Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 8 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Anoniem: 920949 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:59:
Wat heb nu dan voor waterontharder SoulEnroll?
Een Calex 15. (heet nu QW15 geloof ik) Is een topmodel van de vorige generatie uit de VS (EcoWater) Ben fan van waterharders uit de VS, daar zit alle kennis en kwaliteit omdat daar die apparaten al 20 jaar "normaal" zijn. Amerikanen met al dat marmer en grote koelkasten etc...

Dealers van Ecowater in Nederland zijn zover ik weet QualityWater en AmySoft.

AmySoft levert de nieuwe dure modellen. Quality water levert de "vorige generatie". Van binnen ( technisch kwa klep etc) zijn ze echter exact het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920949

Ik ga mogelijk voor de amysoft e200 of c200 met ontsmettingsmodule. Is in duitsland al verplicht zei de leverancier. Goeie keuze?
Graag hoor ik jullie mening.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 31-05-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Anoniem: 920949 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:52:
Ik ga mogelijk voor de amysoft e200 of c200 met ontsmettingsmodule. Is in duitsland al verplicht zei de leverancier. Goeie keuze?
Graag hoor ik jullie mening.
Is één van de beste waterontharders op de markt, dat zeker. Betere prijs/kwaliteit verhouding dan andere ontharders die in dit topic voorbij komen.

De "ontsmettingsmodule" is echter onzin. Dat Duitsland verhaal is ook marketing praat.... Is gewoon leuke manier om 200 euro bij de prijs op te doen.

Zorg gewoon dat de waterontharder minimaal elk jaar even onderhoud krijgt evt het hars laten spoelen met een cleaner.

Je zou ook voor een model uit de vorige generatie kunnen gaan van Ecowater (heb ik zelf ook QW 15), technisch zijn die exact het zelfde (alleen behuizing anders). Bespaard je rond de €500 denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SoulEnroLL schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:27:
[...]

Is één van de beste waterontharders op de markt, dat zeker. Betere prijs/kwaliteit verhouding dan andere ontharders die in dit topic voorbij komen.

De "ontsmettingsmodule" is echter onzin. Dat Duitsland verhaal is ook marketing praat.... Is gewoon leuke manier om 200 euro bij de prijs op te doen.

Zorg gewoon dat de waterontharder minimaal elk jaar even onderhoud krijgt evt het hars laten spoelen met een cleaner.

Je zou ook voor een model uit de vorige generatie kunnen gaan van Ecowater (heb ik zelf ook QW 15), technisch zijn die exact het zelfde (alleen behuizing anders). Bespaard je rond de €500 denk ik. :)
Waarom zou je ieder jaar onderhoud willen laten doen? Het is met name goed voor de portemonnee van de leverancier. Een hars cleaner en eventueel de filter van de harstank eens in de 2 jaar schoonmaken is voldoende.
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:01:
[...]
En dat je het apparaat al hebt moeten bijvullen terwijl het nog maar een half jaar in gebruik is zegt al genoeg lijkt me.. (maar zonder waterverbruik cijfers kunnen we natuurlijk niet zoveel ;) )
Waar baseer je dit op zonder het waterverbruik en hardheid te weten? Het zoutverbruik van de fleck is overigens niet hoog of iets dergelijks, gewoon gemiddeld t.o.v. andere merken bij de juiste instellingen.
De techniek bij een waterontharder is dusdanig simpel dat er eigenlijk maar weinig verschil zit tussen de diverse aanbieders.

Jammer genoeg zit er rond de waterontharders een flink markting sausje over onderhoud en filters, "want het gaat tenslotte om drinkwater wat anders niet veilig zou zijn 8)7 ".

[ Voor 28% gewijzigd door Avvd op 01-06-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 21:14
Ik zit er ook aan te denken een ontharder systeem te nemen.
We hebben standaard een dH van 5.2 en pH van 8.04

Het is nu niet zo dat alles verkalkt, het duurt wel langer, maar spoel bak in keuken zie je kalk aanslag, de douche kop kalkt dicht. De voegen in de douche kleuren geel op etc.

Is het zo dat als het water al 'zachter' is je minder zout hoeft te gebruiken voor regeneratie ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:53:
Ik zit er ook aan te denken een ontharder systeem te nemen.
We hebben standaard een dH van 5.2 en pH van 8.04

Het is nu niet zo dat alles verkalkt, het duurt wel langer, maar spoel bak in keuken zie je kalk aanslag, de douche kop kalkt dicht. De voegen in de douche kleuren geel op etc.

Is het zo dat als het water al 'zachter' is je minder zout hoeft te gebruiken voor regeneratie ?
Nee, je gebruikt dezelfde hoeveelheid zout per regeneratie. De tijd tussen regeneraties is alleen groter, waardoor je minder zout gebruikt.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Thx dat bedoelde ik ook, alleen wat onduidelijk verwoord.
Moet nog met de W instalateur om tafel, en die kan dan de leiding na de meter splitsen voor buitenkranen en naar de ontharder in de technische ruimte. Dan moet vandaar het koude verbruik water weer in huis verdeeld worden. Hoeft niet zo heel veel impact te hebben denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:58:
Thx dat bedoelde ik ook, alleen wat onduidelijk verwoord.
Moet nog met de W instalateur om tafel, en die kan dan de leiding na de meter splitsen voor buitenkranen en naar de ontharder in de technische ruimte. Dan moet vandaar het koude verbruik water weer in huis verdeeld worden. Hoeft niet zo heel veel impact te hebben denk ik.
In de meeste gevallen kleuren de voegen nog steeds geel als je een ontharder hebt.
Dit gaat alleen iets minder snel.. Een rede naast kalk waarom het geel wordt is namelijk ook bijvoorbeeld zeep.

Verwacht niet dat je niet meer hoeft schoon te maken.

Op mijn douchekop zit verder ook geen kalk meer en in de toiletpot ontstaat er ook geen aanslag meer.

Maar als jouw dH maar 5.2 is, en dat is ook bevestigd met een testje uit jouw kraan, dan zou ik toch nog even achter mijn oren krabben om een ontharder te nemen.

Ik heb wel een ontharder, maar uit mijn kraan kwam 13dH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
5.2 op de website van Vitens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 23:08
jacovn schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:30:
5.2 op de website van Vitens..
Volgens BrabantWater zou ik 9.5dH moeten hebben. Maar ik heb 13dH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
De scalewatcher hebben wij onlangs laten installeren in de meterkast. Vanuit de grote industrie nu beschikbaar voor huishoudens. Kosten zijn 350 euro voor het apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.scalewatcher.com/frames/wpimages/wp02d3d575_06.png

Enigszins sceptisch ben ik nog steeds, maar het moet gaan echt werken. De kalkdeeltjes komen er mee los en hechten niet meer in de leidingen en douchekop

Over 2 maanden (juli 2017) zouden wij resultaat moeten gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
@Frankisback helaas heeft het bedrijf alle toelichting over de werking van de website gehaald. Gelukkig zijn dit soort pagina's er nog http://www.chem1.com/CQ/aquacrack.html
Ga er maar vanuit dat je 350 euro in het water hebt gegooid, maar jezelf nog lang zult vertellen dat het werkt omdat dat nu eenmaal heel menselijk is.

The Scalewatcher purports to operate on the impressive-sounding principle of "DDMF - Dynamic Disturbance of Molecular Forces" (whatever that is supposed to be!)

The principles of Magnetohydrodynamics (MHD) are applied by passing Scalewatcher's patented signal through a coil wrapped around the pipe to be treated. The signal consists of a frequency modulated (FM) wave form within the audio frequency (AF) bandwidth. This inaudible sonic frequency signal sets up a dynamic field around and through the coil, pipe and water, and modifies ... the nature of the electrical charges and this ionisation effect thus alters the growth rate and pattern of the crystals in general and on specific planes. [link]

Nobody apparently has told these people that MHD phenomena have only been demonstrated in plasmas (ionized gases), not in water. They claim that it not only makes lime scale precipitate out of solution before it can coat the pipe, but it causes existing scale to dissolve. Unfortunately, the UK Advertising Standards Authority (the British analog of the U.S. FTC) disagrees:

"The Authority told the advertisers to remove claims from their advertising that stated or implied Scalewatcher could eliminate lime scale" [link]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
blissard schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:50:
@Frankisback helaas heeft het bedrijf alle toelichting over de werking van de website gehaald. Gelukkig zijn dit soort pagina's er nog http://www.chem1.com/CQ/aquacrack.html
Ga er maar vanuit dat je 350 euro in het water hebt gegooid, maar jezelf nog lang zult vertellen dat het werkt omdat dat nu eenmaal heel menselijk is.

The Scalewatcher purports to operate on the impressive-sounding principle of "DDMF - Dynamic Disturbance of Molecular Forces" (whatever that is supposed to be!)

The principles of Magnetohydrodynamics (MHD) are applied by passing Scalewatcher's patented signal through a coil wrapped around the pipe to be treated. The signal consists of a frequency modulated (FM) wave form within the audio frequency (AF) bandwidth. This inaudible sonic frequency signal sets up a dynamic field around and through the coil, pipe and water, and modifies ... the nature of the electrical charges and this ionisation effect thus alters the growth rate and pattern of the crystals in general and on specific planes. [link]

Nobody apparently has told these people that MHD phenomena have only been demonstrated in plasmas (ionized gases), not in water. They claim that it not only makes lime scale precipitate out of solution before it can coat the pipe, but it causes existing scale to dissolve. Unfortunately, the UK Advertising Standards Authority (the British analog of the U.S. FTC) disagrees:

"The Authority told the advertisers to remove claims from their advertising that stated or implied Scalewatcher could eliminate lime scale" [link]
toon volledige bericht
Bedankt! :) Ik zal de bevindingen terugkoppelen.
Het is met de afspraak gedaan dat bij ontevreden resultaat de investering terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Ben wel benieuwd. Ga je de hardheid meten voor en na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faris
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-11-2022
Ik heb zelf waterontharder Water2Buy W2B200 vanuit duitsland besteld voor 400 euro en vandaag geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nowRPB7.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Faris op 03-06-2017 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Faris
Liggen de flexibele waterleidingen nou naast de verwarmingsleiding?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faris
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:32:
@Faris
Liggen de flexibele waterleidingen nou naast de verwarmingsleiding?
Je hebt gelijk, niet over nagedacht. Ik moet hem later schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Frankisback schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:38:
De scalewatcher hebben wij onlangs laten installeren in de meterkast. Vanuit de grote industrie nu beschikbaar voor huishoudens. Kosten zijn 350 euro voor het apparaat.

[afbeelding]

Enigszins sceptisch ben ik nog steeds, maar het moet gaan echt werken. De kalkdeeltjes komen er mee los en hechten niet meer in de leidingen en douchekop

Dit meen je toch niet hé. Is pure onzin zo'n apparaat. De enige manier om kalk uit het water te halen is met een waterontharder. De rest is kwakzalverij.

Dat laat alleen het kalk bezinken op de plek waar het is aangesloten. Maar haalt helemaal niets uit het water en helpt NIET tegen kalkaanslag. Zelfde effect krijg je als je een magneet van 5 euro op de leiding legt.

Kun je geld nog terug krijgen? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Faris schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 03:15:
Ik heb zelf waterontharder Water2Buy W2B200 vanuit duitsland besteld voor 400 euro en vandaag geinstalleerd.

[afbeelding]
Tjah. het werkt vast, maar voor hoelang.

400 euro :D Uit Duitsland :D

Hoop voor je dat het apparaat het 3 jaar volhoud. Zoutverbruik zal ook erg tegen gaan vallen met die klep.

Ik schat iets van 250kg per jaar op 100m3 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faris
SoulEnroLL schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Hoop voor je dat het apparaat het 3 jaar volhoud. Zoutverbruik zal ook erg tegen gaan vallen met die klep.

wow je bent zeer negatief over deze waterontharder!! 7 jaar garantie en heeft goeie reviews.

Het blijft een gok met alles wat je koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Faris op 03-06-2017 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:15
Hier een bericht van onze onthard water installatie.
Mijn vrouw heeft een lichte vorm van psoriasis, was 1 van de redenen ons hier in te verdiepen.
De waterhardheid volgens waterbedrijf 9 oD
Gemeten met de bedrijfsmeter van mijn werk 11,5-12 oD

Na dik 1-1/2 jaar , zijn er minder jeuk klachten.
We gebruiken 1/2wasmiddel in de wasmachine
Geen zout in de vaatwasser
Geen filter/ontharder in de koffie automaat
Geen filter/ontharder in de cooker kraan
Na een aantal maanden duidelijk te zien minder kalkvlekken ed op kranen.
Douchekoppen dagje in azijn laten weken en blijven mooi schoon

Bezoekers vinden ons kraanwater lekker.

De installatie is van Waterluxe , zelf geplaatst in de kruipruimte. ca 2x per jaar een zak zout erin. De 3 door waterluxe meegeleverd zijn nu op, ik heb nieuwe voorraad gehaald bij de makro.
Alle spullen werden netjes op pallet verpakt afgeleverd met rekening!

In de meterkast direct na de watermeter heb ik een 3 kranenblok gemaakt tbv buiten bedrijf-bypass mocht dat nodig zijn. We hebben een DUO20 aangezien een DUO14 net niet mooi in de kruipruimte past.
1 x per 3 maanden ff in het zoutvat kijken /soms bijvullen en klaar. 1 per week op zondag titratieset even gebruiken ter controle.

Mijn broer heeft er ook 1 in de meterkast en daar zitten ook de cv buizen, heeft al een paar keer problemen gehad met zoutvat dat water er schijnbaar uit verdampt en een dikke harde laag overblijft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 08:08
We hebben inmiddels de Sensorsoft 2 weken aan het werk. Tot nu toe onhoorbaar (nog niet geregenereerd voor zover ik kan zien).
Hoe zit het aangesloten? Nou; direct op de hoofdaansluiting. Kortom; al ons water wordt gefilterd. Douche, vaatwasser, wasmachine en ook de buitenkranen (heet en koud).

Wat merken we?
- Geen jeuk meer na het douchen (jeuj!)
- Merkbaar zachtere huid
- Met name wasmachine VEEL minder dosering nodig (vloeibaar)... in het begin gebruikten we nog de normale dosering maar moest de machine veel naspoelen om het sop weg te krijgen
- Vriendin vindt het kraanwater NIET lekker. Ik eindelijk wel; ik vond het nooit lekker... Ze probeert nu aan de nieuwe smaak van de thee te wennen maar verder drinkt ze Bar Le Duc.
- Geen spekgladde vloeren in de douche (gewoon zoals altijd) en niet merkbaar minder shampoo of zeepgebruik; dit kan misschien wel maar het schuimt niet méér of anders
- Andersoortige vlekken op glas (wasbak), kranen en aanrechtblad. Dit voelt veel vetter aan. Je kunt na het schoonmaken met water, je naam schrijven in het "vet". Of dit normaal is weet ik niet? Als we het niet meteen droog maken, heb je eigenlijk dus meer vlekken dan met gewoon kalkwater.

Ik heb helaas geen testkitje om dH te meten. Ik ben namelijk erg benieuwd op verschillende plekken in huis, waar nu welke hardheid uit komt. De Sensorsoft heeft geen restwaarde instelling; het is óf kalk, óf niet. Aangezien we op een aantal plekken de oude leidingen gebruiken en op sommige geheel nieuwe, ben ik benieuwd hoe de hardheid is.
De leverancier heeft geen testkitjes en levert deze ook niet mee. Zij doen altijd de test met "groene zeep druppels" tot het water verzadigd is, zodat je weet hoe hard je water is. Niet heel precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Dag allemaal,

Ik volg dit topic al enige tijd met interesse, zeker omdat ik een hekel heb aan poetsen :*). Op basis van wat ik gelezen heb en jullie discussies, ben ik op zoek naar het volgende:

1. Compacte waterontkalker
2. Weinig onderhoud
3. Liefst stroomloos ivm moeten omlussen van de huidige stroom.

De meest voor de hand liggende optie is volgens mij de Aquacell. Ik woon in een jaren 30 woning, dus de waterleidingen zijn nogal... geïmproviseerd. Daarnaast is er maar beperkte ruimte (zie ook foto's hieronder). Mijn vragen aan jullie:

1. Maak ik met mijn inschatting voor de Aquacell de juiste keuze?
2. Indien dit het geval is: ik zie nogal uiteenlopende prijzen in dit topic voorbij komen. Wat is een goede prijs/installatiepartij?

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cJhnVv/IMG_0741.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cQdSVv/IMG_0739.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ePEO3F/IMG_0742.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Nn
SoulEnroLL schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Is die 250 kg per jaar nog ergens op gebaseerd? Ik merk dat je nogal gecharmeerd bent van een bepaald merk/soort ontkalker. Dat mag natuurlijk, maar je komt wel wat arrogant over....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
drielp schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:43:
Nn
[...]

Is die 250 kg per jaar nog ergens op gebaseerd? Ik merk dat je nogal gecharmeerd bent van een bepaald merk/soort ontkalker. Dat mag natuurlijk, maar je komt wel wat arrogant over....
Ja, op 10 jaar kennis en ervaring. Zijn tijdsgestuurde kleppen.

Ik vind het gewoon jammer dat mensen nog made in China producten uit Duitsland bestellen terwijl we hier inmiddels een topic met waardevolle kennis en ervaringen hebben (van 27 pagina's).

Dat kun je wel snappen toch?

[ Voor 15% gewijzigd door SoulEnroLL op 06-06-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een Waterluxe Duo10. En ga op 2, misschien 3 zakken zout per jaar uitkomen. Is ook volume gestuurd, met een maximale tijd er aan gekoppeld.

@Muncher Aquecell lijkt me juist één van de weinige leveranciers waar je sowieso _niet_ je ontharder aan moet gaan schaffen :X

[ Voor 12% gewijzigd door Atomic2005 op 06-06-2017 21:42 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Atomic2005 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:41:
Ik heb een Waterluxe Duo10. En ga op 2, misschien 3 zakken zout per jaar uitkomen. Is ook volume gestuurd, met een maximale tijd er aan gekoppeld.

@Muncher Aquecell lijkt me juist één van de weinige leveranciers waar je sowieso _niet_ je ontharder aan moet gaan schaffen :X
Die waterluxe staat hier ook, zo'n 50 kg zout op 100 m3 water met een hardheid van 11 D. Valt me eigenlijk wel mee.
Aquacell heeft een nogal agressieve manier van verkopen en de prijs is absurt hoog. Dat geeft wel wat irritaties inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
drielp schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:51:
[...]

Die waterluxe staat hier ook, zo'n 50 kg zout op 100 m3 water met een hardheid van 11 D. Valt me eigenlijk wel mee.
Aquacell heeft een nogal agressieve manier van verkopen en de prijs is absurt hoog. Dat geeft wel wat irritaties inderdaad.
Atomic2005 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:41:

Oooh. Oeps. Niet goed gelezen dan. Wat is dan een goed alternatief volgens jullie? Zie door de bomen het bos niet meer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Muncher Ligt er aan of je alles wilt laten doen, of dat je alles zelf wilt doen qua installatie.
Lees een paar pagina's in dit topic even terug.

Waterluxe.nl komt langs, en nog een aantal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faris
Waterontharder heeft ook onverwacht voordelen, waterslag in waterleiding is ook verdwenen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:21
Sinds gisteren hebben we 'm! De Amysoft C200.

Ben wel geschrokken van het geluid afgelopen nacht om 02:00 :o werd er wakker van. Nou staat onze slaapkamer deur altijd open (en de waterontharder staat in de trapkast 1 verdieping lager) maar dat valt toch tegen. Misschien overdag laten regenereren of iets van isolatie eromheen bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij hebben net dezelfde geinstalleerd. Na hoeveel dagen ging hij regenereren?
Ben ook zeer benieuwd naar het geluid s'nachts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:08

JdM

Humbled

SoulEnroLL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:27:
[...]

Ja, op 10 jaar kennis en ervaring. Zijn tijdsgestuurde kleppen.

[....]
Zeg je hier nou mee dat je zelf dus 10 jaar een Chinees prul hebt gehad met deze besturing en dat je anderen er voor wil waarschuwen dan? Want ik ontkom er niet aan te lezen dat er eerder sarcasme of anders zelfs wat cynisme van je tips afstralen. Aan de andere kant zijn we hier niet om op psychologische wijze elkaar te benaderen, maar vooral met elkaar te communiceren over verschillende waterontharders.
Het zou mooi zijn als je wat zaken weet te benoemen die wat meer evidence-based zijn en niet enkel gebaseerd op jouw persoonlijke ervaring, die (logischerwijs) voor jou DE waarheid bevat.
Nog interessanter wordt het als we eens een paralleltopic zouden maken waarin we onze zoutverbruiken (netjes volgens de percentages in relatief verbruik berekend), soorten besturingen en overige belangrijke gegevens verwerkt zouden kunnen vergelijken, dan hebben we tenminste een fatsoenlijk onderzoek 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Vincm Wat hoor je dan voor geluid? En hoelang duurt het?
Ik heb de Duo10 nog geen 1x gehoord. Ben erg gevoelig voor geluid, en hij staat in de kruipruimte. Deur van de slaapkamer staat altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bij de Duo 10 duurt het regenereren 30 minuten en dat om 4 uur s'nachts ongeveer 1 x in de zeven tot tien dagen.
Het geluid lijkt op dat van water dat snel door een dunne leiding wordt verpompt. Je hoort het "snijden" als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mij staat de ontkalker in de kelder en het geluid is verder alleen in de gang en wc hoorbaar. In de rest van het huis hoor ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vincm schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:29:
Sinds gisteren hebben we 'm! De Amysoft C200.

Ben wel geschrokken van het geluid afgelopen nacht om 02:00 :o werd er wakker van. Nou staat onze slaapkamer deur altijd open (en de waterontharder staat in de trapkast 1 verdieping lager) maar dat valt toch tegen. Misschien overdag laten regenereren of iets van isolatie eromheen bouwen?
Heb je ook foto's van jullie installatie en heb je het aan laten leggen of zelf aangelegd? Wij hebben namelijk ook net een c200.
Wij hebben de eerste keer bij installatie meteen geregenereerd overdag, je hoort het doordraaien van het programma idd. Na ongeveer 1,5 uur was hij klaar volgens mij.
Er zijn volgens het boekje wat er bij zit 5 regeneratiefases. Weet er iemand toevallig wat er bij elke fase stap gebeurd?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 09-06-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Vannacht ook ineens wakker geschrokken van de regeneratie. De eerste na een kleine 3 weken geloof ik. Man, dit was niet fijn. Wat een herrie. Klonk als het vermalen van zoutblokken (de Sensorsoft is gevuld met tabs) en uiteraard ook het spoelen. Duurde niet heel lang, maar 20 minuten herrie is 20 teveel ;)
We gaan de regeneratie dus wel mooi op een ander tijdstip zetten... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:21
Anoniem: 920949 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:58:
Wij hebben net dezelfde geinstalleerd. Na hoeveel dagen ging hij regenereren?
Ben ook zeer benieuwd naar het geluid s'nachts
Dezelfde nacht. Afgelopen nacht ben ik niet wakker geworden, dus waarschijnlijk gewoon een toevalstreffertje dat hij de eerste nacht al aan de slag ging.
Atomic2005 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:59:
@Vincm Wat hoor je dan voor geluid? En hoelang duurt het?
Ik heb de Duo10 nog geen 1x gehoord. Ben erg gevoelig voor geluid, en hij staat in de kruipruimte. Deur van de slaapkamer staat altijd open.
Wat ik precies hoor weet ik niet. Het duurde misschien 10-20 seconden, aan het begin en aan het eind. Het (door)spoelen van water hoorde ik niet. Ik ben daarom geneigd om te denken dat het iets mechanisch is.
Anoniem: 920949 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:
[...]

Heb je ook foto's van jullie installatie en heb je het aan laten leggen of zelf aangelegd? Wij hebben namelijk ook net een c200.
Wij hebben de eerste keer bij installatie meteen geregenereerd overdag, je hoort het doordraaien van het programma idd. Na ongeveer 1,5 uur was hij klaar volgens mij.
Er zijn volgens het boekje wat er bij zit 5 regeneratiefases. Weet er iemand toevallig wat er bij elke fase stap gebeurd?
Ik zal binnenkort een foto maken, maar ik kan er niet meer achter of zo. Hij staat helemaal in de hoek van de trapkast dus een klein hoekje (kan er net bij om zout te vullen). We hebben 'm door Amysoft zelf aan laten leggen en de monteur heeft inderdaad een soort installatieprogramma gedaan dat inderdaad vrij lang duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soeski schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:10:
Vannacht ook ineens wakker geschrokken van de regeneratie. De eerste na een kleine 3 weken geloof ik. Man, dit was niet fijn. Wat een herrie. Klonk als het vermalen van zoutblokken (de Sensorsoft is gevuld met tabs) en uiteraard ook het spoelen. Duurde niet heel lang, maar 20 minuten herrie is 20 teveel ;)
Heb je ook installatie foto's soeski? Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Anoniem: 920949 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Heb je ook installatie foto's soeski? Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.
Ik zal wat schieten, het is nu inderdaad allemaal af behalve de vloer; die wordt opnieuw betegeld morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
Volgende week donderdag komt hier iemand van Amysoft langs om te kijken of en hoe er geïnstalleerd kan worden. Zij installeren voor een vast bedrag van 200 euro en doen daarvoor ook door muren en vloeren heen boren als het moet. (volgens de man aan de telefoon) Eens zien wat ie verder allemaal te vertellen heeft. Een waterontharder kost dan ongeveer 1400 euro + installatie van 200 = 1600 euro. Een hoop geld. Aan de andere kant; ik heb geen ruimte in de meterkast en er moet dus aardig wat geklust worden dus als dat voor die 200 euro kan ben ik niet al te duur uit.
Ze zijn overigens niet zo gecharmeerd van de kruipruimte ivm nat en vies. Bij mij is dat ook zo dus kan hem niet ongelijk geven. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wmeester schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:03:
Volgende week donderdag komt hier iemand van Amysoft langs om te kijken of en hoe er geïnstalleerd kan worden. Zij installeren voor een vast bedrag van 200 euro en doen daarvoor ook door muren en vloeren heen boren als het moet. (volgens de man aan de telefoon) Eens zien wat ie verder allemaal te vertellen heeft. Een waterontharder kost dan ongeveer 1400 euro + installatie van 200 = 1600 euro. Een hoop geld. Aan de andere kant; ik heb geen ruimte in de meterkast en er moet dus aardig wat geklust worden dus als dat voor die 200 euro kan ben ik niet al te duur uit.
Ze zijn overigens niet zo gecharmeerd van de kruipruimte ivm nat en vies. Bij mij is dat ook zo dus kan hem niet ongelijk geven. Wordt vervolgd
Ben benieuwd, wij hebben de c200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 931657

De laatste weken met aandacht dit topic doorgelezen over waterontharders. Wij zijn van plan om in onze inmiddels 2 jaar oude woning een waterontharder te plaatsen.
Inmiddels folders/website "doorgespit" van Amysoft, Waterluxe en Mooiwater. Ik ben ook nog 2 leveranciers tegengekomen die ik in dit forum nog niet het kunnen ontdekken.
Namelijk Remon waterontharders en Waterplaza in Ruinen.

Heeft iemand ervaringen met laatst genoemde 2 firma's of nog beter over de waterontharders die ze leveren.
Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:08

JdM

Humbled

Anoniem: 931657 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:41:
[...]

Heeft iemand ervaringen met laatst genoemde 2 firma's of nog beter over de waterontharders die ze leveren.
Alvast bedankt voor de reactie.
Welke ontharders leveren ze dan? Je hebt veel uitgezocht zeg je, ik ben wel benieuwd wat je daar zelf al uit concludeert?

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 12-06-2017 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Bij ons is afgelopen week een waterontharder geplaatst door de firma Amysoft uit Leek.
De Ecowater C-200 hebben wij geïnstalleerd gekregen en mooi weggewerkt in de garage.
Snelle installatie en keurige afwerking inclusief stopcontact.
Nu maar afwachten de resultaten.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Soeski schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:10:
Wauw, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik hoor het regenereren vrijwel niet met de Northstar. Dat kun je echt op elk moment van de dag / nacht inplannen. Als je er al wakker van schrikt lijkt mij er iets niet in de haak.
Frankisback schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:38:

[afbeelding]

AFAIK is dat geen waterontharder maar hooguit een water conditioner. Dergelijke apparaten doen niets aan het ontharden van het water zelf. Het is eigenlijk appels met peren vergelijken.

Zie bijvoorbeeld: YouTube: Salt Vs. No Salt in Water Softeners & Conditioners en YouTube: Do Salt Free Water Softeners Really Work?

Wij waren echt op zoek naar een ontharder en bij ons werden dit soort devices met regelmaat afgeraden. Als je begrijpt wat ze doen (en vooral niet doen) en daar tevreden mee bent is het prima natuurlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 12-06-2017 13:04 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verwp01 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:40:
Bij ons is afgelopen week een waterontharder geplaatst door de firma Amysoft uit Leek.
De Ecowater C-200 hebben wij geïnstalleerd gekregen en mooi weggewerkt in de garage.
Snelle installatie en keurige afwerking inclusief stopcontact.
Nu maar afwachten de resultaten.
Heb je ook foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik heb ook al een aantal jaar een ontharder van Waterluxe en onlangs kwam ik er achter dat de ontharder niet meer regenereerde. De ontharder was ruim 3 jaar oud, maar zonder te vragen is de hele kop kostenloos vervangen door een ander type. Wellicht dat het oude type (op batterij) vaker problemen gaf, maar vond het wel netjes dat het zo klantvriendelijk werd opgelost.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verwp01

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er goed uit hoor, hoe zit de afvoer aangesloten? En is de overloop ook aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Ziet er inderdaad goed uit. Is een goed systeem ook. Zeer zuinige ontharder. Heb zelfde klep alleen andere behuizing.

Alleen jammer dat er plastic + tyleen koppelingen/buis gebruikt zijn! Een vloeilijntje in zo'n plastic koppeling en het scheurt :)

Beetje cheapy voor zo'n dure A merk ontharder. Een beetje installateur gebruikt toch koper en messing in de meterkast en uponor buis.

[ Voor 25% gewijzigd door SoulEnroLL op 13-06-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht ik stuur ook ff een paar fototjes maar dat gaat nog niet zo makkelijk 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
Afvoer en overloop zitten in de kruipruimte aangesloten geen foto`s daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

SoulEnroLL schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:07:
Ziet er inderdaad goed uit. Is een goed systeem ook. Zeer zuinige ontharder. Heb zelfde klep alleen andere behuizing.

Alleen jammer dat er plastic + tyleen koppelingen/buis gebruikt zijn! Een vloeilijntje in zo'n plastic koppeling en het scheurt :)

Beetje cheapy voor zo'n dure A merk ontharder. Een beetje installateur gebruikt toch koper en messing in de meterkast en uponor buis.
Ik had ook minimaal Alupex MLC verwacht, als ze flexibel zouden gebruiken. Niet dat ik nu direct een waterballet verwacht, maar ik zou het zelf anders doen.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
Ik zou nog foto's sturen van de installatie zoals deze nu is. Vraag me geen lastige zaken over welk merk en soort koppelingen gebruikt zijn want dan moet ik de installateur bellen ;)
Al het leidingwerk is opnieuw gedaan, er is een terugslapklep gemonteerd (verplicht door de VVE) en het apparaat is netjes in de hoek geplaatst. De rest van de ruimte is uiteraard leeg gelaten zodat het goed toegankelijk is en "veilig".

Afbeeldingslocatie: https://soeski.stackstorage.com/s/A2AqHNEgHzEKGgt
Afbeeldingslocatie: https://soeski.stackstorage.com/s/GL3toFTQWfBWOe8
Afbeeldingslocatie: https://soeski.stackstorage.com/s/l7nQ51WfnLBE6yz

/edit: Crap, plaatjes doen het niet via Stack... wat is dat nou weer... --> Rechter muisknop, openen op nieuw tabblad, dan zie je ze wel.
/edit2: ik zie het al; Tweakers laadt alleen http plaatjes en niet https...

[ Voor 25% gewijzigd door Soeski op 15-06-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
DaMightyWackO schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Ik had ook minimaal Alupex MLC verwacht, als ze flexibel zouden gebruiken. Niet dat ik nu direct een waterballet verwacht, maar ik zou het zelf anders doen.
Inderdaad. Alles waar water onder druk doorheen gaat moet in ieder geval snijvast zijn. In de meterkast moet het tegen een stootje kunnen. Tyhleen is niet snijvast en die plastic koppelingen kunnen niet tegen een stootje.

Let dus op mensen. Vraag altijd naar het materiaal dat gebruikt wordt voor de installatie.

Geen idee wat AmySoft vraagt voor installatie (zal rond 250 euro zijn?) Mag je toch wel verwachten dat er kwaliteit montage materiaal gebruikt wordt. (messing, koper, Alupex MLC, upenor)

Plastic/tyhleen gebruiken bespaard (de monteur) snel rond de 50 euro denk ik! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
SoulEnroLL schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:39:
[...]

Inderdaad. Alles waar water onder druk doorheen gaat moet in ieder geval snijvast zijn. In de meterkast moet het tegen een stootje kunnen. Tyhleen is niet snijvast en die plastic koppelingen kunnen niet tegen een stootje.

Let dus op mensen. Vraag altijd naar het materiaal dat gebruikt wordt voor de installatie.

Geen idee wat AmySoft vraagt voor installatie (zal rond 250 euro zijn?) Mag je toch wel verwachten dat er kwaliteit montage materiaal gebruikt wordt. (messing, koper, Alupex MLC, upenor)

Plastic/tyhleen gebruiken bespaard (de monteur) snel rond de 50 euro denk ik! :+
hmm bij mij op het bedrijf ligt meer dan 1000 meter met 10tallen koppelingen al vele jaren, zowel boven als onder de grond.
Alleen de tyleen buis en koppelingen zijn niet van bouwmarkt kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je toevallig om de hoeveel tijd of verbruik de c200 gaat regenereren? En hoeveel water gebruikt deze dan? ( ik dacht 4 liter per liter hars, dus 42 liter per keer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
Sorry Roesje maar geen idee , de C200 staat in de garage en ik heb er geen omkijken na.
Ik kijk alleen 1 x in het half jaar of ik zout moet bijvullen en dat is het.
Totaal waterverbruik van ons is ongeveer 100 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Anoniem: 920949 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Weet je toevallig om de hoeveel tijd of verbruik de c200 gaat regenereren? En hoeveel water gebruikt deze dan? ( ik dacht 4 liter per liter hars, dus 42 liter per keer?)
De c200 van Amysoft heeft een Ecowater schijvenklep, zelfde als mijn waterontharder (QW15). Deze maakt gebruik van een tegengestelde spoeling, het water gaat als het water door de harsfles en een keer weer terug.

Dit betekent betere spoeling van de harsbolletjes en kan de regeneratie langer uitgesteld worden.

Het waterverbruikt wordt daar echter niet minder om. Zit op ongeveer 3x de harsinhoud per regeneratie. Een standaard Ecowater machine moet regenereren bij elke 2,5 kuub water (bij hardheid van 10).

Als je dus 100 kuub water verbruikt, ongeveer 40x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb de kleine Hydrotense besteld en geleverd gekregen inclusief de aansluitsets. Ik zal echter op een Uponor 25mm aan moeten sluiten. De koperen 22mm leiding na de meter gaat vrij direct over naar Uponor en dan de meterkastvloer in.

Iemand enig idee of ik de Uponor met een standaard pijpensnijder doormidden kan snijden? En zal een RTM koppeling goed werken. Ik kan de bijgeleverde aansluitset nu nog niet aansluiten op de waterleiding in de kruipruimte.

Ik wil de ontharder in de kruipruimte zetten, in de meterkast zou hij direct naast de groepenkast hangen dat lijkt met niet verstandig. Ik las echter dat je dan om het half jaar de unit schoon moet maken en moet smeren. Even wat zout bijvullen dat lijkt me nog te doen in de kruipruimte maar die unit en leidingen er steeds op en af lijkt me voor de waterdichtheid ook niet goed.

Meer met de ontharder in de kruipruimte en extra schoonmaakhandelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Interessante vraag. Bij mij is toevallig vandaag een waterontharder geinstalleerd door Waterluxe, in de kruipruimte. Ik heb een oud huis met fundering op staal. Kruipruimte is erg ondiep dus ze hebben een kuiltje in het zand gegraven en de ontharder half ingegraven.

Volgens mij zou dat geen probleem mogen opleveren, alle koppelingen zitten toch aan de bovenkant, dus daar kun je prima bij om schoon te maken. Elk halfjaar de ontharder helemaal loskoppelen zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
er staat in de handleiding als de ontharder in een droge plaats staat dat er jaarlijks het binnenwerk van de unit even schoon gemaakt moet worden en indien nodig een klein beetje smeermiddel of teflonspray om de bewegende delen gaande te houden. Indien in de kruipruimte dan dit elke half jaar even controleren.

Maar moet de unit eraf om de bewegende delen te smeren? Handleiding niet goed gelezen. Er zit een beschermkap op, daarachter zit een kop die je schoon moet maken.

Heb jij er ook een terugslagklep op en zit er een bypass op om bij storing van het apparaat zo om te schakelen?

[ Voor 23% gewijzigd door Pos2007 op 28-06-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mijn ontharder staat ook in de kruipruimte. Nu heb ik een redelijk groot luik het zoutvat staat er direct half onder. Dus af en toe ff luik open en in het zoutvat kijken. De transformator voor de voeding zit niet in de kruipruimte (veiligheid). Ik ga de handleiding eens lezen of er gesmeerd moet worden en hoe vaak. Kruipruimte is verder wel goed droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
En de keerklep? Ik lees net dat een terugstroombeveiliging type CA verplicht is. Kosten zijn rond de €100,- € 58,-, hebben julie die er ook nog tussen geplaatst?

Lees net dat de aquacell al een soort van terugslag heeft in de bypass van dezelfde soort klasse. Zal Hydrotense nog even vragen of ze hier ook al in zijn voorzien.

[ Voor 37% gewijzigd door Pos2007 op 30-06-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Pos2007
Ik zou mezelf niet zo druk maken over die ontbrekende CA beveiliging.
Het is een beveiliging voor het waterleidingnet, niet direct voor jouw eigen leidingnet. En zo gevaarlijk is een ontharder niet.

Maar regels zijn regels en hij hoort er dus te zitten.
Wat voor mooie oplossingen de fabrikant ook ingebouwd heeft, het is niet toereikend.

Sowieso heeft die beveiliging geen keurmerk als CA beveiliging. Waarschijnlijk is hij ook niet controleerbaar, wat dus een eis is.
Ook mag hij niet in het te bewaken toestel zitten, maar ervoor.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik vond het al wat overdreven als je de eigenschappen leest van de terugslagklep. "giftige stoffen" "CA klep elk jaar controleren" etc. Dan doen we het eerst maar zonder de klep.

Morgen de kruipruimte maar even verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Onze waterontharder (Sensorsoft) heeft de afgelopen 2 dagen 2x ruim 20 minuten gespoeld. We weten niet waarom. Na de 2e spoeling gisteren was het water helemaal wit (na inschenken helder, maar dan zie je het helemaal wit worden) en dat trekt dan met een paar minuten weer weg tot het helder is. Je hoort het ook helemaal "knetteren" in je glas, zoals een schuimbad zeg maar.
Dat trok weg na een tijdje doorspoelen, maar het water smaakt erg metaal / ijzerachtig. Dit hebben we ook door laten lopen maar is vanochtend nog niet weggegaan, al wel iets minder. We dachten eerst dat het door de nieuwe Quooker kwam van donderdag jl. want die spettert nogal en loopt onregelmatig (waarschijnlijk nog lucht in het systeem), maar in de badkamers hebben we die metaalsmaak ook.
Ik kan niets bijzonders vinden op ijzer/metaalsmaak op internet i.c.m. waterontharders. Iemand een idee waar dit ineens vandaan komt? De meeste leidingen (en zeker die naar de keuken) zijn geheel nieuw getrokken dus niet al vol met kalk van de vorige bewoner. De eerste maand toen we de ontharder hadden smaakte het water juist heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Soeski Het lijkt me niet goed. Alsof er een gas in zit... Contact opnemen met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heb je de quooker zelf aangesloten? Ben je misschien de inlaatcombinatie vergeten? Wellicht dat de ontharder druk probeert af te geven door te spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
cyberstalker schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:27:
Heb je de quooker zelf aangesloten? Ben je misschien de inlaatcombinatie vergeten? Wellicht dat de ontharder druk probeert af te geven door te spoelen?
De Quooker is "professioneel" aangesloten (door de leverancier). Dat is echter geen garantie voor goede werking hoor... dat hebben we de eerste keer al gemerkt met de vorige Quooker (de eerste was een gewone Quooker; nu hebben we een Combi+). Die lekte en leek ook lucht aan te zuigen. Dat is opgelost en na een paar dagen werd de straal steeds beter (deze was geplaatst eind mei).

De huidige hebben we sinds donderdag en spettert en sputtert ook nog. Omdat het een Combi+ is, pakt de kraan heet water uit de Quooker ipv direct van de CV. De CV hoort pas bij te schakelen als de Quooker leeg is. Als we heet water gebruiken uit de kraan dan sputtert dit ook (conclusie; Quooker sputtert). Koud water is prima. Dit gaat hopelijk met een paar keer gebruiken ook over, zoveel is deze nog niet gebruikt.

Anyway, het gaat over de ontharder. Ik heb de leverancier even gevraagd wat het kan zijn. Het moet met de ontharder te maken hebben. Die smaak moet er wel echt af want het is smerig... thee en koffie worden er door beinvloed en ik begon net het water uit de kraan eindelijk lekkerder te vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Bel Sensorsoft maar, waterontharder is stuk. Klep is waarschijnlijk lucht aan het aanzuigen. Klep dicht niet goed af.

Dat wit water, lijkt wit als het uit de kraan komt, maar het is gewoon water met lucht/ schuim. Als je het in een emmer doet is het in en paar seconden normaal (al schuimt en bruist het wel wat)

Dat schuim en lucht ontstaat wanneer de harsfles vol met lucht wordt gezogen. Door de werveling tussen de harsballetjes door ontstaat het schuim.

De smaak is geen ijzer smaak maar de een bittere smaak van de harsbolletjes icm met grote hoeveelheden lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Met ^^. Wit water = zuurstof. Dat bruist inderdaad ook. Als je leidingen al helemaal doorgespoeld zijn dan wordt er dus ergens lucht aangezogen. Waterontharder is dan de meest logische oorzaak.

Gelijksoortig effect heb je met warm water: https://www.vitens.com/pe...et-water-uit-de-kraan-wit

[ Voor 26% gewijzigd door The Legend op 04-07-2017 10:32 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Inmiddels contact gehad met Auqacombi en ze geven aan dat als het nogmaals gebeurt we contact moeten opnemen en dan komen ze langs. Eenmalig incident (het water is namelijk niet meer wit) dat niet hoort, maar geen kwaad kan zolang het niet nogmaals gebeurt. Smaak is nog niet optimaal maar begint wel normaler te worden. Zij gaven inderdaad ook aan wat SoulEnroLL ook al zei; er is lucht aangezogen. Lijkt nu alleen dus een incident te zijn. Ze komen de aansluitingen bekijken als het nogmaals gebeurt.

/edit: Na twee dagen was de vreemde smaak verdwenen en is alles weer normaal. Het gekke is dat de man die de demo heeft gegeven wel in z'n mail aan gaf dat hij vermoedelijk weet wat de oorzaak was, maar dit niet wil zeggen. Ook niet na navragen tot nu toe. De helpdesk van AquaCombi ook niet, alleen dat als het nog een keer gebeurt ze dan langskomen. Waarom die geheimzinnigheid?
Het enige dat ik kan linken aan het voorval is dat zaterdagochtend er werkzaamheden waren aan de leidingen waarbij de toevoer er even af is geweest. Waarom de ontharder meteen 2 dagen achtereen wilde spoelen is me dan niet bekend.

[ Voor 38% gewijzigd door Soeski op 10-07-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Soeski schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:02:
Inmiddels contact gehad met Auqacombi en ze geven aan dat als het nogmaals gebeurt we contact moeten opnemen en dan komen ze langs. Eenmalig incident (het water is namelijk niet meer wit) dat niet hoort, maar geen kwaad kan zolang het niet nogmaals gebeurt. Smaak is nog niet optimaal maar begint wel normaler te worden. Zij gaven inderdaad ook aan wat SoulEnroLL ook al zei; er is lucht aangezogen. Lijkt nu alleen dus een incident te zijn. Ze komen de aansluitingen bekijken als het nogmaals gebeurt.

/edit: Na twee dagen was de vreemde smaak verdwenen en is alles weer normaal. Het gekke is dat de man die de demo heeft gegeven wel in z'n mail aan gaf dat hij vermoedelijk weet wat de oorzaak was, maar dit niet wil zeggen. Ook niet na navragen tot nu toe. De helpdesk van AquaCombi ook niet, alleen dat als het nog een keer gebeurt ze dan langskomen. Waarom die geheimzinnigheid?
Het enige dat ik kan linken aan het voorval is dat zaterdagochtend er werkzaamheden waren aan de leidingen waarbij de toevoer er even af is geweest. Waarom de ontharder meteen 2 dagen achtereen wilde spoelen is me dan niet bekend.
Dit zou ik niet pikken. Dan mogen ze hem weer ophalen, dit type leverancier wil je geen spullen van. Dit is geen tuinplant of fietsbel. Dit is je drinkwater.
Zijn er soms nog meer fratsen waar hij over zwijgt? Straks klapt er een koppeling los, jij je huis vol water..... en jij zal je altijd afvragen..... wist deze man nou dat de koppeling niet helemaal lekker zat???

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 19:43
sinds gisteren ook de C200 in het huis, helaas nog niet het water kunnen ''proeven'' aangezien de hele keuken vandaag pas geplaatst word en we niet uit de badkamer kranen kunnen drinken (iets met roest in de halsen die ook vervangen gaan worden)

ding is geplaatst in de garage met de koppelingen via de kruipruimte, ook hier zijn de ''plastic'' koppelingen gebruikt, voor zover ik gelezen heb zijn dit best wel industriele units en kunnen die wel aardig tegen wat snij/stootjes.

ben vooralsnog heel benieuwd aangezien de badkamer altijd vol met kalk zat en we elke keer wel de douchekop konden ontkalken.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AjDuLion schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:19:
sinds gisteren ook de C200 in het huis, helaas nog niet het water kunnen ''proeven'' aangezien de hele keuken vandaag pas geplaatst word en we niet uit de badkamer kranen kunnen drinken (iets met roest in de halsen die ook vervangen gaan worden)

ding is geplaatst in de garage met de koppelingen via de kruipruimte, ook hier zijn de ''plastic'' koppelingen gebruikt, voor zover ik gelezen heb zijn dit best wel industriele units en kunnen die wel aardig tegen wat snij/stootjes.

ben vooralsnog heel benieuwd aangezien de badkamer altijd vol met kalk zat en we elke keer wel de douchekop konden ontkalken.
Wij hebben de c200 nu een maand en het bevalt goed. Fe eerste keer de regeneratie op het einde gehoord, sinds toen niet meer, dus of hij heeft niet meer gedegenereerd tot nu toe of we slapen beter😀. Heb met een testset pss het water nog getest en is mooi 0dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
@Roesje wat voor testset heb jij gebruikt? Ik vind alleen maar dure sets, en dat vind ik wat overdreven voor 1 of 2x testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Soeski schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:07:
@Roesje wat voor testset heb jij gebruikt? Ik vind alleen maar dure sets, en dat vind ik wat overdreven voor 1 of 2x testen...
Ik doe ca 1 x per 2 weken meten, flesje zijn wel prijzig ( ik heb nog de gratis bij waterluxe geleverd) zitten rond de 17-18 euro bij warmteservice kun je de set afhalen anders komen er vaak nog verzendkosten overheen

Woon je hier http://www.installatiesto...ingwater-art-8981593.html in de buurt dan heb je mazzel

[ Voor 31% gewijzigd door habbekrats op 11-07-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

habbekrats schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:23:
[...]

Ik doe ca 1 x per 2 weken meten, flesje zijn wel prijzig ( ik heb nog de gratis bij waterluxe geleverd) zitten rond de 17-18 euro bij warmteservice kun je de set afhalen anders komen er vaak nog verzendkosten overheen

Woon je hier http://www.installatiesto...ingwater-art-8981593.html in de buurt dan heb je mazzel
Wat wil je gaan meten? Hij is toch bij installatie ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Atomic2005 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:33:
[...]

Wat wil je gaan meten? Hij is toch bij installatie ingesteld?
Regelmatig testen hoort bij het onderhoud vind ik, maar dat mag natuurlijk,iedereen zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
In
habbekrats schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:23:
[...]

Waarom test je zo vaak? Ik vind 1 x per half jaar toch echt wel voldoende. Dan vul ik ook gelijk het zoutvat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

habbekrats schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:40:
[...]

Regelmatig testen hoort bij het onderhoud vind ik, maar dat mag natuurlijk,iedereen zelf weten.
Die tester kreeg ik van Waterluxe gewoon om het bij anderen te kunnen doen. Oftewel ; Reclame voor hun.
Ik heb de tester thuis 1x gebruikt om een vriend iets te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staat niet echt een merk op. Ik heb gevraagd om dit setje erbij te leveren toen ik accoord ging met de aanschaf van mijn c200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:25
Ik weet niet wat jij duur vind natuurlijk, maar bij een aquarium/vijver speciaalzaak of dierenwinkel kun je ook test sets van bijvoorbeeld Tetra kopen. Die kosten plm €10,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
Hier ook een C200 geinstalleerd van Amysoft. Zoals op de plaatjes te zien is heeft de monteur ook tyleen leidingen gebruikt. Mi voldoet dit, we rijden niet met heftrucks door de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuyeTJC1yG9Xlf0keWHzJENj/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1vJx8ynjD8Vki3Wggf7vvLky/medium.jpg

Eerste ervaringen zijn goed; zachte handjes na handenwassen en zacht velletje na het douchen. De badkamer zat aardig vol met kalk dus die moet nog eerst schoongemaakt worden.
Verder kreeg ik uitleg wat neer kwam op: '1x per drie maanden zout controleren en eventueel bijvullen'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• striker91
  • Laatst online: 05-05 20:17
Bij mij wordt woensdag een waterontharder van Waterluxe geplaatst zal dan ook een foto proberen te plaatsen hoe deze geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striker91
  • Laatst online: 05-05 20:17
Vanochtend is bij mij een waterontharder geplaatst door Waterluxe (Duo 10). Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/n2cqwz.jpg

Helaas is het niet helemaal goed verlopen. Zit nog met een lekkende koppeling (Zijn ze al voor teruggekomen, alleen nu lekt de koppeling die daar weer op zit) Dus nu heeft waterluxe een lokale loodgieter ingeschakeld die dit morgen komt verhelpen. (Lekt niet veel alleen moet 100% dicht zijn. To be continued dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
striker91 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:46:
Vanochtend is bij mij een waterontharder geplaatst door Waterluxe (Duo 10). [afbeelding]

Helaas is het niet helemaal goed verlopen. Zit nog met een lekkende koppeling (Zijn ze al voor teruggekomen, alleen nu lekt de koppeling die daar weer op zit) Dus nu heeft waterluxe een lokale loodgieter ingeschakeld die dit morgen komt verhelpen. (Lekt niet veel alleen moet 100% dicht zijn. To be continued dus.
Ik hou er eigenlijk niet van om dat ding zo dichtbij de elektra neer te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

habbekrats schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:48:
[...]

Ik hou er eigenlijk niet van om dat ding zo dichtbij de elektra neer te zetten
Staat idd wel erg dicht bij de elektra meter, waarom hebben ze hem zo hoog geplaatst?
Vanwege een overloop misschien?
Waar haalt hij het zout vandaan?
Slordig dat er nog lekkages zitten, zelfs nadat ze al eens terug geweest zijn. Hopelijk heb je met het apparaat zelf meer geluk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 20-07-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
striker91 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:46:
Vanochtend is bij mij een waterontharder geplaatst door Waterluxe (Duo 10). [afbeelding]

Ah, dat bedoelen ze met een boekenplankje wat ze gaan plaatsen. (waterluxe komt bij mij in september de duo 10 plaatsen)

Heb je ook een foto van het totaalplaatje? Ben benieuwd hoe groot de zoutbak is en hoe ze die hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 17:39

DCA

Met belangstelling dit hele topic gelezen en gevolgd. Zelf ook wat huiswerk gedaan en mijn keuze beperkt zich nu nog tot twee waterontharders. Hebben jullie op- of aanmerkingen op deze twee installaties? Voors of tegens? Alvast hartelijk dank voor je input!
Kosten van beide ontharders ontlopen elkaar niet veel, alles meegerekend.

- EcoWater Calex QW11
- Mooiwater Compact

Beide kosten zo'n €1350,- inclusief montage. Specs zijn iets in het voordeel van de Calex. Volgens opgave éénmaal per jaar zout bijvullen (35 kg. volume) tijdens jaarlijkse onderhoudsbeurt. Mooiwater wordt éénmaal per twee jaar onderhouden voor ongeveer hetzelfde bedrag, maar geeft 20 jaar volledige garantie versus 15 jaar op de Calex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DCA
Voor dat geld koop je 2x een waterontharder.
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
Onderhoud? Waar aan? Hoogstens een klein flesje harscleaner erin om de 2 jaar in je zouttank..
En als onderhoud ook betekend, hardheid controleren, dat kan je zelf ook wel, met een hardheidsmeting setje van een tientje. (waar je > 100 metingen mee kan doen)
En zout verbruik ligt aan je waterverbruik uiteraard.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:38:
@DCA
Voor dat geld koop je 2x een waterontharder.
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
Onderhoud? waar aan? Hoogstens een klein flesje harscleaner erin om de 2 jaar in je zouttank..
En zout verbruik ligt aan je waterverbruik uiteraard.
Misschien heb ik mij wat teveel commerciele verkooptrucjes aan laten praten. Maar zout verbruik ligt ook aan de manier van regenereren.
Wat ik begreep van de verkoper is dat Fleck sturing altijd een 100% regeneratie doet, ook als de hars voor 75% is verzadigd maar op basis van meting er anders een regeneratie overdag moet plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wmeester
Op de meesten zit een flowmeting, hoeveel water er is verbruikt en geen DH meting.
(dan kan ik de hoge prijzen wel begrijpen)

Dus zoutverbruik=waterverbruik.

(ik zit na 3 jaar nog niet door mijn 5 zakken zout van 25 kg heen, 1-persoon huishouden)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 17:39

DCA

Hmm, als ik ff gauw reken dan zit ik op een €750,- incl. aansluitspullen. Dan moet iemand de boel nog aansluiten. Dus dat is te stoppen onder de €1000,- Is zeker niet de helft, maar scheelt wel geld inderdaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DCA
En er zit ook een FLECK 5600 SXT besturing op...
Toch een van de meest gebruikte volgens mij... (ken nog geen slechte verhalen uit mijn omgeving)
Zelf installeren is niet heel moeilijk.
YouTube: Fleck 5600 SXT Installation Video
(de 5600 SXT zit er al op natuurlijk ;) )

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:38:
En als onderhoud ook betekend, hardheid controleren, dat kan je zelf ook wel, met een hardheidsmeting setje van een tientje. (waar je > 100 metingen mee kan doen)
Heb je hier een adres/link van? Klinkt interessant om voor dat geld regelmatig eens te kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Piet91
http://waterluxe.nl/kalkmetingsset
Of bij een aquariumwinkel halen...

Pagina: 1 ... 8 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.