De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.680 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03
Schinnen-groen schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:49:
Facts & Statistics
•Approximately 5 to 10 percent of American homes have water leaks that drip away 90 gallons a day or more! Many of these leaks reside in old fixtures such as leaky toilets and faucets. In fact, water lost by these leaky residences could be reduced by more than 30,000 gallons if new, efficient fixtures were installed. If the 5 percent of American homes that leak the most corrected those leaks—it could save more than 177 billion gallons of water annually!
•Using WaterSense labeled faucets or faucet accessories could reduce a household's faucet water use by more than 500 gallons annually—that's enough water to do 14 loads of laundry.
•WaterSense labeled faucets and faucet accessories can reduce excessive flow volumes by more than 30 percent without sacrificing performance.
•If one in every 10 homes in the United States were to install WaterSense labeled faucets or faucet accessories in their bathrooms, it could save 6 billion gallons of water, and more than $50 million in the energy costs to supply, heat, and treat that water.
•If all inefficient toilets in U.S. homes were converted to WaterSense labeled models, we could save more than 640 billion gallons of water per year—the equivalent to 15 days of flow over Niagara Falls.
•If homeowners with irrigation systems use WaterSense irrigation partners to perform regular maintenance, they could reduce irrigation water by 15 percent or about 9,000 gallons annually—or the amount of water that would flow from a garden hose nonstop for nearly a whole day.

1 Gallon = 3,785 liter 8)
Weet niet hoe die Amerikanen het hebben, maar Canadezen hebben 2 wateraansluitingen. De een is bijna vergelijkbaar met het water waar wij onze WC's mee doorspoelen, de ander is niet drinkbaar, wordt bacterievrij gehouden met een flinke hoeveelheid chloor.
Met dat chloorwater kan je douchen, je auto schoonmaken, je WC doortrekken, etc, dat water kost veel minder en zal ongetwijfeld ook veel minder energie vreten om te zuiveren. Bijkomend voordeel is dat je WC minder vaak chloor nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Nou, de jaarafrekening van mijn eerste zonnepanelenjaar is binnen. Over de teruglevering wordt geen woord gerept. Sterker nog, ik krijg er zelfs een preek bij:

Bij de oorspronkelijke berekening van uw maandtermijn is er uitgegaan van een te laag
verbruik. Om deze reden heeft Greenchoice uw maandtermijn verhoogd.

Niets van waar, ik moet zelfs geld terug hebben. Wel direct je voorschot verhogen met 30 euro en een naheffing van 300 euro.

Heel erg slecht dit! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mr-Leo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:02:
Nou, de jaarafrekening van mijn eerste zonnepanelenjaar is binnen. Over de teruglevering wordt geen woord gerept. Sterker nog, ik krijg er zelfs een preek bij:

Bij de oorspronkelijke berekening van uw maandtermijn is er uitgegaan van een te laag
verbruik. Om deze reden heeft Greenchoice uw maandtermijn verhoogd.

Niets van waar, ik moet zelfs geld terug hebben. Wel direct je voorschot verhogen met 30 euro en een naheffing van 300 euro.

Heel erg slecht dit! :X
Je hebt zeker een slimme meter .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Nee, een domme digitale met teruglevertelwerk. Maar ook met een ferraris had ik een probleem gehad omdat de beginstand dan hoger was geweest dan de eindstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mr-Leo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:12:
Nee, een domme digitale met teruglevertelwerk. Maar ook met een ferraris had ik een probleem gehad omdat de beginstand dan hoger was geweest dan de eindstand ;)
Dat bedoelde ik ... ik heb een ferraris en mijn (dag) beginstand was inderdaad hoger als de (dag)eind stand.
Was geen probleem (ook GC) ze rekenden het negatieve bedrag uit en verrekende het met bedrag van de positieve nacht stand (optimale saldering, top!). Uiteindelijk was de rekening euro 8.50 en kreeg ik een flink bedrag terug van de reeds betaalde voorschoten.
Wel werd daarna het voorschot verhoogd ..... mailtje gestuurd dat die verlaagd moest worden, geen probleem.

Het probleem bij GC (en bij alle andere leveranciers) dat hun automatisering nog geen directe koppeling kan maken tussen de verbruik en terug lever tellers. Dit heeft slechts een heel klein deel van hun klanten en heeft derhalve een lage prioriteit.

Als groen leverancier zouden ze dit soort zaken juist wel goed voor elkaar moeten hebben!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik denk dat het een bewuste keuze is om teruglevering later pas te verwerken zodat ze langer op je geld kunnen zitten. Het gaat financieel namelijk ook helemaal niet zo goed met GC. Als het zo zou zijn dat hun automatisering het niet in één keer kan verwerken kunnen ze ook prima twee jaarafrekeningen afzonderlijk maar wel tegelijk versturen.

Ze hadden sowieso op z'n minst melding kunnen maken dat de verrekening van teruggeleverde stroom later komt in plaats van miepen over een te hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mr-Leo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:43:
Ik denk dat het een bewuste keuze is om teruglevering later pas te verwerken zodat ze langer op je geld kunnen zitten. Het gaat financieel namelijk ook helemaal niet zo goed met GC. Als het zo zou zijn dat hun automatisering het niet in één keer kan verwerken kunnen ze ook prima twee jaarafrekeningen afzonderlijk maar wel tegelijk versturen.

Ze hadden sowieso op z'n minst melding kunnen maken dat de verrekening van teruggeleverde stroom later komt in plaats van miepen over een te hoog verbruik.
Als ze meer geld willen over houden kunnen ze beter de kWh salderen en niet de euro's !

Ik weet niet of het goed of slecht gaat met GC daar waag ik mij niet aan. (volgens mij is Eneco groot aandeel houder dus dat zal wel goed gaan)

Het "even wat vermelden" en ook nog "in plaats van" op een geautomatiseerd verwerkte rekening is niet simpel. je krijgt gewoon een rekening die volledig standaard is en dus de vermelding (voor deze rekening terecht) dat de voorschotten te laag waren en ze nu dus verhogen.
Zolang ze de automatische verwerking van terug lever standen op de rekening nog niet rond hebben zal er niets veranderen, dat is weggegooid geld en tijd.

Je moet een systeem als deze zien als een zeer ingewikkeld systeem met zeer veel variabelen. Tevens zijn er 400.000? klanten waarbij er mogelijkerwijs wel 1000 of meer verschillende vormen van rekeningen zijn. Voordat een verandering wordt doorgevoerd moeten ze wel erg zeker zijn dat het goed werkt, anders moeten ze (vaak handmatig!) allemaal correcties gaan doen voor heeeeeel veel rekeningen. Dit soort aanpassingen gaan dus traag, voorzichtigheid is geboden.
Het zou toch vervelend zijn als een klant waarvan de partner dat jaar is overleden een rekening krijgt waar op staat: "Gefeliciteerd, uw verbruik is veel lager als vorig jaar, we zijn blij met uw aandacht voor het bezuinigen op uw energie verbruik." :(
(nee ik werk er niet maar ben een software engineer die er ook steeds weer tegen aan loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Dan nog kun je heel eenvoudig nadat er automatisch een jaarnota is gegenereerd, een automatische check doen of de klant ook terugleverd en zo ja een tweede mailtje sturen met daarin een generieke melding dat het verwerken van de teruglevering apart gaat.

Overigens heb ik inmiddels bericht terug dat vanaf volgend jaar de verbruik en teruglevering op één factuur gaat. (tip: stel je vraag direct via twitter aan webcare. dan heb je binnen een uur een reactie ipv een dag via mail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mr-Leo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:13:
eenvoudig [..] automatische check [...] mailtje sturen
Elke feature begint ongebouwd met -100 punten en initiatief van een programmeur tot automatische klantcommunicatie wordt doorgaans (met reden ;)) niet op prijs gesteld.
Of iets kan is niet zo interessant: het antwoord van een techneut is standaard ja. Of het het waard is, wel (en een techneut kan dat niet alleen beoordelen).
Er wordt blijkbaar (al jaren?) aan een nieuwe manier van factureren gewerkt, wat de afweging om extra in het bestaande systeem te investeren extra makkelijk maakt: dat doe je niet.
Daar komt bij: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity" :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mr-Leo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:43:
... Het gaat financieel namelijk ook helemaal niet zo goed met GC...
Greenchoice heeft gereageerd op de negatieve berichten in de media (bron).
Onze reactie op berichten in media: Greenchoice is gezond en groeiend duurzaam bedrijf
Wellicht heeft u vragen naar aanleiding van berichten die in de media verschijnen vanwege juridische conflicten rondom oud-directieleden van Greenchoice. Wij geven u graag een toelichting.

Tussen oud-directieleden en enkele partijen die aan Greenchoice zijn verbonden bestaan fundamentele verschillen van inzicht en mening over een aantal zakelijke onderwerpen. In de juridische afwikkeling wordt nu de indruk gewekt dat het niet goed zou gaan met Greenchoice. Dat beeld doet geen recht aan de gezonde groeiende duurzame organisatie die Greenchoice vandaag de dag is.

Het gaat namelijk erg goed met Greenchoice als energieleverancier en wij vinden het van belang dat iedereen dat weet. Onze financiële situatie is uitstekend en ons klantenbestand groeit. Wij leveren intussen duurzame stroom en gas aan 362.000 afnemers, groot en klein. Grootschalige lokale duurzame energieproductie is mede dankzij Greenchoice mogelijk. We werken samen met krachtige partners die net als wij geloven in een duurzame wereld waar alle energie wordt opgewekt uit duurzame bronnen. We zijn trots op het vertrouwen dat wij al tien jaar lang verdienen en krijgen van deze klanten en partners.

De recente publiciteit wordt gevoed door conflicten op aandeelhoudersniveau die geen raakvlak hebben met de dagelijkse praktijk. De desbetreffende oud-directieleden zijn in 2012 geschorst. Zij hebben geen rol in de gang van zaken binnen onze organisatie. Feit is dat wij met 175 medewerkers ons elke dag weer met deskundigheid en enthousiasme inzetten voor datgene waar we goed in zijn: werken aan een duurzamere wereld.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben, stelt u die dan gerust via
jurjen.algra@greenchoice.nl

Medewerkers en directie van Greenchoice
Rotterdam, 16 oktober 2013

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

GC is dus aardig gegroeid, qua klantenbestand.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Oorspronkelijk zou het nieuwe billing systeem in augustus moeten gaan draaien. Blijkbaar een paar maandjes vertraging opgelopen.

Ik zie de complexiteit niet. Je hebt een klantnummer, je hebt verbruiksgegevens en je hebt opwekgegevens. O ja, je hebt ook een computer die heel goed kan optellen en aftrekken.

Is echt geen rocket-science.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
hansdegit schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:46:
Oorspronkelijk zou het nieuwe billing systeem in augustus moeten gaan draaien. Blijkbaar een paar maandjes vertraging opgelopen.

Ik zie de complexiteit niet. Je hebt een klantnummer, je hebt verbruiksgegevens en je hebt opwekgegevens. O ja, je hebt ook een computer die heel goed kan optellen en aftrekken.

Je vergeet dat er negatieve meterstanden uit kunnen komen, daar kunnen ze absoluut niet aan wennen, vandaar de introductie van de "slimme" meter 4 telwerken zodat ze alleen nog in aanraking komen met positieve oplopende standen. :+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Domba schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:58:
[...]

Je vergeet dat er negatieve meterstanden uit kunnen komen, daar kunnen ze absoluut niet aan wennen, vandaar de introductie van de "slimme" meter 4 telwerken zodat ze alleen nog in aanraking komen met positieve oplopende standen. :+
Plus dat ze van de zomer iets hebben gedaan met de meters zodat mijn levermeterstand de teruglevermeterstand was geworden. Ik had in ene 34.000kwh in 1 jaar teruggeleverd. Hoera!

Enfin, ik toch maar gereageerd dat dit niet klopt, is het gecorrigeerd naar beginstand 245, terwijl dit 0 moest zijn. Kreeg ik een teruglevernota die niet klopte. Aantal pogingen ten spijt lukte het via twitter wel om een nieuwe rekening vanaf tellerstand 0 te krijgen en pardoes ook mijn 300€ zonne-euro's.

Goed, niet geweldig, maar, laten we ze het voordeel van de twijfel geven. Zolang je voorschot niet veel te hoog is, is er weinig aan de hand. Ooit krijgen ze het wel voor elkaar om levering en teruglevering in 1 systeem te krijgen zodat je maandbedrag gecorrigeerd kan worden voor teruglevering, tot die tijd moet je het gewoon zelf even doen (lukte via de site prima, heb gewoon het stukje gas ook lager gezet zodat het totaal bedrag klopte met wat ik wilde).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:08:
[...]
<knip>
Enfin, ik toch maar gereageerd dat dit niet klopt, is het gecorrigeerd naar beginstand 245, terwijl dit 0 moest zijn. Kreeg ik een teruglevernota die niet klopte. Aantal pogingen ten spijt lukte het via twitter wel om een nieuwe rekening vanaf tellerstand 0 te krijgen en pardoes ook mijn 300€ zonne-euro's.
<knip>
Nog het argument gehad, "dat verschil is gering en dat loopt U in de loop van het jaar wel in"?

Een argument welke bij mij geen stand houdt, vanwege dat ik affakel en precies kan regelen dat ik nog net nettoverbruiker blijf op de opnamedag. .

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Domba schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:37:
[...]

Nog het argument gehad, "dat verschil is gering en dat loopt U in de loop van het jaar wel in"?

Een argument welke bij mij geen stand houdt, vanwege dat ik affakel en precies kan regelen dat ik nog net nettoverbruiker blijf op de opnamedag. .
Dat was vorig jaar met gas, toen was er ook iets mis gegaan en heb ik te weinig gas betaald, kreeg toen 700 terug waarvan ik over het hele jaar weer 350 van moest bijbetalen in maandtermijnen. Argument werd niet gebruikt, maar had ik ook geen boodschap aan gehad. Maandbedrag is nu 110,-, erg prettig :)

Mensen die een CV ouder dan 10 jaar hebben en een nieuwe krijgen vallen ook vaak meer dan 30,- per maand terug in lasten voor gas. Scheelde bij ex-buurtjes gewoon van 2800m3 naar 1500m3 voor een hoekwoning uit 94'. Vind ik alsnog veel, maar het is er altijd lekker warm. Nieuwe CV verdient zich snel terug zo.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:02:
Iedereen al iets overgeboekt op 555?

Of is dit niet duurzaam...
NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:14:
@schinnen-groen: nope niets over geboekt.
NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:03:
[...]
dan ga je je schuldgevoel toch afkopen en doneer je... niets moet.
NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:31:
[...]
Heb een goed leven. :) doneren is gewoon je handen wit wassen in 'onschuld'. Commit to a goal and stick to it! Heb dit vorig jaar gedaan en afgelopen september ultieme inspanning geleverd (en totaal 1,2 miljoen euro bijeengefietst met 350 andere mountainbikers). Probleem is dat we lekker door gaan met consumeren, op (te) grote voet blijven leven, en dus oorzaak van klimaatveranderingen zijn die o.a. nu de Filipijnen treft.
What's next? Weet ik niet, die wijsheid heb ik (gelukkig) niet. Maar dat gezever van tv-acties etc. wordt ik beu, zeker als er genoeg graai-volk rondom aanschuift (BN-ers...)
Goh, ik wist niet dat doneren je handen wit wassen was in 'onschuld'. Heb ik dat gedaan door te doneren voor jouw actie, NielsTn? Hoe lang zijn wij hier met z'n allen op dit forum actief bezig met duurzaamheid en hoe lang is klimaatverandering aan de gang? Hebben wij dan nu het recht om onze handen er vanaf te trekken en de mensen in 'de Westerse wereld' die nog niet over zijn gegaan op duurzame energie te veroordelen en onze handen er vanaf te trekken? Zoals je aangeeft is de hevigheid van de tyfoon Haiyan zeer waarschijnlijk een gevolg van klimaatverandering waar wij vooral aan bijgedragen hebben in tegenstelling tot de Filipijnen zelf.

Los van het feit of dit door klimaatverandering is veroorzaakt en of wij daar wel of niet verantwoordelijk voor zijn, begrijp ik deze denkwijze niet. Vrijwel de gehele familie van mijn schoonzus woont in Tacloban. Blijkbaar is het voor sommige mensen niet belangrijk dat deze mensen niets meer hebben: geen eten, geen medische hulp, geen huis, geen overige bezittingen en geen mogelijkheden om een inkomen te vergaren om deze zaken te kunnen bemachtigen. Zij hebben geen hulp nodig? Want er zijn bekende Nederlanders betrokken bij de inzamelingsactie...

Ben je bang dat het geld in 'verkeerde handen' terecht komt? Stuur me een DM, zodat ik ervoor kan zorgen dat je geld rechtstreeks bij de slachtoffers van de tyfoon terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat lijkt een krachtig statement, maar liefdadigheid in nederland word helaas misdadig gemanaged,
net zoals banken en energie, ik heb dat meermalen aan de hand gehad, reuma fonds etc.
zelfs het inleveren van geld uit een collectebus word al afgeroomd, wist je dat ? (door de bank)
vergoeding voor het tellen en inwisselen.
ik waardeer je statement uit een goed hart, maar tegen de verkeerde persoon.
richt je pijlen op het juiste doel, dan is het altijd een goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:49:
dat lijkt een krachtig statement, maar liefdadigheid in nederland word helaas misdadig gemanaged,
net zoals banken en energie, ik heb dat meermalen aan de hand gehad, reuma fonds etc.
zelfs het inleveren van geld uit een collectebus word al afgeroomd, wist je dat ? (door de bank)
vergoeding voor het tellen en inwisselen.
ik waardeer je statement uit een goed hart, maar tegen de verkeerde persoon.
richt je pijlen op het juiste doel, dan is het altijd een goed doel.
Dus omdat er wellicht een deel afgeroomd wordt van de opbrengst van een hulporganistaie geven we helemaal niets? Denken we er hetzelfde over als ons hetzelfde overkomt? Wie worden er het slachtoffer van het mismanagement: de donateurs of de slachtoffers waar geen geld voor gedoneerd wordt? Nogmaals: als dit het argument is om niets te geven, stuur me dan een DM, dan kan ik ervoor zorgen dat het geld rechtstreeks naar slachtoffers van de tyfoon overgemaakt wordt zonder dat er een cent afgeroomd wordt door een hulporganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb teveel meegemaakt op dit vlak en wil niet in discussie treden,
ik wil wel aangeven dat ik vrijwel helemaal ben gestopt met goede doelen, dat is zeer ernstig, maar niet mijn fout.
ik kan als coordinator bij het reumafonds niet voorkomen dat er hele collectebussen door de bank worden achterghouden, " kosten" ....collectanten stoppen er dan mee, ik word aangesproken....
het foute gedrag word zwijgend geaccepteerd.
nederland is ontzettend onduurzaam ziek in een hele grote breedte.

voor mij is een kind in syrie even belangrijk als een kind in de filipijnen, maar ook in nederland met nood.
het moet verboden worden dat graaien en afromen, belangeloos meewerken moet plicht zijn, naar engels model.
ik sta klaar om in een gezonde context mijn vrijwillige werk zo weer op te pakken, maar het is niet gezond.
ik deel de mening van niels, het appeleren aan schuldgevoel met een duistere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:46:

Het lijkt simpel, maar dat is "Rocket Science" ook (ik kan het weten...) pas op het moment dat het om 362.000 rekeningen gaat wordt het lastig, je moet heeeel zeker weten dat het goed gaat, no margin voor error. Niet even van oeps, 50.000 verkeerde rekeningen verstuurd even een extra comma dan zal het wel weer goed gaan...... o toch nog niet nog maar eens proberen ..... En als je pech hebt is het systeem ooit begonnen voor 1000 rekeningen met software gebouwd door een stagiaire die nooit heeft door geleerd. En die vorig jaar ziek is geworden ....... zonder documentatie na te laten ..... brrr.

De complexiteit van het geheel ligt wel wat hoger als alleen "klantnummer, verbruiksgegevens Opwekgegevens." maar dat begrijp je wel als je er over na gaat denken, kijk maar eens goed naar je eigen rekening wat een veelheid aan verschillende gegevens er op staan. En die computer doet exact wat je hem verteld, niets slims, hij kan niet denken, dat doet de programmeur, en dus maakt hij fouten, net als de programmeur......

Anyway, mijn vrouw heeft 15-november haar flat opgezegd, en de meterstanden die avond online door gegeven aan GreenChoice en tevens het contract opgezegd. Vandaag de afrekening in de bus met de afrekening welke op 19-nov was gemaakt en met de vermelding dat het teveel betaalde in voorschotten op 10-dec zal worden betaald. *O*
Zo kan het ook ! Moet ik even vermelden, blijkbaar hebben ze geleerd van hun fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Nu online
Even iets anders--

Ik zat net weer eens te kijken voor het jaarlijkse energieleverancier-overstap-circus, maar het viel me op dat er nu veel minder met welkomstpremies wordt gestunt. Tenminste op Gaslicht en Prizewize leek het behoorlijk afgenomen. Op zich vind ik dat een prima ontwikkeling, wat dat rare korting-shoppen is ook niet alles, maar ik heb ook gemerkt dat de prijzen over de hele linie toch hoger lijken te liggen dit jaar. Met andere woorden, de tarieven zijn niet gezakt, maar de kortingen zijn wel verdwenen.

Iemand andere/vergelijkbare ervaringen? Misschien nog even wachten op nieuwe tarieven in Januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vanavond 19:50u Labyrint op Nederland 2:
CO2, ofwel kooldioxide, we willen er niet teveel van uitstoten. Maar de auto aan de kant laten staan, daartoe zijn we ook niet bereid. Wat als we die CO2 nu eens omzetten in brandstof? Dat kan en nog rendabel ook! Er lijkt nu een veelbelovende techniek te zijn om het overschot aan elektriciteit uit duurzame bronnen op te slaan door CO2 te recyclen.
http://www.wetenschap24.n...tv/2013/november/CO2.html

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 24-11-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ons fossiele Minister van Economie is weer lekker bezig:

Kamp: energiebelasting in rekening brengen bij afnemer lokale energie

Het om zeep helpen van duurzame opwek lijkt wel een sport geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door flippo765 op 24-11-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, accijnsvrijstelling kerosine, rode diesel voor boeren afgeschaft, uitstoot vrijstelling kolencentrales, lokale energie belast....
d`r zitten me daar toch een gekken in die kamers bij ez, ik kan er met mijn verstand niet bij,
en het tapijt zal nu wel versleten zijn door de lobby.
vol gas achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Terpen Tijn schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:12:
Even iets anders--

Ik zat net weer eens te kijken voor het jaarlijkse energieleverancier-overstap-circus, maar het viel me op dat er nu veel minder met welkomstpremies wordt gestunt. Tenminste op Gaslicht en Prizewize leek het behoorlijk afgenomen. Op zich vind ik dat een prima ontwikkeling, wat dat rare korting-shoppen is ook niet alles, maar ik heb ook gemerkt dat de prijzen over de hele linie toch hoger lijken te liggen dit jaar. Met andere woorden, de tarieven zijn niet gezakt, maar de kortingen zijn wel verdwenen.

Iemand andere/vergelijkbare ervaringen? Misschien nog even wachten op nieuwe tarieven in Januari?
Ik weet niet bij wie je nu zit maar wat je ook kan doen is je huidige energieboer bellen en kijken of ze een speciaal aktietarief hebben. Met dank aan Eric-pvt heb ik Greenchoice mei dit jaar opgebeld en heb ik een speciaal aktietarief gekregen ( 20,28cent/kWh en 54,27cent/m3 ). Vooral de gasprijs is erg laag ( scheelt ruim 10 cent met de lokale regioleverancier ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben op zoek naar een waterbesparende douchekop. Ik heb er nu een paar geprobeerd maar die bevallen allemaal niet ( veel te smalle waterbundel ).

Ik ben op zoek naar een besparende douchekop met een lekker brede straal, iemand hier een suggestie voor een goede?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de gamma, eigen merk, 1 stand, groot formaat,
ben de naam vergeten, top ding. minder dan 20 euro.
had er eentje gekocht, en heb er meteen nog eentje gekocht.
door veel lucht in de straal verondersteld de douchekop een grote straal, maar dat is het niet.
heb de kleinste ring in de aansluiting, en nog is het heel comfortabel.
<schouder tot schouder brede straal>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 09:36:
[...]
Ik weet niet bij wie je nu zit maar wat je ook kan doen is je huidige energieboer bellen en kijken of ze een speciaal aktietarief hebben. Met dank aan Eric-pvt heb ik Greenchoice mei dit jaar opgebeld en heb ik een speciaal aktietarief gekregen ( 20,28cent/kWh en 54,27cent/m3 ). Vooral de gasprijs is erg laag ( scheelt ruim 10 cent met de lokale regioleverancier ).
Uhhh hoe heb je dat gedaan ?? wat heb je ze verteld ? Dat wil ik ook wel ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:00:
[...]

Het lijkt simpel, maar dat is "Rocket Science" ook (ik kan het weten...) pas op het moment dat het om 362.000 rekeningen gaat wordt het lastig, je moet heeeel zeker weten dat het goed gaat, no margin voor error. Niet even van oeps, 50.000 verkeerde rekeningen verstuurd even een extra comma dan zal het wel weer goed gaan...... o toch nog niet nog maar eens proberen ..... En als je pech hebt is het systeem ooit begonnen voor 1000 rekeningen met software gebouwd door een stagiaire die nooit heeft door geleerd. En die vorig jaar ziek is geworden ....... zonder documentatie na te laten ..... brrr.

De complexiteit van het geheel ligt wel wat hoger als alleen "klantnummer, verbruiksgegevens Opwekgegevens." maar dat begrijp je wel als je er over na gaat denken, kijk maar eens goed naar je eigen rekening wat een veelheid aan verschillende gegevens er op staan. En die computer doet exact wat je hem verteld, niets slims, hij kan niet denken, dat doet de programmeur, en dus maakt hij fouten, net als de programmeur......

Anyway, mijn vrouw heeft 15-november haar flat opgezegd, en de meterstanden die avond online door gegeven aan GreenChoice en tevens het contract opgezegd. Vandaag de afrekening in de bus met de afrekening welke op 19-nov was gemaakt en met de vermelding dat het teveel betaalde in voorschotten op 10-dec zal worden betaald. *O*
Zo kan het ook ! Moet ik even vermelden, blijkbaar hebben ze geleerd van hun fouten.
Met respect, maar je hoeft mij niet te vertellen hoe een complex automatiseringsproject eruit ziet; ik doe ook iets in die branche ;)

De hoeveelheid gegevens blijft hetzelfde, alleen moet er onder de streep de omgekeerde route bewandeld worden: hoeveel is er teruggeleverd. Dat kunnen ze wel, alleen slagen ze er niet in om die gegevens op dezelfde tijd en dezelfde factuur neer te zetten.

En dat is een "bloody shame", omdat consumenten er door gedupeerd worden. Immers, je mag even wat geld parkeren wat je vervolgens (na 2-4 weken) weer terugkrijgt.

Ik ben er van overtuigd dat dat onderdeel van het businessmodel van de energieboeren is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:38:
[...]
Uhhh hoe heb je dat gedaan ?? wat heb je ze verteld ? Dat wil ik ook wel ......
communiceren, en de truuk : welkom voor nieuwe klanten <> bestaande klanten gewoon naaien ?
het is een drempeltje, maar verder prima te doen.
je kan ook boetevrij opzeggen, en dezelfde seconde weer nieuwe klant worden...
kijk goed naar banken en energiebedrijven, en hey wtf ? je bent nu zelf energieboer,
dus doe ook zo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Precies wat Eric zegt. Gewoon bellen en vragen of het voor bestaande klanten ook kan. En dat kon tot nu toe altijd :)\

Tnx Eric, vanmiddag ff langs de Gamma. Heb je toevallig een foto van je douchekop? En weet je hoeveel liter/minuut hij doet?

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:16:
Precies wat Eric zegt. Gewoon bellen en vragen of het voor bestaande klanten ook kan. En dat kon tot nu toe altijd :)\

Tnx Eric, vanmiddag ff langs de Gamma. Heb je toevallig een foto van je douchekop? En weet je hoeveel liter/minuut hij doet?
Heb je een idee wat het zg. aktie tarief vanaf nu is voor gas?
Dan heb ik wat in de hand wanneer ik ze bel. Ik moet vanaf 1-1-2014 een nieuw contract afsluiten.
Op dit moment betaal ik voor gas bij GC 0,6032 Eurie met een 1-jarig contract.
Prik is niet meer belangrijk >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pfoe, ik heb even snel gekeken maar kan zo weinig goedkope tarieven vinden op de site. Misschien via Gaslicht.com dat je een introductietarief voor 1 jaar vast kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:30:
Pfoe, ik heb even snel gekeken maar kan zo weinig goedkope tarieven vinden op de site. Misschien via Gaslicht.com dat je een introductietarief voor 1 jaar vast kan vinden?
Ik bedoelde eigenlijk het tarief bij GC.
Maar dat zal op de site staan denk ik.

Ga even op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Goede reminder dit topic. Ik wil eigenlijk ook wel overstappen binnenkort. Ik zit op dit moment bij EON kolen & co. Ik sta nog ca 250kWh in de min tov de laatste meteropname (16-12-2013). (Netbeheerder is laatst wel langsgekomen, maar niet per se voor meteropname.)

Zoals velen hier verwacht ik netto electriciteit terug te gaan leveren (paar honderd kWh max, ferrarismeter). Ben een grootverbruiker in gas. Sympathie ligt wel bi GC. Zou het handig zijn om direct na de komende meteropname te switchen?

Een meteropname in februari zou eigelijk wel beter uitkomen want dat geeft wat meer flexibiliteit om te regelen dat ik op 0 uit zou komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rakapul : ga niet naar start, u ontvangt geen welkomst bonus, even studeren, en leer hoe je ~1 kWh inwisselt voor 1m3 : hansdegit in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

Afbeeldingslocatie: http://data.boomerang.nl/l/loukanton/image/wouter-bos-spelletje-spelen/s600/monopoly.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:34:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk het tarief bij GC.
Maar dat zal op de site staan denk ik.

Ga even op zoek.
Ik had op de GC site gekeken, daar kan ik mijn tariefsvorm niet meer vinden jammer genoeg. Dat bedoelde ik. Ik kan je evt wel een schermprintje sturen vanavond van mijn huidige tarieven. Misschien dat je dat ook kan rkijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:59:
[...]

Ik had op de GC site gekeken, daar kan ik mijn tariefsvorm niet meer vinden jammer genoeg. Dat bedoelde ik. Ik kan je evt wel een schermprintje sturen vanavond van mijn huidige tarieven. Misschien dat je dat ook kan rkijgen?
Prima!
En met dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:59:
[...]

Is denk ik Groen Mix vast 1 jaar met actietafief. Die heb ik ook (na overstappen in augustus)

Tarief (per m3) € 0,5366
Vastrecht (per maand) € 16,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

noo schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:46:
[...]

Is denk ik Groen Mix vast 1 jaar met actietafief. Die heb ik ook (na overstappen in augustus)

Tarief (per m3) € 0,5366
Vastrecht (per maand) € 16,71
Die prijs ligt nu ruim 12% hoger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:55:
[...]

Die prijs ligt nu ruim 12% hoger....
Gebruik de kale gasprijs om te vergelijken, de ODE verdubbeld naar 0,46ct/m3 per 1 januari
Iemand tarieven energiebelasting 2014 al?

Actieprijs GC prizewize kaal 34,49ct/m3 (zou €0,5729 zijn, regio 5)
idem van easyswitch 28.50ct/m3 (zou ook €0,5729 zijn, regio 5, verschil is deze excl BTW)

Variabel GC kaal _________ 35,18ct/m3 (is nu €0,6538/m3, regio 5, excl BTW)

Bij vergelijk let ook op vastrecht/maand

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 25-11-2013 13:33 . Reden: verschil is BTW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Schinnen-groen schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:22:
[...]

Heb je een idee wat het zg. aktie tarief vanaf nu is voor gas?
Dan heb ik wat in de hand wanneer ik ze bel. Ik moet vanaf 1-1-2014 een nieuw contract afsluiten.
Op dit moment betaal ik voor gas bij GC 0,6032 Eurie met een 1-jarig contract.
Prik is niet meer belangrijk >:)
Ik check in december altijd gaslicht.com en mail het actietarief naar GC, dat ik die ook wil. Gaat al paar jaar goed. 1 x mail typen en dan elk jaar enkel de tarieven aanpassen. Werkt best goed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

FicoF schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:56:
[...]

Ik check in december altijd gaslicht.com en mail het actietarief naar GC, dat ik die ook wil. Gaat al paar jaar goed. 1 x mail typen en dan elk jaar enkel de tarieven aanpassen. Werkt best goed. :D
En als je niets zegt betaal je dus meer. Ik wil dit niet! Dit soort perversiteiten. Laat iedereen een eerlijke prijs betalen, niet alleen degenen die hun scheur mond opentrekkendoen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:16:
[...]

En als je niets zegt betaal je dus meer. Ik wil dit niet! Dit soort perversiteiten. Laat iedereen een eerlijke prijs betalen, niet alleen degenen die hun scheur mond opentrekkendoen.
Survival of the fittest .... revisited. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:17:
[...]
Survival of the fittest .... revisited. :)
Laten we het zo zeggen. Die korting komt terecht bij mensen die het toch al goed hebben. Niet bij mijn huisschilder die geen internet heeft of m'n schoonmoeder van 92.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:33:
[...]

Laten we het zo zeggen. Die korting komt terecht bij mensen die het toch al goed hebben. Niet bij mijn huisschilder die geen internet heeft of m'n schoonmoeder van 92.
De selectie criteria zijn tegenwoordig minder fysiek.
Deze mensen hebben dus hulp nodig, ik adviseer mensen graag die er minder kijk op hebben.
Dat is het effect door wat ze vroeger in een leefgemeenschap deelden, De man(sterke) ging jagen, de vrouw(zwakkere) zorgde voor de landbouw / houtvuur. En de ouderen(zwaksten) zorgen voor de kinderen en leren ze normen en waarden :).
Tegenwoordig is het gezin de organisatie vorm, de lokale gemeenschap is vergeten en dat heeft gevolgen.

Wij doen het hier goed, we wijzen elkaar op mogelijkheden, we kunnen vragen, putten uit de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
ericplan schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:16:
[...]

Zorg dan dat je weinig verbruikt. Niet alleen een energierekening van een paar euro per maand is leuk, ook dat het hele circus van overstappen en die paar tienden van centen aan je voorbij gaan is erg leuk. Hier gewoon Eneco, en helemaal niet "eerst betalen en dan de retour ontvangen" of "eerst bellen voor je opwek verwerkt wordt". Gewoon lekker slapen en weinig betalen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Bezuiniger schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:11:
[...]Zorg dan dat je weinig verbruikt. Niet alleen een energierekening van een paar euro per maand is leuk, ook dat het hele circus van overstappen en die paar tienden van centen aan je voorbij gaan is erg leuk. Hier gewoon Eneco, en helemaal niet "eerst betalen en dan de retour ontvangen" of "eerst bellen voor je opwek verwerkt wordt". Gewoon lekker slapen en weinig betalen. :z
Je hoort mij niet klagen over de hoogte van m'n energierekening. Die is met €75 per maand voor drie volwassenen en 115 m2 woonoppervlak best laag. Het gaat me om het principe.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:46:
[...]

Je hoort mij niet klagen over de hoogte van m'n energierekening. Die is met €75 per maand voor drie volwassenen en 115 m2 woonoppervlak best laag. Het gaat me om het principe.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Zijn er hier misschien mensen die mij willen helpen met een website over Nestle? Aangezien dit bedrijf tegen alles ingaat wat 'duurzaam' is post ik de vraag maar hier. Heb namelijk onlangs een domein gekocht en wil daar een global community van maken zodat mensen een sterker front kunnen vormen tegen Nestle's doen en laten. De uitbuiting van de allerarmsten moeten worden stopgezet!

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Jasper11: Nope...maar het bedrijf kwam wel hard op mijn radar door: http://tegenlicht.vpro.nl...4/slag-om-drinkwater.html

Soms denk ik dat wel met z'n allen knetter gek aan het worden zijn.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik kan je ook absoluut bottled life aanraden, daar komen de globale desastreuze van Nestle duidelijk naar voren. Hier de CEO van Nestle YouTube: Nestle CEO declares water "food that should be privatized, and not a human right"

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Nog een steuntje van mij ericplan, want heel erg met je eens.
Een rijke beschaafde maatschappij kent zulke uitwassen niet.
Kijk naar onze bv nl en overduidelijk zijn we daar nog ver van verwijderd.
Het zijn geen uitwassen, het is tot normaal verworden.

En dan ben ik ook weer heel gelukkig met het tegenwicht.
Niet van de klagers maar van de doeners.
Het enorme leger van vrijwilligers en helpers die anderen goed gunnen zonder geldoogjes op te zetten.
Want zeker is het waar dat ouderen voor wie internet een niet meer te behappen iets is/lijkt, heel erg fors een onechte rekening moeten betalen.
Zeker die ouderen die geen kinderen hebben of gezegend zijn met kinderen, die zich niet bekommeren.
Recht, onrecht, terecht, voor mij is het doorgeslagen en is het een soort makkelijk winkelen geworden om alle slapers uit te kleden.

Het is voor mij De vraag van welke waarde deze 'crisis' is voor ons.
Over 10 of 20 jaar is die vraag veel makkelijker te beantwoorden.
Maar nu je opwerpen zoals ericplan voor anderen jegens het grote k*tgeld?

Hulde man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:44
Ik kwam vandaag deze tegen, mooie doelstelling heeft Denemarken voor 2050 en erg raar om te zien dat ze zelfs op een dag met overschot toch ook nog importeren:

http://www.trouw.nl/tr/nl...dan-het-nodig-heeft.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Minister Kamp wil lokale zonne-energie alsnog de nek omdraaien

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2013/08/henkkamp.jpg

quote:
Er was een energieakkoord, dat gunstig leek voor de lokale opwek van energie. Met de uitkomsten van dat akkoord gingen ondernemers aan de slag om nieuwe projecten voor zelflevering op te zetten. En jawel, halverwege de wedstrijd past minister Henk Kamp alsnog de regels aan, zodat er voor miljoenen aan plannen voor investeringen in schone energie regelrecht de prullenbak in kunnen.

Kamp vindt nu dat lokale energie coöperaties verplicht energiebelasting in rekening moeten gaan brengen bij de eigenaar van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Snowmiss schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:52:
Ik kwam vandaag deze tegen, mooie doelstelling heeft Denemarken voor 2050 en erg raar om te zien dat ze zelfs op een dag met overschot toch ook nog importeren:

http://www.trouw.nl/tr/nl...dan-het-nodig-heeft.dhtml
Denemarken is niet alleen een eindgebruiker maar ook een hub in de Scandinavische/Duitse elektriciteitsmarkt. Het gaat daarbij niet alleen om vraag en aanbod maar ook om het verhandelen van stroom en lange termijn afspraken over in/verkoop van productie eenheden. Wij denken vaak alleen aan het eerste maar de energiemarkt bestaat uit meer onderdelen.

Kamp is overigens ook maar loopjongen van de gevestigde orde.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 27-11-2013 13:44 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://www.plugaway.co/wp-content/uploads/2013/09/prod1.jpg
Leuk project.
http://www.kickstarter.co...-home-on-your-smart-phone

Ook te vinden op http://www.domoticaforum....c.php?f=71&t=8727&start=0

[ Voor 45% gewijzigd door ericplan op 27-11-2013 14:10 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, ziet eruit als wat Plugwise had moeten zijn, met een open API :)
Wel moeten ze even zorgen dat ze de power meting goed krijgen; dat is niet vanzelfsprekend...
Recently, we've custom built an analogue electronic board that uses standard resistors, capacitors, inductors etc to calculate ampage, thus removing the need for an additional current sensor
'Ampage'!=vermogen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:02:
Hmm, ziet eruit als wat Plugwise had moeten zijn, met een open API :)
Wel moeten ze even zorgen dat ze de power meting goed krijgen; dat is niet vanzelfsprekend...
[...]
'Ampage'!=vermogen
Ik zou zeggen, sluit je aan bij de discussie op bwired=domoticaforum. Die zitten dicht bij de ontwikkelaar.

-edit- Of stel je vraag op Twitter aan @plugawaytweets. Heb je nog sneller antwoord.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 27-11-2013 15:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb op op dealextreme een 20A "Current Sensor" gekocht voor $3.70 kijken hoe dat werkt. :)
Duurt nog wel een paar weken voor het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:33:
Ik heb op op dealextreme een 20A "Current Sensor" gekocht voor $3.70 kijken hoe dat werkt. :)
Duurt nog wel een paar weken voor het er is.
Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Als je stroom meet maar niet tegelijkertijd ook spanning dan kun je alleen maar een ohmse belasting nauwkeurig meten, oftwel een traditioneel verwarmingselement of gloeilamp. Alle andere applicaties zoals CFL/Led lampen, computers, laders, PV inverters, warmtepompen etc. geven allemaal een (forse) meetfout. Een goedkope 'current sensor' zal nooit een true-RMS vermogen kunnen geven, dat zal Proton ook wel bedoelen.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:15:
Als je stroom meet maar niet tegelijkertijd ook spanning dan kun je alleen maar een ohmse belasting nauwkeurig meten, oftwel een traditioneel verwarmingselement of gloeilamp. Alle andere applicaties zoals CFL/Led lampen, computers, laders, PV inverters, warmtepompen etc. geven allemaal een (forse) meetfout. Een goedkope 'current sensor' zal nooit een true-RMS vermogen kunnen geven, dat zal Proton ook wel bedoelen.
Je weet wat RMS-vermogen is/berekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:03
RMS is het werkelijk opgenomen vermogen. Doet me denken aan die goedkope k*t speakersets van vroeger. Koekblikken met 200W PMPO. Iets zegt me dat als zo'n speakertje 200W trekt je een gesmolten bak plastic op je bureau hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:23:
RMS is het werkelijk opgenomen vermogen. Doet me denken aan die goedkope k*t speakersets van vroeger. Koekblikken met 200W PMPO. Iets zegt me dat als zo'n speakertje 200W trekt je een gesmolten bak plastic op je bureau hebt staan.
Ze hebben niet gelogen. PMPO betekent Peak Maximum Power Output, zeg maar de maximale hoeveelheid vermogen dat geproduceerd kan worden. Dat kan best 200W zijn, gedurende een paar milliseconde ;)

Heel wat anders dan RMS vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 27-11-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:44:
[...]

Je weet wat RMS-vermogen is/berekent?
Vanwaar die vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Omdat ik denk dat de meesten hier het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
_JGC_ schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:23:
RMS is het werkelijk opgenomen vermogen.....
niet helemaal correct...
RMS = Root Mean Square.
Afhankelijk van de sample-rate (snelheid van bemonsteren van een signaal), wordt deze waarde gekwadrateerd (^2) en uiteindelijk gemiddeld van deze waarden, daar wordt de 2e machts wortel op los gelaten.
De berekende waarde is een benadering van het effectieve vermogen. (jip-janneke modus)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het effectief vermogen, correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oei, oei elektrotechniek op Tweakers :P

Een currentsensor geeft volgens mij geen vermogen weer, maar de stroom. Waarschijnlijk gewoon een stroomtang waar je een (vermogens)meter op zou kunnen aansluiten. De (vermogens)meter kan perfect de Root Mean Square meten c.q. berekenen van het signaal aan de uitgang van de stroomtang.

RMS vermogen is een nieuwe term voor mij. Ik vraag mij af waar jullie als die-hard elektrotechneuten die term zijn tegen gekomen of geleerd is. RMS is per definitie positief (kwadraat van een getal is altijd positief). Zoals we allemaal weten kan het vermogen ook negatief zijn....

Mij is altijd het gemiddelde (engels: mean) vermogen geleerd.

@Proton_
Hier uw kant en klare vermogensmeter (IC)

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 27-11-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
Dre schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:57:
...RMS vermogen is een nieuwe term voor mij. Ik vraag mij af waar jullie als die-hard elektrotechneuten die term zijn tegen gekomen of geleerd is. RMS is per definitie positief (kwadraat van een getal is altijd positief). Zoals we allemaal weten kan het vermogen ook negatief zijn....

Mij is altijd het gemiddelde (engels: mean) vermogen geleerd.
..
nou nou nou... dan ga je naar wikipedia..

Root=de wortel (2e macht)
Mean = gemiddeld
Square = kwadraat

Door de bemonsterde delen tot 2e macht te verheffen, deze te sommeren en te delen door aantal bemonsteringen, daarna de wortel er uit: geeft benadering effectief.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Maar een stroomtang kan toch ook prima de spanning meten?
Tenminste de fluke die ik laatst in mijn handen had deed dat wel (en berekende daarna keurig alle vermogen/cos phi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@NielsTn

Laat ik het anders zeggen:

We hebben het volgende:
  • Sinusvormige spanning met een effectieve spanning van 1 Volt.
  • Sinusvormige stroom met een effectieve stroom van 1 Ampère.
  • Spanning en stroom zijn in fase.
Als ik deze ga vermenigvuldigen (spanning×stroom=V×A) kom ik uit op 1 Watt. Dus 1 Joule per seconde.

Als ik de sinusvormige spanning sample voor sample zou vermenigvuldigen met de sinusvormige stroom kom ik uit op gemiddeld 1 Watt. Ga ik echter vervolgens de berekende vermogens (sample voor sample) de RMS waarde berekenen dan kom ik uit op 1,22 Watt. Dat klopt dus niet. Reken maar na in Excel.

Het woord RMS in combinatie met het woord vermogen snap ik dus niet.

• Nereeb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08-2022
Dre schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:50:
@NielsTn

We hebben het volgende:
Als ik deze ga vermenigvuldigen (spanning×stroom=V×A) kom ik uit op 1 Watt. Dus 1 Joule per seconde.

Als ik de sinusvormige spanning sample voor sample zou vermenigvuldigen met de sinusvormige stroom kom ik uit op gemiddeld 1 Watt. Ga ik echter vervolgens de berekende vermogens (sample voor sample) de RMS waarde berekenen dan kom ik uit op 1,22 Watt. Dat klopt dus niet. Reken maar na in Excel.

Zie wikipedia, effectieve waarde en RMS is hetzelfde. Als ik over een hele periode van de (echte niet effectieve) sinus kijk met 100 samples en de uitkomst deel door 100 (want 100 samples) komt het bij mij precies goed uit.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij zeggen jullie hetzelfde en zijn jullie het eens.
Merk op dat genoemd IC geen stroomopnemer (shunt of hall effect sensor) heeft, waar de discussie mee begonnen is :)
Op het domoticaforum is te lezen dat er in ieder geval bij het ontwerp rekening gehouden is met zonnepanelen, dus dat is alvast een plus.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:50:
@NielsTn

We hebben het volgende:

Het begrip RMS kwam ik het eerste tegen vroeger, bij het bouwen van audio-versterkers. Meer specifiek het EDWIN project van Elektuur.

Daarna werd het bij de audio-fielen gemeengoed om het echte vermogen van een eindversterker aan te geven.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Leuke chip ! met wat elektronica eromheen en de juiste shunt kan je er goed mee uit de voeten.

Ik heb deze ACS712 20A Current Sensor
en deze AC TA12-100 Current Sensor Module
op deal extreme besteld. Gewoon om eens te kijken wat het doet.
Ze hebben allerlei leuke gadgets .....
Het zijn inderdaad alleen stroom meters, ik weet ook niet wat ze doen bij 50Hz, of er een soort gemiddelde uit komt of een momentane stroom, we zullen zien.
Mijn eerste insteek is het monitoren van de stroom door de 5 pompen van de heatpipes, houtkachel, warmtewisselaar (foutmelding) en CV ketel (pomp aan indicatie). En niet een nauwkeurige vermogens meting.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deze ook trouwens YF-S206 1-30L/min Water Flow Sensor - Black
voor de flow van het water door de houtkachel. Hij komt in de retourleiding, die wordt niet zo warm....
En deze 18b20-waterproof-digital-temperature-probe
En deze lijkt me ook grappig flame-sensor-brick
Kan ik zien of de kachel brand ????

• Proton_

Proton_

Team Welles

De ACS712 datasheet hint dat de momentane stroom wordt gegeven. 50Hz wordt dus als AC doorgegeven (met VCC/2 offset), de golfvorm met harmonischen tot ~80kHz blijft intact.
▪ 5 μs output rise time in response to step input current
▪ 80 kHz bandwidth

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:39:
De ACS712 datasheet hint dat de momentane stroom wordt gegeven. 50Hz wordt dus als AC doorgegeven (met VCC/2 offset), de golfvorm met harmonischen tot ~80kHz blijft intact.

[...]
Gewoon een RC over heen plakken ? oom een "gemiddelde" stroom uit te lezen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, dat gaat niet werken: het gemiddelde van een sinus is 0 dus het gemiddelde van wat je meet is Vcc/2.
Je zal het signaal (digitaal? Je werkt met een Arduino oid?) moeten bewerken om de offset ervanaf te halen en dan kan je vermenigvuldigen met (een signaal evenredig met) de momentane spanning voor een vermogensmaat of de absolute waarde van het signaal zonder offset bepalen (gelijkrichten).
Een RC op het vermogenssignaal of gelijkgerichte signaal is wel bruikbaar om te bepalen of een pomp aan staat.
Lekker spelen met opamps dus of leuk programmeren.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:09:
Nee, dat gaat niet werken: het gemiddelde van een sinus is 0 dus het gemiddelde van wat je meet is Vcc/2.
Je zal het signaal (digitaal? Je werkt met een Arduino oid?) moeten bewerken om de offset ervanaf te halen en dan kan je vermenigvuldigen met (een signaal evenredig met) de momentane spanning voor een vermogensmaat of het de absolute waarde van het signaal zonder offset bepalen (gelijkrichten).
Een RC op het vermogenssignaal of gelijkgerichte signaal is wel bruikbaar om te bepalen of een pomp aan staat.
Lekker spelen met opamps dus of leuk programmeren.
Je hebt gelijk er moet een diode tussen.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 28-11-2013 17:37 ]

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
ebay zoeker ...
http://www.ebay.nl/sch/i....756%2C+acs761%29&_sacat=0

een arduino is snel genoeg om 2 maal 500 maal per seconde de spanning over de currentsensor en over de voeding te meten. Moet je alleen nog even aan het rekenen slaan.... Voor de current sensor is geen diode of iets anders nodig als je diegene hebt die zowel "positief als negatieve" stroom meet. Deze zet dit om naar een percentage van de voedingspanning.... dus als je de helft van de voedingspanning meet loopt er dus geen stroom door de currentsensor.

[ Voor 3% gewijzigd door Mafketel op 28-11-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Lang geduurd, maar eindelijk wordt het dagdromen gestopt.
Ik doel op het afblazen van zonnevelden die waren aangekondigd.
Die bij abcoude stond er nog niet bij in het overzichtje van polder-pv.
Maar, daar reken ik ook op.
Het energie-akkoord krijgt de schuld, maar dat is nonsens.
Men rekende met eigen regels en vulden veel cijfers gemakshalve zelf in.
Kamp krijgt ook de schuld.
Ook dat is nonsens. De beste man heeft nooit anders laten doorschemeren.
Dat alle groene boys en girls zich nu bedrogen voelen met dat akkoord verbaasd me enorm.
Zegt genoeg over de kwaliteit die daar aan tafel zat.

Ik ben er zelf erg blij mee, want goede grond opofferen voor pv vind ik verre van duurzaam.
Er is nog zoveel dakopppervlak beschikbaar om die grond helemaal niet nodig te hebben.
Maar ook dat veel goedkopere oppervlak is nu niet investeringswaardig dankzij de groene ondertekenaars van het energie-akkoord.
Groen is de schuldige en niemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 01:08:
Lang geduurd, maar eindelijk wordt het dagdromen gestopt.
Ik doel op het afblazen van zonnevelden die waren aangekondigd.
Die bij abcoude stond er nog niet bij in het overzichtje van polder-pv.
Maar, daar reken ik ook op.
Het energie-akkoord krijgt de schuld, maar dat is nonsens.
Men rekende met eigen regels en vulden veel cijfers gemakshalve zelf in.
Kamp krijgt ook de schuld.
Ook dat is nonsens. De beste man heeft nooit anders laten doorschemeren.
Dat alle groene boys en girls zich nu bedrogen voelen met dat akkoord verbaasd me enorm.
Zegt genoeg over de kwaliteit die daar aan tafel zat.

Ik ben er zelf erg blij mee, want goede grond opofferen voor pv vind ik verre van duurzaam.
Er is nog zoveel dakopppervlak beschikbaar om die grond helemaal niet nodig te hebben.
Maar ook dat veel goedkopere oppervlak is nu niet investeringswaardig dankzij de groene ondertekenaars van het energie-akkoord.
Groen is de schuldige en niemand anders.
Net stuk bij PolderPV gelezen en ik lees eigenlijk alleen maar dat de initiatiefnemers van diverse projecten onrealistisch en megalomaan bezig waren...vaak nog politici ook (die schijnen dikwijls een combinatie van deze eigenschappen te bevatten). Nergens lees ik over groene mensen of "groen" dat dergelijke projecten is begonnen. Hooguit de constatering dat in Duitsland meer grond is voor de opzet van dergelijke parken.

Ook je rant over het "onduurzame" gebruik van grond lees ik absoluut niet in de gestrande initiatieven. Het betreft bijna overal of "ex vuilnisstortplaatsen", leegstaande hectares waar bedrijven hadden moeten komen, etc. Dus bestuurders en politici hebben geprobeerd met megalomane en onrealistische ideeën financiële blunders uit het verleden weg te poetsen...en dat is niet gelukt.

Dit alles staat nog los van het feit dat vrije-veld opstellingen best goed ingepast kunnen worden met een beetje realiteitszin en creativiteit.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste kroegtijgers, hoe zit het met de economie van de gasrotonde ?
waar zijn de cijfers, de ramingen, het economische model erachter ?
deze word erdoor gebeukt, ongeacht resultaat, we wentelen het gewoon af op de burgers, en de bedrijven,
het natuurgebied "de loterijlanden" is inmiddels volledig vernietigd.

het h-gas is niet voor je keteltje, want die loopt op L-gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:46
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:20:
beste kroegtijgers, hoe zit het met de economie van de gasrotonde ?
waar zijn de cijfers, de ramingen, het economische model erachter ?
euh, hier : http://www.rijksoverheid.nl/zoeken?keyword=gasrotonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Mafketel: ik geloof dat WoudseHoeve een aan/uit signaal wil (zonder MCU).
Met een stroomsensor die voor +5A en -5A verschillende signalen geeft, moet je het signaal nog nabewerken om iets zinnigs met wisselstroom te doen, bijvoorbeeld met een eenvoudige peak detector.
Als de pomp een beetje zuinig is (50 watt? 300 mA?) zoek je wel naar een signaal van 30 mV op 2500 mV.

500samples/seconde is te weinig om een ingangssignaal met een bandbreedte van 80kHz goed te meten (wel goed genoeg voor een aan/uit meting natuurlijk).
Met een LPF verander je als je niet uitkijkt de fase van de verschillende harmonischen waardoor een vermogensmeting niet zuiver meer is. Zo'n fout kan lang onopgemerkt blijven, want ohmse en reactieve belastingen geven dan nog wel een redelijke uitkomst.
Vandaar dat de dedicated power meter IC's behoorlijk wat nadruk leggen op een fasegecorrigeerd LPF en dat ik geïnteresseerd ben in Plugaways vermogensmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Oke ik gebruik vanaf nu alleen nog maar Twitter voor communicatie met servicedesks. Vraag over onjuiste teruglevermeterstand in online dossier GC:

- Per e-mail na 7 dagen nog geen enkele reactie
- DM via Twitter, binnen een half uur reactie+aanpassing onjuiste stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:34:
@Mafketel: ik geloof dat WoudseHoeve een aan/uit signaal wil (zonder MCU).
Met een stroomsensor die voor +5A en -5A verschillende signalen geeft, moet je het signaal nog nabewerken om iets zinnigs met wisselstroom te doen, bijvoorbeeld met een eenvoudige peak detector.
Als de pomp een beetje zuinig is (50 watt? 300 mA?) zoek je wel naar een signaal van 30 mV op 2500 mV.
Correct ik wil een idee krijgen of de pomp aan is, aangezien ik ze in flow ga regelen met 50Hz 10 fases puls breedte ( tussen de 0 en 10 fases door laten met een zerocross Solidstate relais ), heb ik al een process lopen welke 100x per seconde wordt aangeroepen ..... Ik denk niet dat het goed gaat als ik daar ook nog een een 2x500Hz proces doorheen laat lopen ..... dus dat doen we maar niet.
Het zou leuk zijn als ik nog enig idee heb van de stroom door de pomp, dan kan ik een kwalitatieve afschatting maken of het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is de slager die zijn eigen vlees heeft gekeurd, zo kan je ook wel een pv parkje bouwen.
Wikipedia: Gasopslag Bergermeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
.....
Kweenie maar volgens mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald .....

een ac pomp geregeld wordt door een "pwm puls" waarbij de periode 5hz is is prima te meten op 500hz is zelfs overkill. nu ik dit weet zou 200hz al voldoende zijn. (in theorie 2 maal frequentie(50hz) al voldoende maar ik hou daar niet van)

Wat betreft 2 maal 500hz, ik dacht dat het vermogen berekend moest worden dus je moet dan zowel spanning als stroom meten.

Er worden helemaal geen signalen verstuurt alleen 500 maal per seconde gekeken wat de spanning is over de current sensor resp. voeding.

de hierboven gerefereerde acs712 heeft juist tov andere methoden het voordeel dat je geen fase verschil hoeft te hebben tussen stroom en spanning meting.

Voor een hele basis meting of er meer dan zoveel stroom wordt afgenomen door de pomp .... kun je met behulp van 2 schmittriggers ingesteld op de minimale stroom afname een detector circuit maken. dit is "onhandig" en een micro met een adc is waarschijnlijk eenvoudiger.

Overigens is het niet zeker dat de pomp aan is als er stroom loopt.... een flow schakelaar is eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Mafketel schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:00:
.....
Kweenie maar volgens mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald .....
kooknie
een ac pomp geregeld wordt door een "pwm puls" waarbij de periode 5hz is is prima te meten op 500hz is zelfs overkill. nu ik dit weet zou 200hz al voldoende zijn. (in theorie 2 maal frequentie(50hz) al voldoende maar ik hou daar niet van)
2x de hoogste freq heb je met discrete systemen niets aan, want dan moet je signalen reconstrueren en dat lijkt me niet handig met een micro controller.
Daarnaast moet er een sample loop lopen door mijn PWM loop heen, ook niet handig, dat gaat fout.
Wat betreft 2 maal 500hz, ik dacht dat het vermogen berekend moest worden dus je moet dan zowel spanning als stroom meten.
Bij vermogen heb je niets aan deze dingen ....
Er worden helemaal geen signalen verstuurt alleen 500 maal per seconde gekeken wat de spanning is over de current sensor resp. voeding.
Signalen verstuurd ???
de hierboven gerefereerde acs712 heeft juist tov andere methoden het voordeel dat je geen fase verschil hoeft te hebben tussen stroom en spanning meting.
Begrijp ik niet.
Voor een hele basis meting of er meer dan zoveel stroom wordt afgenomen door de pomp .... kun je met behulp van 2 schmittriggers ingesteld op de minimale stroom afname een detector circuit maken. dit is "onhandig" en een micro met een adc is waarschijnlijk eenvoudiger.
De software is de smitt trigger ..... instelbaar zelfs....
Overigens is het niet zeker dat de pomp aan is als er stroom loopt.... een flow schakelaar is eenvoudiger.
Daarom heb ik ook 2 flow meters besteld, kijken hoe die werken, ik zie nu helemaal niets aan de wirwar van pijpen.
Met een flow meter kan ik samen met 2 temp sensors energie meten, altijd leuk !
Van de Zonnecollectors, Hout kachel, CV ketel, warm water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er lopen inderdaad twee dingen door elkaar: vermogens- en energiemeting nav Plugaway en stroommeting van een pomp nav de opmerking van WoudseHoeve. Misschien is eea een eigen topic waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Weten jullie een goede en betrouwbare internetwinkel om LED lampen te bestellen?

Vroeger was Leditlight een aardige, maar ik hoor daar de laatste maanden steeds slechtere geluiden over sinds de overname door een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
IKEA heeft uitstekende LED verlichting :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Thanks! Kan ik verder. Topic kon ik ook nog niet.

Pagina: 1 ... 11 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.