Inmiddels heeft een lokale loodgieter het verholpen. Was kwestie van koppeling los en weer vast. Lager kan de ontharder niet geplaatst worden want daar loopt m'n gasleiding zoals je misschien kan zien op de foto. Zoutvat zit trouwens in de kruipruimte.Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:07:
[...]
Staat idd wel erg dicht bij de elektra meter, waarom hebben ze hem zo hoog geplaatst?
Vanwege een overloop misschien?
Waar haalt hij het zout vandaan?
Slordig dat er nog lekkages zitten, zelfs nadat ze al eens terug geweest zijn. Hopelijk heb je met het apparaat zelf meer geluk.
Zoutvat heb ik helaas geen foto van, want die zit bij mij in de kruipruimte waar je niet heel makkelijk bijkomt.(voor gekozen omdat ik er toch maar zeer weinig hoef te zijn en daar ook de afvoer loopt) ze hebben wel de leiding tussen zoutvat/afvoer en ontharder via buiten moeten doen. Plan was eerst via kruipruimte naar onder de meterkast. Alleen dit bleek iets meer te zijn dan alleen een klein muurtje doorbreken. Was compleet beton en zou al gauw 50-80cm dik zijn waar ze doorheen moesten komen wat dus niet lukte een veel te veel tijd zou kosten. Misschien dat ik binnenkort nog even in de kruipruimte moet zijn dan zal ik nog wel een foto maken.Stealth2000 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:08:
[...]
Ah, dat bedoelen ze met een boekenplankje wat ze gaan plaatsen. (waterluxe komt bij mij in september de duo 10 plaatsen)
Heb je ook een foto van het totaalplaatje? Ben benieuwd hoe groot de zoutbak is en hoe ze die hebben geplaatst.
Apart dat dit zo is aangesloten. Volgens mij mag je geen koppelingen in het elektrisch gedeelte van je meterkast hebben.striker91 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:46:
Vanochtend is bij mij een waterontharder geplaatst door Waterluxe (Duo 10).
Ik zou wel de ontkalker goed afschermen van het elektrisch gedeelte. Even een mooi kastje eromheen timmeren. Water en stroom gaan slecht samen....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en wil binnenkort tot aanschaf overgaan. Ik heb in mijn huis een Quooker, moet ik dan nog rekening houden met de capaciteit van de waterontharder?
Nee hoor, wat heeft een Quooker met de capaciteit van je waterontharder te makenMuncher schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:33:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en wil binnenkort tot aanschaf overgaan. Ik heb in mijn huis een Quooker, moet ik dan nog rekening houden met de capaciteit van de waterontharder?
[ Voor 64% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2017 10:39 ]
Helemaal niks. Bron: werkzaam bij.Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:39:
[...]
Nee hoor, wat heeft een Quooker met de capaciteit van je waterontharder te maken
Dit is een account.
Ik zie dit verband niet nee, wij hebben ook een Quooker. Eerst de kleine 3 liter versie, maar die sloot niet aan bij onze wensen dus nu de grote Combi+. In ons vorige huis hadden we een Combi, en die verkalkte na een aantal jaar toch behoorlijk. De service was overigens geweldig; na 5 jaar een nieuw binnenwerk gekregen voor 125 euro. Het binnenwerk is eigenlijk de hele Quooker behalve de container... dus echt top. Maar wat een smeerboel!Muncher schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:33:
Nu met de waterontharder dus hopelijk geen kalk meer in de Quooker en gaat deze dus nog langer mee. De Quooker vult zich dus gewoon met ontkalkt water en de ontkalker in de Quooker kan dus met pensioen
Aquacombi is langs geweest n.a.v. de storing die ik eerder in dit topic meldde; wit water na een spoelbeurt en soms een vreemde geur. Tevens ook sputterende kranen na de spoelbeurt, tot je alle kranen even open hebt gehad. Kortom; lucht in de leidingen.
Hij constateerde dat er in ieder geval één vlotter niet goed (meer) was, en heeft ze allebei vervangen. Daarna gespoeld en niks meer aan de hand. Hij kon niet aangeven hoe dit gekomen was. Het gekke is dat dit pas begon na de 2e of 3e spoelbeurt en niet sinds we de ontharder hebben aangesloten (eind mei).
Maargoed; het lijkt opgelost.
Hij constateerde dat er in ieder geval één vlotter niet goed (meer) was, en heeft ze allebei vervangen. Daarna gespoeld en niks meer aan de hand. Hij kon niet aangeven hoe dit gekomen was. Het gekke is dat dit pas begon na de 2e of 3e spoelbeurt en niet sinds we de ontharder hebben aangesloten (eind mei).
Maargoed; het lijkt opgelost.
Ik heb zelf een tweedehands waterontharder (1 jaar gebruikt, boshuis iqualq 200) op de kop getikt. Werkt perfect maar we hebben uiteindelijk toch afgezien van een waterontharder te gebruiken. Mocht iemand geïnteresseerd zijn om hem over te kopen, stuur me een pm!
Zomaar voor mijn nieuwsgierigheid, waarom houd je de ontkalker niet zelf?adnanoner schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:24:
Ik heb zelf een tweedehands waterontharder (1 jaar gebruikt, boshuis iqualq 200) op de kop getikt. Werkt perfect maar we hebben uiteindelijk toch afgezien van een waterontharder te gebruiken. Mocht iemand geïnteresseerd zijn om hem over te kopen, stuur me een pm!
Twee redenen, de ene is praktisch, het paste allemaal net niet meer zo goed na de installatie van een warmtepomp.
Daarnaast wil ik liever niet extra zout in het drinkwater toevoegen en magnesium en calcium verwijderen. Ik had natuurlijk een soort van bypass op drinkkranen kunnen maken, maar daar werd het wel lastig van (ik was van plan de installatie zelf te doen).
Daarnaast wil ik liever niet extra zout in het drinkwater toevoegen en magnesium en calcium verwijderen. Ik had natuurlijk een soort van bypass op drinkkranen kunnen maken, maar daar werd het wel lastig van (ik was van plan de installatie zelf te doen).
@adnanoner
Je hoeft natuurlijk niet op 0 Dh uit te komen.
Vaak zit er een continu bypass mogelijkheid (inregelventiel) op de ontharder.
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
Uiteindelijke hardheid is vrij instelbaar van 0 tot plaatselijke hardheid.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:45:
@adnanoner
[...]
Op de iQualq van Boshuis zit sowieso een inregelventiel. Simpelweg in te stellen met een platte schroevendraaier.adnanoner schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:24:
Twee redenen, de ene is praktisch, het paste allemaal net niet meer zo goed na de installatie van een warmtepomp.
de toename van natrium en afname is minimaal, om met bv drinkwater aan je adh te komen moet je ruim 25 liter water per dag drinken.adnanoner schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:24:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat haal 8 van de 7 dagen niet.habbekrats schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:28:
[...]
de toename van natrium en afname is minimaal, om met bv drinkwater aan je adh te komen moet je ruim 25 liter water per dag drinken.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik mij aan het orienteren op een waterontharder. In ons huidige huis hebben we er geen, maar in het nieuwe huis wil ik gelijk een waterontharder zodat er geen kalkaanslag in leidingen, badkamer en apparaten zal zijn.
Uit het topic blijkt een verdeeldheid tussen aanhangers van de "goedkopere aanbieders" (Waterluxe en Hydrotense) en de "duurdere aanbieders" (Boshuis, Quality water, Amysoft, Aquacell). Als ik het goed begrijp maken de duurdere installaties gebruik van een droge zoutopslag, waardoor er in theorie minder zout wordt gebruikt en daarnaast gebruiken ze geen of minder elektriciteit. Aan de andere kant moet je bij de duurdere installaties een relatief duur onderhoudsabonnement afsluiten om de garantie te behouden.
Gezien het verschil in prijs en de (in mijn ogen onnodige) onderhoudsabbonementen van de duurdere installaties hebben de goedkopere installaties mijn voorkeur. Is het zoutverbruik van deze installaties echt veel hoger? Eerder heeft iemand voorgesteld om een tabel te maken met installatie, waterbruik en zoutverbruik maar ik heb niet het idee dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. Ons verbruik is ongeveer 120m3 en de waterhardheid is volgens de leverancier 16DH.
Daarnaast vroeg ik mij af of ik nog rekening moet houden met de plaatsing van de waterontharder in het ontwerp (kan nu nog alles aanpassen).
Uit het topic blijkt een verdeeldheid tussen aanhangers van de "goedkopere aanbieders" (Waterluxe en Hydrotense) en de "duurdere aanbieders" (Boshuis, Quality water, Amysoft, Aquacell). Als ik het goed begrijp maken de duurdere installaties gebruik van een droge zoutopslag, waardoor er in theorie minder zout wordt gebruikt en daarnaast gebruiken ze geen of minder elektriciteit. Aan de andere kant moet je bij de duurdere installaties een relatief duur onderhoudsabonnement afsluiten om de garantie te behouden.
Gezien het verschil in prijs en de (in mijn ogen onnodige) onderhoudsabbonementen van de duurdere installaties hebben de goedkopere installaties mijn voorkeur. Is het zoutverbruik van deze installaties echt veel hoger? Eerder heeft iemand voorgesteld om een tabel te maken met installatie, waterbruik en zoutverbruik maar ik heb niet het idee dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. Ons verbruik is ongeveer 120m3 en de waterhardheid is volgens de leverancier 16DH.
Daarnaast vroeg ik mij af of ik nog rekening moet houden met de plaatsing van de waterontharder in het ontwerp (kan nu nog alles aanpassen).
Ik heb geen ervaring met allerlei installaties, anders dan wat we hebben. We ("we") hebben nog één probleem... het haar van mijn vriendin is elke keer superstug en helemaal in de klit na het douchen/wassen. Dit ondanks het borstelen tijdens het douchen, ondanks shampoo/conditioner of oliegebruik. Bijna geen doorkomen aan en dit is echt vervelend voor haar (haar). Dit heeft ze overigens ook wel na saunabezoek waar ze natuurlijk ook aan waterbehandeling doen, maar we dachten dat dit meer door chloor kwam en andere middeltjes die ze daar gebruiken in het water.
Iemand nog een tip? Met "gewoon" kalkwater gebeurt dit niet, dus het gebrek aan kalk zorgt ervoor dat de boel helemaal uitdroogt en in de klit raakt. We weten alleen niet waarom.
/edit: Er wordt ook al weinig shampoo en conditioner gebruikt. Als ze haar haar alleen al nat maakt, gaat het helemaal klitten.
Iemand nog een tip? Met "gewoon" kalkwater gebeurt dit niet, dus het gebrek aan kalk zorgt ervoor dat de boel helemaal uitdroogt en in de klit raakt. We weten alleen niet waarom.
/edit: Er wordt ook al weinig shampoo en conditioner gebruikt. Als ze haar haar alleen al nat maakt, gaat het helemaal klitten.
[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 08-08-2017 17:52 ]
Verwijderd
Misschien toch teveel gebruik van shampoo en conditioner, water is namelijk al zacht.Soeski schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:04:
Ik heb geen ervaring met allerlei installaties, anders dan wat we hebben. We ("we") hebben nog één probleem... het haar van mijn vriendin is elke keer superstug en helemaal in de klit na het douchen/wassen. Dit ondanks het borstelen tijdens het douchen, ondanks shampoo/conditioner of oliegebruik. Bijna geen doorkomen aan en dit is echt vervelend voor haar (haar). Dit heeft ze overigens ook wel na saunabezoek waar ze natuurlijk ook aan waterbehandeling doen, maar we dachten dat dit meer door chloor kwam en andere middeltjes die ze daar gebruiken in het water.
Verwijderd
De duurdere varianten hebben allemaal marketing onderdelen er aan gemaakt, ontsmetting module etc. En ik heb begrepen dat een droge zoutopslag onmogelijk is en dat maakt ook niet uit want in zout water groeien geen bacteriën. Wij hebben zelf een Waterluxe en als je een keer in de twee jaar een flesje ontsmettingsmiddel in de harsopslag doet is dat voldoende.Sturgeon22 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:42:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik mij aan het orienteren op een waterontharder. In ons huidige huis hebben we er geen, maar in het nieuwe huis wil ik gelijk een waterontharder zodat er geen kalkaanslag in leidingen, badkamer en apparaten zal zijn.
@Verwijderd Bedankt voor je reactie. Kun je aangeven hoeveel zout jij gebruikt op jaarbasis, bij welk waterverbruik en hardheid?
Verwijderd
Sinds eind april hebben wij een waterontharder en we hebben nu denk ik 25 kg verbruikt bij een hardheid van rond de 8 geloof ik en ons waterverbruik is met twee volwassenen en een kind van vijf ongeveer 95m2 per jaar.Sturgeon22 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:48:
@Verwijderd Bedankt voor je reactie. Kun je aangeven hoeveel zout jij gebruikt op jaarbasis, bij welk waterverbruik en hardheid?
Hier ook een waterluxe, de Duo 10. Waterverbruik 100 m3 per jaar en 50 kg (= 2 zakken à 9 euro) zout. Is nu ruim 2 jaar in gebruik. Hardheid is bijna 11 Dh.Sturgeon22 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:48:
Gewoon nog minder shampoo gebruiken, dan is de conditioner ook niet meer nodig. Een klein drupje shampoo is echt genoeg.....Soeski schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:04:
[ Voor 61% gewijzigd door drielp op 09-08-2017 02:10 ]
Bedankt voor bovenstaande reacties op "ons" probleem met klittend haar. Het is echter ook al zonder shampoo, alleen nat maken en daarna proberen te kammen/borstelen is al een uitdaging. Zonder shampoo of wat dan ook. Anyway; we kunnen er weinig over vinden en anderen met een ontharder kennen dit probleem eigenlijk ook niet. Ze zal wel speciaal haar hebben dan 
Voor Sturgeon22: We hebben nu de ontharder sinds eind mei actief en na 2,5 maand hebben we nu een kwart zak zout gebruikt (=6 kg). We hebben een gemiddeld verbruik van 85m3 met z'n tweeën. In die 6 kg is al 4x (!) extra geregenereerd (dus sinds 2,5 maand nu totaal 8x) om te testen en omdat er iets mis bleek waardoor de vlotters zijn vervangen. Kortom; nog vrij weinig zoutverbruik dus met de Sensorsoft.
Voor Sturgeon22: We hebben nu de ontharder sinds eind mei actief en na 2,5 maand hebben we nu een kwart zak zout gebruikt (=6 kg). We hebben een gemiddeld verbruik van 85m3 met z'n tweeën. In die 6 kg is al 4x (!) extra geregenereerd (dus sinds 2,5 maand nu totaal 8x) om te testen en omdat er iets mis bleek waardoor de vlotters zijn vervangen. Kortom; nog vrij weinig zoutverbruik dus met de Sensorsoft.
Bedankt allemaal. Ik heb alle data die ik uit het topic kon vinden even in een excelbestand gezet. Op basis hiervan blijkt dat de Waterluxe/Hydrotense gemiddeld ongeveer 0.5kg per m3 water verbruiken, de Aquacell/Amysoft/Quality water rond de 0.3kg per m3. Aangezien de Waterluxe/Hydrotense goedkoper is in aanschaf en je "normaal" zout kunt gebruiken gaat dat hem waarschijnlijk worden.
Wat bij mij ook de doorslag gaf was dat je gewoon garantie hebt terwijl je zelf in de hand hebt welk zout je gebruikt en bij wie je onderhoud (zelf) laat doen.Sturgeon22 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:27:
Bedankt allemaal. Ik heb alle data die ik uit het topic kon vinden even in een excelbestand gezet. Op basis hiervan blijkt dat de Waterluxe/Hydrotense gemiddeld ongeveer 0.5kg per m3 water verbruiken, de Aquacell/Amysoft/Quality water rond de 0.3kg per m3. Aangezien de Waterluxe/Hydrotense goedkoper is in aanschaf en je "normaal" zout kunt gebruiken gaat dat hem waarschijnlijk worden.
Wij gaan ook met een nieuwbouwhuis aan de gang, maar het is me nog een beetje duister waar je nu deze waterontharder plaatst, ik zag een boekenplank in de meterkast maar dat werd hier afgeraden (stroom en water), waar staat die van jullie dan? In de technische ruimte op zolder lijkt me ook niet optimaal, en in de kruipruimte ook niet.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
De ontkalker staat bij mij in de kelder, waterleiding, riolering en stroom bij elkaar. Maar in de kruipruimte kan ook. Als je er maar bij kunt komen.Snowhite0901 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:52:
Wij gaan ook met een nieuwbouwhuis aan de gang, maar het is me nog een beetje duister waar je nu deze waterontharder plaatst, ik zag een boekenplank in de meterkast maar dat werd hier afgeraden (stroom en water), waar staat die van jullie dan? In de technische ruimte op zolder lijkt me ook niet optimaal, en in de kruipruimte ook niet.
lijkt mij dat hij in de kruipruimte wel last heeft van vocht?
Onze meterkast zit naast de garage, de waterontharder staat aan dan ook in de (geisoleerde) garage aan de andere kant van de meterkast muur. Tijdens de bouw hebben we gelijk stroom en afvoer naar plaats van de waterontharder laten brengen.Snowhite0901 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:52:
En onze ervaringen tot nu toe: Super, werkt als een trein! We hebben een Sensorsoft omdat we die vrij goedkoop konden laten installeren. Mijn vrouw wil niet meer anders, ze had altijd last van jeukende vlekken na het douchen op haar huid. Sinds de waterontharder heeft ze daar geen last meer van.
[ Voor 17% gewijzigd door Harmsen op 09-08-2017 13:36 ]
What a fine day for Science! | Specs
Verwijderd
Bij ons ook in de trapkast, een meter of 3 van de meterkast.Snowhite0901 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:52:
Verwijderd
Wij de combi10, waar kopen jullie het zout?drielp schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 02:06:
[...]
Hier ook een waterluxe, de Duo 10. Waterverbruik 100 m3 per jaar en 50 kg (= 2 zakken à 9 euro) zout. Is nu ruim 2 jaar in gebruik. Hardheid is bijna 11 Dh.
[...]
Gewoon nog minder shampoo gebruiken, dan is de conditioner ook niet meer nodig. Een klein drupje shampoo is echt genoeg.....
https://www.makro.nl/cat/...001/Broxo-Zout-6-15-25-kgVerwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:43:
[...]
Wij de combi10, waar kopen jullie het zout?
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Dat ligt er maar aan hoe droog je kruipruimte is, mijn waterluxe staat ook in de droge kruipruimte.Snowhite0901 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:17:
lijkt mij dat hij in de kruipruimte wel last heeft van vocht?
Gisteren even een zak broxozout erin gepleurd en kruipluik weer dicht.
Naschrift,
Uit veiligheids overweging heb ik de transformator van de ontharder niet in de kruipruimte maar in de meterkast. In de kruipruimte is alleen de lage spanning aangelegd.
[ Voor 20% gewijzigd door habbekrats op 09-08-2017 22:02 ]
Dan wat meer zakken in 1 x bestellenVerwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:45:
[...]
Wij hebben geen Makro pas en kunnen die ook niet aanvragen helaas.
http://www.onthardingszout.nl/
Maar ook niet iemand in je kennissen/familie-kring?
Lijkt me erg fijn om een ontharder te installeren, als het alleen maar zou zijn voor de kalk in de badkamer.
Echter zie ik verschillende liters aan doorlaat. Kan ik gewoon een emmer onder de douche houden en deze 1 minuut maximaal zetten om te kijken of ik met een 27l/min ontharder weg kom?
Of mis ik iets.
Echter zie ik verschillende liters aan doorlaat. Kan ik gewoon een emmer onder de douche houden en deze 1 minuut maximaal zetten om te kijken of ik met een 27l/min ontharder weg kom?
Of mis ik iets.
Verwijderd
Zo dat is wel veel in een keer 😀drielp schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:44:
[...]
Dan wat meer zakken in 1 x bestellen![]()
http://www.onthardingszout.nl/
Maar ook niet iemand in je kennissen/familie-kring?
12 zakken tegelijk valt nog wel mee.
Al gedacht aan een groepsinkoop met andere ontkalker bezitters in de buurt?
In welke buurt zit je?
Als je een pallet neemt met 12 zakken, is het nog niet zo heel goedkoop.
Vanaf 20 begint het beter te worden.
[ Voor 72% gewijzigd door joenevd op 11-08-2017 15:30 ]
Waarom mogen de drinkwaterbedrijven nou geen verder onthard water leveren volgens de drinkwaterwet? Daar zou de startpost wel wat aandacht aan mogen besteden. Als ik er naar ga zoeken vind ik volgende quote:
Van de wateronthardingsfirma's hoor ik niks over dit aspect. In hoeverre speelt dit nou?Het Nederlandse Drinkwaterbesluit schrijft, (alleen) indien ontharding (of ontzouting) wordt toegepast, een minimale totale hardheid van 5,6ºDH voor. De minimale hardheid is gebaseerd op de veronderstelde gezondheidskundige voordelen van calcium en met name magnesium in drinkwater. Bij de behandeling van de Drinkwaterwet in 2010 is bij de beantwoording van vragen door de Minister het gezondheidsaspect uitdrukkelijk genoemd als reden voor handhaving van de minimale hardheid. En samenvattend wordt door de WHO (2005, 2011) gesteld: “Calcium en magnesium zijn essentiële mineralen in relatie tot de gezondheid van de mens. Onvoldoende inname kan leiden tot nadelige gezondheidseffecten.” De grootste hoeveelheden calcium en magnesium worden vanuit de voeding in het menselijk lichaam opgenomen. Als gevolg van meer bewerkt (geraffineerd) voedsel en/of een eenzijdig voedingspatroon komt echter steeds meer mineraaldeficiëntie voor. Drinkwater kan dan een rol spelen in de opname van voldoende mineralen.
Verwijderd
Ik heb 2 familieleden die allebei een ontharder hebben door ons en ze wonen vlakbij dus dat is wel een optie.drielp schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:08:
[...]
12 zakken tegelijk valt nog wel mee.
Al gedacht aan een groepsinkoop met andere ontkalker bezitters in de buurt?
Verwijderd
Lissejoenevd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:25:
In welke buurt zit je?
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/calcium.aspxLinuxMan schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:02:
Waarom mogen de drinkwaterbedrijven nou geen verder onthard water leveren volgens de drinkwaterwet? Daar zou de startpost wel wat aandacht aan mogen besteden. Als ik er naar ga zoeken vind ik volgende quote:
[...]
Van de wateronthardingsfirma's hoor ik niks over dit aspect. In hoeverre speelt dit nou?
Volgens diverse bronnen levert drinkwater nauwelijks iest bij aan de calcium opname, zuivelproducten des te meer
Vandaag een nieuwe ontharder aangesloten, ter vervanging van de oude (uit 2013)
Nieuwe is een 8 ltr Hydrotense Waterontharder Seduction Family
De oude is een Duo 14 van waterluxe.
Waarom?
De oude was veel te groot voor mij qua capaciteit en regenereerde eens in de 4 weken.
Ik vermoed dat deze daardoor ook nooit echt lekker heeft gewerkt, en ook de hardheid (bypass) was moeilijk na te stellen. (cappers besturing). Ook de bekende hardnekkige vlekken op de kranen, die steeds weer terugkwamen.
Eens kijken of de nieuwe, dezelfde problemen gaat geven. (ik hoop het niet, uiteraard
)
De nieuwe heeft een Fleck 5600 besturing.
Wat me opvalt is dat het zout wat bijgeleverd wordt, veel fijner en kleiner is. (Akzo Broxo)
In tegenstelling tot de redelijk grote ronde blokken van waterluxe.
Foto's:
https://www.mupload.nl/img/rreby2zssa44f.jpg
https://www.mupload.nl/img/iepj7padyqvux.jpg
Waarom?
De oude was veel te groot voor mij qua capaciteit en regenereerde eens in de 4 weken.
Ik vermoed dat deze daardoor ook nooit echt lekker heeft gewerkt, en ook de hardheid (bypass) was moeilijk na te stellen. (cappers besturing). Ook de bekende hardnekkige vlekken op de kranen, die steeds weer terugkwamen.
Eens kijken of de nieuwe, dezelfde problemen gaat geven. (ik hoop het niet, uiteraard
Wat me opvalt is dat het zout wat bijgeleverd wordt, veel fijner en kleiner is. (Akzo Broxo)
Foto's:
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2017 18:56 ]
Pompgedeelte lijkt wel wat op de waterontharder die ik in huis heb, een Waterluxe Mini-Volume.AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:54:
Waarom?
Eens kijken of de nieuwe, dezelfde problemen gaat geven. (ik hoop het niet, uiteraard)
Foto's:
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
1x in de 4 weken spoelen is toch helemaal niet gek?AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:54:
Waarom?
Eens kijken of de nieuwe, dezelfde problemen gaat geven. (ik hoop het niet, uiteraard)
Foto's:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
@DaMightyWackO
Toch wel schijnbaar:
Toch wel schijnbaar:
bronEen oplossing met enkel een grotere harscilinder, dus meer onthardingscapaciteit, is niet de oplossing die u nodig heeft wanneer er op bepaalde momenten veel water in korte tijd gevraagd wordt. Misschien levert u een ontharder met een grote onthardingscapaciteit ook wel de doorstroomcapaciteit, maar dan is die ontharder eigenlijk te groot. Die regenereert weer te weinig wat de onthardingscapaciteit op den duur niet ten goede komt. Te weinig regenereren is slecht voor de werking van het onthardingshars.
Verwijderd
@Soeski
Beste Soeski,
Kun je aangeven hoe de Sensorsoft jullie nu bevalt?
Om hoeveel dagen gaat het regeneratieproces van start? Maakt dit nog steeds veel lawaai?
Beste Soeski,
Om hoeveel dagen gaat het regeneratieproces van start? Maakt dit nog steeds veel lawaai?
Toch lijkt het een vreemde redenering die ze er op na houden... groter is slechter....AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:07:
@DaMightyWackO
Toch wel schijnbaar:[...]
bron
Slechter in wat?
Je zou zeggen die grotere capaciteit kan juist mits de stroomsnelheid er niet onder leidt het water prima ontharden... en hij kan nooit verder ontharden dan 0 DH... dus als ie na 10% van de kolom al klaar is .. prima toch dan wordt de rest v/d harskolom capaciteit niet aangesproken.....
Juist een wat krappere kolom zal heel snel "doorslaan"qua onthardingscapaciteit. Je mag blij zijn dat de ontharding nog goed is als het water de kolom verlaat...
Dus over de hele lengte van de kolom loopt de onthardingscapaciteit terug....maw de kolom zal ook eerder op zijn (en zgn "doorslaan zoals dat heet, maw geen calcium meer eruit haalt) en weer volledig genereert moeten worden.....
Daar zie ik dus totaal geen voordeel in....
Echt heel veel oversizen lijkt me ook weer onzin, is immers dan echt te duur. Mss met nog andere nadelen?
Ik zit een beetje rond te kijken naar een harscleaner.
Ik zie dat de prijzen hiervoor flink uiteen lopen.
6x 1 liter voor 47,80 euro incl. verzending https://www.zoutvoordeel.nl/harsreiniger-6
250ml voor 4,95 euro + 6,95 verzending https://www.badkamerkonin...-elk-type-waterontharder/
100ml voor 17,70 euro + 8 euro verzendkosten http://waterontharderwebs...aterhardheid-testset.html
Er wordt geadviseerd om éénmaal (en zeker niet meer) per jaar met 100ml te reinigen.
Met één liter fles kan je dus 10 jaar doen. Dan vind ik een voorraad voor 60 jaar een beetje overdreven.
Misschien zijn er geïnteresseerden die samen die 6 flessen willen kopen?
Of heeft iemand een tip waar je voor een goede prijs een liter fles kan halen?
Ik zie dat de prijzen hiervoor flink uiteen lopen.
6x 1 liter voor 47,80 euro incl. verzending https://www.zoutvoordeel.nl/harsreiniger-6
250ml voor 4,95 euro + 6,95 verzending https://www.badkamerkonin...-elk-type-waterontharder/
100ml voor 17,70 euro + 8 euro verzendkosten http://waterontharderwebs...aterhardheid-testset.html
Er wordt geadviseerd om éénmaal (en zeker niet meer) per jaar met 100ml te reinigen.
Met één liter fles kan je dus 10 jaar doen. Dan vind ik een voorraad voor 60 jaar een beetje overdreven.
Misschien zijn er geïnteresseerden die samen die 6 flessen willen kopen?
Of heeft iemand een tip waar je voor een goede prijs een liter fles kan halen?
https://www.hydrotense.eu...DMHC-RES.025&Locale=nl_NL
5 euro ex verzending.
60 x lijkt mij veel, is het zolang houdbaar ?
Ook verschillen de shops over de interval 1-2 jaar of per x m3
5 euro ex verzending.
60 x lijkt mij veel, is het zolang houdbaar ?
Ook verschillen de shops over de interval 1-2 jaar of per x m3
Heb je voor mij een linkje waar ik ook zoiets kan laten installeren?Harmsen schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:30:
[...]
Onze meterkast zit naast de garage, de waterontharder staat aan dan ook in de (geisoleerde) garage aan de andere kant van de meterkast muur. Tijdens de bouw hebben we gelijk stroom en afvoer naar plaats van de waterontharder laten brengen.
En onze ervaringen tot nu toe: Super, werkt als een trein! We hebben een Sensorsoft omdat we die vrij goedkoop konden laten installeren. Mijn vrouw wil niet meer anders, ze had altijd last van jeukende vlekken na het douchen op haar huid. Sinds de waterontharder heeft ze daar geen last meer van.
Op de website van Sensorsoft zelf kan je contact opnemen voor een offerte e.d.Tremio schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:29:
[...]
Heb je voor mij een linkje waar ik ook zoiets kan laten installeren?
https://www.sensorsoft-waterontharder.nl
What a fine day for Science! | Specs
Sinds vandaag heb ik ook een ontharder van waterluxe in huis. Een duo volume 10. Qua installatie en ontharding helemaal top. De boel is in de kruipruimte geinstalleerd en ik heb perfect kalkvrij water. Ik heb alleen wel merkbaar minder druk. Nu is dat in de badkamer niet erg (en minder merkbaar). Echter mijn keukenkraan stroomt minder snel door, en dan in het bijzonder bij koud water 
Wat ook vervelend is dat door de mindere druk de kraan nu niet direct stopt als je de kraan dicht doet. Wanneer ik hem draai klinkt het alsof er zand tussen zit. Er zal wel veel kalk los komen. Ik heb direct met waterluxe gebeld en de tip was om even door te spoelen met de bypass om. Helaas heeft dat nog niks uitgemaakt. Ik heb zelf het vermoeden dat de keukenkraan gereinigd moet worden. Iemand die ook iets soortgelijks heeft gehad? Tips zijn welkom
Wat ook vervelend is dat door de mindere druk de kraan nu niet direct stopt als je de kraan dicht doet. Wanneer ik hem draai klinkt het alsof er zand tussen zit. Er zal wel veel kalk los komen. Ik heb direct met waterluxe gebeld en de tip was om even door te spoelen met de bypass om. Helaas heeft dat nog niks uitgemaakt. Ik heb zelf het vermoeden dat de keukenkraan gereinigd moet worden. Iemand die ook iets soortgelijks heeft gehad? Tips zijn welkom
Ik heb met mijn waterluxe niet echt merkbaar drukverlies. Na 1 week heb ik alle uitstroom perlators van de kranen uitgekookt in azijn.Stealth2000 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:27:
Sinds vandaag heb ik ook een ontharder van waterluxe in huis. Een duo volume 10. Qua installatie en ontharding helemaal top. De boel is in de kruipruimte geinstalleerd en ik heb perfect kalkvrij water. Ik heb alleen wel merkbaar minder druk. Nu is dat in de badkamer niet erg (en minder merkbaar). Echter mijn keukenkraan stroomt minder snel door, en dan in het bijzonder bij koud water
Ik heb alles aangesloten met 3/4 kranen en 25 mm tyleen buis.
Hebben jullie na het plaatsen van de ontharder de hardheid wel eens gemeten? Welke meetset hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik vind online vooral testers op basis van een strookje maar die zijn veel te onnauwkeurig. Professionele sets zijn weer erg duur.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Bor schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:31:
Hebben jullie na het plaatsen van de ontharder de hardheid wel eens gemeten? Welke meetset hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik vind online vooral testers op basis van een strookje maar die zijn veel te onnauwkeurig. Professionele sets zijn weer erg duur.
Heb er geen ervaring mee maar Philips Is meestal wel redelijk toch?Nuevocasa schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:36:
[...]
Je kunt het eenvoudig zelf testen https://www.philips.nl/sh...5241372_92700024547469762
Ik vind nergens de nauwkeurigheid van de strips helaas. De meeste strips zijn te onnauwkeurig om te testen of het water inderdaad geheel onthard is. De meeste strips geven de waterhardheid aan voor 7, 10, 15, 20, 25 of 30 dH. Deze teststrips zijn in Nederland niet goed bruikbaar omdat het water in Nederland vrijwel overal een hardheid heeft tussen de 8 en 12 dH en je bij een ontharder juist veel nauwkeuriger wilt meten.Snowhite0901 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:18:
[...]
[...]
Heb er geen ervaring mee maar Philips Is meestal wel redelijk toch?
Ik gebruik deze: http://www.waterluxe.nl/kalkmetingssetBor schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:31:
Ik doe dat 2x per jaar, als de zoutbak is bijgevuld. Als je ontharder goed werkt, dan kan je er jaren mee vooruit (1 druppel per test).
Dit was de eerste en een goedkope die ik via google had gevonden.Snowhite0901 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:18:
[...]
[...]
Heb er geen ervaring mee maar Philips Is meestal wel redelijk toch?
Hier staat meer nuttige informatie:
https://waterontharderkie...je-de-waterhardheid-meten
Daar geven ze aan dat deze het nauwkeurigst is!
https://www.conrad.nl/nl/...k-test-totale-103067.html
Thanks, ik moet inderdaad mijn perlators nog even losdraaien en schoonmaken. Maar dan had ik al wel verwacht dat het drukverlies tussen koud en warm gelijk zou zijn.habbekrats schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:39:
[...]
Ik heb met mijn waterluxe niet echt merkbaar drukverlies. Na 1 week heb ik alle uitstroom perlators van de kranen uitgekookt in azijn.
Ik heb alles aangesloten met 3/4 kranen en 25 mm tyleen buis.
OVerigens is het advies van waterluxe om redelijk snel de bypass een keer dicht en weer open te zetten om zo ervoor te zorgen dat de plotselinge toename van druk zorgt dat het vuil weg spoelt. Vanavond maar even proberen.
Inmiddels geen verschil meer in waterdruk. Vooral meer geduld zodat het een en ander doorgespoeld was en de kraan zonder perlator doorspoelen heeft veel geholpen. Ik heb de perlator schoongemaakt met azijn en flink doorgespoeld en nu is het weer als vanouds.
Nu kunnen we gaan genieten van kalkvrij water. Ik meen iig al verschil te proeven in de koffie
[ Voor 20% gewijzigd door Stealth2000 op 14-09-2017 22:16 ]
De Sensorsoft bevalt an sich prima, in de zin van dat er onthardt wordt. Wel hebben we al een reparatie achter de rug (vlotter niet goed; beide vervangen) en hebben we nu weer een issue dat de Sensorsoft, gebruikmakend van de hardheidsensor, elke dag regenereert. We hebben dus weer een reparatieverzoek ingediend.Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:35:
@Soeski
Beste Soeski,
Om dit te omzeilen hebben we de sensor uitgezet en het programma zelf ingesteld.
Dit keer hebben we na het (dagelijks) regenereren/spoelen geen zoutsmaak of wit water, dus dat gaat wel goed. Het is alleen onnodig en teveel zoutverbruik natuurlijk. Het spoelen duurt een half uur en maakt eigenlijk geen herrie meer, anders dan... sja, water wat je door een buis hoort gaan.
Ze komen dinsdagavond weer.
Heb je de hardheid nu wel op 0 staan?AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:54:
Waarom?
Foto's:
de vorige was toch een beetje te groot. Hopelijk ben je nu ook van die rare vlekken af. Ik heb er nog steeds geen last van. Als het bij jouw nu ook weg blijft, dan ligt het iig niet aan de kwaliteit van je drinkwater.AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:42:
@drielp
Met de nieuwe ontharder staat de hardheid nog zoals aangeleverd en dus nog 0 dH.
De ontharder doet het prima. En ik heb weer ruimte voor een paar schapjes in de trapkast. ;-)
Hard water is op veel plaatsen inmiddels geen probleem meer. De gemiddelde hardheid van 8 is er niet voor niets. We hadden in ons vorige huis een waterontharder. Nu niet meer. Toen de kraan in ons nieuwe huis na een paar jaar dof begon te worden heb ik getwijfeld, maar kalk in het water heeft ook een aantal heel goede eigenschappen.
We hebben inmiddels wel een zogenaamde mobiele waterontharder gekocht: http://landroverseries.nl/oplossing-voor-doffe-lak/ Dat is echter meer omdat ik geen enorme autowasser ben. Met het zachte water hoef je de auto niet meer te drogen. Beetje een probleem van de Eerste Wereld, maar voorheen waste ik de auto hooguit eens per jaar. Nu een keer in de drie weken.
We hebben inmiddels wel een zogenaamde mobiele waterontharder gekocht: http://landroverseries.nl/oplossing-voor-doffe-lak/ Dat is echter meer omdat ik geen enorme autowasser ben. Met het zachte water hoef je de auto niet meer te drogen. Beetje een probleem van de Eerste Wereld, maar voorheen waste ik de auto hooguit eens per jaar. Nu een keer in de drie weken.
Kan je ook aangeven welke ?Sjoechem schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:48:
maar kalk in het water heeft ook een aantal heel goede eigenschappen.
Dat heb ik even opnieuw moeten Googlen. Waar ik naar zoek, kan ik zo snel niet vinden, maar onze afweging destijds was dat we in ons huis niet gemakkelijk een scheiding konden realiseren tussen het water dat verwarmd wordt en het water dat niet verwarmd wordt.
In het gebied waar ik woon is de Duitse hardheid van het water overal 8 tot 8,5. Dat is uiteraard hoger dan 0°DH, maar 8 valt in de categorie zacht en 8,5 bevindt zich in de onderste (zachtste) regionen van de categorie gemiddeld.
Vitens beweert op https://www.vitens.com/pe...zit-er-kalk-in-kraanwater dat magnesium kan helpen tegen hart- en vaatziekten. De eerder in dezelfde paragraaf beweerde noodzakelijkheid van de inname van calcium en magnesium wordt onderschreven door onder meer de WHO, maar het feit dat het "kan" helpen tegen hart- en vaatziekten is natuurlijk een frame. (Zie de laatste paragraaf van de conclusie in dit rapport van de WHO http://www.who.int/water_...wq/chemicals/hardness.pdf)
Wat overeind blijft is de positieve bijdrage van kalk en magnesium als het gaat om onze spijsvertering en onze botten. Op dat vlak is water gezond. Dat meisjes tegenwoordig een veel grotere cupmaat hebben en mannen aanzienlijk minder vruchtbaar zijn dan 100 jaar geleden, blijft hier buiten de discussie of in ieder geval buiten mijn bijdrage eraan. Het zijn echter wel zaken die (deels) ook hun oorsprong vinden in het drinken van kraanwater.
Ik ben sinds kort ook een trotse bezitter van de sensorsoft, sinds begin juni in werking. Het apparaat was snel binnen en er kwam standaard 40 kg zout bij. Helaas was het zout na 2 maanden al bijna op, ik had toen nog ongeveer 5kg over van de 40.
Na een korte test begin augustus bleek dat deze elke nacht ging spoelen. Dit is erna handmatig op om de 4 dagen gezet totdat een monteur zou komen om het te repareren. Echter blijkt de aftersales van sensorsoft niet zo heel geweldig te zijn aangezien ze afgelopen vrijdag pas opbelde om een afspraak te maken nadat ik zowat een dreigmail moest sturen omdat intussen het zout helemaal op is en ik telkens maar niks hoorde van die kant. Intussen heeft het dus bijna 7 weken geduurd voordat de technische dienst überhaupt contract met me opnam. Er werd me wel gezegd dat problemen normaal binnen 1 week worden opgelost en dat dit een uitzonderlijke situatie is.
Helaas ga ik het volgende weekend op vakantie voor 2 weken en wordt dit pas na mijn vakantie opgelost, liever had ik het nog voor mijn vakantie opgelost.
Ik kan hierom helaas de sensorsoft niet aanraden. Als het apparaat werkt zal het vast prima zijn, maar bij een apparaat hoort ook aftersales en die is hierbij om kort te zeggen erg beroerd aldus mijn ervaring.
Na een korte test begin augustus bleek dat deze elke nacht ging spoelen. Dit is erna handmatig op om de 4 dagen gezet totdat een monteur zou komen om het te repareren. Echter blijkt de aftersales van sensorsoft niet zo heel geweldig te zijn aangezien ze afgelopen vrijdag pas opbelde om een afspraak te maken nadat ik zowat een dreigmail moest sturen omdat intussen het zout helemaal op is en ik telkens maar niks hoorde van die kant. Intussen heeft het dus bijna 7 weken geduurd voordat de technische dienst überhaupt contract met me opnam. Er werd me wel gezegd dat problemen normaal binnen 1 week worden opgelost en dat dit een uitzonderlijke situatie is.
Helaas ga ik het volgende weekend op vakantie voor 2 weken en wordt dit pas na mijn vakantie opgelost, liever had ik het nog voor mijn vakantie opgelost.
Ik kan hierom helaas de sensorsoft niet aanraden. Als het apparaat werkt zal het vast prima zijn, maar bij een apparaat hoort ook aftersales en die is hierbij om kort te zeggen erg beroerd aldus mijn ervaring.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Frankisback schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:38:
De scalewatcher hebben wij onlangs laten installeren in de meterkast. Vanuit de grote industrie nu beschikbaar voor huishoudens. Kosten zijn 350 euro voor het apparaat.
[afbeelding]
Enigszins sceptisch ben ik nog steeds, maar het moet gaan echt werken. De kalkdeeltjes komen er mee los en hechten niet meer in de leidingen en douchekop
Over 2 maanden (juli 2017) zouden wij resultaat moeten gaan zien.
Al nieuws over je apparaat? Ben wel nieuwsgierig.Frankisback schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:04:
[...]
Bedankt!Ik zal de bevindingen terugkoppelen.
Het is met de afspraak gedaan dat bij ontevreden resultaat de investering terug krijg.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Voor de kalk en magnesium inname via je kraanwater dien je dan wel even een liter of 25 te drinken per dag.Sjoechem schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:24:
[...]
Dat heb ik even opnieuw moeten Googlen. Waar ik naar zoek, kan ik zo snel niet vinden, maar onze afweging destijds was dat we in ons huis niet gemakkelijk een scheiding konden realiseren tussen het water dat verwarmd wordt en het water dat niet verwarmd wordt.
In het gebied waar ik woon is de Duitse hardheid van het water overal 8 tot 8,5. Dat is uiteraard hoger dan 0°DH, maar 8 valt in de categorie zacht en 8,5 bevindt zich in de onderste (zachtste) regionen van de categorie gemiddeld.
Vitens beweert op https://www.vitens.com/pe...zit-er-kalk-in-kraanwater dat magnesium kan helpen tegen hart- en vaatziekten. De eerder in dezelfde paragraaf beweerde noodzakelijkheid van de inname van calcium en magnesium wordt onderschreven door onder meer de WHO, maar het feit dat het "kan" helpen tegen hart- en vaatziekten is natuurlijk een frame. (Zie de laatste paragraaf van de conclusie in dit rapport van de WHO http://www.who.int/water_...wq/chemicals/hardness.pdf)
Wat overeind blijft is de positieve bijdrage van kalk en magnesium als het gaat om onze spijsvertering en onze botten. Op dat vlak is water gezond. Dat meisjes tegenwoordig een veel grotere cupmaat hebben en mannen aanzienlijk minder vruchtbaar zijn dan 100 jaar geleden, blijft hier buiten de discussie of in ieder geval buiten mijn bijdrage eraan. Het zijn echter wel zaken die (deels) ook hun oorsprong vinden in het drinken van kraanwater.
Beter andere voeding nemen met wat meer kalk per ingenomen hoeveelheid
Wij ervaren hetzelfde probleem (elke dag spoelen) en de monteur komt dinsdag, we moesten dit keer wel een week wachten op een afspraak inderdaad. 1 belletje was wel genoeg gelukkig, wat jij mee maakt is geen goede service. Ik hoop dat het verbetert en je probleem ook opgelost wordt, net als bij ons! De Sensorsoft is de één na duurste ontharder die je kunt kopen zo ongeveer (particulier/thuisgebruik) dus je verwacht er wel veel van (en dus ook topservice).kfaessen schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:34:
Ik ben sinds kort ook een trotse bezitter van de sensorsoft, sinds begin juni in werking. Het apparaat was snel binnen en er kwam standaard 40 kg zout bij. Helaas was het zout na 2 maanden al bijna op, ik had toen nog ongeveer 5kg over van de 40.
Ja, dat moet bijna wel. Elke dag spoelen kan niet goed zijn, maar eerst al een "gebroken" vlotter en nu de sensor mogelijk niet goed; geeft geen goede indruk van de kwaliteit. En zeker omdat het niet alleen bij mij mis is.
Bij mij is zojuist het zout afgeleverd. De man heeft heel snel nog even gekeken maar kon er uiteraard niet te veel tijd aan besteden omdat hij eigenlijk alleen het zout zou afleveren. Hij vermoedde een kapotte sensor, dat komt helaas vaker voor. Over 3 weken (na mijn vakantie) komt hij terug om het verder te onderzoeken en hopelijk kan hij het dan ook repareren.Soeski schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:10:
Ja, dat moet bijna wel. Elke dag spoelen kan niet goed zijn, maar eerst al een "gebroken" vlotter en nu de sensor mogelijk niet goed; geeft geen goede indruk van de kwaliteit. En zeker omdat het niet alleen bij mij mis is.
In elk geval heb ik nu weer zacht water, ik begon na 1 week hard water alweer overal kalk aanslag te krijgen. Tijdens mijn vakantie zet ik de SensorSoft wel uit, anders blijft die dan om de 4 dagen spoelen (dat is het maximale wat je kunt instellen).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Voor degene die hun waterontharder in de kruipruimte hebben geplaatst: hoe hebben jullie de stroomvoorziening geregeld eigenlijk?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij ons komt hij vanavond. Ze belden nog op of het ons beter uitkwam in de ochtend, maar de avond is juist beter. Service is tot nu toe vriendelijk en goed, afgezien van het feit dat ze maar 2 monteurs hebben voor heel NL (vader en zoon) en die kunnen dus niet op stel-en-sprong bij je zijn.kfaessen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:30:
[...]
Bij mij is zojuist het zout afgeleverd. De man heeft heel snel nog even gekeken maar kon er uiteraard niet te veel tijd aan besteden omdat hij eigenlijk alleen het zout zou afleveren. Hij vermoedde een kapotte sensor, dat komt helaas vaker voor. Over 3 weken (na mijn vakantie) komt hij terug om het verder te onderzoeken en hopelijk kan hij het dan ook repareren.
In elk geval heb ik nu weer zacht water, ik begon na 1 week hard water alweer overal kalk aanslag te krijgen. Tijdens mijn vakantie zet ik de SensorSoft wel uit, anders blijft die dan om de 4 dagen spoelen (dat is het maximale wat je kunt instellen).
Wel vreemd als de sensor "nu al" stuk is, na amper 3 maanden in gebruik. Misschien nog nasleep van het eerste defect, want toen spoelde de Sensorsoft ook al veel te vaak (doch niet elke dag).
Had ik laatst al eens een stukje over geschrevenkmf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:02:
Voor degene die hun waterontharder in de kruipruimte hebben geplaatst: hoe hebben jullie de stroomvoorziening geregeld eigenlijk?
230V onder vloer en helemaal in een kruipruimte is not done. Volgens de norm nen1010 gebruiken we dan een veiligheids trafo. Nu zit bij mijn waterluxe een tranformator voeding dubbel geïsoleerd (dus geen schakelvoeding). De transformator heb ik dus niet in de kruipruimte maar in de meterkast geplaatst.

En ja de boel moet nog verder gefatsoeneerd worden, de oranje kabel is een schakelaar onder vloer welke eventuele lekkage moet melden aan Domoticz, en ook de pulsen van de watermeter wil ik nog binnen halen in Domoticz. Ik zoek hiervoor nog een betaalbare sensor, de standaard sensor is 84 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 19-09-2017 15:31 ]
Sensorsoft (eigenlijk: Aquacell) op bezoek geweest en apparaat nagekeken. Eerst vermoeden dat de sensor niet goed was, maar toch voor de zekerheid ook een ander onderdeel vervangen (deze reguleert de zoutinname), het vermoeden was dat de sensor wel goed was maar er te weinig zout gebruikt werd, waardoor de ontharder elke dag aangaf dat er gespoeld moest worden.
Na vervangen van dit onderdeel en een nieuwe spoelbeurt nog altijd een puntje in het display. Toch de sensor maar vervangen en weer gespoeld. Puntje bleef branden. Systeem daarna ontlucht en puntje ging weg.
Vanochtend gekeken; nog geen puntje te zien. We houden het in de gaten. Mocht er toch weer iets mis gaan, dan wordt het apparaat waarschijnlijk geheel omgewisseld met een nieuwe.
We zitten momenteel aan zo'n 13-14kg zoutverbruik na 3 maanden, terwijl we ongeveer 25kg zout per jaar zouden moeten verbruiken. Wat wil je met zoveel spoelbeurten extra...
Hopelijk nu voorlopig alles goed!
Na vervangen van dit onderdeel en een nieuwe spoelbeurt nog altijd een puntje in het display. Toch de sensor maar vervangen en weer gespoeld. Puntje bleef branden. Systeem daarna ontlucht en puntje ging weg.
Vanochtend gekeken; nog geen puntje te zien. We houden het in de gaten. Mocht er toch weer iets mis gaan, dan wordt het apparaat waarschijnlijk geheel omgewisseld met een nieuwe.
We zitten momenteel aan zo'n 13-14kg zoutverbruik na 3 maanden, terwijl we ongeveer 25kg zout per jaar zouden moeten verbruiken. Wat wil je met zoveel spoelbeurten extra...
Hopelijk nu voorlopig alles goed!
Alleen buitenzijde is gegalvaniseerd binnen geheel messing, hadden geen andere liggen op dat momentAUijtdehaag schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:50:
@habbekrats
Een gegalviniseerde kogelkraan in je tapwatercircuit?
De rest is wel rvs en messing zo te zien.
Wij hebben sinds een week via Amysoft een Ecowater E200 ontharder.
Nu had ik gezien dat ze de afvoer gewoon hard op het riool onder het huis hebben gemonteerd.
Dus geen airgap maar en direct op.....hier was ik dus absoluut niet blij mee en ben bij ze geweest.
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.
Ook hebben ze geen afvoer op het zoutvat gemaakt voor als die eens te ver vol zal lopen.
Zou ik mijn hele garage vol zout water krijgen.
Valt me allemaal nogal tegen van een bedrijf als Amysoft.
Meer mensen die deze ervaring hebben?
Nu had ik gezien dat ze de afvoer gewoon hard op het riool onder het huis hebben gemonteerd.
Dus geen airgap maar en direct op.....hier was ik dus absoluut niet blij mee en ben bij ze geweest.
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.
Ook hebben ze geen afvoer op het zoutvat gemaakt voor als die eens te ver vol zal lopen.
[ Voor 20% gewijzigd door Rico op 28-09-2017 23:14 ]
Onlangs een huis gekocht waar de wateronderharder al ingebouwd zit. Behalve dat ik er nieuw zout in heb gedaan heb ik geen flauw idee welk onderhoud noodzakelijk is.
Ik lees het een en ander over cleaners (zoals https://www.badkamerkonin...-elk-type-waterontharder/), en over "periodiek onderhoud" door een installateur.
Wat voor onderhoud doen jullie aan de ontharder?
Ik lees het een en ander over cleaners (zoals https://www.badkamerkonin...-elk-type-waterontharder/), en over "periodiek onderhoud" door een installateur.
Ligt eraan hoe handig je zelf bent, is uitstekend zelf te doen, veel onderhoud heeft een ontharder niet nodig, wel liefst regelmatig toezicht / controleSjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:07:
Onlangs een huis gekocht waar de wateronderharder al ingebouwd zit. Behalve dat ik er nieuw zout in heb gedaan heb ik geen flauw idee welk onderhoud noodzakelijk is.
Er zijn drie soorten verkopers van waterontharders
1 verkoop + (dure)onderhoudscontracten ( bij een goede dus nergens omkijken naar)
2 verkoop + support voor de zelfdoeners
3 verkoop dozenschuiver , niet zeuren je wilde goedkoop.
Als je de staat van onderhoud niet weet kun je
- kijken of een handgestarte regeneratie werkt en goed verloopt
-water van goede dH is
-harscleaner onderhoud doen als je de status niet wet.
Bedankt! Zal eens kijken of ik de boel uit elkaar kan halen :)!
Ik heb het zelf aangesloten, de spoelleiding zit direct op de afvoer van de Douche WTW en mijn zoutvat heeft ook geen afvoerpijp. Dat laatste wordt lastig, het hele spul staat in de kelder. Ik weet niet of een ontluchting ertussen een goede oplossing is, die kan ook overlopen. Een afvoer/overloop op het zoutvat is wel handig, maar dat gaat niet passen.Rico schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:12:
Zijn er ook medetweakers die voor onderhoud van de harstank/watervat een middel gebruiken tijdens een handmatige regeneratie? Bijvoorbeeld met een middel (Res-up/Ban-t)?
Aangezien ik zelf geen laboratorium heb vind ik het ergens ook wel een fijn idee om te weten dat je de bacteriën en vervuilingen bijvoorbeeld handmatig kan spoelen uit de tank. Met bovenstaande middelen lijkt eventueel achtergebleven residu uit het harde water verwijderd te kunnen worden, zou mooi zijn als er ook een spoeling kan plaatsvinden die eventuele bacteriën verwijdert.
Vooral voor het stilstaande water in de zout voorraadtank is volgens mij het risico wel aanwezig dat er bacteriegroei plaatsvindt. Maandje terug heb ik mijn zoutvoorraadtank ontsmet, daar zat wel wat bruinige drap in en je zag een duidelijke vervuilde waterlijn in de tank (eerste keer in 2 jaar dat ik naar omkijk).
Aangezien ik zelf geen laboratorium heb vind ik het ergens ook wel een fijn idee om te weten dat je de bacteriën en vervuilingen bijvoorbeeld handmatig kan spoelen uit de tank. Met bovenstaande middelen lijkt eventueel achtergebleven residu uit het harde water verwijderd te kunnen worden, zou mooi zijn als er ook een spoeling kan plaatsvinden die eventuele bacteriën verwijdert.
Vooral voor het stilstaande water in de zout voorraadtank is volgens mij het risico wel aanwezig dat er bacteriegroei plaatsvindt. Maandje terug heb ik mijn zoutvoorraadtank ontsmet, daar zat wel wat bruinige drap in en je zag een duidelijke vervuilde waterlijn in de tank (eerste keer in 2 jaar dat ik naar omkijk).
bruin water komt meestal gewoon mee van het waterbedrijf. Helemaal bij storingen of spoel acties.JdM schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:11:
Zijn er ook medetweakers die voor onderhoud van de harstank/watervat een middel gebruiken tijdens een handmatige regeneratie? Bijvoorbeeld met een middel (Res-up/Ban-t)?
In de zouttank overleven niet veel beestjes denk ik
De dode zee heet ook niet voor niks zohabbekrats schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:24:
[...]
bruin water komt meestal gewoon mee van het waterbedrijf. Helemaal bij storingen of spoel acties.
In de zouttank overleven niet veel beestjes denk ik
In de dode zee leven ook microben/bacteriën hoor, ik was inderdaad niet van plan om Koi karpers in mijn zouttank te houden
Welk merk zout gebruiken jullie? Ik heb er nu vacuumzout van AWS, 100 kg voor € 69,00. Ik zie her en der goedkoper zout maar hoor ook verhalen over onzuiver zout wat slecht voor de ontharder zou zijn.
http://www.sligro.nl/aanbiedingen/waterontharder-6.htm : Ik haal het bij de groothandel. Het zout is 99.9%NaCIBor schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:09:
Welk merk zout gebruiken jullie? Ik heb er nu vacuumzout van AWS, 100 kg voor € 69,00. Ik zie her en der goedkoper zout maar hoor ook verhalen over onzuiver zout wat slecht voor de ontharder zou zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 02-10-2017 20:26 ]
Ik was laatst bij de Makro voor een zak onthardingszout. Helemaal op... was toen maar met twee dozen teruggekomen.. om een maandje door te komen
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik haal het ook altijd bij de Sligro, al een jaar of 4, nooit geen problemen.
Dat is precies het merk wat mij onlangs werd ontraden. Het prijsverschil is wel erg groot inderdaad.JdM schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:19:
[...]
http://www.sligro.nl/aanbiedingen/waterontharder-6.htm : Ik haal het bij de groothandel. Het zout is 99.9%NaCI
Ik zou niet weten wat er mis is met dit zout, de eis die leveranciers van ontharders aanhouden is dat het % NaCl hoog genoeg is zodat er weinig/geen onoplosbare elementen in zitten. Bron: https://www.waterontharder-expert.nl/zout-waterontharderBor schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:01:
[...]
Dat is precies het merk wat mij onlangs werd ontraden. Het prijsverschil is wel erg groot inderdaad.
Dit Broxo zout is 99.9% zuiver. Volgens het artikel is het meest effectieve en minst vervuilende zout tussen 99.6 en 99.99%
Het Broxo zout voldoet verder ook aan de blijvende harde vorm die gewenst is: In het zoutvat staat gewoon helder water (als de zoutvoorraad laag genoeg is om het te kunnen zien), er is geen zoutdrap aanwezig als gevolg van de harde persing en zuiverheid.
[ Voor 34% gewijzigd door JdM op 02-10-2017 21:15 ]
Hallo allemaal. Ik heb op mijn gemak beetje bij beetje de laatste tijd dit hele 36-pagina-lange draadje gelezen en sta op het punt een ontharder te bestellen, die ik zelf wil installeren in de meterkast. Kruipruimte staat bij ons vaak een laag water in dus dat lijkt me niet handig.
Wat betreft de discussie over de duurder modellen die minder zout verbruiken: Zout is zo goedkoop dat het bij deze hoeveelheden niet loont om honderden euro's meer uit te geven voor een efficiëntere ontharder. Iemand had dat al gezegd maar ik kon het niet laten dat nog even aan te stippen na 10x lezen dat 'goedkope' ontharders 'zo veel zout gebruiken'.
Het valt me op dat alle aanbieders die ik gevonden heb – als ze al zoveel details geven – doodleuk op hun site / gebruiksaanwijzing of youtube zetten dat de afvoer voor het zoute spoelwater rechtstreeks op dezelfde PVC-pijpen wordt aangesloten als het afvoerwater van douche/toilet/keuken etc.
Eigenlijk is Rico me nog net vóór:
Zelfs de afvoer van de wasmachine is bij ons uitgevoerd met een 'air gap'. Het idee hierachter is, dat bij wegvallen van de waterdruk er nooit water uit de afvoer, via een apparaat, terug in de waterleidingen kan lopen (of worden gezogen door de onderdruk die kan ontstaan door teruglopend water of luchtdrukverschil of wat dan ook).
Ik wil dan ook een stukje afvoer met zwanehals maken in de kruipruimte. Die laat ik naar boven komen via de meterkast, waar de ontkalker komt te staan. De afvoerslang kan daar dan in de afvoerpijp hangen, net zoals bij de wasmachine op zolder.
Ik vraag me alleen af hoe ik zo'n afvoer aanleg zonder dat er vies water uit die leiding komt lopen? Dan lijkt het me namelijk redelijk onmogelijk om daar een aansluiting op vast te lijmen, of zijn daar andere methodes voor?
Wat betreft de discussie over de duurder modellen die minder zout verbruiken: Zout is zo goedkoop dat het bij deze hoeveelheden niet loont om honderden euro's meer uit te geven voor een efficiëntere ontharder. Iemand had dat al gezegd maar ik kon het niet laten dat nog even aan te stippen na 10x lezen dat 'goedkope' ontharders 'zo veel zout gebruiken'.
Het valt me op dat alle aanbieders die ik gevonden heb – als ze al zoveel details geven – doodleuk op hun site / gebruiksaanwijzing of youtube zetten dat de afvoer voor het zoute spoelwater rechtstreeks op dezelfde PVC-pijpen wordt aangesloten als het afvoerwater van douche/toilet/keuken etc.
Eigenlijk is Rico me nog net vóór:
Nou ben ik geen loodgieter, maar ik weet wel dat dit niet handig is. Mensen vragen zich op dit forum terecht af hoe het zit met de hygiëne, maar daarbij denk ik niet dat zo'n bak met pekelwater of een bak met harskorrels die constant met vers leidingwater wordt doorgespoeld het probleem zal zijn.Rico schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:12:
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.[…]
Zelfs de afvoer van de wasmachine is bij ons uitgevoerd met een 'air gap'. Het idee hierachter is, dat bij wegvallen van de waterdruk er nooit water uit de afvoer, via een apparaat, terug in de waterleidingen kan lopen (of worden gezogen door de onderdruk die kan ontstaan door teruglopend water of luchtdrukverschil of wat dan ook).
Ik wil dan ook een stukje afvoer met zwanehals maken in de kruipruimte. Die laat ik naar boven komen via de meterkast, waar de ontkalker komt te staan. De afvoerslang kan daar dan in de afvoerpijp hangen, net zoals bij de wasmachine op zolder.
Ik vraag me alleen af hoe ik zo'n afvoer aanleg zonder dat er vies water uit die leiding komt lopen? Dan lijkt het me namelijk redelijk onmogelijk om daar een aansluiting op vast te lijmen, of zijn daar andere methodes voor?
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.