De fout die vaak wordt gemaakt is dat men het verschil niet kent tussen onthard en gedemineraliseerd water. Ik heb zelf nu een aantal jaar een ontharder en naar volle tevredenheid. Geen aanslag meer, geen apparaten meer ontkalken, de koffie smaakt beter, shampoo schuimt meer met minder, enz.
Demineraliseren van water gebeurt vaak enkel voor industriële processen; zo werk ik zelf in een energiecentrale waar op grote schaal water wordt gedemineraliseerd ivm schade aan ketels en leidingen. Dit water is niet goed voor je lijf, tenminste als je niets anders dan dat zou drinken. Dat water zou inderdaad (dus in heel extreme gevallen) stoffen aan je lichaam gaan onttrekken om het "evenwicht" te herstellen. Aangezien een ontharder enkel de Ca+ verwijderd is dit verhaal niet aan de orde.
Je moet zoals altijd de waarheid vaak in het midden zoeken; dat je nooit meer hoeft schoon te maken klopt niet, maar dat je er dood aan gaat evenmin.
Dat onthard water schade aanricht aan je leidingwerk is ook compleet uit de duim gezogen. In een energiecentrale is het juist de dekmineralisatie en ontgassing die ervoor moet zorgen dat er geen schade optreed! En als je nog loden leidingen hebt zou ik deze zo snel mogelijk vervangen aangezien lood wél uitermate schadelijk voor de gezondheid is.
[
Voor 10% gewijzigd door
Regato76 op 02-02-2017 16:34
]