Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 6 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:12
Ik begrijp er niks van waarom het water steeds boven de zouttabletten komt.
Al vul ik dit tot de nok aan toe met zouttabletten het water komt er bovenuit.

Kan dat te maken hebben met een soort van vlotter die te hoog is afgeteld, of een andere suggestie waar dit mee te maken kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:43
Is er iemand hier die een waterontharder heeft geïnstalleerd in een appartement, en bij voorkeur dan wat hoger? Wij gaan op de 9e wonen en de leverancier zei wel dat dit lastiger is dan een woonhuis met aansluiten, omdat vaak je afvoer van water niet ook in de meterkast zit in appartementen. Er is namelijk wel een goede afvoer nodig. Ze stellen dan ook voor om de ontharder eventueel ergens anders te installeren in huis, waar b.v. ook de wasmachine de afvoer gebruikt. Hoe je dan al je aanvoer dekt weet ik niet... ze gaven in ieder geval aan dat er in appartementen wel meer werk nodig is dan even aansluiten en dat het niet altijd kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Nog geen keuze gemaakt nee. De AquaCell ziet er echt prima uit en zal ook goed werken, afgezien van het feit dat deze speciale tabletten slikt en geen zak. Overigens wordt dat ook weer sterk afgeraden (b.v. goedekope zakken zout van een supermarkt) omdat het daadwerkelijke percentage zout niet hoog genoeg is. Dat moet minimaal 98% zijn, en goedkope zoutzakken hebben een lager percentage. Wat de overige procenten zijn weet ik overigens dan niet, maar blijkbaar is het proces om het zout te maken minder geraffineerd waardoor het percentage daalt en dus de prijs ook. Leuk om je paadje mee te strooien maar niet voor je ontharder dus!
Wij krijgen de sleutel in mei en zitten ons af te vragen of we moeten wachten met de aanschaf of alvast nu laten inbouwen in het huidige huis en dan meenemen.
Echter, niemand schijnt zo'n Halutec Sensorsoft te hebben (die ik ken, maar kan ook geen reviews vinden) dus het is een gok. Die we misschien wel gaan nemen.
Gewoon de zakken bij Makro halen voor 9,- euro. Zout percentage is 99,9%
https://www.makro.nl/cat/...001/Broxo-Zout-6-15-25-kg

NaCl(Zout) 99,9%:
https://www.strooizoutgig...ut/broxo-zout-6-15-a-25kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik had de Makro ook al doorgekregen als goede bron voor zout voor de ontharders inderdaad, top!
Als je de AquaCell neemt niet, dan moet je hun tabletten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Soeski schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:53:
Is er iemand hier die een waterontharder heeft geïnstalleerd in een appartement, en bij voorkeur dan wat hoger? Wij gaan op de 9e wonen en de leverancier zei wel dat dit lastiger is dan een woonhuis met aansluiten, omdat vaak je afvoer van water niet ook in de meterkast zit in appartementen. Er is namelijk wel een goede afvoer nodig. Ze stellen dan ook voor om de ontharder eventueel ergens anders te installeren in huis, waar b.v. ook de wasmachine de afvoer gebruikt. Hoe je dan al je aanvoer dekt weet ik niet... ze gaven in ieder geval aan dat er in appartementen wel meer werk nodig is dan even aansluiten en dat het niet altijd kon.
Dat is waarschijnlijk omdat je in een appartement doorgaans geen kruipruimte hebt waar je eventueel de afvoer aan zou kunnen sluiten.
k heb in m'n huis ook geen afvoer in de meterkast en heb daarom de aansluiting voor de afvoer in de kruipruimte moeten maken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Die Makro zakken gebruik ik ook, 2 zakken per jaar voor 100 m3 behandelt water. Bij de tweede link moest ik wel lachten:
®onthardingszout
Broxo wordt geproduceerd door Akzo Nobel. Broxo filtert calsium en magnesium uit het water waardoor het water zacht wordt. Het grote voordeel van deze behandeling is dat uw onthardings installatie langer in takt blijft en daarom langer mee gaan.
Dat zout filtert zelf het kalk uit het water... En de prijs is ook fors, 2 x zoveel als bij de Makro

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Blueone schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb de hardheid nogmaals gemeten, volgens mij staat die toch op 0:

Bij 1 druppel:
[afbeelding]

Bij 3 druppels:
[afbeelding]

De vloeistof zelf is groen, ik weet even niet meer wat de "tussen kleur" is maar volgens mij zou dit 0DH moeten zijn. Ik heb hem nu opnieuw laten regenereren zodat er met zeker genoeg zout wordt geregenereerd, eens kijken wat dat brengt :)

Edit:
En het water droogt nog gewoon wit op :(
Proef het water eens nadat hij geregenereed heeft, blijft het lang zout dan kan het zijn dat ie niet goed spoelt.
Het zoutwater (pekel) moet de kalk van de hars af spoelen en in het riool, dit zijn een aantal stappen waaronder ook spoelen zodat het zout ook weg is.
Tijdens regenereren ook geen water pakken omdat de bypass in bedrijf is en je gewoon hard water krijgt op dat moment, kan best een 45 min duren.

@water boven het zout
Dat is juist prima, zout kan ie niet opzuigen dus het moet wel pekelwater zijn,

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
@water boven het zout

--
Oke, ik vraag hierna omdat ik van anderen hoor dat daar nooit het water boven de zouttabletten uitkomt en de leverancier aangeeft ''You must always have more salt than water in the cabinet''

Misschien vertaal fout van zijn kant, van zijn uitleg begreep ik niks, vandaar hij een poging deed in Engels uit te leggen.
Maar het ging mij niet zozeer dat ik geen Duits begreep, alles zijn uitleg niet in de praktijk klopt. 8)7
Ging om de vraag waarom zoveel zout verbruik, komt geen heldere uitleg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Repro schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:10:
@water boven het zout

--
Oke, ik vraag hierna omdat ik van anderen hoor dat daar nooit het water boven de zouttabletten uitkomt en de leverancier aangeeft ''You must always have more salt than water in the cabinet''

Misschien vertaal fout van zijn kant, van zijn uitleg begreep ik niks, vandaar hij een poging deed in Engels uit te leggen.
Maar het ging mij niet zozeer dat ik geen Duits begreep, alles zijn uitleg niet in de praktijk klopt. 8)7
Ging om de vraag waarom zoveel zout verbruik, komt geen heldere uitleg over.
Ik heb op mijn werk 2 waterontharders en daar staat het ook wel er boven, doet niets af aan de werking. Het word pas vervelend als je cabinet over loopt :)

Zijn dit waterontharders met regeneratie op tijd of op m3 ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:23:
[...]

Zijn dit waterontharders met regeneratie op tijd of op m3 ?
op verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Is er iemand die woont op de Zuid-Hollandse eilanden Voorne-putten of Goedereede- Overflakkee?

Wij drinken +- 1,5 liter water uit de kraan per persoon per dag, en we zijn dus heel benieuwd wat het effect is van water ontharding op de smaak van het water hier. (water met smaak? Ja! water heeft echt smaak)

Mocht er dus iemand hier in de buurt zijn zouden we graag een litertje willen komen tappen.

Algemene ervaring elders in het land is natuurlijk ook welkom.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

The Legend

*Plop*

Mijn ervaring is dat het water meer richting (of gelijk aan) mineraalwater smaakt. Als ik niet-onthard water drink proeft het soms 'ijzer-achtig' (terwijl de ontharder geen ijzer filtert).

Woon alleen in het oosten van het land :p

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 22-01-2017 11:13 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Goed. In Zutphen gaan ze dus van 12dh naar water vanuit Epe (3/4dh). Moet zo'n waterontharder dan ook anders ingesteld gaan worden of zal hij dat uit zichzelf meten?

* Outerspace is zeer tevreden met zijn waterontharder. Wat fijn om de douchewand niet te hoeven schrobben :+

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Outerspace schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:57:
Goed. In Zutphen gaan ze dus van 12dh naar water vanuit Epe (3/4dh). Moet zo'n waterontharder dan ook anders ingesteld gaan worden of zal hij dat uit zichzelf meten?

* Outerspace is zeer tevreden met zijn waterontharder. Wat fijn om de douchewand niet te hoeven schrobben :+
Een waterontharder zal daarop opnieuw ingesteld moeten worden, omdat deze bij plaatsing wordt ingeregeld op de DH (hardheid) op dat moment.
Als de DH van het leidingwater omlaag gaat, zal de capaciteit van je waterontharder omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Outerspace schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:57:

Alle waterontharders behalve de SensorSoft passen zich niet automatisch aan, heb ik begrepen. Vandaar dat onze interesse ook uit gaat naar dat apparaat; de waterhardheid schijnt elke dag te fluctueren. Niet enorm, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 22:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Soeski schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Alle waterontharders behalve de SensorSoft passen zich niet automatisch aan, heb ik begrepen. Vandaar dat onze interesse ook uit gaat naar dat apparaat; de waterhardheid schijnt elke dag te fluctueren. Niet enorm, maar toch.
Mwah, het veranderd minimaal. Ik denk dat je daarom ook niet speciaal hoeft te kijken naar de SensorSoft.
Tenzij je in Zutphen woont in van 12dh naar 3/4 gaat :+
ArcticTiger schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Een waterontharder zal daarop opnieuw ingesteld moeten worden, omdat deze bij plaatsing wordt ingeregeld op de DH (hardheid) op dat moment.
Als de DH van het leidingwater omlaag gaat, zal de capaciteit van je waterontharder omhoog gaan.
Thanks! d:)b
* Outerspace gaat contact opnemen met Boshuis over een maandje.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Ik zie in het starttopic een verhaal staan van een Belgische leverancieer van waterontharders maar als ik bijvoorbeeld kijk op deze site:
http://www.gezondheid.be/...seaction=art&art_id=13435
dan lees ik toch wel wat voorbehouden die in de startpost lijken te ontbreken.

Moet ik nou vertrouwen in de eenzijdige informatie van leveranciers van waterontharders die bij dit topic wordt aangeboden of een redelijk objectieve gezondheidssite als www.gezondheid.be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
Ik zie dat zij b.v. schrijven dat kalk (calcium) essentieel is voor het menselijk lichaam. Ten eerste neem je amper kalk op als je het inneemt (je botten worden echt niet sterker als je melk drinkt...je bent geen kalf), en dit zit ook in ander voedsel. Wij drinken al nooit kraanwater, maar volgens die site zouden we dan essentiële stoffen missen? Zij schrijven ook dat er niet alleen kalk uit gehaald wordt maar ook andere belangrijke stoffen (mineralen), maar dit is aldus de beschrijving van de ontharders juist niet het geval.
Ik denk dat het wel meevalt met de schade aan de gezondheid. In veel landen kan je niet eens uit de kraan drinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb nu een paar weken een ontharder maar de kranen hebben een forse witte aanslag, het lijkt wel zoutachtig, het kalkgehalte staat op 0 (nagemeten), als ik de hardheid op 2~3 zet gebeurd hetzelfde. Bijgevoegd een foto van de witte aanslag, herkent iemand dit, en weet iemand wat er niet goed gaat?

Het is een duo10 ontharder met fleck 5600sxt sturing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LkZLGd2t5Ak1IVZxqOpoBVr/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Blueone schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:33:
Ik heb nu een paar weken een ontharder maar de kranen hebben een forse witte aanslag, het lijkt wel zoutachtig, het kalkgehalte staat op 0 (nagemeten), als ik de hardheid op 2~3 zet gebeurd hetzelfde. Bijgevoegd een foto van de witte aanslag, herkent iemand dit, en weet iemand wat er niet goed gaat?

[afbeelding]
Wat zegt de leverancier van de ontharder ervan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:51

[afbeelding]
Ik herken het wel een beetje, had er in het begin ook last van. Is nu na een jaar wel minder geworden. Reden heb ik destijds niet onderzocht, wel heb ik eens wat gelezen over mineralen die de waterontharder er natuurlijk niet uit haalt, maar die wel een kalkachtige aanslag kunnen geven. Niet wat je verwacht als je zo'n apparaat koopt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Mooi he als je dan die reclame in de blaadjes ziet van Akuasel...

Ik was in het begin ook helemaal into een waterontharder. Afvoer aangelegd in de meterkast enzo. Echter nu laat ik het toch maar even zo, hebben nu wat kalk op het chroom, maar dat is er ook wel af met wat azijn en HG kalkreiniger.

Als iemand geen aanslag meer heeft op zn kranen, dan ga ik over tot aankoop :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[afbeelding]
Is het kalk of zijn het zeepresten?

Bij mijn douchecabine is na een maand ook een laagje iets op gekomen. Deze zie je enkel als er damp op komt.
Blijkbaar komt dat van zeepresten of iets dergelijks, want op azijn reageert ie niet. Met een goede ontvetter (APC voor auto's 8) ) krijg ik het er wel af.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Maken jullie niet meer schoon nadat je een ontharder hebt genomen dan ofzo? Ik lees meer mensen over zeepresten en achterblijven van vuil, maar dat heb je anders toch ook? Dan zit het alleen -in- het kalk verstopt op je tegels ;)
Ik krijg het gevoel dat sommigen een ontharder gebruiken als "schoonmaak/schoonhoudapparaat" haha.

We krijgen begin mei een demo van de Sensorsoft, ik zal de ervaringen dan ook hier plaatsen tegen die tijd. Daar is nog weinig over bekend dus dat is misschien wel welkom voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
Soeski schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:08:
Maken jullie niet meer schoon nadat je een ontharder hebt genomen dan ofzo? Ik lees meer mensen over zeepresten en achterblijven van vuil, maar dat heb je anders toch ook? Dan zit het alleen -in- het kalk verstopt op je tegels ;)
Ik krijg het gevoel dat sommigen een ontharder gebruiken als "schoonmaak/schoonhoudapparaat" haha.

We krijgen begin mei een demo van de Sensorsoft, ik zal de ervaringen dan ook hier plaatsen tegen die tijd. Daar is nog weinig over bekend dus dat is misschien wel welkom voor anderen.
Dat is wat je denkt als je zo'n apparaat koopt inderdaad.
Het is wel zo dat het langer duurt voordat het zichtbaar vuil is.

Ik krijg na een poos ook een geel laagje in de voegen, alsof er kalk op ligt.
Het grote verschil is, dat het nu veel langer duurt voordat dit zichtbaar is en het is makkelijker schoon te maken bij mij.

Ik denk dat het ook sterk afhangt van de bron van je water. Daarom zullen er ook verschillende ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:09:
[...]

Is het kalk of zijn het zeepresten?

Bij mijn douchecabine is na een maand ook een laagje iets op gekomen. Deze zie je enkel als er damp op komt.
Blijkbaar komt dat van zeepresten of iets dergelijks, want op azijn reageert ie niet. Met een goede ontvetter (APC voor auto's 8) ) krijg ik het er wel af.
Het was een kraantje waar geen zeep gebruikt wordt. Toevallig is vanochtend de leverancier geweest, de besturing is nu vervangen, even kijken of het nu beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Trackerfire schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:26:
Wij gebruiken nu bijna 3 kwart jaar NoCalc en ik moet eerlijk toegeven.... het werkt top! Niks geen kalkaanslag in vaatwasser, waterkoker en op de glazen (4) douchewand. Ideaal! Cartridges gaan iets minder lang mee dan verwacht (4 i.p.v. 6 maanden), maar dit zal ook toe te schrijven zijn aan ons waterverbruik.

Basisset heb je voor 125 euro en dan nog eens 20 euro p.p. per jaar voor een cartridge. Wij willen niet meer anders!
Hoe zijn je ervaringen na een wat langere tijd? Moet je vaak die cartridges vervangen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06 21:11
TWyk schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:16:
Ik zie in het starttopic een verhaal staan van een Belgische leverancieer van waterontharders maar als ik bijvoorbeeld kijk op deze site:
http://www.gezondheid.be/...seaction=art&art_id=13435
dan lees ik toch wel wat voorbehouden die in de startpost lijken te ontbreken.

Moet ik nou vertrouwen in de eenzijdige informatie van leveranciers van waterontharders die bij dit topic wordt aangeboden of een redelijk objectieve gezondheidssite als www.gezondheid.be.
De fout die vaak wordt gemaakt is dat men het verschil niet kent tussen onthard en gedemineraliseerd water. Ik heb zelf nu een aantal jaar een ontharder en naar volle tevredenheid. Geen aanslag meer, geen apparaten meer ontkalken, de koffie smaakt beter, shampoo schuimt meer met minder, enz.
Demineraliseren van water gebeurt vaak enkel voor industriële processen; zo werk ik zelf in een energiecentrale waar op grote schaal water wordt gedemineraliseerd ivm schade aan ketels en leidingen. Dit water is niet goed voor je lijf, tenminste als je niets anders dan dat zou drinken. Dat water zou inderdaad (dus in heel extreme gevallen) stoffen aan je lichaam gaan onttrekken om het "evenwicht" te herstellen. Aangezien een ontharder enkel de Ca+ verwijderd is dit verhaal niet aan de orde.
Je moet zoals altijd de waarheid vaak in het midden zoeken; dat je nooit meer hoeft schoon te maken klopt niet, maar dat je er dood aan gaat evenmin.

Dat onthard water schade aanricht aan je leidingwerk is ook compleet uit de duim gezogen. In een energiecentrale is het juist de dekmineralisatie en ontgassing die ervoor moet zorgen dat er geen schade optreed! En als je nog loden leidingen hebt zou ik deze zo snel mogelijk vervangen aangezien lood wél uitermate schadelijk voor de gezondheid is.

[ Voor 10% gewijzigd door Regato76 op 02-02-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 16:19

Trackerfire

BTC HODLER

zonoskar schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Hoe zijn je ervaringen na een wat langere tijd? Moet je vaak die cartridges vervangen?
Mwah nog steeds zo ieder kwartaal tot iets langer... ;)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PCJR schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:14:
Mooi he als je dan die reclame in de blaadjes ziet van Akuasel...

Ik was in het begin ook helemaal into een waterontharder. Afvoer aangelegd in de meterkast enzo. Echter nu laat ik het toch maar even zo, hebben nu wat kalk op het chroom, maar dat is er ook wel af met wat azijn en HG kalkreiniger.

Als iemand geen aanslag meer heeft op zn kranen, dan ga ik over tot aankoop :)
Hier wel een ontkalker (de Waterluxe Duo 10) maar geen rare vlekken op de kranen. De douche mengkraan wordt na gebruik droog gemaakt, die van de wasbak eigenlijk nooit. Het chrome afvoerdopje ziet er nog redelijk uit, nog geen rare vlekken erop zoals bij anderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
OmeJoyo schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:56:
Iedereen die een ontharder heeft of overweegt doet er goed aan de waardes (regelmatig) te meten. Dh, Kh en Ph. Ik meet regelmatig ivm. mijn aquaria, garnalen zijn wat gevoeliger dan vissen. Het zou zomaar kunnen dat jouw douchedeur behandeld is geweest om aanslag te voorkomen.
Hoe kan ik deze waardes zelf het beste meten? Wat heb ik daar voor nodig?

Nog tips hoe ik een thermostaat douche kraan ontkalk zonder hem er af te schroeven

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

djwice schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:13:
[...]
Hoe kan ik deze waardes zelf het beste meten? Wat heb ik daar voor nodig?

Nog tips hoe ik een thermostaat douche kraan ontkalk zonder hem er af te schroeven
Op ebay zijn wel goedkope 'chinese' meters te krijgen. Ongetwijfeld niet de beste, maar prima voor dit doel

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Blueone schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:56:
[...]

Het was een kraantje waar geen zeep gebruikt wordt. Toevallig is vanochtend de leverancier geweest, de besturing is nu vervangen, even kijken of het nu beter gaat.
Het vervangen van de sturing heeft helaas niet geholpen er blijft nog steeds een vorm van witte aanslag op de kranen achter. Het zoutvat stond in eerste instantie boven de ontharder, inmiddels heb ik deze er lang gezet. Dit heeft ook niet geholpen. Bij brabantwater heb ik opgezocht wat volgens de rapportage de natrium waarde is, dit is 11mg waar 150mg is toegestaan volgens het drinkwaterbesluit, dit kan dus aanslag dus ook niet verklaren aangezien de aanslag op zout lijkt.

Kan er soms nog iets mis zijn met de tank en de hars die erin zit (te veel/te weinig/verkeerde hars) of iets dergelijks? Of heeft iemand nog tips om dingen te controleren of uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Blueone schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:58:
[...]

Het vervangen van de sturing heeft helaas niet geholpen er blijft nog steeds een vorm van witte aanslag op de kranen achter. Het zoutvat stond in eerste instantie boven de ontharder, inmiddels heb ik deze er lang gezet. Dit heeft ook niet geholpen. Bij brabantwater heb ik opgezocht wat volgens de rapportage de natrium waarde is, dit is 11mg waar 150mg is toegestaan volgens het drinkwaterbesluit, dit kan dus aanslag dus ook niet verklaren aangezien de aanslag op zout lijkt.

Kan er soms nog iets mis zijn met de tank en de hars die erin zit (te veel/te weinig/verkeerde hars) of iets dergelijks? Of heeft iemand nog tips om dingen te controleren of uit te proberen?
Had je onlangs niet een meting gedaan van de kalkwaarde?
Eventueel kan je zo'n testsetje kopen en kijken hoeveel kalk in het water zit (vanuit de kraan waar de aanslag zit).

Als hieruit blijkt dat er geen kalk in zit, dan is het een ander probleem.
Als er wel kalk in zit, kan je dezelfde test ook bij een andere kraan uitvoeren.

Als er bij een andere kraan geen kalk in het water zit maar bij de kraan met de aanslag wel, dan zou er een ophoping van kalk in de kraan kunnen zitten.

Als blijkt dat er 1-3dH uit de kraan komt, ook dan zal het niet door kalk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
joenevd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Had je onlangs niet een meting gedaan van de kalkwaarde?
Eventueel kan je zo'n testsetje kopen en kijken hoeveel kalk in het water zit (vanuit de kraan waar de aanslag zit).

Als hieruit blijkt dat er geen kalk in zit, dan is het een ander probleem.
Als er wel kalk in zit, kan je dezelfde test ook bij een andere kraan uitvoeren.

Als er bij een andere kraan geen kalk in het water zit maar bij de kraan met de aanslag wel, dan zou er een ophoping van kalk in de kraan kunnen zitten.

Als blijkt dat er 1-3dH uit de kraan komt, ook dan zal het niet door kalk komen.
Kalk meting komt op 0 uit, ik merk overigens wel aan het shampoogebruik etc dat het water nu kalkvrij is, de aanslag komt van iets anders af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Blueone schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Kalk meting komt op 0 uit, ik merk overigens wel aan het shampoogebruik etc dat het water nu kalkvrij is, de aanslag komt van iets anders af.
Is de aanslag ook moeilijk te verwijderen? Of gaat dit makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het gaat er met een beetje water makkelijk vanaf, het lijkt dan net alsof het croom op die stukken iets schoner is dan de rest. Waterdamp hecht niet op de stukken waar de aanslag heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik las ergens dat mensen die een ontharder hebben genomen opmerkten dat hun huidige apparaten, deels verkalkt, "automatisch" kalk gingen loslaten en dus eigenlijk schoner werden en zichzelf ontkalkten. Langzaam aan dan. Hoe werkt dit? Water waar kalk uit gehaald is door het hars-procedé, houdt toch niet zijn ontkalkende werking na de ontharder?
Anders zouden b.v. ook langzaam je nagels zachter worden e.d., als het ontkalk proces door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 20:00

JdM

Humbled

Soeski schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:46:
Ik las ergens dat mensen die een ontharder hebben genomen opmerkten dat hun huidige apparaten, deels verkalkt, "automatisch" kalk gingen loslaten en dus eigenlijk schoner werden en zichzelf ontkalkten. Langzaam aan dan. Hoe werkt dit? Water waar kalk uit gehaald is door het hars-procedé, houdt toch niet zijn ontkalkende werking na de ontharder?
Anders zouden b.v. ook langzaam je nagels zachter worden e.d., als het ontkalk proces door gaat.
Het ontkalkingsproces zal niet doorgaan, maar de verkalking wordt gestopt. Reeds aanwezige kalk kan daardoor niet aangroeien en zal op den duur daardoor zachter worden en in stukjes uiteenvallen. Er is geen sprake van oplossing, maar meer van verschoning. Je nagels zullen er om deze reden dan ook niet op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een andere vraag. Sinds een week hebben wij een waterontharder. We wonen nog niet in het huis, maar er wordt dagelijks water gebruikt. Elke dag dat de kraan wordt opengedraaid, komt er schuim uit de kraan. Wanneer de kraan even doorloopt is het weg voor een aantal uren. Ik heb geen zin om elke dag mijn kranen te moeten doorspoelen. Herkent iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Dit effect heb je ook met nieuwe koper leidingen, als dit het geval is wat langer laten soorstromen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:16:
Ik heb een andere vraag. Sinds een week hebben wij een waterontharder. We wonen nog niet in het huis, maar er wordt dagelijks water gebruikt. Elke dag dat de kraan wordt opengedraaid, komt er schuim uit de kraan. Wanneer de kraan even doorloopt is het weg voor een aantal uren. Ik heb geen zin om elke dag mijn kranen te moeten doorspoelen. Herkent iemand dat?
Bij nieuwbouw woningen moet je de eerste dagen sowieso dagelijks eerst 2 minuten je water doorspoelen. Of heb je een oude woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je, ik ga het proberen. Het is inderdaad een nieuwbouwwoning.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:16:
Als je de ontkalker verdenkt, zet dan een tijdje de ontkalker via de bypass (zal er vast op zitten). Als het probleem nog steeds aanwezig is, ligt het niet aan de ontkalker, maar heeft het een andere oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijkt dat het water bij ons in de regio reageert op het hars. Binnenkort ontvang ik een soort shampo dat ik erin moet doen, daarna regenereren en dan zou het over moeten zijn. Het is eenmalig. Ik laat weten of het heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 06:32:
Het blijkt dat het water bij ons in de regio reageert op het hars. Binnenkort ontvang ik een soort shampo dat ik erin moet doen, daarna regenereren en dan zou het over moeten zijn. Het is eenmalig. Ik laat weten of het heeft geholpen.
In welke regio woon je en hoe ben je er achter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joenevd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:47:
[...]

In welke regio woon je en hoe ben je er achter gekomen?
Rotterdam en omstreken. Dat zei de installateur. Het spul is besteld en krijg ik binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:37:
[...]

Rotterdam en omstreken. Dat zei de installateur. Het spul is besteld en krijg ik binnenkort.
Wat sturen ze dan op?
Een flesje harscleaner van 6,95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Hmm hier ook rare vlekken op het chroom. Blauwige kringen, lijkt wel of het aangetast is, wellicht door zout? Het is er niet af te poetsen, althans niet met azijn of ontkalker..

Goed, nu stond de ontharder op 23dH en na testen bleek het 16dH te zijn.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat moet op zich niet uitmaken. De ingestelde dH op de ontharder ziet enkel op de spoelfrequentie. Stel je een hogere dH in, dan zal de ontharder ervan uitgaan dat de hars sneller gereinigd moet worden omdat er meer ontkalkt moet worden. Het is niet zo dat de ontharder 'meer' gaat ontharden als je een hogere dH instelt. Die harscontainer blijft precies hetzelfde doen.

De vlekken worden bij mij niet erger. Ik maak alleen de douchekraan droog, voor de rest niet. Wel spoel ik bijvoorbeeld de wasbak in de badkamer na als ik m'n handen heb gewassen of tanden heb gepoetst, zodat er geen zeepresten blijven staan.

[ Voor 24% gewijzigd door The Legend op 11-02-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee. Zodra ik het heb en de zaak geregeneerd heb, zal ik het laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:58:
[...]

Ik heb geen idee. Zodra ik het heb en de zaak geregeneerd heb, zal ik het laten weten
Van de week heb ik het flesje binnen gekregen. Het was idd een harsreiniger. Het is wel iets verbeterd, maar weg is het schuim niet. Mss trekt het in de loop van de tijd wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:35:
[...]

Van de week heb ik het flesje binnen gekregen. Het was idd een harsreiniger. Het is wel iets verbeterd, maar weg is het schuim niet. Mss trekt het in de loop van de tijd wel weg.
Ik vind het ook min of meer raar, dat je dat bij een nieuwe ontharder toepast.
Dit hoeft maar 1x in de 2 jaar een keer te gebeuren.

Maar nieuwbouw huis toch? Dan zijn de leidingen nog vrij nieuw en kan het schuimen.
Zit misschien nog teveel lucht/zuurstof (in het water en) in de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 06:32:
En wat zit er in water dat het schuim veroorzaakt?
Ik woon ook in de omgeving Rotterdam (Alblasserdam)en heb hier helemaal geen last van vreemde verschijnselen.

Ontkalker al gebypassed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik bleef een rare smaak houden als het water een aantal uren heeft stilgestaan. Het leek iets minder te worden maar ik stoorde bij er zo aan dat ik had besloten om de hars te vervangen (cleaner maakte slechts een beetje verschil). Helaas heeft dit juist een averechts effect gehad :? :| , de smaak is nu weer aanzienlijk erger geworden.

Het water heeft echt een bijsmaak, moeilijk te omschrijven, je zou het haast omscrhijven als een plastic smaak. Als ik het water even laat lopen en dan drink is het weg. Ik heb tevens het idee dat de smaak erger is als de ontharder net heeft geregenereerd, kan het soms zo zijn de het zout deze smaak veroorzaakt of heeft de hars een tijd nodig voordat de smaak weg is?

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 03-03-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zet gewoon een week de bypass van de ontharder open zodat je alleen 'normaal' kraanwater krijgt en kijk dan of je dezelfde smaak ervaart. Alleen op die manier Kun je uitsluiten of het probleem wordt veroorzaakt door de ontharder of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Met de bypass open is de smaak weg dus het zit sowieso in de ontharder. Echter inmiddels is de sturing al vervangen en nu dus ook de hars maar de rare smaak blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Blueone schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:51:
Met de bypass open is de smaak weg dus het zit sowieso in de ontharder. Echter inmiddels is de sturing al vervangen en nu dus ook de hars maar de rare smaak blijft bestaan.
Is er ook verschil in smaak indien je de hardheid aanpast?
Op bijna elke ontharder zit een mengventiel, waarmee je inregelt hoe hoog de hardheid moet zijn.
Diverse leveranciers melden ook dat bij een hardheid van 0dH de smaak anders is.

Je zou bijvoorbeeld de hardheid een tijd op 3dH kunnen afstellen en kunen testen of het daarmee beter is.
Mijn leverancier stelt bij zijn klanten het liefste de hardheid ook in op 3dH, omdat zij zeggen dat er dan nog geen smaakverschil is. Zelf heb ik hem op 2dH afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb dat geprobeerd maar de smaak blijft, het is ook echt het water wat stil heeft gestaan in de leiding/ontharder. Als ik de eerste 2 liter wegspoel is het water gewoon normaal van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dat is toch raar, alsof het water "bederft" door het stil staan in de leidingen? Heb je koper leidingen of kunststof? Je schrijft dat het een plastic smaak heeft dus koperen leidingen lijkt me dan niet...
en hoe lang duurt het tot de vieze smaak terug is? Of hoe lang blijft deze weg, welke intervallen?

[ Voor 19% gewijzigd door Soeski op 08-03-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Dat is het inderdaad waar het op lijkt.
Ik heb inderdaad kunststof waterleidingen in huis (merk Rehau Rautitan). Ik denk dat de smaak slechter begint te worden zodra het water meer dan 4 uur heeft stilgestaan in de leiding.

Ik heb wel een aantal topics gevonden waar over het hetzelfde probleem wordt gesproken echter zonder eenduidig antwoord.
https://www.boards.ie/b/thread/2057089504
http://ths.gardenweb.com/...er-softener-filter-system
http://tugbbs.com/forums/...water-undrinkable.134859/

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 08-03-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Ik ben het maatbekertje kwijt om de hardheid te testen via druppels.
Iemand die weet hoeveel water er gemeten moet worden, was het nu 5, 7,5 of 10ml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Repro schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:02:
Ik ben het maatbekertje kwijt om de hardheid te testen via druppels.
Iemand die weet hoeveel water er gemeten moet worden, was het nu 5, 7,5 of 10ml?
1 druppel = 1 graden per 5ml water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1 druppel = 0,5 graden per 10ml water.

En voor een tientje heb je weer een vriendje.
http://waterluxe.nl/kalkmetingsset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Ik heb nog bijna volle flesjes, ben daarom op zoek naar een correcte maatverdeling.

Helaas brengt de uitleg van Hulliee mij niet verder.
Mijn vraag is hoeveel water er in het maatbekertje moet.
Ik dacht dat er 10ml water in het maatbekertje moest, in dat geval doet mijn ontharder niks meer..

Vandaar mijn vraag hoeveel water er in het maatbekertje moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Repro
Er moet in de uitleg van Hullie 5 ml water in een maatbekertje.

(ik heb even met een gewone eetlepel geprobeerd. Dat is ongeveer 7,5 ml)

Bij 5 ml voeg je druppeltjes toe van "dat spul" en verkleurt die, na bijv 3 druppeltjes, dan heb je 3 graad dH

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:45:
@Repro

Bij 5 ml voeg je druppeltjes toe van "dat spul" en verkleurt die, na bijv 3 druppeltjes, dan heb je 3 graad dH
Zo staat het idd bij mij uitgelegd. 5ml water in het buisje (setje van waterluxe) tot het eerste streepje.
Dan druppels tellen tot de kleur omslaat. Aantal druppels, is het aantal graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Bedankt voor de reacties.
Het is mij helder.
Met 5ml water heb ik zes druppels nodig voor het groen wordt, waterhardheid 6dh.
Lager krijg ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Repro op 20-03-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 1 mei wordt er een waterontharder geplaatst van Waterluxe, ben benieuwd ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
Voor onze nieuwe woning heb ik een Aquacomfort ESM 15 besteld

https://www.aquacomfort.n...technische-specificaties/

Identiek als de Amysoft, alleen dan een ander "label"

Op dit moment hebben we ook al een waterontharder (Culligan), maar deze lijkt mij beter, zout wordt droog bewaard, en qua zoutverbruik zou deze stukken minder moeten verbruiken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Repro schreef op zondag 19 maart 2017 @ 23:22:
Bedankt voor de reacties.
Het is mij helder.
Met 5ml water heb ik zes druppels nodig voor het groen wordt, waterhardheid 6dh.
Lager krijg ik het niet.
Wat bedoel je? Hoezo krijg je je water niet lager dan 6dH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
@Hulliee
Dat is de vraag inderdaad, waarom het niet lager kan, misschien dat ik dan de hardheid hoger moet instellen dan het in de praktijk is.
dat is 12dh en staat ingesteld op 13dh met het ventiel helemaal open komt er uit de kraan 6dh

[ Voor 4% gewijzigd door Repro op 21-03-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Repro schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:39:
@Hulliee
Dat is de vraag inderdaad, waarom het niet lager kan, misschien dat ik dan de hardheid hoger moet instellen dan het in de praktijk is.
dat is 12dh en staat ingesteld op 13dh met het ventiel helemaal open komt er uit de kraan 6dh
Moet het ventiel niet juist helemaal dicht? Je wilt namelijk geen kalkhoudend water toevoegen. (Tenzij je niet een hardheid van 0dh wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
joenevd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:11:
[...]

Moet het ventiel niet juist helemaal dicht? Je wilt namelijk geen kalkhoudend water toevoegen. (Tenzij je niet een hardheid van 0dh wilt)
Ik had laatst een vriendelijke dame van Boshuis aan de lijn voor een offerte en die vertelde me dat ze hun ontharders altijd rond de 3 tot 5 afstellen. Hiermee voorkom je volgens haar slechte smaak of verkleuring terwijl kalkaanslag voorkomen wordt. Dat is conform de Nederlandse regels voor ontharders voor grote installaties geloof ik.

Heeft iemand ervaring met het spelen met hardheid en wat de gevolgen zijn voor smaak/kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
balk schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 07:19:
[...]

Ik had laatst een vriendelijke dame van Boshuis aan de lijn voor een offerte en die vertelde me dat ze hun ontharders altijd rond de 3 tot 5 afstellen. Hiermee voorkom je volgens haar slechte smaak of verkleuring terwijl kalkaanslag voorkomen wordt. Dat is conform de Nederlandse regels voor ontharders voor grote installaties geloof ik.

Heeft iemand ervaring met het spelen met hardheid en wat de gevolgen zijn voor smaak/kleur?
Ik heb een ontharder van Boshuis en bij mij adviseerden ze ook 3dH.
Heb hem zelf op 2dH staan.

Ik vind het water zelf helemaal niet slecht smaken en merk het al helemaal niet in koffie of thee.
Heb hem een tijdje ook op 0dH gezet en merkte het verschil ook toen niet.

Een buur die vond het water wel minder lekker, maar ik denk dat dit eerder psychisch was.
Toen ik namelijk een keer de opmerking maakte 'dat ik meer kalk doorliet', was de vieze smaak van het water weg. Dit terwijl er niks was veranderd.

Toen ik hem op 0dH had staan, had ik naar mijn mening sneller vlekjes op het chroomwerk dat wat lastiger weg te krijgen is. Misschien omdat bij 0dh zeep meer actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De man die ik gesproken heb van Aquacomfort beweerde er meer als 1000 geïnstalleerd te hebben, en allemaal ingesteld op waterhardheid 0.

Volgens hem allemaal onzin verhalen dat er iets kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

Mystikal

It never hurts to help!

Heb je ook een afvoer nodig voor deze installaties? Meestal worden deze installaties toch geplaatst op het punt waar het water het huis binnenkomt (meestal meterkast) en daar is normaliter geen afvoer.

Indien er geen afvoer is, moet er een constante verbinding zijn naar de afvoer of periodiek. Indien het periodiek is, kun je dit plannen, zodat je bijvb middels een tuinslang een tijdelijke afvoer kan opzetten?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Mystikal schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:33:
Heb je ook een afvoer nodig voor deze installaties? Meestal worden deze installaties toch geplaatst op het punt waar het water het huis binnenkomt (meestal meterkast) en daar is normaliter geen afvoer.

Indien er geen afvoer is, moet er een constante verbinding zijn naar de afvoer of periodiek. Indien het periodiek is, kun je dit plannen, zodat je bijvb middels een tuinslang een tijdelijke afvoer kan opzetten?
Je hebt een constante afvoer nodig.
Deze afvoer is vaak makkelijk te bereiken via de meterkast of via de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

joenevd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:58:
[...]

Je hebt een constante afvoer nodig.
Deze afvoer is vaak makkelijk te bereiken via de meterkast of via de kruipruimte.
Helaas is dat bij ons niet het geval. Dan moet ik al minimaal de toiletvloer openbreken en dan is het nog maar de vraag of ik er bij kan, aangezien die aan de achterkant van de meterkast zit en ook nog aan de verkeerde kant van waar de toilet hangt. :|

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad vaste afvoer nodig, maar is meestal niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Mystikal schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:29:
[...]

Helaas is dat bij ons niet het geval. Dan moet ik al minimaal de toiletvloer openbreken en dan is het nog maar de vraag of ik er bij kan, aangezien die aan de achterkant van de meterkast zit en ook nog aan de verkeerde kant van waar de toilet hangt. :|
Je hebt dus geen kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Nee, heb geen kruipruimte in mijn huis.Anders was de oplossing makkelijk geweest :)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Blueone schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:24:
Ik heb dat geprobeerd maar de smaak blijft, het is ook echt het water wat stil heeft gestaan in de leiding/ontharder. Als ik de eerste 2 liter wegspoel is het water gewoon normaal van smaak.
Altijd doorspoelen even en voelen met je vingers tot t koud is. Op mn werk op 5 hoog doe ik smorgens standaard kwartier de kraan open. Dan is er pas koud vers water van de straat boven.

En men weet dat buizen in de straat voor water van plastic en zelfs nog van asbest zijn. Genoeg asbest leidingen nog in onze bodem, die allemaal vervangen kost een kapitaal. Neem de binnendieze vaart in Den Bosch en je vaart zo onder asbest buizen door 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist offerte opgevraagd bij een installateur, eens zien welk merk/type hun aanbevelen en wat de kosten zijn. Gezien ze ook andere werkzaamheden komen verrichten zal dit misschien weer in de totaalprijs schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

sugarlee89 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:37:
[...]

Altijd doorspoelen even en voelen met je vingers tot t koud is. Op mn werk op 5 hoog doe ik smorgens standaard kwartier de kraan open. Dan is er pas koud vers water van de straat boven.

En men weet dat buizen in de straat voor water van plastic en zelfs nog van asbest zijn. Genoeg asbest leidingen nog in onze bodem, die allemaal vervangen kost een kapitaal. Neem de binnendieze vaart in Den Bosch en je vaart zo onder asbest buizen door 8)
Kwartier de kraan open?? Hoeveel kuub schoon drinkwater spoel je dan per jaar weg? Ik probeer altijd meteen het water te gebruiken, zo weinig mogelijk "weg" spoelen. O-)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19

Timple

Heeft er iemand een idee wat het verschil is tussen hydrotense en waterluxe? Behalve de prijs dan natuurlijk :+

Op de foto's lijken het dezelfde producten te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timple schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:05:
Heeft er iemand een idee wat het verschil is tussen hydrotense en waterluxe? Behalve de prijs dan natuurlijk :+

Op de foto's lijken het dezelfde producten te zijn...
De harsinhoud is minder zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wij hebben de knoop doorgehakt. Op 4 mei komt er een man van Sensorsoft een demo unit laten zien, en meteen ook een nieuwe in doos afleveren die we daarna zelf (laten) installeren door een andere monteur. Je krijgt er zout bij en elk jaar onderhoud (zonder abonnement).
We zijn benieuwd! Ook hij geeft aan dat 0dH prima is en hij neemt de demo unit mee om te laten proeven en zien dat er geen smaakverschil is en hoe e.e.a. werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19

Timple

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:08:
[...]

De harsinhoud is minder zo te zien.
Zelfs dat durf ik te betwijfelen. Zeker aangezien de cilindermaat voor een waterluxe 14 liter 115cm hoog is en 18cm rond. En bij de hydrotense 18 liter 110 hoog en 19cm rond. Dat lijkt toch wel erg veel op elkaar.

De buitenkand van de hydrotense is dan 6% groter maar er kan wel 29% meer Hars in?

En dan is het natuurlijk nog vreemd dat de grootste 150 euro goedkoper1 is. :o

1) Ik heb bij hydrotense alle accesoire pakketten meegerekend want deze krijg je bij waterluxe standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Timple schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:10:
[...]

Zelfs dat durf ik te betwijfelen. Zeker aangezien de cilindermaat voor een waterluxe 14 liter 115cm hoog is en 18cm rond. En bij de hydrotense 18 liter 110 hoog en 19cm rond. Dat lijkt toch wel erg veel op elkaar.

De buitenkand van de hydrotense is dan 6% groter maar er kan wel 29% meer Hars in?

En dan is het natuurlijk nog vreemd dat de grootste 150 euro goedkoper1 is. :o

1) Ik heb bij hydrotense alle accesoire pakketten meegerekend want deze krijg je bij waterluxe standaard.
Bij ons wordt er binnenkort een waterluxe geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees al een tijdje niets meer over NoCalc....
Ben bezig met verbouwing huis.
Zou dat een goed idee zijn? Wat zijn jullie bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
joenevd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:11:
[...]

Hmm, bijzonder, er is geen verschil tussen ventiel open of dicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:23:
Ik lees al een tijdje niets meer over NoCalc....
Ben bezig met verbouwing huis.
Zou dat een goed idee zijn? Wat zijn jullie bevindingen?
Nocalc werkt door toevoeging van silico polyphosfaat. Zou ik thuis niet willen, maar schijnt probleemloos te kunnen. http://www.isws.illinois.edu/pubdoc/C/ISWSC-65.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Net een afspraak gemaakt voor een demo bij Aquacell.

Kan alleen geen wijs worden uit alle prijzen, telefonische word aangeven dat aanschaf waarde ongeveer 2300 voor gespiegeld.
Als ik dit vergelijk met sommige andere merken is dit aanzienlijk duurder alleen heb ik een gevoel dat ik appels met peren aan het vergelijken ben.

Kan iemand deze vergelijkbare prijzen bevestigen voor een 1 gezinswoning rond de 45m3(?) per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik moest 1500 betalen voor een Aqua Comfort ESM15 (Amysoft C-300 waterontharder).

Dat is inclusief installatie, bypass, 50KG zout, uitleg, etc.

https://www.aquacomfort.n...technische-specificaties/

Dus € 2300,00 lijkt mij redelijk fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BroederM schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:26:
Net een afspraak gemaakt voor een demo bij Aquacell.

Kan alleen geen wijs worden uit alle prijzen, telefonische word aangeven dat aanschaf waarde ongeveer 2300 voor gespiegeld.
Als ik dit vergelijk met sommige andere merken is dit aanzienlijk duurder alleen heb ik een gevoel dat ik appels met peren aan het vergelijken ben.

Kan iemand deze vergelijkbare prijzen bevestigen voor een 1 gezinswoning rond de 45m3(?) per jaar.
Probeer de waterluxe.nl of waterluxeharlingen.nl

Daar is de kleine duo10 895euro, en installatie 200. Zit je op 1095. Zout kun je gratis laten bezorgen of bij de makro/sligro etc kopen. Kost volgens mij 12,50 per 25kg. Verder geen abonnementsgeld of onderhoudscontracten.

Is geen appels met peren vergelijken, maar meer goedkoop met (te)duur vergelijken.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Het viel me ook al op dat de prijzen enorm uiteen lopen, voor (op papier) dezelfde specificaties/mogelijkheden vaak. Echt van 800 euro tot 2300 (AquaCell is volgens mij de allerduurste die er is).
Waar nu echt het verschil in zit? Ze vinden zichzelf allemaal de beste en de één heeft wel een certificaat/goedkeuring, de ander zogenaamd niet...
We gaan voor een Sensorsoft en zit er tussenin qua prijs. We zijn benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Soeski schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:48:
Het viel me ook al op dat de prijzen enorm uiteen lopen, voor (op papier) dezelfde specificaties/mogelijkheden vaak. Echt van 800 euro tot 2300 (AquaCell is volgens mij de allerduurste die er is).
Waar nu echt het verschil in zit? Ze vinden zichzelf allemaal de beste en de één heeft wel een certificaat/goedkeuring, de ander zogenaamd niet...
Iemand die hier een verklaring voor heeft?
is het echt een KIA vergelijken met een Mercedes of Campina melk met Oké melk? (is 100% de zelfde melk voor een goedkopere prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je hebt wel verschillende systemen, zoals een nat zoutbad en een droog zoutbad.

Ook verbruikt het ene type veel meer zout als een ander omdat ze verschillende technieken gebruiken.

Pagina: 1 ... 6 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.