Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van ons huis en de oplevering is over 2 maanden dus een mooie tijd om ons te gaan verdiepen in ontharders. Heb al veel informatie kunnen vinden in dit topic en het lijkt er eigenlijk op dat alle apparaten zo goed als hetzelfde doen. Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom er voor een bepaald merk/apparaat gekozen moet worden, vandaar hieronder even mijn bevindingen:
In onze woonplaats hebben we de volgende waardes:
- Totale hardheid (dH): 9,86
- Zuurgraad (pH): 7,73
Wat zullen in ons huis de 4 grootste waterverbruikers zijn:
- Vaatwasser
- Wasmachine
- (Regen)Douche
- Bad
Dus het is belangrijk dat er een goede doorstroom is met ontkalkt water, gezien er voor een bad bijv. vrij veel water nodig is. Momenteel zijn we met z'n tweeën maar in de toekomst hopen we ons gezin uit te breiden. Dus heb hieronder vooral gekeken naar apparaten die een huishouden aan kunnen van 5 personen.
boshuis
Kan geen prijzen op hun website vinden, dus dit merk houdt ik voor nu buiten beschouwing of iemand in dit topic moet hier ontzettend goede ervaring mee hebben en de prijs moet dan ook nog eens meevallen.
Aquacell
Geen duidelijk overzicht van de prijzen, maar na een (fake) offerte aanvraag zit de prijs voor een gezin van 5 op ongeveer 2150.-
WaterLuxe
- Waterluxe Combi 12 (1 tot 4 personen) -> 1150,-
- Waterluxe Combi 25 (4 tot 8 personen) -> 1450,-
wateronthardershop
- WATERONTHARDER EURO TWIN 14 MET GROOT ZOUTVAT FLECK (tot 6 personen) -> 944,95
- WATERONTHARDER EURO COMBI ELEGANT 14 FLECK 5600SXT (tot 6 personen) -> 1044,96
hydrotense
- Ontharder StandAlone 12L (tot 4 personen) -> 714,70
- Ontharder StandAlone 18L (tot 6 personen) -> 838,80
- Waterontharder 16L Fleck (tot 6 personen) -> 754,80
Aqmos
Heeft ontzettend veel mogelijkheden, zie daar de bomen niet meer door het bos heen. Maar wat hier al eerder in het topic is benoemd is de Aqmos R2D2 (
https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1), kost 366.- een behoorlijk stuk goedkoper dan de overige apparaten.
Conclusie
Op basis hiervan ga ik mij meer verdiepen in de merken
hydrotense en
Aqmos. Als Nederlander zijnde zou ik eigenlijk denken dat ik direct voor de Aqmos moet gaan omdat deze echt veel goedkoper is dan de producten van de een na goedkoopste hydrotense. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, waarom hebben jullie voor het ene merk gekozen en niet voor het andere?
Verder zijn mij een paar zaken niet helemaal duidelijk:
- Ik lees ook dat veel mensen een by-pass hebben voor de tuin bijv. zodat het water daar niet door de ontharder gaat. Wat is de reden dat je dit water niet door de ontharder zou willen laten lopen?
- Ik lees her en der dat de regeneratie ontzettend veel lawaai maakt, is er een reden dat jullie dit in de nachtelijke uren laten doen, waarom zou je dit niet overdag doen wanneer er niemand thuis is. Mocht dat geen optie zijn, zijn er manieren om hier isolatie voor aan te brengen om het geluid te dempen?