In een community als tweakers viel het mij op dat er nog geen ecomodding topic was. Al wel een topic over verbruik, maar daar werden niet echt tweakes beschreven.
Wat is ecomodding? Simpel gezegd de auto tunen, niet voor betere prestaties (als is dat niet vervelend) maar meer voor een lager brandstof verbruik.
Nu zou je denken dat auto's door de fabrikant al zo zuinig mogelijk zijn afgeleverd, maar mijn ervaring is dat er (zeker bij wat oudere auto's) zeker toch nog het een en ander te verbeteren valt.
Mijn lijstje van dingen die het brandstof verbruik terug dringen:
1 De grootste bezuinigingen:
Nu heb ik zelf al een intern k&n filter en ik heb mijn reserve band er uit gegooid. De banden heb ik iets harder dan normaal opgepompt. Gladde wieldoppen had ik al. Dit scheelt bij elkaar al zo'n 7-8% op de snelweg bij mijn "95 mazda 323lx
In de toekomst wil ik wanneer mijn banden, olie en bougies er aan toe zijn vervangen en de onderkant van mijn auto dichtmaken.
Nu is het aan jullie, wat doen jullie om zuinig te rijden en hoeveel scheelt dit?
Wat is ecomodding? Simpel gezegd de auto tunen, niet voor betere prestaties (als is dat niet vervelend) maar meer voor een lager brandstof verbruik.
Nu zou je denken dat auto's door de fabrikant al zo zuinig mogelijk zijn afgeleverd, maar mijn ervaring is dat er (zeker bij wat oudere auto's) zeker toch nog het een en ander te verbeteren valt.
Mijn lijstje van dingen die het brandstof verbruik terug dringen:
1 De grootste bezuinigingen:
- geen auto rijden, pak de fiets of bus. Carpoolen! Scheelt het meest.
- kleinere auto rijden, hoeveel je ook aanpast. Een kleinere auto rijdt altijd zuiniger.
- Kijk vooruit, laat je auto uitrollen in de versnelling.
- Kijk ver vooruit en anticipeer.Als je niet remt hoef je ook niet te accellereren.
- Zet je motor uit als je lang moet wachten.
- Trek langzaam op en schakel snel door. Lage toeren rijden!
- Achter grote auto's of vrachtwagens rijden. Verminderd de luchtweerstand.
- Rijd 110 op de snelweg, boven de 100 neemt de luchtweerstand exponentieel toe.
- Aico verbruikt tot wel 30%! extra brandstof!
- Lichten overdag uitzetten.
- Verwarming+ ventilatie uitzetten/ lager zetten.
- Ramen dicht! (kost nog meer dan airco!)
- Gebruik zo min mogelijk elektronische apparatuur. (radio/ opladers)
- Stuurbekrachtiging kost een hoop brandstof.
- Gewicht besparen. Gooi onnodige dingen uit de auto.
- Vervang je reserve wiel voor een spuitbus bandenvuller. (prius)
- Vervang je banden door banden met een lage rolweerstand. Of smallere banden.
- Pomp je banden hard op.(beetje risico vo)l
- Vervang je lucht filter door een (intern!) sportfilter.
- Vervang je bougies door duurdere multi/ splitsparks
- Vervang je olie door synthetische/ halfsynthetische olie. (scheelt vooral met koude start)
- Gebruik leds ipv. normale lampen.
- Chiptuning (kan bij diesels wel tot 15% schelen!)
- Auto verlagen.
- Stoelen/ interieur weghalen (echt die hard)
- Vervang ramen door plexi glas.
- Onderkant van de auto glad maken met aluminium plaat
- Wielkasten dichtmaken.
- Kleinere zij-spiegels.
- Voorkant van auto glad maken./ bumper modden.
- Deurknoppen wegwerken.
- Antenne's weghalen/ inklappen.
- Gladde wieldoppen
- Dakdragers verwijderen.
- Auto verlagen.
- Spatflappen verwijderen.
Nu heb ik zelf al een intern k&n filter en ik heb mijn reserve band er uit gegooid. De banden heb ik iets harder dan normaal opgepompt. Gladde wieldoppen had ik al. Dit scheelt bij elkaar al zo'n 7-8% op de snelweg bij mijn "95 mazda 323lx
In de toekomst wil ik wanneer mijn banden, olie en bougies er aan toe zijn vervangen en de onderkant van mijn auto dichtmaken.
Nu is het aan jullie, wat doen jullie om zuinig te rijden en hoeveel scheelt dit?