Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 14 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:39
MikeyMan schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:05:
Ik ben ook naar een waterontharder aan het kijken. Hoofdzakelijk om stoomoven, koffieapparaat e.d. schoon te houden, maar vooral ook omdat we zwarte kranen, douchewand en afvoer hebben in de badkamers.
De plaatsing is wel een dingetje. Ik heb eventueel een stuk van de meterkast over van 30x55 cm. Is het enigszins realistisch om hem daar te plaatsen? Zou dat liever doen dan in de kruipruimte.

Zie dat ze toch veelal richting de 35 cm gaan, en das niet teveel :(
Hoeveel ruimte voorral hoogte heb je in de kruipruimte ?
Ik heb hem daar zelff ook als inmiddels 3 jaar staan.
Staat in een kleine lekbak met een sensor /pieper indien de bak volloopt door lekkage. Zoutbak staat direct onder/naast luik. 1 x per 3 maanden ff checken en eventueel een zak zout erbij.

Bij waterluxe op de site staan de maten van diverse ontharders vermeld. Ik heb een laag model gekozen die iets dikker is. Heeft iets meer capaciteit dan ik wilde maar paste beter.
Ik heb alles in huis er op zitten dus ook tuin sproeien en autowassen met zachtwater

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

habbekrats schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:43:
[...]

Hoeveel ruimte voorral hoogte heb je in de kruipruimte ?
Ik heb hem daar zelff ook als inmiddels 3 jaar staan.
Staat in een kleine lekbak met een sensor /pieper indien de bak volloopt door lekkage. Zoutbak staat direct onder/naast luik. 1 x per 3 maanden ff checken en eventueel een zak zout erbij.

Bij waterluxe op de site staan de maten van diverse ontharders vermeld. Ik heb een laag model gekozen die iets dikker is. Heeft iets meer capaciteit dan ik wilde maar paste beter.
Ik heb alles in huis er op zitten dus ook tuin sproeien en autowassen met zachtwater
Ik moet het even opmeten, maar denk een cm of 5 hoog. Rest is geen probleem natuurlijk. Zou er wel de voorkeur aan geven om het 'binnen' te houden. Het is erg nat in de kruipruimte, lijkt me niet bevorderlijk voor een apparaat met elektriciteit.

En elke keer dat luik open is ook niet alles.
Maar misschien is dat wat af te vangen met een groter reservoir.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:47:
[...]

Ik moet het even opmeten, maar denk een cm of 5 hoog. Rest is geen probleem natuurlijk. Zou er wel de voorkeur aan geven om het 'binnen' te houden. Het is erg nat in de kruipruimte, lijkt me niet bevorderlijk voor een apparaat met elektriciteit.

En elke keer dat luik open is ook niet alles.
Maar misschien is dat wat af te vangen met een groter reservoir.
Ik zou het wel lastig vinden om eerst de kruipruimte in te moeten om te controleren of er voldoende zoutvoorraad is en bijvullen is ook lastig. Zo'n zak van 25kg zul je eerst moeten opdelen in kleinere delen.

Lekkage zal meevallen. Normaal wordt zo'n apparaat in de meterkast geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hulliee schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:59:
[...]

Ik zou het wel lastig vinden om eerst de kruipruimte in te moeten om te controleren of er voldoende zoutvoorraad is en bijvullen is ook lastig. Zo'n zak van 25kg zul je eerst moeten opdelen in kleinere delen.

Lekkage zal meevallen. Normaal wordt zo'n apparaat in de meterkast geplaatst!
Das precies mijn overweging...

Maak me minder druk om lekkage dan om de invloed van het vocht op de electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:08:
[...]

Das precies mijn overweging...

Maak me minder druk om lekkage dan om de invloed van het vocht op de electra.
Wordt vaak genoeg gedaan

https://www.facebook.com/...294278489/?type=3&theater

, maar je kan ook kiezen om niet de harstank met elektronica in de kruipruimte zetten, maar enkel het zoutvat.

Als je het bij de kruipluik houdt, dan kan je er nog redelijk makkelijk bij.

(ik krijg wel de kriebels van dit
https://www.facebook.com/...042219912/?type=3&theater

50kg op een klein plankje boven de waterleiding

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 11-09-2018 12:15 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 22:10
kmf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:15:
[...]

(ik krijg wel de kriebels van dit
https://www.facebook.com/...042219912/?type=3&theater

50kg op een klein plankje boven de waterleiding
Is geen enkel probleem. Die plankdragers kunnen meer gewicht aan dan het op eerste zicht lijkt.
Op de foto lijken het deze te zijn: https://www.gamma.nl/asso...-wit-300x350-mm/p/B522679
30kg per drager. Twee dragers = 60 kg.

Is wel maar een kleine marge natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

c-mattic schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:32:
[...]

Is geen enkel probleem. Die plankdragers kunnen meer gewicht aan dan het op eerste zicht lijkt.
Op de foto lijken het deze te zijn: https://www.gamma.nl/asso...-wit-300x350-mm/p/B522679

50kg aan zout. Maar je moet het 25% vullen met water. Kom je dus op bij 60kg. En bij een spoelbeurt nog meer.

En maar hopen dat zr dikke schroeven hebben gebruikt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:48
kmf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:16:
[...]

50kg aan zout. Maar je moet het 25% vullen met water. Kom je dus op bij 60kg. En bij een spoelbeurt nog meer.
Volgens mij gaat daar echt geen 50kg in. Ik heb een net iets ander model van Waterluxe maar ongeveer net zo groot, en veel meer dan één zak van 25kg tabletten krijg ik er echt niet in.

Bij een spoeling wordt er eerst water uit gehaald voordat die weer bijgevuld wordt. Zou dat andersom gaan is de spoeling niet zo effectief omdat het water waarmee je spoelt dan een stuk minder zout heeft opgenomen.

60kg draagvermogen is dus ruim voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Vloris op 11-09-2018 17:40 ]

• Assioso
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2024
Hoi,

Ik heb net tweedehands een kleine waterontharder gekocht (Megamini Watergenius) en heb enkele vraagjes ;

het apparaat (4 jaar oud) heeft bijna een jaar stil gestaan, moet er een onderhoud door de firma gebeuren bij aansluiting? Of iets dat ik zelf kan doen?
Hierboven staat ergens vermeld dat een warmtepomp niet met een waterontharder verbonden mag worden, klopt dat? Ik heb zelf geen WP maar wel een WP boiler die ik ook water van de ontharder wil voeren, gaat dat problemen geven?

Thanks!

• habbekrats
Assioso schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:11:
Hoi,

Ik heb net tweedehands een kleine waterontharder gekocht (Megamini Watergenius) en heb enkele vraagjes ;

het apparaat (4 jaar oud) heeft bijna een jaar stil gestaan, moet er een onderhoud door de firma gebeuren bij aansluiting? Of iets dat ik zelf kan doen?
Hierboven staat ergens vermeld dat een warmtepomp niet met een waterontharder verbonden mag worden, klopt dat? Ik heb zelf geen WP maar wel een WP boiler die ik ook water van de ontharder wil voeren, gaat dat problemen geven?

Thanks!
Goed doorspoelen
Harscleaner?
Ik heb zelf een zonneboiler erop zitten. Zou zo niet weten wat het probleem kan zijn. Afgezien dat er geen kalkaanslag meer bijkomt. Of is een WP met een aluminium wisselaar uitgevoerd?

Daarnaast zou ik hem eerst eens bv op de tuinslang aansluiten en een regenereer cyclus starten om te kijken of de gehele cyclus net afgemaakt wordt.
Zout/pekel aanzuiging
Vang het spoelwater op in emmers, zo kun je ongeveer checken of de spoeling in liters ongeveer klopt

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 13-09-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-06 12:25
Ik ben ook aan het kijken naar een waterontharder. We hebben best veel kalk aanslag op de tegels en kranen. Volgens de vitens website is de hardheid 7.1dH en zou het al zacht water zijn. Heeft een ontharder dan nog wel zin ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Dat is een beetje als in de regen buiten gaan staan, om dan vervolgens op Buienradar te gaan checken of het wel regent :p Als jij last hebt van kalkaanslag, dan heeft een ontharder zin, want die haalt het kalk uit het water. Wat de actuele hardheid van het water is volgens Vitens is dan niet zo relevant toch?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Ondertussen staat de Aquacell, en het douchen is in ieder geval heerlijk, maar de smaak van het water is wel heel anders dan verwacht of tijdens de demo die ze toen hebben gegeven. In de badkamer heeft het zelfs een niet heel aangename geur. Water hoort toch neutraal te zijn?

Als ik de smaak zou moeten omschrijven denk ik ietwat ziltig en chemisch, voelt het direct op je tong. Iemand met dezelfde ervaring? Gedurende de demo proefde ik eigenlijk geen verschil...

• Hulliee
  • Niet online
Zebby schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:02:
Ondertussen staat de Aquacell, en het douchen is in ieder geval heerlijk, maar de smaak van het water is wel heel anders dan verwacht of tijdens de demo die ze toen hebben gegeven. In de badkamer heeft het zelfs een niet heel aangename geur. Water hoort toch neutraal te zijn?

Als ik de smaak zou moeten omschrijven denk ik ietwat ziltig en chemisch, voelt het direct op je tong. Iemand met dezelfde ervaring? Gedurende de demo proefde ik eigenlijk geen verschil...
Geef het even tijd. De eerste uren was het bij mij ook wat vreemd van smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53

Een vreemde smaak of geur is niet goed. Ontharder nog een keertje laten regenereren.
Als de vreemde smaak of geur blijft dat de instalateur contacten.
c-mattic schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:32:
[...]

Dat plankje is niet het probleem. Wateraansluitingen en elektriciteit doe je niet zo dicht bij elkaar. Ik vraag me af of dit is toegestaan?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 22:10
drielp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 01:24:
Dat plankje is niet het probleem. Wateraansluitingen en elektriciteit doe je niet zo dicht bij elkaar. Ik vraag me af of dit is toegestaan?
Daar geef ik je gelijk in. Richtlijnen in België zijn ook duidelijk dat wateraansluitingen onder elektriciteitsaansluiting en moeten zijn zodat waterlekken geen kortsluiting kunnen veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/nutsvoorzieningen-aansluitplaat-rechtse-opstelling.jpg

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik kan van de oude bewoner de ontharder overnemen voor 1000 euro, maar op een of andere manier vind ik dat gewoon teveel voor zo'n simpel apparaat.

Heb daarom wat lopen rondneuzen op Amazon en kwam het volgende tegen:
https://www.amazon.de/MEDASA-Enthärtungsanlage-Wasserenthärtungsanlage-Entkalkungsanlage-Weichwasser/dp/B01MTWGQC3

De specs en de reviews lijken goed en het scheelt me 600 euro...
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Heb echt 0 ervaring met ontharders dus goedkoop kan zomaar duurkoop worden.

• habbekrats
gebruikershaes schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:56:
Ik kan van de oude bewoner de ontharder overnemen voor 1000 euro, maar op een of andere manier vind ik dat gewoon teveel voor zo'n simpel apparaat.

Heb daarom wat lopen rondneuzen op Amazon en kwam het volgende tegen:
https://www.amazon.de/MEDASA-Enthärtungsanlage-Wasserenthärtungsanlage-Entkalkungsanlage-Weichwasser/dp/B01MTWGQC3

De specs en de reviews lijken goed en het scheelt me 600 euro...
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Heb echt 0 ervaring met ontharders dus goedkoop kan zomaar duurkoop worden.
merk en type, ouderdom ?
1000 euro voor een splinternieuwe inclusief installatie zou kunnen.

• gebruikershaes
  • Nu online
habbekrats schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:18:
[...]

merk en type, ouderdom ?
1000 euro voor een splinternieuwe inclusief installatie zou kunnen.
Het is een bwt aquadial softlife 10 bio van ongeveer 3 jaar oud. Of die het waard is gaat het niet om, dat zal wel, maar ik wil gewoon niet meer dan 500 spenderen aan een waterontharder.
Vandaar ook dat ik op Amazon ben gaan zoeken en ik me dus afvraag of iemand ervaringen heeft met iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
gebruikershaes schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:24:
[...]

Het is een bwt aquadial softlife 10 bio van ongeveer 3 jaar oud. Of die het waard is gaat het niet om, dat zal wel, maar ik wil gewoon niet meer dan 500 spenderen aan een waterontharder.
Vandaar ook dat ik op Amazon ben gaan zoeken en ik me dus afvraag of iemand ervaringen heeft met iets vergelijkbaars.
Op deze website https://waterontharderkie.../bwt/aquadial-softlife-10 geen idee van datum wordt 970 euro genoemd ex installatie. 1000 euro vragen kan maar zou ik echt niet gaan betalen.

Ander puntje, ik ben geen jurist maar is een waterontharder niet "nagelvast" net als een CV installatie ? En hoort deze bij de koop van het ontroerende goed. Mocht je anders afspreken en de ontharder wordt verwijderd dat de waterinstallatie volgende de normen weer hersteld wordt en je niet blijft zitten met een paar afgezaagde leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Nu online
@habbekrats Thanks, die had ik ook al gezien idd. Vind zelf het stukje gemak van het niet hoeven installeren enz ook wel geld waard. Dus die 1000 is prima, alleen wil ik niet zoveel geld uitgeven aan een waterontharder.
We hebben idd afgesproken dat ze die meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45

Wij hebben de aquacell al meer dan 5 jaar en zouden deze niet meer willen missen. Één van mijn dochters klaagt echter dat de smaak van het water sindsdien veranderd is, ze vindt het niet meer lekker. Ikzelf proef eigenlijk geen verschil maar ik vind water sowieso niet lekker :+

Misschien is het de nieuwigheid, geef het even tijd en anders contact met ze opnemen, ze hebben een super klantvriendelijke helpdesk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
habbekrats schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 04:04:
[...]

Op deze website https://waterontharderkie.../bwt/aquadial-softlife-10 geen idee van datum wordt 970 euro genoemd ex installatie. 1000 euro vragen kan maar zou ik echt niet gaan betalen.

Ander puntje, ik ben geen jurist maar is een waterontharder niet "nagelvast" net als een CV installatie ? En hoort deze bij de koop van het ontroerende goed. Mocht je anders afspreken en de ontharder wordt verwijderd dat de waterinstallatie volgende de normen weer hersteld wordt en je niet blijft zitten met een paar afgezaagde leidingen.
Mijne niet in ieder geval. Bij Aquacell plaatsen ze hem blijkbaar standaard met bypass optie, dus ik kan hem dicht zetten en de ontharder weghalen zonder dat ik iets hoef te gaan zagen. Vind het juist makkelijk, hoef ik niet meer de kruipruimte in :)

@Jef61 Ik heb toch even gebeld, ze geven toch aan dat het door nieuwigheid kan komen en nog een spoelbeurt af te wachten. Ze zeggen volgende week terug te bellen om te vragen of het verbeterd is. Ondertussen wat water gehad van een kennis die er een heeft (en hemelsbreed 2km verder woont, dus hetzelfde water) en die smaakt toch een stuk zachter. Bij mij is dat "wrange" smaakje wat meer prominent aanwezig. Dat andere water kon ik prima drinken.
Ik wacht nog even af dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Frankisback schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:04:
[...]

Bedankt! :) Ik zal de bevindingen terugkoppelen.
Het is met de afspraak gedaan dat bij ontevreden resultaat de investering terug krijg.
Hoi, ik zit ook te denken om de scalewatcher aan te schaffen, hoe zijn je bevindingen tot nu toe? Werkt het systeem goed? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:56
zenith schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:11:
[...]

Hoi, ik zit ook te denken om de scalewatcher aan te schaffen, hoe zijn je bevindingen tot nu toe? Werkt het systeem goed? :-)
De scalewatcher heb ik inmiddels een klein jaar in de meterkast staan.

Voordelen
  • Het is gemakkelijker geworden om de kalk te verwijderen
Nadelen
  • De hoeveelheid kalk is niet minder geworden
  • Nog steeds ben je bezig om kalk te verwijderen van de douchewand en deur
De bevindingen zijn gematigd positief. Al met al vind ik de investering van € 350 (nog) niet opwegen tegen de resultaten. Daarbij wil ik wel zeggen dat het ook te maken kan hebben wie je waterleverancier is. Er kunnen onderlinge verschillen zijn met de waterleveranciers. Onze leverancier is nu (Dunea) met een hogere kalkwaarde, dan voorheen met (Evides).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
zenith schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:11:
[...]

Een scalewatcher is geen waterontharder dus per definitie al niet serieus te nemen als je in dit topic op zoek bent naar een goede oplossing. Magische apparaten die 'stervormige calciumstukjes rond maken' komen er bij mij niet in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 21:48

Matis

Rubber Rocket

Ik zie zojuist op de site van Waterluxe dat ze de modellen een nieuwe look hebben gegeven. Helaas zijn er ook een aantal modellen tussenuit gevallen.
Allergrootste nadeel is nog wel dat de prijs van de machines EN van installatie omhoog zijn gegaan :-(

Het probleem van mijn meterkast zijn verholpen dankzij een "dubbele vloer". Het draagvermogen van deze vloer is ten minste 100 kilo :+
Daar kan ik mooi de ontharder en zoutvat los plaatsen.

Nu nog even kijken of iemand me kan/wil helpen met de installatie van de waterontharder, anders moet ik toch maar meer betalen...
Heeft iemand een idee hoeveel de kosten zijn voor het materiaal om de Waterontharder aan te (laten) sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 28-09-2018 14:15 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben in onze meterkast flexibele slangen van Uponor (20mm) zitten. Volgens mij moet er een RTM koppeling tussen om van flexibele slang naar een "koperen" koppeling te kunnen.

Zijn er mensen die ervaring hebben om deze aan te sluiten op de waterontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49

JdM

Humbled

@Matis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0lRuI4KIsdQQAfpKdC1ycVW/medium.jpg

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Matis schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:14:
Wij hebben in onze meterkast flexibele slangen van Uponor (20mm) zitten. Volgens mij moet er een RTM koppeling tussen om van flexibele slang naar een "koperen" koppeling te kunnen.

Zijn er mensen die ervaring hebben om deze aan te sluiten op de waterontharder?
In de meterkast zit uponor en je wilt met koper naar de ontharder ? Waarom niet gewoon met uponor naar de ontharder ? Of bedoel je precies andersom.

Van uponor naar 22mm koper knel kan https://www.viawww.nl/uponor-overgang-20-22kn-z-ko.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 14:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Hoe hoog moet het water in de pekelbuis eigenlijk staan?

Ik heb hier zo'n Waterluxe unit staan die door de vorige bewoners is geplaatst dus heb er geen handleiding oid meer bij :P

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bergie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:13:

Ik heb hier zo'n Waterluxe unit staan die door de vorige bewoners is geplaatst dus heb er geen handleiding oid meer bij :P
Welk model heb je ?
Bij de installatie van mijn Duo 10 heb ik er een liter of 5 water in gegoten. Nivo staat nog steeds laag. Ik gok dat het nog steeds een liter of 5 is.

Handleiding: http://waterluxe.nl/images/HandleidingWaterLuxe.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 03-10-2018 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bergie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:13:

Your GoogleFu is failing you http://waterluxe.nl/images/HandleidingWaterLuxe.pdf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LPkRiRz.png

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 03-10-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 14:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Die handleiding had ik al gevonden idd :) Maar ik die in die pekelbuis (die buis in het zoutreservoir) eigenlijk amper water zitten dus ik vroeg me af of dat nou goed is of niet. Die handleiding is daar niet echt heel duidelijk over hoe veel water of hoe hoog het moet staan.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dat ziet er ook netjes uit :D Wat is dat precies voor een koppeling?
Ik beschik zelf (nog) niet over flexibele kunststof slangen om van de meter naar de ontharder te gaan en van de ontharder door (terug) naar de rest van de woning.

Ik zou het dus moeten doen met de spullen in de aansluitkit van Hydrotense. Dat houdt in dat ik na de meter dus met een flexibele metalen slang naar de ontharder moet en van de ontharder met een flexibele slang weer terug naar de flexibele kunststof slang. Althans, dat was mijn eerste aanvliegroute. Jouw voorstel had ik nog niet overwogen.

We hebben ook een Wildkamp om de hoek. Daar hebben ze ook genoeg materiaal. Maar dan weet ik niet precies wat ik nodig heb.
habbekrats schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:44:
In de meterkast zit uponor en je wilt met koper naar de ontharder ? Waarom niet gewoon met uponor naar de ontharder ? Of bedoel je precies andersom.

Van uponor naar 22mm koper knel kan https://www.viawww.nl/uponor-overgang-20-22kn-z-ko.html
Zoals ik hierboven al schrijf, ging ik uit van het materiaal in de installatiekit van Hydrotense. Ik weet niet wat makkelijker verwerkt. Bij Wildkamp hebben zowel MLC als RTM koppelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 03-10-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Matis Ik zou het een kniestuk 1"bu naar 20mm uponor knel noemen of zoiets :) (ik ga er even vanuit dat de binnendraad op de ontharder 1"is, maar dat gok ik nu. Het staat inmiddels al een paar jaar aangesloten dus ik weet de maten niet meer O-) )
Overigens: Hoe directer je alles aansluit, hoe minimaal storingsgevoelig het wordt. Dus van koper naar flex, naar uponor zou wellicht gereduceerd kunnen worden door de flex er tussenuit te halen. Daarvoor moet je wel ruimte en mogelijkheid hebben, maar het scheelt al meteen twee koppelingen die kunnen lekken en een flex-slang die ook kapot kan.

[ Voor 93% gewijzigd door JdM op 03-10-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

JdM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:26:
@Matis Ik zou het een kniestuk 1"bu naar 20mm uponor knel noemen of zoiets :) (ik ga er even vanuit dat de binnendraad op de ontharder 1"is, maar dat gok ik nu. Het staat inmiddels al een paar jaar aangesloten dus ik weet de maten niet meer O-) )
Overigens: Hoe directer je alles aansluit, hoe minimaal storingsgevoelig het wordt. Dus van koper naar flex, naar uponor zou wellicht gereduceerd kunnen worden door de flex er tussenuit te halen. Daarvoor moet je wel ruimte en mogelijkheid hebben, maar het scheelt al meteen twee koppelingen die kunnen lekken en een flex-slang die ook kapot kan.
Bedankt voor de opheldering. Mijn idee is inderdaad om zo min mogelijk overgangen / koppelingen te gebruiken. Aangezien ik helemaal onervaren ben met Uponor (of flexibele kunststofslangen in het algemeen) ben ik daarbij een beetje huiverig. Ik twijfel dus nog of ik vanaf de watermeter met een schroefkoppeling en een flexibele metalen slang naar de waterontharder ga, of dat ook met Uponor probeer. De slang vanaf de ontharder naar de rest van het huis wordt sowieso Uponor. Er zit echter een T-koppeling van 20 x 16 x 20 mm. Ik neem aan dat ik de huidige aansluiting niet daaraf kan halen en daar een nieuw stuk slang op kan zetten. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BUwZVkVP3q9411Bu5l8p6XzV/thumb.jpg

Ik heb de Wildkamp gebeld, ik kan bij hen een Uponor perstang lenen indien ik het aansluitmateriaal bij hen aanschaf *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Matis Ik zou het eerste stuk uponor na de watermeter doorsnijden en er een stukje tussenuit halen.
Dan vervolgens een knelknie uponor20>uponor20 naar de ontharder en weer terug naar dezelfde uponor leiding met opnieuw een knelknie, dan hoef je niet te persen (wel fijn dat je hem mag lenen) en kun je alles met 20mm uponor aansluiten op de hoofdleiding.
Ik heb het bij mij zoals hieronder aangesloten, je ziet alleen de achterste knie niet goed die vanaf de watermeterleiding zit aangesloten op de bovenste slang, maar het geeft weer wat mijn idee is wat ik hierboven beschrijf.
Ik heb een iets andere situatie als jij, omdat ik mijn ontharder buiten de meterkast heb geplaatst en met 20mm uponor via de kruipruimte heen en weer naar mijn trapkast ben gegaan. Zie mijn eerdere reply in dit topic: JdM in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/ac60c47a4690d3df30176402cf4532fe708b2d28/?url=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F6s89lk.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 03-10-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1124175

Ik heb de harvey crown in gebruik, deze bevalt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1124175

Ik wil zout bestellen, maar hoe meer hoe goedkoper, zijn er niet mensen die gezamenlijk willen inkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Anoniem: 1124175 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:10:
Ik wil zout bestellen, maar hoe meer hoe goedkoper, zijn er niet mensen die gezamenlijk willen inkopen?
Ken je iemand met een makro-pasje? 25kg voor €8,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Hulliee schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Ken je iemand met een makro-pasje? 25kg voor €8,50
Hier ook, maar dan bij de Sligro (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

JdM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:14:
@Matis Ik zou het eerste stuk uponor na de watermeter doorsnijden en er een stukje tussenuit halen.
Dan vervolgens een knelknie uponor20>uponor20 naar de ontharder en weer terug naar dezelfde uponor leiding met opnieuw een knelknie, dan hoef je niet te persen (wel fijn dat je hem mag lenen) en kun je alles met 20mm uponor aansluiten op de hoofdleiding.
Ik heb het bij mij zoals hieronder aangesloten, je ziet alleen de achterste knie niet goed die vanaf de watermeterleiding zit aangesloten op de bovenste slang, maar het geeft weer wat mijn idee is wat ik hierboven beschrijf.
Ik heb een iets andere situatie als jij, omdat ik mijn ontharder buiten de meterkast heb geplaatst en met 20mm uponor via de kruipruimte heen en weer naar mijn trapkast ben gegaan. Zie mijn eerdere reply in dit topic: JdM in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
[Afbeelding]
Bedankt voor de foto's. Omdat ik het in de meterkast installeer en de waterontharder niet standvast gemonteerd wordt, hebben een aantal mensen me afgeraden met Uponor naar de ontharder te gaan.
Ik wil het derhalve met metaalomwikkelde slang doen.
Het idee is nu om een 20mm Uponor naar 1" BU perskoppeling te gebruiken. Daar de metaalomwikkelde slang aan monteren en die dan aansluiten op de Waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark honor 6
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 13:47
Frankisback schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:03:

De scalewatcher heb ik inmiddels een klein jaar in de meterkast staan.

Voordelen
  • Het is gemakkelijker geworden om de kalk te verwijderen
Nadelen
  • De hoeveelheid kalk is niet minder geworden
  • Nog steeds ben je bezig om kalk te verwijderen van de douchewand en deur
De bevindingen zijn gematigd positief. Al met al vind ik de investering van € 350 (nog) niet opwegen tegen de resultaten. Daarbij wil ik wel zeggen dat het ook te maken kan hebben wie je waterleverancier is. Er kunnen onderlinge verschillen zijn met de waterleveranciers. Onze leverancier is nu (Dunea) met een hogere kalkwaarde, dan voorheen met (Evides).
@Frankisback heb je wel is een dH meeting gedaan? Apparaat aan dH meten, leidingen doorspoelen en daarna uit ofzo? Lees er allemaal verhalen over dat mensen het proeven. Ik kan mij daar niks bij voorstellen als, zoals de verkopers claimen, slechts het kalk wordt omgezet.

Maar niet kopen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:56
@mark honor 6 Op dit moment geen dH meeting gedaan? Hiervan ken ik het ook niet dat dit bestaat. Mogelijk wel een goede suggestie.

Proeven? Ik proef geen verschil in het water kwaliteit.

Kopen? Nee, mijn advies voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wilde waarschijnlijk gaan voor Waterluxe. Ook handig omdat ik zelf in Enschede woon.
Nu kwam ik echter deze ook tegen:
https://www.badkamerkonin...ume-10l-1-tot-4-personen/

Dit scheelt ongeveer 350 euro en vroeg me af welk type dit is en of hier al ervaringen mee zijn?

Vind het wel moeilijk om onderscheid te maken tussen de diverse ontharders die er te krijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
yorroy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:25:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wilde waarschijnlijk gaan voor Waterluxe. Ook handig omdat ik zelf in Enschede woon.
Precies die hebben wij hier staan, volgens mij is dat het 'oude' type van Waterluxe (is afgelopen maart geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:57
yorroy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:25:

Dit scheelt ongeveer 350 euro en vroeg me af welk type dit is en of hier al ervaringen mee zijn?

Vind het wel moeilijk om onderscheid te maken tussen de diverse ontharders die er te krijgen zijn.
Internet maakt je lui, ik had ook gewoon de verkoper kunnen vragen wat voor apparaat het is, dus dat heb ik dan maar gedaan :+

Kennelijk gaat het om de Pentair 5600 sxt

Ik vind het prijsverschil met Waterluxe dan nog wel groot. De Pentair wordt blijkbaar ook bij veel bedrijven verkocht en zal vast prima werken.
Waarom zou ik toch beter voor bijvoorbeeld Waterluxe moeten gaan? Iemand een idee wat hiervan de meerwaarde is?

[ Voor 14% gewijzigd door yorroy op 12-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
yorroy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Internet maakt je lui, ik had ook gewoon de verkoper kunnen vragen wat voor apparaat het is, dus dat heb ik dan maar gedaan :+

Kennelijk gaat het om de Pentair 5600 sxt

Ik vind het prijsverschil met Waterluxe dan nog wel groot. De Pentair wordt blijkbaar ook bij veel bedrijven verkocht en zal vast prima werken.
Waarom zou ik toch beter voor bijvoorbeeld Waterluxe moeten gaan? Iemand een idee wat hiervan de meerwaarde is?
Zal niet veel uitmaken. Zulke apparaten zijn niet ingewikkeld en doen allemaal hetzelfde (gebaseerd op de Flex5600 sxt). Bij waterluxe hebben ze ook nog een kleine model -> als je jaarverbruik niet zo groot is.

Ik zelf vind de service van Waterluxe top! Ik ben altijd goed geholpen en zijn behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vandaag de Hydrotense StandAlone 12L ontvangen. Dit weekend maar eens proberen aan te sluiten.

Spannend :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:28:
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :+

http://www.waterontharder.com/nlk/amfa4000/amfa4000

een tegekgaafechtwelheftigjohproduct! en nog goedkoop ook. waar is die boa onder het gras?
Wekelijks zie ik hier reclame van op TV.
Zijn er onder de medetweakers inmiddels ervaringen van dit apparaatje van 129 euro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Best duur voor een ding dat niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, je hebt hem zelf (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik denk dat je hem niet gehad hoeft te hebben om te weten dat dat niet kan werken:

Magnesium en Calcium in water zijn niet magnetisch. Zij kunnen ook in water geen verbinding aangaan.
Zie hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Ionenwisselaar

[ Voor 26% gewijzigd door Hulliee op 22-10-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
nokiaan958GB schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Wekelijks zie ik hier reclame van op TV.
Zijn er onder de medetweakers inmiddels ervaringen van dit apparaatje van 129 euro?
Gewoon aanschaffen en je bevindingen hier plaatsen. Misschien gaat het werken, misschien niet. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:39
Er zijn zoveel soortgelijke apparaatjes op de markt als de amfa4000.
https://www.bol.com/nl/s/...l/sc/media_all/index.html

Het is wel erg prijzig voor goedkope kleine magneetjes waar niemand van kan zeggen of het wel werkt. Ik lees bij verschillende fabrikanten dat het effect ca. zoveel liter per minuut of na zoveel tijd weg zal zijn. Deze uitspraken zijn totaal niet onderbouwd, of er wordt verwezen naar een vage professor die geen onderzoeksresultaten heeft gepubliceerd maar alleen verteld wat theoretisch mogelijk is. Tot nu toe heb ik alleen vage verhalen en niet onderbouwde onderzoeken gelezen (onderzoeken zonder praktijkopstelling/tests etc.). Als je erin gelooft zal het werken ;)

Met radiogolven kun je trouwens ook de mineralen aan het bewegen krijgen in het water, hier kan ik misschien ook een mooi verhaaltje over verzinnen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:23
ik heb begin dit jaar ook na die magneten gekeken vond het niet echt betrouwbaar ben toen voor nocalc gegaan https://nocalcinternational.com/ en bevalt mij goed. kalk aanslag heb ik bijna niet meer waar ik het eerder voortdurend had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Afgelopen weekend de StandAlone 12L van Hydrotense aangesloten.

Volgens de kalkmeetset kwam ik op 10 dH uit. Dat komt overeen met de informatie van BrabantWater. Na de installatie om en nabij 0 dH.
Wat een verschil in watersmaak en ervaring :o Ik vind het water "vettig" smaken. Niet perse vies, maar er zit wel een ondertoon aan qua smaak.
Als ik de mensen van Hydrotense mag geloven horen ze dat wel vaker. Ik ga ervan uit dat het apparaat zijn werk doet *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:20
De TS doorlezend zie ik enkel voordelen, waaron wordt in dat geval het water niet onthard vanaf de bron voordat het mijn huis binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SCIxX schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:44:
De TS doorlezend zie ik enkel voordelen, waaron wordt in dat geval het water niet onthard vanaf de bron voordat het mijn huis binnenkomt?
De waterzuivering zit er denk ik niet op te wachten om tonnen zout te gaan gebruiken voor het ontharden. En dat zou natuurlijk aardig in de papieren gaan lopen.

@Matis ben benieuwd naar je ervaringen! Zit zelf te kijken naar de Hydrotense Highflow. Waterdruk is hier al niet je-van-het, dus wil zo weinig mogelijk beperkingen verder.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 23-10-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@SCIxX Maar dat doen ze ook. Alleen niet tot 0dH.
https://waterbedrijfgroni...-tegen-kalkaanslag-nodig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

MikeyMan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:03:
@Matis ben benieuwd naar je ervaringen! Zit zelf te kijken naar de Hydrotense Highflow. Waterdruk is hier al niet je-van-het, dus wil zo weinig mogelijk beperkingen verder.
Ik ook :D Ik zal op gezette tijden wat posten. Op dit moment zit er nog geen douche in ons huis, dus daarmee heb ik nog geen ervaring. Handen wassen lijkt wel een stuk fijner te zijn, maar onze keukenkraan zelve is nog niet helemaal jofel, waardoor de straal van zichzelf al hard is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Onze ontharder is er ook, atag descale 15.
Alleen was er geen zout bij geleverd dus de instalateur komt hem later installeren als er zout is.
Nu zie ik van broxo 25 kg en 10 kg zakken. Mijn rug is niet alles, maar is het veel werk om een 25 kg zak te legen in zo’n reservoir ? Er zit wel een redelijk gat in.

Zie 20 zakken broxo 6-15 van 25 kg voor rond de €178 en gratis thuisbezorgd. Als het wat te stapelen is hoef ik direct niet weer :)
Er kan 75 Kg zout in overigens, 2.1 KG per regeneratie lees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 30-10-2018 18:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:47:
Onze ontharder is er ook, atag descale 15.
Alleen was er geen zout bij geleverd dus de instalateur komt hem later installeren als er zout is.
Nu zie ik van broxo 25 kg en 10 kg zakken. Mijn rug is niet alles, maar is het veel werk om een 25 kg zak te legen in zo’n reservoir ? Er zit wel een redelijk gat in.

Zie 20 zakken broxo 6-15 van 25 kg voor rond de €178 en gratis thuisbezorgd. Als het wat te stapelen is hoef ik direct niet weer :)
Er kan 75 Kg zout in overigens, 2.1 KG per regeneratie lees ik.
De 1 tilt 25 kg zo op, ander niet. Als het te zwaar is, koop je kleinere zakken of giet een grotere zak eerst in een emmer en dan in het vat/reservoir. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Heb 20 zakken besteld, zie het wel :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:25:
Heb 20 zakken besteld, zie het wel :)
Je hebt voorlopig zout genoeg op voorraad! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Net ontdekt dat het voorraadsysteem van Makro nergens op slaat. 25kg zal niet op voorraad zijn, maar kom ik daar om 10kg te halen, waren er nog zat 25kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hulliee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Je hebt voorlopig zout genoeg op voorraad! :o
Jazeker, maar heb het druk en geen kvk inschrijving dus sliegro en macro wordt hem niet zo, en deze werden per pallet gratis thuisgestuurd. Kleinste hoeveelheid zo voor 25 Kg zakken.

Probleem wordt wel de ruimte, maar goed eerste 3 verdwijnen in zoutvat.
En met €8,89 per zak valt de prijs mee als ze hem thuis brengen.

Edit; dat lijkt dezelfde prijs als de Macro.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 30-10-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

jacovn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:41:
[...]

Jazeker, maar heb het druk en geen kvk inschrijving dus sliegro en macro wordt hem niet zo, en deze werden per pallet gratis thuisgestuurd. Kleinste hoeveelheid zo voor 25 Kg zakken.

Probleem wordt wel de ruimte, maar goed eerste 3 verdwijnen in zoutvat.
En met €8,89 per zak valt de prijs mee als ze hem thuis brengen.

Edit; dat lijkt dezelfde prijs als de Macro.
Alleen heb je nu waarschijnlijk voor 6-7 jaar aan zout. :P

Klontert dat spul niet aan elkaar na een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Geen idee, en anders verkoop ik wat via de instalateur. Die zet meer van die dingen af komt hij maar paar zakken halen af en toe :)

4700 liter water bij 10 dh, en dan 2.1 kg zout per regeneratie.
Dan zou ik met 75 KG zo’n 35 regeneraties kunnen doen, en dus 167 m3 water per zoutvulling kunnen doen.

Edit: we hebben maar 4.4 dh hier blijkbaar, dus ik kan er veel meer liters uithalen dan. Inderdaad voor jaren zout.

Edit: 25 Kg zakken zijn wel te tillen, maar na 20 stuks verslepen over meter of 40 heb ik er weer even genoeg van 8) was achter ons huis geleverd omdat de vrachtauto aan de voorkant niet kon komen door de busjes.

[ Voor 77% gewijzigd door jacovn op 01-11-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hulliee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:17:
[...]
De 1 tilt 25 kg zo op, ander niet. Als het te zwaar is, koop je kleinere zakken of giet een grotere zak eerst in een emmer en dan in het vat/reservoir. >:)
Als je niet te veel trappen hoeft te doen valt het wel mee. Ik koop mijn rijst in 20 KG zakken en moet daar drie verdiepingen mee omhoog. Met 20 zakken van 25 KG heb je daarna geen knieën meer.

Van de andere kant hebben twee gasten van Coolblue hier pas een wasmachine van 70 KG omhoog gebracht en de oude naar beneden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Geen trappen hier, alles staat in ruimte achter de garage.
Zou is 3 jaar houdbaar staat erop. Zal het netjes opstapelen en kleed erover doen en dan gaan we het zien.

Edit: de 3 eerste zakken zitten erin en de descale draait. Water is prima, smaakloos. Regeneratie op 21 dagen ingesteld (4 persoons huishouden en 4.4 dh water uit de kraan)

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 05-11-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 23:08
SCIxX schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:44:
In het kader van de voedsel- en drinkwaterveiligheid heeft de overheid in het drinkwaterbesluit vastgelegd dat waterbedrijven geen drinkwater mogen leveren met een hardheid lager dan 5.6. Bij helemaal onthard water gaan leidingen corroderen (zelf koperleidingen!), en zelfs kunstof leidingen (zoals PVC) worden aangetast. Die stoffen komen dus in je drinkwater. Ook worden normale vaatwasmiddelen erg agressief bij volledig onthard water (messen worden bijvoorbeeld snel bot).

Een hardheid van 5 schijnt als optimaal te worden beschouwd: nauwelijks meer de nadelen van hard water (geen kalkaanslag meer, je hoeft geen zout toe voegen bij de vaatwasser e.d.), terwijl je nog niet zo veel last hebt van de agressieve aspecten van volledig onthard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
LinuxMan schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:47:
[...]

In het kader van de voedsel- en drinkwaterveiligheid heeft de overheid in het drinkwaterbesluit vastgelegd dat waterbedrijven geen drinkwater mogen leveren met een hardheid lager dan 5.6. Bij helemaal onthard water gaan leidingen corroderen (zelf koperleidingen!), en zelfs kunstof leidingen (zoals PVC) worden aangetast. Die stoffen komen dus in je drinkwater. Ook worden normale vaatwasmiddelen erg agressief bij volledig onthard water (messen worden bijvoorbeeld snel bot).

Een hardheid van 5 schijnt als optimaal te worden beschouwd: nauwelijks meer de nadelen van hard water (geen kalkaanslag meer, je hoeft geen zout toe voegen bij de vaatwasser e.d.), terwijl je nog niet zo veel last hebt van de agressieve aspecten van volledig onthard water.
Je verward onthardwater met gedemineraliseerd water. Dat laatste is niet goed voor je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
LinuxMan schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:47:
[...]

Wat een onzin verhaal, ontkalkt water is niet anders dan water met calcium- en magnesiumzouten. Alleen zijn deze twee vervangen door natrium. De pH veranderd niet, ik meet dat regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Water zonder ionen is een super schoonmaak middel. Het verschil in osmotische druk wordt daar op een vuil oppervlak (tussen het vuile spul en het super schone water) extreem groot en dat helpt dus enorm bij dit schoonmaken. Het is puur een energie kwestie in zoals dat heet thermodynamische termen, het is geen broodje aap verhaal maar een fysisch verschijnsel waar we elke dag mee te maken hebben. Het hoort bij ons leven, bij ons eco-systeem, we leven dankzij die balans die zo geëvolueerd is obv zulke thermodynamische wetten.

In je lichaam gebeurt er iets dergelijks: in de cellen in de zoutconcentratie veel hoger dan in het super schone water dat je drinkt...dus de cel neemt het water agv de osmotishce druk op om het evenwicht te herstellen... dus als je teveel extreem schoon water drinkt, blaas je op den duur je cellen op... Hmm lijkt me niet gezond....

Van zeewater droog je uit... is het precies anders om: omdat er teveel zout buiten je cellen (=zeewater) zit wordt er dus agv die grote osmotische drukverschillen water uit je cellen getrokken en ga je er dood van ..

Dus het drinkwater in NL wordt dus geleverd met een bepaalde zout hoeveelheid, waarvan dus vast gesteld is dat het een mooi compromis is tussen de hoeveelheid kalk en jouw gezondheid...
5.6 ºDH staat dus in de wet. Kijk maar op de rapporten die publiek zijn het is de wettelijke referentie.
Zal vanavond zo een rapport hier aanhangen..

Laten we de feiten voor ons laten spreken in dit geval dat haalt de lading beter weg dan...

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 06-11-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:21
@route99 Je weet dat je kalk en zout verwart.
Drinkwater wordt niet met zout geleverd, maar met kalk. Bij ontharden wordt de kalk (grotendeels) vervangen door zout (wat nog steeds veel minder is dan zoutgehalte in zeewater).
@LinuxMan Er zit toch een ontharder ingebouwd in een vaatwasser (net daarom moet er zout in)? Als die de vaatwasmiddelen te agressief maakt, zouden ze die toch niet inbouwen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 15:36
Ik sta een beetje voor een raadsel, ik heb ontzettend veel last van kalk in mijn huis. (gekocht afgelopen februari) Dus ben aan het kijken voor een waterontharder. Nu blijkt dus dat het water dat ik geleverd krijg een hardheid heeft van 6,51 ºdH wat op zich best netjes is.

Mijn ouders hebben nauwelijks tot geen last van kalk, nu krijgen zij op papier water van 10,66 ºdH. Dus in theorie zouden zij er veel meer last van kunnen hebben.

Mijn huis is 35 jaar oud en dat van mijn ouders 15. Aangezien de hardheid met 2 cijfers achter de komma wordt aangegeven lijkt het me niet dat het waterbedrijf maar iets verzint? Kan het ergens anders vandaan komen? Heb wel eens verhalen gehoord dat als het waterbedrijf van harder naar zacht water gaat het kalk uit de leiding los komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
naftebakje schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:08:
@LinuxMan Er zit toch een ontharder ingebouwd in een vaatwasser (net daarom moet er zout in)? Als die de vaatwasmiddelen te agressief maakt, zouden ze die toch niet inbouwen?
Ja, een vaatwasser gebruikt zout om het water te ontharden. Maar als er al onthard water in gaat, dan kan dat zout die taak niet meer vervullen en gaat het andere dingen 'doen' die je eigenlijk niet wilt. Corrosie enzo.

Daarom moet je ook nooit zout (of all-in-one tabletten!) gebruiken in je vaatwasser als je daarvoor al een ontharder in je water-systeem hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Hulliee schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:53:
[...]Je verward onthardwater met gedemineraliseerd water. Dat laatste is niet goed voor je leidingen.
drielp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 02:20:
[...]Wat een onzin verhaal, ontkalkt water is niet anders dan water met calcium- en magnesiumzouten. Alleen zijn deze twee vervangen door natrium. De pH veranderd niet, ik meet dat regelmatig.
Ik reageerde op de post waarom de waterleidingbedrijven het water niet standaard ontharden.

Realiseer je dat de waterleidingbedrijven niet ontharden met een ionenwisselaar maar met membraantechnologie en osmose: in plaats van vervanging van ionen halen ze de ionen dus echt uit het water.

Technisch gezien onthard je het water ook niet met een ionenwisselaar: de concentratie opgeloste zouten is namelijk niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Correct! De vaatwassers zijn gemaakt om zowel met hard als met zacht water om te gaan. Met hard water veel zout, met zacht water weinig tot geen zout. Daarom hoef je met een hardheid van 5 dus ook helemaal geen zout meer toe te voegen (en dus geen all-in-one middelen gebruiken!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vloris schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:56:
Ja, een vaatwasser gebruikt zout om het water te ontharden. Maar als er al onthard water in gaat, dan kan dat zout die taak niet meer vervullen en gaat het andere dingen 'doen' die je eigenlijk niet wilt. Corrosie enzo.

Daarom moet je ook nooit zout (of all-in-one tabletten!) gebruiken in je vaatwasser als je daarvoor al een ontharder in je water-systeem hebt zitten.
Volgens mij wordt het zout gebruikt voor het regenereren van de interne ontharder / harspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@route99 Je weet dat je kalk en zout verwart.
Drinkwater wordt niet met zout geleverd, maar met kalk. Bij ontharden wordt de kalk (grotendeels) vervangen door zout (wat nog steeds veel minder is dan zoutgehalte in zeewater).
Denk het niet.... in water opgeloste kalk is gewoon een zout.
Het slaat pas neer als concentratie van het calcium en het carbonaat (immers calciumcarbonaat = kalk) samen het zgn oplosbaarheidsproduct bereikt.

Wikipedia: Waterhardheid
Uit de definities van graden DH kun je lezen: 1 grande DH is 0,179 mmol/l (0.18 voor het gemak)
Dus als je water hebt van bijv 8 gr DH thuis is dat 8x0.18=1,44 mmol totaal.

Maar alleen dit getal is te simpel anders zou je het allemaal meteen uit kunnen rekenen.

Maar nu begint het pas...
Zie bijvoorbeeld: http://edepot.wur.nl/400162

De oplosbaarheid van het calcium ion hangt sterk af van de pH en van de ionsterkte (veroorzaakt door de aanwezigheid van andere ionen in het water.
Ik laat het chemisch technisch verhaal even voor wat het is maar ga gelijk naar de conclusies:
Conclusies
Op basis van literatuur- en praktijkgegevens
zijn de volgende aanbevelingen voor de
stabiliteitseisen van drinkwater opgesteld.
HC03 --gehalte a 2 mmol/1
0 < verzadigingsindex < + 0,3
8 < pH < 8,3
Voor gegeven waarden van deze parameters
kunnen optimale calciumgehaltes worden
berekend m.b.v. de vergelijking van Langelier.
Hierbij dient rekening te worden
gehouden met de temperatuur en de ionensterkte
van het water.
Hieruit kan de conclusie getrokken worden,
dat de hardheid van hard water verlaagd
moet worden, maar ook dat zacht water
opgehard dient te worden, om aan de
geformuleerde stabiliteitseisen te voldoen.
Kijk obv zulke onderzoeken (ik heb niet gecheckt of exact de laatste stand van zaken is, vergt eigenlijk een apart literatuur onderzoek voor doen of je moet toevallig net weten waar de referenties staan, wordt dus bepaald dat geleverde graden DH wettelijk op 5.6 is gesteld .
Daar zit je rond de grens van wel of niet neerslaan tot vast kalk maar dit is sterk afh v/d pH en de ionsterkte dus.....
Dus het is niet zo eendimensionaal allemaal.... er zijn "dan'en en als'en"...
Als je echt begrijpen wilt hoe dit zit kom je dus niet om enige chemie kennis heen tav de genoemde technologie. Zonder pH en ionsterkte opgave kun je met de graden DH niet veel..
Je kunt die tabellen gewoon opzoeken.

Ik heb vroeger al dit berekeningen zelf gemaakt, an Sich als je er kennis van hebt is dat vrij simpel. De echte kennis zit erin of je kennis van hebt tav alle parameters die het resultaat beïnvloedend.
(ik zit nu in een andere sector, maar dit is eigenlijk very basic kennis; wrs komen ze op het VWO/gymnasium als een aardig eind in dit soort materie; op het HBO of uni wordt dit verder uitgediept. Hoever een HAVO gaat weet ik niet).
Matis geeft het aan: volgens mij wordt het zout gebruikt voor het regenereren van de interne ontharder / harspatroon.
Wat wel zo is: als je keihard water hebt dan kan het prettiger zijn om vaatmachine te ontzien maar het hoeft niet als de vaatwasser zelf ook een onthardingssysteem heeft.
Het enige voordeel van voor de vaatwasser (deels) ontharden is dat je minder vaak de harskolom in de vaatwasser hoeft te regenereren. Als de vaatwasser het zelf uitstekend aankan, is het eignelijk onzin om deze met water te voeden die je eerst zelf nog onthard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hieruit kan de conclusie getrokken worden,
dat de hardheid van hard water verlaagd
moet worden, maar ook dat zacht water
opgehard dient te worden, om aan de
geformuleerde stabiliteitseisen te voldoen.
Even apart: je ziet ziet dus ook dat "dat zacht water opgehard dient te worden, om aan de geformuleerde stabiliteitseisen te voldoen."

Hmm dit geeft toch te denken tav wat er in jouw vakantie met het zo mooie pure water in de leidingen gebeurt...

Ik speol zelf als ik dan thuis kom, zonder zo een systeem, mijn leidingen vaak door, maar wellicht is dat bij volledig zacht wate nog wel meer nodig? De osmotische druk bij super schoon water kan heel hoog worden, niet voor niets dat het een goed schoonmaakmidel is voor oa glazenwassers?

Maar: dat zou ik zelf ook dan wel eens goed onderbouwd willen zien met betrouwbare literatuur. Er wordt unchecked links en rechts zoveel beweerd.
Wordt vast vervolgd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drielp
Als ontkalkt water hier nog steeds verward wordt met onthard (of demi) water dan blijft de discussie langs elkaar heen gaan en kom je nergens.

Water dat door een thuis-ontkalker is gegaan veranderd niet, ook niet van zuurtegraad, de pH blijft het zelfde. Je oude kalkaanslag lost niet op, maar verdwijnt langzaam door slijtage. De voegen in de muur van de douche blijven gewoon intact en lossen dus echt niet op. En dat geldt ook voor je koperen leidingen.
Het verbaast me eigenlijk nog dat deze broodje-aap verhalen nog rondgaan. De techniek is al vele jaren aanwezig en ik kan geen voorbeelden vinden van opgeloste voegen en leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Laatst online: 11:24
drielp schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:48:
Als ontkalkt water hier nog steeds verward wordt met onthard (of demi) water dan blijft de discussie langs elkaar heen gaan en kom je nergens.

Water dat door een thuis-ontkalker is gegaan veranderd niet, ook niet van zuurtegraad, de pH blijft het zelfde. Je oude kalkaanslag lost niet op, maar verdwijnt langzaam door slijtage. De voegen in de muur van de douche blijven gewoon intact en lossen dus echt niet op. En dat geldt ook voor je koperen leidingen.
Het verbaast me eigenlijk nog dat deze broodje-aap verhalen nog rondgaan. De techniek is al vele jaren aanwezig en ik kan geen voorbeelden vinden van opgeloste voegen en leidingen.
duimpje voor je post! Alleen een toevoeging hierop
behalve bepaalde chromen oppervlakten, die kunnen plekken krijgen. Sommige merken (bijvoorbeeld Hotbath) geven een minimale hardheid op.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Snowhite0901 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:54:
[...]

duimpje voor je post! Alleen een toevoeging hierop
behalve bepaalde chromen oppervlakten, die kunnen plekken krijgen. Sommige merken (bijvoorbeeld Hotbath) geven een minimale hardheid op.
De vlekken op chromen delen ontstaan volgens mij door de andere stoffen die in het drinkwater aanwezig zijn. Ik haal over de douchekraan even een handdoekje. Nog geen last van vlekken.
Op de wastafelkraan geen vlekken te zien, deze wordt niet na elk gebruik drooggemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

drielp schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:48:
Ok. Ik vermoed dat er toch sprake is van een spraakverwarring wat deze termen betreft.

Namelijk met betrekking tot ontkalkt en onthard (of demi) water nu werkelijk betekenen.

Laten we ze voor alle duidelijkheid eerst allemaal voluit schrijven en op een rij zetten , dat schept al iets duidelijkheid.

In de bovenstaande tekst is dit terug te vinden:
  • "ontkalkt water"
  • "onthard (of demi) water"
Daar voeg ik aan toe:
demi water=gedemineraliseerd water
Gedemineraliseerd water (demi-water, demin water, gedeïoniseerd water) is water waaruit alle ionen (zouten, mineralen) verwijderd zijn.
en
onthard water
2. Water ontharden
2.1 Wat is water ontharden?

Wanneer water een behoorlijke hoeveelheid calcium en magnesium bevat, wordt het hard water genoemd. Het is bekend dat hard water pijpleidingen verstopt en het oplossen van zeep en schoonmaakmiddelen in water bemoeilijkt.
Bij water ontharden wordt een techniek gebruikt die de ionen die het water hard maken, in de meeste gevallen calcium en magnesium ionen, verwijdert. Ook ijzerionen kunnen verwijderd worden met waterontharding.
Bij de ionenwisselaar, dus bij de ontharder worden dus de calcium en magnesium ionen en eventueel de ijzer ionen, uitgewisseld tegen de natrium ionen op een zgn ladingsneutrale wijze, anders zou jouw water positief of negatief geladen kunnen worden en dat is niet zo daar heb je andere technieken voor nodig, plus nog heel veel moeite...
Dus qua totale ion sterkte verandert er dus eigenlijk niks: de ionenwisselaar doet exact wat van hem verwacht wordt: alleen de ionen wisselen en maakt van het harde water zacht water, maar dus geen gedemineraliseerd water waar ook de zachte metalen zoals het natrium uitgehaald worden.
Dus er komen dus echt narium ionen in het ontharde water.

Zulke gelijkluidende info vind je op alle expert/professionele chemisch/technologische sites terug.

Ok, het gaat voor de gemiddelde leek om het algemene begrip, maar als je verantwoordelijk bent voor de techniek uit het uit te voeren gaat het om de essentie om exact de juiste techniek te kiezen die nodig is om exact dat te krijgen wat de klant om vraagt en voor betaalt.

Welk je moet nemen staat dus toegelicht. Nu is het wel zo dat bepaalde technieken die water maken zonder ionen, elkaar overlappen maar toch niet helemaal hetzelfde zijn als je het echt goed uitzoekt.

Je zou kunnen stellen dat de volgende technieken allemaal voldoen aan de eisen van gedemineraliseerd water, maar eigenlijk doen ze nog vaak iets meer, ze maken het water nog water "meer" zuiver (bijv verwijderen van organisch materiaal).
Wiskundig kun je zeggen... ze vallen in de deelverzameling "gedemineraliseerd water " maar je krijgt er iets gratis bij....
Wat is demiwater?
Gedemineraliseerd water, ofwel demiwater is geheel (of bijna geheel) vrij van opgeloste mineralen als gevolg van een van de onderstaande processen:
  • destillatie (voor nog zuiverder water: double of triple gedistilleerd, oa bijv in bepaalde klinische laboratoria
  • deionizatie
  • membraan filtratie (omgekeerde osmose of nanofiltratie)
  • electrodialyse
  • overige technieken
De principes van deze technieken verschillen erg veel. Membraan filtratie is echt booming, immers, is toch veel makkelijker mobiel te maken dan water via destillatie ! Denk aan de glazenwassers, zij gebruiken oa membraan filtratie. Deze glazenwasser is er super trots op en vertelt daar wat meer erover vanuit zijn werk.

Vraag het als je nog aanvullende vragen hebt over deze begripsmatig best lastige begrippen als de techniek erachter erg verwarrende op de diverse vooral niet chemisch technologische goed bedoelde web sites door elkaar gebruikt worden, dat schept bij veel mensen begrijpelijkerwijze een verkeerde indruk/zet ze op het verkeerde been of geeft mogelijk veel verwarring.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 07-11-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
route99 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:23:
[...]
Ok. Ik vermoed dat er toch sprake is van een spraakverwarring wat deze termen

Namelijk met betrekking tot ontkalkt en onthard (of demi) water nu werkelijk betekenen.
Aangezien er verschillende definities gebruikt worden in verschillende sectoren bestaat er geen "werkelijk".

Duitse hardheid heeft meerdere definities. Hij kan beperkt zijn tot de aanwezigheid van Ca en Mg ionen, hij kan gerelateerd zijn aan het totale zoutgehalte.

Als je de definitie gebruikt dat het om het zoutgehalte gaat, dan is een ionenwisselaar geen ontharder. De techniek die drinkwaterbedrijven gebruiken (omgekeerd osmosefilter) is dat in die definitie wel. En dan ben je inderdaad aan het demineraliseren, en dat water is agressiever. Om dit te reguleren heeft Nederland ook de saturatieindex vastgelegd in het drinkwaterbesluit. In de RIVM rapporten over het drinkwater wordt ook aangegeven dat op sommige plaatsen daadwerkelijk de binnenkant van leidingen erodeert en koper oplost omdat de saturatieindex te laag is. Onderzoek van de Voedsel en Warenautoriteit laat zien dat koperen leidingen niet eens het grootste probleem zijn. Koper uit leidingen is relatief onschuldig, maar in kranen zijn vaak legeringen van allerlei verschillende metalen gebruikt. Als je na je vakantie thuiskomt dan bevat het eerste glas water vaak een forse hoeveelheid metalen die je niet binnen wil hebben. En hoe lager de SI, hoe meer metalen dat glas water bevat.

Als je de definitie gebruikt die alleen de hoeveelheid Ca en Mg ionen telt, dan is een ionenwisselaar een ontharder. Dat water is nog precies even zout, en dus niet agressiever. Dan spelen alle bovenstaande discussies niet. Dan spelen er wel andere risico's, namelijk microbiële risico's. De ontharder is moeilijk bacterievrij te houden, en dat is de reden waarom de drinkwaterbedrijven deze techniek niet gebruiken (en ook het grootste risico voor de thuisgebruiker van deze installaties).

Kortom: er bestaan meerdere werkelijkheden, afhankelijk van de definitie van hardheid die je gebruikt. En voor de drinkwaterbedrijven is de agressiviteit van het (met membraantechnologie) onthard water wel degelijk een issue (en daar begon de discussie mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Welke definitie je ook gebruikt.... zolang je calcium en magnesium ionen en eventueel de ijzer , in een ionenwisselaar uit wisselt tegen het natrium ion, houd je nog steeds ionen zout in the water.
Geen definitie die deze natrium ionen kan laten verdwijnen.

Wil je echt zonder ionen uitkomen, zul men toch echt die technologie moeten gebruiken die dit echt doet, waarvan er enkele genoemd zijn.

Ik zie niet in welke definitie dan ook hier verandering ik zou kunnen brengen, want zo een definitie is gedoemd om als niet kloppend aangemerkt te worden, immers een hele simpele vergelijking van de geleidbaarheid tov een officiële referentie, een echt schoon water referentie monster, zou meteen het failliet van die definite weergeven.

Definities om openheid van zaken te krijgen hebben een doel om eea juist te verduidelijken, niet om het juist te maskeren. In mijn perceptie zitten we hier in dit topic daarom bij elkaar om dit te realiseren, duidelijkheid bij wat we (nog) niet begrijpen. Het doel te maskeren kan ikj niet goed plaatsen in dit topic .
Ik zou meteen vertrekken bij dit topic als dat het doel zou zijn.

Verder:
Het punt waarom er in de wet een standaard is voor de hardheid van het water heb ik al toegelicht zelfs met literatuur referentie. Ik zie hier geen echt nieuwe zaken verschijnen tav mijn input. Ook het punt tav " Als je na je vakantie thuiskomt dan bevat het eerste glas water vaak een forse hoeveelheid metalen die je niet binnen wil hebben." heb ik al besproken en een signaal voor afgegeven (speol eerst dat weg/de leiding door).

Ik zie dus nog niet goed welk echt nieuw punt je wilt aanboren of maken, zou je daar graag op terug willen komen / op willen focussen? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@route99 volgens mij zegt Linuxman onder andere dat er, in aanvulling op jouw kopje "onthard water" 2 soorten ontharden zijn:
- de thuis ontharder die ionen uitwisselt en
- de waterleiding-bedrijf ontharder die ionen verwijdert.

Deze zorgen allebei voor het verminderen van de Mg en Ca ionen, en voldoen zo dus aan jouw definitie van ontharden. Ze hebben alleen wel allebei heel andere eigenschappen als het gaat over corrosie bij zeer sterke ontharding (onder de 5 dH?)

Juist voor de duidelijkheid kan het denk ik geen kwaad aan te geven dat de ontharding van het waterleidingbedrijf gebruik maakt van de door jou genoemde Demi-water-processen en dit dus iets volkomen anders is dan de ontharding zoals dit in thuis-installaties gebeurd. Anders houden we de discussie van mensen die denken dat de thuis ontharder zorgt voor agressief water bij waardes onder de 5dH.

Dit is overigens prima in jouw stukje te vinden, maar kan wellicht nog duidelijker aangegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik heb een Erie IQsoft 12 uit 2015, en vraag me af of en zo ja wanneer net nodig is om het harsbed te reinigen. De reinigingsproducten zijn op internet wel te vinden, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe dit toe te passen. Ik neem niet aan dat je het reinigingsmiddel in het zoutcabinet moet gieten? Maar de harscontainer is bij mij niet te bereiken zonder de controlemodule te verwijderen (schroeven).

De handleiding zegt hier overigens niets concreets over:

Other contaminants (f.e. iron) present in the feed water can cause the resin bed to foul up, resulting in a loss of softening capacity. An approved resin cleaner can be used periodically to thoroughly clean the resin bed.

[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 08-11-2018 08:31 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Als ik het zo lees, dan moet je toch 2 schroefjes losmaken http://www.erie-iqsoft.co...0/PP-IQ-CS-Rev2018.03.pdf en dan volgens de gebruiksaanwzijzing van de cleaner:
https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu
Het resin voegt u toe aan het pekelwater door de gewenste hoeveelheid van het desinfectiemiddel Resup in de pekelbak en wel gewoon in de zuigbuis met vlotter te gieten.

Laat het even 15 tot 20 minuten oplossen in het pekelwater en voer dan een regeneratie uit. Uitgesteld, of onmiddelijk.

Het pekelwater met desinfectiemiddel Resup erin opgelost wordt dan opgezogen door het systeem en staat dan enkele 10 tallen minuten in de cilinder en reinigt op die manier het resin.

[ Voor 68% gewijzigd door blissard op 08-11-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

blissard schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:15:
@route99 volgens mij zegt Linuxman onder andere dat er, in aanvulling op jouw kopje "onthard water" 2 soorten ontharden zijn:
- de thuis ontharder die ionen uitwisselt en
- de waterleiding-bedrijf ontharder die ionen verwijdert.

Deze zorgen allebei voor het verminderen van de Mg en Ca ionen, en voldoen zo dus aan jouw definitie van ontharden. Ze hebben alleen wel allebei heel andere eigenschappen als het gaat over corrosie bij zeer sterke ontharding (onder de 5 dH?)

Juist voor de duidelijkheid kan het denk ik geen kwaad aan te geven dat de ontharding van het waterleidingbedrijf gebruik maakt van de door jou genoemde Demi-water-processen en dit dus iets volkomen anders is dan de ontharding zoals dit in thuis-installaties gebeurd. Anders houden we de discussie van mensen die denken dat de thuis ontharder zorgt voor agressief water bij waardes onder de 5dH.

Dit is overigens prima in jouw stukje te vinden, maar kan wellicht nog duidelijker aangegeven worden.
Ik denk dat deze samenvatting een nuttige is om tot die kern te komen waar ik Linuxman om gevraagd had zoals je kon lezen.

Dat stuk over "over corrosie bij zeer sterke ontharding (onder de 5 dH?)" had ik in een eerder kort stuk al kort vermeld, zonder er technisch op in te gaan, met weblink naar een artikel waar de achtergrond besproken werd mbt het kader van de wettelijke verplichting om wat van 5.6 graden DH te leveren aan de consument.

Ik had juist niet teveel details gekozen om de niet-chemisch/technisch lezer met deze materie/dat stukje verbonden te houden. Dat was om de context duidelijk te maken welke soorten water er besproken werden en wat ze in algemene termen beteken, lees hoe ze in begrijpelijke taal gemaakt worden.

Ik hoop dat het voor geïnteresseerde lezers/actieve leden, nu duidelijker geworden is wat eea op dit gebied inhoudt en om een Babylonische spraakverwarring tav het begrip ervan te vermijden/voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben standaard 4.4 dH, voldoet dat niet aan een bepaalde wet dan ? Ze leveren het aan paar honderd duizend mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

4.4 dH... kan kloppen, maar er mag geleverd worden met een marge, ik ken de wet niet uit mijn hhofd dus je zou de bandbreedte voor de zuiverheid ;) ook nog mee moete nemen...
https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten

Bijvoorbeeld: ik wel in de regio Ede-Wageningen en die krijgen het wat van de Wageningse berg.
https://www.vitens.nl/-/m...wz01pb-wageningseberg.pdf
of via
https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten

Zij leveren dus de 1e helft van 2018 dit in graden DH af:
gem 4.6
min 4.5
max 4.8

Dus ook eigenlijk onder de min wet 5.6 afgifte.
De wet heb ik niet even nbij de hand maar hier staat:
Wikipedia: Waterhardheid
Voor hardheid is alleen voorgeschreven dat waterleidingbedrijven drinkwater niet verder mogen ontharden of ontzouten dan 1 mmol/l (5,6 DH). De toetsing hiervan vindt plaats aan de 90 percentiel van de meetgegevens. De totale hardheid wordt berekend uit het aantal mmol Ca2+ plus Mg2+ per liter (zie omrekentabel)
https://www.rivm.nl/Docum...ter_in_Nederland_2012.org

Waarschijnlijk ligt dit RIVM rapport wel eea toe

Ik moet nu echt naar mijn werk, maar je kunt lezen dat die 90 percentiel zeker geldt voor water stations die ontharden, maar dat er dat niet geldt voor stations die geen ontharding toepassen simpel omdat het natuurlijke water dat ze hebben al zo zacht is.

Voor het begrip lijkt dit al duidelijk, de wet geeft de exacte tekst, die heb ik niet bij de hand.

Gezien de kosten lijkt me het ook logisch dat je niet verder wilt ontkalken dat strikt mag (5,6) en er is een wet dus formeel moet daar op gehandhaafd worden, dus via de 90 percentiel regel.

Oa hier staat hoe je de 90 percentiel kunt bepalen.
http://www.dinbelg.be/formules.htm
nu echt weg...
"werk aan de winkel" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Nu online
Ik begrijp echt geen snars van jouw verhaal.

Eerst zeg je dat je je cellen kunt opblazen met superschoon water omdat daar geen zout in zit. En dat daarom het wettelijk verplicht is om water met 5.6dH te leveren.

Vervolgens zeg je dat het ontharden van water eigenlijk niets doet met het zoutgehalte waardoor je je eigen verhaal ontkracht.

Wut? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
En dat is nu juist het punt dat van belang is.
Als het waterleiding bedrijf onthardt, dan doen zij dit door het verwijderen van ionen. Een hardheid van 0dH zou dan leiden tot de gevolgen zoals gemeld (corrosie van leidingen en ontploffende cellen)
Als je thuis onthardt, dan doe je dit door ionen te wisselen. (Ca, Mg voor Na). Dit kun je tot 0dH doen zonder deze effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik kan me heel goed voorstellen dat het begrip alleen al "het wisselen van Ionen" zelfs voor de geïnteresseerde leek al lastig is. Probeer aan te geven waar je specifiek uitleg over wilt. Dan zijn we vaak wel mensen die daar raad mee weten en elkaar ook aanvullen. Dit is mijn expertise gebied immers ook niet maar mijn chemische bagage /achtergrond maakt het wel mogelijk om er op zich nuttige zaken over te kunnen toevoegen en met een kleine Google zoek actie mijn kennis op een specifieke vraag te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
Wat zijn jullie ervaringen/meningen over een waterontharder dmv magneten?
https://www.waterontharde...=page&group_id=42&lang=NL

Als ik het verhaal zo lees lees ik alleen maar voordelen (geen onderhoud, stroomverbruik of wat dan ook) maar werkt het ook echt?
Weet iemand hoe dat zit?
Pagina: 1 ... 14 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.