12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Hier nog even over doorgevraagd bij Hydrotense en ze doen er een 'boorzadel' bij. Soort klem die je om de pijp vastschroeft. Er zit een gat in met schroefdraad, feitelijk een aansluitingspunt dus. Na vastzetten boor je daarlangs een gat in de pijp. Meteen daarna kun je daar een slang op vastschroeven. Die slang gebruik ik om een zwanenhals-effect te maken. Gaat vanzelf maar ik zet 'm nog even vast voor de zekerheid. Daarna omhoog, de meterkast in. Daar maak ik het af met een airgap, richting ontharder spoelwater en overloop.
Bij Waterluxe.nl werd een boortje mee geleverd die direct ook schroefdraad tapte in de pcv afvoerleiding. De bijgeleverde nippel erin draaien, stukje tape eromheen, en mooi water dicht. Wel aan de bovenkant het gaatje boren, dan komt er eigenlijk nooit water uit.laptopleon schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:38:
Goeie tip
Hier nog even over doorgevraagd bij Hydrotense en ze doen er een 'boorzadel' bij. Soort klem die je om de pijp vastschroeft. Er zit een gat in met schroefdraad, feitelijk een aansluitingspunt dus. Na vastzetten boor je daarlangs een gat in de pijp. Meteen daarna kun je daar een slang op vastschroeven. Die slang gebruik ik om een zwanenhals-effect te maken. Gaat vanzelf maar ik zet 'm nog even vast voor de zekerheid. Daarna omhoog, de meterkast in. Daar maak ik het af met een airgap, richting ontharder spoelwater en overloop.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Wat is de doorsnede van de binnenkant van die nippel? Bij Hydrotense in de mail stond dat er '100 liter' door moest kunnen, wat dat ook moge betekenen.
Viel me trouwens op dat bij m'n ouders – die een Boshuis hebben – de overloop niet was aangesloten en de afvoer gewoon rechtstreeks, haaks, op een verticale PVC waterafvoerpijp is aangesloten. Dus géén airgap. Dat valt me tegen van een bedrijf wat claimt de meeste waterontharders van Nederland te plaatsen. Daar gaat volgens mij normaliter alleen water van een wasmachine doorheen, maar als de afvoer verderop een keer verstopt raakt, het riool een keer overloopt of iets dergelijks, krijgen ze toch echt rioolwater in de slang die naar het zoutreservoir gaat.

Het gaat al twee jaar goed, stukkie teflontape gaat best lang mee. De afvoerslang zit overigens op de kop gemonteerd, niet op het zoutvat.
Ik weet niet of een "airgap" verplicht is, maar ik lees eigenlijk nergens dat dit een verplichting is.
En de waterdruk moet wegvallen en het riool moet verstopt zijn en de klep moet defect zijn, dan zou het kunnen dat rioolwater terug je waterleiding in loopt. Ik ga ervanuit dat de kans 0 is, dus ook het risico.
Waterontharder staat in de garage.
[ Voor 9% gewijzigd door Rico op 06-10-2017 16:09 ]
Bacterien kunnen gewoon via de slang bij die klep komen....en als die open en dicht gaat kunnen ze misschien wel in je harstank komen. Dat hoeft dus niet specifiek via water wat uit het riool komt.drielp schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:38:
@breakers
Het gaat al twee jaar goed, stukkie teflontape gaat best lang mee. De afvoerslang zit overigens op de kop gemonteerd, niet op het zoutvat.
Ik weet niet of een "airgap" verplicht is, maar ik lees eigenlijk nergens dat dit een verplichting is.
En de waterdruk moet wegvallen en het riool moet verstopt zijn en de klep moet defect zijn, dan zou het kunnen dat rioolwater terug je waterleiding in loopt. Ik ga ervanuit dat de kans 0 is, dus ook het risico.
In de handleiding staat het bij mij als voorschrift en ik wil dan ook dat ze het zo aansluiten. Is een kleine moeite en je betaald een redelijk bedrag voor het geheel.
[ Voor 3% gewijzigd door Rico op 06-10-2017 16:11 ]
Voor zover ik weet komt daar je spoelwater doorheen. Dat is dus teveel voor een emmer.Rob Z schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:38:
Vraag van een leek: hoe vaak en hoeveel water komt er uit die overloop?
Werkt een emmer hier ook?
De kans dat dit gebeurd is nihil en de monteur van Amysoft vertelde me dat ze die alleen aansluiten als de ontharder in huis staat.
Bij mij staat hij in de garage en als hij daar overloopt heb ik weinig schade...in huis kan je dus je laminaatvloer gaan vervangen als dat gebeurd.
Als je deze dus op een emmer zou aansluiten dan zal de emmer gaan overlopen en dat is dus nutteloos.
De normale afvoer van de waterontharder wordt gebruikt tijdens het spoelen van de harstank met zout water dus die kan zeker niet op een emmer aangesloten worden.
We hebben een bruin glazen wastafelblad, en deze zit vol met donkere vlekken. De kranen hebben maar enkele vlekken bovenop zitten. We hebben met vanalles geprobeerd het weg te krijgen, maar niets helpt tot nu toe. Dasty, Ajax, Glassex, groene zeep, HG middelen... het wordt er zelfs niet minder van; er gebeurt gewoon niets.
Iemand nog een idee wat we kunnen doen tegen deze vlekken? Toen we het glazen blad net hadden (+/- een week) begon het al, en het lijkt niet erger te worden. Wat kan er gebeurd zijn en hoe lossen we het op? Als je schoongemaakt hebt en je wrijft over de wasbak, voelt het helemaal glad en strak en schoon. Je voelt dus geen aanslag ofzo. Dat maakt me extra "bang" want ik vrees dus dat het onherstelbaar is.
Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?
Geen idee of het dezelfde vlekken zijn als op mijn douchekraan (lijkt op kalk maar is heel lastig verwijderbaar)
Anders kan je poorboys world polish eens proberen
Na veel poetsen ging het (grotendeels) helemaal weg.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2017 21:08 ]
Ik zie op de product pagina namelijk geen werkelijke gegevens van het functioneren van het apparaat. Het zal wel een magneet systeem zijn. Dat wordt meestal toegepast in dit soort apparaten. Wikipedia: Magnetic water treatment
Anoniem: 920949
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 22-10-2017 14:17 ]
We hebben een anti-slip vloer laten leggen, ook om die reden. Maar; onze andere douche met douchebak is weliswaar gladder maar ik vind het niet gevaarlijk glad. Je voelt wel als er zeepsop op de vloer ligt (wat wel eens wil gebeuren met douchen haha) dat het gladder is, maar ik verplaats mijn voeten met douchen dan ook niet zo heel vaakAnoniem: 920949 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:16:
Beste lezers. Waar ik nooit iets over hoor na aanschaf van een waterontharder is dat je met zacht water een zeer gladde douche vloer krijgt en als je dus niet uitkijkt je nek breekt. Ben ik de enige die dit constateerd of zijn er nog meer die dit kennen? Ik heb een Amysoft c200.
1200 m3Anoniem: 920949 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:21:
Waar ik ook mee zit is dat de Amysoft c200 een week of 3 elke week na ongeveer steeds 1200 m3 achter elkaar ging regenereren en de laatste week weer na ongeveer 3 weken na bijna 3 m3 zeer onregelmatig dus.
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Daar zit gelijk mijn probleem, de kruipruimte van de nieuwbouw woning is volledig dichtgegooid vanuit de bouw (was goedkoop want dan hoeven ze de grond niet af te voeren...) en in de meterkast, waar de waterleiding het huis binnennkomt zit verder geen mogelijkheid om aan te sluiten op het riool.
Misschien zit er een HWA in de buurt en kun je die gebruiken? Of een andere leidingkoof?
Je kunt van het punt waar het water binnenkomt een behoorlijke by-pass maken naar het punt waar het wel kan, je bent dan niet gebonden aan een max lengte ofzo.
[ Voor 25% gewijzigd door wmeester op 25-10-2017 12:05 ]
Je douchevloer wordt gladder omdat je teveel zeep/shampoo gebruikt. De oplossing is vrij simpel, minder zeep gebruiken. Ik had in het begin een zelfde ervaring, zeer gladde vloer. Nu dus niet meer en je doe langer met een fles shampoo....Anoniem: 920949 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:16:
Beste lezers. Waar ik nooit iets over hoor na aanschaf van een waterontharder is dat je met zacht water een zeer gladde douche vloer krijgt en als je dus niet uitkijkt je nek breekt. Ben ik de enige die dit constateerd of zijn er nog meer die dit kennen? Ik heb een Amysoft c200.
Bij de CV op zolder zit wel een afvoer maar een bypass maken van de meterkast (invoer) naar de CV ruimte is praktisch onmogelijk. Dan had ik daar met de bouw bijvoorbeeld rekening mee moeten houden, maar dan was het makkelijker om gewoon een afvoer in de meterkast te hebben..wmeester schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:04:
Je hebt een afvoer nodig om de harstank te laten regenereren. Maar die heb je inderdaad altijd nodig. Een andere optie is misschien boven bij de cv?
Misschien zit er een HWA in de buurt en kun je die gebruiken? Of een andere leidingkoof?
Je kunt van het punt waar het water binnenkomt een behoorlijke by-pass maken naar het punt waar het wel kan, je bent dan niet gebonden aan een max lengte ofzo.
Wat minder zeep gebruiken helpt vast veel.
Als de C200 te vaak regenereert zou ik Amysoft eens bellen en de boel laten nakijken.
Hij staat bij ons op volume en tijd ingesteld en de tijd is 10 dagen max en tot op heden gaat hij altijd na 10 dagen regeneren en dan hebben we nog rond de 15% aan volume over.
Is er een wc in de buurt? Je kan de afvoerslang ook via een verlaagd plafond of zo leiden naar je toilet en dan ergens in fonteintje afvoer pluggen.Tail schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 06:42:
[...]
Bij de CV op zolder zit wel een afvoer maar een bypass maken van de meterkast (invoer) naar de CV ruimte is praktisch onmogelijk. Dan had ik daar met de bouw bijvoorbeeld rekening mee moeten houden, maar dan was het makkelijker om gewoon een afvoer in de meterkast te hebben..
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Rico, bedankt voor de reactie. Maar heb nog een vraagje, waarom staat de c200 van jullie op volume en tijd ingesteld, of is dit de standaard instelling? En kan ik deze instelling zelf instellen eventueel? En hoe weet je dat je dan nog rond de 15% aan volume over hebt? Graag hoor ik weer van je. Bvbd.Rico schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:34:
Gladde douche vloer hebben wij ook geen last van....we hebben een douchebak maar of dat verschil maakt weet ik niet.
Wat minder zeep gebruiken helpt vast veel.
Als de C200 te vaak regenereert zou ik Amysoft eens bellen en de boel laten nakijken.
Hij staat bij ons op volume en tijd ingesteld en de tijd is 10 dagen max en tot op heden gaat hij altijd na 10 dagen regeneren en dan hebben we nog rond de 15% aan volume over.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 31-10-2017 22:01 ]
Hij staat op volume/tijd omdat de ontharder niet te lang zonder regeneratie mag staan.
Een te grote ontharder is dus niet goed want dat zou hij te weinig regenereren.
Nee dat wordt allemaal heel lastig aangezien ook alle leidingen in het toilet netjes weggewerkt zitten...kmf schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:57:
[...]
Is er een wc in de buurt? Je kan de afvoerslang ook via een verlaagd plafond of zo leiden naar je toilet en dan ergens in fonteintje afvoer pluggen.
Beste optie is geen waterontharder ben ik al weer achter gekomen... helaas
Geen idee over jouw situatie. Ik heb/had ook een waterontharder naast de cv zitten. Heb ik enkel op de bovenste etage onthard water. Maar daar is het dan ook het meest nodig vanwege douche en zo.Tail schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:34:
[...]
Nee dat wordt allemaal heel lastig aangezien ook alle leidingen in het toilet netjes weggewerkt zitten...
Beste optie is geen waterontharder ben ik al weer achter gekomen... helaas
Voor koffieapparaat moet ik wel elke keer even water van boven halen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Kun je dit verklaren?Rico schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:45:
[...]
Hij staat op volume/tijd omdat de ontharder niet te lang zonder regeneratie mag staan.
[...]
Ik zou wel eens een echt onderzoek willen zien waarin de bacteriën en oplopende hardheid door de genoemde kanaalvorming aangetoond, in plaats van aangenomen wordt.
Verder een prima artikel over de werking etc.
Er komt bij ons ook een waterontharder. Ik heb doordat de bouw wat langer neemt me al aardig kunnen verdiepen in de installatiehandleiding van de Fleck 5600 SXT (hier te download in het NL) en daarin is me de volgende passage opgevallen:Timple schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:50:
Ook de Hydrotense geïnstalleerd. Ik zal eens in de gaten gaan houden hoe het bevalt!
Ik ben er mee weggekomen om de fles rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten. Hierdoor zag het een stuk netter uit en hoefde ik maar de helft van het aansluitpakket te gebruiken.
Dus als iemand nog een half aansluitpakket wil overnemen!
"Een composiettank die onder druk wordt gebracht zet zowel verticaal als in de omtrek uit. Als compensatie
voor de verticale expansie moeten de leidingaansluitingen aan de klep voldoende flexibel zijn om overbelastingvan de klep en de druktank te vermijden.
Daarnaast mogen de klep en de druktank geen deel van het leidinggewicht ondersteunen. Daarom is het
verplicht om de leiding te bevestigen aan een stijve constructie (bijv. een frame, plaat, wand...), zodat het
gewicht ervan geen spanning uitoefent op de klep en de druktank."
Om de tankuitzetting adequaat te kunnen compenseren, moeten de flexibele leidingen horizontaal
worden geïnstalleerd.
• Als de flexibele buisverbinding daarentegen in verticale positie wordt gemonteerd, dan wordt niet de
uitzetting gecompenseerd, maar wordt in plaats daarvan extra spanning op de klep en de druktank
uitgeoefend. Dit moet worden vermeden.
• De flexibele buisverbinding moet ook in rechte lijn worden gemonteerd en overmatige lengte moet
worden vermeden. Bijvoorbeeld 20 - 40 cm is voldoende.
• Een overmatig lange en gebogen flexibele buisverbinding brengt spanning op de klep en de druktank
over wanneer het systeem onder druk wordt gezet, zoals weergegeven in onderstaande afbeelding:
links de eenheid als het systeem niet onder druk staat, rechts de eenheid als deze onder druk is
gebracht, waarbij de flexibele buisverbinding zich probeert te strekken en daarbij de klep
omhoogdrukt. Deze configuratie is nog ernstiger bij gebruik van semi-flexibele leidingen.
• Onvoldoende mogelijkheden voor verticale compensatie kan leiden tot verschillende soorten schade, óf
aan de schroefdraad van de klep die is aangesloten op de druktank óf aan de draadverbinding met
binnendraad van de druktank die is aangesloten op de klep. In sommige gevallen is ook schade
zichtbaar aan de ingangs- en uitgangsverbindingen van de klep.
en
"Door defecten als gevolg van incorrecte installatie en/of leidingverbindingen kan de garantie van
Pentair-producten vervallen."
Als ik bovenstaande tekst & installatiefoto's (maar ook foto's van leveranciers en montages in meterkasten bekijk denk ik: "oeps?".
Hoe snel een klephuis door de uitzetting beschadigd weet ik niet, aangezien ik er geen ervaring mee heb. Maar lijkt me wel dat een grotere druktank (zoals op foto's te zien is) meer gevoelig is voor uitzet en je daar dus meer rekening mee moet houden. Ik weet niet of ik het zo geinstalleerd had als ik Timple was.
Ander punten uit de installatiehandleiding die me opvallen maar waar ik nog niemand over heb zien schrijven (voor mij belangrijk omdat ik fikse boiler heb bij de warmtepomp):
• "De installatie van een voorfilter wordt altijd aanbevolen (100μ nominaal)" (een lokale leverancier raad dit echter af, vanwege bacteriegroei . Wat mij overigens héél sterk lijkt als je op tijd je filters vervangt. Een sedimentfilter lijkt me echt niet verkeerd, ik zie hier af en toe wel zand in de perlators)
• "Totale minimum leidingafstand naar waterverwarmer 3 m om terugstroming van heet water in het
systeem te voorkomen."
• "Installeer altijd een terugslagklep vóór de waterverwarmer om de ontharder te beschermen tegen
terugstromend heet water". (lijkt me dat de terugslagklep ook gewoon direct na de ontharder kan komen)
[ Voor 5% gewijzigd door Citizen Kane op 03-11-2017 15:35 ]
Inderdaad.JdM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:27:
Zeker interessant voor de zelfaansluiters! Ik heb de mijne aangesloten met kunststof uponor waarop bewegingsruimte zit, maar rechtstreeks op een vaste (koper) verbinding lijkt me, aan de hand van de installatiehandleiding, inderdaad geen goed idee als ik het zo lees.
Ik zit nu nog wat door het forum te sneupen en lees veel reacties van mensen die het gevoel hebben dat de ontharders van Waterluxe, Hydrotense en anderen (bijv 038, Wateronthardershop) op elkaar lijken en zelfs misschien hetzelfde zijn.
Omdat ik door veel verschillende sites gesneupt heb om die verschillen te achterhalen kan ik concluderen dat de verschillende waterontharders er hetzelfde uitzien omdat ze een Fleck 5600 SXT controller en klep hebben. Daar kúnnen (juist, kúnnen) de verschillen heel goed ophouden.
Enkele zaken die je niet ziet maar toch anders kunnen zijn:
- Regeneratie
- De 5600 SXT "eenheid" is leverbaar in drie varianten: Upflow, Downflow en Filter. Alleen Upflow en Downflow zijn voor ontharding. Filter is voor ... Juist. Andere soorten waterbewerking (afhankelijk van wat voor hars je toepast). Ontijzering bijvoorbeeld. De varianten verschillen o.a. van elkaar door een intern verschillend klephuis, plunjer, aandrijfcams en injectoren, deze onderdelen zijn veelal niet los te krijgen en je kunt een Downflow variant dus niet "ombouwen" naar een upflow variant. Daarnaast is er voor de Downflow eenheden nog een verschil in spoelingen: er is een downflow met enkele en dubbele backwash verkrijgbaar.
- De Controller
- De SXT controller zelf is er ook in twee varianten, namelijk met en zonder volumesturing. In combinatie met upflow en downflow regeneratie heb je dus zes combinaties te pakken. Upflow met en zonder volumesturing en downflow met en zonder volumesturing, beide laatste nog een met en enkele en dubbele backwash-spoeling.
- Programmering
- De 5600 SXT is behoorlijk aan te passen. Dat moet ook wel, gezien er ook veel verschillende merken en typen harsen zijn die voor regeneratie gebruikt worden. Het type hars bepaalt weer het type injector (groter of kleiner) en dit bepaalt weer de tijd die ingeprogrammeerd moet worden voor regeneratiecyclussen. (hoofdstuk 4 installatiemanual; een ware studie op zich).
- Hars
- Ook hier weer zijn er veel verschillen mogelijk. De gebruikte hars kan verschillen in of de korrelgrootte van de gebruikte hars univorm is of juist ongelijk, de samenstelling van de hars zelf kan ook verschil in zitten. Daarnaast kan de vullingsgraad van de harscylinder nog afwijken.
(heerlijk, zo'n ADHD hyperfocus

Niet perse een waterontharder maar meer een anti-kalk in je pijpen apparaat. Ik heb geen last van harde water (is hier ongeveer 180mg/L) maar meer van alle kalkaanslag.
Ben benieuwd of het nut heeft, aansluiten wat niet makkelijk aangezien er maar weinig buis is vanaf de meter, er zit direct een aftakking erna.
En met welk principe zou dit precies moeten werken? En waarin zou de kalk omgezet moeten worden?Megamind schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:42:
Ik heb gisteravond deze aangesloten:
[afbeelding]
Niet perse een waterontharder maar meer een anti-kalk in je pijpen apparaat. Ik heb geen last van harde water (is hier ongeveer 180mg/L) maar meer van alle kalkaanslag.
Ben benieuwd of het nut heeft, aansluiten wat niet makkelijk aangezien er maar weinig buis is vanaf de meter, er zit direct een aftakking erna.
Ik heb diverse malen waterleidingen vervangen, leidingen die toch echt wel 10 a 12 jaar lagen. En de binnenkant van een leiding heeft er bij mij nog nooit zo uitgezien. Het koper wat ik tegenkwam is altijd totaal schoon geweest.Megamind schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:42:
Ik heb gisteravond deze aangesloten:
[afbeelding]
Dus: of het plaatje klopt niet, of deze apparatuur is voor Nederlandse omstandigheden eigenlijk nutteloos.
Het zorgt ervoor dat het kalk niet aan iets wilt plakken. Je water blijft dus wel hard maar het komt allemaal uit de kraan ipv dat het in de kraan zit.Snowhite0901 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:08:
[...]
En met welk principe zou dit precies moeten werken? En waarin zou de kalk omgezet moeten worden?
Is ook wel heel erg extreem, maar bedrijf zit in Duitsland. Ik moet elke 2 maanden de douchekop schoonmaken omdat bijna alle gaatjes dicht zitten, net als dat de kraan in de keuken steeds minder gaat leveren.Citizen Kane schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:02:
[...]
Ik heb diverse malen waterleidingen vervangen, leidingen die toch echt wel 10 a 12 jaar lagen. En de binnenkant van een leiding heeft er bij mij nog nooit zo uitgezien. Het koper wat ik tegenkwam is altijd totaal schoon geweest.
Dus: of het plaatje klopt niet, of deze apparatuur is voor Nederlandse omstandigheden eigenlijk nutteloos.
[ Voor 47% gewijzigd door Megamind op 04-11-2017 15:22 ]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wil je ze hier delen? Ook als het een totale miskoop is? (schaam je niet, dat hebben we allemaal wel eens.[b]Megamind schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:21: Ik moet elke 2 maanden de douchekop schoonmaken omdat bijna alle gaatjes dicht zitten, net als dat de kraan in de keuken steeds minder gaat leveren.
Zal ze eens bellen wat de mogelijkheden zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 920949 op 06-11-2017 12:01 ]
Ben ook wel benieuwd naar de resultaten? Hopelijk heb je er niet teveel (< 10 euro)voor betaald.
Hoe wil je eigenlijk controleren dat je leidingen kalkrijk blijven?
Ding was zeker niet zo goedkoop, je kan er best een kleine ontharder van kopen.drielp schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:30:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar de resultaten? Hopelijk heb je er niet teveel (< 10 euro)voor betaald.
Hoe wil je eigenlijk controleren dat je leidingen kalkrijk blijven?
Je kan het testen door een flinke pan met water te vullen en kijken hoelang dat duurt. Ik heb er lang over getwijfeld maar na veel lezen ga ik het toch maar proberen. Handige is wel dat bij de toko waar ik 'm gekocht hebt kan je na 2 jaar nog retouneren als het niet bevalt.
Maar jullie moeten wel even wachten want resultaten kunnen pas na een jaar goed zichtbaar zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 06-11-2017 20:38 ]
Zodan, niet echt goedkoop https://www.ts24.nl/produ...T-Calmat-Water-Ontkalker/Megamind schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:36:
[...]
Ding was zeker niet zo goedkoop, je kan er best een kleine ontharder van kopen.
Je kan het testen door een flinke pan met water te vullen en kijken hoelang dat duurt. Ik heb er lang over getwijfeld maar na veel lezen ga ik het toch maar proberen. Handige is wel dat bij de toko waar ik 'm gekocht hebt kan je na 2 jaar nog retouneren als het niet bevalt.
Maar jullie moeten wel even wachten want resultaten kunnen pas na een jaar goed zichtbaar zijn
Ik zou 'm terugbrengen en een echte waterontkalker aanschaffen.
Want? Ik ben niet geinteresserd om in vies zacht water te douchen, maar wel in m'n spullen kalkvrij houden.drielp schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:48:
[...]
Zodan, niet echt goedkoop https://www.ts24.nl/produ...T-Calmat-Water-Ontkalker/
Ik zou 'm terugbrengen en een echte waterontkalker aanschaffen.
[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 06-11-2017 20:51 ]
Vies zacht water? Nee joh, lekker zacht water. Minder zeep verbruik, geen wasverzachter meer nodig en geen kalk meer aan de douchekop, koffiezetapparaat, en wc pot. O ja, geen vieze grauwsluier in je wasmachine.
[ Voor 62% gewijzigd door drielp op 06-11-2017 21:02 ]
Hoezo zijn de resultaten pas na een jaar zichtbaar? Als dat ding doet wat het zegt te doen, dan is dat toch per direct zichtbaar aan je douchekop? Resultaten na een jaar pas zichtbaar klinkt als een slechten scam in de hoop dat mensen na een jaar vergeten zijn dat het ding er hangt en er niet mee terug gaanMegamind schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:36:
[...]
Ding was zeker niet zo goedkoop, je kan er best een kleine ontharder van kopen.
Ik ben toch malle pietje niet!
De reviews zijn goed en zelfs bij de winkel adviseerde ze deze. Het is gewoon een langzaam process om bv je waterleiding of wasmachine weer schoon te maken. Je ontkalkt het water niet, hardheid blijft hetzelfde maar de kalk plakt niet meer aan je zooi dus spoelt het gewoon weg.The Legend schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:07:
[...]
Hoezo zijn de resultaten pas na een jaar zichtbaar? Als dat ding doet wat het zegt te doen, dan is dat toch per direct zichtbaar aan je douchekop? Resultaten na een jaar pas zichtbaar klinkt als een slechten scam in de hoop dat mensen na een jaar vergeten zijn dat het ding er hangt en er niet mee terug gaan
Water is hier ook vele malen harder dan bv in Nederland.
Dan hoop ik dat je van die "2jaar retourrecht" gebruik kunt maken. Want dit klinkt idd als een 100% scam..Megamind schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:30:
[...]
De reviews zijn goed en zelfs bij de winkel adviseerde ze deze. Het is gewoon een langzaam process om bv je waterleiding of wasmachine weer schoon te maken. Je ontkalkt het water niet, hardheid blijft hetzelfde maar de kalk plakt niet meer aan je zooi dus spoelt het gewoon weg.
Water is hier ook vele malen harder dan bv in Nederland.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Als jij dat uitgevonden hebt na uren research dan prima, mijn probleem dan toch? Of moet iedereen er gelijk maar overheen zeiken omdat het iets is wat je niet kent?Atomic2005 schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:36:
[...]
Dan hoop ik dat je van die "2jaar retourrecht" gebruik kunt maken. Want dit klinkt idd als een 100% scam..
Hier kan ik me wil in vinden. Er is weinig officieels over te vinden maar de toko waar ik 'm gekocht heb ik geen "aardemagneet" winkel maar juis een winkel die zo goed als altijd goede spullen verkoopt. Daarnaast zijn er behoorlijk wat reviews te vinden, niet alleen dit model maar ook andere modellen.
[ Voor 59% gewijzigd door Megamind op 07-11-2017 15:15 ]
Ik ben sceptisch maar ik vraag me gewoon af volgens welk natuurkundig principe het werkt. Dus niet het blijft niet plakken, naar waarom blijft het niet plakkenMegamind schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:32:
[...]
Als jij dat uitgevonden hebt na uren research dan prima, mijn probleem dan toch? Of moet iedereen er gelijk maar overheen zeiken omdat het iets is wat je niet kent?
[...]
Hier kan ik me wil in vinden. Er is weinig officieels over te vinden maar de toko waar ik 'm gekocht heb ik geen "aardemagneet" winkel maar juis een winkel die zo goed als altijd goede spullen verkoopt. Daarnaast zijn er behoorlijk wat reviews te vinden, niet alleen dit model maar ook andere modellen.
Heb mijn c200 nu ook gisteren op 11 dagen gezet. Ik denk nu dus dat hij zaterdag zal gaan regenereren als het app doortelt vanaf de dag van de instelling.Rico schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:45:
Wij hebben een E200 en die kan ik uitlezen via het internet of een app op de telefoon.
Een te grote ontharder is dus niet goed want dat zou hij te weinig regenereren.
Ik kon mijn c200 helaas niet inruilen voor een e200 bij Amysoft🙄 mogelijk dat ik na ervaring het aantal dagen nog opschroef, afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid water.
Is er ergens een tabelletje na hoeveel liter water bij ongestelde hardheid het app zou moeten gaan regenereren?
Je kan kanaalvorming geven in de harstank en ook eventuele bacteriegroei kan daardoor ontstaan.
Lees ook veel dat 4-6 dagen de beste instelling is maar ik laat hem op 10 staan want dat past mooi bij ons.
Ik gaf alleen aan het positief te vinden dat je een "2jaar lang niet goed geld terug garantie" hebt.Megamind schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:32:
[...]
Als jij dat uitgevonden hebt na uren research dan prima, mijn probleem dan toch? Of moet iedereen er gelijk maar overheen zeiken omdat het iets is wat je niet kent?
Zeker omdat men vaak leest dat al dit soort systemen niet (echt) werken.
Maar "we" zijn uiteraard heel erg benieuwd naar je praktijk ervaringen de komende periode.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Als je de select knop 5 seconden ingedrukt houd kom je erin. Je ziet dam 3 nullen. Als je dan op het pijltje omhoog drukt zie je hoelang je ontharder al actief is in dagen. Als je op het pijltje naar beneden drukt zie je hoeveel keer er al gedegenereerd is. Met select loop je door het menu verder. Wat in het boekje beschreven staat.wmeester schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:13:
Hebben jullie aan die instelling gezeten dan? Ik heb daar niets aan veranderd. Waar zou ik dat kunnen zien? (hier ook een C200)
Dat mag je helemaal zelf weten, die 02:00 is net als bij mij handig. Er is dan bijna nooit waterafname behalve wc misschien. Als je geluidsoverlast ervan hebt en je overdag werkt is er natuurlijk niets op tegen om het om 10:00 te doenAnoniem: 920949 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:48:
Wat vinden jullie de beste tijd om het app te laten regenereren? Volgens de fabrikant 02:00 maar wellicht is later of eerder een handigere tijd? Of gewoon overdag?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Anoniem: 930499
Hardheid hier is 11. en spoeling rond de 2 week.
Spoeling na 2 weken? Bij hoeveel verbruik aan liters water?Anoniem: 930499 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:40:
wij hebben zout besteld via mtb service in Stadskanaal. we vinden de Regenit de langst volhouden zouttabletten die we getest hebben, wat is jullie ervaring.
Hardheid hier is 11. en spoeling rond de 2 week.
Dat ding legt alle ionen dezelfde kant op waardoor ze niet hechten aan materialen, kalk is niet slecht voor mens en dier of apparaten zolang het niet teveel is of boven de 70 graden uit komt.drielp schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:55:
Dat ding gaat nooit werken, je kalk verdwijnt niet uit je water.
Vies zacht water? Nee joh, lekker zacht water. Minder zeep verbruik, geen wasverzachter meer nodig en geen kalk meer aan de douchekop, koffiezetapparaat, en wc pot. O ja, geen vieze grauwsluier in je wasmachine.
Daarintegen is volledig onthard water corrosief, vreet alles weg en is ook niet best voor de mens, dus altijd een 1,5-2 duitse hardheid er in laten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij volledig onthard water klopt dat laatste, bij ontkalkt water niet. Het water is even hard gebleven, alleen zijn de Ca en Mg ionen vervangen door Na ionen. De pH waarde is onveranderd gebleven, heb ik diverse keren gemeten met een gekalibreerde pH meter. Ik zie na ruim twee jaar gebruik ook niet echt aantasting van het voegwerk in de doucheruimte.Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:06:
[...]
Dat ding legt alle ionen dezelfde kant op waardoor ze niet hechten aan materialen, kalk is niet slecht voor mens en dier of apparaten zolang het niet teveel is of boven de 70 graden uit komt.
Daarintegen is volledig onthard water corrosief, vreet alles weg en is ook niet best voor de mens, dus altijd een 1,5-2 duitse hardheid er in laten.
Kalk is niet slecht voor mens en dier, maar een doucheruimte zonder kalk vind ik best prettig. Ook minder last van die zwarte zooi in de kitranden. Het lijkt erop dat schimmels beter hechten op kalk plekken.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de ontkalker, ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen.
Als je een harsgevulde ontharder hebt kan die (mits een goede en goed ingesteld op de hoeveelheid waterverbruik) volledig onthard water maken, dat word veel gebruikt voor hoog temperatuur applicaties zoals stoomketels bijvoorbeeld.drielp schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:47:
[...]
Bij volledig onthard water klopt dat laatste, bij ontkalkt water niet. Het water is even hard gebleven, alleen zijn de Ca en Mg ionen vervangen door Na ionen. De pH waarde is onveranderd gebleven, heb ik diverse keren gemeten met een gekalibreerde pH meter. Ik zie na ruim twee jaar gebruik ook niet echt aantasting van het voegwerk in de doucheruimte.
Kalk is niet slecht voor mens en dier, maar een doucheruimte zonder kalk vind ik best prettig. Ook minder last van die zwarte zooi in de kitranden. Het lijkt erop dat schimmels beter hechten op kalk plekken.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de ontkalker, ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen.
Maar je kan ook deels onthard maken door bijvoorbeeld een mengventiel er achter te zetten en afregelen op 1,5-2 duitse hardheid, prima voor badkamers , kranen enz en toch niet corrosief, dus vreet niet je leidingen op of je rvs vat.
Op m'n werk gebruiken we daar demi water voor, is wat economischer bij een grote stoomproductie. Dit water is heel wat agressiever dan gewoon ontkalkt water. Het condensaat lost na verloop van tijd zelfs beton op.Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:12:
[...]
Als je een harsgevulde ontharder hebt kan die (mits een goede en goed ingesteld op de hoeveelheid waterverbruik) volledig onthard water maken, dat word veel gebruikt voor hoog temperatuur applicaties zoals stoomketels bijvoorbeeld.
Maar je kan ook deels onthard maken door bijvoorbeeld een mengventiel er achter te zetten en afregelen op 1,5-2 duitse hardheid, prima voor badkamers , kranen enz en toch niet corrosief, dus vreet niet je leidingen op of je rvs vat.
Op kleine schaal wordt idd een harsfilter gebruikt met zout regeneratie, maar dan heb je alleen water zonder de kalkzouten. Het water is nog steeds hard.
Maar even wat anders, voor je e-boiler is ontkalkt water wel een aantader, ik zou toch een keertje aan de ontkalker gaan
Ik lees dan ook al enkele tijd mee in dit topic omdat wij geïnteresseerd zijn in een waterontharder.
We hebben bij onze loodgieter die ook onze keuken en badkamer komt installeren een waterontharder opgevraagd maar hij bood een NoCalc aan. Hier al nee op gezegt omdat ik toch graag een waterontharder met zout wil laten plaatsen.
Nu zijn er uiteraard grote verschillen in de prijs en in het topic vind je diverse mensen die een 'goedkopere' 600-1000 euro hebben aangeschaft of juist de high end modellen van aquacell of sensorsoft.
En dan valt mij op dat mensen met de duurdere modellen geregeld problemen hebben met defecte onderdelen in hun water ontharder.
is er een plaats buiten waterontharderkiezen.nl (& wellicht dit topic) waar wij onafhankelijk advies kunnen inwinnen?
Zijn nu met zijn twee personen maar hopen dat dit in de toekomst toch mag uitbreiden. Vandaar dat wij wel willen kijken naar een waterontharder geschikt voor 3-4 personen.
Wij wonen op dit moment nog niet samen of in een eigen woning dus moet erop gokken dat ons waterverbruik 'gemiddeld' zal zijn.
De ontharder kan onderin de kast tussen de meterkast en leidingsschacht geplaatst worden, en de afvoer op de standleiding. We willen onthard water om onze CV, quooker van kalk te ontzien en voor het mindere poetswerk van de badkamer / hopelijk de regelmatig terugkerende exceem klachten tijdens het hooikoorts seizoen van mijn vriendin te voorkomen.
[ Voor 18% gewijzigd door Tieske op 19-11-2017 22:50 . Reden: aanvullende info toegevoegd. ]
Ik heb zelf een aantal maanden geleden een kleine hydrotense (seduction family) gekocht en die bevalt me tot nog toe prima.
Ik heb 2 jaar lang een waterluxe gehad, maar die was voor mijn 1-persoon huishouden te grote capaciteit.
Regenereerde maar 1x in de 5 weken.
Eigenlijk zit er dezelfde besturing op, dus maakt het weinig uit.
Mijn persoonlijke mening: die dure ontharders heb je niet nodig, het doet allemaal hetzelfde. (oeps...boze reacties?)
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2017 06:51 ]
€1099 ex btw. Maar daar zit dan wel een afvoer extra maken en leiding omleggen van meterkast naar technische ruimte bij. Dus (2x) 6 meter leiding om van de meterkast naar de ontharder in tech ruimte te komen.
Had meer prioriteit bij een compleet goed werkende installatie dan een specifiek merk ontharder.
http://www.atagverwarming...waterontharder/descale-10
Zal nog even duren voordat ik over ervaring over het ding kan berichten..
Zag wel dat de Descale 15 een 75 kg zoutvat heeft tegenover de 25 van de descale 10.
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 20-11-2017 07:07 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Maakt voor mijn daalderop boilers niet uit, die hebben droge elementen.drielp schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:38:
[...]
Op m'n werk gebruiken we daar demi water voor, is wat economischer bij een grote stoomproductie. Dit water is heel wat agressiever dan gewoon ontkalkt water. Het condensaat lost na verloop van tijd zelfs beton op.
Op kleine schaal wordt idd een harsfilter gebruikt met zout regeneratie, maar dan heb je alleen water zonder de kalkzouten. Het water is nog steeds hard.
Maar even wat anders, voor je e-boiler is ontkalkt water wel een aantader, ik zou toch een keertje aan de ontkalker gaan.
Nalco ACT heeft daar een oplossing voor als je condensaat te agressief is, meestal vind er na het ontharden ook nog dosering plaats om de rest zuurstof te verwijderen en resthardheid binderdrielp schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:38:
[...]
Op m'n werk gebruiken we daar demi water voor, is wat economischer bij een grote stoomproductie. Dit water is heel wat agressiever dan gewoon ontkalkt water. Het condensaat lost na verloop van tijd zelfs beton op.
Maar even wat anders, voor je e-boiler is ontkalkt water wel een aantader, ik zou toch een keertje aan de ontkalker gaan.
Klopt! Bijv de X12 en D20 van bewasol.habbekrats schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:08:
[...]
Nalco ACT heeft daar een oplossing voor als je condensaat te agressief is, meestal vind er na het ontharden ook nog dosering plaats om de rest zuurstof te verwijderen en resthardheid binder
Toch ook maar eens zoeken naar een daalderop. Vooral de lange levensduur trekt me wel.Rol-Co schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:13:
[...]
Maakt voor mijn daalderop boilers niet uit, die hebben droge elementen.
Zeker doen, zijn super, zowel in warmen en isolatie. Zoek dan wel een duo, dan kan je elementen combineren.drielp schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:54:
[...]
Toch ook maar eens zoeken naar een daalderop. Vooral de lange levensduur trekt me wel.
Anoniem: 1000883
3e hit op google..
https://waterontharderkiezen.nl/wateronthardings-technieken
Ieder half jaar komt er 100 euro aan kosten bij voor de cartridge.
Dan toch liever een paar zakken zout a 6,50...
Anoniem: 1000883
Ben je er al uit wat je gaat kiezen? Ik zit in een vergelijkbare situatie.mlormans schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:45:
Op dit moment word het nieuwbouwhuis van mijn vriendin en mij gebouwd.
Ik lees dan ook al enkele tijd mee in dit topic omdat wij geïnteresseerd zijn in een waterontharder.
We hebben bij onze loodgieter die ook onze keuken en badkamer komt installeren een waterontharder opgevraagd maar hij bood een NoCalc aan. Hier al nee op gezegt omdat ik toch graag een waterontharder met zout wil laten plaatsen.
Nu zijn er uiteraard grote verschillen in de prijs en in het topic vind je diverse mensen die een 'goedkopere' 600-1000 euro hebben aangeschaft of juist de high end modellen van aquacell of sensorsoft.
En dan valt mij op dat mensen met de duurdere modellen geregeld problemen hebben met defecte onderdelen in hun water ontharder.
is er een plaats buiten waterontharderkiezen.nl (& wellicht dit topic) waar wij onafhankelijk advies kunnen inwinnen?
Zijn nu met zijn twee personen maar hopen dat dit in de toekomst toch mag uitbreiden. Vandaar dat wij wel willen kijken naar een waterontharder geschikt voor 3-4 personen.
Wij wonen op dit moment nog niet samen of in een eigen woning dus moet erop gokken dat ons waterverbruik 'gemiddeld' zal zijn.
De ontharder kan onderin de kast tussen de meterkast en leidingsschacht geplaatst worden, en de afvoer op de standleiding. We willen onthard water om onze CV, quooker van kalk te ontzien en voor het mindere poetswerk van de badkamer / hopelijk de regelmatig terugkerende exceem klachten tijdens het hooikoorts seizoen van mijn vriendin te voorkomen.
https://www.hydrotense.eu/Onthardingszout-Brox
Maar ik heb ergens een link gezien voor een hele pallet. Weet alleen niet meer waar.
Heb geen ervaring met de NUVOH2O
Kun je de kleinste losstaand ook niet kwijt?
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2017 16:04 ]
Nog niet, vrienden van ons zijn er ook over aan het denken maar weten het ook nog niet uit. De ouders van hadden er ook een dus gingen nog even kuiken wat zij hadden staan.
Maar ben er wel over uit, dat het geen model van 1800-2500€ word als de modellen van 600-900€ het ook prima werkt.
Ik heb vandaag 1 bij de Macro meegenomen, 25kg € 8,95 inclAnoniem: 1000883 schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:38:
Bedankt voor de informatie. Heeft u zelf ervaring met de NUVOH2O? Ik ga toch maar eens kijken of Waterlux een apparaat heeft dat niet zoveel ruimte in beslag neemt. Waar haalt u de zakken zout voor € 6,50. Ik betaal € 10,00 en dat vond ik niet duur!!
dat is goedkoper dan bij de sligro. Daar haalde ik van de weekend een zak van 25kg voor 11 euro. Omdat dit bij de makro in de buurt steeds niet op voorraad is.habbekrats schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:40:
[...]
Ik heb vandaag 1 bij de Macro meegenomen, 25kg € 8,95 incl
Die hydrotense is 10kg ipv 25kg.AUijtdehaag schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:01:
@Anoniem: 1000883
https://www.hydrotense.eu/Onthardingszout-Brox
Maar ik heb ergens een link gezien voor een hele pallet. Weet alleen niet meer waar.
Heb geen ervaring met de NUVOH2O
Kun je de kleinste losstaand ook niet kwijt?
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
http://www.onthardingszout.nl/ kan je een heel pallet nemen. Gemiddeld dan 6 euro per 25kg
Maar serieus... 40x25kg. Ik gebruik iets van 50kg per jaar in een gezin van 4... geen idee hoe groot jouw verbruik is, maar een pallet is wellicht overkill
Ala je met een huishouden of 5-10 bent heeft ieder 4-8 zakken liggen.
Die 6 euro is ex btw 21%kmf schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:13:
[...]
dat is goedkoper dan bij de sligro. Daar haalde ik van de weekend een zak van 25kg voor 11 euro. Omdat dit bij de makro in de buurt steeds niet op voorraad is.
[...]
Die hydrotense is 10kg ipv 25kg.
http://www.onthardingszout.nl/ kan je een heel pallet nemen. Gemiddeld dan 6 euro per 25kg
Maar serieus... 40x25kg. Ik gebruik iets van 50kg per jaar in een gezin van 4... geen idee hoe groot jouw verbruik is, maar een pallet is wellicht overkill
Dan klopt mijn bewering weer van 6,5 euro...
Ik heb ff genoeg op het moment...
Er gaan hier geen 5 zakken door heen per jaar. (eerder maar 3)
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2017 18:43 ]
Ach voorheenmlormans schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:19:
Group buy met tweakers/mensen uit de buurt
Ala je met een huishouden of 5-10 bent heeft ieder 4-8 zakken liggen.
Vaatwasser nodige dozen per jaar aan zout, gaan per 2 kilo bij de jumbo € 0,89
Koffie machine onthardingsfiler ca 12 euro per jaar
Cooker patronen, geen idee toen had ik de ontharder al
minder gebruik ca 50%
Halve vaatwas tabletten
Half kopje wasmiddel wasmachine
Minder shampoo, alhoewel ik soms wel royaal ben en de hele douche in de schuim staat
Ik gebruik iets meer dan 3 zakken per jaar
[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 27-11-2017 18:59 ]
Ik zit al een tijdje dit forum in de gaten te houden omdat ik toch ook een waterontharder wil aanschaffen. De hardheid hier is niet insane, +- 7 Dh, maar we worden hier beetje leip van de kalkafzetting in de badkamer.
Schoonouders hebben een Aquacell staan, ervaring daar is goed, maar is geen optie voor mij qua budget. De Hydrotense stand-alone 8L. heeft momenteel mijn voorkeur. We zijn met z'n 2en hier en vorig jaarverbruik was 56 m3.
Ik zit alleen met een klein (mogelijk) probleempje.
De hemelwaterafvoer in mijn straat is samen te vatten als "bagger". Bij stevige regenval staat de straat blank en daarmee ook mijn rioleringsbuis vol in de kelder. Ik wil hier graag mijn waterontharder op gaan lozen met de spoelingen, maar ben beetje bang voor een lek óf vuil water de ontharder in.
Vorig jaar al een ingreep gedaan qua riolering door de oude asbest grespijp te vervangen voor PVC, maar ik dacht er zelf aan om nu een T-stuk ertussen te zetten, omhoog gericht, met daarop een sifon en daar weer bovenop nog een korte lengte buis met dop en daarin de afvoer van de ontharder. In de flexibele buis wil ik dan eigenlijk ook nog een terugslagklep monteren om zeker te zijn van de juiste stroomrichting. Lekkage-technisch kom ik niet veel verder dan overal fatsoenlijke slangenklemmen monteren.
Zit ik zo een beetje in de juiste richting of hebben jullie nog tips?
Het beste is om de waterontharder aan te sluiten met een airgap.
Oftewel een opening van 4cm tussen afvoer ontharder en bovenzijde afvoerbuis.
https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
Zo sta ik er ook een beetje in. Je zou zeggen dat als het werkt, dan werkt het. Dat beetje stroom dat ik bij een model van 600 Euro verbruik boeit me niet zoveel t.o.v. een stroomvrije Aquacell.mlormans schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:17:
@Lennnn
Nog niet, vrienden van ons zijn er ook over aan het denken maar weten het ook nog niet uit. De ouders van hadden er ook een dus gingen nog even kuiken wat zij hadden staan.
Maar ben er wel over uit, dat het geen model van 1800-2500€ word als de modellen van 600-900€ het ook prima werkt.
Zit nu hier naar te kijken:
https://www.hydrotense.eu...%5D"/SubProducts/WO-SA-12
Leuke prijs. Als ie hetzelfde doet als de Aquacell lijkt me het een makkelijke keus.
Aquacell heeft zich ongetwijfeld als marktleider al duizenden keren bewezen. Maar of dat nu de prijs x3 waard is betwijfel ik.
Naar welke alternatieven ben jij aan het kijken?
Hoe hebben de lezers hier de spoelleiding en overloop aangesloten op de afvoer, en hebben jullie dit zelf gedaan of is dit door de leverancier aangelegd?mlormans schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:46:
Enkele pagina's terug ging het hier ook over.
Het beste is om de waterontharder aan te sluiten met een airgap.
Oftewel een opening van 4cm tussen afvoer ontharder en bovenzijde afvoerbuis.
https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
Anoniem: 335800
Ik vraag me af of de mensen die een Ecowater hebben (via Amysoft of andere leverancier) last hebben van een chloorsmaak in het drinkwater. Reden dat ik het vraag is omdat deze spoelt met chloor tijdens een regeneratie.
Alvast bedankt.
Wij hebben geen chloor smaak.Anoniem: 335800 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:23:
Ik vraag met het volgende af:
Ik vraag me af of de mensen die een Ecowater hebben (via Amysoft of andere leverancier) last hebben van een chloorsmaak in het drinkwater. Reden dat ik het vraag is omdat deze spoelt met chloor tijdens een regeneratie.
Alvast bedankt.
Een ander systeem is niet realiseerbaar ivm ontbreken van afvoer.
Basement Bios ---- Exo-S

Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is
Jep, precies hetzelfde "probleem" hier. Op kranen gaat het nog bijna weg na lang poetsen, maar we hebben een bruin glazen wasbak en deze is volledig aangetast door vlekken. We hebben er al 8 middeltjes tegenaan gegooid en niets helpt. Dat wordt polijsten vrees ik...Vincm schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:42:
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.
[afbeelding]
Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is
Dus nu geen kalkvlekken meer, joepie, maar andere vlekken ervoor terug die er echt niet meer af gaan... kalk ging tenminste nog weg
Hier ook. De kalk is uit het water maar er zit nog meer in het water, en dat wordt er niet uitgehaald en slaat neer op de kranen e.d. Zonder de ontkalker had je het ook maar dan samen met de kalk...Vincm schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:42:
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.
[afbeelding]
Maar samen met kalkreiniger ging dit dus wel weg... stel je voor om alsnog anti-kalk te gebruiken dan? Dat is zo ongeveer het enige dat ik nog niet gebruikt hebt, denk ik...Hulliee schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:34:
[...]
Hier ook. De kalk is uit het water maar er zit nog meer in het water, en dat wordt er niet uitgehaald en slaat neer op de kranen e.d. Zonder de ontkalker had je het ook maar dan samen met de kalk...
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.