Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 05:14:
[...]

Er zit een flowmeter in, en geen dH meting toch?
Als je het volume op 3200 ltr laat staan zal hij iedere 3m3 regenereren.
Er zit een flowmeter in, en de dH van het water moet ingesteld worden. Bij 10dH ontharding doet hij drie kuub, als ik hem dan op 5dH zet, dan doet hij zes kuub. Is een 8L harsvat. Het zou zonde zijn om dit op drie kuub te laten staan, zonde van het zout.
Beter zou dus een iets kleinere wezen, hoewel ik nog geen harde argumenten tegen een zeer lange regeneratietijd heb gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb vandaag mijn hydrotense aangesloten. Alles waterdicht, maar hij is al twee uur aan het spoelen. Heb de bypass maar dicht gegooid. Maar herkent iemand dit?

Logisch dat ie even spoelt, maar een half uurtje mag wel genoeg zijn toch?

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 21:46
Voor onze nieuwe woning zijn wij vandaag langs een keukenwinkel gereden. Wij gaven aan dat we van plan zijn om een waterontharder te nemen, maar de verkoper vertelde ons dat het niet mogelijk is om een waterontharder te plaatsen voor de Quooker ivm overdruk? Is het kookpunt van onthard water lager als hard water?
Iemand hier ervaring mee?

In een handleiding van Quooker kon ik wel het volgende vinden: "Het is niet toegestaan de Quooker aan te sluiten
op een omgekeerde osmose installatie of een waterontharder met een pH
verlagende werking."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 18:01
Jefstaal schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:11:
Voor onze nieuwe woning zijn wij vandaag langs een keukenwinkel gereden. Wij gaven aan dat we van plan zijn om een waterontharder te nemen, maar de verkoper vertelde ons dat het niet mogelijk is om een waterontharder te plaatsen voor de Quooker ivm overdruk? Is het kookpunt van onthard water lager als hard water?

In een handleiding van Quooker kon ik wel het volgende vinden: "Het is niet toegestaan de Quooker aan te sluiten
verlagende werking."
Mijn broer heeft ook een woning met een Quooker en een waterontharder (normale met hars en zout)
Die Quookers gaan vaak ook defect juist door kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 21:13

verlagende werking."
Nee, kookpunt blijft hetzelfde. Maakt niet uit of je RO-, demi-, onthard-, of leidingwater hebt.
Iedere dag verandert het kookpunt een beetje, ligt aan de atmosferische druk.

Het is wel raar dat een verkoper gaat vertellen dat de Quooker defect kan gaan door overdruk? Op alle drinkwaterleiding zit overdruk, anders komt er niks uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb het issue met het doorlopen van m'n hydrotense inmiddels opgelost. Even van de stroom af was voldoende.

Er zit een soort stelwieltje onder de bypass van het ventiel. Kan daar in de documentatie niets over vinden. Is dit de regeling voor de restkalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos

verlagende werking."
Een RO unit haalt alle mineralen uit het water, dit is niet geschikt voor consumptie, tenzij je er weer een rehardeningfilter na plaatst, maar dat gaat dan natuurlijk nergens meer over.
Een normale waterontharder verlaagt geen pH, alleen kalk wordt uit het water verwijderd. Een ontharder is dus geschikt hiervoor, wij nemen er ook een omdat we elke keer als we een bakkie thee willen eerst die laag kalk uit de bovenkant van het theeglas moeten afromen.
Kalkvrij water is ook geschikt voor warmtepompen en cv installaties.

Nog mensen trouwens met meningen over het wel of niet goed zijn van maar eens in de 2,5-3 weken regenereren van de ontharder mbt hygiene?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:47:
Ik heb het issue met het doorlopen van m'n hydrotense inmiddels opgelost. Even van de stroom af was voldoende.

Er zit een soort stelwieltje onder de bypass van het ventiel. Kan daar in de documentatie niets over vinden. Is dit de regeling voor de restkalk?
Bedoel je op pagina 24 / 3.6 dat knopje?
https://www.pentairaquaeu...leck_5600-sxt_im_a_nl.pdf
Dat is bypass (menging) inderdaad

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AUijtdehaag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:30:
[...]

Bedoel je op pagina 24 / 3.6 dat knopje?
https://www.pentairaquaeu...leck_5600-sxt_im_a_nl.pdf
Dat is bypass (menging) inderdaad
Er zit een 5800sxt op mijn hydrotense. Die ziet er toch wat anders uit. Het is een klein zeskantig draaiknopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:34:
[...]

Er zit een 5800sxt op mijn hydrotense. Die ziet er toch wat anders uit. Het is een klein zeskantig draaiknopje.
Pagina 26 dan
https://www.pentairaquaeu...nual_fleck_5800sxt_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top, thanks!!! Kreeg die installatie handleiding niet gevonden, maar dat lijkt er inderdaad op. Ga nu mikken op een hardheid van 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:43:
[...]

Top, thanks!!! Kreeg die installatie handleiding niet gevonden, maar dat lijkt er inderdaad op. Ga nu mikken op een hardheid van 1.
Succes.

Ik krijg het niet goed voor elkaar, omdat ik niet nauwkeurig kan meten.
Hier in het nederlands
https://www.pentairaquaeu...nual_fleck_5800sxt_nl.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frank190068
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-01-2022
Vlekken op kranen, bekijk volgende document :

https://www.baderieverlaa...ohe-Onderhoud-en-Tips.pdf

Pagina 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AUijtdehaag schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:45:
[...]

Succes.

Ik krijg het niet goed voor elkaar, omdat ik niet nauwkeurig kan meten.
Hier in het nederlands
https://www.pentairaquaeu...nual_fleck_5800sxt_nl.pdf
Met die druppels kun je op zich toch aardig nauwkeurig meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MikeyMan
Mijn druppels zijn te oud, of ik wordt kleurenblind 8)

@Frank190068
Herkenbaar.
Gelukkig is er Poorboys World Polish (95% gaat er wel mee af en ze glimmen weer)

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 21:46
Ingelogd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:05:
[...]

Nee, kookpunt blijft hetzelfde. Maakt niet uit of je RO-, demi-, onthard-, of leidingwater hebt.
Iedere dag verandert het kookpunt een beetje, ligt aan de atmosferische druk.

Het is wel raar dat een verkoper gaat vertellen dat de Quooker defect kan gaan door overdruk? Op alle drinkwaterleiding zit overdruk, anders komt er niks uit de kraan.
De verkoper had een verhaal dat door een lager kookpunt met een waterontharder. Hierdoor zou de druk te hoog oplopen en het overdrukventiel van de Quooker het kokend water eruit gooien. Ik heb niet echt verstand van onthard water maar mij lijkt er geen verschil in druk te zitten tussen kokend hard water en kokend zacht water...
Cpt.Chaos schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:26:
[...]

Een RO unit haalt alle mineralen uit het water, dit is niet geschikt voor consumptie, tenzij je er weer een rehardeningfilter na plaatst, maar dat gaat dan natuurlijk nergens meer over.
Een normale waterontharder verlaagt geen pH, alleen kalk wordt uit het water verwijderd. Een ontharder is dus geschikt hiervoor, wij nemen er ook een omdat we elke keer als we een bakkie thee willen eerst die laag kalk uit de bovenkant van het theeglas moeten afromen.

Nog mensen trouwens met meningen over het wel of niet goed zijn van maar eens in de 2,5-3 weken regenereren van de ontharder mbt hygiene?
Thanks voor de info. Een RO is idd te gek voor een thuis situatie. Ga er maar vanuit dat de verkoper niet helemaal op de hoogte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:26:
[...]
Ik zou toch maar wat kalk erin laten zitten als je de cv vult.
Ik stelde die vraag ook eens aan de expert ;)
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de ontharder nu een paar dagen in gebruik. Koude water meet ik netjes op 0. Maar het warme water zit nog rond de 5. Kan er niet zoveel over terugvinden, maar zou er nog zoveel kalk in dakboiler, CV ketel en leidingen zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:20:
Heb de ontharder nu een paar dagen in gebruik. Koude water meet ik netjes op 0. Maar het warme water zit nog rond de 5. Kan er niet zoveel over terugvinden, maar zou er nog zoveel kalk in dakboiler, CV ketel en leidingen zitten dan?
Het zou goed kunnen dat door de hoge temperatuur, de kalkaanslag in de leidingen oplost en dus een hogere dH geeft. Dit moet echter de komende weken wel verdwijnen.

Check ook je filters aan je kranen, daar kunnen zich de komende dagen/weken ook wat losgekomen kalkdeeltjes in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hulliee schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:22:
[...]

Het zou goed kunnen dat door de hoge temperatuur, de kalkaanslag in de leidingen oplost en dus een hogere dH geeft. Dit moet echter de komende weken wel verdwijnen.

Check ook je filters aan je kranen, daar kunnen zich de komende dagen/weken ook wat losgekomen kalkdeeltjes in gaan zitten.
Goede tip, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59
Dank je wel voor deze link. Dat zijn ook bij mij de bekende "vlekken".

Mijn ervaringen : Eind oktober 2017 een DUO 10 met Fleck 5600 SXT laten installeren. Die was in het begin ingesteld op 0°dH. Al vrij snel begonnen de bekende vlekken zicht te manifesteren. Een paar maanden later heb ik zelf de ontharder afgesteld op ongeveer 2.5°dH. Sindsdien geen nieuwe sporen en ben ik een zeer tevreden gebruiker.

[ Voor 9% gewijzigd door Theebag op 06-03-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:52
@theebag, welke waterleverancier heb je? Misschien wordt de aanslag veroorzaakt door andere elmenten dan kalk of magnesium. Ik weet niet of dat per waterleverancier verschilt.

Het is vreemd dat niet iedereen die 'm op 0 dH in heeft gesteld, diezelfde vlekken krijgt namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Robonus op 08-03-2019 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 14:32

f.h

Tipje voor de Broxo zout gebruikers hier. Vanaf vandaag tot begin april zijn de 25kg zakken met 25% korting in de aanbieding bij de Sligro. Prijs per zak na korting €5,54 (excl. btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
Tnx, de Sligro is normaal al niet duur, maar dit is helemaal spotgoedkoop :P

Ik zag afgelopen week dat ik nog 1 zak over heb, dus maar weer ff 4 zakken ophalen, kan ik weer een ruim jaar vooruit voor 27 € :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hier ook sinds dinsdag in het bezit van een waterontharder van waterluxe. Duo 10 + 35kg zoutvat. Staat mooi onder de grond.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E86J72X.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 15:36
Pakhaas schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:32:
Hier ook sinds dinsdag in het bezit van een waterontharder van waterluxe. Duo 10 + 35kg zoutvat. Staat mooi onder de grond.

[Afbeelding]
Mooi! Dat past ook echt precies naast die watermeter he :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
Past net inderdaad! Waar zijn die schuimpjes eigenlijk voor, vloerisolatie??

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Vloris schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:50:
[...]

Mooi! Dat past ook echt precies naast die watermeter he :D
Klopt. Ik had verwacht dat hij met een 12kg voorraad vat zou komen, die zou makkelijk passen, maar hij had een 35kg voorraadvat voor dezelfde prijs meegenomen. Hij dacht, dan hoef ik minder vaak het luik open te maken, service! _/-\o_ maar we hadden geen centimeter meer ruimte.
JunkO schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:30:
Past net inderdaad! Waar zijn die schuimpjes eigenlijk voor, vloerisolatie??
Wij hebben een houten vloer in de woonkamer. Daar hebben we nu 40cm isolatiechips van Drowa onder liggen. Geen idee of het verbruik er minder door is geworden (direct gedaan toen we hier kwamen wonen), maar de houten balken onder de vloer zijn zichtbaar droger, dus zeker een voordeel wat dat betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 15-03-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
f.h schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:36:
Tipje voor de Broxo zout gebruikers hier. Vanaf vandaag tot begin april zijn de 25kg zakken met 25% korting in de aanbieding bij de Sligro. Prijs per zak na korting €5,54 (excl. btw).
Grolsch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:39:
Tnx, de Sligro is normaal al niet duur, maar dit is helemaal spotgoedkoop :P

Ik zag afgelopen week dat ik nog 1 zak over heb, dus maar weer ff 4 zakken ophalen, kan ik weer een ruim jaar vooruit voor 27 € :P
Wij halen 25kg. zakken bij een Veevoeders bedrijf voor €6,51. (incl.)
Misschien ook een tip voor mensen die een dergelijk/vergelijkbaar bedrijf in de buurt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Ik ben wekelijks in de buurt van Hydrotense (Oisterwijk). 1 telefoontje en het staat klaar, betalen met PIN en naar huis.
Voor die twee euro verschil ga ik niet moeilijk doen, plus ik gun het de gasten. Ze hebben me in het aankooptraject echt meer dan prima geholpen :Y

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik heb ook 2 zakken van de Makro meegenomen gisteren, waren in de aanbieding deze weken.
Waren iets van 8 euro dacht ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:14
Piet91 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:23:
[...]

[...]

Wij halen 25kg. zakken bij een Veevoeders bedrijf voor €6,51. (incl.)
Misschien ook een tip voor mensen die een dergelijk/vergelijkbaar bedrijf in de buurt hebben.
hmm op zich zou ik toch wel graag hebben dat het zout zeker weten voor menselijke consumptie geschikt is. Je spoelt er ten slotte wel het water mee dat je ook drinkt. Bij een veevoedersbedrijf klinkt het toch net alsof je het ook kan gebruiken als strooizout.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:09:
hmm op zich zou ik toch wel graag hebben dat het zout zeker weten voor menselijke consumptie geschikt is. Je spoelt er ten slotte wel het water mee dat je ook drinkt. Bij een veevoedersbedrijf klinkt het toch net alsof je het ook kan gebruiken als strooizout.
Zijn gewoon Regenit zouttabletten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-05 10:42

nickxofficial

I'm a techie!

Een week of 2 geleden zijn wij verhuisd naar ons nieuwe plekje. Inmiddels alles geïnstalleerd, alleen een wateronderharder ontbreekt nog.

Ondertussen een aantal offertes aangevraagd bij o.a Aquacell en Amysoft. Wat mij opvalt is dat er een groot verschil is in prijzen. Die van Aquacell kost bijv. €2000. Ook zie ik een waterontharder van Hydrotense staan en die kost dan weer rond de €900.

Nu weet ik niet wat verstandig is, de goedkopere of de duurdere. Wie heeft hier ervaring mee?

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Lees het topic eens terug. Zoek op specifiek die termen ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nickxofficial
Ze doen allebei hetzelfde, dus de keuze is aan jou...
Mijn broer heeft de aquacell en ik de hydrotense...

Als ik een nieuwe koop, mocht hij defekt geraken, ben ik nog steeds goedkoper uit....
Zout is goedkoper voor de hydrotense en overal verkrijgbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-03-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192698

Ik zie vaker het merk Aquacell voorbij komen, heeft iemand ervaring met de Amysoft van Ecowater. Ze beweren dat hun systeem beter werkt als een mechanische princiepe en hebben patent op de ontsmettingsmodule, dit schijnt nodig te zijn als je aantal weken water niet gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
Piet91 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Zijn gewoon Regenit zouttabletten. ;)
Blijkbaar gebruiken boeren zouttabletten voornamelijk om melkmachines te ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
titan1901 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:16:
[...]

Blijkbaar gebruiken boeren zouttabletten voornamelijk om melkmachines te ontkalken.
Bij ons werden vroeger chloortabletten gebruikt en geen zout. Zoutblokken wel als likblok voor vee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
habbekrats schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:46:
[...]
Zoutblokken wel als likblok voor vee.
Daar zijn deze een beetje klein voor lijkt me :P .
Na elke melking van de koe door de melkrobot wordt de gehele installatie automatisch gereinigd met heetwater en gedesinfecteerd, het spoelwater wordt opgewarmd door een boerderij boiler die meestal een deel van de benodigde energie via warmte wisselaars ontrekt uit de geproduceerde melk.

Al sinds 1994 is Aquasoft een bekende leverancier van waterontharders in de melkveehouderij. Aquasoft heeft bij een 1600 veehouders een ontkalkinginstallatie geleverd, vaak worden de waterontharder geplaatst voor o.a. boilers en reinigingsapparatuur voor de melkinstallatie en de koeltank. Zachtwater geeft besparing op o.a. reinigingsmiddelen en energiebesparing.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 19:17
Ik overweg de aanschaf een Hydrotense waterontharder. Op zich heb ik ruimte genoeg in de meterkast, maar ik heb daar helaas geen afvoer liggen (de standleiding loopt ergens anders). Hoe kan ik het beste omgaan met de afvoer van zo'n ontharder? Komt er slechts weinig water uit en kan ik het evt. weg laten lopen in de kruipruimte of moet het echt op een afvoer worden aangesloten?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
DynamicDreams schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:14:
Ik overweg de aanschaf een Hydrotense waterontharder. Op zich heb ik ruimte genoeg in de meterkast, maar ik heb daar helaas geen afvoer liggen (de standleiding loopt ergens anders). Hoe kan ik het beste omgaan met de afvoer van zo'n ontharder? Komt er slechts weinig water uit en kan ik het evt. weg laten lopen in de kruipruimte of moet het echt op een afvoer worden aangesloten?
Dat laatste. Je wilt niet na een paar jaar je kruipruimte vol met pekelwater/zout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Hulliee schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:20:
[...]

Dat laatste. Je wilt niet na een paar jaar je kruipruimte vol met pekelwater/zout hebben.
Check. Dan ga ik in mijn kruipruimte maar eens op zoek naar een aansluitmogelijkheid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@DynamicDreams Je kan rekening houden met 1-3 zakken zout van 25kg opgelost in water. Ik heb ook een slang in de kruipruimte hangen van zo'n 5 meter; geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds ik de Waterontharder heb geïnstalleerd, heb ik last van waterslag. Of in ieder geval getik (gebonk?) in de leidingen.

Heb zowel vóór als ná de waterontharder een waterslagdemper geplaatst, end it heeft het issue wel verminderd. Maar helemaal weg is het niet. Het is niet te relateren aan watergebruik, maar ik heb het idee dat de klep in de ontharder zelf hiervoor zorgt. Iemand dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Ik heb het hele forum doorgelezen en heb inmiddels offertes van mooiwater en waterluxe ontvangen. Mijn vrouw twijfelt erg of het toegevoegde waarde heeft en dat de thee en koffie niet slechter gaat smaken. Hoe kan ik dit in mijn thuissituatie eenvoudig testen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
corsat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:43:
Ik heb het hele forum doorgelezen en heb inmiddels offertes van mooiwater en waterluxe ontvangen. Mijn vrouw twijfelt erg of het toegevoegde waarde heeft en dat de thee en koffie niet slechter gaat smaken. Hoe kan ik dit in mijn thuissituatie eenvoudig testen.
Bij ons kwam er vroeger zo'n vieze donkere vel op de thee te liggen, sinds de ontharder geen last meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

corsat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:43:
I. Hoe kan ik dit in mijn thuissituatie eenvoudig testen.
Installeren, en na 5 maanden tegen je vrouw zeggen dat hij al 5 maanden functioneel is.
Je kan beter je excuses aanbieden dan toestemming vragen

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 29-03-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 29-03-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik gebruik zelf geen ontkalkt water (is al eerder aan de orde geweest... maar technisch gezien:

Of het zout veilig is zou ik uitzoeken via de specificatie bladen....
Het woordje "drinkwater" moet daar op de juiste manier/in de juiste context gebruikt zijn anders zou ik het niet gebruiken.
https://www.google.nl/sea......1..gws-wiz.nG_RoQd2IsY

Ik kwam oa SOFT-SEL® PLUSS tegen. Samen 1000 kg kopen.. ;) Kost dan erg weinig...
Heb geen moeite gedaan om klein afleveringen/bestellingen te vinden.

https://www.google.nl/search?client=opera&hs=pzz&ei=LG6eXKzVHtDYwQLr3IOABA&q=SOFT-SEL®+PLUSS+euro&oq=SOFT-SEL®+PLUSS+euro&gs_l=psy-ab.3..33i160l2.1664.2932..3743...0.0..0.84.301.5......0....1..gws-wiz.......0i71j0i22i30j0i22i10i30.oOSKsO3gY4w

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 29-03-2019 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:20
Hier draait de hydrotense inmiddels zo'n 2 maanden en dik tevreden :)
Geen/nauwelijks kalkaanslag meer op de kraan en douchescherm in de badkamer,

Wij proeven eigenlijk geen verschil aan het water, maar je merkt het al met je handenwassen dat het water zachter is.
Moet er enkel aan blijven denken, dat ik na het beregenen van de tuin. de bypass weer terugdraai en we dus weer op ontkalk water leven :P

Heb nu in mijn agenda staan om aan 't begin van de maand het zoutreservoir te vullen. en dat is voor ons nu voldoende (2 volwassenen in huis) met vaatwasser, wasmachine en af en toe een gevuld bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49
Iemand enige ervaring met de kinetico mini kb duplex external?

Ik heb een aanbieding gekregen a 1755 incl. installatie. Ik moet eerlijk zijn dat ik verder niet echt het verschil tussen alle verschillende merken. Als iemand wat tips kan geven wat belangrijk is dan graag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 14-09-2024
SirMemeAlot schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:11:
Iemand enige ervaring met de kinetico mini kb duplex external?

Ik heb een aanbieding gekregen a 1755 incl. installatie. Ik moet eerlijk zijn dat ik verder niet echt het verschil tussen alle verschillende merken. Als iemand wat tips kan geven wat belangrijk is dan graag :-).
Is dit een aanbieding? Ik weet wel goedkopere merken die hetzelfde doen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Het is een collectief voor onze bouwfase. We schaffen deze met meerdere woningen tegelijk aan inclusief installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17
Ik weet het verschil ook niet, maar zou persoonlijk aan de leverancier vragen waarom zij 500 euro duurder zijn dan concurrenten.

Bv:
https://www.waterluxe.nl/...-duo-waterontharders.html\
+
https://www.waterluxe.nl/...latie-waterontharder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik kom op 1350 + 275 niet veel goedkoper uit. Ik krijg er ook 100KG zout bij. Dan is het verschil verwaarloosbaar. Ze hebben het beide over andere specificaties, dat is lastig vergelijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17
De mini kb heeft voor zover ik kan zien slechts een 4,5L hars tank, dus eerder vergelijkbaar met de Waterluxe Duo 7, dan kom ik op 950+275 en scheelt het 500 euro.
Er zijn meer opties rond dezelfde prijs (bv Hydrotense).

Vooralsnog denk ik dat 1750 niet goedkoop is (al is een aquacell nog veel duurder) en ben ik van mening dat de leverancier moet kunnen uitleggen én aantonen wat de meerwaarde is (lager verbruik, betere kwaliteit/garantie, etc?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Of je laat enkel de afvoer leggen en haalt een aqmos uit Duitsland. Ben je voor onder de 500 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Cpt.Chaos schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:23:
Of je laat enkel de afvoer leggen en haalt een aqmos uit Duitsland. Ben je voor onder de 500 klaar.
Heeft zon Aqmos ook elk jaar onderhoud nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
thecompany schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:12:
[...]

Heeft zon Aqmos ook elk jaar onderhoud nodig?
niet meer of minder dan een andere ontharder. Ze werken allemaal precies hetzelfde. Elke twee jaar ofzo een nieuw pakkingsetje in de klep, of tot hij het niet meer doet, misschien een keertje harscleaner erdoorheen.
Elke ontharder is van binnen identiek, je betaalt enkel meer voor het plasticje wat er omheen zit (verschil tussen kleppen daargelaten, maar die zijn allemaal ongeveer even goed/slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Ik heb ook 1000 KG gekocht maar dan kun je wel ‘even’ voor uit. 75 KG er in gegooid, en na 4 maanden zit er nog in het reservoir. Je moet dus het een tijdje willen opslaan..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
Wij verbruiken zo'n 100KG per jaar, dus met 1000KG kun je inderdaad wel ff vooruit :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als er iemand in de buurt van Almere een paar zakken wil overnemen kan het inderdaad wel.
Ik had weinig tijd, dit was in verhouding erg goedkoop en werd thuis bezorgd. Het is Broxo 6-15, PE Bag van 25 KG was iets van 7,31 per zak geloof ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Ik heb een Aquastar SHE 800 waterontharder met een harskern met een inhoud van 8 liter. Deze ontharder regenereert om de +- 1500 liter onthard water. Inkomende waterhardheid is ongeveer 7 dH, resthardheid van <1 dH. Inkomende waterhardheid op aanraden van de leverancier ingesteld op 9 dH. Dan zou er nooit te laat geregenereerd worden.

Mijn dochter heeft een AQmos ontharder, ook een 8 liter harskern en een inkomende waterhardheid van 7 dH, resthardheid ook <1 dH. Deze gaat pas na zo'n 4000-4500 liter onthard water regenereren. Ook ingesteld na overleg met de leverancier aan de hand van het verschil in dH (7 - 1) = 6 dH.

Hoe komt het dat er zo'n verschil tussen beide apparaten zit qua regeneratie hoeveelheid met dezelfde hoeveelheid hars?

Groet, Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
@athvdk begrijp ik goed dat jij de inkomende hardheid op 9dH hebt staan en je dochter op 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
@blissard.

Dat klopt. In eerste instantie had ik de hardheid op 7 ingesteld en ook toen werd er geregenereerd na ongeveer 1500 liter. Dat vond ik al weinig. Bij de Aquastar doe je dus niks met een eventuele resthardheid, alleen met de inkomende hardheid. Ik zou zelf zeggen: er gaat 7 dH in - evt. resthardheid en dat is wat de ontharder moet ontharden. In de handleiding van de Aquastar wordt een hoeveelheid van 1600 liter aangegeven wat onthard wordt als je uitgaat van 10 dH inkomende hardheid en een rest hardheid van 3 dH. Dus ook over een verschil van 7 dH. In dat opzicht zegt de leverancier ook dat het aantal liters klopt met wat er in de handleiding staat aangegeven.

Daarom vond ik het zo vreemd dat bij mijn dochter 2,5 keer zoveel water wordt onthard voor er wordt gegenereerd, met ook een 8 liter harskern.

Op internet vond ik een rekensom om te berekenen welk apparaat bij je waterverbruik past. Er werd gesteld dat je van 2800 liter water de hardheid met 1 dH kunt verlagen met 1 liter harskerninhoud.
In mijn geval (en dat van mijn dochter) zou dat betekenen: 2800 x 8 liter harskern = 22.400 te verlagen met 1 dH, Verlaag ik de waterhardheid met 6 dH dan wordt dit 22.400 gedeeld door 6 = 3733 liter. Bij mijn dochter komt dit aardig in de buurt, bij mij is het maar de helft. Ik blijf dat vreemd vinden.
Hoe is dat bij andere ontharders met een 8 liter harskern?

Groet, Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 17:26
@Pakhaas Zou je wellicht de diameter van de afvoerslang van de Duo 10 eens kunnen opmeten voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Thijs8472 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:37:
@Pakhaas Zou je wellicht de diameter van de afvoerslang van de Duo 10 eens kunnen opmeten voor me?
Jawel. Maar dat wordt pas na 23 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vannacht ook wakker geworden van het regenereren van de hydrotense. Deels herrie vanuit het apparaat zelf, maar ook deels doordat het door de leidingen doorklonk. Nu stond hij tegen de leidingen en gipswand aan. Dat heb ik nu opgelost.
Ga het apparaat ook maar op rubbers zetten. En een kast eromheen met wat demping.

Als ik er dan nog wakker van wordt moeten we toch iets anders verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Vraagje over testsetjes. Ik heb waterontharde laten installeren en bij installatie werd de resthadheid gemeten, die was 0 volgens de monteur. (Ik dacht dat het de bedoeling was dat er iets van 1-2 dH over zou blijven, maar toch schijnt iedereen tegenwoordig naar 0 te gaan.)
Nu had ik bij de stoomoven ook een testsetje gekregen van Brita, en als ik dat gebruik kom ik op een hardheid van 8 uit.

RaRa. Dus ik bellen met de leverancier, die stuurt een testsetje op en dat geeft inderdaad 0 aan.

Testset Brita: pn 535401-004, houdbaar tot 04.2020 van paars --> geel 8 druppels/5ml
Testset Tintomaster 418411-RE/418563 houdbaar tot 01.2021 --> Van rood naar groen bij eerste druppel al groen

Als ik meet vóór de ontkalker meet ik bij beide 8-9 dH.

Rara hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

User fail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zie net bij het zappen op RTL reclame voor deze oplichtingszaak: https://www.facebook.com/waterontharder/
Dat dit soort brutale openlijke oplichting zomaar toegestaan is joh :X

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Laatst online: 22:07

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@Emielvanputten Zou kunnen, maar dan wel 8 keer achter elkaar en 2 x niet bij die andere test:).
Als het nu een verschil was van 1 of 2 gr dH, zou het kunnen. Maar het verschil voor/na is bij de ene set 1 dH en bij de andere 8. (Ofwel van ergens 8-9 tot 7-8 vs 8 tot 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee de kans op 8 keer user fail is klein.
En als het aantal in je eerste bericht stond had ik het niet getypt

Ik denk dat je moet gaan testen en opschrijven wat waar en wanneer.

3xdaags met bv 5 verschillende testen voor een week...
En daarmee als je dit enorme verschil blijft houden de installateur en leverancier aanspreken.

Of je speelt het via een onderzoekslaboratorium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:25:
Ik zie net bij het zappen op RTL reclame voor deze oplichtingszaak: https://www.facebook.com/waterontharder/
Haha grappig de biostabil-waterontkalker
Straks krijg je de biostabil-wifiextender
En de biostabil-rangeextender voor electra auto's.

Volgens mij is een geen enkel respectabel bewijs te vinden dat het werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

Sorcerer8472

Mens sana?

Anoniem: 320788 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:26:
[...]

Haha grappig de biostabil-waterontkalker
Straks krijg je de biostabil-wifiextender
En de biostabil-rangeextender voor electra auto's.

Volgens mij is een geen enkel respectabel bewijs te vinden dat het werkt
Is het inderdaad mee te vergelijken, mensen die het denken lijden aan het placebo-effect. Kijk maar eens op de Facebook-pagina. Sommige mensen geven daar wel aan dat ze niets merken, maar de meerderheid wel, en vreemd genoeg worden mensen die aangeven dat het niet werkt afgesnauwd soms. Super raar...

Het is een magneet die op wonderbaarlijke wijze invloed heeft op de non-ferromagnetische elementen calcium en magnesium. Op de website staan wat veelgestelde vragen die mensen die een beetje kritisch zijn maar geen verstand hebben van natuurkunde of scheikunde de mond snoeren.

Het verbaast me dat hier vrij weinig over te vinden is op websites als Kassa/Radar etc. aangezien dit pure oplichting is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 14-09-2024
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:25:
Mensen laten zich graag oplichten, gun ze die lol. Ik ben blij met mij echte ontkalker, dat werkt echt.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
drielp schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:34:
[...]

Mensen laten zich graag oplichten, gun ze die lol. Ik ben blij met mij echte ontkalker, dat werkt echt.
Kunnen ze altijd nog gaan magneetvissen met dat ding. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpdijkstra
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 10:02
Ongelooflijk. Sinds 2017 nog steeds niemand met ervaring over Watts Oneflow? Het bestaat al meer dan 12 jaar en er is geen enkele review of onafhankelijke test te vinden op internet. Alleen reacties van fabrikant of verkoper. Misschien niet geschikt voor dit topic want het verwijderd geen kalk. Maar het doel van Oneflow is wel gelijk. Geen kalkaanslag meer. Dus dan wel geschikt voor dit topic toch?
Paul_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:20:
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De laatste tijd zie ik weer de Amfa4000 op RTL voorbij komen. Wordt flink gesponsord in diverse programma's.
Het verhaal is zo mooi dat je bijna gek bent als je niet zo'n ding aanschaft. Geen kalk aanslag meer in de douche, het water proeft zachter en ook nog eens een energiebesparing.
Even googlen en ik kwam al vrij snel in dit topic hier terecht. Ik sta meteen weer met beide benen op de grond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Mr. Jinx schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:34:
De laatste tijd zie ik weer de Amfa4000 op RTL voorbij komen. Wordt flink gesponsord in diverse programma's.
Het verhaal is zo mooi dat je bijna gek bent als je niet zo'n ding aanschaft. Geen kalk aanslag meer in de douche, het water proeft zachter en ook nog eens een energiebesparing.
Even googlen en ik kwam al vrij snel in dit topic hier terecht. Ik ben meteen weer met beide benen op de grond :)
Dat zijn ook gewoon reclame programma's buiten de gewone reclame's om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:30
Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van ons huis en de oplevering is over 2 maanden dus een mooie tijd om ons te gaan verdiepen in ontharders. Heb al veel informatie kunnen vinden in dit topic en het lijkt er eigenlijk op dat alle apparaten zo goed als hetzelfde doen. Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom er voor een bepaald merk/apparaat gekozen moet worden, vandaar hieronder even mijn bevindingen:

In onze woonplaats hebben we de volgende waardes:
- Totale hardheid (dH): 9,86
- Zuurgraad (pH): 7,73

Wat zullen in ons huis de 4 grootste waterverbruikers zijn:
- Vaatwasser
- Wasmachine
- (Regen)Douche
- Bad

Dus het is belangrijk dat er een goede doorstroom is met ontkalkt water, gezien er voor een bad bijv. vrij veel water nodig is. Momenteel zijn we met z'n tweeën maar in de toekomst hopen we ons gezin uit te breiden. Dus heb hieronder vooral gekeken naar apparaten die een huishouden aan kunnen van 5 personen.

boshuis
Kan geen prijzen op hun website vinden, dus dit merk houdt ik voor nu buiten beschouwing of iemand in dit topic moet hier ontzettend goede ervaring mee hebben en de prijs moet dan ook nog eens meevallen.

Aquacell
Geen duidelijk overzicht van de prijzen, maar na een (fake) offerte aanvraag zit de prijs voor een gezin van 5 op ongeveer 2150.-

WaterLuxe
- Waterluxe Combi 12 (1 tot 4 personen) -> 1150,-
- Waterluxe Combi 25 (4 tot 8 personen) -> 1450,-

wateronthardershop
- WATERONTHARDER EURO TWIN 14 MET GROOT ZOUTVAT FLECK (tot 6 personen) -> 944,95
- WATERONTHARDER EURO COMBI ELEGANT 14 FLECK 5600SXT (tot 6 personen) -> 1044,96

hydrotense
- Ontharder StandAlone 12L (tot 4 personen) -> 714,70
- Ontharder StandAlone 18L (tot 6 personen) -> 838,80
- Waterontharder 16L Fleck (tot 6 personen) -> 754,80

Aqmos
Heeft ontzettend veel mogelijkheden, zie daar de bomen niet meer door het bos heen. Maar wat hier al eerder in het topic is benoemd is de Aqmos R2D2 (https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1), kost 366.- een behoorlijk stuk goedkoper dan de overige apparaten.

Conclusie
Op basis hiervan ga ik mij meer verdiepen in de merken hydrotense en Aqmos. Als Nederlander zijnde zou ik eigenlijk denken dat ik direct voor de Aqmos moet gaan omdat deze echt veel goedkoper is dan de producten van de een na goedkoopste hydrotense. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, waarom hebben jullie voor het ene merk gekozen en niet voor het andere?

Verder zijn mij een paar zaken niet helemaal duidelijk:
- Ik lees ook dat veel mensen een by-pass hebben voor de tuin bijv. zodat het water daar niet door de ontharder gaat. Wat is de reden dat je dit water niet door de ontharder zou willen laten lopen?
- Ik lees her en der dat de regeneratie ontzettend veel lawaai maakt, is er een reden dat jullie dit in de nachtelijke uren laten doen, waarom zou je dit niet overdag doen wanneer er niemand thuis is. Mocht dat geen optie zijn, zijn er manieren om hier isolatie voor aan te brengen om het geluid te dempen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
F
Gynnad schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:18:

Verder zijn mij een paar zaken niet helemaal duidelijk:
- Ik lees ook dat veel mensen een by-pass hebben voor de tuin bijv. zodat het water daar niet door de ontharder gaat. Wat is de reden dat je dit water niet door de ontharder zou willen laten lopen?
- Ik lees her en der dat de regeneratie ontzettend veel lawaai maakt, is er een reden dat jullie dit in de nachtelijke uren laten doen, waarom zou je dit niet overdag doen wanneer er niemand thuis is. Mocht dat geen optie zijn, zijn er manieren om hier isolatie voor aan te brengen om het geluid te dempen?
Nog niet zo veel ervaring mee, we wonen er bijna half jaar.
Ding nog nooit gehoord, maar hij regenereert in de nacht en staat in de uitbouw achter garage waar geen bovenverdieping op staat.

Bypass op de buitenkranen hier omdat de planten wel kalk water mogen, en ik niet een kinderzwembad vol wil gooien en dan sneller moeten regenereren.

We hebben een Atag descale 15 overigens.volgens mij. €1250 ex btw maar was deel van installatie post bij bouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mss toch een idee om de het hoofdstuk duurzaamheid tov het milieu ook mee te laten wegen.
Dat blijkt best wel lastig zo te zien, je L+R de worstel keuzes ziet zoals wanneer wel en niet ontharden, dus een by pass.
Wij overwegen een bypass voor de afvoer v/h dak te maken en dat te gebruiken vor de tuin te sproeien zolang dat mogelijk is. Iig op tijd beginnen met nat houden zodat je al niet achterloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 05-05 18:06
Iemand bekend met https://www.goedkopewaterontharders.nl/ ?

Kan dit model: https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-20/
\bij ze kopen maar dan in een cabinet uitvoering zonder meer prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 18:36
Ik ben me ook aant verdiepen in waterontharders, voor de mensen die niet weten hoe hard hun water is, je kan (in België toch) op de site van de waterleverancier kijken naar waardes/gemeente.

Voor mij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GqnTH8B.png

Ik heb de indruk dat wij wel enorm hoog zitten vergeleken met de meeste waardes die ik in dit topic zie.

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden, veel modellen en ja moet grotendeels afgaan op user-reviews die soms elkaar lijken tegen te spreken.

Edit:
Nu kom ik juist nog iets nieuws tegen:
https://www.waterbeveilig...eventie-met-watts-oneflow
Neutralisatie op basis van "Template Assisted Crystallization".

Weer extra opzoekwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door Rakward op 29-04-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
Beste @Rakward Het klopt dat in België de hardheid van water veel hoger ligt dan in Nederland. Wat vooral even belangrijk is, dat veel waterontharder leverancier de capaciteit aangeven op basis van 10dH.

In jouw geval zou ik in ieder geval kijken naar een wat grotere harscilinder. Denk aan 20 a 30L hars. 1L hars kan namelijk tussen de 40 en 50 liter hars ontkalken per uur bij 10dH. Bij 20dH is dat dan de helft. Wil je een een capaciteit hebben van 10 liter per minuut, zul je 24 liter hars nodig hebben, wil je veilig zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Markotje Ja, ik ken het merk, want ik werk voor dit bedrijf en we bestaan nu ongeveer 5 maanden Het gaat hier om een waterontharder gebaseerd op de kleppen van Pentair Fleck. Het is heel simpel! Is het product niet goed, dan mag je het gratis retourneren. Wij willen gewoon een goed en eerlijk product verkopen, echter wel ook voor een goede prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Gynnad

In het geval van het sproeien van een tuin wil je dit gewoon met water doen waar de kalk niet uit is gehaald. Je bespaart hiermee op regeneratie en dus op zout en spoelwater. Bij een Fleck waterontharder zit standaard een bypass (niets meer dan een hendel die je ff een kwart slag draait) waardoor dit peanuts is.

Regeneratie hoort geen lawaai te maken, anders dan wat je bijvoorbeeld ook bij een vaatwasser hoort. Je hoort spoelwater. Je kunt zelf instellen dat je de ontharder overdag op een bepaalde tijd laat regeneren, bijvoorbeeld op tijden dat je naar je werk gaat. Waarom de meeste mensen het 's nachts doen? Omdat ze dan zeker weten dat ze geen water gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Rakward Tis idd lastig.
Die template technologie is relatief nieuw, ionenwisselaar technologie is er al heel lang.
Maar als die template-technologie goed blijft werken vind ik die wel heel veel duurzamer.
Probeer eens mensen in de buurt te traceren waar je kunt kijken, vraag de fabrikant om zulke referenties, niet 1 maar een paar.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Arjantje1985 wat kan dan de oorzaak zijn als het regenereren wel herrie maakt? Laatste keer klonk het hier alsof de ijsblokjesmachine uit de koelkast aan de gang ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Slechte buis constructie waardoor er resoneren kan ontstaan?
Immers de afvoer is vaak aan 1 kant open... bij normale leidingen zit daar vaak een kraan of zo,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@MikeyMan Exact wat @route99 Meestal zit het in de bestaande constructie van je leiding stelsel. Wat je kunt doen is overdag laten regenereren op momenten dat je weg bent. Dan word je er niet wakker van. Maar dat is alleen handig wanneer er inderdaad niemand water gebruikt. Overigens beschik je tijdens regeneratie wel altijd tijdelijk over hard water. Wat mijns inziens geen probleem is.

[ Voor 59% gewijzigd door Arjantje1985 op 29-04-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:28:
@MikeyMan Exact wat @route99 Meestal zit het in de bestaande constructie van je leiding stelsel.
Euh? Ok... Aanvoer of afvoer dan?
En wat zou ik kunnen proberen om het tegen te gaan?

Ontharder is nu al aangesloten met een waterslagdemper voor en achter. En ook een stel staalomwonden leidingen. Of gaat het om de afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@MikeyMan Wat je kunt proberen is om de afvoerslang af te koppelen, stuk tuinslang te pakken en deze naar buiten te loodsen naar een afvoerput en dan een handmatige regeneratie te starten. Mocht het dan over zijn, weet je dat het in je afvoer zit. Zo niet, kun je het in de aanvoer zoeken. Het is moeilijk te zeggen waar het hem werkelijk in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De afvoer lijkt me de meeste kans hebben, maar eea is wel afhankelijk ervan hoe goed of slecht het aangelegd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afvoer (heb twee slangen aan de fleck / hydrotense...?) gaat een 40mm pvc pijp in. Die is inderdaad niet luchtdicht afgesloten, dus dat zou het best kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2019 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:52
Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:00:
@Markotje Ja, ik ken het merk, want ik werk voor dit bedrijf en we bestaan nu ongeveer 5 maanden Het gaat hier om een waterontharder gebaseerd op de kleppen van Pentair Fleck. Het is heel simpel! Is het product niet goed, dan mag je het gratis retourneren. Wij willen gewoon een goed en eerlijk product verkopen, echter wel ook voor een goede prijs!
Hoi Arjan, ik zit op jullie site de budget 8 met de premium(fleck) 8 te vergelijken en zie dat vooral de watercapaciteit per uur verschilt (2000L vs 4700L). En dat de duurdere volumegestuurd is.
goedkope €399, dure €679, da's een verschil van €280 voor voornamelijk meer liters per minuut.
Nu zijn we een 2-persoons huishouden met een waterverbruik van ca 100m3 per jaar (incl paar tuinplantjes sproeien). Op basis van dat verbruik kom ik op een 8L kern uit. We hebben geen regendouche. Zou dan de Budget versie voldoen?

Of anders gezegd, waarom zou ik als zuunige hollander voor de premium Fleck moeten gaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Robonus Dat is eigenlijk heel simpel. Wil je meer waterdruk en wil je volume gestuurd, dan ben je duurder uit. Wij hebben gemerkt dat veel mensen gewoon zacht water willen en dat ze in de praktijk helemaal niet zoveel water verbruiken, waardoor de Budget versie prima voldoet. Kortom, deze is speciaal op de markt gekomen voor mensen zoals jij. haha

De budgetversie is tijdgestuurd en stel je in dat hij 1x per week (of een andere interval)regenereert midden in de nacht. That's it.

De Budget 8 heeft een 8 liter harscilinder, waardoor je 8x50 liter per uur kunt ontharden. Dat is ongeveer 7 liter per minuut aan nominaal debiet. Lijkt me voldoende voor normaal gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynamicDreams
Gynnad schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:18:
Aqmos
Heeft ontzettend veel mogelijkheden, zie daar de bomen niet meer door het bos heen. Maar wat hier al eerder in het topic is benoemd is de Aqmos R2D2 (https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1), kost 366.- een behoorlijk stuk goedkoper dan de overige apparaten.
N.a.v. dit topic heb ik die bewuste ontharder besteld. Heb hem vorige week ontvangen. Hij staat nu uitgepakt en voorbereid klaar in mijn meterkast om door een loodgieter tussen de waterleiding geplaatst te worden.

Zonder het ding in werking te hebben, is mijn eerste indruk van Aqmos goed. Heb 2x contact gehad met hun klantenservice over de verzending van de waterontharder en er werd steeds snel en goed geantwoord. Het apparaat zelf ziet er uit als elke andere goede waterontharder: solide zoutvat, harsfles ingebouwd in het zoutvat, degelijke kleppenbesturing, stevige slangen. Er zit een uitgebreide handleiding bij die je (in het duits en engels) door de instelmogelijkheden leidt.

Ik verwacht eind deze week te kunnen vertellen in hoeverre hij daadwerkelijk in staat is om de waterhardheid terug te brengen. Mijn actuele waterhardheid zonder ontharder is 10 dH.

Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.