Afgelopen week zat er iemand naast me in de auto, en het viel hem op dat ik met lage toerentallen rijd.
Dat klopt ook wel. Ik schakel meestal bij 2k-2,5k door. Rotondes neem ik altijd in z'n 3, aangezien dit prima gaat en ik erg weinig gas hoef te geven om het tempo vol te houden. Bovendien schakelt het veel rustiger (voor en na de rotonde).
Volgens mijn bijrijder was het echter slecht voor de krukas aangezien daar dan zogezegd veel meer druk op komt te staan. Maar dit weegt toch niet op tegen de voordelen van lage toerentallen? Mijn intuïtie zegt dat je met weinig toeren minder slijtage hebt aan lagers en eigenlijk alles dat beweegt, en dat die krukas echt wel stevig genoeg is. Een ander voordeel is dat je weinig benzine verbruikt.
Deze kwam ik nog tegen op internet:
)
Dus is het echt zo slecht voor je motor?
Dat klopt ook wel. Ik schakel meestal bij 2k-2,5k door. Rotondes neem ik altijd in z'n 3, aangezien dit prima gaat en ik erg weinig gas hoef te geven om het tempo vol te houden. Bovendien schakelt het veel rustiger (voor en na de rotonde).
Volgens mijn bijrijder was het echter slecht voor de krukas aangezien daar dan zogezegd veel meer druk op komt te staan. Maar dit weegt toch niet op tegen de voordelen van lage toerentallen? Mijn intuïtie zegt dat je met weinig toeren minder slijtage hebt aan lagers en eigenlijk alles dat beweegt, en dat die krukas echt wel stevig genoeg is. Een ander voordeel is dat je weinig benzine verbruikt.
Deze kwam ik nog tegen op internet:
Uiteraard rij ik niet overdreven laagtoerig, het is ook weer niet zo dat hij echt moeite heeft. (hoewel ik in z'n 5 met het gas los kan rijden, dit heb ik weleens geprobeerdRij niet te lage snelheden in een (te) hoge versnelling. Daardoor kunnen de zuigers in de cilinders een kantelende beweging gaan maken. Dit veroorzaakt schade in de cilinder.
Laat de motor goed toeren maken als hij zwaar moet presteren. Een hoger toerental levert, paradoxaal genoeg, een minder hoge bedrijfstemperatuur op. Dit is beter voor de motor.
Dus is het echt zo slecht voor je motor?
NOSIG