Vervoer: Ecomodding

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Opa_vertelt schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:23:
Zoiets bedoel je? Heb het vandaag geprobeerd, moest toch tanken. Gewoon lekker in zijn 4
en 70kmh gereden (ik mocht daar toch niet harder). Resultaat; 3.2 liter verbruik op 100km....
Kun je nagaan hoeveel je kunt halen als je 70 in zijn 5 gaat rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Roenie schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:53:
[...]
Kun je nagaan hoeveel je kunt halen als je 70 in zijn 5 gaat rijden ;)
Een hoger verbruik omdat het toerental te laag is. (tenminste, dat is mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

benoni schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:00:
Even een aanvulling op het bericht 'Bekende ligfietsontwerper van de weg gehaald':

Allert heeft zijn ligmotor klaar, ziet er nu zo uit:

[afbeelding]

Origineel 1 op 50, rijdt nu 1 op 90 :)
Heb je een link naar de specs van die fiets?

Aan de kettingkast te zien is het op basis van een Honda CG125...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:16
Opa_vertelt schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:23:
[...]

[afbeelding]

Zoiets bedoel je? Heb het vandaag geprobeerd, moest toch tanken. Gewoon lekker in zijn 4
en 70kmh gereden (ik mocht daar toch niet harder). Resultaat; 3.2 liter verbruik op 100km.
Gewoon met een 10 jaar oude gechipte Golf IV TDi (orgineel 110PK) met een paar joekels (18") van wielen.
Zonder enige 'eco'-aanpassingen of dergelijke. (is wel extreem laag, maar ik denk niet dat dat invloed heeft)
Met normaal rijden (niet traag maar gewoon anticiperen, soms weinig tot niet remmen en op tijd schakelen)
zit ik over het algemeen op een gemiddelde van iets minder dan een litertje meer (4.1). Zonder rare dingen o.i.d.
Wat heb ik een ongunstige bakverhouding vergeleken met jou dan :X ik rij 2500-2600 rpm @ 120 km/h met de 100 pk golf 4 tdi versie.... in zijn 5

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beerkeeper schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 07:35:
[...]

Wat heb ik een ongunstige bakverhouding vergeleken met jou dan :X ik rij 2500-2600 rpm @ 120 km/h met de 100 pk golf 4 tdi versie.... in zijn 5
Vandaar waarschijnlijk dat die modder er een andere bak in gaat zetten...

Sowieso is de 5e versnelling, ooit als echte overdrive bedoeld, steeds dichter tegen de overige vier aan komen te liggen met brakke gevolgen voor verbruik. Als ik lees dat een Audi 100E 30% minder verbruikte dan een Audi 100 non-E, puur door een gunstigere overbrengingsverhouding op 5e versnelling, is de winst duidelijk.

Zelf merk ik het ook, mijn Excel 1.3i draait in z'n 5 op 120km/u rond de 3600rpm. Ondanks de kleine motor springt hij zodanig vlot vooruit als ik'm dan nog op z'n staart trap dat hij IMHO prima met andere bak en 3000rpm op 120km/u zou kunnen rijden. Dat zou verbruik allicht van 1:17 naar 1:20 of beter kunnen laten zakken... maarja, dan daalt Vmax enzo, en dat schijnt relevanter te zijn bij de verkoop dan verbruik :'(
Plus dat veel mensen verleerd zijn dat je voor inhaalactie omlaag hoort te schakelen, wat dan wel noodzakelijk wordt

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

dion_b schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:32:
[...]

Lijkt me sterk, ik heb namelijk exact hetzelfde model als dat hij heeft.
1900cc TDi, 81kw, 110 pk. Het enige is dat de mijne grotere verstuivers
heeft (bosch 764) en daarna 'gechipped' is, maar daarvan zou het in theorie
volgens mij juist onzuiniger moeten lopen.. (vooral met die 18 inch velgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

dion_b schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 13:32:
[...]

Sowieso is de 5e versnelling, ooit als echte overdrive bedoeld, steeds dichter tegen de overige vier aan komen te liggen met brakke gevolgen voor verbruik.

[...]

Plus dat veel mensen verleerd zijn dat je voor inhaalactie omlaag hoort te schakelen, wat dan wel noodzakelijk wordt
Zie je ook met 6-bakken, maken ze de 5 nog korter zodat de auto het goed doet bij 80-120 in de bladen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:38:
Heb je een link naar de specs van die fiets?
Aan de kettingkast te zien is het op basis van een Honda CG125...
Goed gezien, het is een Honda Innova 125i (de link zat om het plaatje).
Sorry dat ik niet eerder reageerde, ik had de nieuwe posts over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:09
Nog een besparingtip is, rood ff mee pakken. Sta regelmatig stil terwijl er op het hele kruispunt geen wagen te bekennen is.
Gelukkig hebben ze hier aardig wat rotondes (Berkel en Rodenrijs). Helaas vertikt men het om richting aan te geven bij het verlaten van eentje.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33
Cobb schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:51:
Nog een besparingtip is, rood ff mee pakken.
De dubbele moraal van de milieumaffia _/-\o_ 0,2L op 100km besparen en wel door rood rijden.... jij hebt het begrepen d:)b

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verkeersregels zijn er om het verkeer te regelen... als je nu in geen velden of wegen verkeer bekent, tja O-)

Nog leuker zou zijn als verkeerslichten zelf al rekening houden met besparend rijden.
Wat mij betreft mogen drempels ook worden vervangen door radiobakens die een advies-snelheid broadcasten... dat kun je makkelijker aanpassen aan de omstandigheden en bijvoorbeeld koppelen aan verkeerslichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:09
:) Jullie nemen ook alles serieus, het was een reactie op TS die mi erg ver gaat in de topic start.
Maar goed, ik kan zo drie verkeerslichten opnoemen waar de Shell erg blij van wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Cobb op 03-02-2010 17:48 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Cobb schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:51:
Nog een besparingtip is, rood ff mee pakken.
Sorry, maar dit is de meest idiote tip ooit. :X

Back on-topic.
Heb vandaag eens naar het gemiddeld verbruik gekeken van afgelopen week.
De hele week (612km waarvan 274 stadsverkeer ) netjes volgens de wet* gereden en heb
gewoon de toeren aangehouden waarvan ik merkte dat de motor het prettigst zijn ding deed.
*edit: In Duitsland ook op de stukken waar je wel harder mag gewoon rechts gebleven.

3.7l op 100km
Dus 27km op 1l
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/zu4j6u.jpg

Zonder eco-aanpassingen in een ouwe, lage diesel met (te) grote wielen en brede banden!
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/image-0412_4B69AD3D.jpg

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het plezier wat ik
normaalgeproken heb aan autorijden enigzins weg was,
dus het lijkt me uitermate sterk dat ik het blijf doen. :P

[ Voor 73% gewijzigd door Sinner op 03-02-2010 22:10 . Reden: info erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simbatommy
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07-2021
Heb dit hele topic even doorgenomen.....pffff wat een klinkklare onzin kom je tegen zeg. 8)7
Als je gedoseerd je rechter voet gebruikt en je banden 5% harder op pompt en ook nog eens googled waar je de goedkoopste brandstof kunt tanken, ben je naar mijn mening zuinig en veilig bezig.
Banden ver boven de advies druk oppompen verlaagd de veiligheid voor jou en je mede weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vergeet ook je uitlijning niet.
Ga binnenkort m'n auto even wegbrengen, heb het idee dat hij de laatste tijd wat zwaarder stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Koop een Plug-in/PHEV en laadt die buiten de deur op. :+
Man man, dat is pas zuinig!

Maar op de snelweg achter bussen/vrachtwagens blijven rijden? Als ik het me goed herinner heb ik ooit eens een Top Gear aflevering gezien waar ze dat hebben getest, maar je moest echt heel dicht achter dat beest rijden om er merkbaar effect van te hebben. Verder heb ik ongelukken gezien van mensen die dat hebben gedaan en ik kan je vertellen... Dat zag er niet fijn uit! Wel zuinig voor de toekomst overigens, want die mensen gebruiken, op hooguit een beetje gas na, 0,0 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 14:29
TheBrut3 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:02:
Koop een Plug-in/PHEV en laadt die buiten de deur op. :+
Man man, dat is pas zuinig!

Maar op de snelweg achter bussen/vrachtwagens blijven rijden? Als ik het me goed herinner heb ik ooit eens een Top Gear aflevering gezien waar ze dat hebben getest, maar je moest echt heel dicht achter dat beest rijden om er merkbaar effect van te hebben. Verder heb ik ongelukken gezien van mensen die dat hebben gedaan en ik kan je vertellen... Dat zag er niet fijn uit! Wel zuinig voor de toekomst overigens, want die mensen gebruiken, op hooguit een beetje gas na, 0,0 meer.
Er is wel een effect maar het hangt er vanaf hoe dicht je erachter gaat rijden. Hoe dichterbij hoe sterker het effect.
Zelf ook een paar keer gedaan en me verbruik lag toch een stuk lager dan normaal. (tenminste dat gaf de boordcomputer aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:31
itsleon schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:00:
[...]

Er is wel een effect maar het hangt er vanaf hoe dicht je erachter gaat rijden. Hoe dichterbij hoe sterker het effect.
Zelf ook een paar keer gedaan en me verbruik lag toch een stuk lager dan normaal. (tenminste dat gaf de boordcomputer aan)
Je zou eens moeten weten hoe vreselijk irritant het is voor een vrachtwagen/buschaffeur als er zo'n ecorijder op je bumper zit :/

Overigens maakt dit topic me een beetje misselijk :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 14:29
FabianGTI schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:14:
[...]

Je zou eens moeten weten hoe vreselijk irritant het is voor een vrachtwagen/buschaffeur als er zo'n ecorijder op je bumper zit :/

Overigens maakt dit topic me een beetje misselijk :+ :P
Ik had een redelijk normaal afstand op hem en wilde gewoon weten of het echt nut had.
En ik ben alles behalve een ecorijder (3.5L V6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

Bommes

Capo del formaggio

FabianGTI schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:14:
[...]

ja want zelf houden ze altijd zo correct afstand op elkaar.. :? 8)7

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:31
Bommes schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:24:
[...]

ja want zelf houden ze altijd zo correct afstand op elkaar.. :? 8)7
Ga je dit serieus menen? Dus wat hij doet mag jij ook doen, is dat niet iets met dat bekende voorbeeld van 'als hij in het water springt, spring jij dan ook?'

Overigens ben ik geen vrachtwagenchauffeur dus ik voel me niet aangesproken, maar in het verleden wel met vrachtwagentjes gereden en kan me nog herinneren dat ik het flink irritant vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

Bommes

Capo del formaggio

Oh nee hoor natuurlijk wil dat niet zeggen dat hij of iemand anders dat ook maar moet doen.
Ik weet niet waar je dat leest in mijn bericht..??

Maar kom op je haalt iets aan van een beroepsgroep die zich er zelf al helemaal niet aan houd, als je ze soms ziet rijden lijkt het wel of er een post elastiek tussen zit.
Dus vond ik je verwijzing wel opvallend.. denk namelijk niet dat er veel vrachtwagen chauffeurs wakker liggen van een auto die 10 meter achter hem/haar rijd.

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 02-04-2015 12:33 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 19:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Is inderdaad flink irritant, vooral als ze precies in het midden blijven rijden, dan zie je ze dus niet in de spiegels.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ach gelukkig rijden vrachtwagens nooit op de linkerstrook om vervolgens 2-3 andere vrachtwagens in te halen met 2 km per uur meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 19:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat is toegestaan, dus ik zie het probleem niet? Bumperkleven op een vrachtwagen is levensgevaarlijk. Zie ook de relevantie tussen de twee niet?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28
Zeiken op anderen is makkelijker dan je eigen fouten zien en benoemen. Heel menselijk :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NoFearCreations schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:51:
Dat is toegestaan, dus ik zie het probleem niet? Bumperkleven op een vrachtwagen is levensgevaarlijk. Zie ook de relevantie tussen de twee niet?
Niet helemaal, inhalen dient vlot te gebeuren, waarbij het overige verkeer niet gehinderd mag worden (er is een kapstokartikel voor die zegt dat je niet moedwillig ander verkeer mag hinderen). Honderden, zo niet kilometers lang naast elkaar blijven rijden met een snelheid van 20 (op een 100km/u weg) tot 50km/u (bij een vmax van 130) onder de vmax valt niet onder vlot inhalen en is gewoon hinderen van sneller verkeer. In Nederland wordt er niet op gehandhaafd (zelfs inhaalverboden worden genegeerd zonder consequenties), maar in Duitsland loopt een vrachtwagenchauffeur serieus het risico op een boete.

En wat gevaarlijk is, zijn twee bumperklevende vrachtwagens met daartussen een andere auto. Een personenauto achter een vrachtwagen (zonder daar weer een vrachtwagen achter) loopt ansich weinig risico, de maximale vertraging van een auto is vele malen hoger dan van een (beladen) vrachtwagen en als je een halve seconde afstand houdt, rem je gemakkelijk harder dan een vrachtwagen. Of het slim is om te doen en of het ontspannend rijden is, laat ik in het midden, mij zal je het in ieder geval nooit zien doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
_/-\o_

jij snapt het teminste ... op veel snelwegen is inhalen als vrachtwagen rond bepaalde tijden ook verboden toch?

ach artikel 5 ........

langleven vrachtwagens die je afsnijden (snelheid 82 km ofzo?) terwijl je er met 130 komt aangeknalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:16

-tom-562

Oliesjeik

Kwestie van anticiperen, heb nog nooit meegemaakt dat ik letterlijk wordt afgesneden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
Dan moet je iets verder als Nijmegen rijden :p richting boxmeer / goch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 16:31

JB

Cédric roelt!

Elke dag de A67 hier! Lang leve de vrachtwagens :')

Nu is ook het inhaalverbod opgeheven, dus veel harder dan 80 - 100 gaat het niet in de spits. Hoop dat ze snel spitsstroken aan gaan leggen daar.
Colonnevorming verminderen

Met de wijzigingen verwacht de minister uiteenlopende verkeersproblemen terug te dringen. Zo hoopt Schultz van Haegen dat zogeheten colonnevorming op de A67 vermindert. Doordat de weg relatief smal is (twee stroken) maar wel veel trucks krijgt te verwerken, ontstaan lange rijen kort op elkaar rijdende vrachtwagens. Die belemmeren het zicht van andere weggebruikers, bemoeilijken in- en uitvoegen en werken kettingbotsingen in de hand.

[ Voor 54% gewijzigd door JB op 03-04-2015 15:02 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Golfbal motief leveri de meeste besparing op, je moet alleen het motief over heel je wagen krijgen (als in je carrosserie :))

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel butsen dus in je heilige koe. Weekje op een golf court laten staan? Komt dan in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Flinke hagelbui kan het in een paar minuten voor elkaar hebben.

Maar goed, de grootste verbeteringen zijn te behalen bij bestuurder/rijgedrag - maar aan dit topic te zien is de bereidheid daar iets mee te doen bijzonder laag.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:39:
[...]

Niet helemaal, inhalen dient vlot te gebeuren, waarbij het overige verkeer niet gehinderd mag worden (er is een kapstokartikel voor die zegt dat je niet moedwillig ander verkeer mag hinderen). Honderden, zo niet kilometers lang naast elkaar blijven rijden met een snelheid van 20 (op een 100km/u weg) tot 50km/u (bij een vmax van 130) onder de vmax valt niet onder vlot inhalen en is gewoon hinderen van sneller verkeer. In Nederland wordt er niet op gehandhaafd (zelfs inhaalverboden worden genegeerd zonder consequenties), maar in Duitsland loopt een vrachtwagenchauffeur serieus het risico op een boete.

En wat gevaarlijk is, zijn twee bumperklevende vrachtwagens met daartussen een andere auto. Een personenauto achter een vrachtwagen (zonder daar weer een vrachtwagen achter) loopt ansich weinig risico, de maximale vertraging van een auto is vele malen hoger dan van een (beladen) vrachtwagen en als je een halve seconde afstand houdt, rem je gemakkelijk harder dan een vrachtwagen. Of het slim is om te doen en of het ontspannend rijden is, laat ik in het midden, mij zal je het in ieder geval nooit zien doen.
wat mij opvalt als vrachtwagenchauffeur is dat veel automobilisten tergend lang doen om een truck in te halen, eenmaal ingehaald zakken ze terug naar de 80 (op hun teller) en zodra ik of een ander chauffeur wil inhalen gaat het gas er weer op van diezelfde automobilist.

of voorbeeld met tunnels. een beladen truck moet men met beleid afremmen. of de trailer duwt de trekker weg. vaak meegemaakt ook dat de automobilist op het vrachtwagenspoor afwaarts in de tunnel even goed op hun rem gaan trappen.
fijn als je met een vrachtwagen achter rijd en zo nagenoeg met 30 a 40 kmh weer omhoog kan klimmen.

nieuwe trucks komen (oostenrijk al verplicht bij elk nieuwe) met lane assist en distance control, CC aan en de wagen houd netjes hetzelfde snelheid aan en afstand als het voerende truck. leuk als er een aso-mobilist er langs je bumper moet rijden om een afrit te pakken. lig je meteen met je neus op het glas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

JeroenH schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:03:

Maar goed, de grootste verbeteringen zijn te behalen bij bestuurder/rijgedrag - maar aan dit topic te zien is de bereidheid daar iets mee te doen bijzonder laag.
Daarom hoop ik dat zelfrijdende auto's maar heel snel worden doorgevoerd ;) Mensen zijn onverbeterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Meh, technische oplossing voor een menselijk probleem. Dat werkt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

deepbass909 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:39:
[...]

Volgens mij heb je ongeveer een seconde aan reaktiesnelheid dus als je een halve seconde afstand houdt zit je al een halve seconde tegen die vrachtwagen te duwen voordat je je rem hebt aangeraakt. :)

En ik zou de remvertraging van een vrachtwagen niet onderschatten hij moet idd flink beladen zijn wil hij serieus langere remweg hebben. Ze gaan uit bij een goede personenauto van een vertraging van 10m/s en bij een volbeladen vrachtwagen van 4 m/s. Ik vraag me af wat het zou zijn bij een (bijna) lege vrachtwagen, aangezien je niet kan zien of tie vol beladen is over het algemeen zou ik uitgaan van een lege vrachtwagen, en dan kon het wel eens heel krap worden. Heb eens zo'n ding met donder en geweld (tegen scharen aan) in de ho-ijzers zien gaan en das toch wel indrukwekkend to say the least, ging overigens wel goed uiteindelijk.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:43:
[...]

nieuwe trucks komen (oostenrijk al verplicht bij elk nieuwe) met lane assist en distance control, CC aan en de wagen houd netjes hetzelfde snelheid aan en afstand als het voerende truck. leuk als er een aso-mobilist er langs je bumper moet rijden om een afrit te pakken. lig je meteen met je neus op het glas....
Tja, dat krijg je als aso-trucker als je niet genoeg ruimte laat om mensen netjes te laten uitvoegen.
Maar als je een vrachtwagen met beleid moet remmen, hoe verhoudt zich dat met een distance control die zonder waarschuwing vol de ho-ijzers uitgooit?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:03:

Daar heb je gelijk in, vrees ik. De boodschap dat iemand zijn of haar gedrag aan zou moeten passen, komt zelden goed aan.

Anyway, ik sta er van te kijken dat de TS zo fel werd benaderd op de eerste pagina's. Dat terwijl ik het een interessant onderwerp vind dat te weinig aandacht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

backupdevice

No Risk , Full Push

JB schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:58:
Elke dag de A67 hier! Lang leve de vrachtwagens :')

Nu is ook het inhaalverbod opgeheven, dus veel harder dan 80 - 100 gaat het niet in de spits. Hoop dat ze snel spitsstroken aan gaan leggen daar.

[...]
Man...vanmorgen vanaf oprit A67 bij Someren tot en met Geldrop achter een vrachtwagen gezeten die een andere aan het inhalen was. Dit is bijna 10KM.....het gaat nergens meer over.

Goed idee dat inhaalverbod opheffen.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 07-04-2015 10:41 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 16:31

JB

Cédric roelt!

backupdevice schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:39:
[...]

Man...vanmorgen vanaf oprit A67 bij Someren tot en met Geldrop achter een vrachtwagen gezeten die een andere aan het inhalen was. Dit is bijna 10KM.....het gaat nergens meer over.

Jup er stond weer file... en waarom, geen idee :? 8)7 Veel te veel verkeer over die 2 baans, mensen laten geen ruimte en anderen hoeken de wagen er gewoon tussen :/ :F

Das pas ecomodding, met 0-50 km/h naar je werk :+

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 07-04-2015 11:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
backupdevice schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:39:
[...]

Heb je over dat stuk toch lekker zuinig kunnen rijden! (Er even van uitgaande dat je niet nijdig achter hem hebt zitten jojo-en) Prima toch! /ontopic

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

backupdevice

No Risk , Full Push

JB schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:06:
[...]

Jup er stond weer file... en waarom, geen idee :? 8)7 Veel te veel verkeer over die 2 baans, mensen laten geen ruimte en anderen hoeken de wagen er gewoon tussen :/ :F

Das pas ecomodding, met 0-50 km/h naar je werk :+
Ergste was dat ik er om 09.15 reed en dat er geen file was. Die vrachtwagen deed er gewoon meer als 10KM over om een andere vrachtwagen in te halen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:09

Nox

Noxiuz

Zolang jullie maar doorrijden, dat slome gedoe veroorzaamt juist files. Files zijn echt funest voor je brandstofverbruik ;)

* Nox stelt zijn turbodieseltje wat rijker af ter compensatie

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 07-04-2015 20:07 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
NoxiuZ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:07:
Zolang jullie maar doorrijden, dat slome gedoe veroorzaamt juist files. Files zijn echt funest voor je brandstofverbruik ;)

* technopeuter stelt zijn turbodieseltje wat rijker af ter compensatie
onzin, ik rij Prius, die houd van files (qua verbruik dan)

Voor de P2 zijn er ook specifieke maatregelen te noemen, bijv. het zgn grillblocking geeft meetbare winst. wel handig als je een temeparuutmeter hebt en het in de zomer wat minder doet ivm temp.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

technopeuter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:41:
[...]

onzin, ik rij Prius, die houd van files (qua verbruik dan)

Voor de P2 zijn er ook specifieke maatregelen te noemen, bijv. het zgn grillblocking geeft meetbare winst. wel handig als je een temeparuutmeter hebt en het in de zomer wat minder doet ivm temp.
Je gaat toch niet menen dat je liever in de file staat hé? :/

De rest van de auto's afgezonderd van jouw ecomobiel verstookt in een file gewoon een veelvoud van wat jij bespaart, dus als je het voor het milieu doet heeft het nul zin.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
NoxiuZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:04:
[...]

Je gaat toch niet menen dat je liever in de file staat hé? :/

De rest van de auto's afgezonderd van jouw ecomobiel verstookt in een file gewoon een veelvoud van wat jij bespaart, dus als je het voor het milieu doet heeft het nul zin.
haha! nee natuurlijk niet maar het maakt Priusverbruik alleen maar beter omdat deze dan de eerste 3 km electrisch rijd.

Als we allemaal gaan denken dat wat we doen geen zin heeft dan moeten we allemaal stoppen1

[het klopt namelijk, een beetje vrachtschip verstookt 100.000 ton ruwe olie/dag dus 60 vrachtschepen hebben dezelfde uitstoot als alle auto;s van de wereld! en er zijn meer dan 60 schepen... maar de auto staat wat dichterbij en is daarom een dankbaar object]
[ik rij P2 vanwege de belachelijk lage rijkosten en comfort]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

technopeuter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:09:
[...]

haha! nee natuurlijk niet maar het maakt Priusverbruik alleen maar beter omdat deze dan de eerste 3 km electrisch rijd.

Als we allemaal gaan denken dat wat we doen geen zin heeft dan moeten we allemaal stoppen1

[het klopt namelijk, een beetje vrachtschip verstookt 100.000 ton ruwe olie/dag dus 60 vrachtschepen hebben dezelfde uitstoot als alle auto;s van de wereld! en er zijn meer dan 60 schepen... maar de auto staat wat dichterbij en is daarom een dankbaar object]
[ik rij P2 vanwege de belachelijk lage rijkosten en comfort]
Rijdt die op de snelweg ook nog half elektrisch? Want de 90pk van dat motortje alleen lijkt me bizar oncomfortabel.

Overigens durf ik te wedden dat dat ding mrt mijn rijstijl onzuing gaat worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
[...]

het klopt namelijk, een beetje vrachtschip verstookt 100.000 ton ruwe olie/dag dus 60 vrachtschepen hebben dezelfde uitstoot als alle auto;s van de wereld!
Hier moet een orde-fout zitten. De grootste schepen ter wereld zijn VLCC's met een waterverplaatsing van pakweg 400.000 ton. De grootste containerschepen zitten in de orde van 200.000 ton.

Met "jouw" verbruik van 100.000 ton stookolie per dag zou je een tanker volledig met z'n eigen brandstof moeten vullen en nog maar 4 dagen kunnen varen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Maersk triple-E's (dat zijn moderne bootjes) hebben een specifiek brandstofverbruik 168 gram/kWh en een geïnstalleerd vermogen van 64 MW. Dat is dus een uurverbruik van dik 10 ton en een dagverbruik van 258 ton. Een orde 1000 verkeerd dus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Was ook mijn hunch. 100.000 kilo / dag, factor 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
klopt ik vergis me een factortje 1000, fijn dat jullie het zien!
NoxiuZ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:22:
[...]

Rijdt die op de snelweg ook nog half elektrisch? Want de 90pk van dat motortje alleen lijkt me bizar oncomfortabel.

Overigens durf ik te wedden dat dat ding mrt mijn rijstijl onzuing gaat worden :p
oei wat een vragen, een Prius is geen gewone otto-motor, de kleptiming is anders en dus veel zuiniger. dat komt omdat de motor minder koppel hoeft te leveren door de assistentie van electromotoren.
tot 50km/h kun je all-electric

Nu reed ikzelf akelig digitaal (gas-in/uit) en kwam ik op 6.2l/100km en dat is nog steeds heel zuinig, je hebt dan ook best een opstijggevoel in de P2, helaas klinkt de motor dan alsof je aan het stofzuigen bent :(
nu ik wat meer bitdiepte heb aangebracht rij ik 5.2 op 100km

[ Voor 4% gewijzigd door technopeuter op 10-04-2015 16:30 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
een beetje vrachtschip verstookt 100.000 ton ruwe olie/dag dus 60 vrachtschepen hebben dezelfde uitstoot als alle auto;s van de wereld!
Dat dat niet klopt staat hierboven al ;)
Wat wel klopt: een beetje zeeschip stoot net zo veel zwavel uit als het gehele Nederlandse wegverkeer bij elkaar. Buiten de territoriale wateren natuurlijk :)
Pagina: 1 2 3 Laatste