Ik - ken - hier - dus - niks - van... Maar kan het zijn dat het dit is?:
Vroeger (zo'n 3 jaar geleden tot zo'n 13 jaar geleden) woonden wij in een appartement en hadden we zacht water. We hebben er nét geen 10 jaar gewoond en ik heb -nooit- niet één keer, never, njet,... onze kraanmondjes moeten in azijn leggen om te ontkalken, de sproeikoppen van douche en bad in een bak azijn moeten laten overnachten, noem maar op. Wat me toenertijd opviel was dat er zo'n bakje onder de afvoerbak aan de watertoevoerbuis hing, zowel in keuken als in badkamers (ja, we hadden 2 badkamers in ons appartement), een klein, grijs bakje, zo'n 10 op 5 CM, 2 cm dik ofzo... Nooit geweten wat het was, stond geen merk op, geen tekst of sticker... gewoon een grijs bakje, maar het zat op de toevoer en ik vermoed dat dit zo'n ontharder was. (maar als ik waterontharders opzoek op internet lijken dat vaak veel grotere toestellen te zijn)
Nu wonen we sinds 3 jaar in ons huis in hetzelfde dorp(!) ongeveer 3 straten verder -dus het kan denk ik niet om geografische redenen zijn- en in die 3 jaar heb ik al minstens 4 keer al onze waterkraan-mondjes en roostertjes en sproeikoppen moeten ontkalken in bakjes azijn etc... (de kraan in de keuken krijgt de laatste dagen terug een dubbele waterstraal, alweer teken van kalkafzetting in dat roostertje en het is dus echt nog niet lang geleden dat ik die ontkalkt had)
Nog zo'n dingen: onze vaat was vroeger in appartement steeds helder en glanzend, nooit kalksporen en regenereerzout was iets dat we soms kochten als het ons in de winkel bij manier van spreken in ons been beet, die machine heeft vaker zonder zout gedraaid dan met...
Die vaatwasmachine (een Zanussi dus echt geen duur ding) werd nooit ontkalkt en werkte tot de laatste dag per-fect. In ons nieuwe huis, dure en moderne Siemens Vaatwasmachine, maar glazen hebben vaak kalkranden en het regenereerzout gaat echt snel op! Bovendien is vaat zelden droog als ie gedaan heeft maar dat heeft hier niets mee te maken denk ik...
Koffiemachine werd gedurende die 10 jaar in ons appartement misschien 3 keer ontkalkt (in het begin toen het nog nieuw was en ik er nog meer zorg voor draagde) en is pas kapot gegaan kort nadat we verhuisd waren en ik het in onze nieuwe woning gebruikte, met water uit onze kraan dus...
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven maar duidelijk hebben we ander water dan in ons appartement ondanks dat we in vogelvlucht nog geen kilometer verder wonen.
Zou het simpelweg aan die kleine bakjes? Die hadden ook nooit onderhoud nodig... (of hebben het alleszins nooit gehad...

)
[
Voor 17% gewijzigd door
PinusRigida op 04-12-2019 17:44
]