Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 11 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 13:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Een aantal mensen in dit Topic hebben baat gehad bij Professional Polish van Poorboy's World. Zoek maar in dit topic en je zult een aantal hits hebben. Ik heb het zelf ook gebruikt op een thermostaatkraan, naar aanleiding van vlekjes bij gebruik van een Aquacell, en het werd er zeker wel een stuk beter op.

Wij drogen de kraan nochtans altijd na nu na het douchen, om de vlekken te vermijden.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Soeski schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:05:
[...]

Maar samen met kalkreiniger ging dit dus wel weg... stel je voor om alsnog anti-kalk te gebruiken dan? Dat is zo ongeveer het enige dat ik nog niet gebruikt hebt, denk ik...
Ik weet niet goed wat is het maar als het samen met het kalk op de kranen kwam, dan veeg je het met het kalk samen eraf. Het is een neerslag die je wellicht met bovenstaande Poorboy's World er wel af krijgt. Ik heb dit nog niet geprobeerd omdat alleen mijn douchkraan er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
Het gekke is dat ik het dus het ergste heb op mijn glazen wasbak. Ik zou verwachten dat glas er totaal geen last van zou hebben. Immers; mijn glaswerk in de vaatwasser komt er na 6 maanden vlekvrij uit. Nou gebruiken we wel nog steeds gewone vaatwasmiddelen, maar geen zout meer (ontharder) of glansspoelmiddel.
Ik ga eens op zoek naar dat middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het helpt. Laat het hier maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01

The Legend

*Plop*

Vincm schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:42:
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.

[afbeelding]

Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is :)
Yup, hier ook. The Legend in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Heb wel het die dat het minder is nu ik een resthardheid van ca. 3dH heb ingesteld.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Vincm
Heb ik ook last van... En poorboys world helpt goed om het eraf te krijgen (wel flink poetsen)

De hardheid is nog steeds 0 bij mij (te lui om in te stellen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:24
The Legend schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:18:
[...]

Yup, hier ook. The Legend in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Heb wel het die dat het minder is nu ik een resthardheid van ca. 3dH heb ingesteld.
Minder, maar nog wel altijd nieuwe vorming van vlekken?

Het doet me toch twijfelen of een waterontharder wel een verstandige investering is. Die vlekken zien er niet uit (sorry). Kalk is tenminste nog relatief eenvoudig weg te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:53
Het rare is dat wij geen vlekken hebben op alle rvs delen en glas. Vraag is dus zit er iets anders nog in het water wat actief wordt ?
Wij hebben bv geen koperen waterleidingen in huis, alles is kunststof en rvs. Hier en daar miscchien een messing draaddeel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hebben jullie die aanslag ook op tegels? Wij willen ook een waterontharder aanschaffen, maar het schoonmaakwerk moet wel minder worden (het doel is om minder aanslag te krijgen en het sanitair voor langere tijd mooi te houden).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:49
Onze woning wordt als het goed is begin februari opgeleverd en wij zijn ook erg geïnteresseerd in het laten plaatsen van een goede waterontharder. Na een paar maanden meelezen en verder onderzoek op het internet krijg ik echter een beetje het gevoel dat een standaard meterkast van een nieuwbouwhuis te klein is voor het plaatsen van een goede waterontharder. Verder lees ik ook regelmatig iets over dat het sowieso een slecht idee is om de meterkast hiervoor te gebruiken.

Zijn er mensen die hier tegenaan zijn gelopen bij nieuwbouw en hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:24
CrashOne schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:58:
Hebben jullie die aanslag ook op tegels? Wij willen ook een waterontharder aanschaffen, maar het schoonmaakwerk moet wel minder worden (het doel is om minder aanslag te krijgen en het sanitair voor langere tijd mooi te houden).
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. En ook of het vlekkenprobleem daadwerkelijk volledig is op te lossen met de DH bijvoorbeeld op 3 in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag is mijn waterontharder van mijn huidige woning verwijdert. Deze is nu in mijn nieuwe woning geïnstalleerd. Over een paar weken gaan we verhuizen.

Man, ik merk het gelijk al met douchen. Het water is plots weer grof en na een douchebeurt voelt mijn huid veel droger...

Hier staat ie nu in de garage te wachten. Ik heb een bypass vanuit de meterkast laten maken en ook gelijk een fatsoenlijke afvoer gemaakt. Het neemt wat plek in beslag in de garage, maar wel netjes en ik kan makkelijk zout bijvullen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sOqKQDy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8IW4SJ.jpg

Het bleek trouwens dat waterluxe dus 18mm (die blauwe) leidingen had gebruikt. Niet handig, want 22mm is de leidingdiameter zowel in het oude en nieuwe huis. Wellicht dat ik het later ga vervangen met 22mm leidingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
EdwinB schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:25:
Onze woning wordt als het goed is begin februari opgeleverd en wij zijn ook erg geïnteresseerd in het laten plaatsen van een goede waterontharder. Na een paar maanden meelezen en verder onderzoek op het internet krijg ik echter een beetje het gevoel dat een standaard meterkast van een nieuwbouwhuis te klein is voor het plaatsen van een goede waterontharder. Verder lees ik ook regelmatig iets over dat het sowieso een slecht idee is om de meterkast hiervoor te gebruiken.

Zijn er mensen die hier tegenaan zijn gelopen bij nieuwbouw en hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik laat van achter de meter de waterleiding naar de technische ruimte leggen.
Daar wordt hij gesplits in 2 delen (buitenkranen komen direct op 'gewoon' water en de rest wordt behandeld)
Dan komt de ontharder bij de warmtepomp en de buffer te staan.
Dan moet dus wel koud water terug het huis in voor de WC, keuken, badkamer en wasmachine.
Dus het kost je wel wat extra (leiding en manuren)
Ik betaal ongeveer de adviesprijs voor de ontharder, maar daarvoor wel met die extra leiding en uren er bij in.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 05-01-2018 08:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citizen Kane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-01-2018
EdwinB schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:25:

Jazeker. Bij ons ook het geval. Bij de projectbouwer aangegeven dat er een ontharder geplaatst gaat worden na oplevering en ze boden aan om in de trapkast (van aanzienlijke grootte bij ons) een lus te plaatsen waar de ontharder op aangesloten kan worden.

Daardoor genoeg ruimte. Moet er ook niet aan denken om een harscylinder van 40 kilo en een zouttank van 50 kilo op een plankje in de meterkast te hebben. (ik heb een 14 liter duo uitvoering van Wateronthardershop met een een 50 kg zoutvat).

Alles zelf met Uponor aangesloten daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citizen Kane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-01-2018
Lennnn schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. En ook of het vlekkenprobleem daadwerkelijk volledig is op te lossen met de DH bijvoorbeeld op 3 in te stellen.
Gewoon op 0 zetten. Resthardheid instelling is hier onzin. Zoveel kalk en magnesium haalt je lijf niet uit het Hollandse drinkwater. Wil je echt kalk en magnesium drinken? Dan moet je bronwater kopen.

Je gebruikt al snel teveel zeep en schoonmaakmiddel. Daarmee minderen met onthard water en je hebt geen vlekken meer. RH van 0 levert zonder zeep dan ook geen vlekken op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01

The Legend

*Plop*

Das te kort door de bocht. Als de vlekken enkel van zeep zouden komen, dan zou je verwachten dat de vlekken met reguliere schoonmaakmiddelen te verwijderen zijn en dat blijkt niet het geval. Waarschijnlijker is dat de vlekken veroorzaakt worden door ander ‘spul’ wat in het water zit er normaal samen met de kalk neerslaat en verwijderd wordt, maar nu zonder kalk neerslaat en veel moeilijker te verwijderen blijkt te zijn.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:49
Citizen Kane schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:42:
[...]
Jazeker. Bij ons ook het geval. Bij de projectbouwer aangegeven dat er een ontharder geplaatst gaat worden na oplevering en ze boden aan om in de trapkast (van aanzienlijke grootte bij ons) een lus te plaatsen waar de ontharder op aangesloten kan worden.
Dat klinkt wel goed, echter ons huis is al bijna klaar en wordt over een maandje opgeleverd. Even een lus naar de trapkast of de technische ruimte op zolder zit er nu niet meer in via de bouwer. We hebben in ieder geval wel een kruipruimte onder het huis, dus misschien is de trapkast lus alsnog een optie na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb hier even door het draadje heen gelezen over de vlekken, ik ervaar dit helaas ook met mijn Waterboss CMB410n II. Wel vreemd want bij het aanschaffen van zo'n ding worden dit soort zaken niet benoemd. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
EdwinB schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:50:
[...]

Dat klinkt wel goed, echter ons huis is al bijna klaar en wordt over een maandje opgeleverd. Even een lus naar de trapkast of de technische ruimte op zolder zit er nu niet meer in via de bouwer. We hebben in ieder geval wel een kruipruimte onder het huis, dus misschien is de trapkast lus alsnog een optie na oplevering.
Mijn huis staat er al een paar jaar, en ik begin me nu pas te verdiepen in ontharders. Zit dus eigenlijk met hetzelfde euvel; hoe kan dat ding nog fatsoenlijk geintegreerd worden.

Trapkast zou via kruipruimte wellicht een optie zijn; trapkast zit maar een meter of twee naast de meterkast dus is te doen lijkt me.

Bij m'n schoonouders is de ontharder initieel in de kruipruimte zelf geplaatst; weet niet meer precies hoe. Volgens mij het apparaat zelf in de meterkast en zoutvat in de kruipruimte o.i.d. maar dat hebben ze weer aan moeten passen omdat het niet goed functioneerde. Ontharder deed het wel, maar kwam om een of andere reden een behoorlijk luide fluittoon uit.

Daar is het uiteindelijk opgelost door de ontharder voor de meterkast te plaatsen op de grond en de meter kast dus te vergroten. Bij mij is dit geen optie want die ruimte is er niet.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 15:32
Wij hebben beslist ook voor een Wateronharder te gaan, ecowater lijkt ons de beste keuze en we twijfelen tussen de comfort 300 voor 1300€ geplaatst of de refiner boost voor 1700€. De refiner boost heeft een extra functie voor drinkwater maar is dit echt een meerwaarde of "verkoopspraat"
Als ons drinkwater aanzienlijk beter wordt met de refiner boost wil ik die extra 400€ wel uitgeven maar als het niet echt een meerwaarde is ben ik tevreden met het simpel systeem. Wat zijn hier de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschuuring
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05-2020
Na de discussie "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen? " en alle andere artikelen die ik vinden kon op internet ben ik eigenlijk nog even onzeker of ik nou wel of niet een waterontharder moet aanschaffen en zoja, welke?

Wat mij opvalt is dat er vooral heel veel verhalen zijn over of het nou wel of niet goed is, of je wel of niet een beetje kalk erin moet houden en dat er andere vlekken dan kalkvlekken komen. Maar ik kan eigenlijk nergens een onafhankelijke test, resultaat of conclusie vinden. Het lijkt een beetje het woord vd waterleveringsbedrijven tegen die van de wateronthardleveranciers. Is er nou nergens een onafhankelijk onderzoek met een duidelijke conclusie waaruit blijkt dat je het wel of niet moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gisteren voor het eerst mijn nieuwe stoomoven geprobeerd. Ideale combinatie met een waterontharder. De stoomoven blijft vrij van kalkvlekken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
rschuuring schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:21:
Na de discussie "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen? " en alle andere artikelen die ik vinden kon op internet ben ik eigenlijk nog even onzeker of ik nou wel of niet een waterontharder moet aanschaffen en zoja, welke?

Wat mij opvalt is dat er vooral heel veel verhalen zijn over of het nou wel of niet goed is, of je wel of niet een beetje kalk erin moet houden en dat er andere vlekken dan kalkvlekken komen. Maar ik kan eigenlijk nergens een onafhankelijke test, resultaat of conclusie vinden. Het lijkt een beetje het woord vd waterleveringsbedrijven tegen die van de wateronthardleveranciers. Is er nou nergens een onafhankelijk onderzoek met een duidelijke conclusie waaruit blijkt dat je het wel of niet moet doen?
Mijn ouders hebben al sinds 1994 een ontharder, ze zijn met de derde bezig.
Leidingen en kranen mankeert niets aan, hardheid staat nagenoeg 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen. Nieuw huis, nieuwe leidingen, L/W warmtepomp, nieuwe keuken (met dus nieuwe apparatuur), dit alles heeft ons doen besluiten direct een waterontharder te (laten) installeren.

Op advies van de installateur hebben we gekozen voor een Lubron Easysoft 750 SXT2.

Ik krijg er echter niet zoveel reviews over terug, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keuze :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
the-edge schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:05:
Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen. Nieuw huis, nieuwe leidingen, L/W warmtepomp, nieuwe keuken (met dus nieuwe apparatuur), dit alles heeft ons doen besluiten direct een waterontharder te (laten) installeren.

Op advies van de installateur hebben we gekozen voor een Lubron Easysoft 750 SXT2.

Ik krijg er echter niet zoveel reviews over terug, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keuze :?
Zal het werk prima kunnen doen. Is wel een B merk en B klep (niet dat dat super slecht is natuurlijk). De machine zal vooral meer zout verbruiken en de klep gaat wat minder lang mee (toch wel 10 jaar oid). Deze machine is denk ik een Duitse flack klep en een of andere zelfgemaakte zoutbak (uit China wss).

Voor ongeveer 100,- euro meer kun je bij de kleinere bedrijven wel een A-merk krijgen (gemaakt in Amerika). Dan hoef je maar 1x per jaar zout bij te vullen en heb je een zeer goed apparaat met een schijvenklep.

Ben zelf erg te spreken over m'n nieuw waterontharder met een Ecowater schijvenklep. Voor zover ik weet hebben in Nederland alleen AmySoft en QualityWater deze ontharders.

Of dat het waard is moet je natuurlijk even voor jezelf bepalen. Hangt ook een beetje af van je waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
Kleine vraag. Volgende week wordt bij ons de ontharder geplaats.

Wij hebben een warmte pomp met warmte vat voor warm tap en douche water. Zijn er nog handelingen nodig om dat ding te ontharden?? Of verdwijnt langzaam het aangezette kalk uit het voorraadvat??

In het voorraad vat zit geen warmte element. Deze wordt verwarmt door water door de warmte pomp te pompen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhofland
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05-2023
De ontharder laat schoon ( schoner ) water door je leidingen stromen. De kalkaanslag in het systeem naa de ontharder zal langzaam verdwijnen. Verwacht daar geen tellsell resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Nee daar ga ik ook niet van uit :+. Is nieuwbouw huis 2 jaar zitten we er nu in. Kalk aanslag zal sowieso niet zo heel schrikbarend zijn op dit moment. Denk als ik nig 5 jaar wacht dat het dan wat problematischer is met ong 10dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 00:20
Wat verwacht je dan voor problematiek na 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 20:20
Voor onze nieuwe woning zijn wij opzoek naar een waterontharder. Onze installateur levert waterontharders van het merk "Aquastar", dit merk heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Het type zou "Aquastar 1400 SHE" worden, ik kan hier ook maar weinig over vinden op internet.

Kent iemand dit merk en heeft iemand hier ervaringen mee, en hoe zijn jullie om gegaan met de keuze simplex of duplex? (Aquastar lijkt alleen simplex te hebben, welke dus ook stroom verbruiken).

http://www.aquastar-waterontharder.nl/aquastar.html
http://www.aquastar-water...ardwater_plieger_2016.pdf

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Van wat ik bij mijn onderzoek voornamelijk tegen kwam is dat veel van de water ontharders voornamelijk uit China kwamen. Deze cilinders hebben vaak een mindere kwaliteit hars. Waardoor je sneller moet regenereren. == meer zout verbruik en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dewil1990
Voor het prijsverschil kan je heel wat zakken zout aanschaffen....
Ze doen allebei hetzelfde.

Ik had eerst een waterluxe 14 ltr (3 jaar) en nu een kleine van hydrotense, welke groot genoeg is voor 1 persoon.
Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb online ergens zo'n formulier ingevuld om offertes van verschillende leveranciers te krijgen. En heb nu contact met de firma's http://www.ecomatch.nl en https://www.remon-waterontharders.nl.

Heeft iemand hier ervaring met deze organisaties en/of hun producten?

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 15:54
Vorige week de hydrotense met 8 liter hars geplaatst. Eitje. 50 kg zout er bij gekocht, 80 kg geleverd. Aanboorzadel voor 40mm afvoer na een mailtje ook gratis er bij.
Prima service.

Vraagje, de vaatwasser heb ik nu op 0 dH gezet. 2 kg zoutverpakking van de Jumbo overbodig en dus over. Kan het wel weggooien, maar ik keek voor de gein eens naar de rpijs op de site van Jumbo. Blijkt dit zout maar €0,40 per kilogram te kosten. Da's wel erg goedkoop. Maar is zout dat geschikt is voor de vaatwasser ook geschikt voor de huisinstallatie? Het is wat fijner als de 10 kg Broxo zakken, maar veel grover dan tafelzout.

• habbekrats
Geim schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:07:
Vorige week de hydrotense met 8 liter hars geplaatst. Eitje. 50 kg zout er bij gekocht, 80 kg geleverd. Aanboorzadel voor 40mm afvoer na een mailtje ook gratis er bij.
Prima service.

Vraagje, de vaatwasser heb ik nu op 0 dH gezet. 2 kg zoutverpakking van de Jumbo overbodig en dus over. Kan het wel weggooien, maar ik keek voor de gein eens naar de rpijs op de site van Jumbo. Blijkt dit zout maar €0,40 per kilogram te kosten. Da's wel erg goedkoop. Maar is zout dat geschikt is voor de vaatwasser ook geschikt voor de huisinstallatie? Het is wat fijner als de 10 kg Broxo zakken, maar veel grover dan tafelzout.
Bijna gelijk aan 25kg broxo. Waarschijnlijk is de Jumbo zout ook goed alleen kleine korrels. Maar dat lossen we toch op in water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:07
het moment dat je van het ene huis met ontharder gaat naar een nieuw huurhuis zonder ontharder...

waterkoker nieuw gekocht zit na 2 weken al vol met kalk... en ik merk gewoon aan de douche dat het ''anders'' douched..

helaas ga ik hier geen ontharder plaatsen vanwege huren maar man wat is dit een wereld van verschil zeg..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 17:00

RMX

We hebben hier iemand van Aquacell over de vloer gehad. We zijn tevreden, willen hem best aanschaffen, totdat ik dit topic tegen kwam.
Ja, hij is goedkoper te krijgen uit Engeland. Is dit aan te raden? Ivm garantie of gaat dit bijna niet stuk?

Welke is het beste alternatief voor de Aquacell? We gingen al akkoord met deze prijs, dus iets goedkoper is mooi meegenomen maar moet wel kwalitatief hetzelfde zijn. (Duo bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
RMX schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:48:
We hebben hier iemand van Aquacell over de vloer gehad. We zijn tevreden, willen hem best aanschaffen, totdat ik dit topic tegen kwam.
Ja, hij is goedkoper te krijgen uit Engeland. Is dit aan te raden? Ivm garantie of gaat dit bijna niet stuk?

Welke is het beste alternatief voor de Aquacell? We gingen al akkoord met deze prijs, dus iets goedkoper is mooi meegenomen maar moet wel kwalitatief hetzelfde zijn. (Duo bijv).
Tjah. Beetje afhankelijk van je situatie. Bij meer dan 100 m3 waterverbruik zijn er zeker betere en goedkopere opties dacht ik.

Een Aquacell is (wat ik er van gehoord heb) oorspronkelijk gemaakt voor de horeca om bijvoorbeeld alleen bepaalde keukenapparatuur kalkvrij te houden. Volgens mij ook maar 15mm doorlaat wat zeker kan leiden tot drukverlies. Daarnaast had ik zelf geen zin om met die zoutblokken te klooien om de paar maand, zijn nog duurder ook.

Liever gewoon een zuinig apparaat met grote zoutbak (~50kg) zodat je maximaal 1x per jaar zouttabletten hoeft bij te vullen (of laten bijvullen). Heb zelf een QW15 nu via via. Zuinige Amerikaanse ontharder met schijvenklep.

Kan precies een jaar met zout doen met 150 kuub waterverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door SoulEnroLL op 06-03-2018 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 20:38
Na lang twijfelen en deze thread een aantal malen doorgelezen te hebben zal ik ook mijn eerste ervaringen hier delen.

Mijn eerste keus was om zelf een set te bestellen en door de lokale loodgieter te laten installeren. Die probeerde me nog aan een apparaat van zijn vaste leverancier te krijgen (die zich voordoet als producent) maar daar liet ik me niet toe ompraten aangezien er geen specificaties gegeven werden en het prijsverschil te groot was.

Het resultaat was een sacherijnige 570 euro te hoge offerte voor de installatie (exclusief montagemateriaal en ik moest zelf maar voor een plank en dragers zorgen) dus daar heb ik hartelijk voor bedankt.

Gezien de veelal positieve verhalen in deze thread over Waterluxe heb ik vervolgens contact met hen opgenomen, foto's gestuurd en van hen vernomen dat ze geen problemen voorzagen en dus de Duo-volume 10 voor het standaard bedrag van 200 euro konden komen monteren.

Twee weken geleden kwamen de heren langs voor de montage. Die verliep probleemloos totdat er getest werd, het bleek dat er een montagefout in het apparaat zat waardoor de harsbolletjes met het water mee kwamen. Gelukkig was alleen de koudwaterkraan getest en konden ze met een aantal lange slangen de leiding retour spoelen en het apparaat ter plaatse repareren.

Inmiddels is wel gebleken dat de harsbolletjes zich niet in de andere leidingen verspreid hebben (aangezien ze nergens in de straalregelaars zaten), zeker voor de combiketel had dat een probleem kunnen worden.

Inmiddels is ook het vat vervangen (en de hoeveelheid harsbolletjes er in dus weer normaal) dus ik ben tevreden over hoe ze dit afgehandeld hebben en zeer tevreden over de totale kosten van 1095 euro inclusief 50 kg zout en twee flessen harsreiniger, en het plankje >:) .

De waterfilters voor mijn Gaggenau stoomoven kosten bijna 50 euro per stuk dus dat bedrag is inclusief de andere besparingen (zeep e.d.) snel terugverdiend.

Het verschil is duidelijk, van Dh 9 tot 10 naar Dh 0 tot 1 is direct merkbaar. Het water smaakt anders (niet minder aangenaam) en de huid wordt duidelijk minder droog.

Ik ben nog aan het afbouwen qua hoeveelheid wasmiddel en zit nu op ongeveer 30% van wat ik eerder gebruikte en dat kan nog wel verder omlaag lijkt het. Mijn buuv vertelde dat zij nog maar 1 theelepel poeder gebruikt in haar afwasmachine.

De betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen (al verwacht ik daar geen problemen mee) maar verder ben ik zeer tevreden met zowel de leverancier als de installatie en de positieve gevolgen. En geen last van vlekken maar wij droogden de douche altijd al af na gebruik en doen dat ook nog steeds.

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik vind het verminderen van waspoeder in de vaatwasser bij de buurvrouw wel bijzonder. De meeste vaatwassers hebben ingebouwde onkalkers. Waarom zou ontkalkt water aanvoeren dan een verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:17
blissard schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:32:
Ik vind het verminderen van waspoeder in de vaatwasser bij de buurvrouw wel bijzonder. De meeste vaatwassers hebben ingebouwde onkalkers. Waarom zou ontkalkt water aanvoeren dan een verschil maken?
Die interne ontkalker heeft alleen nut als je die vult met zout. Dat hoeft dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Zeep hecht zicht aan kalk, als er geen kalk in het water zit heb je dus ook veel minder zeep nodig.
Dat scheelt factoren. Het schuimt ook veel harder en blijft ook langer schuimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Trasos dat begrijp ik. Een vaatwasser ontkalkt echter zelf al. (Mits je hem vult met zout inderdaad @joenevd ). Er is dus geen verschil tussen een vaatwasser zonder zout die je ontkalkt water voert en een vaatwasser die normaal mèt zout functioneert.
Daarnaast: zeep in de vaatwasser moet juist niet schuimen. Het is meer soda en natrium carbonaat, dan zeep en reageert dus ook anders op kalk.

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 16-03-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Laatst online: 04-06 18:41
ben me een beetje aan het verdiepen geweest in een water ontharder. want ja kalk kom je overal tegen en ik ben nu niet echt van het continu schoonmaken.

vorige week rade mij iemand aan om van die magneten op de leiding doen want dit zou goed werken en niet veel geld kosten (beide komt mij nu net goed uit) maar ik vond het toch wel een raar verhaal magneten die dit probleem voor rond de 100 euro oplossen. dus wat onderzoek gedaan en ik geloof niet echt dat het echt werkt als ik het zo lees op internet.

probleem is dat ik in mijn meterkast waar de waterleiding binnen komt geen afvoer heb en ook vanaf daar niet echt bij een afvoer kan komen (geen kruipruimte en niet echt een loze ruimte vanaf de meterkast naar een afvoer) en aangezien ik net 2 jaar terug het hele huis heb verbouwd zit ik ook niet te wachten op verbouwen.

en volgens mij zijn de wateronthardes die werken zonder water afvoer of zie ik iets over het hoofd?

de eerste plek waar hij geplaatst zou kunnen worden waar ook een afvoer is is eigenlijk al zover op de leiding dat het dan maar voor de helft van het huis gebruikt zou worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@hjvg voor ontharding middels hars heb je altijd afvoer nodig. Er wordt 60 liter water bij een spoeling gebruikt was me verteld.
In mijn oude apartement heb ik hetzelfde probleem als jij. Maar ik heb toch laten installeren opdat de badkamer in ieder geval kalkvrij is.
Dat was me het geld al waard.

(nu in mijn nieuwe huis, is het hele huis kalkvrij. Ontharder is mee verhuisd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
Zo´n magneet nooit doen. Is kwakzalverij. Alleen op het plekje waar de magneet zit komt dan geen kalk binnen in de leiding.

Blijft gewoon in het water dus.

Vrij dicht in jou buurt zitten volgens mij wel een paar experts op dit gebied doe kosteloos komen kijken naar mogelijkheden (Emmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
@hjvg
Misschien is dit iets?
https://www.warmteservice...ugslagklep-3-4/p/60001150
http://www.nuvoh2o.nl/

Hoe goed het werkt in vergelijking met een ontharder op basis van hars weet ik niet, maar het zal toch wel beter werken dan zo`n Jomanda-ontharder op basis van magneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Trasos
Dit werkt volgens mij ook met aardstralen en eb en vloed krachten.
Ik zie in de documentatie echt geen enkel aantoonbaar werkingsprincipe. Wellicht werkt het, maar dat blijkt dan niet uit de documentatie.

https://www.warmteservice...4ODQ0OTczNzM1OTY2LnBkZnwt

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 20-03-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Inhoud van de folder is inderdaad een wat apart, het lijkt daarin inderdaad een beetje een 'homeopatische' ontharder als je het zo leest.

@Trackerfire schijnt er wel enthousiast over te zijn (Trackerfire in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"). Hoe zijn je ervaringen nu Trackerfire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Trackerfire

BTC HODLER

Trasos schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:57:
Inhoud van de folder is inderdaad een wat apart, het lijkt daarin inderdaad een beetje een 'homeopatische' ontharder als je het zo leest.

@Trackerfire schijnt er wel enthousiast over te zijn (Trackerfire in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"). Hoe zijn je ervaringen nu Trackerfire?
Ervaring nog steeds top, alles is nog altijd kalkvrij en de douche is na 2 jaar nog als nieuw!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
@Trasos dankje het NoCalc systeem had ik al eerder langs zien komen en lijkt me zeker intressant. had aleen geen idee als het betrouwbaar was of niet maar als ik de reactie van @Trackerfire lees dan denk ik dat een hele goede oplossing voor mij gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
hjvg schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:24:
@Trasos dankje het NoCalc systeem had ik al eerder langs zien komen en lijkt me zeker intressant. had aleen geen idee als het betrouwbaar was of niet maar als ik de reactie van @Trackerfire lees dan denk ik dat een hele goede oplossing voor mij gaat zijn
Hmmm, (n=1) == geen.

Ik zou, als ik jou was, nog wel wat meer recensies willen zien, voordat ik een beslissing zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:34

Mystikal

It never hurts to help!

hjvg schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:24:
Ik heb ook goede verhalen gehoord van mijn bevriende installateur. Ik ga het toch maar eens aanschaffen. Ik heb exact hetzelfde probleem. Geen afvoer. Enige optie is een regenpijp afvoer, maar dat mag wettelijk niet en ook dat kost me nog wat breekwerk.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Liever nog een aantoonbaar werkingsprincipe. Persoonlijke ervaringen zijn helaas vaak onnauwkeurig.
Een onkalker waarvan de producent niet vermeld hoe het werkt, werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Van https://nocalcinternational.com/faq/
Hoe werkt behandelen van water met NoCalc® ?

Het NoCalc® doseringstoestel voegt middels het gepatenteerde doseringssysteem een kleine hoeveelheid van max. 5 ppm (parts per million) voedingsgeschikt (food grade) polyfosfaat, toe aan het leidingwater waardoor kalkaanslag en corrosie worden vermeden in leidingen, apparatuur en sanitair. De Calcium in het drinkwater blijft echter aanwezig als bouwsteen voor het menselijk lichaam. HIerdoor biedt NoCalc® bescherming, maar met 100% behoud van drinkwater kwaliteit.
Ze voegen juist iets toe dus, vandaar dat je ook geen afvoer nodig hebt maar eens in de zoveel tijd van die patronen moet vervangen.

Bij ons wordt er binnenkort overigens een 'normale' waterontharder geplaatst. Ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ah, dat heb ik op de site niet gevonden. Is gewoon een goed werkend principe dus zo te lezen.

[ Voor 39% gewijzigd door blissard op 21-03-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
JeeEs schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:06:
[...]

Hmmm, (n=1) == geen.

Ik zou, als ik jou was, nog wel wat meer recensies willen zien, voordat ik een beslissing zou nemen.
klopt maar als ik wat veder zoek op internet kom je natuurlijk negatieve en positieve dingen tegen.

dit topic heeft het er over (niet een heel groot topic) https://www.wetenschapsfo...ilcaten-op-kalk-in-water/ en daar word ook aangegeven dat het wel kan werken
silicopolyfosfaat
Bij deze techniek wordt een stof toegevoegd aan het kraantjeswater die met een moeilijk woord silicopolyfosfaat heet. De techniek is niet omstreden in zijn werking maar kent wel zijn beperkingen. De gebruikte stof wordt ook gebruik in voedingsmiddelen en is een goedgekeurde stof voor menselijke consumptie (uiteraard tot een bepaalde hoeveelheid per dag net zoals alle andere stoffen). Deze techniek haalt de kalk en magnesium ook niet uit het kraantjeswater maar zorgt dat deze vrijwel niet meer als kalkaanslag neerslaat op het aanrecht, bad, douche of weerstanden in toestellen waar water verwarmd wordt. In het laatste geval, als de temperatuur boven de 55° Celsius stijgt, en dat is in boilers en condensatieketels gebruikelijk, zelfs verplicht vanwege de salmonella bacterie, werkt deze techniek minder goed.
bron

het nadeel van het deze oplossing is dat ze een stof bij het water toevoegen maar dit zou binnen de eisen van drink water vallen en boven de 55 graden begint de werking af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
Om te bepalen of er nog kalk in het water zit zijn optisch kijken en een "gevoel" niet echt betrouwbare graadmeters.

Doe gewoon een test met een waterhardheidsetje en je weet het antwoord.

@Trackerfire heb jij ook gemeten wat de waterhardheid is met het NoCalc® doseringstoestel :?

Als ik bovenstaande reacties zo lees "ontkalkt" dit apparaat niets maar voegt iets aan het water toe waardoor je de problemen niet meer hebt, en dat kan natuurlijk best een goede oplossing zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Trackerfire

BTC HODLER

Grolsch schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:54:
Om te bepalen of er nog kalk in het water zit zijn optisch kijken en een "gevoel" niet echt betrouwbare graadmeters.

Doe gewoon een test met een waterhardheidsetje en je weet het antwoord.

@Trackerfire heb jij ook gemeten wat de waterhardheid is met het NoCalc® doseringstoestel :?

Als ik bovenstaande reacties zo lees "ontkalkt" dit apparaat niets maar voegt iets aan het water toe waardoor je de problemen niet meer hebt, en dat kan natuurlijk best een goede oplossing zijn.
Laat ik het zo zeggen. Mijn ouders wonen twee straten verder en hebben dezelfde hardheid qua water als wij maar geen NoCalc en daar is het iedere maand schrobben geblazen in de badkamer. Hier al zo'n 2 jaar niets hoeven doen, voegen mooi en ruit als nieuw van de douchecabine. Als het goed is zorgt NoCalc ervoor dat de kalk aanwezig blijft maar wordt ingekapseld. Noem het een gevoel en subjectief maar de feiten liegen er bij ons thuis niet om en heb zoals gezegd prima vergelijkingsmateriaal.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quriass
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 20:30
Iemand nog iets wijzer geworden? Iemand ervaring met de OneFlow?
Paul_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:20:
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulEnroLL
[quote]Quriass schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:10:
Iemand nog iets wijzer geworden? Iemand ervaring met de OneFlow?

[...]
[/quote

Dat spul heeft simpel weg niet veel met een waterontharder te maken. Niet het juiste topic dus :9~

Een waterontharder (de enige manier om kalk uit je water te halen) met harsbolletjes + zoutspoeling is de enige juiste echt werkende manier.

Bij al het andere heb je vage stofjes in je water of dure filters die je om de paar weken mag vervangen (oh, én nog kalk in je water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 03-06 09:02
We zijn voor onze nieuwbouw woning op zoek naar een waterontharder. De voordelen van een ontharder zijn duidelijk met nieuwe apparatuur en badkamer. Keuze voor welk type niet. De ontharder willen we plaatsen in de trapkast naast de meterkast en water / afvoer is bereikbaar. We zijn met 2 personen en hebben een normaal watergebruik.

Op Hydrotense.eu staan de seduction- en standalone family modellen voor rond de 650 euro + 90 euro voor de installatiekit (zelf installeren). Deze werkt elektrisch. Lees goede ervaringen hier in het forum. Wat zou installatie ongeveer kosten (ben zelf handig en heb basis gereedschap, maar ben geen loodgieter)?

De andere optie is de Delta Escalda (https://www.wateronthardersws.nl/waterontharder) die mechanisch werkt en 1375 euro kost incl. installatie.

Wat is volgens jullie de beste keus gezien er best een prijsverschil zit tussen deze ontharders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fazer013
Werkt die mechanische op basis van tijd of verbruik van water?

De elektrische meet hoeveel water je verbruikt heb, alvorens te regenereren. Dit is ook afleesbaar.
Lijkt me kostentechnisch ook wel iets om naar te kijken. (minder zoutverbruik)

Mocht ooit de "kop" defect raken. buiten garantieperiode, kan je hem eenvoudig zelf vervangen.
https://www.waterontharde...uring-van-fleck-5600-sxt/

(heb zelf de seduction family)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpression2020
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
Lastig om een keuze te maken... laatst een demo gehad van Aquacell - vervolgens even wat research gedaan..

Ik heb gekeken op https://www.wateronthardershop.nl en https://www.hydrotense.eu/ met name zoekend naar de Fleck SXT 5600 omdat dit regelunit zeer hoog aangeschreven staat. Daarnaast zijn de ontharders prijstechnisch aantrekkelijk ten op zichte van Aquacell.

De twijfel zit 'm met name in de garantie die ze aanbieden. 2 jaar voor de Fleck unit via wateronthardershop.nl en 5 jaar bji hydrotense en that's it? Daarnaast kan ik nergens zien hoeveel onderhoud er nodig is en ik heb nog niet genoeg kennis opgedaan om te weten wat voor onderhoud er nodig is.

Aquacell claimt dat er geen onderhoud nodig is voor hun unit en geeft 5 jaar gratis servicegarantie en 30 jaar op het hars.

Dit is het enige punt waar ik over twijfel.

Dan is er nog: https://mooiwater.nl - Uitstekende informatie op hun site; ze komen zeer kundig over en claimen d.m.v. hun aansturing het meeste efficiente techniek te gebruiken m.b.t. het regenereerproces. Dit spreekt me enorm aan. Echter er is zo weinig technische informatie te vinden m.b.t. de aansturing die ze gebruiken. Heeft iemand toevallig ervaringen met ontharders van mooiwater?

Ik ben benieuwd of het ook mogelijk is om de ontharder (aansturing) te gebruiken i.c.m. domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Xpression2020 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:38:
Lastig om een keuze te maken... laatst een demo gehad van Aquacell - vervolgens even wat research gedaan..

Ik heb gekeken op https://www.wateronthardershop.nl en https://www.hydrotense.eu/ met name zoekend naar de Fleck SXT 5600 omdat dit regelunit zeer hoog aangeschreven staat. Daarnaast zijn de ontharders prijstechnisch aantrekkelijk ten op zichte van Aquacell.

De twijfel zit 'm met name in de garantie die ze aanbieden. 2 jaar voor de Fleck unit via wateronthardershop.nl en 5 jaar bji hydrotense en that's it? Daarnaast kan ik nergens zien hoeveel onderhoud er nodig is en ik heb nog niet genoeg kennis opgedaan om te weten wat voor onderhoud er nodig is.

Aquacell claimt dat er geen onderhoud nodig is voor hun unit en geeft 5 jaar gratis servicegarantie en 30 jaar op het hars.

Dit is het enige punt waar ik over twijfel.

Dan is er nog: https://mooiwater.nl - Uitstekende informatie op hun site; ze komen zeer kundig over en claimen d.m.v. hun aansturing het meeste efficiente techniek te gebruiken m.b.t. het regenereerproces. Dit spreekt me enorm aan. Echter er is zo weinig technische informatie te vinden m.b.t. de aansturing die ze gebruiken. Heeft iemand toevallig ervaringen met ontharders van mooiwater?

Ik ben benieuwd of het ook mogelijk is om de ontharder (aansturing) te gebruiken i.c.m. domotica.
Waterontharders hebben weinig onderhoud nodig idd. Ik gooi er een flesje harsreiniger in, eens in de 1 a 2 jaar. Het is een systeem juist ontworpen om onderhoudsvrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:18
Hulliee schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:18:
[...]

Waterontharders hebben weinig onderhoud nodig idd. Ik gooi er een flesje harsreiniger in, eens in de 1 a 2 jaar. Het is een systeem juist ontworpen om onderhoudsvrij te zijn.
Waar gooi je die harsreiniger in? Gewoon in het reservoir voor het zout? En hoeveel milliliter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
PolderPloer! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 06:44:
[...]

Waar gooi je die harsreiniger in? Gewoon in het reservoir voor het zout? En hoeveel milliliter?
Ik giet het hele flesje in de buis waar het zoute water in zit. Elke 2 jaar 1 flesje.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
PolderPloer! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 06:44:
[...]

Wat @drielp zegt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
drielp schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Ik giet het hele flesje in de buis waar het zoute water in zit. Elke 2 jaar 1 flesje.
Bedoel je de rechter buis? @Hulliee

Binnenkant waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Het moet idd in de pekelbuis; ik heb een vergelijkbare buis. Al zie ik bij jou nog een buis in het vat? Waar is die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Wat is dat voor spul precies dan, dat jullie gebruiken om de boel te reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
Hulliee schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Het moet idd in de pekelbuis; ik heb een vergelijkbare buis. Al zie ik bij jou nog een buis in het vat? Waar is die voor?
Die achterste buis (rechtstreeks onder de controller) is toch het harsfilter. De andere buis (rechts) is de pekelbuis en de overige ruimte is het zoutvat. Ik lees in onderstaande link dat het inderdaad in de pekelbuis moet.
Trasos schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:00:
Wat is dat voor spul precies dan, dat jullie gebruiken om de boel te reinigen?
https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mag ook wel wat zout bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ja dat denk je!

Ik had een jaartje geleden 50 kg in 1 keer erin gegooid. Heb ik last gehad van een zoutbrug. Kwam ik natuurlijk veel te laat achter, dus hij heeft zeker een periode zonder zout geregenereerd. Toen heb ik contact gezocht met de leverancier en hij vertelde me dat de bak max 50% vol moet zijn. Dus ik doe er nu per keer 20 kg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
We hebben hier nu sinds een paar weken ook een waterontharder, maar gevoelsmatig kan ik niet zeggen dat ik echt verschil merk. Het enige wat me op is gevallen is dat het water wat anders smaakt. Ook met douchen heb ik niet het idee dat het nu allemaal zoveel harder schuimt, of dat de bestaande kalkaanslag in de wc-pot nu aan het verdwijnen is. Waterhardheid zou nu op 1 DH moeten staan, om te voorkomen dat je die lelijke corrosievlekken krijgt op je kranen.

Toen we nog moesten kiezen tussen de leveranciers heeft er ook iemand een demo gegeven en een harskolom direct op de keukenkraan aangesloten, het water voelde toen echt zijdezacht aan. Nu heb ik dat effect helemaal niet. Is dat al het verschil tussen 0 en 1 DH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-02 21:09
100kb schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:23:
Na lang twijfelen en deze thread een aantal malen doorgelezen te hebben zal ik ook mijn eerste ervaringen hier delen.

Mijn eerste keus was om zelf een set te bestellen en door de lokale loodgieter te laten installeren. Die probeerde me nog aan een apparaat van zijn vaste leverancier te krijgen (die zich voordoet als producent) maar daar liet ik me niet toe ompraten aangezien er geen specificaties gegeven werden en het prijsverschil te groot was.

Het resultaat was een sacherijnige 570 euro te hoge offerte voor de installatie (exclusief montagemateriaal en ik moest zelf maar voor een plank en dragers zorgen) dus daar heb ik hartelijk voor bedankt.

Gezien de veelal positieve verhalen in deze thread over Waterluxe heb ik vervolgens contact met hen opgenomen, foto's gestuurd en van hen vernomen dat ze geen problemen voorzagen en dus de Duo-volume 10 voor het standaard bedrag van 200 euro konden komen monteren.

Twee weken geleden kwamen de heren langs voor de montage. Die verliep probleemloos totdat er getest werd, het bleek dat er een montagefout in het apparaat zat waardoor de harsbolletjes met het water mee kwamen. Gelukkig was alleen de koudwaterkraan getest en konden ze met een aantal lange slangen de leiding retour spoelen en het apparaat ter plaatse repareren.

Inmiddels is wel gebleken dat de harsbolletjes zich niet in de andere leidingen verspreid hebben (aangezien ze nergens in de straalregelaars zaten), zeker voor de combiketel had dat een probleem kunnen worden.

Inmiddels is ook het vat vervangen (en de hoeveelheid harsbolletjes er in dus weer normaal) dus ik ben tevreden over hoe ze dit afgehandeld hebben en zeer tevreden over de totale kosten van 1095 euro inclusief 50 kg zout en twee flessen harsreiniger, en het plankje >:) .

De waterfilters voor mijn Gaggenau stoomoven kosten bijna 50 euro per stuk dus dat bedrag is inclusief de andere besparingen (zeep e.d.) snel terugverdiend.

Het verschil is duidelijk, van Dh 9 tot 10 naar Dh 0 tot 1 is direct merkbaar. Het water smaakt anders (niet minder aangenaam) en de huid wordt duidelijk minder droog.

Ik ben nog aan het afbouwen qua hoeveelheid wasmiddel en zit nu op ongeveer 30% van wat ik eerder gebruikte en dat kan nog wel verder omlaag lijkt het. Mijn buuv vertelde dat zij nog maar 1 theelepel poeder gebruikt in haar afwasmachine.

De betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen (al verwacht ik daar geen problemen mee) maar verder ben ik zeer tevreden met zowel de leverancier als de installatie en de positieve gevolgen. En geen last van vlekken maar wij droogden de douche altijd al af na gebruik en doen dat ook nog steeds.
Als ik op de site kijk is het standaard model €1895?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 21:49
Na wat rondzoeken op internet kwam ik dit topic tegen betreft het ontharden van het water.
Ik heb echter het idee dat de oorsprong van mijn vraag anders is dan ik zelf vermoed :P

Wij zijn net terug van een week vakantie van de veluwe en ik vind altijd als we daar zijn dat het water lekkerder smaakt dan bij ons.

Als ik dit plaatje bekijk vanuit het topic

Waterontharder wel of niet doen en zoja welke?

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e112e4c9d496b1ac9151ccaf35f66063a9231f3d/?url=http%3A%2F%2Fbeeldbuijs.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2Fhardheid-drinkwater-2012.jpg

Dan heeft mijn regio (steenbergen-moerdijk) nagenoeg dezelfde hardheid als Apeldoorn-Arnhem.

Ligt het aan de hoeveelheid kalk die men gebruikt of gewoon de bron die gebruikt wordt waardoor het water anders smaakt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MdO82
Maakt natuurlijk ook nog uit, hoe ze het water winnen..
Rivierenwater of grondwater. Apeldoorn is Vitens.

Wij zitten in Evides gebied.
Bij ons zit er misschien ook wel een beetje GenX in. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 21:49
Dan toch ooit maar verhuizen :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:11:
Dan toch ooit maar verhuizen :+
Niet goed voor de opbrengst van je zonnepanelen
https://indebuurt.nl/apel...nt-apeldoorn-zoveel~5224/

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:22
Na vandaag werd vloekend de badkamer schoongemaakt te hebben ben ik mij aan het oriënteren op een ontharder.

Wat mij opvalt is het verschil in prijs, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen verklaren.

Een ontharder van water luxe kost circa 1000 euro terwijl een aquacell rustig richting de 1500 gaat.
Nu heeft aquacell naturlijk veel centen in de reklame zitten echter is het verschil erg groot.

Als ik de brochure van water luxe door neem lees ik een nuchtere niet op geld beluste uitleg.

Om mij zelf niet teleur te stellen met goedkoop is duurkoop hoor ik graag Julie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Frontysco schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:36:
Na vandaag werd vloekend de badkamer schoongemaakt te hebben ben ik mij aan het oriënteren op een ontharder.

Wat mij opvalt is het verschil in prijs, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen verklaren.

Een ontharder van water luxe kost circa 1000 euro terwijl een aquacell rustig richting de 1500 gaat.
Nu heeft aquacell naturlijk veel centen in de reklame zitten echter is het verschil erg groot.

Als ik de brochure van water luxe door neem lees ik een nuchtere niet op geld beluste uitleg.

Om mij zelf niet teleur te stellen met goedkoop is duurkoop hoor ik graag Julie mening.
net als vele hier heb ik al 3 jaar een waterluxe staan.
inderdaad net en eerlijk bedrijf met goed spul en goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Frontysco schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:36:

Same here.. Ook tevreden waterluxe gebruiker.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Ik ben aan het oriënteren op een waterontharder. Nu valt het me op dat vrijwel ieder model een 3/4" (19mm) aansluiting heeft terwijl de uitgang van de watermeter over het algemeen 22mm is. Weet iemand een type waar een 'native' 22mm aansluiting of groter op zit?

Reden is dat het water bij mij vanuit de kelder circa 12~14 meter omhoog moet naar de stortdouche, ik hou dus graag zo lang mogelijk de 22mm aan om de waterdruk in stand te houden.

Edit: Ik had er trouwens wel eentje gevonden met 22mm en dat is deze, weet iemand of deze ook ergens bij ons in het land te koop is?

[ Voor 21% gewijzigd door DJT op 27-05-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJT
Er zijn maar zat koppelingen te vinden van 3/4" naar 22 mm koper (messing koppelingen)
En in deze set zitten ook flex slangen van 3/4"
https://www.hydrotense.eu...491664435/Products/IK-001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Het hele punt is dat ik geen versmalling wil van 22mm naar 19mm zo vroeg in mijn leidingsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJT
https://www.warmteservice...recht-22-x-3-4/p/40151355
https://www.warmteservice...-knie-22-x-3-4/p/40053855
Ook met 3/4" binnendraad verkrijgbaar.

Moet je echt 12 - 14 mtr omhoog?
Dat is nogal een drukverlies niet?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

_O-

Volgens mij praten we langs elkaar heen. ;)

De uitgang van mijn watermeter is 22mm (interne diameter) en dat blijft 22mm tot aan mijn badkamer 12-14 meter hoger gelegen. Ik wil dus géén versmalling van 22mm naar 3/4" (=19mm). Ik zoek dus een waterontharder die met 22mm aangesloten wordt en intern ook minimaal 22mm blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prima.
Denk je dat intern, in die ontharder ook alles 22 mm is?
Maar misschien kan ik je toch nog iets leren:
1 1/4" = 32 mm
1" = 28 mm
3/4" = 22 mm
1/2" = 15 mm

Succes

Edit: 14 mtr in de hoogte is 1,4 bar waterdruk verlies.
Al maak je er 32 mm van....het blijft een pisstraaltje (sorry voor mijn woorden) zonder drukverhoging.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisabeth86123
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-08-2024
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wij hebben sinds een half jaar water ontharder. Hij functioneert prima , geen kalk meer in het water volgens meerdere metingen. Echter krijgen wij op onze kranen overal vlekken.
Via Google vond ik een link met iemand naar mijn idee precies de zelfde vlekken die hier gepost heeft. Echter blijkt de post verwijderd helaas. De vlekken zijn precies als op foto als link: Https://goo.gl/images/Lvgk1t
Alleen te verwijderen door lang met tandpasta te poetsen...
heeft iemand een idee hoe deze vlekken ontstaan?
Volgens de leverancier van de waterontharder heeft het mogelijk met een reactie ontstaat in bepaalde kunststof leidingen??
Graag jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Elisabeth86123 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:22:
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wij hebben sinds een half jaar water ontharder. Hij functioneert prima , geen kalk meer in het water volgens meerdere metingen. Echter krijgen wij op onze kranen overal vlekken.
Via Google vond ik een link met iemand naar mijn idee precies de zelfde vlekken die hier gepost heeft. Echter blijkt de post verwijderd helaas. De vlekken zijn precies als op foto als link: Https://goo.gl/images/Lvgk1t
Volgens de leverancier van de waterontharder heeft het mogelijk met een reactie ontstaat in bepaalde kunststof leidingen??
Graag jullie hulp.
Dit is eerder voorgekomen in deze topic. Volledig onthard water is corrosief blijkbaar. Je kan beste niet volledig ontharden. 1dH houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisabeth86123
Bedankt voor je reactie! Ik zag via Google dat het hier eerder besproken is maar blijkbaar is dat gedeelte verwijderd? Kan het niet terug vinden namelijk. Ik kan de vlekken wel weg krijgen door intensief te poetsen met tandpasta en een tandenborstel.. dan kan het geen corrosie zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Laatst online: 23:54
Elisabeth86123 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:07:
Bedankt voor je reactie! Ik zag via Google dat het hier eerder besproken is maar blijkbaar is dat gedeelte verwijderd? Kan het niet terug vinden namelijk. Ik kan de vlekken wel weg krijgen door intensief te poetsen met tandpasta en een tandenborstel.. dan kan het geen corrosie zijn toch?
Bovenaan het forum bij de zoekfunctie kiezen om te zoeken op vlekken. Dan kom je redelijk wat info tegen. Meerdere personen geven Professional Polish van Poorboys World aan als manier om het weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisabeth86123
Heb ik zojuist gedaan! Helaas vind ik geen definitief antwoord voor de oorzaak van het probleem. Ik krijg de vlekken er wel af met tandpasta maar die zitten er direct de volgende dag weer op... Ik ben hard op zoek naar de oorzaak zodat je de vlekken kan voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Laatst online: 20:02
Elisabeth86123 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
Heb ik zojuist gedaan! Helaas vind ik geen definitief antwoord voor de oorzaak van het probleem. Ik krijg de vlekken er wel af met tandpasta maar die zitten er direct de volgende dag weer op... Ik ben hard op zoek naar de oorzaak zodat je de vlekken kan voorkomen
Er is niet veel meer uitgekomen dat er geen verklaring voor is behalve dat blijkbaar te erg onthard water ook voor corosieachtig iets zorgt (waarschijnlijk onttrekt het bepaalde dingen aan je spullen). Je kan op je waterontharder instellen dat hij een beetje kalk erin houdt. Dit helpt.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Elisabeth86123 te zacht water kan vlekken veroorzaken op chroom van sanitair.
Een ontharder "hoort" afgesteld te zijn op een hardheid van 2 a 3 en niet lager.
Alles lager dan 3 geeft geen kalkaanslag.
Stel je hem toch af op 0, dan verbruik je onnodig meer zout en regeneratiewater.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 04-06 10:05
Oxellaar schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:19:
@Elisabeth86123 te zacht water kan vlekken veroorzaken op chroom van sanitair.
Een ontharder "hoort" afgesteld te zijn op een hardheid van 2 a 3 en niet lager.
Alles lager dan 3 geeft geen kalkaanslag.
Stel je hem toch af op 0, dan verbruik je onnodig meer zout en regeneratiewater.
En waarom "hoort" dat dan? Ik heb al een paar jaar een ontkalker in gebruik en zie geen vlekken op mijn chromen kranen ontstaan.
Ontkalk water is overigens niet gelijk aan onthard water, onthard water is corrosief en dat ontkalkt water zeer zeker niet.
Elisabeth86123 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:22:
Goedenavond,

Graag jullie hulp.
Het ontstaan van deze vlekken blijft wel vreemd. Wat geeft je leverancier voor oplossing, behale poetsen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisabeth86123
de leverancier denkt aan reactie van het ontkalkte water met kunststof leidingen waarbij bepaalde stoffen vrijkomen. Schijnt vaker voor te komen? Al onze waterleidingen zijn nieuw aangelegd. Zij hebben het over eventueel nog een bepaald (koolstof?) filter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• day
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 23:17

day

It's a beautiful...

Ik heb in dit Topic slechts twee vragen en twee antwoorden gezien over het OneFlow merk/systeem

De vragen zijn of er ervaringen met het systeem zijn. Het eerste antwoord was van iemand die totaal geen kennis had van Oneflow en zei dat het wel iets met een magneet was ofzo

De andere die reageerder gaf aan dat het nooit kon werken omdat het niet met hars en zout werkt...

Lekker niveau zeg... als je geen kennis of ervaring hebt van/over Oneflow reageer dan niet!

In feite wordt het kalk niet uit het water gehaald: het aanwezige kalk wordt geneutraliseerd zodat het niet neerslaat of kan hechten in leidingen. Het water wordt dus ook niet zouter en calcium en magnesium blijven behouden in het water. Het gebruikt geen electriciteit en produceert ook geen afvalwater. het is bovendien klein en gemakkelijk in te passen in krappe plaatsen. Bij gebruik blijven leidingen, apparaten en oppervlakken kalkvrij, aldus de prospectus

Naast de kleine modellen in professionele apparatuur zijn en maten voor thuisgebruik

Belangrijk nadeel: eens per 2 a 3 jaar een filter vervangen a 175 euro. (Zout is meestal wat goedkoper over 2,5jr - als je het tenminste zonder 'onderhoudscontract' laat leveren)

Hamvraag is en blijft: Wie heeft er ervaring met OneFlow? Ben je er tevreden over? Vormt zich inderdaad geen kalkaanslag bij gebruik? Hoe is de gevoelservaring? Voelt het water ook 'gladder' aan zoals bij traditionele systemen?

Nogmaals, reageer aub vooral niet als je niet daadwerkelijk kennis of ervaring hebt met het systeem

Alvast dank

[ Voor 9% gewijzigd door day op 11-06-2018 11:51 ]

De training 'omgaan met tegenslagen' is wederom uitgesteld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
drielp schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:40:
[...]

En waarom "hoort" dat dan? Ik heb al een paar jaar een ontkalker in gebruik en zie geen vlekken op mijn chromen kranen ontstaan.
Ontkalk water is overigens niet gelijk aan onthard water, onthard water is corrosief en dat ontkalkt water zeer zeker niet.

[...]

Het ontstaan van deze vlekken blijft wel vreemd. Wat geeft je leverancier voor oplossing, behale poetsen?
Dit topic gaat over onthard water, niet over demi water. Dat laatste bedoel jij denk ik? Demiwater is inderdaad niet altijd ph neutraal, dat wisseld adhv de temperatuur. Demiwater heeft totaal geen buffer om in balans te blijven.

Onthard water, wat jouw ontharder levert, kan in ph waarde dalen omdat de kalk ontbreekt.
De kalk zorgt voor een buffer om een ph daling tegen te gaan. Dit hoeft niet altijd te gebeuren, maar kan wel.
Daarom stel je een ontharder af op 2 a 3dH.
Kalkaanslag komt niet voor bij deze instelling en je hebt nog een buffer in je water. Daarom hoort het.

En zoals ik al zei, het is zonde van het zout en water.

Dit verhaal hoor je nooit van de leverancier van consumenten ontharders. Die hebben geen zin om per levering de boel af te stellen. Ze leveren met de ontharder op 0, lekker makkelijk, lekker goedkoop.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1 ... 11 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.