Iemand toevallig al een oorzaak voor de vlekken gevonden?
Anoniem: 920949
Weet er iemand hoe ik het aantal regeneratie bij een Amysoft c 200 weer op nul kan krijgen(resetten)?
Hoe bevalt je 'nieuwe' ontharder? Heb je het idee dat het fijnere zout ook beter is?AUijtdehaag schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:54:
Vandaag een nieuwe ontharder aangesloten, ter vervanging van de oude (uit 2013)
Nieuwe is een 8 ltr Hydrotense Waterontharder Seduction Family
De oude is een Duo 14 van waterluxe.
Waarom?
De oude was veel te groot voor mij qua capaciteit en regenereerde eens in de 4 weken.
Ik vermoed dat deze daardoor ook nooit echt lekker heeft gewerkt, en ook de hardheid (bypass) was moeilijk na te stellen. (cappers besturing). Ook de bekende hardnekkige vlekken op de kranen, die steeds weer terugkwamen.
Eens kijken of de nieuwe, dezelfde problemen gaat geven. (ik hoop het niet, uiteraard)
De nieuwe heeft een Fleck 5600 besturing.
Wat me opvalt is dat het zout wat bijgeleverd wordt, veel fijner en kleiner is. (Akzo Broxo)
In tegenstelling tot de redelijk grote ronde blokken van waterluxe.
Foto's:
https://www.mupload.nl/img/rreby2zssa44f.jpg
https://www.mupload.nl/img/iepj7padyqvux.jpg
@joenevd
Doet het eigenlijk hetzelfde.
Echter heb ik (denk ik) iets minder last van de hardnekkige vlekken. Dat blijft een mysterie.
Deze kleinere spoelt wat vaker, dus kost ook wat meer zout heb ik de indruk.
Verder prima hoor.... en niet heel duur.
De oude cappers besturing was iets geluidruchtiger.
Nu hoor ik enkel wat water stromen snachts tijdens het spoelen, maar meestal merk ik niks op.
Die cappers was echt een rrrrrrr.
Echter heb ik (denk ik) iets minder last van de hardnekkige vlekken. Dat blijft een mysterie.
Nu hoor ik enkel wat water stromen snachts tijdens het spoelen, maar meestal merk ik niks op.
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 22:23 ]
Om toch maar een oudeAUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:20:
@joenevd
Als ik naar de bijgevoegde plaatjes kijk, denk ik de eerste.
Ik twijfel tussen de Combi 10 en 14 voor onze nieuwbouwwoning. Momenteel gebruiken we 117m3 op jaarbasis. Twee opgroeiende kinderen (4 en 2). Deze gaan momenteel dagelijks in bad (zit bij lange na niet vol, maar altijd nog meer dan onder de douche) en wijzelf douchen ook dagelijks.
In onze nieuwe woning zit geen bad meer. Ik ben benieuwd hoeveel water jij verbruikte met de Combi 14 en wat voor problemen je ondervond.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
@Matis
Vroegah had je wel nog de duo 14.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
De website van waterluxe is onlangs vernieuwd denk ik (en zo ook de modellen)
Neem gewoon deze en dan heb je de komende jaren zout gratis. (tenzij je het wil laten installeren)
Ik woon alleen en de duo 14 stond 6 weken stil zonder te regenereren.
Het was meer het hygienische gevoel dat die tijd te lang was... bacterien krijgen zoveel meer de kans in het harsvat te ontwikkelen (ik zeg er al bij: gevoel. en niet gebaseerd op feiten)
Neem gewoon deze en dan heb je de komende jaren zout gratis. (tenzij je het wil laten installeren)
Het was meer het hygienische gevoel dat die tijd te lang was... bacterien krijgen zoveel meer de kans in het harsvat te ontwikkelen (ik zeg er al bij: gevoel. en niet gebaseerd op feiten)
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 22:43 ]
ik was onlangs door waterluxe gebeld. Zij zijn overgenomen/verkocht. Nu is het eigenlijk een ander partij bezig.AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:40:
@Matis
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik dacht even dat dit topic over dit soort oplossingen ging:
https://www.waterontharder.com/nlk
Veel minder ingrijpend (ook financieel). Kalk wordt niet verwijdert maar kan niet meer neerslaan. En ontzettend praktisch wat betreft installatie.
Hoe denken jullie over deze oplossing tov de hars methode om kalk te binden?
Veel minder ingrijpend (ook financieel). Kalk wordt niet verwijdert maar kan niet meer neerslaan. En ontzettend praktisch wat betreft installatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 24-07-2018 01:04 ]
Ik zou 'm gewoon aanschaffen en de testresultaten hier posten 😇. Het apparaat kost bijna niks en dan heb je ook niks. Je kan dan later een echte ontkalker aanschaffen met harsfilter.Jazco2nd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 00:59:
(Apparaat werkt niet, geloof me)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Nee, ik vermoed residue van de andere stoffen in het leidingwater.Elisabeth86123 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:20:
Iemand toevallig al een oorzaak voor de vlekken gevonden?
Maar waarom die afzetting zich voornamelijk manifesteerd in de douche kan ik je niet vertellen...
Is ook al eerder besproken. Ga eens zoeken naar de chemische reactie waarom het niet meer neer zou slaan?Jazco2nd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 00:59:
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik heb afgelopen week bij Aquacombi de waterontharder(Aquacell) besteld. Naar verwachting is de installatie ergens midden september. Voornaamste reden is om mijn nieuwe apparatuur/keuken/badkamer mooi te houden, en hopelijk minder last te hebben van jeuk in de winter na het douchen.
Of ik ook daadwerkelijk 50-70% bespaar op zeep e.d. ga ik nog wel zien, ik ga er in principe vanuit dat het gewoon een luxe uitgave is en het niks oplevert door de kosten van zout/additioneel water.
Of ik ook daadwerkelijk 50-70% bespaar op zeep e.d. ga ik nog wel zien, ik ga er in principe vanuit dat het gewoon een luxe uitgave is en het niks oplevert door de kosten van zout/additioneel water.
@Zebby uit interesse, waarom heb jij jeuk in de winter na het douchen, en wat zou ervoor moeten zorgen dat je dit niet hebt met een waterontharder ?
@Grolsch omdat de lucht in de winter droger is, waardoor een gevoelige huid eerder uitdroogt. Mijn kinderen hebben er ook last van. Een van de redenen dat ik toendertijd een waterontharder had geinstalleerd, al kon dat enkel voor de bovenverdieping gebruikt worden (dus voor de douche).
@Zebby Sindsdien hebben ze nooit meer last gehad.
@Zebby Sindsdien hebben ze nooit meer last gehad.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@Grolsch Wat @kmf zegt, ik heb best een droge huid in de winter, zeker op mijn handen. Nou douche ik ook te warm in die jaargetijden, maar dat doe ik al zo lang dat ik er niet vanuit ga dat ik daarmee binnenkort ga stoppen. Doordat de kalk uit het water wordt gehaald blijft de natuurlijke vetlaag van je huid beter bewaard. Van alle testen is dit eigenlijk de enige waarbij ik zelf echt het verschil kon merken. Bij de smaaktest wist ik ze niet te onderscheiden...
Goed om te horen kmf, hoop dat ook voor mij zo zal gaan
Goed om te horen kmf, hoop dat ook voor mij zo zal gaan
@Zebby het effect van zacht water hadden we gemerkt toen we met de baby op vakantie gingen. Daar waren alle problemen plots verdwenen, om thuis weer terug te komen. Toen de ontharder gekocht en laten installeren. Sindsdien nooit meer last van eczeem of andere dingen.
(heel blij dat in het nieuwe huis, de ontharder voor het hele watersysteem ingezet kan worden waardoor overal onthard water is. Het zoutgebruik is wel explosief gestegen, zeker als er nu ook een zwembadje in de tuin gevuld kan worden. Als je de ruimte en keuze hebt, de grote zoutvat nemen. We hadden die upgrade "gratis" gekregen.)
(heel blij dat in het nieuwe huis, de ontharder voor het hele watersysteem ingezet kan worden waardoor overal onthard water is. Het zoutgebruik is wel explosief gestegen, zeker als er nu ook een zwembadje in de tuin gevuld kan worden. Als je de ruimte en keuze hebt, de grote zoutvat nemen. We hadden die upgrade "gratis" gekregen.)
Nu jullie het zeggen zal ik vanavond mijn zoutvoorraad eens controleren 
De laatste weken elke avond wel een uur of 3 de sproeier aan om de tuin enigszins in leven te houden
De laatste weken elke avond wel een uur of 3 de sproeier aan om de tuin enigszins in leven te houden
Jullie sproeien de tuin ook met onthard water?
Dat werd mij zeer sterk afgeraden. Om die reden zit de waterontharder ook pas na de aansluiting voor de buitenkraan op de hoofdwaterleiding aangesloten.
Alle kranen in huis hebben onthard water, de buitenkraan heeft 'gewoon' kalkrijk water. Voor planten die je regelmatig sproeit is de ophoping van natrium i.p.v. calcium die je krijgt door het ontharde water op de lange termijn erg slecht begrijp ik.
Dat werd mij zeer sterk afgeraden. Om die reden zit de waterontharder ook pas na de aansluiting voor de buitenkraan op de hoofdwaterleiding aangesloten.
Alle kranen in huis hebben onthard water, de buitenkraan heeft 'gewoon' kalkrijk water. Voor planten die je regelmatig sproeit is de ophoping van natrium i.p.v. calcium die je krijgt door het ontharde water op de lange termijn erg slecht begrijp ik.
Bij mij zal hij direct na de watermeter geplaatst worden, waarmee al het water dus onthard wordt. Ze raden wel aan om het niet te gebruiken voor zaken buiten, zoals hogedrukspuit o.i.d., maar dan kan je hem eenvoudig even sluiten. Ik doe dat soort dingen toch niet zo vaak, dus voorzie daar geen problemen.
Waarschijnlijk nemen mijn broer en vader er ook een, dus nemen we een klein pallet aan zout erbij.
Waarschijnlijk nemen mijn broer en vader er ook een, dus nemen we een klein pallet aan zout erbij.
Ik sproei al 5 jaar met een ontharder en alles leeft nog, dus zo heel slecht zal het ook wel niet zijn.
Volgens mij gaat het in de natuur al eeuwen goed, want regenwater is ook zacht water.
Volgens mij gaat het in de natuur al eeuwen goed, want regenwater is ook zacht water.
Regenwater bevat minder kalk dan leidingwater (maximaal 10 mg kalk per liter, dat is zelfs minder dan verzacht leidingwater)
Werd je dan ook aangeraden om een zeil over je tuin te doen als het regent? Regenwater is niet alleen zacht, maar ook zuurVloris schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:39:
Jullie sproeien de tuin ook met onthard water?
Ik doe dus gewoon met onthard water. Vooral handig voor het auto wassen.
Sorry, ik was schijnbaar niet duidelijk genoeg.Grolsch schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:51:
Ik sproei al 5 jaar met een ontharder en alles leeft nog, dus zo heel slecht zal het ook wel niet zijn.
[...]
Het tuin watergeven gaat niet over dat minder kalk slecht zou zijn, het gaat erom dat meer natrium slecht zou zijn voor de planten.
Dat is een groot verschil tussen zacht regenwater (weinig calcium, weinig natrium) en onthard kraanwater (weinig calcium, meer natrium).
Bij mij werd het ook niet verteld als iets slechts, eerder dat dan je zoutvoorraad er wat harder doorheen gaat, en hij dus ook vaker moet spoelen
Ik moet toegeven dat ik wel wat val over het feit dat 't ding volledig mechanisch is. Heb het rapport van de TNO ook even bekeken (in relatie tot de leidingen), ze hebben er wel wat geld ingestopt: https://www.aquacombi.nl/...oor_koperen_leidingen.pdf
Wij hebben al een referral opgegeven, maar mocht iemand er hier ook een overwegen kun je een Tweaker opgeven (wel met naam/adres) dat zij 50 euro aan zout krijgen.
Wij hebben al een referral opgegeven, maar mocht iemand er hier ook een overwegen kun je een Tweaker opgeven (wel met naam/adres) dat zij 50 euro aan zout krijgen.
een installateur vertelde me dat waterontharders het water demineraliseren onder wettelijk vastgestelde niveau's wat is daar van waar?
Iemand bij een waterbedrijf gaf aan dat ze vaak gebeld werden dat men zwarte puntjes in de net gewaasen kleding kreeg. de eerste vraag die ze dan stelden was of men een waterontharder gebruikte (ja dus) Zijn dit 2 zaken die spelen of is het bs?
Iemand bij een waterbedrijf gaf aan dat ze vaak gebeld werden dat men zwarte puntjes in de net gewaasen kleding kreeg. de eerste vraag die ze dan stelden was of men een waterontharder gebruikte (ja dus) Zijn dit 2 zaken die spelen of is het bs?
diskeltische lurker
Wij zetten de ontharder altijd even op de bypass als we de tuin sproeien.
We gebruiken (IMHO) al vrij veel zout en als we dan ook nog eens de sproeier aanzetten met ontharder...
Achteraf hadden we eigenlijk net voor de ontharder een bypass in de leiding moeten plaatsen; zou toch wat makkelijker zijn dan elke keer de klep van de ontharder afhalen.
We gebruiken (IMHO) al vrij veel zout en als we dan ook nog eens de sproeier aanzetten met ontharder...
Achteraf hadden we eigenlijk net voor de ontharder een bypass in de leiding moeten plaatsen; zou toch wat makkelijker zijn dan elke keer de klep van de ontharder afhalen.
Zijn er hier ook mensen uit de regio Amersfoort die hun water ontharden? Zo ja, hoe zijn jullie ervaringen, is er bijvoorbeeld veel zout nodig? Is het überhaupt nodig? Via diverse sites kom ik op wisselende resultaten qua hardheid uit namelijk. Vind het lastig om daarvoor een beslissing te nemen, de apparaten zijn best duur, het levert ook flink wat op, maar als het (an sich) niet nodig is, is het ook weer zonde van het geld. Dat ikzelf kijk hier naar, komt meer omdat ik vooral last lijk te hebben van kalk in en rond de douche / badkamer.
EDIT:
Volgens Vitens, de leverancier van het water, is de hardheid best zacht (in de 5) en zuurgraad zit in de 7.
Maar heeft een ontharder dan nog wel (veel) nut?
EDIT:
Volgens Vitens, de leverancier van het water, is de hardheid best zacht (in de 5) en zuurgraad zit in de 7.
[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2018 11:24 ]
Het is maar de vraag hoe sterk je onthard. Als alles op 0 uitkomt... Volgens mij wordt hier wel aangeraden om 1-2DH over te houden..technopeuter schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:47:
een installateur vertelde me dat waterontharders het water demineraliseren onder wettelijk vastgestelde niveau's wat is daar van waar?
Daar zit volgens mij wel een kern van waarheid in, maar zoals ik zei ik sproei al 5 jaar met onthard water en nog nooit geen probleem gehad zover ik weet.Vloris schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:19:
[...]
Sorry, ik was schijnbaar niet duidelijk genoeg.
Het tuin watergeven gaat niet over dat minder kalk slecht zou zijn, het gaat erom dat meer natrium slecht zou zijn voor de planten.
Dat is een groot verschil tussen zacht regenwater (weinig calcium, weinig natrium) en onthard kraanwater (weinig calcium, meer natrium).
Wat de leverancier zegt en wat je krijgt kan verschillen.CH4OS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:06:
Zijn er hier ook mensen uit de regio Amersfoort die hun water ontharden? Zo ja, hoe zijn jullie ervaringen, is er bijvoorbeeld veel zout nodig? Is het überhaupt nodig? Via diverse sites kom ik op wisselende resultaten qua hardheid uit namelijk. Vind het lastig om daarvoor een beslissing te nemen, de apparaten zijn best duur, het levert ook flink wat op, maar als het (an sich) niet nodig is, is het ook weer zonde van het geld. Dat ikzelf kijk hier naar, komt meer omdat ik vooral last lijk te hebben van kalk in en rond de douche / badkamer.
EDIT:
Zo zou ik 8 dH moeten hebben, terwijl het 13 is.
Dit kan je met een meetsetje van 10 euro zelf testen.
Als er daadwerkelijk maar 5dH uit je kraan komt, dan zou ik erg twijfelen of je een ontharder nodig hebt.
Uit je vragen merk ik dat je zelf nog niet echt een reden hebt gevonden om te gaan ontharden.
De waterleidingbedrijven hebben inderdaad te maken met wettelijke bepalingen, maar ik heb nog niet echt kunnen ontdekken dat een hardheid van 0 slecht zou zijn. Van die zwarte puntjes heb ik echt nog nooit gehoord (vaak gebeld is ook niet echt een duidelijke omschrijving van de frequentie). Lijkt meer op te lang nat wasgoed in de wasmand bewaren, mijn moeder noemde dat "het weer".technopeuter schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:47:
Vreemde vlekjes spelen wel bij een lage hardheid. Wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn is nog niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk andere opgeloste stoffen in het leidingwater dat neerslaat op chroom.
Ik ben vooral nog in de informerende fase inderdaad (het heeft geen haast), vandaar dat ik vooral aan het rondkijken en mezelf aan het informeren ben, ook omdat het een flinke investering is (ik heb niet zomaar het geld ervoor op de plank liggen) wil ik dus een weloverwogen besluit nemen. Ik weet dus niet of in mijn situatie ontharden nodig is ja of nee.joenevd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:49:
Wat de leverancier zegt en wat je krijgt kan verschillen.
Zo zou ik 8 dH moeten hebben, terwijl het 13 is.
Dit kan je met een meetsetje van 10 euro zelf testen.
Als er daadwerkelijk maar 5dH uit je kraan komt, dan zou ik erg twijfelen of je een ontharder nodig hebt.
Uit je vragen merk ik dat je zelf nog niet echt een reden hebt gevonden om te gaan ontharden.
@CH4OS: Als je nu geen problemen hebt is er geen reden om water te gaan ontharden. Als je je ergert aan de kalkaanslag in je badkamer zou dat een reden kunnen zijn om te gaan ontharden. Je zult echter met een hardheid van 5 zo'n apparaat niet terugverdienen.
@technopeuter : Waterleiding bedrijven mogen niet verder ontharden dan (ik meen) 5,8 (zie Drinkwaterbesluit). Ze zijn echter niet verplicht water harder te maken als het onder dat getal zit.
Er zitten ook nadelen aan een zeer lage hardheid; zie internet....
@technopeuter : Waterleiding bedrijven mogen niet verder ontharden dan (ik meen) 5,8 (zie Drinkwaterbesluit). Ze zijn echter niet verplicht water harder te maken als het onder dat getal zit.
Er zitten ook nadelen aan een zeer lage hardheid; zie internet....
...
Ik woon samen in Den Bosch centrum (nieuwbouw appartement) en hier is het water erg hard (ik heb enorm veel aanslag in de badkamer! Zo erg dat als er in de wastafel water heeft gestroomd en opdroogt, ik dit direct voel met mijn handen (heel fijn gruis is het haast) en laat een witte/licht grijze waas achter.
Volgens mijn drinkwaterleverancier (Brabant Water:
Waterkwaliteit in 's-Hertogenbosch. Hier vindt u de kwaliteitsgegevens van het waterproductiebedrijf, van waaruit het drinkwater in uw woonplaats wordt aangeleverd.
Totale hardheid (dH) 7,22 - 9,01
Zuurgraad (pH)
7,72 - 7,75
Ook kan ik haast dagelijks na 't douchen of in bad gaat de gehele badkamer poetsen ivm het kalk. Zou een ontharder een nuttige toevoeging zijn hierin?
Volgens mijn drinkwaterleverancier (Brabant Water:
Waterkwaliteit in 's-Hertogenbosch. Hier vindt u de kwaliteitsgegevens van het waterproductiebedrijf, van waaruit het drinkwater in uw woonplaats wordt aangeleverd.
Totale hardheid (dH) 7,22 - 9,01
Zuurgraad (pH)
7,72 - 7,75
Ook kan ik haast dagelijks na 't douchen of in bad gaat de gehele badkamer poetsen ivm het kalk. Zou een ontharder een nuttige toevoeging zijn hierin?
Wij hebben hem ook sinds onze nieuwbouw is opgeleverd vorig jaar oktober. DIe demo met de twee buisjes en het verhaal dat wij maar een half tablet in de vaatwasser moeten plaatsen en zuinig zijn in zeep in het bad anders krijg je een schuimparty, dat is bij ons totaal niet de situatie. Wel blij met het zachte water. Waterdruppels van het douchescherm weghalen en weer netjes.Zebby schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:56:
Ik heb afgelopen week bij Aquacombi de waterontharder(Aquacell) besteld. Naar verwachting is de installatie ergens midden september. Voornaamste reden is om mijn nieuwe apparatuur/keuken/badkamer mooi te houden, en hopelijk minder last te hebben van jeuk in de winter na het douchen.
Enige waar ik enorm over twijfel is de methode de unit op een plankje in de meterkast te plaatsen thv begin van de electra installatie.
[ Voor 12% gewijzigd door mgizmo op 24-07-2018 14:28 ]
Precies hetzelfde verhaal ja, maar goed, ze had al snel door dat het geen zin had. Ik heb een wat ouder huis, dus ik heb nog een grote meterkast (en kast ernaast) waardoor hij gewoon op de grond kan komen. Waarom ze hem per se op een plankje willen hebben, geen idee.mgizmo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:26:
[...]
Wij hebben hem ook sinds onze nieuwbouw is opgeleverd vorig jaar oktober. DIe demo met de twee buisjes en het verhaal dat wij maar een half tablet in de vaatwasser moeten plaatsen en zuinig zijn in zeep in het bad anders krijg je een schuimparty, dat is bij ons totaal niet de situatie. Wel blij met het zachte water. Waterdruppels van het douchescherm weghalen en weer netjes.
Enige waar ik enorm over twijfel is de methode de unit op een plankje in de meterkast te plaatsen thv begin van de electra installatie.
Ze geven zelf aan dat er geen nadelige effecten zijn aan het volledig ontharden van het water. Ik ga het wel merken
Natrium is een uitstekende bemester voor de tuin, vooral van je droge gras nuVloris schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:19:
[...]
Sorry, ik was schijnbaar niet duidelijk genoeg.
https://www.nutrinorm.nl/...Na-en-K.aspx#.W1ceqbivGGk
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bedankt voor de suggestie. Hij moet in de meterkast komen. Afgelopen weekend ben ik op de bouw wezen kijken en heb ik foto's gemaakt van de meterkast. Het water is al afgemonteerd, electra moet nog gedaan worden.AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:40:
@Matis
Denk je dat de door jou voorgestelde Waterontharder 16L Fleck hierin gaat passen? De afmeting is 31 bij 43,5 cm.

Mocht dat niet gaan passen. Is het dan nog een mogelijkheid om de Stand Alone te gebruiken. Die is met zijn twee losse reservoirs een stuk kleiner qua afmeting.
[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 24-07-2018 14:58 ]
"Natrium vergroot de smakelijkheid van het gras."habbekrats schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:42:
[...]
Natrium is een uitstekende bemester voor de tuin, vooral van je droge gras nu
https://www.nutrinorm.nl/...Na-en-K.aspx#.W1ceqbivGGk
Haha, sorry, dat is niet zo interessant voor mijn grasveld
Verder lees ik daar vooral dat natrium toevoegen zinvol is als het juist veel geregend heeft, niet als het droog is.
Je bron spreekt je aanbeveling dus nogal tegen.
@Matis
Dan inderdaad misschien ene losstaand
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22
De 12 ltr cylinder is nogal een dikke jongen.. dus ff kijken of die past...
En dan zoutvaatje in de buurt ergens zetten. (afhankelijk van de afstand vraag je om een langer flex slangetje tussen cylinder en zoutvaatje)
Heb je wel een afvoer?
En dan zoutvaatje in de buurt ergens zetten. (afhankelijk van de afstand vraag je om een langer flex slangetje tussen cylinder en zoutvaatje)
Heb je wel een afvoer?
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2018 17:15 ]
Hoezo , het kan geen kwaad. Met dit weer kun je beter ook over je gras plassen.Vloris schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:25:
[...]
"Natrium vergroot de smakelijkheid van het gras."
Haha, sorry, dat is niet zo interessant voor mijn grasveld
Verder lees ik daar vooral dat natrium toevoegen zinvol is als het juist veel geregend heeft, niet als het droog is.
Je bron spreekt je aanbeveling dus nogal tegen.
Een afvoer heb ik speciaal in de meterkast laten leggen, dus dat is geen probleem. Ook heb ik de meterkast laten verbreden om zo meer ruimte te creëren voor de ontharder.AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:13:
@Matis
Heb je wel een afvoer?
Misschien is het verstandig om de maten een keer op een stuk karton uit te zetten en simpelweg te passen.
Wat ik wel vreemd vind, is dat de diameter van de 18L stand alone kleiner is dan de 12L.
Hou vooral rekening met het gewicht van het zoutvat. Je wilt 75kg aan zout+pekel niet op een lullig plankje hebben, boven op de watermeterMatis schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:42:
[...]
Een afvoer heb ik speciaal in de meterkast laten leggen, dus dat is geen probleem. Ook heb ik de meterkast laten verbreden om zo meer ruimte te creëren voor de ontharder.
Misschien is het verstandig om de maten een keer op een stuk karton uit te zetten en simpelweg te passen.
Wat ik wel vreemd vind, is dat de diameter van de 18L stand alone kleiner is dan de 12L.

Je bron zegt "extra natrium toevoegen als dat door de vele regenval is weggespoeld kan geen kwaad".habbekrats schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:41:
[...]
Hoezo , het kan geen kwaad. Met dit weer kun je beter ook over je gras plassen.
Jij beweert ongeveer "extra natrium toevoegen als dat door de droogte ophoopt in steeds hogere concentraties in het gras kan geen kwaad"
Ik zie nogal een verschil daartussen.
Maakt het trouwens nog uit welk zout ik erin doe 
Ik heb zojuist de laatste zak van Amysoft erin gedaan, dit zijn vrij grote brokken

Bij 100KG (4 zakken van 25KG) kost dit € 69,00 dus 0.69 per KG
In mijn oude woning kocht ik altijd 10KG zakken bij de Sligro, ik kan het op de website niet zo snel weer vinden, maar dit was veel goedkoper.
Ik heb zojuist de laatste zak van Amysoft erin gedaan, dit zijn vrij grote brokken

In mijn oude woning kocht ik altijd 10KG zakken bij de Sligro, ik kan het op de website niet zo snel weer vinden, maar dit was veel goedkoper.
Waterluxe is vrij open en duidelijk wat voor zout voor hun apparaten geschikt is. http://waterluxe.nl/zoutGrolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:55:
Maakt het trouwens nog uit welk zout ik erin doe
[afbeelding]
Ik neem aan dat dit ook geldt voor alle andere ontharders op basis van ionenuitwisseling.
Dus eigenlijk kunnen alle types zout b.v. wateronharding erin.
Volgens mij waren die blokjes van de Sligro wat kleiner, maar zal qua werking wel niets uitmaken vermoed ik.
Zout gaat hard met al dat gesproei in de tuin
Volgens mij waren die blokjes van de Sligro wat kleiner, maar zal qua werking wel niets uitmaken vermoed ik.
Als je sproeit, kun je toch ook de bypass aanzetten. Scheelt zout én is beter voor je tuin. Dat laatste is een aantal berichten terug al ter sprake gekomen.Grolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:29:
Anoniem: 920949
Waarom zou je nou onnodig je waterontharder laten regenereren door watergebruik voor de tuin. Gewoon een kraan voor de waterontharder plaatsen. Dit scheelt regenereren en dus zout verbruik. En dat is niet waar je een waterontharder aanschaft he, voor de tuin.
Grolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:29:
Ik sproei hele dagen, dus kan geen onderscheid maken....
Ergens las ik dat de zoutkorrels natuurlijk gewonnen worden en daardoor minder zuiver kan zijn. Hierdoor zou in de zoutbak meer vuil achter blijven. Bij geperste zout zou dit minder moeten zijn. Mijn leverancier verkoopt de zoutkorrels en raad die ook aan. Maar nu toch maar een zak regenerit tabletten geprobeerd.
Hierna ga ik de broxo tabletjes proberen.
Hierna ga ik de broxo tabletjes proberen.
Bron (laten) slaanGrolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:26:
Ik sproei hele dagen, dus kan geen onderscheid maken....
Water kost 1 euro per m3..... Moet ik nog iets uitleggen ?
Een bron laten slaan kost rond de 400 euro, een (hydrofoor)pomp 1000 Watt (3,5m3 per uur) rond de 150.Grolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:47:
[...]
Water kost 1 euro per m3..... Moet ik nog iets uitleggen ?
Dus 1 euro -/- 0,08 elektra = 0,92 verschil, dus tvt na een 600m3
Waar dan?TvanW schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:59:
[...]
Een bron laten slaan kost rond de 400 euro, een (hydrofoor)pomp 1000 Watt (3,5m3 per uur) rond de 150.
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar bij ons redelijk "bruin" water dus dan moet ik goed in de gaten houden dat mijn bestrating en huis schoon blijven.TvanW schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:59:
[...]
Een bron laten slaan kost rond de 400 euro, een (hydrofoor)pomp 1000 Watt (3,5m3 per uur) rond de 150.
Ikzelf zit bij de brandweer en wij putten (no pun intended) regelmatig uit een geboorde put. De eerste kuubs zijn vaak bruin/"vies" water, maar daarna wordt het prima water om te blussen. Ik zou er niet van drinken, maar de kwaliteit qua viezigheid is vergelijkbaar met regenwater.Grolsch schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:35:
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar bij ons redelijk "bruin" water dus dan moet ik goed in de gaten houden dat mijn bestrating en huis schoon blijven.
Bruin water hebben wij ook enigszins, buren 100m verderop weer niet.Grolsch schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:35:
[...]
Ik heb er wel eens over nagedacht, maar bij ons redelijk "bruin" water dus dan moet ik goed in de gaten houden dat mijn bestrating en huis schoon blijven.
Dat bruine water bevat bij ons wel veel ijzer....goed voor het gras en slecht voor het mos daarin !
Je moet wel voorkomen dat het je huis raakt je krijgt na verloop van tijd vlekken die niet meer te verwijderen zijn, op de bestrating valt het wel mee.
@kmf
ff zoeken bij je in de buurt. Volgens mij kwam die van ons een paar jaar geleden uit Friesland (via MP), ik was toen 300 euro kwijt omdat hij het kon combineren. Dat "boren" is overigens spuiten als je handig bent (ik niet) kan je ook spullen huren om het zelf te doen...stelt helemaal niet zo veel voor.
Dat is dus blijkbaar per regio anders, bij ons schijnen we veengrond te hebben.Matis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:56:
[...]
Ikzelf zit bij de brandweer en wij putten (no pun intended) regelmatig uit een geboorde put. De eerste kuubs zijn vaak bruin/"vies" water, maar daarna wordt het prima water om te blussen. Ik zou er niet van drinken, maar de kwaliteit qua viezigheid is vergelijkbaar met regenwater.
Maar ik hou het in gedachten
Dan is dat bij ons na zo'n 50 jaar terug verdiend.TvanW schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:59:
Met wat geluk...
Wat hebben we aan deze infoPiet91 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:15:
[...]
Dan is dat bij ons na zo'n 50 jaar terug verdiend.
Met wat geluk...
Gisteren 100KG onthardingszout opgehaald bij de Sligro voor bijna 36 euro incl. Btw
Broxo 6-15 (akzo)
Is al de helft goedkoper als via amysoft.
Broxo 6-15 (akzo)
Ook te koop bij de MakroGrolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:28:
Gisteren 100KG onthardingszout opgehaald bij de Sligro voor bijna 36 euro incl. Btw
Broxo 6-15 (akzo)
Die dingen zijn altijd uitverkocht op het moment dat ik ze nodig heb. Dus ik neem vaak een zak mee als ik ze zie liggen.
In de randstad blijkbaar wat moeilijker te vinden..TvanW schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:11:
[...]
@kmf
ff zoeken bij je in de buurt. Volgens mij kwam die van ons een paar jaar geleden uit Friesland (via MP), ik was toen 300 euro kwijt omdat hij het kon combineren. Dat "boren" is overigens spuiten als je handig bent (ik niet) kan je ook spullen huren om het zelf te doen...stelt helemaal niet zo veel voor.
[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 08:55 ]
Beste forumleden,
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, liefst van een bedrijf in de regio Breda. Wie heeft er ervaringen met www.hydrotense.eu? En zo ja hoe waren deze ervaringen?
Daarnaast vindt ik de Digisoft, DS-500 en DS-900 interessant. Is het verstandig om deze dan te kopen bij de technische unie?
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, liefst van een bedrijf in de regio Breda. Wie heeft er ervaringen met www.hydrotense.eu? En zo ja hoe waren deze ervaringen?
Daarnaast vindt ik de Digisoft, DS-500 en DS-900 interessant. Is het verstandig om deze dan te kopen bij de technische unie?
Lees het topic eens doorjaspervan schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:27:
Beste forumleden,
Anoniem: 334807
Iemand ervaring met Harvey Crown? Hoofd leverancier van de Aquacell waterontharder??
In NL zijn de prijzen € 2.100,- en in Engeland € 1.050,-. Dus 2x zo duurder als je het in NL aanschaft.
Echter heeft er iemand al zo'n Harvey Crown besteld en laten monteren?
Graag kom ik in contact....
In NL zijn de prijzen € 2.100,- en in Engeland € 1.050,-. Dus 2x zo duurder als je het in NL aanschaft.
Leuke ontdekking. Ik ben ook in de markt voor een waterontharder. Die Harvey Crown is inderdaad de helft van de Aquacell en ook goedkoper dan veel concurrerende alternatieven in Nederland. Op Amazon bijvoorbeeld.Anoniem: 334807 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:15:
Iemand ervaring met Harvey Crown? Hoofd leverancier van de Aquacell waterontharder??
Maar iets als dit: https://www.amazon.co.uk/...-Softeners/dp/B009SOYMTE/ lijkt dan weer op andere waterontharders in Nederland, voor ook weer de helft van de prijs (£399.00)
Nog best de moeite waar om te overwegen. Ik had zelf een van Mooiwater of Hydrotense op mijn lijstje staan, maar met deze prijzen zijn vergelijkbare Britse modellen ook prima.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van iemand die de gok heeft gewaagd!
Tja
waaron neem je dan niet een waterluxe €995 voor een combi10Anoniem: 334807 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:15:
of hier https://www.hydrotense.eu...O%20Seduction%20Family%22
koop je gewoon in nl, geen gezeik bij problemen in buitenland
[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 12-08-2018 21:27 ]
Wij gaan zo'n Harvey bestellen en in november in gebruik nemen. Ervaringen zal ik delen. Tegen die tijd te bekijken in Leusden
Wij hebben inderdaad ook niet dat het water veel meer schuimt ondanks een hardheid van 0. Ik denk dat dit komt doordat de zeep ook neerslaat met andere mineralen in het water behalve kalk. Hebben julie ook last van witte vlekken bij het opdrogen van het water met name op chroom?mgizmo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:26:
[...]
Wij hebben hem ook sinds onze nieuwbouw is opgeleverd vorig jaar oktober. DIe demo met de twee buisjes en het verhaal dat wij maar een half tablet in de vaatwasser moeten plaatsen en zuinig zijn in zeep in het bad anders krijg je een schuimparty, dat is bij ons totaal niet de situatie. Wel blij met het zachte water. Waterdruppels van het douchescherm weghalen en weer netjes.
Bedankt voor de tip. Ik zit nog steeds in dubio welk formaat ontharder ik zal nemen. Donderdag kan/mag ik weer in de woning. Ik zal zorgen dat ik dan een aantal stukken karton op maat heb om mee af te meten.kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:51:
Hou vooral rekening met het gewicht van het zoutvat. Je wilt 75kg aan zout+pekel niet op een lullig plankje hebben, boven op de watermeter
Ik heb Water2Buy W2B200 meer dan een jaar en voor 400 euro gekocht. Hij doet prima zijn werk en regenereren wordt een keer in de maand uitgevoerd... Ik zou niet weten waarom meer gaan betalen!!MadEgg schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
Leuke ontdekking. Ik ben ook in de markt voor een waterontharder. Die Harvey Crown is inderdaad de helft van de Aquacell en ook goedkoper dan veel concurrerende alternatieven in Nederland. Op Amazon bijvoorbeeld.
Maar iets als dit: https://www.amazon.co.uk/...-Softeners/dp/B009SOYMTE/ lijkt dan weer op andere waterontharders in Nederland, voor ook weer de helft van de prijs (£399.00)
Nog best de moeite waar om te overwegen. Ik had zelf een van Mooiwater of Hydrotense op mijn lijstje staan, maar met deze prijzen zijn vergelijkbare Britse modellen ook prima.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van iemand die de gok heeft gewaagd!
Goed om te horen! Met wat voor gezinssamenstelling? Heb je ook nog veel water eisende zaken als een stortdouche oid, en heeft hij daarvoor voldoende capaciteit? Hoe vaak moet je het zout bijvullen? De specs zijn niet helemaal duidelijk te vergelijken met bv de hydrotense., de doorstroom per minuut kan ik niet vinden, alleen het gemiddelde per dag.Faris schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:50:
[...]
Ik heb Water2Buy W2B200 meer dan een jaar en voor 400 euro gekocht. Hij doet prima zijn werk en regenereren wordt een keer in de maand uitgevoerd... Ik zou niet weten waarom meer gaan betalen!!
Tja
Als ik zo eens rondkijk is een w2b200 bedoeld voor bv onder de keukenkraan en volgens mij niet voor je hele installatie na de watermeter. max 1250 liter per dag is niet veel als je hem direct na de watermeter zet.MadEgg schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:17:
[...]
Goed om te horen! Met wat voor gezinssamenstelling? Heb je ook nog veel water eisende zaken als een stortdouche oid, en heeft hij daarvoor voldoende capaciteit? Hoe vaak moet je het zout bijvullen? De specs zijn niet helemaal duidelijk te vergelijken met bv de hydrotense., de doorstroom per minuut kan ik niet vinden, alleen het gemiddelde per dag.
Bij grote doorstroming krijg je dan niet onthard water in je leidingen, of de drukval wordt zo groot dat je een pisstraaltje uit de douche krijgt als je gelijk doorspoelt en de keukenkraan open hebt.
1 persoon. Nop geen echte water eisende, een stortdouche heb ik wel maar gebruik ik niet. omdat ik laatste maanden een vaatwasser had gekocht, regenereren gebeurt ongeveer elke 5 weken i.p.v een keer per maand.... Zout bijvullen hou ik niet echt bij, laat ik maar zeggen dat een 25 kg zak gaat ongeveer 1 jaar mee. Water doorstroom is 118 liter per minuut.//// Mijn waterverbruik is rond 3500 liter maand.MadEgg schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:17:
[...]
Goed om te horen! Met wat voor gezinssamenstelling? Heb je ook nog veel water eisende zaken als een stortdouche oid, en heeft hij daarvoor voldoende capaciteit? Hoe vaak moet je het zout bijvullen? De specs zijn niet helemaal duidelijk te vergelijken met bv de hydrotense., de doorstroom per minuut kan ik niet vinden, alleen het gemiddelde per dag.
118 l/m = 7 m3/h lijkt mij wat veel, is het niet 11,8 l/m ?Faris schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:33:
[...]
1 persoon. Nop geen echte water eisende, een stortdouche heb ik wel maar gebruik ik niet. omdat ik laatste maanden een vaatwasser had gekocht, regenereren gebeurt ongeveer elke 5 weken i.p.v een keer per maand.... Zout bijvullen hou ik niet echt bij, laat ik maar zeggen dat een 25 kg zak gaat ongeveer 1 jaar mee. Water doorstroom is 118 liter per minuut.//// Mijn waterverbruik is rond 3500 liter maand.
5 weken is volgens sommige forum bewoners hier een wat lange periode waarop kans bestaat op besmetting.
Informatie had ik van een website gehaald of het klopt weet ik niet zeker! In handleiding staat helaas niks over.habbekrats schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:22:
[...]
118 l/m = 7 m3/h lijkt mij wat veel, is het niet 11,8 l/m ?
5 weken is volgens sommige forum bewoners hier een wat lange periode waarop kans bestaat op besmetting.
Hmm, over de besmetting is nieuw voor mij! Ik moet meer over gaan lezen.
Hoe hebben jullie de afvoer geregeld? Ik heb bij ons een test set gebruikt om de hardheid te meten ( elke druppel was 0,5 dH en ik kwam uit op 14 dus 7dH). Ik merk het ook op de kranen en, putjes etc..
Maar nu probeer ik uit te puzzelen welke we moeten hebben, ons verbruik is 160m3 per jaar dus dat valt opzich mee volgens mij.
Maar waar ik nu tegenaanloop is dat de water aansluiting bij ons op de begane grond zit en ik heb daar geen afvoer in de buurt, maar ik wil al het water filteren ( vooral richting de warmtepomp ).
Maar hoe moeten we dit dan voor elkaar krijgen?
Maar nu probeer ik uit te puzzelen welke we moeten hebben, ons verbruik is 160m3 per jaar dus dat valt opzich mee volgens mij.
Maar waar ik nu tegenaanloop is dat de water aansluiting bij ons op de begane grond zit en ik heb daar geen afvoer in de buurt, maar ik wil al het water filteren ( vooral richting de warmtepomp ).
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Bij ons staat de water ontharder naast de WP (recht boven de meterkast)
Als je water nu slechts 7 dH is zou ik niet aan een ontharder beginnen. Als je er wel 1 neemt heb je een hele kleine nodig, je hoeft maar van 7 > 1.ronaldmathies schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:00:
Hoe hebben jullie de afvoer geregeld? Ik heb bij ons een test set gebruikt om de hardheid te meten ( elke druppel was 0,5 dH en ik kwam uit op 14 dus 7dH). Ik merk het ook op de kranen en, putjes etc..
Maar waar gaat je afvoer dan naar toe? Of heb jij een afvoer mogelijkheid in de buurt? Dat hebben wij niet. ( ja naar de tuin maar dat is niet echt de bedoeling )Grolsch schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:02:
Bij ons staat de water ontharder naast de WP (recht boven de meterkast)
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Vanaf hoeveel dH zou je het dan wel doen want volgens mij is > 9 niet veel voorkomend. En de hoeveelheid kalk aanslag vindt ik zelf eigenlijk nog best schrikbarend.habbekrats schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:26:
[...]
Als je water nu slechts 7 dH is zou ik niet aan een ontharder beginnen. Als je er wel 1 neemt heb je een hele kleine nodig, je hoeft maar van 7 > 1.
Ik heb in die ruimte een afvoer.
Water hardheid bij ons is 10,1 volgens vitens, en nu dus 0
Water hardheid bij ons is 10,1 volgens vitens, en nu dus 0
@ronaldmathies
Heb je nergens een pvc afvoer/riool/regenpijp zitten, waar je een afvoer kunt maken dmv 1/4" tappen of een boorzadel?
Ik zit hier op 8 dH en heb tijdelijk de ontharder uit dienst.
De waterleiding is lekkend (gesoldeerde koperen hoofd leiding voor de ontharder onder het huis, waar ik niet bij kan) en gaat nu via een andere weg. Daar vind geen ontharding plaats.
Maar wat een gemis.
Shampoo schuimt niet meer en ik heb weer meteen jeuk na het douchen
Heb je nergens een pvc afvoer/riool/regenpijp zitten, waar je een afvoer kunt maken dmv 1/4" tappen of een boorzadel?
De waterleiding is lekkend (gesoldeerde koperen hoofd leiding voor de ontharder onder het huis, waar ik niet bij kan) en gaat nu via een andere weg. Daar vind geen ontharding plaats.
Maar wat een gemis.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 07:36 ]
Nee, net nog even het huis rond geweest maar waar hij zou moeten komen zit geen regenpijp, heb helemaal niets in de buurt zitten behalve een sloot ( wat dus geen optie is ). Hoeveel water komt er eigenlijk uit met zo’n regeneratie? Want ik neem aan dat het daarvoor is.AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 04:51:
@ronaldmathies
Maar wat een gemis.
Yeah, heb een afvoer gevonden in de meterkast bij de water aansluiting, deze zat alleen verstopt achter de dikke pijpen van onze oude stadsverwarming. Was ook nog eens dicht gepurred maar nadat ik hem had ge-opend deed hij het weer. ( even getest met door laten lopen van de wc en ik hoorde een zuisend geluid en wind stroming bij de pijp).AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:46:
@ronaldmathies
Makkelijk 50 ltr, eens in de week.
Ik heb de kleinste van hydrotense
Ik kan dus weer verder kijken
Je hebt ook die seduction family van hydrotense?
Zijn er bepaalde eigenschappen waarop gelet moet worden? Voor zover ik zie zie ik de volgende criteria:
- hoeveel liter hij aankan ( afhankelijk aantal personen, wij zijn met 2 volwassenen en 1 kind ).
- of hij electrisch werkt of door druk.
- of hij een dubbele filter heeft ( aquacell heeft dit dacht ik ), weet alleen niet of het echt meer waarde heeft. Als hij 2 uur ‘ s nachts gaat regenereren, heb ik daar geen last van. Kan je dan helemaal geen water pakken of gaat hij dan kalkhoudend water geven?
- hoeveel zoutopslag erin kan?
Veel meer bijzonderheden zijn er toch niet?
Vervelend, is de leiding lek voor of na de meter?AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 04:51:
@ronaldmathies
Maar wat een gemis.
Kan je de ontkalker niet tijdelijk aansluiten? Ik zou me geen raad weten als de ontkalker niet gebruikt kan worden
@ronaldmathies
Ik heb inderdaad de family seduction (all in one met zout) van hydrotense.
Belangrijk:
- het waterverbruik (anders regenereerd hij wel vaak, wat weer extra water en zout kost)
- Maar ook weer niet te groot zodat hij heel lang niet regenereerd (ik vond dat niet hygienisch, 5 weken stilstand zonder zoutspoeling) Ik had eerst een 16 ltr voor 1 pers. Nu de 8 ltr.
Tenzij je een fabriek runt en continue onthard water nodig hebt, heeft een dubbele uitvoering geen zin inderdaad.
Als hij snachts spoelt (is gewoon instelbaar die tijd) heb je even op dat moment geen onthard water, maar hard water.
Inwendig gaat er een klep om tijdens regenereren , maar je behoud je water.
Als je weinig ruimte hebt kan je het zoutvat ook losstaand nemen en elders plaatsen.
Die standalone van 12 ltr is dan weer een mooi tussenmaatje (maar best dikke cylinder)
https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12
@drielp
Waterleiding tussen hoofdmeter en ontharder aansluit punt lekt.... een 4 mtr gesoldeerde koperen leiding onder mijn huis uit 1986.
Gelukkig heb ik via een andere weg nog een leiding lopen, maar niet onthard.
Maar ik trek wel een flexibele leiding als vervanger. Ik heb destijds overal mantelbuizen aangelegd voor de stroom en warmtepomp. Zonder onder de vloer te kruipen.
(want dan moet ik graven om er te komen)
Ik heb inderdaad de family seduction (all in one met zout) van hydrotense.
Belangrijk:
- het waterverbruik (anders regenereerd hij wel vaak, wat weer extra water en zout kost)
- Maar ook weer niet te groot zodat hij heel lang niet regenereerd (ik vond dat niet hygienisch, 5 weken stilstand zonder zoutspoeling) Ik had eerst een 16 ltr voor 1 pers. Nu de 8 ltr.
Tenzij je een fabriek runt en continue onthard water nodig hebt, heeft een dubbele uitvoering geen zin inderdaad.
Als hij snachts spoelt (is gewoon instelbaar die tijd) heb je even op dat moment geen onthard water, maar hard water.
Inwendig gaat er een klep om tijdens regenereren , maar je behoud je water.
Als je weinig ruimte hebt kan je het zoutvat ook losstaand nemen en elders plaatsen.
Die standalone van 12 ltr is dan weer een mooi tussenmaatje (maar best dikke cylinder)
https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12
@drielp
Waterleiding tussen hoofdmeter en ontharder aansluit punt lekt.... een 4 mtr gesoldeerde koperen leiding onder mijn huis uit 1986.
Gelukkig heb ik via een andere weg nog een leiding lopen, maar niet onthard.
Maar ik trek wel een flexibele leiding als vervanger. Ik heb destijds overal mantelbuizen aangelegd voor de stroom en warmtepomp. Zonder onder de vloer te kruipen.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 19:24 ]
Wij hebben een huis gekocht waarbij de oude bewoner de waterontharder mee wil nemen. Dit leek me geen probleem, want de waterhardheid bij ons nu is 7dH.
Echter op het nieuwe adres (zie ik net) is die 12.5dH. Dit is een huis zonder gasaansluiting dus met warmtepomp, vloerverwarming e.d.
Is in dit geval verstandig om alsnog ene waterontharder aan te schaffen? Om kalkschade aan apparatuur te voorkomen?
Echter op het nieuwe adres (zie ik net) is die 12.5dH. Dit is een huis zonder gasaansluiting dus met warmtepomp, vloerverwarming e.d.
Is in dit geval verstandig om alsnog ene waterontharder aan te schaffen? Om kalkschade aan apparatuur te voorkomen?
In het CV circuit van je WP mag je absoluut geen onthard water gebruiken, staat tenminste in mijn boekje (Mitsubishi)
Ah okay. Ik zit namelijk in een dubio. M'n vriendin en dochter met eczeem zullen er ongetwijfeld baat bij hebben, alsook de apparatuur, maar aan de andere kant zitten er ook mineralen in die prettig zijn binnen te krijgen via drinkwater. Lastig lastig.
Bij mijn weten wordt alleen het kalk eruit gehaald, en eventueel niet alle kalk, is maar net hoe je hem insteld. De overige mineralen bliiven in het wster zitten ( zou ook niet goed zijn als dat eruit gehaalt wordt als ik het goed heb begrepen )gebruikershaes schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:01:
Ah okay. Ik zit namelijk in een dubio. M'n vriendin en dochter met eczeem zullen er ongetwijfeld baat bij hebben, alsook de apparatuur, maar aan de andere kant zitten er ook mineralen in die prettig zijn binnen te krijgen via drinkwater. Lastig lastig.
@ronaldmathies Hmm ik lees dat juist voornamelijk calcium en magnesium er uit worden gefilterd. Als dat de veroorzakers zijn van kalk dan zeggen we het zelfde. Eerlijk gezegd moet ik me nog beter inlezen, maar nog geen tijd voor gehad.
Er zit zo weinig calcium in water dat je met een glas melk veeeeel meer bereikt. Dat zou dus niet de reden moeten zijn. Als een warmtepomp hard water moet hebben, dan gooi je de ontharder even in de bypass als je het systeem vult en klaar.
Binnenkort hier ook aan de waterontharder van Waterluxe. Schijnt deze maand een nieuwe te komen zei de installateur, nog even wachten dus
.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Inmiddels wat verder verdiept in de verschillende sustemen en mogelijkheden en ons lijkt de amysoft (ecowater) e200 wel wat.
Zou graag de installatie zelf willen doen maar na lang puzzelen kom ik erachter dat de koppelingen bij ons allemaal vsh multicon koppelingen zijn. de buizen en koppelingen zijn goedkoop maar het gereedschap is belachelijk duur. Hadden ze maar normale koperen buizen en normale koppelingen gebruikt dan was het nog zelf te doen.
Nu dus maar laten uitvoeren, wou eigenlijk meteen de kans grijpen om het leiding werk wat op te schonen / simplificeren. Doordat we voorheen stadsverwarming hadden waren veel waterbuizen in rare bochten gelegt, nu dat weg is is er veel meer ruimte om het netjes te maken. Of ik moet een loodgieter vinden die dat kan doen en meteen de waterontharder kan installeren.
Ben alleen bang dat de garantie dan weer anders is bij die e200, volgens mij koppelen ze garantie aan installatie, weet iemand dat?
Zou graag de installatie zelf willen doen maar na lang puzzelen kom ik erachter dat de koppelingen bij ons allemaal vsh multicon koppelingen zijn. de buizen en koppelingen zijn goedkoop maar het gereedschap is belachelijk duur. Hadden ze maar normale koperen buizen en normale koppelingen gebruikt dan was het nog zelf te doen.
Nu dus maar laten uitvoeren, wou eigenlijk meteen de kans grijpen om het leiding werk wat op te schonen / simplificeren. Doordat we voorheen stadsverwarming hadden waren veel waterbuizen in rare bochten gelegt, nu dat weg is is er veel meer ruimte om het netjes te maken. Of ik moet een loodgieter vinden die dat kan doen en meteen de waterontharder kan installeren.
Ben alleen bang dat de garantie dan weer anders is bij die e200, volgens mij koppelen ze garantie aan installatie, weet iemand dat?
Misschien een Tweaker die je even kan helpen 2 vsh naar 1/2 draadkoppelingen te persen?ronaldmathies schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:57:
Inmiddels wat verder verdiept in de verschillende sustemen en mogelijkheden en ons lijkt de amysoft (ecowater) e200 wel wat.
Of huur er 1 bij sommige bouwmarkten/Boels
Ik zou alleen nooit zo'n overprized amysoft kopen.
Hier nog een weblink met flink wat ontharder merken en prijzen. Amysoft is/was een Ecowater met ander merk plaatje erop.
https://waterontharderkie...n-waterontharders/prijzen
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 05-09-2018 13:21 ]
Ik ben ook naar een waterontharder aan het kijken. Hoofdzakelijk om stoomoven, koffieapparaat e.d. schoon te houden, maar vooral ook omdat we zwarte kranen, douchewand en afvoer hebben in de badkamers.
De plaatsing is wel een dingetje. Ik heb eventueel een stuk van de meterkast over van 30x55 cm. Is het enigszins realistisch om hem daar te plaatsen? Zou dat liever doen dan in de kruipruimte.
Zie dat ze toch veelal richting de 35 cm gaan, en das niet teveel
De plaatsing is wel een dingetje. Ik heb eventueel een stuk van de meterkast over van 30x55 cm. Is het enigszins realistisch om hem daar te plaatsen? Zou dat liever doen dan in de kruipruimte.
Zie dat ze toch veelal richting de 35 cm gaan, en das niet teveel
Heb je de ervaringen gelezen? Niet allemaal positief dacht ik?ronaldmathies schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:57:
De ecowater heeft wel wifi
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.