De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.674 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
weebl15 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:22:
Onze beloning betreft goedkopere producten die geproduceerd worden door deze grote bedrijven die weinig betalen voor energie.
Klopt, met als bij-effect het hinderen van nieuwe, innovatieve (kleinere) bedrijven, die daar nooit tegen kunnen concurreren omdat ze hogere tarieven betalen. Tot zover maar weer de vrije markt. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zeegerd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:26:
[...]

Klopt, met als bij-effect het hinderen van nieuwe, innovatieve (kleinere) bedrijven, die daar nooit tegen kunnen concurreren omdat ze hogere tarieven betalen. Tot zover maar weer de vrije markt. ;)
Die grote bedrijven betalen over de eerste staffels evenveel belasting als de kleine hoor. Sterker nog als klein bedrijf is PV spotgoedkoop.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH, je probeert de kroeg even lekker te prikkelen met dat linkje naar het blog van wijlen Halkema? Die man was decennia met dezelfde afgezaagde en grotendeels incorrecte of overdreven stukjes aan het leuren in diverse kranten en andere blogs zoals de antigroenerekenkamer. Is er een argument op die site dat je bijzonder aantrekt?
izdp schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:19:
Nee, dat zegt je aangehaalde link niet.
Dat zegt of roept op in het in de juiste verhoudingen te zien.
Ik word ook doodziek van al die schone nieuwe energie die weer zoveel duizenden huishoudens voorziet.
Omdat ik weet dat die maar een heel klein deel verbruiken.
Huishoudens verbruiken ruwweg driekwart van het industriele elektriciteitsverbruik. Persoonlijk vind ik dat niet 'maar een heel klein deel'.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
styno schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:22:

[...]
Huishoudens verbruiken ruwweg driekwart van het industriele elektriciteitsverbruik. Persoonlijk vind ik dat niet 'maar een heel klein deel'.
Dat is toch precies andersom? Huishoudens zijn toch maar verantwoordelijk voor een kwart van het totale verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mr-Leo schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:29:
[...]

Dat is toch precies andersom? Huishoudens zijn toch maar verantwoordelijk voor een kwart van het totale verbruik?
Dat zijn twee verschillende dingen. Als je m'n link volgt dan zie je in het tweede tabblad dat huishoudens inderdaad circa 3/4 van het industriele verbruik vormen en huishoudens plus industrie vormen samen circa de helft van het totale elektriciteitsverbruik.

Maar het ging izdp om een maatstaf of 'eenheid' waarmee je de grootte van een bepaalde energieopwek capaciteit kunt uitleggen aan de gewone man en daarvoor wordt historisch altijd 'huishouden equivalent' voor gebruikt. Net als dat er bij waterzuiveringen in 'inwoner equivalenten' gesproken wordt i.p.v. kuub per uur.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nieuwbouw opties, LTV en meer

Zo zonde dat zulke projecten niet op z'n minst met de passiefstandaard worden opgeleverd tegenwoordig, helemaal bij een hele rij huizen kun je de meerkosten behoorlijk drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Schinnen-groen schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:23:
[...]

Ik heb een teef, die hoeft niet zo nodig langs bomen te lopen... >:)
Ben bijna geneigd je daarvoor een #retweet te geven... _O-

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Erasmo schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:58:
Nieuwbouw opties, LTV en meer

Zo zonde dat zulke projecten niet op z'n minst met de passiefstandaard worden opgeleverd tegenwoordig, helemaal bij een hele rij huizen kun je de meerkosten behoorlijk drukken.
Mja, het zijn bouwers. Die denken aan 2 dingen:
- zo marginaal mogelijk de eisen van het bouwbesluit halen
- zo snel en goedkoop mogelijk bovenstaande halen

De bouwers hoeven de gasrekening niet te betalen. Ook zo zonde: gisteren zag ik een topic van iemand die een Intergas ketel met WAR heeft in een 2/1 kap nieuwbouwwoning. Thermostaat naast de ketel op 30 graden, want dat moet van de installateur. Gasverbruik van >1500m3 per jaar, zijn buren eveneens... dat haal ik ook met een vergelijkbaar huis uit 1978 waarvan ik op de helft ben met isoleren, zelfde CV-ketel :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag een meter besteld om de hoeveelheid W/m2 te meten dat wordt ingestraald. Geen Luxmeter, maar eentje die het hele spectrum (300 nm - 1100 nm) meet.

Ik wil nu eindelijk eens aan wat rendementsberekeningen van de zonnepanelen die hier liggen.

Meten is weten. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:43:
Vandaag een meter besteld om de hoeveelheid W/m2 te meten dat wordt ingestraald. Geen Luxmeter, maar eentje die het hele spectrum (300 nm - 1100 nm) meet.

Ik wil nu eindelijk eens aan wat rendementsberekeningen van de zonnepanelen die hier liggen.

Meten is weten. ;)
Die zijn toch hardstikke duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tja, voor mij wel, ja. Besteld voor in de 90 E en ik vind hem net voor net geen 60 E. 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:57
Ik heb een Raspberry Pi aan mijn slimme meter (P1 poort) hangen, nu maakt 'ie nog geen grafiekjes, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad.. Ik kan wel zien dat hij op dit moment aangeeft dat er 120W gebruikt wordt, terwijl er niemand thuis is, en dat lijkt me best wel veel. Nu vraag ik me af waar dit vandaan komt.

Wat ik zelf zo kan bedenken:
- standby TV, HD-recorder, Wii en XBox 360 (hier kan ik wel even een schakelaartje tussen zetten zodat ik ze allemaal aan/uit zet als we niet thuis zijn)
- Servertje, deze trekt volgens mij zo'n 30W, dat is dat maar zo.
- 2x Standby PC, trekken die dingen tegenwoordig nog steeds stroom als ze uit staan?
- A+ Koelkast, maar trekt die ook stroom als die niet aan slaat?
- Vaatwasser en wasmachine staan uit, maar wel ingeplugd, nemen die stroom?

Iemand nog andere dingen die stroom kunnen gebruiken? Ik heb een appartementje met centrale blokverwarming, een geizer en een gasstel. Volgens mij heb ik geen andere apparaten staan.

Ik zal vanavond even met mijn energiemetertje een aantal stopcontacten doormeten :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heb je aan je CV gedacht?

Niet goed gelezen...

[ Voor 38% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-10-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@wwwhizz
lol, de Raspberry Pi :*)
en natuurlijk alle kleine apparaten met een klokje.
en waarschijnlijk ook de verwarmings-aansturing.

maar een appartement heeft vaak ook een deurbel.
kan ook best oplopen.
en brandmelders.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-10-2013 16:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oeii, niet goed....
http://www.rtlnieuws.nl/n...ltgensplaat-0#node_492626
(gedachte gaan natuurlijk uit na de nabestaande.)

maar liever brand in een windmolen dan brand in kerncentrale Borssele.

het gaat toch niet goed met somige wind molens, het gebeurd nog te vaak.
vraag me wel af wat er toch in de brand kan schieten in zoon ding, of is het een ontwerp fout?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Wat zeggen de cijfers daarover?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:25:
[...]

Wat zeggen de cijfers daarover?
1 x is voor mij eigenlijk al te vaak. (is nu de derde die ik hoor in een paar jaar tijd..)
zou gewoon niet moeten gebeuren. wat is er toch aan de hand? is daar echt zoveel brandbaar spul aanwezig? slecht design? bepaalde types? tegoedkoop gebouwd?
nu kun je het relatieveren door te zeggen dat het veel minder is als 1 op de 1000 molens (of een ander getal vul in wat je wil)
vind ik ook niet zo interessant, in het verkeer vallen meer doden, word ook sociaal geaccepteerd.

maar blijft beter als 1x een kerncentrale. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
migjes schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:39:
[...]

1 x is voor mij eigenlijk al te vaak. (is nu de derde die ik hoor in een paar jaar tijd..)
zou gewoon niet moeten gebeuren. wat is er toch aan de hand? is daar echt zoveel brandbaar spul aanwezig? slecht design? bepaalde types? tegoedkoop gebouwd?
nu kun je het relatieveren door te zeggen dat het veel minder is als 1 op de 1000 molens (of een ander getal vul in wat je wil)
vind ik ook niet zo interessant, in het verkeer vallen meer doden, word ook sociaal geaccepteerd.

maar blijft beter als 1x een kerncentrale. :*)
Of een monteur die de veiligsheidsvoorschriften aan zijn laars lapt, het kan allemaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:43
styno schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:38:
[...]
Dat zijn twee verschillende dingen. Als je m'n link volgt dan zie je in het tweede tabblad dat huishoudens inderdaad circa 3/4 van het industriele verbruik vormen en huishoudens plus industrie vormen samen circa de helft van het totale elektriciteitsverbruik.

Maar het ging izdp om een maatstaf of 'eenheid' waarmee je de grootte van een bepaalde energieopwek capaciteit kunt uitleggen aan de gewone man en daarvoor wordt historisch altijd 'huishouden equivalent' voor gebruikt. Net als dat er bij waterzuiveringen in 'inwoner equivalenten' gesproken wordt i.p.v. kuub per uur.
Daar ging het mij idd om. En omdat de huishoudens slechts een heel klein deel van de elektriciteit verbruiken schept het uitdrukken in huishoudens een te rooskleurig beeld.
Zo ook voor de te behalen besparingen. door huishoudens tov het totaal.
Naast de huishoudens is het verbruik door anderen ( > 80%) in cijfers van het cbs te lezen als1 grote janboel waar geen touw aan vast valt te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26

Meten is weten. ;)
Zou je daarmee ook het vermogen kunnen meten van de zoninstraling in huis ?
Heb je misschien een link naar die meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Meten is weten. ;)
Hier staan 21 meetstations met W/m2 op rij, zonder wolken kun je de meter controleren 8)

http://zomerradar.buienradar.nl/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Limojo schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:22:
[...]

Zou je daarmee ook het vermogen kunnen meten van de zoninstraling in huis ?
Heb je misschien een link naar die meter ?
Waarom niet? Hij meet gewoon de instraling in W/m2. Dat kan ook binnen.

Voor de meter: Google even op: VEL-DVM1307. Dat is het typenummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gasschuif schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:42:
[...]

Hier staan 21 meetstations met W/m2 op rij, zonder wolken kun je de meter controleren 8)

http://zomerradar.buienradar.nl/
Het vervelende is dat het KNMI per dag de totale instraling geeft in J/m2 per dag. Die wordt hier al elke dag geregistreerd en daaruit bereken ik dan het "dag rendement" van de panelen.

Wat ik interessant vind is de momentane hoeveelheid W/m2. Hieruit kan ik dan, met uiteraard de omgevingstemperatuur, het ECHTE rendement berekenen.
Dit is interessant omdat je na verloop van tijd ook de degradatie van je panelen kunt berekenen.

Ik reken graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:24:
[...]

Het vervelende is dat het KNMI per dag de totale instraling geeft in J/m2 per dag. Die wordt hier al elke dag geregistreerd en daaruit bereken ik dan het "dag rendement" van de panelen.

Wat ik interessant vind is de momentane hoeveelheid W/m2. Hieruit kan ik dan, met uiteraard de omgevingstemperatuur, het ECHTE rendement berekenen.
Dit is interessant omdat je na verloop van tijd ook de degradatie van je panelen kunt berekenen.

Ik reken graag ;)
Als je de link naar beneden trekt zie je 21 meetwaardes op locatie met momenteel metingen in W/m2. Refresh elke 10 minuten of zoiets, dat is de momentele waarde 6 keer per uur. De temp en RV en windrichting worden ook vermeld. In een tijdsframe van een half uur (en wolkenvrij) veranderd deze waarde niet zoveel.
Of mis ik iets :o

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 29-10-2013 23:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gasschuif schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:58:
[...]

Als je de link naar beneden trekt zie je 21 meetwaardes op locatie met momenteel metingen in W/m2. Refresh elke 10 minuten of zoiets, dat is de momentele waarde 6 keer per uur. De temp en RV en windrichting worden ook vermeld. In een tijdsframe van een half uur (en wolkenvrij) veranderd deze waarde niet zoveel.
Of mis ik iets :o
Ja en nee. Nee, want je hebt gelijk. Die gegevens worden keurig vermeld. Ja, want de meetgegevens zijn van het meetstation en dat is voor ons het meetstation van het vliegveld Beek (Maastricht). Dat is een eind verderop en dan heb je al in de regel een behoorlijke afwijking.

Het weer kan soms op een halve km afstand al behoorlijk van elkaar verschillen.
Ik zie dat ook als ik de gemiddelde dagtemperatuur van dit meetstation gebruik om de graaddag te berekenen om hiermee het gasverbruik per graaddag te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Rondje zonnenstroomtaart voor de hele kroeg, want mijn systeem is jarig vandaag! :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:58:
[...]

Mja, het zijn bouwers. Die denken aan 2 dingen:
- zo marginaal mogelijk de eisen van het bouwbesluit halen
- zo snel en goedkoop mogelijk bovenstaande halen

De bouwers hoeven de gasrekening niet te betalen. Ook zo zonde: gisteren zag ik een topic van iemand die een Intergas ketel met WAR heeft in een 2/1 kap nieuwbouwwoning. Thermostaat naast de ketel op 30 graden, want dat moet van de installateur. Gasverbruik van >1500m3 per jaar, zijn buren eveneens... dat haal ik ook met een vergelijkbaar huis uit 1978 waarvan ik op de helft ben met isoleren, zelfde CV-ketel :X.
De bouwsector loopt behoorlijk achter in dit gebied. Aan de andere kant zolang er geen druk is van de afnemende kant hoef je ook geen innovatie te verwachten, helaas laten vinden de meeste mensen een dure mooie keuken en regendouche belangrijker dan een huis met marginale energiekosten :F
wwwhizz schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:06:
Ik heb een Raspberry Pi aan mijn slimme meter (P1 poort) hangen, nu maakt 'ie nog geen grafiekjes, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad.. Ik kan wel zien dat hij op dit moment aangeeft dat er 120W gebruikt wordt, terwijl er niemand thuis is, en dat lijkt me best wel veel. Nu vraag ik me af waar dit vandaan komt.

Wat ik zelf zo kan bedenken:
- standby TV, HD-recorder, Wii en XBox 360 (hier kan ik wel even een schakelaartje tussen zetten zodat ik ze allemaal aan/uit zet als we niet thuis zijn)
- Servertje, deze trekt volgens mij zo'n 30W, dat is dat maar zo.
- 2x Standby PC, trekken die dingen tegenwoordig nog steeds stroom als ze uit staan?
- A+ Koelkast, maar trekt die ook stroom als die niet aan slaat?
- Vaatwasser en wasmachine staan uit, maar wel ingeplugd, nemen die stroom?

Iemand nog andere dingen die stroom kunnen gebruiken? Ik heb een appartementje met centrale blokverwarming, een geizer en een gasstel. Volgens mij heb ik geen andere apparaten staan.

Ik zal vanavond even met mijn energiemetertje een aantal stopcontacten doormeten :)
Wellicht kun je beter een eigen topic aanmaken, hier verzandt zo'n vraag nogal snel terwijl de DED-bevolking je graag wil helpen inzicht te krijgen in je verbruik :)

[ Voor 40% gewijzigd door Erasmo op 30-10-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de aandschaf van een warmtebeeldcamera, ik bied de mijne te koop aan: JeroenH in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Erasmo schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:39:
[...]

De bouwsector loopt behoorlijk achter in dit gebied. Aan de andere kant zolang er geen druk is van de afnemende kant hoef je ook geen innovatie te verwachten, helaas laten vinden de meeste mensen een dure mooie keuken en regendouche belangrijker dan een huis met marginale energiekosten :F

[...]

Wellicht kun je beter een eigen topic aanmaken, hier verzandt zo'n vraag nogal snel terwijl de DED-bevolking je graag wil helpen inzicht te krijgen in je verbruik :)
Die druk is er wel, maar niet genoeg. Je bouwt voor 200K een passiefhuis, en uiteindelijk vraag je de ontwikkelaar om een DWTW. "Nee, zou ik niet doen ivm veel te lange tvt". Vervolgens zeur je door, krijg je 3 weken later een prijs van 2700 euro ex BTW voor een pijpje van 250 euro. Wat ga je als klant dan zeggen? Laat die DWTW maar zitten, of zeg je "ik zoek wel een andere bouwer voor mijn huis"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Is er iemand die van de winter bereid is tegen een kleine vergoeding met een IR camera een rondje binnen en buiten mijn huis te doen? Vrijstaand, 2007, 1000m3 gas per jaar (HLV & badgeiser).

Vooral mijn zolder verbaast me - het is daar nu steeds 17'c, terwijl het in de woonkamer gewoon 18,5'c blijft. Of het alleen komt door weinig ramen op het zuiden of een isolatielek ben ik dus wel benieuwd naar. Ook ben ik beniewd of ramen en kozijnen niet nog warmte lekken - al heb ik ondanks alle standaard tochtstrips aardig lopen plakken om kieren te dichten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je bouwt niet voor 200k, je koopt van degene die de opdrachtgever van de bouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:30:
[...]
Vervolgens zeur je door, krijg je 3 weken later een prijs van 2700 euro ex BTW voor een pijpje van 250 euro. Wat ga je als klant dan zeggen? Laat die DWTW maar zitten, of zeg je "ik zoek wel een andere bouwer voor mijn huis"?
De aannemer zal er heus wel op verdienen maar een stuk minder dan de 2450 euro die jij suggereert
- Het pijpje kost ruim het dubbele ( http://www.dutchsolarsyst...he_wtw/dwtw_form_part.php )
- De instrallatie tekeningen moeten worden aangepast
- Een installateur is er al snel 3 uur mee bezig
- Een stuk koperen afvoer is nogal diefstal gevoelig in de ruwbouw, dus en pijp straks weg, en vertraging.

En uiteindelijk moet het allemaal nog een keer opnieuw, omdat het verkeerd om is aangesloten :)

Je kan een andere aannemer zoeken, en als je heel goed zoekt vind je er wellicht een die het er voor 1500 euro inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

MeTooPV schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:11:
[...]
De aannemer zal er heus wel op verdienen maar een stuk minder dan de 2450 euro die jij suggereert
- Het pijpje kost ruim het dubbele ( http://www.dutchsolarsyst...he_wtw/dwtw_form_part.php )
- Een stuk koperen afvoer is nogal diefstal gevoelig in de ruwbouw, dus en pijp straks weg, en vertraging.

En uiteindelijk moet het allemaal nog een keer opnieuw, omdat het verkeerd om is aangesloten :)

Je kan een andere aannemer zoeken, en als je heel goed zoekt vind je er wellicht een die het er voor 1500 euro inzet.
De point is natuurlijk dat je te laat bent. Als je een passief huis gaat bouwen dan moet je van te voren duidelijk voor ogen hebben wat de eigenschappen en technische hulpmiddelen zo'n huis moet hebben. Dan is het voor de ontwikkelaar duidelijk wat je als klant wilt.
Daarnaast moet je een dergelijk huis laten ontwerpen door iemand die er verstand van heeft en waar je dat achteraf niet aan hoeft te vragen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 13-09 13:56
Weet iemand nog een kortingscode voor Plugwise?
Of misschien heeft iemand nog wat plugs over?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

NoUser schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:29:
Weet iemand nog een kortingscode voor Plugwise?
Of misschien heeft iemand nog wat plugs over?
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=15&t=9043

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
Tja, jammer.
Geeft ik GC een verbruik door van 1kwh voor ca. 1 jaar. Maken ze er zelf 1.800 kwh van, waarbij ze vermelden dat ze zich baseren op opgegeven meterstanden?????
Morgen maar bellen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
De zoveelste in uw nadeel.

De acm verdient een stroomprikker in hun achterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:02:
Je bouwt niet voor 200k, je koopt van degene die de opdrachtgever van de bouw is.
:? Je kunt toch ook een kavel kopen van de gemeente, en zelf een aannemer inhuren.
Heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

BarryH schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:41:
Tja, jammer.
Geeft ik GC een verbruik door van 1kwh voor ca. 1 jaar. Maken ze er zelf 1.800 kwh van, waarbij ze vermelden dat ze zich baseren op opgegeven meterstanden?????
Morgen maar bellen....
Dat begrijp ik niet, ik heb gewoon een negatieve (dag) en een positieve(nacht) door gegeven en dat hebben ze netjes verwerkt en het teveel betaalde terugbetaald. Wel wordt het nieuwe voorschot op een hoger verbruik gesteld als er werkelijk verbruikt is. Maar dat begrijp ik wel. Ze zullen met een meelopend gemiddelde werken waardoor een (tijdelijk) laag verbruik niet direct tot onverwacht hoge rekeningen achteraf leiden.
Om toch dat voorschot naar beneden te krijgen heb ik even een mailtje gestuurd (telefoon was 9 wachtenden voor u), was ook vlot geregeld.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Nee, ik vermoed, weet bijna zeker, dat ze het maandtarief bepalen op verbruik alléén. De opwek wordt achteraf wel betaald aan de achteloze klant. Rente trekken is m.i. onderdeel van het bedrijfsmodel van energieboeren.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Die leverancier verdient een naam woudse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dat is slechts weinige gegeven bluemoon en natuurlijk wordt alles dan anders.
Mag je zelf in gevecht en moet je echt mazzel hebben met de gemeente waar je woont.
Maar misschien scheelt het als je van hun koopt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nou hans dan ga ik het allemaal nog beleven met mijn standen en de netjes betaalde voorschotten.
Mag eric-pvt niet van mijn toon zijn in veel, maar zijn toon in deze is helemaal de mijne en naar mijn idee ook de correcte voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:34:
Die leverancier verdient een naam woudse.
Dat is Green Choice.
Bij mij was het nieuwe voorschot bedrag niet gebaseerd op het verbruik in het afgelopen jaar maar hoger als het huidige maar lager als die van vorig jaar. Ze corrigeren het dus niet volledig gebaseerd op een, mogelijk eenmalig, laag verbruik. En dat lijkt me juist, onze situatie van eigen opwek is nog niet "normaal" zeker niet als we meer opwekken als we verbruiken.
Op het moment dat je aangeeft het te willen verlagen is dat geen probleem, met de waarschuwing dat het tot een grote bijbetaling kan leiden bij de volgende jaar afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Perfect. Zoals het hoort te gaan zonder gezeur over soort meter, standen etc.
Dat doet de klaagmuur hier op tweakers goed.
Hier al zo ongeveer letterlijk eeuwen trouw klant en ben echt nieuwsgierig of dat nog enige betekenis heeft met onze nieuwe situatie.
Heet nu eneco en zal het hier laten weten. Jaardatum is voor onze ferraris-meters half januari.
Ze hebben toon en bieden zonnepanelen aan en dat is help wat een suckers, maar ze zijn ook toonaangevend in het weigeren om afscheid te nemen van hun eigen net.
Dat waardeer ik bijzonder en blijkbaar ook de aandeelhouders.
Vele andere provincies en gemeentes zagen enkel maar die pot geld en hoe die te verteren.
Daar heb ik dus geen goed woord voor over.
Maar dat is een andere discussie dan de jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:34:
Ze hebben toon en bieden zonnepanelen aan
Ik snap niet helemaal wat je schrijft, maar dit stukje is een mooie: ze bieden inderdaad beide aan. Echter - Toon snapt geen donder van opwek. Goed bedacht...

-edit-

Als er mensen zijn die een Plugwise-set voor weinig geld zoeken, check mijn advertentie: V&A aangeboden: Plugwise Plugwise Home Start plus vijf extra pluggen

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 30-10-2013 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Niets is normaal gesproken zwartwit en ja je snapt de kern van mijn episteltje.
Want in de kern is bv greenchoice een foute route voor mij, maar dat let niet een compliment als die verdiend is.
Mijn uitgangsstelling is in feite dat de infrastructuur en basisbehoeften op geen enkel manier vermarkt mag worden.
Niet extern en niet intern. Met als beste voorbeeld de gang van de woco's en het totale wonen in nl.
Maar ik nodig je uit wat je niet helemaal begrijpt.
Want tja, ik weet dat ik niet makkelijk schrijf.

Edit: mooier was geweest als je quote wat woorden meer had gebruikt. Niet voor niets het woord toonaangevend in het vervolg gebruikt.
Uitzondering op mijn regel om mijn taal nooit uit te leggen ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door izdp op 31-10-2013 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Na veel fouten bij de bestelling is zijn ze vandaag eindelijk aan onze erker met een kunststof kozijn begonnen. Dit zou al in Augustus klaar zijn als ze mijn bestelling niet kwijt waren geraakt.

Helaas bleek het nieuwe kozijn ruim 10cm te breed en een stuk te hoog en zitten we nu in de ellende

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2d14w81.jpg

Wel het goede glas met een u waarde van 1.0
Dank je Erik pvt voor de tip.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/iqh8v4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:02:
Na veel fouten bij de bestelling is zijn ze vandaag eindelijk aan onze erker met een kunststof kozijn begonnen. Dit zou al in Augustus klaar zijn als ze mijn bestelling niet kwijt waren geraakt.

Helaas bleek het nieuwe kozijn ruim 10cm te breed en een stuk te hoog en zitten we nu in de ellende

[afbeelding]

Wel het goede glas met een u waarde van 1.0
Dank je Erik pvt voor de tip.

[afbeelding]
Jeetje, wat nu? Kan het oude tijdelijk terug, of hou je open huis?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Dat wordt extra stoken! Dag duurzaamheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
izdp schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:39:
Mag je zelf in gevecht en moet je echt mazzel hebben met de gemeente waar je woont.
Maar misschien scheelt het als je van hun koopt ;-)
Het zal in de randstad wat anders zijn, maar in het oosten en het noorden }:O is het vrij gebruikelijk dat gemeentes zelf kavels verkopen.
Tegenwoordig kunnen ze van veel nieuwbouwplannen de kavels niet meer verkopen, en zijn ze niet meer zo moeilijk wat betreft regeltjes.
Voorbeeldje van kavelprijzen in gemeente Emmen http://www.emmen.nl/wonen...ningbouwkavelprijzen.html en Coevorden http://www.coevorden.nl/bouwen/bouwkavels.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
De te brede kozijnen zitten er nu voor nood in... alleen een stukje verder in de tuin dan gewenst.
En het zakt wat in.... maar we zitten warm en droog

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/dqu01.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Woodski op 31-10-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Meten ze niet eerst voordat ze zo'n kozijn plaatsen? Vooral die hoogte lijkt me zo makkelijk te doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

bluemoon23 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:55:
[...]

Het zal in de randstad wat anders zijn, maar in het oosten en het noorden }:O is het vrij gebruikelijk dat gemeentes zelf kavels verkopen.
Tegenwoordig kunnen ze van veel nieuwbouwplannen de kavels niet meer verkopen, en zijn ze niet meer zo moeilijk wat betreft regeltjes.
Voorbeeldje van kavelprijzen in gemeente Emmen http://www.emmen.nl/wonen...ningbouwkavelprijzen.html en Coevorden http://www.coevorden.nl/bouwen/bouwkavels.html
In Almere hebben ze zelfs al kavels die zijn regel vrij .......
En dan niet zeuren als je buurman een hoog vierkant bak van een huis neer zet aan jouw zuid zijde erfgrens zodat je paneeltjes het niet meer doen .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 22:19
Vrij van "welstand" maar niet vrij van het bouwbesluit (afaik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Zijn er ook glasnerds in de zaal? Ik probeer te achterhalen wat voor dubbelglas er in mijn huis (bouwjaar 1996) zit om te bepalen of daar nog verbetering gehaald kan worden en of dat de moeite loont. De informatie die in het raam staat "Polyglass SR/ALM 95-1" is te summier voor een zinnige google search. Ook de bestektekening die ik heb (ben niet de 1e eigenaar) geeft afgezien van 'isolatieglas' geen informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 09:47:
Vrij van "welstand" maar niet vrij van het bouwbesluit (afaik)
De details ken ik niet, ik vindt Almere geen plaats waar ik zou willen wonen, te nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 09:13:
[...]

In Almere hebben ze zelfs al kavels die zijn regel vrij .......
En dan niet zeuren als je buurman een hoog vierkant bak van een huis neer zet aan jouw zuid zijde erfgrens zodat je paneeltjes het niet meer doen .......
Er zullen wel degelijk regels zijn, zoals gezegd een bouwbesluit, maar veel belangrijker een bestemmingsplan. In het bestemmingsplan zijn de bouwvlakken/bouwblokken geregeld tesamen met hoofdgebouw en nevengebouwen. Komen daar ook nog bouw- en goothoogte bij een beeldkwaliteitsplan en klaar je zit alweer aan een aantal kaders vast.

Ja, die afhankelijkheid van persoonlijke willekeur ben je kwijt, maar die is er inmiddels in heel veel gemeenten al niet meer.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WoudseHoeve schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:46:
De details ken ik niet, ik vindt Almere geen plaats waar ik zou willen wonen, te nieuw.
Als je het me een paar jaar geleden gevraagd zou hebben dan zou ik het met je eens geweest zijn. Echter, nu met de onvrijheid waar ik in Hilversum tegenaan loop (welstand, beschemd gezicht) verandert mijn mening. Vrijheid is ook wat waard. En met zes treinstations is niet-auto-gebaseerd vervoer ook best goed. Op zondag lekker op de fiets naar de Oosvaardersplassen...

Nee, misschien is Almere zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:14:
[...]

Als je het me een paar jaar geleden gevraagd zou hebben dan zou ik het met je eens geweest zijn. Echter, nu met de onvrijheid waar ik in Hilversum tegenaan loop (welstand, beschemd gezicht) verandert mijn mening. Vrijheid is ook wat waard. En met zes treinstations is niet-auto-gebaseerd vervoer ook best goed. Op zondag lekker op de fiets naar de Oosvaardersplassen...

Nee, misschien is Almere zo gek nog niet.
Wel niet teveel aan de rand gaan wonen, met het oog op de toekomst... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 22:19
Tja, daar dacht ik ook aan. Is het wel zo duurzaam om steeds maar weer de dijken op te hogen/onderhouden en het water weg te blijven pompen?

Wat staat dat staat en zou het onduurzaam zijn om het zomaar af te breken. Maar voor nieuwbouw zou het niet zo gek zijn om meer naar het oosten te trekken. Heb je ook genoeg aan wat minder fundering. Allemaal een stuk duurzamer (sorry mensen in het oosten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik doelde meer op het voornemen van Jorritsma om aan de rand van Almere zg. Tokkiewijken te gaan bouwen.

Maar aan de andere kant: als je een waterput wilt slaan dan kan Jorritsma je alle ins en outs vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op Facebook juichen meerdere mensen over dit "prachtiche initiatief". Bijzonder toch, dat niemand rept over het voorkomen van plastic in de oceanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het is Facebook, zegt dat niet genoeg?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vindt het ook wel om te juichen dat er eindelijk iets ondernomen word, voorkomen is uiteraard altijd beter maar dat komt daarna vanzelf wel heb ik het idee.
De bewustwording is in mijn optiek al 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
MeTooPV schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:11:
[...]

Pff. In de seriebouw wordt er gecalculeerd met e500 voor een douche WTW. Aangezien er weinig winst te behalen is met prefabben van dat ding, zal de prijs voor enkele woning niet veel hoger moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Het meeste rendement zit hem naar ik hoor in een verticale buis, als je hem prefab inbouwt hoe doen ze dat dan? Volgens mij is de loodgieter degene die hem inbouwt en samen met de tegelzetter gaan zij over de afwerking/plaatsing van de dwtw. Dus in de prefab gebeurt er weinig aan de dwtw anders dan de plaatsing van de cv-ketel, badkamer en meterkast.

Het is gewoon een stuk brede afvoer van je badkamer en een omleiding van je waterleiding richting cv-ketel en badkamer. Ik kan me er echt weinig bij voorstellen dat het zoveel extra moet kosten. Heck, voor die 1500 euro leg ik hem er zelf wel in.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Help!!

Vanmorgen wilde ik de wekelijkse verbruiksgegevens die via Plugwise zijn verzameld verder verwerken.

Helaas start Plugwise niet meer op.

Na het eerste schermpje krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/Screenshot-2-11-201310_04_49_zps034d1ec5.jpg

Is er een Plugwise bezitter die weet wat hier aan de hand is? Of een oplossing heeft voor mijn probleem?

Aan de PC is sinds gisteravond niets veranderd. Ik heb zelfs voor het afsluiten nog even het programma opgestart en naar de gegevens gekeken. Dat was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:08:
Het is Facebook, zegt dat niet genoeg?
Nou ja, het zijn Facebook-posts met een link naar bovenstaand stukje. Facebook is dus slechts het medium via welke mensen het delen. Was het anders geweest als ze het via Twitter hadden gedeeld, of als men mij de link had doorgebeld? Het gaat mij om het stukje zelf, waaruit de diepgewortelde eigenschap van de mensen blijkt om problemen eigenlijk helemaal niet echt op te willen lossen.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:13:
Na het eerste schermpje krijg ik de volgende melding:
Ik heb dat zelf nog nooit gehad... vreemd. Misschien ergens een bestandje corrupt. Ik raad het volgende aan:
  • Kijk of de backup-module nog werkt, dat is een los programmaatje (Backup & Restore) in je startmenu onder plugwise. Indien ja, maak een backup. Indien nee, hoop dan dat je laatste backup niet heel lang geleden was...
  • Deinstalleer Plugwise.
  • Herinstalleer Plugwise. Start de Source niet, maar start de backup-module en zet de backup terug.
  • Ik denk dat het dan wel weer werkt.
Als je pech hebt en het werkt hierna toch niet, dan zul je contact met de helpdesk op moeten nemen. Ik kan me niet herinneren of die ook in het weekend op is...

Succes, en ik ben benieuwd of het allemaal gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

d:)b Jeroen for President d:)b

Alles werkt weer!

Geweldig bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed om te horen! Kon je nog een backup maken? Of had je een recente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Voor de liefhebbers er 9, 10 en 11 november is het internationale open dagen van het passiefhuis. Stichting PH organiseert een aantal bezichtingen maar ook een aantal bouwers die wel bewust bezig met duurzaamheid laten mensen toe tot bouwplaatsen.

Wie heeft hiernaast het duurzaamheid initiatief van de gemeente Enschede gevolgd? http://www.mioduurzaamheid.nl/ voor meer info. Vanuit professioneel oogpunt interessant (werkzaam in de bouwsector) maar kan zon consortium van marktpartijen leveren?

info:
http://www.cobouw.nl/nieu...erspreidt-renovatiekoorts
http://www.mioduurzaamheid.nl/
http://www.kaw.nl/duurzaamheid/reimarkt/

[ Voor 46% gewijzigd door gakkethijs op 02-11-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:10:
Goed om te horen! Kon je nog een backup maken? Of had je een recente?
Een backup kon ik nog maken via het losse programmaatje, anders had ik die van de vorige week nog kunnen gebruiken.
Ik had het wel even warm..pffff.

Dit is al de zoveelste keer dat ik met Plugwise problemen heb. Waarschijnlijk een maandag product geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
NoxiuZ schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 02:59:
Het meeste rendement zit hem naar ik hoor in een verticale buis, als je hem prefab inbouwt hoe doen ze dat dan? Volgens mij is de loodgieter degene die hem inbouwt en samen met de tegelzetter gaan zij over de afwerking/plaatsing van de dwtw. Dus in de prefab gebeurt er weinig aan de dwtw anders dan de plaatsing van de cv-ketel, badkamer en meterkast.

Het is gewoon een stuk brede afvoer van je badkamer en een omleiding van je waterleiding richting cv-ketel en badkamer. Ik kan me er echt weinig bij voorstellen dat het zoveel extra moet kosten. Heck, voor die 1500 euro leg ik hem er zelf wel in.
Precies. Qua werk stelt het niet zoveel voor en die apparaten kosten een paar honderd euro. Wat dat betreft gewoon een goede en goedkope oplossing om warmteverlies te beperken. Hoort dus bij stap 1 in Trias Energetica wat mij betreft, dus vooral doen.

Probleem bij installateur is vaak dat het niet sexy is. Geen bewegende delen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hmmm vreemd zeg. Ik heb in het hele begin (2009/2010) wel heel veel problemen gehad, maar de afgelopen twee jaar werkt mijn set eigenlijk vlekkeloos. Alleen de Senses missen één of twee keer per jaar een dag data wat ik niet kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb in mijn plugwise grafiekjes een paar keer uitschieters naar kamertemperatuur > 100 C en het wegvallen van meetgegevens gezien. Dat stopte na het vervangen van de batterij. De evident onjuiste meetpunten kon ik weghalen uit de database (dat is een platte access tabel). Ik moet nog eens proberen om de lege plekken op te vullen door data te interpoleren.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat data betreft via Plugwise heb ik nog nooit iets vreemds gezien. Wel heel vaak geen verbinding met circles en circle+. De stick heeft ook al vaker kuren gehad.

Maar één ding komt steeds weer terug: in zomer periode zeer snelle verbinding met alle circles. Vanaf deze periode begint de verbinding weer vaker te haperen. Óf geen verbinding met de circe+, óf een aantal circles komen niet on-line.
Dit heeft m.i. te maken met de temperatuur. Iets anders kan ik niet verzinnen. Afstanden spelen geen rol want alles is goed "gemeshed" en de afstanden zijn klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JeroenH schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:22:
Hmmm vreemd zeg. Ik heb in het hele begin (2009/2010) wel heel veel problemen gehad, maar de afgelopen twee jaar werkt mijn set eigenlijk vlekkeloos. Alleen de Senses missen één of twee keer per jaar een dag data wat ik niet kan verklaren.
Hier precies hetzelfde, een paar keer per jaar missen er een paar uur data uit de Sense. Voor de rest heel af en toe een storing. I.o.m. de helpdesk opgelost. Alle 9 Circles zijn binnen enkele seconden online. Wel ligt hier de stick via een 10 cm snoertje op de tafel ipv in de USB poort. Dus ietsje van de PC af.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 02-11-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het zien van een foutmelding Isolation resistance of PV to earth is too low dit even met de vrouw des huis besproken.O,dit is al een paar dagen en ik heb een printje gemaakt.Tja,alleen mij niet verteld en ik zag de melding pas Donderdag.Even op het dak geweest en van de 3 rijen panelen de voorste rij nu een beetje een v-vorm.Tevens een paar verbindingsbeugels daar dus los.Tja,was in Almere ook een pittige wind op Maandag,dus het valt mij nog mee.Maandag komen ze de boel repareren en testen,en dan is Apeldoorn ook weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Een te lage isolatieweerstand betekent toch gewoon dat er ergens een verbinding is met aarde?
Dat kan een slechte of een goede (kortsluiting) verbinding zijn, meestal veroorzaakt door wegslijten van de isolatie om aders of door waterschade.

Heeft toch niets met de bevestiging te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:20:
Na het zien van een foutmelding Isolation resistance of PV to earth is too low dit even met de vrouw des huis besproken.O,dit is al een paar dagen en ik heb een printje gemaakt.Tja,alleen mij niet verteld en ik zag de melding pas Donderdag.Even op het dak geweest en van de 3 rijen panelen de voorste rij nu een beetje een v-vorm.Tevens een paar verbindingsbeugels daar dus los.Tja,was in Almere ook een pittige wind op Maandag,dus het valt mij nog mee.Maandag komen ze de boel repareren en testen,en dan is Apeldoorn ook weer blij.
Ik denk dat 1 van de panelen misschien verschoven is en er een DC kabel klem is komen te zitten tussen de aluminium rails, hopelijk hoef je enkel een stukje kabel te vervangen van een paneel en is niet de kabel uit de junctionbox gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Noord holland - Hoorn

(Vraag of iemand in de buurt tegen vergoeding als het weer kouder is eens wat IR fotos wil maken van binnen en buiten.)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 12-09 20:54
Gisteren weer even onze voorraad biomassa aangevuld, houthok is weer mooi vol :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lgv65s2.jpg

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MartijnLoarne schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:34:
Gisteren weer even onze voorraad biomassa aangevuld, houthok is weer mooi vol :)

[afbeelding]
:X ooit moet ook dat anders.. maargoed.. tis nu even niet anders. Kan er niet blij om zijn :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ooit zouden we wel moeten als Slochteren leeg is en Rusland de gaskraan dichtdraaid.
Mooi houthok, volgende maand weer wilgenknotten en mijn houthokje voor volgend jaar vullen. Het is wel een hoop werk, maar als de kachel brand ben je het weer vergeten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hout is een middeleeuwse oplossing wat voor de volledige ontbossing van west Europa heeft gezorgd. Het is nu een noviteit voor een enkel gezin - maar als miljoenen gezinnen weer hout zouden willen stoken hebben we bossen met een omvang van een continent nodig. Hout groeit namelijk niet zo snel als dat een kachel het verbrandt. Ben sowieso tegen het verbranden voor verwarming, maar bij gebrek aan alternatieven die financieel nog enigszins uit kunnen moeten we gewoon geduld hebben. Ooit raakt de zuurstof en/of gas op en moeten we wel wat anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het hout dat ik stook is ongeveer 4 jaar oud, wilg groeit lekker snel en moet geknot worden. Anders gaat de wilg niet zolang mee. En het komt uit de omgeving, dus ook weinig vervoer-vervuiling.
En wat betreft het fijnstof: mijn woonplaats staat in de top 5 van Zuid-Holland, een snelweg, een rivier en een staalfabriek doen hun best. Het beetje rook bij het opstarten kan daar wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:48:
En wat betreft het fijnstof: mijn woonplaats staat in de top 5 van Zuid-Holland, een snelweg, een rivier en een staalfabriek doen hun best. Het beetje rook bij het opstarten kan daar wel bij.
Dat zegt de buurman met diesel uit prehistorie zonder roetfilter ook. Wat maakt dat beetje vervuiling nou uit ten opzichte van -insert industriele reus-.

(Ik ben overigens voor de rest wel gecharmeerd (sfeer/ fikkie stoken) van brandend hout hoor :>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

MartijnLoarne schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:34:
Goed bezig Martijn, er gaat niets boven de heerlijke warmte van een op lokaal gewonnen hout gestookte houtkachel :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
drielp schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:48:
Het hout dat ik stook is ongeveer 4 jaar oud, wilg groeit lekker snel en moet geknot worden. Anders gaat de wilg niet zolang mee. En het komt uit de omgeving, dus ook weinig vervoer-vervuiling.
Daarom nu leuke noviteit. Ik beweer ook niet dat gas stoken zoveel beter is ;) alleen is er een reden waarom we stopten met hout, turf en kolen: of het raakte op of het vervuilde te veel :) er is niet genoeg wilg voor de hele Randstad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kom je hier in Twente wonen d:)b

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NiGeLaToR schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:18:
Hout is een middeleeuwse oplossing wat voor de volledige ontbossing van west Europa heeft gezorgd. Het is nu een noviteit voor een enkel gezin - maar als miljoenen gezinnen weer hout zouden willen stoken hebben we bossen met een omvang van een continent nodig. Hout groeit namelijk niet zo snel als dat een kachel het verbrandt. Ben sowieso tegen het verbranden voor verwarming, maar bij gebrek aan alternatieven die financieel nog enigszins uit kunnen moeten we gewoon geduld hebben. Ooit raakt de zuurstof en/of gas op en moeten we wel wat anders :+
Zoals gewoonlijk moeten we weer uitleggen dat er geen enkele totaal oplossing is. (zucht)
De enige oplossing is het denken ik kleine deel oplossingen waaronder:
- Hout stook (niet oven gedroogd of uit Canada vandaan of dat soort onzin)
- Zonnecollectoren voor warm water en cv ondersteuning.
- Zonnepanelen gecombineerd met een Warmte Pomp.
- Grote thermische zonnecentrales die 24h rond stroom kunnen maken.
- Wind energie.
- Waterkracht.
- Getijden centrales.
- Centrale biomassa stoken (op de juiste manier).
- Biomassa conversie (gas - alcohol - stroom)
- Alles wat ik nog vergeten ben.

- Dit alles gecombineerd met diverse opslag methoden voor korte en langere termijn buffering.
- Wereld omspannende hoogspanning netten voor distributie (fijnmazig ivm bedrijfszekerheid).

Maar niet te vergeten besparen : het vermijden van verbruik, isoleren, enz.

Voor dit is nog een hoop bewustwording, onderzoek en ontwikkeling en niet te vergeten geld nodig voor dat we zover zijn.
Tot we daar wel zijn is iedere vorm van het vermijden van fossiele brandstoffen meegenomen.

Dus ik stook lekker mijn lokaal gewonnen hout en afval pallets in mijn hout kachel waar ik het hele huis me warmhoud. Geen aardgas voor verwarming, alleen als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ooit zouden we wel moeten als Slochteren leeg is en Rusland de gaskraan dichtdraaid.
Hebben ze weinig aan, die hebben de centen ook hard nodig, anders halen we LNG uit de VS, Afrika of het M-Oosten. Er zijn absoluut goede redenen om zuinig met energie te zijn maar angst voor de Russen blijft altijd zo'n selectieve reden...er zullen altijd regio's zijn met energie overschot zijn, en met tekorten. Met gas, olie, wind, zon, bio-ethanol, en ja, brandhout. Want in welk land stond ook al weer het meeste bos?

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 03-11-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het is nooit handig afhankelijk te zijn van anderen. De Russen laten de laatste tijd zien dat ze geen boodschap hebben aan anderen. En ooit is het gas op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste iedereen,

het volgende zal ik kort houden, omdat het onderwerp op dit moment "hout" is.

Sinds vanavond heb ik mijn webcams gereed kunnen ook voor de iPad, Samsung tablets en dergelijke apparaten. Daar ben blij om. Want daarmee kan ik en kunnen jullie aan nog meer mensen laten zien, wat zonne-energie voor iedereen kan betekenen, bijvoorbeeld : overdag terugdraaiende ferrarismeter

- Live Webcams

Willen jullie eens proberen of het werkt a.u.b.?

Verder on-hout-topic :
Ik ben het eens met de stelling, dat alleen hout stoken de oplossing is, wanneer er geen gas meer zou zijn. De warmte vraag kan alleen met meerdere mogelijkheden opgelost worden.

Zelf zou ik het dan willen doen door een zonne-boiler met aansluiting op de warm-water kraan en op de CV. Daarnaast zou ik ook een op houtgestookte boiler er ook aangekoppeld willen hebben. Eventueel in plaats van de boiler in de CV.

Dat zijn ideeen, waar ik dan aan denk. Geen idee of dat wel zo mogelijk is. Want ik wil ook nog graag een Speksteenkachel in huis. Dat vind ik ook super werken.

Hoe dan ook, alleen hout stoken is niet voldoende om de warmte vraag mee op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:14:
Beste iedereen,

Sinds vanavond heb ik mijn webcams gereed kunnen ook voor de iPad, Samsung tablets en dergelijke apparaten. Daar ben blij om. Want daarmee kan ik en kunnen jullie aan nog meer mensen laten zien, wat zonne-energie voor iedereen kan betekenen, bijvoorbeeld : overdag terugdraaiende ferrarismeter

- Live Webcams

Willen jullie eens proberen of het werkt a.u.b.?...
Ja dit werkt op een Macbook met Mavericks er op en Safari :)

Kunnen we ook remote die kat 'poken' ? :9

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2013 23:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:18:
[...]

Ja dit werkt op een Macbook met Mavericks er op en Safari :)

Kunnen we ook remote die kat 'poken' ? :9
Hahaha.. Nee, dat gaat niet en gelukkig maar ook. Anders mag ik elke avond gebrade kat gaan eten? :9

In ieder geval bedankt voor het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:14:
Beste iedereen,

- Live Webcams

Willen jullie eens proberen of het werkt a.u.b.?
Leuk vooral die camera op de Wisselstroom Eter :)
Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.