Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 3 ... 81 Laatste
Acties:

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:20
Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:12:
[...]

Ach ja ik wist dat die ging komen...... Had ook een Hyper-car in NL als voorbeeld kunnen gebruiken, maar in Duitsland mag je (nog) onbeperkt. Denk en hoop dat mijn voorbeeld op zich wel duidelijk was ;)

[...]

Ach laat de rayonhoofden bij jou een bakkie doen en misschien kunnen wij bij jou de 11 straten toch doen?! :P
Idd, zou wat zijn ;)
Zal binnenkort maar met de warmtebeeldcamera in de weer, even paar emmers met goed warm water door de afvoer en dan kijken of ik hem kan traceren.
b00t schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:31:
Wij hebben nu ongeveer twee jaar een waterontharder van North Star (http://www.waterontharding.nl/), type weet ik zo even niet uit mijn hoofd. In het Zuid-Hollandse Goedereede geen straf, aangezien het water hier uit de duinen echt keihard is (16º). Vooralsnog geen druppel kalk te vinden, zeep schuimt goed, enz. en geen omkijken naar. Precies zoals zo'n apparaat zou moeten functioneren, als je het mij vraagt.

Zijn er hier nog meer ervaringen met de ontharders van North Star?
Wat heeft die North Star gekost?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• WoHa
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11-2022
Sinds een maand ben ik ook aan het rondkijken naar een ontkalker. Ik heb zelden zo moeilijk kunnen vergelijken doordat alles wel op een of andere manier beïnvloed wordt.

We hebbe hier een hardheid van 12 en wil in eerste instantie terug naar 0 en na een half jaar naar 3.

Ik zit te denken aan een aquacell, aquakenetic, fleck (waterluxe), delta of IQsoft, maar kan ze niet vergelijken met elkaar.

Ik hoor van installateurs (geen idee of deze echt onafhankelijk zijn) tegenstrijdige berichten over de systemen van waterluxe. Klopt het dat de fleck klep slecht is (defect na 5 jaar) en dat deze uit productie gaat?

Heb hier nu een mooie offerte liggen voor een aquakenetic, deze lijkt erg op de aquacell. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Wouter

Anoniem: 719745

Mee eens, is inderdaad om gek van te worden, zo'n 7 verschillende systemen:
A. Simpel "magneet" systeem dat je op waterbuizen bevestigt, goedkoop, maar over de werking ervan wordt getwijfeld.
B. NoCalc systeem, dat werkt op toevoegen van silicopolyfosfaat in het water. Kalk wordt niet verwijderd, maar wordt "onschadelijk" gemaakt. Relatief goedkoop (rondom 250 euro), maar de vraag is of dat gezond is (dat toevoegen van silicopolyfosfaat) en of het echt werkt bij verwarmen van water in boiler. Ook is niet duidelijk hoe vaak je de filter moet vervangen (zie verschillende berichten hierover)
C. Kalk verwijderen via "hars-filters" die dan mid-nacht gezuiverd worden door zout. Dit is vaak een duur systeem (rondom 1500 euro) en je moet zout bijvullen om de zoveel maanden. Tevens is het wellicht niet natuur-vriendelijk, maar over het algemeen is men wel blij met het resultaat, het haalt het kalk goed weg. Mogelijk probleem is dat zuurgraad kan toenemen als kalk wordt weggehaald, en dat vreet leidingen aan, maar ik kan dit verkeerd begrepen hebben.
D. Een 4de methode is gebaseerd op reverse-Osmose, maar dit lijkt niet goed voor snelle doorvoer water
E. Een 5de methode is ultrasoon-unit, maar ook nog niet onderzocht
F. Een 6de methode is gebaseerd op citroenzuur, lijkt voor aanschaf redelijk, maar dure vervangingsfilters, en er is weinig bekend hoe goed het werkt
G. Een 7de methode is gebaseerd op CO2, maar ook hier weinig bekend hoe goed het is ...

Het lijkt dat het hars/zout systeem de veiligste methode is (vele jaren getest door velen), en de NoCalc lijkt veel-belovend 2de (als je tenminste niet erg vindt om silicopolyfosfaat in je water te stoppen).

Moeilijk .....

Anoniem: 719745

Even snel wat berekeningen tussen NoCalc en Hars/Zout systeem.

NoCalc = start-bedrag 250 + ongeveer 4 * 35 euro per jaar navulpatronen (gemiddeld gezin)
Hars/Zout = start-bedrag 1200 + ongeveer 40 euro per jaar aan zout-korrels

Na 10 jaar:
NoCalc = 1650 Euro en
Hars/Zout = 1600 Euro

Dus kosten NoCalc lijken goedkoop in het begin, maar navullen is duur

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zo, sinds gisteren heb ik hier ook een waterontharder. Hier in Zutphen zit ik met 10~12dh, wat het water niet echt ten goede komt :P

We hebben Aquacell, AmySoft en Boshuis over de vloer gehad. De verkoop van Aquacell verloopt redelijk agressief, AmySoft en Boshuis hadden meer binding met de klant. Uiteindelijk hebben we voor Boshuis gekozen, daar wij de ontharder via huurkoop hebben geregeld. Ik heb nu de centen namelijk niet om hem compleet aan te schaffen (iets met een huwelijk), maar kan het wel maandelijks betalen.

De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt. Wat ik nu al merk, met één dag, is dat het water nu al retesnel ontkalkt is. Glazen zijn schoner, de vaat is schoner, mijn haren worden schoner en het water is zacht :9~

Enig nadeel wat ik nu merk is dat de druk van het warme water beneden peil is. Dat kan te maken hebben de restant aan verkalking, hopelijk niet met de ontharder. Anders zijn we na een half jaar proefdraaien wel klaar met de ontharder en moet ik kijken naar andere oplossingen.

Vooralsnog zeer tevreden met de aanschaf.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 15:55

HeroS

SmartHome Nerd

Outerspace schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:44:

De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt. Wat ik nu al merk, met één dag, is dat het water nu al retesnel ontkalkt is. Glazen zijn schoner, de vaat is schoner, mijn haren worden schoner en het water is zacht :9~
Wat heb je ervoor betaald als ik dat mag vragen?

Blog over domotica: http://www.hellosmarthome.nl

• Outerspace

Outerspace

HeroS schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:13:
[...]

Wat heb je ervoor betaald als ik dat mag vragen?
Dat mag hoor. Ik betaal in eerste instantie 40,- per maand. Het totaalbedrag is rond 1250,-. Dus na 6 maanden betaal ik nog maar 1010,-.

• Eddict
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-02 23:38

Eddict

has Anterograde amnesia

Outerspace schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:44:
Anders zijn we na een half jaar proefdraaien wel klaar met de ontharder en moet ik kijken naar andere oplossingen.
Outerspace, hoe werkt dat met die huurkoop? zijn er extra kosten tov reguliere koop? en je mag er dus na een half jaar kosteloos van afzien?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-02 23:45
De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt
In je leidingen zal niet veel kalk zitten, afzetting van kalk ontstaat bij verwarming ( boiler, waterkoker ed) of verdamping (douchedeur). En de al aanwezig kalk wordt niet opgelost door het ontkalkte water, hooguit slijt het weg.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Outerspace

Outerspace

Eddict schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:51:
[...]

Outerspace, hoe werkt dat met die huurkoop? zijn er extra kosten tov reguliere koop? en je mag er dus na een half jaar kosteloos van afzien?
Oef, volgens mij op basis van afschijving. Ik betaal 6x40,- en dan kan ik er na een half jaar kosteloos vanaf zien. Wel dient er een gegronde reden achter te zitten.
drielp schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:12:
[...]

In je leidingen zal niet veel kalk zitten, afzetting van kalk ontstaat bij verwarming ( boiler, waterkoker ed) of verdamping (douchedeur). En de al aanwezig kalk wordt niet opgelost door het ontkalkte water, hooguit slijt het weg.
Volgens diverse monteurs is door de kleinere warmwaterleiding in de bocht kalkafzetting, waardoor de doorvoer van het warme water beneden peil is. De CV heeft geen issues, het probleem zit hem echt in de warmwater leiding. Het ontkalkte water zal er voor zorgen dat die afzetting oplost cq wegslijt. Dus dan is de bocht vrij van kalk en krijg ik hopelijk beter warm water.

Maar eerst kijken of de druk zo ruk blijft. Anders heb ik wel een gegronde reden om na 6 maanden stop te zeggen. Dan moet er gewoon een dikkere leiding door de betonvloer :/

• drielp
Outerspace schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:03:
[...]
............
[...]

Volgens diverse monteurs is door de kleinere warmwaterleiding in de bocht kalkafzetting, waardoor de doorvoer van het warme water beneden peil is. De CV heeft geen issues, het probleem zit hem echt in de warmwater leiding. Het ontkalkte water zal er voor zorgen dat die afzetting oplost cq wegslijt. Dus dan is de bocht vrij van kalk en krijg ik hopelijk beter warm water.

Maar eerst kijken of de druk zo ruk blijft. Anders heb ik wel een gegronde reden om na 6 maanden stop te zeggen. Dan moet er gewoon een dikkere leiding door de betonvloer :/
Als je van je kalksteen in je leidingen af wilt komen kun je beter dat betreffende deel spoelen met schoonmaakazijn (wel ff goed naspoelen). Dat werkt een stuk beter dan wachten totdat het wegslijt. Oplossen in het leidingwater zal erg lang gaan duren, het kalksteen slot niet op in het normaal licht basisch water.

• Outerspace

Outerspace

drielp schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:37:
[...]

Als je van je kalksteen in je leidingen af wilt komen kun je beter dat betreffende deel spoelen met schoonmaakazijn (wel ff goed naspoelen). Dat werkt een stuk beter dan wachten totdat het wegslijt. Oplossen in het leidingwater zal erg lang gaan duren, het kalksteen slot niet op in het normaal licht basisch water.
Al gedaan, het werpt soms zijn vruchten af. Met nadruk op soms ;) Het is wel vervelend.. Een woning in 2009 kopen, waarna de leidingen zo smal zijn in een gebied met hard water... Ik douche al niet eens meer met plezier..

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Als je weet waar het in de leidingen zou kunnen zitten kan je het misschien nog lostikken? Maar waarschijnlijk zal het wel weer op de meest onbereikbare plekken zitten :P

Yamaha MT-09

• Outerspace

Outerspace

Bergie schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:57:
Als je weet waar het in de leidingen zou kunnen zitten kan je het misschien nog lostikken? Maar waarschijnlijk zal het wel weer op de meest onbereikbare plekken zitten :P
Dan moet ik het beton losbikken... Vind ik niet zo een fijne gedachte. Eerst kijken of dit wat is en anders na zes maanden toch maar het leidingnetwerk op zolder vervangen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:59
Heeft er iemand toevallig ervaring met de ontharder van sensorsoft?
Deze ontharder lijkt in veel opzichten op de aquacell, ook met WRAS certificering, maar dan voor een lagere prijs (€1499,-).
Deze lijkt mij wel een goede keus als ik zo het internet een beetje afspeur.

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 19:28
Ook ik ben aan het kijken op de site van luftwassertechnik.de en wat mij opvalt is dat er nogal een prijsverschil tussen de controllers zit. De Fleck 5600 SXT lijkt mee en prima controller, maar een BNT 2650 of een BNT 1650 is zo maar 120 euro goedkoper (da's soms 25% van de totale prijs, best veel).

Heeft iemand ervaring met de BNT 1650 / BNT 2650 controllers ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-02 21:40
Cor-Jan schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:08:
Ook ik ben aan het kijken op de site van luftwassertechnik.de en wat mij opvalt is dat er nogal een prijsverschil tussen de controllers zit. De Fleck 5600 SXT lijkt mee en prima controller, maar een BNT 2650 of een BNT 1650 is zo maar 120 euro goedkoper (da's soms 25% van de totale prijs, best veel).
Ik heb een ontharder bij Luftwassertechnik met als klok de Fleck 5600 gekocht.
Ben nu maanden bezig het apparaat goed in te regelen, ondanks hulp van een forum lid is dat niet gelukt.
Voor goede service is de afstand met de verkoper wel groot, Luftwassertechtnik is via de mail niet makkelijk benaderbaar.
Lezen mijn mail blijkbaar niet goed, ik kreeg een half antwoord met instellingen die niet bestaan.
Waterhardheid inkomend is 12, maar op hun advies gezet op 18, waardoor er veel meer zout wordt verbruikt dan verwacht.
Met de stelknop helemaal open, is de uitgaande hardheid rond de 4/5

Het water in de zoutbak is hoog, zo hoog dat het snel boven de zoutvoorraad uitkomt (wat niet mag)
Ook is de waterafvoer tule niet goed gemonteerd, waardoor er water lekt, om dit te corrigeren moet het hele water blok eraf, zit met metalen lipjes aan elkaar.
Dat heb ik nog niet gedaan, kan er niet goed bij, zonder alles te demonteren, breekt het, heb ik het gedaan.
Zo te horen komt dit vaker bij hun voor, dat ze het zo afleveren.

Dus, al met al, ben ik nog niet echt tevreden.

• Cor-Jan
  • Laatst online: 02-02 19:28
Repro schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:32:
[...]

Ik heb een ontharder bij Luftwassertechnik met als klok de Fleck 5600 gekocht.
Ben nu maanden bezig het apparaat goed in te regelen, ondanks hulp van een forum lid is dat niet gelukt.
Voor goede service is de afstand met de verkoper wel groot, Luftwassertechtnik is via de mail niet makkelijk benaderbaar.
Lezen mijn mail blijkbaar niet goed, ik kreeg een half antwoord met instellingen die niet bestaan.
Waterhardheid inkomend is 12, maar op hun advies gezet op 18, waardoor er veel meer zout wordt verbruikt dan verwacht.
Met de stelknop helemaal open, is de uitgaande hardheid rond de 4/5

Het water in de zoutbak is hoog, zo hoog dat het snel boven de zoutvoorraad uitkomt (wat niet mag)
Ook is de waterafvoer tule niet goed gemonteerd, waardoor er water lekt, om dit te corrigeren moet het hele water blok eraf, zit met metalen lipjes aan elkaar.
Dat heb ik nog niet gedaan, kan er niet goed bij, zonder alles te demonteren, breekt het, heb ik het gedaan.
Zo te horen komt dit vaker bij hun voor, dat ze het zo afleveren.

Dus, al met al, ben ik nog niet echt tevreden.
WOW, daar ben ik van onder de indruk, het is dus niet monteren en spanning er op en klaar. Dat had ik niet verwacht. Heb inmiddels wat email verkeerd gehad met een ander forum lid. Die was blij met zijn toestel. Je hebt me aan het denken gezet

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Repro
  • Laatst online: 06-02 21:40
@Cor-Jan
Heb je er ervaring mee is het vast appel eitje, als het naar behoren werkt en goed staat ingesteld ook.
Maar als het niet werkt, ik vermoed dat de besturingsklok stuk is, begint de ellende als de verkoper in een ander land zit.
Voor mij een dure les het niet zo weer te doen.

[Voor 7% gewijzigd door Repro op 28-01-2016 21:01]

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:50
Afgelopen week ook een ontharder besteld. Na het lezen van dit topic en verder uitzoekwerk kwam ik op de website van Amysoft terecht. De adviseur is geweest en wij zijn overtuigd dat het een zeer goed product is. Vooral de doorontwikkeling van de ESM-waterontharder maakte wel indruk. we hebben eerder contact gehad met een andere partij die wel goedkoper was; maar kwalitatief en wat werken betreft zijn we van de ESM meer overtuigd.

Zodra hij geinstalleerd is zal ik onze ervaring delen in dit topic.

Groet,
Ron

• drielp
thunder68 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:58:
Afgelopen week ook een ontharder besteld. Na het lezen van dit topic en verder uitzoekwerk kwam ik op de website van Amysoft terecht. De adviseur is geweest en wij zijn overtuigd dat het een zeer goed product is. Vooral de doorontwikkeling van de ESM-waterontharder maakte wel indruk. we hebben eerder contact gehad met een andere partij die wel goedkoper was; maar kwalitatief en wat werken betreft zijn we van de ESM meer overtuigd.

Groet,
Ron
Het was dus een heel goede verkoper ;). Beetje jammer dat Amysoft geheimzinnig over de prijs doet....

• vincent44
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 18:55
Ik ben afgelopen weekend de waterontharder van Ecomatch gezien op de beurs Eigen Huis in de jaarbeurs.
Heeft iemand ervaring met de waterontharder van hun? Ik was zelf wel redelijk enthousiast...

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:40
Zelf ben ik aan het rondkijken, ben geïnteresseerd in de ontharder van Waterluxe of wateronthardershop.nl. De losse variant, dus harstank en los zoutvat.
Deze hebben de fleck 5600sxt besturing.

Een paar vragen aan mensen die deze hebben staan:
- Hoe lang duurt het regenereren ongeveer
- Hoeveel water kost dat regenereren? Kan dat niet echt vinden.
- wat is jullie idee van de degelijkheid van dit systeem?

Over de besturing: Wat me opviel is dat in de nl gebruiksaanwijzing van de fleck staat dat de hardheid van inkomend water wordt ingesteld in franse graden (tH)
Bij waterluxe staat dat je de duitse graden in moet vullen. Wat is nu juist?

We wonen nog met 2 mensen, maar zelf zou ik niet de duo/twin 10 kopen maar een maatje groter is mijn idee. De doorstroming van de 14 is al flink meer...

Kan iemand ook toelichten waarom je het zachte water niet mag gebruiken in de CV?
Het zit toch ook in mijn boiler waar het continu verwarmd wordt...

Alvast bedankt voor jullie ervaringen met waterluxe/ wateronthardershop

[Voor 7% gewijzigd door HBO88 op 10-03-2016 12:49]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
HBO88 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:28:
Zelf ben ik aan het rondkijken, ben geïnteresseerd in de ontharder van Waterluxe of wateronthardershop.nl.
...
- Hoe lang duurt het regenereren ongeveer
- Hoeveel water kost dat regenereren? Kan dat niet echt vinden.
- wat is jullie idee van de degelijkheid van dit systeem?
...

Alvast bedankt voor jullie ervaringen met waterluxe/ wateronthardershop
Even voor je gemeten:
Duo 14 met losstaand zoutvat:
Spoelcyclus: 40 minuten
Spoelverbruik: 77 liter
Ingestelde hardheid: 10 Dh

1 persoons huishouden, 2780 liter vorige maand verbruik. (linkje vorige maand)
De duo 14 staat ingesteld op 3300 liter, dus staat ruim een maand stil zonder spoelen.
Dat is al heel lang, naar mijn zin.

Ik denk dat een duo 10 groot genoeg is voor 2 personen (mijn zus/zwager heeft die ook)

Eigen ervaring is prima in ieder geval, al heeft mijn zus/zwager na 1 jaar een nieuwe "kop" gekregen, deze ging defect.
Hier werkt hij al 2,5 jaar zonder problemen vanaf begin.
De 5 zakken zout die ik erbij kreeg zijn nog steeds niet op.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:40
Bedankt voor je reactie!

het enige onderhoud is dan eens per paar jaar een flesje harscleaner?
En merk je ook wat verschil met de vaatwasser/ wasmachine?

[Voor 23% gewijzigd door HBO88 op 10-03-2016 15:56]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad, om de paar jaar een flesje harscleaner in het zoutvat en meteen spoelen.
Het water schuimt harder met zeep en de vaatwasser geen zout meer gebruiken. Ik gebruik enkel nog een fles sun poeder. Doe ik ook erg lang mee.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:25

Trackerfire

ADA HODLER

Wij gebruiken nu bijna 3 kwart jaar NoCalc en ik moet eerlijk toegeven.... het werkt top! Niks geen kalkaanslag in vaatwasser, waterkoker en op de glazen (4) douchewand. Ideaal! Cartridges gaan iets minder lang mee dan verwacht (4 i.p.v. 6 maanden), maar dit zal ook toe te schrijven zijn aan ons waterverbruik.

Basisset heb je voor 125 euro en dan nog eens 20 euro p.p. per jaar voor een cartridge. Wij willen niet meer anders!

Skoda Enyaq iV80x Founders Edition Black

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn kosten waren 5 euro + verzendkosten voor een flesje harscleaner, voor de rest nog niks over 2,5 jaar verbruik... En geen omkijken naar.
Aanschafprijs ligt dan wel een stukje hoger uiteraard.

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2016 16:31]

• rokas
  • Niet online
@HBO88 voor het bepalen van de "grootte" is het handig om te streven naar een overbruggingsperiode van zo'n zeven dagen tussen twee regeneraties.
Dat wordt bepaald door een samenspel van inhoud v/d ionenwisselaar, hardheid v/h water en je waterverbruik.
1 liter harskern kan 2800 liter water verlagen met 1 dh.
Voorbeeld: 14 liter harskern en 44 m3 pppj, 2 personen en 10 dh levert je een overbruggingsperiode van
14 liter x 2800/(44000 liter / 365 dagen x 2 personen x 10 dh)=16,3 dagen dagen.
bij 5 liter hars is dit 5x2800/(44000/365/2x10)=5,8 dagen
Hier een handige calculator en achtergrondinfo over deze materie.

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
Trackerfire schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:26:
Wij gebruiken nu bijna 3 kwart jaar NoCalc en ik moet eerlijk toegeven.... het werkt top! Niks geen kalkaanslag in vaatwasser, waterkoker en op de glazen (4) douchewand. Ideaal! Cartridges gaan iets minder lang mee dan verwacht (4 i.p.v. 6 maanden), maar dit zal ook toe te schrijven zijn aan ons waterverbruik.

Basisset heb je voor 125 euro en dan nog eens 20 euro p.p. per jaar voor een cartridge. Wij willen niet meer anders!
Heb je de installatie zelf gedaan? En waar haal de de navul patronen voor 20 p.p per jaar?
Gaat het altijd om een complete set zoals hier?: https://www.warmteservice...ugslagklep-3-4/p/60001150

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:30

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

thunder68 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:58:

Groet,
Ron
Heb je ook de Wifi Hydrolink Plus erop besteld?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• thunder68
Hoi, nee dat heb ik niet gedaan; jij wel? Vind het niet veel toegevoegde waarde hebben voor wat het kost.
Verder overigens heel tevreden met het apparaat. Wat is jouw ervaring?

Groet,
Ron

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

thunder68 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:00:
Hoi, nee dat heb ik niet gedaan; jij wel? Vind het niet veel toegevoegde waarde hebben voor wat het kost.
Verder overigens heel tevreden met het apparaat. Wat is jouw ervaring?

Groet,
Ron
Ik heb geen ervaring met het apparaat en was benieuwd naar de jouwe.
Ik heb ook geen idee wat het kost gezien ik geen prijzen kan vinden?
Hoe ging de levering en installatie?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

SpongeRob schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:26:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de ontharder van sensorsoft?
Deze ontharder lijkt in veel opzichten op de aquacell, ook met WRAS certificering, maar dan voor een lagere prijs (€1499,-).
Deze lijkt mij wel een goede keus als ik zo het internet een beetje afspeur.
Ben je nog wijzer geworden? Ik vind dit ook een interessante optie, omdat dit (volgens mij) de enige unit is met hardheid sensor.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:33
Mijn vrouw heeft huidproblemen en nu willen we graag een waterontharder plaatsen.
Het probleem is alleen dat de watermeter bij ons onder de mat van de voordeur zit. Dit is de enigste plek waar we de mogelijkheid hebben om een ontharder te plaatsen
De ruimte is ongeveer 50x100 en 60cm diep zijn er waterontharders die hier in passen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
alexswart schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:02:
Mijn vrouw heeft huidproblemen en nu willen we graag een waterontharder plaatsen.
Het probleem is alleen dat de watermeter bij ons onder de mat van de voordeur zit. Dit is de enigste plek waar we de mogelijkheid hebben om een ontharder te plaatsen
De ruimte is ongeveer 50x100 en 60cm diep zijn er waterontharders die hier in passen?
Onderaan deze site:

http://www.waterluxe.nl/

L/L WP Samsung 3.5 & MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• thunder68
Ik heb geen ervaring met het apparaat en was benieuwd naar de jouwe.
Ik heb ook geen idee wat het kost gezien ik geen prijzen kan vinden?
Hoe ging de levering en installatie?
Kan niet anders zeggen dan dat levering en installatie perfect was. Zeer netjes en voorzichtig uitgevoerd. Was beetje huiverig voor het boren van d gaan door de vloer ivm vloerverwarming. Maar hebben ze keurig gedaan. Wij hebben hem in de trapkast geplaatst, vandaar dat er door de vloer geboord moest worden om bij de watermeter te komen. In de trapkast hebben we de meeste ruimte en handig voor het bijvullen van zout.

Reden voor keuze Amysoft was dat zij door ervaring het product doorontwikkeld hebben. Door droge zoutbak en reinigingsmodule is de kans op bacteriën in de zoutbak minimaal. Verder erg zuinig met zout en spoelwater. Weinig bewegende delen en 15 jaar garantie. Ze zijn wel iets duurder (gezin 4 personen, verbruik ca 200 m3 per jaar.) De totaalprijs lag rond 1800 incl alles en voor 2 jaar zout erbij.

Zou ze zeker aanraden, bel ze gerust voor een advies. Tuurlijk kan het goedkoper maar daar zitten ook consequenties aan. Belangrijk is dat je bepaald wat belangrijk voor je is, de verschillende systemen vergelijkt en dan je leuze maakt. Zit je in een huis waar je lang denkt te blijven kies je wellicht anders dan in een doorstroomwoning. Ben je zelf handig kun je het ook zelf installeren, scheelt ook geld.

Succes met je zoektocht! Ik wil niet anders meer; de voordelen zijn bekend....

• ronzelver
  • Laatst online: 03-11-2022
Ik heb mijn waterontharder (overigens dezelfde werking en componenten als waterluxe.nl) te koop staan omdat ik voor mijn huishouden (4 personen) toch voor een groter model (50 of 80 m3/1dh) wil gaan.

V&A aangeboden: Onthardingsinstallatie AFB20 met Fleck 5600 SXT regelventiel

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

thunder68 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:10:
[...]

Kan niet anders zeggen dan dat levering en installatie perfect was. Zeer netjes en voorzichtig uitgevoerd. Was beetje huiverig voor het boren van d gaan door de vloer ivm vloerverwarming. Maar hebben ze keurig gedaan. Wij hebben hem in de trapkast geplaatst, vandaar dat er door de vloer geboord moest worden om bij de watermeter te komen. In de trapkast hebben we de meeste ruimte en handig voor het bijvullen van zout.

Reden voor keuze Amysoft was dat zij door ervaring het product doorontwikkeld hebben. Door droge zoutbak en reinigingsmodule is de kans op bacteriën in de zoutbak minimaal. Verder erg zuinig met zout en spoelwater. Weinig bewegende delen en 15 jaar garantie. Ze zijn wel iets duurder (gezin 4 personen, verbruik ca 200 m3 per jaar.) De totaalprijs lag rond 1800 incl alles en voor 2 jaar zout erbij.

Zou ze zeker aanraden, bel ze gerust voor een advies. Tuurlijk kan het goedkoper maar daar zitten ook consequenties aan. Belangrijk is dat je bepaald wat belangrijk voor je is, de verschillende systemen vergelijkt en dan je leuze maakt. Zit je in een huis waar je lang denkt te blijven kies je wellicht anders dan in een doorstroomwoning. Ben je zelf handig kun je het ook zelf installeren, scheelt ook geld.

Succes met je zoektocht! Ik wil niet anders meer; de voordelen zijn bekend....
Bedankt voor je reactie.
Hoever zit je kast van de hoofdaansluiting vandaan? En hoe heb je je spoel afvoer gemaakt? (Direct een gat geboord op je hoofdriolering?)

• thunder68
Onze trapkast zit ca 3 meter van de hoofdaansluiting. Het spoelwater is met een speciale aansluiting op de rioolbuis aangesloten.

• ronzelver
een keer is wel genoeg

[Voor 94% gewijzigd door teacher op 22-03-2016 19:01]

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik kom af en toe tegen dat er wordt geadviseerd een resthardheid in te stellen van bijvoorbeeld 3 of 4 DH.

Heeft iemand hier ervaring mee, vanaf welke resthardheid kan je er van uit gaan dat je geen kalkafzetting meer hebt op douchewand en in apparaten?
Of moet je dan echt terug naar 0DH?

• ronzelver
Newday schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:42:
Ik kom af en toe tegen dat er wordt geadviseerd een resthardheid in te stellen van bijvoorbeeld 3 of 4 DH.

Heeft iemand hier ervaring mee, vanaf welke resthardheid kan je er van uit gaan dat je geen kalkafzetting meer hebt op douchewand en in apparaten?
Of moet je dan echt terug naar 0DH?
Om geheel van kalkafzetting op de glazen douchewanden af te komen ben ik naar 0dH gegaan (met als gevolg dat ik nu 2 keer per week moet regenereren 8)7 )

• Newday
  • Laatst online: 15:54
Zou het met kalkafzetting nog zo kunnen zijn dat je op 0DH moet zitten om er van af te komen en dat je daarna wat hoger kan gaan zonder dat het terugkomt.

En voor wat betreft wasmiddel gebruik en zeep e.d. zitten er verder nog verschillen tussen 0DH en 3DH in het dagelijks gebruik?

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-02 15:35

Jean Paul

Reservebelg

Kalkafzetting vindt veel sneller plaats bij warm water, kijk eens of het naspoelen met koud water helpt. Wordt als tip gegeven door ons waterleidingsbedrijf.

Zit zelf aan >21DH in een huurhuis. Gezien de idioot hoge hardheid ben ik wel aan het rondkijken, maar het bedrag en de nodige aanpassingen schrikken mij wel af. En als ik het zo lees kan ik een best hoog zoutverbruik verwachten met deze hardheid :/

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• SpongeRob
  • Laatst online: 17:59
DaMightyWackO schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:07:
[...]

Ben je nog wijzer geworden? Ik vind dit ook een interessante optie, omdat dit (volgens mij) de enige unit is met hardheid sensor.
Nee, deze waterontharder past helaas niet in m'n meterkast.
Ik heb wel een verkoper van Kinetico gesproken, die leveren een exact zelfde model als de Aquacell (Kinetico blijkt de uitvinder te zijn van de waterdruk geregelde ontharders) maar dan in duo uitvoering voor een aanzienlijk lagere prijs dan Aquacell.

• drielp
I
Jean Paul schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:12:
Kalkafzetting vindt veel sneller plaats bij warm water, kijk eens of het naspoelen met koud water helpt. Wordt als tip gegeven door ons waterleidingsbedrijf.

Zit zelf aan >21DH in een huurhuis. Gezien de idioot hoge hardheid ben ik wel aan het rondkijken, maar het bedrag en de nodige aanpassingen schrikken mij wel af. En als ik het zo lees kan ik een best hoog zoutverbruik verwachten met deze hardheid :/
Zo dan, > 21DH. Dat is bijna nat krijt wat uit je kraan komt. Een waterontkalker gaat je zeker merken. Installatie is op zich vrij eenvoudig en je kan hem/haar altijd meenemen bij een eventuele verhuizing.
Zout kost ongeveer 10 euro per 25 kg. Ik verbruik bij een hardheid van 11 ongeveer 2 zakken per jaar voor twee personen. Valt best wel mee.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Het is ook net hagel dat uit de douchekop komt. Als ik jouw verbruik eens lineair doortrek zou ik op ongeveer 100kg zout komen, en met 40 euro is dat goedkoper dan de Brita-filters welke ook alleen maar voor beperkte doeleinden gebruikt kan worden.

Het blijft een flinke investering.. Moet het thuis eens goed bespreken en eens offertes opvragen. De opmerking van thunder66 triggerde mij om eens in het product van Amysoft te verdiepen. Wat ik wel zie is dat zij zelf het product niet maken, maar wel 20 jaar exclusieve dealer van het product Ecowater.

In België lijkt het erop dat ik bij de fabrikant zelf alles kan bestellen en laten installeren. Zal eerst even uitzoeken hoeveel liter water we nu dagelijks gemiddeld verbruiken en dan eens daar informeren naar het juiste product :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• drielp
Jean Paul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:49:
Het is ook net hagel dat uit de douchekop komt. Als ik jouw verbruik eens lineair doortrek zou ik op ongeveer 100kg zout komen, en met 40 euro is dat goedkoper dan de Brita-filters welke ook alleen maar voor beperkte doeleinden gebruikt kan worden.

Het blijft een flinke investering.. Moet het thuis eens goed bespreken en eens offertes opvragen. De opmerking van thunder66 triggerde mij om eens in het product van Amysoft te verdiepen. Wat ik wel zie is dat zij zelf het product niet maken, maar wel 20 jaar exclusieve dealer van het product Ecowater.

In België lijkt het erop dat ik bij de fabrikant zelf alles kan bestellen en laten installeren. Zal eerst even uitzoeken hoeveel liter water we nu dagelijks gemiddeld verbruiken en dan eens daar informeren naar het juiste product :)
De onze komt bij Waterluxe vandaan, prijs voor het apparaat, inclusief bezorgen en 3 zakken zout. was 895 euro. Koppeling, verloopstukjes, slangen en speciaal boortje voor aansluiten op de riolering zijn hier ook bij inbegrepen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:15
Dus geen magie als de PWN de dH verlaagd van 8,4 naar 7,8dH?

Wordt gedaan alsof het een wereld van verschil is, maar het lijkt me maar een piepklein stapje..

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Atomic2005
  • Laatst online: 17:07

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drielp schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:02:
[...]

De onze komt bij Waterluxe vandaan, prijs voor het apparaat, inclusief bezorgen en 3 zakken zout. was 895 euro. Koppeling, verloopstukjes, slangen en speciaal boortje voor aansluiten op de riolering zijn hier ook bij inbegrepen.
Ik neig ook sterk naar Waterluxe. En hoe heb je de installatie gedaan/laten doen?

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 14:12
Atomic2005 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:42:
[...]

Ik neig ook sterk naar Waterluxe. En hoe heb je de installatie gedaan/laten doen?
Ik lees overal goede verhalen over Waterluxe, tot 3 weken geleden. Een goede vriend van me heeft een ontharder laten installeren door hun in zijn nieuwbouwwoning. Na een paar dagen is er als gevolg van een niet goed aangesloten koppeling 10 kuub water z'n huis in gestroomd, de gevolgen kun je wel raden. :X :-(

Nu kunnen fouten altijd gemaakt worden, maar het ergste is de totale ongeïnteresseerde houding van Waterluxe. De schade en ongemak was enorm, maar geen telefoontje what so ever vanuit hun. En dat terwijl het bedrijf notabene in dezelfde (kleine) woonplaats zit. Er is iemand langs gestuurd om het weer goed aan te sluiten en daarna bleef het stil. Geen navraag over schade, geen excuses, niks.

Je wilt als fatsoenlijk bedrijf een dergelijk probleem toch goed oplossen?! |:(

Ik ben op dit moment zelf een huis aan het bouwen en overwoog ook een ontharder van Waterluxe, maar naar mijn geld kunnen ze fluiten!

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JunkO schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:03:
[...]

Ik lees overal goede verhalen over Waterluxe, tot 3 weken geleden. Een goede vriend van me heeft een ontharder laten installeren door hun in zijn nieuwbouwwoning. Na een paar dagen is er als gevolg van een niet goed aangesloten koppeling 10 kuub water z'n huis in gestroomd, de gevolgen kun je wel raden. :X :-(

Nu kunnen fouten altijd gemaakt worden, maar het ergste is de totale ongeïnteresseerde houding van Waterluxe. De schade en ongemak was enorm, maar geen telefoontje what so ever vanuit hun. En dat terwijl het bedrijf notabene in dezelfde (kleine) woonplaats zit. Er is iemand langs gestuurd om het weer goed aan te sluiten en daarna bleef het stil. Geen navraag over schade, geen excuses, niks.

Je wilt als fatsoenlijk bedrijf een dergelijk probleem toch goed oplossen?! |:(

Ik ben op dit moment zelf een huis aan het bouwen en overwoog ook een ontharder van Waterluxe, maar naar mijn geld kunnen ze fluiten!
Als zij de installatie hebben gedaan zijn ze toch aansprakelijk voor de vervolgschade door ondeugdelijke instalatie?
Dan zal je vriend (zijn verzekering) de schade toch op Waterluxe willen verhalen?

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• JunkO
Atomic2005 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Als zij de installatie hebben gedaan zijn ze toch aansprakelijk voor de vervolgschade door ondeugdelijke instalatie?
Dan zal je vriend (zijn verzekering) de schade toch op Waterluxe willen verhalen?
Klopt, hij gaat het inderdaad op hun verhalen, en dat zal ook uiteindelijk wel goed komen. Maar het gaat er vooral om dat ze vanuit hun zelf niets gevraagd hebben of interesse hebben getoond of zelfs maar iets van zich hebben laten horen.

Nogmaals, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Het gaat er echter om hoe met die fouten om wordt gegaan en hoe het wordt opgelost. Daarin schoot Waterluxe heel erg te kort.

Maar goed, dit heeft verder niets te maken met de apparatuur die ze leveren, die is wel goed zover ik begrijp. :)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:09
Sommige mensen hebben huidproblemen, zoals winterhanden, eczeem, jeuk en psoriasis.
Deze mensen hebben allemaal binnen enkele weken na de aanschaf van een ontharder verbeteringen
gemerkt. Sommige mensen zijn helemaal van hun klachten af, anders hebben ze een aanzienlijke
verlichting van de klachten.
Psoriasis is geen 'huidprobleem' maar een ziekte waarbij er iets misgaat bij het aanmaken van de cellen onder de opperhuid. De hardheid van het water heeft daar geen enkele invloed op. Wel kan hard water de huid droger doen aanvoelen, waar psoriasispatiënten door de niet correct aangemaakte huidcellen toch al meer last van hebben. Zacht water kan dus prettiger zijn voor deze mensen maar het verandert niet iets aan de ziekte of het ziektebeeld zelf. De ziekte gaat er zeker niet van over. Daarom is de aanbeveling enigszins misleidend.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• drielp
Atomic2005 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:42:
[...]

Ik heb het zelf aangesloten. Ik heb de installatie in de kelder staan en ik kan daar gemakkelijk bij. De wateleiding na de watermeter even doorzagen en de ontharder er tussen plaatsen. De afvoer van de douche (DWTW) loopt boven de watermeter naar het riool, daar zit de spoelslang op aangesloten.

Wel alles goed aandraaien natuurlijk, anders krijg je zo'n waterballet zoals hierboven genoemd.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drielp schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:14:
[...]

Ik heb het zelf aangesloten. Ik heb de installatie in de kelder staan en ik kan daar gemakkelijk bij. De wateleiding na de watermeter even doorzagen en de ontharder er tussen plaatsen. De afvoer van de douche (DWTW) loopt boven de watermeter naar het riool, daar zit de spoelslang op aangesloten.

Wel alles goed aandraaien natuurlijk, anders krijg je zo'n waterballet zoals hierboven genoemd.
Dus in principe goed te doen. Hoeveel water komt er uit die spoelslag? Oftewel : moet je die wel ergens op aansluiten, of kun je het ook "zo" de kruipruimte in laten lopen?

• drielp
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:06:
[...]

Dus in principe goed te doen. Hoeveel water komt er uit die spoelslag? Oftewel : moet je die wel ergens op aansluiten, of kun je het ook "zo" de kruipruimte in laten lopen?
Ik heb dat nooit gemeten, maar ik schat een liter of 50. Ik zou het niet zomaar de kruipruimte in laten lopen, het is nogal zout en je kruipruimte wil je zo droog mogelijk houden.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

drielp schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:09:
[...]

Ik heb dat nooit gemeten, maar ik schat een liter of 50. Ik zou het niet zomaar de kruipruimte in laten lopen, het is nogal zout en je kruipruimte wil je zo droog mogelijk houden.
Check. Wel op een afvoer dus. En heb je een echte "kelder", of kon je het apparaat zo in de kruipruimte kwijt. Dat is bij mij de beperkende factor ben ik bang... de ruimte..

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
Eenieder die moeite heeft met de prijs van een waterontharder (hars/zout in mijn geval): De tijd die je ermee bespaart is bij ons zeker een uur in de week. Hoogglans keuken hoeft niet meer nagezeemd te worden, zelfde geldt voor je badkamertegels, etc. etc. Je waterkoker nooit meer ontharden, koffiemachine niet meer, stoomoven niet meer en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Samen met de robotstofzuiger toch wel echt de uitvinding van de eeuw voor de liever lui dan moe-ie tweaker. Meer tijd om te nerden :D

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-02 21:04
Ook ik zit een tijdje te kijken naar de mogelijkheden rondom het ontkalken van het water met behulp van een waterontharder of osmoseapparaat. Dat laatste kom ik in het gehele topic echter niet terug.

Wij hebben namelijk niet zozeer moeite met het kalk tijdens de douchen of vaatwas, maar zien heel veel kalk terug in de waterkoker/theekan waardoor we wekelijks iets van 10 liter SPA blauw nuttigen.
Met de komst van de kleine neemt het nuttigen van SPA blauw overigens alleen maar toe, waardoor we nu opzoek zijn naar oplossingen tbv het ontkalken van het water.

Zodoende vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met het plaatsen van enkel een osmoseapparaat voor bijv. in de keuken?

Ikzelf zit te kijken naar het volgende apparaat:
https://www.osmoseapparaa...t_tabs_description_tabbed

** edit **

In mijn verdere onderzoek kwam ik de volgende site tegen die ik graag met jullie wil delen daar ik denk dat menige veel aan zullen hebben:

https://www.waterontharderkiezen.nl/

Hier vind je een overzicht van alle? waterontharders met daarbij de nodige info/tips ed! _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door beyazz06 op 20-04-2016 13:47]

• drielp
beyazz06 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:31:
Ook ik zit een tijdje te kijken naar de mogelijkheden rondom het ontkalken van het water met behulp van een waterontharder of osmoseapparaat. Dat laatste kom ik in het gehele topic echter niet terug.

Wij hebben namelijk niet zozeer moeite met het kalk tijdens de douchen of vaatwas, maar zien heel veel kalk terug in de waterkoker/theekan waardoor we wekelijks iets van 10 liter SPA blauw nuttigen.
Met de komst van de kleine neemt het nuttigen van SPA blauw overigens alleen maar toe, waardoor we nu opzoek zijn naar oplossingen tbv het ontkalken van het water.

Zodoende vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met het plaatsen van enkel een osmoseapparaat voor bijv. in de keuken?

Ikzelf zit te kijken naar het volgende apparaat:
https://www.osmoseapparaa...t_tabs_description_tabbed

** edit **

In mijn verdere onderzoek kwam ik de volgende site tegen die ik graag met jullie wil delen daar ik denk dat menige veel aan zullen hebben:

https://www.waterontharderkiezen.nl/

Hier vind je een overzicht van alle? waterontharders met daarbij de nodige info/tips ed! _/-\o_
Osmose apparaat kost 1/3 tov een waterontkalker. Met een waterontkalker (die 20 jaar meegaat) behandel je al het water in je huis. Met het osmose apparaat alleen je drinkwater en dat kost ook nog aardig wat water (waarschijnlijk om te spoelen). Hoelang gaat zo'n osmose apparaat mee en wat zijn de bijkomende kosten?

Misschien is dit ook nog een optie: https://www.bushcraftshop...J_I3aacnswCFYIK0wodTWIK1w

[Voor 4% gewijzigd door drielp op 21-04-2016 00:11]

• beyazz06
drielp schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:01:
[...]

Osmose apparaat kost 1/3 tov een waterontkalker. Met een waterontkalker (die 20 jaar meegaat) behandel je al het water in je huis. Met het osmose apparaat alleen je drinkwater en dat kost ook nog aardig wat water (waarschijnlijk om te spoelen). Hoelang gaat zo'n osmose apparaat mee en wat zijn de bijkomende kosten?

Misschien is dit ook nog een optie: https://www.bushcraftshop...J_I3aacnswCFYIK0wodTWIK1w
Ik heb veel zitten zoeken, maar bar weinig kunnen vinden omtrent de levensduur en verbruik van een osmoseapparaat. Zelfs het elektriciteitsverbruik van de pomp kom ik nergens tegen.

Na veel lezen, hebben we inmiddels besloten een waterontharder te nemen om net na de watermeter te installeren.. Nu zat ik te kijken naar de Domus DPS 300 en Halutec Minimax M2, echter worden deze niet in Nederland verkocht. Enkel in België.. :|

Overigens vind ik het best bizar dat men zo geheimzinnig doet over de prijzen van dergelijke waterzuiveringsystemen..

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:46:
[...]

Overigens vind ik het best bizar dat men zo geheimzinnig doet over de prijzen van dergelijke waterzuiveringsystemen..
Als er zo geheimzinnig wordt gedaan, is/was voor mij de reden om daar niet verder mee te gaan. Waarschijnlijk veelste duur! Zie bijvoorbeeld de bekende merken.
Zo'n ontharder is eigenlijk een simpel apparaat en dan is 1000,- nog veel.

• beyazz06
Hulliee schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:51:
[...]

Als er zo geheimzinnig wordt gedaan, is/was voor mij de reden om daar niet verder mee te gaan. Waarschijnlijk veelste duur! Zie bijvoorbeeld de bekende merken.
Zo'n ontharder is eigenlijk een simpel apparaat en dan is 1000,- nog veel.
Ik heb het niet zozeer over 1 leverancier, maar over de gehele sector. Weinig leverancier zijn transparant wat betreft prijs en ben het met je volledig eens dat de prijzen behoorlijk hoog liggen..

Ik zit nu ook een beetje ebay/internet af te struimen naar een betaalbaar apparaat, een tweetal gevonden:
http://www.ebay.de/itm/st...41f1b8:g:IlYAAOSweW5VVz2t
http://fountainsofteners....0-tablet-salt-c2x18062307

Blijft lastig dit!

• drielp
beyazz06 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:49:
[...]

Ik heb het niet zozeer over 1 leverancier, maar over de gehele sector. Weinig leverancier zijn transparant wat betreft prijs en ben het met je volledig eens dat de prijzen behoorlijk hoog liggen..

Ik zit nu ook een beetje ebay/internet af te struimen naar een betaalbaar apparaat, een tweetal gevonden:
http://www.ebay.de/itm/st...41f1b8:g:IlYAAOSweW5VVz2t
http://fountainsofteners....0-tablet-salt-c2x18062307

Blijft lastig dit!
Ik heb de mijne bij waterluxe.nl gekocht, prijzen staan op de website.

• beyazz06
drielp schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:54:
[...]

Ik heb de mijne bij waterluxe.nl gekocht, prijzen staan op de website.
Ik ben zoekende naar een non-eletric / duplex apparaat. Het blijkt dat er 2 bedrijven hier in de race zitten:
- Kinetico
- Harvey

Daar ik het merk Kinetico enkel onder dezelfde naam (Kinetico) heb kunnen vinden, is dat bij Harvey anders. Harvey blijkt onder vele namen door te worden verkocht, zo is de MiniMax M2, Aquacell, TwinTec, Domus alsook Crown eenzelfde (inhoudelijke een Harvey) met enkel een andere merknaam.

De Harvey, van brits makelij, is via webshops voor een bedrag van ~1000 euro incl. verzending al te koop (uit Engeland). Mocht je dus voor een AquaCell oid willen gaan, dan kan je je apparaat wellicht online bestellen voor de helft van de prijs..

• AUijtdehaag
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:25:
[...]
Ik ben zoekende naar een non-eletric / duplex apparaat.
Waarom duplex?

Heb je hem voor de industrie nodig, waar men 24 hr lang on-onderbroken onthard water nodig heeft?

Of is hij voor thuis?
De meeste hebben gewoon een "nacht" spoel programma, wanneer jij slaapt.

In de topicstart heb ik onlangs nog een leverancier toegevoegd.
Daar kan je ook onderdelen "los" kopen... handig....

[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2016 17:07]

• Hulliee
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:58:
[...]

Waarom duplex?

Heb je hem voor de industrie nodig, waar men 24 hr lang on-onderbroken onthard water nodig heeft?

Of is hij voor thuis?

Duplex is idd niet nodig.

Ik heb hem bij waterluxe.nl gekocht. Prima geregeld. Netjes opgeleverd. @Beyazz06 Bel ze maar eens op.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hulliee schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:26:
[...]

Ik heb hem bij waterluxe.nl gekocht. Prima geregeld. Netjes opgeleverd. @Beyazz06 Bel ze maar eens op.
Heb je de installatie zelf gedaan? Of laten doen?
En kruipruimte, meterkast, of "onder de trap"?

• Hulliee
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:26:
[...]

Heb je de installatie zelf gedaan? Of laten doen?
En kruipruimte, meterkast, of "onder de trap"?
Laten doen door waterluxe. Zij gaven mij een leuke aanbieding voor het plaatsen. Zoutvat en de ontharder boven elkaar geplaatst in de meterkast. Zoutwater afvoer is in de kruipruimte aangesloten op het riool.

• beyazz06
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:58:
[...]

Waarom duplex?

Of is hij voor thuis?

Ik dacht dat duplex gelijk is aan non electra, maar zo te lezen is dat niet zo. Je hebt blijkbaar ook simplex apparaten die geen elektriciteit gebruiken.

Desalniettemin zit er qua prijs tussen een simplex en duxplex apparaat niet zoveel verschil. Zou je dan nog steeds voor een simplex gaan?

Ik sta namelijk op het punt de Kinetico 2020c aan te schaffen voor ca. 1500 euro incl. montage. Al ga ik morgen nog even bellen met het bedrijf of dit apparaat wel sluit aan mijn watergebruik. Apparaat heeft 2 x 4,5 liter hars tank.

Natuurlijk sluit het wel aan, aangezien het een duplex apparaat is die continue door kan regenereren 8)7

[Voor 5% gewijzigd door beyazz06 op 21-04-2016 23:02]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

http://www.waterluxe.nl/
De "Duo 10" voor euro895 zit ik aan te denken.

• beyazz06
Hulliee schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:26:
[...]

Hoeveel stroom verbruikt het apparaat?

Ik zit ook nog te kijken naar het volgende apparaat:
http://fountainsofteners....roduct.asp?pdtid=17510359

Harveys Water Softener - Crown, incl. aansluiting materiaal, zout voor 6 maanden en verzendkosten voor ca. 950 pound (1200 euro).

Dit is overigens hetzelfde apparaat als dat van AquaCell die ze voor ca. 2100 euro verkoopt!

[Voor 37% gewijzigd door beyazz06 op 21-04-2016 23:35]

• AUijtdehaag
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 23:04:
[...]
Hoeveel stroom verbruikt het apparaat?

...

Dit is overigens hetzelfde apparaat als dat van AquaCell die ze voor ca. 2100 euro verkoopt!
En dat zout is in een speciale blokvorm? Wat niet overal te verkrijgen is?
Wat maak je het jezelf toch makkelijk.... :X
No offence.

Stoom verbruik is erg weinig van een waterluxe.nl/wateronthardershop.nl
Nooit gemeten omdat dat niet interessant was. En ik monitor 24/7, mijn hele verbruik.
Je hebt ze eventueel ook met een batterijtje. (maar dan moet je die weer gaan vervangen na verloop van tijd)

Verbruik water heb ik ook al eens gemeten van mijn te grote ontharder...
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2016 07:03]

• beyazz06
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 06:54:
[...]

En dat zout is in een speciale blokvorm? Wat niet overal te verkrijgen is?
Wat maak je het jezelf toch makkelijk.... :X
No offence.

Stoom verbruik is erg weinig van een waterluxe.nl/wateronthardershop.nl
Nooit gemeten omdat dat niet interessant was. En ik monitor 24/7, mijn hele verbruik.
Je hebt ze eventueel ook met een batterijtje. (maar dan moet je die weer gaan vervangen na verloop van tijd)

Verbruik water heb ik ook al eens gemeten van mijn te grote ontharder...
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Haha, ik waardeer je input enorm. Ik ben ook niet iemand die elke dag een waterontharder aanschaft. Dat van de zoutblokken zal ik dan zeker meenemen in de overweging, gelijk maar ff gezocht waar die krengen te koop zijn (en uiteraard voor hoeveel).

Met waterluxe heb ik op één of andere manier niet echt feeling en kijk liever naar een partij als:
http://www.hydrotense.eu/...ategories/Waterontharding

• JunkO
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:49:
[...]

Met waterluxe heb ik op één of andere manier niet echt feeling en kijk liever naar een partij als:
Dat adres kende ik nog niet, maar die is wel flink goedkoper en zo te zien gebruiken ze dezelfde apparatuur.

Bedankt!

• Hulliee
  • Niet online
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:49:
[...]

Zij zijn niet duur idd. Al komen de onderdelen/slangen om aan te sluiten er nog bij.
Bij mijn plaatsing was alles incl. Incl. het maken/materiaal v/e schap waarop de ontharder staat.
Ook werd 3x25kg zout meegeleverd (ik verbruik ongeveer 25 kg per 10 maanden). Ik zou echt kiezen voor een systeem zonder zoutblokken.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JunkO schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:07:
[...]

Dat adres kende ik nog niet, maar die is wel flink goedkoper en zo te zien gebruiken ze dezelfde apparatuur.

Bedankt!
Idd interessant! Wat is het verschil met de Waterluxe apparatuur?

• beyazz06
Hulliee schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:29:
[...]

Zij zijn niet duur idd. Al komen de onderdelen/slangen om aan te sluiten er nog bij.
Bij mijn plaatsing was alles incl. Incl. het maken/materiaal v/e schap waarop de ontharder staat.
Ook werd 3x25kg zout meegeleverd (ik verbruik ongeveer 25 kg per 10 maanden). Ik zou echt kiezen voor een systeem zonder zoutblokken.
Ik heb vandaag met de importeur van Kinetico gesproken waaruit bleek dat ipv zoutblokken ook 'andere' zoutoplossingen kunt gebruiken. Het nadeel bij bijv. een AquaCell is dat de blokken nog iets uitsteken, je zult dus minder zout kwijt kunnen indien je niet gebruik maakt van blokken waardoor je vaker moet bijvullen. Mochten de blokken niet uitsteken, dan kan je dus 'normale' zout gebruiken uiteraard die wel geschikt is voor ontharden.

Bij Kinetico hebbens ze overigens nu de volgende aanbiedingen, beiden gebruiken overigens geen elektriciteit:
Sumo 1 (simplex): 1350 euro incl. montage 1200 euro excl. montage
2020c (duplex): 1650 euro incl. montage 1500 euro excl. montage

Ik neig nu eerlijk gezegd steeds meer naar de Harvey Water Softener (uit Engeland) wat me zo een 1200 euro gaat kosten, maar dan heb je wel een duplex apparaat die geen elektriciteit verbruikt. Wel zelf monteren, maar dat moet lukken... O-)

• Hulliee
  • Niet online
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:43:
[...]

Ik heb vandaag met de importeur van Kinetico gesproken waaruit bleek dat ipv zoutblokken ook 'andere' zoutoplossingen kunt gebruiken. Het nadeel bij bijv. een AquaCell is dat de blokken nog iets uitsteken, je zult dus minder zout kwijt kunnen indien je niet gebruik maakt van blokken waardoor je vaker moet bijvullen. Mochten de blokken niet uitsteken, dan kan je dus 'normale' zout gebruiken uiteraard die wel geschikt is voor ontharden.

Bij Kinetico hebbens ze overigens nu de volgende aanbiedingen, beiden gebruiken overigens geen elektriciteit:
Sumo 1 (simplex): 1350 euro incl. montage 1200 euro excl. montage
2020c (duplex): 1650 euro incl. montage 1500 euro excl. montage

Ik neig nu eerlijk gezegd steeds meer naar de Harvey Water Softener (uit Engeland) wat me zo een 1200 euro gaat kosten, maar dan heb je wel een duplex apparaat die geen elektriciteit verbruikt. Wel zelf monteren, maar dat moet lukken... O-)
Dus je wilt 400-600 meer betalen omdat de ontharder 3-4watt verbruikt per jaar (6-8 euro)?
Tja... En bij problemen terugsturen naar Engeland?

Als je geen duplex hebt, dan regenereert hij s nachts 20min waardoor je 20min hardwater zou als je op dat moment water verbruikt.

Ik vind het ook niet hygiënisch dat die zoutblokken er open uitsteken (tenminste bij sommige ontharder dan)

[Voor 4% gewijzigd door Hulliee op 22-04-2016 12:53]

• beyazz06
Even iets heel anders:

Wanneer ik de topic doorneem zie ik dat jullie al enige tijd aan het dubben zijn over een waterontharder, gezien jullie reacties geeft mij dat een gevoel dat jullie er nog geen hebben aangeschaft. Zodoende vroeg ik me af wat jullie tot heden tegen heeft gehouden om een waterontharder aan te schaffen? :)

• JunkO
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:21:
[...]

[...]

Even iets heel anders:

Wanneer ik de topic doorneem zie ik dat jullie al enige tijd aan het dubben zijn over een waterontharder, gezien jullie reacties geeft mij dat een gevoel dat jullie er nog geen hebben aangeschaft. Zodoende vroeg ik me af wat jullie tot heden tegen heeft gehouden om een waterontharder aan te schaffen? :)
Simpel, mijn huis is nog in aanbouw. :)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:21:
[...]

[...]

Even iets heel anders:

En bij mij dat ik het wil hebben _voor_ de nieuwe keuken, en dat duurt nog even. En ben niet zo snel met aankoop op dit vlak Wil 100% achter m'n keuze staan en niet het gevoel hebben/krijgen dat ik een miskoop doe. >:)

• beyazz06
Atomic2005 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:14:
[...]

En bij mij dat ik het wil hebben _voor_ de nieuwe keuken, en dat duurt nog even. En ben niet zo snel met aankoop op dit vlak Wil 100% achter m'n keuze staan en niet het gevoel hebben/krijgen dat ik een miskoop doe. >:)
Duidelijk, maar een waterontharder is ook al goed voor tijdens het douchen! En uiteraard voor het water dat je nu al drinkt uit de kraan :)
JunkO schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:01:
[...]

Simpel, mijn huis is nog in aanbouw. :)
Spannend! Ik ben net verhuist (nieuwbouw). In welke regio ga je wonen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JunkO
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:43:
[...]

Spannend! Ik ben net verhuist (nieuwbouw). In welke regio ga je wonen?
Twente, Haaksbergen om precies te zijn. Van een klein flatje naar een ruim bemeten hoekwoning. Ook nieuwbouw, onder CPO dus alles zelf moeten regelen. Spannend en vooral véél werk! :)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Ondertussen geïnformeerd bij Ecowater via het contactformulier enkele weken geleden en het daarbij gelaten. Totdat ik deze week een telefoon kreeg met verontschuldigingen dat mijn offerteaanvraag niet eerder opgevallen zou zijn, direct voor afgelopen woensdag een afspraak en zojuist geïnstalleerd.

Het is een nog best groot apparaat, in tegenstelling tot een oplossing dat ik bij m'n broer gezien heb. Standaard afgeleverd met ongeveer 4dH, overigens een (ERM10) inclusief koolstoffilter om zo de Brita compleet te kunnen vervangen.

Vier gratis zakken zout van 25 KG en gratis installatie, hoewel, gezien de prijs.. Alles bij elkaar 1590 euro. Kan hem in stappen van 4 maanden afbetalen zonder rente.

Verder is er een Siphon geïnstalleerd, zodat de afvoerbuis dat aan de ontkalker zit niet in contact staat met de afvoerbuis de grond in, tegen bacteriën. Ook slim dat er een terugslagklep geïnstalleerd is bij de Siphon, aangezien deze op dezelfde plek zit als de wasmachine. Scheelt terugslag :+

Prima af- en opgeleverd, daar ben ik echt tevreden over. Alles uitstekend en professioneel afgewerkt. Vanavond maar eens een bad nemen om van het water te genieten :9

[Voor 3% gewijzigd door Jean Paul op 29-04-2016 17:23]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jean Paul schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:01:
Ondertussen geïnformeerd bij Ecowater via het contactformulier enkele weken geleden en het daarbij gelaten. Totdat ik deze week een telefoon kreeg met verontschuldigingen dat mijn offerteaanvraag niet eerder opgevallen zou zijn, direct voor afgelopen woensdag een afspraak en zojuist geïnstalleerd.

Het is een nog best groot apparaat, in tegenstelling tot een oplossing dat ik bij m'n broer gezien heb. Standaard afgeleverd met ongeveer 4dH, overigens een (ERM10) inclusief koolstoffilter om zo de Brita compleet te kunnen vervangen.

Vier gratis zakken zout van 25 KG en gratis installatie, hoewel, gezien de prijs.. Alles bij elkaar 1590 euro. Kan hem in stappen van 4 maanden afbetalen zonder rente.

Verder is er een Siphon geïnstalleerd, zodat de afvoerbuis dat aan de ontkalker zit niet in contact staat met de afvoerbuis de grond in, tegen bacteriën. Ook slim dat er een terugslagklep geïnstalleerd is bij de Siphon, aangezien deze op dezelfde plek zit als de wasmachine. Scheelt terugslag :+

Prima af- en opgeleverd, daar ben ik echt tevreden over. Alles uitstekend en professioneel afgewerkt. Vanavond maar eens een bad nemen om van het water te genieten :9
Waar heb je deze gekocht? Eerder in dit topic heb je een keer ecowater.be o.i.d. genoemd volgens mij.
Handig, gewoon overheen gelezen 8)7

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jean Paul schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:01:

Ik ben benieuwd waarom er is gekozen voor 4 dH en niet voor 0 dH
Heb je er zelf een meetsetje bij gekregen om je dH te controleren?

Wel cool een waterontharder met wifi (mogelijkheid) :P

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Atomic2005 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:25:
[...]

Waar heb je deze gekocht? Eerder in dit topic heb je een keer ecowater.be o.i.d. genoemd volgens mij.
Handig, gewoon overheen gelezen 8)7
Inderdaad via ecowater.be. Daar het contactformulier ingevuld (lekker lui :Y) ) en zodoende benaderd door iemand uit de regio. Gaat in Belgie allemaal via de fabrikant zelf :)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:35:
[...]

Ik ben benieuwd waarom er is gekozen voor 4 dH en niet voor 0 dH
Heb je er zelf een meetsetje bij gekregen om je dH te controleren?

Wel cool een waterontharder met wifi (mogelijkheid) :P
Naar zeggen van de installateur is 0dH niet zo goed, en is het beter om toch ietwat in het water te hebben zitten. Naar zeggen is het beetje calcium en magnesium (wat samen oorzaak van kalkvorming is) wel zo gezond.

Moet zeggen dat momenteel het water vele malen beter smaakt t.o.v. het met Brita gefilterde water :*)

Overigens heb ik niet de WiFi module genomen. Het is wel heel leuk voor statistieken en inzicht in het waterverbruik, maar daar letten we al goed genoeg op. Zou wel leuker zijn met meerdere mensen, om b.v. je kinderen te kunnen laten zien hoeveel het nu allemaal kost qua verbruik en geld (bewustwording).

Zo'n WiFi-module zou wel 180 euro extra gaan kosten dacht ik. Aangezien de ontharder prima te benaderen is in de garage, en met het display ook alles te zien is zoals huidig verbruik in L/minuut, dagverbruik in liter, gemiddeld dagverbruik in liter en resterende dagen voor de zoutvoorraad, vond ik dat weer niet nodig. Was al duur zat :P

Kleine update: ik begin mij af te vragen of de ontharder/filter niet wat klein is. 4½ dag later en hij is al wezen regenereren.. :X

Het apparaat geeft aan dat deze na regeneratie 900L kan filteren (bij een waterhardheid van 23°dH). Wanneer ik m'n jaarverbruik (100m³) omreken kom ik dus uit op ~3,285 dagen, ofwel 111x regenereren per jaar à ~50L, ofwel 5,5m³ water per jaar alleen al aan spoelen.

Advies was dat een apparaat ongeveer elke week moet regeneren, dus zeg 52x per jaar. Ik zou een grotere kunnen nemen, maar deze is gelijk 2.5x groter en zou 44x per jaar spoelen, ofwel om de 8 à 9 dagen gemiddeld. Momenteel kost het mij zo'n 14 euro per jaar extra alleen al aan water.

Of m'n jaarverbruik reëel is vraag ik mij ook af, we wonen er nu twee jaar en hebben vorig jaar een 'lek' laten dichten i.v.m. te hoge waterdruk, waardoor het ventiel van de boilerbeveiliging open bleef staan en er een stroompje water bleef lopen. Geen idee hoe lang dit geduurd heeft eer ik het opgemerkt heb en wat de schade is geweest in m³ water.

M'n duurste dag was afgelopen zaterdag met 3x wassen, een bad en douche aan 310L. andere dagen zonder wassen komt tussen de 50 en 100L. Een grotere machine zou hiermee kunnen betekenen dat deze gemiddeld om de 10 à 12 dagen gaat spoelen, wat misschien wat weinig is :?

Overigens regenereert hij "slim", ofwel hij weet dat er b.v. 100L gefilterd kan worden, maar als het gemiddelde dagverbruik hoger ligt spoelt hij met ((900-100)/900)*60L water, vandaar vaak zo'n 50L ipv de volledige 60L voor een volle regeneratie.

Hoe vaak regenereren de ontharders bij jullie aan hoeveel L per regeneratie?

[Voor 53% gewijzigd door Jean Paul op 04-05-2016 09:44]

• CremeBrulee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2018
Dus TS denkt dat de gemiddelde Nederlander 15 euro per week uitgeeft aan wasmiddelen? TS heeft waarschijnlijk zelf nog nooit boodschappen danwel een wasje gedraaid in zijn leven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:45
CremeBrulee schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:15:
Dus TS denkt dat de gemiddelde Nederlander 15 euro per week uitgeeft aan wasmiddelen? TS heeft waarschijnlijk zelf nog nooit boodschappen danwel een wasje gedraaid in zijn leven.
Half Nederland flikkert teveel wasmiddel in de machine. Als je altijd het volle pond voor wasmiddel betaalt en altijd de volle dosering gebruikt ben je al snel 15 euro per week kwijt.
(Om over wasverzachter maar te zwijgen, die troep gebruik ik niet eens)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 07-02 19:17

OmeJoyo

This is me

Nou, dan moet je toch werkelijk wel heel vreemd boodschappen doen, gemiddeld draait Nederland zo'n 5 wassen per week (3 tot 9 afhankelijk van het huishouden) laten we ons flink te buiten gaan en Ariel Pods kopen in de duurste verpakking, 7 euro voor voor 16 wasbeurten, is zo'n 44 cent per wasbeurt laten we dan ook erg vuile was nemen in een hele grote machine maakt 88 cent, is toch al gauw 4,40 per week... Dus bovenstaande bewering is echt de grootste onzin ter wereld, want niemand gooit 6 van die tabs in zijn machine of een nog veel hogere hoeveelheid aan waspoeder. Hamster je een grootverpakking zit je op al op minder dan de helft en je kan ook nog naar goedkope wasmiddelen kijken die je zelf juist kan doseren dan zak je nog verder.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CremeBrulee
TS hangt gewoon onwetenschappelijke verkoopprietpraat op, tweakers onwaardig imo.

Nog zo'n fantastische claim uit zijn openingspost:

"
Kalkaanslag kost geld!
Kalkaanslag vermindert drastisch de levensduur van alle installaties en apparaten die gebruik maken
van water, wat veel extra kosten veroorzaakt. Daarnaast doet kalkaanslag het energieverbruik
aanzienlijk stijgen.
In cv-ketels, wasmachines, waterkokers e.d. fungeert de kalkafzetting als een isolatielaag rond het
verwarmingselement. Om het water alsnog te verwarmen is veel meer energie nodig. Dit betekent een
onnodig hoge gas- en elektriciteitsrekening. De cijfers in onderstaande tabel spreken voor zich.

Kalkafzetting (mm) 0,4 1,6 3,2 4,8 9,6 16,0
Rendementsverlies 4% 11% 18% 27% 48% 74%
"
Een isolatielaag rond een elektrisch verwarmingselement leidt niet tot een slechter rendement, immers waar anders kan de opgewekte energie naartoe? Wat er gebeurt is dat het verwarmingselement op ten duur gewoon uitbrand i.v.m. een hogere werkingstemperatuur als gevolg van de hogere thermische weerstand. Bij warmtewisselaars op gas is kalkafzetting geen issue vanwege de hoge doorstroomsnelheid in de warmtewisselaar.
M.a.w. kalkafzetting op elektrische verwarmingselementen leiden tot dure reparaties aan het verwarmingselement maar niet tot rendementsverliezen.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Edit :
De nieuwe gebruiker Inadus wilde haar Quote verwijderd hebben, bij deze. Klacht over Aquacell schijnt opgelost te zijn.

-----------

Benieuwd of aquacell meeleest en hier een reactie of heeft.

Belangstellende vraag: Waarom heb je je precies vandaag als gebruiker hier geregistreerd? Nooit eerder de behoefte gevoelt hier iets te plaatsen?

[Voor 83% gewijzigd door Atomic2005 op 06-06-2016 15:34]

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

CremeBrulee schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:40:
TS hangt gewoon onwetenschappelijke verkoopprietpraat op, tweakers onwaardig imo....
Er voor het gemak in meegaande dat de TS "zoetsappig" verhaal afsteek.

Wat maakt jou verhaal anders? Wat (internet)media mij heeft geleerd is om altijd in het achterhoofd te houden wat de belangen zijn. Het is een online marketing techniek om op forums te reageren. Oftewel wie zegt mij dat jij niet voor een organisatie werkt die een concurrent artikel levert? Waterontharders in slecht daglicht plaatsen kan ook een doel zijn.

Om inhoudelijk te reageren op je reactie. Een verwarmingselement die niet werkt is ook rendementsverlies: immers het werkt niet meer. Mierenneukerig, maar het is natuurlijk wel zo. De relatie met een elektrisch element en waterontharder begrijp ik trouwens niet. Door een elektrische verwarming loopt immers geen water. Je geeft aan waar blijft de warmte. Nou zoals ik zie, als kalk isolerend werkt dan blijft de warmte in het systeem zitten waardoor de warmte op blijft lopen en het systeem poef zegt. Dit is volgens mij wel een onrealistisch scenario omdat een isolerende laag nooit volledig de warmte vast houd. Dan zit er wel zoveel kalk in de leidingen dat er geen water meer doorheen kan stromen zeg maar.

Om mezelf te verdedigen, dat is online tegenwoordig een vereiste zo lijkt het, ik heb ook een waterontharder. De unit moet nog wel worden aangesloten. Mijn opvatting: kalk in een leidingen groot of klein is niet fijn. Oftewel iedere vorm van verlies in het rendement wil ik indammen. Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als er een onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar het effect / nut van waterontharders. In dit topic staat wel een link naar een onderzoek, maar het is wel door een waterontharder fabrikant bekostigd.
Inadus schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:42:
Aquacell

Mijn ervaring wat een duur grapje was......
Dat is zeer kloten! Zoals hierboven genoemd daar moeten ze werk van maken. Het wordt wel een wellus / niets verhaal maar daar heb je verzekeringen voor. De kanttekening die ik wel bij je reactie wil plaatsen (en nee ik heb geen aandelen of belangen bij de betreffende partij). Dat je een slechte ervaring hebt met die organisatie maakt het product zelf nog niet slecht. Ben altijd benieuwd of en hoe je het ontharde water hebt ervaren.

• _JGC_
  • Laatst online: 17:45
Ik vraag me serieus af of cv ketel wel goed aangesloten is bij jou. Laatst ook gehad bij klant, vitens had een leiding kapot, water eraf, geen terugslagklep en koffieautomaat duwt zo zn water incl kalk het leidingnet in. Schade: een verstopte kraan, een lekkende koffieautomaat en filters die vol kalk zaten.

Voor een CV ketel hoort een inlaatcombinatie. Die voorkomt dat water terug het net in gaat en alles boven een bepaalde druk gaat naar de afvoer. Als die niet aanwezig is stroomt water uit je ketel terug en als die zin heeft om op te waemen sta je een droge spiraal op te stoken waardoor je ketel kapot gaat.

• CremeBrulee
blijhoofd_bennie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:44:

Er voor het gemak in meegaande dat de TS "zoetsappig" verhaal afsteek.

Wat maakt jou verhaal anders? Wat (internet)media mij heeft geleerd is om altijd in het achterhoofd te houden wat de belangen zijn. Het is een online marketing techniek om op forums te reageren. Oftewel wie zegt mij dat jij niet voor een organisatie werkt die een concurrent artikel levert? Waterontharders in slecht daglicht plaatsen kan ook een doel zijn.
Waterontharders zijn imho onzinnige apparaten, dus hopelijk kan ik jou overtuigen dat ik geen commerciële belangen heb om een bepaald merk/industrie onderuit te halen.
Om inhoudelijk te reageren op je reactie. Een verwarmingselement die niet werkt is ook rendementsverlies: immers het werkt niet meer. Mierenneukerig, maar het is natuurlijk wel zo.
Rendement wordt uitgedrukt in de verhouding tussen energie die je moet toevoeren aan een proces en de nuttige bruikbare energie die beschikbaar komt. Voor een verwarmingselement in een gesloten keten is dit altijd 100%. Immers alle elektrische energie die aan het element wordt toegevoerd komt beschikbaar als thermische energie aan het water. Natuurlijk zijn er geleidingsverliezen in de bedrading die het elektrische verwarmingselement voorziet van stroom maar deze verliezen zijn in beide situaties gelijk (wel of geen kalkaanslag).

Waarom treedt er kalkaanslag op bij een elektrisch verwarmingselement? Heel simpel, om de kostprijs van een verwarmingselement te reduceren wordt deze vaak op hoge temperatuur bedreven (fysiek kan er een kleiner element gebruikt worden voor gelijk vermogen), echter dit doet het water bij het element koken en dit veroorzaakt cavitatie (het bruisende geluid van de waterkoker wat verdwijnt als al het water in de boiler begint te koken). Door de cavitatie kunnen mineralen die in het water opgelost zijn kristalen gaan vormen op het element. Bij een geiser/combiketel is dit effect veel minder omdat de hoge doorstroomsnelheid van het water het effectieve oppervlakte van de warmtewisselaar verhoogt en dus de werktemperatuur aan het oppervlakte verlaagd. Dus geen cavitatie en dus geen kristalaangroei.

• CremeBrulee
edit: bericht aangepast op verzoek van de geciteerde

Kern van zijn verhaal was dat een monteur hem had medegedeeld dat het binnenwerk van zijn ketel defect was geraakt, mogelijk als gevolg van de ondeugdelijke installatie van een waterontharder. Het zou zo geweest kunnen zijn dat de brander geactiveerd werd tijdens het afwezig zijn van waterdruk.
Een combiketel heeft een dubbele wisselaar. Zolang de druk in het primaire circuit op orde (CV circuit) kan de brander ontstoken worden. Mocht er geen water door het primaire circuit (warm tapwater) dan zal de temperatuur in het primaire circuit hoog genoeg worden om de thermische beveiliging aan te spreken en zal de brander afslaan. 'Doorbranden' als gevolg van het afwezig zijn van tapwaterdruk is dus niet mogelijk.

Groot kans dat een 10 jaar oude CV ketel mankementen gaat vertonen, de meeste monteurs adviseren dan ook om een ketel na 10 jaar te vervangen i.v.m. hoge reparatiekosten.

[Voor 28% gewijzigd door CremeBrulee op 08-06-2016 12:44]

• blissard
  • Nu online
Crème: dat is niet bij ieder ketel het geval. Volgens mij heeft intergas een eigen warmte wisselaar voor warm water. Het doorbranden is dus theoretisch wel mogelijk. Het blijft wel een bijzondere samenloop van omstandigheden.
Pagina: 1 2 3 ... 81 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee