Wij gaan binnenkort renoveren en zijn aan het uitkijken naar een waterverzachter. Ik heb ondertussen een aantal modellen bekeken, wat mij opvalt is dat de sector nog niet echt transparant is en het moeilijk is als consument om neutrale info terug te vinden. Ik twijfel nu tussen twee modellen:
1)
http://www.vercalo.be/wp-...ochure-NL-Vercalo-WEB.pdf
2)
http://nl.aquasensor.be/aquasensor/
Eerste model is volumegestuurd, tweede ook maar dan komt er nog sensor bij die hardheid van water constant meet en op basis van parameters volume+hardheid regenereert. Dit zou resulteren in efficiëntere regeneratie en minder zoutverbruik.
Eerste model kost een 1195 excl, tweede 1900. Bij het eerste komt een onderhoudscontract van 89 euro, tweede toestel 'heeft geen onderhoud nodig' en moet je enkel zout bestellen (wat per persoon een tiental kilo zou zijn per jaar aan de prijs van 1 euro/kilo). Per regeneratie verbruikt het toestel 20 liter water. Bovendien gaat aanbevolen servicedebiet tot 3000 liter/uur.
Ik neig persoonlijk naar model 1. Verhaal van twee niet echt geloofwaardig lijkt me? Ze hebben ook slechts 1 model, wat mij bizar lijkt, want afhankelijk van waterverbruik heb je toch echt een toestel met aangepaste capaciteit nodig lijkt me. Ter vergelijk: van de andere fabrikant heeft het zwaarste model een debiet van 3200 liter/uur en verbruikt het 156 liter/regeneratie. Kortom, verhaal van tweede toestel lijkt mij te mooi om waar te zijn.
Los daarvan heb ik nog een aantal vragen:
1) Als maximale debiet 1100/uur is, kom je aan 18,3 liter/minuut. Dat is ongeveer debiet van een grote douchekop. Dat betekent dat, los van het feit dat de totale capaciteit ruimschoots is, je op een piekmoment hard water zal gebruiken (bv bad vullen + douche). Is het dan beter om een zwaarder model te nemen, bv met debiet van 1500 liter/uur waardoor je op 25 liter/minuut komt en iets meer marge hebt? Kortom, wat is relevanter: je piekverbruik of je jaarverbruik om volume te bepalen?
2) Mensen die nog andere toestellen aanraden? Hoewel ik een begenadigd Google'er ben, vind ik het erg moeilijk om goed ervaringen/reviews te vinden van verschillende toestellen...