Na lang twijfelen en deze thread een aantal malen doorgelezen te hebben zal ik ook mijn eerste ervaringen hier delen.
Mijn eerste keus was om zelf een set te bestellen en door de lokale loodgieter te laten installeren. Die probeerde me nog aan een apparaat van zijn vaste leverancier te krijgen (die zich voordoet als producent) maar daar liet ik me niet toe ompraten aangezien er geen specificaties gegeven werden en het prijsverschil te groot was.
Het resultaat was een sacherijnige 570 euro te hoge offerte voor de installatie (exclusief montagemateriaal en ik moest zelf maar voor een plank en dragers zorgen) dus daar heb ik hartelijk voor bedankt.
Gezien de veelal positieve verhalen in deze thread over Waterluxe heb ik vervolgens contact met hen opgenomen, foto's gestuurd en van hen vernomen dat ze geen problemen voorzagen en dus de Duo-volume 10 voor het standaard bedrag van 200 euro konden komen monteren.
Twee weken geleden kwamen de heren langs voor de montage. Die verliep probleemloos totdat er getest werd, het bleek dat er een montagefout in het apparaat zat waardoor de harsbolletjes met het water mee kwamen. Gelukkig was alleen de koudwaterkraan getest en konden ze met een aantal lange slangen de leiding retour spoelen en het apparaat ter plaatse repareren.
Inmiddels is wel gebleken dat de harsbolletjes zich niet in de andere leidingen verspreid hebben (aangezien ze nergens in de straalregelaars zaten), zeker voor de combiketel had dat een probleem kunnen worden.
Inmiddels is ook het vat vervangen (en de hoeveelheid harsbolletjes er in dus weer normaal) dus ik ben tevreden over hoe ze dit afgehandeld hebben en zeer tevreden over de totale kosten van 1095 euro inclusief 50 kg zout en twee flessen harsreiniger, en het plankje

.
De waterfilters voor mijn Gaggenau stoomoven kosten bijna 50 euro per stuk dus dat bedrag is inclusief de andere besparingen (zeep e.d.) snel terugverdiend.
Het verschil is duidelijk, van Dh 9 tot 10 naar Dh 0 tot 1 is direct merkbaar. Het water smaakt anders (niet minder aangenaam) en de huid wordt duidelijk minder droog.
Ik ben nog aan het afbouwen qua hoeveelheid wasmiddel en zit nu op ongeveer 30% van wat ik eerder gebruikte en dat kan nog wel verder omlaag lijkt het. Mijn buuv vertelde dat zij nog maar 1 theelepel poeder gebruikt in haar afwasmachine.
De betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen (al verwacht ik daar geen problemen mee) maar verder ben ik zeer tevreden met zowel de leverancier als de installatie en de positieve gevolgen. En geen last van vlekken maar wij droogden de douche altijd al af na gebruik en doen dat ook nog steeds.