De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:53:
IKEA heeft uitstekende LED verlichting :Y
en ze hebben een webshop dus je hoeft niet meer door slenterend gepeupel en krijsende blagen te wringen (mis je wel weer de zweedse balletjes.. dat dan weer wel ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
De lauwe Zweedse ballen zijn het bezoek meer dan waard en het is altijd leuk de rennende blagen te tackelen. Ik weet het, niet aardig maar wel leuk. De LED lampen bevallen goed, het halve huis is voorzien van de IKEA GU10 spots. 3,4 Watt ipv 50 Watt en dat tikt aan.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Wel cheese_man, ik verant niet het stukje van polder-pv.

Ik weerleg de valse voorstelling van de feiten zoals die door groen, die aan de tafel zat bij het energie-akkoord en dat akkoord tekende, nu wordt gepresenteerd.
Hetzelfde voor al degenen die met hun pv-luchtfietserijplannen kwamen.
Er was er niet 1 met een juiste onderbouwing.

En persoonlijk:
Als grond in het verleden onjuist is aangewend is dat geen argument om dat te laten voortduren met een nieuwe aanwending.
Grond gebruiken voor onze energiehonger is voor mij misbruik van de aarde in optima forma.
Ook voor pv heb ik geen genade. Zolang die plek zat heeft elders, al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag weer een brief van Enexis ontvangen... Kennelijk gaan ze zonder mijn toestemming mij toch aanmelden in het Productie Installatie Register....

Heb ze al een gepeperde mail gestuurd, en over 14 dagen zal ik een detail verslag publiceren op internet.
De oorlog is verklaard en ga ik hard tegen hen in :)
Power to the people, AMEN!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:08:
Misschien is eea een eigen topic waard :)
Eigen nieuwe topics in DED? Dat is echt not done... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een zonnepanelen robot voor je paneeltjes te poetsen.
Toepasbaar tot 30 graden hoek.

http://nutech.nl/gadgets/...-zonnepanelen-schoon.html

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

ericplan

5180 Wp PV

Een goede buur is beter dan een verre vriend:) Onze benedenbuurman komt uit een ver vreemd land waar het vast warmer is dan hier. Hij stookt er vrolijk op los in z'n huurappartement. Het gevolg is dat onze woning opeens (de zo gewenste) vloerverwarming lijkt te hebben. De vloertemperatuur is 21,6°C, de kamertemperatuur 18,5°C. We redden het (net) met een vest aan. De verwarming is al 6 dagen niet aan geweest. Helaas maar voor de helft van het huis, onder de andere helft wonen krenten, die gunnen ons niets. Daar is de vloertemperatuur 18,1 °C.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien eens een goed gesprek?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lijkt mij ook inderdaad. Beter een goede buur dan een verre vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
ericplan schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:47:
Een goede buur ...... de vloertemperatuur 18,1 °C.
Wellicht heeft hij een plantenkwekerij in zijn flatje. Heb je geen sterke plantenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wel geprobeerd, maar z'n talenkennis heeft geen overlap met de mijne. Hij spreekt zeer gebrekkig Engels. Ik kan me aardig redden in Engels, Frans en Duits.
jantje.vlaam schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:52:
[...]
Wellicht heeft hij een plantenkwekerij in zijn flatje. Heb je geen sterke plantenlucht?
Die lucht is wel bekend, gelukkig niet in dit geval.

[ Voor 30% gewijzigd door ericplan op 01-12-2013 20:58 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:02:
Wel cheese_man, ik verant niet het stukje van polder-pv.

Ik weerleg de valse voorstelling van de feiten zoals die door groen, die aan de tafel zat bij het energie-akkoord en dat akkoord tekende, nu wordt gepresenteerd.
Hetzelfde voor al degenen die met hun pv-luchtfietserijplannen kwamen.
Er was er niet 1 met een juiste onderbouwing.

En persoonlijk:
Als grond in het verleden onjuist is aangewend is dat geen argument om dat te laten voortduren met een nieuwe aanwending.
Grond gebruiken voor onze energiehonger is voor mij misbruik van de aarde in optima forma.
Ook voor pv heb ik geen genade. Zolang die plek zat heeft elders, al helemaal niet.
Je rantte (ik krijg een rood kringeltje, dus waarschijnlijk geen juist werkwoord :p) niet over PolderPV's stukje, dat heb ik ook niet geschreven. Ik schreef dat je rantte over het gebruik van grond voor PV. Verder vind ik het erg onduidelijk wat je nu precies bedoelt en wilt met je stukjes.

Je schrijft eerst namelijk dat de dromers die velden met PV willen zich in hun wiek geschoten voelden door het energie-akkoord en daarna Kamp. Vervolgens ga je in je latere post (zie quote) los op het feit dat "groen" aan tafel zat bij het opstellen van het akkoord.

Dus groen was aan het dromen over PV velden, en is door groen die aan tafel zal bij het energie-akkoord afgeschoten?

Tsja....de lui die akkoorden smeden gaan hun gang maar. Er staat (veel te) vaak onzin in plannen die door machthebbers en politici worden opgesteld. Zeker op het gebied van energie en milieu. Volgens mij is het dan verstandiger lekker (voor zover mogelijk) een eigen plan te trekken op dat gebied.

De mens heeft overigens al altijd de grond gebruikt om te voorzien in de behoefte aan voedsel en andere vormen van energie (nog los van de spulletjes die we graag willen hebben). Wanneer een stuk grond vervuild is, of om een andere reden niet is in te zetten voor bijvoorbeeld bedrijven/woningen/noodzakelijke groenvoorziening, dan is een openveld opstelling niet per definitie "onduurzaam". Tenminste, dat is mijn mening....maar daarin verschillen kan nooit een probleem zijn toch? :*)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:34
Cheese_man schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:31:
[...]Tsja....de lui die akkoorden smeden gaan hun gang maar. Er staat (veel te) vaak onzin in plannen die door machthebbers en politici worden opgesteld. Zeker op het gebied van energie en milieu. Volgens mij is het dan verstandiger lekker (voor zover mogelijk) een eigen plan te trekken op dat gebied.
Maar dat zelf je plan trekken staat wel onder druk door voornemens van de overheid om salderen 'aan te pakken'. Dergelijke perversiteiten vind ik persoonlijk het ergerlijkste aan dit soort discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Terpen Tijn schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:55:
[...]

Maar dat zelf je plan trekken staat wel onder druk door voornemens van de overheid om salderen 'aan te pakken'. Dergelijke perversiteiten vind ik persoonlijk het ergerlijkste aan dit soort discussies.
100% Eensch. En dan durven ze het nog zo te "verkopen" dat "salderen voor vier jaar is gered!". De trend is nog steeds...verhogen belastingen en vaste lasten en het reduceren van het gebruik (zeker met eigen opwek) ontmoedigen. En blijven volhouden dat het verbranden van houtsnippers uit Canada (en waar dan ook vandaan) "schoon" is. Er is veel onlogisch....en er wordt veel ontmoedigd. Helaas weet ik nog steeds niet waarop ik zou moeten stemmen om het beleid aangepast te krijgen....het beleid lijkt (steeds meer) door anderen dan politici gemaakt te worden en we kunnen alleen stemmen voor/tegen politici (hun partijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Cheese_man schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:05:
[...]
... Helaas weet ik nog steeds niet waarop ik zou moeten stemmen om het beleid aangepast te krijgen....het beleid lijkt (steeds meer) door anderen dan politici gemaakt te worden en we kunnen alleen stemmen voor/tegen politici (hun partijen).
De partij voor de dieren is een alternatief, eventueel groen links en er komen vast wel een paar kleine groene partijen erbij als het tegen verkiezingstijd loopt. Het probleem is dat de grote massa een ander belang heeft en dat is onderdak en voeding en daar hebben ze hun handen vol aan. Investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen is het omgekeerde van sparen, veel geld uitgeven om een klein bedrag per maand te besparen.
Lekker bezig zijn met energie besparing is een "hobby" die welliswaar steeds meer beoefend wordt, maar nog steeds marginaal is. Als de overheid besluit het salderen af te schaffen zou dat de meeste nederlanders worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

De afgelopen tweede kamer verkiezing heb ik serieus deze twee overwogen, maar om verschillende redenen vond ik beide absoluut geen alternatief. Al stonden er natuurlijk wel zinnige punten in hun programma's. Nieuwe partijen hebben veel moeite zich tussen de oudjes te wurmen. Zeker landelijk. Gemeentelijk is er toch weinig te regelen op dit vlak....of je moet in Hilversum wonen (sorry Jeroen :)). Zolang (direct gekozen) politici niet het uiteindelijke beleid bepalen, is het lastig een verandering erdoor te krijgen. Zeker nu iedereen erg gewend is alles naar geld te redeneren... :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:46:

Alles is daar mega. Denk maar een aan die auto's.
Maar ja, de benzine is daar ook redelijk belasting vrij.

Jeroen, kom er maar in :)
Jeroen komt er even niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JAN-B schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:17:
[...]

Jeroen komt er even niet in.
Eigen keuze?...heb ik iets gemist?

---edit---

Ik lees net in het Toyota topic dat Jeroen wel wat anders aan zijn hoofd heeft. En wel dermate dat hij een auto moet aanschaffen. Heftig!

[ Voor 29% gewijzigd door Cheese_man op 02-12-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03-2021
Wat leuk om ons project hier voorbij te zien komen. Dat betekend dat er mensen zijn die hier naar 'zoeken'
Als er meer vragen over dit project zijn, open dan een topic, dan kan ik kijken of ik een bijdrage kan leveren, hoewel ik meer van de LED ben...maar de andere technische kanten heb ik korte lijntjes mee..;-)

Iwan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cheese_man schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:29:

Ik lees net in het Toyota topic dat Jeroen wel wat anders aan zijn hoofd heeft. En wel dermate dat hij een auto moet aanschaffen. Heftig!
Dat bedoelde ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Brrrrrr. Die cryptische omschrijving belooft niet veel goeds :(. Hopen maar op het beste. Ik was al bijna bang dat hij een ban zou hebben gekregen ofzo ;). Dat had toch de verassing van 2013 geweest zijn. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH: even moeten zoeken op het forum wat er aan de hand is.

In ieder geval sterkte !!!!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Cheese_man schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:12:
[...]

Brrrrrr. Die cryptische omschrijving belooft niet veel goeds :(. Hopen maar op het beste. Ik was al bijna bang dat hij een ban zou hebben gekregen ofzo ;). Dat had toch de verassing van 2013 geweest zijn. Maar goed.
Idd geen goed bericht. JeroenH, sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
Erg veel sterkte idd... en hoe hij het omschrijft is voer voor dit topic: een woonplaats van 80.000 inwoners en dan geen ziekenhuis naast de deur vanwege centralisatie.

Is mijn broer vorig jaar ook overkomen, ziekenhuis in Dokkum sluit een maand voor de geboorte van zijn zoon de kraamafdeling. Vervolgens in de winter van Metslawier naar Leeuwarden op en neer om naar de kraamafdeling te komen. Even wat complicaties erbij en je bent zo 1500km verder voordat je zoontje gezond en wel thuis is.
En waarom? Omdat een bepaalde zorgverzekeraar geen contract wil afsluiten met het plaatselijke ziekenhuis, waardoor de bijl door het personeelsbestand moet en allerlei afdelingen gesloten moeten worden. Toevallig diezelfde zorgverzekeraar waar 90% van de omgeving van dat ziekenhuis bij verzekerd is. Die zijn vorig jaar heel wat klanten verloren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

iwankre schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:38:
[...]
Wat leuk om ons project hier voorbij te zien komen. Dat betekent dat er mensen zijn die hier naar 'zoeken'
Als er meer vragen over dit project zijn, open dan een topic, dan kan ik kijken of ik een bijdrage kan leveren, hoewel ik meer van de LED ben...maar de andere technische kanten heb ik korte lijntjes mee..;-)

Iwan
Het is een superleuk project wat binnen een week al bijna rond is. Vooral omdat het een alternatief voor Plugwise is. Die laatste heb ik nooit zien zitten met hun verdienmodel en hun Windows only benadering.

-edit-
De AUD 50.000 grens is nu al gehaald en dat in nog geen 6 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 02-12-2013 16:56 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH sterke, geen leuk verhaal als ik het zo lees.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Cheeseman ik probeer het nog 1x.

Ik verwijt groen dat ze het energie-akkoord hebben getekend wat zeer ten nadele is voor de ontwikkeling van duurzame opwekking.
Nu zeggen ze : ja maar Kamp legt het nu anders uit etc.
Dat is dus pertinent onwaar.
Kamp voor en na het akkoord, gebruikt dezelfde woorden.

Ik heb het heel goed gevolgd, omdat ik op zijn woorden geen besluit durfde te nemen en ik mijn hoop had gevestigd op iedereen die duurzaam op zijn agenda had staan.
Helaas een doodsteek voor mij en 2 buren. Zou gezamenlijk toch een 150 paneeltjes geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwankre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03-2021
ericplan schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:36:
[...]

Het is een superleuk project wat binnen een week al bijna rond is. Vooral omdat het een alternatief voor Plugwise is. Die laatste heb ik nooit zien zitten met hun verdienmodel en hun Windows only benadering.

-edit-
De AUD 50.000 grens is nu al gehaald en dat in nog geen 6 dagen.
Dit was inderdaad onze insteek, alleen met VEEL meer opties. En echt superblij dat het nu al funded is....we gaan kijken om de lat gelijk hoger te leggen. Ik ben zelf al bezig met een RGB led variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik ben ook zeer benieuwd of de huurders, die nu worden opgetuigd met pv en een fooitje krijgen van de woco's, na 2017 nog wat van het fooitje mogen overhouden.
Wat zullen de woco's dan gaan doen om de gederfde winsten te compenseren?
Want ook zij hebben niets besproken met Kamp voor na 2017.
Zover ik althans weet van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ik zou me over sociale woningbouw niet teveel zorgen maken. Dat is een super gewatteerde sector in onze samenleving waar vast zowel de geit als het kool gespaard kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nou Terpentijn, veel huur betaald veel voor echt versleten/slecht wonen.
Ik heb het dus over huurders en niet over de sector.
De woco's hebben enorm veel verspild en zichzelf beloond.
En zeker is er een groep huurders die echt voor een prikkie geweldig wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:15:
Nou Terpentijn, veel huur betaald veel voor echt versleten/slecht wonen.
Ik heb het dus over huurders en niet over de sector.
De woco's hebben enorm veel verspild en zichzelf beloond.
En zeker is er een groep huurders die echt voor een prikkie geweldig wonen.
Ik denk (even nog terugkomen op je vorige post) dat we een andere definitie van "groen" hanteren in onze posts. Ik zie megalomane dromers niet al een vertegenwoordiging van groen :). Dan denk ik meer aan forumleden en overige mensen die logisch na kunnen denken ;). Dus wat bij betreft sta ik aan jouw kant dat het krokodillentranen zijn. De strategie van de overheid moet toch inmiddels wel duidelijk zijn denk ik zo :).

Over de woco's. Helaas zijn er bestuurders die (naar mijn bescheiden mening) niet goed zijn omgegaan met de clubs. Ook hier lijkt megalomaan en onrealistisch steeds terug te komen (zijn dat eigenschappen die je moet hebben om politicus/bestuurder te worden?). Vervelende is dat bij woco's letterlijk de goeden lijden onder de slechten. Woco's zijn namelijk verplicht voor elkaar garant te staan en dat heeft behoorlijke gevolgen (Vestia, etc).

Ook hebben woco's de afgelopen jaren te maken met zwalkend beleid van de overheid, stik veel akkoorden en aanpassingen daarop waardoor het onmogelijk is beleid te formuleren en aan financiële planning te doen. Nog los van de gigantische afdracht naar het Rijk (onder andere de verhuurdersheffing, de Vogelaarheffing en Vennootschapsbelasting) welke flinke gaten slaat in de begrotingen. Antwoord van het Rijk? Verhoog de huren maar en ontsla personeel! Tsja....je moet dus mazzel hebben dat je bij een goede woco zit en dat deze niet ten onder gaat door externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die zon toch, ze blijft me verbazen.

Hier in Z-Limburg een stralend zonnetje met zeer weinig bewolking, blauwe lucht en vliegtuigstrekpen.
Even meten dan:

Om 11.30 uur, dinsdag 3 december, meet ik een instraling van 902 W/m2 in de buitenlucht.
Dat is slechts 10% minder dan de STC instraling die op 1000 W/m2 ligt. >:)

Tel daarbij op de lage temperatuur van 6,3C en je hebt vandaag dezelfde opbrengstprognose als op een zomerdag. Geweldig.

Ook even gemeten achter glas: 332 W/m2. Dat is waarschijnlijk de reden dat het zonnepaneeltje-met-verwarmingsventilator het een stuk minder doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:53:

Hier in Z-Limburg een stralend zonnetje met zeer weinig bewolking, blauwe lucht en vliegtuigstrekpen.
Heb je wel verdiend na die slechte novembermaand. Ik zit hier in het noorden helaas in de stevige bewolking :/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
izdp schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:42:
Cheeseman ik probeer het nog 1x.

Ik verwijt groen dat ze het energie-akkoord hebben getekend wat zeer ten nadele is voor de ontwikkeling van duurzame opwekking.
Nu zeggen ze : ja maar Kamp legt het nu anders uit etc.
Dat is dus pertinent onwaar.
Kamp voor en na het akkoord, gebruikt dezelfde woorden.

Ik heb het heel goed gevolgd, omdat ik op zijn woorden geen besluit durfde te nemen en ik mijn hoop had gevestigd op iedereen die duurzaam op zijn agenda had staan.
Helaas een doodsteek voor mij en 2 buren. Zou gezamenlijk toch een 150 paneeltjes geworden zijn.
Als je het echt voor de duurzaamheid doet, leg je de panelen wel en laat je dit niet afhangen van de politiek. Trek je eigen plan, dat werkt vaak prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

drielp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:57:
[...]

Als je het echt voor de duurzaamheid doet, leg je de panelen wel en laat je dit niet afhangen van de politiek. Trek je eigen plan, dat werkt vaak prettiger.
Eens...zoals ik afgelopen maandag al zei:
Tsja....de lui die akkoorden smeden gaan hun gang maar. Er staat (veel te) vaak onzin in plannen die door machthebbers en politici worden opgesteld. Zeker op het gebied van energie en milieu. Volgens mij is het dan verstandiger lekker (voor zover mogelijk) een eigen plan te trekken op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:53:

Even meten dan:

Om 11.30 uur, dinsdag 3 december, meet ik een instraling van 902 W/m2 in de buitenlucht.
Dat is slechts 10% minder dan de STC instraling die op 1000 W/m2 ligt. >:)

Tel daarbij op de lage temperatuur van 6,3C en je hebt vandaag dezelfde opbrengstprognose als op een zomerdag. Geweldig.

Ook even gemeten achter glas: 332 W/m2. Dat is waarschijnlijk de reden dat het zonnepaneeltje-met-verwarmingsventilator het een stuk minder doet.
Ik denk dat de opbrengst prognose een stuk lager ligt .... de dag is een stuk korter ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat de opbrengst prognose een stuk lager ligt .... de dag is een stuk korter ....
Natuurlijk, maar ik vind het toch opvallend dat de instraling veel hoger is dan ik had verwacht in december.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-12-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:34:
[...]
Natuurlijk, maar ik vind het toch opvallend dat de instraling veel hoger is dan ik had verwacht in december.
Ik ook niet ....... is hij wel goed geijkt ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:55:
[...]

Ik ook niet ....... is hij wel goed geijkt ?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
iwankre schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:49:
[...]

Dit was inderdaad onze insteek, alleen met VEEL meer opties. En echt superblij dat het nu al funded is....we gaan kijken om de lat gelijk hoger te leggen. Ik ben zelf al bezig met een RGB led variant.
Deze pluggen meten dus je verbruik maar je kan ze ook gebruiken om je zonnepanelen opbrengst te monitoren. Dat is dat best interessant. Of zit ik er nu naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
Iedereen bedankt voor de DM's. Mijn vrouw is dus redelijk ernstig ziek. Ze zal wel weer beter worden, over enige tijd, maar voorlopig is ons leven omgegooid die ik twee maanden terug echt niet had kunnen geloven.

Als mensen tegen je zeggen dat gezondheid het belangrijkste is in het leven - je kunt ze maar beter geloven. Maar je gelooft het pas écht als jij of een geliefde niet meer gezond is. En dan maken dingen die eerst heel belangrijk leken eigenlijk helemaal niets meer uit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sterkte Jeroen. Je beseft pas echt hoe kwetsbaar het leven is als er in je directe omgeving zoiets gebeurt. Sterkte komende tijd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Jeroen,

maar blijkbaar is je vrouw wel dusdanig ernstig ziek dat het langdurig is.
Of dusdanig dat huur van een auto of ov geen optie voor je is.
Soms wordt je keihard genuanceerd.
De nuance zeker, maar zo gun je niemand.
Ik in ieder geval niet.
Met mijn levenservaring weet ik ook dat die andere dingen gewoon even pas op de plaats maken en je wachten.
Nu even niet, maar ze zijn verdomd belangrijk voor iedereen en dus ook voor jou/jullie.
Laat je hart spreken, hou je hoofd koel en zorg goed voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:28:
Iedereen bedankt voor de DM's. Mijn vrouw is dus redelijk ernstig ziek. Ze zal wel weer beter worden, over enige tijd, maar voorlopig is ons leven omgegooid die ik twee maanden terug echt niet had kunnen geloven.

Als mensen tegen je zeggen dat gezondheid het belangrijkste is in het leven - je kunt ze maar beter geloven. Maar je gelooft het pas écht als jij of een geliefde niet meer gezond is. En dan maken dingen die eerst heel belangrijk leken eigenlijk helemaal niets meer uit.
Het klopt,oude gezegdes ga je pas waarderen/geloven als je er zelf mee geconfronteerd wordt.
Ook ik ben er 3x mee geconfronteerd geweest, gisteren weer het (inmiddels) jaarlijkse bezoek gehad aan het VUMC met mijn vrouw.

Enne
"niet meer duurzaam"
Dat klopt niet, in mijn ogen ben je nog steeds duurzaam bezig.
Alleen in jou beleving niet genoeg om nog duurzaam te noemen op dit moment?

Op dat gebied had ik vanavond weer een smile op mijn gezicht na deze reclame.
Juist: groei is meer dan een cijfer.

[video]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Cheese_man schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:42:
[...]

Ik denk (even nog terugkomen op je vorige post) dat we een andere definitie van "groen" hanteren in onze posts. Ik zie megalomane dromers niet al een vertegenwoordiging van groen :). Dan denk ik meer aan forumleden en overige mensen die logisch na kunnen denken ;). Dus wat bij betreft sta ik aan jouw kant dat het krokodillentranen zijn. De strategie van de overheid moet toch inmiddels wel duidelijk zijn denk ik zo :).
Ok, zo komen we verder op het pad van verduidelijken.
Dat beperkt ons verschil tot echt groen-denkers.
Juist die verwijt ik enorm wat ze gedaan hebben aan de tafel van het energie-akkoord.
Althans voor het deel duurzaam en pv.
Eigenlijk en feitelijk het enige deel waar consumenten qua productie wat kunnen betekenen.
Dus zeker ben ik bewust van mijn subjectiviteit.
En ja, de overheid is me al lang vrij duidelijk en ik verwijt Kamp en zelfs van der leegte niets.
Maar van echt groen verwacht ik een uitleggen van hun handtekening en nee; ik accepteer hun krokodillentranen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
drielp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:57:
[...]

Juist het schrijnende is, dat ik mijn buren zover had gekregen en nu zijn ze afgehaakt.
Zo werkt dat nu eenmaal met bedrijven en investeringsbeslissingen.
Zelfs greenpeace doet krek eender qua pv.

En ik ook. Lees polder-pv en de postcoderoos.
Ik heb dak over tov mijn eigen verbruik, maar ik heb ook een ander huis vlakbij zonder enig bruikbaar dak en dus hoopte ik. En niet meer dan dat.

Dus zeker trek ik mijn eigen plan. Niet meer pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

izdp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:14:

Met mijn levenservaring weet ik ook dat die andere dingen gewoon even pas op de plaats maken en je wachten.
en je wachten :? wat bedoel je doe nou??
Nu even niet, maar ze zijn verdomd belangrijk voor iedereen en dus ook voor jou/jullie.
vind ik een beetje ongepast :( (het woord ver...d dus)
Laat je hart spreken, hou je hoofd koel en zorg goed voor jezelf.
klinkt leuk, maar zegt me niks; je kan nog zo goed voor jezelf zorgen, maar dan wordt je vrouw/vriendin ziek......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ollie1965 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:10:

Dat klopt niet, in mijn ogen ben je nog steeds duurzaam bezig.
Alleen in jou beleving niet genoeg om nog duurzaam te noemen op dit moment?
toevallig zat ik dat ook te denken: wat bedoelt hij met: niet meer duurzaam :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
JAN-B schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:19:
[...]
en je wachten :? wat bedoel je doe nou??

[...]
vind ik een beetje ongepast :( (het woord ver...d dus)

[...]
klinkt leuk, maar zegt me niks; je kan nog zo goed voor jezelf zorgen, maar dan wordt je vrouw/vriendin ziek......
Jan-B, ik schreef heel persoonlijk uit mijn eigen ervaring richting jeroen.
Lastig antwoorden over het hoofd van, maar het is een forum en zeker mag je daarom vragen.

Je wachten is een uitdrukking voor iets heel wezenlijks.
Een echt goede vriend kan bv dan je wachten.
Die laat je dan alle tijd die je nodig hebt en laat alle mensen passeren die zich denken dan van meer waarde te zijn en dan op de stoep staan.
Als goede vriend ken je jezelf en wat je te bieden hebt en fijn als anderen dan meer kunnen.
Maar na het gebeuren? Dan kom je thuis. Heel erg letterlijk en dan is het verdomd fijn als je goede vrienden hebt die op je gewacht hebben.

Met dit heb ik ook gezegd dat verdomd voor mij geen beladen negatief woord is.

Goed voor jezelf zorgen dan. Klinkt erg lullig, maar ik zeg het toch: kom het zelf maar eens tegen en je snapt het.
Juist dan als je zulk onheil ontmoet en voor langere tijd is dat uiterst belangrijk.
Omdat je juist dan een topprestatie moet leveren voor alles wat je dierbaar is.
Aan martelaren heb je dan niks.
Die zijn vooral met zichzelf bezig en kwijlen liever ipv met een goede conditie te doen wat nodig is.

Nadenken, nadenken. Kan het zo over hoofd van? In dit geval van jeroen?
Ja is mijn conclusie. Dat kan in een goede kroeg en jeroen mag best weten hoe iedereen nu denkt of reageert hier. En ergens weet ik zeker dat er andere mensen hem wachten :)

Edit: de goede vriend was maar een voorbeeld. Dat kan je ook vervangen door een hobby of een bezieling. Egoïsme is best een goede en eerlijke basis.
Al weet ik hoe anders dat woord wordt uitgelegd en wordt uitgevoerd dan zoals ik het bedoel.

[ Voor 6% gewijzigd door izdp op 04-12-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
izdp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:07:
[...]

Juist het schrijnende is, dat ik mijn buren zover had gekregen en nu zijn ze afgehaakt.
Zo werkt dat nu eenmaal met bedrijven en investeringsbeslissingen.
Zelfs greenpeace doet krek eender qua pv.

En ik ook. Lees polder-pv en de postcoderoos.
Ik heb dak over tov mijn eigen verbruik, maar ik heb ook een ander huis vlakbij zonder enig bruikbaar dak en dus hoopte ik. En niet meer dan dat.

Dus zeker trek ik mijn eigen plan. Niet meer pv.
Ik kan me niet geheel een voorstelling van maken, de uitwerking van EZ roept nog al wat vragen op.
Moet ik een situatie als vraag 7 voorstellen als optie, mogelijk worden deze bij AO van 5 december beantwoord.

Ze hadden beter op een andere dag kunnen vergaderen, Min. Kamp en (als) Sint is al moeilijk voor te stellen.
Edit: de vergaderagenda is aangepast, wordt een eerst volgende AO energie

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 04-12-2013 02:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Vragen van een dom rund gelijk als mosterd na de maaltijd.
Anders kan ik het niet typeren domba,

De minister kon op pad zonder enige duidelijke sturing/opdracht van de kamer.
En nu zeuren over de uitwerking, terwijl de minister nb altijd op dit vlak heel helder en duidelijk is geweest?
Ik mag deze minister helemaal niet, maar recht is recht: Minister Kamp heeft niemand belogen en is een kundig bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
izdp schreef op woensdag 04 december 2013 @ 03:12:
Vragen van een dom rund gelijk als mosterd na de maaltijd.
Anders kan ik het niet typeren domba,

De minister kon op pad zonder enige duidelijke sturing/opdracht van de kamer.
En nu zeuren over de uitwerking, terwijl de minister nb altijd op dit vlak heel helder en duidelijk is geweest?
Ik mag deze minister helemaal niet, maar recht is recht: Minister Kamp heeft niemand belogen en is een kundig bestuurder.
Pardon op wie doel je met "dom rund", ik ben particulier, ik heb niet bij het energieakkoord aan tafel gezeten, nog was het proces transperant.

Ik heb ook meer dakruimte en nu ik toch BTW-ondernemer ben, wil ik daar eventueel wat meer mee.
Rond vragen mag toch, ergens moet het antwoord van komen, als een andere die al bedacht heeft en stelt is dat meegenomen en anders probeer je deze op het idee te brengen daarvan.

Ik gaf alleen een hint voor je buur
ik heb geen zin in een rant

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mooi geschreven izdp, alhoewel ik nog steeds niet begrijp wat je wachten betekent :?
het lijkt net of er soms een woord ontbreekt in je tekst?
volgens mij komt het er op neer dat er een vriend klaar staat als je hem nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Met dom rund wordt hier waarschijnlijk de tweede kamer bedoeld. En verd*md is niet voor iedereen een beladen woord, ook niet in de biblebelt.

Best leuk de, soms raadselachtige, posts van izdp, je moet ze een paar keer goed doorlezen. Het is af en toe net of je Yoda hoort praten.

En is het einde van het salderen echt zo erg? Als hier een redelijk FIT voor in de plaats komt is het leed een stukje minder. Het salderen is nu perfect voor huishoudens maar zet niet echt zoden aan de dijk. En echt duurzaam is het ook niet, je overschot affakkelen (behalve als je 100% wind/zonnestroom hebt zoals ik ;) ) in elektrische kachels en -boilers.
Nu kan je nog 4 jaar salderen, je PV systeem is dan grotendeels terugverdiend. Daarna nog 4 jaar afbouwen, de rest van de investering is nu binnen. En daarna een redelijke FIT. Het echte bezuinigen kan beginnen, ik ben voor...

Even wat anders, de tweede clickfit test van dit jaar komt er weer aan. Hopelijk blijven mijn 8 x 110 Wp isofoton-tjes aan de verbouwden dakhaken hangen.

http://www.nu.nl/binnenla...3-donderdag-verwacht.html

[ Voor 35% gewijzigd door drielp op 04-12-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmmm. Ik heb nog een kapotte paal bij mijn schutting zitten die bij de vorige storm is afgebroken. Door omstandigheden die paal nog niet kunnen vervangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen een nieuwe riem gekocht voor de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
drielp schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:16:
Met dom rund wordt hier waarschijnlijk de tweede kamer bedoeld. En verd*md is niet voor iedereen een beladen woord, ook niet in de biblebelt.

Best leuk de, soms raadselachtige, posts van izdp, je moet ze een paar keer goed doorlezen. Het is af en toe net of je Yoda hoort praten.

En is het einde van het salderen echt zo erg? Als hier een redelijk FIT voor in de plaats komt is het leed een stukje minder. Het salderen is nu perfect voor huishoudens maar zet niet echt zoden aan de dijk. En echt duurzaam is het ook niet, je overschot affakkelen (behalve als je 100% wind/zonnestroom hebt zoals ik ;) ) in elektrische kachels en -boilers.
Nu kan je nog 4 jaar salderen, je PV systeem is dan grotendeels terugverdiend. Daarna nog 4 jaar afbouwen, de rest van de investering is nu binnen. En daarna een redelijke FIT. Het echte bezuinigen kan beginnen, ik ben voor...
<Knip>
Even los van de wens, nu is EB niet geoormerkt maar inkomsten voor algemene middelen.

Dat alles moet je hervormen, FIT wordt betaald door een opslag boven op de prijs gewoonlijk.
Echter is er al een opslag ODE, nu nog heel klein maar deze groeit met de aanbestedingen van alle SDEplus tot minimaal al 3 miljard in 2020 (dit gaat niet ten koste van de staatskas, wel ten koste van koopkracht, FIT zou daar nogeens boven opkomen)

Salderen en zelflevering wel volgens Min Kamp kost 1MWp de staat 1 miljoen en via SDE nul.
Min. Kamp wil in het geheel geen initiatieven van burgers bij verduurzaming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Domba schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:06:
[...]

Even los van de wens, nu is EB niet geoormerkt maar inkomsten voor algemene middelen.

Dat alles moet je hervormen, FIT wordt betaald door een opslag boven op de prijs gewoonlijk.
Echter is er al een opslag ODE, nu nog heel klein maar deze groeit met de aanbestedingen van alle SDEplus tot minimaal al 3 miljard in 2020 (dit gaat niet ten koste van de staatskas, wel ten koste van koopkracht, FIT zou daar nogeens boven opkomen)

Salderen en zelflevering wel volgens Min Kamp kost 1MWp de staat 1 miljoen en via SDE nul.
Min. Kamp wil in het geheel geen initiatieven van burgers bij verduurzaming :+
Scherp gezien, inderdaad.

Overigens behoor ik niet tot de gelukkigen wiens PV systeem na 4 jaar al grotendeels terugverdiend is. Er zullen er vast zijn voor wie dat wel zo is (vooral met de specifieke Tweakers club hier met veelal 100-plus-ultra kWh/kWp systemen), maar hoeveel systemen ten opzichte van het totaal betreft dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@Domba
Minister Kamp moet ook nog een beetje geld over houden voor de jsf.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Joint_Strike_Fighter_going_down..jpg/220px-Joint_Strike_Fighter_going_down..jpg
als je dat soort bedragen hoort dan vraag ik mij af of dat beetje salderings-verlies er eigenlijk wel toe doet.
hoeveel fit zouden we voor die bedragen kunnen betalen eigenlijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:13:
@Domba
Minister Kamp moet ook nog een beetje geld over houden voor de jsf.
[afbeelding]
als je dat soort bedragen hoort dan vraag ik mij af of dat beetje salderings-verlies er eigenlijk wel toe doet.
hoeveel fit zouden we voor die bedragen kunnen betalen eigenlijk?
:o Ohh dat is een lastig, is al bekend wat die kosten bij aflevering
Want net als bij grote infrastuctuur projecten loopt die prijs tot afleverdatum nog wat op, of die JSF's zijn zonder cockpit die dan als option bijgekocht kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Domba schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:24:
[...]

:o Ohh dat is een lastig, is al bekend wat die kosten bij aflevering
Want net als bij grote infrastuctuur projecten loopt die prijs tot afleverdatum nog wat op, of die JSF's zijn zonder cockpit die dan als option bijgekocht kan worden
lol, de vraag was meer retorisch.
planning was dat we 37 van die dingen zouden kopen a +/-60 miljoen per stuk.
ben verder niet echt op de hoogte van de jaarlijkse operationele kosten en verdere etc die daar nog aanhangen.
(schattingen zijn 5,5 miljard voor aanschaf en 9,1 miljard voor 30 jaar operationele kosten uitgaande van oude lijst met 85 toestellen. ik vermoed een hogere prijs, maar dat is niet helemaal politiek correct)

maar als we een gaatje in de begroting kunnen vinden voor zoiets, dan zou salderen of fit toch ook wel moeten lukken lijkt mij eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-12-2013 15:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Nu vraag je iets waar Min. Kamp in het geheel geen gaatje voor wil vinden op de begroting.
Voor zelflevering (voor de meter) heeft die al schoorvoetend €10 milj vrijgemaakt plus een heleboel voorwaarden terwijl er al meer dan 500 energiecooperaties staan te trapelen.

Ik kan het zosnel niet vinden, maar dat zouden 10 grotere en 10 kleine waar die medewerking aan wil verlenen zijn, wel met o.a. een eigen aansluiting en nog groeiende lijst.

Per WOZ-object, mag veel al alle aansluitingen voor EB bij elkaar genomen worden voor de energiestaffel zolang deze maar op de zelfde WOZ-beschikking staan, buiten de kosten van een extra aansluiting, puzzel werk

Zelflevering sunday2013 heeft Wido van Heemstra en deze

Edit: de intentie is omdat gelijk te trekken met salderen in 1 regeling, dat is niet veel meer dan 40 000-60 000 installtie van de al ruim 2-300 000 PV van nu

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 04-12-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Bij de action nu 8 oplaadbare waxine led lampjes voor 8€.
Voor ons ideaal, kind + hekel aan aanslag door kaarsjes, maar vinden we dit duurzaam of juist niet?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NiGeLaToR schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:34:
Bij de action nu 8 oplaadbare waxine led lampjes voor 8€.
Voor ons ideaal, kind + hekel aan aanslag door kaarsjes, maar vinden we dit duurzaam of juist niet?
Niet, alle oplaadbare gadgets zijn kosten veel meer energie als ze ooit zullen opbrengen.
Een dichte lamp op bio-ethanol is beter, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Paraffine verbranden niet slechter?
Mits de electriciteit uit zonnestroom komt ipv gas of kolen uiteraard. Anders boeit het weinig, behalve hier in huis :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
WoudseHoeve schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:42:
[...]

Niet, alle oplaadbare gadgets zijn kosten veel meer energie als ze ooit zullen opbrengen.
Een dichte lamp op bio-ethanol is beter, dacht ik.
Beetje kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Schinnen-groen schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:42:
Vanmorgen een nieuwe riem gekocht voor de hond.
Wat heb je, een Hazewindhond?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Idd drielp gaf het al aan . Dat rund sloeg niet op jou Domba, maar op haar van het linkje wat je gaf.

Je zegt het drielp daarna een redelijke FIT. Natuurlijk zou dat prima zijn, maar ik heb er geen enkel vertrouwen in dat die er komt.
Kamp blijft maar hameren op de zgn te forse subsidie voor pv.
Het is hem en van der leegte van de vvd een doorn in het oog dat de pvboeren over hun productie geen energiebelasting betalen en dat noemen ze dan subsidie.
Voor de grote energieboeren kloppen ze moeiteloos 3 miljard uit de zakken van de consumenten.
Voor pv noemt hij na 2017 een overgangsregeling, dit afhankelijk van de kosten. ( lees weer gederfde inkomsten van de energiebelasting voor de staatskas) Zelfs het salderen tot 2017 is geen keihard gegeven. De kosten mogen niet uit de hand lopen en daar maakt kamp zich best zorgen over.

Al met al lijkt het er steeds meer op dat het energieakkoord de vergelijking met een gordiaanse knoop aardig kan doorstaan.
Typisch een voorbeeld van geen beleid voeren en je beperken tot pappen en nathouden.
En Kamp merkt fijntjes op dat er dan verkiezingen zijn geweest en een volgend kabinet dit zal invullen.

Dus na 2017 ligt er voor pv al helemaal geen enkel plan, afspraak of concrete toezegging klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
FIT of geen FIT, thats the question dus.

Ik denk dat ik toch maar een eboiler gaat plaatsen om in de zomer warm water direct via PV te krijgen. Een zonneboiler past helaas niet meer op het dak dus dat is geen optie.
Het wordt waarschijnlijk een 50 liter apparaat, dat moet voldoende zijn voor twee personen. Momenteel zit ik in een appartement waar zo'n 50 liter ding hangt. Een douchetijd van 13 minuten is mogelijk, het warme water is dan nog ongeveer 40 graden. Met een mengkraan moet de temperatuurverlaging op te vangen zijn. De douchewtw zal dan zeker van pas komen,
Ik heb al een beetje zitten rekenen, voor een volledige opwarming van de 50 liter boiler van 25 naar 65 graden is ongeveer een 2,3 kWh nodig. en dat is 's zomers geen probleem. De boiler opwarmen tussen 11:00 en 14:00 uur verbruikt dan voornamelijk mijn eigen zonnestroom. Voor de winter heb ik de keuze, elektrisch affakkelen of gas. De leiding ligt al gedeeltelijk klaar vanwege de dwtw, dus dat wordt ook geen probleem.
Nu nog een apparaat dat direct het stroomoverschot de boiler op laat warmen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Grappig drielp> je begint over thermisch en laat dat nou net mijn getrokken conclusie zijn na het afblazen van meer pv.
Want daar ligt voor mij nog een wereld open, met bijna helaas, een schatkamer vol met mogelijkheden.
Met idem dito een wereld vol hindernissen. Watertechnisch is toch van een andere en veel grotere orde qua verbouwen dan het simpele van pv en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
izdp schreef op donderdag 05 december 2013 @ 01:14:
<knip>

Al met al lijkt het er steeds meer op dat het energieakkoord de vergelijking met een gordiaanse knoop aardig kan doorstaan.
Typisch een voorbeeld van geen beleid voeren en je beperken tot pappen en nathouden.
En Kamp merkt fijntjes op dat er dan verkiezingen zijn geweest en een volgend kabinet dit zal invullen.

Dus na 2017 ligt er voor pv al helemaal geen enkel plan, afspraak of concrete toezegging klaar.
Hoe dat ligt is sinds 11 november wel duidelijk, de VVD is tegen het energieakkoord en dat VVD eerder bereid was om mee te werken aan het energieakkoord, was volgens Dhr Leegte citaat "Dat was verkiezingstijd"
De heer Leegte (VVD): De SDE-plus is geen belasting, maar een toeslag op de energierekening. Het gaat huishoudens ongeveer €200 per jaar kosten. Dat is serieus geld. De VVD had een alternatief voorstel. Wij hebben namelijk voorgesteld om te gaan samenwerken met Duitsland en zaken samen te voegen. Maar goed, wij zijn een partij met 41 zetels en niet met 76. Dat betekent dus dat we moeten samenwerken met andere partijen. Bovendien is er een energieakkoord gesloten met verschillende partijen uit het maatschappelijk middenveld. Ik denk dat de meeste vandaag hier aanwezig zijn. Daaruit is een plan voortgekomen, dat ook niet ons voorstel was. Als enige partij waren wij tegen een energieakkoord. Wij vonden namelijk dat de minister het kon doen. Maar als de meerderheid het wil, moeten we daarmee leven. Het enige wat ik kan doen, is mensen ervan overtuigen dat er alternatieven zijn die beter zijn dan wat we nu doen.
Stenogram Wetgevingsoverleg 11 nov 2013 pag 8/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kruising Mechelaar/Duitse herder.

Maar hij weet wel alles van winden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nieuwsbrief van Enexis, gekregen omdat ik me blijkbaar heb aangemeld op de "Zelf Energie Produceren" mailinglijst. O.a. een poll of over 20 jaar iedereen zelf energie opwekt.

https://www.zelfenergiepr...sbrief/zep-update-batch2/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze ook deze week ontvangen in de mail. Ik heb me een paar jaar geleden wel aangemeld.
Zit nu in de prullenbak.
Ik doe daar niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Maasluip schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:57:
Nieuwsbrief van Enexis, gekregen omdat ik me blijkbaar heb aangemeld op de "Zelf Energie Produceren" mailinglijst. O.a. een poll of over 20 jaar iedereen zelf energie opwekt.

Of een topic over iemand die een slimme meter geïnstalleerd kreeg en door het fout aansluiten van deze meter zo'n 14.000 euro aan apparatuur defect is geraakt. Vergoeding van Enexis... 1.400 euro :o

Windpark Kubbeweg draait momenteel weer volop (34MW). Molen 7 stond vanmorgen nog in status "Pause", maar draait nu ook lekker mee. Mag ook wel, want in de eerste 4 dagen van december is maar zo'n 300 MWh opgewekt. 12 uur later is dit ongeveer verdubbeld _/-\o_

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Maasluip schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:57:

Ha, grappig is dat niet de site waar NielsTh zo'n leuk verhaal mee heeft.......

NielsTn in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Al meer dan 1.000 mensen aangemeld
Ja zo kan ik het ook :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
[quote]antonboonstra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:31:
[...]

Of een topic over iemand die een slimme meter geïnstalleerd kreeg en door het fout aansluiten van deze meter zo'n 14.000 euro aan apparatuur defect is geraakt. Vergoeding van Enexis... 1.400 euro :o

Nou nou voor 14000 euro schade hebben aan apparatuur. Dan ben ik wel benieuwd wat er dan allemaal in dat huishouden aangesloten staat.
Lijkt mij trouwens sterk dat een electricien niet de spanningen even nameet voordat die de hoofdschakelaar omzet. Waarschijnlijk 2 fasen gebruikt in plaats van een fase en een nul.
Maar goed wel balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
zonnefreak schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:07:
[quote]antonboonstra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:31:
[...]

Nou nou voor 14000 euro schade hebben aan apparatuur. Dan ben ik wel benieuwd wat er dan allemaal in dat huishouden aangesloten staat.
Lijkt mij trouwens sterk dat een electricien niet de spanningen even nameet voordat die de hoofdschakelaar omzet. Waarschijnlijk 2 fasen gebruikt in plaats van een fase en een nul.
Maar goed wel balen.
als ik zo kijk wat hier zoal aan apparaten staat lukt die 14000 wel hoor.Aantal computers met schermen etc, server,2 redelijke grote tv's ,2 pompen voor de vijver,cvketels,2 omvormers,koelkast, vriezer, geluidsapperatuuur,switches en nogal wat kleiner grut. Het loopt gauw aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ollie1965 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:06:
[...]

Ha, grappig is dat niet de site waar NielsTh zo'n leuk verhaal mee heeft.......

NielsTn in "De Duurzame Kroeg deel 2"

[...]

Ja zo kan ik het ook :+
tot nu toe is enexis stil na mijn protest.... ze hebben nog 10 dagen voor ik mijn beerput/muil/mond open trek.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben net terug van een trip van vier maanden lang, bij terugkomst zag ik dat m'n draadloze muis nog aan stond. Ok die is dus wel zuinig met z'n batterijen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb net de conceptuitslag ontvangen van de energiescan van mijn woning. De uitslag *tromgeroffel* : A++!

"De onderzochte woning heeft het energielabel A++ (EI = 0,39)."

YES!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:34
@mkleinman: en nog wat geleerd en gaat dit nauwkeurig? ben benieuwd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat weet die Drent van mij ook, praat me d'r niet van :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Erasmo schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:28:
Ben net terug van een trip van vier maanden lang, bij terugkomst zag ik dat m'n draadloze muis nog aan stond. Ok die is dus wel zuinig met z'n batterijen :P
Golf van Aden?

Boven of onder water, of heb ik het nou helemaal mis wat je beroep is.....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
mkleinman schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 20:30:
Ik heb net de conceptuitslag ontvangen van de energiescan van mijn woning. De uitslag *tromgeroffel* : A++!

"De onderzochte woning heeft het energielabel A++ (EI = 0,39)."

YES!
Ik dacht dat A het hoogste was dat voor bestaande bouw werd uitgegeven? Of is dat ook alweer aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
Iemand ervaring met hoog/laag tarief? Heb nieuwbouw huis heb geen idee hoeveel ik ga gebruiken. In ieder geval niet meer dan 2500/3000kwh.

Nachttarief is alleen handig als de was en vaatwasmachine in de nacht laat draaien lijkt mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Remco Tr op 06-12-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:25
Nachttarief wordt steeds minder interessant. Je moet echt een flink aantal was- en droogbeurten 's nachts doen om voordeel te hebben van het nachttarief. Het is dus de vraag of je zoveel 's nachts kunt doen en of je het wilt.
Verder denk ik dat gezien de 'energieoverschotten' door PV de verschillen tussen piek- en daltarieven eerder kleiner dan groter zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:18:
[...]

Golf van Aden?

Boven of onder water, of heb ik het nou helemaal mis wat je beroep is.....
Nee een tripje om de noord dit keer... Ik zal hier maar in het midden laten hoeveel brandstof er verbruikt is die tijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik had echt bijna zo'n YouLess besteld net toen ik me bedacht dat ik noch electriciteit (nou ja, een contactdoos ;) ) noch netwerk heb in m'n meterkast. Da gaat niet werken. |:(

(huurwoning, kan dus ook niet even eentje (laten) aanleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een meterkast zonder elektriciteit? Wat heb je dan wel in je meterkast? :P

Maar die contactdoos is toch voldoende? En netwerk: wat voor netwerk heb je in huis? Je kunt altijd een wireless routertje neerzetten.
Overigens is dat "huurwoning" ook niet echt een hindernis. Ik heb in mijn huurwoning(en) alles verbouwd wat ik graag wilde verbouwen. Goed, ik heb nooit muren weggebroken, maar zolang het allemaal netjes is weggewerkt zal geen verhuurder er over vallen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik bedoelde dus te zeggen dat er juist geen contactdoos was, omdat er idd wel 'electriciteit' aanwezig is :P

Maar ik denk dat ik het niet eens zelf kan? Rommelen aan de groepenkast durf ik niet aan zonder de hoofdzekering uitgeschakeld te hebben en die kan ik niet weer zelf verzegelen.

Anyway, als er iets aan dat ding gaat gebeuren wil ik meteen ook een aardlekschakelaar, da's eigenlijk belangrijker dan grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
m-m schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:37:
Ik had echt bijna zo'n YouLess besteld net toen ik me bedacht dat ik noch electriciteit (nou ja, een contactdoos ;) ) noch netwerk heb in m'n meterkast. Da gaat niet werken. |:(

(huurwoning, kan dus ook niet even eentje (laten) aanleggen)
Kan je niet via een loze leiding een stroomsraad trekken. Dus van een kamer naar de meterkast. Aan de ene kant een stekker andere kant stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

m-m schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:53:
Ik bedoelde dus te zeggen dat er juist geen contactdoos was, omdat er idd wel 'electriciteit' aanwezig is :P

Maar ik denk dat ik het niet eens zelf kan? Rommelen aan de groepenkast durf ik niet aan zonder de hoofdzekering uitgeschakeld te hebben en die kan ik niet weer zelf verzegelen.

Anyway, als er iets aan dat ding gaat gebeuren wil ik meteen ook een aardlekschakelaar, da's eigenlijk belangrijker dan grafiekjes.
Een elektricien heeft dat zo aangelegd als je het zelf niet aan durft. En ik denk niet dat de volgende huurder zal zeuren over een aardlekschakelaar en een wcd in de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
m-m schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:53:
Post eens een foto van de kast, het lijkt mij raar dat er geen aardlekschakelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bluemoon23 schreef op zondag 08 december 2013 @ 00:49:
[...]

Post eens een foto van de kast, het lijkt mij raar dat er geen aardlekschakelaar is.
Waarschijnlijk nog een oude installatie. Ik zie voorlopig nog geen verhuurders meterkasten vervangen terwijl dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
hm ..... definieer niet nodig ......

Hoeveel "ongelukken" gebeuren(den) er omdat er geen aardlekschakelaar aanwezig was voor het systeem?
(ik heb het niet opgezocht maar lijkt mij een terechte vraag in de niet nodig kwestie ;) )

Zo erg hoog zijn de kosten nu ook weer niet om een groepenkast te vervangen.
Ik denk dat je inmiddels toch wel voor elke groep een 30ma aardlek mag verwachten gezien onze afhankelijkheid van elektriciteit.(mijn mening)
Gezien het feit(mag ik eigenlijk niet zeggen daar dit een veronderstelling is van mij ;) ) En omdat ik het mij niet kan voorstellen dat er nog installaties bestaan zonder ingrijpende veranderingen na 1975, 30ma lekstroom is pas sinds 2005 verplicht overigens. Bij 300mA gaat het meer om brandveiligheid dan persoonlijke bescherming.

maarja ...

[ Voor 4% gewijzigd door Mafketel op 08-12-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Erasmo schreef op zondag 08 december 2013 @ 01:10:
[...]

Waarschijnlijk nog een oude installatie. Ik zie voorlopig nog geen verhuurders meterkasten vervangen terwijl dat niet nodig is.
Precies. In mijn vorige woning had ik dezelfde situatie, daar heeft men toen netjes de boel op mijn verzoek vervangen (bleek ook terecht bij het uitvoeren van het werk, door vermoedelijk vochtschade was de isolatie om een aantal draden in de kast deels gesmolten(!), fijn brandgevaarlijk dus).

Nu zit ik met een andere verhuurder, heb daar hetzelfde verzoek neergelegd en het antwoord was: dat kan alleen als u ons daar (flink) voor betaalt, voor de veiligheid is het niet nodig. Ehm, tsja.

Is inderdaad van voor 1975, wettelijk is dat dus helemaal okay zonder aardlek. Al denk ik dat het geen kwaad zou kunnen als de overheid zou zeggen dat installaties van voor 1975 voor 2020 gemoderniseerd moeten worden ofzo. Al is het om werkgelegenheid te creëren in een sector die het momenteel zwaar heeft ;)

Maar misschien moet ik het inderdaad gewoon maar door een third party laten doen. 'Tis wel m'n eigen veiligheid tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Nu online

ollie1965

Al heel wat gemist, vandaag wel opgenomen.
Reportage over de leuvense studenten en de WSC

http://www.canvas.be/prog...310%3A13bae8811da%3A-5c1d
http://www.gva.be/tv-gids/op-12/vandaag/solar-challenge

Nog geen uitzending gemist gevonden bij onze zuiderburen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Toch eigenlijk wel een slechte zaak dan, dat het nog toegestaan is om installaties te hebben zonder aardlekschakelaar.
Pagina: 1 ... 12 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.