NiGeLaToR schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:18:
Hout is een middeleeuwse oplossing wat voor de volledige ontbossing van west Europa heeft gezorgd. Het is nu een noviteit voor een enkel gezin - maar als miljoenen gezinnen weer hout zouden willen stoken hebben we bossen met een omvang van een continent nodig. Hout groeit namelijk niet zo snel als dat een kachel het verbrandt. Ben sowieso tegen het verbranden voor verwarming, maar bij gebrek aan alternatieven die financieel nog enigszins uit kunnen moeten we gewoon geduld hebben. Ooit raakt de zuurstof en/of gas op en moeten we wel wat anders

Zoals gewoonlijk moeten we weer uitleggen dat er geen enkele totaal oplossing is. (zucht)
De enige oplossing is het denken ik kleine deel oplossingen waaronder:
- Hout stook (niet oven gedroogd of uit Canada vandaan of dat soort onzin)
- Zonnecollectoren voor warm water en cv ondersteuning.
- Zonnepanelen gecombineerd met een Warmte Pomp.
- Grote thermische zonnecentrales die 24h rond stroom kunnen maken.
- Wind energie.
- Waterkracht.
- Getijden centrales.
- Centrale biomassa stoken (op de juiste manier).
- Biomassa conversie (gas - alcohol - stroom)
- Alles wat ik nog vergeten ben.
- Dit alles gecombineerd met diverse opslag methoden voor korte en langere termijn buffering.
- Wereld omspannende hoogspanning netten voor distributie (fijnmazig ivm bedrijfszekerheid).
Maar niet te vergeten besparen : het vermijden van verbruik, isoleren, enz.
Voor dit is nog een hoop bewustwording, onderzoek en ontwikkeling en niet te vergeten geld nodig voor dat we zover zijn.
Tot we daar wel zijn is iedere vorm van het vermijden van fossiele brandstoffen meegenomen.
Dus ik stook lekker mijn lokaal gewonnen hout en afval pallets in mijn hout kachel waar ik het hele huis me warmhoud. Geen aardgas voor verwarming, alleen als backup.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin