De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Mee eens, helemaal omdat het heel gemakkelijk wettelijk op te lossen zou zijn. Maar ja, dan zouden ze ook huiseigenaren op kosten jagen en dat durven politici niet zo snel want dat staat nooit goed in de media. Als de kosten een iets minder rechtstreeks gevolg zijn van hun beslissingen hebben ze er gek genoeg dan weer nooit moeite mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoeft geen kosten met zich mee te brengen .....
Laat het gewoon een eenmalige extra aftrekpost worden. Alleen lullig voor diegene die het al op eigen kosten heeft gedaan (me)

Maar hier komt dan toch weer die nuttig vraag omhoog, zijn deze kosten voor de maatschappij te verantwoorden over de te behalen daling aan ongelukken.

Privé is er wat mij betreft geen vraag, de kans een keer geen dodelijke klap te krijgen is het geld wel waard.
Losliggende koperen draden werken ook om stroom naar je verbruiker te krijgen maar dat wordt ook niet gedaan.
Ik ben jaarlijks meer kwijt aan de gemeente aan belastingen .... en of dat nu allemaal zo goed wordt besteed?

uit rapport cbs over veiligheid gas elektra installaties in woningen.( http://www.arconell.nl/ge...tveiligheidgaselectra.pdf )
pagina 2
dat er ca. 1 dodelijk ongeluk als gevolg van brand door kortsluiting
plaatsvindt, en dat er ca. 1 à 2 dodelijke ongelukken gebeuren door het werken aan de elektriciteitsinstallatie.
[...]
Voor wat betreft ongevallen met elektrische stroom in en rond het huis worden jaarlijks zo’n 2 à 9
personen opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:41
Mafketel schreef op zondag 08 december 2013 @ 09:58:
hm ..... definieer niet nodig ......

Hoeveel "ongelukken" gebeuren(den) er omdat er geen aardlekschakelaar aanwezig was voor het systeem?
(ik heb het niet opgezocht maar lijkt mij een terechte vraag in de niet nodig kwestie ;) )

Zo erg hoog zijn de kosten nu ook weer niet om een groepenkast te vervangen.
Ik denk dat je inmiddels toch wel voor elke groep een 30ma aardlek mag verwachten gezien onze afhankelijkheid van elektriciteit.(mijn mening)
Gezien het feit(mag ik eigenlijk niet zeggen daar dit een veronderstelling is van mij ;) ) En omdat ik het mij niet kan voorstellen dat er nog installaties bestaan zonder ingrijpende veranderingen na 1975, 30ma lekstroom is pas sinds 2005 verplicht overigens. Bij 300mA gaat het meer om brandveiligheid dan persoonlijke bescherming.

maarja ...
Hier nog een oude groepenkast met oude smeltpatronen. 5 groepen op 1 aardlek van 0,5A. Geloof dat 3 van de 5 groepen met randaarde is, de rest zonder. Hoe een en ander zit weet ik nog altijd niet, in 4 jaar tijd nog nooit een kapotte zekering gehad en de ene keer dat de aardlek eruit vloog was het verwarmingselement van de oven doorgefikt.

Buurman heeft zijn groepenkast uitgebreid, die heeft nu 10 groepen met smeltpatroon achter diezelfde 0,5A aardlek. Hij heeft het naar eigen zeggen laten keuren voor de verzekering, die was akkoord met zijn aanpassingen.. Weet wel dat op de dag dat er hier groepen bijgeklust gaan worden er een nieuwe groepenkast met nieuwe aardlek gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Dat is het leuke van de tekst ... interpreteer ingrijpende....
Als je een dubbele hoeveelheid groepen erbij zet met bijbehorende nieuwe leidingen etc etc dan is dat volgens mijn definitie ingrijpend.

Dat de buurman de zeer kleine meerkosten in zijn geval niet heeft uitgegeven is jammer voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
bluemoon23 schreef op zondag 08 december 2013 @ 22:14:
Toch eigenlijk wel een slechte zaak dan, dat het nog toegestaan is om installaties te hebben zonder aardlekschakelaar.
Waarom? vanwege 1 dode en 2 tot 9 ziekenhuisopnames per jaar? Ik vind dit nou niet echt cijfers om van achterover te vallen.

http://www.nationaalkompa.../prive-ongevallen/omvang/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zodra het kon heb ik mijn oude groepen kast (of wat daar voor door moest gaan, zat niet eens in een afgesloten ruimte) met smeltveiligheden volledig vervangen door een nieuwe kast volgens de huidige richtlijnen en een kast er omheen.
Voor de PV aansluiting had ik daar weer lol van, de 3 fase automaat en LCD kwh meter konden er nog probleemloos bij zonder ombouwen, fluitje van een cent.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
drielp schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:55:
[...]

Waarom? vanwege 1 dode en 2 tot 9 ziekenhuisopnames per jaar? Ik vind dit nou niet echt cijfers om van achterover te vallen.
Zullen we het voor bestaande installaties dan ook maar afschaffen ?
Als er toch bijna nooit wat gebeurt.......

Of zouden de ongevallen zo laag zijn omdat verreweg de meeste installaties al zijn uitgerust met aardlekschakelaars ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik wil van die Honeywell radiator digitale thermostaten kopen. De HR20 zoals hier op Conrad:
http://www.conrad.nl/ce/n...yle?queryFromSuggest=true

Nu heb ik momenteel Comap radiatoren, straks in het nieuwe huis Jaga Strada (LTV). Volgens mij kunnen ze straks direct op de Jaga's geschroefd worden. Maar voor de Comap gaat het niet zo maar. Ik begrijp dat ik daar losse adapters voor moet aanschaffen, en niet er iets bij krijg wat past.

Wat me echter op valt is dat ik die thermostaten niet op heel veel plekken te koop zie staan (bijna nergens, of ik zoek niet goed), en ik eigenlijk niet goed weet of ik deze digitale thermostaten ergens anders goedkoper zou kunnen vinden, of een goedkopere oplossing voor de adapters. Iemand een idee?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
bluemoon23 schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:17:
[...]

Zullen we het voor bestaande installaties dan ook maar afschaffen ?
Als er toch bijna nooit wat gebeurt.......

Of zouden de ongevallen zo laag zijn omdat verreweg de meeste installaties al zijn uitgerust met aardlekschakelaars ? O-)
Waarschijnlijk wel, het is niet echt een probleem. Verplichting is niet echt nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WoudseHoeve schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:56:
Zodra het kon heb ik mijn oude groepen kast (of wat daar voor door moest gaan, zat niet eens in een afgesloten ruimte) met smeltveiligheden volledig vervangen door een nieuwe kast volgens de huidige richtlijnen en een kast er omheen.
Voor de PV aansluiting had ik daar weer lol van, de 3 fase automaat en LCD kwh meter konden er nog probleemloos bij zonder ombouwen, fluitje van een cent.
Ik had eerst ook dat idee, maar toen ik zag wat een nieuwe groepenkast kostte heb ik het eerst maar op de lange baan geschoven. Nu 4 jaar later hangt de 36 jaar oude groepenkast er nog steeds en heb in 4 jaar tijd nog nooit een zekering hoeven te vervangen.

Inmiddels bijna klaar met de grote verbouwing, heb tijdens de verbouwing ook nog even een tweetal leidingen met 2xCAT5e en 1x 230V met randaarde naar de zolder gebracht. Tegen de tijd dat er PV komt zal er aan de groepenkast geklust moeten worden en is het tijd voor een nieuwe groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Drie weken geleden de jaarafrekening van GC ontvangen, omdat de teruglevering apart geregeld wordt moest ik een paar honderd euro bijbetalen omdat ik mijn voorschotbedrag omlaag had gezet. Een week later ontving ik de jaarafrekening van de teruglevering. Over salderen wordt met geen woord gesproken.

Ik heb 1794 kWh verbruikt, en 2497 kWh teruggeleverd maar krijg gewoon 2497 x 22.3ct uitbetaald. Vandaag heeft dan de afrekening plaatsgevonden op de bank. Verbruik en teruglevering op hetzelfde moment af- en bijgeschreven.

Hoewel één factuur misschien handiger is, ben ik zeer tevreden met deze afwikkeling! :)

Ik heb overigens wel een digitale (maar domme) meter met een teruglevertelwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-Leo op 10-12-2013 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Doen ze netjes... had GC niet de ongeschreven regel dat je tot 1000KWh teveel teruggeleverd met een los teruglevertelwerk gewoon de volledige prijs kreeg vergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
_JGC_ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:05:
Doen ze netjes... had GC niet de ongeschreven regel dat je tot 1000KWh teveel teruggeleverd met een los teruglevertelwerk gewoon de volledige prijs kreeg vergoed?
Dat is geen ongeschreven regel, maar staat gewoon op hun website, zie margeregel (link). Alleen had ik niet gedacht dat dat automatisch zonder te vragen direct goed zou gaan. Ben benieuwd of ze dat volgend jaar weer doen, vast niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mr-Leo schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:02:
Drie weken geleden de jaarafrekening van GC ontvangen, omdat de teruglevering apart geregeld wordt moest ik een paar honderd euro bijbetalen omdat ik mijn voorschotbedrag omlaag had gezet. Een week later ontving ik de jaarafrekening van de teruglevering. Over salderen wordt met geen woord gesproken.

Ik heb 1794 kWh verbruikt, en 2497 kWh teruggeleverd maar krijg gewoon 2497 x 22.3ct uitbetaald. Vandaag heeft dan de afrekening plaatsgevonden op de bank. Verbruik en teruglevering op hetzelfde moment af- en bijgeschreven.

Hoewel één factuur misschien handiger is, ben ik zeer tevreden met deze afwikkeling! :)

Ik heb overigens wel een digitale (maar domme) meter met een teruglevertelwerk.
Ik heb exact dezelfde situatie. Digitale, domme meter en mijn voorschotbedrag zo laag gezet dat de jaarafrekening en terugleverfactuur ongeveer gelijk zouden moeten zijn. Het duurt alleen nog twee maanden tot mijn eerste jaarnota. Goed om te horen dat de afwikkeling goed is gegaan. Heeft Greenchoice niet automatisch je maandbedrag verhoogd?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Jawel, maar dat heb ik direct weer terug laten zetten. Snelste manier om dat te doen is DM sturen via Twitter. (binnen 5 minuten geregeld). En ondanks dat op de jaarafrekening het aangepaste hoge voorschotbedrag staat, is nu gewoon keurig het oude lage bedrag afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zoals het nu lijkt ga ik komend jaar ook mooi wat terugkrijgen:
- weer extra isolatie
- CV beter getuned
- Efficienter stoken met nieuwe thermostaat alleen op tijden wanneer noodzakelijk
- elektrische vloerverwarming badkamer staat veel minder aan

Ik betaal nu nog voor 3500KWh/1500m3 verbruik, maandbedrag is nu 127 euro, maar jaarverbruik voor gas ligt nu ipv 1500 kuub al op 1200 kuub, elektrisch gaat ook flink dalen.

Zat afgelopen weekend nog even in het mapje van de makelaar te kijken, de vorige bewoners zaten op 173 euro gas en 90 euro stroom per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
Van het weekend overgestapt van Energiemaatschappij.

Zat eerst bij energiedirect nu naar de nederlandse energiemaatschappij.

scheelt toch op maandbasis 2 tientjes

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is dat ook duurzame energie die ze verkopen?
Ik zat bij GreenChoice, vond het verschil met Nuon (wel grijs overigens) veel te groot en heb de overstap ingezet, uiteindelijk van GreenChoice een actietarief gekregen dat zo scherp was dat Nuon met de welkomstbonus erbij op jaarbasis maar 10 euro goedkoper was, dus de overstap maar weer teruggedraaid.

Achteraf is het verschil groter, want die overstapkorting van Nuon was een vast bedrag, het lagere tarief van GreenChoice geeft nu minder voordeel omdat mijn verbruik drastisch gedaald is. Maargoed, energie die ik niet verbruik is ook een vorm van korting :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en let op zie polderpv.nl, de lage kWh prijs bij nuon is gerelateerd aan hun vastrecht verhoging die ze `even` weglaten.
je kan beter een duur kWh contract hebben als je in de buurt van 0kWh of lager komt,
dat geeft wat druk om er ook zuinig mee om te springen, en als het resultaat geeft dat je onder 0 komt,
is de beloning groter. (bij digitale meter tot -1000kWh)

dan het addertje onder het gras, greenchoice conformeert zich aan de regioleverancier "zoals vroegah" ...
gaat greenchoice dan ook zijn vastrecht 30% verhogen ? (in ex pen gebied nu nuon/liander)
ze wisten zelf het antwoord nog niet....
dat zou betekenen dat eric-pvt en ericplan zomaar 30% omhoog gaan, en nielstn bij greenchoice in limburg niet.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
_JGC_ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:04:
Is dat ook duurzame energie die ze verkopen?
Geen idee.

ik wissel alleen omdat het goedkoper is.. O-) :$

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ojeeh Liander wil mijn meter gaan wisselen -O-

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:13:
en let op zie polderpv.nl, de lage kWh prijs bij nuon is gerelateerd aan hun vastrecht verhoging die ze `even` weglaten.
je kan beter een duur kWh contract hebben als je in de buurt van 0kWh of lager komt,
dat geeft wat druk om er ook zuinig mee om te springen, en als het resultaat geeft dat je onder 0 komt,
is de beloning groter. (bij digitale meter tot -1000kWh)

dan het addertje onder het gras, greenchoice conformeert zich aan de regioleverancier "zoals vroegah" ...
gaat greenchoice dan ook zijn vastrecht 30% verhogen ? (in ex pen gebied nu nuon/liander)
ze wisten zelf het antwoord nog niet....
dat zou betekenen dat eric-pvt en ericplan zomaar 30% omhoog gaan, en nielstn bij greenchoice in limburg niet.
8)7
Je moet gewoon elk jaar je bek opentrekken, anders zetten ze je op een variabel tarief dat volgens hun een aantal tienden van een cent goedkoper is dan de regioleverancier. Ik heb enige tijd geleden mijn bek opengetrokken en daarbij weer voor 1 jaar vast goedkope energie met een laag vastrecht gekregen.

Overigens net mijn standen nog even ingevuld bij GC, zou van 127 euro per maand naar 107 euro per maand kunnen volgens hun inschatting. Is best wel een verschil als je 2 maanden hiervoor nog 145 betaalde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De factuur van GC is ook hier binnen. Alweer minder elektra verbruikt: overschot van 219 kWh.

We komen dan op een totaalverbruik van 2326,9 kWh.
Voor gas ligt het dit jaar wat hoger omdat het aan het begin van dit jaar en het einde van vorig jaar behoorlijk lang erg koud is geweest.

Vanaf 1-1-2014 moet ik weer een nieuw contract afsluiten want het oude houdt dan op.
Eerst even kijken wat de aanbieding is op Gaslicht.com en maar eens gaan bellen.

Het overschot aan kWh krijg ik teruggestort tegen kale prijs + BTW. Vorig jaar heeft het geduurd tot begin maart met wat telefoontjes op-en-neer. Ben benieuwd of dit nu wat sneller gaat gebeuren.

we zitten nu op €95,- voorschot en dat blijft volgens de nota ook zo. (€97,30 retour).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

ericplan

5180 Wp PV

Het kickstarterproject Plugaway heeft een nieuw stretchgoal. Het is een viervoudig stekkerblok met twee USB-uitgangen en een temperatuursensor. Ding kost voor de earlybirds AUD 90, dat is ongeveer EUR 60.
http://www.kickstarter.co...your-smart-phone?ref=live

A'dam PVOutput

• antonboonstra

antonboonstra

Eigenlijks best wel 'fout' dat de productiepagina van Windpark Kubbeweg minimaal 2500kW productie aangeeft, ook al staan de molens stil. Al zo'n 30 uur is er in de maand december geen MWh bijgekomen, maar staat de productie wel continu precies op 2500kW.

DatumStand (MWh)
2013-12-05 14:00670
2013-12-06 00:00984
2013-12-07 00:001651
2013-12-08 00:001822
2013-12-09 00:002287
2013-12-10 00:002689
2013-12-11 00:002770
2013-12-12 00:002774
2013-12-12 09:002774

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 12-12-2013 10:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht een bug ergens.

Voor de mensen die nog wat KWh's moeten verstoken, Lidl heeft binnenkort weer een inductieplaatje in de aanbieding:
Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/catalogmedia/nl/article/90248/90248_02_f.jpg

Het onderzoeksrapport van de curatoren van het in 2009 failliet verklaarde Econcern (mijn voormalige werkgever) is uit.

Over niet duurzaam gesproken zeg...

PwC krijgt er in het nieuws ook ongenadig van langs omdat ze de... "verfraaide"... financiële jaarrapporten goedgekeurd hebben terwijl daar geen barst van klopte.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:22:
Wellicht een bug ergens.

Voor de mensen die nog wat KWh's moeten verstoken, Lidl heeft binnenkort weer een inductieplaatje in de aanbieding:
[afbeelding]
Of natuurlijk een :
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/images/elektrische_radiator_big_7198.jpg
(ALDI)

Maar je kan natuurlijk beter :
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/images/thermo_inlegzolen_normal_7207.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-12-2013 10:45 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Als het toch gaat over PV affakkelen: REFUsol PV-Heater | PV-Thermie.

Vooral goed om te zien dat bedrijven steeds meer producten introduceren gericht op de PV markt. Wat Duitsers van dit ding vinden staat hier.

• drielp
Erasmo schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:22:
Wellicht een bug ergens.

[afbeelding]
Deze kookplaatjes zijn geweldig, ik ga er nog eentje halen.

• antonboonstra

antonboonstra

drielp schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:06:
[...]
Deze kookplaatjes zijn geweldig, ik ga er nog eentje halen.
Lijkt mij ook wel interessant, maar ik heb geen idee of mijn pannen wel geschikt zijn voor inductiekoken. Als de bodem vlak is en als de pan magnetisch is (magneetje er bij houden) dan zou het gewoon geschikt moeten zijn?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:25
Volgens mij mag je gebruikte pannen niet zonder meer op een inductieplaat gaan gebruiken. Er zijn wel oplossingen op de markt.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:36:
Het onderzoeksrapport van de curatoren van het in 2009 failliet verklaarde Econcern (mijn voormalige werkgever) is uit.

Over niet duurzaam gesproken zeg...

PwC krijgt er in het nieuws ook ongenadig van langs omdat ze de... "verfraaide"... financiële jaarrapporten goedgekeurd hebben terwijl daar geen barst van klopte.
Pffft, flink stukje proza >:)
Samenvatting gelezen, maar ik denk dat de RvB een stukje moet/kwaadwillig bezig was ala Enron (maar dan wel op een veel kleinere schaal.)
Als je winsten boekt op jaarrekening maar 45 in de min staat dan klopt er echt niet iets.
Als je investeringskapitaal gaat gebruiken om je Cashflow op orde te krijgen.
Als je van nog geen 100Miljoen naar 1 Miljard wil in 4 jaar en het eerste jaar al tig procent achter loopt en niet ingrijpt (behalve dan in de investeringskas).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:44:
[...]

Of natuurlijk een :
[afbeelding]
(ALDI)

Maar je kan natuurlijk beter :
[afbeelding]
Die hebben de meeste affakkelaars al :P
LaserJet schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:58:
Als het toch gaat over PV affakkelen: REFUsol PV-Heater | PV-Thermie.

[video]

Vooral goed om te zien dat bedrijven steeds meer producten introduceren gericht op de PV markt. Wat Duitsers van dit ding vinden staat hier.
Wat is hier inherent anders aan dan een normaal elektrisch verwarmingselement?
antonboonstra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:14:
[...]

Lijkt mij ook wel interessant, maar ik heb geen idee of mijn pannen wel geschikt zijn voor inductiekoken. Als de bodem vlak is en als de pan magnetisch is (magneetje er bij houden) dan zou het gewoon geschikt moeten zijn?
Ze zijn erg prettig, ik gebruik mijn pannen op zowel gas als inductie. Meestal staan er icoontjes op de bodem of ze geschikt zijn voor inductie.

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Erasmo schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:39:

[...]

Wat is hier inherent anders aan dan een normaal elektrisch verwarmingselement?
Niets inderdaad. Het zit hem meer in het off-grid karakter en heeft dus geen lichtnet aansluiting. Hij heeft een ingebouwde omvormer en je sluit er dus pv panelen rechtstreeks op aan. In Nederland nu niet nuttig, maar als salderingsregels over 5 a 10 jaar aangepast worden, zijn ontwikkelingen op dit gebied interessant om afbetaalde panelen op een andere manier in te zetten.

• drielp
antonboonstra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:14:
[...]

Als je pan magnetisch is en vlak genoeg kan het gewoon, geen probleem. zo niet, een nieuwe pan aanschaffen kost je ook de kop niet.
Het inductieplaatje gebruik ik voornamelijk voor grote pannen soep en voor stoofvleespotjes. Vooral voor de laatste zijn de Lidl plaatjes ideaal. De braadlappen met de kruiden aan de kook, dan met deksel erop op 80ºC en een uurtje of 4 laten pruttelen. Super lekker.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Net de afrekening van Greenchoice binnen waarbij ik bij moet betalen. Toch typisch dat men de levering factuur automatisch kan opmaken en dat ik zelf weer achter de opwekt nota aan moet door handmatig meterstanden door te geven.

Het meest geniale is nog dat ik voor de levering moet bijbetalen en dat ik een paar weken erop weer veel geld terug krijg voor de opwekking.

Mijn maandelijkse voorschot is ook weer verhoogt !? Waarom kan men dit niet combineren!? Zucht........
Als er een kolenboer is die dit wel kan dan houd ik mij aanbevolen..

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 12-12-2013 18:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
revolution-nl schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:39:
Net de afrekening van Greenchoice binnen waarbij ik bij moet betalen. Toch typisch dat men de levering factuur automatisch kan opmaken en dat ik zelf weer achter de opwekt nota aan moet door handmatig meterstanden door te geven.

Het meest geniale is nog dat ik voor de levering moet bijbetalen en dat ik een paar weken erop weer veel geld terug krijg voor de opwekking.

Mijn maandelijkse voorschot is ook weer verhoogt !? Waarom kan men dit niet combineren!? Zucht........
even bellen met Greenchoice, of Twitteren, dat werkt sneller en je nota wordt gelijk geïncasseerd met de uitbetaling van de teruglevering.

• mkleinman
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iemand post net dit op mijn blog, dit schijnt op de Greenchoice site staan. Ik kan het alleen niet vinden.

Vanaf 2014 krijgen alle huishoudens in Nederland een slimme meter aangeboden. Uw netbeheerder heeft voor de uitrol van de slimme meter een planning voor zijn regio gemaakt of is daarmee bezig. Het kan dus zijn dat u pas over een paar jaar aan de beurt bent. U ontvangt hierover dan vanzelf bericht van uw netbeheerder. U hoeft hier zelf dus niets voor te doen, behalve als u eerder een slimme meter wilt (prioriteitsplaatsing). Hiervoor kunt u contact opnemen met uw netbeheerder..

Iemand enig idee of dit waar is? En bestaat er nog steeds de mogelijkheid om de slimme meter te weigeren?

Edit:

Gevonden: http://www.greenchoice.nl...en/categorie/slimme-meter. Vraag: "Ik heb nog geen slimme meter. Wanneer krijg ik er een?"

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 12-12-2013 22:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bij mij kwamen ze ook al aan de poort rammelen deze week, gelukkig ben ik alleen in het weekend thuis en dan werken ze bij Imtech(werkt in opdracht van Liander) niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
mkleinman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:53:
[...]

Iemand enig idee of dit waar is? En bestaat er nog steeds de mogelijkheid om de slimme meter te weigeren?

Edit:

Gevonden: http://www.greenchoice.nl...en/categorie/slimme-meter. Vraag: "Ik heb nog geen slimme meter. Wanneer krijg ik er een?"
Het is toch algemeen bekend dat iedereen uiteindelijk een "slimme" meter krijgt?? Je hebt wettelijk het recht om het slimme gedeelte te weigeren maar dat wil zeggen dat het modem of alleen de simkaart niet geplaatst wordt en hij dus niet kan communiceren. Dat betekend (helaas) dus niet dat je je ferraris mag houden...tenminste zo heb ik het altijd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

antonboonstra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:00:
Eigenlijks best wel 'fout' dat de productiepagina van Windpark Kubbeweg minimaal 2500kW productie aangeeft, ook al staan de molens stil. Al zo'n 30 uur is er in de maand december geen MWh bijgekomen, maar staat de productie wel continu precies op 2500kW.

DatumStand (MWh)
2013-12-05 14:00670
2013-12-06 00:00984
2013-12-07 00:001651
2013-12-08 00:001822
2013-12-09 00:002287
2013-12-10 00:002689
2013-12-11 00:002770
2013-12-12 00:002774
2013-12-12 09:002774
Een nucleaire reactor viel tijdens storm Xavier plotseling uit, gelukkig waaide het genoeg om het verlies in productiecapaciteit op te vangen 8)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 11:25
helaas, dit is niet de bedoeling zonder toestemming vooraf

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 14-12-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Mr-Leo schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:15:
[...]

Het is toch algemeen bekend dat iedereen uiteindelijk een "slimme" meter krijgt?? Je hebt wettelijk het recht om het slimme gedeelte te weigeren maar dat wil zeggen dat het modem of alleen de simkaart niet geplaatst wordt en hij dus niet kan communiceren. Dat betekend (helaas) dus niet dat je je ferraris mag houden...tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
modem en simkaart worden gewoon geplaatst.
maar je hebt wel een administratieve Opt-out‎.
wat dat precies inhoud weet ik ook niet, maar ze beloven met hun blauwe ogen dat ze dan de meter niet uit lezen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
migjes schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:44:
[...]

modem en simkaart worden gewoon geplaatst.
maar je hebt wel een administratieve Opt-out‎.
wat dat precies inhoud weet ik ook niet, maar ze beloven met hun blauwe ogen dat ze dan de meter niet uit lezen.
Oh ja, ze "mogen" dan geloof ik 1x per jaar en bij wisseling van provider uitlezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heerlijk dat winterzonnetje, de elektrische kachel staat hier met 500W de kamer op te warmen, de zon doet er nog een schepje bovenop en de meter draait zelfs achteruit op dit moment! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Mr-Leo schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:15:
[...]

Op dezelfde pagina staat:
Ik heb nog geen slimme meter. Kan ik een slimme meter weigeren?
Ja, dit dient u bij uw netbeheerder aan te geven zodra u bericht krijgt dat uw reguliere meter vervangen wordt door een slimme meter.
Onduidelijk is of ze dan geen meter vervangen (=ferraris meter houden) of dat ze een domme meter plaatsen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Zo, eindelijk verslag over leuke meetsessie Polder PV installatie af en van de nodige parafernalia voorzien.

Ik kreeg van het voorjaar een offer I could not refuse.

Zeg nou zelf: dat zouden jullie ook niet weigeren. Toch? :P

Enjoy!

http://www.polderpv.nl/Energiebau_systeemcheck.htm

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17

Hier geen enkel probleem gehad met Eneco. Afrekening in 1 keer goed, opwek gesaldeerd, restant vergoed. Maandbedrag is keurig automatisch verlaagd aan de hand van de nieuwe rekening naar 48 euro, etc. Nu is dat volgens mij nog steeds te hoog, maar het is keurig in lijn met de laatste afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Ben wel geïnteresseerd in resultaten en reden dat je dit onderzoekt. Linkje naar onderzoek zou ik waarderen.

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 14-12-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Hier geen enkel probleem gehad met Eneco. Afrekening in 1 keer goed, opwek gesaldeerd, restant vergoed. Maandbedrag is keurig automatisch verlaagd aan de hand van de nieuwe rekening naar 48 euro, etc. Nu is dat volgens mij nog steeds te hoog, maar het is keurig in lijn met de laatste afrekening.
Netjes en dan ben ik nieuwsgierig naar je soort meter en tegen welke prijs je overschot verrekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
izdp schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 00:42:
[...]

Netjes en dan ben ik nieuwsgierig naar je soort meter en tegen welke prijs je overschot verrekend is.
Meter: digitaal (geen slimme meter).
Overschot wordt door Eneco tegen 9,2 cent verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een blik op de thermostaat. Zaterdagochtendroutine. 16,5 graden. Heb ik het koud? Niet echt. En bovendien, direct boodschappenbriefje maken en daarna, lopend, naar de markt en de super. De verwarming kan dus nog even uitblijven. Bovendien probeert de zon er door te komen. Dat scheelt ook, hoewel de woonkamer alleen ramen op het noorden heeft. De eerste kubieke meters gas zijn vandaag alweer bespaard, dankzij de Honeywell Round Modulation. Wel een saai ding overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bezuiniger schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 20:33:
[...]

Dan ga ik eens bij informeren of het loont om naar Eneco over te stappen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
revolution-nl schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:13:
[...]
Dan ga ik eens bij informeren of het loont om naar Eneco over te stappen.
Lonend zal het denk ik niet zijn, wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53

Bij mijn ouders werden we blij verrast door essent. Levering en teruglevering direct op 1 factuur. Bij het hoge en lage tarief krijg je precies dezelfde kwh prijs als de levering. Mijn ouders hebben wel een "slimme" meter.
Nu over gestapt naar greenchoice. Even kijken hoe dat gaat volgend jaar. Maar we zullen waarschijnlijk elk jaar overstappen voor de welkomstbonus.
Edit: ze hebben geen overschot dus geen idee hoeveel je daarvoor krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door zero_cool89 op 14-12-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dank je voor antwoord Bezuiniger.
idd heel keurig door Eneco gedaan, conform wat er staat te lezen op hun site.
Maar ik en een ferrarismeter moet dat afwachten.

Wil ik er nog aan toevoegen dat de vergoeding heel ruimhartig is en het predicaat van kolenfooi absoluut niet verdiend.
Immers ze zijn enkel verplicht tot een redelijke vergoeding.
Groen waarderen ze dus fors hoger dan fossiel.
Daar kan het Haagse nog wat van leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wie zullen al die bonussen betalen?
Verbieden lijkt me zeer duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eneco is toch ook vrij duurzaam, werkt jeroen daar niet? Misschien kan hij wat vertellen.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
En nu wat toch in de kroeg zijn en mijn kruk heb ingenomen moet dit echt van mijn hart:

Het verlate verslag van polder-pv , hier het zonnige typje.
Had ik zo een ernstige bedenking over, maar gelaten voor wat het is.
Kom ik vandaag stomtoevallig in dat stadje van hem wat ik kende van veel jaren her.
Ik was vol verbazing, maar dat bewaar ik voor een andere praatstoel.

Toch terug naar Energiebau en waar ik zonnigtypje plots zijn mooie kritische blik zie verworden.
Energiebau test en zend wel een kwart retour om gebreken. Anderen...................

Wel ik herken dat niet. Polderpv en zijn goede maat ook niet. De mazzelaars die van anderen kopen, die niet als energiebau testen?
Dit vraagt om namen en rugnummers en anders is het op dit punt vuige marketingpraat van Energiebau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Eneco is op 1 punt in ieder geval zeer duurzaam: ze weigeren hun net te verkopen.
Tot nu toe is het rechterlijk oordeel nog steeds aan hun zijde.
Totaal anders dan de vele winsthappers van de lagere overheden in de diverse provincies.
Die vierden liever feest op kosten van hun inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
izdp schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:34:
En nu wat toch in de kroeg zijn en mijn kruk heb ingenomen moet dit echt van mijn hart:

Het verlate verslag van polder-pv , hier het zonnige typje.
Had ik zo een ernstige bedenking over, maar gelaten voor wat het is.
Kom ik vandaag stomtoevallig in dat stadje van hem wat ik kende van veel jaren her.
Ik was vol verbazing, maar dat bewaar ik voor een andere praatstoel.

Toch terug naar Energiebau en waar ik zonnigtypje plots zijn mooie kritische blik zie verworden.
Energiebau test en zend wel een kwart retour om gebreken. Anderen...................

Wel ik herken dat niet. Polderpv en zijn goede maat ook niet. De mazzelaars die van anderen kopen, die niet als energiebau testen?
Dit vraagt om namen en rugnummers en anders is het op dit punt vuige marketingpraat van Energiebau.
Je kunt het ook andersom zien: de PV/troep die ze bij Energiebau verkopen is zo slecht dat er wel heel veel niet goed werkt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als iemand bij jou gratis de panelen komt testen, zou jij dan op je website schrijven dat ze zeggen te testen maar het eigenlijk marketingpraat is?
Zou niet heel netjes zijn, dus ik snap zonnig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee Bezuiniger dat is me te gesteld.
Nee rolco zo verdenk ik zonnig absoluut niet. Meer van even argeloos zijn door het warme bad van hun.

Edit: en natuurlijk wacht ik eerst het woord van zonnig.

[ Voor 17% gewijzigd door izdp op 14-12-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wel voordelig manier van reclame maken voor de desbetreffende firma. Berichtje op PPV en op dit forum in ruil voor een 'gratis' check. Ik vond het stukje wat minder kritisch dan ik van PPV gewend ben.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 14-12-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waarom meteen zo negatief? Ik weet dat ze inderdaad bij Cor in Volendam zouden meten. Cor heeft een string met een paneel meer die duidelijk achter blijft bij de rest. Dat is dus nu met een meting inzichtelijk gemaakt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:50
Bezuiniger schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:44:
[...]

Je kunt het ook andersom zien: de PV/troep die ze bij Energiebau verkopen is zo slecht dat er wel heel veel niet goed werkt. :D
Anders gezegd, ze kopen heel scherp in en moet testen om de "krenten" uit de pap te kunnen halen
In de computers had je jaren terug ook refurbisch in "ongeopende" doos, wat ik nu het idee heb bij outlet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Goed gesteld mkleinman.
Want lees het stuk en zo is het absoluut niet geruild.
In die zin verdenk ik zonnig absoluut niet.
Neem even zijn rol over en vraag kritisch naar feiten en onderbouwing.
Dit vooral omdat ik dit niet herken in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Domba schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 22:12:
[...]
Anders gezegd, ze kopen heel scherp in en moet testen om de "krenten" uit de pap te kunnen halen
In de computers had je jaren terug ook refurbisch in "ongeopende" doos, wat ik nu het idee heb bij outlet
Dat is ook een mogelijkheid. Ofwel: zonder context kun je de berichtgeving als heel positief of heel negatief uitleggen.

Een ding weet ik in ieder geval wel: iedere fabrikant die bij ons zoveel uitval genereert kan een telefoontje verwachten met een verzoek tot onderzoek en uitleg. En die uiteindelijke uitleg zal vrij goed moeten zijn, want anders is er vast wel een betere fabrikant te vinden. Mijn gevoel bij een dergelijk bericht zal dus niet overwegend positief zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik snap al die commotie niet.
Even de facs: kom je een bedrijf tegen op een beurs en blijkt dat die e.e.a. serieus nemen. Ze testen gewoon het spul wat ze geleverd krijgen en sturen het spul terug wat niet voldoet aan hun standaard.

Dat is gewoon een heel goed uitgangspunt. Daar is toch niets mis mee?

Ze meten de juiste parameters met de juiste apparatuur.
Als ik dat bedrijf mag inschatten met het oog op hun metingen en de manier wát ze meten en hóe ze meten dan heb ik alleen maar respect voor dat bedrijf.

Niks mis mee.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niets mis mee nee maar in het stuk van zonnig kwam het over dat andere bedrijven dat niet doen dus wie weet wat er op je dak ligt. Of ik moet het verkeerd gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zo las ik dat ook rolco.

Edit: en bovenal met het gegeven van het enorme aantal afgekeurden.
En dus zou energiebau ...omdat producenten wel waakten........ enorme kosten.......

Eh?
Dus anderen krijgen nog meer dan 25% met mankementen?
De markt vertelt anders: heel weinig mensen klagen over hun panelen en opbrengsten.

[ Voor 86% gewijzigd door izdp op 14-12-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:19:
Niets mis mee nee maar in het stuk van zonnig kwam het over dat andere bedrijven dat niet doen dus wie weet wat er op je dak ligt. Of ik moet het verkeerd gelezen hebben.
Dat is precies wat er staat. Veel bedrijven schuiven dozen, maar dat wisten we toch al?
Je mag vaak blij zijn als je de flash data van de panelen krijgt en soms zijn er bedrijven die niet eens weten wat dat is. ;)

Het feit dat je een prima service krijgt en de paneeltjes zeer kundig op je dak zijn gelegd wil nog niet zeggen dat elk paneel van prima kwaliteit is.

Er zitten zo'n 40.000 paneelgegevens in de database van die jongens en dat is nog niet zoveel als wat bij Proton aanwezig is.
Dat zegt toch ook wat, denk ik dan.
De kans dat er mindere kwaliteit tussen zit (en dan heb ik het nog niet over de verschillende series van productie) is natuurlijk aanwezig.

Edit: Meten is Weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:27:
[...]

Dat is precies wat er staat. Veel bedrijven schuiven dozen, maar dat wisten we toch al?
Je mag vaak blij zijn als je de flash data van de panelen krijgt en soms zijn er bedrijven die niet eens weten wat dat is. ;)

Het feit dat je een prima service krijgt en de paneeltjes zeer kundig op je dak zijn gelegd wil nog niet zeggen dat elk paneel van prima kwaliteit is.

Er zitten zo'n 40.000 paneelgegevens in de database van die jongens en dat is nog niet zoveel als wat bij Proton aanwezig is.
Dat zegt toch ook wat, denk ik dan.
De kans dat er mindere kwaliteit tussen zit (en dan heb ik het nog niet over de verschillende series van productie) is natuurlijk aanwezig.

Edit: Meten is Weten 8)
Zover kom ik mee, maar zijn de bedrijven die de panelen niet controleren of kunnen controleren dan meteen slecht?
Ik vind het een overbodige service, panelen zijn tegenwoordig 250Wp of groter, als er een rotte bij zit merk je dat echt wel.
En als het echt defecte zijn die terug gaan zijn het er wel erg veel, geen goede leverancier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:33:
[...]

[...]
Ik vind het een overbodige service, panelen zijn tegenwoordig 250Wp of groter, als er een rotte bij zit merk je dat echt wel.
[...]
Jij merkt het, maar lang niet iedereen is er zo mee bezig als wij dat hier zijn. Defect omvormers (OK4?). Gigantische schaduw problemen. Grotere installaties worden gemeten en zelfs gemonitord, maar ik denk dat er werk zat is voor dergelijke inspecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hmmm, je koopt een auto met 250 pk. Op de rollerbank kom je erachter dat het slecht 203 pk zijn. at weet je niet als je die koopt en gewoon rondrijdt, maar je hebt er wel voor betaald.
Zoiets.

Maar als je panelen hebt die al hotspots hebben of cracks in de wafers, dan ga je een proces in dat na een aantal jaren merkbaar wordt in je opbrengsten.
Heel vervelend, zeker met garantie en zo.

Ik heb nog niemand op dit forum gehoord die na een paar jaar een nieuw paneel kreeg geleverd omdat het na die paar jaar slechter ging presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mindere kwaliteit tov wat schinnen?
Naar mijn mening kan dat enkel zijn naar wat de fabrikant zegt te verkopen.
Binnen die normen is het goed.
Dan kan iedereen zelf besluiten met de juiste gegevens.

Wil je een naam, een miele, of ken je eigen geld, behoefte, handigheid etc.
Dus daarom mijn vraag naar namen en rugnummers.
Dus ook laat Energiebau maar staven wat zonnig zo ongewoon klakkeloos overnam.
Noem mij maar thomas hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Schinnen, dan is dit de vraag natuurlijk:

Want stel dat het zo bar en boos is met wat geleverd wordt zoals energiebau zegt: ja dan zouden die hele dure metingen te verantwoorden zijn?
Maar stel zoals ik het vooral hoor in de praktijk: weinig tot heel weing klachten over opbrengsten, uitval en andere narigheid, dan zouden die dure metingen het produkt onnodig duur maken.
Leuk om te lezen dat ze zelfsbij de kleine installatie van polder-pv zich beperkten tot een paar en dat vroeg al uren duur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:39:
Hmmm, je koopt een auto met 250 pk. Op de rollerbank kom je erachter dat het slecht 203 pk zijn. at weet je niet als je die koopt en gewoon rondrijdt, maar je hebt er wel voor betaald.
Zoiets.

Maar als je panelen hebt die al hotspots hebben of cracks in de wafers, dan ga je een proces in dat na een aantal jaren merkbaar wordt in je opbrengsten.
Heel vervelend, zeker met garantie en zo.

Ik heb nog niemand op dit forum gehoord die na een paar jaar een nieuw paneel kreeg geleverd omdat het na die paar jaar slechter ging presteren.
Ik denk dat die garantie ook een wassen neus is inderdaad en hecht daar 0 waarde aan bij panelen. Bij de meeste elektrische apparaten en dus ook panelen ga ik uit van 10 jaar, alles extra is meegenomen maar tegen die tijd wil ik vast wat beters.
Wat had er nu gebeurd als bij zonnig een paar panelen zouden zijn die op 50% zaten? Waar klopt hij dan aan voor de garantie van zijn shell panelen van 13 jaar oud?

Het vergelijk met auto's is geen goede, de meeste auto's halen hun opgegeven pk's niet namelijk, een enkeling hoor je er over en is vaak nog iets speciaals ook vanwege de marketing strijd. (bmw/audi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Daarom rol-co omdat hier kwam te lezen, ging ik echt geloven in pv en ik kan rekenen.
En tijd, Erg veel tijd!
Niet het installeren. Al is dat de ultieme klus van je eigen keuze tot en met zelf doen.
En ik gun polder-pv zijn opbrengsten van harte. Ze voldoen boven verwachting.
Conform ik dat las hier en zo nog veel meer tijd ging kwijtraken aan pv.
Als je niet ontzorgd wilt worden dan kom je hier en betaal je een andere prijs voor je energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:50
Bezuiniger schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:15:
[...]

Dat is ook een mogelijkheid. Ofwel: zonder context kun je de berichtgeving als heel positief of heel negatief uitleggen.

Een ding weet ik in ieder geval wel: iedere fabrikant die bij ons zoveel uitval genereert kan een telefoontje verwachten met een verzoek tot onderzoek en uitleg. En die uiteindelijke uitleg zal vrij goed moeten zijn, want anders is er vast wel een betere fabrikant te vinden. Mijn gevoel bij een dergelijk bericht zal dus niet overwegend positief zijn...
De context en nog eens context, zo staat er in de brochure "vorig jaar", zonnig type zet dan ook expliciet de datum van de brochure erbij om aan te geven dat het om 2012 zou gaan, echter op de website zelf staat dan
In 2011 heeft Energiebau ruim 80.000 panelen voor de volle honderd procent geïnspecteerd, wat resulteerde dat 25 % niet aan de strenge kwaliteitseisen voldeed. 20.000 panelen met een totaal vermogen van meer dan vier megawatt werd door Energiebau niet geaccepteerd en terug gestuurd.
bron

En nog meer vraagtekens die 80 000 zijn alle panelen of welk percentage van de totale ingang, want 25% is een triest kwaliteitsbeeld of een indicatie voor het type inkoopbeleid en segment van inkoop?

Er ontbreekt her en der nog wat aan context, zo ook de opmerking over namaak suntech en yingly (bron).
Als je ermee te maken hebt, koop je niet direct bij de producent, zoals het hele vooraf gaande gesuggereerd onder kopje kwaliteit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week weer een paar mooie beloningen voor het verduurzamen van ons huis. De hypotheek wordt overgesloten naar Triodos, waar we de laagste rente krijgen dankzij ons Energielabel A.

Daarnaast de meterstanden doorgegeven aan Greenchoice. Verbruik dit jaar:
Elektriciteit: 2 Kwh
Gas: 147 m3
*O*
Tijdens de winter 4 maanden in het buitenland verblijven helpt uiteraard ook erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 10:19:
Deze week weer een paar mooie beloningen voor het verduurzamen van ons huis. De hypotheek wordt overgesloten naar Triodos, waar we de laagste rente krijgen dankzij ons Energielabel A.

Daarnaast de meterstanden doorgegeven aan Greenchoice. Verbruik dit jaar:
Elektriciteit: 2 Kwh
Gas: 147 m3
*O*
Tijdens de winter 4 maanden in het buitenland verblijven helpt uiteraard ook erg mee.
Lagere rente dankzij energielabel A ?
Vertel!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dank je, 3% voor 5 jaar, hmm.. En daarna? Het zou best schelen met mijn 4,2 nu maar die is 20 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

http://www.triodos.nl/nl/...hypotheken/rentetarieven/
5 jaar NHG = 2,9%
20 jaar NHG = 5,0%

http://www.independer.nl/hypotheek/zoekresultaat.aspx
5 jaar NHG = 2,94%
20 jaar NHG = 4,3%

Ik zou het lekker bij je 4,2% houden van 20 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het rentepercentage wordt wat relatiever als je ook de mogelijkheid hebt om extra af te lossen.
Dat scheelt echt heel veel geld op de looptijd van je hypo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

triodos doet dat prima, ik had hem bijna totdat de rabo waar ik zat voor "5,2% als sleeper", ineens hetzelfde ging aanbieden. en er zelfs eronderdook, het bied dus een onderhandelingspositie, en ze zijn erg gevoelig voor wegrennende klanten.

/en dat is alweer 2 jaar geleden, let wel op dat triodos een indicatie geeft van 51% ew oid,
de meesten zijn nog in aftrek=goed + nooit aflos modus.
ik heb heel fijn de destijds opgepompte woz kunnen gebruiken om onder die 51% te duiken, dankjewel gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe laag is laag en welke rentevaste periode hebben we het dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Laag is afgelost.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:48:
Het rentepercentage wordt wat relatiever als je ook de mogelijkheid hebt om extra af te lossen.
Dat scheelt echt heel veel geld op de looptijd van je hypo.
10% (van het oorspronkelijke hypotheekbedrag) is bij vrijwel alle hypotheekverstrekkers boetevrij af te lossen per jaar. Bij een hypotheek van € 200.000 kan je dus € 20.000 per jaar aflossen. Voor de meeste is dat al een behoorlijk bedrag. En anders een korte rentevaste periode kiezen (variabel tot 5 jaar). Dan kan je ook alles in een keer aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 22:04:
Wel voordelig manier van reclame maken voor de desbetreffende firma. Berichtje op PPV en op dit forum in ruil voor een 'gratis' check. Ik vond het stukje wat minder kritisch dan ik van PPV gewend ben.
Gelukkig maar. Eindelijk eens een "minder kritisch stukje", is het weer niet goed... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:19:
Je zou het kunnen lezen als: "er zou heel wat mis kunnen zijn met spul wat andere leveranciers doorlaten, alleen weten we niet wat eventuele effecten zouden kunnen zijn, als er iets misgaat weten we niet precies waar het aan heeft gelegen".

Energiebau laat door wat zij OK vinden, en zullen er op aangesproken worden als het alsnog mis gaat, want dan hebben ze kennelijk hun werk niet goed gedaan.

Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen weigeren, dan hadden we deze leuke discussie niet hoeven hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:33:
[...]

Zover kom ik mee, maar zijn de bedrijven die de panelen niet controleren of kunnen controleren dan meteen slecht?
Nope, heb ik niet beweerd.
Nope, microcracks kunnen pas veeeeeel later aan het "licht" komen, met hot-spots, mogelijk "Schneckenspuren" e.a. gesodemieter als consequentie. Als het al heel erg laat is, en zowel leverancier niet meer bestaat als installateur om te kunnen claimen (als contracten niet deugdelijk blijken te zijn), zit je met de gebakken peren.
En als het echt defecte zijn die terug gaan zijn het er wel erg veel, geen goede leverancier dus.
Er gaan ook modules met niet goed uitgelijnde frames, esthetische aberraties, en wat al niet retour, zo heb ik begrepen. Dus beslist niet "alleen" modules waar aantoonbaar al iets mis mee is op elektrisch gebied. Die gaan terug naar leverancier, en die gooit ze alsnog in de verkoop elders, of als "iets minder premium"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op zondag 15 december 2013 @ 07:11:
Er ontbreekt her en der nog wat aan context, zo ook de opmerking over namaak suntech en yingly (bron).
Als je ermee te maken hebt, koop je niet direct bij de producent, zoals het hele vooraf gaande gesuggereerd onder kopje kwaliteit
Klopt, je kunt de Photons hier inzien waar die "namaak" Suntech en Yingli's werden genoemd / onderzoek naar werd gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:45:
Als iemand bij jou gratis de panelen komt testen, zou jij dan op je website schrijven dat ze zeggen te testen maar het eigenlijk marketingpraat is?
Zou niet heel netjes zijn, dus ik snap zonnig wel.
Als ik het door Energiebau geschreven stuk van dergelijke notities had voorzien ("het huidige artikel is een verkapte vorm van marketing door Energiebau") had de aanbieder het "waarschijnlijk" niet meer geplaatst willen hebben ... en dan hadden jullie nergens over hoeven te discussiëren ...

Verder geen problemen hoor, met jullie opbouwende kritiek.

Hoogste tijd dat er meer idioten als ik een eigen kritische PV-website gaan beginnen en de sector jarenlang voor nop kritisch gaan volgen. Kennelijk mag ik met vervroegd pensioen... :Y

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 15-12-2013 15:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:33:
[...]

Gelukkig maar. Eindelijk eens een "minder kritisch stukje", is het weer niet goed... >:)
Ben blij dat je je even van Twitter hebt kunnen losweken voor GoT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op zondag 15 december 2013 @ 17:37:
[...]

Ben blij dat je je even van Twitter hebt kunnen losweken voor GoT :P
't is wel opeens erg stil hiero... >:)

Ik ga ff borrelen hier, even wat "verdriet" wegdrinken...

Afbeeldingslocatie: http://funny.st/wp-content/uploads/2012/07/Drinking-smiley-face.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zonnigtype schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:44:
[...]

Nope, heb ik niet beweerd.

[...]

Nope, microcracks kunnen pas veeeeeel later aan het "licht" komen, met hot-spots, mogelijk "Schneckenspuren" e.a. gesodemieter als consequentie. Als het al heel erg laat is, en zowel leverancier niet meer bestaat als installateur om te kunnen claimen (als contracten niet deugdelijk blijken te zijn), zit je met de gebakken peren.

[...]

Er gaan ook modules met niet goed uitgelijnde frames, esthetische aberraties, en wat al niet retour, zo heb ik begrepen. Dus beslist niet "alleen" modules waar aantoonbaar al iets mis mee is op elektrisch gebied. Die gaan terug naar leverancier, en die gooit ze alsnog in de verkoop elders, of als "iets minder premium"...
1) klopt , maar zo kwam het wel over in het stuk vond ik.

2) hier zeg je dus eigenlijk ook wat ik vind dat garantie een wassen neus is.

3) maakt niet uit waar ze voor terug gaan, de kwaliteit laat te wensen over anders test je niet, dus als energiebau komt installeren zijn het allemaal geteste en dus open pallets? daar zal ook niet iedereen blij mee zijn aangezien het niet nieuw lijkt.
Is het niet gewoon cherry picken wat ze doen en daardoor de mindere op een andere manier verkocht worden.
Zelfde dat er leveranciers zijn die beweren alleen + panelen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:01:
[...]

1) klopt , maar zo kwam het wel over in het stuk vond ik.
Mag je vinden.
2) hier zeg je dus eigenlijk ook wat ik vind dat garantie een wassen neus is.
100 procent garantie krijg je nooit (gerealiseerd). Heb ik nooit ontkend.
3) maakt niet uit waar ze voor terug gaan, de kwaliteit laat te wensen over anders test je niet, dus als energiebau komt installeren zijn het allemaal geteste en dus open pallets?
Energiebau "installeert" niks. Ze importeren / kopen in, en leveren na enkele heftige, hier kennelijk zwaar bekritiseerde of op de maag vallende kwaliteitscriteria modules, en verkopen die door (en verbinden hun "naam" daar aan, dat het doorgeleverde product OK is naar hun kwaliteitsmaatstaven).
daar zal ook niet iedereen blij mee zijn aangezien het niet nieuw lijkt.
Is het niet gewoon cherry picken wat ze doen en daardoor de mindere op een andere manier verkocht worden.
Zelfde dat er leveranciers zijn die beweren alleen + panelen te installeren.
Allemaal "veronderstellingen" waarmee iedereen maar moet doen wat hem/haar goed dunkt.

Je zou er "het zuur" van krijgen.

#seenemall

Pagina: 1 ... 13 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.