Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
quote:
Oxellaar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:00:
[...]

Dit topic gaat over onthard water, niet over demi water. Dat laatste bedoel jij denk ik? Demiwater is inderdaad niet altijd ph neutraal, dat wisseld adhv de temperatuur. Demiwater heeft totaal geen buffer om in balans te blijven.

Onthard water, wat jouw ontharder levert, kan in ph waarde dalen omdat de kalk ontbreekt.
De kalk zorgt voor een buffer om een ph daling tegen te gaan. Dit hoeft niet altijd te gebeuren, maar kan wel.
Daarom stel je een ontharder af op 2 a 3dH.
Kalkaanslag komt niet voor bij deze instelling en je hebt nog een buffer in je water. Daarom hoort het.

En zoals ik al zei, het is zonde van het zout en water.

Dit verhaal hoor je nooit van de leverancier van consumenten ontharders. Die hebben geen zin om per levering de boel af te stellen. Ze leveren met de ontharder op 0, lekker makkelijk, lekker goedkoop.
Dank! De eerste keer dat ik een plausibele verklaring die ik lees waarom je een rest hardheid zou moeten instellen. Ik heb niet de scheikundige kennis om dit te beamen.

Die vlekken worden overigens bij mij niet meer; er zitten er een paar op de douchekraan, maar dat zijn er niet meer geworden.

• Elisabeth86123
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17-12 20:45
quote:
[...]

Dit topic gaat over onthard water, niet over demi water. Dat laatste bedoel jij denk ik? Demiwater is inderdaad niet altijd ph neutraal, dat wisseld adhv de temperatuur. Demiwater heeft totaal geen buffer om in balans te blijven.

Onthard water, wat jouw ontharder levert, kan in ph waarde dalen omdat de kalk ontbreekt.
De kalk zorgt voor een buffer om een ph daling tegen te gaan. Dit hoeft niet altijd te gebeuren, maar kan wel.
Kalkaanslag komt niet voor bij deze instelling en je hebt nog een buffer in je water. Daarom hoort het.

Dit verhaal hoor je nooit van de leverancier van consumenten ontharders. Die hebben geen zin om per levering de boel af te stellen. Ze leveren met de ontharder op 0, lekker makkelijk, lekker goedkoop.
[quote]Hulliee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Dank voor de reactie! Is de theorie dan achter een hardheid van 2-3 ipv 0 en mogelijk geen vlekken dat de stoffen die bij een hardheid van 0 de vlekken veroorzaken aan het kalk gebonden worden bij een hardheid van 2-3 en daarom geen vlekken?

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:46
quote:
[...]

Ligt aan de definitie die je gebruikt voor hard water. Water zonder de Ca- en Mg-ionen wordt beschouwd als onthard water, maar het totaal van de metaal ionen neemt niet af. Het blijft dus eigen gewoon hard. Ontkalkt water is daarom een betere benaming. En water is inderdaad in tegenstelling tot demi-water niet corrosief. Dat ontkalkt water chroom aan kan tasten lijkt me daarom erg sterk. Dit is maar goed ook, anders ben je na een tijdje de voegen in de doucheruimte kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.

Mijn leidingwater is overigens niet in pH waarde veranderd, ik meet dit regelmatig (2x per jaar) met een geijkte meter.

Blijft de vraag waar de vlekjes vandaan komen. Er zijn een paar mogelijke oorzaken geopperd in dit topic, maar de werkelijke oorzaak is nog niet gevonden. Ik weet niet of het verhogen van de "hardheid" van het drinkwater tot vermindering van de vlekje leidt. Zijn er al gebruikers ervaringen?
Ik zie overigens in onze waterkoker wel een soort gevlekte aanslag op de bodem ontstaan. Wel veel minder dan bij de vorige, die was aardig voorzien van kalk. Misschien dat dit dezelfde vlekken zijn die op de chromen kranen ontstaan, maar dan wat meer.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Elisabeth86123
quote:
drielp schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Ligt aan de definitie die je gebruikt voor hard water. Water zonder de Ca- en Mg-ionen wordt beschouwd als onthard water, maar het totaal van de metaal ionen neemt niet af. Het blijft dus eigen gewoon hard. Ontkalkt water is daarom een betere benaming. En water is inderdaad in tegenstelling tot demi-water niet corrosief. Dat ontkalkt water chroom aan kan tasten lijkt me daarom erg sterk. Dit is maar goed ook, anders ben je na een tijdje de voegen in de doucheruimte kwijt en dat lijkt me niet de bedoeling.

Mijn leidingwater is overigens niet in pH waarde veranderd, ik meet dit regelmatig (2x per jaar) met een geijkte meter.

Blijft de vraag waar de vlekjes vandaan komen. Er zijn een paar mogelijke oorzaken geopperd in dit topic, maar de werkelijke oorzaak is nog niet gevonden. Ik weet niet of het verhogen van de "hardheid" van het drinkwater tot vermindering van de vlekje leidt. Zijn er al gebruikers ervaringen?
Ik zie overigens in onze waterkoker wel een soort gevlekte aanslag op de bodem ontstaan. Wel veel minder dan bij de vorige, die was aardig voorzien van kalk. Misschien dat dit dezelfde vlekken zijn die op de chromen kranen ontstaan, maar dan wat meer.
En de theorie dat het ontkalkte water een reactie aangaat met bepaalde kunststof leidingen? Of is dat onzin?

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12:22
Kent iemand SoftliQ van Grünbeck?

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
drielp schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Of het daadwerkelijk aantasting van het chroom is weet ik niet, er is in ieder geval een residu wat zeer hardnekkig is.
Ik heb stel met enige regelmaat een ontharder af, maar ben geen "waterexpert" oid.
Op het werk zijn we toevallig BWT dealer en ken dus eigenlijk alleen deze ontharders. Heb zelf een Aqua Perla 05 staan.
Soms kregen wij de klacht dat er vreemde vlekken ontstaan op chroomwerk van kranen en ander sanitair.
Het drinkwater is onderzocht, voor en na ontharding en er is niets bijzonders in gevonden.
Alleen het advies gekregen om de hardheid iets hoger af te stellen en de klachten waren vrij snel verdwenen. Ook vinden sommige mensen het vettige gevoel van volledig onthard water niet fijn.
Ikzelf vind het ook niet echt prettig aanvoelen.

Zowel fabrikant als drinkwater leverancier adviseren om niet op 0 af te stellen, maar een resthardheid van 2 a 3dH.

@Elisabeth86123 Alle installaties waar ik kom zijn volledig van kunststof en heb nog nooit gehoord van een effect op deze leidingen door onthard water. Ik verwacht niet dat er een bepaalde reactie mogelijk is.

@JeeEs Mooi ding om te zien, maar vergeet niet dat alles wat er extra op zit een vrij hoog gadget gehalte heeft.
De echte techniek van het ontharden is bij alle ontharders gelijk en werkt bij allemaal even goed.
Harskern, bak zout en af en toe regenereren, that's it
Het prijsverschil zit hem in de appendages op de harsfles en in een stukje elektronica, compacte bouw of andere dingen die geen effect hebben op de werking.

Enorm veel ontharders zijn sowieso een private label en zijn allemaal nagenoeg hetzelfde

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09-12 12:36
quote:
Elisabeth86123 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:34:
[...]

En de theorie dat het ontkalkte water een reactie aangaat met bepaalde kunststof leidingen? Of is dat onzin?
Wij hebben in onze woning van 1970 een ontharder laten plaatsen, wij hebben nog oude leidingen (galva), onze ontharder staat ook op 0 en wij hebben hetzelfde probleem van die vlekjes, zelfs op het glas van onze Douchedeur. Dus aan kunstig in de leiding zal het niet liggen.

Aangezien de badkamer binnenkort wordt vervangen poets ik niet zo maniakaal als vroeger iedere keer na het douchen. Ik wil vooral ook het effect eens zien van het minder poetsen (wekelijks, niet dat jullie denken dat ik een vetlap ben :P O-) ). De Watervoerharderwijk staat er sinds begin maart en ik wist van daarvoor van de vlekken, ik ga de i stallateur eens laten terug komen en hem op 1 a 2 DH laten zetten. Zo gauw als de installateur is terug geweest en ik de kransen en glaswant vlekvrij heb test ik het hoe het zit met de vlekken, en ik zal achter een paar maanden mijn bevindingen hier neerschrijven. 8)

• Oxellaar
  • Niet online
@chundo Waarschijnlijk staat in de handleiding omschreven hoe je een resthardheid in kunt stellen op de mengunit. En een testsetje voor de hardheid heb je waarschijnlijk ook erbij gekregen?

Eenmaal per jaar is het sowieso niet onverstandig om de resthardheid te controleren. De hardheid van het drinkwater in de regio wil wel eens veranderen.

• chundo
quote:
[b]

@JeeEs Mooi ding om te zien, maar vergeet niet dat alles wat er extra op zit een vrij hoog gadget gehalte heeft.
De echte techniek van het ontharden is bij alle ontharders gelijk en werkt bij allemaal even goed.
Het prijsverschil zit hem in de appendages op de harsfles en in een stukje elektronica, compacte bouw of andere dingen die geen effect hebben op de werking.

Enorm veel ontharders zijn sowieso een private label en zijn allemaal nagenoeg hetzelfde
Toen wij hem kochten is hier heel wat over de vloer geweest en er zitten echt bandieten tussen. Uiteindelijk gekozen voor een delta morava, een dubbele ontharder dus altijd zacht water ook tijdens het spoelen. Een andere leverancier die terug belde als ik hem bij hem zou bestellen zei toen dat ik de slechts mogelijke beslissing had genomen omdat hij mechanisch is een geen finetuning heeft volgens hem. Toen ik meer uitleg vroeg ivm met finetuning (ik moet niet berekenen om snachts te spoelen en een aangepaste spoeling uitvoeren) zei hij dat de gaten te klein waren, ook daar weer geen onderbouwd antwoord maar zijn praatje van wacht maar 10 jaar zinderd toch wat na...

Heb ik dan slecht gekozen of is het echt allemaal verkoopspraat?

• chundo
quote:
Oxellaar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:01:
@chundo Waarschijnlijk staat in de handleiding omschreven hoe je een resthardheid in kunt stellen op de mengunit. En een testsetje voor de hardheid heb je waarschijnlijk ook erbij gekregen?

Eenmaal per jaar is het sowieso niet onverstandig om de resthardheid te controleren. De hardheid van het drinkwater in de regio wil wel eens veranderen.
Ik ga hem deze week eens bellen en de boel eens wat beter laten afstellen, testset heb ik niet maar voor 15 euro zijn ze in de hubo en die kan er nog net vanaf. Ga ik hetzelfde wat beter opvolgen

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Volledig onthard en gedeioniseerd water (vooral bi-dest zie onder) is agressief: dat komt omdat het osmotische druk verschil (de thermodynamische potentiaal) enorm groot is tov bijvoorbeeld jouw lichaam waarop van alles zit.

https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Wordt in de praktijk ook zo gebruikt... dus als je zo staat te douchen.... lijkt me geen lekker idee dat er zo'n osmotisch verschil is.

Het wordt ook sterk afgeraden om zulk water te drinken, denk maar eens hoe jouw ingewanden op zo'n extreem schoon water heeft....

De extreme manier om gedeioniseerd water te maken:
Gedestilleerd water (voor experts bi-dest, dubbel gedestilleerd) is eigenlijk nog veel erger, daar zit behalve water echt vrijwel niets meer in/

Een beetje ontkalken om een beetje minder te hoeven poetsen... kan vast geen kwaad, maar maak het niet te gek om door te schieten naar extreem gedeioniseerd.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
route99 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:33:

Het wordt ook sterk afgeraden om zulk water te drinken, denk maar eens hoe jouw ingewanden op zo'n extreem schoon water heeft....

Gedestilleerd water (voor experts bi-dest, dubbel gedestilleerd) is eigenlijk nog veel erger, daar zit behalve water echt vrijwel niets meer in/
toch wordt er in azie veel gedestilleerd drinkwater verkocht :P
http://www.watsons-water.com/en/watsons_water.html

vaak goedkoper dan mineraalwater. Ze leven nog.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Elisabeth86123
quote:
Oxellaar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Of het daadwerkelijk aantasting van het chroom is weet ik niet, er is in ieder geval een residu wat zeer hardnekkig is.
Ik heb stel met enige regelmaat een ontharder af, maar ben geen "waterexpert" oid.
Op het werk zijn we toevallig BWT dealer en ken dus eigenlijk alleen deze ontharders. Heb zelf een Aqua Perla 05 staan.
Soms kregen wij de klacht dat er vreemde vlekken ontstaan op chroomwerk van kranen en ander sanitair.
Het drinkwater is onderzocht, voor en na ontharding en er is niets bijzonders in gevonden.
Alleen het advies gekregen om de hardheid iets hoger af te stellen en de klachten waren vrij snel verdwenen. Ook vinden sommige mensen het vettige gevoel van volledig onthard water niet fijn.
Ikzelf vind het ook niet echt prettig aanvoelen.

Zowel fabrikant als drinkwater leverancier adviseren om niet op 0 af te stellen, maar een resthardheid van 2 a 3dH.

@Elisabeth86123 Alle installaties waar ik kom zijn volledig van kunststof en heb nog nooit gehoord van een effect op deze leidingen door onthard water. Ik verwacht niet dat er een bepaalde reactie mogelijk is.

Wij hebben nu de bypass een klein stukje open gedraaid. helaas na 1x douchen en niet de kraan afdrogen nog steeds op de plaats van elke drup een vlek. Zeker nog niet minder dan met de bypass dicht.
Ik word er best wel wat radeloos van want ook al het bestek/pannen uit de vaatwasser krijgt gekke vlekken die bijna niet te verwijderen zijn.
De vlekken hebben een soort ‘olie’ gloed soms. Ik verwijder ze met tandpasta en een tandenborstel als ze er niet meer af willen maar is een grote klus elke week :S
Kunnen het nog zout vlekken zijn? Of vlekken door coating van de kunststofleidingen? Ik blijf het zo gek vinden dat niet iedereen met een hardheid van 0 er last van heeft.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:09
Ik heb ook vlekken die alleen met tandpasta te verwijderen zijn. Volgens mij is de hardheid dan te kaag zoals eerder ook al gezegd. Heb je je hardheid al gemeten??

De mijne kleurt meteen groen, wat inhoudt dat ik minder dan 1 hardheid heb. Iemand enig idee hoe ik de fleck 5600 regelunit afstel op een hardheid van 2 of 3? In de handleiding staat wel hardness, maar das voor inkomend water om de capaciteit van het harsfilter te bepalen (volume gestuurde regeling). De output kan ik niet regelen voor zover ik weet.

• drielp
quote:
route99 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:33:
Volledig onthard en gedeioniseerd water (vooral bi-dest zie onder) is agressief: dat komt omdat het osmotische druk verschil (de thermodynamische potentiaal) enorm groot is tov bijvoorbeeld jouw lichaam waarop van alles zit.

https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Wordt in de praktijk ook zo gebruikt... dus als je zo staat te douchen.... lijkt me geen lekker idee dat er zo'n osmotisch verschil is.

Een beetje ontkalken om een beetje minder te hoeven poetsen... kan vast geen kwaad, maar maak het niet te gek om door te schieten naar extreem gedeioniseerd.
Op zich leuke info, maar wat heeft dit met waterontkalkers te maken? Dat zijn ionen wisselaars, geen osmose apparaten. In een ontharder worden de Ca- en Mg-ionen uitgewisseld met Na-ionen, niets bijzonders aan, kun je gewoon drinken, mee douchen en koken.

• drielp
quote:
Elisabeth86123 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:34:
[...]

Het lijkt me niet logisch dat kunststof leidingen die geschikt/goedgekeurd zijn voor drinkwater stoffen af geven of reageren met ontkalkt water.

• Elisabeth86123
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:06:
Ik heb ook vlekken die alleen met tandpasta te verwijderen zijn. Volgens mij is de hardheid dan te kaag zoals eerder ook al gezegd. Heb je je hardheid al gemeten??

De mijne kleurt meteen groen, wat inhoudt dat ik minder dan 1 hardheid heb. Iemand enig idee hoe ik de fleck 5600 regelunit afstel op een hardheid van 2 of 3? In de handleiding staat wel hardness, maar das voor inkomend water om de capaciteit van het harsfilter te bepalen (volume gestuurde regeling). De output kan ik niet regelen voor zover ik weet.
Voor zover ik weet heeft elke ontharder een bypass. Deze kun je vaak ook iets open draaien en daarna de hardheid testen. Eventueel bijdraaien

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Topicstarter
@PolderPloer!
https://www.pentairaquaeu...leck_5600-sxt_im_a_nl.pdf
Zie 3.6 (pagina 24)
Op pagina 40 in het blokschema staat hij als "menging"

Ik heb hem toevallig van de week 1,5x gedraaid en gemeten. (50/50)
Maar ik meet nog steeds 0 dH. (meteen heel licht groen)

Ik zal vandaag nog eens meten. Ik doe vast iets fout.
Edit: met bypass (kogelkraan) vol open toch wel licht rood...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-06-2018 09:36 (18%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
Elisabeth86123 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 06:33:
[...]

Voor zover ik weet heeft elke ontharder een bypass. Deze kun je vaak ook iets open draaien en daarna de hardheid testen. Eventueel bijdraaien
Afstelling dmv bypass is niet heel precies. Bij wisselende voordruk zal de bijmenging gelijk blijven, dus blijft de hardheid niet gelijk.
Ook zal de hardheid wisselen bij meer of minder verbruik.

Heeft je ontharder geen instellingen hiervoor, dus twee instellingen voor hoge en lage afname?

• Elisabeth86123
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:25:
[...]

Afstelling dmv bypass is niet heel precies. Bij wisselende voordruk zal de bijmenging gelijk blijven, dus blijft de hardheid niet gelijk.
Ook zal de hardheid wisselen bij meer of minder verbruik.

Heeft je ontharder geen instellingen hiervoor, dus twee instellingen voor hoge en lage afname?
Geen idee. Mij is verteld het zo te doen door de leverancier. Mocht het helpen dan komen ze hem nauwkeurig afstellen.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik heb de waterontharder op 0 afgesteld en geen enkel probleem. Ik heb dit 3 x nagevraagd bij de leverancier en hij beweerd +1000 van die ontharders geïnstalleerd te hebben, en nog nooit problemen gehad aldus hem.

• Elisabeth86123
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:06:

Het gekke is dat ik de vlekken eigenlijk op kalkvlekken vind lijken terwijl de hardheid 0 is. Bypass ik de ontharder volledig dan zijn er soort gelijke vlekken maar dan veel erger.

• Elisabeth86123
quote:
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 01:25:
[...]

Het lijkt me niet logisch dat kunststof leidingen die geschikt/goedgekeurd zijn voor drinkwater stoffen af geven of reageren met ontkalkt water.
Zou het de coating kunnen zijn? Of het kunststof uit de douche slangen? Er moet wel ergens een verschil zijn in het proces gezien er ook heel veel mensen zijn die geen vlekken hebben.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
@Elisabeth86123
Ik heb enkel koperen leidingen...en dezelfde hardnekkige vlekken.
Heb je de dH op de ontharder verhoogd? en gemeten met een meetsetje? Of gaat dat nog gebeuren.

Dat sommige mensen het niet hebben en sommige wel, kan ook liggen aan het water zelf...
Wat voor residu blijft er achter is de vraag, na volledig ontharden.
Maar wie droogt zijn (douche) kraan na gebruik? Ik niet... Wellicht ook even vermelden.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-06-2018 11:05 (76%)

• Elisabeth86123
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:54:
@Elisabeth86123
Heb je de dH op de ontharder verhoogd? en gemeten met een meetsetje? Of gaat dat nog gebeuren.

Dat sommige mensen het niet hebben en sommige wel, kan ook liggen aan het water zelf...
Maar wie droogt zijn kranen na gebruik?
Wij hebben gister de de bypass klein stukje open gedraaid. we hebben alleen enkele strips om te testen en het eerst vakje heeft nu de neiging wat rood te worden dus schat nu een hardheid van 3-4.
In onze vorige woning zonder ontharder vergaten we wel eens de kranen te drogen maar dan niet direct allemaal vlekken. Dat is nu wel het geval. Ik vind kranen drogen nadien geen probleem. Maar ook op de plugs van de wastafels zit al snel aanslag en na elke keer handen wassen / tanden poetsen ga ik niet de hele wastafel afdrogen . De waterontharder schiet momenteel zijn doel wat voorbij 🙈

de doucelang zelf etc is wel van kunststof zou het hier nog aan kunnen liggen? (Wij hebben alles van grohe)

Er zou toch iemand moeten zijn die wie weet wat die aanslag is zou je zeggen?

• drielp
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:54:
@Elisabeth86123

Maar wie droogt zijn kranen na gebruik?
Blijven bij jou de vlekken nog steeds terugkeren of wordt het minder?

Ik trek na het douchen meestal even de handdoek over de kraan. Soort van reflex geworden. De kraan van de wasbak wordt alleen gedaan tijdens de schoonmaak, zelfde geldt voor de kraan in de keuken en wc. Geen vlekken waarneembaar

Ik vermoed dat de samenstelling van het drinkwater de vlekken veroorzaakt. Alleen het calsium en magnesium wordt vervangen, de resterende opgeloste stoffen blijven in het water.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
@drielp
Ik was overgestapt van een (te) grote ontharder naar een kleinere.
Omdat ik dacht dat de lange stilstand er misschien mee te maken zou kunnen hebben.

Het lijkt iets minder, maar ook ik heb 0 dH.
Dus probeer ik dat nu te wijzigen. En dus weer even aankijken hoe dat gaat.
Ik heb vooral dat dingen "doffer" worden na verloop van tijd. Vooral rvs wasbakken en lepeltjes.
Maar schoonmaken is ook niet mijn sterkste kant..

Mijn vermoeden is dezelfde. Er is in het water wat aanwezig, wat zichtbaar word na ontkalking.
Dit zit normaal opgelost in het kalk...
En dan komt daarbij, waar komt je water vandaan...

(laten we hopen dat het geen GenX is >:) )

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-06-2018 11:31 (20%)

• drielp
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:12:
@drielp
Ik was overgestapt van een (te) grote ontharder naar een kleinere.
Omdat ik dacht dat de lange stilstand er misschien mee te maken zou kunnen hebben.

Het lijkt iets minder, maar ook ik heb 0 dH.
Dus probeer ik dat nu te wijzigen. En dus weer even aankijken hoe dat gaat.

Mijn vermoeden is dezelfde. Er is in het water wat aanwezig, wat zichtbaar word na ontkalking.
Dit zit normaal opgelost in het kalk...
En dan komt daarbij, waar komt je water vandaan...
Tijd voor een klein onderzoekje?
- Bron en samenstelling van het drinkwater tov wel/geen vlekjes
- Eindhardheid van het water
- Waar zijn de vlekken zichtbaar (materiaal)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:24

Matis

Rubber Rocket

Voor onze nieuwbouwwoning gaan we ook een waterontharder aanschaffen. In de meterkast zijn de voorbereidingen al getroffen: stopcontact en rioolafvoer. Ik zal me eens inlezen over jullie adviezen. Zelf hebben we Waterluxe op het oog.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Elisabeth86123
quote:
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Leverancier: vitens
Zuiveringslocatie: Sneek?
Ontharder: bwc jubileum
-elke kraan/bron geeft vlekken (ook uit de vaatwasser).
- hardheid 0
-Zichtbaar op chroom/RvS/douchewand. Na 24 uur alleen nog te verwijderen met tandpasta. Glas oppervlakte ook na langdurig vlekken gemakkelijk schoon te vegen.

Elisabeth86123 wijzigde deze reactie 12-06-2018 12:25 (4%)

• Snowhite0901
  • Laatst online: 14:56
quote:
Elisabeth86123 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:37:
[...]

Ontharder: bwc jubileum
-elke kraan/bron geeft vlekken (ook uit de vaatwasser).
- hardheid 0
-Zichtbaar op chroom/RvS/douchewand. Na 24 uur alleen nog te verwijderen met tandpasta. Glas oppervlakte ook na langdurig vlekken gemakkelijk schoon te vegen.
quote:
[...]

misschien handiger dat jullie ook jullie waterleverancier (en mogelijk zelfs zuiveringslocatie) erin zetten.

• Elisabeth86123
quote:
Snowhite0901 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:40:
[...]

[...]

misschien handiger dat jullie ook jullie waterleverancier (en mogelijk zelfs zuiveringslocatie) erin zetten.
Leverancier: vitens
Zuiveringslocatie: Sneek?

• chundo
Hier nog eens goed rondgekeken en nu stel ik vast dat de wastafel geen vlekken heeft en de douche wel
Zelfde badkamer bijeenkomst zijn chrome kranen.

• drielp
quote:
[...]

mezelf even quoten:

- Naam (optioneel)
- Plaats of postcode
- Lokatie, (waar komt het drinkwater vandaan)
- Leverancier (Oasen, Vitens, Dunea, Evides, ....)
- Ontkalker-type, (model/merk)
- Verwarming methode (CV, WP-boiler, E-boiler)
- Samenstelling drinkwater (link naar kwaliteitsrapport is erg handig)
- Hardheid (na de ontkalker
- Bijzonderheden (vlekken/ geen vlekken, waar en hardnekkigheid

Gegevens mogen natuurlijk ook via een PB verstuurd worden.

Misschien is op deze manier de oorzaak te achterhalen. Ik denk dat ook de manier van warm water maken invloed heeft. Mijn warm water komt uit een e-boiler. Eventuele neerslag zal waarschijnlijk grotendeels hier achter blijven. De waterkoker wordt gevuld met koud water, daar is ook een aanslag waarneembaar. Vooral op de plek waar de verwarmingsspiraal zit.

Vlekjes: https://waterontharderkie...en-ondanks-waterontharder

drielp wijzigde deze reactie 12-06-2018 14:15 (3%)

• PolderPloer!
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:30:
@PolderPloer!
https://www.pentairaquaeu...leck_5600-sxt_im_a_nl.pdf
Zie 3.6 (pagina 24)
Op pagina 40 in het blokschema staat hij als "menging"

Ik heb hem toevallig van de week 1,5x gedraaid en gemeten. (50/50)
Maar ik meet nog steeds 0 dH. (meteen heel licht groen)

Ik zal vandaag nog eens meten. Ik doe vast iets fout.
Edit: met bypass (kogelkraan) vol open toch wel licht rood...
Wauw, deze handleiding kende ik niet. Ik ga er vanavond mee aan de slag.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter

• PolderPloer!
quote:
Thx, ik kende alleen de Engelstalige gebruikershandleiding en wat forums.

Mijn hardheid via bypass is 8 a 9. Klopt precies met wat Vitens aangeeft. Vitens heeft op de website sowieso goede documentatie over waar je water vandaan komt, compleet met actuele datasheets.

Ik zal vanavond aan de knop proberen te draaien (als ik erbij kom) en dan eens meten. Tevens zal ik pogen een foto te maken van onze "vlekken".

• chundo
quote:
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:11:
[...]

mezelf even quoten:

- Naam (optioneel)
- Plaats of postcode
- Lokatie, (waar komt het drinkwater vandaan)
- Leverancier (Oasen, Vitens, Dunea, Evides, ....)
- Ontkalker-type, (model/merk)
- Verwarming methode (CV, WP-boiler, E-boiler)
- Samenstelling drinkwater (link naar kwaliteitsrapport is erg handig)
- Hardheid (na de ontkalker
- Bijzonderheden (vlekken/ geen vlekken, waar en hardnekkigheid

Gegevens mogen natuurlijk ook via een PB verstuurd worden.

Misschien is op deze manier de oorzaak te achterhalen. Ik denk dat ook de manier van warm water maken invloed heeft. Mijn warm water komt uit een e-boiler. Eventuele neerslag zal waarschijnlijk grotendeels hier achter blijven. De waterkoker wordt gevuld met koud water, daar is ook een aanslag waarneembaar. Vooral op de plek waar de verwarmingsspiraal zit.
[afbeelding]

Vlekjes: https://waterontharderkie...en-ondanks-waterontharder
Wij wonen in Genk en hebben een delta morava. Water is nu 0 DH maar ga het laten aanpassen. Het microvezel doekje werkt niet (van artikel). In onze badkamer is de wastafel vlekvrij en de douche een en al vlek. Wastafel gebruiken wij wel enkel koud water dus die warmwatertheorie zou wel een logische verklaring zijn. Beide kranen zijn trouwens hetzelfde merk/serie, water wordt via cv en boiler verwarmd.

• route99
Wat is de chemische theorie achter de warmwatertheorie ..?
Nuol DH is nul DH? En je hebt in de wasbak toch ook warm water?
Komt het van de shampoo?

@Elisabeth86123
quote:
enkele strips om te testen en het eerst vakje heeft nu de neiging wat rood te worden dus schat nu een hardheid van 3-4.
https://waterontharderkie...je-de-waterhardheid-meten
Hier lees ik:
quote:
Deze teststrips zijn in Nederland niet goed bruikbaar omdat het water in Nederland vrijwel overal een hardheid heeft tussen de 8 en 12 dH.
Welke gebruik je die dat wel redelijk kunnen meten?

route99 wijzigde deze reactie 12-06-2018 18:46 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elisabeth86123
quote:
route99 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:44:
Wat is de chemische theorie achter de warmwatertheorie ..?
Nuol DH is nul DH? En je hebt in de wasbak toch ook warm water?
Komt het van de shampoo?

@Elisabeth86123
[...]

https://waterontharderkie...je-de-waterhardheid-meten
Hier lees ik:

[...]

Welke gebruik je die dat wel redelijk kunnen meten?
Aquadur staat er op. 4x groen is lager dan 3. 1x rood is hoger dan 4 . 2x
rood is hoger dan 7 etc..

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Zouden die vlekken veroorzaakt kunnen worden door het zout in het onthardde water? Zeker als het water van hoge dH sterk ontkalkt wordt, zit er best veel zout in het water.

https://waterontharderkie...rd-water-beperken-en-norm

• Elisabeth86123
quote:
blissard schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:08:
Zouden die vlekken veroorzaakt kunnen worden door het zout in het onthardde water? Zeker als het water van hoge dH sterk ontkalkt wordt, zit er best veel zout in het water.

https://waterontharderkie...rd-water-beperken-en-norm
Dit was ook het eerste wat ik dacht maar onze leverancier ontkent dit... ik ben benieuwd wat de anderen hier ervan denken.

• Grolsch
Het zout wordt toch gebruikt om de hars kern te regenereren en komt toch niet in grote hoeveelheden in het drink water terecht:?

• blissard
@Grolsch toch wel. Zie de link in mijn post. Het uitwisselen van kalk voor zout is de basis van het functioneren van ontharders.
In extreme gevallen voldoet het water zelfs niet meer aan de eisen die aan drinkwater worden gesteld.

• Hulliee
  • Niet online
quote:
blissard schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:30:
@Grolsch toch wel. Zie de link in mijn post. Het uitwisselen van kalk voor zout is de basis van het functioneren van ontharders.
In extreme gevallen voldoet het water zelfs niet meer aan de eisen die aan drinkwater worden gesteld.
Er wordt geen kalk naar zout omgezet. Na-ionen worden uitgewisseld via het hars. Tijdens het regenereren wordt het hars weer aangevuld met Na-ionen uit het zout. Het omgezette zout wordt vervolgens afgevoerd. Geen zout komt er in het leidingwater terecht. Anders zou je brak water hebben en dat merk je echt wel. Te veel zout is slecht voor je. Dit proces van ontharden is hetzelfde als het waterleidingbedrijf al sinds 100 jaar doet voor je, alleen gaan zij tot een hardheid van 6-12dH in nl.

• blissard
@Hulliee lees de link even.
Een ontharder wisselt de calcium en magnesium ionen met de natrium ionen die opgeslagen zijn in de hars. Er zit dus na ontharding meer natrium in het water.

• Grolsch
@blissard het is geen zout (natriumchloride), maar het is natrium wat uitgewisseld wordt. Natrium is een onderdeel van zout.

In hoeverre natrium zorgt voor vlekken op kranen is mij niet bekend, en zoals @Hulliee al aangeeft heeft een mens natrium nodig. Ik zelf ben niet zo bang voor een "natriumvergiftiging" door een waterontharder.

• route99
Het tegen ion van het magnesium of calcium vormt het nieuwe wateroplosbare zout met het natrium.
Dan kan uiteraard vlekken geven: als het water verdampt.... kan dat zout als vlek achter blijven, alleen het laat zich veel beter verwijderen dan iets als kalk aanslag, dat is slecht water onoplosbaar.
Dus met een vochtige doen laat zich de nieuwe aanslag verwijderen en dat lukt bij kalk aanslag een stuk moeilijker...
Eigenlijk vervang je de ene vlek door de andere en er zijn wat minder vlekken omdat het beter in water oplost en daardoor pas later neerslaat.

Verder: als je zeep oid gebruikt kan het zijn dat het natrium wel weer neerslaat door een nieuw zout, het "zeep zout" te vormen..... die slechter oplosbaar is vaak dan wat er nu in het water zit als natrium zout.

Hopelijk heb ik zoveel mogelijk lastige chemische termen vermeden, maar dit is de kern waar het om draait: welk natrium zout wordt er gevormd, hoe water oplosbaar is het/kan het moeilijker neerslag dan de kalk (meestal) en zijn er nog externe factoren als zeep die ook een rol kunnen spelen bij het vormen van een (andere) aanslag.

• blissard
@Grolsch Maar opgelost in water is dit Natrium ion samen met het Chloor ion (dat achterblijft van de Calcium chloride of magnesiumchloride) gewoon keukenzout. (Als in: MgCL2 -> Mg2+ en 2Cl- => (na ionen uitwisseling) 2Na+ en 2Cl- = 2 NaCl)
Gelukkig is het geen gewoon Natrium, dat doet hele leuke dingen in water.

Het verhaal dat mensen natrium nodig hebben is dus ook niet waar. Mensen hebben natrium-ionen nodig. Maar aangezien we hiervan al teveel binnenkrijgen is het echt geen voordeel als het in drinkwater zit.

• route99
quote:
blissard schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:27:
@Grolsch Maar opgelost in water is dit Natrium ion samen met het Chloor ion (dat achterblijft van de Calcium chloride of magnesiumchloride) gewoon keukenzout. (Als in: MgCL2 -> Mg2+ en 2Cl- => (na ionen uitwisseling) 2Na+ en 2Cl- = 2 NaCl)
Maar het kan ook een ander ion zijn dat chloride.... er is een hele lijst...
quote:
Gelukkig is het geen gewoon Natrium, dat doet hele leuke dingen in water.
Had je dat dan verwacht... ? Overleeft het alleen onder speciale condities, metallisch Natrium, ik denk dat veel mensen geen sikkepit hier van snappen alleen degene die minimaal het proefje op de middelbare school gezien hebben.... of geschoold zijn erin.
quote:
Het verhaal dat mensen natrium nodig hebben is dus ook niet waar. Mensen hebben natrium-ionen nodig. Maar aangezien we hiervan al teveel binnenkrijgen is het echt geen voordeel als het in drinkwater zit.
Voor buitenstaanders een semantische discussie.
Ik denk dat je altijd veel meer zout via levensmiddelen binnen kunt krijgen dan via drinkwater..

• Hulliee
  • Niet online
@route99 Tijdens het regenereren wordt zout (NaCl, keukenzout) gebruikt om het hars te voorzien van Na-ionen. Het verrijkte hars gaat na het regenereren (al het zout is dan afgevoerd uit het systeem), Ca- en Mg-ionen (calcium en magnesium) uit het leidingwater uitwisselen met Na-ionen. Het calcium en magnesium blijft achter op het hars en zal met het regenereren worden afgevoerd.

De mineralen nu met Natrium ionen (het nieuwe "kalk"), heeft de eigenschap zich niet te hechten. We spreken nu van onthardwater.

Echter, en daar wil @drielp naar onderzoeken, zit er in water meer dan alleen kalk (met calcium en magnesium ionen). Er zitten ook metalen in (aluminium, ijzer).
In Nederland niet allemaal in dezelfde verhouding. Wellicht is de aanslag, nu de kalkaanslag is uitgeschakeld, een aanslag van de overigen stoffen. Deze zag je niet omdat deze voorheen in de kalkaanslag zatten.

https://nl.wikipedia.org/...d#Wateronthardingmethodes

• blissard
@route99 het kan natuurlijk een ander zou zijn, maar dat negatieve ion moet dan wel in het water zitten. Ik zou niet weten welke dit zijn, behalve chloride. Jouw koppeling van zout met het zeep is ook interessant, omdat het een goede kanshebber is om de vlek-effecten te verklaren.

De discussie over zout in drinkwater is inderdaad wat flauw, maar naar mijn mening wel zinvol omdat het door sommige leveranciers gewoon ontkent wordt en ze daarbij het gebrek aan kennis bij mensen gebruiken (mensen hebben natrium nodig en dat soort onzin). Daarbij is het ontharden van water met een hoge dH af te raden als dat water gedronken wordt door mensen met een zoutarm dieet.
De negatieve gezondheidseffecten van onthard water zijn daarmee wellicht niet groot (150 mg / liter is zelfs als je de voorgeschreven 2 liter per dag drinkt nog maar 0,3 gram zout) , maar aantoonbaar aanwezig. Dat was in dit forum altijd nog onderwerp van discussie.

@Hulliee helaas heb je ongelijk. De ionen worden uitgewisseld. Dus de calcium- en magnesiumionen gaan uit het water en er komt natrium-ionen voor terug. dat staat ook in de wiki waar je naar verwijst.
In de ontharder zit hars met natrium-ionen, tijdens het ontharden wisselen deze ionen met de calcium en magnesium uit het drinkwater waardoor er magnesium en calcium ionen in de hars zitten en natrium in het water. Als de hars verzadigd is wordt deze gespoeld met zout om de magnesium en calcium ionen weer te vervangen door natrium.

Het nieuwe mineraal met natrium dat niet neerslaat (waar je het over hebt) is gewoon natrium chloride (aka keukenzout\0

blissard wijzigde deze reactie 14-06-2018 10:53 (25%)

• Hulliee
  • Niet online
quote:
blissard schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:48:
@route99 het kan natuurlijk een ander zou zijn, maar dat negatieve ion moet dan wel in het water zitten. Ik zou niet weten welke dit zijn, behalve chloride. Jouw koppeling van zout met het zeep is ook interessant, omdat het een goede kanshebber is om de vlek-effecten te verklaren.

De discussie over zout in drinkwater is inderdaad wat flauw, maar naar mijn mening wel zinvol omdat het door sommige leveranciers gewoon ontkent wordt en ze daarbij het gebrek aan kennis bij mensen gebruiken (mensen hebben natrium nodig en dat soort onzin). Daarbij is het ontharden van water met een hoge dH af te raden als dat water gedronken wordt door mensen met een zoutarm dieet.
De negatieve gezondheidseffecten van onthard water zijn daarmee wellicht niet groot (150 mg / liter is zelfs als je de voorgeschreven 2 liter per dag drinkt nog maar 0,3 gram zout) , maar aantoonbaar aanwezig. Dat was in dit forum altijd nog onderwerp van discussie.
Er zit geen zout in het drinkwater en het komt er ook niet in. Niet door ontharden. Er vindt een ionen uitwisseling plaats. Er ontstaat een nieuwe mineraal met Natrium-ionen. Van dat nieuwe mineraal is bekend dat deze niet neerslaat. Zie mijn reactie hierboven.

@blissard Dat beschrijf ik toch ook die ionen-uitwisseling :)
Het stuk met de chloride Cl-ionen: Deze wordt juist weggespoeld tijdens het regenereren.

Hulliee wijzigde deze reactie 14-06-2018 10:58 (5%)

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
In de drinkwater fabriek van PWN in Andijk wordt op zeer grote schaal 5500 m3/uur gebruik gemaakt van hars en zout om drinkwater te maken met https://pwntechnologies.c...ded-ion-exchange-process/

Maar dat is aan de voor kant van het proces van drinkwater maken, na dit proces gaat het water door keramische membranen, en als laatste nog even een douche met UVC en een filtering met kool.

wizzopa wijzigde deze reactie 14-06-2018 11:32 (11%)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• blissard
quote:
Hulliee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:52:
[...]

@blissard Dat beschrijf ik toch ook die ionen-uitwisseling :)
Het stuk met de chloride Cl-ionen: Deze wordt juist weggespoeld tijdens het regenereren.
Nee, bij het regeneren worden de Magnesium en Calcium ionen in de hars weer vervangen (weggespoelt) door Natrium ionen.
(de hars neemt de natriumionen dan op en wisselt deze daarna weer uit met de calcium en magnesium ionen in het drinkwater.)

Het staat overigens op veel sites aangegeven dat dit zo werkt, alleen haalt men op de sites van de ontharder-leveranciers vaak bewust natrium, zout, calcium en kalk door elkaar. Als er immers zou staan dat de kalk wordt vervangen door keukenzout, dan zou dat negatief klinken. Toch is dat exact wat een ontharder doet.

• Hulliee
  • Niet online
quote:
blissard schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:32:
[...]

Nee, bij het regeneren worden de Magnesium en Calcium ionen in de hars weer vervangen (weggespoelt) door Natrium ionen.
(de hars neemt de natriumionen dan op en wisselt deze daarna weer uit met de calcium en magnesium ionen in het drinkwater.)

Het staat overigens op veel sites aangegeven dat dit zo werkt, alleen haalt men op de sites van de ontharder-leveranciers vaak bewust natrium, zout, calcium en kalk door elkaar. Als er immers zou staan dat de kalk wordt vervangen door keukenzout, dan zou dat negatief klinken. Toch is dat exact wat een ontharder doet.
Jouw eerste alinea: eens, we hebben het over hetzelfde.

Hier ben ik het niet met je eens. Mg en Ca-ionen worden tijdens het regenereren gekoppeld aan de vrijgekomen Cl-ionen en dit nieuwe zout wordt weggespoeld.

• Hulliee
  • Niet online
quote:
wizzopa schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:29:
In de drinkwater fabriek van PWN in Andijk wordt op zeer grote schaal 5500 m3/uur gebruik gemaakt van hars en zout om drinkwater te maken met https://pwntechnologies.c...ded-ion-exchange-process/

Maar dat is aan de voor kant van het proces van drinkwater maken, na dit proces gaat het water door keramische membranen, en als laatste nog even een douche met UVC en een filtering met kool.
Eens, alle waterzuiveringsbedrijven werken o.a. op deze manier met hars om het water te ontharden. Wat je thuis doet is het laatste stukje ontharden van bijvoorbeeld 8dH naar 0dH.

UV-licht en actieve kool wordt gebruikt om o.a. bacteriën onschadelijk te maken.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
Hulliee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:15:
[...]

Eens, alle waterzuiveringsbedrijven werken o.a. op deze manier met hars om het water te ontharden. Wat je thuis doet is het laatste stukje ontharden van bijvoorbeeld 8dH naar 0dH.

UV-licht en actieve kool wordt gebruikt om o.a. bacteriën onschadelijk te maken.
Hier wordt het in het begin van het proces gebruikt. SIX® stands for Suspended Ion eXchange process and is designed to remove Dissolved Organic Carbon (DOC) from the water to improve membrane filtration performance. SIX® also removes sulphate, nitrate, and phosphate. Removal of DOC minimizes membrane fouling and reduces the formation of trihalomethanes (THMs) after final disinfection with chlorination.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Elisabeth86123
bij ons is het zo dat wanneer ik de aanslag op de sifons met een doek poets deze regenboogachtige kleuren krijgt. Wijst dit misschien nog een bepaalde richting op?

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:27
Misschien kan ik wat toevoegen aan de interessante ionen-discussie hierboven. Niet omdat ik er verstand van heb, maar ik heb een wateranalyse kunnen laten doen van zowel het normale harde water als het ontharde water. Ik zal de resultaten even opzoeken.

‘Hard’ water

Onthard water (uitgebreider testje)

The Legend wijzigde deze reactie 14-06-2018 15:27 (31%)

Ik ben toch malle pietje niet!

• Elisabeth86123
quote:
The Legend schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:15:
Misschien kan ik wat toevoegen aan de interessante ionen-discussie hierboven. Niet omdat ik er verstand van heb, maar ik heb een wateranalyse kunnen laten doen van zowel het normale harde water als het ontharde water. Ik zal de resultaten even opzoeken.

‘Hard’ water

[afbeelding]

Onthard water (uitgebreider testje)

[afbeelding]
Heeft dit nog iets opgeleverd? Een verschil wat eventueel verklaring is voor vlekken?

• route99
quote:
Hulliee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:47:
@route99 Tijdens het regenereren wordt zout (NaCl, keukenzout) gebruikt om het hars te voorzien van Na-ionen. ...................het regenereren worden afgevoerd.
Dat station ben ik ruim 30 j geleden al gepasseerd, heb ooit tijdens mijn studie een ionenwisselaar capaciteit gemeten,...ik had gehoopt dat het met de bescheiden vorm van schrijven icm de woordkeuze voor de chemici onder ons wel duidelijk was...
quote:
De mineralen nu met Natrium ionen (het nieuwe "kalk"), heeft de eigenschap zich niet te hechten. We spreken nu van onthardwater.
Idem.....
quote:
Echter, en daar wil @drielp naar onderzoeken, zit er in water meer dan alleen kalk (met calcium en magnesium ionen). Er zitten ook metalen in (aluminium, ijzer).
In Nederland niet allemaal in dezelfde verhouding. Wellicht is de aanslag, nu de kalkaanslag is uitgeschakeld, een aanslag van de overigen stoffen. Deze zag je niet omdat deze voorheen in de kalkaanslag zatten.
Idem...
Er zijn gewoon normen voor wat er aan overige metalen in zit, ijzer is er in principe ook goed uit te krijgen, Aluminium is vaak lastiger vanwege het amfotere karakter en er dus selectieve liganden (om een complex te maken) gebruikt moet worden om het neer te laten slaan of anderszins ergens iig tijdelijk aan te binden.
Als er geen Calcium meer in zit, dan kan er ook geen kalkaanslag meer zijn... de naam is er van afgeleid...
Maar wel andere aanslag, ook van Natrium zouten.... immers als de oplosbaarheidsgrens bereikt is slaat het neer, ook het natrium zout, dus het is imho een echte misvatting dat natrium zouten geen aanslag kunnen geven.
https://nl.wikipedia.org/...d#Wateronthardingmethodes

@blissard Ik weet zeker dat het NaCl uit drinkwater niet het grootste probleem is voor bijv diabetici.... Kijk maar eens wat er in een kaas, chips, ketchup....etc al zit.... al snel 5-10x zoveel en dat is zelfs per 100 g en je schrijft over 0.3 g in 2 liter..!
http://www.gezondheid.be/files/PDF/Tabel_Zout.pdf
Eea wel de proporties in de gaten blijven houden. ;)

Oja, wat zit er nog meer dan chloride in het water .. sulfaat.... dus niet alles is NaCl..
Iets dfat @The Legend ook al liet zien en nog veel uitgebreider....

• blissard
@route99 voor diabetici heb je uiteraard gelijk. Maar ook voor mensen met een zoutarm dieet is onthard water waarschijnlijk het kleinste probleem inderdaad.

• route99
Idd kijk maar naar de tabel, dan stel die max 0.3 g erg weinig voor....
Ik had de diabetici als voornaamste groep genoemd, maar in principe geldt het voor iedereen: max 6 gram per dag is niet voor niks de norm, we gaan er vaak en veel overheen....

route99 wijzigde deze reactie 14-06-2018 18:12 (55%)

• route99
quote:
The Legend schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:15:
‘Hard’ water[afbeelding]
Onthard water (uitgebreider testje)[afbeelding]
Die 5.9 DH is al redelijk laag wrs lager dan in Friesland en veel andere provincies...
Vond dit:
https://www.lenntech.nl/samenstelling.htm
In Gelderland zie je vaak rond de 7 uiteraard afhankelijk vd bron. Ik heb gehoord dat ze in Arnhem zo het super zachte Veluwe water mengen met ander maar vrij hard water... dat scheelt in het ontharden van het harde water (=kosten !) ... en dan mikken ze op die 7....

Dus die 5.9 is al aan de onderkant.... Met 7 is het goed te doen vind ik. Wel wat kalk aanslag maar niet te irritant.

• route99
quote:
Elisabeth86123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:21:bij ons is het zo dat wanneer ik de aanslag op de sifons met een doek poets deze regenboogachtige kleuren krijgt. Wijst dit misschien nog een bepaalde richting op?
Ja, op ordening..... Waarschijnlijk blijft er een heel dun laagje achter van kristallen die op een bepaalde manier geordend waren al of door het boenen daar in terecht gekomen zijn. Dat kristalrooster geeft zichtbaar licht een interferentie (bepaalde manier van breking/reflectie van licht) dat hierdoor een kleur patroon ontstaat. Is het heel regelmatig en heb je met een bepaalde optimale rooster afstand te maken dan krijg je een mooie parelmoer kleur.
Er wordt aangewerkt om oppervlakten van zo een rooster te voorzien zodat je kleur krijgt zonder dat je verf gebruikt....
Als je in de natuur een beetje oplet dan zie je dat bepaalde kevertjes/insecten en vogels dit ook hebben. We kijken het van de natuur af, "mimicen" wordt dat genoemd in Engelstalige vaktermen.

• The Legend
quote:
Elisabeth86123 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:55:
[...]

Heeft dit nog iets opgeleverd? Een verschil wat eventueel verklaring is voor vlekken?
Nee, het enige wat wezenlijk is veranderd in het ontharde water is het niveau natrium (hoger) en calcium (lager). Het hogere niveau aan natrium kan het denk ik niet zijn, alleen al vanwege het feit dat het de helft lager is dan het volgens het Drinkwaterbesluit mag zijn (74mg/l waar het 150mg/l mag zijn). Meest logische verklaring lijkt me toch dat het de overige metalen zijn die nu neerslaan zonder kalk.

De enige test die echt duidelijk verschaft is een test waaruit blijkt waar de aanslag uit bestaat, maar dat lijkt me niet zo eenvoudig.

• Elisabeth86123
quote:
route99 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:26:
[...]
Ja, op ordening..... Waarschijnlijk blijft er een heel dun laagje achter van kristallen die op een bepaalde manier geordend waren al of door het boenen daar in terecht gekomen zijn. Dat kristalrooster geeft zichtbaar licht een interferentie (bepaalde manier van breking/reflectie van licht) dat hierdoor een kleur patroon ontstaat. Is het heel regelmatig en heb je met een bepaalde optimale rooster afstand te maken dan krijg je een mooie parelmoer kleur.
Er wordt aangewerkt om oppervlakten van zo een rooster te voorzien zodat je kleur krijgt zonder dat je verf gebruikt....
Als je in de natuur een beetje oplet dan zie je dat bepaalde kevertjes/insecten en vogels dit ook hebben. We kijken het van de natuur af, "mimicen" wordt dat genoemd in Engelstalige vaktermen.
Een mooi verhaal! Kan je hier uit dan ook herleiden wat voor soort aanslag het is of kan zijn?

• route99
Dan zou je een element analyse moeten doen net als bij het drinkwater...
Met Röntgendiffractie zou je ook naar het rooster en de afstanden kunnen kijken.
Onder een elektronenmicroscoop kun je ook structuren zien en als je de juiste apparaten koppelt kun je een kwalitatieve scan doen op welke elementen je allemaal ziet.
Voor kwantitatieve bepalingen zul je per element de juiste techniek moeten kiezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
Geen idee of het er mee te maken heeft en of het niet zo hoort, maar ik heb de regeneratie eens gevolgd.
Er zijn bij de Fleck 5600 SXT een aantal cyclussen.
- Backwash (terugspoelen hars ivm eventueele vervuiling, BW=4 minuten)
- Pekelaanzuiging (het daadwerkelijke spoelen met zout, BD=30 minuten)
- Snelle spoeling( om rest zout te verwijderen, RR=8 minuten)
- Pekelbijvulling (om de tank met zout weer te vullen met water voor de volgende spoeling, BF=4 minuten)

Nu viel me op dat na 4 minuten (van de 30) pekelaanzuiging, het water in de bak op was, en dat er dus geen pekelwater meer aangezogen werd.
Ik heb even handmatig water bijgevuld in de pekelbak... Even kijken of dat wat uit gaat maken.
(dit zegt eventueel niets.... misschien hoort hij maar korte tijd pekelwater aan te zuigen in het begin en de overige tijd gewoon spoelen met deels leidingwater. BF staat immers ook op 4 minuten)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-06-2018 13:13 (3%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
De W man vroeg wat ik er allemaal op wilde hebben. Maar alles gedaan maar niet de buitenkranen.
Leek me zinloos zwembad van paar m3 met kalk arm water te vullen.

• The Legend
Wel weer handig voor de buitenkraan waarmee je de auto wast :p

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
Of je "ramen" op je dak...
@jacovn Er zit toch een bypass op?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:25 (42%)

• jacovn
  • Nu online
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:25:
Of je "ramen" op je dak...
@jacovn Er zit toch een bypass op?
Geen idee..

Er komt een extra kraan in de was/droger ruimte voor een slang om de zonnepanelen te kunnen reinigen. Kraantje meer maakte niet uit.

jacovn wijzigde deze reactie 15-06-2018 14:40 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:57
quote:
blissard schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:48:
@route99
De discussie over zout in drinkwater is inderdaad wat flauw
Ik vond deze te leuk om te negeren :) _/-\o_

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• jacovn
  • Nu online
quote:
The Legend schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:06:
Wel weer handig voor de buitenkraan waarmee je de auto wast :p
Wat is autowassen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elisabeth86123
als de vaat in de vaatwasser opdroogt hebben jullie dan ook vlekken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
Nee, ik gebruik waspoeder zonder zout en glansspoelmiddel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elisabeth86123
Ik vind op Engelstalige forums dat de aanslag mogelijk wordt veroorzaak door silica (silicium?). Weet iemand hier iets over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
@Elisabeth86123
Heb je daar een linkje naar?
Silicium (dioxide) is mijn dagelijks werk (luchtdroging)

Maar in ontharders zitten harsbolletjes. Dat is heel wat anders....
https://lanxess.com/en/co...ct-search/lewatit-s-1567/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elisabeth86123
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:38:
@Elisabeth86123
Heb je daar een linkje naar?
Silicium (dioxide) is mijn dagelijks werk (luchtdroging)

Maar in ontharders zitten harsbolletjes. Dat is heel wat anders....
https://lanxess.com/en/co...ct-search/lewatit-s-1567/
https://terrylove.com/for...on-chrome-fixtures.40393/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Topicstarter
@Elisabeth86123
Dank voor de link.
Welk zout gebruik jij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
https://www.lenntech.com/Data-sheets/Lewatit-S-1567-L.pdf
Dit is eigenlijk een standaard styreen/divinylbezeen vernette hars (als "bolletjes" gemaakt).
Met Natrium sulfonaat als actieve groep op de bolletjes en waarvan de Natrium "uitwisselt" (exchanges) met oa het Calcium (en of Magnesium) uit het harde water. Het Natrium ion komt dus in het water te zitten, het Calcium ion bindt zich aan de sulfonaat groep.
Met het regenereren biedt je zoveel NaCl oplossing aan dat de overvloed aan Na-ionen toch in staat is het Calcium weer te verdringen van de hars bolletjes en die zijn weer gereed voor hun ontharding v/h water....

Met:
quote:
Total capacity* min. eq/l 2.0
icm de lokale DH zou je uit kunnen rekenen hoeveel water je ongeveer kunt ontharden.

route99 wijzigde deze reactie 17-06-2018 23:20 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elisabeth86123
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:23:
@Elisabeth86123
Dank voor de link.
Welk zout gebruik jij?
Ik gebruik zout van waterplaza.nl (bwc). 99,9% natrium.
hoezo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elisabeth86123
@AUijtdehaag
Ik gebruik zout van waterplaza.nl (bwc). 99,9% natrium.
hoezo?

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
quote:
Elisabeth86123 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:22:
als de vaat in de vaatwasser opdroogt hebben jullie dan ook vlekken?
Wat voor vlekken?
Wat voor wasmiddel gebruik je in de vaatwasser?

Als je een waterontharder in huis hebt moet je in de vaatwasser zelf nooit zout gebruiken. Ook geen all-in-one tabletten dus.
Het zout in de vaatwasser is namelijk bedoeld voor het ontharden van het water, maar als dat water al onthard is dan zoekt het zout andere acties en dat kun je ook als aanslag/vlekken zien.

• Elisabeth86123
quote:
Vloris schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:01:
[...]

Wat voor vlekken?
Wat voor wasmiddel gebruik je in de vaatwasser?

Als je een waterontharder in huis hebt moet je in de vaatwasser zelf nooit zout gebruiken. Ook geen all-in-one tabletten dus.
Het zout in de vaatwasser is namelijk bedoeld voor het ontharden van het water, maar als dat water al onthard is dan zoekt het zout andere acties en dat kun je ook als aanslag/vlekken zien.
Watervlekken zoals ook op ons chroom zichtbaar is ondanks waterontharder. We gebruiken 3in1 tabletten die ook voor zachtwater geschikt zouden zijn maar zie ook allemaal streepvormige krassen/corrosie op onze glazen ontstaan dus zal het nu proberen met gewoon vaatwaspoeder en een klein beetje glansspoelmiddel.

• Elisabeth86123
Is er hier iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een koolstoffilter om de vlekken tegen te gaan?

• Elisabeth86123
Antwoord van iemand op buitenlands forum:
I ended up getting a whole house reverse osmosis system that was paid for by our county government. Due to the high sodium/chloride levels in our water and our proximity to the road, it was determined that it may be caused by intrusion from road salting. This obviously solved the problem. I installed it myself from uswatersystems.com.

Prior to the RO system, I had determined that the elevated sodium/calcium/manganese/silica in the water caused the softener to exchange too much sodium in order to soften, making the TDS very high, and then the silica (which the softener doesn't remove) made it very hard to clean.

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:39
In onze nieuwbouwwoning wil ik de waterontharder installeren. Ik heb echter een probleem want in de meterkast is geen afvoer voorzien. Nu gaf de installateur aan dat er een loze leiding gelegd is (50mm) vanuit de meterkast maar buiten om later nog kabels op aan te kunnen sluiten. Deze is niet in gebruik. Hij stelde voor om deze buiten aan te sluiten op de riolering en op die manier een afvoer te creëeren. Enig nadeel was dat de afvoerleiding dan niet onder afschot ligt maar dat lijkt me niet zo’n probleem. Nu ben ik vandaag gaan graven maar de loze leiding blijkt veel dieper te liggen dan de riolering. De loze leiding ligt op zo’n meter diepte en de riolering op de helft daarvan. Dat zou dus betekenen dat de afvoer omhoog moet voordat deze op de riolering uit komt. Ik vraag me nu af of ik de gok moet wagen dat dit goed zal gaan. Wat denken jullie?

De loze leiding hoger leggen is niet mogelijk doordat het huis niet beschikt over een kruipruimte. Ik wil de ontharder eigenlijk aansluiten met een air gap om besmetting van het zoutvat te voorkomen.

titan1901 wijzigde deze reactie 21-06-2018 21:03 (4%)

• blissard
@titan1901 wat is het hoogte verschil vanaf de meterkast tot het riool?

Jouw situatie is een soort sifon. Dat zou wel kunnen werken als er:
a. Voldoende druk op staat / het verval voldoende is voor een redelijke stroomsnelheid
b. Het water volkomen schoon is (anders bezinkt dat onderin en krijg je verstoppingen)
c. Er geen kans is op terugloop uit het riool ( dus boven op de riolering aansluiten en voor de zekerheid een terugslag klep er in)

Je zou het eens kunnen proberen met een stukje pijp omhoog bij de uitloop en dan een emmer in de leiding leeggooien.

blissard wijzigde deze reactie 21-06-2018 22:57 (11%)

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:39
quote:
blissard schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:56:
@titan1901 wat is het hoogte verschil vanaf de meterkast tot het riool?

Jouw situatie is een soort sifon. Dat zou wel kunnen werken als er:
a. Voldoende druk op staat / het verval voldoende is voor een redelijke stroomsnelheid
b. Het water volkomen schoon is (anders bezinkt dat onderin en krijg je verstoppingen)
c. Er geen kans is op terugloop uit het riool ( dus boven op de riolering aansluiten en voor de zekerheid een terugslag klep er in)

Je zou het eens kunnen proberen met een stukje pijp omhoog bij de uitloop en dan een emmer in de leiding leeggooien.
Het hoogteverschil tot aan het riool zal zo’n 1,5 meter zijn. De diameter van de 50mm leiding lijkt me misschien wat veel in combinatie met het hoogteverschil dat overbrugt moet worden. Dat komt de stroomsnelheid niet ten goede lijkt me.

De ‘schoonheid’ van het water is een van de dingen waar ik nogal mee zit. De afvoer wordt dan alleen gebruikt voor de afvoer van de waterontharder maar hier zal ook zout in zitten. Zou dit niet bezinken/neerslaan in de afvoerleiding?

Een terugslagklep lijkt me inderdaad een goed idee. Ik zal me daar eens in verdiepen. Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_ !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
middag.

weet er iemand een adres in Nederland waar ze;

1. veel verstand hebben van waterontharders.
2. meer dan 1 merk hebben en of kunnen leveren.

Want ik zie door de ontharders, het water niet meer.

Casus.

voor een vakantie woning in spanje wil ik een wateronthardersysteem aanschaffen en plaatsen.

10 slaapkamers.
6 badkamers (douche, wc, wasbak en bidet)
2 keukens ( wasbak en wasmachine)
4 boilers.

minimale bezetting is 2 personen, maximaal 20. (als de b&b volgeboekt is)
De min-bezetting zal in de winter zijn, de max bezetting zal lente-(zomer)-herfst zijn.

Elk systeem kan natuurlijk omgaan met de winterbezetting.
Maar het waterverbruik bij een volle bezetting is natuurlijk iets meer een uitdaging.

set iedereen doucht 15 min tussen 8 en 10 uur sochtends.
15x14literx20personen=4200 liter

ik zou dus een syteem moeten hebben dat:
1. voldoende water kan ontharden
2. groot genoeg is om niet elk uur te regenereren.

dus met mijn beperkte kennis denk ik aan een dubbel syteem,
zodat hij kan overschakelen wanneer de max voor deel 1 van het systeem is bereikt.

Maar mijn kennis is te beperkt, en via internet vind ik genoeg systemen.
Maar graag heb ik een adres waar ik gewoon kan kijken en vragen kan stellen onder het genot van een koffie.

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
Wil je een "agressieve" verkoper, neem dan contact op met Aquacell. Is best vasthoudend en ook wel prijzig. Heeft de gewenste dubbel-filters.

De mijne komt bij Waterluxe vandaan. Was een stuk relaxter communiceren. Ze hebben ook de grotere dubbele filters in het assortiment.

Of er een aanbieder is met meerdere merken betwijfel ik, misschien een saniteer-boer?
Je heb ook nog verschillende manieren van ontkalker, maar ik begrijp dat de harsvariant met zoutgeneratie de voorkeur geniet?

Oja, vragen stellen kan ook hier.

drielp wijzigde deze reactie 01-07-2018 20:33 (3%)

• Brutus de Bruut
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 05-12 15:37
quote:
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:32:
De mijne komt bij Waterluxe vandaan. Was een stuk relaxter communiceren. Ze hebben ook de grotere dubbele filters in het assortiment.
Kun je wat meer over deze ontharder vertellen, hoelang al in gebruik, merkbare verschillen etc.?

• drielp
quote:
Brutus de Bruut schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:05:
[...]

Kun je wat meer over deze ontharder vertellen, hoelang al in gebruik, merkbare verschillen etc.?
Sinds augustus 2015

drielp in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

• Roesje
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 09-08 09:32
Weet er toevallig iemand hier hoe ik een Amysoft c200 kan Resetten?
Hij regenereerd te snel.
Het is een keer door een monteur van amysoft gedaan, maar hoe. Probeer al enige tijd bij amysoft hier antwoord op te krijgen maar tot nu toe tevergeefs.

• route99
Heb je een handleiding on line zodat mensen mee kunnen kijken?
Zoiets zit meestal in het menu of via een knoppen combi of er zit een seal/rubber waarachter een reset zit.

• Roesje
De handleiding is een gebruikershandleiding, helaas geen monteurshandleiding. Ff kijken voor een knopje. Dank je.

• Roesje
quote:
Roesje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:47:
De handleiding is een gebruikershandleiding, helaas geen monteurshandleiding. Ff kijken voor een knopje. Dank je.
Helaas geen knopje. Toetscombinatie heb ik ook al geprobeerd, maar nog geen resultaat.
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True