drielp schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:05:
[...]
Ligt aan de definitie die je gebruikt voor hard water. Water zonder de Ca- en Mg-ionen wordt beschouwd als onthard water, maar het totaal van de metaal ionen neemt niet af. Het blijft dus eigen gewoon hard. Ontkalkt water is daarom een betere benaming. En water is inderdaad in tegenstelling tot demi-water niet corrosief. Dat ontkalkt water chroom aan kan tasten lijkt me daarom erg sterk. Dit is maar goed ook, anders ben je na een tijdje de voegen in de doucheruimte kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.
Mijn leidingwater is overigens niet in pH waarde veranderd, ik meet dit regelmatig (2x per jaar) met een geijkte meter.
Blijft de vraag waar de vlekjes vandaan komen. Er zijn een paar mogelijke oorzaken geopperd in dit topic, maar de werkelijke oorzaak is nog niet gevonden. Ik weet niet of het verhogen van de "hardheid" van het drinkwater tot vermindering van de vlekje leidt. Zijn er al gebruikers ervaringen?
Ik zie overigens in onze waterkoker wel een soort gevlekte aanslag op de bodem ontstaan. Wel veel minder dan bij de vorige, die was aardig voorzien van kalk. Misschien dat dit dezelfde vlekken zijn die op de chromen kranen ontstaan, maar dan wat meer.
Of het daadwerkelijk aantasting van het chroom is weet ik niet, er is in ieder geval een residu wat zeer hardnekkig is.
Ik heb stel met enige regelmaat een ontharder af, maar ben geen "waterexpert" oid.
Op het werk zijn we toevallig
BWT dealer en ken dus eigenlijk alleen deze ontharders. Heb zelf een Aqua Perla 05 staan.
Soms kregen wij de klacht dat er vreemde vlekken ontstaan op chroomwerk van kranen en ander sanitair.
Het drinkwater is onderzocht, voor en na ontharding en er is niets bijzonders in gevonden.
Alleen het advies gekregen om de hardheid iets hoger af te stellen en de klachten waren vrij snel verdwenen. Ook vinden sommige mensen het vettige gevoel van volledig onthard water niet fijn.
Ikzelf vind het ook niet echt prettig aanvoelen.
Zowel fabrikant als drinkwater leverancier adviseren om niet op 0 af te stellen, maar een resthardheid van 2 a 3dH.
@
Elisabeth86123 Alle installaties waar ik kom zijn volledig van kunststof en heb nog nooit gehoord van een effect op deze leidingen door onthard water. Ik verwacht niet dat er een bepaalde reactie mogelijk is.
@
JeeEs Mooi ding om te zien, maar vergeet niet dat alles wat er extra op zit een vrij hoog gadget gehalte heeft.
De echte techniek van het ontharden is bij alle ontharders gelijk en werkt bij allemaal even goed.
Harskern, bak zout en af en toe regenereren, that's it
Het prijsverschil zit hem in de appendages op de harsfles en in een stukje elektronica, compacte bouw of andere dingen die geen effect hebben op de werking.
Enorm veel ontharders zijn sowieso een private label en zijn allemaal nagenoeg hetzelfde