Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 16 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
habbekrats schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Leuk bedachtvan Aquacell, in een huis situatie vond ik het onzin een dubbele tank en de meerkosten. Echter omdat er geen elektronica op zit kan de aquacell niet in de nacht ontharden. Mijn ontharder weet wanneer er een spoelbeurt nodig is en doet dit in de de nacht om 02:00 uur. Kans dat er iemand de keer een plee door trekt.
Omdat er een dubbel filter inzit kan ie altijd spoelen. Dat gebeurt om de 700 liter, door een simpel watermetertje. Voordat ie spoelt gaat het ontharden over naar het andere harsfilter. Dus, geen electronica nodig en iedereen kan douchen en de plee doortrekken naar eigen wens op elk tijdstip.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:24:
[...]

Omdat er een dubbel filter inzit kan ie altijd spoelen. Dat gebeurt om de 700 liter, door een simpel watermetertje. Voordat ie spoelt gaat het ontharden over naar het andere harsfilter. Dus, geen electronica nodig en iedereen kan douchen en de plee doortrekken naar eigen wens op elk tijdstip.
Afhankelijk van waar je hem plaatst, kan spoelen wat (behoorlijk) lawaai maken. Vandaar 's nachts spoelen voor mij een grote plus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@No Hands
Je hebt altijd water, ook met 1 tank systeem...De bypass gaat dan even open tijdens regenereren
Maar dan is het geen onthard water wat je op dat moment tapt.
Spoel je de plee (snachts) een keer door met kalkhoudend water. Ook geen ramp toch?
Prijs en "blokken" zout is het argument om het niet te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2019 19:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Zolang je het maar goed kan timen is 1 tank prima.
Wij zetten bv de vaatwasser en wasmachine ook 's nachts aan (meestal tussen 3 en 7), dan moet ie dus niet gaan 'regenereren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark
Stel je hem in op 02.00 uur. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 16:34
My 2 cts:

Ik heb zelf de https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12

Nu n half jaar in gebruik, toen met collega’s inkoopactie gedaan voor 4 stuks, was ie nog n stuk voordeliger.
Ik gebruik n regendouche, waterontharder op 0 ingesteld, bevalt tot nu toe prima, regenereren gebeurd snachts , is inderdaad erg luid! stroomgenruik nihil, 440W per maand.

Goede en voordelige oplossing, en Hydrotense een betrouwbare en hulpvaardige leverancier.

WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 11:43
No Hands schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:31:
IK had vandaag de adviseur van Aquacell over de vloer, helder verhaal en er werd ter plaatse wat water onthard. Smaak anders, voelt anders en schuimt anders. Lijkt me een prettige toevoeging aan het wooncomfort maar het is nog wel wat duurder dan andere waterontharders.
Voordeel; geen stroom nodig, dubbel harsfilter, mooie compacte kast.
Zijn er hier mensen die me nog kunnen overtuigen waarom ik wel of niet zou kiezen voor de Aquacell?
Ik heb zelf een Waterluxe ontharder. Ja, die heeft stroom nodig en heeft slechts éen harsfilter, maar verbruik is ongeveer nihil: alleen om z'n klokje / verbruiksmeter aan te houden en om bij het spoelen wat kleppen open en dicht te zetten. Het spoelen zelf gebeurt puur op waterdruk, dat kost geen stroom en kun je inderdaad midden in de nacht plannen als je toch geen (onthard) water nodig hebt.

Zo'n Aquacell, gaan daar niet alleen speciale zoutblokken in? Hoe duur zijn die eigenlijk? Ik haal voor mijn waterluxe ontharder zakken zouttabletten à €10 euro per 25-kg zak. Verbruik ongeveer 3 zakken per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Volgens mijn contact met aquacell alleen blokken.
Had de zelfde vraag ivm het niet te vinden in Spanje.

Maar van los zout of brokken verstopt het ding schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Vloris Heb je een weblink van jouw Waterluxe ontharder.?
En van het adres voor het zout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1162656

*Knip*, reclame maken op het forum is niet bedoelingen. Zie voor de wel beschikbare advertentie mogelijkheden https://tweakers.net/info/advertising/

[ Voor 93% gewijzigd door Zeehond op 03-01-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 08:02
Anoniem: 1162656 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:05:
Goeiemorgen iedereen

Ik merk op dat er wel wat vraag is naar de topic "waterontharders"
...
Er zijn inderdaad genoeg vragen, maar je beantwoord niks met deze grote lap tekst.
Je bent eerder reclame aan het maken en volgens mij is dat niet toegestaan op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herman1990
  • Laatst online: 12-06 15:46
Hallo Tweakers.

Voor de vakantie een vertegenwoordiger van BWC (best water choice) op bezoek gehad. ZIjn verhaal was duidelijk en dit merk ontharders spreekt mij aan omdat ze 15 of 25 jaar garantie hebben en daarnaast onderhoudsvrij. Zijn er ook weakers die ervaring hebben met dit merk waterontharders?

https://www.bwcwaterontharders.nl/assortiment
Omega JB 400 - 15 jaar garantie - 2000 euro
Omega ET VIP de Luxe 400 - 25 jaar garantie - 2400 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
route99 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:22:
@Vloris Heb je een weblink van jouw Waterluxe ontharder.?
En van het adres voor het zout?
https://www.waterluxe.nl komt die vandaan, maar is oudere model wat niet meer op de site staat. Ik denk dat het de voorloper van het huidige 'Combi'-model is wat daar nu staat.
Zout haal ik ook daarvandaan, rechtstreeks uit hun magazijn in Enschede. Kost €12 per zak, vanaf 5 zakken tegelijk betaal je €10 euro per zak van 25kg.
Op de site staan alleen kosten voor online bestellen en verzenden, maar je kunt er gewoon langsrijden en het zelf ter plekke bestellen en meenemen, dan kost het wat ik hierboven noem. Staat helaas niet op hun site vermeld

Ik kan me wel voorstellen dat zelf afhalen minder handig is als je niet in (de buurt van) Enschede woont ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Vloris op 03-01-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
Graag had ik wat advies voor een nieuwe waterontharder, momenteel hebben wij een Lubron C50 welke al heel wat jaartjes oud is en ook nog tijdsgestuurd ipv volumegestuurd is.
April 2017 hebben we onderhoud laten doen en er bleek een en ander mis te zijn, o.a. lekke klep en paar andere kleine lekkages.
De monteur heeft na de reparatie de ontharder ook afgeregeld op 4DH en 1 regeneratie cyclus per 6 dagen en alsnog vind ik het zoutverbruik vrij hoog, schat zo'n 6-8 zakken van 25kg per jaar.

Lubron geeft aan dat de ontharder jaarlijks onderhoud nodig heeft en nu wil ik dus overwegen wat voordeliger is, de huidige wederom laten onderhouden of kijken voor een onderhoudsvriendelijk alternatief met volumesturing?
heb al eens op de website van Waterluxe gekeken, en ik zie hier ook harscleaner te koop, is dit iets wat ook preventief moet? Heb hier bij de Lubron namelijk nog nooit iets mee gedaan behalve zout bijvullen.

Ons waterverbruik is gemiddels zo'n 200m3 per jaar en de hardheid van het water is 10DH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

joenevd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:39:
[...]Er zijn inderdaad genoeg vragen, maar je beantwoord niks met deze grote lap tekst.
[
Deels heb je gelijk als het rechtstreeks op de vraag terecht komt, zie onder.
Je bent eerder reclame aan het maken en volgens mij is dat niet toegestaan op dit forum.
Dat is aan de mods, iets anders gebracht is het wel een technology input.

Het wordt wrs ondersteund door dit patent of een met TAC technologie.
https://patentimages.stor...84e0b0/WO2018128881A1.pdf

Mijn chemische en fysische kennis zegt dat het zou kunnen werken, maar heb L+R nog wel mijn vragen/ twijfels.
Templating (TAC hier) is heel bekend in professioneel kringen, op chemisch en fysisch niveau. je kunt er zaken mee maken die op een ander manier niet efficiënt of zelfs helemaal niet gemaakt kunnen worden.

Het is daarmee niet perse een broodje aap of alleen een verkoop verhaal.

Ca 95% wordt in een andere kristal morfologie omgezet... maar geeft de rest dan niet nog steed de problemen, maar minder problemen?

Wat gebeurt er als je water kookt? Verandert dan de morfologie zodanig oiv de hitte dat je weer terug naar af gaat en toch kalkaanslag hebt, immers het kalk wordt er niet uitgehaald.
Werkt dat niet goed wat is de temperatuur waarbij het nog wel goed gaat (douchen die je bij ca 37 graden C, das een stuk lager).

Imho mag je het niet vergelijken met RO-water technologie, want dat is en claimt het niet. Niet doen dus.

Positief:
* Erg duurzaam concept (1e indruk)
* geen zout nodig
* geen water spills
* geen elektriciteit nodig
* Lage kosten ? (met voorbehoud zie onder )

Maar/twijfels :
* Hoe monitor je de kwaliteit? Het heeft geen zin om traditionele testers te gebruiken. Visueel? Hmmm als je een tijd wat minder oplet... :(
* Wat zijn de vervangingskosten na ca 3 jaar?
* Hoe lang gaat de hele installatie mee?
* ... (vast nog iets vergeten)

KALKNEUTRALISATIE SYSTEEM : hmmm dat suggereert dat er iets toegevoegd wordt, immers om te neutraliseren voeg je over het algemeen wat toe. Dit vind ik wat verwarrend.

Je voegt wel technologie toe om kalk afzetting te onderdrukken, maar dat klinkt anders dan neutraliseren.
Wat de juiste term is weet ik ook niet.
Het is mee een kalk-afzettings-beinvloedingssysteem, in die zin, de kalk blijft erin zitten maar via het templaten wordt de afzetting van deze kalk sterk onderdrukt. Het is daar een systeem toevoeging via de herkristallisatie mb templating, maar letterlijk worden er geen stoffen toegevoegd.
Uit het oogpunt van duurzaamheid zou ik de term "KALKNEUTRALISATIE SYSTEEM" zelf niet gebruiken, omdat er een zweem blijft hangen dat men toch wat toevoegt... niet iedereen weet hoe het exact zit, dat mag e niet veronderstellen. En een eerste indruk is wel een hele belangrijke...

@Anoniem: 1162656 : graag je/uw feedback op, mag gerust technisch/chemisch inhoudelijk zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 03-01-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
Peule_P schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:56:
Graag had ik wat advies voor een nieuwe waterontharder, momenteel hebben wij een Lubron C50 welke al heel wat jaartjes oud is en ook nog tijdsgestuurd ipv volumegestuurd is.
April 2017 hebben we onderhoud laten doen en er bleek een en ander mis te zijn, o.a. lekke klep en paar andere kleine lekkages.
De monteur heeft na de reparatie de ontharder ook afgeregeld op 4DH en 1 regeneratie cyclus per 6 dagen en alsnog vind ik het zoutverbruik vrij hoog, schat zo'n 6-8 zakken van 25kg per jaar.

Lubron geeft aan dat de ontharder jaarlijks onderhoud nodig heeft en nu wil ik dus overwegen wat voordeliger is, de huidige wederom laten onderhouden of kijken voor een onderhoudsvriendelijk alternatief met volumesturing?
heb al eens op de website van Waterluxe gekeken, en ik zie hier ook harscleaner te koop, is dit iets wat ook preventief moet? Heb hier bij de Lubron namelijk nog nooit iets mee gedaan behalve zout bijvullen.

Ons waterverbruik is gemiddels zo'n 200m3 per jaar en de hardheid van het water is 10DH.
Waterluxe zegt zelf (over hun eigen apparatuur) dat preventief periodiek onderhoud weinig zinvol is. Eén keer per jaar een flesje harscleaner er doorheen gooien zou voldoende moeten zijn, verder heeft het pas zin een monteur te bellen als er wat stuk is of het niet goed lijkt te werken.
Daarvoor is het dus wel interessant om zelf regelmatig te meten of er nog wel onthard water uit komt.

Dit en mijn vorige post lijkt nu bijna een reclame-praatje voor waterluxe, maar dat is eigenlijk puur omdat dat de enige partij is waar ik tot nu toe ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 13:00
Hoe erg verminderd de waterdruk bij gebruik van een waterontharder?
Ik heb de badkamer boven en de waterdruk is net afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 12-06 08:02
route99 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:58:
[...]
Deels heb je gelijk als het rechtstreeks op de vraag terecht komt, zie onder.

[...]

@Anoniem: 1162656 : graag je/uw feedback op, mag gerust technisch/chemisch inhoudelijk zijn.
Als @Anoniem: 1162656 zijn kennis wilt delen dan juich ik dat alleen maar toe. De tekst leek alleen met het doel geschreven te zijn om klanten te werven.

Ik heb al een waterontharder maar vind het wel interessant hoe die andere werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik wist niet dat de template technologie hier ook gebruikt wordt.
ALS de werking duurzaam is en mijn twijfels niet terecht zijn dan is het een serieuze en zeer betaalbare technology. Het is technologisch te begrijpen, tis onderbouwd en dat kun je van die "magneet technologie" niet zeggen.

Ik wil alleen voor het schoonmaken osmose water hebben, dus ik heb er niks aan.
Het water is hier zeer acceptabel qua aanslag en is dus redelijk zacht; ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving horen praten over onthard water, maakt niet uit welke technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 13:18
Na een tijdje hier meegelezen te hebben, alsook het merendeel van de woning klaar hebben. Hebben wij besloten dat het tijd is dat de waterontharder aangeschaft gaat worden (vanaf dag 1 de planning voor de nieuwbouwwoning, maar budget even moeten sparen)

wij hebben gekozen voor de hydrotense, dit omdat de aquacell en vergelijkbaar flink prijziger is, en zoals ik het hier lees/kan beoordelen de zelfde techniek / fleck module gebruikt. Daarbij komt dat je voor de prijs van een aquacell ook best twee hydrotense units neer kunt zetten mochten ze minder lang meegaan.
Onze buurman (badkamer installateur/loodgieter) gaat het e.e.a. in de meterkast aansluiten en de afvoer is al aanwezig, gemaakt door onze keuken/badkamer loodgieter.

De ontharder zal in de kast, naast de meterkast komen te staan. en de afvoer word aangesloten in de leidingsschacht erlangs, op de afvoer van het toiletfonteintje. Aansluiting van de afvoer zal gebeuren d.m.v. een sifon en luchtscheiding.
Wat te doen met de garage/tuin leiding moet ik nog even met de buurman overleggen. Want voor de planten/het gras is de kalk niet zo erg, om de auto te wassen is ontkalkt water wel fijn. We hebben het geluk dat het warm- en koudwater apart via de meterkast lopen met een afsluitkraan. dus het warme water word sowieso ontkalkt. (misschien toch een bypass op de koudwater aansluiting maken)

Inprincipe hadden we de Seduction 8L family ontharder gekozen, fijn compact past mooi in de kast en voldoende voor met z'n 2e en in de toekomst wellicht 3/4 personen. nu was ik aan het kijken wat een servicecontract zou kosten voor de 6 jaar garantie, maar dit kan ik niet vinden. wellicht onze (vaste) loodgieter eens vragen of hij dit aanbied.

Bij het zoeken op de website naar servicecontract kwam ik de volgende ontharder tegen met 10% korting, en ik kan niet echt vinden wat het verschil is met de Seduction 8L. Heeft iemand een idee en scheelt toch zo'n 90 euro (ben sowieso van plan om morgen even te bellen)

Waterontharder 5600 SXT in cabinet uitvoering
Seduction 8L Family Ontharder

Tevens de vraag hoeveel zout ik er in eerste instantie bij zou bestellen?
Zij bieden 10kg aan voor 6.85 euro, lijkt mij niet te duur, of toch beter bij de sligro/hanos te halen? (makro ligt niet in de buurt)

[ Voor 0% gewijzigd door Tieske op 06-01-2019 18:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59
mlormans schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:21:
Na een tijdje hier meegelezen te hebben, alsook het merendeel van de woning klaar hebben. Hebben wij besloten dat het tijd is dat de waterontharder aangeschaft gaat worden (vanaf dag 1 de planning voor de nieuwbouwwoning, maar budget even moeten sparen)

wij hebben gekozen voor de hydrotense, dit omdat de aquacell en vergelijkbaar flink prijziger is, en zoals ik het hier lees/kan beoordelen de zelfde techniek / fleck module gebruikt. Daarbij komt dat je voor de prijs van een aquacell ook best twee hydrotense units neer kunt zetten mochten ze minder lang meegaan.
Onze buurman (badkamer installateur/loodgieter) gaat het e.e.a. in de meterkast aansluiten en de afvoer is al aanwezig, gemaakt door onze keuken/badkamer loodgieter.

De ontharder zal in de kast, naast de meterkast komen te staan. en de afvoer word aangesloten in de leidingsschacht erlangs, op de afvoer van het toiletfonteintje. Aansluiting van de afvoer zal gebeuren d.m.v. een sifon en luchtscheiding.
Wat te doen met de garage/tuin leiding moet ik nog even met de buurman overleggen. Want voor de planten/het gras is de kalk niet zo erg, om de auto te wassen is ontkalkt water wel fijn. We hebben het geluk dat het warm- en koudwater apart via de meterkast lopen met een afsluitkraan. dus het warme water word sowieso ontkalkt. (misschien toch een bypass op de koudwater aansluiting maken)

Inprincipe hadden we de Seduction 8L family ontharder gekozen, fijn compact past mooi in de kast en voldoende voor met z'n 2e en in de toekomst wellicht 3/4 personen. nu was ik aan het kijken wat een servicecontract zou kosten voor de 6 jaar garantie, maar dit kan ik niet vinden. wellicht onze (vaste) loodgieter eens vragen of hij dit aanbied.

Bij het zoeken op de website naar servicecontract kwam ik de volgende ontharder teken met 10% korting, en ik kan niet echt vinden wat het verschil is met de Seduction 8L. Heeft iemand een idee en scheelt toch zo'n 90 euro (ben sowieso van plan om morgen even te bellen)

Zij bieden 10kg aan voor 6.85 euro, lijkt mij niet te duur, of toch beter bij de sligro/hanos te halen? (makro ligt niet in de buurt)
Zout zul je niet veel goedkoper vinden, als je ruimte hebt neem je 5-10 zakken.
Er zijn maar een paar fabrikanten van harsflessen en van besturingen.
De meeste merken doen er een leuk jasje omheen, en geven de besturing een andere naam.
Zolang je bij de grotere/ bekende merken blijft is er meestal niet veel aan dee hand.

Voor < 200 kun je ze ook op Alie kopen, maar waag ik mijn installatie en gezondheid maar niet aan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mlormans schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:21:
[...]
Bij het zoeken op de website naar servicecontract kwam ik de volgende ontharder teken met 10% korting, en ik kan niet echt vinden wat het verschil is met de Seduction 8L. Heeft iemand een idee en scheelt toch zo'n 90 euro (ben sowieso van plan om morgen even te bellen)

Zij bieden 10kg aan voor 6.85 euro, lijkt mb jij niet te duur, of toch beter bij de sligro/hanos te halen? (makro ligt niet in de buurt)
Ik heb de 8 ltr seduction family, maar ik kan eigenlijk weinig verschillen ontdekken tussen die twee, behalve de prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Beide bedankt voor de reactie,

@habbekrats
Dan ga ik er idd zeker 5 zo niet 10 zakken bij bestellen. dat kan ik wel kwijt in de garage of op zolder bij de ketel :)
edit: kom net deze tegen inclusief gratis verzending: https://www.cvtotaal.nl/o...t-25kg-regenit-44849.html

Dat is dan ook de reden dat we niet voor het fancy markteting model gaan maar toch voor de hydrotense,
We willen daarintegen wel kwaliteit dus weer niet het goedkoopste van goedkoopste/aliexpress.

@AUijtdehaag dat idee had ik dus ook al, morgen even bellen wellicht komen ze nog met een mooi verkoop praatje of vertellen dat er idd niet echt een verschil in zit buiten 4cm in hoogte xD

Is de blauwe kap van de ontharder er ook (makkelijk) af te laten? hij komt waarschijnlijk dwars in de kast te staan, dus met de opening naar de zijkant en dat lijkt mij dan makkelijker bijvullen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tieske op 06-01-2019 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mlormans
Ja hoor, kap ligt er los op. (dus ietswat ruimte boven de ontharder houden om op te tillen.
Display blijft wel min of meer verlicht (maar wordt verduisterd door de kap)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2019 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:14
€6,85 voor 10kg is best prijzig!
Hier bij de Welkoop (vroeger Boerenbond), 25kg voor €11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Peule_P schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:30:
€6,85 voor 10kg is best prijzig!
Hier bij de Welkoop (vroeger Boerenbond), 25kg voor €11
10 kg had ik even overheen gelezen, ik weet niet anders dan 25 kg zakken. Voor 10 kg zijn ze aan de dure kant dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1162656

@route99 @joenevd
klik gerust even op deze link, hierbij zul je zien wat TAC is :
https://www.purewaterprod...-assisted-crystallization

Even kort uitgelegd:
In het water die binnenkomt (OneFlow plaatst men na de waterteller) zitten Calcium en magnesiumionen, deze ionen worden door de TAC-media aangetrokken, met elkaar verbonden en omgezet tot zachte inerte kristallen. De verbonden mineralen scheiden zich af van de OneFlow media waarna deze zachte inerte kristallen meegaan met de flow.

Dus CaCo3 neemt een andere vorm aan maar blijft aanwezig in het water.
OneFlow voegt niets toe aan het water en haalt er ook niets uit. het TAC zorgt er enkel voor dat de bestanddelen die reeds in het water aanwezig zijn, ondere een andere moleculaire vorm meegaan met de flow.

De werking van de zachte kristallen verbeteren als je water kookt, ook als het water in contact komt met zuurstof is hierbij geen enkel probleem, de zachte kristallen blijven actief.
Er zijn slechts 2 manieren waarop de kristallen 'ontbonden' kunnen worden:
1: In gesloten systemen - dus chauffagewater en grote boilers waar teveel stilstand is.
2: door toevoeging van chemicaliën - industriële vaatwassers.. als het water niet voldoet aan de watervereisten (stadswater)
Bij plaatsing op putwater dienen de nodige vuilfilters geplaatst te worden voor de OneFlow

Om even op uw vragen te antwoorden:

* Hoe monitor je de kwaliteit? Het heeft geen zin om traditionele testers te gebruiken. Visueel? Hmmm als je een tijd wat minder oplet...

Het heeft inderdaad geen zin om traditionele testers te gebruiken. Je zult snel gaan merken dat het toestel werkt want kalkaanslag is uitgesloten, in een reeds bestaande woning zullen oude kalkresten eveneens loskomen. Indien er toch problemen zijn, dan zullen wij uitzoeken wat de oorzaak hiervan is door enkele standaardvragen te stellen en eventueel foto's te vragen op ter plaatse te komen. Ook hebben wij een testtoestel op het bedrijf en daarmee kunnen wij ook langskomen. Deze type tester is gebaseerd op de Langelier Index.

* Wat zijn de vervangingskosten na ca 3 jaar?
Dat hangt af van het type toestel die men heeft aangekocht: in sommige toestellen gaat een patroon 2 jaar mee (standaard gezinswoning: dus tot 38L/MIN met enkel TAC) in de andere toestellen gaat de patroon of media 3 jaar mee. Dit is getest geweest, daar plaatsen wij een garantie op. Natuurlijk als men 38L/MIN verbruikt en men plaatst slechts een 22L/MIN dan zal dit minder lang werken. Het is dus aan te raden om een toestel te kiezen naar gelang van het verbruik. De OneFlow kan een hoge hardheid aan (72°D), dus dat mag nooit een probleem zijn. Enkel de aankoop van een patroon is nodig (22L/MIN kost 175€)

* Hoe lang gaat de hele installatie mee?
De installatie zelf los van de media zou meer dan 20jaar moeten meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 12:23
MightyFool schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:02:
Hoe erg verminderd de waterdruk bij gebruik van een waterontharder?
Ik heb de badkamer boven en de waterdruk is net afdoende.
Ik ben hier ook erg benieuwd naar omdat ik nog twijfel voor een hogere flow versie. Iemand zinnige reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Vanmiddag met Hydrotense gebeld en er zit buiten de behuizing geen verschil in de
Waterontharder 5600 SXT in cabinet uitvoering en de Seduction 8L Family,

De eerste bevat de zelfde techniek als de Seduction, echter bevat deze nog een oude generatie behuizing. Dit model staat wel op de site, en is na wat beter zoeken/klikken vindbaar. Ze gaven ook aan dat zij hier geen actieve adwords campagne voor hebben. En dat men hiermee kijkt hoe mensen de site gebruiken/of ze erbij uit komen
Dat waren de twee redenen dat deze zo'n 90 euro goedkoper is. Deze vanavond dan dus ook besteld.
Van die besparing kan dan mooi wat zout en de aansluitset betaald worden :)

Nu wachten totdat alles binnen is, dan even met de buurman (loodgieter) kijken wat verder nog nodig en hoe precies de bypass aan te sluiten. Want wil de garage toch graag (los van de woning) kunnen omschakelen tussen onthard/hard water. Gelukkig zit de afsluiten van de garage aan het eind van de waterverdeler al met een afsluitkraan.
En volgens mij zit er na de watermeter al een terugslagklep op de waterleiding dus dat scheelt ook weer in de kosten :D

Is een keerklep in de afvoer noodzakelijk of voornamelijk wenselijk? Ben hier nog over aan het twijfelen, maar wilde dit eigenlijk wel doen. mede doordat de luchtscheiding lager zal zitten als het fonteintje van het toilet. Oftewel ontstopping na de van de waterontharder zal erin resulteren dat de afvoer bij het waterslot overstroomt.
En is deze ook verticaal te plaatsen? zodat ik deze rechtop de sifon zet, dan nog een stukje buis en dan de luchtscheiding (indien gewenst kan ik het wel even uittekenen)

Tevens ook navraag gedaan naar het servicecontract dit was een kleine 120 euro per jaar. Dan komt men 1x per jaar onderhoud plegen aan de waterontharder (gok harscleaner erdoor) en kijkt men de kleppen etc even na. Vind dit een behoorlijke post, zeker als je bedenkt dat je de eerste 3 jaar sowieso garantie hebt. en dan dus al de helft van de waterontharder nogmaals betaald. voor onderhoud wat je grotendeels zelf kunt uitvoeren.
Zijn er hier mensen die een servicecontract hebben afgesloten op hun waterontharder? en wat zijn hier dan de overwegingen bij geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat wist ik al... chemisch templaten wordt al heel lang gedaan, zelf ook. Fysich templaten heb ik een stuk minder gedaan en in deze vorm kende ik hem nog niet.

Bedankt voor de antwoorden.
Interessant gebied. Tis dat ik geen onthard water nodig heb, maar ik zou dit zeker overwegen als het echt nodig zou zijn.

Ab initio ben ik eigenlijk tegen al het rommelen met drinkwater. Kijk naar de rapporten van de waterleiding maatschappijen, ons water is zo veilig dus zonder problemen te drinken, het is meestal net zo goed of beter dan zaken als Spa blauw. In een aantal gebieden is het wel een stuk harder en kan ikl me voorstellen dat je het voor douchen en zo onthard wilt hebben.

Maar voor de rest ben ik eigenlijk een tegenstander om in dat veilige systeem te gaan rommelen. Je neemt een risico want wie meet nu zo frequent thuis de veiligheid van water net zo goed als de waterleiding maatschappijen? Niemand.... men vertrouwd blijkbaar blind op de actieve koolfilters en cleaning procedures van een leverancier... De waterleiding maatschappijen doen het niet voor hun lol, ze doen het voor onze veiligheid... verlies dat niet uit het oog.

Ach.. het zal wel niet zo vaak mis gaan, maar take care...
Legionella bleek "ineens" ook een kwaaie pier te zijn, zeker als je tot een bepaalde risico groep behoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
mlormans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:58:
Zijn er hier mensen die een servicecontract hebben afgesloten op hun waterontharder? en wat zijn hier dan de overwegingen bij geweest.
Zoals ik hier eerder ook al noemde, ik heb een waterluxe (zelfde 5600 SXT, net ander stukje plastic eromheen) en die raden zelf af om er een servicecontract bij af te sluiten. Ze doen het wel, maar het heeft totaal geen nut om preventief ‘onderhoud’ te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@route99 Denk je niet dat het risico laag is ten opzichte van de voordelen van onthard water?
Minder huidproblemen, minder schoonmaakmiddelen, minder ontkalken, etc. Vooral de "chemische middeltjes" zullen ook niet erg gezond zijn?
Even los van het financiele plaatje.

Even verder doordenkend, los van de 'airgap', wat voor maatregelen zijn er nog meer nodig om het water gezond te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eigenlijk hoort de vraag toch bij degene die er voor kiest om het te doen: Heb je een echte risico inschatting gedaan en wat was de uitkomst?
Wat ik denk is niet belangrijk in deze.

Ik weet alleen dat we niet voor niets zo'n goed water willen.
Als de kwaliteit van het water in NL veel minder goed mocht zijn had men vanwege de veel lagere kosten er vast voor gekozen, dus is er blijkbaar een risico analyse gemaakt waarbij er uit kwam dat de huidige norm de norm is geworden.

Dus met deze keuze neem je een risico dat je de norm niet meer haalt.

Tav het toepassen van al die middelen: Je kunt je ook afvragen of ze allemaal wel nodig zijn en/of je met veel minder toe kunt.
Onze laatste wasmachine kan met veel minder zeep toe ... terwijl we geen verandering van het water toegepast hebben. We waren aan een nieuwe toe, dus deze is veel duurzamer en ook nog goed voor ons ook: minder zeep.

Kortom, het is toch allemaal nit zo een dimensionaal.

En chemische middeltjes in handen van leken-consumenten... gruwel...
Het is vaak genoeg aangetoond dat bijvoorbeeld its harder boenen veel effectiever is dan veel van dei middeltjes...
Maar onze geest is beïnvloed door de spic en span-achtige reclames...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-06 21:21
Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de waterontharder alsnog door middel van een air gap aan te sluiten op de riolering. Omdat een kant en klare trechteroplossing niet te vinden was heb ik er zelf een gemaakt met behulp van m'n 3D printer. Zeer tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IRYLAMp.jpg?2 Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bE8rwZQ.jpg?1

Linkje: grote foto's

[ Voor 31% gewijzigd door titan1901 op 13-01-2019 10:37 . Reden: Foto's ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 11:44
Iemand nog een goed adres voor een bypass met mengfunctie? Was deze tegen gekomen (https://www.perfectwater....ep-1-met-mix-functie.html) maarja, 255 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@titan1901 Netjes opgelost. De meeste trechters zijn rond dus dit is erg netjes opgelost.
Waar heb je de gewapende slang gekocht? Tegen welke prijs? Adresjes voor zulke zaken zijn altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
route99 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:56:
@titan1901 Netjes opgelost. De meeste trechters zijn rond dus dit is erg netjes opgelost.
Waar heb je de gewapende slang gekocht? Tegen welke prijs? Adresjes voor zulke zaken zijn altijd handig.
Thanks! De gewapende slang zat bij het aansluitmateriaal dat bij de waterontharder zelf geleverd werd (waterluxe). Als ik zo op internet zoek dan kost de slang zelf bijna niks dus het is vooral een kwestie van een adresje in de buurt vinden die ze per meter verkoopt. Verzendkosten zijn nogal buiten proportie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
titan1901 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Thanks! De gewapende slang zat bij het aansluitmateriaal dat bij de waterontharder zelf geleverd werd (waterluxe). Als ik zo op internet zoek dan kost de slang zelf bijna niks dus het is vooral een kwestie van een adresje in de buurt vinden die ze per meter verkoopt. Verzendkosten zijn nogal buiten proportie lijkt me.
Meeste tuinwinkels, wildkamp en bv btn de haas verkopen dit soort slang per meter
https://www.btndehaas.nl/...ank-bewapend-13mm-p-meter

https://www.wildkamp.nl/p...-12-x-18-mm-l-50-m/750583

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
titan1901 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:35:
Omdat een kant en klare trechteroplossing niet te vinden was heb ik er zelf een gemaakt met behulp van m'n 3D printer.
Inderdaad een goede oplossing, maar kant en klaar is wel te vinden?
https://www.restoparts.nl...hter-50mm-p9992.0203.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
mitsumark schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Inderdaad een goede oplossing, maar kant en klaar is wel te vinden?
https://www.restoparts.nl...hter-50mm-p9992.0203.html
Oh, heb wat zitten zoeken maar kon niks geschikts vinden behalve wat verloopstukjes. Dit had inderdaad ook prima gekund 8) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:34
Ik zit te denken om een waterontharder te nemen. Enige plek bij mij is kruipruimte aangezien meterkast vrij klein is en al vol staat. De ontharder heeft naast de Fleckkop een opening. Kunnen er geen insecten e.d. in de zoutvat terecht kunnen komen via kleine openingen en kiertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de waterontharder alsnog door middel van een air gap aan te sluiten op de riolering. Omdat een kant en klare trechteroplossing niet te vinden was heb ik er zelf een gemaakt met behulp van m'n 3D printer. Zeer tevreden met het resultaat.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Hierbij een foto van mijn waterontharder afvoer. De blauwe slang is de overloop van het zoutvat.

Afvoer Waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Anoniem: 1131947 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Hierbij een foto van mijn waterontharder afvoer. De blauwe slang is de overloop van het zoutvat.
Ziet er ook goed uit. Loopt het water vanuit de overloop van het zoutvat alleen niet door het gat aan de zijkant? Weet niet hoe krachtig deze straal is maar kan me voorstellen dat dit de neiging heeft om 'rechtdoor' te gaan. Ik heb me voornamelijk laten inspireren op onderstaand plaatje van deze site. Vast ook geen exacte wetenschap maar het klonk me allemaal wel plausibel in de oren. Wel vind ik het overigens schandalig dat veel leveranciers de afvoer gewoon in een bestaande riolering bijboren maar dat terzijde.

Afbeeldingslocatie: https://waterontharderkiezen.nl/img/rioolaansluiting-met-luchtscheiding-waterontharderkiezen.nl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
titan1901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Loopt het water vanuit de overloop van het zoutvat alleen niet door het gat aan de zijkant? Weet niet hoe krachtig deze straal is maar kan me voorstellen dat dit de neiging heeft om 'rechtdoor' te gaan.
Die overloop komt geen druk op te staan, puur zwaartekracht. Hij wordt 'in principe' ook nooit gebruikt. Het is alleen een nood-aansluiting voor het geval er ten onrechte (door wat voor defect dan ook) wel water in het zoutvat gepompt wordt, maar er niet uit gehaald wordt.

Als je 'm niet aansluit loop je dus het risico dat bij een defect het zoutvat overloopt in de ruimte eromheen. Als je 'm wel aansluit loop je het 'risico' dat je niet ziet dat er een defect is omdat niet meteen opvalt dat je zoutvat overstroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

titan1901 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Ziet er ook goed uit. Loopt het water vanuit de overloop van het zoutvat alleen niet door het gat aan de zijkant? Weet niet hoe krachtig deze straal is maar kan me voorstellen dat dit de neiging heeft om 'rechtdoor' te gaan. Ik heb me voornamelijk laten inspireren op onderstaand plaatje van deze site. Vast ook geen exacte wetenschap maar het klonk me allemaal wel plausibel in de oren. Wel vind ik het overigens schandalig dat veel leveranciers de afvoer gewoon in een bestaande riolering bijboren maar dat terzijde.

[Afbeelding]
Het gat aan de zijkant wordt binnenin weer afgedekt door een rechtdoorgaande buis van de afvoer die van boven komt. Daar komt wel druk op te staan. Er is dus geen risico dat het water van de blauwe slang er daar uit loopt. Verder wat @Vloris zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
hoi allemaal,

Ik probeer een waterontharder te vinden die aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
  • aparte cilinder en zoutbak
  • volumegestuurd
  • minimaal 25 liter/minuut
  • regeneratie ongeveer elke twee weken (=max 5000 liter)
Nu vind ik deze bij de oosterburen voor een redelijke prijs:
https://aquintos-wasserau...m-Salz-Solebehaelter.html

Hebben jullie hier een oordeel over?
specifiek wil ik graag weten of de "Sparbesalzungsanlage" middels de controller in tegenstroomuitvoering fatsoenlijk werkt.
Hierdoor kan het model een maatje kleiner zijn dan een niet-tegenstrookuitvoering. Lijkt me een no-brainer, maar ben er niet zeker van.
De controller betreft een Clack WS 1 CI waar ik ook niet veel gebruikservaringen kan vinden.
Zijn jullie bekend met alternatieven die interessant kunnen zijn?

bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Even een vraagje, gisteren is de waterontharder binnengekomen, en heb hem vandaag even als proef in de kast gezet (waar hij uiteindelijk komt)
Er zit geen water(afvoer) slang bij, maar nu heb ik nog meer als voldoende tuinslang liggen (max half jaar oud) is die ook geschikt om de afvoer mee te maken, of toch even opzoek naar de doorzichtig gewapende slang?

Nu even afwachten tot de buurman weer beter is, dan samen bekijken wat er nog nodig is. spullen bestellen en aansluiten die handel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mlormans schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:21:
Even een vraagje, gisteren is de waterontharder binnengekomen, en heb hem vandaag even als proef in de kast gezet (waar hij uiteindelijk komt)
Er zit geen water(afvoer) slang bij, maar nu heb ik nog meer als voldoende tuinslang liggen (max half jaar oud) is die ook geschikt om de afvoer mee te maken, of toch even opzoek naar de doorzichtig gewapende slang?

Nu even afwachten tot de buurman weer beter is, dan samen bekijken wat er nog nodig is. spullen bestellen en aansluiten die handel :)
Ik denk dat dat best kan, in een open uitloop komt er geen druk op te staan. Mijn gewapende slang is al niet meer doorzichtig ik vermoed door het spoelen van pekelwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Baytep schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:03:
hoi allemaal,

Ik probeer een waterontharder te vinden die aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
  • aparte cilinder en zoutbak
  • volumegestuurd
  • minimaal 25 liter/minuut
  • regeneratie ongeveer elke twee weken (=max 5000 liter)
Nu vind ik deze bij de oosterburen voor een redelijke prijs:
https://aquintos-wasserau...m-Salz-Solebehaelter.html

Hebben jullie hier een oordeel over?
specifiek wil ik graag weten of de "Sparbesalzungsanlage" middels de controller in tegenstroomuitvoering fatsoenlijk werkt.
Hierdoor kan het model een maatje kleiner zijn dan een niet-tegenstrookuitvoering. Lijkt me een no-brainer, maar ben er niet zeker van.
De controller betreft een Clack WS 1 CI waar ik ook niet veel gebruikservaringen kan vinden.

Als ik de foto van die Clack bekijk denk ik dat er meer merken zijn met precies het zelfde uiterlijk. Display met 5 knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Laatst online: 13-02 12:30
Nieuw hier in dit topic, maar in onze nieuwbouwwoning is ook een waterontharder geïnstalleerd. We wonen er nog geen 3 weken, trekken de douche na afloop nog steeds gewoon droog, drogen ook de kranen na met een doek en hebben tot op heden alleen groene zeep gebruikt bij de schoonmaak.
Desondanks zien de wastafelkranen er op dit moment zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pgVzaLiodJ9hISq8It6a1DD6/thumb.jpg

En zitten er plekken op andere onderdelen zoals de stoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AcWQFL2YMfKooCcWFryMXoJX/thumb.jpg

Vanmiddag al bij de badkamerzaak geweest, ze gaan de foto's doorsturen naar Hans Grohe. Kreeg nog wel een middeltje mee om er op te smeren, maar dit had geen effect helaas.

Meer mensen die dit hebben of hebben meegemaakt, eventueel weten waar het door komt of wat we er tegen kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
habbekrats schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat dat best kan, in een open uitloop komt er geen druk op te staan. Mijn gewapende slang is al niet meer doorzichtig ik vermoed door het spoelen van pekelwater.
Zou mooi zijn, scheelt dat ik toen gewapende tuinslag gekocht heb. maar deze zal niet te vergelijken zijn met de gewapende 'luchtslang' maar die heb ik eventueel ook nog liggen. word de slang van de compressor gewoon iets korter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:39

The Legend

*Plop*

Beaub schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:48:
Nieuw hier in dit topic, maar in onze nieuwbouwwoning is ook een waterontharder geïnstalleerd. We wonen er nog geen 3 weken, trekken de douche na afloop nog steeds gewoon droog, drogen ook de kranen na met een doek en hebben tot op heden alleen groene zeep gebruikt bij de schoonmaak.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanmiddag al bij de badkamerzaak geweest, ze gaan de foto's doorsturen naar Hans Grohe. Kreeg nog wel een middeltje mee om er op te smeren, maar dit had geen effect helaas.

Meer mensen die dit hebben of hebben meegemaakt, eventueel weten waar het door komt of wat we er tegen kunnen doen?
Zoek maar eens op ‘vlekken’ in dit topic. Dit is een verschijnsel waarvan ik me afvraag waarom dat nooit genoemd wordt als het gaat over ontharders. Er wordt zelfs geadverteerd met ‘nooit meer kranen afdrogen’ etc. De realiteit is dat dat dus wel moet, omdat je anders dit soort vlekken krijgt. Met name op verchroomde delen. Als het niet met een handdoek is weg te poetsen, dan kun je een polish proberen van Poorboys die ook in de car detailing wordt gebruikt voor chromen onderdelen. Dat werkte bij mij grotendeels voor vlekken die er al een jaar zaten. Het is bij mij nooit helemaal weggegaan, maar wel dusdanig dat je het alleen ziet als je er met je neus bovenop zit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Persoonlijk geen last van vlekken, maar het probleem van de vlekken komt vaker voor. Behalve calsium en magnesium bevat leidingwater nog veel meer opgeloste stoffen. Als de concentratie van deze stoffen hoog is, dan krijg je toch nog vlekken. Ik denk niet dan het soort oppervlak een reden kan zijn. Op chrome is het wel goed zichtbaar.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Waterontharder is hier geen optie ivm aquaria en soorten die de hardheid nodig hebben. Fauna lijkt mij ook beter te gedijen in niet onthard water?

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 20-01-2019 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Regenwater bevat ook geen kalk... Dus fauna kan er ook tegen....
Je kan een apart kraantje maken met "niet" onthard water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:27
Helox-in-a-box schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:40:
Iemand nog een goed adres voor een bypass met mengfunctie? Was deze tegen gekomen (https://www.perfectwater....ep-1-met-mix-functie.html) maarja, 255 euro...
Dit lijkt dezelfde te zijn voor een veel betere prijs https://www.aqmos.com/anl...ion-und-probeentnahmehahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Noord27 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:14:
Waterontharder is hier geen optie ivm aquaria en soorten die de hardheid nodig hebben. Fauna lijkt mij ook beter te gedijen in niet onthard water?
Ik heb ook vissen op onthard water zwemmen. Nu zijn dat maar guppys maar die gaan prima. Ervaring is welliswaar nog maar 5 maanden, maar ik heb al weer minstens 4 x jonge vissen gezien.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
jacovn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:49:
[...]

Ik heb ook vissen op onthard water zwemmen. Nu zijn dat maar guppys maar die gaan prima. Ervaring is welliswaar nog maar 5 maanden, maar ik heb al weer minstens 4 x jonge vissen gezien.
Guppen.. ik heb verschillende garnaal soorten. Die hebben echt hardheid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
We hebben wel 3 buitenkranen die niet aan de ontharder zitten.
Te gek om voor planten en kinderzwembad onthard water te gebruiken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik plaats sinds 6 jaar waterontharders bij een bedrijf in België. We hebben duizenden Fleck toestellen staan en ook nog oudere Autotrol 255 toestellen. Mijn taak bestaat hoofdzakelijk uit herstellingen van deze toestellen en plaatsen van nieuwere toestellen, zowel hydraulische als Autotrol en een Clack WS1 variant. Fleck verkopen we niet meer omdat de kwaliteit niet meer is wat deze ooit was. Ze hebben ook een aantal slechte series achter de rug die nu zelfs uit productie genomen zijn (6700, 7700, 8500 series)... Onderhoud en reparatie vergt veel tijd bij Fleck kleppen. De Pistons zijn slijtagevoelig en je moet alles uit elkaar halen om eraan te werken.

Ik moet zeggen dat Clack het beste materiaal is dat ik ken. Ik weet niet of deze ooit dezelfde problemen als Fleck kleppen zullen of zelfs kunnen hebben. Ze zijn zo eenvoudig en goed opgebouwd dat dit eigenlijk het enige is dat ik nog zou willen installeren en herstellen...

Als je voor Clack WS1 kunt gaan: zeker doen! Ze hebben de kwaliteit die volgens mij 20-25 jaar zal meedraaien, terwijl ik dit niet meer durf zeggen bij toestellen met een Fleck klep en al zeker niet bij hydraulische of goedkope Chinese rommel.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@bke
Top! bedankt voor het advies.

offtopic: als je een quote gebruikt laat dan de naam van de poster erbij staan, dan krijgt die een melding dat er gereageerd wordt.
Net als mat reageren @ en dan gebruikersnaam (zie aanhef).

Maar ik ga helemaal niet zeuren na zulk advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel herkenbaar, wij hadden dit in de eerste paar dagen/weken na installatie ontharder ook. Precies de vlekken die jij laat zien op de kranen zitten er bij ons ook. Ook onze glazen wasbak zat meteen onder de vlekken/verkleuringen en die gaan er niet meer uit (nog geen Poorboy geprobeerd). We hebben ermee leren leven; het gebeurt alleen op chrome en niet op andere delen (plastic, aluminium e.d.). Gek genoeg wordt het de laatste paar maanden minder. De vlekken op de kranen verdwijnen langzaam door "normaal" schoonmaken. De kranen waren overigens nieuw, de ontharder ook, de leidingen deels niet (bestaande bouw). We moeten dus nog een middeltje proberen. De glazen wasbak is echt al heel snel lelijk geworden en dit hadden we niet verwacht van gecoat glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Hier hetzelfde probleem. Manifesteert zich voornamelijk op het chroom van de afvoerdop in de wastafels. Wat goed helpt is staalfix van mr muscle (te koop bij o.a. AH). Helaas keren de vlekken hier ook weer snel terug maar het is wel even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Kunnen de mensen met vlekken aangeven welke waterontharder ze hebben? Misschien is het per merk verschillend en kunnen we een patroon ontdekken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:39

The Legend

*Plop*

Hier een Erie IQSoft.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
bassio schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:26:
Kunnen de mensen met vlekken aangeven welke waterontharder ze hebben? Misschien is het per merk verschillend en kunnen we een patroon ontdekken....
Hier eentje van waterluxe. Kan me echter niet voorstellen dat dat iets uit maakt want het werkingsprincipe van al die dingen is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Wat kunnen dan de variabelen zijn waardoor het bij sommige mensen wel optreedt en andere niet? Verschil in leidingen? Verschil in wateraanbieder? Wij willen ook een waterontharder dus ben al behoorlijk aan het inlezen in alles. Maar de vlekken die sommige mensen hebben doen mij toch nog wel een beetje twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Het grootste verschil zit in het water dat wordt aangeboden. Verder zou het materiaal (eventuele legering) waarop de vlekken ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Wat is de uiteindelijke hardheid van het water?
Volgens mij krijg je die vlekken vooral als je echt alle kalk eruit haalt (dH 0 dus). Ik heb hier het mengventiel ietsje open gedraaid zodat er dH 1 door m’n waterleidingen stroomt, dat scheelt een boel rare vlekken op chromen onderdelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Interessante waarneming 8) :

Fysisch gezien zou dat kleine beetje kalk wel eens als een nucleus/ent voor andere neerslagen kunnen werken waardoor ze op de kalk neerslaan bij DH=1 ipv neer te slaan op jouw glas en chroomwerk. Die kleine kalk deeltjes hebben relatief een groot oppervlak en mss is dit wel een beetje vergelijkbaar met de template technologie die hier onlangs voorbij kwam.
Bij DH=1 kunnen de kalk deeltjes wel eens heel klein kunnen blijven en dan werken ze wellicht erg goed als template voor andere zouten?

Dat zou je alleen kunnen bewijzen door zulke deeltjes af te scheiden (=moeilijk, kan alleen door experts) en de samenstelling te bekijken of er meer in zit can CaCO3 (=kalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske

[Afbeelding] [Afbeelding]

Ik wilde vandaag ook zoiets maken, voor de waterontharder, morgen word de waterontharder geinstalleerd.
enkel begeeft mijn 3d printer het.. even kijken of het de computer voeding is of het aansturings board.
in 1 klap alle ventilatoren uit (voeding draait wel nog) temperatuur sensoren worden wel nog uitgelezen xD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

We zijn natuurlijk allemaal tweakers, maar een goedkope eenvoudige correcte open afvoer kun je ook maken door gewoon een stuk PVC-buis haaks af te zagen met een ijzerzaagje, 4 gaatjes boren en de afvoerslang daarin bevestigen met tie wraps.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gykgJqH/IMAG2558.jpg

Om volledig correct te zijn zou de afstand tussen de slang en de buisrand 2x de diameter van de PVC-buis moeten zijn, dus als de PVC-buis 40mm is, moet de afstand van de slang tot de rand 80mm bedragen.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
blissard schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:50:
@Frankisback helaas heeft het bedrijf alle toelichting over de werking van de website gehaald. Gelukkig zijn dit soort pagina's er nog http://www.chem1.com/CQ/aquacrack.html
Ga er maar vanuit dat je 350 euro in het water hebt gegooid, maar jezelf nog lang zult vertellen dat het werkt omdat dat nu eenmaal heel menselijk is.

The Scalewatcher purports to operate on the impressive-sounding principle of "DDMF - Dynamic Disturbance of Molecular Forces" (whatever that is supposed to be!)

The principles of Magnetohydrodynamics (MHD) are applied by passing Scalewatcher's patented signal through a coil wrapped around the pipe to be treated. The signal consists of a frequency modulated (FM) wave form within the audio frequency (AF) bandwidth. This inaudible sonic frequency signal sets up a dynamic field around and through the coil, pipe and water, and modifies ... the nature of the electrical charges and this ionisation effect thus alters the growth rate and pattern of the crystals in general and on specific planes. [link]

Nobody apparently has told these people that MHD phenomena have only been demonstrated in plasmas (ionized gases), not in water. They claim that it not only makes lime scale precipitate out of solution before it can coat the pipe, but it causes existing scale to dissolve. Unfortunately, the UK Advertising Standards Authority (the British analog of the U.S. FTC) disagrees:

"The Authority told the advertisers to remove claims from their advertising that stated or implied Scalewatcher could eliminate lime scale" [link]
Hier een blije bezitter van een aquacell.
Nx kosten besparing, puur voor de huid van mijn vrouw. Ongelooflijk wat het effect is geweest. Geen hormoon zalf meer of andere lichtere smeersels, echt top!

In mijn enthousiasme vertelde ik dit op een verjaardag. Hier werd mijn 2300 euro kostende top beslissing belachelijk gemaakt door dit apparaat.

"Scalewatcher"
https://www.scalewatcher.com/nl/voor%20uw%20huis.html

Onderbouwende praatje van de vrienden van mijn zwager is dat als je gaat meten er daadwerkelijk nog steeds kalk in het water zit. Echter, is dit een ander "soort" kalk geworden dat zich makkelijk laat verwijderen???
Maar dus geen aanslag meer op je spullen en zeep enz enz.

Het word nog mooier, als je een glas water uit deze ontharder 48uur laat staan veranderd het kalk weer terug in normaal kalk. Het is dus niet geschikt voor stilstaande water. Dus als 48uur je waterleiding niet gebruikt komt er weer tijdelijk "kalk"water uit. Na je vakantie moet je dus alle leidingen doorspoelen...

Dus...

Nu vond ik deze post van @Frankisback uit 2017.

Maar naast dat zijn mening is dat het weer 350 euro weg gegooid geld is. Snap ik de begeleidende tekst niet helemaal.

Kan iemand iets versimpelen (behalve dan "het werkt niet)

Voor ons persoonlijk maakt het geen zak uit, die aquacell gaat hier nooit meer de deur uit (tenzij mijn vrouw een volledige huidtransplantatie krijgt)
Maar vind stiekem lekker als ik hun om de oren kan slaan dat het gewoon niet werkt.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
@BroederM Hoe veel verder dan "het werkt niet" wil je het versimpeld hebben?

Uitgebreid omschreven is dit het: http://www.chem1.com/CQ/aquacrack.html

Maar als mensen er blij van worden, prima toch? Mijn dochter slaapt beter met de dromenvanger naast haar bed. Kostte alleen geen 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
jacovn schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:24:
We hebben wel 3 buitenkranen die niet aan de ontharder zitten.
Te gek om voor planten en kinderzwembad onthard water te gebruiken.
Regenton?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 15:23
Vraagje voor de Tweakers met een waterontharder die via de kruipruimte gevoed wordt (en niet in de meterkast zelf staat). Bij ons de situatie: Vanuit de meterkast gaat een leiding via de kruipruimte naar de waterontharder in de trapkast (meter of 3) en vanuit daar weer terug naar de meterkast waarna die wordt opgesplitst in een leiding naar de rest van de woning en een leiding die weer via de kruipruimte naar de buitenkraan gaat (meter of 6).

Sinds een paar weken enorm veel condens in onze meterkast. Zoveel dat het beton onderin helemaal vochtig is en ik meen dat deze vochtigheid ook zorgt voor donkere vlekken in het voegwerk van onze tegelvloer.

Kan deze condens komen door het oppervlakte aan leidingen dat in de kruipruimte kan afkoelen en deze het leidingwerk tot in de meterkast zo laat afkoelen dat het daar condenseert? Opvallend genoeg is het condenseren tot aan de watermeter, verder dan dat is de leiding (vanuit de straat dus) niet vochtig.

Mogelijke oorzaak 1: winterkraan was tot gisteren een aantal weken niet afgesloten. Die heb ik een aantal weken geleden even aangesloten om iets schoon te spoelen in de tuin maar daarna vergeten af te sluiten. Vorst in de nacht die (met verhoogde druk) voor koud water in de leiding zorgt?

Mogelijke oorzaak 2: Bij het monteren van de waterontharder heeft de monteur een extra gat in de bodem naar de kruipruimte geboord. Deze was verkeerd, was uiteindelijk te dicht op de watermeter en hij kon de bocht daardoor niet maken. Het gaat heeft hij niet meer opgevuld, ik dacht dat het geen probleem was dus ik liet het zitten, maar ik voel nu een tocht vanuit de meterkast. Kan dat voor extra kou in de meterkast hebben gezorgd, zo erg dat het daar is gaan condenseren? Lijkt me vreemd als ik daar nu pas last van krijg, de waterontharder zit er al anderhalf jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 17-02-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vincm schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:53:
Vraagje voor de Tweakers met een waterontharder die via de kruipruimte gevoed wordt (en niet in de meterkast zelf staat). Bij ons de situatie: Vanuit de meterkast gaat een leiding via de kruipruimte naar de waterontharder in de trapkast (meter of 3) en vanuit daar weer terug naar de meterkast waarna die wordt opgesplitst in een leiding naar de rest van de woning en een leiding die weer via de kruipruimte naar de buitenkraan gaat (meter of 6).

Sinds een paar weken enorm veel condens in onze meterkast. Zoveel dat het beton onderin helemaal vochtig is en ik meen dat deze vochtigheid ook zorgt voor donkere vlekken in het voegwerk van onze tegelvloer.

Kan deze condens komen door het oppervlakte aan leidingen dat in de kruipruimte kan afkoelen en deze het leidingwerk tot in de meterkast zo laat afkoelen dat het daar condenseert? Opvallend genoeg is het condenseren tot aan de watermeter, verder dan dat is de leiding (vanuit de straat dus) niet vochtig.

Mogelijke oorzaak 1: winterkraan was tot gisteren een aantal weken niet afgesloten. Die heb ik een aantal weken geleden even aangesloten om iets schoon te spoelen in de tuin maar daarna vergeten af te sluiten. Vorst in de nacht die (met verhoogde druk) voor koud water in de leiding zorgt?

Mogelijke oorzaak 2: Bij het monteren van de waterontharder heeft de monteur een extra gat in de bodem naar de kruipruimte geboord. Deze was verkeerd, was uiteindelijk te dicht op de watermeter en hij kon de bocht daardoor niet maken. Het gaat heeft hij niet meer opgevuld, ik dacht dat het geen probleem was dus ik liet het zitten, maar ik voel nu een tocht vanuit de meterkast. Kan dat voor extra kou in de meterkast hebben gezorgd, zo erg dat het daar is gaan condenseren? Lijkt me vreemd als ik daar nu pas last van krijg, de waterontharder zit er al anderhalf jaar.
warme vochtige lucht condenseert op koude oppervlakken. Aangezien de waarschijnlijk koudere lucht uit de kruipruimte toelaat krijg je dit.
Gat zo snel mogelijk dichtmaken. Mijn ontharder staat ook in de kruipruimte en de toe en afvoerleiding zijn zijn ook geisoleerd. Evenals de ontharder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:00
Ik ben ook aan het oriënteren voor een ontharder, maar ben niet zo blij met de plaatsingsopties in ons vrij nieuwe huis (2015). De meterkast vind ik geen fijn idee, is heel krap, en water + elektriciteit heb ik liever niet bij elkaar. Daarbij zit ik met een groot afvoerprobleem. De afvoerslang zou ik onderin de meterkast door de muur kunnen boren, dan komt ie onder de plint bij de keuken uit. Met een ca. 5m lange slang zou ik 'm dan op de wasbak/vaatwasser afvoer kunnen aansluiten met een airgap. Maar ook onder het keukenkastje is er erg weinig ruimte.

De overstroombeveiligingsslang van het zoutvat moet echter onder vrij verval lopen. Nu zou ik die door een volgepurde reserversparing zo de kruipruimte in kunnen laten afvoeren, maar volgens mij zit daar geen klep tussen, dus zouden spinnetjes/mugjes (ja die zitten daar volop) zo je zoutvat in kunnen wandelen. Dat is voor mij dus ook geen optie. en daar wil ik geen airgap op hebben want de kruipruimte is in de winter best koud en heb geen behoefte aan een tochtgat.

Nu lees ik hier soms dat sommige 'm op zolder hebben staan. We hebben op zolder een vrij grote technische ruimte/ wasruimte. Dat zou ideaal zijn bij ons maar ik begrijp niet hoe dat mogelijk kan zijn. De waterleiding die binnenkomt door de watermeter vertakt daarna toch direct naar alle losse aftappunten? De laatste komt op zolder uit bij de wasmachine dus als ik 'm daar plaats heb ik toch nooit geen zacht water in de keuken?

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Robonus schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:07:
Ik ben ook aan het oriënteren voor een ontharder, maar ben niet zo blij met de plaatsingsopties in ons vrij nieuwe huis (2015). De meterkast vind ik geen fijn idee, is heel krap, en water + elektriciteit heb ik liever niet bij elkaar. Daarbij zit ik met een groot afvoerprobleem. De afvoerslang zou ik onderin de meterkast door de muur kunnen boren, dan komt ie onder de plint bij de keuken uit. Met een ca. 5m lange slang zou ik 'm dan op de wasbak/vaatwasser afvoer kunnen aansluiten met een airgap. Maar ook onder het keukenkastje is er erg weinig ruimte.

De overstroombeveiligingsslang van het zoutvat moet echter onder vrij verval lopen. Nu zou ik die door een volgepurde reserversparing zo de kruipruimte in kunnen laten afvoeren, maar volgens mij zit daar geen klep tussen, dus zouden spinnetjes/mugjes (ja die zitten daar volop) zo je zoutvat in kunnen wandelen. Dat is voor mij dus ook geen optie. en daar wil ik geen airgap op hebben want de kruipruimte is in de winter best koud en heb geen behoefte aan een tochtgat.

Nu lees ik hier soms dat sommige 'm op zolder hebben staan. We hebben op zolder een vrij grote technische ruimte/ wasruimte. Dat zou ideaal zijn bij ons maar ik begrijp niet hoe dat mogelijk kan zijn. De waterleiding die binnenkomt door de watermeter vertakt daarna toch direct naar alle losse aftappunten? De laatste komt op zolder uit bij de wasmachine dus als ik 'm daar plaats heb ik toch nooit geen zacht water in de keuken?

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag.
Als je een retourleiding van zolder makkelijk weer terug kan leggen naar de meterkast is de zolder natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:22
baobab schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:32:
Na onder andere dit topic doorgespit te hebben hier ook maar eens een waterontharder geplaatst. Ik was wel wat klaar met die witte douche.

Overigens viel het me op dat in Duitsland de prijzen stukken lager liggen en ik heb dan ook gekozen voor een Aqmos R2D2. 420€ incl verzending, compleet met installatie materiaal, excl zout.
Hoe bevalt deze? Is nu 366 euro

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:10
bbn_ldp schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:37:
[...]

Hoe bevalt deze? Is nu 366 euro
Met montage block 399 :), maar dat terzijde. Ja bevalt prima. Makkelijk in te stellen, niet te groot en doet wat ie moet doen. Ik regel de hardheid via de bypass op het montageblock.
Enige nadeel wat je zou kunnen ondervinden is dat er net niet een complete zak zout in past. Hierdoor is hij dan wel weer compacter. Maar hij staat bij mij in de kelder en ik kan hem zo weer opnieuw aftoppen.

Op zich zijn het natuurlijk geen ingewikkelde apparaten en voor zover ik kan zien zijn de 'mengklokken' allemaal vergelijkbaar gebouwd. Verder is het gewoon welk plastic hoesje er omheen zit om het zout in op te slaan en het resin reservoir. Het is montage-spul is in elk geval allemaal lekker degelijk Duits met 1" aansluitingen e.d.

Tot dusver nog geen enkele klacht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
habbekrats schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:31:
[...]

Als je een retourleiding van zolder makkelijk weer terug kan leggen naar de meterkast is de zolder natuurlijk geen probleem.
Aha, dat zal het zijn, ze maken dan heen héle lange lus naar de zolder om daarna terug te retouren naar de meterkast. Vraag me af of dat niet funest is voor je waterdruk. Wat ik altijd begrepen heb is dat de waterdruk afneemt in langere leidingen ivm wrijving. Als dat dan ook nog zo'n 9m omhoog moet worden opgevoerd en weer terug door de kruipruimte heb je het al snel over zo'n 25 tot 30m extra leidingwerk voordat je terug bent bij het beginpunt in de meterkast.

Kan iemand hier dat gevoel onderbouwen danwel ontkrachten met feiten/berekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Robonus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Aha, dat zal het zijn, ze maken dan heen héle lange lus naar de zolder om daarna terug te retouren naar de meterkast. Vraag me af of dat niet funest is voor je waterdruk. Wat ik altijd begrepen heb is dat de waterdruk afneemt in langere leidingen ivm wrijving. Als dat dan ook nog zo'n 9m omhoog moet worden opgevoerd en weer terug door de kruipruimte heb je het al snel over zo'n 25 tot 30m extra leidingwerk voordat je terug bent bij het beginpunt in de meterkast.

Kan iemand hier dat gevoel onderbouwen danwel ontkrachten met feiten/berekeningen?
Als je net zoveel omhoog gaat en ook weer naar beneden valt het wel mee,helemaal als je de leiding wat dikker neemt bv 22mm hieronder eeen voorbeeld van een rechte leiding 18 meter 2 m3/h
leiding verlies

https://www.pumpsupport.nl/online_calculator/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Wij hebben water van vitens, en volgens de site zou het 5,1dH moeten zijn. Dit zou dan zacht water betekenen maar elke week sproeit de douchekop wel weer een keer de andere kant uit doordat deze vol met kalk zit, ook de kraan slaat nogal gauw wit uit. Ik kan dit niet rijmen met wat vitens dan meldt.

Zo ook dat stukje in de consumentenbond, dat je de was en vaat etc maar op lage temperatuur moet doen om de negatieve effecten van kalk wat teniet te doen, maar hoe zit het dan met de kokendwaterkranen die steeds populairder worden? En wat de denken van een boilervat van de warmtepomp. hier zal na tijd ook wel kalkafzetting in optreden. Ze zijn er ook stellig in dat er pas vanaf 20dH ontkalkt hoeft te worden, maar dan hebben we het al over een flinke bult kalk in het water.

Zou het ontkalken tot een graad of 2dH veel profijt opleveren als we van de 5,1dH uitgaan die vitens opgeeft? Alles onder de 3dH geeft geen kalkafzetting, en met nog een beetje kalk erin zullen de vlekken op chroom ook vermeden worden. Voor een kleine 600euro zou ik dit allemaal voor mekaar kunnen boksen. Worth it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Iemand ervaring met de waterontharders van waterluxe?

De Duo 10 zou ons 950 euro moeten kosten + 250 euro voor plaatsing.

http://www.waterluxeharlingen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
Staan genoeg ervaringen over in de dit topic, even goed lezen

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
habbekrats schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Als je net zoveel omhoog gaat en ook weer naar beneden valt het wel mee,helemaal als je de leiding wat dikker neemt bv 22mm hieronder eeen voorbeeld van een rechte leiding 18 meter 2 m3/h

https://www.pumpsupport.nl/online_calculator/index.html
Thanks voor de info (y)
Pakhaas schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:45:
Iemand ervaring met de waterontharders van waterluxe?

De Duo 10 zou ons 950 euro moeten kosten + 250 euro voor plaatsing.

http://www.waterluxeharlingen.nl
Dat is opmerkelijk. Ik zat toevallig ook te kijken voor eventueel een Waterluxe systeem. Ik keek op waterluxe.nl, en zit met een verbruik van 100m3 net tussen de aangeboden duo 7 of duo 12, waarbij de 12 wel erg fors is.
Dat ze dan bij hun (zuster?)bedrijf in Harlingen wel de 10 liter variant hebben vind ik erg raar. De duo 7 bieden ze dan weer niet aan daar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Robonus schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Thanks voor de info (y)

[...]

Dat is opmerkelijk. Ik zat toevallig ook te kijken voor eventueel een Waterluxe systeem. Ik keek op waterluxe.nl, en zit met een verbruik van 100m3 net tussen de aangeboden duo 7 of duo 12, waarbij de 12 wel erg fors is.
Dat ze dan bij hun (zuster?)bedrijf in Harlingen wel de 10 liter variant hebben vind ik erg raar. De duo 7 bieden ze dan weer niet aan daar :?
waterluxe Enschede en Harlingen horen niet bij elkaar denk ik.

Voor de grote van de ontharder is het volgens specialisten zaak dat ongeveer elke 2 weken een regeneratie plaats vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Robonus schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Thanks voor de info (y)

[...]

Net gebeld met Waterluxe Harlingen. De Duo 10 is daar gewoon leverbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Pakhaas op 19-02-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
De knoop is doorgehakt, de ontharder gaat er komen. Ik heb er een op het oog die 3200L bij 10dH kan ontharden voordat deze moet regenereren. Als ik uitga van vitens met 5dH, zou dat dus ongeveer 6 kuub zijn voordat er gespoeld gaat worden.
Het waterverbruik is ongeveer 120m3 per jaar, dan zou de ontharder dus eens in de tweeënhalve week spoelen. Is dit te veel tijd tussen de cycli door of kan dit prima?

Zit er verder nog veel verschil in de stuurventielen? Ik kan kiezen tussen een Fleck 5600SXT, of een BNT 1650 ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
baobab schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:01:
[...]

Met montage block 399 :), maar dat terzijde. Ja bevalt prima. Makkelijk in te stellen, niet te groot en doet wat ie moet doen. Ik regel de hardheid via de bypass op het montageblock.
Enige nadeel wat je zou kunnen ondervinden is dat er net niet een complete zak zout in past. Hierdoor is hij dan wel weer compacter. Maar hij staat bij mij in de kelder en ik kan hem zo weer opnieuw aftoppen.

Op zich zijn het natuurlijk geen ingewikkelde apparaten en voor zover ik kan zien zijn de 'mengklokken' allemaal vergelijkbaar gebouwd. Verder is het gewoon welk plastic hoesje er omheen zit om het zout in op te slaan en het resin reservoir. Het is montage-spul is in elk geval allemaal lekker degelijk Duits met 1" aansluitingen e.d.

Tot dusver nog geen enkele klacht dus.
Wij hebben al aan bypass omdat de vorige bewoner de waterontharder (Aquacell) heeft meegenomen. Kan ik deze op mijn huidige bypass aansluiten, of moet ik verplicht de meegeleverde bypass aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:24:
De knoop is doorgehakt, de ontharder gaat er komen. Ik heb er een op het oog die 3200L bij 10dH kan ontharden voordat deze moet regenereren. Als ik uitga van vitens met 5dH, zou dat dus ongeveer 6 kuub zijn voordat er gespoeld gaat worden.
Het waterverbruik is ongeveer 120m3 per jaar, dan zou de ontharder dus eens in de tweeënhalve week spoelen. Is dit te veel tijd tussen de cycli door of kan dit prima?

Zit er verder nog veel verschil in de stuurventielen? Ik kan kiezen tussen een Fleck 5600SXT, of een BNT 1650 ventiel.
Er zit een flowmeter in, en geen dH meting toch?
Als je het volume op 3200 ltr laat staan zal hij iedere 3m3 regenereren.

Algemene vraag:
Heeft iemand een digitale hardheidsmeter in gebruik of weet iemand een goede e-meting?
@route99 mischien?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 05:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Heb hem zelf niet en ik ga hem ook niet adviseren.
Bij meten aan water hoort nl ook waterveiligheid.
Met het tussen plaatsen van een extra onthardingsstap neemt de koper echt een risico.
De water maatschappijen lever de kwaliteit die in de wet vast gelegd is in:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0028642/2010-10-10

Dus men grijpt in in dat systeem door er zelf (of via laten doen) bijna aan het eind wat tussen de plaatsen, is alleen het meten van de DH een te simpele methode om de kwaliteit te bewaken.
Voor instappers is het daarom wellicht nuttig om onderstaand verhaal mee te nemen in het besluit of het wel zinvol is om in NL zelf een onthardingsinstallatie te gaan plaatsen.:
https://www.consumentenbo...2-hardheid-drinkwater.pdf

Ik wil zelf alleen RO-water voor het schoonmaken van oa de zonnepanelen. Totaal ongeschikt als drinkwater en is ook nooit het plan geweest. Daar heb ik aan het meten van geleidbaarheid genoeg.

Puur technisch tav van die meters: kijk op welk meetprincipe ze gebaseerd zijn en of je technisch reviews kunt vinden. Of je zoekt uit welke methode de waterleiding maatschappijen gebruiken. In mijn studie tijd waren dat zgn natchemische analytische methoden in waterig milieu waar je bijv met hulpstoffen een kleur "opwekt" en daarvan de correlatie kent met het gehalte van de te meten stof (via een zgn ijklijn). Voor zaken als Natrium wordt vaak een vlamspectrometer gebruikt via een zgn standaard additie methode. Het werkt in principe als een normale spectrometer (in gewone taal een lichtmeter maar dan met een detector die je in kunt stellen op de juist golflengte, mogelijk via diverse technieken). De hete kleurloze (!) vlam is in feite de meetcel en zodra je volgens de richtlijnen het monster in de vlam brengt dan geeft het Natrium een oranje/gele kleur bekend van de natrium straat lampen. je meet dan de intensiteit en icm met de hele meet setup weet je dan de concentratie Natrium.
Zover ik herinner ging vroeger de Calcium bepaling "gravimetrisch", dwz dat je met een hulpstof een gecontroleerde neerslag maakt en die er uit filtreert en dat droogt en vervolgens zeer nauwkeurig weegt. Als je dat proces volgens een norm voorschrijft uitvoert kun je vervolgens de hardheid van het water uitrekenen.

Met veel koopmeters meet je het geleidingsvermogen (mS/m) maar dat zegt totaal niets over de elementen die er in zit als Ca, Na, K, etc.... Hoe sommige meters de DH meten heb ik me nooit in verdiept.
Ik kan me niet voorstellen dat de goedkope meters zo selectief kunnen meten dat je er betrouwbare waarden van kunt krijgen. Mss zit ik er compleet naast maar dan wil daar graag een onderbouwing van zien net als ik hier mijn verhaal technisch inhoudelijk probeer toe te lichten.

Een TDS meter gooit dus alles op een hoop en maakt geen enkel onderscheidt tussen wat je meet.
Wikipedia: TDS meter
Idem voor een geleidbaarheidsmeter (vaak wordt de TDS "berekend" uit de geleidbaarheid ).

Ik verwacht dat de metingen van Vitens et al nog steeds via de natchemische analytische methoden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
route99 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:44:
Heb hem zelf niet en ik ga hem ook niet adviseren.
Bij meten aan water hoort nl ook waterveiligheid.
Met het tussen plaatsen van een extra onthardingsstap neemt de koper echt een risico.
De water maatschappijen lever de kwaliteit die in de wet vast gelegd is in:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0028642/2010-10-10

Dus men grijpt in in dat systeem door er zelf (of via laten doen) bijna aan het eind wat tussen de plaatsen, is alleen het meten van de DH een te simpele methode om de kwaliteit te bewaken.
Voor instappers is het daarom wellicht nuttig om onderstaand verhaal mee te nemen in het besluit of het wel zinvol is om in NL zelf een onthardingsinstallatie te gaan plaatsen.:
https://www.consumentenbo...2-hardheid-drinkwater.pdf
Kan wel zijn maar is niet de kwaliteit die ik wil hebben en vele duizenden andere gebruikers, niet alles wat de overheid bedenkt en voorschrijft is zomaar ok, veel drinkwater bedrijven hebben ook een dikke vinger in de pap wat er wel en niet goed is voor de burger.

Elektronisch hardheid meten is inderdaad niet eenvoudig, ik doe het gewoon wekelijks met een test setje
2 druppels is groen = ok voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Das een goed recht.
Maar zou je dan hier een overzicht willen schrijven, chemisch onderbouwd hoe je het dan wel zou willen hebben? Immers het gaat om water, de kwaliteit is meetbaar, de chemie die er bij komt staat uitstekend gedocumenteerd en er zijn ruim voldoende site die daar inzicht in geven.

Ben benieuwd waar je mee komt en vooral ook hoe je de veiligheid daarvan op een vergelijkbaar niveau en toetsbaar, ook voor ons begrijpelijk, zodat anderen er ook wat aan hebben, handhaaft.

Het moet eigenlijk dus technisch/chemisch//microbiologisch onderbouwd zijn, daar komen we verder wel uit. Dan hebben we in ieder geval jouw feiten.

Tip: je hoeft mijn verhaal niet te quoten, het staat er pal boven......dat is voor iedereen duidelijk. Wil je nog iets meer persoonlijks doen kun je wel @nickname er boven zetten. Tis maar een tip ivm het overzicht voor een rustiger/beter leesbaar forum. Je kunt uiteraard altijd selectief quoten dan kan wel super effectief zijn, want dan is het meteen duidelijk op welk deel je wel wilt reageren

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 23-02-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dus je vraagt bij een restaurant eerst even de meet gegevens voor je een kop koffie neemt? Zo'n beetje elk restaurant heeft zo'n ding staan voor thee koffie en soms zelf gemaakt spa water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Van een kopje koffie elders daar ben ik niet zo bang van, water wordt ook nog bijna gekookt ook, maar mijn complete thuis leefstijl tav veilig water vind ik een totaal ander verhaal.
Laten we niet afdwalen naar een ander maar bij de kern blijven; je doet hier niet mee vanwege de koffie van onthard water van het restaurant.

Dus heb ik belangstelling hoe je alles thuis beter geregeld hebt dan onze overheid begreep ik.
The flour is yours na jouw eigen voorzet...dus maak er gebruik van. Ik ben zeer belangstellend hoe dat nu exact zit bij jou.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 23-02-2019 11:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:24:
...
Wij hebben ook een ontharder met Fleck 5600SXT, die regenereert inderdaad wanneer nodig, maar dat doet die uiterlijk elke 14 dagen, ook als die nog capaciteit over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:10
thecompany schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:43:
[...]

Wij hebben al aan bypass omdat de vorige bewoner de waterontharder (Aquacell) heeft meegenomen. Kan ik deze op mijn huidige bypass aansluiten, of moet ik verplicht de meegeleverde bypass aansluiten?
Lijkt me wel. Er worden twee 1" flexibele aansluitslangen meegeleverd. Misschien moet je een verloopring van 3/4 naar 1" van de bouwmarkt op de huidige aansluiting schroeven maar dat is zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zolang je maar voldoet aan de norm dat je geen zgn terugpersing krijgt, ze noemen het ook wel CA beveiliging.

[ Voor 50% gewijzigd door route99 op 23-02-2019 14:12 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.