Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 5 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

JdM schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:01:
[...]

Als ik me ermee mag bemoeien: Water in een boiler staat onder hogere druk door de opwarming. De uitstroom van warm water zal daardoor altijd een hogere druk kunnen hebben dan de instroom? Zowel de statische als de dynamische druk van het warme water zal hierdoor toenemen in zijn situatie (de reden waarom hij dat noodzakelijk vindt kan ik overigens niet bedenken :) )
Een boiler is hydraulisch neutraal (bijna) en voegt geen extra leidingweerstand toe. Het is een koperen of stalen vat met een aan- en afvoer. Een CV-ketel heeft een spiraal, meestal een driewegklep enz. Allemaal zaken die voor leidingweerstand zorgen.
In Amsterdam is de waterdruk historisch altijd laag geweest. Het lukt me op drie hoog net om de cv tot 1,6 bar te krijgen. Uit de douche komt met een cv-ketel een lullig straaltje, met een boiler is het nog iets. Een regendouche zit er niet in.

A'dam PVOutput

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 23:24

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

joenevd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:56:
[...]

Neg ook de originele site gevonden :
http://www.cappers.fr/en/domestiqueen.html

En dan lees je bij de sca19: Low noise flow control system
Cappers zijn twee ex-directeuren van Fleck die voor zichzelf zijn begonnen volgens Waterluxe.....
Waterluxe heeft hier een tijd zaken mee gedaan, maar op het laatst na klachten over de Cappers weer over gegaan naar Fleck.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

JdM schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:01:
[...]

Als ik me ermee mag bemoeien: Water in een boiler staat onder hogere druk door de opwarming. De uitstroom van warm water zal daardoor altijd een hogere druk kunnen hebben dan de instroom? Zowel de statische als de dynamische druk van het warme water zal hierdoor toenemen in zijn situatie (de reden waarom hij dat noodzakelijk vindt kan ik overigens niet bedenken :) )
Ik denk dat dat wel mee valt met de boiler. Althans in elk geval bij keukenboilers is het gebruikelijk (verplicht?) om een inlaatcombinatie te plaatsen met een overdruk ventiel waar dan wat water uit kan druppelen bij opwarming.

Zelf merk ik niet veel verschil tussen warm/koud.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 10:12
Atomic2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:43:
[...]

Wat kost AmySoft. Kan geen prijzen om hun site vinden. En mail dmv contactformulier word niet (snel) op gereageerd.
Onder de streep, volledig geïnstalleerd etcetera EUR 1700,- voor de ESM15. Niet zo goedkoop als een Fleck, maar voordeel is dan weer dat deze volledig geïnstalleerd wordt. En ik moet zeggen dat ze dat wel heel netjes hebben gedaan. Zelfs de kabel van de voedingsadapter netjes door een grijs PVC buisje.

Wel goedkoper dan Aquacell :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vandaag geplaatst door Waterluxe Harlingen : Een Duo10

Netjes geïnstalleerd. Nam alle tijd voor uitleg. We kregen er 2 zakken zout van 25kg bij.
Paste niet in de meterkast, deze was slechts 30cm diep. Dit komt me ook wel goed uit vanwege de aanpassingen aan de meterkast op middenlange termijn.

Het zoutvat (voor 35kg zout) kun je zo uit de kruipruimte tillen als je er in wilt.

Kosten 895euro, en 200euro voor de installatie.

De Waterluxe Duo10
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2gxgyuw.jpg

Duo10 en Zoutvat
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/673wnn.jpg

zak zout
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v4yy9s.jpg

kruipruimte resultaat
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14b6qeh.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 07-09-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 23:51
Vandaag is boshuis bij me langs geweest. Ik had een opmerking gemaakt dat het zout er wel erg snel doorheen gaat (1,5 zak van 25kg). Zij hadden de installatie en configuratie gedaan.

Uiteindelijk heeft de monteur de hardheid instelling aangepast zodat hij meer liters doorgaat tot regeneratie (had eerst 1900l + 700l reserve) nu is het 2200l + 400l reserve. In principe denk ik dat wij ongeveer 200 liter gebruiken per dag. Dus een standje lager zodat het 2400l + 200l reserve wordt zou ook moeten kunnen?

Daarnaast stond er ingesteld dat als er 6 dagen geen regeneratie is geweest, hij het toch gaat doen. Dit had hij op 10 dagen gezet (toen hij weg was heb ik het veranderd naar 15 dagen). Als ik hier hoor dat het bij sommigen een maand niet gebeurd, moet dat geen probleem zijn.

Nu hopen dat het niet weer zo snel gaat.

En ik vroeg nog aan hem of de ontharder geïsoleerd mag worden ivm geluid, maar dat is geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door joenevd op 07-09-2016 22:27 . Reden: Spelfout ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 11:22

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

joenevd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:24:
Vandaag is boshuis bij me langs geweest. Ik had een opmerking gemaakt dat het zout er wel erg snel doorheen gaat (1,5 zak van 25kg). Zij hadden de installatie en configuratie gedaan.

Uiteindelijk heeft de monteur de hardheid instelling aangepast zodat hij meer liters doorgaat tot regeneratie (had eerst 1900l + 700l reserve) nu is het 2200l + 400l reserve. In principe denk ik dat wij ongeveer 200 liter gebruiken per dag. Dus een standje lager zodat het 2400l + 200l reserve wordt zou ook moeten kunnen?

Daarnaast stond er ingesteld dat als er 6 dagen geen regeneratie is geweest, hij het toch gaat doen. Dit had hij op 10 dagen gezet (toen hij weg was heb ik het veranderd naar 15 dagen). Als ik hier hoor dat het bij sommigen een maand niet gebeurd, moet dat geen probleem zijn.

Nu hopen dat het niet weer zo snel gaat.

En ik vroeg nog aan hem of de ontharder geïsoleerd mag worden ivm geluid, maar dat is geen probleem.
Boshuis heeft een SCA-19 van Cappers toch? Is dit dan echt zo lawaaierig? Zijn toch niet meer dan enkele tandwielen die een klep open of dichtzetten? (op batterijen in het geval van de SCA-19)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• joenevd
DaMightyWackO schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:31:
[...]

Boshuis heeft een SCA-19 van Cappers toch? Is dit dan echt zo lawaaierig? Zijn toch niet meer dan enkele tandwielen die een klep open of dichtzetten? (op batterijen in het geval van de SCA-19)
Overdag merk je dat niet zo, omdat je dan zelf ook wat lawaai maakt.
In de nacht is alles behoorlijk stil, en dan wordt het geluid nog wat aangesterkt door het trappenhuis en de zolders als 'klankkast'.

Gisteren heb ik de regeneratie tijd veranderd naar 14:00 uur in de middag. Want ik ervaar het in de dag niet als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:06

The Legend

*Plop*

We hebben nu een klein jaar onze waterontharder in een nieuwbouwhuis. We hebben dus nooit 'normaal' water gebruikt hier. Omdat we onthard water gebruiken, zijn we gestopt met het droogmaken van de kraan in de douche. Dit heeft na een jaar dit resultaat opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KBKGWdQ6kjTeTvN7gpuM99X2/full.jpg

Herkent iemand dit? De vlekken zijn niet (meer?) te verwijderen met een zachte doek met een beetje Jif, ook niet met andere reguliere schoonmaakmiddelen. Is het chroom aangetast? Zo ja, is er dan toch iets waar van de verhalen over 'corrosief' water na ontharden :?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ziet er toch wel erg kalkachtig uit, neem aan dat je ontharder wel gewoon werkt? Je zou voor de grap eens kunnen kijken of het met azijn//antikal weg gaat?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Heb laatst nog getest met een druppeltester. Waterhardheid is 0dH. Antikalkproducten ook al getest, werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En staat de hardheid goed ingesteld? Vaak krijg je er 1 of meerdere testers bij, dan kun je het zelf even controleren.

Edit : Tegelijk gepost :) check, hardheid al getest dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Atomic2005 op 26-09-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Atomic2005 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:13:
Vandaag geplaatst door Waterluxe Harlingen : Een Duo10

Netjes geïnstalleerd. Nam alle tijd voor uitleg. We kregen er 2 zakken zout van 25kg bij.
Paste niet in de meterkast, deze was slechts 30cm diep. Dit komt me ook wel goed uit vanwege de aanpassingen aan de meterkast op middenlange termijn.

Het zoutvat (voor 35kg zout) kun je zo uit de kruipruimte tillen als je er in wilt.

Kosten 895euro, en 200euro voor de installatie.

De Waterluxe Duo10
[afbeelding]

Duo10 en Zoutvat
[afbeelding]

zak zout
[afbeelding]

kruipruimte resultaat
[afbeelding]
Hoeveel zout tabletten versus waterlaag houdt jij aan? Je vat staat in de kruipruimte nog steeds in de zwarte plastic rand zoals op de eerste foto?
The Legend schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:20:
We hebben nu een klein jaar onze waterontharder in een nieuwbouwhuis. We hebben dus nooit 'normaal' water gebruikt hier. Omdat we onthard water gebruiken, zijn we gestopt met het droogmaken van de kraan in de douche. Dit heeft na een jaar dit resultaat opgeleverd:

[afbeelding]

Herkent iemand dit? De vlekken zijn niet (meer?) te verwijderen met een zachte doek met een beetje Jif, ook niet met andere reguliere schoonmaakmiddelen. Is het chroom aangetast? Zo ja, is er dan toch iets waar van de verhalen over 'corrosief' water na ontharden :?
Hardop meedenken:
  • doet het probleem zich alleen voor bij deze kraan of ook bij anderen? (productiefout?)
  • Welke kan chroom aantasten (shampoo, zeep en / of middelen welke je gebruikt)
  • Is er een mogelijkheid om te testen of jou water corrosiever is dan regulier water bij je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Het is een 35kg vat, en er is 1 zak van 25kg in gegaan.
Er is toen gezegd dat je het vat gewoon vol kunt drukken, zolang het deksel er maar op kan.

Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

The Legend schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:16:
Heb laatst nog getest met een druppeltester. Waterhardheid is 0dH. Antikalkproducten ook al getest, werken niet.
Ok dan is het in elk geval geen kalk, het leek er alleen erg op.

Tja zou iets van een roestvorming kunnen zijn (al dan niet productiefout). Allicht dat HG iets heeft voor roest?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Atomic2005 schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:17:
Het is een 35kg vat, en er is 1 zak van 25kg in gegaan.
Er is toen gezegd dat je het vat gewoon vol kunt drukken, zolang het deksel er maar op kan.

Vanwaar de vraag?
Nieuwsgierig, interesse, naslagwerk voor gebruik. Niet bijzonder spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mattie112 schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:29:
[...]

Ok dan is het in elk geval geen kalk, het leek er alleen erg op.

Tja zou iets van een roestvorming kunnen zijn (al dan niet productiefout). Allicht dat HG iets heeft voor roest?
Ik heb het ook na de installatie vd ontharder. Ik neem het chroom af wel na het douchen.
Ik heb met waterluxe contact opgenomen. Hun verklaring is het hars maar enkele metalen eruit haalt (magnesium en calcium). Andere metalen dus worden niet gebonden. In het leidingwater zitten vele (soorten) metalen en de hoeveelheid kan per regio/gebied verschillen.

Eigenlijk zou je de neerslag moeten laten onderzoeken. Mijn hardheid is overigens ook ingesteld op 0dh, ook nagemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb er ook last van op het chroom wat nat blijft.
Ook ik maak de kranen niet droog. Dit wordt volgens mij altijd nog wel aanbevelen.
Ik heb eens een zonnepaneeltje (glas) natgespoten en laten op drogen. Daar zie ik het ook op.
En is praktisch niet schoon te krijgen.

Doordat er geen kalk meer is, kunnen volgens mij andere stoffen zichtbaar worden.
(niet onderbouwd door iets)

Ben benieuwd of een actief koolfilter hier nog iets aan zou kunnen filteren.
Of dat het uit de huisleidingen komt. Hier is alles koper.

Heeft er iemand met kunststof leidingen er ook last van?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2016 18:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Volgens mij is in ons nieuwbouwhuis alles kunststof..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
Hm....juist voor die vlekken op kranen heb ik een afvoerleiding aangelegd voor evt een waterontharder. Totdat het vlekken onderzoek nog loopt wacht ik maar met eentje te kopen...Damn.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Er zal altijd wel iets in het water blijven zitten dat vlekken achterlaat. Houd er rekening mee dat je lichaam dat spul nodig heeft, als je alles eruit gaat filteren krijg je demiwater, als je dat drinkt raak je aan de slingerpoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Er blijft per definitie iets achter in het water. Een waterontharder met hars, is een ionenuitwisselaar.
Calcium en magnesium worden vervangen door natriumionen. Het is dan geen kalk meer dat zich kan hechten en voor problemen kan zorgen. Een hars waterontharder haalt dus niets uit het water maar vervangt enkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Maar het is toch merkwaardig. Water dat niet onthard is, laat kalk- en mogelijke nog andere resten achter. Deze aanslag is (als je het bijhoudt) volledig te verwijderen met antikalkmiddelen. Onthard water is niet anders dan water waar de kalk uit is, met dezelfde 'andere' resten. Maar nu zijn de vlekken niet te verwijderen met reguliere schoonmaakmiddelen. Dat veronderstelt dat er toch iets anders aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nu hardheid van 0 dH.
Ik ga de bypass (stelschroefje) iets openen om tot een 1 dH te komen.
Mogelijk scheelt dit iets, maar misschien ook niet.

Vind deze site wel interessante feitjes hebben, met iets andere inzichten dan de fabrikanten.
https://waterontharderkie...-waterontharder-instellen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17
The Legend schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:20:

[afbeelding]

Probeer eens Professional Polish van Poorboys World. Is een cleaner/polish zonder korrel....krijg daarmee alle kranen etc echt blinkend.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:14

JdM

Humbled

Ik heb hier vanochtend ook eens goed gekeken op het chroom en zag ook donkere vlekjes, ondanks dat ik de kranen dagelijks droog maak in de douche. Daar komt bij dat ik mijn ontharder pas 2 maanden heb en deze vlekjes dus nu al zie. Even flink boenen deed ze een beetje opleven, waarna er een soort van weerstand ontstond en waarop ze weer verdwenen. Ik heb de kraan dus nu weer volledig vrij van vlekjes en blijkbaar maak ik ze dan niet goed genoeg droog na het douchen?
Liever nog ben ik ze volledig kwijt, dus ik hou even mee in de gaten of er hier zachtaardigen zijn die door iets hard water bij te mengen het probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:01:
Ik heb nu hardheid van 0 dH.
Ik ga de bypass (stelschroefje) iets openen om tot een 1 dH te komen.
Mogelijk scheelt dit iets, maar misschien ook niet.

Vind deze site wel interessante feitjes hebben, met iets andere inzichten dan de fabrikanten.
https://waterontharderkie...-waterontharder-instellen
Mijn leverancier gaf aan dat 3 Duitse graden het meest optimaal zou zijn. Dan zou er zo weinig kalk in zitten dat het ander kalk opneemt en dus niet achterlaten maar heeft het ook geen schadelijke gevolgen.

Zelf heb ik hem wel naar 0 ingesteld en zie dezelfde druppel afdrukken ontstaan. Misschien dat ik hem toch maar een tijdje op 3 ga afstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rainesh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:11:
[...]

Probeer eens Professional Polish van Poorboys World. Is een cleaner/polish zonder korrel....krijg daarmee alle kranen etc echt blinkend.
Thnx voor de tip. ;)
Meteen uitgeprobeerd.

Het is nog niet helemaal weg (nog meer langdurig poetsen), maar het scheelt al enorm.

https://www.mupload.nl/img/1ft2585rs8cf1.jpg
https://www.mupload.nl/img/jkigmtnojxhgl.jpg
https://www.mupload.nl/img/m82vfkzhyl9fb.jpg

Edit: meteen de ontharder ook afgesteld op 1 DH (langdurig met stelschroefje proberen en meten)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2016 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:31:
[...]

Thnx voor de tip. ;)
Meteen uitgeprobeerd.

Het is nog niet helemaal weg (nog meer langdurig poetsen), maar het scheelt al enorm.

Je mag mijn vrouw ook wel even helpen ... met poetsen.. :+

Ik/wij hebben sinds de plaatsing van de Waterluxe Duo10 juist minder last van aanslag. De aanslag die er zat laat langzaam los voor ons gevoel.

[ Voor 13% gewijzigd door Atomic2005 op 02-10-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 14:32
Ik heb zakelijk voor de stoom oven en voor de vaatwasser (90sec vaatwasser) een ontharder sinds een paar maanden, en het is ongelooflijk hoeveel aanslag dit scheelt! Alles komt er weer blinkend schoon uit, en het interieur van de machines blijft ook veel mooier!

Bij ons merkte ik ook na een paar maanden, dat de opgebouwde aanslag in de vaatwasser weg aan het trekken was. De machine werd weer net zo krachtig als toen deze net nieuw was, en gooit gerust ijzeren bakken van 1KG! om in het rek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 20:17
[...]

Thnx voor de tip. ;)
Meteen uitgeprobeerd.

Edit: meteen de ontharder ook afgesteld op 1 DH (langdurig met stelschroefje proberen en meten)
Je zou een witte of oranje Monello handpad kunnen gebruiken icm de polish, daarmee krijg je het weg. Of in de AH verkopen ze een sanitair spons, dat is aan de ene kant een zeemleer en aan de andere kant een witte schuurachtige spons (die niet krast). Daarmee zou je de laatste stukjes makkelijk weg moeten krijgen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
[...]

Thnx voor de tip. ;)
Meteen uitgeprobeerd.

Dus toch nog een beetje kalk in je water, ben benieuwd of het de vlekken tegengaat.

Ik had een paar van die vlekjes op de douche mengkraan, vreemd genoeg aan de koude kant. Met een keukensponsje en wat groene zeep was het zo weg.
De vele druppelvormige vlekken op de kraan heb ik nog niet gezien. De douche mengkraan wordt wel na elke douchebeurt drooggemaakt, dat wel. Misschien is dat toch wel nodig.
De kraan van de wasbak wordt echter nooit droog gemaakt en de stop van de afvoer ook niet (beide verchroomd) en die hebben deze vlekken niet. Misschien een combinatie van materiaal en de samenstelling van het drinkwater. Ik zou het eigenlijk niet weten....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
drielp schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:39:
[...]

Dus toch nog een beetje kalk in je water, ben benieuwd of het de vlekken tegengaat.

Ik had een paar van die vlekjes op de douche mengkraan, vreemd genoeg aan de koude kant. Met een keukensponsje en wat groene zeep was het zo weg.
De vele druppelvormige vlekken op de kraan heb ik nog niet gezien. De douche mengkraan wordt wel na elke douchebeurt drooggemaakt, dat wel. Misschien is dat toch wel nodig.
De kraan van de wasbak wordt echter nooit droog gemaakt en de stop van de afvoer ook niet (beide verchroomd) en die hebben deze vlekken niet. Misschien een combinatie van materiaal en de samenstelling van het drinkwater. Ik zou het eigenlijk niet weten....
Droogmaken blijft denk ik noodzakelijk.
Die douchekraan is al 2 jaar niet droog gemaakt, dus dan ziet het er zo uit. :$
Met dit spul ga ik er wel een keer per maand overheen.
Maar eerst eens even kijken wat het met een hardheid van 1 doet.

Heb trouwens af en toe last van een te hoge hardheid. (kwam ik achter toen ik begon met meten)
Ik vermoed, omdat dat mijn ontharder veel te groot is. Volgens mij al 1,5 maand niet geregenereerd.
Misschien verzadigd de hars dan wel, en doet die niks meer. Stond nog 1200 liter op de teller (van de 3900)
Na regeneratie, weer 0 DH. Blijft vreemd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat poorboys polish spul ook besteld! Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:47:
[...]

Droogmaken blijft denk ik noodzakelijk.
Die douchekraan is al 2 jaar niet droog gemaakt, dus dan ziet het er zo uit. :$
Met dit spul ga ik er wel een keer per maand overheen.
Maar eerst eens even kijken wat het met een hardheid van 1 doet.

Heb trouwens af en toe last van een te hoge hardheid. (kwam ik achter toen ik begon met meten)
Ik vermoed, omdat dat mijn ontharder veel te groot is. Volgens mij al 1,5 maand niet geregenereerd.
Misschien verzadigd de hars dan wel, en doet die niks meer. Stond nog 1200 liter op de teller (van de 3900)
Na regeneratie, weer 0 DH. Blijft vreemd :P
Ik ben benieuwd of de kalkverhoging nog effect heeft. Kan je het kalkgehalte bijregelen met die grote stelschoef aan de linkerkant van het display?
Maar als je dat doet, duurt het nog langer voor een regeneratie, is dat wenselijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb een wit stelschroefje aan de bovenzijde
https://www.mupload.nl/img/mkrmcdmvjksgb.jpg

Lastig in te stellen.
Ik vermoed dat ik nu tussen de 0 en 1 dh zit. (testsetje verkleurd beetje rood/groen na 1 druppel)

Heb wel de teller op 2400 liter gezet voor een regeneratie (van 3900). Dus dat kost wel meer zout (spoelt eerder).
Maar ik ben nog niet door mijn 5 zakken a 25 kg heen van 3 jaar geleden.
Ik wil weer voorkomen dat door te lange stilstand de DH te hoog op loopt. (ff aankijken hoe dat gaat)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:20:
Ik heb een wit stelschroefje aan de bovenzijde
https://www.mupload.nl/img/mkrmcdmvjksgb.jpg

Lastig in te stellen.
Ik vermoed dat ik nu tussen de 0 en 1 dh zit. (testsetje verkleurd beetje rood/groen na 1 druppel)

Heb wel de teller op 2400 liter gezet voor een regeneratie (van 3900). Dus dat kost wel meer zout (spoelt eerder).
Maar ik ben nog niet door mijn 5 zakken a 25 kg heen van 3 jaar geleden.
Ik wil weer voorkomen dat door te lange stilstand de DH te hoog op loopt. (ff aankijken hoe dat gaat)
En je kunt ook een maximale tijd instellen toch? Dus als het volume niet gehaald word, dat hij sowieso regenereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Atomic2005 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:43:
[...]

En je kunt ook een maximale tijd instellen toch? Dus als het volume niet gehaald word, dat hij sowieso regenereert.
Ik heb een "oud" RHRHRRRRRHRRR modelletje met geluiden.
Niet zo een mooie nieuwe als jij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dat is inderdaad een heel andere kop dan die van mij. Ik laat ''em gewoon nog op 0 staan. Hier geen last van rare vlekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nou dat polijstmiddel werkt wel, maar het is geen "*BANG* en het vuil is weg!!11!1!!" :p Het is na flink boenen wel minder, maar nog lang niet helemaal weg. Ik heb zon witte monello spons gebruikt. Het is toch niet anders dan spul op de spons en boenen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 825419

Ook wij zijn ons aan het oriënteren in een waterontharder. We twijfelen over de volgende producten;

Amysoft ESM 15 +/- €1800 incl plaatsing + zout
IQ soft ECO 12 +/- €1800 incl plaatsing + zout
Waterluxe Duo 14 +/- €1000 excl plaatsing + zout

Wat zijn jullie bevindingen en waarom heb je voor het model gekozen dat je nu thuis hebt staan. Adviezen en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met hoeveel personen ben je?
Ik heb de duo14 maar is veel te groot voor mijn verbruik. (1 persoon)
Edit: staat 1,5 maand stil zonder regeneratie

Met 2 a 3 personen is een duo10 al groot genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb de kleinste uitvoering, de mini volume van Waterluxe. 1x per 1200 liter regenereren.
Dit komt neer op 1x per week bij 1-2 persoons huishouden.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 825419

Wij zijn met 3 (toekomst 4) personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:45
The Legend schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:54:
Volgens mij is in ons nieuwbouwhuis alles kunststof..
ik heb exact hetzelfde. Nieuwbouwhuis, leidingen kunstof en overal aanslag die niet te verwijderen is met reguliere middelen. Inmiddels zit ik aan 5dH met weinig verschil. alleen dat op de plekken waar de aanslag zit er nu ook kalk hecht die zeer moeilijk te verwijderen is. Zelf gebruik ik het polijstmiddel van commandant 4.

Ik heb er ook nog geen verklaring voor en hoop niet dat door die ontharder mn leidingen aan het opvreten zijn o.i.d. Zoals gezegd kunststof maar wie zegt dat het water het niet aan zou kunnen vreten.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

BenEco schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:41:
Heb de kleinste uitvoering, de mini volume van Waterluxe. 1x per 1200 liter regenereren.
Dit komt neer op 1x per week bij 1-2 persoons huishouden.
Dan heb je _enorm_ hard water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Atomic2005 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:49:
[...]

Dan heb je _enorm_ hard water?
Deze waterontharder is volume gestuurd, 1000 liter te gebruiken en nog 200 liter reserve tot de volgende regeneratie. Heeft niks met de hardheid te maken welke hier normaal 7-8 dH is en nu minder. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Laatst online: 29-04 23:57
Wij gaan binnenkort renoveren en zijn aan het uitkijken naar een waterverzachter. Ik heb ondertussen een aantal modellen bekeken, wat mij opvalt is dat de sector nog niet echt transparant is en het moeilijk is als consument om neutrale info terug te vinden. Ik twijfel nu tussen twee modellen:

1) http://www.vercalo.be/wp-...ochure-NL-Vercalo-WEB.pdf
2) http://nl.aquasensor.be/aquasensor/

Eerste model is volumegestuurd, tweede ook maar dan komt er nog sensor bij die hardheid van water constant meet en op basis van parameters volume+hardheid regenereert. Dit zou resulteren in efficiëntere regeneratie en minder zoutverbruik.

Eerste model kost een 1195 excl, tweede 1900. Bij het eerste komt een onderhoudscontract van 89 euro, tweede toestel 'heeft geen onderhoud nodig' en moet je enkel zout bestellen (wat per persoon een tiental kilo zou zijn per jaar aan de prijs van 1 euro/kilo). Per regeneratie verbruikt het toestel 20 liter water. Bovendien gaat aanbevolen servicedebiet tot 3000 liter/uur.

Ik neig persoonlijk naar model 1. Verhaal van twee niet echt geloofwaardig lijkt me? Ze hebben ook slechts 1 model, wat mij bizar lijkt, want afhankelijk van waterverbruik heb je toch echt een toestel met aangepaste capaciteit nodig lijkt me. Ter vergelijk: van de andere fabrikant heeft het zwaarste model een debiet van 3200 liter/uur en verbruikt het 156 liter/regeneratie. Kortom, verhaal van tweede toestel lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Los daarvan heb ik nog een aantal vragen:

1) Als maximale debiet 1100/uur is, kom je aan 18,3 liter/minuut. Dat is ongeveer debiet van een grote douchekop. Dat betekent dat, los van het feit dat de totale capaciteit ruimschoots is, je op een piekmoment hard water zal gebruiken (bv bad vullen + douche). Is het dan beter om een zwaarder model te nemen, bv met debiet van 1500 liter/uur waardoor je op 25 liter/minuut komt en iets meer marge hebt? Kortom, wat is relevanter: je piekverbruik of je jaarverbruik om volume te bepalen?

2) Mensen die nog andere toestellen aanraden? Hoewel ik een begenadigd Google'er ben, vind ik het erg moeilijk om goed ervaringen/reviews te vinden van verschillende toestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Clifdon schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

ik heb exact hetzelfde. Nieuwbouwhuis, leidingen kunstof en overal aanslag die niet te verwijderen is met reguliere middelen. Inmiddels zit ik aan 5dH met weinig verschil. alleen dat op de plekken waar de aanslag zit er nu ook kalk hecht die zeer moeilijk te verwijderen is. Zelf gebruik ik het polijstmiddel van commandant 4.

Ik heb er ook nog geen verklaring voor en hoop niet dat door die ontharder mn leidingen aan het opvreten zijn o.i.d. Zoals gezegd kunststof maar wie zegt dat het water het niet aan zou kunnen vreten.
Wij hebben het echt alleen op de douchekraan omdat daar altijd waterdruppels op achterblijven en we die niet droogmaakten en eerlijk gezegd ook niet meenamen bij het schoonmaken van de badkamer. Alle andere kranen gaan we wel eens met een doekje overeen en daar hebben we dus geen last van die hardnekkige aanslag. Het eerder genoemde Poorboys Polish spul werkt wel bij de hardnekkige aanslag. Dat is wel echt flink poetsen. De overige kranen is een veeg met dat spul en het blinkt weer.

We maken de douchekraan nu iedere keer droog. Ga er verder maar vanuit dat het met de leidingen wel losloopt. Ik laat binnenkort het ontharde water analyseren in een lab. Als ik de resultaten heb laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Frigolamptje schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:58:
Wij gaan binnenkort renoveren en zijn aan het uitkijken naar een waterverzachter. Ik heb ondertussen een aantal modellen bekeken, wat mij opvalt is dat de sector nog niet echt transparant is en het moeilijk is als consument om neutrale info terug te vinden. Ik twijfel nu tussen twee modellen:

1) http://www.vercalo.be/wp-...ochure-NL-Vercalo-WEB.pdf
2) http://nl.aquasensor.be/aquasensor/

Eerste model is volumegestuurd, tweede ook maar dan komt er nog sensor bij die hardheid van water constant meet en op basis van parameters volume+hardheid regenereert. Dit zou resulteren in efficiëntere regeneratie en minder zoutverbruik.

Eerste model kost een 1195 excl, tweede 1900. Bij het eerste komt een onderhoudscontract van 89 euro, tweede toestel 'heeft geen onderhoud nodig' en moet je enkel zout bestellen (wat per persoon een tiental kilo zou zijn per jaar aan de prijs van 1 euro/kilo). Per regeneratie verbruikt het toestel 20 liter water. Bovendien gaat aanbevolen servicedebiet tot 3000 liter/uur.

Ik neig persoonlijk naar model 1. Verhaal van twee niet echt geloofwaardig lijkt me? Ze hebben ook slechts 1 model, wat mij bizar lijkt, want afhankelijk van waterverbruik heb je toch echt een toestel met aangepaste capaciteit nodig lijkt me. Ter vergelijk: van de andere fabrikant heeft het zwaarste model een debiet van 3200 liter/uur en verbruikt het 156 liter/regeneratie. Kortom, verhaal van tweede toestel lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Los daarvan heb ik nog een aantal vragen:

1) Als maximale debiet 1100/uur is, kom je aan 18,3 liter/minuut. Dat is ongeveer debiet van een grote douchekop. Dat betekent dat, los van het feit dat de totale capaciteit ruimschoots is, je op een piekmoment hard water zal gebruiken (bv bad vullen + douche). Is het dan beter om een zwaarder model te nemen, bv met debiet van 1500 liter/uur waardoor je op 25 liter/minuut komt en iets meer marge hebt? Kortom, wat is relevanter: je piekverbruik of je jaarverbruik om volume te bepalen?

2) Mensen die nog andere toestellen aanraden? Hoewel ik een begenadigd Google'er ben, vind ik het erg moeilijk om goed ervaringen/reviews te vinden van verschillende toestellen...
Zout kost bij Waterluxe euro12,50 voor 25kg uit mijn hoofd (inc bezorging)

En een "onderhoudscontract" is over het algemeen geldklopperij. Is totaal niet niet nodig.

De Duo10 van Waterluxe (hun instapmodel) heeft doorstroming van 2,1m3 per uur. = 35liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Laatst online: 29-04 23:57
Dan lijkt deze voor nog geen 400 euro toch een topkoop, of mis ik iets?

https://www.amazon.de/gp/...psc=1&smid=A3DLIWJWX0XP3F

Edit: beste prijs varieert, soms te bestellen via amazon aan 750, soms aan 383. Aansluitset en bypass kost nog een 150 euro. Kortom, erg interessant aan 383 (+150) lijkt me. Aan 750+150 weinig verschil met combi 10 van waterluxe.

In de vergelijking zit ik nog met volgende vraag: de MKC 32 heeft een hogere capaciteit dan de combi 10, bv. 3200L vs 2800L bij 10dh. Maar de doorstroom is veel beperkter: 1m³/uur vs 2.1m³/uur. De harsinhoud van de combi is groter (10 liter vs 8 liter), dus dat zou verschil kunnen bepalen. Maar is het niet logisch dat een hogere capaciteit ook resulteert in een hogere doorstroom?

Details MKC32: http://aquintos-wasserauf...renthaertungsanlage-.html

Details combi 10: http://www.waterluxe.nl/types-en-prijzen

[ Voor 91% gewijzigd door Frigolamptje op 10-10-2016 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Herkend iemand de controller op de nieuwe ontharders van Boshuis?
Afbeeldingslocatie: http://www.boshuis.nl/wp-content/uploads/2016/10/WO-iQualQ1-636x391.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbjcbs
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11-2016
Ik heb sinds kort een waterontharder. Een combi 10. Bevalt mij heel goed. Ik zit nog te overwegen om de hardheid op 1 in te stellen. Wat wel is dat zowel mijn dochter en vrouw na het douchen met onthard water stug haar hebben. Ze hebben beide lang haar. Ik zelf heb er geen last van omdat ik erg kort haar heb. Ik heb zelf ook hun haar gevoeld en het klopt het voelt hard en stug aan. Toch lees ik overal dat na het wassen met onthard water het haar zacht zou moeten zijn. Wat is hier aan de hand en zijn er meer die die ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

rbjcbs schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:58:
Ik heb sinds kort een waterontharder. Een combi 10. Bevalt mij heel goed. Ik zit nog te overwegen om de hardheid op 1 in te stellen. Wat wel is dat zowel mijn dochter en vrouw na het douchen met onthard water stug haar hebben. Ze hebben beide lang haar. Ik zelf heb er geen last van omdat ik erg kort haar heb. Ik heb zelf ook hun haar gevoeld en het klopt het voelt hard en stug aan. Toch lees ik overal dat na het wassen met onthard water het haar zacht zou moeten zijn. Wat is hier aan de hand en zijn er meer die die ervaring hebben?
Herken dat niet. Wij hebben ook de Duo 10, en zowel mijn vrouw als dochter hebben dat niet. Gebruiken ze nu ook (veel)minder shampoo dan voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbjcbs
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11-2016
Zij zeggen wel. Maar ik heb het idee van niet. Kan het zijn dat het haar zo goed wordt gewassen, dat het kurkdroog wordt en volledig vetvrij? Of is de zeep niet goed uitgespoeld. Ik weet zelf dat zeep van een zeepblok erg moeilijk met onthard water van de handen af te krijgen is. Zeep uit een zeeppompje is veel beter weg te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:35
Weet iemand toevallig hoe je bij een aquacell waterontharder de spoelbeurt handmatig kunt opstarten?

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jef61 schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:55:
Weet iemand toevallig hoe je bij een aquacell waterontharder de spoelbeurt handmatig kunt opstarten?
Staat dat niet bij 5.5?
https://www.aquacell-wate...nstallatiehandleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:35
Ja idd, dat lijkt erop, ga het vanavond eens proberen.
Ik heb deze alweer een jaar of 7 en heb er destijds geen handleiding bij gehad.

Ik heb het idee dat hij bij de laatste onderhoudsbeurt wat zuinig is afgesteld, hij gebruikt ook veel minder zout. Misschien dat ik hem af en toe handmatig kan laten spoelen.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

joenevd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:45:
[afbeelding]
Kunnen jullie mij helpen bij het zoeken van / verwijzen naar een zwarte onderzetter voor onder de harsunits? (de twee rechten op bovenstaande foto). Zelf heb ik deze (nog) niet kunnen vinden. De harsunit zit bij mij in dezelfde tank als de zout tabletten. Persoonlijk lijkt mij het voor de levensduur van de harsunit beter om deze te scheiden van de tank met de zout tabletten.

[ Voor 13% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 09-11-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 07-05 11:22

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

joenevd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:45:
[afbeelding]
Nee, ik kan ze ook niet vinden. Voorheen gebruikte ze volgens mij de SCA19 van Cappers. Is dit de nieuwe ino20? misschien?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 841829

Wij hebben sinds 5 dagen een waterontharder van Amysoft.
Wat als eerste opviel was dat het water naar hars rook en afschuwelijk smaakte. Na zo'n twee dagen was de harsgeur weg, maar het water smaakt nog steeds wrang-bitter.
Echt ondrinkbaar, we geven nu ruim €2-3 per dag uit aan fleswater, dus daar gaat je besparing op schoonmaakmiddelen :)
Maar meer ben ik gewoon bang van dit vieze water!
Is de afstelling soms verkeerd?
Tips iemand??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Anoniem: 841829 schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:55:
Wij hebben sinds 5 dagen een waterontharder van Amysoft.
Wat als eerste opviel was dat het water naar hars rook en afschuwelijk smaakte. Na zo'n twee dagen was de harsgeur weg, maar het water smaakt nog steeds wrang-bitter.
Echt ondrinkbaar, we geven nu ruim €2-3 per dag uit aan fleswater, dus daar gaat je besparing op schoonmaakmiddelen :)
Maar meer ben ik gewoon bang van dit vieze water!
Is de afstelling soms verkeerd?
Tips iemand??
Tip nee, advies wel. Neem contact op met je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bij ons is nu ook een waterontharder geinstalleerd door waterluxe.
In de ketelruimte, dus voorzien van afvoer en stroom omdat de meterkast geen afvoer heeft.
Nu is er enkel in de bovenste etage kalkvrij water, maar dat is juist de belangrijkste plek (badkamer), dus niet echt een probleem.

En de ketelruimte heeft ook nog veel meer ruimte dan de meterkast, dus gelijk de grootste zoutreservoir gekregen waardoor er maar 1x per jaar nagevuld hoeft te worden.

Het water smaakt idd als gedestilleerd water (wat je als bottled water krijgt in azie). Doods.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

kmf schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:50:
Bij ons is nu ook een waterontharder geinstalleerd door waterluxe.
In de ketelruimte, dus voorzien van afvoer en stroom omdat de meterkast geen afvoer heeft.
Nu is er enkel in de bovenste etage kalkvrij water, maar dat is juist de belangrijkste plek (badkamer), dus niet echt een probleem.

En de ketelruimte heeft ook nog veel meer ruimte dan de meterkast, dus gelijk de grootste zoutreservoir gekregen waardoor er maar 1x per jaar nagevuld hoeft te worden.

Het water smaakt idd als gedestilleerd water (wat je als bottled water krijgt in azie). Doods.
Had hij niet meteen na de watermeter naar de ketelruimte heen en terug kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ja, als er geboord wordt en leidingen bovengronds door de ketelruimte gaat.

Dus liever zo.

Wat wel heel jammer is. Het schermpje op de harscontainer is verlicht en je kan dat niet uitschakelen. Zonde van de stroom.

[ Voor 40% gewijzigd door kmf op 22-11-2016 15:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Anoniem: 843427

Wij hebben circa een jaar geleden een bestaande woning gekocht (ca 25 jr oud). In verband met het plaatsen van een nieuwe badkamer en een hardheid van 12 dH in ons gebied de keuze voor de aanschaf gemaakt. Na de installatie waren wij ook in de veronderstelling dat de badkamer niet meer uitgedroogd hoefde te worden echter constateerde we toch vlekvorming.

Aangezien wij niet bekend waren met een waterontharder dacht ik dat de ontharder niet goed ingesteld was (te licht). Ik doel dat hij ingeregeld was op bijvoorbeeld een dH van 8 en wij hebben een dH van 12.

Gezien bovenstaande contact gezocht met de fabrikant van het apparaat en wat foto’s heen en weer gemaild. De fabrikant is overigens bij ons niet de leverancier maar dat is de installateur van de badkamer. De fabrikant zag op de foto’s dat het geen kalk was. Naar lange mailwisselingen en het filosoferen over de mogelijke oorzaken zou de fabrikant een tester op sturen (druppeltjes) zodat ik zelf kon testen en kon zien dat het geen kalk zou zijn.

Gedurende deze periode makkelijk geweest met het uitdrogen van de badkamer resultaat net als bij jou vlekken op de kranen maar ook op de tegels en in de wasbakken die bijna niet meer te verwijderen zijn. Op de kranen nog wel gelukt voor 100 procent maar op de tegels en wasbakken krijg ik het al niet eens meer voor 100% weg. Lekker dacht ik net een nieuwe badkamer.

Na binnenkomst per post van de tester een test uitgevoerd en inderdaad GEEN kalk namelijk 0dH.
Maar wat is het dan wel? Deze vraag gesteld aan de fabrikant en deze gaf mij de volgende tips met daarbij gelijk de vermelding dat het dus niet aan hun ligt want er is geen klak meer.

• Kraan goed naspoelen ivm zeepresten
• Het ligt aan de doucheslang (vrijkomen van siliconenachtige producten uit doucheslang)
• Zijn onze leidingen wel geaard (wij hebben deels koper en deels kunststof)

Beide bovengenoemde punten gecontroleerd dan wel opgelost maar geen verbetering. Ik ben toen gaan speuren op het internet en kwam al gauw tegen dat er partijen zijn die zeggen dat onthard water zuur dan wel corrosief is / kan zijn. Hierop dacht ik zou dit bij ons het probleem kunnen zijn. Ik dacht stel dat het ontharde water corrosief is en invreet op de kranen etc. Om de proef op de som te stellen heb ik het thermostaat gedeelte uit mijn badkamerkraan gehaald. Deze is van messing/koper en tot mij verbazing is het koperkleurige gedeelte geheel verkleurd en zwart geworden. Kortom mijn vermoeden werd bevestigd en ik dacht ik heb corrosief water.

Wederom contact gezocht met fabrikant verhaal uitgelegd. Inmiddels ook mijn installateur en zijn leverancier er bij gehaald. Na overleg afgesproken de fabrikant komt de pH waarde meten en controleren of de zuurgraad van het water in orde is. Zo gezegd zo gedaan en diverse testen wijzen uit dat de pH in orde is namelijk 7.

Conclusie van de fabrikant, apparaat is in orde. Mogelijk oorzaak is een reactie van het water op de kunststof leidingen. Hierop heb ik een reactie gegeven dat ik het kunststof wel vervang voor koper, maar hij kon dus niet uitsluiten dat ik er dan vanaf was.

Kortom ik ben nu 4 maanden bezig om de oorzaak te achterhalen maar ik ben er tot op heden nog niet achter wat het wel is. Wel weet ik dat er de balans van het water verstoord wordt door het proces van de ontharder. Onder bepaalde omstandigheden, kwaliteit aanvoer water door waterleidingbedrijf, leiding werk of weet ik wat heb je water wat chemische niet meer in orde is.

Door alle onderdelen van de badkamers goed uit te drogen voorkom je de aanslag maar ik heb juist een apparaat gekocht zodat ik dit juist niet meer hoeft te doen. Zit me zelfs af te vragen of ik met kalkhoudend water niet beter af ben. Met het juiste schoonmaakmiddel is kalk zo verwijderd.

Wat mij overigens wel zorgen maakt is het feit dat mijn messing/koperen kraandeel helemaal zwart uitgeslagen is (chemische aantasting). En dit zelfde water gebruik ik elke dag met mijn gezin voor allerlei consumpties.

Resume:

Na het plaatsen van de ontharder volgende constateringen:

• Niet dan wel zeer moeilijk te verwijderen vlekvorming op kranen, tegels en wasbakken.
• Geconstateerd middels druppeltest hardheid 0 dH dus geen kalk
• pH waarde= 7 zowel voor de ontharder als na de ontharder gemeten op diverse punten, OK
• Leidingen zijn goed geaard
• Doucheslang is het ook niet
• Messing/koperen kraandeel slaat zwart uit (chemische reactie).

Ik zit nu in dubio om een andere leverancier van een ander merk ontharder te contacten en het verhaal uit te leggen. Uiteindelijk de vraag te stellen of het met hun product niet zo is. Als ze dit beamen te vragen om een proefplaatsing of iets dergelijks.

Ik heb het vermoeden dat wanneer je een ander merk ontharder plaatst die werkt op dezelfde manier als mijn huidige het niets uithaalt.

Verder zou ik het op dit moment ook weten. Helaas ben ik geen chemicus.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
Zou het komen dat -helemaal- geen kalk inderdaad aggressief water kan maken? Kun je hem instellen op dH 3 ofzo? Dan na maandje eens kijken of het verbetering geeft.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• The Legend

The Legend

*Plop*

Je hebt feitelijk dezelfde vragen als ik, je bent al wel wat verder met uitzoeken in de zin van het contact met de installateur / leverancier. Dat heb ik niet gedaan. Via een bekende heb ik ons ontharde water wel laten onderzoeken in een lab. De resultaten daarvan stelden mij in die zin gerust dat de waarden overeenkomen met wat het zou mogen zijn volgens de richtlijnen (Drinkwaterbesluit). De pH is bij ons 7,7.

Wij hebben de waterontharder nu 13 maanden in gebruik in ons nieuw gebouwde huis, dus alles was bij ons nieuw. De vlekken zoals op onze kraan is mij niet opgevallen op onze tegels. Bij ons zit het echt alleen op de douchekraan en de onderkant van de douchekop, omdat daar echt druppels op blijven staan (of hangen). Ik heb nog geen kranen opengehad dus hoe het met de binnenkant staat weet ik niet.

Ik heb de stelschroef op onze ontharder zo ingesteld dat er een dH in het water van 1 achterblijft, maar ik heb niet de indruk dat er nu wat is veranderd in de aanslag oid.

Je zou eigenlijk een monster moeten onderzoeken van de aanslag om er achter te komen wat het nu precies is.

Kortom, ik heb helaas geen antwoord op je vragen, anders dan de eigenschappen van het ontharde water. Misschien kun je daar wat mee, iig kun je checken of het water wel veilig is om te gebruiken (en dat lijkt het dus wel).

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 24-11-2016 10:58 ]

Kalk schijnt wel een bindmiddel te zijn. De stoffen die nu wellicht de vlekvorming veroorzaken binden zich normaliter aan de kalk heb ik me laten vertellen. Bij het schoonmaken van bv de kraan neem je de kalk aanslag met daarbij de andere gebonden andere stoffen op in je doek of spons. Ik overigens de ontharder wel op 1dH gehad. Resultaat was dat ik nog steeds vlekken had maar of deze makkelijk verwijderbaar waren heb ik niet getest. Misschien idd een goed idee om toch weer wat kalk toe te laten. Als ik de vlekken dan makkelijk kan verwijderen heb ik nog wat. Blijft jammer dat je ondanks een ontharder alles goed moet uitdrogen. Ik ken mensen met een ontharder die spoelen alles goed na ivm zeepresten en hebben vervolgens geen vlekvorming. Iemand moet hier toch een verklaring voor hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Anoniem: 843427 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:19:
Kalk schijnt wel een bindmiddel te zijn. De stoffen die nu wellicht de vlekvorming veroorzaken binden zich normaliter aan de kalk heb ik me laten vertellen.
Heb je post gelezen. Interessant verhaald. Ben zelf ook wel thuis in de wereld van de waterontharder sinds kort. (Familie heeft bedrijf in waterbehandeling)

Het is wel een moderne (nieuwe) waterontharder die werkt op basis van ionen uitwisseling? Harsfles + zoutbak etc.

Je moet je realiseren dat een waterontharder alleen het kalk uit het water haalt, niet alle mineralen etc. Het voorkomt natuurlijk wel 100% ketelsteen ofwel kalkaanslag. Het verschilt totaal per plaats welke andere mineralen er in het water voorkomen. Was laatst in Lelystad en schrok van de hoeveelheid ijzer in het water bijvoorbeeld...

Om deze mineralen uit het water te halen heb je een omgekeerd osmose systeem nodig met koolstof filters en membranen. Dit werkt leuk. Wat ik je wil adviseren is een TDS meting te doen. Hiermee kan je zien hoeveel mineralen er in het water voorkomen. Dit kan je wellicht een stap verder helpen! Bij vragen kan je me evt. pm, geen probleem.

Wat soms ook voorkomt is dat mensen er vanuit gaan dat een waterontharder ook automatisch bacteriën en zeepresten in de badkamer kan voorkomen ;) Maar dit zijn meestal huismoeders en geen Tweakers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankjewel voor je reactie. Ik heb voor aankomende week een monstername gepland met vrij standaard stoffen. Misschien hierna een tds meting inderdaad een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Afgelopen voorjaar bij Luft Wasser Technik een AF50 Fleck 5600 SXT aangeschaft en geinstalleerd. Van te voren water hardheid gemeten, dit komt uit op 6. Nu na enige maanden testen, tunen en vogelen met het mixventiel en water hardheid blijft het resultaat hetzelfde. Na installatie voelt het water "glibberig" en is de waterhardheid niet te meten (direct 0, instellingen en mix maakt niets uit)

Na wat heen en weer mailen met de heren van Luft Wasser Technik is het nu een tijd stil uit DLD en kan ik wel wat hulp gebruiken.

Even onze situatie : 2 persoons huishuiden, ca 100m3 water verbruik per jaar. De instellingen van de Fleck 5600 SXT staan standaard zoals ze van Luft Wasser Technik komen, geen idee of die goed zijn, dus bijgaand :

DF : LTR (dus overal liters gebruiken)
VT : dF1B
CT : Fd (dus Volumetrisch uitgesteld)
NT : 1 (dus 1 tank)
C : 90.0
H : 1 (water hardheid dus 1)
RS : SF Veiligheidsfactor
SF : 15 Veiligheidsfactor 15%
DO : 7 Regeneratie om de 7 dagen
RT : 02:00 Om 2 uur s'nachts dus regeneren
BW : 10 Minuten Terug spoeling
BD : 60 Minuten Aanzuigen pekel en trage spoeling
RR : 12 MInuten snelle regenereing
BF : 10 Hervulling pekelbak 12 minuten
FM : t0.7 3/4"Turbine

Ook gaat het zout zeker niet langzaam, meestal om de 4 maanden bijvullen met 20 liter

Ik heb het gevoel dat het toestel dus veel te vaak en teveel zout gebruikt.

Kan iemand hier iets zinnigs over adviseren ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Cor-Jan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:15:

SXT staan standaard zoals ze van Luft Wasser Technik komen, geen idee of die goed zijn, dus bijgaand :

Ook gaat het zout zeker niet langzaam, meestal om de 4 maanden bijvullen met 20 liter

Weet je zeker dat je het mix ventiel gebruikt? :9

Maar meeste instellingen lijken goed, behalve deze twee:

H : 1 (water hardheid dus 1) Moet naar je vooraf gemeten hardheid, 6 dus!
BW : 10 Minuten Terug spoeling Niets ernstig maar een beetje lang, zal deze op 7 zetten. Is voldoende en bespaard je water.

Het feit dat het zout zeker niet langzaam gaat heeft met je systeem te maken. Fleck klep machines zijn niet zuinig met zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook zo'n soort machine. (vermoed ik toch)
Oentair Water france s.a.s type 5600...

ook nog met zo'n mechanische timer...
Heb wel eens gehad dat gans de kelder onderwater stond :( (2cm hoog)
Geen idee wat er was...

Toestel is van 2004, huis overgenomen en nooit informatie van gekregen.
op internet kan je ook niet veel vinden...
Moeilijk te troubleshoten zo'n dingen, waar en hoe begin je daar aan...

tips zijn altijd welkom ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
SoulEnroLL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:26:
[...]

Weet je zeker dat je het mix ventiel gebruikt? :9
Volgens het plaatje wel, ook andere Fleck handleidingen geven dit aan, Ik ga nogmaals checken
H : 1 (water hardheid dus 1) Moet naar je vooraf gemeten hardheid, 6 dus!
Ik had deze op 1 gezet zodat we op 5 zouden uitkomen (6 min 1 dus). Dit zou je dus nu moeten kunnen meten met zo'n druppelsetje. Iedere keer als ik test, dan is het omslagpunt er al na 1 druppel = waterhardheid 0dH.
BW : 10 Minuten Terug spoeling Niets ernstig maar een beetje lang, zal deze op 7 zetten. Is voldoende en bespaard je water.
top, ga ik even aanpassen
Het feit dat het zout zeker niet langzaam gaat heeft met je systeem te maken. Fleck klep machines zijn niet zuinig met zout.
Ik had al zo'n vermoede, zelfs met testen (dus waterhardheid van 6 naar 1 instellen) ging het rapido met het zout de afgelopen maanden.

Zal de instelling even aanpassen en dan binnenkort weer meten. Hoe kan ik het zout gebruik beperken ? Dat er regelmatig zout in moet is geen probleem, maar alles wordt extra glibberig onder de douche. Best spannend soms, maar ook al bijna één keer onderuit gegaan, toen was ik er echt helemaal klaar mee.

Hou je op de hoogte.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Cor-Jan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:05:

Ik had deze op 1 gezet zodat we op 5 zouden uitkomen (6 min 1 dus). Dit zou je dus nu moeten kunnen meten met zo'n druppelsetje. Iedere keer als ik test, dan is het omslagpunt er al na 1 druppel = waterhardheid 0dH.
Je kunt de gewenste hardheid van het water niet instellen op een waterontharder! Dit kan alleen met het mengventiel. Je mengt dan hard water bij. Je moet ALTIJD de werkelijke hardheid van het inkomende water instellen.

Daarmee bepaald de ontharder de capaciteit die beschikbaar is voordat deze moet gaan regenereren. Stel je deze te laag in, dan zal de ontharder te laat gaan regenereren...

Het water is ook niet glibberig.Het heeft alleen te maken met het feit dat je dus minder kalk op je douchetegels hebt. Kalk heeft een goede "anti slip" werking. :9 Bijkomend is dat je met dezelfde hoeveelheid zeep wel 2x meer schuim krijgt van zacht water.

Dus ga gewoon de helft minder zeep gebruiken en zet je H op 6. De enige manier om minder zout te gaan gebruiken is een andere waterontharder aanschaffen (OF minder water verbruiken O-) )

De waterontharders waar ik mee werk zijn processor gestuurd (slimme klep en historie waterverbruik). Bij 10dH ,30kg zout verbruik per 100m3 water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:26
Cor-Jan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:15:
Afgelopen voorjaar bij Luft Wasser Technik een AF50 Fleck 5600 SXT aangeschaft en geinstalleerd. Van te voren water hardheid gemeten, dit komt uit op 6. Nu na enige maanden testen, tunen en vogelen met het mixventiel en water hardheid blijft het resultaat hetzelfde. Na installatie voelt het water "glibberig" en is de waterhardheid niet te meten (direct 0, instellingen en mix maakt niets uit)

Na wat heen en weer mailen met de heren van Luft Wasser Technik is het nu een tijd stil uit DLD en kan ik wel wat hulp gebruiken.

Even onze situatie : 2 persoons huishuiden, ca 100m3 water verbruik per jaar. De instellingen van de Fleck 5600 SXT staan standaard zoals ze van Luft Wasser Technik komen, geen idee of die goed zijn, dus bijgaand :

DF : LTR (dus overal liters gebruiken)
VT : dF1B
CT : Fd (dus Volumetrisch uitgesteld)
NT : 1 (dus 1 tank)
C : 90.0
H : 1 (water hardheid dus 1)
RS : SF Veiligheidsfactor
SF : 15 Veiligheidsfactor 15%
DO : 7 Regeneratie om de 7 dagen
RT : 02:00 Om 2 uur s'nachts dus regeneren
BW : 10 Minuten Terug spoeling
BD : 60 Minuten Aanzuigen pekel en trage spoeling
RR : 12 MInuten snelle regenereing
BF : 10 Hervulling pekelbak 12 minuten
FM : t0.7 3/4"Turbine

Misschien was het verstandig geweest eerst mijn reactie te lezen op dit forum over Luft Wasser Technik.
Hoewel je boft dat je pas na vier maand zout moet bijvullen.
Mijn waterontharder komt ook bij Luft Wasser Technik vandaan, moet ik elke maand bijvullen.
Ook ik ervaar een -zeer- slechte communicatie met Luft Wasser Technik.
Heb uiteindelijk op hun verzoek de flex pomp gedemonteerd en opgestuurd, hier werd vervolgens -zeer- slecht over gecommuniceerd, ''konden niks vinden''
Ze zeggen de interne aansturingsmodel te hebben vervangen, dit op mijn verzoek.
Heb daar mijn twijfels over, maar niet gecontroleerd, apparaat is afgekoppeld, vertrouwen is weg, denk eraan een andere te kopen.
Bestel daar niks meer, soms is goedkoop duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Anoniem: 843427 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:47:
Dankjewel voor je reactie. Ik heb voor aankomende week een monstername gepland met vrij standaard stoffen. Misschien hierna een tds meting inderdaad een optie.
Ben nieuwsgierig; heb je al resultaten van de monstername?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Mijn waterontharder komt ook bij Luft Wasser Technik vandaan, moet ik elke maand bijvullen.
Ook ik ervaar een -zeer- slechte communicatie met Luft Wasser Technik.
Heb uiteindelijk op hun verzoek de flex pomp gedemonteerd en opgestuurd, hier werd vervolgens -zeer- slecht over gecommuniceerd, ''konden niks vinden''
Ze zeggen de interne aansturingsmodel te hebben vervangen, dit op mijn verzoek.
Heb daar mijn twijfels over, maar niet gecontroleerd, apparaat is afgekoppeld, vertrouwen is weg, denk eraan een andere te kopen.
Bestel daar niks meer, soms is goedkoop duurkoop
Elke maand? :D wow :-(

En inderdaad kijkend naar de prijzen is inderdaad gevalletje goedkoop is duurkoop, helaas. Voor een moderne degelijke waterontharder zit je snel rond de 1200 euro.

Let wel op dat je niet alsnog zo'n ding met zoutblokken en kleine 15mm koppelingen (op waterdruk, dus drukverlies op je leiding :o ) koopt. Noem geen merken verder lol...

Een goede waterontharder is voor mij processor gestuurd (en daarom zuiniger, proportionele regeneratie) met een grote zoutbak min ~50kg. Zodat je minimaal een JAAR geen zout hoeft bij te vullen . _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 864245

Via*spam* heb ik een goede waterontharder gekocht. Ze hielpen me naar wens en wouden me graag helpen. Ik kan deze site aanraden aan andere mensen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 02-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
SoulEnroLL schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:54:
[...]

Elke maand? :D wow :-(

En inderdaad kijkend naar de prijzen is inderdaad gevalletje goedkoop is duurkoop, helaas. Voor een moderne degelijke waterontharder zit je snel rond de 1200 euro.

Let wel op dat je niet alsnog zo'n ding met zoutblokken en kleine 15mm koppelingen (op waterdruk, dus drukverlies op je leiding :o ) koopt. Noem geen merken verder lol...

Een goede waterontharder is voor mij processor gestuurd (en daarom zuiniger, proportionele regeneratie) met een grote zoutbak min ~50kg. Zodat je minimaal een JAAR geen zout hoeft bij te vullen . _/-\o_
Mis een onderbouwing in je verhaal, waarom zijn zoutblokken niet goed?
Daarnaast heeft mijn ontharder een groot reservoir, geen 15mm koppelingen en is processor gestuurd.
Dat alles staat los, helaas, van het feit dat het apparaat te veel zout gebruikt.
Wel heeft het bijlezen mij gemotiveerd de ontharder weer aan te sluiten, ben benieuwd of de ''nieuwe '' processor het verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Iemand die mij antwoord kan geven op nog wat vragen?
Klopt de uitleg dat de zoutblokken nooit boven het water mogen staan?
En een dikke laag zoutdrap op de bodem is dat gebruikelijk?

@ ik had de uitleg in het Duits verkeerd gelezen, er word gemeld, dat er juist geen water boven de zoutblokken mag staan.
Wat bij mij steeds wel het geval is.
Zou dat kwaad kunnen?

[ Voor 35% gewijzigd door Repro op 06-01-2017 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
In mijn zoutvoorraadbak, waar 65 kg ingaat, zie ik geen water staan. Een laag zoutdrap lijkt me nodig voor de regeneratie. Ik heb een ontkalker van waterluxe.nl. Die werkt tot nu toe probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrvk82
  • Laatst online: 04-11-2023
20 januari wordt bij ons een waterontharder van Amysoft geplaatst (C-200). Can't wait!

15 jaar garantie als je een onderhoudscontract afsluit (70euro per twee jaar).

Verbruik wordt geschat op 25 kg zout per jaar bij een verbruik van 100 m3.

#foamPartyIncoming

Edit: "zout" toegevoegd achter "25 kg"

[ Voor 8% gewijzigd door wrvk82 op 09-01-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb nu twee dagen een waterontharder geinstalleerd, een meeting resulteert in een hardheid van 0 echter krijg ik nog wel witte aanslag op de kranen, kan het zijn dat er dan nog gewoon kalk in de leidingen zit wat er nog uitkomt?

[ Voor 61% gewijzigd door Avvd op 16-01-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 16:49
Wij zijn van plan om in ons nieuwe huis ook een waterontharder te gaan plaatsen. Nu zijn ons twee aanbiedingen gedaan:

- De Aquacombi Aquacell (€ 2099,-) die als enige een WRAS certificaat heeft in NL (zoals zij het omschrijven)
- De Halutec SensorSoft (€ 1549,-) die ook een WRAS cerfificaat heeft in NL ;)

Verschil tussen deze twee is best wel op te noemen, maar wij hebben verder nog geen ervaringen met dit soort apparaten. Onze voorkeur lijkt nu uit te gaan naar de SensorSoft, omdat deze zichzelf aanpast aan de wisselende waterhardheid en daardoor uiteindelijk veel minder zout verbruikt. De Aquacell verbruikt echter geen stroom, dus dat is ook weer een voordeel t.o.v. (de slechts 12V van) de SensorSoft.
Nu hebben we de mogelijkheid om in de SensorSoft ook nog een koolstoffilter te laten plaatsen, dit zou nog beter zijn?

Als laatste wordt er wel gesproken over de aanvoerhoeveelheid; Qn 1,5 of Qn 2,5. Dit zou nog uitmaken in de waterdruk voor- en na de ontharder? Wij hebben nu Qn 1,5 in het huidige huis; de nieuwe woning weten we nog niet.

Ik heb het hele topic doorgelezen en zie toch wel erg veel tevreden mensen, maar ook mensen met problemen met (met name) chromen kranen. Ik zie ook dat er iemand anders vroeg naar SensorSoft maar dat niemand hier deze nog heeft of ervaringen mee heeft. Misschien inmiddels wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Blueone schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:09:
Ik heb nu twee dagen een waterontharder geinstalleerd, een meeting resulteert in een hardheid van 0 echter krijg ik nog wel witte aanslag op de kranen, kan het zijn dat er dan nog gewoon kalk in de leidingen zit wat er nog uitkomt?
Kalk blijft inderdaad ook in de leidingen zitten, maar vooral ook in je kranen en/of douchekop. Het vervangen van een douchekop kan al veel schelen.
Soeski schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:16:
Wij zijn van plan om in ons nieuwe huis ook een waterontharder te gaan plaatsen. Nu zijn ons twee aanbiedingen gedaan:

...

Als laatste wordt er wel gesproken over de aanvoerhoeveelheid; Qn 1,5 of Qn 2,5. Dit zou nog uitmaken in de waterdruk voor- en na de ontharder? Wij hebben nu Qn 1,5 in het huidige huis; de nieuwe woning weten we nog niet.

Ik heb het hele topic doorgelezen en zie toch wel erg veel tevreden mensen, maar ook mensen met problemen met (met name) chromen kranen. Ik zie ook dat er iemand anders vroeg naar SensorSoft maar dat niemand hier deze nog heeft of ervaringen mee heeft. Misschien inmiddels wel?
Die AquaCell heeft volgens mij ook ontharders met een dubbele harsfles. Wat het voordeel heeft dat tijdens een regeneratie je nog steeds onthard water hebt. Aan de andere kant duurt zo'n regeneratie toch niet lang en plan je die toch op een moment dat je geen water gebruikt, dus daar heb je toch geen last van.

De druk is vooral belangrijk als je veel kranen tegelijkertijd gebruikt of als je een oud huis hebt met slechte leidingen.

Verder ben ik ook zo'n gevalletje waarbij het chromewerk wat 'vlekjes' heeft en waarbij mijn voegen toch nog geel worden na verloop van tijd. Dit wordt namelijk niet alleen door kalk veroorzaakt, maar ook door zeep en/of andere stoffen. Het grote verschil van de voegen, is dat het voorheen binnen een week roze gekleurd was en nu duurt het 2 maanden voordat het duidelijker geel wordt.
Daarnaast heb ik nu mijn hardheid op 3dh gezet, waardoor het nog steeds zacht water is, maar niet zo agressief als volledig onthard water. Sinds deze wijziging heb ik in ieder geval geen vlekjes meer erbij gekregen.

Verder zou je ook kunnen kijken naar de garantie regeling van de leverancier. De AquaCell heeft 10 jaar garantie, mits je jaarlijks of twee jaarlijks onderhoud laat uitvoeren. Ik zit bijvoorbeeld bij Boshuis waarbij ik 20 jaar garantie heb zonder onderhoudsverplichtingen.
Als je handig bent, kan je ook kiezen voor Waterluxe. Dan heb je 2 jaar garantie, maar de prijs voor hun waterontharder is veel lager.

[ Voor 20% gewijzigd door joenevd op 17-01-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De aquacell heeft ook een zoutvorm blok die je enkel bij hun kan bestellen. De meeste ontharders hebben een zoutvat. Dat zout kan je op iedere hoek van de straat verkrijgen en zit je niet vast aan je fabrikant.
Regenereren kan inderdaad snachts, tenzij je een fabriek runt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Deze kunnen er ook in ;-)

https://www.broxoblock.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik gebruik altijd zout van de Sligro.

In handzame 10KG verpakkingen (die krijg je tenminste normaal de auto in en uit) voor een knaak en een bos wortels (ik weet ff niet meer hoe duur, maar echt goedkoop).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Blueone schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:09:
0 lijkt me niet goed voor huisgebruik, vreet je koperen leidingen op en als mens moet je ook kalk hebben. Vergeet niet dat een ontharder niet alleen kalk filtert, maar ook andere stoffen die de waterleiding maatschappijen toevoegen ter verbetering van de waterkwaliteit.

Heb je 11 duitse hardheid of hoger kan je het met een ontharder wat verlagen maar 0 niet doen als je het ook drinkt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:39:
[...]

0 lijkt me niet goed voor huisgebruik, vreet je koperen leidingen op en als mens moet je ook kalk hebben. Vergeet niet dat een ontharder niet alleen kalk filtert, maar ook andere stoffen die de waterleiding maatschappijen toevoegen ter verbetering van de waterkwaliteit.

Heb je 11 duitse hardheid of hoger kan je het met een ontharder wat verlagen maar 0 niet doen als je het ook drinkt.
Ik ga hem nog afregelen op 2 of 3 (ook al zijn de meningen er over verdeeld). maar heb hem dus pas net geinstalleerd. Herkennen meer mensen dat er op het begin toch witte vlekken op de kranen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
[...]

Sorry, maar er klopt niets van wat je zegt:
Gedemineraliseerd is slecht voor je leidingen en als drinkwater. Onthard water is echt heel iets anders.
Een ontharder haalt kalk uit het water dmv ionenuitwisseling. Het haalt geen 'stoffen die de waterleiding maatschappijen toevoegen ter verbetering van de waterkwaliteit' uit je drinkwater.

Je lichaam kan ook niet of zeer minimaal kalk uit drinkwater opnemen.

Onthard water (zacht water) kun je prima en veilig drinken. De techniek van waterontharding is ongeveer 100 jaar oud; niet iets van de laatste tijd. Het is dus een zeer beproefde techniek en veilig.

Zie hoofdstuk wateronthardering op https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid

[ Voor 7% gewijzigd door Hulliee op 17-01-2017 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
[...]

0 DH is prima voor thuis. je leidingen worden echt niet aangetast. De pH van het water blijft gelijk, de Ca+ en Mg+ ionen worden vervangen door Na[+ ionen. Verder gebeurd er niet zoveel in een ontharder.
De hoeveelheid kalk in leidingwater is te verwaarlozen.Als je bang bent dat je kalk te kort komt, neem dan een supplement (of de maagtabletten van het Kruidvat). Als je een natrium-arm dieet nodig hebt, dan niet teveel kraanwater drinken, of één tappunt maken die niet via de ontharder loopt.

Ik heb geen aanslag op m'n kranen, geen kalkafzetting meer in de douche, geen kalk meer in de koffiezetter (die wel eens open gemaakt? Brrrr. Een e-boiler, wasmachine, DWTW en waterkoker die langer meegaat....

En als je handen (of je vloer) glibberig worden, dan moet je minder zeep gebruiken....

Oja, het was hier eerst bijna 11 DH (leek wat op nat krijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Blueone schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:58:
[...]

Ik ga hem nog afregelen op 2 of 3 (ook al zijn de meningen er over verdeeld). maar heb hem dus pas net geinstalleerd. Herkennen meer mensen dat er op het begin toch witte vlekken op de kranen komen?
Inmiddels heb ik zo'n 1300liter water verbruikt, over nog eens 1300liter zou de ontharder weer moeten gaan regenereren. de vlekken zijn echter nog aanzienlijk. Ik heb mij hier nog wat verder op ingelezen en zie dat dit ook ooit zout resten kunnen zijn. Toen ik de ontharder heb geïnstalleerd heb ik hem direct een keer laten regeneren om te checken of alles werkt, kan dit de oorzaak zijn van de witte vlekken dat er nu teveel zout in de harstank zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:27

mb1

De ontharder dien je te regenereren met pekelwater.....
Als jij direct na installatie hebt geregenereerd kun je nog nooit verzadigd pekelwater hebben gehad dit duurt uren voordat het water is verzadigd met zout.
Dus waarschijnlijk zul je nu een keer een handmatige regeneratie moeten starten.
Heb je de uitgaande hardheid ook gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-03 22:38
Soeski schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:16:

- De Aquacombi Aquacell (€ 2099,-) die als enige een WRAS certificaat heeft in NL (zoals zij het omschrijven)
- De Halutec SensorSoft (€ 1549,-) die ook een WRAS cerfificaat heeft in NL ;)

Verschil tussen deze twee is best wel op te noemen, maar wij hebben verder nog geen ervaringen met dit soort apparaten. Onze voorkeur lijkt nu uit te gaan naar de SensorSoft, omdat deze zichzelf aanpast aan de wisselende waterhardheid en daardoor uiteindelijk veel minder zout verbruikt. De Aquacell verbruikt echter geen stroom, dus dat is ook weer een voordeel t.o.v. (de slechts 12V van) de SensorSoft.
Nu hebben we de mogelijkheid om in de SensorSoft ook nog een koolstoffilter te laten plaatsen, dit zou nog beter zijn?

Die SensorSoft spreekt mij ook aan vanwege de hardheidsensor. Inmiddels een keuze gemaakt? Verder vind ik de doorstroomhoeveelheid ook erg belangrijk, we hebben o.a. een stortdouche in ons nieuwe huis en als ik ergens een hekel aan heb is een pisstraaltje onder de douche :X

Overigens denk ik dat ik eerder voor een variant moet gaan met een apart zoutvat aangezien de meterkast niet zo groot is, dus misschien wordt het toch de Waterluxe Duo10...

[ Voor 4% gewijzigd door RemCOW op 18-01-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
mb1 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:38:
De ontharder dien je te regenereren met pekelwater.....
Als jij direct na installatie hebt geregenereerd kun je nog nooit verzadigd pekelwater hebben gehad dit duurt uren voordat het water is verzadigd met zout.
Dus waarschijnlijk zul je nu een keer een handmatige regeneratie moeten starten.
Heb je de uitgaande hardheid ook gemeten?
Ik heb de hardheid nogmaals gemeten, volgens mij staat die toch op 0:

Bij 1 druppel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z7ZCMhJlpVkKUzb0ly5iozOS/thumb.jpg

Bij 3 druppels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ky1rM6C4K2K6cJwbVxxuFOzo/thumb.jpg

De vloeistof zelf is groen, ik weet even niet meer wat de "tussen kleur" is maar volgens mij zou dit 0DH moeten zijn. Ik heb hem nu opnieuw laten regenereren zodat er met zeker genoeg zout wordt geregenereerd, eens kijken wat dat brengt :)

Edit:
En het water droogt nog gewoon wit op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 16:49
RemCOW schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:16:
[...]

Die SensorSoft spreekt mij ook aan vanwege de hardheidsensor. Inmiddels een keuze gemaakt? Verder vind ik de doorstroomhoeveelheid ook erg belangrijk, we hebben o.a. een stortdouche in ons nieuwe huis en als ik ergens een hekel aan heb is een pisstraaltje onder de douche :X

Overigens denk ik dat ik eerder voor een variant moet gaan met een apart zoutvat aangezien de meterkast niet zo groot is, dus misschien wordt het toch de Waterluxe Duo10...
Nog geen keuze gemaakt nee. De AquaCell ziet er echt prima uit en zal ook goed werken, afgezien van het feit dat deze speciale tabletten slikt en geen zak. Overigens wordt dat ook weer sterk afgeraden (b.v. goedekope zakken zout van een supermarkt) omdat het daadwerkelijke percentage zout niet hoog genoeg is. Dat moet minimaal 98% zijn, en goedkope zoutzakken hebben een lager percentage. Wat de overige procenten zijn weet ik overigens dan niet, maar blijkbaar is het proces om het zout te maken minder geraffineerd waardoor het percentage daalt en dus de prijs ook. Leuk om je paadje mee te strooien maar niet voor je ontharder dus!
Wij krijgen de sleutel in mei en zitten ons af te vragen of we moeten wachten met de aanschaf of alvast nu laten inbouwen in het huidige huis en dan meenemen.
Echter, niemand schijnt zo'n Halutec Sensorsoft te hebben (die ik ken, maar kan ook geen reviews vinden) dus het is een gok. Die we misschien wel gaan nemen.
Pagina: 1 ... 5 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.