij. Zoals je al zegt schelen ramen nog meer, maar als ik met ramen open rij dan is dat niet meer dan 20% extra verbruik.
Euh, verwarming is gewoon warmte van je motorblok. Bespaart dus helemaal niks.
• Gebruik zo min mogelijk elektronische apparatuur. (radio/ opladers)
Right. Alsof die 15w van je radio en 5w van je telefoonlader ook maar iets gaat opleveren...
[/list]
Waar haal je dat vandaan?
4 Je auto aanpassen.
[list]
• Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller. (prius)
En dan mag je met een beetje ongeluk je velg ook laten fixen (althans, van horen zeggen, meerdere keren). Is je geldwinst al snel weg.
• Pomp je banden hard op.(beetje risico vo)l
Doe mij maar gewoon banden met goede grip zodat ik daadwerkelijk tot stilstand kom wanneer nodig.
  • Onderkant van de auto glad maken met aluminium plaat
  • Wielkasten dichtmaken.
  • Kleinere zij-spiegels.
  • Voorkant van auto glad maken./ bumper modden.
  • Deurknoppen wegwerken.
  • Antenne's weghalen/ inklappen.
:D Alsof je dat gaat doen met je auto. Be real.
Nog 1 tip, weeg de besparing op tegen de kosten van de mod. Als je al je interieur er uitsloopt verbruik je misschien 10% minder brandstof maar kost het je natuurlijk weer geld bij de verkoop van je auto. Het is ook een beetje onzinnig om je banden en bougies te vervangen terwijl je huidige nog goed zijn.
10% besparen met je interieur eruit?? :D :D Waar haal je het vandaan :D

Waar je de meeste winst mee kan pakken is en blijft anticiperen en rijstijl aanpassen. Met m'n vorige auto ben ik van rijstijl geswitched van altijd vol gas naar de 3000 toeren naar half gas naar de 3000rpm (of zelfs nog trager als het verkeer erg traag was) en veel anticiperen. 1 tank gedaan om te testen. Resultaat: verbruik van 1:10 naar 1:14. Dat was dan stadsverbruik. En op de snelweg, net wat Gisae zegt, houd afstand tot je voorligger en als die remt laat dan je auto eerst uitrollen ipv direct op de rem gaan. Rijd relaxter en je voorkomt files. Althans, daar draag je je steentje aan bij :P

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 16-03-2008 15:59 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

benoni schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:25:
[...]

Da's lastig inderdaad, voor de achterwielen is het veel makkelijker (en effectiever als daar de lijn van de auto naar binnen loopt). Een meesturende afdekplaat zo misschien kunnen, je rijdt immers bijna altijd rechtuit als je op snelheid bent. Toch zie je dat zelfs bij velomobielen niet, daar zijn de criteria gewichtsbeperking en eenvoud dan ook erg belangrijk. Maar een goede aansluiting van 't wiel op de carrosserie en een gladde wieldop scheelt ook al aardig en 't ziet er goed uit.

[...]

Om nog maar eens terug te grijpen op mijn kennis vanuit de recordfietsen hoek (niet omdat ik iets in die richting wil opdringen, maar ik heb dit wat langer gevolgd en hoor zo nu en dan over wat werkt en wat niet): het is efficiënter om luchthappers te maken (liefst aan de voorkant), zodat de lucht op dat punt wordt vertraagd, en dan door een kanaal langs de plekken stroomt waar je het nodig hebt.
Je zou ook automatische luchthappers kunnen maken (gekoppeld aan remlichten of thermostaat).
Veel velomobielen hebben ook een gestuurd achterwiel *in* de omkapping en aangedreven gesloten voorwielen :+ Waarschijnlijk kun je om je voorwielen het beste iets van een verbrede omkapping stoppen.

Remmen koelen is geen enkel probleem, de lucht die de remmen daarvoor gebruiken komt gewoonlijk toch sowieso onder de auto vandaan, niet ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:46:
[...]

In de discussie kwam het voorbeeld voorbij van een lichte 1.1 liter Franse auto die slechts 1:10 haalde, die kan dus inderdaad wat ecomodding gebruiken...
Die is gewoon kapot ofzo, aangezien er meer bronnen aangeven dat het ding 1:15 doet of beter.
Ook de ideeën van de spiegels en de wielkasten zijn zeker zinvol, elke onderbreking of slecht geplaatst uitsteeksel in het koetswerk is een aanzet voor dwarrelingen in de wind, waardoor het loslaatpunt van het windzog eerder begint, waardoor het zog dus groter wordt en meer energie uit je motor wegtrekt.

Ik denk bijvoorbeeld aan een interview met de snelste fietser ter wereld, die wijst de wielopeningen in zijn gestroomlijnde carrosserie aan als de punten waar hij nog steeds op zit te werken omdat er een vervelend zware turbulentie ontstaat... daar gaat het om millimeters!
Met alleen wat plaatjes over de wielopeningen ben je er gewoon niet als de rest van de vorm nog steeds ruk is. Dan moet je meer de richting op van de Twingo Smile, de hele body aanpassen.
Die velomobiel is al van top tot teen geoptimaliseerd, dan kan je gaan nadenken over zulke minimale zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Er staan een hoop punten in het lijstje die je meer kosten dan je ooit aan besparing kunnen opleveren. Deurknoppen wegwerken..., Plexiglas ruiten en ga zo maar door. Ook staan er genoeg items in die bij gebruik misschien besparing oplevert maar deaanschaf is vele malen hoger dan wat je bespaart. Logisch...

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mijn auto doet al 1 op 33 bij normaal rijgedrag, er zijn zelfs gekken die er 1 op 40 mee rijden :P
Lupo 3L 1.2 TDI.
Zelf doe ik zo'n 1 op 28.

[ Voor 10% gewijzigd door Bierkameel op 16-03-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:25:
Veel velomobielen hebben ook een gestuurd achterwiel *in* de omkapping en aangedreven gesloten voorwielen :+ Waarschijnlijk kun je om je voorwielen het beste iets van een verbrede omkapping stoppen.
Huh :? Volgens mij heb ik wat gemist dan... achterwielsturing lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het bochtengedrag (tenzij je een human powered heftruck wilt bouwen ofzo) :)

Beproefd basisconcept is toch wel met twee gestuurde voorwielen in McPherson ophanging, en een aangedreven achterwiel. Tenminste, dat zie je bij alle merken Alleweders, bij de Quest en de Mango, Versatile en de Go-One. Wel is het zo dat bij de Quest ook de voorwielen helemaal binnen de body zijn geplaatst, waardoor die de snelste van 't rijtje is (maar voor een krappe draai moet je 4x steken of uitstappen en optillen) :)

Je ziet deze opzet wel terug bij extreem zuinige auto's, ik herinner me een experimenteel gebouwde Volkswagen die voor een auto echt waanzinnige prestaties neer kon zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mjah, de populaire/bekende velomobielen hebben inderdaad allemaal voorwielsturing, maar met veel te beperkte uitslag. Ik zit zelf trouwens nog hard na te denken over het bouwen van een achtergestuurde trike met body... eerst maar eens mn eerste ligfiets bouwen.

Eerder in de discussie stond nog een linkje naar superzuinige snelle auto's met eenzelfde concept, best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
offtopic:
Achterwielsturing werkt volgens mijn ervaringen de stabiliteit tegen. En goed rijgedrag is in de praktijk veel belangrijker dan dat je op een straatje moet kunnen draaien (volgens mij is de draaicirkel van de meeste velomobielen wel vergelijkbaar met een gemiddelde middenklasser auto, dat is misschien belabberd te noemen, maar de meesten kunnen er wel me overweg). Achterwielsturing zou je misschien wel boven het 'drunken bull' gevoel uit kunnen tillen maar dan moet je veel experimenten (bijvoorbeeld met een virtueel draaipunt door horizontale trapezium ophanging) en of door het te combineren met een tilting mechanisme. Het is misschien wel interessant om voor normaal gebruik de voorwielsturing te behouden, maar in aanvulling daarop achterwielsturing toe te voegen om scherp te kunnen draaien. De aandrijving moet dan op de voorwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

offtopic:
Zin om samen met mij wat te ontwerpen en bouwen? Ik heb ook wel wat ideeën...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
offtopic:
Zou mooi zijn, maar ik heb net een nieuw heel groot werk/hobbyproject in de planning staan... ik wil je graag aanraden om voor je ontwerpfase een nieuw topic of blog te openen, want ik vind het leuk om mee te kunnen denken. Let ook op de speciale zelfbouw bijeenkomsten van de NVHPV vereniging (zie blad Ligfiets& en www.ligfiets.net), en op projecten van technische universiteiten.
Pagina: 1 2 3 Laatste