Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
De 100% milieuvriendelijke Alpine waterontharder new generation® van ECH verandert op basis van een uniek super uitgebalanceerd flux magneetveld
Mmm.. super uitgebalanceerd. En we monteren hem met tyrips..

Zet maar in het lijstje van de biostabile en piramide s die messen slijpen.

Maar als je 400euro te veel hebz gewoon testen en laat het maar weten....

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:31
Tijd voor Radar om zo 'n ding eens door te zagen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MrTre
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15-02 12:11
Ik denk dat ik m ga bestellen... niet goed geld terug binnen 120 dagen.

Ik zoek dan nog wel een goede hardheid meter, iemand suggesties? Ik lees dat die staafjes niet echt fantastisch zijn, verder kom ik alleen metertjes voor een aquarium ofzo tegen :)

• Emielvanputten
Jaja. Suc6. Daarmee.

Volgens mij heeft Conrad wel setjes waarmee je tot 0.5 dH kan meten.
Dit is wel nog steeds met vloeistof druppen

• MrTre
Ik begrijp dat je niet zo enthousiast bent over die magneet dingen? Waarom niet?

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:35

Matis

Rubber Rocket

MrTre schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:35:
Wat zijn jullie ervaringen/meningen over een waterontharder dmv magneten?
https://www.waterontharde...=page&group_id=42&lang=NL

Als ik het verhaal zo lees lees ik alleen maar voordelen (geen onderhoud, stroomverbruik of wat dan ook) maar werkt het ook echt?
Weet iemand hoe dat zit?
Lees dit topic eens door, dan lees je een heel andere ervaring ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Emielvanputten
Onee ik ben super enthousiast,
Alleen mijn interne bs meter slaat uit..

Deed hij ook toen ik een biostabile wou kopen of een staafje met een magneet die je tegen alles beschermd.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zit dat zout nog in het water of wordt dat er weer uitgehaald? Ik hoorde van de week van iemand waarvan zijn vaatwasser kapot was gegaan door het zout van zo'n filtersysteem, maar als dat in het water zit kun je het toch ook niet drinken? Of was het systeem bij die persoon dan kapot?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:36
Er wordt kalk uit het water verwisseld voor natrium, dus ja er zit meer zout in het water. Uit labtesten van m’n eigen water blijkt echter dat de hoeveelheid natrium nog steeds ver onder de toegestane hoeveelheid voor drinkwater blijft. Dat je vaatwasser daardoor defect raakt lijkt me dus kul.

The Legend wijzigde deze reactie 16-11-2018 20:16 (10%)

Ik ben toch malle pietje niet!

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Emielvanputten schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:41:
Onee ik ben super enthousiast,
Alleen mijn interne bs meter slaat uit..

Deed hij ook toen ik een biostabile wou kopen of een staafje met een magneet die je tegen alles beschermd.
Je kunt beter met feiten, argumenten of ervaringen reageren.
Met zo'n reactie kom je engiszins emotioneel en verward over

• Emielvanputten
nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:52:
[...]

Je kunt beter met feiten, argumenten of ervaringen reageren.
Met zo'n reactie kom je engiszins emotioneel en verward over
Emoties heb ik niet, verward zou kunnen

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Kan me wel een zeker emotie, dan wel verwarring voorstellen. Het idee dat je met een eenvoudige magneet kalkaanslag kunt voorkomen valt in het hokje magisch denken. Werking is nooit bewezen, maar het klinkt wel lekker.
Dat zou nog niets uitmaken als men je dan zou adviseren een magneet te kopen voor 6euro 95 en deze om de leiding heen te tapen. Maar nee, het moet een speciaal uitgebalanceerd, duur, ding zijn. Dat stuit mij, en blijkbaar meerdere hier, tegen de borst.
Voor dat geld koop je ook een echt werkend apparaat, dat gebouwd wordt door mensen die serieus hun vak verstaan.
Maar goed. To each his own.

• MrTre
Ik zag dat ze ‘m ook aanbieden via bol.com.

Ik heb ‘m besteld en tevens een testsetje bij Conrad. Besteld met de intentie om goed te testen of het werkt of niet, ik wil ook kijken of ik het “apparaat” open kan maken om te zien wat er nou precies in zit.
Ik wil het kalk gaan testen voor installatie, er direct na (na even de kraan te hebben laten lopen) na 24uur en na een paar dagen/week. Werkt het niet dan kom ik daar snel genoeg achter en dan gaat het hele zooitje retour.
Ook ik ben sceptisch, maar laten we het onderbouwen met feiten. Daar wil ik dus achter gaan komen.

Ik zal mijn resultaten posten, wordt vervolgd ;-)

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-02 14:21
Magneet klinkt mooi en ik heb sterke twijfels maar wat ik mij vooral afvraag is waar de kalk naartoe gaat? De kalk moet ergens heen, het kan toch niet zijn dat hij verdwijnt...

• WvdV
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-01 19:36
Ik heb een vraag m.b.t. het gebruik van een waterontharder in combinatie met luchtbevochtigers. Omdat de lucht bij ons in huis in de winter erg droog is (soms maar 12%) hebben wij diverse luchtbevochtigers uitgeprobeerd. Het best beviel tot nu toe een ultrasone luchtbevochtiger (van Taotronics, deze maar dan in het zwart), met als enige nadeel dat zich overal in huis een dun laagje kalk vormt, dat afkomstig is van het leidingwater waarmee we de bevochtiger vullen. We hebben al geprobeerd het water te ontharden met een Brita-filterkan, maar dat helpt niet genoeg.
Nu hoopte ik dat een waterontharder in de waterleiding, werkend met harskorrels, het probleem van de kalkafzetting definitief kan voorkomen - maar ik lees dat zulke waterontharders de calciumzouten in het water omzetten in natriumzouten. Betekent dat dat er bij gebruik van een ultrasone luchtbevochtiger nog steeds een laagje stof overal in huis ontstaat, maar nu van natriumzout i.p.v. kalk?

• habbekrats
WvdV schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:49:
Ik heb een vraag m.b.t. het gebruik van een waterontharder in combinatie met luchtbevochtigers. Omdat de lucht bij ons in huis in de winter erg droog is (soms maar 12%) hebben wij diverse luchtbevochtigers uitgeprobeerd. Het best beviel tot nu toe een ultrasone luchtbevochtiger (van Taotronics, deze maar dan in het zwart), met als enige nadeel dat zich overal in huis een dun laagje kalk vormt, dat afkomstig is van het leidingwater waarmee we de bevochtiger vullen. We hebben al geprobeerd het water te ontharden met een Brita-filterkan, maar dat helpt niet genoeg.
Nu hoopte ik dat een waterontharder in de waterleiding, werkend met harskorrels, het probleem van de kalkafzetting definitief kan voorkomen - maar ik lees dat zulke waterontharders de calciumzouten in het water omzetten in natriumzouten. Betekent dat dat er bij gebruik van een ultrasone luchtbevochtiger nog steeds een laagje stof overal in huis ontstaat, maar nu van natriumzout i.p.v. kalk?
ik dacht dat je er beter demiwater in kunt gooien dan gaan je filters veel langer mee.

• WvdV
  • Laatst online: 22-01 19:36
habbekrats schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:13:
[...]

ik dacht dat je er beter demiwater in kunt gooien dan gaan je filters veel langer mee.
Ultrasone luchtbevochtigers hebben geen filters. Luchtbevochtigers met filters (zoals deze van Philips) hebben we ook geprobeerd. Die bevochtigen minder effectief en maken erg veel lawaai. En, inderdaad, het filter dat erin zit raakt binnen 2 dagen verstopt door kalk.
Om van 12-15% luchtvochtigheid naar 35-40% te komen heb je in onze woonkamer 4-6 liter water per dag nodig. Dat ga je niet aansjouwen met jerrycans demi-water

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:29
Combineer een simpele ionen wisselaar met deze opzet.

De ionenwisselaar laat je het kalk eruit halen, de hars is makkelijk te regeneren en het Osmose apparaat met boosterpomp maakt het af.

De prijs is ok, de pomp zorgt ervoor dat het osmose systeem een heel hoog rendement heeft.

Een ionenwisselaar is in wezen zeer eenvoudg op te zetten. Iets als dit kost niet tveel, https://www.emga.com/nl/340002-waterontharder-12l/

Met deze combi kun je best aardig wat gedeminiraliseerd water maken zo.
En makkelijk te maken
regenereren is ook een makkie
https://www.holland-bikes...ereren%20in%20zijn%20werk

Een profi volledig systeem kost een meervoud,,,

route99 wijzigde deze reactie 17-11-2018 22:22 (54%)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:54
Ik zit ook steeds meer te kijken naar een wateronthardingssysteem voor het gehele huis.

Je wordt tegenwoordig helemaal platgegooid door reclame over Aquacell, maar ik lees hier ook goede dingen over de veel goedkopere systemen van bijvoorbeeld Waterluxe en Hydrotense.
Ik vind het niet erg om iets meer te investeren, mits de "total cost of ownership" redelijk gelijk ligt.

Wat is het nadeel van de andere twee waardoor ze goedkoper zijn, of andersom wat maakt de Aquacell beter?

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 15:51
Ik ben ook bezig mij te verdiepen. Het verschil van Aquacell met andere ontharders is volgens mij dat er geen elektriciteitsaansluiting nodig is. En omdat dan het moment van regenereren onzeker is, beschikt deze over twee regeneratie units (harscellen) die om en om gebruikt worden.

Ik heb overigens nu verschillende fabrikanten bekeken maar ze zijn allemaal erg summier in het verstrekken van installatie instructies...

Deze heb ik bekeken:
https://www.amysoft.nl
https://www.boshuis.nl
https://www.waterluxe.nl
https://www.digisoft-waterontharder.nl (alleen via technische unie te krijgen)
https://www.aquacell-waterontharder.nl (duplex zonder elektriciteit)

Een site die erg veel uitlegt (en volgens mij ook nog eens onafhankelijk is) is https://waterontharderkiezen.nl
Zeer de moeite waard!

aard01 wijzigde deze reactie 18-11-2018 17:02 (20%)

• Emielvanputten
Aquacell wist mij te vertellen dat er ook alleen Aquacell zoutblokken in kunnen. "Normaal" zout zou de machine verstoppen...

Idd blokken zijn handig.. voor hun bankrekening...

Hier zijn die blokken niet eens te krijgen,. Dus ik kijk rustig verder naar een ontharder die met zakken zout om kan gaan.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 18-11-2018 18:30 (6%)

• route99
De kosten van het zout zijn idd hoger maar de aanschaf van dit mooie spul is ook veel hoger..

https://kosten-waterontharder.nl/waterontharder-aquacell/

Kosten 2000-2200 euro !!!
Zeer compact, geen stroom nodig, lijkt duurzaam
Dubbele kolom, mechanisme obv waterdruk ?
Nedeel: je bent gebonden aan blokzout, wat duurder is dan normale blokjes

• Trinsec
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:36

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Die blokken zout zijn de hoofdprijs nou ook alweer niet. 1 euro per kg ongeveer. Met 2 blokken van 4kg elk kan ik er ongeveer 3 maanden mee doen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Vloris
  • Laatst online: 19-02 17:16
chundo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:23:
Magneet klinkt mooi en ik heb sterke twijfels maar wat ik mij vooral afvraag is waar de kalk naartoe gaat? De kalk moet ergens heen, het kan toch niet zijn dat hij verdwijnt...
De kalk gaat ook nergens heen en blijft gewoon in het water zitten. Het enige wat zo'n magneet-systeem "misschien" kan doen is grote 'stukken' kalk opbreken in kleinere stukjes die voor minder aanslag zorgen.
Dat is in elk geval de claim van die systemen. Als je hier in het topic wat reacties leest zul je zien dat de meeste Tweakers er nogal skeptisch over zijn.

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
Trinsec schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:29:
Die blokken zout zijn de hoofdprijs nou ook alweer niet. 1 euro per kg ongeveer. Met 2 blokken van 4kg elk kan ik er ongeveer 3 maanden mee doen.
Wij doen er ongeveer 2,5 maanden mee met twee van die blokken. Als je direct een palet besteld heb je geen verzendkosten.. dus is dat prijstechnisch gunstiger.

Ik ben erg blij met m'n Aquacell en zeker het geld waard. Merk wel dat dat m'n tegels in de badkamer nu gladder zijn... ;-)

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Sa1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:11:
[...]
Ik ben erg blij met m'n Aquacell en zeker het geld waard. Merk wel dat dat m'n tegels in de badkamer nu gladder zijn... ;-)
Ik ben blij met mijn Waterontharder Euro Twin 5600 SXT Fleck waterontharder. Die doet hetzelfde :-)
aard01 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:55:
Ik heb overigens nu verschillende fabrikanten bekeken maar ze zijn allemaal erg summier in het verstrekken van installatie instructies...
Kijk hier eens: https://www.wateronthardershop.nl/7-naslagwerk/ Veel systemen gebruiken een Fleck besturing.

• japser84
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 17:00
Ik sta op het punt om waterontharder aan te schaffen. Verschillende redenen oa,
Kalkaanslag op douche en zwarte kranen.
Zachter gevoel op huid en haar.

Nu loop ik ineens tegen andere techniek aan.
Iemand ervaring met OneFlow OFTWH Anti Kalk met TAC-patroon? Ik kon zo snel niets vinden in het forum, maar lijkt me dat het hier wel besproken moet zijn.

Wordt door verschillende winkels geleverd. Een echte onafhankelijke review zie ik niet.
Klinkt beter dan een waterontharder.
Te mooi om waar te zijn?

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Die werd mij ook aangeboden. Na wat nalezen bleek dat daar ook vrij dure onderdelen in zitten die na bepaalde tijd vervangen moeten worden.
Ben maar gewoon voor een Hars/Zout unit gegaan.

• japser84
Ik zie het inderdaad een filter kost al 250-350 euro en gaat 2 a 3 jaar mee.
Dan verdwijnt het kostenvoordeel iig al na de eerste 5 jaar.
Maar goed hij gebruikt geen stroom en hoeft niet te regenereren.

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-02 15:53
Vanochtend is bij mij Waterluxe geweest.
Ik had de Duo besteld zodat het apparaat onder de grond kon en het zoutvat in de meterkast, maar er bleek ruimte genoeg te zijn om beide in de meterkast te zetten.
Ik ben erg tevreden over de service van Waterluxe, erg heldere uitleg en vriendelijke monteur. Het benodigde plankje werd ook door de monteur geleverd en geplaatst.

Volgens Vitens heb ik een hardheid van ongeveer 9, maar vanochtend werd 12 gemeten. Erg hard water dus.

yorroy wijzigde deze reactie 19-11-2018 15:25 (6%)

 iPhone 7 |  Watch 2 |  MBpR 2015 |  Apple TV 4 |  Hackintosh i3-6100

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Topicstarter
@yorroy
Dat levert verder geen problemen op met de stadsverwarming / warmte in de meterkast ivm legionella?

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• yorroy
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:40:
@yorroy
Dat levert verder geen problemen op met de stadsverwarming / warmte in de meterkast ivm legionella?
Ik heb geen idee :o
De monteur adviseerde ivm eventueel vocht in de kruipruimte om het in de meterkast te zetten als dat past.
Die beste monteur zal er niet voor geleerd hebben maar mag hopen dat een gerenomeerd bedrijf als Waterluxe weet wat ze doen.

Heb je ergens gelezen of gehoord dan dat dit niet aan te raden is? Ik zit namelijk wel te zoeken maar kan er zo gauw niks over vinden.

yorroy wijzigde deze reactie 19-11-2018 19:21 (5%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
WvdV schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:52:
[...]

Ultrasone luchtbevochtigers hebben geen filters. Luchtbevochtigers met filters (zoals deze van Philips) hebben we ook geprobeerd. Die bevochtigen minder effectief en maken erg veel lawaai. En, inderdaad, het filter dat erin zit raakt binnen 2 dagen verstopt door kalk.
Om van 12-15% luchtvochtigheid naar 35-40% te komen heb je in onze woonkamer 4-6 liter water per dag nodig. Dat ga je niet aansjouwen met jerrycans demi-water
een regenton gaat een boel in, ook kalkvrij en gratis.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-02 19:01
MrTre schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:39:

Ik heb ‘m besteld en tevens een testsetje bij Conrad. Besteld met de intentie om goed te testen of het werkt of niet, ik wil ook kijken of ik het “apparaat” open kan maken om te zien wat er nou precies in zit.
Ik wil het kalk gaan testen voor installatie, er direct na (na even de kraan te hebben laten lopen) na 24uur en na een paar dagen/week. Werkt het niet dan kom ik daar snel genoeg achter en dan gaat het hele zooitje retour.
Ook ik ben sceptisch, maar laten we het onderbouwen met feiten. Daar wil ik dus achter gaan komen.

Ik heb zo'n magneet jarenlang op mijn waterleiding gehad. Gelukkig was het een krijgertje. Effect was niet zichtbaar, volop kalk in de koffiezetter, keuken, wc en badkamer.
Maar misschien werkt een dure magneet wel, ben benieuwd naar het resultaat. (Bespaar jezelf de moeite en schaf een echte ontkalker aan. )

Nu staat hier al een paar jaar een echte onkalker, resultaten zijn goed merkbaar en zichtbaar.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
[...]
....
Minder zeep gebruiken, dat help.

• Sa1
drielp schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:16:
[...]

Minder zeep gebruiken, dat help.
Haha ja eens! Maar goed, dat is kennelijk een proces bij ons in huis...

• drielp
Sa1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:23:
[...]

Haha ja eens! Maar goed, dat is kennelijk een proces bij ons in huis...
Probleem speelde hier ook in het begin 😀

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:37
Heb sinds een aantal dagen ook een ontharder in huis om precies te zijn deze: http://www.ceasaespana.co...ficacion-residencial/ura/

Het lijkt een prima apparaat. Installeren was ook makkelijk. Ben aan het wachten op testers en tot die tijd onthard ik het water maximaal. Maar nu komt het; het water is echt vies. Smaakt naar metaal. Beetje als spa blauw maar dan extreem met een vleugje chemisch iets.. Metaal oid. Is dit normaal? Heb dmv bypass de hardheid verhoogt en dan is het prima te doen. Hoewel ik dus nog niet weet hoe hard precies.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:40:
@yorroy
Welk legionellaprobleem? Het is geen vat met stilstaand water. Leidingwater gaat door het hars on demand.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Topicstarter
@kmf
Weekje wintersport en een meterkast die 30 graden is?
Legionella ontstaat al bij 20 graden. De reden dat verwarmingsbuizen niet naast tapwater mag liggen.

Maar inderdaad, zolang er verbruikt wordt (doorstroomt) zal het wel loslopen.

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mitsumark
Na vakantie is het sowieso aan te raden de kraan even door te spoelen, met systemen die een temperatuur boven de 25-30 graden hebben en/of vernevelen is dat eigenlijk een must.

• route99
En dit?
paragraaf 8.2 uit installatio guide
Attention: the pipe fitting and valves that used should be made of 304 stainless steel,
alloy copper forging, or high strength engineering plastics, etc. the iron pipe fitting and
valves is forbidden to be used.
Weet je zeker dat er niet een stuk verkeerd metaal ergens tussen zit?

• kmf
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:10:
@kmf
Weekje wintersport en een meterkast die 30 graden is?
Legionella ontstaat al bij 20 graden. De reden dat verwarmingsbuizen niet naast tapwater mag liggen.

Maar inderdaad, zolang er verbruikt wordt (doorstroomt) zal het wel loslopen.
spoelen na vakantie.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:04

Kecin

Je keek.

yorroy schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:24:
Vanochtend is bij mij Waterluxe geweest.
Ik had de Duo besteld zodat het apparaat onder de grond kon en het zoutvat in de meterkast, maar er bleek ruimte genoeg te zijn om beide in de meterkast te zetten.
Ik ben erg tevreden over de service van Waterluxe, erg heldere uitleg en vriendelijke monteur. Het benodigde plankje werd ook door de monteur geleverd en geplaatst.

Volgens Vitens heb ik een hardheid van ongeveer 9, maar vanochtend werd 12 gemeten. Erg hard water dus.

[Afbeelding: Ontharder]
Ik heb sinds vandaag dezelfde. Bevalt super die Waterluxe Duo!
Verschil is echt per direct merkbaar, dat had ik niet verwacht.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• yorroy
Kecin schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:48:
[...]

Ik heb sinds vandaag dezelfde. Bevalt super die Waterluxe Duo!
Verschil is echt per direct merkbaar, dat had ik niet verwacht.
Mijn verwachtingen worden overtroffen:
- na douchen zachter haar en huid, echt merkbaar
- koffie is smaakvoller/sterker (hoe??)
- vaatwasser moet echt nog maar 1 theelepetje poeder, anders echt teveel.
- wasmachine hoeft bijna geen waspoeder meer in

Verder heeft het water wel een net iets andere smaak. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit positief of negatief is.

Verder heb ik mijn koffie volautomaat voor de laatste keer ontkalkt maar hierna nog wel 4 of 5 keer het gewone reinigingsprogramma (zonder tablet) moeten draaien. Er bleef namelijk witte afscheiding uit komen met spoelen.

En nog 1 nadeel:
De druk van het toiletkraantje is vrijwel verdwenen, daar komt nu nauwelijks water uit. Bij overige kranten en in de douche eigenlijk geen verschil gemerkt.

yorroy wijzigde deze reactie 20-11-2018 23:32 (9%)

• habbekrats
yorroy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:15:
[...]

Verder heeft het water wel een net iets andere smaak. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit positief of negatief is.

Verder heb ik mijn koffie volautomaat voor de laatste keer ontkalkt maar hierna nog wel 4 of 5 keer het gewone reinigingsprogramma (zonder tablet) moeten draaien. Er bleef namelijk witte afscheiding uit komen met spoelen.

En nog 1 nadeel:
De druk van het toiletkraantje is vrijwel verdwenen, daar komt nu nauwelijks water uit. Bij overige kranten en in de douche eigenlijk geen verschil gemerkt.
Perlator als die erop zit al eens eraf gehad ?

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:04

Kecin

Je keek.

yorroy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:15:
[...]

En nog 1 nadeel:
Hier tot dusver dezelfde oordelen. Behalve de druk die is overal gelijk. Het koffiezetapparaat moet toevallig aankomende week een beurt hebben dus ben benieuwd!

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• netiul
  • Laatst online: 19-02 00:00
[...]
Wij doen er ongeveer 2,5 maanden mee met twee van die blokken. Als je direct een palet besteld heb je geen verzendkosten.. dus is dat prijstechnisch gunstiger.

Gemeten over een periode van 15 maanden zijn onze gemiddelde verbruikskosten (van het zout) €5,55 per maand met een gemiddeld verbruik van 12,5m3 aan water.

Met een aanschafprijs van €2300 voor de Aquacell en een levensduur van 10 jaar komt dat neer op een afschrijving van zo’n €19,17 per maand.

Het genot van zacht water kost ons dus maandelijks €24,72. Maar dat is natuurlijk zonder de besparing aan schoonmaakmiddelen, de tijd dat het je scheelt om alles even kalkvrij te houden en de verlengde levensduur van de apparatuur :)

netiul wijzigde deze reactie 01-12-2018 11:55 (0%)
Reden: Aanschafprijs aquacell

• drielp
netiul schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:45:
[...]

Gemeten over een periode van 15 maanden zijn onze gemiddelde verbruikskosten (van het zout) €5,55 per maand met een gemiddeld verbruik van 12,5m3 aan water.

Met een aanschafprijs van €2000 voor de Aquacell en een levensduur van 10 jaar komt dat neer op een afschrijving van zo’n €16,67 per maand.

Het genot van zacht water kost ons dus maandelijks €22,22. Maar dat is natuurlijk zonder de besparing aan schoonmaakmiddelen, de tijd dat het je scheelt om alles even kalkvrij te houden en de verlengde levensduur van je apparatuur :)
Bij 100 m3 per jaar komt de waterluxe duo 10 ons op ongeveer 10 euro per maand.

• netiul
  • Laatst online: 19-02 00:00
drielp schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:55:
[...]

Bij 100 m3 per jaar komt de waterluxe duo 10 ons op ongeveer 10 euro per maand.
Heb je daarin de aanschafkosten verwerkt?

De 10 jaar levensduur voor de Aquacell is wellicht wat aan de veilige kant. Als die 20 jaar mee gaat scheelt dat natuurlijk al enorm.

• habbekrats
Mijn waterluxe was 900 euro + kleinmateriaal zeg 1000 euro

Bij 10 jaar 8,33 euro/maand
Zoutkosten 3 zakken 25 kg ~ 25 euro > 2,08 euro/maand
Elektra kosten geen idee zal rond de 2 watt/uur zijn
Extra watergebruik door spoelen 24 x 40 liter ~ 1 m3= 1,62 euro

Het is ook het genot en daar betaal ik graag wat voor, de een rijd in een benzine slurper 1:8 ik 1:15

• Sa1
netiul schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:45:
[...]

Met een aanschafprijs van €2300 voor de Aquacell en een levensduur van 10 jaar komt dat neer op een afschrijving van zo’n €19,17 per maand.

Het genot van zacht water kost ons dus maandelijks €24,72. Maar dat is natuurlijk zonder de besparing aan schoonmaakmiddelen, de tijd dat het je scheelt om alles even kalkvrij te houden en de verlengde levensduur van de apparatuur :)
Ik ga er inderdaad van uit dat hij langer dan tien jaar meegaat. Omdat er geen elektra enzo in zit kan er volgens mij niet heel veel stuk gaan. Hoop ik ...

Daarnaast is het zeker het schoonmaken wat het geld al dubbel dwars waard maakt. Net te vergeten inderdaad de apparaten die hier profijt van hebben.. quooker, was en droog, koffie men wast nog wat apparaten.

• drielp
netiul schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:33:
[...]

Heb je daarin de aanschafkosten verwerkt?

De 10 jaar levensduur voor de Aquacell is wellicht wat aan de veilige kant. Als die 20 jaar mee gaat scheelt dat natuurlijk al enorm.
De waterluxe kost de helft van de aquacell. Bij een levensduur van 20 jaar en gelijkblijvende zoutprijzen kost het je nog geen 6 euro per maand.
Aquacell is mooi spul, maar wel wat prijzig.

• mitsumark
De vraag is of de Aquacell dan van betere kwaliteit is, waar komt die 'dubbele' prijs vandaan?
(los van de reclame/spam :))

mitsumark wijzigde deze reactie 02-12-2018 15:48 (5%)

• bprak
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-02 16:46
Iemand ervaring met deze (https://www.hydrotense.eu...eduction%20Family-0003%22) waterontharder?
Is het met de mee te bestellen aansluitsets een fluitje van een cent om deze aan te sluiten en in te stellen?

• deWit
  • Laatst online: 20:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Staat hier in de meterkast en het aansluiten je goed te doen. Moet zeggen dat toen m'n zoutslang voor mijn doen te kort was die ook zonder problemen is nagestuurd, dus mocht je er onverhoopt niet uit komen dan denk ik dat ze best over de telefoon het verder willen uitleggen.

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit ook naar die hydrotense te kijken. En dan specifiek naar de high-flow variant, omdat de waterdruk hier al niet echt geweldig is.
Vraag is of dat het argument moet zijn voor die high-flow, of omdat de druk toch al wat minder is, het geen toegevoegde waarde heeft.

• Emielvanputten
MrTre schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:39:

En bevalt de magneet inmiddels?

• MrTre
Ik heb de handel teruggestuurd vanwege:
- geen merkbaar verschil (in bv de waterkoker kwam nog steeds kalkaanslag)
- verschil niet meetbaar met reguliere water-hardheid testen (verklaring van die leverancier: we verwijderen/voegen niets toe aan het water dus de meetwaarden zullen niet veranderen)
- 'loze' beweringen over de werking (kalkniveau zou eerst omhoog gaan en na meerdere weken pas gaan zakken), echter geen onderbouwing alleen een mooi grafiekje..

Het geheel geeft dus geen vertrouwen.
Ik gaf ze het voordeel van de twijfel, weten we dat ook weer dus :-)

MrTre wijzigde deze reactie 05-12-2018 15:42 (6%)

• Emielvanputten
mmm verrassend.....

• drielp
MrTre schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:41:
Ik heb de handel teruggestuurd vanwege:
- geen merkbaar verschil (in bv de waterkoker kwam nog steeds kalkaanslag)
- verschil niet meetbaar met reguliere water-hardheid testen (verklaring van die leverancier: we verwijderen/voegen niets toe aan het water dus de meetwaarden zullen niet veranderen)
- 'loze' beweringen over de werking (kalkniveau zou eerst omhoog gaan en na meerdere weken pas gaan zakken), echter geen onderbouwing alleen een mooi grafiekje..

Het geheel geeft dus geen vertrouwen.
Ik gaf ze het voordeel van de twijfel, weten we dat ook weer dus :-)
Mooi dat je het getest hebt en je ervaringen hier deelt. Komt er nu een echte ontkalker?

• route99
Gaat het nog steeds over zulke magneten om calcium en magnesiumzouten eruit te halen?
Ik heb er nooit een bewijs van gezien.
Obv mijn eigen kennis vd chemie: vergeet het,

Voor mensen die een simpele, betaalbare oplossing willen hebben voor general purpose:
Combineer een simpele ionen wisselaar met deze opzet.

De ionenwisselaar laat je het kalk eruit halen, de hars is makkelijk te regeneren en het Osmose apparaat met boosterpomp maakt het af.

De prijs is ok, de pomp zorgt ervoor dat het osmose systeem een heel hoog rendement heeft.

Een ionenwisselaar is in wezen zeer eenvoudg op te zetten. Iets als dit kost niet tveel, https://www.emga.com/nl/340002-waterontharder-12l/

Met deze combi kun je best aardig wat gedeminiraliseerd water maken zo.
En makkelijk te maken
regenereren is ook een makkie
https://www.holland-bikes...ereren%20in%20zijn%20werk

Ik zou NOOIT aanraden van zo een setup te gaan drinken. Dit is puur voor de schone ramen, de kalk vrije douche, het wassen v/d zonnepanelen, niks met voeding bij mij (als ie er over een tijd is, eerst isoleren, ander topic)

De water kwaliteit in NL is zo hoog, elke stap die jezelf doet voegt meer risico toe dan er voor jouw behandeling zat. Want NU ben jij zelf verantwoordelijk voor ook de bacteriële kwaliteit v/h water?
Die geleidbaarheid/TDS/pH/hardheidmetingen geloof ik wel maar wie vertelt jou dat het bacterieel na een bepaalde tijd nog OK is?
Als je me regelmatig een bacterieel onderzoek van een gecertificeerd lab laat zien wil ik het geloven, maar obv de blauwe ogen van de leverancier ..... die alleen statistische resultaten laat zien maar niet kan laten zien of jouw waarden echt in orde zijn conform de wet..... (ja, als je mss een duur abonnement hebt bij hen om dat te laten doen?)

Een voorbeeld van een water rapport van water, neem bijv la Cabine
https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten
https://www.vitens.nl/-/m...zicht/wz01pb-lacabine.pdf

Als je dan zo zeker wilt zijn van schoon water thuis, maar je gaat er mee manipuleren... dan moet je daarna ook testen of je mogelijk geen schadelijke zaken per ongeluk er ingebracht hebt, bijv virussen en/of bacterien.
Want hoe weet je anders of de filters oa het koolfilter wel of niet goed hun werk gedaan hebben?
Zulk een analyse aanpak zou goed passen bij de zuiverheid van het water die je jezelf opgelegd.
Anders heb je wel erg veel maar niet gecheckt vertrouwen in de techniek en de leverancier.
Hoe weet je anders wat je krijgt?

Food for thought..... 8)

route99 wijzigde deze reactie 09-12-2018 20:41 (3%)

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-02 15:05
Inmiddels nu anderhalf jaar een Sensorsoft in gebruik. Ik dacht; laat ik weer eens iets schrijven erover. We zijn één reparatie verder (garantie), de vlotter werkte niet goed meer wat resulteerde in het feit dat het apparaat elke dag of elke 2 dagen ging regenereren en dus heel wat zout verbruikte. Dit is in orde gemaakt.
We hebben een onderhoudscontract op het apparaat, waarbij je elk jaar een onderhoud/schoonmaakbeurt krijgt en defecten kosteloos worden gerepareerd (uren en materialen). Ook krijg je elk jaar 6 zakken zout à 10 kg.
We zijn tevreden. Het apparaat regenereert 1x per 2 weken ongeveer (sensor doet dit wanneer nodig; geeft 1 dag vooraf aan wanneer het gebeurt) en het tijdstip kiezen we zelf. Waterverbruik bij regenereren is me niet bekend. Zoutverbruik: Zo'n 40kg per jaar (4 zakken) bij een verbruik van 77m3. We hebben dus nu al 10 zakken staan, dus we kunnen wel even. Vanwege het defect hebben we een extra lading zakken gekregen toen.
Het apparaat staat bij ons in de CV ruimte en daar is het warm. Dit betekent dat het zout wat gaat aankoeken in de bak aan de zijkanten en dit is met een ijskrabber goed weg te halen, die de onderhoudsmonteur standaard bij zich heeft. Niet ernstig; komt vaker voor blijkbaar.
Wij ontharden overigens alles; het apparaat zit aangesloten op de hoofdleiding aan het begin. Kortom; er gaat onthard water naar de alle leidingen. Kranen, vaatwasser, quooker, vloerverwarming enz.
We merken dat er wel wat zout in het water zit omdat we ook een luchtbevochtiger gebruiken, die na een litertje of 15-20 wat zoutafzetting heeft in het katoenfilter. Ook vind mijn vriendin de smaak van het kraanwater niet lekker, ik vind het prima maar drink zelden uit de kraan. Koffie en thee wel overigens, alsmede de stoomovens. Ook in de stoomoven zien we soms een dun wit randje achterblijven na gebruik. Ik ga het water nog testen op zoutgehalte voor de zekerheid, of dit nog onder de norm zit. Het smaakt niet merkbaar zout, maar testen kan geen kwaad.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat ik de Hydrotense High Flow ga bestellen.
Nu zag ik dat deze is uitgerust met een bypass. Moet hier dan nog een tweede bypass worden toegevoegd?

• japser84
Ik ga ook voor een Hydrotense deze maand. Zat zelf eerst ook op een High flow. Waar je echter wel even naar kan kijken is hoe hard je water is en welk debiet je over houd bij volledige ontharding.
Dit dan even vergelijken met de wateraansluiting.

Conclusie van mij was namelijk dat de wateraansluiting een dusdanig laag debiet heeft dat een high flow waarschijnlijk weinig toevoegt. Enige onzekere factor is misschien de drukverlaging die het systeem geeft omdat ik de druk op mijn leiding niet weet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

japser84 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:36:
Ik ga ook voor een Hydrotense deze maand. Zat zelf eerst ook op een High flow. Waar je echter wel even naar kan kijken is hoe hard je water is en welk debiet je over houd bij volledige ontharding.
Dit dan even vergelijken met de wateraansluiting.

Conclusie van mij was namelijk dat de wateraansluiting een dusdanig laag debiet heeft dat een high flow waarschijnlijk weinig toevoegt. Enige onzekere factor is misschien de drukverlaging die het systeem geeft omdat ik de druk op mijn leiding niet weet.
Das op zich een terecht punt, maar lastig te meten. Lijkt mij evident dat de high flow minder weerstand zou moeten hebben.
Heb overigens ook nog een pomp hangen die de druk verhoogt.

Krijg overigens slecht reactie op vragen...

• japser84
Ok, ik krijg wel goede reactie. Maar mailde nu direct met een verkoper. Ik heb persoonlijk wel goed gevoel bij het bedrijf, maar geen ervaring. Prijzen zijn in ieder geval wel goed. Ik heb vergelijkbaar niet goedkoper gezien.

• Glacier
  • Niet online
Paul_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:20:
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?
Deze vind ik ook interessant. Heeft iemand er ervaring mee?

• Focus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-02 16:49
Gebruik nu 2 maanden de ecowater evolution 200, water is kalkvrij en fijn voor de huid, smaak wel even wennen.
Staat bij mij in de kelder, kreeg van 2!?! Bedrijven het advies om de zout afvoer slang gewoon rechtstreeks op mijn riool pijp aan te sluiten, slecht en gevaarlijk advies.
Nu netjes door loodgieter met terugslag klep en binnenhuis afsluiter mooi aangesloten en heel belangrijk veilig.

Let dus goed op!! Sommige bedrijven willen gewoon snel je installatie aansluiten en niet veilig.

• Elect
  • Niet online
Focus schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:30:
Gebruik nu 2 maanden de ecowater evolution 200, water is kalkvrij en fijn voor de huid, smaak wel even wennen.
Staat bij mij in de kelder, kreeg van 2!?! Bedrijven het advies om de zout afvoer slang gewoon rechtstreeks op mijn riool pijp aan te sluiten, slecht en gevaarlijk advies.
Nu netjes door loodgieter met terugslag klep en binnenhuis afsluiter mooi aangesloten en heel belangrijk veilig.

Let dus goed op!! Sommige bedrijven willen gewoon snel je installatie aansluiten en niet veilig.
Ik heb sinds enkele maanden dezelfde Ecowater Evolution 200. Deze is direct aangesloten op de riolering door de leverancier, Amysoft. Ik kan me echter niet bedenken wat het probleem van direct aansluiten is?

Overigens zeer tevreden met de waterontharder. 1400 euro, maar dan krijg je wel een app met statistiekjes 8). Opvallend met familie die tegelijkertijd een nieuwe keuken kregen: ze vonden hun wasbak vervelend schoon te maken. Wij hebben echter nergens last van. Heeft toch iets te maken met de kalk aanslag vermoedelijk.

• sypie
  • Niet online
Elect schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:20:
Ik kan me echter niet bedenken wat het probleem van direct aansluiten is?
Wat zou er gebeuren wanneer je riolering verstopt raakt ná de onveilige aansluiting met de waterontharder?

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• Focus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-02 16:49
Idd, verstopping of overdruk en je hebt rioolwater in je drinkwater.

Bij mij nog eerder aan de orde omdat mijn ontharder onder riool niveau staat.

• habbekrats
sypie schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:28:
[...]
Wat zou er gebeuren wanneer je riolering verstopt raakt ná de onveilige aansluiting met de waterontharder?
Waarschijnlijk niets, de afvoer van de waterontharder gaat op druk en pers het er gewoon uit. Ik zou het zelf ook niet zo aanleggen. Bij de instructie van waterluxe stond het er ook bij dat de afvoer slang boven de sifon moest hangen. 1 cm is genoeg.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:08
Probleem is dus dat er een open verbinding is tussen je riool en je waterontharder. In geval van verstopping is er de kans dat er rioolwater in je waterontharder komt. Maar ook dat, in normale omstandigheden, bacterien e.d. via de afvoer in je waterontharder kunnen komen.

En verontreinigd kraanwater is wel het laatste wat je wilt.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:35

Matis

Rubber Rocket

Ik heb ook netjes een air gap gebruikt, terwijl de ontharder in de meterkast staat op een afvoer die direct op de standleiding aangesloten is.

Ik wil nooit en te nimmer verontreinigd drinkwater op m'n geweten hebben.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• DjRik
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-02 15:49
Toevallig heb ik momenteel dezelfde discussie lopen met Amysoft. We willen in ons nieuwbouwproject met meerdere huishoudens een Amysoft E-200 aanschaffen. Ik heb daarbij als eis gesteld dat de afvoer aangesloten wordt middels een air gap, sifon en terugslagklep. Dit naar aanleiding van een eerdere post van Rico.

Dit is blijkbaar lastig en zou bovendien niet nodig zijn. Een enkele slang direct op de hemelwaterafvoer zou voldoende zijn, aldus Amysoft. Op mijn bedenkingen betreffende terugstromend water kreeg ik de volgende reactie:
Reactie van Amysoft:
Wanneer het toestel niet regenereert, sluit een Ecowater de afvoer aan de binnenkant af. Er zit een afsluitklep in die een kracht van 5 bar aankan tot deze het zal begeven. Dit betekent, dat wanneer het riool het niet meer aankan en naar boven komt, de kracht van het rioolwater hoger moet zijn, als dat van de waterdruk die het toestel zelf levert. Dat is onmogelijk. Zo zijn de toestellen ook ontwikkeld. Daarom is deze manier van plaatsen bij ons niet nodig.
Ik heb echter nog steeds zorgen met eventuele bacterie groei vanuit de afvoer naar de klep toe. Hoewel dit natuurlijk wekelijks gespoeld wordt met zoutwater. Denken jullie dat dit dan nog een issue kan zijn?

Overigens viel me nog wel op dat in de installatiehandleiding van de Ecowater eVOLUTION Compact 200 (volgens mij hetzelfde apparaat als de Amysoft E-200) dat er een air gap van 4cm gemaakt moet worden.

Asus UX32VD | iPhone X | iPad Air 2 | Apple tv 4K | Apple Watch series 4 | Synology DS216Play | LG 55EG910V | Onkyo TX-NR626 | Jamo S606 | SVS PB-1000 | Logitech Harmony Elite | Raspberry Pi 3B

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:37
Enig idee hoe zo'n air gap in het Nederlands heet? Open afvoeraansluiting? Of waar te bestellen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als de afvoerpijp groter in diameter is dan de afvoer slang dan ben je er toch al? :?

Druk kan er dan niet opgebouwd worden.

• sypie
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:23:
Enig idee hoe zo'n air gap in het Nederlands heet? Open afvoeraansluiting? Of waar te bestellen?
Zwanenhals? sifon? Zoiets, meer is het eigenlijk niet. Het is een afvoer waarin een stukje lucht zit, en dat krijg je met beide voor elkaar.

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• The Legend
  • Laatst online: 21:36
Nee, een air gap is niets meer dan de letterlijke vertaling lucht gat. Dat betekent dat de afvoerslang van de waterontharder los van de afvoer hangt met een gat lucht :p er tussen. De gedachte er achter is dat de afvoer van de ontharder op die manier überhaupt niet in aanraking kan komen met rioolwater. Hang je de afvoer van de ontharder in een zwanenhals dan zal je niet het risico lopen dat er rioolwater daadwerkelijk in je ontharder komt (het rioolwater kan immers vrij overlopen, er bouwt geen druk op in de afvoerslang van de ontharder) maar de afvoer van de ontharder kan wel in contact komen met het rioolwater met als gevolg dat bacteriën ook in de afvoerslang komen. De gedacht is dat dat ook een risico is. Het lijkt me betrekkelijk klein maar goed.

Hier is het zo aangesloten:

https://tweakers.net/ext/f/K9lQBsZOsSjBk2d8ZiOHPpfG/thumb.jpg

The Legend wijzigde deze reactie 17-12-2018 09:31 (10%)

Ik ben toch malle pietje niet!

• Peule_P
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:56
Met de zoekopdracht heb ik niks gevonden en heb ook niet alle 60 pagina's gelezen, dus excuses als ik dubbele vragen stel ;)

Momenteel hebben wij een Lubron C50 zoutontharder, die werkt verder prima, echter staat deze in de kelder en dus onder het niveau van het riool.
De afvoer pompt nu in een gesloten bak waar dan weer een vlotterpomp in zit die het afvoerwater omhoog naar het riool pompt.
Nu heb ik echter reeds 2x problemen gehad dat de vlotterpomp niet insloeg, 1x pomp defect, 1x geen spanning ivm defecte zekering.
Pomp is inmiddels vervangen maar vertrouw het toch niet helemaal en wil niet weer de kelder blank hebben staan als deze weer eens problemen geeft.

Navraag gedaan bij mijn lokaal bedrijf welk al ons onderhoud/verwarming werk doet voor alternatieven en zij kwamen met een offerte voor een Aquabion welke werkt met een zelf opofferende zink anode.
Heeft iemand ervaring hiermee of toch lekker de zoutontharder blijven gebruiken?

Btw de Lubron is ook al wat jaartjes oud en ook tijdsgestuurd ipv volume gestuurd, dus niet heel ideaal allemaal

• kmf
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:26:
Nee, een air gap is niets meer dan de letterlijke vertaling lucht gat. Dat betekent dat de afvoerslang van de waterontharder los van de afvoer hangt met een gat lucht :p er tussen.
Hier is het zo aangesloten:

[Afbeelding]
Oftewel, hang de slang boven het afvoer :P

Het rioolwater waarschijnlijk via het laagste punt naar boven spuiten. In mijn geval zal dat dus de wc op de begane grond zijn. :X
Laten we maar hopen dat daar genoeg buffer in zit :+

Voor een waterontharder welke in de meterkast is verborgen, zal dat wel het laagste punt in huis zijn...

• Glacier
  • Niet online
wigje schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:49:
Ik heb jaren een Waterlux ontharder gehad tot volle tevredenheid!!!! Nu ga ik verhuizen en heb geen plaats voor een Waterlux ontharder. Nu heeft iemand mij aangeraden een NUVO H2O te nemen, die kan gewoon in de meterkast geplaatst worden en werkt op basis van citroenzuur. Heeft iemand met dit apparaat ervaring????
Aangezien ik ook op zoek ben naar een zoutloze oplossing, ben ik ook benieuwd of iemand ervaring heeft met de nuvoh2o

• habbekrats
Glacier schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:47:
[...]

Aangezien ik ook op zoek ben naar een zoutloze oplossing, ben ik ook benieuwd of iemand ervaring heeft met de nuvoh2o
Ervaring niet, maar Google gaf me deze link, daar worden diverse systemen besproken. Kijk vooral goed naar de kosten per jaar.
https://waterontharderkiezen.nl/wateronthardings-technieken

• route99
https://waterontharderkiezen.nl/wateronthardings-technieken

Wat een selectief verhaal ten gunste van RO tov ionenwisselaar... (de rest laat ik buiten beschouwing, of niet wenselijk dan wel niet bewezen effectief).

ik pik er eentje uit die suggestief /dan wel in het vergelijk mogelijk niet correct is:

Ionenuitwisseling: "verspilling van spoelwater tijdens regenereren"

Uhh... bij RO heb je een permanente verspilling van kraanwater... :(
die ligt afhankelijk van diverse factoren, maar vooral van de voordruk op de RO-kolom tussen de 1 op 1 en 1 op 5...

Dus bij RO KAN tot de helft van je kraan water verloren gaan.
Bij ca 4 bar is dat vaak nog zo'n 10-20%...
Oei... dat lees ik nergens bij de RO bespreking..

Wel laten we afsluiten met een toepasselijke uitspraak:
We nemen dit "vergelijk" niet met een korreltje zout.... maar met een hele grote schep zout... _/-\o_

route99 wijzigde deze reactie 23-12-2018 11:39 (6%)
Reden: 2e "we"="met" aan het einde

• raro007
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-02 06:57
Ik ken iemand die ivm nieren van de doktor zoiets gehaald heeft.
Dus best een belangrijk + punt.

• route99
Leg eens wat meer uit? Wat gehaald heeft en waarom?

Een toevoeging:
Technisch gesproken wat achtergronden (wrs alvast eea over geschreven, maar ik zet het ff bij elkaar), de TS heeft het verder heel netjes samengevat
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

In dit stukje wil ik graag rekenkundig duidelijk maken hoe men nu aan die getallen komt die links en rechts geroepen worden. Als je niet weet wat de bronnen zijn en hoe ze berekend worden blijft het dan lastig. Er is hier wel een basis begrip kennis van scheikunde voor nodig, zoals het begrip wat is een “mol van een chemische stof” en hoe kun je er mee rekenen (niet de mol in de tuin dus… 😉) .

Wikipedia: Waterhardheid
Bijvoorbeeld: 5.6 DH de grens betekent 100 ppm, dus 0.01 % CaCO3 in water opgelost.
Dat is dus (0.01/100)*1000/100.1 mol CaCO3 per liter, afgerond 0,001 mol/liter water.
 Molmassa CaCO3 100,1 g/mol
Als dat allemaal via een ionenwisselaar naar NaCl omgezet wordt dan krijg je dus de volgende uitwisseling:
1 mol CaCO3 wisselt uit met 2 mol NaCl

Het moet immers lading neutraal uitwisselen! En dat gebeurt dus op de harskolom.

Het calcium wordt op de ionen wisselaar vastgehouden na uitwisseling tegen het natrium. Bij het regenereren van de ionenwisselaar kolom mbv veel keukenzout komt het Calcium "er weer af", het wordt nl zoals dat heet “verdrongen” door de giga overmaat van Na-ionen die er is. Deze grote overmaat zorgt er voor dat dit plaats kan vinden, technische gesproken heb je met een zgn evenwichtsconstante te maken en die is niet zo groot voor het Calcium op de hars, maar omdat je zo ontzettend veel Natrium ionen aanbiedt wordt het calcium toch van de hars moleculen uitgewisselt tegen het Natrium ion. Samen met het tegenion wordt het Calcium zout uitgespoeld bij dit regeneratie proces en heb je weer een schone harskolom.
Een mooi verhaal, helaas in het Engels: https://www.lenntech.com/...change-for-Dummies-RH.pdf
Een NL-samenvatting: Wikipedia: Ionenwisselaar

Terug naar de berekening
Dan zit er na dit proces dus 2 x 0,001 mol/liter = 0,002 mol/liter NaCl in het water.
Even omrekenen in grammen per liter 0,002 x 58,44 = 0,12 gram per liter (afgerond) en dat is dus 0.012% NaCl.

Intermezzo: En was het dat je max 6 gram NaCl per dag zou mogen innemen?
Dus als je twee liter (-= circa het advies per dag) water drinkt waar de kalk uitgehaald is en vervangen is door NaCl, dan krijg je via deze route dus 0,24 gram NaCl (keukenzout) per dag binnen..
Dat is 4% van alle zout krijg je zo binnen, dat is vrij weinig.
Zelfs al is het water 2x zo hard, circa DH 11-12, dan is nog maar steeds 8% van de maximale hoeveelheid zout die je mag binnen krijgen..

Oja.. hoeveel keukenzout zat er ook al weer in een normale boterham, lees dat zelf even: https://www.brood.net/faq.../hoeveel-zout-bevat-brood-

Juist.. het is dus veel eenvoudiger om minder zout binnen te krijgen door voor levensmiddelen te kiezen waar echt veel minder zout in zit!

Osmose-water dan (RO-water)?
Als je RO-water drinkt, krijg je die 4 of 8% NaCl (keuken zout) van de ADH ook niet binnen.
Dat lijkt een voordeel, maar je drinkt dan wel water (alleen als je het puur drinkt) met een zeer grote osmotisch druk verschil tov van jouw body. Of dat zo gezond is?
Ik ben geen super expert op dit fysiologische gebied. Lees onder mijn bagage.
Waarom denk je dat glazenwassers dit super schone water gebruiken? En dat krijgen je mond en je slokdarmen voor de kiezen bij elke slok van dat super schone water...
Mijn idee: wees er heel voorzichtig mee, zeker als je een grote RO-water drinker bent.
In mijn tijd als (sub)top sporter weet ik zeker; dit zou me afgeraden zijn en ik begrijp dit via de concepten tav voedingsleer/fysiologie.
Metabolisch gezien is puur RO-water drinken een complete afrader: Je loopt als sporter op je tenen tav voeding en drinken om alles verantwoord te doen en dan ga je RO-water drinken dat de cellen waarmee het tijdens het drinken mee in aanraking komt tijdens en na het drinken onder een giga osmotische druk zetten…. Alsof je een moderne glazenwasser voor jezelf bent….
Met mijn professionele chemische achtergrond en in iets mindere mate technische achtergrond aangevuld met een behoorlijke sport achtergrond (oa tav voedingsleer/fysiologie) zou ik vaak puur RO-water drinken als een echte afrader classificeren.

Ik kan me wel situaties voorstellen dat RO-water je leven kan redden: je leidt schipbreuk en je hebt alleen zeewater ter beschikking, maar je kunt op een of andere manier wel RO-water maken in die situatie, doen dus en opdrinken, het is zeker je redding als het te lang duurt. Vang voor de rest vissen en eet die op...

Of: het drinkwater om je heen is zwaar vervuild en je kunt niet binnen een reële tijd over veilig water beschikken. Ook dan: maak er gebruik van!

Maar in onze moderne samenleving hebben we eerder last van allerlei luxe problemen dan van de 2 geschetste situaties, dus er lijkt me totaal geen noodzaak om puur RO-water te drinken.

=======================================================================
Gebruikte getallen:
Molmassa CaCO3 100,1 g/mol
Molmassa NaCl 58,44 g/mol

route99 wijzigde deze reactie 24-12-2018 08:18 (193%)
Reden: Wat aanvullingen

• habbekrats
raro007 schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:33:
Ik ken iemand die ivm nieren van de doktor zoiets gehaald heeft.
Dus best een belangrijk + punt.
drink je zoveel liters water per dag dan ?
hier gooien we geen zout op aardapeels en groente, en mondjesmaat op vlees.
toevallig hadden we hier gisteren een zakje popcorn uit het kerstpakket, 6,7 gram zout per 100 gram.

in bijna elk goed cafe en restaurant staat een waterontharder op zoutblokken.

Als je een nierpatient bent kun je beter een Britafilter op je kraan zetten waar je uit drinkt.

• baobab
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-02 19:28
Na onder andere dit topic doorgespit te hebben hier ook maar eens een waterontharder geplaatst. Ik was wel wat klaar met die witte douche.

Overigens viel het me op dat in Duitsland de prijzen stukken lager liggen en ik heb dan ook gekozen voor een Aqmos R2D2. 420€ incl verzending, compleet met installatie materiaal, excl zout. Volgens mij bijna de helft van de prijs van de gangbare Nederlandse modellen, en keurig compleet geleverd. In theorie zou een 8L resin vat voldoende moeten zijn voor mijn 100m3 jaarverbruik, we gaan het zien.

Installatie is goed zelf te doen, echter staat hij in de kelder onder riool nivo dus heb ik de overloop in een jerrycan gestopt en duim ik dat de vlotter blijft werken.

Het water ingesteld op een hardheid van 2Dh om toch iets van kalk in het water te houden (komt van 12Dh) en nu even zien of ik minder hoef schoon te maken. Op zich een mooi systeem in elk geval.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
route99 schreef op maandag 24 december 2018 @ 02:34:
Leg eens wat meer uit? Wat gehaald heeft en waarom?

Het calcium wordt op de ionen wisselaar vastgehouden na uitwisseling tegen het natrium. Bij het regenereren van de ionenwisselaar kolom mbv veel keukenzout komt het Calcium "er weer af", het wordt nl zoals dat heet “verdrongen” door de giga overmaat van Na-ionen die er is. Deze grote overmaat zorgt er voor dat dit plaats kan vinden, technische gesproken heb je met een zgn evenwichtsconstante te maken en die is niet zo groot voor het Calcium op de hars, maar omdat je zo ontzettend veel Natrium ionen aanbiedt wordt het calcium toch van de hars moleculen uitgewisselt tegen het Natrium ion. Samen met het tegenion wordt het Calcium zout uitgespoeld bij dit regeneratie proces en heb je weer een schone harskolom.
Een mooi verhaal, helaas in het Engels: https://www.lenntech.com/...change-for-Dummies-RH.pdf
Een NL-samenvatting: Wikipedia: Ionenwisselaar
....

Intermezzo: En was het dat je max 6 gram NaCl per dag zou mogen innemen?
Dus als je twee liter (-= circa het advies per dag) water drinkt waar de kalk uitgehaald is en vervangen is door NaCl, dan krijg je via deze route dus 0,24 gram NaCl (keukenzout) per dag binnen..
Dat is 4% van alle zout krijg je zo binnen, dat is vrij weinig.
Zelfs al is het water 2x zo hard, circa DH 11-12, dan is nog maar steeds 8% van de maximale hoeveelheid zout die je mag binnen krijgen..

....
Wat ik niet snap aan je betoog is waarom er NaCl in het drinkwater komt?
De ionen-wisselaar wisselt Ca-ionen uit met Na-ionen.
Wikipedia plaatje:
https://nl.wikipedia.org/...ile:CationExchCartoon.png

Na de uitwisseling zit er geen NaCl in het water. NaCl wordt enkel en alleen bij het regeneren van de harskolom gebruikt.

• route99
Dat moet inderdaad Na-carbonaat zijn dat onstaat, alleen het natrium ion wordt bij dit type kolom uitgewisseld.

Oplettend! Dank je! 8)

NaCl wordt bij het regenereren van de harskolom gebruikt maar het is het natrium ion dat weer terug komt in het water bij de ion uitwisseling.
Er zal bij dit type kolom altijd Natrium ionen in het water blijven komen en de molaire concentratie blijft gelijk zoals ik die beschreven hebt.
Dus nog steeds gaat het verhaal op voor mensen die op het natrium gehalte in hun bloed moeten letten, dat ze beter ergens anders minder natrium kunnen innemen.

Het was ook erg laat.... "maandag 24 december 2018 02:34" 8)7
Slecht excuus, beter opletten de volgende keer.... |:(

• habbekrats
Ik reken een beetje

in groningen hardheid 12 dH, natrium 27 mg/L https://waterbedrijfgroni...lokatie-Onnen-2018-K3.pdf

Voor ontharden is ongeveer 8,54 mg / dH nodig .
In het ontharde water zit dus 27+8,54*12 = 129,48 mg/L

Referentie iname volwassene 2400 mg per dag, alleen plas je een groot deel zo weer uit.
Je kunt dus wel 2 liter drinken zonder problemen, bij 18,5 liter zit je aan de max maar heb je hele andere problemen.

• Hulliee
  • Niet online
route99 schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:18:
Dat moet inderdaad Na-carbonaat zijn dat onstaat, alleen het natrium ion wordt bij dit type kolom uitgewisseld.

Oplettend! Dank je! 8)

NaCl wordt bij het regenereren van de harskolom gebruikt maar het is het natrium ion dat weer terug komt in het water bij de ion uitwisseling.
Er zal bij dit type kolom altijd Natrium ionen in het water blijven komen en de molaire concentratie blijft gelijk zoals ik die beschreven hebt.
Dus nog steeds gaat het verhaal op voor mensen die op het natrium gehalte in hun bloed moeten letten, dat ze beter ergens anders minder natrium kunnen innemen.

Het was ook erg laat.... "maandag 24 december 2018 02:34" 8)7
Slecht excuus, beter opletten de volgende keer.... |:(
Haha het is je vergeven; ik zie nu pas dat je bericht zo laat was.

• deWit
  • Laatst online: 20:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het valt mij op dat er erg veel condens (?) op de buitenkant van het ontharder vat zit. Ook de leiding er naartoe en vanaf is goed vochtig. Ik heb niet het idee dat het voor de installatie zo vochtig was. Nu snap ik dat de winterse periode met een hoge luchtvochtigheid in huis en een koud vat nogal snel condens gaat geven, maar zo extreem had ik niet verwacht.

Ik was van plan om de doorvoer naar de kruipruimte nog dicht te maken in de hoop wat vochtige tocht tegen te houden, maar weet niet of dat het genoeg gaat zijn...

• habbekrats
deWit schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:25:
Het valt mij op dat er erg veel condens (?) op de buitenkant van het ontharder vat zit. Ook de leiding er naartoe en vanaf is goed vochtig. Ik heb niet het idee dat het voor de installatie zo vochtig was. Nu snap ik dat de winterse periode met een hoge luchtvochtigheid in huis en een koud vat nogal snel condens gaat geven, maar zo extreem had ik niet verwacht.

Ik was van plan om de doorvoer naar de kruipruimte nog dicht te maken in de hoop wat vochtige tocht tegen te houden, maar weet niet of dat het genoeg gaat zijn...
De mijne staat in de kruipruimte en doet dit soms ook, ligt eraan als het water in de leiding flink kouder is als de omgeving. Ik heb de ontharder en de aan en afvoer leiding geisoleerd probleem is nu nagenoeg weg.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
IK had vandaag de adviseur van Aquacell over de vloer, helder verhaal en er werd ter plaatse wat water onthard. Smaak anders, voelt anders en schuimt anders. Lijkt me een prettige toevoeging aan het wooncomfort maar het is nog wel wat duurder dan andere waterontharders.
Voordeel; geen stroom nodig, dubbel harsfilter, mooie compacte kast.
Zijn er hier mensen die me nog kunnen overtuigen waarom ik wel of niet zou kiezen voor de Aquacell?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Trinsec
  • Laatst online: 22:36

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Mja, ik heb hier een AquaCell en heb geen klachten. :P Waarom het beter/slechter is dan andere ontharders zou ik niet weten, maar het is wel verrekte convenient dat het geen stroom nodig heeft.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Hulliee
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:31:
IK had vandaag de adviseur van Aquacell over de vloer, helder verhaal en er werd ter plaatse wat water onthard. Smaak anders, voelt anders en schuimt anders. Lijkt me een prettige toevoeging aan het wooncomfort maar het is nog wel wat duurder dan andere waterontharders.
Zijn er hier mensen die me nog kunnen overtuigen waarom ik wel of niet zou kiezen voor de Aquacell?
Ik kan 1 argument bedenken: 2x zo duur als bv een Waterluxe. Het resultaat, onthard water, is hetzelfde. Heb je de dubbele hardfilter echt nodig? Stroomverbruik Waterluxe: volgens mij 1-4 watt dus dat valt mee.

• habbekrats
No Hands schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:31:
Leuk bedachtvan Aquacell, in een huis situatie vond ik het onzin een dubbele tank en de meerkosten. Echter omdat er geen elektronica op zit kan de aquacell niet in de nacht ontharden. Mijn ontharder weet wanneer er een spoelbeurt nodig is en doet dit in de de nacht om 02:00 uur. Kans dat er iemand de keer een plee door trekt.

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-02 14:21
Wij hebben een delta morava, ook dubbele harsfilter en geen stroom. Zeer tevreden van, zout verbruik ligt wel iets hoger maar voor de rest doet hij goed zijn ding. Ik weet niet hoe die in prijs zit tov aquacell maar misschien eens vergelijken
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True