Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 4 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Anoniem: 479654 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Waterontharders zijn imho onzinnige apparaten, dus hopelijk kan ik jou overtuigen dat ik geen commerciële belangen heb om een bepaald merk/industrie onderuit te halen.
Ik vind ze niet onzinnig, geen kalkstrepen op de douchedeuren, geen kalkkringen op het aanrecht. De wc pot blijft nu lekker schoon. Ramen lappen is een koud kunstje, lekker natmaken en laten drogen. Alleen nog even nazemen.
Veel minder shampoo, hairconditioner en zeepsop nodig. Je handdoeken en huid lekker zacht
Geen kalktroep in mijn espresso-machine, waterkoker en senseo.

Heerlijk dat kalkvrije water :) .

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09
Aan de buitenkant van het zoutvat is het vaak zo zweterig, soms plas water erom heen.
Geld ook voor de koppelingset, die van de ontharder naar de waterleiding.
Het apparaat staat in de trapkast, er is niet veel ventilatie, toch had ik dit niet verwacht.
Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Repro schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:39:
Aan de buitenkant van het zoutvat is het vaak zo zweterig, soms plas water erom heen.
Het apparaat staat in de trapkast, er is niet veel ventilatie, toch had ik dit niet verwacht.
Herkenbaar?
Mijn setje staat in een kelder met iets ventilatie. De boel blijft hier mooi droog. Is het altijd wat nattig of alleen op bepaalde momenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 16:26
drielp schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:57:
[...]

Ik vind ze niet onzinnig, geen kalkstrepen op de douchedeuren, geen kalkkringen op het aanrecht. De wc pot blijft nu lekker schoon. Ramen lappen is een koud kunstje, lekker natmaken en laten drogen. Alleen nog even nazemen.
Veel minder shampoo, hairconditioner en zeepsop nodig. Je handdoeken en huid lekker zacht
Geen kalktroep in mijn espresso-machine, waterkoker en senseo.

Heerlijk dat kalkvrije water :) .
Ik snap ook niet helemaal zijn persoonlijke vete met waterontharders, maar het is gewoon feitelijk een zinnig apparaat. Voorbeelden genoeg zoals jij al aangaf.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 22:24
Herkenbaar?
Heel herkenbaar, mijn installatie staat in de kelder en condensatie op het relatief koude zoutvat en leidingwerk is met de huidige luchtvochtigheid niet echt te voorkomen. Goed ventileren is het enige dat helpt.

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

MrScratch

I am rubber, you are glue

Herkenbaar?
Ik heb dit ook. Op de leidingen condenseert af en toe water. Dat gaf soms plassen op de vloer. Bij mij staat hij ook in de trapkast. Ik heb nu een vochtvreter neergezet en dat helpt wel. Die zit dan na een tijdje helemaal vol, dus die moet ik ook regelmatig legen en verversen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Trapkast is weinig tot geen ventilatie, vaak wel vochtige lucht. Koudwaterleiding is koud, dus condens. Zal van de KIWA vast niet mogen, maar als je gewoon buisisolatie om de koudwaterleiding doet komt er geen warme vochtige lucht meer bij de koude leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479654

JunkO schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:21:

Ik snap ook niet helemaal zijn persoonlijke vete met waterontharders, maar het is gewoon feitelijk een zinnig apparaat. Voorbeelden genoeg zoals jij al aangaf.
Ik heb geen persoonlijke vete met waterontharders, ik vind het alleen niet hele nuttige apparaten.

Feitelijk kun je enkel vaststellen of een apparaat functioneel is d.w.z. of deze de operatie uitvoert die verwacht wordt. Of deze functie nuttig is blijft subjectief.

Voor mij persoonlijk wegen de kosten van een waterontharder niet op tegen het effect, om die reden vind ik het geen zinnig apparaat om te gebruiken. Zo vind ik het ook onzinnig om met zilveren bestek te eten terwijl 18/10 staal minstens net zo functioneel is, minder kost en minder onderhoud vergt.

Ik heb tot dusver enkel een aantal claims uit de OP op de korrel genomen omdat ik deze nogal misleidend vind. Typerend voor producten met een twijfelachtige functie is het aandikken van de claims die moeten onderbouwen waarom zo'n apparaat noodzaak is.

Een verkoper van een warmwaterapparaat heeft geen enkele moeite om het nut van zijn waar duidelijk te maken, deze is dusdanig triviaal dat dit geen verdere uitleg nodig heeft. Een fabrikant van waterontharders moet er echter allerlei dubieuze claims bij halen om zijn waar te slijten, vraag je eens af waarom dat is.
Als een consument een paar duizend euro wil uitgeven voor een kalkvrij doucheruimte dan is dat zijn of haar goed recht, echter zijn er niet zoveel mensen die er zo in steken. Dus gaat een fabrikant/leverancier zijn marktaandeel proberen te vergroten met het uitvergroten en overdrijven van het gesorteerde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Hoezo een paar duizend euro? Voor €895,00 was ik kalkvrij. Geen moment spijt van deze aankoop. Ik snap niet helemaal waar je aversie tegen waterontharders vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 16:26
drielp schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 02:41:
Hoezo een paar duizend euro? Voor €895,00 was ik kalkvrij. Geen moment spijt van deze aankoop. Ik snap niet helemaal waar je aversie tegen waterontharders vandaan komt.
Gezien zijn gecharcheerde uitspraken elders op het forum verbaast het mij eigenlijk ook weer niet, gewoon lekker trappen. :O
Een verkoper van een warmwaterapparaat heeft geen enkele moeite om het nut van zijn waar duidelijk te maken, deze is dusdanig triviaal dat dit geen verdere uitleg nodig heeft.
Eigenlijk zeg je dus gewoon dat een apparaat alleen bestaansrecht heeft als het simpel 'ding' is?! :F
Een warmwaterapparaat is in tegenstelling tot een waterontharder een heel gangbaar product, en behoeft daarom ook weinig uitleg. De waterontharder is in Nederland nog in opkomst, mensen weten niet precies wat het doet en hoe het werkt. Gek hè dat een fabrikant dan met een uitgebreid verhaal komt. Nog niet zo heel lang geleden moest je ook uitleggen wat een smartwatch is en wat je ermee kunt doen. Dat doet verder niks af aan het gemak van zo'n ding.
Anoniem: 479654 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:36:
[...]
Een fabrikant van waterontharders moet er echter allerlei dubieuze claims bij halen om zijn waar te slijten, vraag je eens af waarom dat is.
Als een consument een paar duizend euro wil uitgeven voor een kalkvrij doucheruimte dan is dat zijn of haar goed recht, echter zijn er niet zoveel mensen die er zo in steken. Dus gaat een fabrikant/leverancier zijn marktaandeel proberen te vergroten met het uitvergroten en overdrijven van het gesorteerde effect.
Dat heet natuurlijk gewoon marketing en dat kun je toepassen op ELK product dat te koop is. De topicvolgers hier weten wat voor verschil een waterontharder kan maken, voorbeelden genoeg. De overige claims die (sommige) fabrikanten aanhalen is denk ik voor de meesten niet eens het USP van het apparaat, dus het heeft helemaal geen zin om om daar over door te draven, je richt je aan dovemansoren.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

drielp schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 02:41:
Goed, het verschil is dat het 'slechts' 1000 euro kost om een kalkvrij douchecabine ruit te krijgen. Hoeveel mensen zouden er zijn die daar dat geld voor over hebben? De meeste mensen hebben nog geen eens 1000 euro over voor een douchecabine dus laat staan dat zij dat geld willen spenderen voor een kalkvrij ruit.

De markt voor waterontharders is gewoon erg klein en dus komen fabrikanten met fantastische claims om de hoek kijken. De klant moet immers overtuigd worden van het nut want deze is voor de meeste mensen niet zo vanzelfsprekend.
JunkO schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:30:

Gezien zijn gecharcheerde uitspraken elders op het forum verbaast het mij eigenlijk ook weer niet, gewoon lekker trappen. :O
Ad hominem
Eigenlijk zeg je dus gewoon dat een apparaat alleen bestaansrecht heeft als het simpel 'ding' is?! :F
Een warmwaterapparaat is in tegenstelling tot een waterontharder een heel gangbaar product, en behoeft daarom ook weinig uitleg. De waterontharder is in Nederland nog in opkomst, mensen weten niet precies wat het doet en hoe het werkt. Gek hè dat een fabrikant dan met een uitgebreid verhaal komt. Nog niet zo heel lang geleden moest je ook uitleggen wat een smartwatch is en wat je ermee kunt doen. Dat doet verder niks af aan het gemak van zo'n ding.
Er zijn apparaten waarvan het nut voor veel mensen direct kenbaar is. Ooit eens een onder een koude douche gestaan? Dan begrijp je meteen wat het nut van een warmwatertoestel is. Het effect van een waterontharder is echter veel subtieler, hier en daar wat minder kalkaanslag, in theorie wat minder verbruik van schoonmaakmiddelen etc. Echter worden dit soort effecten in de OP opgeblazen tot enorme issues die tot enorme kostenbesparingen leiden.
Dat heet natuurlijk gewoon marketing en dat kun je toepassen op ELK product dat te koop is. De topicvolgers hier weten wat voor verschil een waterontharder kan maken, voorbeelden genoeg. De overige claims die (sommige) fabrikanten aanhalen is denk ik voor de meesten niet eens het USP van het apparaat, dus het heeft helemaal geen zin om om daar over door te draven, je richt je aan dovemansoren.
Niet elk product behoeft soortgelijke marketing maar de toegepaste marketing zegt vaak wel wat over het product :)
Hopelijk ben jij het wel met mij eens dat ondeugdelijke claims gewoon een slechte zaak zijn, ongeacht het product waarover het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:10

OmeJoyo

This is me

Ondanks dat we op moeten passen dat we niet in uitersten andere uitersten gaan oplossen, ben ik blij om te zien dat er eindelijk meer kritische mensen zijn en er een discussie op gang komt. Voor steeds meer Nederlanders hebben ontharders (vrijwel) geen nut meer omdat de waterleidingbedrijven al steeds meer ontharden op een prettige manier voor mens en apparatuur.

Ik doe nog steeds na het douchen even een doekje over de kraan en een trekkertje langs het glas en heb nu al 1 keer de douchekop moeten ontkalken omdat er een paar gaatjes bijna dicht zaten, na 6 jaar. Overigens hebben kennissen van ons wel een ontharder, die moeten nog steeds de handdoek en het trekkertje gebruiken, want wat er van je eigen lichaam afkomt aan vuil en shampoo resten geven ook aanslag.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 10:15

TommyGun

Stik er maar in!

OmeJoyo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:42:
Ik doe nog steeds na het douchen even een doekje over de kraan en een trekkertje langs het glas en heb nu al 1 keer de douchekop moeten ontkalken omdat er een paar gaatjes bijna dicht zaten, na 6 jaar. Overigens hebben kennissen van ons wel een ontharder, die moeten nog steeds de handdoek en het trekkertje gebruiken, want wat er van je eigen lichaam afkomt aan vuil en shampoo resten geven ook aanslag.
Nou ik moet toch elke maand wel aan de slag, en zo hard is het water hier niet (Zuid-Oost Brabant).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

TommyGun schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Nou ik moet toch elke maand wel aan de slag, en zo hard is het water hier niet (Zuid-Oost Brabant).
Check even op https://www.brabantwater....ardheid-en-zuurgraad.aspx
Want heb even 3 plaatsen bekeken en het laagste wat ik zag was 6,5 de hoogste 12,5.

Hier zou het op dit moment gemiddeld 7,1 moeten zijn, ik heb al lange tijd niet nagemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 10:15

TommyGun

Stik er maar in!

OmeJoyo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:23:
[...]

Check even op https://www.brabantwater....ardheid-en-zuurgraad.aspx
Want heb even 3 plaatsen bekeken en het laagste wat ik zag was 6,5 de hoogste 12,5.

Hier zou het op dit moment gemiddeld 7,1 moeten zijn, ik heb al lange tijd niet nagemeten.
Totale hardheid (dH)
8,7 - 8,84
Zuurgraad (pH)
7,75 - 7,93

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Ja, mooi moment dus om uit te gaan zoeken of er een "kritiek"punt is of dat andere factoren meespelen in de waterkwaliteit of de omgeving, want niet elk oppervlak verkalkt natuurlijk even snel, of überhaupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wij hebben last van 12DH, dus voor ons is de waterontharder echt een goede aankoop geweest. Onze glazen douchewand heeft er veel profijt van, mijn vriendin nog meer :+

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
In mijn woonplaats is de hardheid 10.3 ºDH met een pH van rond de 8. Kalkaanslag is hier nogal aanwezig, hier een foto van wat er uit mijn espressoapparaat kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier in Flevoland heeft het water een DH van 8,2 (Volgens Vitens), ik moet hooguit eens per jaar even wat kalk van de douchekop verwijderen. Waterkoker vertoont zeer weinig kalkafzetting en die is met een klein beetje toegevoegd schoonmaakazijn zo verwijdert. Mijn vorige waterkoker heb ik naar 12 jaar gebruik vervangen, niet omdat deze defect was maar het plastic er niet meer zo fraai uitzag.
Een douche moet je inderdaad schoon houden, van het lichaam komt het nodige materiaal zoals dode huidscellen en talg. Zeep is een 'vettige substantie' die de neiging heeft aan oppervlakten te kleven. Dus ook met zacht water moet je regelmatig schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb sinds kort een waterontharder van Hydrotense, de goedkoopste aanbieder op het moment.
In het begin was het water ranzig, maar nu is het weer prima te drinken.

In mijn woonplaats is het water niet bijster hard (8,2Dh), maar de kalaanslag koekte overal wel flink aan.
Nu is vooral m'n vriendin er erg blij mee, zacht, glanzend haar na het douchen en geen droge huid meer. Alleen daarom al vind ik het de investering van nog geen €700,- dik waard!
Ik heb de installatieset ook besteld, maar ik heb achteraf toch alles met unipipe gemaakt omdat de beschikbare ruimte te beperkt was voor de dikke slangen die bij de set zaten.

Overigens kreeg ik er 2 zakken zout van 10kg bij, dit staat niet vermeld op hun website.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 09:42
De hardheid op de site van je waterleverancier klopt ook niet altijd. Volgens Brabant Water hebben wij ongeveer 8dh. Na een test bleek er 11 dh uit mijn kraan te komen. De douchecabine werd dan ook erg snel roze van de kalk en moesten de kop vaak ontkalken.

Wij hebben ook een ontharder genomen en merken dat je handen bijvoorbeeld zachter zijn na het wassen.

De verhalen dat zeep heel erg gaat schuimen vind ik erg overdreven. Ook zie ik uitgedroogde waterdruppels op het glas van de douche dus.ga er toch langs met een trekkertje. Op de kraan krijg ik ook wel waterdruppels maar hij koekt niet meer aan met kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:03
Ik heb afgelopen week mijn Ecowater ERM 20 aangesloten, besteld via deze (goed beoordeelde) Poolse winkel (vertaald), toch een vrij fors prijsverschil t.o.v. een Nederlandse leverancier. (De engelse versie van die site gebruikt overigens een verkeerde/oude wisselkoers, dus je moet de poolse zloty even omrekenen naar euro) Ik was ong. €1150 kwijt incl. transport en een gratis azud molular 100 filter. Hij was op voorraad op de site en er zaten 7 werkdagen tussen bestelling en levering. transport gaat vanuit polen via Rohlig/suus (PL) naar Beijer Transport & Logistics (NL) en deze bellen je voor een afleverdatum.

Verder een prima apparaat, geen kalk meer in het water en het water smaakt lekkerder vind ik :)

Maar wat zijn jullie ervaringen met het onderhoud van een waterontharder? Is het echt nodig om ieder jaar iemand langs te laten komen of kan je ook zelf ieder jaar wat bleekwater in de pekelbuis gooien en het apparaat laten spoelen/desinfecteren, of is onderhoud eigenlijk helemaal niet nodig?

Hier nog wat foto's, het paste allemaal maar net in de meterkast
waterontharder1Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UzrH7iBGNBi2AfU3FBXJX5Ef/thumb.jpgwaterontharder3
Ik heb er een 3-wegklep tussen gezet i.p.v. de bijgeleverde bypass, nu schakelt mijn domoticasysteem de 3-wegklep/bypass als de beregeningsklep ('s nachts) aangaat, 30 seconden voordat de beregeing uitgaat schakelt de 3-wegklep terug, zodat de leidingen weer vol zitten met onthard water :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
_JGC_ schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:19:
Trapkast is weinig tot geen ventilatie, vaak wel vochtige lucht. Koudwaterleiding is koud, dus condens. Zal van de KIWA vast niet mogen, maar als je gewoon buisisolatie om de koudwaterleiding doet komt er geen warme vochtige lucht meer bij de koude leidingen.
Isoleren mag echt wel van de kiwa, sterker nog, je zult wel moeten als je koudwaterleidingen door warme ruimtes legt...
Gewoon leiding en evt. vat dampdicht isoleren met armaflex en je bent van de condens af.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Stoofie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:19:
[...]

Isoleren mag echt wel van de kiwa, sterker nog, je zult wel moeten als je koudwaterleidingen door warme ruimtes legt...
Gewoon leiding en evt. vat dampdicht isoleren met armaflex en je bent van de condens af.
Bedankt voor de reacties, ik ben dus niet de enige :+ alleen is het bij mij niet alleen de aansluit set, ook het vat zelf (waar het water en zout inzit) condenseert.

Daarnaast ben ik overleg om de Flexpomp retour te sturen (Duitsland) want ben gemiddeld 25 kilo zout per zes weken kwijt om van dh10 te komen tot dh3 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
Mensen, ik heb nog geen waterontharder maar mogelijk is dat iets voor de toekomst. Nu is de meterkast hier wel een optie voor (zou niet weten waar anders i.v.m. de plek waar de hoofdleiding water binnen komt). Echter is hier geen afvoer voor het spoelwater. Is hier een oplossing voor? Kan me voorstellen dat niet iedereen (de meesten) een afvoer hebben in de meterkast.

Nu ligt er wel (nieuwbouw) een 70mm of iets buis vanuit de meterkast naar de tuin. En als het niet anders kan, moet ik hier iets mee maar er gaat hier straks ook stroomkabel doorheen voor de buitenverlichting en 230v

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PCJR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:00:
Mensen, ik heb nog geen waterontharder maar mogelijk is dat iets voor de toekomst. Nu is de meterkast hier wel een optie voor (zou niet weten waar anders i.v.m. de plek waar de hoofdleiding water binnen komt). Echter is hier geen afvoer voor het spoelwater. Is hier een oplossing voor? Kan me voorstellen dat niet iedereen (de meesten) een afvoer hebben in de meterkast.

Nu ligt er wel (nieuwbouw) een 70mm of iets buis vanuit de meterkast naar de tuin. En als het niet anders kan, moet ik hier iets mee maar er gaat hier straks ook stroomkabel doorheen voor de buitenverlichting en 230v
De spoelslang kan enkele meters lang zijn, misschien heb je wel een afvoer in de buurt (5 meter) van de meterkast? Via een 70 mm pijp de tuin in zou ik niet doen. Het spoelwater is nogal zout, de meeste planten hebben daar een hekel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
drielp schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:31:
[...]

De spoelslang kan enkele meters lang zijn, misschien heb je wel een afvoer in de buurt (5 meter) van de meterkast? Via een 70 mm pijp de tuin in zou ik niet doen. Het spoelwater is nogal zout, de meeste planten hebben daar een hekel aan
Ok, nou ik dacht zelf aan een slang in de buis te leggen. Die buis komt onder de tegels uit in de tuin achter (terras enzo moet nog allemaal aangelegd worden). Bij de achtergevel ligt ook een afvoerputje met een verbinding naar de rioolbuis die onder het huis door gaat richting straat. De slang zou ik dan in de meterkast door de 70mm pvc buis leggen en dan met een soort van koppeling in de dikke buis maken van de afvoer die onder het huis in verdwijnt. Is dit te doen? Dit zal een meter of 9 zijn, maar wel zo goed als horizontaal.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PCJR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:39:
[...]

Ok, nou ik dacht zelf aan een slang in de buis te leggen. Die buis komt onder de tegels uit in de tuin achter (terras enzo moet nog allemaal aangelegd worden). Bij de achtergevel ligt ook een afvoerputje met een verbinding naar de rioolbuis die onder het huis door gaat richting straat. De slang zou ik dan in de meterkast door de 70mm pvc buis leggen en dan met een soort van koppeling in de dikke buis maken van de afvoer die onder het huis in verdwijnt. Is dit te doen? Dit zal een meter of 9 zijn, maar wel zo goed als horizontaal.
Bij mijn waterontharder kan ik maximaal 5 meter omhoog, 9 meter horizontaal lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
drielp schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:37:
[...]

Bij mijn waterontharder kan ik maximaal 5 meter omhoog, 9 meter horizontaal lijkt me geen probleem.
Ok dan ga ik dat alvast voorzien. Slang en soort koppeling verzinnen op die dikke rioolbuis. Alleen vraagje, bedenk ik me nu, de 13mm tuinslang, gewapend, zal achter onder het terras een stuk van 2 meter van de 70mm buis naar de rioolbuis lopen. Moet ik de slang beschermen tegen dichtdrukken? Of komt er niet zoveel gewicht/kracht op te staan. Slang ligt denk ik 10-15cm onder de tegels, in het opvulzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
PCJR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Ok dan ga ik dat alvast voorzien. Slang en soort koppeling verzinnen op die dikke rioolbuis. Alleen vraagje, bedenk ik me nu, de 13mm tuinslang, gewapend, zal achter onder het terras een stuk van 2 meter van de 70mm buis naar de rioolbuis lopen. Moet ik de slang beschermen tegen dichtdrukken? Of komt er niet zoveel gewicht/kracht op te staan. Slang ligt denk ik 10-15cm onder de tegels, in het opvulzand.
Ik zou er wel voor zorgen dat de slang beschermt wordt. Als de afvoerslang wordt afgeknelt, spring de afvoerslang van je ontharder en staat je meterkast vol zout water.
Is het mogelijk om een 36 mm PVC buis door de 70 mm buis te halen? Je hebt dan een buis in een buis. De afvoer van de ontharder kan je daar mooi op aansluiten (verloopje met rubber manchet). En je sluit de 36 mm pijp aan op het riool. Daar heb je in elke DHZ zaak voldoende spullen voor.Sifon er tussen tegen de stank en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 00:59

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PCJR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:40:
[...]

En als je die slang naar beneden drukt, in de kruipruimte loopt? Daar zit vaak de rioolbuis dichtbij.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Atomic2005 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:56:
[...]

En als je die slang naar beneden drukt, in de kruipruimte loopt? Daar zit vaak de rioolbuis dichtbij.
Er is geen kruipruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waterluxe.nl levert slang en een pvc slangpilaar 1/4" en een tap 1/4" voor in de pvc afvoerbuis te tappen.
Je kan ook een stukje flexibele mantelbuis (wildkamp.nl bijvoorbeeld) wegleggen buiten en daar de slang in.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2016 17:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:40:
Waterluxe.nl levert slang en een pvc slangpilaar 1/4" en een tap 1/4" voor in de pvc afvoerbuis te tappen.
Je kan ook een stukje flexibele mantelbuis (wildkamp.nl bijvoorbeeld) wegleggen buiten en daar de slang in.
1/4", even een gok dat die 13mm slang is? Heb deze gekocht 15m bij de bouwshop en wat koppelstukken van pvc/rioolbuis. Buiten maak ik een stuk van pvc en hierin kit ik de slang die door de 75mm buis naar de meterkast gaat. Begin me wel af te vragen of een ontharder in mijn meterkast past :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
PCJR schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:06:
[...]

1/4", even een gok dat die 13mm slang is? Heb deze gekocht 15m bij de bouwshop en wat koppelstukken van pvc/rioolbuis. Buiten maak ik een stuk van pvc en hierin kit ik de slang die door de 75mm buis naar de meterkast gaat. Begin me wel af te vragen of een ontharder in mijn meterkast past :X
1/4" is de schroefdraad die je "tapt" met de speciale tap in de pvc rioolbuis, dus niet de maat van de slangpilaar, maar van de schroefdraad van de slangpilaar.
Ik heb even een schuifmaatje gepakt en de buitenkant van de (gewapende) slang is 17 a 18 mm.
Dikte 1 mm ofzo

Ik heb vorige week een ontharder geplaatst in de put bij de voordeur, waar de watermeter binnen komt. Daar was net genoeg ruimte. Heb de put iets dieper gegraven om qua hoogte uit te komen.

Het zout vat staat in de kruipruimte ter hoogte van een trapkast, op 3 mtr afstand van de ontharder.
Helaas geen foto's, is niet bij mezelf.

Bij mezelf staat het zoutvat en ontharder in de trapkast. Water komt ook binnen in de meterkast, maar toen ook te weinig ruimte. Dus heb ik een en ander aangepast qua waterleidingen in mijn huis.
Nu ruimte zat, de gasmeter is er uit. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:14:
[...]

1/4" is de schroefdraad die je "tapt" met de speciale tap in de pvc rioolbuis, dus niet de maat van de slangpilaar, maar van de schroefdraad van de slangpilaar.
Ik heb even een schuifmaatje gepakt en de buitenkant van de (gewapende) slang is 17 a 18 mm.
Dikte 1 mm ofzo

Ik heb vorige week een ontharder geplaatst in de put bij de voordeur, waar de watermeter binnen komt. Daar was net genoeg ruimte. Heb de put iets dieper gegraven om qua hoogte uit te komen.

Het zout vat staat in de kruipruimte ter hoogte van een trapkast, op 3 mtr afstand van de ontharder.
Helaas geen foto's, is niet bij mezelf.

Bij mezelf staat het zoutvat en ontharder in de trapkast. Water komt ook binnen in de meterkast, maar toen ook te weinig ruimte. Dus heb ik een en ander aangepast qua waterleidingen in mijn huis.
Nu ruimte zat, de gasmeter is er uit. ;)
Ok helder. Weet iemand of mijn 13mm tuinslang geschikt is voor de waterontharder afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ook ik ben al enige tijd aan het kijken voor een waterontharder... heb al tijden last van een droge huid en in zachtere gebieden heb ik daar geen last van. Daarnaast word ik gek van de kalkaanslag. Heb je gisteren je douche en wasbak schoongemaakt, dag later heb je weer kalkaanslag. Daarnaast vind ik het geen prettig idee dat wanneer je een glas water pakt, je ziet dat het water wit van kleur is zodra je het glas vult... en pas iets later weer helder is. Vandaar dat ik al enige tijd Spa Blauw koop...

Aquacell, Boshuis, Waterluxe... allemaal leveranciers met voors- en tegens. Heb vandaag iemand van Boshuis op bezoek gehad.

Ik heb een krappe meterkast en daar kon toch een Duolux Plus 150 in... een Combilux Plus past helaas niet. Alles bij elkaar inclusief montage toch een kleine 1800 euro. Best een flinke investering, ware het niet dat de installatiekosten vrij hoog zijn. Dat heeft te maken dat mijn woning geen kruipruimte heeft. De afvoer moet dus aan de voorzijde naar buiten, onder de tegels door richting het regenwaterafvoer... dat waren de meerkosten.

Ik heb Aquacell bedankt... daar werd ik even niet goed van, keer op keer mailtjes / telefoontjes wanneer ze konden komen voor een adviesgesprek.

Nu even afwachten wat een Waterluxe zegt, ik heb hiervan nog geen prijsopgave mogen ontvangen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Ron_Tweaker schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:18:
Daarnaast vind ik het geen prettig idee dat wanneer je een glas water pakt, je ziet dat het water wit van kleur is zodra je het glas vult... en pas iets later weer helder is. Vandaar dat ik al enige tijd Spa Blauw koop...

Nu even afwachten wat een Waterluxe zegt, ik heb hiervan nog geen prijsopgave mogen ontvangen.
Volgens mij broodje aap, dat witte is geen kalk maar luchtbelletjes. Vaak zelf ook getest met water in mijn huis en ook bij anderen. Maar als je je glas water een 5 min laat staan, heb je dus een witte laag op de bodem liggen? Dat is dan de kalk? Ik denk het niet namelijk.

Verder zoek ik ook een klein model, meterkast is niet diep, denk 25-30 cm ofzo. Installeren kan ik denk ik zelf. Moet eens foto maken :>

ps: de tuinslang ligt door de buis naar de afvoer onder het terras achter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

PCJR schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Volgens mij broodje aap, dat witte is geen kalk maar luchtbelletjes. Vaak zelf ook getest met water in mijn huis en ook bij anderen. Maar als je je glas water een 5 min laat staan, heb je dus een witte laag op de bodem liggen? Dat is dan de kalk? Ik denk het niet namelijk.

Verder zoek ik ook een klein model, meterkast is niet diep, denk 25-30 cm ofzo. Installeren kan ik denk ik zelf. Moet eens foto maken :>

ps: de tuinslang ligt door de buis naar de afvoer onder het terras achter 8)
Broodje aap of niet :) Ik vind dat er veel kalk achter wordt gelaten en dat zie je voornamelijk bij de douche/wastafel...

Heb inmiddels contact met Waterluxe en ze komen binnenkort de Duo-10 monteren. De harstank komt in de meterkast, maar het zoutvat komt buiten de meterkast te staan vanwege ruimtegebrek.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoeveel duitse hardheid hebben jullie dan? En hoe lossen jullie dat op met je cv? Meeste aluminium wisselaars vinden onthard water niet grappig. Laten jullie rvs monteren?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waarom zou een alu warmtewisselaar daar problemen mee hebben? Water wordt niet ineens corrosief ofzo. RVS wisselaars zijn ook maar zo zo qua betrouwbaarheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als je 20 duitse hardheid hebt of daar in de buurt is het misschien zaak om een ontharder te nemen, of als je een hoog temperatuur apparaat hebt bijv een stoomketel o.i.d.
Maar gewoon 6,5 of lager wil je er niet te veel meer uit halen, het kan agressief worden inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij Intergas zijn de warmtewisselaars waterzijdig van koper, dus met zo'n ketel heb je geen problemen met onthard water. Kan me niet voorstellen dat Intergas de enige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou meeste zijn aluminium hoor tegenwoordig bij nieuwere ketels, sommige merken kan je kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:39:
Als je 20 duitse hardheid hebt of daar in de buurt is het misschien zaak om een ontharder te nemen, of als je een hoog temperatuur apparaat hebt bijv een stoomketel o.i.d.
Maar gewoon 6,5 of lager wil je er niet te veel meer uit halen, het kan agressief worden inderdaad..
Onthardwater beneden de 6,5 is NIET agressief. Ik denk dat je in de war bent met gedemineraliseerd water wat de eigenschap heeft om ionen op te nemen en dus de leidingen aan zou kunnen tasten. Maar bij onthardwater is niet het geval. Hier heeft een ionenuitwisseling plaatsgevonden. Dit water kan niets (iig niet meer als hardwater) op nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat zeg ik ook niet :)
6,5 en lager moet je geen ontkalker neer zetten, het KAN agressief zijn/worden of slecht voor je gezondheid en aluminium wisselaars.

De mineralen calcium en magnesium zijn noodzakelijke 'nutriënten'. Dat wil zeggen dat ze noodzakelijk zijn voor de mens: voor een goede werking van verschillende systemen van het menselijk lichaam, voor sterke botten en voor het goed functioneren van ons metabolisme. Magnesium werkt bovendien beschermend voor hart- en vaatziekten. 5 à 20 % van deze mineralen komt best uit ons drinkwater om aan onze dagelijkse behoefte te voldoen. Natrium krijgen we daarentegen veelal al (meer dan) voldoende binnen via de voeding, bijvoorbeeld door toevoeging van keukenzout. Bovendien kan een te ver doorgedreven verzachting het water agressief maken tegenover de leidingen, waardoor eventueel aanwezige (toxische) metalen (bv. bij loden leidingen) opgelost worden in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:53:
6,5 en lager moet je geen ontkalker neer zetten, het KAN agressief zijn/worden of slecht voor je gezondheid en aluminium wisselaars.

De mineralen calcium en magnesium zijn noodzakelijke 'nutriënten'. Dat wil zeggen dat ze noodzakelijk zijn voor de mens: voor een goede werking van verschillende systemen van het menselijk lichaam, voor sterke botten en voor het goed functioneren van ons metabolisme. Magnesium werkt bovendien beschermend voor hart- en vaatziekten. 5 à 20 % van deze mineralen komt best uit ons drinkwater om aan onze dagelijkse behoefte te voldoen. Natrium krijgen we daarentegen veelal al (meer dan) voldoende binnen via de voeding, bijvoorbeeld door toevoeging van keukenzout. Bovendien kan een te ver doorgedreven verzachting het water agressief maken tegenover de leidingen, waardoor eventueel aanwezige (toxische) metalen (bv. bij loden leidingen) opgelost worden in het water.
Zie de nadelige effecten van onthardwater:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid:

Water met een lage hardheid bevat weinig metaalionen (volgens de definitie van het Drinkwaterbesluit: weinig Ca- en Mg-ionen), maar kan verder verschillend van samenstelling zijn. Water in zijn meest zuivere vorm (alleen H2O-moleculen) neemt gemakkelijk allerlei stoffen op, waaronder CO2 en kalk, maar ook giftige stoffen zoals (zware) metalen. Sommige soorten (zeer) zacht water hebben deze eigenschap ook, bijvoorbeeld het natuurlijke zeer zachte water uit granietstreken.

Onthard water van waterleidingbedrijven is niet zo zacht dat deze eigenschap zich zal voordoen. Onthard water uit een kationwisselaar (ionenwisselaar) heeft deze eigenschappen ook niet. Hierbij worden namelijk de positieve kationen calcium en magnesium gewisseld voor twee natriumdeeltjes. De concentratie deeltjes voor en na oplossing is dan ook exact gelijk waardoor ook het oplossende vermogen uitdrukkelijk niet zal wijzigen.

Met andere woorden, onthardwater kan geen extra metaalionen meer opnemen. Er zit namelijk natrium in door ionenuitwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:53:

Tja er zijn voor en tegenstanders van water-ontkalkapparaten. Volgens deze site: http://www.gezondheidscen...-drinkwater-en-gezondheid is ontkalkt water geen enkel probleem. .

Voor calcium geldt een ADH van 1000 milligram. 1 liter water van 1 dH bevat 10 milligram calcium. Bij het volledig ontharden van 1 liter water van bijvoorbeeld 10 dH wordt er dus 100 milligram calcium onttrokken aan het water. Uitgaande van de gemiddelde consumptie van 1 liter water per persoon per dag, draagt drinkwater dus voor maximaal 10% bij aan de ADH calcium.

De ADH magnesium is voor mannen en vrouwen respectievelijk 340 en 280 milligram. In 1 liter water van bijv. 8 dH zit 6 milligram magnesium. Wil men via drinkwater aan de ADH komen, dan moeten zowel mannen als vrouwen zo’n 40 liter water per dag drinken.

Wat betreft calcium en magnesium heeft de WHO dus geen reden beperkingen op te leggen aan het ontkalken van drinkwater. Ook het RIVM stelt dat leidingwater als bron van calcium en magnesium praktisch verwaarloosbaar is.

Agressie is het iig niet, zelf oude kalkvlekken worden niet opgelost door ontkalkt water. Je moet echt zelf de oude kalkplekken wegpoetsen met azijn.
Ik heb hier water van bijna 11 ºDH en dat merk je wel, veel kalkafzetting en daar ben ik nu vanaf. Ik gooi wel een maagtabletje in een glas water voor mijn dagelijkse hoeveelheid kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Ik heb vanmiddag de Flexpomp gedemonteerd om op te sturen voor controle.
Blijf zout bijvullen, terwijl we nooit merken dat het apparaat aan het spoelen is.
Wat me opvalt is dat onderin het zoutvat een dikke laag drap zout ligt.
Is dat gebruikelijk, of zou dit mee moeten worden gespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:22

ericplan

5180 Wp PV

Iemand informatie over de hydraulische weerstand van waterontharders? Ons huis heeft een vrij lage waterdruk en elke leidingweerstand zorgt voor nog minder water uit de douche.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Repro schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:38:
Ik heb vanmiddag de Flexpomp gedemonteerd om op te sturen voor controle.
Blijf zout bijvullen, terwijl we nooit merken dat het apparaat aan het spoelen is.
Wat me opvalt is dat onderin het zoutvat een dikke laag drap zout ligt.
Is dat gebruikelijk, of zou dit mee moeten worden gespoeld?
Niemand die hier ervaring mee heeft ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Repro schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:13:
[...]

Niemand die hier ervaring mee heeft ? :'(
Heb je het kalkgehalte van het water al gemeten? Als dat goed is, dan spoelt het apparaat.

Het spoelen gebeurd hier om 4 's nachts, dat hoor ik eigenlijk nooit. Ik zie wel op de teller het aantal liters te gaan tot de volgende spoelbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
drielp schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:38:
[...]

Heb je het kalkgehalte van het water al gemeten? Als dat goed is, dan spoelt het apparaat.

Het spoelen gebeurd hier om 4 's nachts, dat hoor ik eigenlijk nooit. Ik zie wel op de teller het aantal liters te gaan tot de volgende spoelbeurt.
Dank voor je reactie.
Bedoel je de hardheid van het water?
Dat is normaal rond 11dh met -bijna- max instellingen kan ik dat terug brengen rond de 4dh.
Spoelen zal dan ook inderdaad wel gedaan worden.
Alleen gaat er bijna een zak zout per maand door, zo te lezen is dat veels te veel.
Het water stijgt ook snel boven de zouttabletten uit, reden om steeds bij te vullen.
Reden kan zijn dat de draplaag zout steeds hoger wordt en daarmee water ophoog wordt gedrukt.
Blijft de vraag, of een draplaag zout, gebruikelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
..
Repro schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:40:
[...]

Dank voor je reactie.
Bedoel je de hardheid van het water?
Dat is normaal rond 11dh met -bijna- max instellingen kan ik dat terug brengen rond de 4dh.
Spoelen zal dan ook inderdaad wel gedaan worden.
Alleen gaat er bijna een zak zout per maand door, zo te lezen is dat veels te veel.
Het water stijgt ook snel boven de zouttabletten uit, reden om steeds bij te vullen.
Reden kan zijn dat de draplaag zout steeds hoger wordt en daarmee water ophoog wordt gedrukt.
Blijft de vraag, of een draplaag zout, gebruikelijk is?
Ik heb een zoutvat van 90 cm hoog, ik zie daar geen water in staan. Of onderin een laag zoutdrap ligt kan ik niet zien, er zit een flinke laag droog zout bovenop. Ik gebruik ongeveer 2 á 3 zakken zout (van 25 kg) per jaar, de hardheid hier is ook 11 DH, alleen gaat hier de hardheid naar 0.
Een hoeveelheid van 5 liter zoute drap onderin het vat zou normaal moeten zijn, bij de installatie van de ontharder moest er 5 liter water in het vat gegeten worden. De zouttabletten lossen maar langzaam op in het water.
Regeneratie van het harsfilter gebeurd hier ongeveer 1 x in de week, we verbruiken 2 m3 in de week en dat is ook de hoeveel water dat het harsfilter kan verwerken voordat het geregenereerd moet worden.
Ik denk dat het idd verstandig is de kop na te laten kijken, het blijft natuurlijk een apparaat dat defect kan raken.

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 09-08-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

We zijn ook aan het kijken naar waterontharders en waterluxe heeft nu onze voorkeur vanwege transparantie in prijzen.

Maar het probleem is dat we een meterkast zonder afvoer hebben en een betonnen vloer. Dus het lijkt me niet mogelijk om een ontharder daar te installeren.

Nou is er wel een afvoer, stroom en ruimte bij de CV-ruimte. Kan de ontharder daar aangesloten worden dan? Al het water in huis gaat toch eerst langs de CV?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:55

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

kmf schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:28:
We zijn ook aan het kijken naar waterontharders en waterluxe heeft nu onze voorkeur vanwege transparantie in prijzen.

Maar het probleem is dat we een meterkast zonder afvoer hebben en een betonnen vloer. Dus het lijkt me niet mogelijk om een ontharder daar te installeren.

Nou is er wel een afvoer, stroom en ruimte bij de CV-ruimte. Kan de ontharder daar aangesloten worden dan? Al het water in huis gaat toch eerst langs de CV?
Koud water gaat bij mij niet eerst langs de CV, maar direct vanuit de gevel naar o.a. de wc, keuken, en buitenkraan en later pas naar de CV. Mijn CV ketel geeft enkel warm water uit en is geen 'doorvoer' voor koud water.
Je zou je waterleiding moeten volgen en kijken op welk punt hij afsplitst.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Wij hebben een waterluxe waterontharder aangesloten in onze meterkast, waarin ook een betonnen vloer zit. Wij hebben gewoon met een boorhamer een gat geboord van volgens mij 22mm en daarmee de afvoerslang naar de kruipruimte gebracht zodat hij daar aangesloten kon worden op de afvoer. Werkt bij ons prima, en bij waterluxe doen ze niet moeilijk als je meer lengte afvoerslang nodig hebt (zit bij de prijs in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
Ik heb een Ge waterontharder. Volgens mij de GNOH45KE. Wij hebben echter het idee dat chroom onderdelen van kranen en bijvoorbeeld de afvoertjes aangetast worden.
Je hoort wel vaker dat men zegt dat water zonder kalk agressief word. Vroeger had ik dit kalkaanslag genoemd maar het is met geen mogelijkheid weg te krijgen hoe goed ik ook poets. Enkel met lang poetsen met commandant nr. 4 dan wil het wel eens verdwijnen.

Inmiddels is de waterontharder zo ingesteld dat het water nog een hardheid heeft van 6°dH of dit verbetering brengt weet ik eigenlijk niet omdat mijn kranen allemaal al aan zijn getast.

Iemand met soortgelijke ervaringen?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Clifdon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:47:
...

Inmiddels is de waterontharder zo ingesteld dat het water nog een hardheid heeft van 6°dH of dit verbetering brengt weet ik eigenlijk niet omdat mijn kranen allemaal al aan zijn getast.

Hm ik lees mee! Keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR

Ik heb ook geen afvoer in de meterkast. Echter lag er wel een 70mm pvc pijp naar de achtertuin. Hier heb ik een tuinslang ingepropt die ik met wat pvc koppelingen op de regenwater afvoer in de achtertuin heb aangesloten. Waterontharder is zo een optie in mijn toekomst :>

• drielp
Clifdon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:47:
Ik heb een Ge waterontharder. Volgens mij de GNOH45KE. Wij hebben echter het idee dat chroom onderdelen van kranen en bijvoorbeeld de afvoertjes aangetast worden.
Je hoort wel vaker dat men zegt dat water zonder kalk agressief word. Vroeger had ik dit kalkaanslag genoemd maar het is met geen mogelijkheid weg te krijgen hoe goed ik ook poets. Enkel met lang poetsen met commandant nr. 4 dan wil het wel eens verdwijnen.

Nog geen soortgelijke ervaring, de waterontharder is hier nu een jaar in bedrijf met een hardheid van 0.
Is het toch stiekum geen kalkaanslag? Heb je foto's van de bewuste aanslag?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:18

The Legend

*Plop*

Wij ervaren dit ook moet ik zeggen. Wel alleen bij de inbouwkraan van de douche omdat die echt nat is na het douchen. Het lijken een soort zwarte vlekjes. Het is geen kalkaanslag.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 18-08-2016 10:05 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 08:28

JdM

Humbled

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 06:54:
[...]

Verbruik water heb ik ook al eens gemeten van mijn te grote ontharder...
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
In je bericht waar je hierboven naar quote benoem je dat je veel tijd vindt zitten tussen de spoelbeurten in, omdat je de capaciteit zelf voor je huishouden groot vindt als ik je goed begrijp.
Zijn er (technische/kwalitatieve) redenen die een kortere tussentijd voor regeneratie positief maken?
Ik heb namelijk zelf ook een tweepersoonshuishouden, maar wij verbruiken relatief veel water. Tegelijkertijd zou ik denken dat een grotere capaciteit ook voor de toekomst (gezinsuitbreiding) zinvol is. Natuurlijk moet ik op basis van mijn eigen ideeën altijd een keuze maken en ik doe dat ook, echter wil ik wel ook info meenemen in mijn keuzes.
Mijn hamvraag is eigenlijk of er dus redenen zijn om de regeneratieprocessen qua tijd niet te ver uit elkaar te laten liggen, om voor mij eventueel nog onbekende redenen. Mij zal het niet boeien wanneer regeneratie elke 30 dagen plaatsvindt (in plaats van wekelijks met een kleiner systeem), als dat ergens anders geen negatieve invloed op heeft, maar uit jouw post lijk ik te lezen dat jij dat wel (te) lang vindt, alleen kan ik niet opmaken uit dezelfde post waarom je dat zou vinden.

Zelf ben ik me aan het oriënteren voor systeem met een Fleck besturing (volume gestuurd) erop, lijkt mij ook een goed systeem als ik het volledige topic zo'n beetje goed begrepen heb. En als ik de rest ook goed begrepen heb is eigenlijk de besturing het meest gevoelig voor problemen, omdat de rest van de apparatuur in basis allemaal gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Onlangs heeft mijn neefje ook een waterontharder bij waterluxe aangeschaft. (duo 10)
Daar zat nu ook een fleck besturing op. (die zijn een stuk stiller bij het omlopen naar regenereren dan de vorige besturing die er bij waterluxe op zat)

Nadelen kan ik zo 1,2,3 niet geven. Het is meer een (onhygienisch) gevoel dat je 30 dagen lang, niet regenereerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Dank voor je antwoord, ik kan me het gevoelsmatige wel voorstellen. Laat ik maar eens gaan bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:02:
......
Nadelen kan ik zo 1,2,3 niet geven. Het is meer een (onhygienisch) gevoel dat je 30 dagen lang, niet regenereerd.
Het regenereren heeft toch niets met hygiëne te maken? Hoevaak regenereer je de leidingwerk? Daar zitten meer bacteriën op dan in je harsfilter, schat ik zo in....
En je kan het regenereren ook handmatig starten als je dat, voor je gevoel, zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
drielp schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:55:
[...]

Nog geen soortgelijke ervaring, de waterontharder is hier nu een jaar in bedrijf met een hardheid van 0.
Is het toch stiekum geen kalkaanslag? Heb je foto's van de bewuste aanslag?
Ik zal nog wel even foto's maken. Zal eerst eens de commandant pakken om alles schoon te krijgen en het vervolgens een week aankijken.

Maar hoe krijg je kalkaanslag als de ontharder op 0°dH ingesteld staat? Ik was in de veronderstelling dat er dan ook geen kalk meer kon binden aan de kranen e.d.

De ontharder is nu op aanraden van het waterleidingbedrijf naar 6°dH gezet. Normaal zou het water tussen de 8 en 10°dH moeten zitten tegenwoordig.

De aanslag lijkt wel verdacht veel op kalkaanslag. Alleen is deze niet te verwijderen met kalkaanslag middeltjes. Die lijken echt geen effect te hebben. Terwijl ik in mijn oude huis met de Hg reiniger echt alles weg kreeg.
AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:02:
Onlangs heeft mijn neefje ook een waterontharder bij waterluxe aangeschaft. (duo 10)
Daar zat nu ook een fleck besturing op. (die zijn een stuk stiller bij het omlopen naar regenereren dan de vorige besturing die er bij waterluxe op zat)

Dat heeft an sich niets met hygiëne te maken. Er blijft constant vers water door het vat spoelen. Enkel eens per maand gaat het zoutmengsel er langs om er voor te zorgen dat de harskern weer geactiveerd wordt. Je hebt dus niet echt last van stilstaand water. Hooguit in je zoutvat. De vraag is dan hoe bacteriën gedijen in een dergelijke zoutoplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door Clifdon op 22-08-2016 13:14 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-06 18:00
Ik heb sinds enkele dagen een ontharder van AmySoft. Hoe het bevalt moet ik dus nog even zien.

Ik mijn vorige woning had ik erg veel last van kalkaanslag. Dat ging er met antikalk spulletjes ook niet meer af. Zwarte plekken op mijn kranen had ik ook, maar volgens mij kwam dat in mijn geval doordat ik antikalk spul te lang op de kraan heb laten zitten.

Het chrome van de kraan kan daar niet tegen.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tozz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:05:
Ik heb sinds enkele dagen een ontharder van AmySoft. Hoe het bevalt moet ik dus nog even zien.

Ik mijn vorige woning had ik erg veel last van kalkaanslag. Dat ging er met antikalk spulletjes ook niet meer af. Zwarte plekken op mijn kranen had ik ook, maar volgens mij kwam dat in mijn geval doordat ik antikalk spul te lang op de kraan heb laten zitten.

Het chrome van de kraan kan daar niet tegen.
Wat kost AmySoft. Kan geen prijzen om hun site vinden. En mail dmv contactformulier word niet (snel) op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Zo, spullen binnen. Heb een 18L harskern met Fleck besturing, groot rechtopstaand zoutvat (werd me aangeboden als alternatief voor een lage ronde die veel meer vloeroppervlak innam). Ik kreeg 50 kilo zout mee, omdat ik de spullen ben gaan ophalen, terwijl bezorgkosten bij de prijs waren inbegrepen.
Nu eerst de vloer onder de trap egaliseren zodat de vloerverwarmingsleidingen eindelijk ook zijn beschermd (veel te lui voor geweest), dan even de kruipruimte in voor een extra waterleiding naar de ruimte en dan nog een t stuk plaatsen op de afvoer in die ruimte voor het spoelwater en ik ben ook voorzien van zacht water :)
Zin in de installatie!

[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 29-08-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00
Clifdon schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:05:

De vraag is dan hoe bacteriën gedijen in een dergelijke zoutoplossing.
Dat hangt van het soort bacterie af, er zijn bacteriën die zich prima thuis voelen in zoutwater.
Bij een waterleiding bedrijf worden deze bacteriën gebruikt om zoutwater dat is gebruikt voor de regeneratie van van hars te ontdoen van de stoffen die de hars aan zich heeft gebonden uit het oppervlak water.

Met deze techniek beperkt men het zout verbruik.

even Google: Denitrificatie filters pwn technologies

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

JdM schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:44:
Zo, spullen binnen. Heb een 18L harskern met Fleck besturing, groot rechtopstaand zoutvat (werd me aangeboden als alternatief voor een lage ronde die veel meer vloeroppervlak innam). Ik kreeg 50 kilo zout mee, omdat ik de spullen ben gaan ophalen, terwijl bezorgkosten bij de prijs waren inbegrepen.
Nu eerst de vloer onder de trap egaliseren zodat de vloerverwarmingsleidingen eindelijk ook zijn beschermd (veel te lui voor geweest), dan even de kruipruimte in voor een extra waterleiding naar de ruimte en dan nog een t stuk plaatsen op de afvoer in die ruimte voor het spoelwater en ik ben ook voorzien van zacht water :)
Zin in de installatie!
Graag zie ik de foto's! Altijd goed voor inspiratie en om een beter beeld te krijgen van de werkelijke ruimte die het apparaat in neemt.

Wat en waar heb je het uiteindelijk besteld?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Wat vinden jullie van het lawaai dat de regeneratie veroorzaakt? Ik ben in de nacht al twee keer wakker geworden hierdoor. Snap niet dat bewegende onderdelen niet stiller kunnen zijn.

Momenteel heb ik een half jaar huur via boshuis om te testen maar ik twijfel om naar andere merken te kijken die stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
joenevd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:55:
Wat vinden jullie van het lawaai dat de regeneratie veroorzaakt? Ik ben in de nacht al twee keer wakker geworden hierdoor. Snap niet dat bewegende onderdelen niet stiller kunnen zijn.

Momenteel heb ik een half jaar huur via boshuis om te testen maar ik twijfel om naar andere merken te kijken die stiller zijn.
De mijne staat in de kelder en regenereert om 4 uur 's nachts. Het geluid heb ik alleen gehoord als het een latertje was geworden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De waterontharders van waterluxe hebben tegenwoordig een Fleck 5600SXT.
Die heb ik laatst bij iemand geinstalleerd en was verbaasd over de stilte van het overschakelen.
YouTube: Fleck 5600SXT Control Valve Programming

Die ik gekocht heb 2 jaar geleden maakt veel meer lawaai.

Staat er een merknaam/type op de kop van je waterontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:45:
Die heb ik laatst bij iemand geinstalleerd en was verbaasd over de stilte van het overschakelen.

Ik zal eens kijken als ik weer thuis ben welke het precies is.
Ik zat er eventueel ook over na te denken om een soort van isolatie om de ontharder te bouwen, indien dat geen warmte problemen veroorzaakt.

Ik merk in ieder geval een duidelijk verschil met onderstaande video qua geluid.
YouTube: How to start a manual regeneration on your fleck sxt filter system t...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
joenevd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:30:
[...]

Ik zal eens kijken als ik weer thuis ben welke het precies is.
Ik zat er eventueel ook over na te denken om een soort van isolatie om de ontharder te bouwen, indien dat geen warmte problemen veroorzaakt.

Ik merk in ieder geval een duidelijk verschil met onderstaande video qua geluid.
YouTube: How to start a manual regeneration on your fleck sxt filter system t...
Ja, die video laat het mooi horen hoe stil die zijn.
Jammer dat het een huurding is.
Voor 393 euro heb je stilte. :X :P
http://www.waterontharder...turing-van-fleck-5600-sxt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Ja, die video laat het mooi horen hoe stil die zijn.
Jammer dat het een huurding is.
Voor 393 euro heb je stilte. :P
http://www.waterontharder...turing-van-fleck-5600-sxt
Nou ik had er voor gekozen om het eerst te 'proberen' met die van boshuis voor een half jaar. Als ik hem wil 'houden' na een half jaar, krijg ik de huurkosten terug op het aanschafbedrag.

Alleen als ik naar de prijzen kijk van Waterluxe, dan ben ik in inclusief de huur goedkoper uit als ik hem alsnog bij Waterluxe koop.

Daarentegen had ik juist voor die van Boshuis gekozen omdat ze 20 jaar garantie geven die niet afhankelijk is van onderhoudscontracten en onderdelen worden daarbij gratis vervangen. Wel krijg je voorrijdkosten uiteraard (tenzij je een onderhoudscontract hebt in het jaar dat het stuk gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
joenevd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:42:
[...]

Nou ik had er voor gekozen om het eerst te 'proberen' met die van boshuis voor een half jaar. Als ik hem wil 'houden' na een half jaar, krijg ik de huurkosten terug op het aanschafbedrag.

Alleen als ik naar de prijzen kijk van Waterluxe, dan ben ik in inclusief de huur goedkoper uit als ik hem alsnog bij Waterluxe koop.

Daarentegen had ik juist voor die van Boshuis gekozen omdat ze 20 jaar garantie geven die niet afhankelijk is van onderhoudscontracten en onderdelen worden daarbij gratis vervangen. Wel krijg je voorrijdkosten uiteraard (tenzij je een onderhoudscontract hebt in het jaar dat het stuk gaat).
Ik snap dat onderhoud niet zo.
Ik gooi hier 1x in de 2 jaar een flesje in en that's it.
Ik kan me ook niet voorstellen dat huur goedkoper is dan koop. Maar je kan altijd pech hebben dat de besturing defect raakt. Gaat hier al 3 jaar goed.
895 euro voor een duo 10 en je bent klaar. (geen aandelen in waterluxe, in ieder geval)
Die boshuis is duurder lijkt me.

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2016 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

Ik snap dat onderhoud niet zo.
Ik gooi hier 1x in de 2 jaar een flesje in en that's it.
Ik kan me ook niet voorstellen dat huur goedkoper is dan koop. Maar je kan altijd pech hebben dat de besturing defect raakt. Gaat hier al 3 jaar goed.
895 euro voor een duo 10 en je bent klaar. (geen aandelen in waterluxe, in ieder geval)
En wat kost die boshuis? (als je dat wilt vermelden)
Ik wil dan ook niet huren, maar kopen.
Maar wilde eerst het effect zien en vond het huren dus een goede optie om erachter te komen wat bij mij thuis het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Gents, ik heb enkel, denk ik, in de meterkast de optie voor een w.o. Hier komt het water binnen.
Echter iemand echt een kleine variant al eens gezocht/gekocht? Misschien in 2 delen (zoutvat apart)?

Afvoerslang heb ik al gemaakt.

Hier ziet er een beetje zo uit dus:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/IMG_2322.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/IMG_2324.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die gasmeter eruit? (maar dat is een ander topic, geloof ik)

Met een paar plankies, kan je er wel een kwijt met een losstaand vaatje. (boven elkaar)
Of een alles in 1. Kwestie van de maten even opzoeken.

Ook die van aquacell is vrij smal, maar dat wil ik je niet aandoen voor de centen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:19:
Die gasmeter eruit? (maar dat is een ander topic, geloof ik)

Met een paar plankies, kan je er wel een kwijt met een losstaand vaatje. (boven elkaar)
Of een alles in 1. Kwestie van de maten even opzoeken.

Ook die van aquacell is vrij smal, maar dat wil ik je niet aandoen voor de centen. :)
Klopt, dat Aquacell had ik al: shift-delete-nooitmeerbewaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

DaMightyWackO schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:05:[...]
Wat en waar heb je het uiteindelijk besteld?
Wil dat best via PM beantwoorden, of is het gewenst dat ik dat hier neer zet (ivm reclame)?

Foto's na installatie:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/v4qjah.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/6s89lk.jpg

Installatie viel verder niet tegen.
Heb 20mm Uponor slang gebruikt voor door de kruipruimte, echter lijkt de waterdruk toch nog iets gezakt, het is niet heel veel maar wel waarneembaar geloof ik. Nu is het zo dat kunststof waterleiding veel meer weerstand geeft, vandaar de 20mm, maar het lijkt dus eigenlijk niet genoeg als ik dezelfde waterdruk had willen behouden.
In de meterkast nog even de aarding van het buiten waterleidingnet weer verbonden met mijn eigen waterleidingnet, het zal niet veel doen maar ik houd het liever op elkaar aangesloten.

Hopelijk nu op korte termijn ook minder last van droge huid en schilfers, dat zou mijn aanschaf namelijk compleet maken.

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 03-10-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je hem al laten regenereren?
Misschien nog ergens lucht? In de benedengaande leiding naar de kruipruimte?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Nee, heb hem niet laten regenereren. Die lucht is er 100% uit, het is geen gesloten systeem hè ;)
Regeneratie loopt via een leiding vanuit het zoutvat, daar staat geen druk op. Ik vermoed dat het systeem bij regenereren eerst water richting het zoutvat laat lopen en vervolgens via dezelfde leiding het water weer uit het vat onttrekt. Ik heb volgens aanwijzing enkel 10 liter water in het vat moeten zetten namelijk (naast natuurlijk het zout) en ik vermoed dat dat is om bij het proces zeker voldoende water in het vat te hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door JdM op 31-08-2016 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kogel hier door de kerk

Een Duo 10 besteld bij Waterluxe.

Aangezien ik in NoordNederland woon word het door Waterluxe Harlingen geleverd en geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Atomic2005 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:55:
Kogel hier door de kerk

Een Duo 10 besteld bij Waterluxe.

Aangezien ik in NoordNederland woon word het door Waterluxe Harlingen geleverd en geïnstalleerd.
Heb hem daar ook van, ideaal. Collega van mij ook, is ook erg tevreden.

Collega heeft wel altijd een verhaal over mijn wasmiddel, ik gebruik die bolletjes met wasmiddel erin en laat die op het werk bezorgen (vandaar zijn reactie elke keer), hij zegt dat ik goedkoper spul kan nemen nu (maar ik vind deze lekker ruiken, dus ik stap niet over).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 31-08-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:16:
[...]

Heb hem daar ook van, ideaal. Collega van mij ook, is ook erg tevreden.

Collega heeft wel altijd een verhaal over mijn wasmiddel, ik gebruik die bolletjes met wasmiddel erin en laat die op het werk bezorgen (vandaar zijn reactie elke keer), hij zegt dat ik goedkoper spul kan nemen nu (maar ik vind deze lekker ruiken, dus ik stap niet over).
Ik ben heel benieuwd.
PS : Jij bent toch die goede amateur-pizza-bakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:45:

Op de besturing staat het type SCA19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
joenevd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:43:
[...]

Op de besturing staat het type SCA19
http://www.aqualifechimie...cts/d/1/12/sca-19-softner
Die zit er bij mij ook op.
Die doet ook RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRR RRRRRRR. 8)
(gelukkig maar 1x in de 5 weken)

De fleck is veel stiller

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2016 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:51:
[...]

http://www.aqualifechimie...cts/d/1/12/sca-19-softner
Die zit er bij mij ook op.
Die doet ook RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRR RRRRRRR. 8)

De fleck is veel stiller
Neg ook de originele site gevonden :
http://www.cappers.fr/en/domestiqueen.html

En dan lees je bij de sca19: Low noise flow control system

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

JdM schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:18:
[...]

Wil dat best via PM beantwoorden, of is het gewenst dat ik dat hier neer zet (ivm reclame)?

Foto's na installatie:
....
...

Installatie viel verder niet tegen.
Heb 20mm Uponor slang gebruikt voor door de kruipruimte, echter lijkt de waterdruk toch nog iets gezakt, het is niet heel veel maar wel waarneembaar geloof ik. Nu is het zo dat kunststof waterleiding veel meer weerstand geeft, vandaar de 20mm, maar het lijkt dus eigenlijk niet genoeg als ik dezelfde waterdruk had willen behouden.
In de meterkast nog even de aarding van het buiten waterleidingnet weer verbonden met mijn eigen waterleidingnet, het zal niet veel doen maar ik houd het liever op elkaar aangesloten.
Ik heb zojuist maar eens gedoucht en wat een verschil, het water lijkt wel glijmiddel bijna :o
Hopelijk nu op korte termijn ook minder last van droge huid en schilfers, dat zou mijn aanschaf namelijk compleet maken.
Top bedankt! Netjes aangesloten. Je hebt denk ik enige (klus) ervaring?
Ik kan me niet voorstellen dat 20mm Uponor te weinig is vanaf je 16mm(?) waterleiding. (ik heb in heel mijn woning 16mm Uponor gebruikt voor drinkwater, zonder noemenswaardige druk afname)
Is die bocht niet je bottleneck? (Ik verbaas me altijd over de binnendiameter van Upunor koppelingen, al heb je volgens mij geen Uponor daar?))

• JdM

JdM

Humbled

DaMightyWackO schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:25:
[...]

Top bedankt! Netjes aangesloten. Je hebt denk ik enige (klus) ervaring?
Ja bedankt en inderdaad, ik heb wel wat kluservaring ja.
De koppeling naar koper gaat gewoon met een 15mm knel > verloopknie Uponor, waar een krimpring inzit voor een Uponor slang. Bochten van de slang zijn allemaal heel ruim gelegd, het lijkt me daarop niet te knellen (maar niks is zeker). Binnendiameter 15mm koper is 13mm en binnendiameter Uponor 20 is 16mm, met erbij geteld dus de verhoogde weerstand.... ik weet het niet. Moet wel zeggen dat ik hier veel waterdruk heb standaard, dus wellicht was ik verwend? Ik heb in ieder geval geen zeker idee over hoe de waterdruk verlaagd kan zijn, voorlopig vind ik het nog niet erg en zal het zelfs wel wat water gaan besparen denk ik dan maar ;).

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 01-09-2016 12:30 ]

• PCJR
JdM schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:25:
[...]

Ja bedankt en inderdaad, ik heb wel wat kluservaring ja.
De koppeling naar koper gaat gewoon met een 15mm knel > verloopknie Uponor, waar een krimpring inzit voor een Uponor slang. Bochten van de slang zijn allemaal heel ruim gelegd, het lijkt me daarop niet te knellen (maar niks is zeker). Binnendiameter 15mm koper is 13mm en binnendiameter Uponor 20 is 16mm, met erbij geteld dus de verhoogde weerstand.... ik weet het niet. Moet wel zeggen dat ik hier veel waterdruk heb standaard, dus wellicht was ik verwend? Ik heb in ieder geval geen zeker idee over hoe de waterdruk verlaagd kan zijn, voorlopig vind ik het nog niet erg en zal het zelfs wel wat water gaan besparen denk ik dan maar ;).
Op mijn drukmetertje vlak na de watermeter staat 4 bar met alles dicht. Gaat een kraan of douche open dan gaat ie naar iets van 1 bar.

• JdM

JdM

Humbled

@PCJR, dank voor je data, helaas heb ik geen drukmeter na mijn watermeter om te vergelijken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:22

ericplan

5180 Wp PV

JdM schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:36:
@PCJR, dank voor je data, helaas heb ik geen drukmeter na mijn watermeter om te vergelijken.
Druk zegt ook niet alles. Groot verschil tussen statisch en dynamisch. Bij hoge statische druk blijven de dynamische effecten bij diameterreductie aanvaardbaar. Bij lagere statische drukken is het echt iets om rekening mee te houden. Om die reden heb ik ook een CV met boiler en geen standaard doorstroomketel.

A'dam PVOutput

• JdM

JdM

Humbled

ericplan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:22:
[...]

Druk zegt ook niet alles. Groot verschil tussen statisch en dynamisch. Bij hoge statische druk blijven de dynamische effecten bij diameterreductie aanvaardbaar. Bij lagere statische drukken is het echt iets om rekening mee te houden. Om die reden heb ik ook een CV met boiler en geen standaard doorstroomketel.
Klopt, ik heb ook niet om de data gevraagd, maar een bedankje leek me minstens gepast ;)

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

ericplan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:22:
[...]

Kan je dit van de CV en boiler eens verder toelichten. Wat lost dit op?

• JdM

JdM

Humbled

DaMightyWackO schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:51:
[...]

Kan je dit van de CV en boiler eens verder toelichten. Wat lost dit op?
Als ik me ermee mag bemoeien: Water in een boiler staat onder hogere druk door de opwarming. De uitstroom van warm water zal daardoor altijd een hogere druk kunnen hebben dan de instroom? Zowel de statische als de dynamische druk van het warme water zal hierdoor toenemen in zijn situatie (de reden waarom hij dat noodzakelijk vindt kan ik overigens niet bedenken :) )

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 01-09-2016 17:15 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.