Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 18 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@DynamicDreams Voor dat geld lijkt me dat een erg goede keuze. Lijkt veel op onze WTR Basic 4 en de cabinet vorm van de budget 8.

Wat je wel even zou moeten testen is de doorstroom die ze noemen van 0,24 m3/h. Dat is maar 4 liter per minuut. Dat vind ik zelf aan de lage kant. Voor de rest een erg complete waterontharder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11
Arjantje1985 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:56:
@DynamicDreams Voor dat geld lijkt me dat een erg goede keuze. Lijkt veel op onze WTR Basic 4 en de cabinet vorm van de budget 8.

Wat je wel even zou moeten testen is de doorstroom die ze noemen van 0,24 m3/h. Dat is maar 4 liter per minuut. Dat vind ik zelf aan de lage kant. Voor de rest een erg complete waterontharder!
Dat klopt niet helemaal. Die waarde geldt bij het ontharden van 20 dH naar 0,5 dH. Dat is niet reëel in Nederland.

Ik heb overigens de R2D2-72, die heeft sowieso een (veel) hogere capaciteit. Hij is ook 2x zo hoog als zijn kleine broertje, maar ik had ruimte zat in mijn meterkast.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@DynamicDreams Goed om te horen dat je een slag groter hebt besteld. 20dH zit je inderdaad niet aan. Wel zie je overal terug dat fabrikanten dit debiet noemen bij een verlaging van 10dH. In dit geval zit je op een verlaging van 19,5 dH bij hetzelfde bedvolume. Kortom, dit red je bij een piekdebiet, maar nominaal gezien ga je de gegeven waarde niet redden met 8L hars. Tenzij je overgaat naar een duplex model. Met 8L hars zit je normaal gesproken bij een 10dH op een 5L per minuut in het geval van een grootverbruiker zoals een douche.

Daarom pleit ik er voor om toch al snel minimaal 15 liter hars te gebruiken. In jouw geval zit je op 18L waardoor je zeker goed zit. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
In dit topic staan ook wat oude berichten over het NoCalc-systeem dat werkt op basis van silicopolyfosfaat. Dit zou het kalk 'isoleren' waardoor het niet neerslaat. Bij mijn ouders heb ik een dergelijke waterontharder aangetroffen.

Klopt het dat, als ik het water test, ik bij een dergelijk systeem hierdoor geen afname in de waterhardheid zie? De gemeten waarde is 6 dH en volgens Vitens is de waarde 6.7 dH.

Ik vraag me namelijk af of een dergelijke ontharder nu wel écht werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@DynamicDreams Hiermee filter je geen kalk uit het water, waardoor jouw aanname klopt. Zelf heb ik mijn twijfels bij dergelijke systemen. Dat kalk niet neerslaat heeft wellicht een goed effect op je leidingen, maar zegt niets over aanraking met zepen e.d. en met huidcontact. Uiteindelijk zit je dan met een ionenwisselaar gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hier word je niet vrolijk van...
https://radar.avrotros.nl...n-met-nocalc-t124895.html
https://radar.avrotros.nl...alkaamslag-nl-t84839.html
Ben zelf zo wie zo tegen het toevoegen van iets als silicopolyfosfaat aan drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 22:03
Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:00:
@Markotje Ja, ik ken het merk, want ik werk voor dit bedrijf en we bestaan nu ongeveer 5 maanden Het gaat hier om een waterontharder gebaseerd op de kleppen van Pentair Fleck. Het is heel simpel! Is het product niet goed, dan mag je het gratis retourneren. Wij willen gewoon een goed en eerlijk product verkopen, echter wel ook voor een goede prijs!
Dan heb ik denk ik met jou op de chat gezeten. 😁

Ik denk denk dat ik hem bij jullie ga bestellen, alleen snap ik de aanbieding op jullie site niet helemaal.
De aanbieding is voor de 5800 SXT, maar als je verder leest staat er: Deze goedkope waterontharder is standaard uitgerust met een 5600 SXT ECO klep met de mogelijkheid om te upgraden naar de 5800 SXT.

Welke krijg ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Markotje Dat is een fout. Je krijgt inderdaad de 5800 SXT. En je wilde de cabinet versie ervan toch? Ik heb de tekst op de website ter verduidelijking gelijk even aangepast!

[ Voor 26% gewijzigd door Arjantje1985 op 01-05-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 22:03
Arjantje1985 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:42:
@Markotje Dat is een fout. Je krijgt inderdaad de 5800 SXT. En je wilde de cabinet versie ervan toch? Ik heb de tekst op de website ter verduidelijking gelijk even aangepast!
Stuur je even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:44
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik recentelijk ook een bestelling gedaan voor een waterontharder (Kinetico Mini KB). Nu gaf de man die het komt installeren aan dat ze het vaak instellen dat ze de waterhardheid installen op 1dH, niet helemaal op 0 dus. Wat zijn jullie ervaringen daarin? Kun je dit het beste op 1 zetten of echt op 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@SirMemeAlot Dat deden ze een paar jaar terug nog wel, omdat toen onderzoekers zeiden dat helemaal geen kalk schadelijk zou zijn. Tegenwoordig komen ze hier op terug. Persoonlijk zou ik het gewoon op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De wet neemt daarom DH=5.6 als waarde aan, beter voor de gezondheid dan streven naar nog lager. Daar mogen de waterleidingbedrijven in principe wettelijk niet onder zitten, tenzij het lokale water iets zachter is.
Mss heb je dan wel nog een paar kalkvlekjes... maar je bent wel gezonder bezig.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 02-05-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:44:Heb je een link (bron) naar hoe milieu(on)vriendelijk dat zout dan gewonnen wordt?
Heb al heel wat paginas door gewerkt maar zie het antwoord niet zo snel.

https://www.sodm.nl/onderwerpen/zoutwinning
Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van SodM?
  • Lange termijn; Zoutwinningsbedrijven zijn vooral gericht op het beheersen van de risico’s tijdens de winning en het reageren op incidenten; er te weinig aandacht voor de lange termijn. Het is niet verantwoord om het ordelijk verlaten van putten en cavernes in de ondergrond af te schuiven naar de toekomst en om steeds grotere cavernes te maken.
  • Cavernes; De caverne die in de ondergrond is ontstaan kan voor altijd blijven bestaan, (zeer) langzaam verdwijnen, of in uitzonderlijke situaties op een gegeven moment instorten. Hier hoef je boven de grond niets van te merken. Het meten van instabiliteit is belangrijk om tijdig maatregelen te kunnen nemen. In Twente bevindt zich een vuilstort bovenop een aantal cavernes. Dit vuil kan tot milieuverontreiniging leiden wanneer de cavernes instorten en zich met dit vuil vullen.
  • Milieuverontreiniging; Bij een lekkage van transportleidingen kan pekel de bodem verontreinigen. SodM heeft wegens meerdere lekkages verscherpt toezicht ingesteld bij Akzo. Bij een probleem met de caverne kan er naast pekel ook diesel in de ondergrond terechtkomen. Bij Veendam (Nedmag) zijn grote aantallen liters pekelwater en mogelijk ook diesel door het cavernedak weggestroomd naar de bovenliggende zandsteenlaag. Nedmag doet onderzoek of ook uitstroom naar grondwaterlagen heeft plaatsgevonden. SodM volgt dit onderzoek nauwlettend.
en daar onder
Wat zijn de risico’s van zoutwinning per gebied?
Veendam
Harlingen
Twente
Zuidwending en Winschoten
Dit komt dus van de overheid nog niet eens van Natuurgroeperingen.
Bij hen vind je wellicht nog kritischer noten die gekraakt worden.
Een bedachtzaam toepassen van het keukenzout verdient dus echt aandacht.

Ja... maar we besparen toch ook schoonmaakmiddelen etc.
Deels is dat zo, want er slaat op je wasbak echt wel meer neer dan de kalk... dus schoongemaakt moet er toch alleen mss iets makkelijker...
En ons afval water wordt gereinigd..... bij die vervuilende zoutput ligt dat anders... helaas dus de verkeerde kant uit...

Edit:
Winterhanden agv water met kalk? Staat er in de intro.....bij "De voordelen"
Winterhanden/Wintertenen oorzaak bij beiden meestal gelijk.
https://www.thuisarts.nl/...nterhanden-of-wintertenen

https://www.koudehandenen...tzelfde-als-winterhanden/
De grote overeenkomst tussen Raynaud en winterhanden en tenen is dat de haarvaten afwijkend functioneren. Bij Raynaud is er sprake van vernauwing van deze vaatjes. Dit wordt vaak getriggerd door (vlagen van) kou, maar kan ook het gevolg zijn van emotie en stress. Bij Raynaud is een aandoening vaak de oorzaak, zoals bijvoorbeeld Sclerodermie, Sjögren of Lupus. Ook chemotherapie of een hartoperatie zou een oorzaak kunnen zijn. Bij Raynaud kan pijn en gevoelloosheid optreden.

Winterhanden en wintertenen (ook wel perniones genoemd) zijn ook het gevolg van problemen in de haarvaatjes. Alleen is dit meer een gevolg van een verstoord samentrekken en verwijden van de haarvaatjes. Ook (vochtige) kou speelt hierin een rol en de tenen en handen worden vlekkerig rood. de klachten spelen vooral wanneer men een langere tijd blootgesteld wordt aan kou. Pijn, jeuk en een brandend gevoel zijn kenmerkende klachten. Het niet goed functioneren van de vaten bij temperatuurwisselingen kan er op termijn voor zorgen dat er wondjes ontstaan.
Wikipedia: Wintertenen/handen
Wintertenen of winterhanden, perniosis (Lat. pernio, winterhand of wintervoet), bestaat uit blauwrode, pijnlijke, hevig jeukende zwellingen van tenen en/of vingers. De aandoening komt met name voor tijdens de wintermaanden en wordt veroorzaakt door de inwerking van koude op een gebrekkig doorbloede huid.
Nog een paar bronnen:
https://www.huidarts.com/...en/perniones-wintertenen/
Perniones is een abnormale reactie van de kleine haarvaatjes in de huid op koude. De grotere vaatjes in de lederhuid gaan vernauwen om de warmte in de huid vast te houden. De kleine haarvaatjes gaan echter verwijden, in plaats van vernauwen, waardoor de huid blauwrood gaat zien. Vooral de constante blootstelling aan lage temperatuur (rondom het vriespunt) in combinatie met hoge luchtvochtigheid en wind zijn van belang. Factoren zoals te strakke schoenen, te dunne sokken / kousen, vochtig klimaat en strakke handschoenen kunnen ook de klachten doen ontstaan. De oorzaak van dit abnormale reactiepatroon is niet bekend. Een erfelijke aanleg kan een rol spelen, omdat het in families voorkomt. Ook mensen met overmatig zweten van de handen of voeten kunnen meer last hebben van perniones
https://www.gezondheidsne...en-dit-kun-je-er-aan-doen
Wintertenen ontstaan door de kou die inwerkt op de minder gevasculariseerde huid (minder doorbloede huid). Heel vaak is dit een erg onschuldige aandoening, maar je kunt er redelijk wat last van hebben.
Er lijkt geen enkel verband met water met (wat) kalk erin .
Als zoiets simpels al niet lijkt te kloppen... hoe zit het dan met de rest van de quotes?
Alleen verwijzen naar een commerciële bron lijkt me geen optie.

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 02-05-2019 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrolijkvlinder
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-02-2021
ZOUT IN LEIDINGWATER
Sinds aansluiting van onze waterontharder, een jaar geleden, hebben wij een zoutprobleem.
We merkten direct een zoutsmaak en mijn haar werd stug als van zeewater.
Maar dat was onzin en zat tussen onze oren volgens de installateur.

Na een half jaar ontdekten wij zoutresten in een waterschaal nadat die was drooggevallen/verdampt.
Wij hadden die schaal een week of 8 dagelijks aangevuld.
Naar schatting 100 liter geeft 10 gram zout!
Iets wat volgens Hydrotense onmogelijk is.
Helaas kan ik geen foto plaatsen.
Aan de aansluiting en afvoer kon het niet liggen, zo werd bevestigd aan de hand van foto's.

Na overleg hebben wij watermonsters opgestuurd.
Als ze zout zouden constateren, dan zou men komen.
Reactie van Hydrotense: het apparaat (aanschafwaarde €1975,- voor 2 cilinders) functioneerde prima 'want zij hebben vastgesteld dat de hardheid van het water 0dH bedraagt en dat het niet zout smaakt'.
Onze klacht zou subjectief zijn. 'De ontharder onthard namelijk wel keurig het water, alleen u vindt het zout smaken.'
Vervolgens heb ik het regeneratieproces gevolgd en een verslag opgestuurd. Volgens Hydrotense was het apparaat echt prima in orde.

Wij vertrouwden het niet dus hebben we een nieuwe verdamptest gedaan.
Drie liter water gaf zichtbaar zout.
In plaats van te komen bedacht men dat het toch aan de afvoer zou kunnen liggen. De installateur zou die toch niet goed hebben aangesloten. Op aanwijzing van Hydrotense hebben we de afvoer, met door hen opgestuurde materialen, vervangen. Heel simpel.

Weer een test, nog steeds zout water.
Komen wilden ze niet.
Maar we konden wel nieuwe monsters opsturen zodat ze zelf een verdamptest konden doen.
Daarna erkenden ze dat er inderdaad zout in het leidingwater zit. Men zou het apparaat komen vervangen.

Maar nee... een paar weken later bedacht men zich.
We werden doorverwezen naar de installateur bij wie we het hadden gekocht. Juridisch is dat ook juist.
Maar wel een beetje kinderachtig!
Nu worden we al een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd.

1 of 2 Mei zou de installateur eindelijk een nieuw apparaat plaatsen.
Hij wachten op het bericht van Hydrotense dat ze het apparaat klaar hadden.
Wat denk je?
De installateur kan niets want Hydrotense levert geen nieuw apparaat!
Ze komen beloftes keer op keer niet na!

Nu heb ik de installateur een ingebrekestelling gestuurd en ik hoop dat Hydrotense nu wel meewerkt.
Anders is de installateur in verzuim en kunnen wij het geld terug vorderen in een juridische procedure waar niemand op zit te wachten.
IK ben wel klaar met Hydrotense!
Mochten ze geen nieuw apparaat leveren welke producent kunnen jullie dan aanraden?

TIP: DOE EEN VERDAMPTEST
Pas dan weet je zeker of je ontharder het goed doet!
Ik ben benieuwd of er meer van dit soort ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Neem je je staal om te verdampen toevallig altijd net na een regeneratie?

Welk toestel heb je? Een Fleck 5600 SXT?

Ik plaats al 6 jaar dagelijks waterontharders en volgens mij kunnen er maar 3 hoofdoorzaken zijn.

1. Verkeerde instelling van de klep waardoor je teveel pekel gebruikt en/of de pekel onvoldoende weggespoeld wordt en hierdoor in het water komt net na de regeneratie. Als u het water een 30-tal liter laat weglopen na de regeneratie, is al deze pekel zeker uit je harstank en kan er echt geen zout meer in je water terecht komen.

2. Een knik in de afvoerslang, te lange afvoerslang of te kleine diameter volgens de afstand. Teveel tegendruk dus waardoor de pekel niet goed weggespoeld wordt bij regeneratie.

3. Een verkeerde configuratie van de flow restrictors in de klep. Misschien een te kleine Drain Line Flow Control voor de diameter van de gebruikte harstank...

Permanent regeneratiezout hebben in het behandelde water is onmogelijk.

Ook is er bij het uitkoken van water altijd een droogrest. Elk deeltje Calcium en Magnesium wordt vervangen door Natrium. Hierdoor blijft er voor en na de ontkalker evenveel droogrest. Deze droogrest heeft echter wel een andere samenstelling uiteraard.

Eigenlijk zou je de geleidbaarheid moeten meten van je vermoedelijke gezouten water en water van voor de ontharder, op hetzelfde moment.

[ Voor 5% gewijzigd door bke op 03-05-2019 16:39 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi zo'n lijst maar in dit geval ligt de bal toch echt bij de installateur .....
Ik zou het ook zo doen, anders had ik de installatiekosten me uit kunnen sparen....

@vrolijkvlinder Sterkte ermee. Ben je nog lid van de Consumentenbond of andere club of heb je een juridische verzekering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100197

Destijds ben ik ook afgehaakt voor Aquacell wegens de zeer irritante (tegen het agressieve aan) verkoop "beleid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:17
Doen jullie ook aan onderhoud? Op mijn gebrande amysoft zit 15 jaar garantie mits eens in de 2 jaar onderhoud uitgevoerd. Kost 65 euro en hij heeft een half uur werk gehad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
Onderhoud?
Dit erin gooien bedoel je?

Wat heeft die allemaal gedaan dan?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2019 17:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb er niet naast gestaan, hij had het over schoonmaken, controleren en iets met een venturie schoonmaken? Misschien dat @bke aan kan geven wat onderhoud inhoud. Ik vond de prijs niet gek hoog ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
Dat gaat hij nooit verklappen....
(ik ben ook een service monteur, maar van wat anders)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2019 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het zal vast en zeker niet heel ingewikkeld zijn zo'n ontharder onderhouden, maar dat geldt eigenlijk voor alles als je het eenmaal weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik heb zelf een ontharder van Waterluxe (ook gewoon standaard Fleck spul) en die geven zelf aan dat preventief onderhoud onzinnig is, op af en toe een flesje harsreiniger na dan.
Staat zelfs letterlijk op hun website.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Grolsch schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:57:
Ik heb er niet naast gestaan, hij had het over schoonmaken, controleren en iets met een venturie schoonmaken? Misschien dat @bke aan kan geven wat onderhoud inhoud. Ik vond de prijs niet gek hoog ofzo.
Heel veel valt er niet te onderhouden, eerder een controle en nazicht van de werking van het toestel. Ik let vooral op volgende zaken:

-hardheid voor en na de ontharder testen
-spoelcyclus starten en controleren of alles goed verloopt
-injector/venturi en Brine Line Flow Control uitkuisen, maar als je tijdens de spoelcyclus een goede pekelaanzuiging en refill hebt, kun je in mijn ogen meer kwaad doen dan goed door de injector los te maken...
-werking vlotter verifiëren
-eventuele zoutkoek in de zoutbak verwijderen
-bij een oud en slecht onderhouden toestel, spoeling doen met harsreiniger, laten opzuigen tijdens de spoelcyclus ipv in de zoutbak gieten
-bij een Fleck 5600: nazicht pekelklep, Piston en seals/spacers insmeren met siliconenve
-afvoerslang nakijken en controleren of er geen knikken in de slang zitten

[ Voor 27% gewijzigd door bke op 03-05-2019 20:05 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bke schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:04:
[...]

Heel veel valt er niet te onderhouden, eerder een controle en nazicht van de werking van het toestel. Ik let vooral op volgende zaken:

-hardheid voor en na de ontharder testen
-spoelcyclus starten en controleren of alles goed verloopt
-injector/venturi en Brine Line Flow Control uitkuisen, maar als je tijdens de spoelcyclus een goede pekelaanzuiging en refill hebt, kun je in mijn ogen meer kwaad doen dan goed door de injector los te maken...
-werking vlotter verifiëren
-eventuele zoutkoek in de zoutbak verwijderen
-bij een oud en slecht onderhouden toestel, spoeling doen met harsreiniger, laten opzuigen tijdens de spoelcyclus ipv in de zoutbak gieten
-bij een Fleck 5600: nazicht pekelklep, Piston en seals/spacers insmeren met siliconenve
-afvoerslang nakijken en controleren of er geen knikken in de slang zitten
Kijk, dat is nog eens info waar we wat aan hebben _/-\o_

Voor de DHZ'er waarschijnlijk goed zelf te doen, voor 65 euro denk ik er niet over na 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Grolsch Wat Bke zeg +1. Ik vind 65 euro dan een prima tarief.
@vrolijkvlinder Stel de Fleck maar eens in dat hij minder pekelwater aanmaakt en meer spoelwater gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
Ik ben me aan het oriënteren op een ontharder om van 11.7 dH naar 4 of 5dH te gaan, het hoeft wat mij betreft niet helemaal naar 0 maar zoals het nu is is het erg onprettig met kalkaanslag op alles wat je met water aanraakt.

Ik zit op een verbruik van ongeveer 140m3 per jaar dus laten we het afronden op 400 liter per dag met twee volwassenen en twee kleine kinderen (< 8 jaar).

Ik zit echter met een chronisch plaatsgebrek in de meterkast waardoor mijn oog initieel op de StandAlone 8L van Hydrotense is gevallen icm hun ronde zoutvat van 21cm diameter en 70cm hoog. Als ik naar de productpagina kijk kan deze ontharder met een verlaging van 8dH, 2800 liter per regeneratie leveren, dan zou ik iedere week moeten regenereren wat mij prima lijkt. Ook het debiet van 22 liter per minuut is meer dan zat voor een douche/bad beurt en een kraan die open staat.

Het alternatief van een StandAlone 12 past waarschijnlijk net niet ivm de diameter van 26cm (ipv 22cm) de StandAlone 18, die slechts een diameter van 19cm heeft is qua capaciteit weer veel te groot, dan zit je op om de 15 dagen regenereren en dat lijkt mij weer wat lang. Ander alternatief is de Waterluxe Duo 10 maar aangezien ik in Brabant woon is Hydrotense toch wat dichter bij dan Waterluxe Harlingen.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

???? als het regereren volume gestuurd is, dan is ca 15 dagen toch prima? Er gebeurt verder in principe niets...
Wat had je anders verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
Naar aanleiding van onder andere dit artikel https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties en wat ik in dit topic las is groter niet altijd beter en leek mij iedere 7 dagen regenereren beter dan iedere 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.consumentenbo...2-hardheid-drinkwater.pdf

Het grootste gevaar wat ik al eerder hier aangegeven heb en wat ook in het artikel staat, is dat je met het plaatsen van een ionenwisselaar ingrijpt in een tot op dat moment door de watermaatschappij bewaakt systeem. Zij meten dagelijks de bacteriële kwaliteit van het water... ga jij dat ook doen na de plaatsing van de ionenwisselaar?

Ineens heb je niet alleen te maken met het regenereren wat "zaligmakend" zou zijn voor de bacteriële (on)veiligheid maar zitten er in veel systemen ook nog aanvullende filters die de bacterien er uit moeten vissen..... lees ook het deel in artikel van de hoogleraar met de titel
Wie een waterontharder koopt, neemt een risico
De leverancier gaan alleen maar in op de mogelijke verschillen als ie er eenmaal staat.
Het plaatsen op zich is een tig maal groter risico dan het regenereren na 15 dagen. Mits je zo wie zo na vakantie goed het systeem schoonmaakt en zo als alles lang stilgestaan heeft.

Het aangehaalde verhaal is super wollig en technisch gezien de vraag of het wel altijd waar is.
Het vergelijk met voedsel op zout zetten en dat zou veilig zijn is hier belachelijk gebruikt.... .het voedsel staat niet voor niets permanent in het zout om de bacterie geen kans te geven, de ionenwisselaar wordt maar kort met zout gespoeld. Veel te kort om het daarom veilig te noemen...

Kanaalvorming kan voorkomen worden door een technisch goedgebouwde flow-up kolom te bouwen.
https://ocw.tudelft.nl/wp-content/uploads/Final-Report-1.pdf
De auteur van het artikel had dit moeten weten en aangeven.....

Dus blijft over de prijs? Vergeet al die Schmuck van die fabrikanten en zet de puur technische zaken in een tabel naast elkaar en check via andere bronnen (hier bijv) of ze ook kloppen en kijk hoe dan alles uitvalt zonder de franje.

Blind vertrouwen op verhalen van de leverancier terwijl ze te weinig vertellen over de nieuwe risico's tov de situatie zonder deze kolom installatie, lijkt me geen goede zaak.

Als je die tabel goed voor elkaar hebt kun je iig een betere keuze maken, maar nog steeds beseffende dat je er wel een significant risico mee in huis gehaald hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 05-05-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Thijs8472 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:18:.
Ander alternatief is de Waterluxe Duo 10 maar aangezien ik in Brabant woon is Hydrotense toch wat dichter bij dan Waterluxe Harlingen.
Waterluxe zit in Enschede, ik wist tot vandaag niet dat ze ook een vestiging in harlingen hadden. Maar goed, dat is ook ver weg van brabant.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat de volumegestuurde regeneratie een maximum aantal dagen kent waarna die sowieso een regeneratie doet, als het ingestelde volume nog niet bereikt is doet die dat max na 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En dat is prima, het is goed om zo een beveiliging te hebben. Het voordeel is dat je zo toch veel maximaler gebruik maakt van de beschikbare capaciteit van de hars zelf, maar tot de gestelde 14 dagen grens.
Dat 7 dagen verhaal is zo zwak onderbouwd, als er een beter verhaal is zou ik hem graag willen lezen.

https://www.idreco.com/ion-exchange-systems/
Edit: dit is waar pros op het gebied van waterzuivering met ionenwisselaars tegen aanlopen.
Omdat zij bron water gebruiken zijn de eisen aan de installatie nog hoger dan in het geval dat je alleen maar hard water van 10-20 DH hebt, maar in de basis is de principiële benadering zelfde maar zij moeten er "haast elk tijdstip van de dag"er bovenop zitten omdat de gevolgen erg groot en duur zijn.
Gelukkig hoeft dat niet altijd bij de huishoud ionenwisselaars, maar dat wil niet zeggen dat er geen punten van aandacht zijn. Maar geven de fabrikanten wel tools om dit te checken? Hmmm het blijft een beetje hangen in geleidbaarheids/TDS metingen en dat is het. En vervolgens moeten we de fabrikanten op hun blauwe ogen geloven. Zoals het vrijwel totale gebrek aan bacteriële controle vind ik persoonlijk een behoorlijke omissie.
Het aantal geplaatste units neemt sterk toe, mss dat het uiteindelijk een keer duidelijk is hoe vaak het mis gaat, maar wordt het wel gerapporteerd... ?

Een voorbeeld van een fouten analyse in de praktijk: voor de huishoud ionenwisselaars is de bijdragen van bepaalde takken niet echt groot, ook belangrijk om te melden. Je ziet ook het vervelende silica er tussen staan. Je ziet ook meteen dan het een beetje chloreren van het water funest is voor de hars zelf, die wordt afgebroken. De microbiologische vervuiling komt er uiteraard ook in voor.
Al met al best een complex plaatje maar het geeft wel een mooi overzicht.
Voor meer details zul je het online artikel zelf verder moeten lezen, link boven.

Afbeeldingslocatie: https://www.idreco.com/wp-content/uploads/ion_exchange_07-1024x670.png

[ Voor 98% gewijzigd door route99 op 05-05-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
@Vloris Die in Enschede verkoopt de Duo 10 weer niet en dat is het enige model zonder cabinet (en daarmee past op de plek die ik in gedachten heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:30:
Doen jullie ook aan onderhoud? Op mijn gebrande amysoft zit 15 jaar garantie mits eens in de 2 jaar onderhoud uitgevoerd. Kost 65 euro en hij heeft een half uur werk gehad.
Bij mij ging de Waterluxe ontharder lekken bij de fittingen. Was niet genoeg afdichtspul om gewikkeld bleek uiteindelijk.
Zij hebben een onderhoudsbeurt van gemaakt ipv een reperatie. Dit houdt in dat ze de oude kusntofslangen hebben vervangen met aluminium flexslangen van een grotere diameter.

Voor de onderhoudsbeurt hebben ze de harsreiniger gebruikt, maar ook de rubberen ringen tussen de pomp en de tank vervangen. Dit zijn bewegende delen zei de monteur en ze wisselen deze met elk 2-jarig onderhoudsbeurt om problemen te voorkomen.
Vloris schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:32:
Ik heb zelf een ontharder van Waterluxe (ook gewoon standaard Fleck spul) en die geven zelf aan dat preventief onderhoud onzinnig is, op af en toe een flesje harsreiniger na dan.
Staat zelfs letterlijk op hun website.
Dat was de oude eigenaar. De nieuwe eigenaren raden wel een 2-jarig onderhoud aan zei de monteur. Of gewoon afwachten tot er een lek is en dan een onderhoudsbeurt aanvragen. Kan ook.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 02:09
Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:57:
Beste @Rakward Het klopt dat in België de hardheid van water veel hoger ligt dan in Nederland. Wat vooral even belangrijk is, dat veel waterontharder leverancier de capaciteit aangeven op basis van 10dH.

In jouw geval zou ik in ieder geval kijken naar een wat grotere harscilinder. Denk aan 20 a 30L hars. 1L hars kan namelijk tussen de 40 en 50 liter hars ontkalken per uur bij 10dH. Bij 20dH is dat dan de helft. Wil je een een capaciteit hebben van 10 liter per minuut, zul je 24 liter hars nodig hebben, wil je veilig zitten.
Dank je wel, hier is vorige week iemand van aquacare langsgekomen en heeft de Premier Compact aangeraden, volgens wat hij heeft opgescheven zitten daar 2*4,5L hars in en kan deze 2800L/H leveren of dus 46L/min.

Als ik jou post lees heeft die mij verkoper mij gewoon iets wijsgemaakt.
Prijs was €1750 plaatsing inbegrepen en 96kg blokzout erbij.

Maar op deze website vind ik dan weer het volgende:
Bereken de harsinhoud van je waterverzachter
Hoe kan je de harsinhoud van de waterontharder berekenen? Je kan via een simpele berekening te weten komen hoeveel de harsinhoud dient te zijn:

Dit doe je door: Waterverbruik (per dag) X waterhardheid (°F) / 700

TIP: gemiddeld heb je per persoon ongeveer een verbruik van 125 liter water per dag.

TIP: Waterhardheid in °F is het verschil van welke waterhardheid je wenst en dit van het ongezuiverde water.
Als ik dus een hardheid wil van 10°F en we zijn met 2 => 250*27/700 = 9,6L hars. Maar die 2*4,5 van aquacare zijn aparte tankjes die afwisselend werken dus dat zou dan te weinig zijn.

Hij heeft ook niks gezegd over welke hardheid zou over blijven, daar ga ik eens een mail over sturen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rakward op 06-05-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Rakward Stuur me ff een in een PB je contactgegevens. Dan bel of mail ik je een keer. Dan geef ik je wat meer uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Rakward schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:00:
[...]

Dank je wel, hier is vorige week iemand van aquacare langsgekomen en heeft de Premier Compact aangeraden, volgens wat hij heeft opgescheven zitten daar 2*4,5L hars in en kan deze 2800L/H leveren of dus 46L/min.

Als ik jou post lees heeft die mij verkoper mij gewoon iets wijsgemaakt.
Prijs was €1750 plaatsing inbegrepen en 96kg blokzout erbij.

Maar op deze website vind ik dan weer het volgende:

[...]

Als ik dus een hardheid wil van 10°F en we zijn met 2 => 250*27/700 = 9,6L hars. Maar die 2*4,5 van aquacare zijn aparte tankjes die afwisselend werken dus dat zou dan te weinig zijn.

Hij heeft ook niks gezegd over welke hardheid zou over blijven, daar ga ik eens een mail over sturen.
In Nederland gebruiken we doorgaans ºdH en niet °F. Zit een conversie in van 1,78 (van ºdH naar °F). Voor de lezers in NL die de formule willen gebruiken en niet goed op de eenheid letten die de waterleverancier opgeeft. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Die vuistregels zijn erg grof, hangen oa de keuze van de hars en de efficiëntie van de kolom.
Iets is wel beter dan niets.... ;)

Kwam dit nog tegen over veiligheid van onthard water
https://www.c-mark.nl/nie...ht-bij-gebruik-ontharder/

Ga je in bij de horeca onthard water drinken dan is de ondernemer verplicht het water testen ivm de veiligheid van de klant, zie weblink/tekst. En mocht je ziek worden in zo'n tent en je hebt het vermoeden dat het daar vandaan kwam zou je het dan melden om anderen te beschermen? Dat geeft een veilig/gerust gevoel....

Dat beseffende is het toch wel vreemd dat mensen thuis op dit veiligheidsgebied gebied niks hoeven te doen.... Er lijkt wettelijk totaal niks geregeld voor te zijn. Het is dus je eigen verantwoording.

Was voor mij allemaal nieuw, geeft toch aan dat het eigenlijk wel prettig zou zijn om thuis een soort abonnement te hebben om iig steekproefsgewijs de veiligheid van je water te checken op : Koloniegetal bij 22°C; E-coli; Enterococcen.

Zijn er hier mensen die dat echt laten doen?
Verplichte parameters
Bij drinkwatertoepassingen met een onthardingssysteem in eigen beheer, volgt u dus tabel IIIC. In het meetprogramma zijn de volgende parameters opgenomen die u jaarlijks moet (laten) uitvoeren:

Hardheid totaal (het totaal van Calcium en Magnesium);
pH (zuurgraad);
Geleidingsvermogen;
Waterstofcarbonaat;
Koloniegetal bij 22°C;
E-coli;
Enterococcen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrolijkvlinder
Arjantje1985 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:27:
@Grolsch Wat Bke zeg +1. Ik vind 65 euro dan een prima tarief.
@vrolijkvlinder Stel de Fleck maar eens in dat hij minder pekelwater aanmaakt en meer spoelwater gebruikt.
Van de instellingen blijf ik af ivm garantie. Als dat het probleem was dan hadden ze dat wel gezegd neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrolijkvlinder
route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:53:
Mooi zo'n lijst maar in dit geval ligt de bal toch echt bij de installateur .....
Ik zou het ook zo doen, anders had ik de installatiekosten me uit kunnen sparen....

@vrolijkvlinder Sterkte ermee. Ben je nog lid van de Consumentenbond of andere club of heb je een juridische verzekering ?
Dank je! DAS rechtsbijstandsverzekering en die hebben vaker geholpen met vergelijkbare kwesties dus ik weet intussen hoe het werkt met ingebrekestelling/verzuim. En als het niet lukt dan doe ik een beroep op DAS, daar heb ik wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrolijkvlinder
bke schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:36:
Neem je je staal om te verdampen toevallig altijd net na een regeneratie?
Welk toestel heb je? Een Fleck 5600 SXT?

Permanent regeneratiezout hebben in het behandelde water is onmogelijk.
Dat zou wel heel toevallig zijn. Nee het is echt doorgaand, ik merk het ook dagelijks aan mijn haar.
Het is een Fleck 9100 SXT. Dat het onmogelijk is zei Hydrotense ook. Toch hebben ze intussen zelf bevestigd dat het inderdaad zout is.

Hydrotense heeft bevestigd dat een nieuwe opstelling al een week klaar staat maar wil nu eerst komen 'inventariseren zodat de installateur weet wat hij moet doen'. ???
Maar als je toch de hele opstelling gaat vervangen dan is dat toch niet nodig?
Wij wachten af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:47
@vrolijkvlinder

Probeer niet meerdere malen achter elkaar te posten maar combineer dit in één bericht. Dubbelposten wordt hier niet echt gewaardeerd :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johrans
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 22:49

johrans

#*#=##

Dag allemaal,

Ik zit al een tijdje rond te neuzen maar blijf het moeilijk vinden om een keuze te maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een watergestuurde regeneratie. Maar door sommige wordt dat juist afgeraden etc etc.

We hebben de bekende aquacell die hier vaak genoemd wordt, maar de WS external ak zie ik nergens terug. Is dit een waterontharder met een andere productie naam dan waar ik hem zie staan? https://www.intec-kapelle.nl/waterontharders/ws-external-ak lijkt volgens mij op de Kinetico MiniKB duplex external

En wat denken jullie daarvan?

Een gehoorde opmerking is dat het onzin is dat aquacell minder met regenereren vanwege de tabletten en dat die 5 jaarlijks toch schoongemaakt moet worden etc etc. Een ieder prijst zijn product aan en logisch of het nu boshuis of waterluxe is of wie dan ook.

Nog 1: Elektrische is veiliger aangezien je zelf de regeneratie kan bepalen en dat het minstens een keer gebeurd in de x aantal dagen.

Bijv dit model: https://www.intec-kapelle...harders/ws-kabinet-eco-15

Ook weer onder minder bekende naam..

Wie van jullie kan me uit deze keuze gaan helpen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildlive
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-09-2024
Dag allemaal,

Ik heb sinds twee maanden ook een Hydrothense geplaatst (HF 5800 SXT).
Het water is nu heerlijk zacht maar ik heb toch wat twijfels over het achter blijven van zout in het water. Ik heb een halve liter water uitgekookt en het resultaat is een laagje wit op de bodem van de pan. Deze smaakt behoorlijk zout. Het drinkwater zelf proeft niet waarneembaar zout. Nu hebben we ook nog eens een jonge baby in huis die we (deels) voeden met kunstvoedingen en dus onthard en mogelijk (te) zout water. Het lijkt mij niet echt gezond voor de baby als er te veel (rest)zout achter blijft in het water. Nu is het droogkoken natuurlijk niet een zeer nauwkeurige test om puur te kijken hoeveel zout er per liter in het drinkwater komt. Maar is daar een mogelijkheid voor, en is dit normaal? Ik heb hieronder een afbeelding toegevoegd van de drooggekookt pan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X1rSvlO.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Wildlive op 10-05-2019 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Wildlive, kun je deze kookmethode ook eens toepassen bij onbehandeld water? Er komt namelijk geen NaCl (zout) in je leidingwater, enkel Na in plaats van (voornamelijk) Ca en Mg... Als het residu zout smaakt is het volgens mij de combinatie tussen het Natrium en de andere droogrest-stoffen... (Chloriden) Water bevat veel meer stoffen dan enkel kalk die overblijven na het droogkoken.

Met een omgekeerde osmosetoestel haal je quasi alles uit het water. Daar heb je zo goed als geen droogrest , maar bij gewoon hard of zacht water zul je altijd deze residu hebben. De hoeveelheid opgeloste stoffen in het water is dus met ontharder water gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Niet quasi alles bij een omgekeerde osmosetoestel ..... maar juist vrijwel alles....
Of de darmen van een baby dat prettig vinden om met de grotere osmotische druk om te gaan in vergelijking tot water met weinig zout erin.

Het natrium ion van de hars wisselt dus uit tegen het calcium ion van de kalk vnl CaCO.
Dus er ontstaat theoretisch alleen Na2O wat water oplosbaar is

Wiki:
Water met een hardheid van 1 dH verkrijgt men door 10 mg CaO op te lossen in 1 liter water: dit komt overeen met 0,179 mmol/l Ca2+
Hoeveel gram Na is het nu als je 10dH hebt?

Ivm de valantie van Na ion (+1) wordt het dus 2x zoveel Na+ dan Ca2+.
Dus 0,358 mmol/l Na+ per liter.

Als het keukenzout zou zijn dan is het 0,358*58,44/1000 en dat is 0,21 g NaCl per liter
Vergelijk dat met wat je krijgt als je aan het infuus moet (fysiologisch zout) en dat is 9 gram keukenzout per liter...

Dus van een goed ontkalkingssyteem krijg je heel weinig Natrium in het water, dat zou iets bijsmaak kunnen geven en is ook erg weinig tov fysiologische zoutoplossing, je kunt je niet voorstellen dat zo weinig zout zo zout kan smaken, ook als het tegen ion geen chloride is in het ontkaslkingssysteem.

Ik zou er eerder aan denken dat de naspoel fase na het regenereren nok is en er nog resten NaCl komen, iets wat gebruikt is voor het regenereren.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 12-05-2019 20:02 . Reden: typos; bron uitleg: 58,44 is het molecuulgewicht (in Da=Dalton) van NaCl keukenzout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1210378

Goedemorgen,
Is er iemand die een bedieningshandleiding heeft voor een BWT Aqa Perla SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 08:10
Anoniem: 1210378 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:09:
Goedemorgen,
Is er iemand die een bedieningshandleiding heeft voor een BWT Aqa Perla SE?
Deze?
http://robvanwijck.nl/bwt-waterontharder-handleiding/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 07:35
Sinds gisteren een aqmos bm-40 laten instaleren in de garage. Echter blijft het display onnodig verlicht. Ik kon zo geen optie vinden voor het uitschakelen. Iemand met een aqmos het het zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Uw toestel heeft een Canature BNT-165 klep. Ik heb een handleiding gevonden, volgens mij kun je de LCD niet uitschakelen.

https://www.google.com/ur...qenKB&cshid=1558252870262
Practics schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:09:
Sinds gisteren een aqmos bm-40 laten instaleren in de garage. Echter blijft het display onnodig verlicht. Ik kon zo geen optie vinden voor het uitschakelen. Iemand met een aqmos het het zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:06
DynamicDreams schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:07:
[...]

N.a.v. dit topic heb ik die bewuste ontharder besteld. Heb hem vorige week ontvangen. Hij staat nu uitgepakt en voorbereid klaar in mijn meterkast om door een loodgieter tussen de waterleiding geplaatst te worden.

Zonder het ding in werking te hebben, is mijn eerste indruk van Aqmos goed. Heb 2x contact gehad met hun klantenservice over de verzending van de waterontharder en er werd steeds snel en goed geantwoord. Het apparaat zelf ziet er uit als elke andere goede waterontharder: solide zoutvat, harsfles ingebouwd in het zoutvat, degelijke kleppenbesturing, stevige slangen. Er zit een uitgebreide handleiding bij die je (in het duits en engels) door de instelmogelijkheden leidt.

Ik verwacht eind deze week te kunnen vertellen in hoeverre hij daadwerkelijk in staat is om de waterhardheid terug te brengen. Mijn actuele waterhardheid zonder ontharder is 10 dH.
Heb je hem inmiddels al in gebruik genomen? En hoe is de installatie bevallen, heb je enige ervaring met loodgieters werk of ben je wat dat betreft een leek? (probeer in te schatten hoe makkelijk/moeilijk het is om het zelf te installeren)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DynamicDreams
Gynnad schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:44:
[...]
Heb je hem inmiddels al in gebruik genomen? En hoe is de installatie bevallen, heb je enige ervaring met loodgieters werk of ben je wat dat betreft een leek? (probeer in te schatten hoe makkelijk/moeilijk het is om het zelf te installeren)
Jep! En hij bevalt ook erg goed. Ding is gewoon solide, ziet eruit als elke andere waterontharder. De eerste reinigingscyclus maakte wel wat lawaai. Het kan natuurlijk goed zijn dat dit komt doordat er nog wat lucht in de leidingen zat. Hij staat nu ingesteld om om 2 uur 's nachts te gaan regenereren, maar als blijkt dat hij toch teveel lawaai maakt (ik slaap nogal licht), laat ik hem gewoon overdag regenereren op een tijdstip dat we normaal toch een beperkte kans op watervraag hebben.

Het aansluiten heb ik niet zelf gedaan, maar is op zich goed te doen als je voldoende ruimte hebt. Als je de slangen van de waterontharder meeneemt naar bijv. Warmteservice, kunnen ze daar vast het benodigde materiaal voor je erbij zoeken. De belangrijkste reden dat ik hem niet zelf heb aangesloten, is dat ik de buitenkraan voor de tuin niet via de ontharder wilde laten lopen. Dat betekende wat extra buigwerk aan de leidingen, wat ik liever aan een loodgieter over wilde laten.

De waterhardheid is nu thuis overigens <1 dH. Dat was 10 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Kan ik hier ook voor advies vragen?

Ik ga verhuizen en ik heb flink wat budget, dus ik had het over een water ontharder voor het hele huis.
Nu is de vraag, ik ga er met mijn gezin wonen (vrouw, kind en ik) maar welke en wie heb ik nodig.
We hebben geen bad of andere gekke dingen.
Dus welke zou ik moeten hebben?

Volgens https://www.waterhardheid.nl/gemeente/rijswijk heb ik redelijk hard water. Ik merk dat in mijn eigen huis dat er veel kalk achterblijft op bijvoorbeeld de ramen van de douche.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:16:
Een advies heb ik niet voor je, wel wil ik mijn ervaringen met jouw delen. Mijn oog is gevallen op een Remon SaVa waterontharder voor € 740,- (Excl. installatie) Deze onderneming is gevestigd in Leek.

https://www.verkeerdgelev...sonen-6liter-p-15168.html

Een zoekopdracht in Google brengt mij bij https://www.remon-wateron...c_l9KHjiCMvhoCfsYQAvD_BwE Remon waterontharders is ook gevestigd in Leek.

Ik heb verkeerdgeleverd gevraagd wat de herkomst is van de waterontharder. Hun reacties was dat deze overjarige modellen rechtstreeks bij Remon zijn betrokken, dat men deze goedkoop kan leveren maar niet kan installeren. Hierop contact gezocht met Remon met de vraag of ik de eventueel bij Verkeerdgeleverd gekochte wateronthader door Remon op uurtarief kon laten installeren, ze hadden de waterontharder immers via een derde al verkocht?

Dit wilde men niet! Ik kreeg vreemde argumenten te horen zoals: Afschrijving van gereedschap, afschrijving van de bedrijfsauto etc. Mijn reactie was dat zit toch bij je uurtarief in en eventueel voorrijkosten? Ik kreeg 0 op rekest, Ik kon bij Remon het nieuwe type bestellen en laten installeren voor € 1749,-!!

De wereld van waterontharders blijft schimmig…Ik weet het niet met de waterontharder… gemiddeld kosten ze € 1600,- , zijn de reviews wisselend zowel positief als negatief en de consumentbond die het niet adviseert. En wat mij het meeste tegenstaat is de agressieve verkoopmethode. In de jaren ‘80/’90 ben ik eens in hotel geweest, en dat had ook iets met water te maken, een piramide achtig iets en daar doet mij dit sterk aan denken…

[ Voor 3% gewijzigd door Jeuvie op 05-06-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:49
Jeuvie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:57:
[...]

Een advies heb ik niet voor je, wel wil ik mijn ervaringen met jouw delen. Mijn oog is gevallen op een Remon SaVa waterontharder voor € 740,- (Excl. installatie) Deze onderneming is gevestigd in Leek.

https://www.verkeerdgelev...sonen-6liter-p-15168.html

Een zoekopdracht in Google brengt mij bij https://www.remon-wateron...c_l9KHjiCMvhoCfsYQAvD_BwE Remon waterontharders is ook gevestigd in Leek.

Ik heb verkeerdgeleverd gevraagd wat de herkomst is van de waterontharder. Hun reacties was dat deze overjarige modellen rechtstreeks bij Remon zijn betrokken, dat men deze goedkoop kan leveren maar niet kan installeren. Hierop contact gezocht met Remon met de vraag of ik de eventueel bij Verkeerdgeleverd gekochte wateronthader door Remon op uurtarief kon laten installeren, ze hadden de waterontharder immers via een derde al verkocht?

Dit wilde men niet! Ik kreeg vreemde argumenten te horen zoals: Afschrijving van gereedschap, afschrijving van de bedrijfsauto etc. Mijn reactie was dat zit toch bij je uurtarief in en eventueel voorrijkosten? Ik kreeg 0 op rekest, Ik kon bij Remon het nieuwe type bestellen en laten installeren voor € 1749,-!!

De wereld van waterontharders blijft schimmig…Ik weet het niet met de waterontharder… gemiddeld kosten ze € 1600,- , zijn de reviews wisselend zowel positief als negatief en de consumentbond die het niet adviseert. En wat mij het meeste tegenstaat is de agressieve verkoopmethode. In de jaren ‘80/’90 ben ik eens in hotel geweest, en dat had ook iets met water te maken, een piramide achtig iets en daar doet mij dit sterk aan denken…
https://www.waterluxe.nl/artikel/334/waterluxe-duo-12.html installatie ~275 euro , staat ook wel ergens op de site daar

of een Duitse https://www.aqmos.com/was...1-und-montageblock-1?c=13 een beetje gawalo monteur plaatst dat ding zo.

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 05-06-2019 20:41 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Vandaag contact opgenomen met Hydrotense om advies in te winnen welk systeem wij zouden moeten kiezen voor een gezin van momenteel 2 personen, maar in de toekomst hopelijk groeiend naar 4 a 5 personen. Ze kwamen met de volgende producten:
Er zijn voor jullie situatie twee mogelijkheden:
- een standaard 12L StandAlone systeem, deze heeft een onthardingscapaciteit van 33.600 ltrs/dH
-- regenereert met 5 personen om de 5 à 6 dagen
-- regenereert met 2 personen om de 12 à 13 dagen

-een samengesteld model 14L StandAlone met 5600SXT (dezelfde uitvoring als de 12L SA, alleen met 2 liter meer hars), deze heeft een onthardingscapaciteit van 39.200 ltrs/dH
-- regenereert met 5 personen om de 6 - 7 dagen
-- regenereert met 2 personen om de 14 dagen

In de regel wordt aangehouden een regeneratie-interval van om de 5 - 10 dagen.
Deze streefwaarde is een balans tussen de aanschafprijs van de ontharder, het voorkomen van onnodige verspilling van spoelwater en regeneratiezout en het risico beperken van kanaalvorming en bacteriegroei.
Het prijsverschil tussen deze twee is niet groot, namelijk maar 53 euro, dus ik denk dat ik mijn keus op de tweede laat vallen.
- de 12l StandAlone € 714,70
-- https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12

- de 14L StandAlone € 767,70
-- deze staat niet in de webshop, uitvoering is als de 12LSa allen de maatvoering van de ontharder is: (hxdxl) 73 x 26 x 26 cm (excl. bypass)
Omdat ik zelf geen loodgieter ben en toch zeker wil zijn dat het product goed wordt aangesloten heb ik gevraagd of ze zelf ook een installatie aanbieden:
Nu installeren wij zelf niet, maar voor vragen omtrent het laten uitvoeren van de installatie van een ontharder hebben wij een samenwerking met een landelijk opererende installatieservice. Deze technici kennen onze producten en zijn gekwalificeerde installateurs. Zij kunnen voor jou de installatie op deskundige en vertrouwde wijze verzorgen.

Dat betekent:
- je koopt de installatie(s) bij ons, met de mededeling dat je deze graag geïnstalleerd wilt zien
- wij informeren de installatieservice, welke organisatie dan met enkele dagen contact met jou opneemt voor een afspraak ter eerste bezichtiging; deze bezichtiging kost € 70,--
- ter plekke bekijkt dan een monteur samen met jou de mogelijkheden en spreekt dan een prijs af: standaard is dat meestal per installatie rond de € 260,-- incl. btw excl materialen die op zeg gemiddeld € 50,-- komen; de kosten voor eerste bezichtiging rekent je dan met hem af
- dan wordt er een nieuwe afspraak gemaakt voor de daadwerkelijke installatie
- op de afgesproken datum en tijdstip komt meestal dezelfde monteur weer bij jullie langs, hij heeft de ontharder bij zich en installeert het systeem
- de installatiekosten reken je ook met hem af onder aftrek van de helft van de al door jou betaalde kosten bij eerste bezichtiging.

Op deze wijze hebben wij al vele tientallen klanten kunnen ontzorgen en van een perfecte waterontharder met een zorgeloze installatie kunnen voorzien.

Hou er wel even rekening mee dat wij de kosten beperkt kunnen houden door de bezoeken en installaties vooraf te plannen in een efficiënte route met plaatsingen bij jou in de regio. Daardoor kan de installatie soms tot wel 3-4 weken later zijn.
Iemand ervaring met dit apparaat en/of de installatie via Hydrotense?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

JdM

Humbled

@Gynnad hier geen ervaring met installatie door een bedrijf via Hydrotense. Wel heb ik denk ik inmiddels 6 jaar geleden bij Hydrotense een ontharder gekocht (18L standalone met 5600SXT) en heb hem daar zelf opgehaald. Was toen een betrouwbaar bedrijf, gewoon gevestigd in een loods, gerund door een stel nuchtere lui. Als ik zo die reply van ze zie op jouw vraag aan hun, lijken ze dat nog steeds.
Ik ervaar Hydrotense daarmee nog steeds als betrouwbaar.
De installatie vond ik persoonlijk totaal niet lastig, zeker met uponor slang is het goed te doen, dat spul kun je gewoon met knelkoppelingen op je bestaande leidingen aansluiten. De kwaliteit van de spullen die ze leveren is ook goed, ik heb 0,0 problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Gynnad Ik zou idd dan voor de 14L van Hydrotense gaan. Zelf leveren wij de 15L versie hiervan en deze zou ik je dan ook geadviseerd hebben.

Zelf installeren is prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:43
Ingelogd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:10:
Er zijn zoveel soortgelijke apparaatjes op de markt als de amfa4000.

Het is wel erg prijzig voor goedkope kleine magneetjes waar niemand van kan zeggen of het wel werkt. Ik lees bij verschillende fabrikanten dat het effect ca. zoveel liter per minuut of na zoveel tijd weg zal zijn. Deze uitspraken zijn totaal niet onderbouwd, of er wordt verwezen naar een vage professor die geen onderzoeksresultaten heeft gepubliceerd maar alleen verteld wat theoretisch mogelijk is.
Ik ben ook sceptisch over het ontharden van water met magneten. Ook al verwijdert het geen kalk, maar zorgt het ervoor dat het kalk minder aanslaat.

Toevallig heb ik toegang tot de (7 in het geval van amfa400) wetenschappelijke artikelen waar ze naar refereren. De artikelen staan nog online op www.sciencedirect.com. Heb geen tijd genomen om de artikelen uit 1995-2007 volledig te lezen; alleen abstract en conclusies gescand.

Er wordt in die artikelen wel benoemd dat een magnetische bewerking een bepaalde effect hebben. Er staan geen harde conclusies of het een oplossing is voor verkalking. iig weet ik niet wat ik uit deze artikelen moet halen. Noemen ze gewoon wat wetenschappelijk artikelen onder het mom:

“If you can’t convince them, confuse them.”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223508

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:25:
Ik zie net bij het zappen op RTL reclame voor deze oplichtingszaak: https://www.facebook.com/waterontharder/
Dat dit soort brutale openlijke oplichting zomaar toegestaan is joh :X
Hoe weet je dat het oplichting is? Zelf geprobeerd? Ik ga de proef op de som nemen en heb daarvoor 100 dagen. Werkt ie niet, dan stuur ik 'm terug. Ik zal het delen, wat de uitkomst ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Suc6 er mee.

Ik heb trouwens bij jou commentaar een dejavu gevoel
Ergens heb ik een soortgelijke reactie in de topic al gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

http://www.chem1.com/CQ/magscams.html

Er wordt vaak geschreven in dit kritisch stuk dat het kan... . werken: might work....
Simpelweg omdat er zoveel variabelen zijn die zo complex zijn dat het nog niet afgeschoten is, maar ook niet dat het wel werkt. Het kan werken.

Met zo een status van een "anti-kalk" procedure gaat geen enkel normaal bedrijf een risico nemen als zij verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het water m.b.t het kalk.
Simpel: stel het gaat in het begin goed, maar ineens niet meer.... dan is totaal niet bekend aan welke knoppen je moet gaan draaien om het weer goed te krijgen, er zijn simpelweg teveel parameters die invloed zouden kunnen hebben.
Dat betekent imho het faliet van deze methode.

Ga eens een auto kopen..... en die rijdt prima in het begin.... en ineens doet ie dat niet meer en de garage en de fabriek zelf hebben geen enkel idee hoe ze dit probleem moeten oplossen..... zou je weer zo een auto kopen?

Maak zulke simpele vergelijkingen en je weet zelf het antwoord al, waarom dan nog iets magisch in de lucht houden tav magneten en potentieel anti-kalk werking?

Je kunt het ook nog zo bekijken: Zijn er wellicht aandachtsvelden waar je veel meer profijt uit kunt halen dan deze? Bijvoorbeeld: Neem je huis (nog) eens onder de loep en kijk een of er zinvolle verbeteringen haalbaar zijn om het bijvoorbeeld duurzamer te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Anoniem: 320788 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:49:
Suc6 er mee.

Ik heb trouwens bij jou commentaar een dejavu gevoel
Ergens heb ik een soortgelijke reactie in de topic al gezien
Ik herkende het ook. Het is ook de enige reactie van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:26
Anoniem: 1223508 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:27:
[...]

Hoe weet je dat het oplichting is? Zelf geprobeerd? Ik ga de proef op de som nemen en heb daarvoor 100 dagen. Werkt ie niet, dan stuur ik 'm terug. Ik zal het delen, wat de uitkomst ook is.
Apart dat je vandaag bent aangemeld op tweakers, dat geeft mijn al een gevoel dat dit geen zuiver koffie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik hou het op een troll.
Helemaal omdat hij bijna exact het zelfde typt als de persoon van 3 a 4 maanden geleden

Verder durf ik wel te stellen dat die mageettroep net zo echt is als een draak, of een unicorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:29
ik heb de hydrotense 14l high flow gekocht en wil hem gaan aansluiten maar moet daarvoor door mijn betonnen garagevloer heen boren. Al ik max 2x 1" leiding heb kan ik toch 28mm gaten boren ? Hoe moet ik de afvoer aanleggen, ook met een afvoer slang en rond 28 gat maken ? of 50mm gat maken voor 40mm afvoer pijp. Heb prijs opgevraagd voor aansluiten van de ontharder en dit kwam op 700 euro, 270 voor boren en de rest voor aansluiten, bijna net zoveel als de ontharder zelf.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
corsat schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:48:
ik heb de hydrotense 14l high flow gekocht en wil hem gaan aansluiten maar moet daarvoor door mijn betonnen garagevloer heen boren. Al ik max 2x 1" leiding heb kan ik toch 28mm gaten boren ? Hoe moet ik de afvoer aanleggen, ook met een afvoer slang en rond 28 gat maken ? of 50mm gat maken voor 40mm afvoer pijp. Heb prijs opgevraagd voor aansluiten van de ontharder en dit kwam op 700 euro, 270 voor boren en de rest voor aansluiten, bijna net zoveel als de ontharder zelf.
Ligt beetje aan de maat buis die je gebruikt, er zijn kunststof buizen met wand dikte 2 2,5 .

Voor de afvoer is 32 mm rioolbuis zat, dunner is er niet dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ramon_1984 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:40:
[...]

Apart dat je vandaag bent aangemeld op tweakers, dat geeft mijn al een gevoel dat dit geen zuiver koffie is...
Ik was aan het kijken naar recensies van de amfa4000 en kwam hier uit. Ik zag hier vooral recensies van mensen die hem niet hebben. Vind ik raar. Ook raar dat ik nergens positieve of negatieve verhalen van mensen zie die hem daadwerkelijk gekocht hebben, behalve dan de positieve op de site van het product. Ik zeg dat ik 'm gekocht heb en ga proberen. Heb mij daarom aangemeld. Ook jullie hebben ooit een eerste reactie geplaatst, toch? En wordt nu voor troll uitgemaakt. Ik begrijp dat jullie niet zitten te wachten op het delen van een ervaring. Jullie zijn bij voorbaat al vooringenomen.Veel plezier met jullie clubje, maar probeer tweakers niet te vervuilen. Heeft niemand wat aan.
Heb 'm trouwens net binnen. Tot zover doen ze wat ze zeggen. Nu hopen dat het werkt. Voor de ultieme test heb ik de vrouw niks verteld om zo het placebo effect te vermijden
Groeten uit Deventer, daar waar de waterhardheid vrij hoog is

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1223508 op 18-06-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Anoniem: 1223508
Ergens in november hebben we hier de zelfde discussie gevoerd.

Ook toen was mijn commentaar Suc6 er mee.
Uiteindelijk geen meetbaar verschil en ik begrijp dat de super gestabiliseerde mageet is terug gestuurd
MrTre schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:07:
Ik denk dat ik m ga bestellen... niet goed geld terug binnen 120 dagen.
Ongeveer vanaf hier, dus Suc6 met de mageet. En lees alles even door.
Verder kwam jou bericht me zo bekend voor dat ik idd het idee heb dat je aan het trollen was/ben.

En als die gedachte niet goed is, sorry.

Ik zou een paar setjes meetstokjes kopen zodat je het kan testen, en heel veel Suc6.

En wat mij betreft heb je gelijk. Ik zit niet te wachten op een gebruiks ervaring niet niet te staven is door achterliggende data.
In mijn ogen is en blijft het een overmaatse bio-stabiel

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 18-06-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:18:
Ik hou het op een troll.
Helemaal omdat hij bijna exact het zelfde typt als de persoon van 3 a 4 maanden geleden

Verder durf ik wel te stellen dat die mageettroep net zo echt is als een draak, of een unicorn.
Is best toevallig. Ik heb niet alle pagina's doorgescrolled en heb de vergelijkbare reactie niet gezien. Jammer dat je mij zo ziet. Ik wou alleen een positieve bijdrage leveren aan dit topic. Ben er zeker niet van overtuigd dat zo'n magneet werkt. 'niet goed, geld terug' heeft mij doen besluiten om het te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:59:
@Anoniem: 1223508
Ergens in november hebben we hier de zelfde discussie gevoerd.

Ook toen was mijn commentaar Suc6 er mee.
Uiteindelijk geen meetbaar verschil en ik begrijp dat de super gestabiliseerde mageet is terug gestuurd

[...]

Ongeveer vanaf hier, dus Suc6 met de mageet. En lees alles even door.
Verder kwam jou bericht me zo bekend voor dat ik idd het idee heb dat je aan het trollen was/ben.

En als die gedachte niet goed is, sorry.

Ik zou een paar setjes meetstokjes kopen zodat je het kan testen, en heel veel Suc6.

En wat mij betreft heb je gelijk. Ik zit niet te wachten op een gebruiks ervaring niet niet te staven is door achterliggende data.
In mijn ogen is en blijft het een overmaatse bio-stabiel
Thanks. Reactie is inderdaad vergelijkbaar, maar als die teruggestuurd is, dan zou ik wel een hele suffe troll zijn.

Meetstokjes hebben niet zoveel zin. Ze zeggen dat de kalk niet meer neerslaat, maar er nog wel is. Ik hoop te zien dat de douche, de waterkoker en mijn dure espressomachine minder sporen van kalk gaat hebben en dat het voelbaar gaat worden op huid en haar. We gaan het zien! Zijn er andere waterontharders waarbij ik niet in een waterleiding hoef te zagen? Heb sindskort een huurhuis en heb geen zin om een duur apparaat achter te laten als ik weer een koophuis vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon meenemen als je de huurwoning verlaat.

En of de leiding weer maken, of de leiding zo maken dat er een bypass in komt.

Wanneer je de ontkalker mee neemt zet je de kranen goed en laat je de bypass achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1224688

Ik heb begrepen dat de Amfa4000 de kalk niet uit het water haalt, maar zorgt dat deze opgelost blijft in het water en daardoor niet hecht. Omdat je de stoffen die kalk veroorzaakt er niet uithaalt blijft de waterhardheid voor en na meting dus gelijk. Het verminderd alleen de kalkvorming.

Is er iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:20
Leuk verhaal maar....als het water dan op de douchewand spat en opdroogt -> waar blijft de kalk?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na een kleine twee weken nog geen merkbaar resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mm ummm mmm uhummmm niet zo verrassend.

Ik zou je zelf een groot plezier doen en een bypass op de leidingen in je huur woning maken.

Ga je weg, kranen om en het water loopt weer normaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Die magneten worden al 40 jaar verkocht met allerlei zwetz verhalen van 25 euro bij de Gamma tot honderden euro's bij andere. Bij veel bedrijven en restaurants worden zout ontharders gebruikt omdat deze werken. Denken er nu echt mensen dat deze niet allang overschakeld waren naar een magneet als dat zou werken.
Het wemelt weer van de nieuwe aanmeldingen met positieve berichten., waarschijnlijk wederverkopers onder aan de piramide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter260
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-04-2021
De ontharders van hydrotense hebben ook mijn interesse ,maar hoe zit het bij zelfplaatsing dan met de garantie of eventuele herstelling of onderhoud..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Heb gisteren eindelijk mijn hydrotense highflow laten plaatsen. Ik ben blij dat ik het niet zelf moest doen maar hand en spandiensten verricht heb. De loodgieter was uiteindelijk zo’n 5 uur effectief bezig met o.a. boren vanuit de garage naar de kruipruimte. Inmiddels in gebruik genomen en geen drukverlies, water voelt zacht aan. De kap die op de hydrotens zit heb ik nu 4 x geopend en 2x brak die af op het scharnierend deel, in de handleiding staat het instellen beschreven maar je kan geen dag instellen maar dit staat wel beschreven. De meegeleverde slangen zijn onhandig lang maar met wat bochtwerk lukt het wel. De afvoerslang moet ik nog beter bevestigen want deze schiet er heel gemakkelijk uit als je de hydrotens aansluit, nog geen spoeling gedaan maar zal hetzelfde zijn dus dit nog aanpassen, wil geen overstroming in mijn garage. Ik ben benieuwd naar de langere termijn en gebruik.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 15:36
@corsat Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Zou fijn zijn als je ons op de hoogte kan houden!
Alvast bedankt voor deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:45
Ik heb de Hydrotense Seduction Family 16L vorig jaar september gekocht en zelf geinstalleerd.
Ons waterverbruik is max. 125 liter over alle jaren, dus dit model lijkt ruim overbemeten bij een dH=8 hier.
Maar ik regenereer iedere week (ivm bacteriegroei), ruim te vroeg dus volgens de capaciteit berekeningen.
Echter doordat deze unit overbemeten is, kan ik met minder zout regenereren, en dit is een niet-lineair verband, waardoor ik minder zout uiteindelijk verbruik tov kleinere units. Vul tijd is minimaal gezet op 1 minuut op de Fleck.
Tot nu toe sinds vorig jaar oktober is er 35kg zout ingegaan waarbij nu de bodem van het reservoir in zicht begint te komen. Dus schat in zo'n 40 a 42 kg per jaar nodig. Iedere week meet ik ook nog even de rest hardheid van het water (net voordat ie regenereert) met de bijgeleverde druppel-kit, en altijd dH=0

Mijn diy installatie was wel even een spoed-cursus waarbij ik gaten moest boren door de betonnen vloer in de meterkast, de meterkast heb uitgebouwd met een "kast" ervoor, gasleiding van keuken doorboorde, voor het eerst met leidingwerk heb gewerkt, afvoer in kruipruimte heb aangesloten. Crime om die enorme slangen van watermeter lekdicht te krijgen.

Tot overmaat van ramp moest ik nog tot 2 maal toe de boel losmaken vanwege vervanging watermeter, en vervanging electra&gasmeter dit jaar, en dan weer de ellende dat die grote slangen weer aangesloten te krijgen zonder lekken.

Weet waaraan je begint :-)

Mijn inziens doe je dit voor comfoor en niet perse dat het je geld bespaart, dat zijn drogredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

Sorcerer8472

Mens sana?

hansvk schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:17:
Leuk verhaal maar....als het water dan op de douchewand spat en opdroogt -> waar blijft de kalk?
Echt precies dit!

Kalk is kalk. Het is niet zo dat de moleculen die deze aanslag veroorzaken spontaan magisch veranderen. Iedereen met een beetje natuurkundig/wiskundig inzicht kan dit zelf beredeneren.

Het water gaat echt in hoog tempo langs die magneet ook, en de meeste deeltjes die aanslag veroorzaken zijn niet ferromagnetisch. Zelfs als ze dit wel waren zou de magneet ze niet veranderen, hooguit heel kortstondig aantrekken terwijl ze door de leiding gaan, en tenzij het een gevaarlijk sterke magneet is, is dat effect verwaarloosbaar klein door de hoge snelheid van het water.

Verkopers van deze producten gaan uit van een gebrek aan kennis bij de kopers en proberen met vage uitleg twijfel te zaaien bij kopers waardoor mensen die nét niet genoeg verstand ervan hebben net over de streep getrokken worden met een uitleg die iets wegheeft van een omgekeerd homeopathisch proces.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-07 14:11
rsbroer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:45:
...
Weet waaraan je begint :-)
...
Leuk om te lezen! Ben ook van plan dit model te gaan halen en zelf te klussen, dit ivm eczeem bij m’n dochtertje. Eerst nog de keuken installeren na de vakantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Sorcerer8472 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:03:
[...]

Echt precies dit!

Kalk is kalk. Het is niet zo dat de moleculen die deze aanslag veroorzaken spontaan magisch veranderen. Iedereen met een beetje natuurkundig/wiskundig inzicht kan dit zelf beredeneren.

Het water gaat echt in hoog tempo langs die magneet ook, en de meeste deeltjes die aanslag veroorzaken zijn niet ferromagnetisch. Zelfs als ze dit wel waren zou de magneet ze niet veranderen, hooguit heel kortstondig aantrekken terwijl ze door de leiding gaan, en tenzij het een gevaarlijk sterke magneet is, is dat effect verwaarloosbaar klein door de hoge snelheid van het water.

Verkopers van deze producten gaan uit van een gebrek aan kennis bij de kopers en proberen met vage uitleg twijfel te zaaien bij kopers waardoor mensen die nét niet genoeg verstand ervan hebben net over de streep getrokken worden met een uitleg die iets wegheeft van een omgekeerd homeopathisch proces.
Als ik me een keer verveel zal ik de vraag eens voorleggen bij de producent/leverancier. Ben benieuwd of ik (afgestudeerd o.a. chemische technologie) het snap :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-07 12:27
Hoe zijn jullie ervaringen met Feagon/Aquastar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik wil mijn waterverharder verplaatsen. De hoofdleiding van 25mm Uponor gaat nu de verharder in en uit en weer verder met 25mm naar de verschillende 16mm aftappunten.

Ik heb echter een 22mm boor voor de betonvloer en wil dan nu van 25mm (oude plaats verharder) naar 20mm en door de vloer dan de verharder in en uit en verder met 20mm terug de vloer in naar de 25mm die dan weer naar de verschillende aftappunten gaat.

Traject water vanaf watermeter is dan 25mm - 20mm - verharder - 20mm - 25mm en naar aftrappunten. Alle gedeeltes zijn een paar meter lang.

Gaat dit problemen geven van dik naar dun naar dik naar dun naar dunner met onderweg een verharder ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Pos2007 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:11:
Ik wil mijn waterverharder verplaatsen. De hoofdleiding van 25mm Uponor gaat nu de verharder in en uit en weer verder met 25mm naar de verschillende 16mm aftappunten.

Ik heb echter een 22mm boor voor de betonvloer en wil dan nu van 25mm (oude plaats verharder) naar 20mm en door de vloer dan de verharder in en uit en verder met 20mm terug de vloer in naar de 25mm die dan weer naar de verschillende aftappunten gaat.

Traject water vanaf watermeter is dan 25mm - 20mm - verharder - 20mm - 25mm en naar aftrappunten. Alle gedeeltes zijn een paar meter lang.

Gaat dit problemen geven van dik naar dun naar dik naar dun naar dunner met onderweg een verharder ertussen?
Lijkt me niet handig. Je introduceert dan een flowrestrictie waar je hele systeem last van heeft. Kun je niet een grotere boor nemen? Ecotools heeft voor dit soort eenmalige projectjes vaak prima spul voor een redelijke prijs. Wel zit je dan met verzendkosten maar soms kan dat zelfs voor een enkel dingetje nog wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Gewoon een boor voor 1 dag huren bij Boels ofzo lijkt mij beter dan al die verloopjes. Beter is ook om een beschermbuis door de vloer en daar de waterleiding in. In ieder geval niet strak in het gat, dat gaat tikken en hoor je door het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik wilde bij bo-rent een boor van 32mm huren maar dat kwam op 110 euro, dan nog zelf leiding aanleggen en de afvoer aansluiten in de kruipruimte. Uiteindelijk alles uitbesteed voor 300 euro en geen spijt van gehad. De duurste loodgieter vroeg 715 euro. Ik ben overigens zeer tevreden over de hydrotense high flow 14l. Badkamer na 1 week nog blinkend, geen streep op iets te zien op de douchecabine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
@Pos2007 zo’n boor kost een tientje bij ecotools. Tel uit je winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 11:53

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Met een 22mm boor kan je wel op 25mm komen met wat 'wrikken en wippen'. (als het niet in het zicht zit, is het al helemaal geen issue)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-07-2019
Anoniem: 1224688 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:32:
Ik heb begrepen dat de Amfa4000 de kalk niet uit het water haalt, maar zorgt dat deze opgelost blijft in het water en daardoor niet hecht. Omdat je de stoffen die kalk veroorzaakt er niet uithaalt blijft de waterhardheid voor en na meting dus gelijk. Het verminderd alleen de kalkvorming.

Is er iemand die dit kan bevestigen?
Heb de Amfa4000 2 maanden geprobeerd en zag of proefde op geen enkele manier effect. Heb hem dan ook begin Juni weer terug gestuurd en wacht nog steeds op m'n geld retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Cool73 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Heb de Amfa4000 2 maanden geprobeerd en zag of proefde op geen enkele manier effect. Heb hem dan ook begin Juni weer terug gestuurd en wacht nog steeds op m'n geld retour.
Welke betaalmethode hen je gebruikt? Met cc of PayPal sta je bij zoiets best sterk en krijg je je geld gegarandeerd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

20mm is vrij weinig voor een hoofdleiding. Zeker als je de koppelstukken bekijkt. Absoluut niet doen m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Ik weet niet hoe dat in "moderne" huizen zit, maar de hoofdleiding vanaf onze meter is gewoon 15mm koper. Gaat prima met 2 normale douches tegelijk (geen stortdouches).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:16:

Ik ga verhuizen en ik heb flink wat budget, dus ik had het over een water ontharder voor het hele huis.
Nu is de vraag, ik ga er met mijn gezin wonen (vrouw, kind en ik) maar welke en wie heb ik nodig.
We hebben geen bad of andere gekke dingen.
Dus welke zou ik moeten hebben?

Volgens https://www.waterhardheid.nl/gemeente/rijswijk heb ik redelijk hard water. Ik merk dat in mijn eigen huis dat er veel kalk achterblijft op bijvoorbeeld de ramen van de douche.
We zijn nu bijna 2 maanden verder, en ik ben geen steek opgeschoten.
Er is bij mij in de regio geen enkele tent die er eentje wilt komen installeren. Zelfs de waterleverancier had nog nooit van een water ontkalker gehoord en verwees me door naar google.

Ik kan wel zo'n ding kopen, maar met twee linker handen en kan het niet zelf installeren. (En ga me nou niet overtuigen dat ik het wel kan) (geef me een boor, en je kan een nieuw huis kopen)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
mijn ouders hebben er een van;
https://www.waterluxe.nl/
Inclusief installatie. Is hun goed bevallen. Pas was hij defect (binnen 2jaar) en kosteloos gerepareerd aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 18:39
Zoals @japser84 zegt. Waterluxe.nl contacten. Die leveren inclusief montage.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Aquacell levert ook inclusief montage. Zijn er dan van die bedrijven die dat niet doen? Lijkt me niet erg bevorderlijk voor de verkoop. :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Wij gaan voor een van Hydrotense en die hebben een bedrijf wat ze voor je komt installeren.

Pagina: 1 ... 18 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.