Lage toeren slecht voor motor?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 29.071 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Afgelopen week zat er iemand naast me in de auto, en het viel hem op dat ik met lage toerentallen rijd.

Dat klopt ook wel. Ik schakel meestal bij 2k-2,5k door. Rotondes neem ik altijd in z'n 3, aangezien dit prima gaat en ik erg weinig gas hoef te geven om het tempo vol te houden. Bovendien schakelt het veel rustiger (voor en na de rotonde).

Volgens mijn bijrijder was het echter slecht voor de krukas aangezien daar dan zogezegd veel meer druk op komt te staan. Maar dit weegt toch niet op tegen de voordelen van lage toerentallen? Mijn intuïtie zegt dat je met weinig toeren minder slijtage hebt aan lagers en eigenlijk alles dat beweegt, en dat die krukas echt wel stevig genoeg is. Een ander voordeel is dat je weinig benzine verbruikt.

Deze kwam ik nog tegen op internet:
Rij niet te lage snelheden in een (te) hoge versnelling. Daardoor kunnen de zuigers in de cilinders een kantelende beweging gaan maken. Dit veroorzaakt schade in de cilinder.
Laat de motor goed toeren maken als hij zwaar moet presteren. Een hoger toerental levert, paradoxaal genoeg, een minder hoge bedrijfstemperatuur op. Dit is beter voor de motor.
Uiteraard rij ik niet overdreven laagtoerig, het is ook weer niet zo dat hij echt moeite heeft. (hoewel ik in z'n 5 met het gas los kan rijden, dit heb ik weleens geprobeerd :P )

Dus is het echt zo slecht voor je motor?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

Twhomp

Stayin' Alive

Dat is toch ook waarom je je motor niet stationair moeten laten lopen, bijvoorbeeld bij ramenkrabben en een brug?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Laatst online: 23:25

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Was hier een week of 2-3 geleden niet ook al een topic over? :?

Ik rij zelf ook altijd in redelijk lage toeren, schakel op 2,5k ook naar een hogere versnelling..
Vind het zelf prima rijden, en denk niet dat het slecht is... maar ja, daar is het magische woord, DENK :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens mij moet het geen probleem zijn, gelukkig zijn hier ook mensen aanwezig die het zeker weten :)

Ik schakel ook altijd vroeg. Van de week toch maar weer eens een stukje lekker lopen scheuren voor het eerst in tijden. Toen viel me eigenlijk pas weer op hoe vlot mijn auto is :) Dat krijg je er nou van als je steeds bij 2K schakelt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 18-02-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

hij heeft op zich wel gelijk maar net wat je zegt daar is de krukas wel op berekent. als je zo rijdt dat wanneer je schakelt je motor het net kan trekken dan wordt de meeste kracht uitgeoefent op de krukas (de grootste kracht komt er op als je heel veel toeren maakt en je laat de koppeling in 1 keer los). maar dit zal de levensduur zeker niet aanzienlijk korter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lage toerentallen opzich is niet zo'n probleem, bij lage toerentallen vol op het gas gaan wel... ;)

Overigens vind ik bij 2k schakelen niet zo extreem laag... Heb gemerkt dat m'n verbruik aardig wat lager wordt als ik dat doe trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dus het is eigenlijk BS wat-ie zei, aangezien het voor de levensduur van je krukas vrijwel niks uitmaakt?

Bij lage toerentallen zit ik hoogstens half op het gas. Af en toe schakel ik ook wel vroeger dan 2k, maar meestal precies bij 2k of iets hoger.

[ Voor 41% gewijzigd door _Christiaan_ op 18-02-2008 17:48 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
2krpm, dat zegt nog weinig. Is dat een 800cc motortje (cuore etc) of een zware 3.2 liter diesel? Is nogal n verschil.
Twhomp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:38:
Dat is toch ook waarom je je motor niet stationair moeten laten lopen, bijvoorbeeld bij ramenkrabben en een brug?
Hoezo dat dan? Je belast de motor toch niet, dus staat er toch ook bijna geen kracht op de krukas? Ik laat mn motor iig altijd stationair lopen als ik moet krabben, warmt ie vast n beetje op.

[ Voor 67% gewijzigd door Widow op 18-02-2008 18:09 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16728

Ga jij eens fietsen met de zwaarste versnelling.
Wat zeg " dan gaan mijn knieen kapot" Goed tot zo ver eens, voor een motor is dat niet anders.
Alles wordt dan veel zwaarder belast.
Het Motormanagmentsysteem zorgt er niet voor niets voor dat de koude motor iets meer toeren draait dan normaal, dit alles om slijtage te voorkomen.
rare vergelijking zeg je, tja kan zijn maar let wel dat bijna alle hedendaagse technieken die wij vanzelfsprekend vinden uit de natuur komen.
Ook een motor heeft zich te houden aan wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:40

steveman

Comfortabel ten onder

Nee, dat is om mileuredenen, stationair draaien is namelijk geen zware belasting.

Beetje met Widow dus.

[ Voor 3% gewijzigd door steveman op 18-02-2008 18:13 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb een 1.6 achtklepper (benzine dus). Auto weegt 1049 kg.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 02-05 13:10

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Met een 8 klepper kan je lager in toeren rijden dan een 16v. Althans dat is mijn ervaring. Bij mijn 1.6 8v fiesta reed ik 55/60 in 5 en bij mijn delta 1.6 16v schakel ik pas bij 5 bij de 80. Als je echt te laag in toeren rijdt dan hoor je dat ook.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104562

Auto stationair laten lopen met ramen krabben is slecht omdat de motor dan koud is, en de olie niet warm kan krijgen waardoor er meer slijtage plaats vind. De auto laten draaien voor een brug is wel slecht voor het milieu, en in mindere mate voor je motor.

Het enige juiste antwoord is ja, het is slecht om te laag in toeren te rijden. Hierdoor komt er veel te veel belasting op plekken die dat niet moeten hebben. Het is inderdaad net als fietsen. En eigenlijk met alles. Als jij met een koud lichaam direct kei hard knalt met sporten enzo blesseer je alles. Doe je hetzelfde met de auto, dan gaan er sneller dan normaal dingen kapot.

Ik ben geen monteur, maar ik ga er met genoeg om om te weten dat dit zo ongeveer wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

volgensmij maakt je auto meer toeren als hij koud is omdat je choke dan aanstaat en hij meer benzine krijgt...

TE lage toeren is idd slecht voor je auto omdat zoals nibor ook als zei er veel meer druk en kracht op je lagers en drijfstangen komt te staan.

alleen is het bij elke auto verschillend ik zou echt bij jou in de auto moeten gaan zitten om te kijken of het goed of slecht is...
maar als je op jou snelheid de rotonde opgaat en je geeft eens volgas, en je voelt hem een beetje stotteren en merkt dat hij moeite heeft om vooruit te komen, lijkt me dat je in een te hoge versnellig zit...

@hierboven, je motor is ook koud als je net wegrijd, en dan gaan je zuigers ook nog eens een flink stuk harder heen en weer...

[ Voor 9% gewijzigd door kaasaanfiets op 18-02-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

AkroBatik schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:58:
Met een 8 klepper kan je lager in toeren rijden dan een 16v. Althans dat is mijn ervaring. Bij mijn 1.6 8v fiesta reed ik 55/60 in 5 en bij mijn delta 1.6 16v schakel ik pas bij 5 bij de 80.
Zijn dat niet gewoon de verschillen in de overbrengingsverhoudingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dan draait hij onbelast dus speelt het niet echt een rol. Ramenkrabben is trouwens motor uit, is ZO slecht voor je motor, hem onbelast bokkoud stationair laten draaien...
Verder moet je het zien dat de motor niet mooi 'rond' loopt en daar door dus steeds harde klappen uit deelt, terwijl met wat meer toeren A de klappen minder hard zijn en B hij beter rond loopt.
Het overdreven harley effect zegmaar, die hebben vaak de ontsteking van de 2 cilinders vlak na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 16728 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:13:
Ga jij eens fietsen met de zwaarste versnelling.
Wat zeg " dan gaan mijn knieen kapot" Goed tot zo ver eens, voor een motor is dat niet anders.
Alles wordt dan veel zwaarder belast.
Het is inderdaad net fietsen. Als ik heel snel wil fietsen schakel ik ook altijd zo laat mogelijk. In de hogere toeren heb je dan veel minder weerstand dan bij lage toeren. En inderdaad, lage toeren an sich is niet slecht, maar als je dan het volle vermogen erop wilt gooien merk je dat wel. Bij het fietsen krijg je zere knieen en bij de verbrandingsmotor krijgt de krukas het inderdaad te verduren.

Dat je dan in de derde versnelling door een rotonde rolt lijkt mij dus helemaal niet schadelijk, zolang je maar niet het gaspedaal diep intrapt als je met nog minder snelheid de rotonde uit komt. Als je de doorstroming van het verkeer dan wilt bevorderen en tegelijk de motor minder wilt belasten is inderdaad even terugschakelen naar de 2e versnelling beter :)

Ik ben ook nog maar beginnend bestuurder en ik ben ook echt niet zo heel erg thuis in de motor en auto techniek, maar ik heb wel enigszins kennis van en ervaring met natuurwetten ;)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:29:
[...]
Die hebben ook genoeg invloed ja, daarom kun je dit soort vergelijken ook gewoonweg niet maken. Ik schakel ook altijd rond de 2000-2500 toeren, maar ik heb dan ook een diesel. Dan valt ie terug rond de 1500-1750 en dat gaat prima. Dus tsja, te weinig toeren.. Zelfs vanaf 1250rpm trekt ie prima weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 23:37
Ik gok dat je hetzelfde blokje hebt als wat er in mijn A3 ligt (AKL blok misschien een AEH maar die zijn hetzelfde verder) en is hij dus vrij hoogtoerig bij 120, bijna 4000 toeren...

Schakel bij mij 20,40,60,80 en rij hooguit 60 in zn 5, daaronder zit de motor onder de 2000 toeren en voel je dat ie moet werken. Schakel wel over naar zn 4 als ik een langer stuk 50 rij, is ie toch een stuk stiller en rustiger. Als het gas er op moet tik ik m terug in zn 3.

Met normaal verkeer kom ik ook niet boven de 3000 toeren en das prima te doen. Wat doet ie qua verbruik nu?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:32:
[...]

Dan draait hij onbelast dus speelt het niet echt een rol. Ramenkrabben is trouwens motor uit, is ZO slecht voor je motor, hem onbelast bokkoud stationair laten draaien...
Verder moet je het zien dat de motor niet mooi 'rond' loopt en daar door dus steeds harde klappen uit deelt, terwijl met wat meer toeren A de klappen minder hard zijn en B hij beter rond loopt.
Het overdreven harley effect zegmaar, die hebben vaak de ontsteking van de 2 cilinders vlak na elkaar.
Goh dat wist ik niet, ik dacht altijd dat warmlopen goed was. Gelukkig doe ik daar nooit aan, vanwege benzineverspilling :P

Maar is het slecht als je voelt dat je iets meer gas moet geven om te accelereren? En ben ik de enige die in z'n 3 over rotondes rijdt? :P

Ik merk het zuinig schakelen wel in het benzineverbruik volgens de boordcomputer.

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 18-02-2008 20:54 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

[...]

onderbouw dat punt eens waarom dat "ZO" slecht zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
_Christiaan_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:52:
[...]

Goh dat wist ik niet, ik dacht altijd dat warmlopen goed was. Gelukkig doe ik daar nooit aan, vanwege benzineverspilling :P
Warmlopen is enorm slecht. Mij is altijd verteld dat je een motor al rijdend moet warmrijden. Wel rustig rijden natuurlijk... De reden hiervan zou zijn dat als je hem stationair laat draaien, er een enorme hitte opgewekt wordt in de cilinders, terwijl de rest van het blok ijskoud is. De warmte van je cilinders wordt nauwelijks verspreid doordat de olie veel minder rondgepompd wordt op zo'n laag toerental.
Maar is het slecht als je voelt dat je iets meer gas moet geven om te accelereren? En ben ik de enige die in z'n 3 over rotondes rijdt? :P
Altijd in 2 met een 1.6hdi diesel... Zodra ik dat hij moeite doet zonder noemenswaardige acceleratie, ga ik een versnelling terug om slijtage te vermijden...
Ik merk het zuinig schakelen wel in het benzineverbruik volgens de boordcomputer.
Laag toerentel != laag verbruik. Ik merk dat ik met sommige snelheden minder verbruik in 4 dan in 5. Ik heb dit meermaals getest op een recht stuk weg met de cruise control op. In 5 hoor je hem zwaar trekken, terwijl hij in 4 veel minder moeite moet doen, en dus minder verbruikt...

[ Voor 11% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 18-02-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 02-05 13:10

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

AtleX schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:29:
[...]
Het verschil in toeren is niet heel groot. Maar dat zal ongetwijfeld mee spelen. Echter merk ik gewoon dat met een willekeurige 8v je makkelijker laag in toeren kan rijden. bij een 16v gaat dat gewoon niet als je dan wat wil versnellen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik merk ook niet gauw dat mijn motor moeite heeft. Ik hoef het gas niet zo diep in te drukken, ook niet bij lage toerentallen. Daarom neem ik gewoon z'n 3 bij rotondes. Toch nog een voordeel met de 8v :P

Maargoed, is er geen voordeel voor laagtoerig? Mijn logica zegt dat je motor langer meegaat aangezien hij simpelweg minder slagen maakt. Een lager bijvoorbeeld heeft gewoon een gelimiteerd aantal draaiingen voordat hij aan vernieuwing toe is.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

koekoek2003nl schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:03:
[...]

onderbouw dat punt eens waarom dat "ZO" slecht zou zijn?
De olie is nog dik, komt heeeeel traag op temperatuur en smeert dus erg lang heel slecht, het is beter je motor toch te belasten, zeker niet zwaar maar gewoon rustig aan, dan is de olie sneller warm (ook als je 't terugslaat op het aantal omwentelingen dat je blok heeft gemaakt tussen start en redelijk warme olie). Voor je blok maakt dat beetje belasten niet echt uit op dat moment qua slijtage maar de tijd dat hij min of meer ongesmeerd rond rijd wel.
_Christiaan_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:39:
Ik merk ook niet gauw dat mijn motor moeite heeft. Ik hoef het gas niet zo diep in te drukken, ook niet bij lage toerentallen. Daarom neem ik gewoon z'n 3 bij rotondes. Toch nog een voordeel met de 8v :P

Maargoed, is er geen voordeel voor laagtoerig? Mijn logica zegt dat je motor langer meegaat aangezien hij simpelweg minder slagen maakt. Een lager bijvoorbeeld heeft gewoon een gelimiteerd aantal draaiingen voordat hij aan vernieuwing toe is.
Tja alleen slijten andere dingen weer sneller (door je 'stampende' blok en doordat hij meer vermogen van zijn max dat hij op dat toerental kan leveren gebruikt). Die lagers zingen het bij 9 v/d 10 mensen wel uit bijvoorbeeld. of die nu 1 miljoen km mee gaan (bij wijze van) of 750k maakt natuurlijk dan niet uit.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 18-02-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40
Jah, maar als die krukas elke keer een klap krijgt en er ook grote zijdelinge krachten op komen die de kogellagers te verwerken krijgen (zit een mannetje met een moker keihard op je krukas te slaan ;) , kan je beter een kabouter hebben die heel snel met een klein hammertje erop staat....

Teminste ik neem aan dat er op die kogellagers nu geen mooi gelijkmatig krachten te verduren krijgen en dat die kogels nu niet mooi "rond" slijten maar meer eliptisch...

Vroeger roste ik me fiets ook altijd af door op de pendalen te staan en keihard te trappen, toen was er ook altijd wat met de ketting, of verboog er wat aan de versnellingen, heb me ééne pedaal eraf getrapt en het lagerhuis was aan gort (zat veel speling in), nu heb ik weer precies zo'n zelfde (aldi ;) ) fiets er rijd er nu even hard mee, en ben nu wat sterker en zwaarder als vroeger, maar door in lagere versnellingen te rijden doet alles het na 2,5 jaar nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Spike_wolf schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:40:
Was hier een week of 2-3 geleden niet ook al een topic over? :?
;( :'( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Hangt van de belasting af.
Als je gas geeft wordt de kracht die via de drijfstangen op de krukas komt groter, als je in een hoge versnelling zit wordt de krukas tegengewerkt via de wielen. Bij lage toeren kan het moment dat je dan creeert zo hoog oplopen dat je je oliefilm van de krukaslagers wegdrukt, misschien ook wel omdat de oliepomp via de krukas wordt aangedreven en niet zijn volledige druk heeft opgebouwd bij lage toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GoldenSample schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:00:
[...]

De olie is nog dik, komt heeeeel traag op temperatuur en smeert dus erg lang heel slecht, het is beter je motor toch te belasten, zeker niet zwaar maar gewoon rustig aan, dan is de olie sneller warm (ook als je 't terugslaat op het aantal omwentelingen dat je blok heeft gemaakt tussen start en redelijk warme olie). Voor je blok maakt dat beetje belasten niet echt uit op dat moment qua slijtage maar de tijd dat hij min of meer ongesmeerd rond rijd wel.
Dat geld tegenwoordig niet echt meer. Olie van tegenwoordig smeert ook zeer goed als die nog koud is. Het starten is nog altijd het slechtste, omdat alle olie dan nog omhoog gepompt moet worden, maar daarna maakt het echt niet meer uit.

Het heeft alleen eigenlijk geen zin om je motor stationair te laten draaien tijdens bijvoorbeeld krabben omdat je motor nauwelijks opwarmt. Onder belasting komt er veel meer warmte vrij dan als die stationair loopt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
[...]

ZO slecht zal het niet zijn. In het instructieboekje van mijn auto staat letterlijk:
Als het vriest, dient u de motor enkele minuten warm te laten draaien alvorens weg te rijden.
Waarom zouden ze dat in het instructieboekje zetten als dit ZO slecht zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-05 10:16

Goverman

not loaded

mij is verteld om de motor een paar seconden te laten draaien alvorens weg te rijden. Hoe lang? Zeg maar het verschil tussen eerst je gordel om doen + radiofrontje bevestigen en dan de motor starten of andersom. Ik kies dus voor het laatste (eerst motor starten, dan gordel etc. om).

Reden: olie is dan rondgepompt als je wegrijdt. Geldt eigenlijk onder alle omstandigheden, behalve misschien als het min 20 wordt (vanwege de olie die in de motor zit die bij zulke temperaturen dikker wordt).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Welke toerentallen slecht zijn voor je blok, ligt er helemaal aan hoe de contructie is (slag x boring bijvoorbeeld). Een vuist regel is, dat als je probeert te versnellen en je motor bromt en trilt extra, dan zit je te laag. Bij mijn 316i kan dat al tussen de 1500 en 2000 rpm gebeuren (als ik in de 4de of 5de zit), bij lagere versnellingen kan ik tot lagere toerentallen komen, met 1000rpm in de 1e als laagste.

Mijn schakelpunt bij rustig rijden ligt dan ook tussen de 2500 en 3000 rpm, dus vrij hoog. Wil ik vlotter rijden, dan trek ik door tot 4000 rpm, wil ik sportief rijden, dan gaat hij tot 6000 / 6250 rpm (de rode lijn). Maar tegen de 4000 loopt mijn 316i eigenlijk het prettigst, mede dankzij het maximum koppel dat bij 3800 rpm ligt.

Wat betreft stationair warmdraaien, ook bij mijn auto staat dat deels aanbevolen. In principe moet een motor zo rustig mogelijk op temperatuur komen. Alleen bij stationair duurt dat erg lang (ik kan mijn auto 10 minuten stationair laten draaien, zonder dat de naald stijgt, 10 minuten rijden, en hij is op bedrijfstemperatuur), dus bij een lichte belasting is het beter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Maakt bij mij weinig uit, na zo'n 3 minuten is 'ie op bedrijfstemperatuur. Of ik nu rij of stilsta.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Gewoon niet een burn-out doen met een koude motor ;)

En bij het nieuwe rijden hameren ze er juist op om bij maximaal 2500 toeren door te schakelen (zolang de voorraad versnellingen strekt uiteraard ;)), voor moderne auto's geen punt. De motor stationair warm laten draaien moet je niet doen, de olie is dan nog koud en dikker dan normaal en komt nog niet tot boven in het blok. Na het starten RUSTIG wegrijden en je zult zien dat je blok ook sneller op temperatuur is, dat doet de thermostaat.

Koelwater koud = thermostaat gesloten, en een kleiner deel van het koelwater blijft in het blok, totdat dit rond de 80 graden is. Daarna gaat de thermostaat open en wordt het water vermengd met het koude water uit de radiateur. Daalt de temperatuur teveel, gaat de thermostaat weer dicht, net zolang tot het complete koelsysteem op temperatuur is, vaak al na een paar minuten indien je wegrijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik start geregeld m'n motor voor ik wegrijd, puur omdat ik anders m'n ruiten niet kan ontwasemen. Ik kan dan wel gaan rijden, maar lange termijn schade aan m'n motorblok (dan gaat hij niet 400k mee, maar 300k, lekker boeiend) vind ik een stuk minder erg dan een aanrijding met een kind omdat ik m'n ruiten beslagen had. En met beslagen ruiten kan ik niet eens gaan rijden, dus of ik hem nu tijdens het krabben warm laat draaien of ergens na 100m langs de weg... Maakt weinig uit IMO :)

Ik houd als stelregel vast aan optrekken alleen boven 2000rpm en continue snelheid met zo laag mogelijke toeren.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
Veel mensen hier roepen dat het stationair laten draaien van een koude motor slecht is maar geven geen antwoord op de vraag waarom een fabrikant dan wel in het instructieboekje zet dat je bij vorst de motor eerst enkele minuten stationair dient te laten draaien alvorens weg te rijden.

Wie moet ik nu geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het stationair laten draaien schijnt meer te maken te hebben (heb ik eens gehooord) met het feit dat mensen de auto dan lekker warm laten draaien in de winter en er dan stevig vandoor rijden. Immers....je moet naar je werk, hebt net wat tijd verloren met krabben en je motor begint toch al aardig warm te worden.
Echter....de andere onderdelen in je auto zijn nog koud. Zoals je versnellingsbak en de olie daarin. Daarom zegt men vaak dat je vrijwel meteen, maar rustig weg moet rijden. Op die manier warm je alles gelijkmatiger op.

Maar dat is maar wat ik gehoord heb hè. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:44
Mensen zien idd dat hun koelwater op temperatuur is en nemen maar aan dat het blok warm is. Voor je olie (en de rest) op temperatuur is ben je wel even verder. Ik laat hem wel eens een minuutje stationair draaien om even de airco zijn werk te laten doen, maar rij daarna gewoon alsof hij koud is, maar wel met ontwasemende ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
zimbab schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:30:

Zoals je versnellingsbak en de olie daarin.
Wordt versnellingsbakolie echt warm dan? Ik heb echt een idee hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Grrrrrene schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:46:
[...]

Wordt versnellingsbakolie echt warm dan? Ik heb echt een idee hoor :D
Eh ja....maar dat is toch ook logisch? Er zitten nogal wat (snel) draaiende onderdelen in zo'n bak en dat genereert allemaal warmte. Niet dat die olie uit zichzelf warm wordt ofzo. :P

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 19-02-2008 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 10:06
zimbab schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:52:
[...]

Eh ja....maar dat is toch ook logisch? Er zitten nogal wat (snel) draaiende onderdelen in zo'n bak en dat genereert allemaal warmte. Niet dat die olie uit zichzelf warm wordt ofzo. :P
Inderdaad. Dat voel je toch ook na een tijdje. Als je auto nog 'koud' is, voel je meer weerstand op je pook. Eens de bak warm is, 'glijden' de versnellingen.
Dat is iig wat ik voel bij mijn clio. De paar eerste minuten moet je echt de pook in 1 en 2 met veel krach er in rammen. Na een tijdje vlot het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso is je verbruik op de laagste toerentallen hoger dan bij een wat hoger toerental. Het hele verhaal van het nieuwe rijden is leuk, maar als je auto moeite moet doen om in een bepaalde versnelling een bepaalde snelheid vast te kunnen houden kun je beter een versnelling lager pakken.

(dit viel mij pas op toen ik m'n 1-serie ging rijden, die geeft bij exact 50 op de teller aan dat ik in de 3 moet rijden om het zuinige rijden, de 4 kan wat betreft het rijden nog prima, maar is minder zuinig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
kwiebus schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:18:
Veel mensen hier roepen dat het stationair laten draaien van een koude motor slecht is maar geven geen antwoord op de vraag waarom een fabrikant dan wel in het instructieboekje zet dat je bij vorst de motor eerst enkele minuten stationair dient te laten draaien alvorens weg te rijden.

Wie moet ik nu geloven?
In mijn handleiding staat dat het slecht is om de auto stationair warm te laten draaien. Ik doe het toch omdat ik nooit mijn ruiten open krab maar gewoon laat ontdooien.
Dat is zo op 5 minuten gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Stationair laten lopen tijdens het ruiten krabben is 3 x slecht:

1. Slecht voor de motor (zie voorgaande posts)
2. Slecht voor het milieu: de koude motor verbrandt in koude onbelaste toestand de brandstof niet goed. Het gevolg zijn onverbrande koolwaterstoffen en andere minder frisse gassen. Bij een diesel is het nog erger, daar komt dan nog eens roet e.d .bij.
3. Slecht voor jezelf. Jij staat in die nogal ongezonde lucht de ramen te krabben.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

4. Slecht voor je portemonnee ;)

Maar daar staat tegenover dat het goed is voor je gemak! En dat telt ook.
Ik doe net als Engineer Stewie (en hij is niet voor niets Engineer ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 11:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Tuurlijk is de olie dikker als het kouder is, maar de periode dat bij koude temperaturen de olie zo dik was als stroop hebben we toch al een aantal jaren achter ons gelaten.

Ik denk dat het "stationair warmdraaien is slecht voor je motor" toch echt meer iets van vroegah is als je een beetje fatsoenlijke olie in je blok hebt. (zeg 10W-40, of 5W-40, hoe dan ook, laag begingetal) Sowieso heb je "koud" en "koud". Als in, onze magere -5 graden, of bijvoorbeeld -20. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Laat de motor goed toeren maken als hij zwaar moet presteren.
Uiteraard, dit is logisch! Zowel berg op als berg af (op de motor remmen) draai je met hoge toerentallen en mag je motor flink lawaai maken. Maar gewoon horizontaal, zonder te versnellen, is een lager toerental zuiniger, en dus wordt je motor minder warm. Motoren kunnen hier prima tegen, zijn ze tenslotte op ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

GaMeOvEr schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:36:
Sowieso heb je "koud" en "koud". Als in, onze magere -5 graden, of bijvoorbeeld -20. ;)
Dat is ook wel weer zo. Tegenwoordig hebben ze sneeuw in Griekenland en Spanje enzo en zitten wij hier met 5-10 graden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
zimbab schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:52:
[...]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Wordt het heel warm bedoel ik. Anders gezegd: HOE warm wordt het? :P Ik snap dat frictie warmte genereert, niet meer dan logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 03-05 22:39
Widow schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:07:
Hoezo dat dan? Je belast de motor toch niet, dus staat er toch ook bijna geen kracht op de krukas? Ik laat mn motor iig altijd stationair lopen als ik moet krabben, warmt ie vast n beetje op.
Dat heeft er juist mee te maken dat je de motor stationair niet belast. Daardoor wordt ie langzamer warm dan met belasting en aangezien de motor koud het hardst slijt (koude olie heeft veel minder smerende werking)

Dus na het starten gelijk rustig wegrijden is het beste om de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te laten komen en zo min mogelijk slijtage te hebben.

Dit gezegd start ik ook mijn auto voordat ik de ramen ga krabben. Dan hoef ik daarna niet meer in een koude auto te zitten en een mens wil ook wat :) En als de auto daar niet tegen kan.. had ie maar geen auto moeten worden :+
Dat geld tegenwoordig niet echt meer. Olie van tegenwoordig smeert ook zeer goed als die nog koud is.
Het is wel verbeterd in de afgelopen jaren, maar ook moderne olie smeert nog steeds minder goed als hij koud is, dan wanneer hij op bedrijfstemperatuur is. Dat olie tegenwoordig koud niet meer 'stroperig' is, wil niet zeggen dat olie dan al 'zeer goed' smeert.

[ Voor 21% gewijzigd door FragDaddy op 19-02-2008 10:16 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 23:44
Dat iedereen hier nog loopt te krabben :?. Ik heb gewoon een spuitbus met ontdooi spul in m'n auto liggen en na even spuiten met dat ding zijn m'n ruiten helemaal ijsvrij. Voor beslagen ruiten aan de binnenkant heb ik een zeem in de auto liggen. Het is dan ook helemaal niet nodig om m'n motor te starten voordat ik zit en klaar ben om weg te rijden...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik krap zelf meestal voor ik de motor start. Op het moment heb ik alleen een lastiger dilemma daarin. Ik had al een tijdje last dat als ik een klein stukje had gereden, m'n ramen ineens begonnen te beslaan. Of te wel, de auto is vochtig. Laat dat nou net van een lekje in m'n verwarming komen... Die moet dus echt eerst goed op temperatuur zijn (en de ramen warm hebben gemaakt) voor dat dat stopt... Erg lastig... Ik heb zelfs al een keer gehad dat ik weg reed met schone ruiten, om 1 straat verder een paar minuten stil te moeten staan om de ramen weer schoon te maken...

Maar lage toeren is sowieso een rekbaar begrip. Voor een diesel met 4500rpm als max, is 800 - 1000 laag (de 2.5 tdi van m'n ouders draait 600rpm stationair en pakt bij 800 rpm al goed op). Mijn 316i hoef ik echt niet aan te spreken onder de 1200... Schakelen bij 2500 is alsof ik met een 1 liter blokje rijdt, zo bagger traag wordt hij ervan. Daarnaast zit ik dan heel ongunstig wat betreft koppel... Ik zou mezelf er eens een rit toe aan moeten zetten om alleen maar bij 2500rpm te schakelen, dan aftanken, en weer rijden, maar dan zoals normaal. Ik denk dat ik in de laatste situatie zuiniger zal rijden. Ik wil ook eigenlijk nog heel graag een verbruiksmeter monteren...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hankey schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:16:
Dat iedereen hier nog loopt te krabben :?. Ik heb gewoon een spuitbus met ontdooi spul in m'n auto liggen en na even spuiten met dat ding zijn m'n ruiten helemaal ijsvrij. Voor beslagen ruiten aan de binnenkant heb ik een zeem in de auto liggen. Het is dan ook helemaal niet nodig om m'n motor te starten voordat ik zit en klaar ben om weg te rijden...
Wat ik vroeger vaak had was dat wanneer je dan gaat rijden door de koude lucht tegen de ruit dat je een soort van waas/aanslag krijgt op je ruit.

Ik start altijd en wacht dan ongeveer 3 minuten, soms ipv stationair even wat gas tot de 2k rpm :) (diesel)
achterruitverwarming aan en blazer op de voorruit. alles schoon

[ Voor 77% gewijzigd door Viper® op 19-02-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik blijf met zo een spuitbus liever weg van mijn wagen.
Gewoon auto starten, op knopke voor ruitenontwaseming en achterruitontdooiing drukken en tegen dat je je gereed hebt gemaakt is de auto ontdooit en verwarmd.
Al verslijt de auto rapper, hij moet in mijn geval toch maar 4 jaar (180 -200 dkm) meegaan, dat zal die wel halen.

Als je wil krabben, neem dan een bankkaart, dit schijnt volgens een collega goed te werken.
Is trouwens ook goed voor de sector waar ik mij in bevindt >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:48:
[...]

Uiteraard, dit is logisch! Zowel berg op als berg af (op de motor remmen) draai je met hoge toerentallen en mag je motor flink lawaai maken. Maar gewoon horizontaal, zonder te versnellen, is een lager toerental zuiniger, en dus wordt je motor minder warm. Motoren kunnen hier prima tegen, zijn ze tenslotte op ontworpen.
Tot een bepaalde grens is een motor zuiniger bij lagere toerentallen, onder een bepaald toerental kun je beter terug schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:36:
Tuurlijk is de olie dikker als het kouder is, maar de periode dat bij koude temperaturen de olie zo dik was als stroop hebben we toch al een aantal jaren achter ons gelaten.

Ik denk dat het "stationair warmdraaien is slecht voor je motor" toch echt meer iets van vroegah is als je een beetje fatsoenlijke olie in je blok hebt. (zeg 10W-40, of 5W-40, hoe dan ook, laag begingetal) Sowieso heb je "koud" en "koud". Als in, onze magere -5 graden, of bijvoorbeeld -20. ;)
Veel blokken die een klein beetje op leeftijd zijn gaat 15w40 in. Bij een koude motor komt de olie niet goed boven in het blok, daarom rustig wegrijden, door de spatsmering verdeelt zich dit beter. Bij bussen en vrachtwagens (zeker met een automaat/half-automaat) grijpt de boordelectronica in als je te ver door wilt trekken, zouden ze voor auto's ook moeten doen (moedertjes die in de 1 50 gaan rijden enzo) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het is wel degelijk slecht voor de moter, bij ons heeft het "neie rijen" al 1 moter gekost, en dat vonden we wel genoeg.

Reden: Omdat we laag toerig reden bleven restjes van de benzine en de olie aan de kleppen plakken waardoor de kleppen aan de cilinder bleef plakken waardoor hij niet goed meer open en dicht kon waardoor de moter dus stuk ging. Wij begrepen in eerste instantie vrij weinig van het probleem totdat ons verteld dat je best laag toerig kunt rijden zolang je maar een paar keer per week even de toeren richting 4 a 5 jaagt om zo even te blijven rijden om de moter schoon te houden.

Dus laag toerig rijden kan geen kwaad, MITS je af en toe even hoog toerig rijdt om het blok schoon te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 20:30
Dat is toch ook wat je moet doen als je naar de keuring gaat. Als je altijd rustig rijdt en niet in toeren gaat blijft er te veel roet in de uitlaat hangen. Op de keuring stampen ze eens goed door en je auto wordt afgekeurd om dat ie te veel roet uitstoot.
Enkele dagen van tevoren eens goed doorblazen en hier heb je geen last meer van.

Zo is het ook in je motor. Dat vuil koekt aan en na enige tijd loopt je motor slechter en slechter met idd als gevolg dat deze stuk kan gaan.

Regelmatig eens goed doorduwen kan dus geen kwaad (wel met warme motor hé).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:44
Daarbij krijg je veel aanslag en zooi in je olie als je nooit goed doortrekt...

Maargoed, als ik snelweg rij dan zit ik altijd wel op 4000-4500 toeren (140-160) en dan blaastie naar mijn idee wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik zit ook een paar keer paar maand op de snelweg. Als je 130 in een 1.6 rijdt dan begint hij al lekker te toeren :P

Ik heb ook weleens gehoord dat auto's 'lui' kunnen worden, als je altijd rustig rijdt. Eventjes flink doortrappen schijnt dat te kunnen verhelpen. Dat ondersteunt dus het verhaal hierboven over roet- en olieaanslag.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

In de handleiding van de BMW van mijn ouders (525TDS) stond ook dat als je lange tijd langzaam hebt gereden, zoals in de STAU!! dan moet je daarna even wat meer toeren maken. Dus een tijdje op de snelweg in z'n 4 gaan rijden ipv z'n 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ZIjn er zoveel mensen die geen lease rijden dan? Volgens mij maakt het voor een lease rijder niets uit. Stationair draaien is geen kilometers en slijtage is ook geen issue omdat de motor van een nieuwe auto het echt wel de 4 jaar (max. looptijd contract) uithoudt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 05-05 11:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk alsnog dat het merendeel van de autobezitters niet-lease rijders zijn hoor...

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Wordt je raam lekker vet van. Als je dan 1x iets op je raam krijgt waarna je de ruitenwissers gebruikt zonder enorm veel te spuiten heb je meteen je hele raam onder de zooi en zie je niks meer.

Gewoon zorgen dat er een waslaagje op je raam zit, schraap je het ijs er zo vanaf. Ik heb een zijraam met speciale coating, als alle ramen van mijn auto bevroren zijn zit er op dat raam alleen condens. Weet niet wat voor coating het is, heb dat ding destijds in Zweden laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 23:44
_JGC_ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:25:
[...]

Wordt je raam lekker vet van. Als je dan 1x iets op je raam krijgt waarna je de ruitenwissers gebruikt zonder enorm veel te spuiten heb je meteen je hele raam onder de zooi en zie je niks meer.
Totaal geen last van. Gewoon even de ruitenwissers aan nadat het goedje de ruiten heeft ontdooit en daarna kan ik wegrijden...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 23:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat voor spul is dat wat je erop spuit? Ik woon in Zweden en mag ook nogal eens krabben. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

zimbab schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:43:
In de handleiding van de BMW van mijn ouders (525TDS) stond ook dat als je lange tijd langzaam hebt gereden, zoals in de STAU!! dan moet je daarna even wat meer toeren maken. Dus een tijdje op de snelweg in z'n 4 gaan rijden ipv z'n 5.
Das altijd mooi als ik m'n auto flink uitlaat in Duitsland ofzo. De eerste paar km's dat ik op topsnelheid rij roet ie, daarna houdt dat op en issie schoon :) En dat terwijl ik in NL nou ook niet bepaald lullig rij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

_Christiaan_ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:14:
Ik zit ook een paar keer paar maand op de snelweg. Als je 130 in een 1.6 rijdt dan begint hij al lekker te toeren :P

Ik heb ook weleens gehoord dat auto's 'lui' kunnen worden, als je altijd rustig rijdt. Eventjes flink doortrappen schijnt dat te kunnen verhelpen. Dat ondersteunt dus het verhaal hierboven over roet- en olieaanslag.
Klopt, dat is ook mijn ervaring met mijn wagen. Sinds ik hem heb, trek ik zo af en toe (gemiddeld 2 keer maand) wel door tot z'n maximum toerental. Hij rijdt daarna soepeler en feller, maar dat neemt langzaam weer af. Daarnaast helpt injectorreiniger ook, het maakt dat de motor daarna ook beter loopt (en in het geval van een vriend van mij, ook iets zuiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hillie schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:25:
Wat voor spul is dat wat je erop spuit? Ik woon in Zweden en mag ook nogal eens krabben. ;)
Heb in Zweden een nieuw raam laten plaatsen waar een of andere clearview coating op zat. Dit is een permanente coating en niet een goedje wat je erop spuit.

Het spul wat ik op mijn ramen heb zitten op dit moment is was van de plaatselijke wasstraat. Afgelopen zaterdag even in de doe-het-zelf-wordt-niet-schoon-box mijn auto "schoon"gespoten en met de wasspuit de auto incl ramen ingespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
ari3 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 00:22:
ZIjn er zoveel mensen die geen lease rijden dan? Volgens mij maakt het voor een lease rijder niets uit. Stationair draaien is geen kilometers en slijtage is ook geen issue omdat de motor van een nieuwe auto het echt wel de 4 jaar (max. looptijd contract) uithoudt.
Ik rij niet lease, maar heb wel een bedrijfswagen met maximum termijn van 4 jaar (nog 3 jaar en 10 maanden te gaan :p).
Doch ik behandel deze auto net zoals ik mijn eigen wagen zou behandelen. Ik deed dit met mijn eigen auto en dus ook met deze.
Wat bedoel je met geenkilometers?
Of heb je een kilometer beperking, want ik rij gewoon onbeperkt rond.

Ik moet mss ook wel af en toe eens in de toeren gaan rijden want max toerental op de autostrade is 2500, dan zit ik al over de 140 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Volgens de handleiding van mijn diesel moet ie warm lopen bij koud weer. Liever stal ik hem onder dak maar de garage is even vol met bouwmateriaal gepleurd. * Anoniem: 399 krabt...
Na drie minuten is de koelvloeistof op een graad of 80, maar de olie die is pas een minuut of twee later netjes warm.
Dat heeft er juist mee te maken dat je de motor stationair niet belast. Daardoor wordt ie langzamer warm dan met belasting en aangezien de motor koud het hardst slijt (koude olie heeft veel minder smerende werking)
Dit vind ik niet goed doordacht: je zou even stil moeten staan bij het feit dat dat je de slijtage hebt per zuigerslag, en dat als je rijdt je meer toeren maakt per tijdeenheid. Dus, als je motor sneller warm wordt oet je meten hoeveel sneller dan, en kijken of het aantal slecht gesmeerde slagen in totaal meer, minder of hetzelfde is. Aangezien ik bij warmlopen na 4 minuten warme olie heb en bij rijden ook, en bij rijden tussen de 1200 en 1900 toeren zit terwijl bij stilstand het ding rustig op 600 toertjes staat gok ik dat dit niet voordelig uitpakt ;)
Niet dat ik er veel verstand van heb (ik volg dit topic om eens uit te vinden of het nou wel of niet slecht is te krabben met de motor aan) maar het klinkt in elk geval niet alsof het met de feiten strookt.
Bij een koude motor komt de olie niet goed boven in het blok, daarom rustig wegrijden, door de spatsmering verdeelt zich dit beter.
Dit vind ik dan zinniger klinken. Alleen, waarom zou die olie wel hoog komen bij het rijden en niet bij het stilstaan? De zuigers komen even ver, alleen langzamer. De snelheid van de zuiger zou het dus moeten doen? Maar dát lijkt me niet het idee van koude olie uitsmeren... En het kan ook niet zijn omdat je in NL over de snelheidsheuvels klapt met 5 kmh want dan zou het alleen in NL gelden (de rest van Europa heeft minder autoslopende maatregelen tegen hardrijden)

* Anoniem: 399 krabt trouwens met de blower vol gas op de voorruit, de handverwarmer voor duwers aan, en de kontverwarming op 1 en rijdt geen lease.
D'r komen geen spuitbusartiesten aan mijn ruiten... ik heb goeie handschoenen. Bovendien bevriest die vettigheid bij -10 ook, en dat was het eergisteren.

Met betrekking tot het on-topic verhaal:
Als ik een poosje laagtoerig gereden heb (de genoemde STAU!, maar ook stadsverkeer in Stuttgart wat min of meer STAU! met uitzicht op de Porsche kantoren is...) begint m'n boordcomputer te miepen dat ie wil dat ik een stukje meer toeren ga maken om het roetfilter schoon te fikken. "Meer toeren" houdt trouwens geen Autobahnrichtgeschwindigkeitsüberschrittungsverwarnung in ofzo, gewoon effe de B10 richting Ulm op en 80 rijden en na een kilometer is het motortje redelijk schoon. Vanaf Geislingen via Mühlhausen de A8 op en zo hard mogelijk naar Echterdingen terug over de A8 en hij is weer om door een ringetje te haalen, denk ik dan :D

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 399 op 20-02-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik zal even iets quoten van een motorrevisiebedrijf, ik neem aan dat zij er verstand van hebben:
Heb respect voor techniek. Laat de motor op temperatuur komen voor u hem hoge prestaties laat leveren. Scheurt u meteen weg 's ochtends, dan warmt het hart van de motor enorm op terwijl de buitenkant nog koud is. Door dit temperatuurverschil treden grote spanningen in het materiaal op. Die kunnen leiden tot haarscheurtjes in het motorblok.
Rij niet te lage snelheden in een (te) hoge versnelling. Daardoor kunnen de zuigers in de cilinders een kantelende beweging gaan maken. Dit veroorzaakt schade in de cilinder.
Laat de motor goed toeren maken als hij zwaar moet presteren. Een hoger toerental levert, paradoxaal genoeg, een minder hoge bedrijfstemperatuur op. Dit is beter voor de motor.
bron: http://www.mannessen.nl/index.php?folder_id=1&file_id=12

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 96160 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:34:
[...]

Veel blokken die een klein beetje op leeftijd zijn gaat 15w40 in. Bij een koude motor komt de olie niet goed boven in het blok, daarom rustig wegrijden, door de spatsmering verdeelt zich dit beter. Bij bussen en vrachtwagens (zeker met een automaat/half-automaat) grijpt de boordelectronica in als je te ver door wilt trekken, zouden ze voor auto's ook moeten doen (moedertjes die in de 1 50 gaan rijden enzo) :P
Die blokjes zijn dan al op erg oude leeftijd, 15W40 in een modern blok is zelfmoord voor je auto. De meeste auto's uit begin jaren 90 rijden gewoon op 10W40 halfsynthetische olie, hoe oud die dingen ook mogen zijn inmiddels.

Wat betreft begrenzing: het maakt bij mijn auto niet echt uit hoeveel ik dat ding in de toeren zou stampen als hij nog koud is, mijn auto houdt enorm in zolang ik nog geen klik van een of ander relais heb gehoord. Zodra dat ding klikt zie je ook meteen de lampen feller schijnen en krijgt de motor een ander geluid, op dat moment heeft mijn auto een stuk meer pit. Over het algemeen gebeurt dat als je een kilometer of 3 gereden hebt inmiddels.
Zal wel iets van een automatische choke zijn ofzo, alhoewel ik me afvraag of dat op mijn auto zit: het is een diesel uit begin jaren 90 die uitgerust is met een zgn "koude startversneller" (waarvan de knop afgebroken is en dus nooit gebruik van wordt gemaakt :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Bij mij is het zo dat wanneer ik juist start en vertrek als het buiten +/- 0 graden is en kom bij de 3000tr, mijn motor precies inhoud. Als ik zou doorduwen gaat ie er wel over, maar je voelt dat ie dat niet wilt (dus doe ik het ook gewoonweg niet). Schakelen met een koude motor doe ik rond de 2500 a 2900 tr (naftje hé).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:16:

[...]

Dit vind ik dan zinniger klinken. Alleen, waarom zou die olie wel hoog komen bij het rijden en niet bij het stilstaan?
Door je toerental :) stationair toerental ligt rond de 900-1000 toeren afhankelijk van het aantal cylinders. Rij je rustig weg, dan draait je distributie (alles wat aangedreven wordt door de distributieriem of ketting of tandwielen in geval van grote voertuigen) ook wat meer toeren en komt de olie mede door middelpuntvliedende kracht beter door het hele blok. Heb nog wel wat plaatjes uit mn techniekboek om het eea te verduidelijken, mn scanner doet echter lastig onder vista x64 :P Maar ik ga m'n best doen. Denk er alleen aan, dat je geen oliepomp hebt, en het echt door spatsmering werkt.

Als je motor afgekoeld is, zakt alle olie onderin het blok, zet je de motor uit dan loopt alles niet meteen onderin, daarom kun je ook niet peilen bij een warme motor. Die olie die onderin zit zal eerst door het hele systeem moeten, en dat gaat nou eenmaal beter bij rustig rijden, zo wordt de versnellingsbak ook meteen gesmeerd. Dat is vaak een ondergeschoven kindje, maar ook die olie moet warm worden en overal lekker tussen gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 12:58

BrZ

Anoniem: 96160 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 00:45:
Gewoon niet een burn-out doen met een koude motor ;)
Echt veel kwaad kan dat ook weer niet, ik hoef niet boven de 1500-2000rpm te komen om een burnout te doen. Kan me ook niet voorstellen dat m'n motor dan echt zwaar belast wordt :P

[ Voor 11% gewijzigd door BrZ op 20-02-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
vermogen vragen bij te lage toeren geeft hogere belasting op je kruk en drijfstang dan maximaal vermogen vragen bij hoog toerental, dus ja, te weinig toeren en belasten is zeker slecht. dat ook nog eens in combinatie met een koude motor (veel lagerspeling, nog geen mooie oliefilm) is dubbelslecht

over de tweede kwestie van het warmdraaien het volgende:
afhankelijk van de gebruikte materialen in het motorblok (verschillende materialen hebben een verschillende uitzettingscoëfficiënt) verdient het meestal aanbeveling gelijk na een paar sekonden (zeg 10) rustig weg te rijden en de motor met rustig gebruik op temperatuur te laten komen. dus niet stationair wachten tot het koelwater (kleine circuit op temperatuur is). vooral tegenwoordig bij het gebruik van veel aluminium in motorblokken (itt gietijzer) zou ik gewoon bijna gelijk gaan rijden en dan de toeren houden tot maximaal 40-50% van het maximale toerental met daarbij weinig vermogen te vragen.

rkeenvoorbeeld, maximaal toerental van de auto is 6000, starten, even wachten (riem om) en wegrijden en de motor tussen de 2000-2700 toeren rijden tot hij echt op temp is. (let wel op, je koelwatertemperatuur is sneller op temperatuur dan je complete blok) dus als je koelwater op 80-90graden is is je hele motor dat eigenlijk nog niet, dus beste nog even wachten en dan lekker gas erop !

[ Voor 3% gewijzigd door Zandor op 20-02-2008 18:51 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 96160 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:30:
en komt de olie mede door middelpuntvliedende kracht beter door het hele blok. Denk er alleen aan, dat je geen oliepomp hebt, en het echt door spatsmering werkt.
:? Uit welk tijdperk komt dat boek :?
Die olie die onderin zit zal eerst door het hele systeem moeten, en dat gaat nou eenmaal beter bij rustig rijden, zo wordt de versnellingsbak ook meteen gesmeerd.
Gedeeld carter bij een auto? Over welk prehistorisch ding hebben we het?
Zandor schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:50:
vermogen vragen bij te lage toeren geeft hogere belasting op je kruk en drijfstang dan maximaal vermogen vragen bij hoog toerental, dus ja, te weinig toeren en belasten is zeker slecht.
De belasting is dezelfde ongeacht hoog of laag toerental. Enkel de verandering van de belasting in functie van de tijd is anders waardoor de krukas sneller ontlast wordt van de gevaarlijke radiaalkrachten maar als je in de tijd kijkt blijft de belasting dezelfde en zal de krukas flink op vermoeiing worden belast waarbij de centrifugaalkracht de radiaalkracht compenseert.

En dan is er nog de torsietrilling en het (parasitair) vermogen van de oliepomp.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 20-02-2008 19:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
De belasting is dezelfde ongeacht hoog of laag toerental. Enkel de verandering van de belasting in functie van de tijd is anders waardoor de krukas sneller ontlast wordt van de gevaarlijke radiaalkrachten maar als je in de tijd kijkt blijft de belasting dezelfde en zal de krukas flink op vermoeiing worden belast waarbij de centrifugaalkracht de radiaalkracht compenseert.
Als je erg weinig toeren maakt is er de situatie dat de zuigersnelheid erg laag is. De explosie van de verbrandingsgassen vindt plaats bij een langzaam bewegende zuiger, volgens mij is er wel degelijk sprake van een hogere belasting per slag van de motor bij lager toerental en hoge gas stand.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:59:
[...]

:? Uit welk tijdperk komt dat boek :?

[...]

Gedeeld carter bij een auto? Over welk prehistorisch ding hebben we het?
[...]
Versnellingsbak heeft uiteraard eigen carter, maar ook die olie moet rond ;)

Maar je turbo draait zulke hoge toerentallen, daar is geen enkel lager tegen bestand, dus dat gebeurt gewoon met olie, maar die moet op dat moment al wel bij de turbo zijn en dun genoeg om als glijlager te kunnen dienen, dat bedoel ik met dat de olie zich moet verdelen, het staat er inderdaad dubieus. Ik zal het stuk eens inscannen als me dat lukt ;)

Maar het is ernstig slecht om met een nog koude motor een burnout te doen als deze van een Turbo is voorzien, en lang warmdraaien is ook niet goed Het is overigens een recente uitgave uit 2007 van het techniekboek moderne bedrijfsvoertuigen C en D ;). Rustig wegrijden en een koude motor niet al te hoog in de toeren jagen is gewoon het beste :) Een vrachtwagen mag bijvoorbeeld niet over lange afstand gesleept worden zonder de aandrijfas los te nemen, omdat er dan niet voldoende gesmeerd wordt omdat de oliepomp niet wordt aangedreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Schakelen bij 2000rpm... dat zijn de mensen welke files veroorzaken bij het wegrijden bij de stoplichten, als iedereen nou eens wat doorreed :X

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 96160 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:32:
Versnellingsbak heeft uiteraard eigen carter, maar ook die olie moet rond ;)
Zo uiteraard is dat ook niet, er worden vandaag de dag nog voldoende motorblokken gemaakt met een gedeeld carter voor versnelling en krukas.

De oliepomp levert voldoende debiet om binnen 15 seconden het hele carter doorheen het motorblok te draaien. Bij een koude motor is gewoon de olie nog niet visceus genoeg waarbij koud gassen hogere oliedrukken levert maar wegens de dikte niet in staat is om alles goed te smeren. Verder zijn de spelingen nog te groot waardoor de olie weglekt door onder andere blowby.
Ik zal het stuk eens inscannen als me dat lukt ;)
Dat hoeft niet voor mij, ik ken wel een beetje van automotive _o-
Zandor schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:31:
Als je erg weinig toeren maakt is er de situatie dat de zuigersnelheid erg laag is. De explosie van de verbrandingsgassen vindt plaats bij een langzaam bewegende zuiger, volgens mij is er wel degelijk sprake van een hogere belasting per slag van de motor bij lager toerental en hoge gas stand.
Nee, de belasting blijft dezelfde bij iedere stand van de krukas bij éénder welk toerental. De maximale drukpiek ligt op ongeveer 20 graden na het bovenste dode punt. Ongeacht of de motor op hoge toeren of lage toeren draait. Dus de belasting blijft dezelfde, het gaat gewoon om wat er gebeurt met de kruktap en de drijfstang in functie van de tijd. Als je op lage toeren gaat gassen dan gebeurt er gewoon ...
_Christiaan_ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:03:
Ik zal even iets quoten van een motorrevisiebedrijf, ik neem aan dat zij er verstand van hebben:
bron: http://www.mannessen.nl/index.php?folder_id=1&file_id=12
Ik dacht dat ik veel onzin had gezien maar dat een revisiebedrijf dat durft te verkondigen :? Zuigers kantelen altijd wegens de desaxatie van de zuigerpen, punt uit. Dat van die hoge toeren klopt wel omdat er minder tijd is om warmte uitwisseling met het koelwater te hebben, daardoor is het rendement wel wat hoger. Nadeel is wel dat de zuigers vaker kantelen per tijdseenheid waardoor de cilinder kapot gaat :+

Wat een onzin zeg. Die hele website staat vol met leuke dingen die compleet fout zijn maar wel lekker bekken bij de mensen. Krukas slijpen vind ik wel heel mooi _o-

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 21-02-2008 00:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

ephymerous schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:44:
Schakelen bij 2000rpm... dat zijn de mensen welke files veroorzaken bij het wegrijden bij de stoplichten, als iedereen nou eens wat doorreed :X
je moet eens proberen om tot 4000 toeren te trekken als je NIET als eerste in het rij'tje staat... Je zit dan bijna altijd in de koffer van de persoon voor je hoor. Bij het wegrijden aan een rood licht ga ik als ik niet als eerste sta ook niet boven de 2500 toeren uit komen, zonder dat er een gat tussen mij & de voorligger is hoor.

Als ik eerste sta & ik heb al een 10tal km gereden dan vliegt hij naargelang mijn humeur naar de 3000 of de 7500 :+.

Het rijden in dergelijke lage toeren is zeker niet erg, als ik constante snelheid aan houd op een vlakke baan zakt mijn auto (met automaat) ook naar rond de 1200 toeren (als dat schadelijk zou zijn dan zou die wel een versnelling terugspringen), maar als je dan eventjes het gas in tikt dan merk je dat hij direct terugschakelt, dus optrekken is er bij dergelijke toeren inderdaad niet bij. Het kan misschien wel, maar je zal ook vrij veel gaan verbruiken, aangezien je voor het optrekken normaalgezien het hoogste rendement hebt iets onder het maximumkoppel bij een gemiddeld toerental.

• _JGC_
Lage toeren is niet erg, maar als je in combinatie ook niet kunt schakelen en op tijd gas kunt geven is schakelen bij 2000rpm zeer irritant idd.

Anoniem: 399

Pfff. Weet je wát files bij stoplichten veroorzaakt? Die mietjes met hun 1.8 liter motortjes of nóg kleiner die willen "reesen".
offtopic:
Als ik bij de 2k rpm schakel staat er achter mij geen file hoor. Ja, hooguit omdat er weer één of andere dippeflip meent mee te moeten koen en dan ontdekt dat ie dat niet aangeschakeld krijgt, en gaat tandjespoetsen. Je komt gewoon cilinders te kort, dat schakelen moet je met de tiptronic doen, met alle 6 versnellingen, je moet diesel rijden, en 200+ pk en een vroeg inkomende eerste turbo doen wonderen. Het toerental van de motor zegt, voor het geval je de clou gemist hebt, geen zak over de hoeveelheid file die je veroorzaakt.

Kom, gaan we weer lekker on topic verder na dit zinloze flamepje.
Wat ik nou graag van Chevy eens wil weten, of dat het motortje ene minuut of twee, rie laten lopen voor je weg rijdt een serieuze slijtage bron is, of niet. In Duitse handleingen staat altijd dat de motor niet onbelast moet draaien maar in de Nederlandse boekjes van dezelfde auto kan rustig staan dat hij warm moet lopen voor je gaat rijden.
Daar heb jij vast wel een mening over :)

• deepbass909

deepbass909

Als mijn blok nog koud is, kan ik hem wel tot z'n maximum toeren krijgen, maar hij houdt echt merkbaar even in bij 3000rpm (terwijl hij bij een warm blok dan juist pas los begint te komen). Negeer je dat, dan zit tussen de 4000 en 4500 rpm nog zo'n punt (die ik niet echt heel goed ken, ik heb hem pas 1 keer gevoelt...). Dat inhouden was iets wat me direct opviel toen ik een proefrit maakte, en me enigzins ongerust stelde, maar aangezien het met een warme motor volledig verdwenen was, en ik het later ook bevestigd kreeg van andere mensen, is het dus blijkbaar opzettelijk om de bestuurder erop te wijzen dat hij nog niet meer toeren mag maken eigenlijk.

Een andere auto waarbij ik het weleens heb gemerkt, was een escort. Die weigerde zelfs bij het remmen op de motor (in de Zwitserse Alpen) om over dat punt te gaan.

Naar mijn idee zijn overigens beide gevallen slecht in het extreme. Direct na starten wegrijden kan gewoon niet goed zijn, omdat je dat al de motor belast (al was het alleen al vanwege de stuurbekrachtiging, want in de eerste meters maak je vaak extreme stuurbeweging) zonder dat de olie echt rondgepompt is. Aan de andere kant, lang warmdraaien lijkt me eerder onzinnig. Na een minuut is alles wel bedekt in olie, die bij het opwarmen vanzelf overal tussen zal kruipen. Dus ik hou m'n eigen strategie maar aan, van instappen (eventueel met krabben), starten, gordel om, radio aan, en dan rustig wegrijden. Ik moet sowieso altijd een stukje door de binnenstad, waarbij je alleen met echt moeite boven de 50 uit kan komen, en meestal rij ik zelfs amper 30km/u de eerste 100 / 200 meter, waarbij ik veel stil sta.

Wat betreft de oliefilm. Die is na een nacht, of een paar dagen echt nog niet verdwenen uit de lagerschalen van de kruk- en nokkenas. Sterker nog, pas bij demontage of langdurige stilstand (dus weken of maanden) begint die te verdwijnen. Bij starten is het nog niet optimaal, maar de smerende werking is er wel (gelukkig, anders zou een blok binnen de korste keren vast zitten). Een indicatie bij wat oudere motoren of de olie een beetje op temperatuur is, kan je horen. Audi (en tot op zekere hoogte ook BMW) is berucht om z'n tikkende kleppen bij een koude motor. De klepstoters moeten nog vullen met olie, wat alleen goed lukt als de olie warm begint te worden. Hoor je de motor tikken, dan is de olie nog koud en moet je rustig aan doen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
Doe toch maar benzine. De vergelijkbare benzinemotor is over het algemeen bijna altijd wel sneller ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmz, ik schakel altijd wel kort op (1L Aygoblok, 3 cilinder, 12 klepper), zo rond de 2200rpm tenzij ik wat sneller van m'n plek moet zijn. Dan laat ik hem wat verder oplopen zodat hij in de volgende versnelling makkelijker oppakt en het gevraagde vermogen kan leveren. Maar als ik rustig in de stad rij, dan is het meestal: 0-15 in de 1, tot de 40-45 in de 2, tot 55 op de teller in de 3 en dan naar de 5.

Uiteraard trek ik dan niet door, ik gebruik die hoge versnelling puur en alleen om rollend te blijven. Het motortje bokt niet, bromt niet, maar pruttelt nauwelijk hoorbaar door. Hij draait dan een 1300rpm ongeveer. Als ik wel moet versnellen of ik kom een viaduct tegen, dan ga ik naar de 4 als het rustig kan of als het wat vlotter moet in de 3. Moet ik écht weg, dan gaat 'ie de 2 in :) Boven de 50-60km/h rij is sowieso in de 5 voor het rollen, indien nodig ook weer een versnellinkje terug.

Een keer in de maand-anderhalve maand rij ik het blok eerst warm en ga daarna de Posbank over met flink wat toeren (5K rpm) aangezien ik veel stadskilometers maak. Of als ik dan toch naar de andere kant van het land moet, dan hou ik meestal wel gewoon 130km/h op de teller aan voor minimaal een kwartier - half uur om het blok een keer lekker warm te stoken.

Ik neem aan dat het geen kwaad kan dan om op deze manier te schakelen?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Nee jo is perfect. Zo rij ik ook met m'n Golf 1.6. En zo rijdt bijna iedereen volgens mij in dit topic.

Af en toe ff 'schoonblazen', dat het makkelijkst gaat als je op de snelweg zit.

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 21-02-2008 18:34 ]

NOSIG

• neographikal
  • Niet online
1300rpm is wel vrij laag, het is ook maar 3 pitter met behoorlijk lange versnellingen (69pk/93nm). Zoals ik al zei: als ik een viaduct tegenkom of ik heb vermogen nodig, dan gaat 'ie meteen een versnelling of zelfs twee terug. Dat was meer de vraag, of dat dat kwaad kan :)

[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 21-02-2008 19:55 ]

• _JGC_
Ik heb de afgelopen twee dagen ook heel erg kort geschakeld:

0-10: 1
10-25: 2
25-45: 3
45-65: 4
65-80: 5

En dan met 1/3 gas ingedrukt nog stijf bij iemand achterop zitten...

Vanmiddag maar even naar de garage geweest:
- buis tussen voorpijp en middendemper zat een gaatje in, na doorzagen om een sok te plaatsen brak de pijp net voor de middendemper af -> nieuwe middendemper
- buis voor de einddemper was doorgerot, nieuwe achterdemper

Het voorste gaatje was niet echt hinderlijk, het compleet ontbreken van een achterdemper was gewoon rampzalig. Als je gewoon gas houdt om dezelfde snelheid te blijven rijden valt het lawaai nog wel mee, ga je echt volgas optrekken trilt je hele auto en is iedereen die in de omgeving woont uit bed geloeid. Deden we dus maar niet.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
tegenwoordig komt er nog wat meer bij kijken.... roetfilters...
rij je als een oud vrouwtje... dan re-genereert ie niet... daarvoor is de temp dan te laag..

sommige auto's geven dat aan, anderen weer niet, met als resultaat dat dit soms dus handmatig gedaan moet worden..
om de 200km meen ik dus, even het gas los.. dit hoeft niet extreem, alleen even om heet genoeg te worden...

• Jegapia
_JGC_ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:54:
Ik heb de afgelopen twee dagen ook heel erg kort geschakeld:

0-10: 1
10-25: 2
25-45: 3
45-65: 4
65-80: 5

En dan met 1/3 gas ingedrukt nog stijf bij iemand achterop zitten...

Vanmiddag maar even naar de garage geweest:
- buis tussen voorpijp en middendemper zat een gaatje in, na doorzagen om een sok te plaatsen brak de pijp net voor de middendemper af -> nieuwe middendemper
- buis voor de einddemper was doorgerot, nieuwe achterdemper

Het voorste gaatje was niet echt hinderlijk, het compleet ontbreken van een achterdemper was gewoon rampzalig. Als je gewoon gas houdt om dezelfde snelheid te blijven rijden valt het lawaai nog wel mee, ga je echt volgas optrekken trilt je hele auto en is iedereen die in de omgeving woont uit bed geloeid. Deden we dus maar niet.
toon volledige bericht
Heeft mijn vader ook eens gehad. We waren aan het rijden in de Vlaamse Ardennen valt ineens de knalpot va onze Citroën Visa (kleine oude Citroën). Kom je precies aangereden in een mega-racing-scheurijzer, is het een Visa zonder knalpot _O- . Oorverdovend lawaai komt er dan uit zelfs met een beetje gas.

ontopic:
Om toch een beetje vermogen te hebben moet ik toch echt wel beginnen op 2500 a 3000tr met mijn clio 1.145 16v naft. Anders is ie niet vooruit te branden, zeker niet als je wat volk mee hebt.

Toen ik aan het leren rijden was met de auto van mijn ouders (die nog maar enkele maanden te leven had) heb ik zo eens goed gas aan het geven geweest op de oprit van ons jeugdhuis, toen we aan het verbouwen waren. Achteraf een ganse zwarte roetplek op de oprit. Mijn ouders rijden nu eenmaal als oudjes rond, dus dat is echt niet goed voor je auto. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jegapia op 21-02-2008 22:09 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Fried schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:59:
tegenwoordig komt er nog wat meer bij kijken.... roetfilters...
rij je als een oud vrouwtje... dan re-genereert ie niet... daarvoor is de temp dan te laag..

sommige auto's geven dat aan, anderen weer niet, met als resultaat dat dit soms dus handmatig gedaan moet worden..
om de 200km meen ik dus, even het gas los.. dit hoeft niet extreem, alleen even om heet genoeg te worden...
Volgens mij zit er een beetje roet in de "."-toets van je tobo :P

Maar hoe bedoel je even het gas los? Moet je niet juist het gas indrukken i.c.m. een hoog toerental?

NOSIG

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

_Christiaan_ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:28:
Maar hoe bedoel je even het gas los? Moet je niet juist het gas indrukken i.c.m. een hoog toerental?
Hij bedoelt denk los als in "vol open". ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik rijd zelf ook aardig normaal. Schakel ook vaak rond 2000-2500 toeren over naar andere versnelling maar rijd ook nog vaak even in ze 2 of 3 flink de toeren in om hem schoon te houden.
Ik rijd ook vaak smorgens vroeg weg maar laat wel altijd me auto even stationair draaien anders beslaan me ramen gelijk.

betreft hier trouwens een Daewoo espero 1.8 8v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Meestal schakel ik ook zo rond de 2000/2500 toeren over. Als ik door een 30KM zone rij, doe ik dat meestal in z'n 5 @800RPM. Lekker stil en het is dan net of je op een vaste snelheid bergje-af gaat met de motor uit. :P Maar aan de andere kant wordt ie ook wel eens naar de 6000RPM gedreven, mits ie warm is natuurlijk :)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Mijn God, 800RPM 30km/h in zijn vijf :|

Ik heb de Peugeot Partner van werk wel eens een brug opgesleept in zijn vijf en vervolgens in diezelfde versnelling door een bochtenparcours van meer dan een halve kilometer heengerold in de binnenstad, maar jij slaat écht alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
neographikal schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:54:
1300rpm is wel vrij laag, het is ook maar 3 pitter met behoorlijk lange versnellingen (69pk/93nm). Zoals ik al zei: als ik een viaduct tegenkom of ik heb vermogen nodig, dan gaat 'ie meteen een versnelling of zelfs twee terug. Dat was meer de vraag, of dat dat kwaad kan :)
Dat kan mits de motor warm is absoluut geen kwaad. Vraag me enkel af of ie dan nog te houden is met dat "geweldige" koppel :P . Ik weet het, één van de betere stadsautotjes...

Ik rijd meestal zo (bij rustig rijden, rpm valt dan altijd terug op 2000 rpm):
1: 15-20 km/h
2: 20-50 km/h
3: 50-70 km/h
4: 70-90 km/h
5: 90-110 km/h
6: 110+ km/h

Bij warme motor kan dit al wat uitgerokken worden, naargelang er een 'sjees' bakske in mij gat hangt. Dan kan ie al eens gaan tot 3500-4000 rpm, maar het feest is altijd snel over wegens de lage snelheidslimieten. Heb in de week eens op de autosnelweg gedurende 2 km 140 km/h gereden in 4de (schoonblazen) en dan draait ie ongeveer 4000 rpm.

Bij autostrade oprijden verschuiven de laatste versnellingen naar achter toe, indien het verkeer het toelaat. Dan gaat ie pas bij 100-110 naar 5 en bij 130 (cruise snelheid) naar 6.

Door mijn rijstijl (constante snelheid rpm rond 1800-2000) hoef ik nooit terug te schakelen om een viaduct over te rijden of te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 08:49:
[...]
Dat kan mits de motor warm is absoluut geen kwaad. Vraag me enkel af of ie dan nog te houden is met dat "geweldige" koppel :P . Ik weet het, één van de betere stadsautotjes...
De grap is dat dat kleine frutsblokje een halve diesel is, zowel qua wat 'ie kan hebben als qua versnellingen 8)7 Het is erg vergefelijk rijden met het ding en er komt nog best wat power - ja ik weet, het is een 1L, maar naar verhouding ;) - uit het ding wanneer je laag in de toeren zit :) Hij wordt ook nog steeds soepeler, ondanks dat ik 18K km met het ding heb gereden. Eerst was 60 in de vier zo'n beetje het maximum, nu gewoon 50 strak op de teller in de vijf. Wonderlijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 22-02-2008 10:00 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.