Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Grolsch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:01:
Je hebt wel verschillende systemen, zoals een nat zoutbad en een droog zoutbad.

Ook verbruikt het ene type veel meer zout als een ander omdat ze verschillende technieken gebruiken.
Nat of Droog: Droog lijkt volgens deze tekst de logische voorkeur te hebben; minder kans op bacteriën minder zout verbruik. (Nat is voor meer horeca of industrie) https://www.aquacomfort.n...ersus-droge-zoutvoorraad/

Stukje over energie verbruik.
Dus waterdruk vs 220V
Hoewel het elektriciteitsgebruik van een waterontharder die op 230 Volt beperkt is, denk aan bijvoorbeeld drie Watt, verbruikt hij dit wel dag in dag uit. Daarmee valt hij in de categorie sluipverbruiker. Het verbruik ligt in de buurt van 1% van je totale verbruik en dat zou je niet zo snel verwachten. Reken maar na, een doorsnee huisgezin in Nederland verbruikt iets meer dan 3000 kWu per jaar. Een apparaat wat drie Watt verbruikt, gebruikt per dag 3 Watt x 24 uur = 72 Wu (Watt uur) dus 0,072 kWu. Per jaar dus 0,072 x 365 = 26,3 kWu. Dat is al bijna 1% van de totale elektriciteitsrekening.

Deze medaille heeft echter een keerzijde. Hydraulisch aangedreven waterontharders kunnen door de afwezigheid van een klokje, elektriciteit is immers niet voorhanden, niet op een vooraf in te stellen tijdstip regenereren. Dat is soms ronduit vervelend in geval van simplex waterontharders op waterdruk en bij duplex waterontharders op waterdruk heb je hier last van tijdens vakantie of langdurige afwezigheid.

[ Voor 50% gewijzigd door BroederM op 12-04-2017 09:20 ]

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:35
Een van de redenen voor ons om te kiezen voor de Sensorsoft, deze heeft instelbare regeneratietijd. Niet op dag/week/maand, maar wel tijd. We weten nog niet welke tijd dus ideaal gaat zijn, maar vermoedelijk overdag omdat we fulltime werken allebei en dus niet veel thuis zijn.
En ja, die verbruikt dus stroom 24/7. Maar wij komen ook al niet uit met 3000kWu per jaar (rond de 5000 met z'n tweeën), dus het meerverbruik is goed te overzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 17:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Soeski schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:40:
Een van de redenen voor ons om te kiezen voor de Sensorsoft, deze heeft instelbare regeneratietijd. Niet op dag/week/maand, maar wel tijd. We weten nog niet welke tijd dus ideaal gaat zijn, maar vermoedelijk overdag omdat we fulltime werken allebei en dus niet veel thuis zijn.
En ja, die verbruikt dus stroom 24/7. Maar wij komen ook al niet uit met 3000kWu per jaar (rond de 5000 met z'n tweeën), dus het meerverbruik is goed te overzien ;)
Wat vind je het voordeel daarvan, boven volumegestuurd. Het voordeel van op volume gestuurd is dat hij dan automatisch rekening houdt met extra logee's een weekedje weg etc etc.

Als je em op tijd doet, gaat hij ook regenereren midden in je vakantie bijvoorbeeld.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
De Sensorsoft is zowel volume- als tijdgestuurd. Hij gaat niet op vaste momenten regenereren (b.v. elke 4 weken), maar meet ook of het nodig is en pakt dan het eerst volgende tijdsslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Soeski schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:26:
De Sensorsoft is zowel volume- als tijdgestuurd. Hij gaat niet op vaste momenten regenereren (b.v. elke 4 weken), maar meet ook of het nodig is en pakt dan het eerst volgende tijdsslot.
Wat is dan het voordeel boven gewoon alleen volume gestuurd? (geïnteresseerde vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dan wordt er geregenereerd op de tijd dat het apparaat het nodig vindt, dus dat kan ook tijdens het douchen zijn, vaatwasser/wasmachine gebruik, midden in de nacht als je slaapt e.d.
Dat wilden we dus per se niet. Gewoon op een moment dat wij willen en geen last van de herrie of ongefilterd water 20 minuten lang omdat je precies in een regeneratie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 22:54
Soeski schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:26:
4 weken is wel erg lang, dus daar zou ik niet op hopen.
Leveranciers stellen dit soort apparaten over het algemeen in dat ze maximaal 7 dagen niet regenereren.
Zelf kan je dit natuurlijk makkelijk aanpassen, maar hoe lang blijft de ontharder goed werken zonder een regeneratie zelfs als je geen water verbruikt?

[ Voor 9% gewijzigd door joenevd op 12-04-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Soeski schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:33:
Dan wordt er geregenereerd op de tijd dat het apparaat het nodig vindt, dus dat kan ook tijdens het douchen zijn, vaatwasser/wasmachine gebruik, midden in de nacht als je slaapt e.d.
Dat wilden we dus per se niet. Gewoon op een moment dat wij willen en geen last van de herrie of ongefilterd water 20 minuten lang omdat je precies in een regeneratie valt.
Bij mij is het Volume gestuurd, zodra er nog 300liter of minder resteert gaat hij de eerstvolgende nacht om 02:00 regenereren. Dus dan valt het ook nooit "tijdens" iets.. Heb em nog nooit snachts gehoord. Apparaat staat in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
joenevd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:42:
[...]

4 weken is wel erg lang, dus daar zou ik niet op hopen.
Leveranciers stellen dit soort apparaten over het algemeen in dat ze maximaal 7 dagen niet regenereren.
Zelf kan je dit natuurlijk makkelijk aanpassen, maar hoe lang blijft de ontharder goed werken zonder een regeneratie zelfs als je geen water verbruikt?
Het was een voorbeeld, ik heb geen ervaringen met de apparaten nog :)
Bij ons komt hij niet in de kruipruimte, maar dichterbij de slaapkamer. Geen idee hoeveel dB het apparaat echt produceert tijdens het regenereren (20 minuten programma) maar we nemen geen risico. :)
Daar kwam bij dat het zoutreservoir lekker groot is, esthetisch kan hij er ook mee door, hij zich kan aanpassen aan wisselende hardheid van water (als dit al gebeurt) en het nog binnen het budget paste.
En ook omdat er nog niemand op het forum hier ervaring mee heeft, dus dat wil ik graag gaan delen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

Atomic2005 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:43:
[...]

Bij mij is het Volume gestuurd, zodra er nog 300liter of minder resteert gaat hij de eerstvolgende nacht om 02:00 regenereren. Dus dan valt het ook nooit "tijdens" iets.. Heb em nog nooit snachts gehoord. Apparaat staat in de kruipruimte.
En welke waterontharder heb je? Dit klinkt heel erg goed.
Edit: De waterluxe van de vorige pagina? Dat is interessant, die zitten vlakbij mij. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 12-04-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 99022 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:29:
[...]

En welke waterontharder heb je? Dit klinkt heel erg goed.
Edit: De waterluxe van de vorige pagina? Dat is interessant, die zitten vlakbij mij. 8)
Idd, de Waterluxe van vorige pagina 3pagina's geleden ofzo ja. Als je vragen hebt stel ze gerust. Of foto's wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 12-04-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InNuedo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-12-2024
Timple schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:05:
Heeft er iemand een idee wat het verschil is tussen hydrotense en waterluxe? Behalve de prijs dan natuurlijk :+

Op de foto's lijken het dezelfde producten te zijn...
Het zijn dezelfde producten. Allemaal de pentair fleck 5600sxt met soms een ander formaat harsvat en/of een ander formaat pekelbak. Ik heb net de hydrotense 12L gekocht en zelf geinstalleerd. Ik snap het prijsverschil met waterluxe ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wij hebben aanbiedingen gekregen van Lubron waterontharders (niet letterlijk aanbieding, maar een prijsopgave). Stevig modelletje inclusief installatie € 1139,-
Volgens de leverancier allemaal dezelfde modellen met dezelfde mogelijkheden. Alleen de Lubron is echt een foeileluk apparaat joh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceldeV
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-10-2020
Ik heb het vermoeden dat Sensorsoft en Aquacell één en hetzelfde bedrijf zijn. Kijk maar eens naar de telefoonnummers, 088 98 99 150 en 088 98 99 100, lijkt mij wel heel toevallig. Vervolgens even verder gaan kijken en gevonden dat beide domeinnamen door dezelfde persoon zijn geregistreerd, namelijk simon@aquacombi.nl, dit is te vinden op www.sidn.nl.

Ik weet zelf niet goed wat ik hiervan moet vinden maar vind het wel misleidend en kies toch liever voor een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Blijkbaar dus één onderneming die beide producten voert/importeert? Dat is toch niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
InNuedo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:49:
[...]

Het zijn dezelfde producten. Allemaal de pentair fleck 5600sxt met soms een ander formaat harsvat en/of een ander formaat pekelbak. Ik heb net de hydrotense 12L gekocht en zelf geinstalleerd. Ik snap het prijsverschil met waterluxe ook niet :)
Dus jij hebt de 12 ltr versie?
Wat zit er allemaal "standaard" bij? (zonder aansluit pakket bedoel ik)

Ik informeer voor een kennis... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2017 18:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceldeV
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-10-2020
Soeski schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:33:
Blijkbaar dus één onderneming die beide producten voert/importeert? Dat is toch niet erg?
In principe niet erg, behalve dat ze namens Aquacell zeggen dat je eigenlijk perse een duplex nodig hebt, terwijl ze ondertussen onder een andere naam alsnog een simplex model aanbieden. Dan weet ik niet waarom ik het verhaal van Aquacell zou moeten geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Nee, een duplex is zo te zien niet NODIG, alleen misschien wenselijker. Het enige voordeel is altijd onthard water t.o.v. een simpex, die tijdens regenereren de bypass gebruikt en hard water doorlaat... sja, zo erg is dat niet. Als je je tijdstip goed kiest merk je dat dus niet eens.
De Sensorsoft is simplex, de Aquacell (altijd?) duplex?
Vanaf 5 mei (als het goed is) hebben we een Sensorsoft, dus ik zal de weken erna doorgeven hoe het bevalt.

[ Voor 22% gewijzigd door Soeski op 28-04-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653049

Vraagje. Is een ontharder als aquacell zinvol in een gebied met relatief zacht water waarbij vitens 6.2 dH opgeeft als hardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een aquacell is nooit zinvol. (qua kosten)
Kijk eens naar een http://www.hydrotense.eu/...dAlone%20Family%5B1%5D%22
En geef aan dat je "maar 6,2 dH" hebt.
Ze stellen hem in volgens je postcode.

Nog geen ervaring met een hydrotense, maar binnekort sluit ik een 12 ltr versie aan met losstaand zoutvat.
En die heeft een draaiknopje, zodat je de hardheid op 1 a 2 dH kan "mixen"

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898411

Afgelopen woensdag is er bij ons een Waterluxe geïnstalleerd en de smaak van het water is positief veranderd de rest komt vanzelf, wel het gebruik van zeep/schoonmaakmiddelen en waspoeder aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898411

Wat zijn nu eigenlijk de juiste schoonmaakmiddelen in combinatie met een waterontharder want ze adviseren ph neutraal om vlekjes op bepaalde materialen te voorkomen want het staat niet altijd op het etiket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Soeski schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:49:
Nee, een duplex is zo te zien niet NODIG, alleen misschien wenselijker. Het enige voordeel is altijd onthard water t.o.v. een simpex, die tijdens regenereren de bypass gebruikt en hard water doorlaat... sja, zo erg is dat niet. Als je je tijdstip goed kiest merk je dat dus niet eens.
Vanaf 5 mei (als het goed is) hebben we een Sensorsoft, dus ik zal de weken erna doorgeven hoe het bevalt.
Ik ben zeer benieuwd. (vooral naar het druk verlies. Wellicht kan je met stopwatch een emmer vol laten lopen, voor EN na installatie :9 )

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik ben ook benieuwd, we zitten 9 hoog en de hydrofoor moet nog vervangen worden. Ik weet niet hoeveel druk we nu hebben en straks nog hebben. Auqacell zei zelf al dat het mogelijk niet ging lukken op 9 hoog, ondanks dat sommige merken schermen met "de waterdruk blijft gelijk"... als zij het al aangeven als mogelijk een "not done" ben ik benieuwd naar de demo van Sensorsoft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb de dag voor en na de installatie van mijn Waterluxe ontharder, de waterdruk gemeten dmv in een emmer de hoeveelheid water in een minuut te meten. Beide 6 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 914249

Lastig !!
Bij ons is enkel de mogelijkheid wel/geen ontharder. Keuze is wel, gezien de hoge hardheid. Alleen krijg je straks met de specificatie pas te zien welk merk/model. Mag toch ervan uitgaan dat men enigszins rekening houdt met de betreffende hardheid.

[ Voor 198% gewijzigd door Anoniem: 914249 op 01-05-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 23:34
Hulliee schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:57:
Ik heb de dag voor en na de installatie van mijn Waterluxe ontharder, de waterdruk gemeten dmv in een emmer de hoeveelheid water in een minuut te meten. Beide 6 liter per minuut.
Is dat niet erg weinig ?

Een beetje douchekop doet al snel 10 ltr/minuut

Dus ik denk dat je "testkraan" een limiet heeft van 6 liter per minuut, en dat het niet de algemene waterdruk op je hele systeem is :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Grolsch zou kunnen dat hij gelimiteerd is. Regen douch Grohe. Punt is dat de ontharder hierin niets heeft betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:52:
Een aquacell is nooit zinvol. (qua kosten)
Kijk eens naar een http://www.hydrotense.eu/...dAlone%20Family%5B1%5D%22
En geef aan dat je "maar 6,2 dH" hebt.
Ze stellen hem in volgens je postcode.

Nog geen ervaring met een hydrotense, maar binnekort sluit ik een 12 ltr versie aan met losstaand zoutvat.
En die heeft een draaiknopje, zodat je de hardheid op 1 a 2 dH kan "mixen"
Ik heb er één thuis liggen, inderdaad nieuw niet te betalen. Heb er één tweedehands op de kop kunnen tikken i.c.m. een onderhoudsbeurt en garantie 5 jaar door Aquacell zelf tuft de waterontharder inmiddels een jaartje mee. Geen verlies in druk, de water smaakt wel anders (beter) en het zout.. Sjah dat kan er soms snel doorheen gaan..

De waterhardheid is echter niet instelbaar..

Overigens kwam ik tijdens mijn zoektocht erachter dat de Aquacell, Harvey's zijn uit de UK:
https://www.fountainsofte...ater-softener-c2x17510096 Kosten stukken minder dan de Aquacell zelf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InNuedo
AUijtdehaag schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:14:
[...]

Dus jij hebt de 12 ltr versie?
Wat zit er allemaal "standaard" bij? (zonder aansluit pakket bedoel ik)

Ik informeer voor een kennis... ;)
Er zit 20 kg zout bij, de ontharder (met adapter), het zoutvat, de 'bypass' koppeling en de slang tussen het zoutvat en de ontharder.

Ik heb er een aansluit- en afvoerset bij gekocht. Nog contact met ze gehad zodat ik een kogelkoppeling met aftapkraantje kreeg. Deze kreeg ik er zonder meerprijs bij.

Ik heb zelf wel de plastic koppelingen tussen de bypass en je waterleiding vervangen voor messingvarianten (iets van 7,50 bij warmteservice).

Ik heb 50kg zout extra besteld en alles werd netjes op een pallet voor de deur afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 22:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Soeski schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:49:
Vol verwachting klopt mijn hart....... 8)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
De beste man is gisteren langs geweest en heeft het apparaat laten zien (demo unit). Erg mooie bak (voor zover esthetiek belangrijk is haha) en niet groot.
1e jaar onderhoud krijg je erbij, daarna 96 euro per jaar inclusief zout, periodiek onderhoud, reparaties e.d.
Niet heel duur lijkt me.
De regeneratie is instelbaar qua tijd, met een omweg. Het apparaat regenereert altijd om 02.00 in de nacht. Je stelt echter de huidige tijd in op het apparaat, anders weet hij niet wanneer het 02.00 is natuurlijk. Als je dit dus wilt veranderen pas je de tijd dus gewoon aan, je houdt het apparaat voor de gek. :)
Prima werkt ook haha.

Regenereren bij 90m3 per jaar is dan ongeveer 10x nodig aldus hem. Dit kost totaal ongeveer 25kg zout. De bak kan 15kg zout hebben, dus hij gaf aan dat je maar 2x per jaar hoeft te vullen.
Hij heeft ook onthard water laten voelen met en zonder zeep, en de gevolgen van kalk toevoegen. Erg gaaf om te zien en te voelen wat het verschil is.
Dinsdag wordt de unit geleverd en daarna aangesloten.
Er is altijd drukverlies (bij elke ontharder, en ook bij Sensorsoft gaf hij eerlijk toe) maar wel minimaal; al kon het wel oplopen tot 0,5 bar (dat vind ik niet minimaal)...

Kortom; nog geen echte ervaringen maar eerste indruk is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Belangstellende vraag: Waar wil je een onderhoudscontract voor hebben?

Je koopt zakken zout voor circa12,50 per 25kg. Dan moet je al meer dan 7zakken zout per jaar gebruiken wil dat uit kunnen. Abonnement is 8euro per maand. Daardoor komt er in 10jaar tijd nog een waterontharder bij qua kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik weet nog niet óf we het ook doen, maar ik vond het voorstel niet gek. Ook alle reparaties, voorrijden, onderhoud (schoonmaken hele unit) zit er bij in. Anders moet je bij een defect wel meteen lappen na het 1e jaar.
We hebben echter ook een installateur die de CV en WTW doet, en deze unit ook kan servicen. We wachten dus zijn voorstel qua kosten even af.
En nee, 10 jaar red ik niet. Sensorsoft is € 1549,-, maar ik snap je redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
100 euro per jaar zou bij ons een meerprijs van €1 per m3 zijn. Met afschrijving van het apparaat gaat de waterprijs dan van €1,20 naar bijna €4 per m3. Dat wordt toch wat te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Sja, 96 euro onderhoud+zout per jaar is 6% van de aanschafprijs. Ik koop het apparaat dus in 16 jaar tijd nog 1x helemaal, maar ik word wel verzekerd van het feit dat deze dus 16 jaar mee gaat :)
Goed te overzien, maar nogmaals; het kan vast ook goedkoper dus we zien wel. Overigens gaf de beste man toe dat hij aan die 96 euro per jaar per apparaat onderhoud veel over hield aan marge, dus "dat zegt wat over de kwaliteit!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Soeski schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:09:
Sja, 96 euro onderhoud+zout per jaar is 6% van de aanschafprijs. Ik koop het apparaat dus in 16 jaar tijd nog 1x helemaal, maar ik word wel verzekerd van het feit dat deze dus 16 jaar mee gaat :)
Goed te overzien, maar nogmaals; het kan vast ook goedkoper dus we zien wel. Overigens gaf de beste man toe dat hij aan die 96 euro per jaar per apparaat onderhoud veel over hield aan marge, dus "dat zegt wat over de kwaliteit!"
Of over het "nut" van een onderhoudscontract. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
InNuedo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Er zit 20 kg zout bij, de ontharder (met adapter), het zoutvat, de 'bypass' koppeling en de slang tussen het zoutvat en de ontharder.

Ik heb er een aansluit- en afvoerset bij gekocht. Nog contact met ze gehad zodat ik een kogelkoppeling met aftapkraantje kreeg. Deze kreeg ik er zonder meerprijs bij.

Ik heb zelf wel de plastic koppelingen tussen de bypass en je waterleiding vervangen voor messingvarianten (iets van 7,50 bij warmteservice).

Ik heb 50kg zout extra besteld en alles werd netjes op een pallet voor de deur afgeleverd.
Inmiddels ook een 12 ltr versie hydrotense geinstalleerd bij iemand. (wel een dikke jongen... :) )
Verder geen aan -of afvoerset bij gekocht.

Zelf een slang besteld voor de afvoer, met 1/4"x8 mm en 1/2"x8 mm pvc slangpilaar.
De 1/4"x8 in de bestaande pvcafvoer voor wasmachine getapt.
Aansluiting water met 2x haakse knelkoppeling 3/4" binnendraad x 22 mm
En 22 koperen leiding met viega profipress spul.

We gaan het horen hoe die bevalt.
Vooralsnog weinig verschillen tussen de hydrotense en waterluxe versies zo te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2017 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44

Timple

Ook de Hydrotense geïnstalleerd. Ik zal eens in de gaten gaan houden hoe het bevalt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l19Ro7P2wC7SORCqM7iIFa3t/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EMEcajGk8bWCT9pdJHwCA39e/full.jpg

* Ik crop ze even bewust niet mocht iemand willen inzoomen.

Ik ben er mee weggekomen om de fles rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten. Hierdoor zag het een stuk netter uit en hoefde ik maar de helft van het aansluitpakket te gebruiken.

Dus als iemand nog een half aansluitpakket wil overnemen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Als het goed is wordt a.s. zaterdag 13 mei de Sensorsoft aangesloten. Hij staat nu in doos in de gang.
De Sensorsoft heeft de aansluitingen aan de zijkant (en niet achterkant), dus daar moeten we met plaatsen even rekening mee houden. Hij is expres compact ontworpen zodat hij met de achterkant b.v. tegen een muur kan staan... maar je hebt aan de zijkant dus weer meer ruimte nodig. Even een mooie plek zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Dat zijn van die dingen met Fleck kleppen toch? Verbruiken die geen 100kg zout per jaar?

Dat harsfles en zoutbak apart is ook maar onhandig. Waarom geen Ecowater systeem (Amerikaans)

Zelfde prijs (of minder) én mooier. 1549 is best veel. Dealers hiervan in NL zijn geloof ik alleen AmySoft en Quality Water.. Die laatste is een stuk goedkoper (kleiner bedrijf denk ik) en mooie calex machines. Heeft hier in Friesland als veel in nieuwbouw geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920949

En, al ervaringen met de sensorsoft, ik sta ook op het punt er een aan te gaan schaffen.
Heb gekozen tussen de aquacell en de sensorsoft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
@Roesje: lees 2 posts hierboven nog even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

SoulEnroLL schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:47:
Dat zijn van die dingen met Fleck kleppen toch? Verbruiken die geen 100kg zout per jaar?

Dat harsfles en zoutbak apart is ook maar onhandig. Waarom geen Ecowater systeem (Amerikaans)

Zelfde prijs (of minder) én mooier. 1549 is best veel. Dealers hiervan in NL zijn geloof ik alleen AmySoft en Quality Water.. Die laatste is een stuk goedkoper (kleiner bedrijf denk ik) en mooie calex machines. Heeft hier in Friesland als veel in nieuwbouw geplaatst.
De QW9 heeft toch ook "gewoon" een los zoutvat? En afhankelijk van de ingestelde en lokale hardheid van het water word er vaak heel grof gerekend met 1 zak zout (25kg) per persoon per jaar. Dus die max100kg is niet heel vreemd. Ik merk nu trouwens al dat wij daar met 4personen _lang_ niet aan toe gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Atomic2005 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:56:
[...]

De QW9 heeft toch ook "gewoon" een los zoutvat? En afhankelijk van de ingestelde en lokale hardheid van het water word er vaak heel grof gerekend met 1 zak zout (25kg) per persoon per jaar. Dus die max100kg is niet heel vreemd. Ik merk nu trouwens al dat wij daar met 4personen _lang_ niet aan toe gaan komen.
De QW9 is een "minisoft" en wordt meestal alleen in appartementen of als het kan in een meterkast geplaatst. Heeft maar 9 liter hars. Dus max 2 personen oid.

De andere QW 11+ modellen hebben geen losse zoutbak en zijn imo ook gewoon mooier.

Worden ook geïnstalleerd met degelijk materiaal voor zover ik kon zien. Met koper en niet met plastic troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

SoulEnroLL schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:18:
[...]

De QW9 is een "minisoft" en wordt meestal alleen in appartementen of als het kan in een meterkast geplaatst. Heeft maar 9 liter hars. Dus max 2 personen oid.

De andere QW 11+ modellen hebben geen losse zoutbak en zijn imo ook gewoon mooier.

Worden ook geïnstalleerd met degelijk materiaal voor zover ik kon zien. Met koper en niet met plastic troep.
Ja idd.. ik zie het nu ook ja.
Voordeel van los vat is dat je die makkelijker kwijt kunt (lijkt mij) in kruipruimte of smalle meterkast. En die "plastic troep" werkt ook prima O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plaatsen, of laten jullie er ook een terugslagklep type CA voor plaatsen?
Kost wel meer drukverlies maar hoort wel volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar op internet staat informatie over het sensorsoft onderhoudscontract en de garantie? Er staat wel heel weinig info over de sensorsoft op internet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Anoniem: 920949 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:26:
Waar op internet staat informatie over het sensorsoft onderhoudscontract en de garantie? Er staat wel heel weinig info over de sensorsoft op internet vind ik.
https://support.aquacombi.nl/onderhoud-sensorsoft

Maar inderdaad, het is summier. Als je echter contact opneemt met een van de Premium Dealers krijg je heel veel informatie. Wij hebben contact gehad met Nico Pleijsier en hij neemt veel tijd en legt uitgebreid uit hoe alles in elkaar steekt; tot nu toe een erg goede indruk van deze man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Anoniem: 920949 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:48:
Plaatsen, of laten jullie er ook een terugslagklep type CA voor plaatsen?
Kost wel meer drukverlies maar hoort wel volgens mij?
Waarom zou hier een terugslagklep bij moeten? Dit is verder geen druk-opbouwend apparaat lijkt me, dus hoe zou er dan iets terug kunnen stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben benieuwd naar de installatie foto's Soeski👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Anoniem: 920949 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:16:
Ben benieuwd naar de installatie foto's Soeski👍
Ik ook!
Er zit 40kg zout bij, dat is ongeveer voor 2 jaar (huishouden met 2 personen; 90m3 p.j.) in tabletvorm.
Garantie is 15 jaar, zo lang je een onderhoudscontract af blijft nemen. Precies de tijd dat je dus het hele apparaat nog een keer betaalt (aanschafprijs). Toevallig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aanschafprijs is toch 1549, je hebt 2 jaar garantie op het apparaat maar na het eerste jaar begint het betalen van het onderhoudscontract voor 14 jaar dan nog.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Wie kent de firma Mooiwater uit Dronten die ook waterontharders al heel lang verkopen en installeren?
Ik zie hier veel andere namen voorbij komen.
Weinig over deze firma te vinden behalve een nette website.
Bedankt voor het lezen en eventuele tips.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Ik heb hier nu iets meer dan een week een waterontharder draaien van Waterluxe (duo 14)
Kosten inclusief plaatsen en zout was €1295,-
Het kostte beide heren bijna een uur om het aan te sluiten.
De waterdruk is niet veranderd, wel smaakt de koffie een druk sterker 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je een paar fototjes van de installatie?
En de afvoer.
Altijd interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07
kleefding schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:53:
Ik heb hier nu iets meer dan een week een waterontharder draaien van Waterluxe (duo 14)
Kosten inclusief plaatsen en zout was €1295,-
Het kostte beide heren bijna een uur om het aan te sluiten.
Ben benieuwd hoe het bevalt. Zit er ook sterk aan te denken om straks voor ons nieuwe huis een waterontharder aan te schaffen. Hopelijk eind juni verhuizen. Waterluxe staat ook op mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Eigenlijk alles wat je leest is waar, water smaakt beter, zeep schuimt harder, huid is zachter.
Het bevalt goed, mocht dat veranderen dan kan hij binnen 2 maand weer terug.
De installatiekosten ben je dan wel kwijt. (€200)
Het apparaat is wel vrij fors.
De installatie is niet zo spannend, na de meter lopen er 2 slangen naar de ontharder, deze staat bij mij in de kast ernaast, vanaf daar loopt er een slangetje naar de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InNuedo
Timple schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:50:
Ik ben er mee weggekomen om de fles rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten. Hierdoor zag het een stuk netter uit en hoefde ik maar de helft van het aansluitpakket te gebruiken.
Hey, ziet er goed uit!

Ik ben wel benieuwd of je de watermeter nu nog makkelijk kan vervangen. Deze wordt eens in de zoveel jaar vervangen en het zou jammer zijn als je dan weer meer moet klussen. Heb je daar nog ideeen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 12:04
Hoe zit het qua geluid bij regeneraties, is dat hoorbaar? Bij ons zou die in de trapkast geplaatst moeten worden (niet in de meterkast) en ik ben bang dat hij dan eerder hoorbaar is vanuit de slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Vincm schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:56:
Hoe zit het qua geluid bij regeneraties, is dat hoorbaar? Bij ons zou die in de trapkast geplaatst moeten worden (niet in de meterkast) en ik ben bang dat hij dan eerder hoorbaar is vanuit de slaapkamer :)
Dat is verschillend per type.
In ons geval is het best hoorbaar en we zijn er een paar keer van wakker geworden.
Gek genoeg horen we het beter in onze slaapkamer dan in de woonkamer.
Wij hebben de regeneratie daarom gewoon overdag gepland en hebben we er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om welk type gaat het hier? Wellicht zijn er stillere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het wel eens gehoord als ik snachts laat thuis kom, maar tis geen pokkeherrie maar meer iets als een vaatwasser, die hoor je soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Als er juist iets stil is in huis, is het wel de vaatwasser. Daar kan de wasmachine/droger/koelkast nog wat van leren! :)
Wij gaan de ontharder ook overdag zetten (regeneratie). Dan eens kijken wat voor geluid dat maakt, dan kunnen we 'm altijd nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In ons huis heb ik de koelkast nog nooit gehoord :? Wasmachine en droger hoor ik ook wel eens.

Onze vaatwasser kan ik ook wel eens horen als die aan het pompen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Volgens mij verschilt het heel erg per apparaat. Onze gloednieuwe koelkast maakt af en toe best wat herrie (niet boven hoorbaar gelukkig), onze vaatwasser is wel hoorbaar (maar niet vervelend als je slaapt). Een wasmachine maakt sowieso herrie, toch? :P

In ieder geval, ik heb de vraag over geluidsproductie neergelegd bij de aanbieder. Die zegt dat het alleen hoorbaar is "als je er naast staat" maar mocht je het toch horen, dan is het al voldoende om er iets (dekentje) overheen te leggen. Mij lijkt dat rubber pootjes ook nog wel zullen hebben om eventueel trillingsgeluid te voorkomen.

Ik weet niet of ik het merk en type hier mag noemen (zo niet, dan haal ik het weg), maar het gaat om een C200 van Amysoft. Misschien dat er net iemand toevallig met déze waterontharder ervaring heeft qua geluidsproductie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

InNuedo schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:19:
[...]

Hey, ziet er goed uit!

Ik ben wel benieuwd of je de watermeter nu nog makkelijk kan vervangen. Deze wordt eens in de zoveel jaar vervangen en het zou jammer zijn als je dan weer meer moet klussen. Heb je daar nog ideeën over?
Thanks!

Ik was er niet van op de hoogte dat deze zo frequent vervangen moest worden! Maar ik heb er wel over nagedacht dat het zou moeten kunnen. Is nog redelijk doenbaar:
  • Twee kranen dichtdraaien
  • Dikke slang losmaken met waterpomptang
  • Ontharder ontkoppelen van bypass (2 schroefjes)
  • Bypass linksom van watermeter afdraaien
  • Watermeter losdraaien van hoofdaansluiting
Dus 2 stappen meer als anders. Valt mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Is een ontsmettings module nodig in een waterontharder systeem ?
Wat zijn de voor en of nadelen.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Timple schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:30:
[...]

Waarom zou hier een terugslagklep bij moeten? Dit is verder geen druk-opbouwend apparaat lijkt me, dus hoe zou er dan iets terug kunnen stromen?
Ik krijg ook te horen dat een terugslagklep verplicht is inderdaad, tegen Legionella. We gaan nu uitzoeken of we deze daadwerkelijk dan ook laten plaatsen, maar het is een verordening die vanuit de VVE komt zo te zien. De andere bewoners willen niet dat mijn stilstaande water terug de leidingen in gaat naar hen toe ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Soeski op 17-05-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je nog foto's van de installatie Soeski?
Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vincm schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:56:
In mijn ervaring (North Star) bijna niet. Een vaatwasser maakt meer lawaai. Het hangt natuurlijk wel van merk / type af.
kleefding schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:53:
Afhankelijk van o.a. de ouderdom van leidingen etc kan dit bijna niet. In het begin zul je merken dat er behoorlijk veel kalk loslaat uit de leidingen / apparatuur waardoor het effect nog niet zo groot is. Schat een maand of twee voordat je het effect meer optimaal merkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 18-05-2017 12:19 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Anoniem: 920949 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:10:
Heb je nog foto's van de installatie Soeski?
Ben wel benieuwd.
Ik ook... het is nog niet af. Vanavond hopelijk wel. Er moest nog zoveel meer gebeuren in de CV ruimte, dat deze naar achter geschoven is (letterlijk en figuurlijk). Het staat al wel klaar, dus slangen aankoppelen, mogelijk dus een verplichte terugslagklep, en dan ... vanavond aan!
In de CV ruimte is de vloerverdeler aangesloten (12 groepen) en alle leidingen (!) zijn vervangen en opnieuw gelegd langs de wanden. Nieuwe koppelstukken, nieuwe afsluitkranen, nieuwe ringen. Kortom; alles nieuw. De ontharder moest dus even plaats maken (wederom letterlijk en figuurlijk) voor de rest; dat moet eerst af.
Als het goed is hebben we vanavond weer warm water na 2 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds 24 april hebben wij een waterontharder in een bestaande woning.

Nou vallen ons twee zaken op:
- Zoutverbruik; ondanks dat ons waterverbruik vrij hoog is lijken we ook wel erg veel zout te gebruiken.
Bij installatie is er een 25 kilo zak in gegaan en deze zakte al snel naar het 1/3 niveau waarop weer bijgevuld moet worden. Nu zit er dus alweer de 2e zak zout in en het niveau hiervan is gezakt naar ongeveer de helft.

- Het valt ons nu op dat bij een van de douches sindsdien erg veel kalkaanslag op de tegels zit.
Ook in de waterkoker zit nu meer aanslag. Komt dat omdat het kalk dat in het systeem zit er nu al het ware uitgespoelt moet worden of is het wat anders?

De ontharder is overigens een Waterboss Microboss CMB410n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Het eerste zou ik je niet precies kunnen vertellen, daar wij zelf nog geen ontharder hebben aangesloten. Dit gaat morgen dan eindelijk wél gebeuren, als het goed is... :)
Het zoutverbruik klinkt wel enorm hoog als ik het zo hoor! Ons is verteld dat we voor 90m3 maar zo'n 25kg nodig hebben, dus 25kg voor 1 heel jaar.

Punt twee komt overeen met wat ik te horen heb gekregen. In een bestaande woning, waar al jaren kalk door de leidingen loopt, gaat dit langzaam los komen. Je hebt dus eigenlijk wél veel kalkaanslag in het begin.
We houden er ook al rekening mee dat dit gaat gebeuren de komende maanden, maar zal het hier ook laten weten als dat zo is.

[ Voor 12% gewijzigd door Soeski op 19-05-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Piet91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:45:

- Zoutverbruik; ondanks dat ons waterverbruik vrij hoog is lijken we ook wel erg veel zout te gebruiken.
Bij installatie is er een 25 kilo zak in gegaan en deze zakte al snel naar het 1/3 niveau waarop weer bijgevuld moet worden. Nu zit er dus alweer de 2e zak zout in en het niveau hiervan is gezakt naar ongeveer de helft.

- Het valt ons nu op dat bij een van de douches sindsdien erg veel kalkaanslag op de tegels zit.
Ook in de waterkoker zit nu meer aanslag. Komt dat omdat het kalk dat in het systeem zit er nu al het ware uitgespoelt moet worden of is het wat anders?

Wat voor zout heb je? Groffe korrels of van die tabletten?
Staat er water in je zoutbak?

De aanslag op de tegels hoeft ook geen kalk te zijn.dit kan ook de versterkte reactie van zeep zijn. Daar hebben wij ook last van.

[ Voor 65% gewijzigd door joenevd op 19-05-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@Piet91 Zoveel zout klopt niet. Dan is hij verkeerd ingesteld of stuk. Het lijkt wel of het zout door de leidingen gaat gezien jullie aanslag.
Normaal gaat het nog aanwezige kalk loslaten en kun je stukje kalk in het water vinden (en in de filters vd kranen!). Maar geen extra aanslag van nieuw kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
joenevd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:40:
Wat voor zout heb je? Groffe korrels of van die tabletten?
Tabletten
Staat er water in je zoutbak?
Onderin staat een klein laagje water inderdaad.
De aanslag op de tegels hoeft ook geen kalk te zijn.dit kan ook de versterkte reactie van zeep zijn. Daar hebben wij ook last van.
Maar moet je dat dan ook niet hebben bij bijvoorbeeld wasbakken e.d.?
Want dat valt ons bijvoorbeeld in de keuken weer op; de (RVS) wasbakken glanzen veel meer als eerst.
Dan zou je daar toch ook dergelijke aanslag/vlekken moeten hebben?
Hulliee schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:04:
@Piet91 Zoveel zout klopt niet. Dan is hij verkeerd ingesteld of stuk. Het lijkt wel of het zout door de leidingen gaat gezien jullie aanslag.
Normaal gaat het nog aanwezige kalk loslaten en kun je stukje kalk in het water vinden (en in de filters vd kranen!). Maar geen extra aanslag van nieuw kalk.
Als ik naar de bijgeleverde papieren kijk lees ik daar bijvoorbeeld iets over de gestelde hardheid van het water in mg/l. Voor ons gebied lijkt die wel erg hoog. Misschien maar eens navragen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Piet91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Tabletten

[...]

Onderin staat een klein laagje water inderdaad.

[...]

Maar moet je dat dan ook niet hebben bij bijvoorbeeld wasbakken e.d.?
Want dat valt ons bijvoorbeeld in de keuken weer op; de (RVS) wasbakken glanzen veel meer als eerst.
Dan zou je daar toch ook dergelijke aanslag/vlekken moeten hebben?

[...]

Als ik naar de bijgeleverde papieren kijk lees ik daar bijvoorbeeld iets over de gestelde hardheid van het water in mg/l. Voor ons gebied lijkt die wel erg hoog. Misschien maar eens navragen inderdaad.
Wij hebben er in de keuken ook geen last van maar in de douche en wasbak wel. Onze voegen kleuren geel als we niet wassen maar voorheen werd het zelf roze. Het is dus wel veel minder. Veel mensen denken dat de aanslag alleen door kalk komt, maar vaak is het een combinatie van meerdere dingen zoals o.a. zeep.

Mijn vriendin is ook zo koppig dat ze niet minder zeep is gaan verbruiken :p

Als in je zoutbak water blijft staan, dan wordt het zout opgenomen door het water waardoor het zout in je bak compacter wordt. Misschien wordt daardoor ook meer zout verbruikt omdat het al in het water opgenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is jullie top 3 waterontharders?
Op 1 zou ik zeggen aquacell maar zou ik niet nemen qwa prijs. Op 2 mogelijk sensorsoft en op 3 ? Nog geen idee. Iemand van jullie andere volgorde misschien en wel een nr 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bij ons is de waterontharder ook geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/tarf9w.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 21-05-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is je muur nu al roze? ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qoqyeoj2rjgz8.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ondertussen is bij ons de waterontharder iets lager ingesteld; de waarde qua hardheid leek ons inziens wel erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
Anoniem: 920949 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:23:
Wat is jullie top 3 waterontharders?
Op 1 zou ik zeggen aquacell maar zou ik niet nemen qwa prijs. Op 2 mogelijk sensorsoft en op 3 ? Nog geen idee. Iemand van jullie andere volgorde misschien en wel een nr 3?
Ik heb er ééntje van waterluxe... bevalt prima
Soeski schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:02:
[...]

Ik krijg ook te horen dat een terugslagklep verplicht is inderdaad, tegen Legionella. We gaan nu uitzoeken of we deze daadwerkelijk dan ook laten plaatsen, maar het is een verordening die vanuit de VVE komt zo te zien. De andere bewoners willen niet dat mijn stilstaande water terug de leidingen in gaat naar hen toe ;)
Normaal gesproken heeft je watermeter ook de functie van terugslagklep. of hebben jullie een gezamenlijke meter?
Piet91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:45:

We verbruiken ongeveer 50 kg zout per jaar voor 100 m3 onthard water. De hardheid is bij ons bijna 10 ºD.

Het aanwezig kalk spoelt er niet echt uit, maar wordt langzaam aan minder. De kalk in mijn waterkoker is na twee gebruikt van kalkvrij water nu bijna kalk-loos. Het is maar goed ook dat het reeds aanwezig kalk niet snel wordt uitgespoeld, dat zou betekenen dat je drinkwater nogal agressief reageert. Dit heb je vooral met gedemineraliseerd water. Hier zitten geen opgeloste zouten meer in.
Bij een waterontkalker worden de magnesium- en calciumionen in je water vervangen door natriumionen. En daar heb je minder last van. Hoewel sommigen hier toch last hebben van hardnekkige vlekken op de douchekraan.

Dat je nu ineens veel last kan kalk hebt is niet goed. Het beste advies dat ik je kan geven is contact opnemen met je leverancier....
Piet91 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:34:
Ondertussen is bij ons de waterontharder iets lager ingesteld; de waarde qua hardheid leek ons inziens wel erg hoog.
Je kan de waterhardheid gewoon opzoeken bij je leverancier. Dat lijkt een beter idee dan op een gevoel afgaan. De regeneratie van waterontkalker is gebaseerd op de hardheid van je drinkwater.

[ Voor 82% gewijzigd door drielp op 22-05-2017 00:17 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
drielp schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:49:
[...]

Je kan de waterhardheid gewoon opzoeken bij je leverancier. Dat lijkt een beter idee dan op een gevoel afgaan. De regeneratie van waterontkalker is gebaseerd op de hardheid van je drinkwater.
Die informatie klopt in veel gevallen niet. Volgens mijn leverancier zou ik een hardheid van 9 dH moeten hebben. Er komt bij mij in werkelijkheid 13 dH binnen.

Het beste kan je een meetsetje gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door joenevd op 22-05-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:00
Zelf ben ik voornemens om op korte termijn een waterontharder te plaatsen.

Op dit moment neig ik naar een waterontharder van Hydrotense.
http://www.hydrotense.eu/...StandAlone%20Family[1]%22

Zowel het zoutvat als de besturing zal geplaatst worden in de kruipruimte, hiervoor zal ik deze iets moeten uitgraven.

Enkele vragen:
- Onze woning heeft 2 badkamer, ligbad, regendouche etc etc, hoe bepaal ik nu het type waterontharder?

-- Ontharder StandAlone 18L = Doorstroomcapaciteit / debiet: 30 l./min. continu = Prijs 725 Euro met Fleck 5600 SXT
-- een 22L HighFlow met Fleck 7700 SXT besturingssysteem kost € 998,50

Dit is een prijsverschil van bijna 300 euro en ik twijfel of dit het waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
midget schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:41:
Zelf ben ik voornemens om op korte termijn een waterontharder te plaatsen.

Op dit moment neig ik naar een waterontharder van Hydrotense.
http://www.hydrotense.eu/...2WO%20StandAlone%20Family\[1]%22

Zowel het zoutvat als de besturing zal geplaatst worden in de kruipruimte, hiervoor zal ik deze iets moeten uitgraven.

Enkele vragen:
- Onze woning heeft 2 badkamer, ligbad, regendouche etc etc, hoe bepaal ik nu het type waterontharder?

-- Ontharder StandAlone 18L = Doorstroomcapaciteit / debiet: 30 l./min. continu = Prijs 725 Euro met Fleck 5600 SXT
-- een 22L HighFlow met Fleck 7700 SXT besturingssysteem kost € 998,50

Dit is een prijsverschil van bijna 300 euro en ik twijfel of dit het waard is?
Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:00
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:16:
[...]

Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.
Bedankt voor je reactie.
Ik zou inderdaad zelf gaan installeren.
De leidingen komen op basis van koper het huis binnen en gaan vervolgens flexibel verder.
Dit koper stuk kan ik mooi "misbruiken" voor het opsplitsen van de leiding naar de ontharder.

Ik dacht dat de ontharder met een Fleck klep juist een van de betere modellen waren, bedankt dus voor je advies!
Ik ga even contact opnemen met Quality water en kijken wat er nog meer te krijgen is.

Is de hydrotense echt zo slecht dan, ik zie meerdere mensen in dit topic die hem zelf geïnstalleerd hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door midget op 23-05-2017 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wat zou er mis zijn met de Fleck dan? En "veel zout"? Wij hebben de Waterluxe Duo 10, maar pas 1x een zak zout er in. Hij hangt al een half jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Atomic2005 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:35:
Wat zou er mis zijn met de Fleck dan? En "veel zout"? Wij hebben de Waterluxe Duo 10, maar pas 1x een zak zout er in. Hij hangt al een half jaar..
Niets "mis" mee. Wil alleen aangeven dat er andere opties zijn die gewoon veel beter presteren. Zou een fleck apparaat gewoon niet zo snel adviseren uit persoonlijke ervaring. Wat ik nu heb is gewoon veel beter.

Ze doen allemaal het zelfde en dat is het belangrijkst :)

Er zijn gewoon betere (als in bouwkwaliteit en lager zoutverbruik) voor in sommige gevallen het zelfde geld...

En dat je het apparaat al hebt moeten bijvullen terwijl het nog maar een half jaar in gebruik is zegt al genoeg lijkt me.. (maar zonder waterverbruik cijfers kunnen we natuurlijk niet zoveel ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple

Timple

midget schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:35:
Is de hydrotense echt zo slecht dan, ik zie meerdere mensen in dit topic die hem zelf geïnstalleerd hebben...
Veel op gevoel denk ik. Ik heb er toevallig een, als je nog een leuk testplan voor me hebt ;)

De eenvoudigste heb ik al gedaan, kalk is weg volgens het strookje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat heb nu dan voor waterontharder SoulEnroll?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
Op K
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:01:
[...]

Niets "mis" mee. Wil alleen aangeven dat er andere opties zijn die gewoon veel beter presteren. Zou een fleck apparaat gewoon niet zo snel adviseren uit persoonlijke ervaring. Wat ik nu heb is gewoon veel beter.

Ze doen allemaal het zelfde en dat is het belangrijkst :)

Er zijn gewoon betere (als in bouwkwaliteit en lager zoutverbruik) voor in sommige gevallen het zelfde geld...

En dat je het apparaat al hebt moeten bijvullen terwijl het nog maar een half jaar in gebruik is zegt al genoeg lijkt me.. (maar zonder waterverbruik cijfers kunnen we natuurlijk niet zoveel ;) )
Je blijft een beetje vaag, onze Duo 10 verbruikt 25 kg zout per 50 m3 water bij een hardheid van 11 DH. Als er modellen zijn die maar 5 kg verbruiken dan ben ik best geïnteresseerd.
Heb je toevallig namen en harde verbruikscijfers voor de zuinige modellen bij de hand?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En Soeski, werkt ie al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Anoniem: 920949 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:17:
Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?
Als ons kraanwater besmet zou zijn, dan is zo'n ontsmettingsmodule misschien interessant. Maar hier in Nederland komt geen besmet water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En bacteriën groei in de ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Ik heb ook begrepen dat het vooral met eventuele groei in de ontharder te maken heeft, met name de harskolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Het is inderdaad belangrijk om bacterie groei te voorkomen. Vooral in de harskolom en in het venturie ventiel (verantwoordelijk voor het opzuigen zoutwater).

Volgens mij gebruikt Amysoft hiervoor een soort Chloorinator. Dit zou ik niet aanraden. Chloor is niet gezond.

Ik gebruik zelf als "harscleaner" verdunt waterstofperoxide op aanbeveling van m'n zus ( is apotheker). Hiermee worden ook in de zorg dingen ontsmet. Eén keer per jaar bij de onderhoudsbeurt in de vlotterbuis van mijn QW 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Als ons kraanwater besmet zou zijn, dan is zo'n ontsmettingsmodule misschien interessant. Maar hier in Nederland komt geen besmet water uit de kraan.
Heb je wel eens een koper leiding doorgezaagd? Zit gewoon een paar milimeter "bioplak" in. Dit is niet schadelijk maar is wel een eventueel broednest van schadelijke bacteriën.

En in Nederland is het water prima omdat het voldoet aan "bepaalde eisen". Zodat je er nét niet ziek van wordt.

Schoon is anders. Installeer maar eens een filterset, zul je zien hoe goor dat ding is na een jaar :P
Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.