Lage toeren slecht voor motor?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 29.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Glashelder schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:50:
[...]
offtopic:
Doe toch maar benzine. De vergelijkbare benzinemotor is over het algemeen bijna altijd wel sneller ;)
offtopic:
Ja, maar niet in dit topic, want als je met een benzine gaat schakelen bij 2k rpm dan ben je een luie slak. Met een diesel heb je daar al flink wat vermogen en rijd je een heel stuk vlotter. De benzine is sneller omdat je veel verder de toeren op kunt jagen dan bij een diesel: als het gaat om laag toerig zoveel mogelijk power te hebben moet je daar dus veel koppel hebben. Aangezien in dit topic weinig mensen met een 5.7 liter V8 rondrijden, moeten de gewone stervelingen zich op een dieseltje toeleggen om laagtoerig veel koppel te leveren. Arme stakkers :+

Oh, net nog even geprobeerd: als ik normaal rij kom ik nét boven de 2000 rpm uit voor ie schakelt, en dan rij ik in iets van 14 seconden 120 (2000 rpm in z'n 6). Dat vind ik redelijk normaal optrekken in het dagelijks verkeer. De tweede turbo komt helemaal nog niet kijken bij dat toerental dus een minder scheutig geblazen diesel moet vergelijkbare snelheid kunnen neerzetten denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 399 op 22-02-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jegapia schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:04:
[...]

Heeft mijn vader ook eens gehad. We waren aan het rijden in de Vlaamse Ardennen valt ineens de knalpot va onze Citroën Visa (kleine oude Citroën). Kom je precies aangereden in een mega-racing-scheurijzer, is het een Visa zonder knalpot _O- . Oorverdovend lawaai komt er dan uit zelfs met een beetje gas.
Een goede vriend van mij heeft het een keer met z'n Starlet gehad (1.2, model "goh kon dat plekje ook nog roesten??? :p). Hij werkte pal naast Hessing en op een ochtend kwam hij een beteuterde collega tegen... Die had een auto horen grommen en dacht dat Hessing weer een nieuwe Lambo ofzo kreeg... Tot die starlet de bocht om kwam, en bleek dat die het was _O-

Ik ben zelf weleens een einddemper verloren van een MB W128 (uit m'n hoofd), die van mijn zwager was. Zelfs zonder eind demper maakte die wagen nog altijd minder geluid dan mijn huidige BMW, die vorig jaar een nieuwe standaard-einddemper heeft gekregen 8)7 .

Wat betreft vroeg schakelen, als ik zin heb, trek ik weleens door tot de toerenbegrenzer. Dan rij ik dus 110/120 in de 3de versnelling (als ik het goed heb onthouden, zou ook 120/130 kunnen zijn). Hij is dan wel heerlijk fel :p
Verder, in 30km/u zones (echt in de woonwijk) kom ik nooit hoger dan de 2de versnelling. In de 3de wil de auto vaak al harder dan ik wil. Bij ontsluitingswegen die 30km/u zijn (god mag weten waarom soms...) zit ik wel in de 3 of 4, maar rij ik ook dicht tegen de 50. (voor de duidelijkheid, dit zijn dus de grote doorgaande wegen, waar geen huizen direct aangrenzen, waar geen trottoirs naast liggen en voorheen altijd 50 waren en waar nooit een serieus ongeluk met letsel is geweest). De 5de pak ik eigenlijk alleen als ik 80 of harder rij, want daaronder bromt m'n motor direct bij ook maar een klein beetje gas bijgeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215679

rotonde in de 3! hangt heel erg af een de type motor..

een 1.7 tdi ofzo heeft te weinig koppel om op dergelijk lage snelheid zulke kracht te leveren om fijn en goed door te kunnen rijden...

een 2.5 tdi zal dit met minder moeite doen ivm zwaarde slag van de zuigers en dus betere krachtverdeling op de krukas.

@ TS: probeer het gewoon eens uit, altijd lage toeren draaien is ook niet altijd goed, krijg je luie motor van...

wat voor auto heb je eigenlijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
Anoniem: 399 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:11:
[...]

Pfff. Weet je wát files bij stoplichten veroorzaakt? Die mietjes met hun 1.8 liter motortjes of nóg kleiner die willen "reesen".
offtopic:
Als ik bij de 2k rpm schakel staat er achter mij geen file hoor. Ja, hooguit omdat er weer één of andere dippeflip meent mee te moeten koen en dan ontdekt dat ie dat niet aangeschakeld krijgt, en gaat tandjespoetsen. Je komt gewoon cilinders te kort, dat schakelen moet je met de tiptronic doen, met alle 6 versnellingen, je moet diesel rijden, en 200+ pk en een vroeg inkomende eerste turbo doen wonderen. Het toerental van de motor zegt, voor het geval je de clou gemist hebt, geen zak over de hoeveelheid file die je veroorzaakt.
Ik zeg ook niet racen, maar met een benzine schakelen bij 3000a3500rpm rijd met een normale motor (1.8+ rond 1200kg) nog een beetje door.

Daarbij praat ik in zijn algemeenheid, voor iedere stelling kan je wel een specifieke uitzondering maken... maar daar gaat het niet over, voor het geval dat je de clou mist ;)
_JGC_ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:11:
[...]

Lage toeren is niet erg, maar als je in combinatie ook niet kunt schakelen en op tijd gas kunt geven is schakelen bij 2000rpm zeer irritant idd.
Jij beschrijf exact wat ik bedoel... met als gevolg dat er slechts 5 auto's de kruizing over kunnen, ipv 8..

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 22-02-2008 17:29 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ephymerous schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:28:
[...]
Ik zeg ook niet racen, maar met een benzine schakelen bij 3000a3500rpm rijd met een normale motor (1.8+ rond 1200kg) nog een beetje door.

Daarbij praat ik in zijn algemeenheid, voor iedere stelling kan je wel een specifieke uitzondering maken... maar daar gaat het niet over, voor het geval dat je de clou mist ;)
Zoals gezegd, je moet diesel rijden :) Voor een 1200 kg benzine autootje met een klein motortje, ja, dat moet je idd niet doen als je deze week nog aan wilt komen aan de andere kant van de zebra. Maar in mijn beleving zijn die gelukkig niet zó algemeen dat je kunt spreken dat mensen die bij de 2k rpm schakelen file-veroorzakend langzaam rijden. Er zijn veel te veel autos waar dat een prima schakel toerental is.

:P
Op elk goede tegen argument kun je wel een specifieke uitzondering maken... maar het gaat niet over 1.3 liter 3 pittertjes van 1200 kilo in het normale verkeer :D

Ik zie trouwens dat de TS wel geowon in je doelgroep valt... :$
Jij beschrijf exact wat ik bedoel... met als gevolg dat er slechts 5 auto's de kruizing over kunnen, ipv 8..
^^ with. Ranzig rijdend kun je met élk toerental een kruising vol zetten.
Of met 45 een helling op tijgeren waar andere mensen met zo'n zelfde sleurhut gewoon met 90 tegenop gaan omdat het helemaal niet zo stijl is... maar ja, in z'n 5 blijven zitten heh. En maar raar kijken dat je motor overkookt. Dat soort ongein is alleen óók al niet toerental afhankelijk.

ik deel je frustratie met van die miepies die niet opschieten. Maar ik erger me gewoon bij minder toeren dan jij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Twhomp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:38:
Dat is toch ook waarom je je motor niet stationair moeten laten lopen, bijvoorbeeld bij ramenkrabben en een brug?
Nee, dat heeft daar niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yoshi schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:20:
[...]

Warmlopen is enorm slecht. Mij is altijd verteld dat je een motor al rijdend moet warmrijden. Wel rustig rijden natuurlijk...
Warmlopen is heel goed, maar het moet zo snel mogelijk gebeuren, DAT is de reden om het niet stationair te doen.
De rest is overbodig geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lennart_1337 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:03:
Jah, maar als die krukas elke keer een klap krijgt en er ook grote zijdelinge krachten op komen die de kogellagers te verwerken krijgen (zit een mannetje met een moker keihard op je krukas te slaan ;) , kan je beter een kabouter hebben die heel snel met een klein hammertje erop staat....

Teminste ik neem aan dat er op die kogellagers nu geen mooi gelijkmatig krachten te verduren krijgen en dat die kogels nu niet mooi "rond" slijten maar meer eliptisch...
Bullshit.
Beetje kennis van zaken kan geen kwaad.....
Zwaar belaste lagers in een motorblok zijn NOOIT kogellagers......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Anoniem: 215679 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:27:
rotonde in de 3! hangt heel erg af een de type motor..

een 1.7 tdi ofzo heeft te weinig koppel om op dergelijk lage snelheid zulke kracht te leveren om fijn en goed door te kunnen rijden...

een 2.5 tdi zal dit met minder moeite doen ivm zwaarde slag van de zuigers en dus betere krachtverdeling op de krukas.

@ TS: probeer het gewoon eens uit, altijd lage toeren draaien is ook niet altijd goed, krijg je luie motor van...

wat voor auto heb je eigenlijk??
Een 1.6 achtklepper van 1049 kg. Af en toe 'laat ik em ff uit'.

ephymerous schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:28:
[...]

[...]

Ehh ik wil niet veel zeggen, maar ik weet wel mijn auto perfect mee kan komen terwijl ik vroeg schakel. Ja hij trekt beter bij 3000 rpm, maar dan trap je het gas minder diep in, met als resultaat dat de acceleratie niet eens zoveel scheelt.

Anoniem: 399 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:58:
[...]

Zoals gezegd, je moet diesel rijden :) Voor een 1200 kg benzine autootje met een klein motortje, ja, dat moet je idd niet doen als je deze week nog aan wilt komen aan de andere kant van de zebra. Maar in mijn beleving zijn die gelukkig niet zó algemeen dat je kunt spreken dat mensen die bij de 2k rpm schakelen file-veroorzakend langzaam rijden. Er zijn veel te veel autos waar dat een prima schakel toerental is.

:P
Op elk goede tegen argument kun je wel een specifieke uitzondering maken... maar het gaat niet over 1.3 liter 3 pittertjes van 1200 kilo in het normale verkeer :D

Ik zie trouwens dat de TS wel geowon in je doelgroep valt... :$

[...]

^^ with. Ranzig rijdend kun je met élk toerental een kruising vol zetten.
Of met 45 een helling op tijgeren waar andere mensen met zo'n zelfde sleurhut gewoon met 90 tegenop gaan omdat het helemaal niet zo stijl is... maar ja, in z'n 5 blijven zitten heh. En maar raar kijken dat je motor overkookt. Dat soort ongein is alleen óók al niet toerental afhankelijk.

ik deel je frustratie met van die miepies die niet opschieten. Maar ik erger me gewoon bij minder toeren dan jij :+
toon volledige bericht
Over welke doelgroep heb je het hier? Een 1.3 van 1200kg is niet te vergelijken met een 1.6 100 pk van 1049 kg. Zoals gezegd... Ik hou de rest met gemak bij als ik vroeg schakel. Iedereen die zegt dat ik bij 3000 toeren moet schakelen weten niet waar ze het over hebben. Ik weet wel waar ik het over heb aangezien het in dit geval over mijn auto gaat.

Trouwens waarom gaat het ineens over kruispunten en meekomen met het verkeer. Dit topic gaat over levensduur van de motor i.c.m. laagtoerig schakelen. Als je het ergens anders over wilt hebben dan open je maar een nieuw topic.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Christiaan_ schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 23:59:
Over welke doelgroep heb je het hier?
De doelgroep "weinig koppel vs gewicht". Met alle respect maar tenzij je met een benzine motor van 1600 en 8 kleppies ineens 300 NM uitpoept val je daar gewoon onder?
Een 1.3 van 1200kg is niet te vergelijken met een 1.6 100 pk van 1049 kg.
Tuurlijk wel. In vergelijk is een 100 pk sterke 1.6 8 klepper 300 cc groter, één cilinder rijker en 150 kilo lichter dan een 1300 cc driepitter van 1200 kg. Zie? Het ging echter om het koppel per gewicht, dat bepaalt of je bij vroeg schakelen wel of geen files veroorzaakt. En het kan heel goed zijn dat jouw motorblok maar een klein beetje meer koppel levert dan een 12 klepper 3 pitter...
Daar moet je niet boos om worden? :|
Zoals gezegd... Ik hou de rest met gemak bij als ik vroeg schakel. Iedereen die zegt dat ik bij 3000 toeren moet schakelen weten niet waar ze het over hebben. Ik weet wel waar ik het over heb aangezien het in dit geval over mijn auto gaat.
Ja, waarom quote je mij daarbij? Ik schrijf toch, bij 2000 rpm schakelen kan prima bij veel motoren, dan rijd je nog vlot weg. Als ik bij de 3k rpm pas schakel dan ben ik de snelheidslimiet aan het overschrijden overschreiden negeren, dus ik snap dat heus wel.
Ik gaf je zeg maar gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 23:42

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Je leeft maar 1x. Waarom zou saai rondrijden? Hard rijden mogen we al niet meer. Optrekken is het enige leuke aan autorijden. En dan ga je beetje liggen schakelen op 2K? no thanx.

Ik neem die 2 liter extra er wel bij dan. :)
Oja, rij met een mini D en schakel gemiddeld op 3.5 a 4. Ik vind het pijnlijk als ik in te lage toere rij. Vind dat het geluid te vermoeiend klinken voor de motor

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:24:
Bullshit.
Beetje kennis van zaken kan geen kwaad.....
Zwaar belaste lagers in een motorblok zijn NOOIT kogellagers......
:'( :D :'( Je bent echt serieus?

In dat geval: hoor wie het zegt. Kogellagers moeten geen druksmering hebben waardoor de oliepomp minder vermogen afneemt. Dus er worden wel degelijk samengestelde krukassen met kogellagers gebruikt.

Beetje kennis van zaken kan geen kwaad....
Lennart_1337 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:03:
Teminste ik neem aan dat er op die kogellagers nu geen mooi gelijkmatig krachten te verduren krijgen en dat die kogels nu niet mooi "rond" slijten maar meer eliptisch...
Kogellagers zijn gedoemd kapot te gaan. Als er een belasting is dan vervormen de kogels altijd. Alleen zullen de kogels sneller kapot gaan wanneer de kracht op de rollen groter is. Daarom dat er ook voor glijlagers wordt geopteerd waarbij enkel het aanlopen als gevaarlijk wordt aanzien.

Sommige motorblokken met rollagers worden echt flink opgevoerd waarbij wel de levensduur van de kogellagers flink verminderd maar er wordt dan wel 20pk minder door de oliepomp opgenomen. Je moet altijd ergens concessies maken en vandaag is dat bij de oliepomp van glijgelagerde motoren.

Oil starvation is een groot probleem waarbij de tuners gretig gebruik maken van oliepompen welke meer pompdebiet hebben. Zeker bij een krukas die met glijlagers zit, krukas beschadigd is weggooien. Het opslijpen zoals sommige mensen doen is uitstel van executie. Binnen 5 jaar is de harde laag weg en moet de krukas alsnog vervangen worden.

Dat is ook het nadeel van eventueel stroken waarbij de kruktap niet wordt opgelast, de sterkte neemt af. Maar ook bij een stroker met opgelaste tappen is het maar de vraag of het goed gaat gaan. Het smith diagramma gaat uit van perfecte materialen waarbij er geen onzuiverheden en materiaalimperfecties zitten. In de praktijk betekent het altijd een verkorting van de levensduur.

[ Voor 76% gewijzigd door Chevy454 op 24-02-2008 11:05 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

multipasser schreef op zondag 24 februari 2008 @ 10:20:
Je leeft maar 1x. Waarom zou saai rondrijden? Hard rijden mogen we al niet meer. Optrekken is het enige leuke aan autorijden. En dan ga je beetje liggen schakelen op 2K? no thanx.

Ik neem die 2 liter extra er wel bij dan. :)
Oja, rij met een mini D en schakel gemiddeld op 3.5 a 4. Ik vind het pijnlijk als ik in te lage toere rij. Vind dat het geluid te vermoeiend klinken voor de motor
Ik denk dat ik bij mijn 2000 toeren met m'n 2,5 V6 ongeveer net zo snel ga als jij bij 3,5 tot 4 met je mini.

Dus 2000 toeren is echt niet zo slecht hoor. Licht gewoon aan de omstandigheden. Als ik door trap en 4000 toeren maak of meer begin ik pas geluid te horen daar voorin 8)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verschillen tussen autos blijven opmerkelijk. Ik schakel met mijn 1.3l benzine die 910kg Hyundai Excel (en 100kg dion_b) moet trekken meestal bij 2.5k toeren, en toch trek ik vaak zat andere auto's eruit bij het optrekken vanaf stoplichten. Pas als ik in de 3e versnelling terecht kom voelt het een beetje futloos, en dan nog zit ik snel zat op 50km/u. Alleen als ik de snelweg oprij (waar ik toch 3k-3.5k rpm draai) trek ik verder door, maar het is juist daar waar anderen last hebben van m'n trage optrekken (ook op 3.5k rpm is het een slak tussen 70km/u en 110km/u) 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In mijn beleving kan je niet claimen dat een bepaald toerental goed is. Daarvoor is de opbouw van verschillende motoren te verschillend. Ik schakel doorgaans tegen de 3000 toeren (1.6 8 klepper 75kW), een maat van mij heeft een Fiesta (1.3 8 klepper, 44kW) en die schakelt al bij 2000 toeren. Doe ik dat, dan is m'n auto echt trager dan zijn 1,3tje. Daar staat tegenover dat ik rustig meer toeren kan maken zonder dat het verbruik schrikbarend toeneemt (een ritje duitsland (vmax >190 km/u)kostte mij 9.2 liter op 100 km, een normale rit kost mij gemiddeld 8.5 liter op 100km), rijdt die maat van mij een keer hard (140/150), dan stijgt z'n verbruik van gemiddeld 7 liter op 100km naar 7.8 liter. Dus ondanks dat ik meer toeren moet maken om lekker te rijden, heeft dat toch minder invloed op m'n verbruik. Het beste wat je kunt doen is gewoon luisteren naar de motor, de handleiding nakijken en op je gevoel afgaan. Het motorblok laat echt wel merken als je in te lage of hoge toeren komt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 08:18
dion_b schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 02:21:
Alleen als ik de snelweg oprij (waar ik toch 3k-3.5k rpm draai) trek ik verder door, maar het is juist daar waar anderen last hebben van m'n trage optrekken (ook op 3.5k rpm is het een slak tussen 70km/u en 110km/u) 8)7
Zo zijn er veel, ze rijden altijd goed door in zen 1 en 2. Ze rijden zelfs weg van mij, maar eens je in een hogere versnelling komt hebben ze geen vermogen meer om nog snel voorruit te komen.
Maar ik ben ne geduldige mens en vind het niet erg zolang ze uiteindelijk maar de maximumsnelheid rijden.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

911GT2 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:18:
Dus 2000 toeren is echt niet zo slecht hoor. Licht gewoon aan de omstandigheden. Als ik door trap en 4000 toeren maak of meer begin ik pas geluid te horen daar voorin 8)
Ik begin bij 150km/u en 2600-2700rpm pas wat te horen uit het vooronder. De verbruiksmeter staat zowel bij 100-120-150 strak op 1 op 10. Gewoon niet gemaakt voor de Nederlandse wegen, vrees ik ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
dion_b schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 02:21:
Verschillen tussen autos blijven opmerkelijk. Ik schakel met mijn 1.3l benzine die 910kg Hyundai Excel (en 100kg dion_b) moet trekken meestal bij 2.5k toeren, en toch trek ik vaak zat andere auto's eruit bij het optrekken vanaf stoplichten. Pas als ik in de 3e versnelling terecht kom voelt het een beetje futloos, en dan nog zit ik snel zat op 50km/u. Alleen als ik de snelweg oprij (waar ik toch 3k-3.5k rpm draai) trek ik verder door, maar het is juist daar waar anderen last hebben van m'n trage optrekken (ook op 3.5k rpm is het een slak tussen 70km/u en 110km/u)
Niet de 323 hatchback uit 1994 van m'n vriendin van 936Kg ;) Met eveneens een 1.3tje (in det geval van 75PK bij 5500 RPM en en maximaal koppel van 107 NM bij 3700 RPM). Een redelijk soepel blokje dat het ook boven de 4k toeren prima naar z'n zin heeft (het is bijna hoe hoger hoe beter). Ook op de snelweg komt ie daardoor goed mee, het is dat ie dan zoveel lawaai maakt anders zou je er snel te hard mee rijden. Die tussensprint van 70 naar 110 zou ook makkelijk in z'n 4 moeten kunnen, misschien is dat sneller? Bij sommige auto's helpt het om ze wat verder door te trekken in de 2e 3e en 4e versnelling.
Engineer Stewie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:29:
Zo zijn er veel, ze rijden altijd goed door in zen 1 en 2. Ze rijden zelfs weg van mij, maar eens je in een hogere versnelling komt hebben ze geen vermogen meer om nog snel voorruit te komen.
Maar ik ben ne geduldige mens en vind het niet erg zolang ze uiteindelijk maar de maximumsnelheid rijden.
Die 1.9 CDTI kan je ook flink door trekken: 70 in z'n 2, 90 in z'n 3 120 in z'n 4 enz. Vooral in z'n 2 is de duw in de rug heel vet. (en dan is mijn ervaring met de 100PK 1.9 van de vorige generatie en in een 1400KG stationwagen)
deepbass909 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:16:
Ik schakel doorgaans tegen de 3000 toeren (1.6 8 klepper 75kW), een maat van mij heeft een Fiesta (1.3 8 klepper, 44kW) en die schakelt al bij 2000 toeren. Doe ik dat, dan is m'n auto echt trager dan zijn 1,3tje. Daar staat tegenover dat ik rustig meer toeren kan maken zonder dat het verbruik schrikbarend toeneemt (een ritje duitsland (vmax >190 km/u)kostte mij 9.2 liter op 100 km, een normale rit kost mij gemiddeld 8.5 liter op 100km), rijdt die maat van mij een keer hard (140/150), dan stijgt z'n verbruik van gemiddeld 7 liter op 100km naar 7.8 liter. Dus ondanks dat ik meer toeren moet maken om lekker te rijden, heeft dat toch minder invloed op m'n verbruik. Het beste wat je kunt doen is gewoon luisteren naar de motor, de handleiding nakijken en op je gevoel afgaan. Het motorblok laat echt wel merken als je in te lage of hoge toeren komt.
Dat verbruik valt me allebei nog niet tegen. Zonder rare dingen rij ik met die mazda 1.3 gemiddeld 1:12.

16 kleppers voelen zich vaak beter thuis in een wat hoger toeren gebied als 8 kleppers. Dus idd per auto voelen/horen waar ie zich het meeste thuis voelt. Daarnaast hebben sommige auto's ook een lerende ECU; die past zich dan aan aan jou rijstijl. Daardoor kunnen verschillen in lekker doortrekken (of niet) ook veroorzaakt worden.
Wekkel schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:52:
Ik begin bij 150km/u en 2600-2700rpm pas wat te horen uit het vooronder. De verbruiksmeter staat zowel bij 100-120-150 strak op 1 op 10. Gewoon niet gemaakt voor de Nederlandse wegen, vrees ik ;(
Zeker een amerikaan met een enorm lange slag (diesels+6bak draaien ook dergelijke toerentallen maar verbruiken veel minder). Amerikanen zijn doorgaans niet getweakt op zuinigheid en kopen pas tot hun recht op een 100km lange weg zonder bocht ;) .

[ Voor 111% gewijzigd door martijn_tje op 06-03-2008 14:33 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 00:26:
Maakt bij mij weinig uit, na zo'n 3 minuten is 'ie op bedrijfstemperatuur. Of ik nu rij of stilsta.
Uhm, je koelvloeistof zal dan wel z'n 85/90 graden bereikt hebben, al is dat na 3 minuten nog behoorlijk snel. Maar je olie is nog zo dik als appelstroop als het -15 is (even uitgaande van het type auto dat HP tegenwoordig rijd, dat zal geen state of the art olie zijn?

oops, ik was via via in dit topic terecht gekomen, had niet in de gaten dat ie zo oud was

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 23-09-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Thanks voor het antwoord, maar ik denk dat bij de meeste mensen het topic niet meer in hun favorieten staat :p
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.