De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een modulerende (opentherm) thermostaat zorgt inderdaad voor veel minder pendelen dan een aan/uit thermostaat. Een moderne CW3/4 ketel kan terug regelen tot minimaal 5 kW vermogen. Een goed geïsoleerde tussenwoning kan echter nog minder warmte nodig hebben, waardoor je ook dan nog steeds pendelgedrag krijgt.

Er zijn genoeg huishoudens die een zwaardere CW5 ketel kiezen, omdat ze dit denken nodig te hebben. Nadeel is dat deze zwaardere ketels een hoger minimaal vermogen hebben (>6 kW) en daardoor juist vaker pendelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

antonboonstra schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:55:
Een modulerende (opentherm) thermostaat zorgt inderdaad voor veel minder pendelen dan een aan/uit thermostaat. Een moderne CW3/4 ketel kan terug regelen tot minimaal 5 kW vermogen. Een goed geïsoleerde tussenwoning kan echter nog minder warmte nodig hebben, waardoor je ook dan nog steeds pendelgedrag krijgt.

Er zijn genoeg huishoudens die een zwaardere CW5 ketel kiezen, omdat ze dit denken nodig te hebben. Nadeel is dat deze zwaardere ketels een hoger minimaal vermogen hebben (>6 kW) en daardoor juist vaker pendelen.
Een goede modulerende thermostaat zal dit pendel gedrag oplossen door een ingebouwde maximale aan/uit frequentie van iets van 6x per uur.

Dit doet een simpele aan/uit thermostaat ook.
Vaak is de frequentie instelbaar:
  • 12/h voor hete lucht Systeem.
  • 6/6 voor een normalen radiatoren systeem
  • 3/h voor een lage temperatuur/vloerverwarming systeem.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tsja, definieer "pendelen"....

Gewoon de maximum aanvoertemperatuur op 90°C zetten. Dan heb je geen last meer van "pendelen"...

Als je 5 kW ook in het voorjaar of najaar continue nodig hebt is er iets grondig mis met je isolatie. Een CV-ketel zal dus nooit continue aanstaan, maar als aan/uit device werken.

19x per uur inschakelen is absurd veel. Blijkbaar een erg nauwkeurige WA regeling :P

Zijn er geen lab-onderzoeken naar het effect van "pendelen"? Ik vraag mij af of dit ene onderzoekje betrouwbaar genoeg is om iets over "pendelen" te zeggen (N=1). Daarbij was dit onderzoek hier ook niet voor bedoeld. EN ik weer niet welke variabelen nog meer een rol spelen voor het slechte rendement. De onderzoekers trekken de conclusie dat het slechte rendement veroorzaakt wordt door het pendelen. Klinkt als een logische conclusie, maar waarop baseren zij dat?

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

deejeebv schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:39:
[...]

met een modulerende thermostaat is dat volgens mij geen probleem.
Een modulerende thermostaat heeft niet zoveel nut als de ketel bij zijn ondergrens van 20% vermogen de woning bij -20 nog warm kan stoken (mijn situatie) je kan dan net zo goed een aan/uit thermostaat ophangen.

In de tussenseizoenen is het hier helemaal drama. Nog een reden om dat fossiele apparaat zo min mogelijk te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 17-11-2013 17:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
revolution-nl schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:05:
[...]

Een modulerende thermostaat heeft niet zoveel nut als de ketel bij zijn ondergrens van 20% vermogen de woning bij -20 nog warm kan stoken (mijn situatie) je kan dan net zo goed een aan/uit thermostaat ophangen.

In de tussenseizoenen is het hier helemaal drama. Nog een reden om dat fossiele apparaat zo min mogelijk te gebruiken.
Wauw, "pendelen" bij -20, eigenlijk een paar maatjes te groot vanwege het warmwater?
Een warmtepomp op het Sint lijstje om als neggie om het voor en na seizoen door te komen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Domba schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:19:
[...]

Wauw, "pendelen" bij -20, eigenlijk een paar maatjes te groot vanwege het warmwater?
Een warmtepomp op het Sint lijstje om als neggie om het voor en na seizoen door te komen?
Dat pendelen valt wel mee bij -20 maar de ketel draait dan wel op max 20% vermogen (intergas hr28/24). De tussenseizoenen is een ander verhaal met het pendelen, dat is drama.

Deze maand verwarm ik met cop=1 en dat gaat goed :x. De cv is nog niet aan geweest. Voor volgend jaar staat er een split-unit lucht/lucht warmtepomp op het program :)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 17-11-2013 17:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zie dat je nu een elektrische kachel gebruikt. Als ik het goed begrijp onder andere vanwege het "drama" met de (te zware) CV-ketel. Wat gebeurt er als je nu verwarmt met je CV-ketel, moet ik denken aan een te warme kamer ofzo? (overshoot)

Handig om te weten voordat men hun woning verder gaat isoleren :P

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:41:
[...]

Ik zie dat je nu een elektrische kachel gebruikt. Als ik het goed begrijp onder andere vanwege het "drama" met de (te zware) CV-ketel. Wat gebeurt er als je nu verwarmt met je CV-ketel, moet ik denken aan een te warme kamer ofzo? (overshoot)

Handig om te weten voordat men hun woning verder gaat isoleren :P
De hoofdreden dat ik elektrisch verwarm is een stroomoverschot wat op moet.

De overshoot valt wel mee, dat regelt de honeywell wel aardig af. De ketel slaat aan voor een zeer korte periode (brandertijden van nog geen minuut). Als ik de schakelijktijden aanpas op de thermostaat dan is de brandertijd langer maar krijg ik wel overshoots wat het comfort niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nog geen minuut aan is best kort. Heb je een idee hoe vaak de ketel per uur opstart? (geen 19 keer hoop ik :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dre schreef op zondag 17 november 2013 @ 16:45:
Tsja, definieer "pendelen"....

Gewoon de maximum aanvoertemperatuur op 90°C zetten. Dan heb je geen last meer van "pendelen"...

Als je 5 kW ook in het voorjaar of najaar continue nodig hebt is er iets grondig mis met je isolatie. Een CV-ketel zal dus nooit continue aanstaan, maar als aan/uit device werken.

19x per uur inschakelen is absurd veel. Blijkbaar een erg nauwkeurige WA regeling :P

Zijn er geen lab-onderzoeken naar het effect van "pendelen"? Ik vraag mij af of dit ene onderzoekje betrouwbaar genoeg is om iets over "pendelen" te zeggen (N=1). Daarbij was dit onderzoek hier ook niet voor bedoeld. EN ik weer niet welke variabelen nog meer een rol spelen voor het slechte rendement. De onderzoekers trekken de conclusie dat het slechte rendement veroorzaakt wordt door het pendelen. Klinkt als een logische conclusie, maar waarop baseren zij dat?
Volgens mij is pendelen dat de CV ketel afslaat (doordat de retourtemp te dicht bij de aanvoertemp. komt) terwijl er nog wel warmtevraag is.

Blijkbaar brandt de ketel dan dus inefficient. Ik ben ook nieuwsgierig naar meer informatie over de efficiëntie tijdens pendelen. Mocht iemand nog een onderzoekje weten, dan hoor ik het graag.

Tot nu toe had ik een lage stooklijn en ingesteld dat de ketel aansloeg obv warmtevraag en dan tot maximaal de stooklijn de aanvoertemp. laat oplopen (voor maximaal condenseren).
Dat heb ik nu uitgezet, gewoon verwarmen bij warmtevraag.

Ik ben benieuwd.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:14:
Nog geen minuut aan is best kort. Heb je een idee hoe vaak de ketel per uur opstart? (geen 19 keer hoop ik :P)
Ik dacht 6 of 9x, als de modulerende honeywell visioen ziet dat de ketel in de ondergrens teveel vermogen geeft dan gaat hij in low control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ok, als ik het goed begrijp functioneert het met CV-ketel dus goed (qua comfort). Ik had het wat dramatischer verwacht.

[Edit]
5 kW gedurende 1 minuut en dan 9 minuten uit is 500 Watt gemiddeld.

[ Voor 72% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze twee gastjes zijn te jong voor de kroeg, dus die zijn #duurzaam met lego. Ze hebben een #energieneutraal huis gebouwd. #zonneenergie #windenergie Stem ff voor dit leuke initiatief. Kan vandaag nog. uchehoesthoest

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 19-11-2013 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je praat een beetje raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja, moderne/jonge wereld praat tegen woordig vaak met een # , zelfs Peter (zonnigtype/polderpv) is er op overgestapt .....

Maar praten we allemaal niet een beetje raar / met een accent.......

Ollie1965 duikt weg omdat er ABN personen zijn in deze draad

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij wordt hier alleen maar geschreven en dat op vele inventieve manieren (kuch).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Iedereen al iets overgeboekt op 555?

Of is dit niet duurzaam...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 20:34
@schinnen-groen: nope niets over geboekt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 17:14:
@schinnen-groen: nope niets over geboekt.
Nog niet eens 10kWh? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nope, nakkes, nada.
en ook niet van plan. hmmm was er niet een samenhang met klimaatverandering, toename (zware) typhoon/stormen en de mensch....
ofwel versneld overstappen naar oa duurzame energie kan misschien nog eea beperken op termijn.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat opvallend he, van katrina tot deze.
maar dat mag je niet hardop zeggen
windsnelheden van 310km/h is geen feestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Good for you!
Maar daar hebben die mensen weinig aan. op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 20:37:
Good for you!
Maar daar hebben die mensen weinig aan. op dit moment.
dan ga je je schuldgevoel toch afkopen en doneer je... niets moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:03:
[...]

dan ga je je schuldgevoel toch afkopen en doneer je... niets moet.
Schuld? Waarvoor? Koop ik enige vorm van schuld af als ik doneer om iemand te helpen?
Ik doneer ook aan de dierenbescherming, de fanfare in het dorp, etc.

Get a life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:07:
[...]

Schuld? Waarvoor? Koop ik enige vorm van schuld af als ik doneer om iemand te helpen?
Ik doneer ook aan de dierenbescherming, de fanfare in het dorp, etc.

Get a life!
Heb een goed leven. :) doneren is gewoon je handen wit wassen in 'onschuld'. Commit to a goal and stick to it! Heb dit vorig jaar gedaan en afgelopen september ultieme inspanning geleverd (en totaal 1,2 miljoen euro bijeengefietst met 350 andere mountainbikers). Probleem is dat we lekker door gaan met consumeren, op (te) grote voet blijven leven, en dus oorzaak van klimaatveranderingen zijn die o.a. nu de Filipijnen treft.
What's next? Weet ik niet, die wijsheid heb ik (gelukkig) niet. Maar dat gezever van tv-acties etc. wordt ik beu, zeker als er genoeg graai-volk rondom aanschuift (BN-ers...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb gedoneerd vóór de TV acties. Die zeggen mij helemaal niets.
Wat die snabbel BN-ers betreft heb je helemaal gelijk.

Dat wat nu op o.a. de Filipijnen is gebeurd? Je hebt helemaal gelijk!
Maar daar hebben die gasten op dit moment even helemaal geen boodschap aan. En kunnen er ook weinig aan doen, denk ik.
Ik weet zeker dat je al die kilometers niet hebt gefietst uit puur schuldgevoel. Ik doneer elk jaar ook niet uit enig schuldgevoel.

Doneren uit schuldgevoel is hier nooit aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
De inzamelingsactie is ook niet mijn voorkeur, teveel focus op de BN-ers die zo "goed" bezig zijn. En geven aan een grote hulp organisatie heeft ook niet mijn voorkeur. Voedsel invliegen is niet duurzaam en maakt de eigen economie in een land of regio om zeep. Te veel en te gratis.
Kleinschalige projecten steunen doe ik wel, en waterput voor een dorp in India. Een riolering in een ander dorp in Cambodja. Daar doneer ik aan (en niet om een schuldgevoel af te kopen) omdat dit echt werkt. De lokale werkman verdiend hier een boterham aan en zo hoort het ook.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:48:
De inzamelingsactie is ook niet mijn voorkeur, teveel focus op de BN-ers die zo "goed" bezig zijn. En geven aan een grote hulp organisatie heeft ook niet mijn voorkeur. Voedsel invliegen is niet duurzaam en maakt de eigen economie in een land of regio om zeep. Te veel en te gratis.
Kleinschalige projecten steunen doe ik wel, en waterput voor een dorp in India. Een riolering in een ander dorp in Cambodja. Daar doneer ik aan (en niet om een schuldgevoel af te kopen) omdat dit echt werkt. De lokale werkman verdiend hier een boterham aan en zo hoort het ook.
Je haalt hier twee dingen door elkaar.
Het verhaal over kleinschalige projecten onderschrijf ik ten volle, maar aan de andere kant is er een momentele urgentie van hulp. Dat is een ander verhaal.

Structurele hulp is alleen zinvol als je weet dat er een eind aan komt doordat de mensen het weer zelf kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik mis er nog eentje:

Omdat ik respect heb voor de mensen die, soms door weer en wind, met die collectebus voor mijn deur komen staan.
Soms is dit de enige reden om aan dat doel te geven. Gewoon uit respect voor de collectant.
Shoot me. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:46:
...
Ik weet zeker dat je al die kilometers niet hebt gefietst uit puur schuldgevoel....
nee hoor, ik heb gereden ter nagedachtenis aan mijn broertje, slachtoffer van een spierziekte waar de overheid ook geen aandacht voor heeft. Hek... zieke mensen brengen werkgelegenheid op (ziekenhuis, mediici, medicatieontwikkeling)... het is dus voor overheid kennelijk interessanter om ziektes maar te laten bestaan. Klinkt hard. Is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:15:
[...]

nee hoor, ik heb gereden ter nagedachtenis aan mijn broertje, slachtoffer van een spierziekte waar de overheid ook geen aandacht voor heeft. Hek... zieke mensen brengen werkgelegenheid op (ziekenhuis, mediici, medicatieontwikkeling)... het is dus voor overheid kennelijk interessanter om ziektes maar te laten bestaan. Klinkt hard. Is het ook.
Sorry kerel. Ik weet even niet wat ik nu moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Een foutje in de klimaatmodellen?
http://www.telegraaf.nl/b...d_in_computermodel__.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Grappig : Heimans : Stroomopwekkend geluidsscherm

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:53:
[...]

Je haalt hier twee dingen door elkaar.
Het verhaal over kleinschalige projecten onderschrijf ik ten volle, maar aan de andere kant is er een momentele urgentie van hulp. Dat is een ander verhaal.

Structurele hulp is alleen zinvol als je weet dat er een eind aan komt doordat de mensen het weer zelf kunnen oplossen.
Direct hulp bieden is natuurlijk hard nodig, maar daar heb ik geen tv show (want dat is het) voor nodig, ik maak anoniem mijn geld wel over. En koop die hulpgoederen ter plaatse (of in de regio) in plaats van in te laten vliegen vanuit Nederland. We rennen hard als het nieuws is, maar vergeten ook snel. Hoe was het ook alweer met Haiti?

@NielsTn _/-\o_

Een aantal collega's doen de Alpe d'HuZes komend jaar. Helaas nu omringt met wat commotie, maar zij hebben hun eigen redenen om mee te doen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@teacher ik zie het meer als bewijs dat de klimaatmodellen zo goed zijn dat we het onvoorspelbare chaotische gedrag dat we observeren ook in de modellen terugzien. Tientallen tot honderden jaren vooruit kijken is meer statistiek dan voorspellen.

@WoudseHoeve
Als ik het goed begrijp hebben ze zo'n unit ingebouwd in een geluidsscherm:
Wikipedia: Luminescent solar concentrator

Zou best een goed idee kunnen zijn en goed werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 19-11-2013 19:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2013 @ 22:23:
[...]

Sorry kerel. Ik weet even niet wat ik nu moet zeggen.
Hoeft niet. Je leert het leven waarderen en van elk moment maximaal te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Energiefabel: PV-cellen kosten meer energie dan ze opleveren

quotes:
Het maken van PV-cellen met behulp van zeer zuiver silicium kost inderdaad energie. Deze hoeveelheid wordt echter al in de eerste 1,5 jaar opgewekt en daarna kan een paneel nog 30 – 40 jaar meegaan. Dat is dus een verlies van 4% in de levenscyclus. De volgende generatie PV zal nog dunner zijn en een hogere energieopbrengst hebben en dus nog minder energie voor de productie nodig hebben. Bij kolencentrales is het verlies door onbruikbare warmte bijna 60%. Bij een kachel op houtpellets bedraagt het verlies in de keten ongeveer 16 % en in de kachel 10% en bij een dieselgenerator gaat 70% verloren. De enige technologie die op dit moment nog beter scoort is de windturbine. Het produceren van een windturbine met veel staal en koper en het installeren op betonnen sokkels kost slechts 3% van de totale energie die in 20 jaar wordt opgewekt.

De bijdrage van PV aan het totale elektriciteitsverbruik is nog gering. Nederland loopt daarbij zelfs ver achter met minder dan 0,1%, terwijl Duitsland, Spanje en Italië al op 3% zitten en Europa als geheel op 2%. PV is echter wereldwijd de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Windenergie draagt nu voor 7% bij aan de elektriciteitsbehoefte in Europa.

Als deze groei zo doorzet zouden wind en PV samen in Europa binnen 10 jaar voor 100% in de elektriciteitsbehoefte kunnen voorzien.

De grootste belemmering voor een transitie naar duurzame energie is het huidige belastingstelsel waarin grootverbruikers van fossiele energie sterk worden bevoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Op dit moment is de norm ong. 8 kWh/Wp bij een PV module.
De Balance of system zit op ong. 1000 kWh.

Als je ervan uit gaat dat het paneel zo'n 30 jaar meegaat, dan is de Energy Yield Ratio (zeg maar de tijd dat het paneel alle productie-energie heeft terug geleverd, ongeveer 5 jaar.
Dit was een van de examenopgaven bij de cursus Solar Energy van EdX.

Zie volgende post. Stofzuigen en rekenen gaat niet altijd goed ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nogal verwarrende info voor mij.
Waarom wordt thermodynamisch rendement van een kolencentrale vergeleken met de verhouding energetische terugverdientijd/levensduur?
Hoe beïnvloedt de levensduur van een paneel de energetische terugverdientijd?
Hoe kan je een verhouding in jaren uitdrukken?

Met een productie-investering van 8kWh/Wp duurt het voor mijn panelen 9 jaar om ze energetisch terug te verdienen: ik haal een jaarlijkse opbrengst van 0.922kWh/Wp. Bijna het dubbele van 5 jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Bij 8kWh per Wp is de energetische terugverdientijd bij 1000kWh/kWp 8 jaar
8kWh/Wp * 1000Wp / 1000kWh/Jaar = 8kWh/Wp * 1000Wp / 1000kWh/Jaar = 8 jaar.

Ik hoop niet dat dit klopt .........
Het klopt trouwens wel met mijn TvT 8)7 ergens een begrips verwisseling????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Enige verwarring dus.

Aantal jaren voor energetische neutraliteit = Epv/Einv

Energy Yield Ratio = Epv/Einv

Epv = productie van het paneel in 30 jaar
Einv= nodig om paneel te produceren en BOS (Balance Of System) energie

Stel een paneel van 250Wp met een jaaropbrengst van 500 kWh

Dan: Epv = 30 * 500 = 15000 kWh

Einv= (8 * 250) + 1000 = 3000 kWh

De Energy Yield Ratio is dan 15000 / 3000 = 5

De energetische "terugverdientijd" = Totale energie input / jaarlijkse energie-opbrengst.

In dit voorbeeld is dat 3000/500 = 6 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2013 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Krijg net de jaarnota van GC onder ogen. Natuurlijk niets mis mee. Maar waarom gaan al die bedrijven (mijn vorige leverancier deed het ook) er vanuit dat je komend jaar meer energie gaat gebruiken? En schroeven ze dus automatisch het maandbedrag omhoog? We hadden een vrij frisse winter met navenant gasverbruik en nu ben ik ingeschat voor een nog frissere winter (10% stijging). Dat wil ik helemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 20-11-2013 10:12 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:11:
Krijg net de jaarnota van GC onder ogen. Natuurlijk niets mis mee. Maar waarom gaan al die bedrijven (mijn vorige leverancier deed het ook) er vanuit dat je komend jaar meer energie gaat gebruiken? En schroeven ze dus automatisch het maandbedrag omhoog? We hadden een vrij frisse winter met navenant gasverbruik en nu ben ik ingeschat voor een nog frissere winter (10% stijging). Dat wil ik helemaal niet.
Je kan even bellen en het nieuwe voorschotbedrag aanpassen.
Doe ik ook elk jaar.

Die schatting is gewoon natte-vinger-in-hun-voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
GC heeft een website. Daar kun je inloggen. Op die website vind je je voorschot. Daar kun je deze aanpassen. :) Hupsakee, opgelost!

Overigens geen mijn salderingsnota tot 3 x fout, maar is het na 2 maandjes toch gelukt en heb ik m'n zonnecentjes terug gekregen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:11:
Was bij mij ook, ik denk dat het een meelopend gemiddelde is. Dan geeft een dalend energie verbruik een hoger maandbedrag als wanneer je het zou baseren op het laatst bekende verbruik.
Dit heeft alles te maken met "zorg plicht" voor domme consumenten. "Als we het verhogen kan de consument niet in problemen komen" (de rente is ook leuk maar daar zullen ze het niet van moeten hebben ...)

Ik heb een mail gestuurd dat ik het lager wilde hebben naar bedrag x, met daarbij een argumentatie en dat ik begrijp dat het mogelijk tot een naheffing kan leiden....
Binnen een week een mail terug en het voorschot aangepast naar de waarde die ik wilde, no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:07:
Enige verwarring dus.

Aantal jaren voor energetische neutraliteit = Epv/Einv

Energy Yield Ratio = Epv/Einv

Epv = productie van het paneel in 30 jaar
Einv= nodig om paneel te produceren en BOS (Balance Of System) energie

Stel een paneel van 250Wp met een jaaropbrengst van 500 kWh

Dan: Epv = 30 * 500 = 15000 kWh

Einv= (8 * 250) + 1000 = 3000 kWh

De Energy Yield Ratio is dan 15000 / 3000 = 5

De energetische "terugverdientijd" = Totale energie input / jaarlijkse energie-opbrengst.

In dit voorbeeld is dat 3000/500 = 6 jaar.
Volgens mij geeft een 250Wp paneel een jaar opbrengst van 900Wh/Wp * 250Wp = 225kWh.
Scheelt nogal ....

Maar dat doet er even niet toe als we de generieke opbrengst van 900Wh per Wp nemen dan delen we 8000Wh/Wp door 900Wh/Wp/jaar en komen we op 8.9 jaar, niet best.

Volgens mij klopt die 8kWh per Wp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:05:
[...]

Volgens mij geeft een 250Wp paneel een jaar opbrengst van 900Wh/Wp * 250Wp = 225kWh.
Scheelt nogal ....

Maar dat doet er even niet toe als we de generieke opbrengst van 900Wh per Wp nemen dan delen we 8000Wh/Wp door 900Wh/Wp/jaar en komen we op 8.9 jaar, niet best.

Volgens mij klopt die 8kWh per Wp niet.
De waarde van 8 kWh was een gegeven in de cursus. Don't shoot the messenger ;)

Met mijn jaarlijkse opbrengst ben ik na 11,1 jaar pas energie-neutraal.

Maar de panelen gaan wel zo'n 30 jaar mee (hoop ik).

Er is we onderzoek naar gedaan, m.n. voor energie-neutraliteit van PV productie:

http://pubs.acs.org/doi/suppl/10.1021/es3038824

Voor wat cijfers, het Excel bestand downloaden, de extentie naar xlsx hernoemen en dan is het te openen.
Onder het tabblad Single Multi Crystaline Silicon vind je onderaan wat rekenwaarden.

[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:29:
[...]
Was bij mij ook, ik denk dat het een meelopend gemiddelde is. Dan geeft een dalend energie verbruik een hoger maandbedrag als wanneer je het zou baseren op het laatst bekende verbruik.
Dit heeft alles te maken met "zorg plicht" voor domme consumenten. "Als we het verhogen kan de consument niet in problemen komen" (de rente is ook leuk maar daar zullen ze het niet van moeten hebben ...)

Ik heb een mail gestuurd dat ik het lager wilde hebben naar bedrag x, met daarbij een argumentatie en dat ik begrijp dat het mogelijk tot een naheffing kan leiden....
Binnen een week een mail terug en het voorschot aangepast naar de waarde die ik wilde, no worries.
Met electriciteit kan ik me dat nog voorstellen, bij de meeste mensen is er weinig relatie met de seizoenen. Met gas zou ik toch verwachten dat ze rekening houden met (gewogen) graaddagen en niet automatisch verhogen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ff vraagje tussendoor;
Zijn er hier mensen met een inductiekookplaat en/of wat kunnen zeggen over de aansluitwaarde van die dingen. Wij zitten (in het kader van gas vermindering) te kijken naar een inductiekookplaat. Nu hebben wij er 1 op het oog die een aansluitwaarde heeft van 7200W. Een snelle rekensom op 220V levert een maximale stroom van +/-32A. De gemeentezekering is hier op 35A afgezekerd en nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ook zo'n unit hebben (>=7200W) icm een 35A zeker en of zij wel eens problemen hebben ervaren.

Als bijv. de kookplaat max icm een WW-doorstromer(3200W) + toevallig een wasmachine(1000W()/waterkoker(2000W) aanstaan..... :|

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 20-11-2013 11:53 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:13:
[...]
De waarde van 8 kWh was een gegeven in de cursus. Don't shoot the messenger ;)

Met mijn jaarlijkse opbrengst ben ik na 11,1 jaar pas energie-neutraal.

Maar de panelen gaan wel zo'n 30 jaar mee (hoop ik).

Er is we onderzoek naar gedaan, m.n. voor energie-neutraliteit van PV productie:

http://pubs.acs.org/doi/suppl/10.1021/es3038824

Voor wat cijfers, het Excel bestand downloaden, de extentie naar xlsx hernoemen en dan is het te openen.
Onder het tabblad Single Multi Crystaline Silicon vind je onderaan wat rekenwaarden.
Ik schiet niemand, dat is niet duurzaam.

Veel van deze onderzoeken zijn wat ouder ... 1997, 2008, jou ref is wel van 2013
Wat wel duidelijk is dat je zonnepanelen moet maken met stroom geproduceerd door zonnepanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:50:
ff vraagje tussendoor;
Zijn er hier mensen met een inductiekookplaat en/of wat kunnen zeggen over de aansluitwaarde van die dingen. Wij zitten (in het kader van gas vermindering) te kijken naar een inductiekookplaat. Nu hebben wij er 1 op het oog die een aansluitwaarde heeft van 7200W. Een snelle rekensom op 220V levert een maximale stroom van +/-32A. De gemeentezekering is hier op 35A afgezekerd en nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ook zo'n unit hebben (>=7200W) icm een 35A zeker en of zij wel eens problemen hebben ervaren.
We hebben een vergelijkbare situatie en de inductieplaat is aangesloten op 2 groepen met 16A zekering.
De hoofdzekering is ook 35A. Nooit een centje pijn. Zelfs met de oven ook aan (aparte groep 16A).

Je moet het trouwens wel gek maken als je die 7200 W wilt verstoken. Alle pitten aan en de turbo erop?

Hier is nog nooit een zekering doorgebrand. >:)

p.s. het is 230V, dus je maximaal vermogen is 8050 W op een 35A hoofdzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Schinnen-groen;
Mijn vraag was net even te snel, maar bedankt voor je snelle reactie!

Lees net de handleiding en blijkt dat de maximale stroom die de plaat kan/mag trekken gemaximaliseerd kan worden. Denk dat we hem voor de zekerheid maar iets terugzetten naar bijv. 6200W.

Hoe sluit je zo'n plaat eigenlijk aan op 2 groepen? zitten er 2 stekker aan of breng je de 2 groepen naar 1 periflex stopcontact???? :?

De netspanning schommelt hier door de dag heen tussen de 215-225V

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 20-11-2013 12:01 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:59:
@Schinnen-groen;
Mijn vraag was net even te snel, maar bedankt voor je snelle reactie!

Lees net de handleiding en blijkt dat de maximale stroom die de plaat kan/mag trekken gemaximaliseerd kan worden. Denk dat we hem voor de zekerheid maar iets terugzetten naar bijv. 6200W.

Hoe sluit je zo'n plaat eigenlijk aan op 2 groepen? zitten er 2 stekker aan of breng je de 2 groepen naar 1 periflex stopcontact???? :?
De twee groepen zitten op 1 perilex.
Dat terugschroeven van het vermogen zou ik alleen pas doen indien je problemen krijgt met je zekeringen.

Bij levering zit op de plaat alleen een 4-aderige kabel, zonder stekker dus.
Die moet je zelf aanschaffen. Ik heb voor de inductieplaat twee YMVK kabels getrokken. Volgens mij mag je geen 2 aparte groepen in 1 kabel laten lopen. Tenminste vroeger niet.

Je zou dat even moeten navragen. Anders zou je een 4-aderige kabel kunnen trekken vanuit de meterkast.

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-11-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

WouterB

3680 Wp

Schinnen-groen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:01:
[...]

De twee groepen zitten op 1 perilex.
Dat terugschroeven van het vermogen zou ik alleen pas doen indien je problemen krijgt met je zekeringen.

Bij levering zit op de plaat alleen een 4-aderige kabel, zonder stekker dus.
Die moet je zelf aanschaffen. Ik heb voor de inductieplaat twee YMVK kabels getrokken. Volgens mij mag je geen 2 aparte groepen in 1 kabel laten lopen. Tenminste vroeger niet.

Je zou dat even moeten navragen. Anders zou je een 4-aderige kabel kunnen trekken vanuit de meterkast.
Je mag inderdaad geen2 groepen in 1 buis doen, maar als je een kookgroep in de meterkast hebt, mag je deze als 1 groep beschouwen. 1 5 aderige kabel (1 aarde, 2x N, 2x P) aansluiten op een perilex-stekkerdoos, perilexstekker aan de kookplaat-kabel en (mist juist aangesloten) werkt het. Die 5-aderige kabel zou je dan ook voor een 3-fase kunnen gebruiken (1 aarde, 1x N, 3x P) mocht je ooit overstappen naar een 3-fase aansluiting.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Inderdaad, ik had de tweede nul vergeten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/thinking : na hoeveel jaar heeft een kolencentrale zich energetisch terugverdient of geld het daar ineens niet ? (alweer een vrijstelling oid)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ff vraagje tussendoor;

Als bijv. de kookplaat max icm een WW-doorstromer(3200W) + toevallig een wasmachine(1000W()/waterkoker(2000W) aanstaan..... :|
Dat wordt dan 3~ fasen aanleggen, meestal zijn de inductie kookplaten (4/5 pits) dit ook al.
Overigens als je netzekering al 35A is .........
Als de aansluiting van het apparaat al 35A afgezekerd moet worden dan moet de netzekering een faktor 1,6 hoger zijn. Ik weet niet of dat verhoogd kan worden bij je (aansluiting voor de deur) en of je dan niet in een ander tarief komt.....

Nog wat uit te zoeken

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Volgens de handleiding;
code:
1
2
Aansluitwaarde (W)   7.200 W
Spanning min-max (V) 220-240 V

en
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Zhxt97EUJjNKDYJyq9BXveZE/full.png

Idee en afgaande op situatie 1 (kabels bundelen);
30-32A zekering (als die bestaan) in de groepenkast bij laten plaatsen, 5 aderig 6mm2 kabel trekken en daarop de plaat aansluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:51:
/thinking : na hoeveel jaar heeft een kolencentrale zich energetisch terugverdient of geld het daar ineens niet ? (alweer een vrijstelling oid)
Nooit, maar dat wist je al, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:59:
[...]

Dat wordt dan 3~ fasen aanleggen, meestal zijn de inductie kookplaten (4/5 pits) dit ook al.
Als de aansluiting van het apparaat al 35A afgezekerd moet worden dan moet de netzekering een faktor 1,6 hoger zijn. Ik weet niet of dat verhoogd kan worden bij je (aansluiting voor de deur) en of je dan niet in een ander tarief komt.....

Nog wat uit te zoeken
Hmmm. Ik zit even te denken: tijdens het koken een ovenschotel in de oven, droger draait, wasmachine ook. No worries, hier.

Maar ok, better save than sorry. Als je die driefasen al in je meterkast hebt, dan zou ik dat ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47
WoudseHoeve schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:29:

Daar moeten/willen ze het wel degelijk van hebben. Hun financiering kent veel vreemd geld.
Dat is een andere rente dan die van een spaarrekening en zonder twijfel met vrij dwingende convenanten.
Kortom dit is een 'gouden' financieringsbron voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Freemann schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:23:
Volgens de handleiding;
code:
1
2

en
[afbeelding]

30-32A zekering (als die bestaan) in de groepenkast bij laten plaatsen, 5 aderig 6mm2 kabel trekken en daarop de plaat aansluiten :?
Tekening 1 is dan een 35A aansluiting op de smeltveiligheid/installatieautomaat, dat geeft dan 35 x 1,6 = een te hoge waarde voor binnen het normale gebruikerstarief te vallen tenzij je een 1x80A hebt (zeldzaam).

Maar dat ligt aan je aansluitwaarde, kijk daarvoor je energie nota na.

Verschil van tarieven (Enexis)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ollie1965 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:44:
[...]
Tekening 1 is dan een 35A aansluiting op de smeltveiligheid/installatieautomaat, dat geeft dan 35 x 1,6 = een te hoge waarde voor binnen het normale gebruikerstarief te vallen tenzij je een 1x80A hebt (zeldzaam).

Maar dat ligt aan je aansluitwaarde, kijk daarvoor je energie nota na.

Verschil van tarieven (Enexis)
Nee, tekening 1 3 is een 4 polige 16A automaat. Hiermee schakel je twee keer de fase en twee keer de nul. Loopt door 1 van de fase meer dan 16A, dan schakelt deze automaat af. Hierdoor heb je twee keer 16A tot je beschikking = 7200W. En dit past gewoon op een 35A enkelfase hoofdzekering.

Edit: Ik dacht dat tekening 1 de aansluiting op de kookplaat was. In de meterkast moeten de fase wel gescheiden zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 20-11-2013 14:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maar even van de andere kant bekeken;
Hoeveel mensen hebben 3fase en hoeveel mensen zullen deze plaat gewoon in huis hebben op een standaard huis/tuin/keuken electra aansluiting?!

Snap dat er regels zijn, echter als iedereen deze regel aanhoud dan zal deze plaat bijna nergens normaal geplaatst kunnen worden.

We zitten op;
Laagspanning <3x35 Amp.
Capaciteitstarief t/m 3x25 amp

oftewel ergens tussen de 1-3 x 25-35A, maar ik heb voor dat de PowerOne4.2 kwam al nagevraagd of we op 25A of 35A zitten. Bleek dat wij op 1x35A zijn afgezekerd (volgens de administratie van Stedin)

[ Voor 30% gewijzigd door Freemann op 20-11-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

antonboonstra schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:48:
[...]

Nee, tekening 1 is een 4 polige 16A automaat. Hiermee schakel je twee keer de fase en twee keer de nul. Loopt door 1 van de fase meer dan 16A, dan schakelt deze automaat af. Hierdoor heb je twee keer 16A tot je beschikking = 7200W. En dit past gewoon op een 35A enkelfase hoofdzekering.
Mmmm, zo lees ik de tekening niet. Ik zie L staan (fase niet aangeduid) en 2 draden aan elkaar en niet 2x L los van elkaar die een automaat in gaan.
(Tekening lezen als vak op school is ook al +30 jaar geleden)

Maar misschien kan Freeman een directe link naar de handleiding installateurs handleiding geven.

EDIT

Freeman dan kun je niet kiezen voor situatie 1 als mijn tekeninglezen correct is (faktor 1,6 tussen automaat en hoofdzekering)

[ Voor 7% gewijzigd door ollie1965 op 20-11-2013 13:59 . Reden: aanvulling reactie freeman ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De (digitale) handleiding vertelt niet veel meer;
https://portal.bsh-partne...=wlAh63ecdcso0pdmdb---mfm

nog wel dit gevonden;
http://www.circuitsonline.net/forum/view/101286
http://www.circuitsonline.net/forum/view/80507/1

Waarbij in het laatste topic wordt gemeld;
Zoals ik het zie zijn wij in Nederland met onze 2x16A kookgroep het buitenbeentje. In de rest van de wereld maken ze gewoon een enkelfase 25A of 32A aansluiting voor een kooktoestel.
Waardoor ik toch begin te begrijpen dat het gewoon mogelijk is om 1 x 32A zekering aan te leggen met een dikke kabel naar de kookplaat OF 2 zekeringen van 16A waarbij iedere zijde van de kookplaat door 1 zekering wordt gevoed.
Als ik het zo lees, dan zou de plaat intern gescheiden zijn en voed iedere fase 2 kookgroepen;
fase 1 = 1,8kW + 1,8kW = 3,6kW
fase 2 = 2,2kW + 1,4kW = 3,6kW

Op zich spreek mij de 2x16A ook wel weer aan gezien het feit dat er dan sneller EEN zekering uit zal slaan waardoor mij de 35A zekering iets veiliger lijkt. Mochten 2 kookgroepen op 1 fase in booster staan, dan knalt de 16A eruit en is de kan kleiner dat de 35A eruit slaat.

[ Voor 73% gewijzigd door Freemann op 20-11-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

WouterB

3680 Wp

Freemann schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:23:
Volgens de handleiding;
code:
1
2

en
[afbeelding]

Zie het NL-vlaggetje in de rechter-tekening... De middelste is voor 3-fase en die heb je niet. De linker moet je met een 32A zekering aan de slag, lijkt me veel omslachtiger, moeilijker en duurder dan de rechter optie en zoals ollie aangeeft zit je dan met selectiviteit met je hoofdzekering.

Een 'normale' 1-fase kookgroep in de meterkast (= dubbele 16A zekering die samen geschakeld wordt), daar 2 keer fase en 2 keer de nul op aansluiten. Aarde erbij, de 5 draden naar een perilex doos en aansluiten maar.

Ik denk dat wij een buitenbeentje zijn ivm de manier waarop onze elektra-regels werken, in het buitenland zullen ze vaker hogere hoofdzekeringen hebben, waardoor je makkelijker grotere zekeringen zelf kan gebruiken.

Zie ook dit simpele plaatje: Afbeeldingslocatie: http://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/P1020265-klein.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door WouterB op 20-11-2013 14:26 . Reden: reactie op edit freeman ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@WouterB;
Jouw post kruiste net mijn edit :)
Volgens mij is dit idd de optie EN bedankt voor het wijzen op het NL en het feit dat de 2 groepen voorzien moeten worden van een brug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WouterB schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:20:
[...]
Zie het NL-vlaggetje in de rechter-tekening... De middelste is voor 3-fase en die heb je niet. De rechter moet je met een 32A zekering aan de slag, lijkt me veel omslachtiger, moeilijker en duurder dan de rechter optie.

Een 'normale' 1-fase kookgroep in de meterkast (= dubbele 16A zekering die samen geschakeld wordt), daar 2 keer fase en 2 keer de nul op aansluiten. Aarde erbij, de 5 draden naar een perilex doos en aansluiten maar.

Zie ook dit simpele plaatje: [afbeelding]
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik was op het verkeerde been gezet door L1 en L2 wat mij doet denken aan verschillende fases waarvoor je dus een 3-fase aansluiting nodig hebt.
Een dubbele 16A zekering is dus gewoon die 4 polige 16A automaat in mijn vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

En daardoor was ik dus ook van de slag. Want mij is altijd geleerd L is niet aangeduide fase L1 L2 L3 is geduide fase en dus aansluiten volgens dit model.
Maar ja + 30 jaar geleden de opleiding, er is nogal wat veranderd in de NEN 1010 in die jaren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

En als je dit dan weet en gaat zoeken op internet, dan kom je op dit;
https://www.elektroschake...-7633563-vks03sf-811.html
wat dan ook weer een boel duidelijk maakt;
Als je dan de 2 fase automaten met mee schakelende nul ziet...

Volgens mij hebben er hier meer dan alleen ik iets van opgestoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ollie1965 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:59:
[...]

Nog wat uit te zoeken
Het is aan te bevelen om de bovenliggende beveiliging selectief te kiezen. Een factor 1,6 wordt vaak als vuistregel gebruikt. Selectief zijn "moet" niet! Een eindgroep van 35 Ampère mag gewoon achter een 35 Ampère hoofdzekering. Je bent dan alleen niet meer selectief. (bedrijfszekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dre schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:43:
[...]

Het is aan te bevelen om de bovenliggende beveiliging selectief te kiezen. Een factor 1,6 wordt vaak als vuistregel gebruikt. Selectief zijn "moet" niet! Een eindgroep van 35 Ampère mag gewoon achter een 35 Ampère hoofdzekering. Je bent dan alleen niet meer selectief. (bedrijfszekerheid)
Maar continu 32A (voorbeeld inductie) aantikken en hoofdzekering 35A en dan verder de last van het huis erboven op.
Dan denk ik dat de zilverdraad toch aardig begint te verdampen achter de zegel.
Een situatie welke ik niet zou adviseren, je gaat naar mijn mening dan over een basisgrens heen.

Zo'n beetje als de stunten van Balansventilatie (WTW) berekenen op stand 3 voor voldoende wettelijke ventilatie, maar met lekker weinig ventielen (hoge flow en lawaai).
"Maar het mag toch want er wordt niet gerept over geluidsniveau van de installatie."
Zo'n beetje de situatie van midden jaren 90 - 2005

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
ff vraagje tussendoor;

Wij hebben een 7200W plaat en 35A hoofdstop. Nooit problemen. Bedenk wel dat een hoofdstop eigenlijk nooit doorslaat op 35A, waarschijnlijk zelfs nog niet op 40A. Het is een vrij langzame smeltbeveiliging. Bovendien gebruik je in de praktijk nooit die 7200W want met inductie gaat het allemaal veel en veel te snel.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het is bij de meeste kookplaten praktisch onmogelijk alle pitten tegelijk te gebruiken ivm grootte en handvatten van pannen. Met een wok of braadpan (relatief lang hoog vermogen) blokkeer je vaak 2 andere pitten.
Daarbij komt dat het bij de meeste gerechten sterk af te raden is om gedurende >2 minuten de boel op maximaal vermogen op te stoken, laat staan op alle pitten tegelijk. Op mijn keramische kookplaat blijft een goed op de pit passende kookpan met deksel op stand 2 van 9 flink borrelen.

OTOH is er een reëel risico van overbelasting van de stop (de bekabeling ben ik niet zo bang voor) als je veel warmtemakers tegelijk gebruikt.
Als je hoofdzekering niet verzegeld is (vaak met automaten) lijkt het me geen probleem, dan zijn de gevolgen goed te overzien. Anders kan het, gezien bovenstaande punten, weinig kwaad de boel op 6kW te begrenzen.

Zijn er mensen met een Youless oid die een mooi grafiekje hebben van een viergangendiner in voorbereiding?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Proton_;
In dit geval is het een 5 pits plaat met een totaal max. vermogen (alle pitten aan en NIET in booster) van 9kW.
De plaat gebruikt bij alle pitten in booster >11kW.....
De gemeentezekering is recent voorzien van zegels....
Denk dat we het max. vermogen voor de zekerheid maar terug gaan schroeven om (dure)vautjes te voorkomen. Maar daarin tegen zal een fornuisgroep van 2x16A toch wel wat dingen op moeten kunnen vangen.

Weet iemand eigenlijk wat het kritischepunt van een 35A smeltzekering is? Knalt die er echt bij 35A uit of is er net als een "normale" automaat ook een marge?

Overigens ben ik van plan om 2 plugwise Stealth "plugs" tussen de kookgroepen te zetten. Dit om de boel te monitoren en te zien wat welke groep wanneer gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 21-11-2013 09:12 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb wel als referentie het totale verbruik van een vierpits keramisch fornuis. We koken in principe elke dag, regelmatig ovenschotels en minstens 1x per week brood. Dat was afgelopen verbruiksjaar 330 kWh. Ik heb gelukkig wel een 3-fase aansluiting.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:09:
@Proton_;
In dit geval is het een 5 pits plaat met een totaal max. vermogen (alle pitten aan en NIET in booster) van 9kW.
De plaat gebruikt bij alle pitten in booster >11kW.....
De gemeentezekering is recent voorzien van zegels....
Denk dat we het max. vermogen voor de zekerheid maar terug gaan schroeven om (dure)vautjes te voorkomen. Maar daarin tegen zal een fornuisgroep van 2x16A toch wel wat dingen op moeten kunnen vangen.

Weet iemand eigenlijk wat het kritischepunt van een 35A smeltzekering is? Knalt die er echt bij 35A uit of is er net als een "normale" automaat ook een marge?

Overigens ben ik van plan om 2 plugwise Stealth "plugs" tussen de kookgroepen te zetten. Dit om de boel te monitoren en te zien wat welke groep wanneer gebruikt.
Misschien ben je net iets te voorzichtig. Kan je mij een situatie noemen waarbij je op alle pitten de booster hebt ingeschakeld? Dat is hier in 10 jaar nog nooit voorgekomen ;)

We koken veel en hebben ook vaak eters met een uitgebreid menu waarbij ook de oven aan het werk is.
Nog nooit een probleem gehad met de 35A zekering.

Bij ons kan de power boost alleen gebruikt worden als de andere plaat op dezelfde groep niet in gebruik is. Je kan bij ons dus slechts 2 pitten tegelijk met de power boost gebruiken.
De plaat is ingesteld op een maximum vermogen van 9 kW. Dat is de maximale stand.

Welk type en merk heb je ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het is allemaal redelijk nieuw voor mij en weet verder niemand in mijn omgeving met zo'n plaat.
We zitten te kijken naar de volgende plaat;
http://www.siemens-home.n...ookplaten/EH845MM11E.html
Is een grote plaat, met 5 zones (wat wij willen) en voor een acceptabele prijs te verkrijgen.
In de handleiding staat over de booster-functie;
Gebruiksbeperkingen
Deze functie is beschikbaar in alle kookzones, mits de andere zone van dezelfde groep niet in werking is, (zie afbeelding). Zo niet, dan knipperen op de visuele indicator van de geselecteerde kookzone 6 en 9 ; vervolgens wordt de vermogensstand automatisch ingesteld 9.
De linker 3 zones zitten op 1 groep en de rechter 2 zones zitten op 1 groep.
Snap dan alleen niet helemaal wat ze nu bedoelen met "mits de andere zone van dezelfde groep niet in werking is".
Bedoelen ze hiermee;
Als 1 zone in groep 1 op boost staat, dan kan er geen enkele andere zone actief zijn
OF
Als 1 zone in groep 1 op boost staat, dan kunnen andere zones actief zijn, maar niet in boost mode.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:35:
Het is allemaal redelijk nieuw voor mij en weet verder niemand in mijn omgeving met zo'n plaat.
Is een grote plaat, met 5 zones (wat wij willen) en voor een acceptabele prijs te verkrijgen.
In de handleiding staat over de booster-functie;

[...]

Snap dan alleen niet helemaal wat ze nu bedoelen met "mits de andere zone van dezelfde groep niet in werking is".
Bedoelen ze hiermee;
Als 1 zone in groep 1 op boost staat, dan kan er geen enkele andere zone actief zijn
OF
Als 1 zone in groep 1 op boost staat, dan kunnen andere zones actief zijn, maar niet in boost mode.
We hebben een NEFF, maar dit stukje tekst staat ook letterlijk in onze handleiding.
Al je de power boost hebt ingeschakeld, dan kan je de andere pit NIET tegelijk gebruiken op welke stand dan ook. De pit die je ingesteld had op power boost schakelt dan naar stand 9 en de andere pit is nu wel weer gewoon te gebruiken.

Staat er geen tekening bij waarop aangegeven is welke pitten op dezelfde groep zitten? Hier in de handleiding wel.
De pitten links zitten op een groep en de pitten rechts van de plaat op de andere groep.

• ollie1965

ollie1965

Freemann schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:09:

Die is meestal van het type traag
Voor uitleg en voorbeeld zie o.a. Hager dit voorbeeld is voor Mespatronen (de zware jongens onder de smeltveiligheden)
Google zoekterm
Er komt bij Ollie1965 een hele opleving van zijn NEN 1010 en NEN 3140 periode te voorschijn, 1000A en 48V =, No-Break systemen waar 4 verdiepingen van trilden, verdampte sleutel (ongeisoleerd gewerkt) die tussen een voedingsrail was gevallen (1000A). Dat waren andere tijden

Dit , hierom en hierom

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De groepen zitten als volgt verdeelt;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dIfe28ypReaI6zCGRfSoHd2S/full.png
Dus als 1 van de zone van groep 1 op booster staat, dan staan alle andere zones in die groep uit?
Wil dit weten om zo een inschatting te kunnen maken van de kans dat een groep eruit knalt en verwacht ook niet dat we het nodig hebben of zullen gebruiken (multi booster).

@ollie1965;
Oke, dus als toevallig de kookgroep 2x15A trekt en de over(2500W/12A) gaat net verwarmen, dan is de kans aanwezig/groot dat de 35A deze 40-42A wel voor 5-10 min. trekt?

Overigens als ik alle groepen optel, dan kom ik op 9kW uit... Maar dat zouden de 2 fornuisgroepen niet trekken, die slaan eruit en voorkomen dat de 35A eruit slaat.

Maar wat jullie zeggen;
Hoe groot is de kans dat alles tegelijk op vol vermogen aanstaat... Die kans acht ik, als ik naar de gas plaat kijk, nihil. De keren dat bij ons de boel tegelijk 100% aanstond.... kan het mij niet herinneren.

[ Voor 33% gewijzigd door Freemann op 21-11-2013 09:51 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Al je in groep 1 de power boost gebruikt, dan werken de andere pitten niet.
Hetzelfde geldt voor groep 2. Als je op pit 4 wat hebt staan pruttelen en je wilt op pit 5 de power booster gebruikten, moet je pit 4 even uitschakelen. Wil je pit 4 door laten pruttelen, dan kan je op pit 5 geen power boost gebruiken.

Maar op pit 1 bijvoorbeeld wel (of pit 2 of pit 3). De overige pitten op groep 1 moeten dan wel uitgeschakeld zijn.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom niet gewoon voor de juiste oplossing gaan?
Ik weet dat het in Nederland is toegestaan om met 2 16A zekering kookgroep te werken met een perilex.
Dankzij onze jump in ons capaciteits tarief.
Maar ik kan mij eigenlijk alleen maar in plaatje 1 en twee vinden....

Doe het leidingwerk zelf kijk naar een paar aanbiedingen voor 3 fase meterkasten(minder dan €200) en laat een elektricien de boel aansluiten.
Hang dan een 3 fase stekker in de keuken.
Zorg dat de rest van de keuken op de andere fase is aangesloten, die niet aangesloten is in het fornuis. om de boel een beetje recht te trekken en de N niet te overbelasten.

plaatje 1 is met de huidige tarifering in nl niet slim.

plaatje 3 blijft spelen met de smeltveiligheid, en als je zoals je zegt een 35A zekering hebt was het na tweemaal goedkoper om op 3 fasen over te gaan.
Mocht je toch een 25A zekering hebben word er als het goed is geen kosten gerekend.

toch zal het allemaal wel loslopen want 1 stofzuiger, waterkoker, wasmachine, droger, magnetron, oven en koffiezetter past ook niet op een 1 fase 35A

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Precies! En daarom is een drie-fase aansluiting voor een inductieplaat van 9 kW wat overdreven.
Het werkt prima op een kookgroep van 2x16A.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Mafketel & Schinnen-groen;
Dan gaan we gewoon lekker op een 2x16A kookgroep bakken en braden :D

Allen bedankt voor het meedenken en de uitleg!! _/-\o_

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
@schinnen-groen

"An average U.S. household uses 830 kWh of electricity per month"

Die Amerikanen hebben een stevig elektra verbruik, daar moet toch wel iets op te besparen zijn, wat nog sneller is dan die PV payback

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Die stoken en koken alles op elektisch, verder is daar nagenoeg elk huis uitgerust met airco.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Domba schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:16:
@schinnen-groen

"An average U.S. household uses 830 kWh of electricity per month"

Die Amerikanen hebben een stevig elektra verbruik, daar moet toch wel iets op te besparen zijn, wat nog sneller is dan die PV payback
Wel eens opgezocht wat hun waterverbruik is per jaar. Schrikken!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:21:
Die stoken en koken alles op elektisch, verder is daar nagenoeg elk huis uitgerust met airco.
En een zwembadje, indien mogelijk.

Alles is daar mega. Denk maar een aan die auto's.
Maar ja, de benzine is daar ook redelijk belasting vrij.

Jeroen, kom er maar in :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Facts & Statistics
•Approximately 5 to 10 percent of American homes have water leaks that drip away 90 gallons a day or more! Many of these leaks reside in old fixtures such as leaky toilets and faucets. In fact, water lost by these leaky residences could be reduced by more than 30,000 gallons if new, efficient fixtures were installed. If the 5 percent of American homes that leak the most corrected those leaks—it could save more than 177 billion gallons of water annually!
•Using WaterSense labeled faucets or faucet accessories could reduce a household's faucet water use by more than 500 gallons annually—that's enough water to do 14 loads of laundry.
•WaterSense labeled faucets and faucet accessories can reduce excessive flow volumes by more than 30 percent without sacrificing performance.
•If one in every 10 homes in the United States were to install WaterSense labeled faucets or faucet accessories in their bathrooms, it could save 6 billion gallons of water, and more than $50 million in the energy costs to supply, heat, and treat that water.
•If all inefficient toilets in U.S. homes were converted to WaterSense labeled models, we could save more than 640 billion gallons of water per year—the equivalent to 15 days of flow over Niagara Falls.
•If homeowners with irrigation systems use WaterSense irrigation partners to perform regular maintenance, they could reduce irrigation water by 15 percent or about 9,000 gallons annually—or the amount of water that would flow from a garden hose nonstop for nearly a whole day.

1 Gallon = 3,785 liter 8)

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:55:
Precies! En daarom is een drie-fase aansluiting voor een inductieplaat van 9 kW wat overdreven.
Het werkt prima op een kookgroep van 2x16A.
maar beide 16A automaten dienen wel met een borgpen/koppelstift aan elkaar 'gekoppeld ' te worden. Als er een uitschakelt, wordt de ander 'meegenomen'.

• Dre
  • Niet online

Dre

ollie1965 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 22:43:
[...]

Maar continu 32A (voorbeeld inductie) aantikken en hoofdzekering 35A en dan verder de last van het huis erboven op.
Dan denk ik dat de zilverdraad toch aardig begint te verdampen achter de zegel.
Een situatie welke ik niet zou adviseren, je gaat naar mijn mening dan over een basisgrens heen.
Zoals al is opgemerkt is de stroom in de praktijk lager. 4 pitjes tegelijk op booster komt in de praktijk niet (of nauwelijks) voor.
Wat misschien nog wel belangrijker is dat een zekering niet meteen doorsmelt bij 35,1 Ampère. (zoals je zelf ook al opgemerkt hebt). Factor tijd dus. (opwarming)

Huize Dre (verbruik ~1800 kWh/ jaar, gaskookplaat) haalt in een periode van 1 minuut een maximale stroom van 18,6 Ampère en over een periode van 15 minuten een maximale stroom van 9,7 Ampère. Dit gemeten voordat er PV op het dak lag. Hoofdzekering van 13 Ampère zou voldoende zijn voor mij. Zou mooi zijn als er nog een capaciteitstarief was voor <=13 Ampère >:). (Alhoewel ,nu met PV, haal ik momentaan netto waarschijnlijk een grotere stroom...

Ennuh, Dre ≠ Henk & Ingrid

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:55:
[...]

maar beide 16A automaten dienen wel met een borgpen/koppelstift aan elkaar 'gekoppeld ' te worden. Als er een uitschakelt, wordt de ander 'meegenomen'.
Correct. Je koopt ook een gekoppelde automaat voor een kookgroep. Die bij mij hebben één vaste schakelaar. Ik kan ze dus niet apart uitschakelen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:03:
[...]

Zoals al is opgemerkt is de stroom in de praktijk lager. 4 pitjes tegelijk op booster komt in de praktijk niet (of nauwelijks) voor.
Wat misschien nog wel belangrijker is dat een zekering niet meteen doorsmelt bij 35,1 Ampère. (zoals je zelf ook al opgemerkt hebt). Factor tijd dus. (opwarming)

Huize Dre (verbruik ~1800 kWh/ jaar, gaskookplaat) haalt in een periode van 1 minuut een maximale stroom van 18,6 Ampère en over een periode van 15 minuten een maximale stroom van 9,7 Ampère. Dit gemeten voordat er PV op het dak lag. Hoofdzekering van 13 Ampère zou voldoende zijn voor mij. Zou mooi zijn als er nog een capaciteitstarief was voor <=13 Ampère >:). (Alhoewel ,nu met PV, haal ik momentaan netto waarschijnlijk een grotere stroom haal...

Ennuh, Dre ≠ Henk & Ingrid
Sterker nog: je KAN niet alle pitten tegelijk op de turbo stand zetten. Daar is over nagedacht >:)

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Aansluitwaarde is 7.2kW. En dat is dus ook het maximale wat er verbruikt kan worden. Wat je dus ook uitspookt met de instellingen. Je kunt alle pitten op 9 zetten en dan op 1 de boosterfunctie in proberen te schakelen, maar dan nog blijf je binnen de 7.2kW. De elektronica regelt dit voor je. De indeling in de handleiding geeft aan hoe je groepen aangesloten worden, en voor beide groepen geldt dat de limiet 3600W is. De andere pitten in de groep worden meestal niet uitgeschakeld, maar verlaagd in vermogen.

Ik zou deze lay-out trouwens niet kiezen: als je een grote pan wilt gebruiken heb je daar heel veel last van in deze opzet. Wij hebben de grootste pit rechtsvoor en een grote linksachter, met een kleine warmhoud-pit in het midden. Als je dan een grote pan (wok) rechts wilt plaatsen kun je links nog gewoon met normale pannen aan de slag, of zelfs nog een grote pan plaatsen linksachter.

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:03:
[...]

Correct. Je koopt ook een gekoppelde automaat voor een kookgroep.
dat ziet er zo uit :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/3f-n-eric.jpg
(3 fase groep voor koken of bijv stoomoven of 3 fase omvormer)
dit is overigens mijn lieve pv automaatje (3x25A hoofdaansluiitng)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bezuiniger schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:46:
[...]

Aansluitwaarde is 7.2kW. En dat is dus ook het maximale wat er verbruikt kan worden. Wat je dus ook uitspookt met de instellingen. Je kunt alle pitten op 9 zetten en dan op 1 de boosterfunctie in proberen te schakelen, maar dan nog blijf je binnen de 7.2kW. De elektronica regelt dit voor je. De indeling in de handleiding geeft aan hoe je groepen aangesloten worden, en voor beide groepen geldt dat de limiet 3600W is. De andere pitten in de groep worden meestal niet uitgeschakeld, maar verlaagd in vermogen.

Ik zou deze lay-out trouwens niet kiezen: als je een grote pan wilt gebruiken heb je daar heel veel last van in deze opzet. Wij hebben de grootste pit rechtsvoor en een grote linksachter, met een kleine warmhoud-pit in het midden. Als je dan een grote pan (wok) rechts wilt plaatsen kun je links nog gewoon met normale pannen aan de slag, of zelfs nog een grote pan plaatsen linksachter.
Aha, jullie hebben ook zo'n inductie-Wok. Werkt prima, maar laat hem niet op je tenen vallen ;)

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.