Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
BenEco schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:40:
[...]

Vanmorgen is hier toevallig net een waterontharder geïnstalleerd.

Hier vandaan (incl. prijzen). http://www.waterluxe.nl/

Zal met een paar weken mijn bevindingen betreffende schoonmaken en (minder) kalkaanslag hier plaatsen.
Toevallig, wij hebben ook voor de waterontharder van www.waterluxe.nl gekozen om in onze nieuw te bouwen huis te laten monteren. Ik hoor goede verhalen over het bedrijf en de apparatuur. Ik kom uit dezelfde woonplaats (Haaksbergen) dus bijkomend voordeel is dat ik de lokale economie spek. ;)

Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen. Welke heb je gekozen als ik vragen mag? Wij de Duo 10, die moet ruim voldoende zijn voor een klein huishouden.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
JunkO schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:52:
[...]

Toevallig, wij hebben ook voor de waterontharder van www.waterluxe.nl gekozen om in onze nieuw te bouwen huis te laten monteren. Ik hoor goede verhalen over het bedrijf en de apparatuur. Ik kom uit dezelfde woonplaats (Haaksbergen) dus bijkomend voordeel is dat ik de lokale economie spek. ;)

Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen. Welke heb je gekozen als ik vragen mag? Wij de Duo 10, die moet ruim voldoende zijn voor een klein huishouden.
Heb de Mini-Volume, groter past niet in de meterkast, is nu netjes weg gewerkt en kan zonder problemen zout bij vullen (na 10 maanden bij mijn water verbruik) of het display uitlezen. Deze is groot genoeg voor 1-2 personen.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
BenEco schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:32:
[...]

Heb de Mini-Volume, groter past niet in de meterkast, is nu netjes weg gewerkt en kan zonder problemen zout bij vullen of het display uitlezen. Deze is groot genoeg voor 1-2 personen.
Je hebt een appartement begrijp ik? Of heb je bewust voor bovengrondse montage gekozen? Bij ons zal hij onder de vloer geïnstalleerd worden waarschijnlijk.

Ik vraag me alleen af of we het gelijk moeten laten installeren of achteraf door Waterluxe.nl. Wij bouwen in particulier opdrachtgeverschap en we 'moeten' aangeven wat we erin willen hebben zodat de aannemer het aankoopt en inbouwt. Ik weet niet of zo'n type ontharder van Waterluxe.nl ook vrij verkrijgbaar is voor een aannemer.

Iemand ervaring mee?

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
JunkO schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:07:
[...]

Je hebt een appartement begrijp ik? Of heb je bewust voor bovengrondse montage gekozen? Bij ons zal hij onder de vloer geïnstalleerd worden waarschijnlijk.

Ik vraag me alleen af of we het gelijk moeten laten installeren of achteraf door Waterluxe.nl. Wij bouwen in particulier opdrachtgeverschap en we 'moeten' aangeven wat we erin willen hebben zodat de aannemer het aankoopt en inbouwt. Ik weet niet of zo'n type ontharder van Waterluxe.nl ook vrij verkrijgbaar is voor een aannemer.

Iemand ervaring mee?
Nee 2-1 kap maar heb geen kruipruimte dus lastig onder de vloer te komen.
Installatie is klein uurtje mits de ruimte er is en toegankelijk. Water aansluiting gaat kort na je watermeter doormidden en hier plaatst men de ontharder tussen.
En je krijgt een spoel aansluiting op je bestaande riool/afvoer welke dus ook bereikbaar zal moeten zijn.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
I.v.m. gebrek aan ruimte in de meterkast, en niet onder de grond willen om zout bij te vullen heb ik onze waterontharder in een loze ruimte in onze keuken weg laten bouwen.

Het was ff martelen, maar hij staat me nu niet in de weg, en ik kan makkelijk zou bijvullen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Morgen wordt onze waterontharder geleverd. In de tussentijd nog flink wat zin en onzin verhalen op het net gelezen. Verbazingwekkend veel horrorverhalen over een gevaarlijke daling van de pH waarde. Je zou er bijna bang van worden. Gelukkig vind je ook echte onderzoeken, http://www.aquacombi.nl/f...oor_koperen_leidingen.pdf

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar had je dan niet beter een aquacell kunnen kopen? :+
Nog een kleine tip aan je loodgieter...
Ik kreeg de haakse koppelingen die over de waterontharder aansluitingen gefit worden, slecht dicht.
Bleef af en toe een druppeltje water langs glippen.
Uiteindelijk is het met teflontape en een beetje loctite 577 wel gelukt.
Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/i2omt5.jpg

En vergeet de steunhulzen niet in de slangen te schuiven, voordat deze geklemd worden in de koppelingen...
Succes ;)
drielp schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:13:
Morgen wordt onze waterontharder geleverd. ..
Welke is het geworden, duo 10 of 14?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2015 18:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:49:
Maar had je dan niet beter een aquacell kunnen kopen? :+
Nog een kleine tip aan je loodgieter...
Ik kreeg de haakse koppelingen die over de waterontharder aansluitingen gefit worden, slecht dicht.
Bleef af en toe een druppeltje water langs glippen.
Uiteindelijk is het met teflontape en een beetje loctite 577 wel gelukt.
Deze dus:

[afbeelding]

En vergeet de steunhulzen niet in de slangen te schuiven, voordat deze geklemd worden in de koppelingen...
Succes ;)

[...]

Welke is het geworden, duo 10 of 14?
toon volledige bericht
De Duo 10, groot zat voor ons, we verbruiken ongeveer 100 m3 per jaar. Het onderzoek van TNO was idd samen met Aquacell, maar de resultaten zijn voor ons apparaat niet anders. Aquacell is een tikje duurder en de werking is het zelfde.
Ik ben wel benieuwd of de huidige kalkaanslag in de douche ook gaat verdwijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad groot zat.
Ik denk dat je voor een laatste keer beter even de antikalk eroverheen kunt spuiten.
Al aanwezige kalk lost nog steeds slecht op in onthard water, daar kun je lang op wachten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:02:
Inderdaad groot zat.
Ik denk dat je voor een laatste keer beter even de antikalk eroverheen kunt spuiten.
Al aanwezige kalk lost nog steeds slecht op in onthard water, daar kun je lang op wachten ;)
Ik gebruik daar schoonmaakazijn voor, geeft minder vlekken op de douchevloer en werkt op zich goed. Nog één keertje de boel schoonmaken en dan is dat ook weer van het to-do lijstje verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :+

http://www.waterontharder.com/nlk/amfa4000/amfa4000

een tegekgaafechtwelheftigjohproduct! en nog goedkoop ook. waar is die boa onder het gras?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:28:

een tegekgaafechtwelheftigjohproduct! en nog goedkoop ook. waar is die boa onder het gras?
LoL.. zit net de WHOIS te controleren.. Ik weet niet of het betrouwbaar is..

Iemand ervaring??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Leuk, heb ik net een ontkalker met harsfilter en zoutvat aangesloten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:48

The Legend

*Plop*

fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:28:

De Zwitserse flux technologie doet het 'm. Ik ben om :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uit de pagina:
Tijdelijk heeft u nu voor €129 een oplossing voor uw kalkprobleem
Tijdelijk?
Volgens mij kun je goedkoper een luidspreker van de rommelmarkt halen en die aan de waterleiding binden.
De magneet doet de rest... 8)

@DrielP
En hoe bevalt tie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Sinds maandag is de waterontharder in bedrijf. Wat het eerste opvalt is dat je snel teveel zeep gebruik. Je krijgt het bijna niet van je handen, het blijft een beetje aan je handen "plakken". Een kwestie van minder zeep gebruiken. Na het douche voelt je huid een stuk minder droog aan, en je hoeft de tegels en glazen deur niet meer te drogen. Dat heeft een vrij hoge WAF.
De eigenlijke reden om een waterontharder aan te schaffen was om onze nieuwe apparatuur te beschermen, de hardheid is hier 10,4 graden DH en dat merk je in de waterkoker en het koffiezet apparaat. De nieuwe wc blijft nu lekker kalkvrij en dat geldt ook voor de nieuwe wasmachine. De e-boiler die vorig jaar geplaatst is zal nu wel wat kalkaanslag hebben, maar dat proces stopt nu ook. De douche moet ik nog kalkvrij maken, maar daar valt de kalk gelukkig ook nog mee.

Ik heb de ontharder aangesloten met de meegeleverde slangen en koppelingen en dat ging best snel. Maar ik denk dat ik toch gewoon kopere 15mm pijp ga gebruiken, voor mijn gevoel toch solider dan een slangverbinding.

[ Voor 0% gewijzigd door drielp op 27-08-2015 00:19 . Reden: Voutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
The Legend schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:30:
[...]

De Zwitserse flux technologie doet het 'm. Ik ben om :P
website vol met spelfouten, schreeuwerige kreten, veel herhalingen, ultra-uberpositieve anekdotes. lijkt wel een tell sell reclame...

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 26-08-2015 23:52 . Reden: niet te missen anekdotes ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

We zijn druk bezig met het realiseren van een duurzame woning. Voor onszelf en om het rendement en kwaliteit van de vloerverwarming en bijbehorende apparatuur optimaal te houden zijn we aan het kijken naar waterontharders.

Kijk ik naar de informatie hier dan komt het erop neer dat volumebesturing beter is en werking van de apparatuur is bij de fabrikant die hier voorbij komen gelijk te noemen. Veelal de prijs bepaald.
De prijzen zijn bij onze oosterburen lager en de technische specificaties zijn gelijk. Duitsland is voor mij om de hoek. Zijn er hier ook gebruikers die een waterontharder vanuit Duitsland aan hebben geschaft. Welke kunnen jullie aanbevelen?

http://www.ebay.de/sch/i....4rtungsanlage&_sacat=8252

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 16:49

apt

Tja, lijkt zo een paar honderd euro te kunnen sparen inderdaad. Maar wat veel uitvoeringen, het is een studie om de verschillende series van elkaar te onderscheiden. Die alles-in-een bypasskraan die in de aansluitset zit vragen ze wel 150 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 19:23
Hoe doen jullie het eigenlijk met de afvoer? Ik heb in de kruipruimte wel een rioolaansluiting lopen van 110 mm, maar om die nou door te jassen? Ik heb ook een HWA, dat lijkt me een veiliger keus, maar dan denk ik dat je een sifonnetje moet installeren ivm stank? En hoe hoog voert de wateronharder het afval water op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij mij zit hij in de rioolbuis getapt met een slangtule.
Via het trapgat loopt de riolering van boven naar beneden.

Bij Waterluxe, kreeg ik een tapboortje mee van 1/4".
Daarmee kun je eenvoudig een gaatje boren/tappen. Met een slangtule (1/4" buiten schroefdraad) past daar weer de afvoerslang van de waterontharder op. Een klem is niet nodig. Moet de riolering wel drukvrij zijn natuurlijk, je wil die zooi niet in je slang hebben van de waterontharder.
Zoiets: http://www.pvcvoordeel.nl..._buitendraad_x_slangtule/
Sifon is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-04 15:48
DerKleinePunkt schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:54:
We zijn druk bezig met het realiseren van een duurzame woning. Voor onszelf en om het rendement en kwaliteit van de vloerverwarming en bijbehorende apparatuur optimaal te houden zijn we aan het kijken naar waterontharders.

Kijk ik naar de informatie hier dan komt het erop neer dat volumebesturing beter is en werking van de apparatuur is bij de fabrikant die hier voorbij komen gelijk te noemen. Veelal de prijs bepaald.
De prijzen zijn bij onze oosterburen lager en de technische specificaties zijn gelijk. Duitsland is voor mij om de hoek. Zijn er hier ook gebruikers die een waterontharder vanuit Duitsland aan hebben geschaft. Welke kunnen jullie aanbevelen?

http://www.ebay.de/sch/i....4rtungsanlage&_sacat=8252
Ik heb een waterontharder bij Luftwassertechnik besteld en ben voor een AFB20 gegaan. Super apparaat en compleet geleverd, de Fleck 5600 SXT is goed in te stellen en ben met mijn water van 13-14 DH naar 5-6 DH gegaan (0 kan ook, maar dat heeft zo weer andere nadelen).

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:26
Maken waterontharders ook lawaai? Ik wil deze wellicht in de hal plaatsen, of is het zinvol om voldoende ruimte (en afvoer) te regelen in de meterkast? Het betreft een nieuwbouwwoning met een meterkast met een diepte van 38 cm en een breedte van 80 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enkel tijdens het omschakelen naar het spoelen maakt mijn ontharder van waterluxe lawaai.
Er gaat dan inwendig een schuif om, die gemotoriseerd is. Na het spoelen gaat deze weer terug.

Maar de tijd is in te stellen, wanneer deze moet gaan spoelen. Als het maximaal debiet bereikt is, zal deze op de ingestelde tijd gaan spoelen. Bij mij staat deze ingesteld gedurende de nacht. (slaap ik toch, en hoor hem niet en heb ik geen eigen verbruik van water)
Wat minder leuk is, dat het klokje van de ontharder soms niet goed meer bijloopt.....
Maar mijn ontharder is te groot voor mij, maw spoelt 1x in de 3 weken een keer.

Bij normaal in werking zijn, hoor je hem niet. Gaat gewoon water door de tank heen, onhoorbaar.
ronzelver schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:12:
[...]
de Fleck 5600 SXT is goed in te stellen en ben met mijn water van 13-14 DH naar 5-6 DH gegaan (0 kan ook, maar dat heeft zo weer andere nadelen).
En welke nadelen zijn dat, dan? Ik draai hier al twee jaar op 0 DH
13-14 DH is wel erg hoog.. Vraag me af of die fabrikant, dat zo verteld omdat hij geen 0 DH kan garanderen.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:02:
Enkel tijdens het omschakelen naar het spoelen maakt mijn ontharder van waterluxe lawaai.
Er gaat dan inwendig een schuif om, die gemotoriseerd is. Na het spoelen gaat deze weer terug.

Maar de tijd is in te stellen, wanneer deze moet gaan spoelen. Als het maximaal debiet bereikt is, zal deze op de ingestelde tijd gaan spoelen. Bij mij staat deze ingesteld gedurende de nacht. (slaap ik toch, en hoor hem niet en heb ik geen eigen verbruik van water)
Wat minder leuk is, dat het klokje van de ontharder soms niet goed meer bijloopt.....
Maar mijn ontharder is te groot voor mij, maw spoelt 1x in de 3 weken een keer.

Bij normaal in werking zijn, hoor je hem niet. Gaat gewoon water door de tank heen, onhoorbaar.

[...]

En welke nadelen zijn dat, dan? Ik draai hier al twee jaar op 0 DH
13-14 DH is wel erg hoog.. Vraag me af of die fabrikant, dat zo verteld omdat hij geen 0 DH kan garanderen.
toon volledige bericht
Op mijn installatie (qua werking en sturing gelijk aan die van waterluxe.nl) zit een mengventiel in het aansluitblok en dat heb ik bewust opengedraaid om tot een hardheid van 5-6 Dh te komen. Initieel had ik dit nog dicht staan en toen bereikte ik een hardheid van 0 Dh, waarbij hij dan wel iedere 3-4 dagen gaat spoelen.
De leverancier adviseert een hardheid van 6-7 Dh in te stellen door middel van het mengventiel. De nadelen van 'te zacht' water kun je hier lezen.

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• drielp
Het ene zachte water is het andere niet. Zoek de test van TNO maar eens op....

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47
ronzelver schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:33:
De nadelen van 'te zacht' water kun je hier lezen.
Dat stukje heb ik net gelezen, maar ik krijg juist de indruk dat die nadelen niet van toepassing zijn op drinkwater wat door een ontharder is onthard. Dus dan zou je het veilig naar 0Dh kunnen laten ontharden en bij de vaatwasser geen onthardingszout toe laten voegen om schade aan glas te voorkomen.

• ronzelver
drielp schreef op woensdag 16 september 2015 @ 02:35:
Het ene zachte water is het andere niet. Zoek de test van TNO maar eens op....
Heb ik net gedaan, ik ga ook maar eens terug naar 0 dH. Voor de vaatwasser hebben we inmiddels gewoon poeder en niet meer die 3-in-1 tabletten waar ook een ontharder inzit. Ook het onthardingszout in de vaatwasser is niet meer bijgevuld. De extra spoelcycli (à 70 liter) nemen we dan maar voor lief, het niet meer hoeven droogmaken van de douchewanden heeft ook zo zijn voordelen :P

• drielp
Het geeft echt een vakantie gevoel om de douche niet meer droog te hoeven maken. En minder aanslag aan de kitranden.
Ik heb het vaatwaspoeder nog niet kunnen vinden, alleen die 3-in-1 dingen. Daar hadden we nog een doos van staan. Die zijn nu met een grote hamer tot poeder geslagen, één theelepel is idd voldoende.

• BenEco
  • Niet online
drielp schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:25:
Het geeft echt een vakantie gevoel om de douche niet meer droog te hoeven maken. En minder aanslag aan de kitranden.
Ik heb het vaatwaspoeder nog niet kunnen vinden, alleen die 3-in-1 dingen. Daar hadden we nog een doos van staan. Die zijn nu met een grote hamer tot poeder geslagen, één theelepel is idd voldoende.
Google eens vaatwasser poeder, eerste hit 3kg bij de Jumbo (advies is 30ml per keer nodig) voor euro 5.99. :)

• Rron
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09-2020
Ik heb sinds 1 maand een waterontharder van waterluxe en deze bevalt zeer goed. Is er echter een mogelijkheid om te kontroleren of de ontharder ook werkelijk zijn werk goed doet. Je kan natuurlijk met druppels kijken naar de hardheid echter is er ook een mogelijkheid om dat meer continu te doen met bv een sensor die dan weer op bv domoticz wordt aangesloten?

• drielp
BenEco schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:27:
[...]

Google eens vaatwasser poeder, eerste hit 3kg bij de Jumbo (advies is 30ml per keer nodig) voor euro 5.99. :)
Thanks, soms zijn dingen zo eenvoudig dat je er gewoon niet aan denkt.

• tsjoender
Rron schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:42:
Je kan natuurlijk met druppels kijken naar de hardheid echter is er ook een mogelijkheid om dat meer continu te doen met bv een sensor die dan weer op bv domoticz wordt aangesloten?
Dat zou ik ook wel willen weten. Waar ik zelf mee bezig ben is een sensor welke het niveau van het zoutvat bijhoud en deze doorgeeft aan Domoticz. De bedoeling is dan dat ik een email krijg als het niveau bijvoorbeeld 20% of lager is zodat ik alvast zout kan bestellen en een email of pushbericht als het niveau bijvoorbeeld 5% of lager is. De precieze uitwerking is work in progress, maar ik heb al een proefopstelling waarmee ik met een ultrsoon sensor het niveau kan bepalen en met MySensors door kan geven aan Domoticz.

• Rron
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09-2020
tsjoender schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:20:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten. Waar ik zelf mee bezig ben is een sensor welke het niveau van het zoutvat bijhoud en deze doorgeeft aan Domoticz. De bedoeling is dan dat ik een email krijg als het niveau bijvoorbeeld 20% of lager is zodat ik alvast zout kan bestellen en een email of pushbericht als het niveau bijvoorbeeld 5% of lager is. De precieze uitwerking is work in progress, maar ik heb al een proefopstelling waarmee ik met een ultrsoon sensor het niveau kan bepalen en met MySensors door kan geven aan Domoticz.
Een sensor in het zoutvat is wel een idee maar gezien mijn waterverbruik kan ik ruim 1,5 jaar met het zout door.
Het gaat er mij om de werking van het systeem te monitoren zonder elke dag het kruipluik open te doen.
Helaas kan je met de controller niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Rron schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:51:
Een sensor in het zoutvat is wel een idee maar gezien mijn waterverbruik kan ik ruim 1,5 jaar met het zout door.
Het gaat er mij om de werking van het systeem te monitoren zonder elke dag het kruipluik open te doen.
Helaas kan je met de controller niets.
Bij ons zal het ook wel ruim een jaar duren (we hebben 'm plm een half jaar, dus de praktijk moet het nog bewijzen), maar juist omdat het zo lang duurt leek het me wel handig want dat ding staat toch ergens in een hoek waar ik niet regelmatig ga kijken of er nog voldoende zout is. Zonder dat zout zal de ontharding in ieder geval niet goed zijn, dus heel indirect monitor ik ook de werking. Mooier is inderdaad als je realtime de hardheid kan monitoren. De ontharder zelf staat in de kruipruimte. Daar kom ik nog minder vaak :+ Misschien is het nog wel aardig om te kijken dat er bij fouten in het systeem een lampje gaat branden op die kop welke via Domoticz doorgegeven kan worden. Dan hoef ik alleen maar de kruipruimte in als er ook echt iets aan de hand is/lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

[...]

Ik heb een waterontharder bij Luftwassertechnik besteld en ben voor een AFB20 gegaan. Super apparaat en compleet geleverd, de Fleck 5600 SXT is goed in te stellen en ben met mijn water van 13-14 DH naar 5-6 DH gegaan (0 kan ook, maar dat heeft zo weer andere nadelen).
Welke nadelen zijn er bij het instellen van een DH op 0? In de intropost kan ik hier niets over vinden. Ik hoor liever jullie ervaringen dan de verhalen op internet waar volgens mij ook de nodige onzin tussen kan zitten.

Volgens online bronnen hebben we hier een DH van tussen de 7 en 8. De leidingen in onze woning zijn echter wel behoorlijk verstopt met kalk. Waarschijnlijk ook veroorzaakt door leegstand van de woning. ?om de nieuwe apparatuur / installatie kalkvrij te houden met als doel een zo continu hoog mogelijk rendement te waarborgen wil ik graag een waterontharder gaan gebruiken.

Dit gezegd hebbende. Zitten / zijn er ook waterontharders met twee of meerdere uitgangen? Waarbij op één ingang een DH van 0 en op de andere bijvoorbeeld 3 ingesteld kan worden? Als een DH van 0 dan nadelig zou zijn voor mensen kun je één uitgang voor de cv en de andere voor drinkwater gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door DerKleinePunkt op 18-09-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
DerKleinePunkt schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:23:
[...]

Dit gezegd hebbende. Zitten / zijn er ook waterontharders met twee of meerdere uitgangen? Waarbij op één ingang een DH van 0 en op de andere bijvoorbeeld 3 ingesteld kan worden? Als een DH van 0 nadelig zou zijn voor mensen dan zou je één uitgang voor de cv kunnen gebruiken met een lagere waarde.
Een hogere hardheid instellen is niets anders dan het mengen van het onthard (0 dH) water met het binnenkomende water, dus relatief evenvoudig te realiseren met een mengventiel, zoals dat ook op het aansluitblok van de meeste waterontharders te vinden is.
Een groter probleem wordt het bepalen van de juiste parameters voor het regenereren van de ontharder omdat je nu twee verschillende afgaande stromen hebt met verschillende verbruiken, al dan niet gemengd.
Waterontharders met een Fleck 5600 SXT berekenen dit op basis van de onthardingsgraad (delta inkomend/uitgaand hardheid), de capaciteit van de ontharder en de hoeveelheid water die door de ontharder gaat (flowmeter). Het probleem is dus het bepalen van een goede waarde voor deze 'delta hardheid' die je als parameter moet ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

ronzelver schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:34:
[...]

Een hogere hardheid instellen is niets anders dan het mengen van het onthard (0 dH) water met het binnenkomende water, dus relatief evenvoudig te realiseren met een mengventiel, zoals dat ook op het aansluitblok van de meeste waterontharders te vinden is.
Een groter probleem wordt het bepalen van de juiste parameters voor het regenereren van de ontharder omdat je nu twee verschillende afgaande stromen hebt met verschillende verbruiken, al dan niet gemengd.
Waterontharders met een Fleck 5600 SXT berekenen dit op basis van de onthardingsgraad (delta inkomend/uitgaand hardheid), de capaciteit van de ontharder en de hoeveelheid water die door de ontharder gaat (flowmeter). Het probleem is dus het bepalen van een goede waarde voor deze 'delta hardheid' die je als parameter moet ingeven.
Het berekenen van de goede waarden doe je toch met een "hardheidsmeter" die bijvoorbeeld gebruikt worden bij zwembaden? Je druppelt water in een vloeistof en aan de hand van de kleur kun je dan controleren wat de hardheid tot hoeveelheid chloor in het water is (afhankelijk van wat je wilt meten).
Of zijn er ook waterontharders die op een display de dh van het inkomende water aangeven en waarbij jij aangeeft ik wil waarde x en het dan zelf doen?

Maar het opsplitsen van de leidingen zou alleen nodig zijn wanneer water met een dh van 0 slecht zou zijn. Hier ben ik dus ook nog wel steeds benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
DerKleinePunkt schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:43:
[...]

Het berekenen van de goede waarden doe je toch met een "hardheidsmeter" die bijvoorbeeld gebruikt worden bij zwembaden? Je druppelt water in een vloeistof en aan de hand van de kleur kun je dan controleren wat de hardheid tot hoeveelheid chloor in het water is (afhankelijk van wat je wilt meten).
Of zijn er ook waterontharders die op een display de dh van het inkomende water aangeven en waarbij jij aangeeft ik wil waarde x en het dan zelf doen?

Maar het opsplitsen van de leidingen zou alleen nodig zijn wanneer water met een dh van 0 slecht zou zijn. Hier ben ik dus ook nog wel steeds benieuwd naar.
Deze titratiemeting m.b.v. testvloeistof zul je handmatig moeten uitvoeren om te bepalen wat de hardheid van het binnenkomende water is (en eventueel uitgaande water indien je mengt). Deze zijn voor de professionele/industriële markt ook geautomatiseerd verkrijgbaar, maar zijn nog steeds op hetzelfde principe gebaseerd. Binnen het huis-, tuin- en keukensegment vindt je volledig geautomatiseerde systemen niet terug. En nogmaals, dit is alleen van belang om de regeneratie-intervallen te bepalen, die overigens niet heel nauwkeurig hoeven te zijn, zeker niet als je vertraagde (b.v. 's nachts om 2:00 uur) regeneratie insteld.

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 13:09
Ik ben van plan een ontharder aan te schaffen in Duitsland, want er zit nogal een prijsverschil tussen kopen in Nederland of Duitsland.
De vraag is al eerder gesteld, heeft iemand wat meer informatie om een waterontharder met aansluiting in Duitsland te bestellen?

Naast de reactie van Ronzelver, kan ik geen informatie vinden.
De uitvoeringen die in Nederland worden verkocht, lijken niet in Duitsland te worden geleverd, wel de besturingsmodule merk Flex.
Duitsland hanteert, dacht ik, een andere maatvoering en draadmaten?

Als ik een ontharder in Nederland koop denk ik aan de Euro Twin, 14 met een Flex aansturing.
Ik heb geen onderbouwing maar de SCA 19 aansturing schijnt niet -lang- goed te werken.
Dat vertelde degene die de Flex verkoopt, dus of dat wel geheel geloofwaardig is.. ?
Daarom de vraag of iemand ervaring met de SCA 19 heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door Repro op 23-09-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Bij ons is de hardheid 7 volgens vitens. Is het dan wel nuttig om een ontharder aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Ik heb geen ervaring met het kopen van ontharders in Duitsland, maar wel in het kopen van allerlei andere waterleiding- en verwarmingsmaterialen. 1/2" in Duitsland is gewoon 1/2" hier. Dat is dus compleet hetzelfde. Misschien hebben de Duitse ontharders geen Kiwa keur, maar ze zullen het ook hier prima doen. Bij mijn buren, die er een half jaar geleden eentje geinstalleerd hebben, in ieder geval wel.

Ik zit me ook te bezinnen om er eentje daar te kopen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:42

Mystikal

It never hurts to help!

Water in onze gemeente heeft de volgende waardes:

code:
1
2
3
4
Totale hardheid (dH)
7,73 - 10,85 
Zuurgraad (pH)
7,71 - 8,35

Ik kijk al jaren naar waterontharders, maar twijfel nog steeds of het geld er aan wil uitgeven.

Basement Bios ---- Exo-S

• drielp
Mystikal schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:01:
Water in onze gemeente heeft de volgende waardes:

code:
1
2
3
4
Totale hardheid (dH)
7,73 - 10,85 
Zuurgraad (pH)
7,71 - 8,35

Ik kijk al jaren naar waterontharders, maar twijfel nog steeds of het geld er aan wil uitgeven.
Ik heb ook (te)lang getwijfeld, ben blij dat ik 'm nu heb. Nog geen nadeel kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

[...]

Is het correct dat jou type volume gestuurd is? Ja / nee
Mits het apparaat het volume niet haalt binnen x tijdbestek dan vernieuwd deze alsnog het zout? Ja / Nee (of is de werking totaal anders?)

Ik las dat je, je hardheid nu op 0 DH hebt ingesteld. Hoe heb je dit ervaren? Zijn er wel / geen problemen ontstaan?

Alhoewel Wiki geen officiele bron is, lees je daar wel dat drinkwater maximaal 3 DH mag zijn? Het ene (drink)water is het ander niet. Hoe kan men vaststellen of 0 DH bij iemands drinkwater wel / niet slecht is voor je gezondheid is? Of is dit een broodje aap verhaal?

Op dezelfde wiki pagina wordt ook aangegeven dat onthard water slecht is voor pvc leidingen. Laten wij nu een vloerverwarming aan willen leggen. En bij deze verwarmingen wordt juist pvc gebruikt. Zijn er hier mensen met praktijk ervaringen ontharder en pvc leidingen voor vloerverwarming ? Of is dit ook een broodje aap?

In onze omgeving is de hardheid van het water tussen de 7 en 8 DH. Zouden jullie wel / geen waterontharder aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
Is het correct dat jou type volume gestuurd is? Ja

Mits het apparaat het volume niet haalt binnen x tijdbestek dan vernieuwd deze alsnog het zout? Bij de Fleck 5600 SXT kun je een vertraagde regeneratie (bv. om 2.00 uur 's nachts) instellen, hiervoor houdt hij een reserve van 15% van de capaciteit om de tijd te overbuggen.

Ik las dat je, je hardheid nu op 0 DH hebt ingesteld. Hoe heb je dit ervaren? Tot nu toe geen problemen, het water smaakt wel een beetje anders.

Alhoewel Wiki geen officiele bron is, lees je daar wel dat drinkwater maximaal 3 DH mag zijn? Het ene (drink)water is het ander niet. Hoe kan men vaststellen of 0 DH bij iemands drinkwater wel / niet slecht is voor je gezondheid is? Of is dit een broodje aap verhaal? Geen idee.

Op dezelfde wiki pagina wordt ook aangegeven dat onthard water slecht is voor pvc leidingen. Laten wij nu een vloerverwarming aan willen leggen. En bij deze verwarmingen wordt juist pvc gebruikt. Zijn er hier mensen met praktijk ervaringen ontharder en pvc leidingen voor vloerverwarming ? Of is dit ook een broodje aap? Normaalgesproken is de CV een gesloten systeem en conserveert het water zichzelf op den duur, dus maakt volgens mij niet zo heel veel uit.

In onze omgeving is de hardheid van het water tussen de 7 en 8 DH. Zouden jullie wel / geen waterontharder aanschaffen? Dat is een persoonlijke kwestie en o.a. afhankelijk van of je last hebt van kalkafzetting op bv. douchewanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

ronzelver schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:18:
[...]
In onze omgeving is de hardheid van het water tussen de 7 en 8 DH. Zouden jullie wel / geen waterontharder aanschaffen? Dat is een persoonlijke kwestie en o.a. afhankelijk van of je last hebt van kalkafzetting op bv. douchewanden etc.
Wij hebben op dit moment last van kalkaanslag in het toilet en leidingen. Maar de oorzaak hiervan kan ook de lange leegstand van de woning zijn. Kalk oplossende middelen bieden geen resultaat meer, maar de hoeveelheid kalk is minder geworden.

Zaken als het toilet en leidingen zullen vervangen gaan worden. Dan is de hoop dat de aanwezigheid van kalk minder zal worden. Maar niemand kan in de toekomst kijken. Het uitgangspunt voor de aanschaf van een waterontharder is: de efficiëntie en levensduur van leidingen en apparatuur beter te kunnen garanderen. Zijn er hier nog meer mensen die om deze reden een waterontharder in hebben gezet?

Ook ben ik wel benieuwd: wat zijn de ervaringen met waterontharders en roestvrijstalen waterleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Gisteren gaf mijn espresso apparaat bijna geen water meer, er kwam nog maar een klein straaltje water uit. Ik dacht eerst dat het kleine uitloop filtertje verstopt was, maar na demontage viel de vervuiling eigenlijk best mee.
Hierna heb ik het kleine verwarmingsboilertje opengemaakt. En dat was niet onnodig, de bodem zat vol kalk en aanslag. Hier ligt de kalk op een schoteltje, verbazingwekkend dat er nog water uit het apparaat kwam....

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/28039c9.jpg

Het apparaat wordt regelmatig ontkalkt, maar dit is dus niet voldoende. Het verwarmingselement was wel redelijk kalkvrij, maar lang niet alle kalk wordt door het ontkalken verwijderd. De aanschaf van de waterontkalker was geen slechte keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxfire
  • Laatst online: 27-04 11:23
Ben ook op zoek naar een ontharder. Maar ik vind ze wel erg prijzig, dus ben kritisch op zoek naar niet te dure optie. We hebben ook geen superhard water (8-10dH) maar wil van het kalk af.

Het heeft me dit jaar al een thermostatische cartouche voor de douche gekost en de kokend-water boiler is (gelukkig onder garantie) vervangen. Ook tref ik best wat kalk aan in de strijkbout, de badkamer (glazen douchewand, tegels, douchekoppen, badkuip/whirlpool), toiletten, koffiezetter, keramische kranen, stoomreiniger, vaatwasser, etc. Wie weet de combiketel ook eerdaags...!?

Ofwel doel is dus voornamelijk behoud van apparatuur en ook een stukje comfort qua schoonmaken. Een mogelijke energiebesparing en besparing op schoonmaak/wasmiddelen is meegenomen maar ik geloof er niet in dat dat een grote besparing is.

We gebruiken ongeveer 160m3 per jaar (gezin 4 pers)

Ik denk erover om hem in de kruipruimte te plaatsen, of in ieder geval het losse zoutvat als de ontharder in de meterkast past. Kan ook in de trapkast maar dan moet ik best lange leidingen door de kruipruimte leggen.

Ik heb de volgende mogelijke opties gevonden;
http://www.hydrotense.eu/...664435/Products/WO-SA-010
of in Duitsland, niet ver over de grens van hier:
http://www.aquintos-wasse...Salz---Solebehaelter.html

Bij de bovenste staat duidelijk dat deze processorgestuurd is, bij de andere staat tijd- en volumesturing, maar de processorgestuurde versie is beduidend duurder.
Wat is het grote voordeel van processorsturing??
Of sowieso, wat zijn verder de verschillen tussen deze 2?

[ Voor 36% gewijzigd door Foxfire op 12-10-2015 21:11 ]

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben me ook aan het verdiepen in een waterontharder. Ik wordt alleen niet wijs hoe je nou bepaald welk type je nodig hebt. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

We zijn met zijn 4en en ons verbruik is 180 m3 per jaar en de °Duits waarde is: 8,2

Ik begrijp dat de harsinhoud van belang is en de doorvoerstroomcapaciteit en je verbruik.

Zou ik dan met de volgende specs het redden?
- Harsinhoud: 10 liter
- Doorvoerstroomcapaciteit: 800 liter
- Capaciteit tussen 2 regeneraties: 25 m³.ºD

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:47
Hier al vele jaren zeer tevreden ( ook bij vrienden,familie en bekenden) klant bij aquasoft. Zoutverbruik ook zeer laag,ong.40-45 Kg op 110 m3 water. De ontharder staat hier op 0, alles eruit.....

Vroeger dronken de mensen ook alleen maar regenwater zonder kalk, ;)

Wel elk jaar onderhoud van circa 125 euri, dan heb je wel 10 jaar all in garantie op de machine. ( dit is incl. vervanging voorfilter en je wilt niet weten hoe smerig het leidingwater is )

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
HeroS schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:40:
Ik ben me ook aan het verdiepen in een waterontharder. Ik wordt alleen niet wijs hoe je nou bepaald welk type je nodig hebt. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

We zijn met zijn 4en en ons verbruik is 180 m3 per jaar en de °Duits waarde is: 8,2

Ik begrijp dat de harsinhoud van belang is en de doorvoerstroomcapaciteit en je verbruik.

Zou ik dan met de volgende specs het redden?
- Harsinhoud: 10 liter
- Doorvoerstroomcapaciteit: 800 liter
- Capaciteit tussen 2 regeneraties: 25 m³.ºD
Dan speel je het op safe en neem je de duo 14?
Het blijft een volumestroom metend/werkend apparaat.
De duo 10 zal dus eerder gaan spoelen dan de duo 14.
http://waterluxe.nl/types-en-prijzen

Duo 14 heb ik zelf ook, echter ben ik maar alleen en regelmatig weg, dus zeer weinig spoelingen.
Duurt soms wel 3 weken voordat hij een keertje nodig acht om te spoelen.
Met DH 8, vooralsnog geen problemen na 2 jaar.
3 zakken zout verbruikt in 2 jaar. En na 2 jaar even een potje harscleaner erin en spoelen.
Verdere onderhoud? zou niet weten waar dat aan zou moeten gebeuren. Onzin en geldklopperij naar mijn mening.

Voorfilter kan gevaarlijk zijn, houdt vuil vast. Bij niet regelmatig vervangen slaat een filter door, met alle gevolgen vandien. Dan liever geen filter lijkt me.
Er mag toch geacht worden dat drinkwater schoon is en gezuiverd/gefilterd door de leverancier. (in nederland)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
vanderv schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:55:
Hier al vele jaren zeer tevreden ( ook bij vrienden,familie en bekenden) klant bij aquasoft. Zoutverbruik ook zeer laag,ong.40-45 Kg op 110 m3 water. De ontharder staat hier op 0, alles eruit.....

Wel elk jaar onderhoud van circa 125 euri, dan heb je wel 10 jaar all in garantie op de machine. ( dit is incl. vervanging voorfilter en je wilt niet weten hoe smerig het leidingwater is )
Al vele jaren klant? Ik snap dat je zout ergens aan moet schaffen, maar dat kan ook bij de Makro...
125 euro per jaar aan kosten? Dat snap ik ook niet, 25 kg zout kost een tientje en een voorfilter gebruiken? Wat is daar de meerwaarde van? Nederlands leidingwater is van uitstekende kwaliteit, je kan het zelfs direct uit de kraan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Voor de 10 jaar all in garantie is het jaarlijks onderhoud nodig. Als je het voorfilter ziet na 1 jaar dan wordt je niet blij. Maar goed dit is uiteraard zeer afhankelijk waar je woont.

Wat betreft de onderhouds kosten is het elk jaar wel weer even "schrikken" maar wat een luxe, bv onze waterkoker is na 7 jaar nog steeds als nieuw, :)

Er wordt hier gevraagd naar ervaringen en dit is mijn en met mij vele tevreden consumenten.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
vanderv schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:38:
Voor de 10 jaar all in garantie is het jaarlijks onderhoud nodig. Als je het voorfilter ziet na 1 jaar dan wordt je niet blij. Maar goed dit is uiteraard zeer afhankelijk waar je woont.

Wat betreft de onderhouds kosten is het elk jaar wel weer even "schrikken" maar wat een luxe, bv onze waterkoker is na 7 jaar nog steeds als nieuw, :)

Er wordt hier gevraagd naar ervaringen en dit is mijn en met mij vele tevreden consumenten.
10 jaar all in garantie? Je betaald er dus 10x125 euro voor, dus je betaald elke 10 jaar ongeveer een nieuwe. Lijkt mij meer op een veredeld onderhoudscontract. Maar goed dit kan een keuze zijn, zodat je volledig ontzorgd wordt. Uiteraard wel tegen een bepaalde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Wat houdt het onderhoud precies in? En wat koste die waterontharder eigenlijk? Op de site van Aquasoft staan geen prijzen en dan haak ik meestal al af. Maar misschien valt het mee.
Ik heb er eentje van waterluxe, en dan die met het 10 liter harsfilter. Die kost 900 euro, en dat staat ook gewoon op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
De Aquasoft 4-water18C met 100 Kg zouttabletten en incl. Voorfilter koste mij 1300 euro.

De onderhoudsbeurt bestaat uit ;
Vervangen voorfilter ( wordt tegenwoordig standaard gemonteerd ivm vervuiling ontharder,zand e.d.)
1 Ltr Desinfectiemiddel
50 Kg zout tabletten
Uit elkaar halen van het mechanisme, reinigen en testen ( ook de hardheid van het water )
Kosten circa 145 euro

Monteur vertelde onlangs, hij kwam net bij een klant vandaan die hadden afgelopen zomer het zwembad gevuld met de bypass open en wat denk je? Bypass stond nog steeds open, vergeten.

@PolderPloer!
Ik ben zeker met je eens dat het niet goedkoop is, maar aanschaf en onderhoud moet je los van elkaar zien net als bij bv een auto, daar moet ook elk jaar nieuwe olie in ongeacht het 1 van 5.000 of 100.000 euro is.

@drielp
Wat betreft de prijzen, volgens mij doen ze gewoon niet aan internet handel, alleen serieus contact en anders maar niet

[ Voor 7% gewijzigd door vanderv op 16-10-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Laatst online: 27-04 11:23
Foxfire schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:50:

Bij de bovenste staat duidelijk dat deze processorgestuurd is, bij de andere staat tijd- en volumesturing, maar de processorgestuurde versie is beduidend duurder.
Heeft er iemand genoeg verstand van ontharders om me hiermee enigszins verder te helpen?

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Foxfire schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:42:
[...]

Heeft er iemand genoeg verstand van ontharders om me hiermee enigszins verder te helpen?
Ik heb niet zoveel verstand van waterontharders, maar volgens mij doen deze twee allebei hetzelfde. En dat is de kalk uit het water halen. De besturing van de eerste set lijkt veel op die van mij, alleen wat goedkoper. De tweede is een iets andere uitvoering, maar de werking is het zelfde (zo te lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709173

Ik ben ook aan het kijken naar een waterontharder. Nu heb ik weinig plaats in de meterkast, en de kruipruimte wordt mij afgeraden ivm de afvoer. Ik kwam deze ontharder tegen, is heel compact en werkt met CO2;

http://www.solucalc.com/nl/

Heeft iemand hier ervaring mee?
Voordelen t.o.v. een conventionele ontharder zouden zijn;
Geen afvoer nodig,
Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast.
Neemt weinig plaats in.

Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Anoniem: 709173 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:46:
Ik ben ook aan het kijken naar een waterontharder. Nu heb ik weinig plaats in de meterkast, en de kruipruimte wordt mij afgeraden ivm de afvoer. Ik kwam deze ontharder tegen, is heel compact en werkt met CO2;

http://www.solucalc.com/nl/

Heeft iemand hier ervaring mee?
Voordelen t.o.v. een conventionele ontharder zouden zijn;
Geen afvoer nodig,
Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast.
Neemt weinig plaats in.

Bedankt voor de reacties
Geen concrete productervaring met het door jouw genoemde merk / type. Mijn huidige plan is deze / volgende maand een waterontharder aan te schaffen uit Duitsland. Alléén kijkende naar de punten die je aangeeft heb ik wel enkele kanttekeningen.

Geen afvoer nodig
Ik noem het even grappend: "het smeer" welke het apparaat produceert. Waar blijft dit bij het huidige apparaat? Moet je het apparaat handmatig legen / schoonmaken? Afhankelijk waar de afvoeren in je woning zitten is het realiseren van een afvoer naar mijn verwachting prima (zelf) te realiseren. In de hiervoor genoemde context zou ik geen afvoer als nadeel in plaats van voordeel zien.

Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast
Iedere waterontharder past de samenstelling van het water aan doordat deze het zout verminderd. Is dit gelijk aan het aantasten van de kwaliteit van het drinkwater? Dit is namelijk ook wat jouw apparaat, al dan wel / niet op een andere wijze dan andere waterontharders, ook doet. Een waterontharder ontneemt je water van het kalk. Dit vergroot de levensduur van je huishoudelijke apparaten, leidingwerk en je gemak. Afhankelijk van de werking van het apparaat wordt de kalk vervangen door zout (de exacte werking moet ik je schuldig blijven). Is dit slecht? Het is niet dat je niet in ene een hele hoeveelheid meer zout opneemt dan wat je dagelijks via eten en drinken doet.

Neem weinig plaats in
Je waterontharders in verschillende maten en vormen. Je kiest een apparaat naar je eigen behoefte en niet andersom. Wederom wat is "weinig" ruimte in nemen. Een zeer breed begrip.

Mijn mening: de punten die je noemt zijn marketinggepraat.

[ Voor 5% gewijzigd door DerKleinePunkt op 17-11-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Laatst online: 14-04 14:49
Steeds meer nieuwbouw woningen worden standaard voorzien van stadsverwarming, dan is een waterontharder zoals die in dit topic besproken worden toch niet toepasbaar?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ck2000nl schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:00:
Steeds meer nieuwbouw woningen worden standaard voorzien van stadsverwarming, dan is een waterontharder zoals die in dit topic besproken worden toch niet toepasbaar?
Staat er helemaal los van.
Het warme water wat je aangevoerd krijgt komt niet bij je uit de kraan. Dat gaat via een warmtewisselaar.
Hooguit dat het warme water wel door je radiatoren gaat stromen, maar dat ga je weer niet drinken.

Dus een waterontharder bij stadsverwarming kan gewoon.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709325

Foxfire schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:50:

We gebruiken ongeveer 160m3 per jaar (gezin 4 pers)

Ik denk erover om hem in de kruipruimte te plaatsen, of in ieder geval het losse zoutvat als de ontharder in de meterkast past. Kan ook in de trapkast maar dan moet ik best lange leidingen door de kruipruimte leggen.

toon volledige bericht
Hallo Foxfire,
Ik heb nu zo'n 2 maanden een waterontharder met Fleck besturingssysteem. Zo'n processor gestuurde zoals jij dat noemt. Ben daar heel tevreden over. Die Duitse die jij aanhaalt is ook een Fleck maar dan een mechanische. Dat zijn volgens mij wat oudere types met wat minder instel mogelijkheden. Maar zeker ben ik daar (nog) niet van. Ik heb gekozen voor een volumegestuurde ontharder met processor, deze meet namelijk het daadwerkelijke verbruik. Werkt dus het meest economisch.
Maar waar je bij aanschaf vooral op moet letten is de inhoud van de harscilinder. Die bepaalt de hoeveelheid onthardingscapaciteit. En ik denk ook voor een (groot) deel de kosten.
Koop niet een te kleine die om de 3 dagen of nog erger gaat regenereren. Dat kost je veel zout en verbruikt ook veel extra water. Dat wil je nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709173

[b][message=45277917,noline]DerKleinePunkt schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:07

Geen concrete productervaring met het door jouw genoemde merk / type. Mijn huidige plan is deze / volgende maand een waterontharder aan te schaffen uit Duitsland. Alléén kijkende naar de punten die je aangeeft heb ik wel enkele kanttekeningen.

Geen afvoer nodig
Ik noem het even grappend: "het smeer" welke het apparaat produceert. Waar blijft dit bij het huidige apparaat? Moet je het apparaat handmatig legen / schoonmaken? Afhankelijk waar de afvoeren in je woning zitten is het realiseren van een afvoer naar mijn verwachting prima (zelf) te realiseren. In de hiervoor genoemde context zou ik geen afvoer als nadeel in plaats van voordeel zien.

Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast
Iedere waterontharder past de samenstelling van het water aan doordat deze het zout verminderd. Is dit gelijk aan het aantasten van de kwaliteit van het drinkwater? Dit is namelijk ook wat jouw apparaat, al dan wel / niet op een andere wijze dan andere waterontharders, ook doet. Een waterontharder ontneemt je water van het kalk. Dit vergroot de levensduur van je huishoudelijke apparaten, leidingwerk en je gemak. Afhankelijk van de werking van het apparaat wordt de kalk vervangen door zout (de exacte werking moet ik je schuldig blijven). Is dit slecht? Het is niet dat je niet in ene een hele hoeveelheid meer zout opneemt dan wat je dagelijks via eten en drinken doet.

Neem weinig plaats in
Je waterontharders in verschillende maten en vormen. Je kiest een apparaat naar je eigen behoefte en niet andersom. Wederom wat is "weinig" ruimte in nemen. Een zeer breed begrip.

Mijn mening: de punten die je noemt zijn marketinggepraat.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie.
Dat idee had ik ook, wilde alleen weten of er ervaring was met dit apparaat. Apparaat zet de kalk met behulp van CO2 om in een andere vorm, die niet hecht makkelijk wegspoelt. De meeste punten lijken idd marketing, alleen ik had van diverse ontharders gelezen dat het water wel eens wat zout kon smaken. Dat is wel een nadeel vind ik.

Door dit topic ben ik ook aan het kijken bij luftwassertechnik in Duitsland, en als ik voor één van deze ontharders zou kiezen, wat is het verschil tussen de Fleck 5600 SXT en de Fleck 6665 regelaar? De laatste heeft een desinfecteer/reinigings functie. Is dit aan te bevelen? Prijsverschil is nogal groot.

http://www.ebay.nl/itm/40...87286?hash=item3370c36b56

http://www.ebay.nl/itm/AF...16843?hash=item3370d19a6b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 18:11

Ross

Live Life

Die Aquacell is in Engeland, waar die door Harvey's wordt gemaakt de helft goedkoper. Zoals het hoort ook wat mij betreft. Er zit een extreem hoge winstmarge op zo te zien in NL, als je kijkt wat die daar kost.

http://www.ebay.co.uk/itm...87cfd1:g:vcMAAOxyni9TBhEu

ola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709325

Hallo tanis,
Die desinfecteer functie heb je in Nederland eigenlijk niet nodig. In Duitsland en België waar ze ook veel nog met grond/eigen bronwater werken loop je wat meer kans op bacteriologische vervuiling van het hars in de cilinder. Dat wil je beslist niet. Vandaar dat daar zo'n functie relevant kan zijn.
Maar in Nederland gebruiken we toch eigenlijk alleen maar openbaar-leidingwater wat keurig gezuiverd is. Dan hoef je niet zo vaak te desinfecteren. Eens per twee jaar of zo schijnt voldoende te zijn.
Hoewel een kennis van me die al 6 jaar een ontharder heeft, die nog nooit gedesinfecteerd heeft en niets aan het handje.

Jij was aan het kijken in Duitsland... op zich niet duur nee. Zeker wanneer je dat vergelijkt met die absurde prijzen van Aquacell, maar dat had iemand al uitgezocht dat daar wel erg veel winst op gemaakt wordt.

Kijk anders ook eens op die webshop van Hydrotense, zitten in Nederland misschien wat safer met service en zo.

http://www.hydrotense.eu/...O%20Seduction%20Family%22

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 709325 op 04-12-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ross schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:00:
Die Aquacell is in Engeland, waar die door Harvey's wordt gemaakt de helft goedkoper. Zoals het hoort ook wat mij betreft. Er zit een extreem hoge winstmarge op zo te zien in NL, als je kijkt wat die daar kost.

http://www.ebay.co.uk/itm...87cfd1:g:vcMAAOxyni9TBhEu
Ook dan vind ik hem eerlijk gezegd nog duur, omgerekend een 1200 euro.
En je zit nog steeds met die specifieke zoutblokken.

Het zout voor een waterluxe model, kun je overal in zakken kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

Ik was aan het kijken naar een 2de hands waterontharder, mede omdat de nieuwprijzen erg hoog zijn.
Zelf installeren/onderhouden is geen probleem. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

ps. Die hydrotense van hierboven heeft al een betere prijs, zijn er daarmee nog dingen waarop ik moet letten of waarom die zoveel minder kost dan de andere waterontharders in nederland?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
painkill schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:15:
Ik was aan het kijken naar een 2de hands waterontharder, mede omdat de nieuwprijzen erg hoog zijn.
Zelf installeren/onderhouden is geen probleem. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

ps. Die hydrotense van hierboven heeft al een betere prijs, zijn er daarmee nog dingen waarop ik moet letten of waarom die zoveel minder kost dan de andere waterontharders in nederland?
Dat zou ik nooit doen. Je weet namelijk niet hoe de harshoeveelheid is en wat de vorige ermee gedaan heeft / er door heeft laten lopen. Al je water gaat erdoor, zowel drink als douche, daar wil je toch niet mee "rotzooien"?

Ik twijfel zelf tussen 1 van deze 3 en de Hydrotense. Iemand die de verschillen weet bij die Duitse site?

http://www.aquintos-wasse...ratem-Salz-Solebehaelter/

[ Voor 15% gewijzigd door PolderPloer! op 06-12-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

PolderPloer! schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:17:
[...]

Dat zou ik nooit doen. Je weet namelijk niet hoe de harshoeveelheid is en wat de vorige ermee gedaan heeft / er door heeft laten lopen. Al je water gaat erdoor, zowel drink als douche, daar wil je toch niet mee "rotzooien"?

Ik twijfel zelf tussen 1 van deze 3 en de Hydrotense. Iemand die de verschillen weet bij die Duitse site?

http://www.aquintos-wasse...ratem-Salz-Solebehaelter/
Je moet toch wat als je geen €2000 uit wilt en kan geven hiervoor. €500-€700 is nog wel een redelijke prijs. Zeker als het om een nieuwe gaat. Merken geef ik niets om, garanties en service ook totaal niet.
Aansluiten kan ik zelf, dus die duitse versies zijn zeker een optie, zeker omdat ik hem zelf op kan halen in duitsland. Maar dan snap ik alleen het prijsverschil met de veel duurdere modellen hier in nederland niet. Is dat alleen maar pure winst of zit er nog iets anders achter?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
painkill schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:34:
[...]

Je moet toch wat als je geen €2000 uit wilt en kan geven hiervoor. €500-€700 is nog wel een redelijke prijs. Zeker als het om een nieuwe gaat. Merken geef ik niets om, garanties en service ook totaal niet.
Aansluiten kan ik zelf, dus die duitse versies zijn zeker een optie, zeker omdat ik hem zelf op kan halen in duitsland. Maar dan snap ik alleen het prijsverschil met de veel duurdere modellen hier in nederland niet. Is dat alleen maar pure winst of zit er nog iets anders achter?
Winst, service, overhead. Voornamelijk service en winst, voor de mensen die niet weten hoe een knelfitting werkt.

Weet jij de verschillen van die Duitse site?

[ Voor 3% gewijzigd door PolderPloer! op 06-12-2015 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:41
vanderv schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:55:

De ontharder staat op 0? Dat kan betekenen dat je 'agressief' water aan het maken bent. Ik werk bij een drinkwaterbedrijf waar we centraal ontharden,niet overal, maar in probleem gebieden. Ik heb geleerd dat water kalkafzettend of kalkopnemend is. Ookwel de SI waarde genoemd. Als er te weinig kalk in water zit ,de pH wat aan de lage kant en het bufferend vermogen van de SI waarde laag is, ontstaat er agressief water, dat graag andere stoffen oplost, zoals koper en de voegen in de douche. Het bufferend vermogen is afhankelijk van de hoeveelheid mineralen en ook de hoeveelheid kalk in het water. Hoe minder van beide je hebt, hoe eerder het water instabiel wordt, ofwel sneller agressief of juist afzettend.

Ik heb gehoord van een verhaal waarbij een klacht was ontvangen, omdat de voegen in de douche waren verdwenen. Die klant bleek ook een eigen ontharder te hebben die te laag stond ingesteld.

We hebben er in het bedrijf op grote schaal last van gehad dat een van onze cementen transport leidingen begon op te lossen, met gevolg dat klanten gruis in hun kraan en CV ketel kregen. Dit was met water dat van nature al heel zacht was. Nu staat er een installatie die het water juist harder maakt door marmer filtratie.

Misschien heb je er geen last van, maar wees er voorzichtig mee. Stel je apparaat gewoon goed af en ook periodiek bij, gezien de hardheid uit de kraan ook kan wisselen door nieuwe centrale onthardingsinstallaties die door de water bedrijven worden gebouwd.

Overigens zullen verkopers van onthardingsinstallaties dit gewoon ontkennen. Hun markt is hier namelijk afhankelijk van. De gewone consument is niet scheikundig zo onderlegd dat ze weten waar men het over heeft. Het valt me op dat ze vrij stellig antwoorden geven op vragen,zonder een wetenschappelijke bron te vermelden,of de bron van een collega bedrijf te vermelden. De openingspost van dit topic is ook 1 grote reclame ipv objectieve informatie.

[ Voor 15% gewijzigd door FunFair op 06-12-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

FunFair schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:52:
[...]

De ontharder staat op 0? Dat kan betekenen dat je 'agressief' water aan het maken bent. Ik werk bij een drinkwaterbedrijf waar we centraal ontharden,niet overal, maar in probleem gebieden. Ik heb geleerd dat water kalkafzettend of kalkopnemend is. Ookwel de SI waarde genoemd. Als er te weinig kalk in water zit ,de pH wat aan de lage kant en het bufferend vermogen van de SI waarde laag is, ontstaat er agressief water, dat graag andere stoffen oplost, zoals koper en de voegen in de douche. Het bufferend vermogen is afhankelijk van de hoeveelheid mineralen en ook de hoeveelheid kalk in het water. Hoe minder van beide je hebt, hoe eerder het water instabiel wordt, ofwel sneller agressief of juist afzettend.

Ik heb gehoord van een verhaal waarbij een klacht was ontvangen, omdat de voegen in de douche waren verdwenen. Die klant bleek ook een eigen ontharder te hebben die te laag stond ingesteld.

We hebben er in het bedrijf op grote schaal last van gehad dat een van onze cementen transport leidingen begon op te lossen, met gevolg dat klanten gruis in hun kraan en CV ketel kregen. Dit was met water dat van nature al heel zacht was. Nu staat er een installatie die het water juist harder maakt door marmer filtratie.

Misschien heb je er geen last van, maar wees er voorzichtig mee. Stel je apparaat gewoon goed af en ook periodiek bij, gezien de hardheid uit de kraan ook kan wisselen door nieuwe centrale onthardingsinstallaties die door de water bedrijven worden gebouwd.

Overigens zullen verkopers van onthardingsinstallaties dit gewoon ontkennen. Hun markt is hier namelijk afhankelijk van. De gewone consument is niet scheikundig zo onderlegd dat ze weten waar men het over heeft. Het valt me op dat ze vrij stellig antwoorden geven op vragen,zonder een wetenschappelijke bron te vermelden,of de bron van een collega bedrijf te vermelden. De openingspost van dit topic is ook 1 grote reclame ipv objectieve informatie.
toon volledige bericht
Heb je een onderzoek van je stellingen? Er is namelijk wel onderzoek geweest naar het effect van een waterontharder op je koper leidingen. Hieruit blijkt dat een waterontharder juist beter is voor je koperleidingen doordat er minder slijtage optreed door geen of beperkte mate aanwezig kalk. Uiteraard is de ene koperleiding of water niet het andere zoals ditzelfde onderzoek aangeeft. De link naar het onderzoek staat ergens in dit topic.

Wat ik niet begrijp uit je opmerkingen en volgens mij ook onjuist is. Een waterontharder veranderd de hp waarde van het water niet. Kort door de bocht: het haalt het kalk uit het water en vervangt deze door zout. Met uitzondering van de hoeveelheid kalk veranderd het de samenstelling van het water niet Er vindt geen verdamping plaats om gedestilleerd water te maken of eender welk andere proces.

Als kalk daadwerkelijk zo goed zou zijn dan zou het geen nadelig effect op leidingen en apparatuur mogen hebben in de vorm van opstoppingen, slijtage door kalkaanslag. Uiteraard betekend dit niet dat kalk pure evil is, maar kalk is natuurlijk niet alleen roze geur en maneschijn.

En / of de verkopers van waterontharders ontkennen dat hun product slecht is, is zo'n drogreden. Wie zegt mij dat de waterleverancier geen vriendjes zijn met de loodgieters om zo onderhoud van leidingwerk in huis te forceren of nieuwe cv's te verkopen. Als er zakelijk belang in het spel is, is men altijd goed in het verzinnen van argumenten waarom juist je eigen product / dienst beter is dan de andere.

Binnenkort ben ik bezitter van een waterontharder. Indien er interesse is in mijn bevindingen dan zal ik deze delen. Als jij en overige personen specifieke vragen hebben laat maar weten dan ga ik kijken wat ik kan betekenen.

Ik wil zeker open staan voor je punten, maar argumenten als "ik heb gehoord" gelijk is aan een wetenschappelijk onderzoek dan weet ik zeker dat vliegende apen ook bestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 07-12-2015 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Beetje vreemde reactie.
Iemand probeert je verder te laten kijken dan; Waterontharder: 0dH°
Vervolgens ga je er met gestrekt been in en moet hij maar bewijzen dat het niet zo is.
Het is jouw huis, zijn jouw leidingen, is jouw zout, is jouw ontharder, zijn jouw kranen, zijn jouw voegen.

Misschien zelf even kijken/lezen en/of waterontharder leverancier even bellen/mailen.

Sowieso is 0dH° zinloos, er komt altijd wel iets van minerale elementen in wasbakken/gootstenen/douches/badkuipen.

Wij spoelen onze WC's nu al 3 jaar 100% met regenwater en ook wij moeten nog 1 tot max 2x per jaar onze WC's met schoonmaakazijn ontkalken. (vroeger deden wij dat iedere 1-2 maanden)
  • Vrouwlief gebruikt modderzeep (vol met minerale&plastic zooi)
  • Tandpasta == tube met zand
  • kattenbak(grind) wordt 1 x in de week gespoeld onder de douche
  • kids uit de zandbak ff snel douchen of in bad
  • etc. etc.
http://www.viega.nl/cps/r..._leidingsystemen_2014.pdf

Overigens zijn waterontharders niet per definitie slecht, maar je mag er wel verstandig mee omgaan.
Hier staat al een tijdje een marktplaats ontharder op zolder á €56,95 maar nog geen tijd gehad om hem te controleren, reinigen en installeren. Wil hier de tijd voor kunnen nemen, want we hebben het hier wel over drink(!)water.

[ Voor 23% gewijzigd door Freemann op 07-12-2015 11:02 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik zeg ook niet dat het slecht is om waterontharding thuis te doen. Ik probeer zoals Freemann aangeeft bewustzijn te creeren dat ontharden tot 0 dH een risico met zich meebrengt. Je moet je apparaat gewoon goed afstellen.

Bij het waterbedrijf waar ik werk heb ik een cursus/opleiding gedaan bij de stichting drinkwateropleidingen. Dit is een opleiding die namens alle drinkwaterbedrijven is gestart en zodoende een eigen opleidingsclub is geworden. Ik ben van origine geen scheikundige, dus ik kan je niet in de puntjes nauwkeurig vertellen hoe het werkt. Wat mij bijgebleven is, is dat diepontharden kan zorgen voor agressief water en dat het te maken heeft met het bufferend vermogen wat je aanpast door te ontharden. Onderstaand een artikel hoe een drinkwaterbedrijf ermee om gaat.

http://www.tudelft.nl/fil...c/H2O_20110422_p33-36.pdf

In het bedrijf waar ik werk, wordt bewust gekozen om het drinkwater na ontharding zo te conditioneren, dat deze altijd licht afzettend is. Dit t.b.v. ons eigen leidingnet die we niet willen oplossen. Daarnaast kost het teveel grondstoffen om water te diepontharden. Op grote schaal gebeurd dit met natronloog of kalkmelk, om het calcium te binden, zodat het direct neerslaat en zodoende niet opgelost in het water blijft.

Met een ionenwisselaar haal je ook Calcium uit het water, wat simpelweg betekend dat de samenstelling van je water verandert, met gevolg dat het bufferend vermogen afneemt. Door alle kalk uit je water te halen, kun je gewoon de situatie creëren dat het water de neiging heeft om kalk op te nemen. Dit kan in sommige situaties zelfs al optreden als je maar een beetje onthard, afhankelijk van de bron. De bron is daarbij voor elk waterbedrijf/provincie/gemeente/stadsgedeelte afhankelijk van waar het water uit de grond of het oppervlaktewater wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

FunFair schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:56:
Ik zeg ook niet dat het slecht is om waterontharding thuis te doen. Ik probeer zoals Freemann aangeeft bewustzijn te creeren dat ontharden tot 0 dH een risico met zich meebrengt. Je moet je apparaat gewoon goed afstellen.

Bij het waterbedrijf waar ik werk heb ik een cursus/opleiding gedaan bij de stichting drinkwateropleidingen. Dit is een opleiding die namens alle drinkwaterbedrijven is gestart en zodoende een eigen opleidingsclub is geworden. Ik ben van origine geen scheikundige, dus ik kan je niet in de puntjes nauwkeurig vertellen hoe het werkt. Wat mij bijgebleven is, is dat diepontharden kan zorgen voor agressief water en dat het te maken heeft met het bufferend vermogen wat je aanpast door te ontharden. Onderstaand een artikel hoe een drinkwaterbedrijf ermee om gaat.

http://www.tudelft.nl/fil...c/H2O_20110422_p33-36.pdf

In het bedrijf waar ik werk, wordt bewust gekozen om het drinkwater na ontharding zo te conditioneren, dat deze altijd licht afzettend is. Dit t.b.v. ons eigen leidingnet die we niet willen oplossen. Daarnaast kost het teveel grondstoffen om water te diepontharden. Op grote schaal gebeurd dit met natronloog of kalkmelk, om het calcium te binden, zodat het direct neerslaat en zodoende niet opgelost in het water blijft.

Met een ionenwisselaar haal je ook Calcium uit het water, wat simpelweg betekend dat de samenstelling van je water verandert, met gevolg dat het bufferend vermogen afneemt. Door alle kalk uit je water te halen, kun je gewoon de situatie creëren dat het water de neiging heeft om kalk op te nemen. Dit kan in sommige situaties zelfs al optreden als je maar een beetje onthard, afhankelijk van de bron. De bron is daarbij voor elk waterbedrijf/provincie/gemeente/stadsgedeelte afhankelijk van waar het water uit de grond of het oppervlaktewater wordt gehaald.
toon volledige bericht
Dank je voor het artikel. Leesvoer voor later. Bewustwording creëren moet je inderdaad gewoon blijven doen (niet dat mijn mening op dat vlak voor jou leidend moet zijn). Je geeft aan een interne cursus te hebben gehad en dat het nu een soort van interne opleiding is geworden. Dit wekt bij mij dan de indruk wij van wc-eend adviseren wc-eend. Ik ben ook kritisch naar mezelf, want hetzelfde kan ook worden gezegd voor de wateronthardersclub.

Alleen de vraag die nu nog open staat. Als waterontharders slecht zijn waarom zijn ze dan niet verboden? Of waarom hoor je van waterbedrijven niet meer hierover. In deze situatie ga ik wel uit van het meest slechtste scenario wat ik mij kan bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
blijhoofd_bennie schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:13:
[...]
Alleen de vraag die nu nog open staat. Als waterontharders slecht zijn waarom zijn ze dan niet verboden?
Volgens mij heeft nog niemand gezegd dat die waterontharders slecht zijn. Je moet alleen weten hoe je ze inzet en moet instellen.

Kromme vergelijking: Met een cirkelzaag kun je ook je vingers eraf zagen. Dat maakt die dingen niet slecht, maar je moet wel degelijk weten hoe je er goed/veilig mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wie zegt of waar staat dat waterontharders slecht zijn?

Het WC-eend ding gaat natuurlijk niet op.
WC-eend is een schoonmaakmiddel, WC-eend heeft concullega's en WC-eend vindt zichzelf goed.

We hebben het hier over drinkwater en het aanpassen daarvan dmv een derde product.
Wat voor belang zou FunFair erbij hebben om jouw toekomstige waterontharder zwart te maken?
Het drinkwaterbedrijf heeft totaal geen belang bij het wel/niet verkoop van waterontharders en zeker FunFair niet.

Het is zelf zo dat als waterontharders goed ingezet worden, drinkwaterbedrijven indirect beter water afleveren en minder kalk klachten krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 07-12-2015 13:39 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:37:
Wie zegt of waar staat dat waterontharders slecht zijn?

Het WC-eend ding gaat natuurlijk niet op.
WC-eend is een schoonmaakmiddel, WC-eend heeft concullega's en WC-eend vindt zichzelf goed.

We hebben het hier over drinkwater en het aanpassen daarvan dmv een derde product.
Wat voor belang zou FunFair erbij hebben om jouw toekomstige waterontharder zwart te maken?
Het drinkwaterbedrijf heeft totaal geen belang bij het wel/niet verkoop van waterontharders en zeker FunFair niet.

Het is zelf zo dat als waterontharders goed ingezet worden, drinkwaterbedrijven indirect beter water afleveren en minder kalk klachten krijgen.
Niet dat ik mij hoef te verdedigen. Maar FunFair verwijd ik helemaal niets. Alleen bij sommige opmerkingen plaats ik mijn vraagtekens. En uiteraard doen en mogen jullie dit ook bij mijn opmerkingen. Niet meer en niet minder in beide situaties.

Wie waar beter van wordt is mijn optiek altijd speculeren. Relaties kunnen diepgravend zijn. Of een organisatie uit winstbelang, non-profit of aan de overheid is gebonden zijn enzovoorts maakt vanuit mijn ervaring niets uit. Er is altijd wel ergens een belang te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 07-12-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik heb geen vragen over waterontharders.
Volgens mij ben jij de gene die vragen stelt en onduidelijkheid creëert door een apparaat extreem in te zetten.

Ovens kunnen 250°c verwarmen, Pizza's bak je 10min. op 200°c en dat gaat gewoon niet goed als je ze 10min. op 250°c doet, ook al kan de oven het aan.

Succes en plezier met je waterontharder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
blijhoofd_bennie schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:13:
[...]
Alleen de vraag die nu nog open staat. Als waterontharders slecht zijn waarom zijn ze dan niet verboden? Of waarom hoor je van waterbedrijven niet meer hierover. In deze situatie ga ik wel uit van het meest slechtste scenario wat ik mij kan bedenken.
Als consument mag je zelf weten wat je in huis haalt. Als jij een chloordosering op je eigen drinkwaternet in huis aansluit, zal ook niemand daar iets van vinden. Totdat je het gaat aanbieden aan anderen.
Vitens
Minimale hardheid voor collectieve installatie
Als u onthard drinkwater ter beschikking stelt aan derden via een collectief leidingnet (bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of sportschool), mag volgens het drinkwaterbesluit de hardheid van het water niet verder verlaagd worden dan de wettelijke norm van 5,6° DH.

Daarnaast geldt voor collectieve installaties dat indien onthard water wordt gebruikt voor menselijke consumptie, het water periodiek moet worden bemonsterd. Ook is een meetprogramma verplicht. Zie hiervoor het Drinkwaterbesluit, www.wetten.overheid.nl.
Oasen
Ten slotte willen we nog opmerken dat bovenstaande informatie alleen van toepassing is op waterontharders bij particulieren. Voor onthardingsinstallaties in bijvoorbeeld bedrijven of verzorgingshuizen komen strenge eisen om de hoek kijken, denk hierbij aan meetprogramma's en dergelijke waarbij de kennis van de inspecteur benodigd is.
Evides
Minimale hardheid voor collectieve installatie
Als u onthard drinkwater ter beschikking stelt aan derden via een collectief leidingnet (bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of sportschool), mag u, volgens het drinkwaterbesluit, de hardheid van dit water niet verder te verlagen dan de wettelijke norm van 5,6° DH.

Daarnaast geldt voor collectieve installaties dat indien onthard water wordt gebruikt voor menselijke consumptie, het water periodiek moet worden bemonsterd. Ook is een meetprogramma verplicht. Zie hiervoor het Drinkwaterbesluit, www.wetten.overheid.nl.
Inmiddels gaan we vrij offtopic. Ik zie wel nut voor thuis ontharding, mijn ouders hebben er zelfs één staan. Enkel de 0 dH wekte mij zorgen, met dat wat ik heb geleerd.

Overigens nog een leuk feitje. Als we in onze onthardingsinstallaties niet het water, na ontharden, nog conditioneren (doormiddel van pH correctie), door bijvoorbeeld CO2 of NaOH te doseren, gaat het afzetten van kalk nog door. Als je dat niet doet bevat het water wel minder kalk, maar heb je er juist meer last van. Daar is ooit een mooie blunder mee geweest, door te communiceren dat een wijk zachter water zou krijgen, maar vervolgens de klachten enorm toenamen :P Zo is het balletje ook gaan rollen, dat minder kalk in het water niet altijd beter is, maar juist de Saturatie Index zo van belang is.

[ Voor 20% gewijzigd door FunFair op 07-12-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 21:48

The Legend

*Plop*

Volgens mij is onze ontharder ook op 0dH ingesteld. De installateur heeft daar verder niets over gezegd. Ik ben wel benieuwd of er iemand is die kan uitleggen waarom dit nu schadelijk is of kan zijn :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 08:37
Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:10:
Ik heb geen vragen over waterontharders.
Volgens mij ben jij de gene die vragen stelt en onduidelijkheid creëert door een apparaat extreem in te zetten.

Ovens kunnen 250°c verwarmen, Pizza's bak je 10min. op 200°c en dat gaat gewoon niet goed als je ze 10min. op 250°c doet, ook al kan de oven het aan.

Succes en plezier met je waterontharder!
_O-
10 minuten op 250 ;)
http://www.oetker.nl/nl-n...-mama-pizza/speciale.html

Ik ben ook in de markt voor een ontharder. Zit alleen een beetje met de afvoer/overloop. Ik kan die nergens vanuit de kelder naar toe krijgen behalve naar buiten. Volgens mij spoelt het apparaat een 70 liter door bij een spoeling. Das best veel om even over de stoep te laten lopen. Helemaal bij winterdag >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ach ja ik wist dat die ging komen...... Had ook een Hyper-car in NL als voorbeeld kunnen gebruiken, maar in Duitsland mag je (nog) onbeperkt. Denk en hoop dat mijn voorbeeld op zich wel duidelijk was ;)
Ik ben ook in de markt voor een ontharder. Zit alleen een beetje met de afvoer/overloop. Ik kan die nergens vanuit de kelder naar toe krijgen behalve naar buiten. Volgens mij spoelt het apparaat een 70 liter door bij een spoeling. Das best veel om even over de stoep te laten lopen. Helemaal bij winterdag >:)
Ach laat de rayonhoofden bij jou een bakkie doen en misschien kunnen wij bij jou de 11 straten toch doen?! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Appie Heijn schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:06:
[...]
Volgens mij spoelt het apparaat een 70 liter door bij een spoeling. Das best veel om even over de stoep te laten lopen. Helemaal bij winterdag >:)
Het is een zoutoplossing toch? Je doet de gladheidsbestrijding misschien juist een plezier! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 13:38
Ik zit ook aan een waterontharder te denken. Vooral om kalkaanslag in onze (nieuwe) badkamer te voorkomen.

Ze hebben op zich niet heel hard water ( 7,7 dH).

De grote vraag waar ik nu nog mee zit is de doorvoercapaciteit van de ontharders. Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze kleine ontharder dan lijkt deze qua capaciteit voldoende voor ons ( 2 persoons huishouden, relatief weinig waterverbruik ).

Waar ik echter mee zit is dat we ook een stortdouche hebben. Een stortdouche gebruikt al snel > 20 liter water per minuut. De genoemde waterontharder kan 13,3 l/minuut "continu" aan.
* Blijft er dan wel voldoende druk over voor de douche?
* Of krijgen we dan toch weer "harder" water?

Als de kleine ontharder geen optie is, wat voor nadelen (behalve iets hogere prijs en ruimte) zitten er dan aan een grotere ontharder?
* Minder vaak spoelen en daardoor eerder vuil?
* Minder zoutverbruik, dus eerder "vastkoeken" zout?
* Iets anders?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
argusb79 schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:57:
Ik zit ook aan een waterontharder te denken. Vooral om kalkaanslag in onze (nieuwe) badkamer te voorkomen.

Ze hebben op zich niet heel hard water ( 7,7 dH).

De grote vraag waar ik nu nog mee zit is de doorvoercapaciteit van de ontharders. Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze kleine ontharder dan lijkt deze qua capaciteit voldoende voor ons ( 2 persoons huishouden, relatief weinig waterverbruik ).

Waar ik echter mee zit is dat we ook een stortdouche hebben. Een stortdouche gebruikt al snel > 20 liter water per minuut. De genoemde waterontharder kan 13,3 l/minuut "continu" aan.
* Blijft er dan wel voldoende druk over voor de douche?
* Of krijgen we dan toch weer "harder" water?

Als de kleine ontharder geen optie is, wat voor nadelen (behalve iets hogere prijs en ruimte) zitten er dan aan een grotere ontharder?
* Minder vaak spoelen en daardoor eerder vuil?
* Minder zoutverbruik, dus eerder "vastkoeken" zout?
* Iets anders?
toon volledige bericht
Een stortdouche van 20 liter/minuut is natuurlijk een keuze, maar niet echt nodig. Maar als je toch die 20 liter/minuut echt nodig hebt, dan is deze wel voldoende.

Nog even op je vragen terugkomend: minder vaak spoelen is niet eerder vuil, een waterontharder kan een bepaalde hoeveelheid calcium aan zich binden, dit is weer afhankelijk van de hoeveelheid (kunst)hars in de ontharder. De hoeveelheid water is weer afhankelijk van de hoeveelheid calcium in het water.
Het harsfilter moet wel af entoe schoongemaakt worden, dit gaat met een schoonmaakvloeistof.
Je zout koekt niet vast bij gebruik van de zouttabletten, je voegt bij het in gebruik nemen van de ontharder een paar liter water toe aan het zoutvat, de rest gaat vanzelf.

De meeste ontharder halen alleen de calcium- en magnesiumzouten uit het water, de andere mineralen blijven wel in het water. Om deze ook te verwijderen zijn andere middelen en filters nodig, maar dat is bij normaal huishoudelijk gebruik niet nodig. Aquariumbezitters met speciale vissen maken hier gebruik van.
[...]
Misschien dat lang-gebruikers hier wat zinnig over kunnen zeggen, de mijne staat er nog niet zo lang, maar het lijkt me geen echt bewijs
Ik heb in mijn huis niet zo erg veel gecementeerde leidingen lopen, dat is is dus geen issue. Dat geldt alleen voor de grote transportleidingen.
Het apparaat is afgesteld volgens de instructies van de leverancier.
En zo vaak wordt de hardheid van het water niet veranderd. Ik heb hier 10,8 º DH, en dat was goed te merken. Een aantal jaar gelden was het zelf boven de 13º. Zo erg hard lopen de waterleveranciers ook weer niet om de hardheid te verlagen naar een acceptabel niveau
Dat is nogal kort door de bocht, lees het testrapport van TNO nog een keertje door, die zijn toch redelijk onafhankelijk. Het ene zachte water is het andere niet.....

Oja, ik test regelmatig thuis de hardheid (blijft mooi op 0) en de pH met een geijkte meter op mijn werk. De pH is onveranderd sinds de installatie van de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

De openingspost van dit topic is ook 1 grote reclame ipv objectieve informatie.
Bij deze de uitnodiging om je verbeterpunten aan mij door te geven via PM, dan pas ik het aan voor je.
(is al even geleden dat ik het aan heb gepast en meer een snel verhaaltje voor een interessant topic te starten, absoluut geen reclame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00t
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 09:42
Wij hebben nu ongeveer twee jaar een waterontharder van North Star (http://www.waterontharding.nl/), type weet ik zo even niet uit mijn hoofd. In het Zuid-Hollandse Goedereede geen straf, aangezien het water hier uit de duinen echt keihard is (16º). Vooralsnog geen druppel kalk te vinden, zeep schuimt goed, enz. en geen omkijken naar. Precies zoals zo'n apparaat zou moeten functioneren, als je het mij vraagt.

Wat ik een voordeel van deze ontharder vind, is dat de kalkvoorraad droog in het apparaat opgeslagen is. Hierdoor is het zoutverbruik imo aanzienlijk lager, zeker als ik dit vergelijk met de ontharder van mijn schoonouders. Elke nacht regenereert het apparaat het harspatroon, maar tot nu toe hebben we slechts twee zakken zouttabletten verbruikt.

Zijn er hier nog meer ervaringen met de ontharders van North Star?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:45

mb1

Ik kom voor het eerst in dit topic en lees een hoop verontrustende dingen!
Als eerste klopt het als een bus dat je vlgs het drinkwaterbesluit niet dieper dan 5,6 dH°
mag ontharden (wat je thuis doet is je eigen verantwoording).
Dit is niet voor niets! de mineralen die in het water zitten hebben we met z'n allen hard nodig met name de Calcium (Ca+) voor onze botstructuur.
Vraag dit maar eens aan mensen met botontkalking!
In basis zou het daarom verstandig zijn om alleen het sanitair warm water (SWW) voor dat het naar het toestel gaat om te verwarmen te ontharden.
Een met zout (NaCL) geregenereerde ontharder maakt gebruik van pekelwater dit is een verzadigde oplossing van Na+ en CL- in water.
Dit pekelwater spoel je door de harskolom waar de Na+ deeltjes zich "hechten" aan de hars.
Na het regenereren als de kolom in bedrijf is wisselt de hars Calcium en Magnesium (Ca+ en Mg+) uit het harde leidingwater tegen het Na+.
De hardheid veroorzakers Na+ en Mg+ zijn nu vervangen door Na+ welke we verder geen last van hebben op de tegels of in het bad.
Mocht je nu een inkomende hardheid van 10 dH° hebben en je onthard alleen het SWW dan heb je na de mengkraan bij een mengverhouding van 50/50 warm/koud slechts 5dH° uit de douche of bad.
En je drinkwater is gewoon voorzien van voldoende mineralen om je lichaam te voorzien.
Doe je eigenwijs, en ja thuis mag je dat zelf weten dan hoop ik maar dat jullie ook nog af en toe buiten de deur drinken om voldoende inname van mineralen te waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Calcium in het drinkwater wordt niet opgenomen in je lichaam, om botontkalking tegen te gaan moet je andere middelen gebruiken.
En nogmaals, je hebt verschillende soorten "zacht" water.

[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 08-12-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

In dat eerste artikel zit hem meteen de crux. Je moet 7 tot 9 liter leidingwater drinken om aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan calcium te komen. Ik weet niet hoe het met jou zit maar zoveel water krijg ik op een dag niet naar binnen.

En laten we eerlijk wezen; Hoeveel kraanwater drinken we nu echt op een dag? Als ik mijn best doe kom ik op 1 1/2 liter. Ik kom dan dus al minimaal 5.5 liter water te kort uitgaande van hard water. Ik eet verder gevarieerd en maak me totaal niet druk over de verminderde opname van Ca uit het water wat ik drink.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/calcium.aspx

Intussen ben ik wel heel erg blij met mijn waterontharder. Geen kalkaanslag in mijn zonneboiler, geen kalk in mijn warmtewisselaar van mijn CV ketel, douche blijft mooi schoon etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Wij gebruiken kraanwater hier thuis ook om ons eten in te koken koffie en thee van te zetten en dergelijke (opname mineralen in je voedsel), ik zeg ook niet dat water de enige bron is, maar wel een belangrijke!
Die eis van 5,6 dH° zal dus wel onzin zijn in het drinkwaterbesluit......
Wat mij betreft einde discussie doe wat je denkt dat verstandig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mb1 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
Wij gebruiken kraanwater hier thuis ook om ons eten in te koken koffie en thee van te zetten en dergelijke (opname mineralen in je voedsel), ik zeg ook niet dat water de enige bron is, maar wel een belangrijke!
Enige wat ik zeg is dat ik vind dat de voordelen van de waterontharder thuis ruim opwegen tegen het lagere gehalte aan calcium en magnesium in het water. Dat laatste is met gemak op te vangen met een gevarieerd dieet.

Of die 5.6dH onzin is in het waterbesluit kan ik niet over oordelen. Ik kan alleen met een klein beetje gezond verstand een aantal vergelijkbare "besluiten" opnoemen die je ook met een korreltje zout moet nemen. Zoals bijvoorbeeld het niet mogen isoleren van je waterleidingen, of de soms kromme besluiten in NEN1010. ( zonnepanelen is 2.25A max op een bestaande groep, maar voor een HRE ketel hoeft dat weer niet. 8)7 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 13:38
drielp schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:19:
[...]

Een stortdouche van 20 liter/minuut is natuurlijk een keuze, maar niet echt nodig. Maar als je toch die 20 liter/minuut echt nodig hebt, dan is deze wel voldoende.
Correct het is een keuze, maar hij zit er nog maar net in, dus voorlopig ga ik hem niet vervangen ;)
Heb ook geen idee of hij daadwerkelijk zoveel verbruikt. Mijn vraag ging er vooral om of mensen ook merken dat ze minder waterdruk/doorstroom hebben met een (kleinere) waterontharder.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
argusb79 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:04:
[...]

Correct het is een keuze, maar hij zit er nog maar net in, dus voorlopig ga ik hem niet vervangen ;)
Heb ook geen idee of hij daadwerkelijk zoveel verbruikt. Mijn vraag ging er vooral om of mensen ook merken dat ze minder waterdruk/doorstroom hebben met een (kleinere) waterontharder.
Bij mij thuis merk ik geen afname van de waterdruk na plaatsing van de ontharder. Maar dat is gevoelsmatig. Ik heb geen meting gedaan. Bij het plaatsen van de DWTW heb ik wel een kleine vermindering gemeten, de flow ging van 9,2 l/m naar 8,8 l/m. Maar die verlaging was niet merkbaar.

Je kan het verbruik van je stortdouche gemakkelijk meten. Een emmer en stopwatch, meer heb je niet nodig.
mb1 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
...
Het "zachte" water uit een ionenwisselaar is niet echt mineraalvrij, de Ca+ en Mg+ ionen worden uitgewisseld met Na+ ionen. Dit is een compleet ander proces dan ontharding met chemicaliën, filters en membranen. Bij de laatste processen worden wel alle mineralen uit het water verwijderd, en dat is ander "zacht" water dan uit een ionen wisselaar.
Water zonder mineralen is idd vrij agressief, ik merk dat op mijn werk, daar hebben we nogal last van stoom- en condensaat lekkages.

[ Voor 31% gewijzigd door drielp op 08-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

drielp schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:48:
[...]

Het "zachte" water uit een ionenwisselaar is niet echt mineraalvrij, de Ca+ en Mg+ ionen worden uitgewisseld met Na+ ionen. Dit is een compleet ander proces dan ontharding met chemicaliën, filters en membranen. Bij de laatste processen worden wel alle mineralen uit het water verwijderd, en dat is ander "zacht" water dan uit een ionen wisselaar.
Water zonder mineralen is idd vrij agressief, ik merk dat op mijn werk, daar hebben we nogal last van stoom- en condensaat lekkages.
Dan hebben jullie zeker een RO installatie op je werk?
Over het algemeen is stoom niet agressief maar wel abrasief, condensaat daarentegen wil nog wel snel agressief worden als het de kans krijgt contact met lucht te maken dan zal CO2 zich opnemen in het water wat het water zuur maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mb1 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:34:
[...]

Dan hebben jullie zeker een RO installatie op je werk?
Over het algemeen is stoom niet agressief maar wel abrasief, condensaat daarentegen wil nog wel snel agressief worden als het de kans krijgt contact met lucht te maken dan zal CO2 zich opnemen in het water wat het water zuur maakt....
Het stoomnet is redelijk schoon, maar in dode leidingstukken wil zo nu en dan wel wat condensatie ontstaan en daar ontstaat dan inwendige corrosie. Het condensaat komt normaal gesproken niet in contact met de buitenlucht, behalve bij reparatiewerkzaamheden. Maar dan is het leidingdeel al gecorrodeerd.

We hebben zelf geen installatie, die staat hier. Dit is, volgens Evides, ultra-puur water. En dat is heel wat anders dan het ontkalkte water uit een klein ionenwisselaar.

Pagina: 1 2 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.