De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:14:
Beste iedereen,

het volgende zal ik kort houden, omdat het onderwerp op dit moment "hout" is.

Sinds vanavond heb ik mijn webcams gereed kunnen ook voor de iPad, Samsung tablets en dergelijke apparaten. Daar ben blij om. Want daarmee kan ik en kunnen jullie aan nog meer mensen laten zien, wat zonne-energie voor iedereen kan betekenen, bijvoorbeeld : overdag terugdraaiende ferrarismeter

- Live Webcams

Willen jullie eens proberen of het werkt a.u.b.?

Verder on-hout-topic :
Ik ben het eens met de stelling, dat alleen hout stoken de oplossing is, wanneer er geen gas meer zou zijn. De warmte vraag kan alleen met meerdere mogelijkheden opgelost worden.

Zelf zou ik het dan willen doen door een zonne-boiler met aansluiting op de warm-water kraan en op de CV. Daarnaast zou ik ook een op houtgestookte boiler er ook aangekoppeld willen hebben. Eventueel in plaats van de boiler in de CV.

Dat zijn ideeen, waar ik dan aan denk. Geen idee of dat wel zo mogelijk is. Want ik wil ook nog graag een Speksteenkachel in huis. Dat vind ik ook super werken.

Hoe dan ook, alleen hout stoken is niet voldoende om de warmte vraag mee op te lossen.
Werkt prima!

Helaas kan ik va de kat-kamera niet zien of het weer hondeweer is 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:10:
(...)
Maar één ding komt steeds weer terug: in zomer periode zeer snelle verbinding met alle circles. Vanaf deze periode begint de verbinding weer vaker te haperen. Óf geen verbinding met de circe+, óf een aantal circles komen niet on-line.
Dit heeft m.i. te maken met de temperatuur. Iets anders kan ik niet verzinnen.
(...)
Hee, die connectie met temperatuur had ik zelf nog niet gelegd! Ook hier perioden dat de Circles allemaal netjes online komen en perioden dat er een of meer onzichtbaar blijven. En terugdenkend inderdaad: 's zomers gaat het als een zonnetje, pas als het kouder wordt laat de communicatie het steeds vaker afweten. Zeker van de circles in de garage (waar het natuurlijk al snel kouder is).
Typisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Sinds vanavond heb ik mijn webcams gereed kunnen ook voor de iPad, Samsung tablets en dergelijke apparaten. Daar ben blij om. Want daarmee kan ik en kunnen jullie aan nog meer mensen laten zien, wat zonne-energie voor iedereen kan betekenen, bijvoorbeeld : overdag terugdraaiende ferrarismeter

- Live Webcams

Staan de camera's op de omvormers bewust niet scherp afgesteld? Dat is op mijn Win7 starter laptopje althans het beeld wat ik krijg via Chrome.

Op een verse Linux Mint Katya (AMD Sempron laptop van paar jaar oud) daarentegen zijn de omvormers wel scherp(er) als ik het bekijk met Firefox

Overigens is de kat straks weer lekker schoon ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Snowmiss op 04-11-2013 13:23 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij is dit ook de eerste "real time kat" in Nederland.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Zo vandaag weer een stapje verder op weg naar vermindering stroomverbruik hier in huis:

Onze oude inbouwkoelkast (A+, specs: 128 kWh/jaar, gemeten met plugwise: 134,43 kWh/jaar, geëxtrapoleerd na 356 dagen meten) en de oude inbouwdiepvries (B, specs: 281 kWh/jaar, gemeten met plugwise: 188,82 kWh/jaar, zelfde meetperiode van 356 dagen geëxtrapoleerd) zijn vervangen door een vrijstaande koelvriescombinatie A+++ (168 kWh volgens de specs).

Dit alles omdat de koelkast na 8,5 jaar steeds meer ging verbruiken om het steeds minder koud te kunnen houden......
De vriezer maar gelijk meegenomen omdat die twee naast elkaar stonden en daarmee onze keuken wel erg 'klein' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snowmiss schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:32:
Zo vandaag weer een stapje verder op weg naar vermindering stroomverbruik hier in huis:

Onze oude inbouwkoelkast (A+, specs: 128 kWh/jaar, gemeten met plugwise: 134,43 kWh/jaar, geëxtrapoleerd na 356 dagen meten) en de oude inbouwdiepvries (B, specs: 281 kWh/jaar, gemeten met plugwise: 188,82 kWh/jaar, zelfde meetperiode van 356 dagen geëxtrapoleerd) zijn vervangen door een vrijstaande koelvriescombinatie A+++ (168 kWh volgens de specs).

Dit alles omdat de koelkast na 8,5 jaar steeds meer ging verbruiken om het steeds minder koud te kunnen houden......
De vriezer maar gelijk meegenomen omdat die twee naast elkaar stonden en daarmee onze keuken wel erg 'klein' was.
En de oudjes natuurlijk verkocht via MP ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snowmiss schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:32:

Waarschijnlijk zit er een thermometer in, maar mijn advies is om e.e.a. even met een goede thermometer een paar weken te monitoren (zeker de diepvries) en hiermee de thermostaat god af te stellen.

Scheelde hier best wel veel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
WoudseHoeve schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:39:
[...]
En de oudjes natuurlijk verkocht via MP ?
Nee nog niet, de inhoud moet ook nog omgezet worden, maar de nieuwe mag pas over 10 minuten aangezet worden ;)
Schinnen-groen schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:44:
[...]
Waarschijnlijk zit er een thermometer in, maar mijn advies is om e.e.a. even met een goede thermometer een paar weken te monitoren (zeker de diepvries) en hiermee de thermostaat god af te stellen.

Scheelde hier best wel veel. ;)
Dat heb ik inderdaad bij de oude apparaten ook zo in de gaten gehouden. Het instellen bij de nieuwe gaat digitaal op een display. Natuurlijk verhuist de oude koelkastthermometer wel mee naar zijn nieuwe huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snowmiss schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:53:
[...]

[...]

Dat heb ik inderdaad bij de oude apparaten ook zo in de gaten gehouden. Het instellen bij de nieuwe gaat digitaal op een display. Natuurlijk verhuist de oude koelkastthermometer wel mee naar zijn nieuwe huis :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Beste iedereen,

het volgende zal ik kort houden, omdat het onderwerp op dit moment "hout" is.

- Live Webcams

Webcams werken, mooie zonsondergang. Je bent trouwens aan het inductiekoken oid, want de meter draait als een gek vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowmiss schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:30:
[...]

Staan de camera's op de omvormers bewust niet scherp afgesteld? Dat is op mijn Win7 starter laptopje althans het beeld wat ik krijg via Chrome.

Op een verse Linux Mint Katya (AMD Sempron laptop van paar jaar oud) daarentegen zijn de omvormers wel scherp(er) als ik het bekijk met Firefox

Overigens is de kat straks weer lekker schoon ;)
haha.. vooral dat laatste vind ik grappig.

Ik kwam er ook achter dat de webcams van de omvormers onduidelijk waren. Deze heb ik in de loop van de ochtend iets aangepast. Tenminste het programma, die voor het streamen zorgt, heb ik aangepast. Daardoor zijn de cijfers en letters beter leesbaar.

Veel plezier verder en wie weet ligt er misschien wel vannacht weer een kat bij de kat-cam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:35:
[...]

Webcams werken, mooie zonsondergang. Je bent trouwens aan het inductiekoken oid, want de meter draait als een gek vooruit!
Ja, dat klopt. Tevens maak ik gebruik van elektrische kachels. Ik heb te veel opgewekt en dat stook ik nu een beetje op.

Best wel vervelend dat ik zou moeten "affakkelen". Maar ik bespaar daardoor wel extra op gas verbruik. Voorheen verstookte ik 3 tot 5 m3 gas. Op koude dagen is dat zelfs 8 tot 10m3 gas verbruik per dag. Hierdoor bespaar ik zo'n 60-70% aan gas verbruik. Neem anders een kijkje op mijn site onder het sub-kopje "Gasverbruik".

Voor de rest : Blijf kijken op de webcams! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:35:
Voor de rest : Blijf kijken op de webcams! :)
De kat slaapt en het valt me nu op (camera's zijn iets scherper, maar nog niet helemaal) dat je SMA op ZZO op Duits is ingesteld en de andere Engels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snowmiss

Je hebt gelijk, dat ze nog niet helemaal scherp zijn. Daar kan ik het a.s. weekend pas beter naar kijken. Overdag door de week werk ik en dan gaan zitten sleutelen aan de webcams tijdens werk wordt in het algemeen niet zo gewaardeerd. ;)

A.s. weekend heb ik er meer tijd voor. De letters en cijfers zijn beter leesbaar.

... en dat duits en engels. Daar moet ik ook ooit nog eens naar kijken. Alleen hou ik er niet zo van om daar aan te gaan "sleutelen". Ik ben bang dat ik dan heel de omvormer verpruts = lees geen energie opwekking meer ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen krijg ik ook door, dat mensen op een iPhone en iPad de webcams nog steeds niet kunnen bekijken. na een beetje rond te neuzen zou het komen, doordat er gebruik wordt gemaakt van Flash en dat klopt.

Om toch op je iPad de webcams te kunnen bekijken, kan men gebruik maken van Puffin Web Browser Free application.

Het spijt me dat het niet html5-video code is. Daar heb ik geen idee van, hoe ik dat op moet zetten. DM's zijn altijd welkom voor suggesties e.d.

Groeten en geniet van de show. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

We hebben het altijd over Duitsland als voorloper in duurzame energie.... maar niet alles is even groen en 'schoon' daar: De auto-industrie.

http://www.ftm.nl/belange...ling-duitse-autopolitiek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
pffff, was ik vanochtend bezig om een spreadsheetje op te zetten om het warmteverlies van vandaag en dus het huis te berekenen, huis net netjes op temperatuur plop stroom uit......

Een geplande niet gecommuniceerde onderbreking..... lekker dan weer. Dag meting.

Ben inmiddels wel wat verder met wat getalletjes.... Waarschijnlijk heb ik een warmteverlies van 0,1kW/K en een warmte massa van ongeveer 0,2m3g-gas/K (2kWh/K) en dat is dan met natte muren bijna geen wind.

Nu zit ik tegen de laatste dakkapel aan te kijken met enkel glas(5,7W/m2K) waarbij ik verwacht dat 2,5m2 ongeveer 14W/K verliest
En de rest van de dakkapel durf ik niet te zeggen maar gezien de condens zal de warmteweerstand niet veel minder zijn dan het enkel glas en dus ongeveer 18W/K kosten.

Dat betekend dus dat op zonloze dagen zoals vandaag de dakkapel 1/3 van de verwarmingsrekening veroorzaakt.... Schijnt het zonnetje in de middag wel kan ik zomaar de gehele dag/(nacht) zonder verwarming. 8)

Ik heb zitten kijken hoe ik dit nu kan vertalen naar een epc waarde of energielabel, maar dat lijkt zo goed als onmogelijk. Leuk die theoretische berekeningen maar wat heb je er aan.
Overigens is vooral het punt dat ik niet weet wat een huis van deze omvang mag verbruiken volgens de epc normen (Q prestatie toelaatbaar) wat je moet delen door je berekende Q prestatie totaal(wat ik nu in principe weet als ik de graaddagen weet van de epc berekening, ik dacht een keer 2500 te hebben gelezen)

Ik zit nog wel een klein beetje onder het huidige bouwbesluit a 3,5m2 K /W. De 0,1kW/K moet namelijk over ruwweg 200m2 buitenmuur verdeelt worden plus nog 70m2 tussenmuur. Maar voor een appartement uit 1931 geen slechte waarde ;)

soit, energiebedrijf frustratie weer van me af geschreven. Tis dat eilandbedrijf zo duur is en vooralsnog niet duurzamer dan netbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Siberie is het op dit moment al heel koud, plaatselijk -40'C brrr.
http://st6.gisstatic.ru/s...mg/src/7034/8a7bee5f.jpeg

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
staat ook -44 op de kaart dat is dan brrrr. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
@Mafketel: van wanneer is dat huis, en dan vooral die dakkapel?

Bij de huizen hier in de straat uit 1978 zijn destijds de wanden van de dakkapellen geisoleerd met glaswol. 8cm deken in een 6.5cm ruimte. Aan de binnenkant is daar spaanplaat tegenaan gespijkerd, aan de buitenkant hout. Beetje vocht erbij en je hebt 0,0 isolatie maar wel veel ellende.

Vorig jaar de zwam erin, hele zooi weggesloopt, renovatie gedaan met PIR -> klimaatdoek -> ventilatielat 10mm -> kunststof. Kozijn en dakconstructie zijn behouden gebleven, het hardhouten kozijn gaat nog wel 20 jaar mee, het HR+ glas in dat kozijn is net 2 jaar oud en de dakconstructie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Heren/Dames,

Weet een van jullie waar je de design software voor AEG omvormers kan vinden?
Ik ben er op aan het Googlen geweest maar heb het niet kunnen vinden.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mij is dit de enige optie.
Of gewoon van SMA, Kostal of andere merken gebruiken en zelf de waarden interpreteren.
De spanningen en stromen kan je zelf wel uitrekenen, geen rocket science.

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/x/calculator-met-pen-op-papier-15964799.jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@WoudsHoeve,

bedankt, voor het antwoord.
Als er geen software beschikbaar is zal ik zelf aan de gang moeten.
Een neef van me is bezig offertes aan te vragen voor een installatie op zuid en west.
Solar frontier panelen en AEG omvormer is er aangeboden.
Ik probeer een beetje me te kijken of het een beetje klopt wat ze hem aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik zou de solar frontier niet direct op een AEG zetten. Deze panelen geven een hoge spanning en lage stroom, je moet er dus een aantal strings parallel zetten (gelijke aantallen!)

Er zijn andere omvormers die de hoge spanning juist prettig vinden zoals de Kostal Piko, kan je net even anders uitkomen. Ik ga een Piko 4.2 gebruiken voor dunne film panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
WoudsHoeve,

Ja ik had ook al gezien dat deze panelen een hoge spanning hebben (en een lage stroom)
Waar door je maar een klein aantal in serie kan zetten en een aantal strings weer parallel.
Dat had ik ook al aan mijn neef doorgegeven.
Dat van die gelijke aantallen komt hier weer uit voort.
Jij denkt dus dat een Kostal Piko het lekkerst hier mee werkt?
De AEG is een 4600, ik heb net de specs zitten bekijken maar zo te zien is hij niet erg geschikt.

Nog even een aanvulling: De panelen komen op zuid en op west te liggen.
Dat moet dus een omvormer worden met twee MPPT's of twee apparte omvormers.
Solar Frontier 170
Het zijn er in het totaal 26 stuks.

[ Voor 18% gewijzigd door PvPower op 07-11-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De Piko 4.2 ( Euro 1300,- ) heeft 2 MPPT's en kan de 26*170Wp aan. Hij mag ook asymmetrisch belast worden. (bv 2x5 + 2x8 of 2x6 + 2x7).
Je moet wel opletten dat je voor de max open circuit spanning rekent met -10 graden of lager, dat geeft de max spanning ~110V/100 * ( 100 + 0.3%*35K) = 122 V.
8x122V = 976V (ken net)

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 07-11-2013 16:21 . Reden: 8x ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
WoudsHoeve,

Bedank, voor de informatie.
Ik zal hem op de Piko wijzen.
Kan hij weer gaan praten met het bedrijf waar hij een offerte heeft aan gevraagd.
Dat de omvormer niet gelijk over de mppt's hoeft te worden belast is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Moeten de Solar frontier panelen (dunne film) niet een galvansich gescheiden omvormer hebben in verband met aarding? Wellicht dat dit bij de SF panelen anders opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:35:
Moeten de Solar frontier panelen (dunne film) niet een galvansich gescheiden omvormer hebben in verband met aarding? Wellicht dat dit bij de SF panelen anders opgelost is.
Wel iets om goed op te letten inderdaad.
Er zijn issues met de aarding van de dunne film panelen.
Moet in de pdf van de panelen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag eindelijk m'n verjaardagscadeau binnen gekregen. Een bolometer.
Kunnen we eindelijk eens meten of en wanneer die STC ooit wordt bereikt (1000W/m2).

Hier in huis op 1 cm onder de 18W spaarlamp boven de tafel bereiken we een heftige 9 W/m2. Houd ik hem ernaast, dan gaan we naar een whooping 9W/m2.

Morgen maar eens wat buiten gaan meten. Ik had eigenlijk in maart jarig moeten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

bolometer ? ( foto ? ) kan je hem ook loggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb een heel grote bolometer lichtmeter, met een oppervlakte van 35m2 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 08-11-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:58:
Ik heb een heel grote bolometer, met een oppervlakte van 35m2 :)
Maar die is niet geijkt ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier een afbeelding van het apparaatje. Helaas heb ik meer voor betaald.

Hij/zij is inderdaad geijkt met een afwijkiking van 5W/m2.

Die van Dre had ik ook kunnen aanschaffen, maar krijg ik niet in mijn kastjes opgeborgen.

http://www.elektronicagoe...vm1307-5410329462970.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:01:
[...]
Maar die is niet geijkt ........
Geijkt, kort geleden wel neem ik aan ik.
Het doel was/is toch om de veroudering van de panelen te kunnen meten?
Ook de bolometer zal verouderen (noemen ze liever verlopen) en moet je dus van tijd tot tijd (laten) her-ijken. Gelukkig is dat wat makkelijker meenemen naar een ijk-lab dan de panelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Schinnen-groen
Mijn lichtmeter is inderdaad niet alleen aan de grote kant, maar is daarnaast niet te tillen (ruim 400 kg). :+

Dit apparaatje is dan handiger. Ik kan weinig documentatie vinden over dit apparaat, is het wel een bolometer? (een bolometer lijkt mij trager)

Wat wil je trouwens meten c.q. aantonen met dit meetinstrument? Energiastic heeft het over veroudering van de panelen, maar dat lijkt me wel een uitdaging. Je hebt zoveel variabelen. Lijkt me een uitdaging om dat met dit, of een ander, meetinstrument vast te stellen onder niet lab condities.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 08-11-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:51:
@Schinnen-groen
Mijn lichtmeter is inderdaad niet alleen aan de grote kant, maar is daarnaast niet te tillen (ruim 400 kg). :+

Dit apparaatje is dan handiger. Ik kan weinig documentatie vinden over dit apparaat, is het wel een bolometer? (een bolometer lijkt mij trager)

Wat wil je trouwens meten c.q. aantonen met dit meetinstrument? Energiastic heeft het over veroudering van de panelen, maar dat lijkt me wel een uitdaging. Je hebt zoveel variabelen. Lijkt me een uitdaging om dat met dit, of een ander, meetinstrument vast te stellen onder niet lab condities.
Wat ik wil meten is de instraling op de panelen op een (zonnige) dag en de hoek waaronder de maximale instraling plaatsvindt. Hiermee kan ik wat berekeningen doen over rendement en vermogensverlies vanwege de hier vaste instelling op 45 graden. Idem om eens te kijken wat de amorfe paneeltjes doen die ik hier in de tuin heb staan om de accu op te laden.
Dit natuurlijk op verschillende momenten gedurende het jaar.

Waar ik ook erg benieuwd naar ben is of de STC-waarden vaak voorkomen (o.a. 1000W/m2). Zijn er ook momenten met een instraling van > 1000W/m2? Geen idee, maar wel meetbaar.

Discussies in de literatuur en op dit forum over de optimale hoek zijn interessant, maar ik meet liever.
Zeker als je meeneemt dat je nooit gegevens vindt die van toepassing zijn op deze plek.

Meten is weten. ;)

Wat betreft veroudering. Op de zojuist afgesloten EdX-cursus heb ik begrepen dat een paneel dat wordt geïnstalleerd al binnen een paar dagen na montage (en met instraling dus) al een paar procent aan rendement verliest. Dat blijft na die paar dagen redelijk constant. Dat heeft te maken met de dope-eigenschappen van de dope die in het Si is ingebracht bij de fabricage.

Verdere veroudering en dus opbrengstverlies wordt daarna pas na jaren meetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:41:
[...]

Geijkt, kort geleden wel neem ik aan ik.
Het doel was/is toch om de veroudering van de panelen te kunnen meten?
Ook de bolometer zal verouderen (noemen ze liever verlopen) en moet je dus van tijd tot tijd (laten) her-ijken. Gelukkig is dat wat makkelijker meenemen naar een ijk-lab dan de panelen op je dak.
Een kleine schroevendraaier en een potmeter is voldoende om de zaak weer af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag de eerste metingen gedaan. Met een wolkeloze, blauwe lucht en een hoek van ca. 45-50 graden (daar moet ik nog een meetopstelling voor maken) meet ik een maximale instraling van 984 W/m2.

De STC conditie is 1000 W/m2. Dat betekent dus dat je ongeveer de helft van de opbrengst zou moeten krijgen op dit moment t.o.v. een wolkeloze zomerdag. Hierbij geen rekening gehouden met temperatuurinvloeden die echter wel significant zijn.

Ik had voor half november een lagere instraling verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
WoudsHoeve en Databeestje,

Bedankt voor de adviezen.
Ik heb hem de url van het topic gestuurd zodat hij de adviezen ook kan lezen.
Hij woont te ver weg om even heen en weer te rijden.
Maar hij stuurd me de mail wisseling met zijn beoogde leverancier/installateur door.
Zodat ik kan mee lezen en kan aan geven (met mijn beperkte kennis) waar hij op moet letten en door moet vragen.

Solarfrontier panelen: mooi maar lastig vanwege de hooge spanning en de lage stroom.
Net vrouwen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door PvPower op 09-11-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
@_JGC_ wees gerust, zinken kap met alleen een laagje planken en wat balkjes, uit 1931.
Het hout heeft inmiddels wel zijn tijd gehad maar constructief nog sterk genoeg.
Gewoon geen isolatie. Ook geen zwammen.
Ik moet wel tijdens de dakkapel vervanging ook actieve luchtverversing gaan regelen anders hebben we een probleem daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Duitsland gaat investeringen in energieopslag faciliteren
Over the past five years, Germany has been largely responsible for priming an 80 per cent fall in the price of solar modules. Now it is looking at bringing down the cost of the next piece in the puzzle of its energy transition – battery storage.

At its disposal is the giant state-owned but independently run development bank KfW.

[...]

It has assets of more than €500 billion,

[...]

Six months ago, it began a new program to finance the introduction of battery storage into homes and small business, which it says is absolutely essential if the “energiewende”, the German expression for its energy transition – is to successfully move to the next phase and beyond 40 per cent renewable penetration.

The energy storage financing program has generated a higher than expected response. Already 1,900 homes and small businesses have put their hands up for loans and grants (provided by the Environment Ministry) to install new solar systems and a battery storage system in their home. Around €32 million in loans has already been allocated and €5 million in grants, about 10 per cent of the sums allocated in the initial phase of the program.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Leuke uitdaging voor kinderen (basisschool) in West-Brabant.
Hoe kan men energie besparen zonder comfort in te leveren.
Het gaat van eenvoudig tot tweaker achtige dingen (wartme opvangen van de koelkast, was dat hier al eens niet voorbij gekomen?).

http://www.braintrigger-c...ndere-energie/inzendingen
http://www.braintrigger-challenge.nl/opdrachten/duurzaamheid

EDIT
Wel jammer dat men stelt dat
1 kubieke meter is gelijk aan ongeveer 11 kWh

[ Voor 19% gewijzigd door ollie1965 op 12-11-2013 08:25 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
ollie1965 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:22:
EDIT

[...]
Dat is helemaal niet zo'n gekke aanname dit is namenlijk een redelijk normale waarde voor brandstof gassen.
Nederlands g-gas heeft alleen wat minder energie in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mafketel schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:27:
[...]

Dat is helemaal niet zo'n gekke aanname dit is namenlijk een redelijk normale waarde voor brandstof gassen.
Nederlands g-gas heeft alleen wat minder energie in zich.
De context is "gas als in Nederlands gas voor de consumentenmarkt" is dat opzicht hebben we het over ongeveer ~9kWh (~31,65MJ). En dat varieert niet zo veel in NL (zie je jaarafrekening maar (als je gas hebt.... ;) ))

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

ollie1965 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:22:
Leuke uitdaging voor kinderen (basisschool) in West-Brabant.
Hoe kan men energie besparen zonder comfort in te leveren.
Het gaat van eenvoudig tot tweaker achtige dingen (wartme opvangen van de koelkast, was dat hier al eens niet voorbij gekomen?).

http://www.braintrigger-c...ndere-energie/inzendingen
http://www.braintrigger-challenge.nl/opdrachten/duurzaamheid

EDIT

[...]
http://www.braintrigger-c...-energie/inzendingen/2575

:D

Sommige dingen slaan nergens op maar anderen zijn wel heel leuk gevonden :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:35:
Volgens mij hoeft dit niet bij Solar Frontier panelen. Ik kom dit nergens in de documentatie tegen en op PV output kom ik genoeg systemen met TL (trafoloos) omvomers tegen.
http://pvoutput.org/display.jsp?sid=20713
http://pvoutput.org/display.jsp?sid=23055
http://pvoutput.org/display.jsp?sid=10270
http://pvoutput.org/display.jsp?sid=17739

Was dit nieuwtje al voorbij gekomen?
Kamp zet na 2017 mes in saldering
De huidige salderingsregel, waarbij kleinverbruikers hun verbruik van elektriciteit kunnen wegstrepen met hun eigen stroomproductie, wordt na 2017 uitgefaseerd. Dit zei minister Kamp tijdens het Wetgevingsoverleg energie.
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 12-11-2013 16:32 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Dit:
in combinatie met:
antonboonstra schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:23:
Kamp zet na 2017 mes in saldering
De huidige salderingsregel, waarbij kleinverbruikers hun verbruik van elektriciteit kunnen wegstrepen met hun eigen stroomproductie, wordt na 2017 uitgefaseerd. Dit zei minister Kamp tijdens het Wetgevingsoverleg energie.
http://www.energiebusines...g-na-2017-hoogst-onzeker/
Hopelijk maken ze een beetje haast daar in Duitsland. Tegen de tijd dat de nieuwe regels hier ingevoerd worden kunnen we weer massaal over de grens inkopen. Ben erg benieuwd of daar nog iemand rondloopt die eens flink out-of-the-box denkt en met een andere oplossing dan accu's komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Mij google kunsten laten mij eens in de steek, ik kwam dit tegen http://www.eastman.com/Br...r/Pages/How_It_Works.aspx en http://www.commercialwindows.org/panes.php
Oftwel dubbel glas met ipv een derde of vierde of zelfs vijfde glazen ruit een of een aantal dunne folies tussen de buitenste glas bladen.

Nu heb ik lopen zoeken op heatmirror en suspended film double glazing maar krijg net niet iets te pakken waar ik waarde aan hecht. De imperial resultaten lijken wat overdreven vergeleken met de metrische gegevens op pagina 12 en 13 van deze pdf http://www.ecoglass.ca/pdf/ArchitectInformationBinder.pdf

Heeft iemand hier iets meer info over of een Europese/nederlandse zoekterm, ervaringen?
De uk hits die ik gezien heb neem ik niet serieus buiten weer het imperial units probleem zijn de meesten Engelsen er nog niet van op de hoogte dat er passieve huizen kunnen bestaan.

Het grootste voordeel wat ik zo kan zien is dat deze oplossingen "gelijkwaardig" op korte termijn presteren aan triple glas maar een heel stuk lichter van gewicht ;) en iets meer lichttransmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die had ik even gemist. Morgen eens informeren.
Bedankt voor de info!

update: Ik heb ze een mail gestuurd met het aanbod om met hen mee te denken en aangeboden om eens een kijkje te komen nemen. Ben benieuwd naar de reactie. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-11-2013 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mafketel schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:56:
Mij google kunsten laten mij eens in de steek, ik kwam dit tegen http://www.eastman.com/Br...r/Pages/How_It_Works.aspx en http://www.commercialwindows.org/panes.php
Oftwel dubbel glas met ipv een derde of vierde of zelfs vijfde glazen ruit een of een aantal dunne folies tussen de buitenste glas bladen.

Nu heb ik lopen zoeken op heatmirror en suspended film double glazing maar krijg net niet iets te pakken waar ik waarde aan hecht. De imperial resultaten lijken wat overdreven vergeleken met de metrische gegevens op pagina 12 en 13 van deze pdf http://www.ecoglass.ca/pdf/ArchitectInformationBinder.pdf

Heeft iemand hier iets meer info over of een Europese/nederlandse zoekterm, ervaringen?
De uk hits die ik gezien heb neem ik niet serieus buiten weer het imperial units probleem zijn de meesten Engelsen er nog niet van op de hoogte dat er passieve huizen kunnen bestaan.

Het grootste voordeel wat ik zo kan zien is dat deze oplossingen "gelijkwaardig" op korte termijn presteren aan triple glas maar een heel stuk lichter van gewicht ;) en iets meer lichttransmissie.
Pffft, volgens mij heeft Ronald Serne ( www.nulwoning.nl ) ook dit soort glas.
Kijk eens op www.semcoglas.com

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 12:22
Afgelopen vrijdag ging ik weer eens met de trein naar huis (Krommenie) en kwam ik een groot bord tegen met de aankondiging dat er een zonnefietspad aangelegd gaat worden. Ik had hier al eens eerder wat over gemeld maar tot nu toe had ik niets meer van het project gehoord. Tot vrijdag dus.

Ik ben nu even gaan kijken wat precies de bedoelingen zijn van dit project. Het komt er dus op neer dat er een pv-fietspad aangelegd gaat worden. Het rij-oppervlak wordt van 1cm dik glas met daaronder zonnecellen.

Uit de krant: Zonnefietspad Krommenie komt er volgend jaar
Solar magazine: Provincie Noord Holland geeft feestelijk startschot voor zonne-energie-opwekkende weg
En van TNO met presentatie en folder over werking: SolaRoad combines road and solar cells

Volgens TNO gaat het fietspad 50kWh/m² opwekken per jaar. Dit is als ik het goed heb iets van 1/3 van de opbrengst per m² van een normaal zonnepaneel op het dak.
Er wordt nu een proefstuk aangelegd met een lengte van 100m. Met een breedte van 2,5 meter (panelen worden 1,5x2,5m) geeft dit een oppervlak van 250m² wat dus per jaar 12.500kWh op zou moeten wekken.

Ik zal proberen de bouw van dit fietspad een beetje te volgen en als het eenmaal aangelegd is een paar foto's proberen te maken.

Wat afbeeldingen van de modules en de werking:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/Solarroad/tno_solaroad_2011.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/Solarroad/tno_solaroad_26012011_0487.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/Solarroad/tno_solaroad_26012011_0504.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/Solarroad/tno_solaroad_26012011_0562.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/Solarroad/Technische_uitwerking.png

[ Voor 0% gewijzigd door MK1o2 op 13-11-2013 16:20 . Reden: Breedte fietspad naar 2,5m ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mooi initiatief, maar ik zie: vervuiling, bladeren, rotzooi, schaduw, etc. Ben benieuwd wat de opbrengst per jaar zal zijn.

Maar nogmaals: mooi initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik weet niet of dit zo mooi initiatief is zolang er nog genoeg ruimte voor PV is waar het tegen een veel lagere kostprijs en hogere opbrengst gelegd kan worden.

Ik vraag me af wat de energetische tvt van dit fietspad is (als die er al is).
Persoonlijk zie ik het meer als een verbrassing van belastinggeld. Leg van dit geld gewoon een geluidsscherm op de snelweg met oriëntatie zuid vol. Veel effectiever.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:56:
Ik weet niet of dit zo mooi initiatief is zolang er nog genoeg ruimte voor PV is waar het tegen een veel lagere kostprijs en hogere opbrengst gelegd kan worden.

Persoonlijk zie ik het meer als een verrassing van belasting geld. Leg van dit geld gewoon een geluidsscherm op de snelweg met oriëntatie zuid vol. Veel effectiever.
En wat is de tvt van dit geluidsscherm?

Maar even serieus. Het belang van dit soort initiatieven is dat het "onder de mensen" komt.
Natuurlijk ga je hier geen woonwijk mee energie-neutraal maken, maar ik zie dit meer als een stukje educatie/PR. Daar wordt in de regel miljoenen voor over de balk gegooid met weinig effect.

Dit zie ik meer in het kader: onbekend maakt onbemind.

Als ze dan ook ergens de opbrengst registreren, zie ik daar wel iets in.

Enig idee hoeveel kapitaal er wordt "verbrand" met simpel reclame?
Daar hebben ze zelfs stickers voor bedacht die je op je brievenbus kun plakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Ik zie vooral problemen met ijs/sneeuw/water op een fietspad van glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

revolution-nl schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:56:

Persoonlijk zie ik het meer als een verbrassing van belastinggeld. Leg van dit geld gewoon een geluidsscherm op de snelweg met oriëntatie zuid vol. Veel effectiever.
TVT is negatief natuurlijk, dat is duidelijk.

Waarom geen windscherm langs het fietspad?
Of wat dacht je van een DAK boven het fietspad, (Solar Fiets Roof (R)) dan rijden ze lekker droog?
Of zoals al gezegd, geluids schermen, hoeven niet eens pal zuid. Bij een snelweg richting zuid of noord kan je beide zijden voorzien van een Solar Geluid Screen(R)

Daarnaast heb je natuurlijk optimaal schaduw van alles wat langs de weg staat ....... -O-
Notabene : Glas als weg dek is het omgekeerde als ZOAB ..... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

weebl15 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:42:
Daar heb je een goed punt. Even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een transparante toplaag hoeft niet per se van glas te zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Het PV fietspad is meer een PR fietspad. De provincie Noord-Holland heeft blijkbaar geld teveel en dat moet op. Leg voor het geld een zonnepark aan, dat heeft nog zin. Een fietspad met een opbrengst van 50 kWh/m2 klink leuk in de media, maar is natuurlijk peanuts.
O wacht even, ze doen natuurlijk mee met de verkiezing van het duurste fietspad van Nederland. Kijk dat verklaard een hoop.

https://www.google.nl/sea...te+fietspad+van+nederland

Edit: ik keek nog even verder...

De eerste plaats: €15.000,- per strekende meter. Anderhalf miljoen voor 100 meter! Ook gelijk in de top 10 van ambtelijke missers?

http://www.noordhollandsd...-voor-uniek-stuk-fietspad

Even rekenen, fietspad 2 meter breed en 100 meter lang. 200 m2 x 50 kWh = 10.000 kWh. Als je dus 20.000 Wp aan panelen neerlegt op een slechte locatie heb je het zelfde rendement met 80 panelen van 250 Wp en kost je €20.000,- (en dan zit aan de ruime kant :) )
Dit project is dus 75 keer duurder dan een PV-parkje op een willekeurig bedrijfpand. Ik haak af...

[ Voor 36% gewijzigd door drielp op 13-11-2013 18:45 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er is niets mis met PR, zeker niet voor PV. Een zonnepark aanleggen is een stukje duurder en heeft minder PR-impact, denk ik.

Over een fietspad verplaatsen zich meer mensen dan over een zonnepark...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 03-09 17:53
Deze PR zal -helaas- mensen bevestigen in hun beeld dat PV belachelijk duur is.

Ik vind dit -laat ik het eufemistisch stellen- niet zo'n slimme manier van toekennen van schaarse middelen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ok Hans, hoe had jij dan PV-PR in je gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vooropgesteld: ik ben a-commercieel.

PV is toch niet duur? Laat praktijkvoorbeelden zien van bedrijven, gezinnen die voor weinig nu het genoegen hebben van lokaal energie opwekken. Eigenlijk zoals drielp het stelt. Ik als nuchtere boer zie niet hoe ik nu enthousiast zou moeten raken van tonnen wegsmijten voor een stukje fietspad. Dat bevestigt toch alleen maar het beeld van een overheid die niet snapt hoe ze met geld om moet gaan?

Zet PV op een zorginstelling en laat zien dat de zorg daardoor goedkoper wordt.
Zet PV op het gemeentehuis en laat burgers een paneeltje adopteren.

Weet ik veel. Maar dit is echt zonde van het geld. Laat vooral zien dat je met weinig investeren enorm veel plezier en rendement kunt halen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

drielp schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:26:
Het PV fietspad is meer een PR fietspad. De provincie Noord-Holland heeft blijkbaar geld teveel en dat moet op. Leg voor het geld een zonnepark aan, dat heeft nog zin. Een fietspad met een opbrengst van 50 kWh/m2 klink leuk in de media, maar is natuurlijk peanuts.
O wacht even, ze doen natuurlijk mee met de verkiezing van het duurste fietspad van Nederland. Kijk dat verklaard een hoop.

De eerste plaats: €15.000,- per strekende meter. Anderhalf miljoen voor 100 meter! Ook gelijk in de top 10 van ambtelijke missers?

Even rekenen, fietspad 2 meter breed en 100 meter lang. 200 m2 x 50 kWh = 10.000 kWh. Als je dus 20.000 Wp aan panelen neerlegt op een slechte locatie heb je het zelfde rendement met 80 panelen van 250 Wp en kost je €20.000,- (en dan zit aan de ruime kant :) )
Dit project is dus 75 keer duurder dan een PV-parkje op een willekeurig bedrijfpand. Ik haak af...
Dit is dus exact wat ik bedoel. Anno 2013 kunnen dit soort projecten echt niet meer met gemeenschapgeld.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 12:22
drielp schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:26:

Dat het fietspad €1,5 miljoen gaat kosten had ik nog niet gezien. Een absurd hoog bedrag natuurlijk, laten we maar geen tvt berekenen :o (600 jaar :'( met 0,20€/kWh).
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Je kan dit wellicht oplossen door het glas ruw te maken, maar dan verpest je je zon inval. Het is een doorgaand fietspad dat veel gebruikt wordt, ze zullen dit toch eerst goed uitgedacht hebben voordat ze het aanleggen, als met een beetje vorst iedereen onderuit glijdt is de gemeente de klos. (Het fietspad loopt ook nog eens onder een lichte helling).

Ik denk dat het inderdaad een soort van PR stunt is, want rendabel is het momenteel nog niet. Aan de andere kant moeten alle nieuwe dingen een keer in de praktijk getest worden.
hansdegit schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:51:
Vooropgesteld: ik ben a-commercieel.

PV is toch niet duur? Laat praktijkvoorbeelden zien van bedrijven, gezinnen die voor weinig nu het genoegen hebben van lokaal energie opwekken. Eigenlijk zoals drielp het stelt. Ik als nuchtere boer zie niet hoe ik nu enthousiast zou moeten raken van tonnen wegsmijten voor een stukje fietspad. Dat bevestigt toch alleen maar het beeld van een overheid die niet snapt hoe ze met geld om moet gaan?

Zet PV op een zorginstelling en laat zien dat de zorg daardoor goedkoper wordt.
Zet PV op het gemeentehuis en laat burgers een paneeltje adopteren.

Weet ik veel. Maar dit is echt zonde van het geld. Laat vooral zien dat je met weinig investeren enorm veel plezier en rendement kunt halen.
Het is inderdaad wellicht een beter optie om die €1,5 miljoen te investeren in zonnepanelen op het dak van de naastgelegen fabriek (Forbo) en dan een display op te hangen met hoeveel Co2 er wel niet bespaard wordt. Dat maakt mensen denk ik ook eerder bewust.

[ Voor 17% gewijzigd door MK1o2 op 13-11-2013 22:00 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het probleem ligt niet zo zeer aan dit specifieke project maar aan de combinatie ambtenaar en teveel gemeenschapsgeld. Dat geeft blijkbaar kortsluiting in de hersenen van een ambtenaar, het moet dus gewoon opgemaakt worden aan een leuk project. Voorbeelden genoeg, betuwelijn, amsterdamse metro, enz... Geld kom je als burger meestal te kort en je hebt er voor moeten werken. Dan weet je de waarde van geld, en dat verband kan in dit geval de beste mevrouw niet leggen. Smijten met publiekelijk geld is erg makkelijk.

Dit projectis overigens een knap staaltje anti-PV reclame en geeft de tegenstanders genoeg munitie om PV belachelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Schinnen-groen schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:51:
Er is niets mis met PR, zeker niet voor PV. Een zonnepark aanleggen is een stukje duurder en heeft minder PR-impact, denk ik.
Voor €1.500.000, - kan je een leuk parkje aanleggen. Een vriend van mij is bezig met een project om 1100 panelen op een bedrijfspand te leggen, kost totaal ongeveer €300.000,-. Voor de anderhalf miljoen kan je dus 5500 paneeltje neerleggen.
Over een fietspad verplaatsen zich meer mensen dan over een zonnepark...
Dat is maar goed ook, mensen geven schaduw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat het zo duur zou zijn had ik niet gelezen in de posts. Wel heftig.
Daar kan je inderdaad wel wat voorlichting en demonstraties op scholen mee geven.

Heeft meer effect, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:09:
Dat het zo duur zou zijn had ik niet gelezen in de posts. Wel heftig.
Daar kan je inderdaad wel wat voorlichting en demonstraties op scholen mee geven.

Heeft meer effect, denk ik.
Maar je hebt ook zoiets als praktijk-ervaringen opgedaan met de techniek. Is moeilijk in euro's uit te drukken, maar o zo belangrijk.

Hier kan het TNO in samenwerking met wat TU's vast veel data/info/ervaring mee opdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bartjuh schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:15:
[...]

Maar je hebt ook zoiets als praktijk-ervaringen opgedaan met de techniek. Is moeilijk in euro's uit te drukken, maar o zo belangrijk.

Hier kan het TNO in samenwerking met wat TU's vast veel data/info/ervaring mee opdoen!
Wat mij het meeste stoort is het ongegeneerd smijten met gemeenschapsgeld. Dit zou zomaar een Annemarie Jorritsma-tje kunnen zijn, een beetje netwerken voor een commissariaatje op kosten van de gemeenschap ofzo? Provinciale bestuurders nemen het vaker niet zo nauw met de regels (dit zijn natuurlijk aannames, ik ken de beste mevrouw niet)
De dooddoener wbt praktijk ervaring enzo vind ik hier niet van toepassing, dan was 1 meter al genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

drielp schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:30:
[...]Wat mij het meeste stoort is het ongegeneerd smijten met gemeenschapsgeld. Dit zou zomaar een Annemarie Jorritsma-tje kunnen zijn, een beetje netwerken voor een commissariaatje op kosten van de gemeenschap ofzo? Provinciale bestuurders nemen het vaker niet zo nauw met de regels (dit zijn natuurlijk aannames, ik ken de beste mevrouw niet)
De dooddoener wbt praktijk ervaring enzo vind ik hier niet van toepassing, dan was 1 meter al genoeg geweest.
Ik ben het er ook helemaal mee eens dat we teveel bestuurders in de gemeentes hebben, die zich nu vervelen omdat ze nauwelijks grond meer uitgeven, en dus maar prestige-projectjes gaan opzetten*.

Maar ik weet niet in hoeverre dat hier mee speelt. € 1,5M is veel... maarja, ik weet de details niet. Hoeveel volstaat? Misschien was 1 meter wel € 1M geweest, omdat het ontwikkel-gedeelte en vaste kosten hoog zullen zijn... Daarnaast: hoeveel kost een normaal fietspad, en wat is het verschil in kosten? Dat zijn dan toch de werkelijke kosten..?

Waar staan eigenlijk de details van de techniek?, want ik zie alleen maar simpele nieuwsberichten...

* Zoals een enorm vastgoedproject in krimpregio Heerlen:
http://www.ftm.nl/column/...event-af-waanzinkwartier/
Nederland ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 13-11-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar hebben we een Zamboni voor uitgevonden, houdt gelijk het fietspad mooi schoon :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De Tour start volgen jaar in Nederland voor 10 miljoen belastinggeld (totaal iets van 15 miljoen dacht ik).

Drielp, die mag je toevoegen.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Gitje, paneel A08 geeft geen signaal meer, klopt dat?

• hansdegit
Misschien was het iets te donker en had -ie geen vermogen om zich te melden. Komt wel eens voor. A08 is ook een paneel op West, dus het zou zo maar kunnen.

Iets heel anders, misschien interessant:
http://www.managementprod...ts/north-sea-energy/home/

edit: lamaar, kosten 595,- ex BTW. Maar dan krijg je wel een parkeerkaart....

[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 14-11-2013 11:44 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hansdegit schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:25:
Misschien was het iets te donker en had -ie geen vermogen om zich te melden. Komt wel eens voor. A08 is ook een paneel op West, dus het zou zo maar kunnen.

Iets heel anders, misschien interessant:
http://www.managementprod...ts/north-sea-energy/home/

edit: lamaar, kosten 595,- ex BTW. Maar dan krijg je wel een parkeerkaart....
:F

Laat ze daar dan een OV-dagkaart van maken.....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• drielp
Schinnen-groen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:40:
De Tour start volgen jaar in Nederland voor 10 miljoen belastinggeld (totaal iets van 15 miljoen dacht ik).

Drielp, die mag je toevoegen.
Ja de tour, maar dat levert toch geld op (toch?)
http://www.ad.nl/ad/nl/10...ert-Utrecht-geld-op.dhtml

Hij staat in de tipparade :)
Speksteenkachel schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:13:
[...]

Daar hebben we een Zamboni voor uitgevonden, houdt gelijk het fietspad mooi schoon :)
Nee joh, dan wordt het nog gladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een vraag.

In discussie over benzine/electrisch kwam de vraag op:
hoeveel CO2 kost de productie van1 liter benzine of diesel?

Heel vreemd, maar ik kan dat nergens vinden.

Iemand?

Gevonden!

http://wikimobi.nl/wiki/index.php/Benzine

[ Voor 14% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-11-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
ollie1965 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:11:
[...]
Pffft, volgens mij heeft Ronald Serne ( www.nulwoning.nl ) ook dit soort glas.
Kijk eens op www.semcoglas.com
thnx Ik heb er even doorheen gekeken en weer vooral reklame praat gezien. Maar er is in ieder geval een fabrikant in belgie die volgens eigen zeggen al 14 jaar dit glas levert.
Nu nog opzoeken waar dit 14 jaar geleden is gebeurd en hoe de ramen er nu aan toe zijn. Dit is dan wel een steekproef met statistische waarde van 1 ... tis in ieder geval meer dan 0. Er stonden ook een aantal referentie projecten op hun website.
In de states ook weinig tot geen gebruikerservaring kunnen vinden wat dat betreft en zoals ik zeg ik ben niet bang dat het de eerste paar jaar werkt het gaat mij vooral over de lange termijn. En ik irriteer me aan de niet totaal onderbouwde reclame besparingen die je altijd worden voorgeschoteld.

De nulwoning heeft het nu 4 jaar, dus ik ga maar eens vragen of hij een blogpost wil maken met zijn ervaring tot nu toe. Wel apart trouwens want ik heb best wel wat van die pagina gelezen maar dat was tijdens de bouwfase en het niet standaard tripple glas was me niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Gisteren naar een Energie Bewust bijeenkomst geweest (georganiseerd door gemeente, bewonersplatform en commerciele partijen), waar ik al eerder wat van gepost heb.

Vervolgens zie ik een Shell Eco maraton voertuig staan van de school waar het evenement wordt gehouden. Ik kom in gesprek met een van de docenten.
Ik weet ook dat hoe je opgevoed/opgeleid wordt je hier ook naar gaat handelen, alleen als je op jonge leeftijd al wel een eigen ik hebt ontwikkeld kunt je dit "weerstaan".
Enfin, ik hoop dat de leerlingen een eigen ik hebben want de conversatie met de wat oudere docent verzande vrij snel.
Nieuwe technieken waren te duur en niet haalbaar. Stroom met panelen konden niet uit en de zon scheen ook niet altijd en dan..., Windmolen draaide nog net niet compleet op subsidie en was veel te duur.
Mijn voorbeelden van bufferen, molten salt centrales (24h principe) en 1 uur zon op de aarde is genoeg voor .......... liepen dood.
Toen ik daar maar eens tegengas op gaf in de vorm van vrijstellingen en subsidie voor fossiel, kwam het verzet "maar wat moet je dan allemaal mee rekenen want daar zijn we het nog allemaal niet over eens".
Ik ben maar afgehaakt om de totale keten uit te leggen.

En ja een installateur die de Elga levert, maar had er nog maar 7 uitgeleverd alle in de standaard uitvoering, wie weet gaat dat nog wel eens gebeuren.

En gratis een Philips ledlamp ontvangen vanwege het inleveren van de uitnodiging.

Oh ja de WAF faktor...... ik wilde gas de deur uit en te beginnen met een een zonneboiler 1200L en zo verder, maar na de zonnestoompanelen show wordt het waarschijnlijk als eerste een dak vol met zonnestoompanelen (betekend een surplus van 900 kWh op jaarbass).

Daar gaat mijn plannetje van zonneboiler, warmtepomp, gas eruit en dan pas zonnestroompanelen.....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier een wat oudere docent die over een aantal zaken heel anders denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:21:
Oh ja de WAF faktor...... ik wilde gas de deur uit en te beginnen met een een zonneboiler 1200L en zo verder, maar na de zonnestoompanelen show wordt het waarschijnlijk als eerste een dak vol met zonnestoompanelen (betekend een surplus van 900 kWh op jaarbass).
He nieuwe ontwikkelingen ??? "zonnestoompanelen " :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:37:
N=2 ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:21:
Gisteren naar een Energie Bewust bijeenkomst geweest (georganiseerd door gemeente,
zo jij bent lief ik sleep ze in scholen het podium op met hun subversieve geesten,
en vraag ze of ze betaald werden om dat te zeggen.
dat gaat prima met rolf heijnen nhec en ruud meijns m&o
je mag kinderzielen niet fossiel indoctrineren,
ze hebben een voorkeur voor duurzame energie
http://www.energiestrijd....-Energiebijeenkomst-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik wil ook supergladde te dure fietspaden ..... NOT

De ingenieur die dat bedacht heeft mag echt even in het strafhoekje gaan zitten zeker omdat het niet bij een brainstorm is gebleven maar dat het zelfs is uitgewerkt tot prototype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:43:
[...]

zo jij bent lief ik sleep ze in scholen het podium op met hun subversieve geesten,
dat gaat prima met rolf heijnen nhec en ruud meijns m&o
je mag kinderzielen niet fossiel indoctrineren,
ze hebben een voorkeur voor duurzame energie
http://www.energiestrijd....-Energiebijeenkomst-4.jpg
Beetje raar om hier installateurs de grond in te boren zonder verdere onderbouwing vind ik. Als je dat doet prima, maar vertel dan ook even waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"

lees even opnieuw, jij noemt ineens installateurs, ik niet, ik reageer op educatie
ruud meijns is installateur op de foto van m&o techniek
maar wat je zegt klopt wel, installatie nederland is 99% compleet bagger,
en dat komt direkt uit eigen ervaring
alleen al de vraag een elgaatje te installeren, is overal nee, kannie werknie wattisdah ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:37:
Ik weet het uitzonderingen bevestigen de regel

Ollie1965 duikt weg voor de generaliserende opmerking die hij net maakte ;)
WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:41:
[...]

He nieuwe ontwikkelingen ??? "zonnestoompanelen " :Y
Ja, aanbeland bij fase 2 van Trias Energetica, isoleren, isoleren isoleren is (bijna) ten einde.
Maar daar gaat mijn plan van een setup ala Woudsehoeve... met lekker tweaken meten en weer tweaken.
Maar wie weet hoef ik op termijn niks meer te doen en kan ik een blauwdruk bij jou komen halen als jij over 2 jaar de ideale setup hebt... ;)
Zie je nou wel alleen maar uitzonderingen :+
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:43:
[...]

Klopt, ik ben van de kleurentheorie en interventies die op maat gesneden zijn. Dat is soms terug trekken om op een later tijdstip gelijk te krijgen.

Die WAF slag wordt gewoon gebruikt om gelijk te kijken naar een omvormer met energieopslag en mogelijkheid om later in eilandbedrijf te gaan. Want salderen lijkt op termijn toch uit te sterven, en wie maakt me dan nog wat......
Overschot ?
1. bufferen electra
2. bufferen warmte vloeibaar (PCM)
3. bufferen warmte vast (Zouthydraten)
Here comes the sun

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:20
Interessante praktijkstudie gevonden, uit gevoerd iov Agentschap nl.
bv. 1 bevinding: bij pendelen rendement 82% (vd bovenwaarde)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Tsja, definieer pendelen....

Is dat dagelijks 10x starten? Of is dat 10x per minuut?

Hier pendelde de ketel ook flink: minuutje aan, minuutje uit. Erg? Ach..Een minuut uit is toch weer een minuut geen gas verstookt en de minuut dat -ie aan gaat zit de ketel binnen 20s op minimaal vermogen.

Dus nogmaals: definieer "pendelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:20
artikel:
https://www.agentschapnl....n%20bij%20huishoudens.pdf
rendement teruggezakt naar 84% bij 19 starts per uur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Het was even zoeken
Geen idee hoe willekeurig de verschillende woningen in het onderzoek verzeild geraakt zijn *), maar het is wel schrikken, als gebruiker, als dit een doorsnee willekeurige steekproef zou zijn wat er aan installatiewerk afgeleverd wordt, hoeveel van die systemen anders gedimensioneerd/geinstalleerd zijn dan het gebruik als ook hoe gebrekkig deze zijn ingeregeld.

De onderzoekers hebben hier duidelijk problemen met een zeer beperkte hoeveelheid nog wel bruikbare meetdata waaruit ze "harde" conclusies proberen te halen.

Als de efficientie van 97% contineu naar 84% afvalt bij overschakelen naar weerafhankelijke regeling door pendelen, komen bij mij veel vraagtekens omdat ik als gebruiker geen ketel ken die 19 keer per uur kan starten (<30 sec anti-pendel) als ook waar de hoge retour temperatuur vandaan komt (kortsluiting circulatie, 1 buissysteem????). Als ook dat het jaarverbruik voor gas en elektra voor de meeste ontbreekt, welke zelfs nog uit de energie jaarrekening te halen is.

Edit: ze komen nog met een vervolg rapport met beter kwaliteit meetdata over het laatste jaar
*)selectiemethode gevonden "Direct na het bekend worden van de vraag van Agentschap heeft ZON Energie Groep bij zijn uitgebreide netwerk van woningcorporaties de bereidheid gepolst geschikte testlocaties ter beschikking te stellen. Woonschakel, Wooncompagnie en Kenmerwonen zegden onmiddellijk hun medewerking toe. Ook andere corporaties reageerden geïnteresseerd. Inmiddels gaan medewerkers van het Obdamse bedrijf de aangedragen woningen af om ook de bewoners om medewerking te vragen. "

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 17-11-2013 09:50 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
proest .....
ik scrol door de eerste lege paginas om dan op de volgende bijna lege pagina te belanden ....
Om papier te sparen is de opmaak van dit rapport geoptimaliseerd voor dubbelzijdig afdrukken.
Ja lege pagina's sparen papier 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is een leuk onderzoek voor een aantal studenten, maar de cijfers zeggen helaas weinig vanwege de zeer beperkte hoeveelheid meetgegevens.

Het komt een beetje amateuristisch over, maar het is beter dan niets.

Het zou interessant zijn om eens een groter en statistisch verantwoord onderzoek te doen.
Wat me wel opvalt is de hoeveelheid elektrische energie dat door de woonruimten wordt verbruikt. Die is nogal hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:21:
Het is een leuk onderzoek voor een aantal studenten, maar de cijfers zeggen helaas weinig vanwege de zeer beperkte hoeveelheid meetgegevens.
Je heb wel doorbijters nodig met zo'n dataset, zo als ook de afstudeerdopdracht vacature zegt, geen idee van wanneer die is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BarryH schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 22:58:
artikel:
https://www.agentschapnl....n%20bij%20huishoudens.pdf
rendement teruggezakt naar 84% bij 19 starts per uur
Probeer jij een cw4 of cw5 ketel maar eens niet te laten pendelen in een moderne tussenwoning. Praktisch onmogelijk, zelfs in hartje winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
revolution-nl schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:17:
[...]

Probeer jij een cw4 of cw5 ketel maar eens niet te laten pendelen in een moderne tussenwoning. Praktisch onmogelijk, zelfs in hartje winter.
met een modulerende thermostaat is dat volgens mij geen probleem.
Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.