Inderdaad via ecowater.be. Daar het contactformulier ingevuld (lekker lui

) en zodoende benaderd door iemand uit de regio. Gaat in Belgie allemaal via de fabrikant zelf

Naar zeggen van de installateur is 0dH niet zo goed, en is het beter om toch ietwat in het water te hebben zitten. Naar zeggen is het beetje calcium en magnesium (wat samen oorzaak van kalkvorming is) wel zo gezond.
Moet zeggen dat momenteel het water vele malen beter smaakt t.o.v. het met Brita gefilterde water
Overigens heb ik niet de WiFi module genomen. Het is wel heel leuk voor statistieken en inzicht in het waterverbruik, maar daar letten we al goed genoeg op. Zou wel leuker zijn met meerdere mensen, om b.v. je kinderen te kunnen laten zien hoeveel het nu allemaal kost qua verbruik en geld (bewustwording).
Zo'n WiFi-module zou wel 180 euro extra gaan kosten dacht ik. Aangezien de ontharder prima te benaderen is in de garage, en met het display ook alles te zien is zoals huidig verbruik in L/minuut, dagverbruik in liter, gemiddeld dagverbruik in liter en resterende dagen voor de zoutvoorraad, vond ik dat weer niet nodig. Was al duur zat
Kleine update: ik begin mij af te vragen of de ontharder/filter niet wat klein is. 4½ dag later en hij is al wezen regenereren..
Het apparaat geeft aan dat deze na regeneratie 900L kan filteren (bij een waterhardheid van 23°dH). Wanneer ik m'n jaarverbruik (100m³) omreken kom ik dus uit op ~3,285 dagen, ofwel 111x regenereren per jaar à ~50L, ofwel 5,5m³ water per jaar alleen al aan spoelen.
Advies was dat een apparaat ongeveer elke week moet regeneren, dus zeg 52x per jaar. Ik zou een grotere kunnen nemen, maar deze is gelijk 2.5x groter en zou 44x per jaar spoelen, ofwel om de 8 à 9 dagen gemiddeld. Momenteel kost het mij zo'n 14 euro per jaar
extra alleen al aan water.
Of m'n jaarverbruik reëel is vraag ik mij ook af, we wonen er nu twee jaar en hebben vorig jaar een 'lek' laten dichten i.v.m. te hoge waterdruk, waardoor het ventiel van de boilerbeveiliging open bleef staan en er een stroompje water bleef lopen. Geen idee hoe lang dit geduurd heeft eer ik het opgemerkt heb en wat de schade is geweest in m³ water.
M'n duurste dag was afgelopen zaterdag met 3x wassen, een bad en douche aan 310L. andere dagen zonder wassen komt tussen de 50 en 100L. Een grotere machine zou hiermee kunnen betekenen dat deze gemiddeld om de 10 à 12 dagen gaat spoelen, wat misschien wat weinig is
Overigens regenereert hij "slim", ofwel hij weet dat er b.v. 100L gefilterd kan worden, maar als het gemiddelde dagverbruik hoger ligt spoelt hij met ((900-100)/900)*60L water, vandaar vaak zo'n 50L ipv de volledige 60L voor een volle regeneratie.
Hoe vaak regenereren de ontharders bij jullie aan hoeveel L per regeneratie?
[
Voor 53% gewijzigd door
Jean Paul op 04-05-2016 09:44
]
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security