deepbass909 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 16:27:
Ik zie hier een aantal complete onzin of totaal onpractische zaken voorbij komen... Tuurlijk is een productieauto niet super gestroomlijnt. Er zijn meer zaken die de vorm bepalen. Zo wil je een bepaalde druk op de auto houden voor de wegligging. Er zijn een aantal gestroomlijnde auto's geweest die nota bene teruggeroepen werden, omdat ze boven de 150km/u gevaarlijk onstabiel werden (Audi TT eerste generatie, bij lagere snelheden dus ook al, maar minder gevaarlijk). Daarnaast moet je wielen kwijt kunnen, voldoende kleine draaicircel kunnen halen, een bruikbare kofferbak en voldoende ruimte achterin hebben.
Klopt, maar dit zijn tweakers, die doen de meest onpraktische of oneconomische zaken puur omdat ze tot het best mogelijke begrip van zaken willen komen. Maar de zaken die een auto vormgeven zijn niet aerodynamisch, ook niet wegligging. De meeste auto's zijn vrij indifferent wat betreft gronddruk - over het algemeen creëeren ze geen onderdruk onder de auto om hem beter op de grond te drukken, dus je argument over stabiliteit van de audi tt klopt niet, die lag aan de dynamische stabiliteit [daar is een hele tak van de wiskunde aan gewijd] als combinatie van het n-de-ordesysteem dat wordt gecreëerd tussen auto en omgeving. Een grote factor hierin was de vering.
Je hebt voor de volle 100% gelijk dat een goede staartpunt op een auto de achterbank en kofferbak tot de meest onhandige vorm ooit laten verdoen. Tsja, in dit geval gaan aerodynamica en persoonlijk vervoer niet samen. Maar dat is een inherent probleem met auto's - het zijn zeer slechte uitgangspunten als efficient vervoersmiddel. Anders gezegd: De auto is inherent zeer inefficient.
En het is niet gezegt dat een rechte achterkant per definitie slecht is.
Jep, jawel.
Lucht laat zich sturen en achter een auto komen meerdere luchtstromen bij elkaar. Een goed ontworpen achterbumper kan voor gestuurder vortices zorgen, die de weerstand verminderen, en eventueel zelfs voor een stuwend effect kunnen zorgen.
Nope, nee. Dat gaat tegen de regels in van behoud van energie: je stopt vorticiteit in de lucht dus je verliest energie aan de lucht. Dat er in tegengestelde richting lucht langs de auto stroomt helpt marginaal met de profielweerstand maar dit wordt volledig en gruwelijk ernstig tenietgedaan door de loslating die dit induceert. Het is dus zeer, zeer, zeer, zeer, moet ik doorgaan, zeer slecht.
Het is een kwestie van de juiste krommingen en randjes plaatsen. Het zelfde geldt voor een spiegel. Mijn M3 spiegels hebben hun vorm niet aan een leuk uiterlijk te danken. Ze komen direct uit de race-wereld, waar elk beetje aerodynamische winst meetelt. Hetzelfde geldt voor de vorm van de voorbumper en side-skirts.
reinste onzin. Het is uiterlijk puur voor de marketing, om er leuk uit te zien. Race-auto's zijn ook niet bijzonder efficient. Hoeven ze niet te zijn. Luchtweerstand is niet de beperkende factor want je kunt, als je wilt, prima 2000 pk uit de toegestane grootte motorblok trekken. Grip is de beperkende factor, en daarom wordt er een GIGANTISCHE geinduceerde weerstand gecreëerd (verlies, verlies, verlies) om een downforce van jewelste te maken die de banden tegen de grond drukken, wat ook nog eens extra rolweerstand oplevert. Ik zie niet in hoe je kunt beweren dat race-auto's efficienter kunnen zijn hier.
De Veyron heeft trouwens een heel goede stroomlijn. De rechte achterkant is aerodynamisch gezien bijvoorbeeld niet recht. Het is een open gril waar alle opzogen lucht weer door naar buiten komt en daar dus de ruimte opvult.
Nee, een
relatief goede stroomlijn. De veyron heeft echter weer een aerodynamiek die niet is gericht op een klein zog maar op een extra downforce bij enige snelheid. Verder is die grille nodig omdat van de benzine die je erin propt 80% weer eruit komt als warmte. Ook niet je beste efficientie-argument.
Daarnaast staan productie auto's wel degelijk in de windtunnel om hun aerodynamische prestaties te kunnen meten. Slechte aerodynamica heeft namelijk nog een ander effect. Het veroorzaakt windruis, veel windruis. En dat is iets wat een autofabrikant juist zo veel mogelijk wil voorkomen.
Nee. Het is alleen voor de leuke plaatjes. Waarom een gigantisch dure windtunnel inhuren als je je prototype gewoon naar buiten kunt rollen om te testen?
Je auto dicht maken klinkt leuk, maar koeling??? Je praat over een apparaat met 20 tot 30 % efficiëntie. Dat is dus 70 tot 80 % warmte generatie, wat allemaal weg moet. Ja, koeling verstoort een stroomlijn, maar het is gewoon simpelweg nodig.
Wat betreft dat een lagere verbruik haalbaar is. Op RTL7 loopt nu een programma (prautotype) waarin de ontwikkeling wordt gevolgt voor een extreem zuinige auto. Als de berekeningen kloppen, komen ze op 1:100. Ja dat is extreem zuinig. Is er meer haalbaar? Misschien wel. Is dat economisch haalbaar? Denk het niet.
Jahoor, makkelijk. Geen enkel probleem. Maar er is geen design driver voor, dus het wordt niet gedaan. Vanuit technisch oogpunt is het echt geen probleem.
Wie gaat een auto kopen van 350 kg die simpelweg verkruimelt als hij wordt gesandwiched in een botsing? Het blijft gewoon waar dat auto's niet zwaar hoeven te zijn om veilig te zijn, maar wel om een botsing met iets veel zwaarders te kunnen overleven. Zijkantveiligheid is ook een probleem bij lichte (Al-Mg en dergelijke) aluminiumchassis.
Kan ik mijn auto (BMW 316i uit 1995) zuiniger maken? Spiegels, zie boven, die zijn al speciaal in een windtunnel ontwikkeld, en die ga ik er echt niet afhalen, want ik wil graag zien wat er achter mij gebeurd. Andere banden? Mijn zomer banden zijn 225 (breed dus), m'n winterbanden 195 (standaard maat). Er is 0,0 verschil in verbruik. Bodemplaat glad maken, kan helpen, afhankelijke van hoe de lucht onder de auto beweegt en welk aandeel het heeft in het geheel. Wielkuipen dicht maken? Zal te weinig invloed hebben en beïnvloed de remkoeling teveel. Radio uit? Wauw, wel maximaal 45Watt minder verbruik... Lampen uit? Maximaal 150 Watt winst. Dat zijn echt cijfers die pas bij extreem zuinig rijden invloed gaan hebben (regen en wind hebben meer invloed).
Vroeg schakelen en in lage toeren rijden... Doe maar niet in mijn auto. Zijn verbruik gaat gegarandeerd omhoog, slijtage aan de motor en koppeling nemen alleen maar toe, en de verbranding wordt inefficiënter.
Mijn auto zuiniger maken zie ik niet gebeuren, nieuwe auto's wel. En die worden ook zuiniger, alleen wordt dat weer teniet gedaan door alle extra electronica aan boord...
En zoals veel mensen: zonder motivatie heeft het ook gewoon geen zin om je hierin te storten. Als je de technische achtergrond niet hebt of de toepassing niet ziet zitten is het een doodlopende straat. Niemand is geinteresseerd in ecomodden, en van degenen die er wel in geinteresseerd zijn weet maar een klein deel de bullshit van werkelijkheid te onderscheiden. En daarvan is werkelijk niemand in staat om op enige professionele wijze deze puur hypothetische dingen uit te werken. Want kom op, de plaatjes van eerder in deze thread zijn niet om aan te zien. Wat een brakke afwerkkwaliteit.