Leg eens wat meer uit? Wat gehaald heeft en waarom?
Een toevoeging:
Technisch gesproken wat achtergronden (wrs alvast eea over geschreven, maar ik zet het ff bij elkaar), de TS heeft het verder heel netjes samengevat
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
In dit stukje wil ik graag rekenkundig duidelijk maken hoe men nu aan die getallen komt die links en rechts geroepen worden. Als je niet weet wat de bronnen zijn en hoe ze berekend worden blijft het dan lastig. Er is hier wel een basis begrip kennis van scheikunde voor nodig, zoals het begrip wat is een “mol van een chemische stof” en hoe kun je er mee rekenen (niet de mol in de tuin dus… 😉) .
Wikipedia: Waterhardheid
Bijvoorbeeld: 5.6 DH de grens betekent 100 ppm, dus 0.01 % CaCO3 in water opgelost.
Dat is dus (0.01/100)*1000/100.1 mol CaCO3 per liter, afgerond 0,001 mol/liter water.
Molmassa CaCO3 100,1 g/mol
Als dat allemaal via een ionenwisselaar naar NaCl omgezet wordt dan krijg je dus de volgende uitwisseling:
1 mol CaCO3 wisselt uit met 2 mol NaCl
Het moet immers lading neutraal uitwisselen! En dat gebeurt dus op de harskolom.
Het calcium wordt op de ionen wisselaar vastgehouden na uitwisseling tegen het natrium. Bij het regenereren van de ionenwisselaar kolom mbv veel keukenzout komt het Calcium "er weer af", het wordt nl zoals dat heet “verdrongen” door de giga overmaat van Na-ionen die er is. Deze grote overmaat zorgt er voor dat dit plaats kan vinden, technische gesproken heb je met een zgn evenwichtsconstante te maken en die is niet zo groot voor het Calcium op de hars, maar omdat je zo ontzettend veel Natrium ionen aanbiedt wordt het calcium toch van de hars moleculen uitgewisselt tegen het Natrium ion. Samen met het tegenion wordt het Calcium zout uitgespoeld bij dit regeneratie proces en heb je weer een schone harskolom.
Een mooi verhaal, helaas in het Engels:
https://www.lenntech.com/...change-for-Dummies-RH.pdf
Een NL-samenvatting:
Wikipedia: Ionenwisselaar
Terug naar de berekening
Dan zit er na dit proces dus 2 x 0,001 mol/liter = 0,002 mol/liter NaCl in het water.
Even omrekenen in grammen per liter 0,002 x 58,44 = 0,12 gram per liter (afgerond) en dat is dus 0.012% NaCl.
Intermezzo: En was het dat je max 6 gram NaCl per dag zou mogen innemen?
Dus als je twee liter (-= circa het advies per dag) water drinkt waar de kalk uitgehaald is en vervangen is door NaCl, dan krijg je via deze route dus 0,24 gram NaCl (keukenzout) per dag binnen..
Dat is 4% van alle zout krijg je zo binnen, dat is vrij weinig.
Zelfs al is het water 2x zo hard, circa DH 11-12, dan is nog maar steeds 8% van de maximale hoeveelheid zout die je mag binnen krijgen..
Oja.. hoeveel keukenzout zat er ook al weer in een normale boterham, lees dat zelf even:
https://www.brood.net/faq...hoeveel-zout-bevat-brood-
Juist.. het is dus veel eenvoudiger om minder zout binnen te krijgen door voor levensmiddelen te kiezen waar echt veel minder zout in zit!
Osmose-water dan (RO-water)?
Als je RO-water drinkt, krijg je die 4 of 8% NaCl (keuken zout) van de ADH ook niet binnen.
Dat lijkt een voordeel, maar je drinkt dan wel water (alleen als je het puur drinkt) met een zeer grote osmotisch druk verschil tov van jouw body. Of dat zo gezond is?
Ik ben geen super expert op dit fysiologische gebied. Lees onder mijn bagage.
Waarom denk je dat glazenwassers dit super schone water gebruiken? En dat krijgen je mond en je slokdarmen voor de kiezen bij elke slok van dat super schone water...
Mijn idee: wees er heel voorzichtig mee, zeker als je een grote RO-water drinker bent.
In mijn tijd als (sub)top sporter weet ik zeker; dit zou me afgeraden zijn en ik begrijp dit via de concepten tav voedingsleer/fysiologie.
Metabolisch gezien is puur RO-water drinken een complete afrader: Je loopt als sporter op je tenen tav voeding en drinken om alles verantwoord te doen en dan ga je RO-water drinken dat de cellen waarmee het tijdens het drinken mee in aanraking komt tijdens en na het drinken onder een giga osmotische druk zetten…. Alsof je een moderne glazenwasser voor jezelf bent….
Met mijn professionele chemische achtergrond en in iets mindere mate technische achtergrond aangevuld met een behoorlijke sport achtergrond (oa tav voedingsleer/fysiologie) zou ik vaak puur RO-water drinken als een echte afrader classificeren.
Ik kan me wel situaties voorstellen dat RO-water je leven kan redden: je leidt schipbreuk en je hebt alleen zeewater ter beschikking, maar je kunt op een of andere manier wel RO-water maken in die situatie, doen dus en opdrinken, het is zeker je redding als het te lang duurt. Vang voor de rest vissen en eet die op...
Of: het drinkwater om je heen is zwaar vervuild en je kunt niet binnen een reële tijd over veilig water beschikken. Ook dan: maak er gebruik van!
Maar in onze moderne samenleving hebben we eerder last van allerlei luxe problemen dan van de 2 geschetste situaties, dus er lijkt me totaal geen noodzaak om puur RO-water te drinken.
=======================================================================
Gebruikte getallen:
Molmassa CaCO3 100,1 g/mol
Molmassa NaCl 58,44 g/mol
[
Voor 193% gewijzigd door
route99 op 24-12-2018 08:18
. Reden: Wat aanvullingen ]