Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 19 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56

Tuxie

En WeL nU!

Ik heb zelf sinds kort een Waterluxe. Ding bevalt prima en recentelijk een nieuwe bypass geplaatst, doordat ik er zelf aan gedraaid had. Kosteloos aan huis, prima.

Ik doe het niet voor de besparing, maar eczeem bij mij en kinderen. Kan verschil na een aantal maanden merken, maar kan ook placebo effect zijn. Wachten op de winter, dan weet ik het zeker (meeste last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:34

Matis

Rubber Rocket

Gynnad schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:23:
Wij gaan voor een van Hydrotense en die hebben een bedrijf wat ze voor je komt installeren.
Klopt, hebben wij hem ook van. Fijne toko en goede producten

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 03:49
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:17
Rakward schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:47:
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p
Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.
Ja als ik op deze pagine kijk:
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-water-test-handleiding/

Daar staat dat de hardheid test afhankelijk is van zowel calcium als magnesium, is de test dan wel correct? Misschien meet je nog hardheid dmv magnesium ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:29

Hier verkopen ze druppelmeting,al vragen ze hier wel een flinke prijs
https://www.wildkamp.nl/p...estset-dh-1-flesje/970148

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 19:57
Rakward schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Ja als ik op deze pagine kijk:
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-water-test-handleiding/

Daar staat dat de hardheid test afhankelijk is van zowel calcium als magnesium, is de test dan wel correct? Misschien meet je nog hardheid dmv magnesium ...
Ik kon het woord magnesium niet terugvinden op de gelinkte pagina maar dat maakt ook niet uit want 1) de hardheid wordt niet alleen bepaald door kalk maar ook door ijzer en andere metalen. In theorie kan hard water dus vrij van kalk zijn. 2) In de praktijk echter, is het juist voor het leeuwendeel kalk. Dat komt doordat het in feite grondwater is en in de grond zit nou eenmaal vaak veel kalk (resten van schelpen bijvoorbeeld). IJzer en magnesium etc nauwelijks. Misschien lossen die ook minder goed op. Alleen doordat kalk wit is en ijzer in de praktijk roestbruin, kleurt de combinatie al gauw in zijn geheel roestkleurig, ook al zit er maar een spoortje ijzer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb ooit eens een hardheid testsetje bij Conrad gekocht meen ik. Zal ff kijken of ik zo snel nog een linkje terug kan vinden :)
Deze dus: https://www.conrad.nl/p/s...e-hardheid-1-stuks-103067

[ Voor 26% gewijzigd door Bergie op 22-07-2019 09:09 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
laptopleon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:15:
[...]

Ik kon het woord magnesium niet terugvinden op de gelinkte pagina maar dat maakt ook niet uit want 1) de hardheid wordt niet alleen bepaald door kalk maar ook door ijzer en andere metalen. In theorie kan hard water dus vrij van kalk zijn. 2) In de praktijk echter, is het juist voor het leeuwendeel kalk. Dat komt doordat het in feite grondwater is en in de grond zit nou eenmaal vaak veel kalk (resten van schelpen bijvoorbeeld). IJzer en magnesium etc nauwelijks. Misschien lossen die ook minder goed op. Alleen doordat kalk wit is en ijzer in de praktijk roestbruin, kleurt de combinatie al gauw in zijn geheel roestkleurig, ook al zit er maar een spoortje ijzer in.
Sorry, verkeerde pagina gelinkt:
https://www.velda.nl/vijv...erwater-testen/gh-waarde/
Bergie schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:08:
Ik heb ooit eens een hardheid testsetje bij Conrad gekocht meen ik. Zal ff kijken of ik zo snel nog een linkje terug kan vinden :)
Deze dus: https://www.conrad.nl/p/s...e-hardheid-1-stuks-103067
Dank je wel

[ Voor 16% gewijzigd door Rakward op 22-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Bij ons is iemand langs gekomen van Pure Water om te bekijken waar we de ontharder (Hydrotense 14L StandAlone) in de meterkast kunnen plaatsen, nu was de beste / enige optie om dit op hoogte te doen. Daarvoor moet ik een plank gaan plaatsen waar ik hem op kan zetten, ik vroeg mij af of iemand van jullie dit ook heeft gedaan en hoe je dit hebt aangepakt. Aangezien ik in geen geval wil dat hij gaat doorbuigen / doorbreekt en dus al het water de meterkast inloopt..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Gynnad schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:57:
Bij ons is iemand langs gekomen van Pure Water om te bekijken waar we de ontharder (Hydrotense 14L StandAlone) in de meterkast kunnen plaatsen, nu was de beste / enige optie om dit op hoogte te doen. Daarvoor moet ik een plank gaan plaatsen waar ik hem op kan zetten, ik vroeg mij af of iemand van jullie dit ook heeft gedaan en hoe je dit hebt aangepakt. Aangezien ik in geen geval wil dat hij gaat doorbuigen / doorbreekt en dus al het water de meterkast inloopt..
Op hoogte voor de groepenkast ?? Zou ik echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:02
Gynnad schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:57:
Hier zou ik inderdaad niet aan beginnen. Volgens de NEN norm moeten wateraansluitingen in het onderste gedeelte van je meterkast zitten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eDaUHMo.png

Dit is om te voorkomen dat bij lekkage het water je gehele elektrische installatie onderspettert/sproeit.

Bij mijn meterkast loopt ernaast een soort loze ruimte waar ik de ontharder in heb gezet. Plankje op maat gemaakt (reststukje van de Ikea opruim-afdeling) en daar vijf sterke hoekijzers onder. Die gaat nooit lopen op deze manier. Het zoutvat staat hier boven de harscylinder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bE8rwZQ.jpg?1

Nogmaals: boven je elektra zetten zou ik afraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Het is dus niet boven de elektra, maar er naast. De water aansluiting en afvoer zitten op de grond, echter de installatie zelf komt dan op hoogte naast de groepenkast. Er onder is geen ruimte i.v.m. de gasaansluiting, dus we hebben verder ook geen keus eigenlijk, behalve het niet te doen.

Het rode gedeelte zou dan het apparaat komen te staan, in het blauwe gedeelte het zout reservoir, de bruine streep is dan de plank en onderin de groene cirkel is de water aansluiting en de paarse cirkel is de water afvoer. Dus mocht het overstromen, dan zou het in principe in het onderste gedeelte terecht komen, waar geen elektra zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1zixtiE0Rk6ZOvHAq53dHBGr/medium.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Gynnad op 31-07-2019 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:22

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Wij hebben een gang met daarin links de meterkast, en achter de rechtermuur van de gang zit de berging. We hebben ervoor gekozen het in de berging te doen, de enige andere mogelijkheid was namelijk de kruipruimte omdat de meterkast te vol was. De berging gaat prima en is makkelijk bereikbaar. Mocht jullie daar ook een soortgelijke ruimte hebben, dan is dit een idee. Onze waterleiding ging onder de gang door, dus ze hebben gewoon eventjes wat gaatjes geboord voor de leidingen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Dat is helaas geen optie, achter de links van de en achter de meterkast zit de keuken / open woonruimte en rechts van de meterkast zit de WC. Dus we hebben ook niet echt opties om uit te wijken naar een andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-10 17:32
Meestal komt het niet uit in de meterkast.

In de kruipruimte kan dit ook prima.
Vd week een aquastar 800 geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67650285_2422278571144565_3921716908352602112_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_oc=AQkoRKzZEapf9FHLX5cdVBPXOThHKPjNgYBCgnp9FTCQfubO67SN3aWaXN9oJT8Hops&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=85c903a5c4e24498656d9a80abe59eab&oe=5DDC3B61

Simpele installatie alles is meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Na maanden met dit draadje te hebben meegelezen, heb ik in januari een Delta Garona laten installeren door een lokale loodgieter. Ik heb alle voordelen zoals eerder hier beschreven. Ik moest even wennen aan het watergevoel bij het douchen. Voor visite heb ik een fles Spa in de koelkast (ivm andere watersmaak). Ik ben niet onder de indruk van het zoutreservoir (beetje slap kunststof). Maar naast deze punten ben ik nog elke dag verrast hoeveel schoner en netter mijn huis is.

In een eerdere post vertelde een mede-tweaker over de veranderingen in huis die in de maanden na de installatie zouden optreden. Dit was een van mijn redenen voor de aanschaf. Met deze post wil ik kort aangeven dat hij helemaal gelijk had.

Natuurlijk komt er geen nieuwe kalk meer bij. Maar je merkt toch goed dat er ook nog kalk aan het verdwijnen is. Ik had mijn 2 douchekoppen eerder al vaak ontkalkt. Toch gaan zij de laatste maanden steeds beter doorstromen. Rond de aanschaf had ik 3 kranen ivm ouderdom laten vervangen. De nieuwe kranen blijven netjes. Maar ook de oude kranen blijven nu netjes en gaan beter open en dicht, en stromen beter door. Ook begint - weliswaar heel langzaam - de kalk in hoekjes, spleten, en voegen minder te worden. Verder lijkt - maar dit is wel subjectief - alles netter te blijven omdat we minder "agressief" hoeven schoon te maken.

Hoe meer mijn huis kalkvrij wordt, hoe meer ik merk hoe netjes mijn huis toont. Prima aanschaf dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:06
heb je hem al in huis? twijfel hier ook nog steeds over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Slingertj3 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:34:
heb je hem al in huis? twijfel hier ook nog steeds over.

[...]
Nee sorry, ben met vanalle zaken bezig, en doordat ik zelf ook weinig ken van sanitair blijf ik het uitstellen, hopelijk eind augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.,m

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:18

DJT

Wij hebben sinds een weekje een ontharder draaien van Harvey Crown. Bevalt tot zover uitstekend.

Een aantal dingen die ik direct merkte;
- Schoon servies uit de (nieuwe) vaatwasser voelt veel fijner aan.
- Het (lange) haar van m'n dochters is veel makkelijker te kammen na het wassen, en terwijl er minder shampoo nodig is schuimt het véél beter.
- Ik had na het douchen altijd behoefte aan iets vettigs op m'n gezicht, dat is nu niet meer nodig.

De reden om bij Harvey Crown te bestellen was de prijs én het feit dat het een volledig mechanisch apparaat is. Loodzwaar en degelijke bouwkwaliteit.

Het enige nadeel is dat mijn vrouw het water niet lekker vindt om te drinken, dus daar moet ik nog iets voor bedenken. Ik heb in ieder gevel leidingen voor zowel hard als onthard water naar de keuken laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Cool73 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Heb de Amfa4000 2 maanden geprobeerd en zag of proefde op geen enkele manier effect. Heb hem dan ook begin Juni weer terug gestuurd en wacht nog steeds op m'n geld retour.
En, geld nog teruggekregen nu zo'n 2 maanden later?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 15:38
@DJT een vaatwasser heeft een eigen ontharder. Die moet je wel even instellen op het (nu) ontharde water. Anders blijft hij zelf ook ontharden en dat is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:49:
@DJT een vaatwasser heeft een eigen ontharder. Die moet je wel even instellen op het (nu) ontharde water. Anders blijft hij zelf ook ontharden en dat is nergens voor nodig.
Goed punt. Maar lost het probleem zich zelf niet op door je vaatwasser zout gewoon niet meer te vullen..

Met mazzel werkt mijn systeem dinsdag. En ik had nog niet nagedacht over de vaatwassers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gynnad schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:10:
Het is dus niet boven de elektra, maar er naast.
Voor een losgesprongen waterslang maakt dat niet zoveel uit. Het spuit toch wel in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:08:
[...]
Maar lost het probleem zich zelf niet op door je vaatwasser zout gewoon niet meer te vullen..
Mijne doet het dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Mijne doet het dan niet meer.
Ooo. Dan ga ik daar morgen even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Van mij inderdaad ook niet. Eenmalig zout in gedaan en daarna op 0dH ingesteld. Sindsdien nooit meer bij hoeven vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

blissard schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:49:
Dank voor het meedenken. Ik had de vaatwasser en de stoomovens al ingesteld op onthard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@DJT mooi. Dan is het wel een raadsel waarom het bestek nu anders aanvoelt. Er is immers geen verschil tussen de ontharder van de vaatwasser en degene die je nu geïnstalleerd hebt. Zal misschien meer met je handen (die je nu met zacht water wast) te maken hebben dan met het bestek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Ik gebruikte in mijn oude huis/vaatwasser altijd van die alles in één blokjes en ben nu weer over op de poeder. Wellicht waren de blokjes onvoldoende effectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 21:45

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

DJT schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:04:
Wij hebben sinds een weekje een ontharder draaien van Harvey Crown. Bevalt tot zover uitstekend.

Een aantal dingen die ik direct merkte;
- Schoon servies uit de (nieuwe) vaatwasser voelt veel fijner aan.
- Het (lange) haar van m'n dochters is veel makkelijker te kammen na het wassen, en terwijl er minder shampoo nodig is schuimt het véél beter.
- Ik had na het douchen altijd behoefte aan iets vettigs op m'n gezicht, dat is nu niet meer nodig.

De reden om bij Harvey Crown te bestellen was de prijs én het feit dat het een volledig mechanisch apparaat is. Loodzwaar en degelijke bouwkwaliteit.

Het enige nadeel is dat mijn vrouw het water niet lekker vindt om te drinken, dus daar moet ik nog iets voor bedenken. Ik heb in ieder gevel leidingen voor zowel hard als onthard water naar de keuken laten aanleggen.
Hier moeten toch van die 'speciale' vierkante zoutblokken in?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNHRJn2honJZpdv3B1WyKXhA/full.jpg

Zo, anti-kalky mag aan de slag.

Pentair 760 auto control.
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Eens kijken hoe snel er verschil merkbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT

DJT

DaMightyWackO schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Hier moeten toch van die 'speciale' vierkante zoutblokken in?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 21:45

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Laat je deze dan steeds overkomen vanuit UK? (lijkt me een relatief prijzige optie)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans
  • Laatst online: 20-04 20:50
Ik lees dit topic ook met aandacht de laatste tijd en vraag mij af of A deze systeem uberhaupt gaat passen gezien ik geen kruipruimte heb, en geen rioolaansluiting in de meterkast.

Heb een bestaand huis uit 1980, en wil voor de planten en tuin graag het normale "harde" water hebben, dus zal moeten splitsen en dus de ontharder na de splitsing moeten zetten.

Nu zag ik ook op een site een ontharder die werkt volgens PIA techniek. Is dit niet een gevalletje oplichting? Staan wel hoop hoge heren bij van diverse universiteiten die het aanraden blabla.
Gaat om Aquavibes.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Wat een moeilijk doenerij met het downloaden van het ebook https://discover.aguavibes.com/kalkprobleem-ebook maar goed. We zullen eens kijken.
Hier alvast een directe link naar het ebook https://assets.aversio.co...a7ad1-5c91bdd4f0-66616225

Ik heb het voor jullie gelezen, zodat jullie dat niet ook hoeven doen. In de vorm van een neutraal onderzoek adviseren zij een ieder de (it’s amazing Mike) Water Activator die op basis van electro magnetisme werkt. Nou ja, niet werkt. Absoluut kansloos apparaat. Niet kopen. Ook niet als ze je geld terug beloven bij niet tevredenheid.

[ Voor 77% gewijzigd door blissard op 06-08-2019 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT

DJT

DaMightyWackO schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Laat je deze dan steeds overkomen vanuit UK? (lijkt me een relatief prijzige optie)
Ik heb een partijtje zout mee besteld en moet daar wel 6~8 maanden mee vooruit kunnen denk ik. Het zout is ook in NL te koop via Aquacell (de ontharders van Aquacell zijn van Harvey Crown en dan met een ander labeltje). Ik moet tzt even kijken wat de goedkoopste optie is (of vóór de Brexit een grote partij laten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

[quote]bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Beste
Het water meten met meetstokjes zal weinig effect hebben gezien OneFlow niets verwijdert of toevoegt aan het water. OneFlow neutraliseert de kalkdeeltjes aanwezig in het water zodat ze zich niet meer kunnen vastzetten (onder de vorm van harde kalk) aan de oppervlaktes maar blijven dus wel aanwezig in het water onder een zachte en inerte vorm.
Gelieve de instructies te volgen en de OneFlow niet aan te sluiten op nieuwe koperen leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
Ik heb nu ongeveer een jaar een waterontkalker en op zich bevalt me dat goed.
Ik kreeg alleen steeds meer vlekken op de chromen delen van het bad en douche. Ook klaagde mijn vrouw vanaf het begin al over de smaak van het water en kwam er een “metaal” lucht elke keer als de douche open ging.

Nu ben ik eens gaan kijken in de instellingen van de Waterluxe en blijkt de hardheid op ruim 12 ingesteld te staan, echter zou volgens Vitens de hardheid hier 9 zijn.
Ik heb vorige maand de instelling veranderd naar hardheid 8 en een paar dagen later gemeten, deze gaf nog steeds hardheid 0 aan.

Nu blijkt de Waterluxe van mijn schoonouders ook veel te hoog afgesteld te staan.

Tip voor andere dus: even checken of de hardheid wel goed is ingesteld bij een vreemde smaak en geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

De instelling van de hardheid heeft alleen wat te maken met de frequentie van het reinigen van de harskolom. Lijkt me sterk dat dat iets met de smaak van het water doet.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@The Legend weet je dat zeker? Het lijkt bij veel ontharders mogelijk om de mate van ontharding in te stellen. Hoe regelt zo’n ontharder dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12-10 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat weet ik wel zeker. Ik krijg meetbaar harder/zachter water door de instelling te wijzigen.
Uiteraard wordt hiermee ook de regeneratie aangepast.

Maar ik moet zeggen dat ik uberhaupt niet zoveel smaakverschil merk. Hardheid staat nu op ongeveer 1. Wil het meetbaar houden, wellicht dat ik hem nog 1 tikje lager zet.

edit: overigens heb ik wel twee instellingen. Een in het menu van de Fleck, die volgens mij inderdaad de regeratie-frequentie regelt, en een stelwieltje onder de koppeling. Deze regelt de hardheid.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
MikeyMan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:17:
Dat weet ik wel zeker. Ik krijg meetbaar harder/zachter water door de instelling te wijzigen.

Maar ik moet zeggen dat ik uberhaupt niet zoveel smaakverschil merk. Hardheid staat nu op ongeveer 1. Wil het meetbaar houden, wellicht dat ik hem nog 1 tikje lager zet.

edit: overigens heb ik wel twee instellingen. Een in het menu van de Fleck, die volgens mij inderdaad de regeratie-frequentie regelt, en een stelwieltje onder de koppeling. Deze regelt de hardheid.
Ik kan de bron niet meer vinden, maar ik dacht gelezen te hebben dat bij een hardheid tot 2 geen kalkafzetting voor komt. Een hardheid van 0 zou dus niet perse nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12-10 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

yorroy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:22:
[...]

Ik kan de bron niet meer vinden, maar ik dacht gelezen te hebben dat bij een hardheid tot 2 geen kalkafzetting voor komt. Een hardheid van 0 zou dus niet perse nodig zijn
Nee, precies, daarom wil ik het ook meetbaar hebben.
Ik sluit niet uit dat 0 kalk inhoudt dat er wellicht onnodig veel geregenereerd wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

MikeyMan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:17:

Dat stelwieltje is vermoedelijk gewoon de bypass. Je ontharder meet zelf echt niet hoe hard het water is. Je moet niet voor niets zelf instellen hoe hard het water is. Op basis van die input berekent hij na hoeveel liter water er geregenereerd moet worden.
blissard schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:05:
@The Legend weet je dat zeker? Het lijkt bij veel ontharders mogelijk om de mate van ontharding in te stellen. Hoe regelt zo’n ontharder dat dan?
Voor zover mij bekend meten ontharders niet zelf de hardheid van het water. De hardheid kun je instellen door de bypass open te draaien. Dat is echter niet meer of minder dan het mengen van volledig onthard water met volledig hard water.

[ Voor 22% gewijzigd door The Legend op 07-08-2019 18:18 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@The Legend Oke, klinkt logisch. De hoeveelheid hard water die je bijmengt bepaalt dan de uiteindelijke hardheid. Geen bijmenging is dan altijd 0 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, de eerste dagen met ontkalkt water zitten er op.
Net getest. De hardheid is van 14dH naar 0.5-1.0dH gegaan.

Geen problemen met de vaatwassers en boilers gehad.

Volgende deel is een afvoer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:02
yorroy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:52:
Ik heb nu ongeveer een jaar een waterontkalker en op zich bevalt me dat goed.
Ik kreeg alleen steeds meer vlekken op de chromen delen van het bad en douche.
Ik heb die "vlekken" ook. Kwam er achter dat je deze heel makkelijk weghaalt met Mr. Muscle staalfix. Helaas komt het ook weer vrij snel terug maar soms wel handig om te voorkomen dat het zich opbouwt.

Afbeeldingslocatie: https://www.deonlinedrogist.nl/res/77/114/95/Mr_Muscle_Staalfix_39680_wowm_376_1000.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Hello,

ik vermoed dat ik hier wat hulp kan krijgen. Recentelijk een nieuw huis gekocht. Met waterontharder (Of hoe je het ding ook mag noemen). Dat zei de vorige eigenaar toch.

Nu ben ik hem even van dicht aan het bekijken maar raak ik er niet uit. Er staat niet eens een merk op. De vorige eigenaar is ook niet meer bereikbaar voor commentaar.

Nu lees ik hier dat er ook een afvoer moet zijn? Dat is iets wat de mijne niet blijkt te hebben... Er zit zout in... Zo ver ben ik al... (Ik hoop toch dat het zout is...)

Nu zie ik aan de kranen dat het toestel waarschijnlijk niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Ik durf hem ook niet onmiddellijk aan te sluiten, bang dat ik iets verkeerd zou doen.

Voor ik een loodgieter bel om alles uit te leggen en te bekijken had ik graag hier m'n licht opgestoken of jullie meer weten?

Dit zijn de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/b43aea019740/IMG_1382.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/9b8f1f4bc49e/IMG_1383.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/e6dd340bf44d/IMG_1384.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/015b59b37d21/IMG_1385.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/401366da4cc1/IMG_1386.png

Alvast bedankt voor enige hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Amarog schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:57:
Hello,

ik vermoed dat ik hier wat hulp kan krijgen. Recentelijk een nieuw huis gekocht. Met waterontharder (Of hoe je het ding ook mag noemen). Dat zei de vorige eigenaar toch.

Nu ben ik hem even van dicht aan het bekijken maar raak ik er niet uit. Er staat niet eens een merk op. De vorige eigenaar is ook niet meer bereikbaar voor commentaar.

Nu lees ik hier dat er ook een afvoer moet zijn? Dat is iets wat de mijne niet blijkt te hebben... Er zit zout in... Zo ver ben ik al... (Ik hoop toch dat het zout is...)

Nu zie ik aan de kranen dat het toestel waarschijnlijk niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Ik durf hem ook niet onmiddellijk aan te sluiten, bang dat ik iets verkeerd zou doen.

Voor ik een loodgieter bel om alles uit te leggen en te bekijken had ik graag hier m'n licht opgestoken of jullie meer weten?

Dit zijn de foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor enige hulp.
Lijkt op een oud model Fleck besturing, ronde rode tandwielknopje indrukken dan kun je met de zwarte draaiknop een spoelcyclus handmatig uitvoeren, vraag me niet welke kant op.
Als deze al lang in bedrijf is zou je er eens harscleaner in het zoutvat kunnen doen.
Er lijkt geen water in het zoutvat te staan, ik weet niet hoe hoog het zout in de bak ligt maar even voelen of er water onder in de bak staat.
Bij een spoel cyclus gaat via het afvoer slangetje water naar riool, is meestal maar een dun slangetje 12 mm
Slangetje lijkt gewoon op de grond te liggen op 1e foto ?
Zo te zien ligt er ook een stekker op de grond is die ook van de ontharder ?

Hardheid meetsetje bestellen en de resthardheid meten om te testen of het apparaat werkt. Niet alle loodgieters hebben verstand van waterontharders

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 12-08-2019 06:36 ]

• Amarog
@habbekrats bedankt voor de info! Dat hielp me al heel wat.

Het buisje dat je ziet is geen afvoer, gewoon wat vuiligheid. Deze is nergens te vinden.
Ik snap ondertussen hoe ik de regeneratie moet instellen.
Ik kan de regeneratie instellen op uur van de dag en na hoeveel M3.
In het vat zit alleen maar zout, keihard, geen doorkomen aan om te voelen of er water inzit.
Echter zit ik nog met m'n handen in het haar waar het 'afvalwater' dan heen gaat... Er is wel een afvoertje bovenaan de pot waar ik een darm kan op aansluiten maar het zou me verbazen dat dit het is...
Onderaan is er nergens iets te bespeuren, alles potdicht...
In de witte pot zit dan de 'duiker fles' (Om het maar een naam te geven) waar die Fleck 5600 opzit en waar ik dus de regeneratie kan instellen...

Het is niet mogelijk dat deze werkt zonder afvoer vermoed ik?
Ik durf hem nog steeds niet aan te sluiten, schrik dat ik iets verkeerd doe en m'n water 'fucked up' is :D 8)

Verwijderd

Maak eens betere foto's.
Met name van de achterkant van fleck.
Daar is de logische plek voor het begin van de afvoer.

Dus ergens moet je 4 mogelijkheden hebben.
Water in
Water out
Water in en out naar zout.
En de afvoer.

Heeft hij een bypass? Zoja, kan je de water out kant dichtzetten en de regeneratie starten,. Zie je meteen waar het afvoer water uit komt.

Wel eerst voor de zekerheid wat water over het zout. En kijken of je het wat losser kan maken.

• Amarog
@Emielvanputten ik moet blind geweest zijn! Er loopt inderdaad nog een darm van de Fleck naar mijn muur op een koperen buis, ik vermoed dat dat de afvoer zal zijn naar het riool.
Dan heb ik nog een buisje dat in de witte container loopt, ik vermoed dat dat water in & out naar zout zal zijn zeker?

Er zit een bypass kraan op ja.

Giet ik gewoon een emmer water in de witte container en zet ik hem automatisch op regeneratie?

Nog 2 foto's:
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/ea4e3411ad7f/IMG_1391.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/fb1819d621be/download/IMG_1392.png

Verwijderd

2 de foto wit kniestuk grijs buisje gaat van en naar het zout.

Dus ik zou het zout even losmaken., Emmer water er in en even hakken met een schroevendraaier of zo.

Geef het water de tijd wat te doen. En geef het de kans om zout te worden..

Nu komt het leuke, jou bypass is of alles langs de ontkalker of alles door de ontkalker.

Ik heb een bypass met 3 losse kranen, kan dus de invoer openlaten terwijl de uitgang dicht staat.

Dit lukt bij jou dus niet, nu ligt het even aan het apparaat, maar ik vermoed dat hij vers water gebruikt na de zoutspoeling.

Dus testen betekent een connectie met de rest van je huis.
Zou even een paar liter fles water halen bij de super en een test set voor kalk. En dan gewoon testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:32
Ik wil zelf mijn waterontharder aansluiten en stuit nu op het volgende en heb wat advies nodig.

Wateraansluiting bevindt zich in de meterkast, vanaf de watermeter gaat er een 15mm koperleiding de woning in.

De ontharder komt in de garage te staan, 10 meter vanaf de watermeter, de leiding moet dus 10m heen en 10m terug en ik wil geen waterdrukverlies.

Wanneer ik bv Uponor flexibele waterleiding neem dan is de installatie snel en eenvoudig maar wanneer ik de 15mm variant neem dan is de netto binnenmaat kleiner dan de orginele koperleiding.

Beinvloed dit de waterdruk veel ??

Eventueel zou ik van de watermeter afgaand (koper 15mm) naar een stukje koper 22mm kunnen gaan en hier dan vertrekken met Uponor 22mm leiding en de retourleiding ook weer net voordat hij de woning ingaat terug van uponor 20mm naar 15mm koper kunnen gaan.

Wat zouden jullie doen ??

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:01
Nog maar weer een post over vlekken. Ik heb 3 jaar nu een Boshuis waterontharder in ons nieuwbouwhuis. In de eerste maanden dacht ik de glazen deur van onze douche niet meer te hoeven navegen met een trekkertje. Helaas heeft dit geleid tot vlekken op de glazen douchedeur. Ik krijg ze met geen mogelijkheid eruit. Ik heb geprobeerd op basis van dit forum staalfix, polish boys, schoonmaakazijn en groene zeep. Ze zijn niet standaard zichtbaar maar komen te voorschijn bij condens. Misschien dat er een soort bescherming op het glas zit wat is aangevreten door de druppels? Boshuis wist het niet. Ontharder doet het verder goed. Iemand nog een suggestie? Of moet ik hier maar mee leren leven (of een nieuwe douchedeur :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jLfhjjm4Y8PQDvVI3WBErH0r/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-10 21:06
Als wij ons aanrecht afvegen, dan blijven wij ook vaak strepen/vlekken zien (op een grijs gevlekt blad is dat niet zo erg)
Wij zijn erachter gekomen dat Detol allesreiniger citroen de vlekken op het blad verwijderd. Wellicht nog het proberen waard, verder hebben wij (gelukkig) geen last van lekken, (en dan nu even afkloppen)

https://www.bol.com/nl/p/...x750-ml/9200000114301163/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
rvdgaag schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:05:
Ik wil zelf mijn waterontharder aansluiten en stuit nu op het volgende en heb wat advies nodig.

Wateraansluiting bevindt zich in de meterkast, vanaf de watermeter gaat er een 15mm koperleiding de woning in.

De ontharder komt in de garage te staan, 10 meter vanaf de watermeter, de leiding moet dus 10m heen en 10m terug en ik wil geen waterdrukverlies.

Wanneer ik bv Uponor flexibele waterleiding neem dan is de installatie snel en eenvoudig maar wanneer ik de 15mm variant neem dan is de netto binnenmaat kleiner dan de orginele koperleiding.

Beinvloed dit de waterdruk veel ??

Eventueel zou ik van de watermeter afgaand (koper 15mm) naar een stukje koper 22mm kunnen gaan en hier dan vertrekken met Uponor 22mm leiding en de retourleiding ook weer net voordat hij de woning ingaat terug van uponor 20mm naar 15mm koper kunnen gaan.

Wat zouden jullie doen ??
15/1 koper of 16/2 uponor is niet heel veel verschil, binnenmaat 13 of 12. Dat is iets meer dan 85% van de doorsnede, als de waterdruk nu niet te laag is dan kan dat makkelijk. Een verloopje naar 20 of 22 is natuurlijk ook het werk niet, dus dat zou je zeker kunnen doen om minimaal verlies te hebben.

Nu heb ik ook een vraag. Ik heb net zelf de ontharder geinstalleerd, uit de kraan komt nu 0dH, moet dit nog even finetunen naar 1,5 ongeveer, maar het water smaakt anders en ziet er raar uit. Het is wel helder maar het lijkt alsof er iets in zweeft. Je voelt ook een textuur in de mond. Het lijkt wel wat op lucht, maar voor de zekerheid, kan het ook iets anders zijn? Oude kalk? Hars? Of heb ik nu in ene bruisend water uit de kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 11:29
Cpt.Chaos schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:14:
Nu heb ik ook een vraag. Ik heb net zelf de ontharder geinstalleerd, uit de kraan komt nu 0dH, moet dit nog even finetunen naar 1,5 ongeveer, maar het water smaakt anders en ziet er raar uit. Het is wel helder maar het lijkt alsof er iets in zweeft. Je voelt ook een textuur in de mond. Het lijkt wel wat op lucht, maar voor de zekerheid, kan het ook iets anders zijn? Oude kalk? Hars? Of heb ik nu in ene bruisend water uit de kraan?
Zit er een hars-cilinder of een CO2-cilinder in je ontharder? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Vloris schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:27:
[...]

Zit er een hars-cilinder of een CO2-cilinder in je ontharder? :D
ingebouwde quooker bruisend water :P ik weet niet hoe groot die harsbolletjes zijn, en welke kleur, al ben ik 100% overtuigd dat het geen hars is.
Conclusie: heerlijk helder water nu, en niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
Nog wat lucht in de leding die door het hars geblazen wordt en zo microbelletjes maakt? Wat doet het als je het 10 minuutjes laat staan?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiotrP
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen,
Als je hem al hebt zou je je ervaringen willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je meten? Hardheid? Hoeveelheid kalk in het water?
Zoals ik het lees blijft de kalk, alleen het hecht niet.
Dus je hardheid blijft het zelfde, en je meetwaarde dus ook.

Ik heb hier een setje met 2 flakonetjes (geen ABN) eerst 3 druppels van het ene. En dan van de 2de is elke druppel 0.5dh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNHRJn2honJZpdv3B1WyKXhA/full.jpg
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Geen omkijken naar, doet het prima.
Water is goed, hardheid is 0.5
Hij heeft vannacht zijn 2de regeneratie gehad ( de oprit was nat)(moet de afvoer nog maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

Wat wil je meten? Hardheid? Hoeveelheid kalk in het water?
Zoals ik het lees blijft de kalk, alleen het hecht niet.
Dus je hardheid blijft het zelfde, en je meetwaarde dus ook.

Ik heb hier een setje met 2 flakonetjes (geen ABN) eerst 3 druppels van het ene. En dan van de 2de is elke druppel 0.5dh

[Afbeelding]
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Geen omkijken naar, doet het prima.
Water is goed, hardheid is 0.5
Hij heeft vannacht zijn 2de regeneratie gehad ( de oprit was nat)(moet de afvoer nog maken)
Maar als de kalk gekristaliseerd is(dat is hoe ik het begrijp het principe van TAC), reageert hij dan nog wel op dezelfde manier in de hardheid-test? Want hij kan zogezegd nergens aan hechten ....

Chemie is niet mijn sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne ook niet. En voor 12 euro weet je het zeker.

Maar ik vermoed dat het net als de wondermagneet is dat je de kalk blijft houden, en dus kan aantonen.

Nu werkt die wonder magneet helemaal niet,. Ik dat wil ik hier nog niet direct over zeggen. Maar de casestudies zij. Gewoon pdfs wat ze waar hebben gedaan.

Er zit weinig studie achter zo van uit hun site.
Morgen nog even voor mijn interesse verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
OmeJoyo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:51:
Na de openingspost te hebben gelezen heb ik toch nog wel wat toe te voegen en/of recht te zetten.

Voor wie wil weten waar mijn ervaringen vandaan komen? Ik heb 3 jaar lang witgoed gerepareerd voor de Electrolux groep en ook bijna 3 jaar Espresso automaten onderhouden voor Douwe Egberts. Verder ben ik al zo'n 20 jaar aquariaan :)

Glascorrosie komt niet door kalk maar door het gebrek er aan. Tuurlijk kan er kalk op glas afzetten maar ik heb dit in de praktijk nooit gezien bij glaswerk. Bij ons in de regio is bijvoorbeeld de hardheid slechts 6,5DH met een KH van rond de 4.

Nu wil een vaatwasser bij voorkeur een hardheid hebben van 4DH. De meeste mensen gebruiken alles in 1 tabletten die van zichzelf al chemisch ontharden, een eigenschap die wasmiddel trouwens ook heeft. Problemen gaan zich voordoen wanneer er ook gebruik wordt gemaakt van zout, zodat de interne ontharder in je vaatwasser dus ook nog zijn werk gaat doen. Meestal staan die vanuit de fabriek afgesteld op 8 tot 10 DH en ontharden dus het water wat al maar met 6,5DH binnenkomt tot +/- 1,5 DH en je 3 in 1 tablet haalt hem omlaag naar vrijwel 0.

Het resultaat zal zijn dat er glascorrosie onstaat en soms zelfs schade aan de machine. Verder kan het leiden tot een extreem lage KH waarde, wat tot gevolg kan hebben dat de PH van het water instabiel wordt met als resultaat "aggressief" water. Ik heb hierdoor helaas nogal eens wat apparaten totall loss door moeten verklaren.

Het belanggrijkste overweging voor een ontharder is of je eigen water wel echt "hard" is. Dit kun je terugvinden op de website van je wateraanbieder. Persoonlijk zou ik NOOIT een ontharder plaatsen voor het hele huis bij een hardheid van minder dan 10DH tenzij de KH waard >7 is. Een ontharder voor een espresso apparaat, Qooker, of soortgelijk apparaat kan mits goed afgesteld van pas komen bij een DH van >6 met een KH >5 .

Verder wel een mooi topicstart, wel jammer dat de meeste info komt van websites die belang hebben van de verkoop van ontharders.

Handige links:

http://www.vitens.nl/over...s/Waterkaarthardheid.aspx
http://www.oasen.nl/drink...amenstelling-Artikel.aspx
http://www.evides.nl/actu...Hardheid%20drinkwater.png
https://www.dunea.nl/drinkwater/samenstelling
http://www.pwn.nl/zakelij...enstelling_rapporten.aspx
Wikipedia: Waterhardheid (Ik weet het iedereen kan dit aanpassen maar op dit moment is er veel waarheid op te vinden)

Zeker niet gebruiken :
http://www.waterhardheid....rhardheden-nederland.html

Hier staat enkel maar onzin, heb net 10 hardheden gecontroleerd met de website van de leverancier geen enkele klopt.
Wji zijn bezig met een nieuwbouwwoning, en krijgen overal zwarte kranen etc. Van iedereen hoor je dat dit met kalk een probleem kan zjin. Dus we overwegen om een ontkalker aan te schaffen.
Ons huis is nog casco (we bouwen zelf), maar ik moet nu besluiten of ik al voorzieningen voor zo'n ding maak of niet.

Nu hebben we er enigzins rekening mee gehouden door bijv. te kiezen voor kranen met een uitloop uit de muur, zodat er weinig water op de kraan komt zoals dat bij een staande kraan wel het geval kan zijn, spatwater iig niet, en je raakt de kraan nooit aan met natte handen.

In de praktijk vind ik dat waar we nu wonen het met de kalk wel meevalt (Moergestel). Enkele jaren geleden in Tilburg moesten we de douchekraan elke keer met een doekje droogmaken wilden we voorkomen dat er veel kalk op aansloeg, de doucheruit hetzelfde, maar in onze woonunit doen we dit niet en valt de hoeveelheid kalk nogal mee.

Maar naar aanleidnig van bovenstaand bericht heb ik gepoogd de getallen erbij te halen en volgens bronnen van onze waterleverancier hebben we een waterhardheid van 5,5dH. https://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Oirschot.pdf
Dit is op de grens van zacht tot zeer zacht water, wat overeen lijkt te komen met wat ik in de badkamer aantref.

Maar wel doen of niet doen? Ik heb geen idee. De berichten over schade aan leidingen en apparaten bij te zacht water doen me denken dat het misschien zinnig kan zijn om bijv. alleen het water te ontharden dat opgewarmd wordt door onze (straks) wartmepomp (180L boiler), omdat dan in ieder geval het warme water vermengd met het koude water al weer een stuk zachter is en warm water volgens mij meer kalk achterlaat (op het sanitair) dan koud

Iemand input hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:32
tomdh76 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:27:
Nog maar weer een post over vlekken. Ik heb 3 jaar nu een Boshuis waterontharder in ons nieuwbouwhuis. In de eerste maanden dacht ik de glazen deur van onze douche niet meer te hoeven navegen met een trekkertje. Helaas heeft dit geleid tot vlekken op de glazen douchedeur. Ik krijg ze met geen mogelijkheid eruit. Ik heb geprobeerd op basis van dit forum staalfix, polish boys, schoonmaakazijn en groene zeep. Ze zijn niet standaard zichtbaar maar komen te voorschijn bij condens. Misschien dat er een soort bescherming op het glas zit wat is aangevreten door de druppels? Boshuis wist het niet. Ontharder doet het verder goed. Iemand nog een suggestie? Of moet ik hier maar mee leren leven (of een nieuwe douchedeur :-)

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de kalk/waterafstotende laag op het glas aan het afbreken is, dat het ik in mijn vorige huis ook gehad. Hierna een scherm gekocht dat deze behandeling niet heeft gehad en de trekker erover na het douchen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
@JeeEs eens kijken.
- geen aantoonbare werking
- heel veel goede ervaring ( it’s amazing, Mike)
- magisch nanoprincipe
- door de katalyserende werking??? Van wat? De wervelingen?
- dit is het filmpje dat de werking laat zien: YouTube: Boshuis Descaler
Werkt niet, doet niets, niet kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 28-08-2019 21:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:20
JeeEs schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:17:
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.
Weer zo'n nepproduct. Zolang de kalk niet uit het water wordt verwijderd zal het neerslaan op kranen, douchewanden, waterkokers etc etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:25:
@JeeEs eens kijken.
- magisch nanoprincipe
Hahaha, jouw antwoord is ongeveer letterlijk hoe ik er over denk.
Was alleen verbaasd dat een leverancier waterontharders EN deze meuk in het assortiment heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dats voor de mensen die "enge" verhalen hebben gehoord of geen ruimte hebben voor een zout systeem...

Nu kunnen ze ze toch als klant krijgen..
Verbaast me dat ze geen tovermagneet hebben

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:20
Op de website van Boshuys over de Descaler: 'waardoor het gaat wervelen en bacteriën geen kans meer kunnen grijpen om schade te veroorzaken'. Dan hadden we deze problemen met legionella niet gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 29-08-2019 06:56 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Stefke
Iemand nog gedachten bij mijn post? (behalve tldnr ;) )

Verwijderd

stefijn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:46:
Iemand nog gedachten bij mijn post? (behalve tldnr ;) )
Jep.

Als je er geen laat van denkt te hebben. 5dh is erg zacht.
Dan zou ik het niet doen.
Het probleem is dat als je het daarna wel wilt je moet aanpasen

Kan je niet tijdens de bouw gewoon rekening houden met een ontkalken zodat alles voorzieningen er zijn. En daarna beslissen?

Hoe het met je leidingen gaat weet ik niet, hier is het meeste tyleen en upor zonder problemen.

Verder zou ik niet moeilijk doen. Of alles of niks (met uitzondering buitenkranen) misschien moet apparaat x een andere instelling hebben maar geen kalk is niet slecht voor een boiler bv

• Stefke
We hebben er nu weinig last van in onze woonunit (ouwe meuk), maar we krijgen allemaal zwarte kranen en ander zwart sanitair (doucheruitprofielen etc). Dat zwarte spul kun je niet met ontkalker schoonmaken want dat tast de zwarte laag aan (misschien niet als je zwarte kranen uit het topsegment hebt, maar die krijgen we niet ;) )

Het punt is dat we een betonplaatfundering hebben en alle waterleidingen en afvoeren er al in liggen. Oorspronkelijk zou ik een afvoer in de meterkast maken (just in case), maar die is er niet gekomen (eigenlijk: vergeten). Ons huis is momenteel nog een casco en we zijn bezig met het waterdicht maken van de buitenzijde. Binnen is nog weinig gedaan

De mogelijkheden voor een eventuele ontkalker zijn dus al redelijk beperkt want:
- ik kan hooguit nog ergens een afvoer koppelen op een inmiddels bestaande afvoer, maar dat traject kan niet lang zijn want dat zal door de eindvloer moeten lopen (om allerlei redenen niet goed)
- het waterleidingtraject is al verdeeld: 1 verdeelpunt koudwater vanuit de meterkast naar het hele huis, 1 verdeelpunt warmwater vanuit de bijkeuken waar de WP komt te staan (en dat water komt natuurlijk van het koudwaternet)

Met betrekking tot het water heb ik dan de volgende mogelijkheden: of koppelen op het koude water (bij de meterkast), dan heb ik ontkalkt water in het hele huis (maar ik lees dat dat ook weer niet goed hoeft te zijn), of koppelen op het warme water (bij de WP), dan zijn enkel alle warme bronnen ontkalkt. Ik heb bij de wasmachine en vaatwasser warm water aansluitingen voorzien.

Bij de WP is een afvoer beschikbaar. Bij de meterkast kan ik nog een extra afvoertje maken richting het toilet.

Het is dus mogelijk om nu nog voorzieningen te treffen, alleen de vraag is waar.

Het gemakkelijkst is bij de WP, en mijn gedachte was dat het warme water dan gemengd wordt met het koude water (bijv. in de douche) en dat het dan in ieder geval zeeer zacht water is bij al het sanitair (als je warm water gebruikt wordt dat vrijwel altijd gemixed)

Bij de meterkast is wat meer werk, en levert ontkalkt water in het hele huis.

Ik kan de voorzieningen al treffen, en misschien kopen we nooit een ontkalker, maar wat is van die twee de beste optie?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
blissard schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:25:
@JeeEs eens kijken.
- magisch nanoprincipe
Vreemdste is nog dat ie na 5 jaar moet vervangen worden. Zou in het extreemste geval nog gewoon de losse harskern kunnen zijn van een ontkalker, zonder de zoutspoeling. Dan moet je steeds de harskern vervangen om elders met zout te regenereren... zou een mooi verdienmodel zijn :*)
Maar na 5 jaar, dan moet het een énorme cyclinder zijn, dus zal wel iets fake zijn (of stiekem toch toevoeging van chemicaliën).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de beste optie warm en koud, minus de tuin.

Over stuk gaande apparaten door ontkalkt water heb ik nooit wat gehoord. Wel dat even een instelling anders gezet moet worden voor bv de vaatwasser

• Stefke
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Ik vind de beste optie warm en koud, minus de tuin.

Over stuk gaande apparaten door ontkalkt water heb ik nooit wat gehoord. Wel dat even een instelling anders gezet moet worden voor bv de vaatwasser
Er loopt een apart traject vanuit de meterkast richting de (toekomstige) schuur, we zouden de tuin daarop kunnen koppelen.

Oke, dan doe ik wat meer moeite en komen er voorzieningen bij de meterkast. Ontkalker komt later, tnx

Verwijderd

Ik denk dat je er achteraf blij mee bent,. De extra moeite bedoel ik dan.

En mocht je beslissen nooit een ontkalker te nemen, dan maakt het ook niet uit. De totale verspilling van tijd en geld is minimaal gezien totale kosten voor het huis.

Suc6.
En doet hij het al?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ben ook aan het kijken voor een waterontharder, de enige plek die ik heb is de kruipruimte.
Nu is mijn kruipruimte verre van droog. Als ik over het zand kruip, dan zakken mijn ellebogen zo'n 5cm weg in het water. De condensdruppels hangen aan alle aanwezige leidingen.

Kan iemand aangeven of dit dan wel mogelijk is met deze hoge luchtvochtigheid?
Eventueel kan ik wat tuintegels neerleggen waar de set dan op kan komen te staan, zodat ie niet gelijk natte voeten heeft.

De voeding kan gewoon in de meterkast geplaatst worden.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou denken dat het weinig problemen zal opleveren.
Alles van het apparaat is gemaakt voor vocht en zoutvocht.
Hier staat de ontkalker onder een afdak buiten dus vocht overal als het stormt.

Zou idd, beton tegels gebruiken zodat je een stabiele en "droge" plek hebt,. En zoals je al aangeeft de voeding boven. Misschien even wat siliconen om waar de stekker het apparaat in gaat?

En anders bij twijfel even een installateur laten komen en vragen.
Misschien is er met weinig werk een betere plek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb inderdaad nog wat betontegels over, lijkt me een goed idee.
Ik ga eens wat prijzen opvragen.

Bedankt in ieder geval.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:
Ik denk dat je er achteraf blij mee bent,. De extra moeite bedoel ik dan.

En mocht je beslissen nooit een ontkalker te nemen, dan maakt het ook niet uit. De totale verspilling van tijd en geld is minimaal gezien totale kosten voor het huis.

Suc6.

[...]

En doet hij het al?
Ik heb nog niet de tijd gevonden om alles te testen, voorlopig staat hij uit, ik wacht nu nog op de test kitjes en dan schakel ik hem in! Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
HamburgerBert schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:44:

Nu is mijn kruipruimte verre van droog. Als ik over het zand kruip, dan zakken mijn ellebogen zo'n 5cm weg in het water. De condensdruppels hangen aan alle aanwezige leidingen.
Bodemisolatie laten plaatsen. Apparaat op betontegels. Alles prachtig droog en goed voor je klimaat in huis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ben zelf professioneel goed bekend met de techniek (maar met gebruik op kleine schaal).
Heb hier aangegeven wat ik zelf zou doen:
route99 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
en dat ga ik nu zelf ook doen, mijn collega doet mee.
De kolom kunnen we prima zelf bouwen, kennis genoeg, op basis van de hars kan ik aardig doorrekenen wat de capaciteit is, links en rechts nog wat puntje op de i zetten, zoals wat is het best compromis in de lengte/ diameter afmetingen moet zijn om niet teveel drukopbouw te krijgen maar ook niet te snel kanaalvorming/doorslag zal krijgen ivm de te korte kolom.
Op ons werk gebruiken we vooral speciale harsen ivm de omstandigheden, vaak niet gericht op het zuiveren van water maar om iets anders te doen (mag ik niet beschrijven). Voor dit onderzoek speelt de prijs een onderschikte rol en bestellen we ze meestal bij Sigma/Aldrich, te duur voor consumenten....

Heb eigenlijk weinig zicht op prijzen van grote hoeveelheden, bijv 10 liter hars.
Ik vond na het lezen van de Topic Start deze via Google:
https://www.installatiewo...-waterontharder-10-liter/

Dus voor deze ca 10 euro per liter.
Consumentenhars
Per emmer van 10 liter
Dowex Na+
Het iig het type dat ik zoek, in de Natriumvorm. Helaas geen type nummer van Dow erbij (ff opvragen dan maar...).

Vraag: Weet iemand nog een ander bedrijf waar je goedkoper uit bent voor een vergelijkbare hars?
Mag ook van Rohm & Haas of een andere fabrikant zijn. Het liefst een uitwisselingscapaciteit heeft van minimaal 2 equivalenten/liter maar onbekend is ook goed dan vraag ik het wel op.

Tnx...voor namen of weblinkjes... 8)

Edit: Toch maar ff over de grenzen gekeken.
https://www.alfiltra.de/d...-c-ionentauscherharz-4875
Deze Dowex voldoet op zich; de kolomlengte moet wel minimaal 80 cm zijn...
https://www.lenntech.com/Data-sheets/DOWEX-MARATHON-C.pdf

sh*t:
Versand in andere Länder:
Schweiz
Österreich
Niet naar NL.. dus suggesties blijven welkom.

Dit gaat de goede kant uit, wel naar NL,
http://www.gastromaschine...erlen-fuer-Entkalker.php&
Summe: € 145,21 ex verzendkosten ca 20 euro
Dus ca € 6,70 per liter all in.
Het is een type wat me iig bevalt.
https://www.lenntech.com/Data-sheets/Dowex-HCR-SS-L.pdf

https://gastrotiger.de/sh...hcr-s-s-25l-20-5kg-520136
https://www.lenntech.com/Data-sheets/Dowex-HCR-SS-L.pdf
Tis wel ff zoeken met wat geluk met de trefwoorden maar deze zak van 25L kost 120 euro plus nog 10 euro voor DHL ,dus ben nu op 5,20 euro/L aangeland.
En zit al mooi in de natrium vorm.

https://www.gastroteilesh...wex-25l-20-5kg/a-1020205/
Noch billiger... nu nog maar de reviews van de laatsten nalopen....
Zit nu op 4.40 euro/ L incl verzendkosten....

Zoiets in NL met een vergelijkbare prijs zou nog mooier zijn....kan handig zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 20-09-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Kwam net ook een pareltje list en bedrog tegen: https://www.watersaver.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Alweer deze... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrider2025
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 22:39
Focus schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:30:
Gebruik nu 2 maanden de ecowater evolution 200, water is kalkvrij en fijn voor de huid, smaak wel even wennen.
Staat bij mij in de kelder, kreeg van 2!?! Bedrijven het advies om de zout afvoer slang gewoon rechtstreeks op mijn riool pijp aan te sluiten, slecht en gevaarlijk advies.
Nu netjes door loodgieter met terugslag klep en binnenhuis afsluiter mooi aangesloten en heel belangrijk veilig.

Let dus goed op!! Sommige bedrijven willen gewoon snel je installatie aansluiten en niet veilig.
Sorry om zo onbeleefd te zijn @Focus , maar zouden jullie zout- en waterverbruik alsook regeneratietijd kunnen delen van de ecowater evolution 200 compact. Ben namelijk ook geinteresseerd in dit model, maar ik vind geen precieze gegevens terug. Vertegenwoordiger van ecowater kon alleen zoutverbruik geven: 17gram zout per m³ per fH. Echter op https://waterontharderkie...ter/evolution-200-compact wordt er gepraat over 94,1kg per 132m³ bij 28fH. Wat neerkomt op 25 gram zout per m³ per fH. Wat verder onderaan wordt gepraat over 1,6kg per regeneratie en 68 liter water. Ecowater technieker zei dat er elke 6 dagen geregenereerd wordt. Wat dus neerkomt op 60,83 spoelingen per jaar aan 68 liter = 4136,66 liter water per jaar...
wat zijn jullie ervaringen uit de praktijk. Kunnen jullie dit afleiden uit de app en klopt dit een beetje met de realiteit ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

[ Voor 29% gewijzigd door lowrider2025 op 22-09-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrider2025
Elect schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:20:
Ik heb sinds enkele maanden dezelfde Ecowater Evolution 200.
@Elect

Zou je ook gegevens met betrekking tot zout- en waterverbruik willen delen aub ? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
@lowrider2025

Heb wat screenshots gemaakt vanuit de Ecowater app. Kun je zelf kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmJZKm5f5JHSJZdqN4ECTRqy/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zx0NMhjrZXoatWqX9krh1rgL/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 12% gewijzigd door Elect op 23-09-2019 09:47 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrider2025
Bedankt @Elect . Is ook het verbruikte spoelwater tijdens de regeneraties ergens terug te vinden ? Heb een offerte voor 1378 euro (inclusief installatie,bypass en 100kg zout) . Kun je me eventueel mailen op lowrider2025 @ hete meel punt com of dat in de buurt zit van wat jij ervoor betaald hebt ? Nogmaals bedankt voor het delen ;-)

Wat is jullie waterhardheid zonder het toestel en op welke hardheid werd het toestel geregeld (welke resthardheid is er nu. Zou graag zelf 0fH hebben) ? Als ik het zo uitreken: 412 gram zoutverbruik per 1000 liter water.

[ Voor 25% gewijzigd door lowrider2025 op 23-09-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Nee is niet terug te vinden in de app. Denk niet dat dat meetbaar omdat het via de sensor gaat? Geen idee.
2 jaar geleden 1650 euro betaald voor de Ecowater E-200, montage en 100 kg zout.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrider2025
Elect schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:40:
Nee is niet terug te vinden in de app. Denk niet dat dat meetbaar omdat het via de sensor gaat? Geen idee.
2 jaar geleden 1650 euro betaald voor de Ecowater E-200, montage en 100 kg zout.
Wat is jullie waterhardheid zonder het toestel en op welke hardheid werd het toestel afgeregeld (welke resthardheid is er nu. Zou graag zelf 0F hebben) ? Heel erg bedankt voor het delen van alle info Elect _/-\o_

Ons water is volgens nitrant testkitje van ecowater 26F. Volgens watermaatschappij 35 gemiddeld in onze gemeente (ligt tussen 16 en 42F)

[ Voor 12% gewijzigd door lowrider2025 op 23-09-2019 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purpledragon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 00:27
@DoubleDutch Heb je nog bij goedkopewaterontharders die Premium Fleck 5800 SXT 20 gekocht? Zo ja, wat zijn je ervaringen met het bedrijf en met de waterontharder zelf?

Reactie op dit bericht van je:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58722596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@purpledragon Goedkopewaterontharders.nl is mijn bedrijf. Dus mocht je vragen hebben, mag je mij ook altijd contacten. We zijn een nieuwe speler, maar doen het, gezien onze reviews op Kiyoh erg goed.

Zie link: https://www.kiyoh.com/rev...oedkopewaterontharders.nl

Mocht je iets aanschaffen en toch niet tevreden zijn, mag het kosteloos retour. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:20
purpledragon schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:38:
@DoubleDutch Heb je nog bij goedkopewaterontharders die Premium Fleck 5800 SXT 20 gekocht? Zo ja, wat zijn je ervaringen met het bedrijf en met de waterontharder zelf?

Reactie op dit bericht van je:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58722596
Zie de post hierboven, heb de waterontharder bij Arjan gekocht, verkoop verliep prima.
Hij verkoopt de waterontharders maar je moet het niet vergelijken met de grote jongens die alles bij je komen installeren en weg gaan tot alles goed is ingesteld,maar daar is de prijs ook naar.

Heb de Premium Fleck 5800 nu een paar maand in gebruik en hij werkt naar behoren en ben er erg blij mee, de gebruiksaanwijzing uit het boekje was me wat onduidelijk maar uiteindelijk was ik er wel uit gekomen na contact met Arjan en een zoektocht op internet.
Heb er nu eigenlijk weinig omkijken naar. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purpledragon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 00:27
Bedankt voor je snelle reactie.

Het is geen full-service bestelling nee, maar dat gaat vast goed komen. Heb een loodgieter die dat voor me kan doen. Er is nu geen afvoer, dus die moet er nog komen.
Goed te horen dat als er vragen zijn ook snel reactie en hulp is.
Het klinkt positief en ook de prijs is een belangrijk punt ivm enkele andere grote aanbieders.

Ik moet nog even wachten op de sleutel van mijn nieuwbouwhuis... dan even alles opmeten om te kijken of het ook echt gaat passen... als dat gedaan is zal ik zeer waarschijnlijk deze Premium 20 bestellen bij Arjan.

Heb jij nog verschil ervaren in waterdruk voor en na het installeren?
DoubleDutch schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Zie de post hierboven, heb de waterontharder bij Arjan gekocht, verkoop verliep prima.
Hij verkoopt de waterontharders maar je moet het niet vergelijken met de grote jongens die alles bij je komen installeren en weg gaan tot alles goed is ingesteld,maar daar is de prijs ook naar.

Heb de Premium Fleck 5800 nu een paar maand in gebruik en hij werkt naar behoren en ben er erg blij mee, de gebruiksaanwijzing uit het boekje was me wat onduidelijk maar uiteindelijk was ik er wel uit gekomen na contact met Arjan en een zoektocht op internet.
Heb er nu eigenlijk weinig omkijken naar. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:20
Ik heb geen verschil in waterdruk, heb hier een CW5 ketel hangen en de leidingen naar de ontharder zijn 22mm. Hebben een regendouche van 40x40 cm en deze werkt perfect.
Ik heb de ontharder in onze nieuwbouwwoning in de garage gezet met het leidingwerk onder de kruipruimte door naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZeMRib23Y0lEAipugXFrNOmr/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s6ZRz8W7uluFdIbMb4fB5got/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ougfZv6Kx7vnYG0Djb13KAPx/full.jpg
purpledragon schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:14:
Bedankt voor je snelle reactie.

Het is geen full-service bestelling nee, maar dat gaat vast goed komen. Heb een loodgieter die dat voor me kan doen. Er is nu geen afvoer, dus die moet er nog komen.
Goed te horen dat als er vragen zijn ook snel reactie en hulp is.
Het klinkt positief en ook de prijs is een belangrijk punt ivm enkele andere grote aanbieders.

Ik moet nog even wachten op de sleutel van mijn nieuwbouwhuis... dan even alles opmeten om te kijken of het ook echt gaat passen... als dat gedaan is zal ik zeer waarschijnlijk deze Premium 20 bestellen bij Arjan.

Heb jij nog verschil ervaren in waterdruk voor en na het installeren?

[...]
Pagina: 1 ... 19 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.