Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:35
Rakward schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Nee sorry, ben met vanalle zaken bezig, en doordat ik zelf ook weinig ken van sanitair blijf ik het uitstellen, hopelijk eind augustus.
Over twee weken hoop ik die van mij geïnstalleerd te hebben, ben benieuwd. Ik zal mijn ervaring hier wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 20:20
DoubleDutch schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:10:
Ik heb geen verschil in waterdruk, heb hier een CW5 ketel hangen en de leidingen naar de ontharder zijn 22mm. Hebben een regendouche van 40x40 cm en deze werkt perfect.
Ik heb de ontharder in onze nieuwbouwwoning in de garage gezet met het leidingwerk onder de kruipruimte door naar de meterkast.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]
Heb je wel een terugstroombeveiliging gemonteerd? Deze geeft namelijk wel een drukverlies.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:52
hansvk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Heb je wel een terugstroombeveiliging gemonteerd? Deze geeft namelijk wel een drukverlies.
Ja deze heb ik er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik heb al jaaaaren een apparaat in een hoek op de zaak staan waar niemand eigenlijk van wist wat het was. Ik ben er inmiddels achter dat het een waterontharder is welke aangesloten heeft gestaan op een oude auto-wasinstallatie. Vanwege de goede verhalen wat ik over de ontharders hoor, heb ik het ding maar eens schoongemaakt en gekeken of het nog werkt. Het betreft een Fleck 4600/5600 (staat zo op de sticker) met een grote blauwe 10” cilinder, en groot zoutvat. Het spul lijkt allemaal te werken, en alle onderdelen zijn gangbaar (gemaakt).

Omdat ik bezig ben met een totale verbouwing van mijn huis, kan ik hier wellicht een mooi plekje voor vinden.

Echter: Het apparaat staat al MINSTENS 15 jaar stil.

Ik kan betrekkelijk weinig info vinden de harskern en hoe deze te beoordelen is. Kom ik weg met een aantal flessen harsreiniger om alle bacteriën te kunnen doden, en het hars weer in goede staat te krijgen? Ik kan ook nieuw hars bestellen (60€ voor 25L op eBay en bijna 300€ bij een Nederlandse aanbieder). Echter doet dit enorme prijsverschil mij twijfelen aan de kwaliteit van het zooitje.

Een investering van een paar honderd euro is geen probleem, maar ik vraag me tevens af of het het wel waard is om dat geld in deze (sterk verouderde?) machine te steken, of beter gelijk voor een nieuw model te gaan. Is het formaat van de unit nog nadelig in een klein huishouden, of maakt dat niet zo veel uit, behalve de plek die het inneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purpledragon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 00:27
Dat klinkt goed. Zelfs met een terugslagbeveiliging.
Geen idee wat de doorsnede is van de leidingen straks... gaan we meemaken.

Eens kijken of we 'm zo kunnen aansluiten dat we de leiding naar de tuin/garage voor de ontharder kunnen aftakken. Daar mag best wat kalk naar toe.
DoubleDutch schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:10:
Ik heb geen verschil in waterdruk, heb hier een CW5 ketel hangen en de leidingen naar de ontharder zijn 22mm. Hebben een regendouche van 40x40 cm en deze werkt perfect.
Ik heb de ontharder in onze nieuwbouwwoning in de garage gezet met het leidingwerk onder de kruipruimte door naar de meterkast.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 12:15
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik mij ook aan het oriënteren op de aanschaf van een waterontharder (duh, waarom zit ik anders in dit topic?!). Ik woon zelf in een omgeving met een waterhardheid van 12 dH. Sinds verhuizing van 3+ jaar geleden naar ons huidige huis merken mijn vrouw en ik dit ook wel degelijk in de smaak van water, maar tevens ook in de behoorlijke kalkaanslag in badkamer en keukenapparatuur. Reden om ons nu te oriënteren op een waterontharder is de aanschaf van een nieuwe keuken, waarbij we onze nieuwe apparatuur graag zo lang mogelijk in goede staat willen houden!
Ik heb ondertussen een twintigtal pagina's van deze thread gelezen en ik heb best een redelijk idee waar ik op moet letten, ik vind het een zeer informatieve thread! Sowieso weet ik al dat ik een ontharder op basis van hars/zou wil, dus geen magneten of andere stoffen in het water toevoegen.

Wat ik nog niet tegen ben gekomen (maar wellicht in de andere 50 pagina's staat die ik nog niet heb gelezen!) en waar ik zelf een beetje mee zit is het volgende:
Ons huis heeft geen kruipruimte. In de meterkast, waar de watermeter zit, is niet heel veel ruimte, maar wellicht nog veel problematischer: geen afvoer,:hetgeen toch wel noodzakelijk gaat zijn voor de ontharder. Nu lees ik dat de ontharder op vrijwel iedere plek geïnstalleerd kan worden, maar ik vraag me dan af: hoe wordt dit dan gedaan? Zo heb ik in principe wel een (volgens mij) perfecte plek in de bijkeuken, waar een grote "kast" staat waarin tevens de CV ketel en vloerverwarming kleppen/aansturing zitten. Hierin is ruimte zat voor zelfs een groot formaat waterontharder en hier is ook een afvoer mogelijk (is er reeds voor ook de cv-ketel). Deze ruimte is echter een behoorlijke afstand van de watermeter/meterkast af.
Dan dus mijn vraag/zorg/overweging: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn hele systeem onthard water krijgt? Ik krijg de indruk (hopelijk foutief!) dat de aansluiting van de ontharder vrijwel direct achter de watermeter moet zitten hiervoor. Maar zonder een kruipruimte om een leiding te leggen, lijkt me dit niet mogelijk.
Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee tot aan waar de waterleiding rechtstreeks doorloopt vanaf de watermeter, voordat deze vertakt en verspreidt door de rest van het huis. Ergens kan ik me ook nog voorstellen dat dit pas ergens in de buurt van CV-ketel gebeurd, omdat het toch verwarmd moet worden voordat het door de rest van het huis wordt gestuurd om te gebruiken voor consumptie. Ik zou ook niet weten of/waar ik ergens bouwtekeningen van mijn huis zou kunnen vinden om dit zelf na te kijken.

Zijn er mensen die tegen eenzelfde probleem aan zijn gelopen en hier een goede oplossing voor hebben?

Alvast dank voor jullie input :-)
-Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing geef je zelf al. Na de meter een nieuwe leiding naar de ontkalker, en dan weer terug en opnieuw aangesloten op de andere kant van de gezaagde leiding.

Let wel. Je plantjes buiten en binnen hebben niet heel veel aan ontkalkt water, en het is dus zonde om de tuin "duur" ontkalkt water te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 12:15
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:58:
De oplossing geef je zelf al. Na de meter een nieuwe leiding naar de ontkalker, en dan weer terug en opnieuw aangesloten op de andere kant van de gezaagde leiding.

Let wel. Je plantjes buiten en binnen hebben niet heel veel aan ontkalkt water, en het is dus zonde om de tuin "duur" ontkalkt water te geven.
Dit is inderdaad waar ik dus al bang voor was, maar is helaas geen oplossing, alleen bevestiging van het probleem: de ontkalker moet vlak na de meter. Probleem: geen afvoer in de buurt. Dus herhaling van mijn vraag: iemand die eenzelfde probleem had en er een creatieve oplossing voor heeft bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of ik snap jou niet of jij mij niet of wij elkaar niet.

De ontkalker hoeft niet vlak na de meter, mijn ontkalker staat 438meter van mijn water meter af.

Wat wel moet om het hele huis ontkalkt te krijgen is dat hij als eerst staat.

Dus bv. Je plaatst de ontkalker in de garage van je buren.
Jij zaagt de leiding na de meter door, en op het reststukje buis van de meter maak jij een nieuwe leiding naar de garage van de buren .
Van de buren maak je een nieuwe leiding naar het enigste reststukje buis wat overblijft (huis zijde).

Dan zit de ontkalker dus direct na de meter.
Het hele huis is ontkalkt.
Je hebt alleen 20meter extra leiding tussen de meter en de ontkalker en het huis lopen.
En aangezien de afvoer meestal in de kruipruimte zit, is dat geen probleem om te maken..

Dus ik zie de bevestiging van jou probleem niet, tenzij je geen kruipruimte hebt.. dan kan ik het probleem wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Emielvanputten vanaf "waar ik mee zit" geeft hij aan geen kruipruimte te hebben (lang verhaal, snap dat je dat gemist had 😉).
Volgens mij is het vrij kansloos, misschien als de standleiding in de buurt van de meterkast uitkomt muur doorbreken... Je kunt er wellicht voor kiezen alleen warm water te ontkalken.

[ Voor 55% gewijzigd door rbremmer op 11-10-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Timmoz @rbremmer jep totaal 100% overheen gelezen.
Of selectief gelezen dat de kruipruimte er wel was.

Umm. Ik schaar me achter de conclusie kansloos.

Een hele smalle in de meterkast voorzover ruimte, een zorgen dat hij per spoelbeurt niet meer dan 1 jerrycan met water verbruikt? ( Die dan daar ook moet staan, en die moet je elke keer ergens legen...

Ik zou er vrede mee hebben dat het niet kan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 20:45
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:16:
Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.
Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.

Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf
of als presentatie: https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf

Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).
  • Ionenontharder (IX)
  • Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
  • Template Assisted Crystallization (TAC)
  • Electrically induced precipitation (EIP)
  • Elektromagnetische toestellen (MAG)
De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4efI0SWvrfo0eVaoH2mKIRnb/full.png

Foto van het warmte-element van de boiler na 20 dagen test opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7aeyeuYwbz5Y49a6cTrv0jMz/full.png

Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Waarbij je dan ook geen voordeel hebt wat betreft huidaandoeningen? Voor ons is dat namelijk belangrijker dan de (keuken)apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-10 15:58
We hebben een huis gekocht en willen eigenlijk graag een waterontharder gaan aansluiten.

Situatie is:
- huis is volledig onderkeldert.
- watermeter zit in de kelder, aan het plafond maar wel normaal bereikbaar.
- bij de watermeter zijn de verdere leidingen in groepen verdeelt voor buiten, keuken etc (in totaal 5).
- er is helaas geen afvoer aanwezig bij de watermeter.
- in de kelder zit een technische ruimte, hier is zeker 1 afvoer aanwezig maar ik vermoed meerdere.
- de afstand van watermeter naar technische ruimte is bijna 7 meter, wel aan dezelfde kant van het huis.
- in die afstand zou de afvoer of waterleiding door twee muren moeten, tussen die twee muren zit de trap naar begane grond.
- in de kelder zit ook een sanibroyeur maar deze zit in een put aan het einde van de technische ruimte, dat is nog zo'n 4 meter verder. Ook aan dezelfde kant van het huis.

Volgens de huidige eigenaar is het lastig, maar zouden we meer in detail moeten kijken of het mogelijk is.
Waar ik vooral over twijfel is de lengte van de afvoer. Is dit toch goed mogelijk als deze over de vloer ligt richting de technische ruimte ?
Of moet ik anders denken: vanaf watermeter waterleiding naar technische ruimte, daar waterontharder, en weer een leiding terug ?
Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Als toevoeging op bovenstaande tekst:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DNSUhly.png

De rode streep is waar de watermeter hangt (aan het plafond van die ruimte).
Bij de watermeter zitten vervolgens direct 5 leidingen die het huis in gaan met elk eigen kraantjes om dicht te zetten.
De blauwe streep is ongeveer waar een afvoer zit (van de cv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ontkalker bij rood en de afvoer naar blauw.
Dat geeft het minste werk/extra leidingen maken.

Hoe hoog zit de afvoer bij blauw?
Als deze in de vloer zit kan je bij de ontkalker het begin van de nieuwe afvoerleiding op 10 cm maken. En dan naar 0 richting blauw. Dan kan hij relatief laag over de vloer.
En welke hoogte kan je max gebruiken bij de trap? Dus max hoogte waarin je onzichtbaar onder de trap langs kan.

Verder twijfel je aan de lengte van de afvoer, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:10:
Ontkalker bij rood en de afvoer naar blauw.
Dat geeft het minste werk/extra leidingen maken.

Hoe hoog zit de afvoer bij blauw?
Als deze in de vloer zit kan je bij de ontkalker het begin van de nieuwe afvoerleiding op 10 cm maken. En dan naar 0 richting rood. Dan kan hij relatief laag over de vloer.
En welke hoogte kan je max gebruiken bij de trap? Dus max hoogte waarin je onzichtbaar onder de trap langs kan.

Verder twijfel je aan de lengte van de afvoer, hoezo?
Bedankt voor je reactie :)

Als ik het me goed herinner gaat de afvoer de vloer in, omdat die dan weer richting de sanibroyeur gaat.
Naar 0 richting blauw bedoel je denk ik ?
Welke hoogte max bij de trap: dat moet ik even nakijken/navragen. Daar moet de afvoer dan inderdaad door de muur heen.
(edit) ik verwacht wel dat dit meer is dan 10cm overigens

Ik twijfelde aan de lengte omdat ik las dat een ontkalker wel een bepaalde lengte kan wegpompen maar niet onbeperkt ver ;) Toch vermoed ik dat deze lengte wel moet lukken. En als je het laat aflopen doet de zwaartekracht natuurlijk ook genoeg. Afwerken met 10cm is ook prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lengte van de afvoer maakt niet uit zolang er maar afschot is.
Afstand van ontkalker naar afvoer maakt kwa hoogte wel uit, immers er is niet oneindig druk om het restwater weg te krijgen.

Ik heb hier een 70meter afvoer na de ontalker op afschot.
Dus de ontkalker moet alleen 1 meter omhoog en dan in de slang en klaar.

Wat voor jou wel van belang is, is dat de afvoer los is van de ontkalker

Dus bij de ontalker maak je een afvoer met een zwanenhals. En de slang van de ontalker stop je niet in de het zwaan gedeelte, maar laat je er boven hangen.
Op deze manier is je ontkalker airgapped van je afvoer, ik heb nog nooit iemand ontmoet die het heeft gehad, maar bacteriën van uit je afvoerkanaal in je ontkalker is niet cool

[img]https//images.app.goo.gl/5zwgYBqFeUrYs4gZA[/img]
https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
De afbeelding wil niet zichtbaar worden, maar je kan hem via google zoeken. Dan zie je het idee

Wat natuurlijk ook kan is dat je bij blauw een extra zwanenhals maakt laag bij de grond, en een leiden/tyleen buis van de ontalker laat lopen naar de zwanenhals bij blauw. Wel afschot, en los van de afvoer mbt bacteriën

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Timmoz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Dit is inderdaad waar ik dus al bang voor was, maar is helaas geen oplossing, alleen bevestiging van het probleem: de ontkalker moet vlak na de meter. Probleem: geen afvoer in de buurt. Dus herhaling van mijn vraag: iemand die eenzelfde probleem had en er een creatieve oplossing voor heeft bedacht?
Het is meer de vraag hoe graag je een ontharder wilt gebruiken en hoe je huis eruit zit (plattegrond?).

Ik heb bv vanuit m'n meterkast een leiding laten maken richting aangrenzende garage, en daar ook een extra afvoer laten maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JsnuRRy.png

Dat was natuurlijk veel duurder dan de ontharder in de kruipruimte te zetten met een aftapje richting riool... Maar vanwege netheid en onderhoudbaarheid had ik dat er wel voor over.

Maar wil jij een gat in de muur maken/leidingen frezen/afvoer maken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met de waterontharder van AquaSensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:22
Ik heb gister ook een ontharder geïnstalleerd met een fleck 5600 controller.
Nu staat in de handleiding van de ontharder dat ik de hardheid in fransehardheid moet invoeren maar in de handleiding van fleck in duitse hardheid. Welke moet ik nu aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap je vraag niet.

Wat bedoel je bij handleiding van de ontharder
En wat bedoel je bij de handleiding van de fleck

Je hebt toch maar een ding met electronica, de kop/fleck?
Dan zou ik de handleiding van die aanhouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

H143 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:27:
Ik heb gister ook een ontharder geïnstalleerd met een fleck 5600 controller.
Nu staat in de handleiding van de ontharder dat ik de hardheid in fransehardheid moet invoeren maar in de handleiding van fleck in duitse hardheid. Welke moet ik nu aanhouden?
Ik ga ervan uit dat je de electronische Fleck 5600 SXT versie hebt.

De instelling van de inkomende hardheid, aangeduid met parameter "H", is afhankelijk van de ingestelde capaciteit, parameter "C".

Als je je bij parameter C bijvoorbeeld Duitse graden gebruikt moet je bij parameter H ook de Duitse graden gebruiken.

Een voorbeeld:

1. C voor een ontharder met 14L hars in DH:
31,5x1000
2. C voor een ontharder met 14L hars in FH:
56,0x1000

Omrekenen van dH naar fH: dH * 1,78

Dan stel je bij een inkomende hardheid van 10 DH in het eerste geval "10" in en in het tweede geval 18 (17.8...)

Succes

[ Voor 37% gewijzigd door bke op 27-10-2019 14:28 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:22
bke schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

Ik ga ervan uit dat je de electronische Fleck 5600 SXT versie hebt.

De instelling van de inkomende hardheid, aangeduid met parameter "H", is afhankelijk van de ingestelde capaciteit, parameter "C".

Als je je bij parameter C bijvoorbeeld Duitse graden gebruikt moet je bij parameter H ook de Duitse graden gebruiken.

Een voorbeeld:

1. C voor een ontharder met 14L hars in DH:
31,5x1000
2. C voor een ontharder met 14L hars in FH:
56,0x1000

Omrekenen van dH naar fH: dH * 1,78

Dan stel je bij een inkomende hardheid van 10 DH in het eerste geval "10" in en in het tweede geval 18 (17.8...)

Succes
Hoer begrijp ik niks meer van. Ik heb een harskern van 22 en moet volgens de hamdleiding parameter c op 125 zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 10:43
Hallo

Ik lees al tijd mee en heb zelfs weleens gereageerd :) Ben al jaar voornemens een ontharder te kopen. Meerdere redenen heb ik ervoor, en een van die redenen is dat mijn zoon veel last heeft van eczeem. Eigenlijk is er geen oplossing voor anders dan smeren met vette verzorgende crème op recept. En minder in bad / zwemmen. Een ontharder zou ook kunnen helpen. Ik weet dat er meerder mensen vanwege die reden een waterontharder hebben genomen.

Mijn vraag is; hebben de mensen die er een hebben vanwege deze reden verschil gemerkt?
Het is natuurlijk lastig vast te stellen want wij zien dat eczeem komt en gaat met spannende tijden, veranderingen in het weer en andere invloeden.
Gebruik van minder zeep (door ontharder) kan ook helpen echter is dit bij ons al tot minimum beperkt.

Hopelijk kan iemand er een "objectief" licht op laten schijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

japser84 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:58:
Hallo

Ik lees al tijd mee en heb zelfs weleens gereageerd :) Ben al jaar voornemens een ontharder te kopen. Meerdere redenen heb ik ervoor, en een van die redenen is dat mijn zoon veel last heeft van eczeem. Eigenlijk is er geen oplossing voor anders dan smeren met vette verzorgende crème op recept. En minder in bad / zwemmen. Een ontharder zou ook kunnen helpen. Ik weet dat er meerder mensen vanwege die reden een waterontharder hebben genomen.

Mijn vraag is; hebben de mensen die er een hebben vanwege deze reden verschil gemerkt?
Het is natuurlijk lastig vast te stellen want wij zien dat eczeem komt en gaat met spannende tijden, veranderingen in het weer en andere invloeden.
Gebruik van minder zeep (door ontharder) kan ook helpen echter is dit bij ons al tot minimum beperkt.

Hopelijk kan iemand er een "objectief" licht op laten schijnen
Onze dochter had dus ook heel erg last van eczeem. Vaselinecreme en zelfs hormoonzalf in de winter. Dat was de reden dat we een ontharder genomen. Sindsdien helemaal geen last meer van eczeem.

Verbetering was eigenlijk direct te merken. Eigenlijk hoefde ze al na een week geen vaselinecreme meer te gebruiken na een douchebeurt. Haar huid had herstelde ook en krijgt een dikkere beschermlaagje(?). Waardoor ze tijdens (korte) vakanties ook geen last meer had.
Pas als we meer dan drie weken ergens anders zijn, of bij zwemvakanties dan begint haar huid weer droog te worden. Eenmaal thuis is dat snel weer over.

Bewijs n=1 zullen we maar zeggen.

Maar alleen het feit dat de zwarte keukenbladen, de kranen, de douchecabines kalkvrij zijn is het geld ook al waard. En natuurlijk de espressomachine, of de autowasbeurten zijn ook heel fijn.

Onze woning toen was niet geschikt voor ontharding op hele huis, dus was er enkel ontharding bij de bovenste verdieping (=douche+wasmacine). Nu is er ontharding over hele huis.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Dank voor je reactie. Als ik dat lees zou ik voor die kleine bijna gelijk bestellen.
n=1 inderdaad.

Wij zitten met het zelfde. Ik kan nu gemakkelijk badkamer boven doen maar heel het huis kan pas na verbouwing van badkamer beneden. (Die komt er wel aan in paar jaar.) Of nieuwe flex buis gewoon al door de badkamer langs de wand leggen tijdelijk tot verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 09:06
Volgende week komt een medewerker van Waterluxe bij ons thuis langs voor een offerte voor een waterontharder. Wij hebben net de nieuwe badkamer klaar, met veel matzwart erin, dus de timing is nu wel goed.

Ik ben heel benieuwd naar het verschil!

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 13:59
A-Tray schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:12:
Volgende week komt een medewerker van Waterluxe bij ons thuis langs voor een offerte voor een waterontharder. Wij hebben net de nieuwe badkamer klaar, met veel matzwart erin, dus de timing is nu wel goed.

Ik ben heel benieuwd naar het verschil!
Komen ze langs voor een offerte? Zijn toch allemaal standaard prijzen?

Ik heb ze van de week gemaild over welke stuurklep in de waterontharders zit.

Waterluxe geeft aan dat dit hun eigen merk is. Ergens anders heb ik gehoord dat waterluxe gebruik maakt van een chinese budget stuurklep. Hier lees ik vooral veel over de Fleck stuurklep. Weet iemand of die van waterluxe vergelijkbaar is?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:02
Waterluxe gebruikt idd een standard Fleck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
Vloris schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:30:
Waterluxe gebruikt idd een standard Fleck
Nee niet meer dus. Zijn ze vanaf gestapt door uiteenlopende issues.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Ik zie nogal wat reacties en lees op internet veel opmerkingen van systemen die erg veel zout verbruiken bij het regenereren. Volgens onderstaande link schijnt dat te komen omdat de meeste ontharders niet efficiënt ontworpen zijn. Als je de maximale capaciteit van de hars wilt blijven behouden heb je onevenredig veel zout nodig tov een systeem waarbij je van de voorhanden hoeveelheid hars bijvoorbeeld 2/3 van de totale capaciteit gebruikt.
https://www.aquatell.com/...e-water-softener-capacity

Ik vond het interessant genoeg om te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07
Hier ook positieve ervaring @japser84
Mijn vrouw had veel last van eczeem, na aanschaf van de Acquastar SHE-800 geen problemen meer. Voordeel van de Acquastar, je kunt elk willekeurig geschikt zout gebruiken en bent niet afhankelijk van door hen geleverd zout. Onderhoudskosten per jaar can €75.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Wij hebben iets van 100 Kg zout gebruikt in een jaar.
Dat was 220 m3 water gebruikt, maar de buitenkranen draaien niet mee. Dus een deel van die 220 m3 is niet onthard. (Tuin bewateren, bron boren, ramen wassen)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Komt aardig overeen met het verbruik van onze Waterluxe. 50 kg zout bij een waterverbruik van 100 m3 per jaar.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Dat is best veel: 1kg zout per kuub onthard water. Ik weet niet hoeveel dH er in en uit gaat, maar een goed ontworpen installatie kan echt stukken minder zout verbuiken.
In de VS gebruiken ze de term “efficiency” om aan te geven of een waterontharder zuinig met zout omgaat. In bepaalde Staten zelfs verplicht om aan te geven bij de specificaties. Niet voor niets. Je beerput en aseptic tank kunnen hun werking verliezen doordat er teveel zout in wordt geloosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Ik bedoel per 2 kuub water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:06
Acuacell zit ook op 1 kg ~ 2m3 Mijn waterluxe zit daar ook ongeveer op .

verder is het ook afhankelijk van welke hardheid je onthard naar je rest hardheid. Ik ga van 11 dh naar 0.

[ Voor 38% gewijzigd door habbekrats op 08-11-2019 22:28 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Er gaar 75 kg zout in, dus ik hoef hem niet zo vaak te vullen. We gaan met de hardheid van 7.x naar 0

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@djvdgalien
Dat is best veel: 1kg zout per kuub onthard water.
Goed punt, als heel NL aan dit type waterontharder gaat......verzilten we ons land meer backwards..dan forward...tov de zee.
Je lost het ene probleem op.. .En krijgt het andere probleem er voor terug, alleen die is via het afvoerputje ontsnapt.....
Je zou dus er voor kunnen kiezen om naar DH 5-6 te gaan, wat ook in de wet staat om aantasting vd waterleidingen te onderdrukken. Het was deze week op TV, niet alleen voor de loden leidingen maar ook voor de nieuwe koperen leidingen die nog geen kalk beschermings laagje hebben.
Tis net als bij de "stikstof" discussie... we zullen vaker compromissen moeten sluiten willen we ons land leefbaar houden.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 09-11-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
route99 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:53:
@djvdgalien
[...]
Goed punt, als heel NL aan dit type waterontharder gaat......verzilten we ons land meer backwards..dan forward...tov de zee.
Je lost het ene probleem op.. .En krijgt het andere probleem er voor terug, alleen die is via het afvoerputje ontsnapt.....
Je zou dus er voor kunnen kiezen om naar DH 5-6 te gaan, wat ook in de wet staat om aantasting vd waterleidingen te onderdrukken. Het was deze week op TV, niet alleen voor de loden leidingen maar ook voor de nieuwe koperen leidingen die nog geen kalk beschermings laagje hebben.
Tis net als bij de "stikstof" discussie... we zullen vaker compromissen moeten sluiten willen we ons land leefbaar houden.
Je krijgt geen kalkafzetting in je leidingen, die krijg je in je koffiezetter, boiler en wasmachine.

En ontkalkt water tast je leidingwerk niet aan, het is geen demi-water.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
_Marcel_1973 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:14:
Hier ook positieve ervaring @japser84
Mijn vrouw had veel last van eczeem, na aanschaf van de Acquastar SHE-800 geen problemen meer. Voordeel van de Acquastar, je kunt elk willekeurig geschikt zout gebruiken en bent niet afhankelijk van door hen geleverd zout. Onderhoudskosten per jaar can €75.
Ok, bedankt voor je reactie. Dan zitten we nu op n=2.

Vooralsnog klinkt dat veelbelovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning en het leek ons een goed idee om daar een waterontharder in te doen. Ik dacht wel even te kunnen vergelijken, maar er zijn echt tientallen verschillende merken en typen. Ik heb begrepen dat de meesten hier hars en zout gebruiken en dat je daarvoor dus ook een afvoer nodig hebt. De meterkast in onze nieuwe woning bevindt zich in de garage waar genoeg ruimte is voor zo'n kast, maar ik weet niet zeker of er een afvoer is. Het water waar we heen gaan is niet heel hard (6.9DH) en het verbruik niet heel hoog (<100m3 dacht ik). Is er in wateronthardersland misschien een soort top 5 of top 3 die mij het kiezen makkelijker maakt? Ik zie bijvoorbeeld waterluxe en aquacell veel voorbij komen... Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Wat ik belangrijk vond @Shapeshifter is de keuzevrijheid van zout en de geboden service.
Het jaarlijks controleren van het apparaat is wel een must, mede om te voorkomen dat er teveel zout wordt gebruikt etc.De zgn. 'eendagsvliegen' vallen daarmee af, de grotere partijen leveren allemaal service.

De keuze van zout is gebaseerd op verdienmodel leverancier.
Een "goedkoop" apparaat leveren en vervolgens veel geld verdienen met het te leveren zout past mij niet. Daarom (mede) gekozen voor Acquastar, die werken op zout dat overal verkrijgbaar is, in tegenstelling tot sommige andere merken, waar je alleen eigen merk kunt gebruiken.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Laatst online: 08-06-2021
djvdgalien schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:57:
Ik zie nogal wat reacties en lees op internet veel opmerkingen van systemen die erg veel zout verbruiken bij het regenereren. Volgens onderstaande link schijnt dat te komen omdat de meeste ontharders niet efficiënt ontworpen zijn. Als je de maximale capaciteit van de hars wilt blijven behouden heb je onevenredig veel zout nodig tov een systeem waarbij je van de voorhanden hoeveelheid hars bijvoorbeeld 2/3 van de totale capaciteit gebruikt.
https://www.aquatell.com/...e-water-softener-capacity

Ik vond het interessant genoeg om te delen.
Het klopt inderdaad in het geval je regenereert terwijl je harskern nog niet verzadigd is. Om dit te voorkomen kun je kiezen voor een stuurklep welke proportioneel kan bepekelen. Deze zal minder zout en spoelwater verbruiken op het moment wanneer de hars maar voor de helft verzadigd is. Echter blijft dit een theoretisch verhaal wat je in de praktijk zult moeten meten. Wij hebben hiervoor bijvoorbeeld de Fleck XTR klep in ons gamma welke deze proportionele bepekeling heeft, in tegenstelling tot de Fleck SXT klep.

Overigens een Fleck klep of een Chinese klep. Beiden zijn inmiddels goede kleppen hoor. Om die reden is onze Budget serie ook een Chinese klep, net als wat de andere merken ook aanbieden al dan niet alszijnde 'eigen merk' klep. Voordeel van een Chinese klep is dat het meer marge geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist een Aqmos R2D2-32 ontvangen. Hier zit een doorzichtige opblaasbare zak bij. Weet iemand waar deze voor is? Ik kan er in de (Duitse) handleiding geen melding over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
Ik heb ook een R2D2 staan en ik kan me dat niet herinneren. Er zat een doosje bij met de o-ringen en siliconevet, de slangen met pakkingen, aansluitblok, afvoer en overloopslang. Ik zou zeggen, sluit hem aan en als je alleen die zak over hebt dan hebben ze een plastic zakje extra ingepakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Zit er op de 1650 nou wel of geen resthardheidsfunctie?

Het klopt toch dat als ik de bypass activeer ik niet gelijktijdig de resthardheidinstelling reset?

[ Voor 62% gewijzigd door kjast op 29-12-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 13:13
Ik heb een water2buy w2b200 besteld. Nu heb ik daar ook een 1 inch waterslang bij maar mijn bypass is 3/4 inch (22mm). Ik heb me helemaal suf gezocht maar ik kan nergens een adapter vinden, zit er niks anders op dan maar gewoon de 3/4 waterslang ook te kopen (weer 35 euro helaas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deeveej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:06
Is da niet zoiets:
Messing draadfitting neusstukje 1 x 3/4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 14:27
kjast schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:38:
[...]

Zit er op de bmt-1650 nou wel of geen resthardheidsfunctie? Ik overweeg om de r2d2 aan te schaffen incl het montageblock (de bypass kleppen, voor het tuinsproeien).

Het klopt toch dat als ik de bypass activeer ik niet gelijktijdig de resthardheidinstelling reset?
Zit er op. Klein knopje aan de linkerkant. Met de bypass kan je het ook nog regelen en als je het montageblok hebt kan het daar ook mee.
Het montageblok is niet nodig als je wilt bypassen.

@thecompany https://witway.nl/messing...1-x-3-4-buitendraad-prod/

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Chaos op 12-11-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:57:
Ik heb ook een R2D2 staan en ik kan me dat niet herinneren. Er zat een doosje bij met de o-ringen en siliconevet, de slangen met pakkingen, aansluitblok, afvoer en overloopslang. Ik zou zeggen, sluit hem aan en als je alleen die zak over hebt dan hebben ze een plastic zakje extra ingepakt :P
Bedankt voor de terugkoppeling. Hieronder een foto van de zak. Zal het nog eens navragen bij Aqmos. Verder nog wat foto's van de inhoud van het pakket voor degene die misschien ook interesse hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N9zd2tw/IMG-4826.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cQz92GH/IMG-4827.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cxyJxW3/IMG-4828.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wt5JYt2/IMG-4829.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:52:
[...]

Zit er op. Klein knopje aan de linkerkant. Met de bypass kan je het ook nog regelen en als je het montageblok hebt kan het daar ook mee.
Het montageblok is niet nodig als je wilt bypassen.

@thecompany https://witway.nl/messing...1-x-3-4-buitendraad-prod/
Dank, dat is handige informatie! Montageblok is dus niet nodig maar we handig.

Resteert nog de los aan te schaffen terugslagklep en de contactloze afvoeraansluiting ;)

Als iemand nog een tip heeft voor een betaalbare CA keerklep hoor ik het graag
..

[ Voor 6% gewijzigd door kjast op 13-11-2019 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:35:
[...]

Bedankt voor de terugkoppeling. Hieronder een foto van de zak. Zal het nog eens navragen bij Aqmos. Verder nog wat foto's van de inhoud van het pakket voor degene die misschien ook interesse hebben.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ter info de reactie van Aqmos:

"Diese Tasche ist der Transportschutz im Kabinett und hat ansonsten keine Funktion."

Gewoon weggooien dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

_Marcel_1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:16:
Wat ik belangrijk vond @Shapeshifter is de keuzevrijheid van zout en de geboden service.
Het jaarlijks controleren van het apparaat is wel een must, mede om te voorkomen dat er teveel zout wordt gebruikt etc.De zgn. 'eendagsvliegen' vallen daarmee af, de grotere partijen leveren allemaal service.

De keuze van zout is gebaseerd op verdienmodel leverancier.
Een "goedkoop" apparaat leveren en vervolgens veel geld verdienen met het te leveren zout past mij niet. Daarom (mede) gekozen voor Acquastar, die werken op zout dat overal verkrijgbaar is, in tegenstelling tot sommige andere merken, waar je alleen eigen merk kunt gebruiken.
Dank voor de input. Dus als ik het goed begrijp is een reden om voor een grotere partij te gaan dat ze je unit jaarlijks kunnen controleren. Welke grote partijen zijn dit dan? En bij welke van deze partijen kun je generiek zout gebruiken en waar koop je dat dan?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:52
Ons zout begint momenteel op te raken en heb contact gezocht met de installateur van de Hydrotense (Pure Water in Tilburg) om te vragen of zij deze zakken ook leveren, dat doen ze wel (Zak zout van 25 kg kost €15,25), maar ze bezorgen niet. Tilburg ligt alleen 75km van mijn woonplaats vandaan, dus dat is niet echt een optie.

Waar halen jullie je zakken zout en zijn er nog zaken waar je op moet letten bij het kopen van zout?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• _Marcel_1973
Ik heb een Acquastar 800 SHE en daar loopt het onderhoud via Fegon. Enige check die ik doe na ontvangst van de jaarlijkse onderhoudsmail is controleren of de prijzen nog marktconform zijn.

Dit jaar was prijsstelling:

Standaard
Onderhoudsbeurt € 79,50

Optioneel
Zouttabletten 10 kg € 5,92
Zouttabletten 25 kg € 13,21

Genoemde prijs van het zout, is inclusief de levering tot aan de voordeur, waarbij er op basis van het verbruik afgelopen jaar nieuw zout bijbesteld wordt. Ik ben er erg tevreden over in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gynnad schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:02:
Ons zout begint momenteel op te raken en heb contact gezocht met de installateur van de Hydrotense (Pure Water in Tilburg) om te vragen of zij deze zakken ook leveren, dat doen ze wel (Zak zout van 25 kg kost €15,25), maar ze bezorgen niet. Tilburg ligt alleen 75km van mijn woonplaats vandaan, dus dat is niet echt een optie.

Waar halen jullie je zakken zout en zijn er nog zaken waar je op moet letten bij het kopen van zout?
Piet91 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:23:
Wij halen 25kg. zakken bij een Veevoeders bedrijf voor €6,51. (incl.)
Misschien ook een tip voor mensen die een dergelijk/vergelijkbaar bedrijf in de buurt hebben.
Piet91 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:36:
Zijn gewoon Regenit zouttabletten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 15:03
Wij zijn thuis ook aan het overwegen om een waterontharder aan te schaffen ivm huidproblemen van m'n vriendin en ons zoontje. Waterluxe zit in mijn woonplaats, maar is de laatste jaren flink duurder geworden zo te zien. Daar komt bij dat een vriend van me er erg slechte ervaringen mee heeft gehad (iets met een blank staande begane grond en geen schuld op willen nemen 8)7 ), dus deze valt eigenlijk af. Anderen zijn minstens net zo duur of duurder. Als je kijkt naar de prijzen in het buitenland voor ontharders vind ik de markt in Nederland echt veelste duur, dat moet toch anders kunnen.

Hydrotense, goedkopewaterontharders.nl en Aqmos vielen mij in positieve zin op door met name de prijs, en uiteindelijk doen ze qua werking allemaal ongeveer hetzelfde. Echter, zij kunnen de installatie niet verzorgen. Zelf installeren zie ik niet zitten, ondanks de duidelijke handleidingen die er bij zitten. Hoe pak je dat aan? Ik denk dat een gemiddeld loodgietersbedrijf niet zit te wachten op de vraag of zij de elders gekochte ontharder willen installeren, die willen vaak ook het product zelf erbij verkopen lijkt me. Daar pakken ze ook weer een beetje winst op. Werkspot? Te veel beunhazen die hun geluk zoeken daar vind ik.

Zijn er ook partijen die het inclusief installatie een beetje betaalbaar (< €900,-) houden?

[ Voor 8% gewijzigd door JunkO op 14-11-2019 15:35 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 16:28
Ik ben aan het oriënteren in alle deze waterontharders en heb dit topic grotendeels doorgelezen. Ik zou graag een lokale partij selecteren voor een waterontharder en de installatie.

Nu kwam ik deze partij tegen https://www.038waterontharder.nl/?p=producten . Iemand ervaring met dit product. Is 10L hars de norm bijvoorbeeld? wij verbruiken ong 140m³ per jaar, inclusief tuin besproeiing.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:52:
[...]

Ter info de reactie van Aqmos:

"Diese Tasche ist der Transportschutz im Kabinett und hat ansonsten keine Funktion."

Gewoon weggooien dus :P
Inmiddels de Aqmos R2D2-32 geïnstalleerd. Mijn waterleiding gaat vanaf de watermeter eerst naar zolder naar de CV ketel. Hier een nieuwe leiding naast gelegd en die gebruikt als aanvoer. Vervolgens gaat het water door de ontharder en daarna naar de CV-ketel en de rest van het huis. Met een puntstuk van 1" > 22 mm knel de aansluitingen gemaakt. Afvoer van de Aqmos maakt gebruik van de afvoer van de CV ketel met een air gap er tussen. Zouttabletten bij de Welkoop gehaald (25 kg voor €12,95). Installatie is eenvoudig. Met het test kitje bepaalt dat het water een hardheid had van 10 dh. Na installeren ontharder is deze 0 dh :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1ZJsfY1/Foto-14-11-2019-20-56-21.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rj29zBR/Foto-14-11-2019-20-56-51.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZJmdXwW/Foto-14-11-2019-21-20-46.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D1g2Pvy/Foto-14-11-2019-21-22-51.jpg

Grootste voordelen die ik ervaar:
- Geen droge huid meer na douchen
- Kalkvrije kranen / machines
- Geen kalkvlekken op auto na wassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49
Vraagje.. Waarom zou je een nieuwe leiding trekken?

Je kunt toch direct na de watermeter deze afsluiten en de waterleiding afkoppelen? Vervolgens de leiding naar de waterontharder laten gaan en weer terug naar de ''oude'' waterleiding? op die manier zorg je ervoor dat je hele huis is voorzien van ontkalkt water ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Marcel_1973 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:49:
Ik heb een Acquastar 800 SHE en daar loopt het onderhoud via Fegon. Enige check die ik doe na ontvangst van de jaarlijkse onderhoudsmail is controleren of de prijzen nog marktconform zijn.

Dit jaar was prijsstelling:

Standaard
Onderhoudsbeurt € 79,50

Optioneel
Zouttabletten 10 kg € 5,92
Zouttabletten 25 kg € 13,21

Genoemde prijs van het zout, is inclusief de levering tot aan de voordeur, waarbij er op basis van het verbruik afgelopen jaar nieuw zout bijbesteld wordt. Ik ben er erg tevreden over in elk geval.
Wat houdt die onderhoudsbeurt dan effectief in?

Ik haal het zout bij de Sligro. 8,50 voor 25 kilo oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

JunkO schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
Wij zijn thuis ook aan het overwegen om een waterontharder aan te schaffen ivm huidproblemen van m'n vriendin en ons zoontje. Waterluxe zit in mijn woonplaats, maar is de laatste jaren flink duurder geworden zo te zien. Daar komt bij dat een vriend van me er erg slechte ervaringen mee heeft gehad (iets met een blank staande begane grond en geen schuld op willen nemen 8)7 ), dus deze valt eigenlijk af. Anderen zijn minstens net zo duur of duurder. Als je kijkt naar de prijzen in het buitenland voor ontharders vind ik de markt in Nederland echt veelste duur, dat moet toch anders kunnen.
Waterluxe is overgenomen een aantal jaar geleden en hebben nu een "eigen merk" ontharder. Dus ervaringen van het verleden...
Ik heb wel te maken gehad met de nieuwe mensen en die gaven wel een positief indruk. M'n installatie (van de oude Waterluxe) was verhuisd en heeft wat lekkage (druppels) en heeft al geen garantie meer. Zij hadden geadviseerd om ipv een reparatieverzoek, een onderhoudsbeurt te bestellen. Hierbij wordt de rubbers van de pompunit vervangen, de hars gereinigd EN evt lekkagereparatie. Ik kreeg ook nog eens mooie nieuwe RVS-flexslangen met een grotere diameter ipv de oude henco slangen. Prima deal dus. Anders was ik aan de voorrijkosten al meer kwijt geweest.

Zij gaven ook aan dat de oude eigenaar het verhaal verkoopt van onderhoudsvrij. Maar dat is niet zo en er wordt regelmatig onderhoudsbeurt geadviseerd waarbij dus de rubbers vervangen worden en zo.

Je kan het systeem door een loodgieter makkelijk (laten) installeren. Veel werk is het niet als de situatie gunstig is, waterleidingbypass+aansluiten op riool. Is de situatie wat ongunstiger (weinig kastruimte/kruipruimte) Even rondbellen zal ik zeggen.
Possible schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:36:
Vraagje.. Waarom zou je een nieuwe leiding trekken?
Makkelijker onderhoud (zout bijvullen), riolering+elektra in de buurt. En als de nieuwe leiding ook vanaf de hoofdingang is afgetapt, dan heeft het hele huis ook onthard water.
Ik heb om die redenen ook een aftakking (laten) maken via de kruipruimte richting de inpandige garage. Daar ook een aftakking van de riolering gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 18-11-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@kmf Ah oke op die fiets.. Daar zit wat in. Ik zit er zelf ook over te denken om een ontharder te kopen. Is zelf installeren beetje te doen ?

Ik zou namelijk vanaf de meterkast waar de waterleiding zit een gat kunnen boren door de muur. Dan komt hij vervolgens in de keuken uit waarbij ik weer een gat door de muur moet boren om bij de garage te komen. De garage is niet geïsoleerd (weet niet of dat apparaat dat aankan? )

Als ik hem in de kruipruimte zou plaatsen dan is het een kwestie van 2 gaten boren door de vloer heen en hem daar gaan plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 18-11-2019 10:14 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Possible schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:13:
@kmf Ah oke op die fiets.. Daar zit wat in. Ik zit er zelf ook over te denken om een ontharder te kopen. Is zelf installeren beetje te doen ?
Ja. Zelf goed te doen. Alleen heb ik zelf een regel dat ik zelf niks met water doe. Ellende met lekkages en zo.
Ik zou namelijk vanaf de meterkast waar de waterleiding zit een gat kunnen boren door de muur. Dan komt hij vervolgens in de keuken uit waarbij ik weer een gat door de muur moet boren om bij de garage te komen. De garage is niet geïsoleerd (weet niet of dat apparaat dat aankan? )

Als ik hem in de kruipruimte zou plaatsen dan is het een kwestie van 2 gaten boren door de vloer heen en hem daar gaan plaatsen.
De gekozen oplossing is voor iedereen anders natuurlijk. Als de kruipruimte beter is voor jou, waarom dan niet? De garage is voor mij wat handiger omdat die naast de meterkast is EN ik sowieso extra water+riool daar wou hebben.

Ik zie het zelf ook niet zo zitten om jaarlijks de kruipruimte in te gaan om de zoutvat bij te vullen (loopmat+kruipluik weghalen). En dan heb ik een extra groot zoutvak ook nog (volgens mij ruimte voor 75kg a 1,5 meter hoog). Als je in een krappe kruipruimte een kleine zoutvat heb, moet je nog vaker erin duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Thanks - bij onze ontharder zaten Broxo onthardingszout i.p.v. Regenit Zouttabletten, ik neem aan dat dit gewoon hetzelfde is maar dan van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 15:03
kmf schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:03:
[...]

Waterluxe is overgenomen een aantal jaar geleden en hebben nu een "eigen merk" ontharder. Dus ervaringen van het verleden...
Ik heb wel te maken gehad met de nieuwe mensen en die gaven wel een positief indruk. M'n installatie (van de oude Waterluxe) was verhuisd en heeft wat lekkage (druppels) en heeft al geen garantie meer. Zij hadden geadviseerd om ipv een reparatieverzoek, een onderhoudsbeurt te bestellen. Hierbij wordt de rubbers van de pompunit vervangen, de hars gereinigd EN evt lekkagereparatie. Ik kreeg ook nog eens mooie nieuwe RVS-flexslangen met een grotere diameter ipv de oude henco slangen. Prima deal dus. Anders was ik aan de voorrijkosten al meer kwijt geweest.

Zij gaven ook aan dat de oude eigenaar het verhaal verkoopt van onderhoudsvrij. Maar dat is niet zo en er wordt regelmatig onderhoudsbeurt geadviseerd waarbij dus de rubbers vervangen worden en zo.

Je kan het systeem door een loodgieter makkelijk (laten) installeren. Veel werk is het niet als de situatie gunstig is, waterleidingbypass+aansluiten op riool. Is de situatie wat ongunstiger (weinig kastruimte/kruipruimte) Even rondbellen zal ik zeggen.
Verrek, ik zie nu dat ze niet meer in Haaksbergen zitten, dus je kan wel eens gelijk hebben wat betreft de nieuwe eigenaar. Desalniettemin blijft de prijs te hoog vind ik, dus misschien toch maar 's rondbellen bij loodgieters in de buurt.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
Zout is zout, lijkt me weinig mee mis te kunnen gaan.
De pekel wordt door het hars gespoeld en dan wordt er nagespoeld, en in een zout milieu kunnen bacteriën niet overleven (vandaar ook pekelen om te conserveren). In het zoutreservoir zal "zware" vervuiling (zand en dergelijke) op de bodem blijven liggen, dus ook geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

naftebakje schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:30:
Zout is zout, lijkt me weinig mee mis te kunnen gaan.
qua werking maakt het niks uit. Maar verbruik blijkbaar wel. Grotere compacte blokken lossen minder snel op. Zoutconcentratie wordt ook wat minder.

Ik merk dat ik Sobro (Makro/Sligro) zout wel sneller moet bijvullen dan mijn eerste lading aan zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
MikeyMan schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:45:
[...]

Schoonmaken/reinigen van de binnenkant en onderdelen, meten van de hardheid, controleren van onderdelen, ontsmetten en afstelling controleren/aanpassen.

Kun je ook zelf, maar ik heb geen zin in gedoe, voor het geval ik het niet helemaal goed zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:13:

Ik zou em in de kruipruimte zetten. Dat is het meest efficiënt qua ruimte. Heb ik hier ook. Met de wijsheid van nu zou ik het gewoon zelf plaatsen, helaas heb ik em destijd _laten_ plaatsen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 23:03
Hier ben ik ook aan het oriënteren voor een ontharder in onze aankomende nieuwbouwwoning. Contact gehad met onder andere Aquacell (afgevallen vanwege verschrikkelijk vervelende mailtjes en hun agressieve verkoop manier + prijzen)!, Waterluxe en Hydrotense. De Hydrotense was een stuk goedkoper waarop ik Waterluxe heb gevraagd of zij kunnen onderbouwen waarom hij product beter (en dus de meerprijs waard is), waarop ik het antwoord kreeg;

"De producten die Hydrotense verkoopt zijn wij een jaar gelden mee gestopt omdat we daar te veel problemen mee hadden.
We zijn toen onze eigen Waterluxe Waterontharder gaan ontwikkelen en deze verkopen wij nu en is veel beter dan wat ze verkopen bij Hydrotense."

Weet iemand of hier een kern van waarheid in zit. Of is dit een verkoop praatje?
Ik neig namelijk mede door de positieve reacties hier toch naar de Hydrotense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:06
Er zijn 2 waterluxe, of ze met elkaar van doen hebben weet ik niet.

https://www.waterluxe.nl/contact.html Enschede

https://www.waterontharder-waterluxe.nl/ Harlingen

Die van mij komt uit Enschede, alleen zaten ze toen in Haaksbergen dacht ik.

Ik heb de ontharder nu 4 jaar en werkt goed
Zout haal ik bij de Makro als ik daar af en toe eens kom, iets meer dan 2 zakken per jaar
Meetkitje en harscleaner bestel ik binnen kort weer, voor de rest hoef je er niet zoveel aan toe doen.

Staat rustig in de kruiprumte zijn/haar werk te doen.

Vond wel relaxed bedrijf, spullen werden compleet op pallet geleverd door Smilda, rekening zat er aan geniet graag binnen 2 weken betalen. Was totaal iets van 900 euro voor ontharder, wat aansluit materiaal en paar zakken zout.

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 24-11-2019 09:50 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 13:13
Heb nu de Water2Buy 200 (https://www.amazon.de/dp/B009SOYMTE) een paar weken staan en deze doet z'n job uitstekend. Was even wat gedoe om de juiste slang te vinden en meegeleverde fittings waren niet helemaal goed, maar aftersales en Amazon return policy zijn uitstekend.
Toen ik eenmaal de juiste fittings en slangen had, was het installeren in een kwartiertje gebeurd. Volgens de test nu helemaal kalk vrij water, en het zout (regenit) kost maar 8 euro per 25 kilo.

Voorlopig zeer tevreden voor een krappe 400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkies
Gisteren op de valreep onder Black Friday korting de volgende waterontharder van Hydrotense gekocht: https://hydrotense-watero...tharder-highflow-2-3pers/

Voor de zekerheid de aansluitkit erbij genomen. Helaas moeten we nog even tot april wachten met aansluiten en hopelijk past e.e.a. in de meterkast. Maar daar heb ik tot dusver alle vertrouwen in :)

Mensen hier toevallig al ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje1985
Heren, het zout is gewoon te bestellen via nederlandsezouthandel.nl. Hier kopen de verschillende genoemde bedrijven die waterontharders verkopen ook gewoon in :)

Of je nu bij Hydrotense, water2buy of bij goedkopewaterontharders.nl koopt! Het zijn allemaal goede waterontharders :) Overigens installeert goedkopewaterontharders.nl gewoon met eigen installateurs. Installatie in de meterkast zit doorgaans op € 275,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Kwakkies wat heb je voor de waterontharder besteld? En heb je volume of tijds gestuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
@Possible De Fleck klep is volumegestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Arjantje1985 Er zijn er zovelen... Goedkope waterontharder.nl heeft er al 1 voor 400 euro.

Welke heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Possible schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:36:
@Arjantje1985 Er zijn er zovelen... Goedkope waterontharder.nl heeft er al 1 voor 400 euro.

Welke heb jij ?
Arjan werkt (eigenaar?) bij goedkopewaterontharders.nl ;) de budget lijn daar heeft geen Fleck klep, maar een voor mij merk onbekende "Chinese".

Of Fleck beter of slechter is weet ik niet. Waterluxe is juist overgestapt van Fleck naar deze Chinese variant, omdat ze issues hadden met de Fleck (ouder model: 5600). Overigens bij mij niet bekend of die issues opgelost zijn in de nieuwe serie (5800).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
MikeyMan schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:45:
[...]

Sligro is alleen voor b2b toch, daar kom je als normale consument niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Arjantje1985 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:41:
Heren, het zout is gewoon te bestellen via nederlandsezouthandel.nl. Hier kopen de verschillende genoemde bedrijven die waterontharders verkopen ook gewoon in :)

Of je nu bij Hydrotense, water2buy of bij goedkopewaterontharders.nl koopt! Het zijn allemaal goede waterontharders :) Overigens installeert goedkopewaterontharders.nl gewoon met eigen installateurs. Installatie in de meterkast zit doorgaans op € 275,-
Zout kost 19.99 per 25kg, lijkt mij sterk dat ze daar (bij jou?) inkopen voor die prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:28
Ik koop altijd zout bij de Sligro, volgens mij rond de 8 euro per 25KG.

En iedereen met enige vorm van onderneming kan zo'n pasje aanvragen bij de Sligro of Makro, ik neem aan dat iemand in je kennissenkring zo'n pasje heeft?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BoschR schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:32:
[...]

Arjan werkt (eigenaar?) bij goedkopewaterontharders.nl ;) de budget lijn daar heeft geen Fleck klep, maar een voor mij merk onbekende "Chinese".

Of Fleck beter of slechter is weet ik niet. Waterluxe is juist overgestapt van Fleck naar deze Chinese variant, omdat ze issues hadden met de Fleck (ouder model: 5600). Overigens bij mij niet bekend of die issues opgelost zijn in de nieuwe serie (5800).
Zoiets begreep ik inmiddels haha :D

Wie heeft er ervaringen met een ''Chinese'' variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gynnad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:24:
[...]

Sligro is alleen voor b2b toch, daar kom je als normale consument niet binnen.
Ik heb geen kvk, wel een pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

Hoe regelen jullie de waterafvoer wanneer deze niet beschikbaar (en lastig aan te leggen) is in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Meestal kan de waterontharder het water een paar meter omhoog pompen, kan je eventueel in de kamer boven de meterkast geraken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik zou mijn ontharder in de kruipruimte willen plaatsen. Vervolgens de afvoer aansluiten op bestaande rioolbuis.

Ik zat dan te denken aan deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a0eljqv.14.00.jpeg

Dus gaatje maken bovenop de riooolbuis en vervolgens deze eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Arthur schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:45:
Hoe regelen jullie de waterafvoer wanneer deze niet beschikbaar (en lastig aan te leggen) is in de meterkast?
Vanuit de meterkast kun je vrijwel altijd makkelijk de kruipruimte in.
Dus daar ook rechtstreeks op de hoofdafvoer aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

MikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:39:
Vanuit de meterkast kun je vrijwel altijd makkelijk de kruipruimte in.
Dus daar ook rechtstreeks op de hoofdafvoer aangesloten.
Lastig als je geen kruipruimte hebt (had ik misschien moeten vermelden...).

Zal vanavond de bouwtekeningen eens beter bestuderen wat de opties zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 04-12-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Arthur schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:45:
[...]

Lastig als je geen kruipruimte hebt (had ik misschien moeten vermelden...).

Zal vanavond de bouwtekeningen eens beter bestuderen wat de opties zijn.
Oh ja dat kan ook nog natuurlijk. Vooral belangrijk; waar kun je bij de hoofdleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
Gynnad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:26:
[...]

Zout kost 19.99 per 25kg, lijkt mij sterk dat ze daar (bij jou?) inkopen voor die prijs..
Nee, je kunt gewoon bij de nederlandse zouthandel bestellen per pallet, halve pallet, of wat je maar wil. Dat is veruit het goedkoopste. Ik bedoel te zeggen dat elke waterontharder leverancier ook gewoon bij de nederlandse zouthandel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
BoschR schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:32:
[...]

Dat klopt inderdaad! Fleck 5800 is gewoon echt een goede klep. We hebben hier nooit issues mee. En is er wel iets mee, wat met elk merk kan, dan kun je gewoon aanspraak maken op de 5 jaar garantie.

De Chinese variant is gewoon echt een stuk goedkoper, waardoor het een marge keuze is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
Possible schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:56:
@Kwakkies wat heb je voor de waterontharder besteld? En heb je volume of tijds gestuurd ?
Zie mijn originele post, maar hierbij nogmaals: https://hydrotense-watero...tharder-highflow-2-3pers/

Deze werd mij op basis van de informatie die ik aangeleverd heb geadviseerd. Ook met 4 personen en een verbruik van ca. 115 liter p.p. per dag moet deze waterontharder zijn werk als het goed is prima kunnen doen bij een wekelijkse regeneratie.
De Fleck is volume gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Kwakkies Oke thanks! Helder. Beetje vergelijkbaar met alle andere waterontharders.

Overigens lees ik ook dit op internet:

https://www.aquacomfort.n...ersus-droge-zoutvoorraad/

Natte zoutvoorraad .. Zou dit echt problemen kunnen geven met legionella of andere bacteriën als je op vakantie zou gaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Possible schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:22:
Ik zou mijn ontharder in de kruipruimte willen plaatsen. Vervolgens de afvoer aansluiten op bestaande rioolbuis.

Ik zat dan te denken aan deze opstelling:

[Afbeelding]

Dus gaatje maken bovenop de riooolbuis en vervolgens deze eroverheen.
Je moet wel een airgap voorzien, zodat als het riool zou overlopen dit niet tegen de buis van de waterverzachter komt. Er bestaan stukken voor, maar je kan het ook zelf fabriceren (buisje 2 centimeter boven de opening na je sifon monteren, dan heb je die kabelaansluitstukadapter niet nodig).
Possible schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:37:
@Kwakkies Oke thanks! Helder. Beetje vergelijkbaar met alle andere waterontharders.

Overigens lees ik ook dit op internet:

https://www.aquacomfort.n...ersus-droge-zoutvoorraad/

Natte zoutvoorraad .. Zou dit echt problemen kunnen geven met legionella of andere bacteriën als je op vakantie zou gaan ?
Legionella in koud zout water 8)7
WC eend vind ook dat je toilet nooit proper is als je een ander merk gebruikt hé. Hadden ze natte zoutvoorraad, dan zouden ze de voordelen daarvan bejubelen :*)

[ Voor 31% gewijzigd door naftebakje op 04-12-2019 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habbah
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-08 16:48
Toen ik ging googlen op "bacteriegroei in zout water" kwam ik verbazingwekkend genoeg deze link tegen: https://www.aquacell-wate...i-aquacell-waterontharder
Leuk het een en ander op een rijtje, met netjes de literatuurreferenties onderaan (niet gecheckt of ze ook daadwerkelijk bestaan :P )

[ Voor 0% gewijzigd door Habbah op 04-12-2019 10:09 . Reden: Spelfoutcorrectie ]

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.