Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

• robgeerts
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-12-2019
Zelf gebruik ik sinds een paar weken de Acquastar 800 SHE.
Af en toe test ik het water en inderdaad, geen kalk. Hij regenereert bij mij om de 6 dagen, wellicht maak ik hier nog 5 dagen van.

Waterdruk is wel minder nu.
Hier wordt nog naar gekeken hoe ik dit kan oplossen.

• za3redrum
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
In het kader, alle beetjes helpen heb ik onderstaand 2 weken geleden aangeschaft:

https://elektrischeboiler.eu/DAT-ECO-black-waterontharder

Al helpt het maar een beetje, voor die prijs is het niet snel een miskoop. Iemand ervaringen hiermee? Zoals ik het begrijp geeft het een negatieve lading mee aan de kalk, waardoor het afstotend werkt op materialen als douchekoppen etc. Het haalt de kalk zelf er uiteraard niet uit.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:53
Lijkt me nog steeds enorm veel geld voor stel magneetjes in een stuk plastic...

Ook de waarschuwing dat het maar liefst 2 maanden kan duren tot er een resultaat te zien is roept bij mij vragen op. Dan is de 14 dagen retourtermijn natuurlijk al verlopen...

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
@Possible leiding afvoer waterontkalker MOET een ge airgapped zijn.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:03
Emielvanputten schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:45:
@Possible leiding afvoer waterontkalker MOET een ge airgapped zijn.
Wat wordt er precies bedoeld met ge-arigapped?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07-04 13:21
za3redrum schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:39:
In het kader, alle beetjes helpen heb ik onderstaand 2 weken geleden aangeschaft:

https://elektrischeboiler.eu/DAT-ECO-black-waterontharder

Al helpt het maar een beetje, voor die prijs is het niet snel een miskoop. Iemand ervaringen hiermee? Zoals ik het begrijp geeft het een negatieve lading mee aan de kalk, waardoor het afstotend werkt op materialen als douchekoppen etc. Het haalt de kalk zelf er uiteraard niet uit.
zonde van je geld. Mensen hebben er zeker ervaring mee en dat is dat het niet werkt.

• Niet online
@Possible
Dat er geen verbinding is tussen de leiding van de ontkalker en de rest van het riool. Dus bij een riool verstopping kan er nooit water met schijt bij de afvoer en het zoutvat van de ontkalker komen.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

• YourMom
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-03 12:05

YourMom

I put the p in pool.

Ik - ken - hier - dus - niks - van... Maar kan het zijn dat het dit is?:

Vroeger (zo'n 3 jaar geleden tot zo'n 13 jaar geleden) woonden wij in een appartement en hadden we zacht water. We hebben er nét geen 10 jaar gewoond en ik heb -nooit- niet één keer, never, njet,... onze kraanmondjes moeten in azijn leggen om te ontkalken, de sproeikoppen van douche en bad in een bak azijn moeten laten overnachten, noem maar op. Wat me toenertijd opviel was dat er zo'n bakje onder de afvoerbak aan de watertoevoerbuis hing, zowel in keuken als in badkamers (ja, we hadden 2 badkamers in ons appartement), een klein, grijs bakje, zo'n 10 op 5 CM, 2 cm dik ofzo... Nooit geweten wat het was, stond geen merk op, geen tekst of sticker... gewoon een grijs bakje, maar het zat op de toevoer en ik vermoed dat dit zo'n ontharder was. (maar als ik waterontharders opzoek op internet lijken dat vaak veel grotere toestellen te zijn)

Nu wonen we sinds 3 jaar in ons huis in hetzelfde dorp(!) ongeveer 3 straten verder -dus het kan denk ik niet om geografische redenen zijn- en in die 3 jaar heb ik al minstens 4 keer al onze waterkraan-mondjes en roostertjes en sproeikoppen moeten ontkalken in bakjes azijn etc... (de kraan in de keuken krijgt de laatste dagen terug een dubbele waterstraal, alweer teken van kalkafzetting in dat roostertje en het is dus echt nog niet lang geleden dat ik die ontkalkt had)

Nog zo'n dingen: onze vaat was vroeger in appartement steeds helder en glanzend, nooit kalksporen en regenereerzout was iets dat we soms kochten als het ons in de winkel bij manier van spreken in ons been beet, die machine heeft vaker zonder zout gedraaid dan met...
Die vaatwasmachine (een Zanussi dus echt geen duur ding) werd nooit ontkalkt en werkte tot de laatste dag per-fect. In ons nieuwe huis, dure en moderne Siemens Vaatwasmachine, maar glazen hebben vaak kalkranden en het regenereerzout gaat echt snel op! Bovendien is vaat zelden droog als ie gedaan heeft maar dat heeft hier niets mee te maken denk ik...

Koffiemachine werd gedurende die 10 jaar in ons appartement misschien 3 keer ontkalkt (in het begin toen het nog nieuw was en ik er nog meer zorg voor draagde) en is pas kapot gegaan kort nadat we verhuisd waren en ik het in onze nieuwe woning gebruikte, met water uit onze kraan dus...

Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven maar duidelijk hebben we ander water dan in ons appartement ondanks dat we in vogelvlucht nog geen kilometer verder wonen.
Zou het simpelweg aan die kleine bakjes? Die hadden ook nooit onderhoud nodig... (of hebben het alleszins nooit gehad... :D )

[Voor 17% gewijzigd door YourMom op 04-12-2019 17:44]

• Niet online
Misschien had het appartementencomplex wel in ontkalker in de technische ruimte staan.

Over je kleine grijze bakje, geen idee kan van alles zijn.
Misschien een oemoaloempa tovermagneet of heel iets anders.
Best lastig gokken zonder foto's.

• YourMom

YourMom

I put the p in pool.

Emielvanputten schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:01:
Misschien had het appartementencomplex wel in ontkalker in de technische ruimte staan.

Over je kleine grijze bakje, geen idee kan van alles zijn.
Misschien een oemoaloempa tovermagneet of heel iets anders.
Best lastig gokken zonder foto's.
Ja idd... had toen wat foto's moeten nemen maar goed... Is nu wel wat raar om aan nieuwe bewoners te gaan vragen of ik even wat foto's van onder hun afvoerbak mag komen maken. :D

Iemand zei me dat het echt van de locatie kan afhangen maar ik ga er nu toch echt niet van uit dat wij water gedistribueerd krijgen vanuit een andere locatie dan toen in ons appartement nog geen kilometer verder...

...maar wellicht komt jouw eerste gedachte het dichtste bij de waarheid: algemene waterontharder in technische ruimte... Dat zou wel kunnen idd... Alhoewel daar bij de maandelijkse vergaderingen met syndicus nooit een woord is over gevallen als ik me niet vergis... Kan ook gewoon zijn omdat het één van de weinige dingen was die er wél goed werkten. >:)

[Voor 18% gewijzigd door YourMom op 04-12-2019 17:10]

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Had je in het appartement een eigen warmwatervoorziening? Volgens mij niet, en waren die grijze bakjes de meettoestellen om te zien hoeveel warm water je verbruikt hebt en zo de kosten correct te verdelen.
Verder met ^, er zal een centrale ontharder in de kelder staan van dat appartement, waar de conciërge op tijd en stond wat zout in gooit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• YourMom

YourMom

I put the p in pool.

naftebakje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:12:
Had je in het appartement een eigen warmwatervoorziening? Volgens mij niet, en waren die grijze bakjes de meettoestellen om te zien hoeveel warm water je verbruikt hebt en zo de kosten correct te verdelen.
Verder met ^, er zal een centrale ontharder in de kelder staan van dat appartement, waar de conciërge op tijd en stond wat zout in gooit.
Yep, elk appartement had eigen combiketel (Bulex) maar het onderhoudscontract was wel gemeenschappelijk dus dat waren die bakjes denk ik niet... Ofwel waren ze voorzien bij de bouw, maar is er achteraf beslist om elk appartement van eigen verwarming te voorzien maar daar weet ik niks van.

Maar idd... het lijkt me ook plausibeler dat de reden van het zachte water zoiets als een centrale ontharder zal geweest zijn...
Geen idee wàt die grijze bakjes dan ook mogen geweest zijn... Ik heb die dingen sindsdien ook nergens meer gezien, ook niet online...

Dit gezegd zijnde: weet ik idd. wat ik aan de Sint moet vragen: een waterontharder... Lijkt wel nogal aan de prijs te zijn maar dat moet niet boeien als ik braaf genoeg was in 2019.

(Checkt de heilige man je browsergeschiedenis eigenlijk?) >:)

[Voor 6% gewijzigd door YourMom op 04-12-2019 17:24]

• Ja wat dan?
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 27-01 11:09
@YourMom bedoel je deze misschien?
https://www.waterontharder.com/nlk

• YourMom

YourMom

I put the p in pool.

Neen, nog iets kleiner en platter, de grootte van audiocassette,... maar vermoedelijk heeft het wel dezelfde functie als datgene in de foto die je linkt.

• Niet online
Oemoaloempa tovermagneet dus.

Ik zou mijn geld op een ontkalker in de technische ruimte zetten.

• DaMightyWackO
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:42

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Emielvanputten schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:15:
Oemoaloempa tovermagneet dus.

Ik zou mijn geld op een ontkalker in de technische ruimte zetten.
Waarom wordt dit soort oplichting niet aangepakt? Ik zie de man iedere keer weer terug komen op RTL?
(ik kijk nog wel eens snowmagazine terug, en daar zit een woonprogramma voor of na)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 01-04 18:48
DaMightyWackO schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:38:
[...]

Waarom wordt dit soort oplichting niet aangepakt? Ik zie de man iedere keer weer terug komen op RTL?
(ik kijk nog wel eens snowmagazine terug, en daar zit een woonprogramma voor of na)
En vandaag weer bij eigen huis en tuin. De Amfa 4000. Hoe kan dat, dat zulke oplichting gewoon op RLT4 bij een gerespecteerde programma terecht komt?
Weet je wat. Die mensen die opgelicht worden verdienen het ook gewoon. Dom volk mag wel eens wat leergeld betalen !!! Als je toch niet op wil letten bij natuurkunde.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06:36
Immutable schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:42:
[...]

En vandaag weer bij eigen huis en tuin. De Amfa 4000. Hoe kan dat, dat zulke oplichting gewoon op RLT4 bij een gerespecteerde programma terecht komt?
Weet je wat. Die mensen die opgelicht worden verdienen het ook gewoon. Dom volk mag wel eens wat leergeld betalen !!! Als je toch niet op wil letten bij natuurkunde.
Die firma koopt de zendtijd gewoon in, sponsoring/adformatie. Gewoon niet naar rtl meuk kijken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07-04 17:41

Eraser127

Dordrecht

Ik zag het ook idd bij RTL :F , moest meteen aan dit topic denken

My Discogs

• Niet online
Verbaast me dat ze nog niet in dit topic zitten om iedereen er van te overtuigen dat het echt werkt...

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Verkeerde doelgroep.

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
Slimme zet, en vervolgens ermee adverteren dat ze bekend zijn van rtl....
https://www.waterontharder.com/nlk/amfa4000/amfa4000
De Amfa4000 was te zien in RTL4 woontips en Lifestylexperience!

[Voor 20% gewijzigd door koendio op 22-12-2019 07:35]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Nu begrijp ik waarom mijn vrouw me vanochtend vroeg een bericht stuurt of ik eens naar de AMFA4000 wil kijken. Zij ligt even in het ziekenhuis en zit daar natuurlijk flauwekulTV te kijken (RTL etc). Omdat een waterontharder al eens ter sprake is gekomen was dit natuurlijk een inkoppertje... Helaas trap ik niet in deze flauwekul, kalk is niet magnetisch.

En dan verder, zoals ik vanochtend ook ergens in dit topic las: is er ergens een overzicht of vergelijker van waterontharders? Moeten ze, net als veel andere zaken, worden toegevoegd aan de pricewatch of moet er een verzameling komen met ervaringen per merk/apparaat.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Weet iemand hier wat er bijzonder is aan de Highflow-modellen van Hydrotense? Hoe komen ze tot het hogere debiet? Wat doen ze anders dan anderen?

• naftebakje
Ik neem aan dat ze grotere buisdiameters gebruiken, dus ook andere kleppen. Naar hars zal er geen verschil zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hoeveel liter hars is te adviseren voor 4 personen? Momenteel zitten we met 2 volwassenen op 70m3. Met 2 kinderen erbij reknening houden met... 140? Of juist meer of minder (gebruiken kinderen meer of minder water dan volwassenen?). En hoeveel hars is dan het handigst? Moeilijk moelijk :) Ik zat te denken aan tussen de 10 en 14 liter. Maar wat nou de sweet spot is...?

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:31

Matis

Rubber Rocket

@woekele ik heb een soortgelijke situatie. 2 volwassenen en 2 kinderen (5 en 3). Ons verbruik zit rond de 100 kuub op jaarbasis met een dH van ongeveer 10 (Gilze) welke ik naar 0 graden dH onthard.
Ik heb een "StandAlone 12L" van Hydrotense en ben erg tevreden over het apparaat. Op dit moment heb ik het een ruim jaar in gebruik en het apparaat regenereert op gezette tijden. Hoe vaak weet ik niet. Volgens Hydrotense om de 7 dagen bij "gemiddeld waterverbruik". Volgens TNS Nipo (2016) komt dat neer voor 4 personen op 191.000 liter per jaar. Ik ga dan uit van 4 volwassenen.
Voor 2 volwassenen ligt dit op 99.000 liter per jaar.

Ik denk dat jij (en ik) daarmee redelijk op het gemiddelde zitten qua verbruik. Daarnaast lijkt de 12L variant dus ruimschoots genoeg om ook jouw opgroeiende kinderen te kunnen bedienen in onthard water.

Bronnen
https://www.waternet.nl/o.../gemiddeld-waterverbruik/
https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12

[Voor 47% gewijzigd door Matis op 03-01-2020 15:58]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

naftebakje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:33:
Ik neem aan dat ze grotere buisdiameters gebruiken, dus ook andere kleppen. Naar hars zal er geen verschil zijn.
Dank. Zijn er ook nadelen aan een Highflow-versie?

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:55
Wat denken jullie van deze?

https://www.cvtotaal.nl/l...A_1hAcpb1aU0aAvErEALw_wcB

Wel wat lagere capaciteit met 0,6m3/h.

Aantal personen : Geschikt voor 2-4 personen
Inhoud zoutbak : 10KG
Verbruik per regeneratie : 0.6KG
Druk minimaal/maximaal: 1,5-6 bar
Minimale flow : 600L/U
Maximale flow : 900L/U
Capaciteit harskern : 25m³

De blackfriday deal staat er nog steeds online. En een echte Lamborghini (oh wacht }:O ) voor slechts 225.
Lijkt erg goedkoop maar ja vaak is goedkoop duurkoop, aan de andere kant in NL moeten ze apparten schijnbaar het dubbele kosten van andere EU landen...

[Voor 21% gewijzigd door thefox154 op 07-01-2020 21:10]

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:55
10l/ minuut is niet veel, mijn douche doet al 12 en mijn bad 16.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:50

stefijn

DBlogic

Wat capaciteit betreft
https://hydrotense-watero...-2-3-personen-standalone/

Ik overweeg ook voor deze te gaan. Wij krijgen een regendouche (en bad), twee persoons huishouden. Ons water is als het goed is niet al te hard, maar we krijgen allemaal zwart sanitair.

https://www.brabantwater....iteit-opvragen/moergestel
https://www.waterhardheid.nl/plaats/moergestel
(Afh. van waar het vandaan komt 5,26 of 10,41. T.o.v. onze vorige woning valt het kalk in de douche in onze woonunit mee

Bij deze ontharder wordt gemeld dat ie geschikt is voor een regendouche.

Hier echter https://www.goedkopewater...tharder-premium-fleck-15/ wordt aangegeven dat je voor een regendouche een grotere harskern nodig hebt (dan de 10 liter van de eerste link)

ALs ik het goed begrepen heb zegt de doorstroomcap. van 60-70L/min niet zoveel. Dus, klopt dat niet of slaat de term Highflow ergens anders op

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, ik ben dus ook erg benieuwd naar meer info over die Highflow. Werkt het? Hoe werkt het? Zijn er nadelen? Misschien anders bij Hydrotense zelf vragen?

• VeeGee
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07-04 21:25
Op het forum ben ik al enkele ervaringen tegengekomen van de waterontharders van Mooiwater uit Dronten. Is er iemand met recente ervaringen met het Compact (of Compact Excellent) model van Mooiwater? Het valt mij op dat ze scherp offreren in vergelijking met andere aanbieders en dat ze professioneel over komen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met waterdruk? Is dat merkbaar anders na het installeren van een waterontharder? En wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een elektronisch model boven een stroomloos model?

• Niet online
VeeGee schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:

Hoe zit het bijvoorbeeld met waterdruk? Is dat merkbaar anders na het installeren van een waterontharder? En wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een elektronisch model boven een stroomloos model?
1. Ik merk geen verschil in druk voor of na de ontkalker. Ik reduceer naar 6 bar voor de ontkalker en na de ontkalker is dat nog steeds 6 bar.

2. Display, volume gestuurd, instelbaar via display, eventuele storingen inzichtelijk. Daarom voor een unit op stroom gegaan

• harrybeuker
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07-04 23:00
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder. Dan gelijk voor al het water (koud en warm). Ik heb dit topic al even doorgelezen maar wat zijn nu de betere merken waar ik voor kan gaan? Ik kan hem zowel in de meterkast kwijt maar ook in de kruipruimte. Ik ben er nog niet over uit waar ik hem wil plaatsen. Als die ontharder veel geluid maakt dan heb ik hem net zo lief in de kruipruimte. Iemand nog een aanbeveling qua merk? Ik heb een vrijstaande woning en we wonen er met 4 personen

ik denk dat we voor een amysoft gaan. Veel mensen in mijn fb vriendenlijst hebben er 1 van amysoft.
Ik wil kijken of er eventueel korting is wanneer er nog 3 mensen 1 afnemen :)

[Voor 15% gewijzigd door harrybeuker op 09-01-2020 21:29]

• JunkO
  • Laatst online: 06-04 16:48
JunkO schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
Wij zijn thuis ook aan het overwegen om een waterontharder aan te schaffen ivm huidproblemen van m'n vriendin en ons zoontje. Waterluxe zit in mijn woonplaats, maar is de laatste jaren flink duurder geworden zo te zien. Daar komt bij dat een vriend van me er erg slechte ervaringen mee heeft gehad (iets met een blank staande begane grond en geen schuld op willen nemen 8)7 ), dus deze valt eigenlijk af. Anderen zijn minstens net zo duur of duurder. Als je kijkt naar de prijzen in het buitenland voor ontharders vind ik de markt in Nederland echt veelste duur, dat moet toch anders kunnen.

Hydrotense, goedkopewaterontharders.nl en Aqmos vielen mij in positieve zin op door met name de prijs, en uiteindelijk doen ze qua werking allemaal ongeveer hetzelfde. Echter, zij kunnen de installatie niet verzorgen. Zelf installeren zie ik niet zitten, ondanks de duidelijke handleidingen die er bij zitten. Hoe pak je dat aan? Ik denk dat een gemiddeld loodgietersbedrijf niet zit te wachten op de vraag of zij de elders gekochte ontharder willen installeren, die willen vaak ook het product zelf erbij verkopen lijkt me. Daar pakken ze ook weer een beetje winst op. Werkspot? Te veel beunhazen die hun geluk zoeken daar vind ik.

Zijn er ook partijen die het inclusief installatie een beetje betaalbaar (< €900,-) houden?
Nadat ik een PM had gekregen van Arjan van WTR Ontharders (www.goedkopewaterontharders.nl) dat zij inmiddels wel degelijk de installatie kunnen verzorgen uiteindelijk de knoop doorgehakt en een ontharder bij hen besteld. De prijs is en de ervaringen in dit topic hebben de doorslag gegeven. Ik heb gekozen voor de Premium Fleck 5800 SXT met 20 liter harskern, deze wordt eind januari geïnstalleerd https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-20/

De keuze is gebaseerd op een huishouden van 4 personen met regendouche. Ik moet alleen nog even bekijken welk zoutvat ik neem, 35 of 75 liter i.v.m. de ruimte in de trapkast. De monteur neemt beide mee zodat ik ter plekke nog kan beslissen. Ik neem aan dat de harscilinder in de kruipruimte komt, maar voor zout bijvullen is het wel makkelijk dat ik er eenvoudig bij kan komen.

Hoe vaak vul je gemiddeld zo'n zoutvat bij, paar keer per jaar? We verbruiken zo'n 110 tot 130 m3 per jaar.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:01
Sinds dinsdag heb ik ook een ontharder in mijn appartement. Ik heb gekozen voor een Aquacell omdat ik denk dat een mechanisch systeem zo zijn voordelen heeft. Er zit weinig in dat stuk kan, heeft geen stroom nodig (dus geen electronica die kapot kan).

Wat kalk betreft ben ik door mijn vorige woning behoorlijk paranoïde. Wij hadden in Gorinchem jaren geleden mega-hard water. Als je een vers glaasje water tapte, leek het net of je er een krijtje in had opgelost. Niet normaal. Tot overmaat van ramp was de vorige bewoner zo hip dat ie zwart sanitair had, en dan nog mat ook (dus geen glazuurlaag). Dat verklalkt als je er naar kijkt zeg maar. De kalksituatie is op enig moment wel verandert, maar het bleef behoorlijk kalkrijk. Dat zie je gewoon meer als je zwart sanitair hebt (en een RVS keuken).

Nu een (voor mij) nieuw appartement in Rotterdam, en al voor de verhuizing had ik besloten dat ik waarschijnlijk zo'n ding wil. Ik heb in de keuken een Quooker en binnen enkele weken installeer ik een bidet toilet, die met warm water werkt en ook een optionele ontkalk-capsule heeft. Die monteer ik nu niet, dus hoef ik die patroon ook niet te wisselen. Zo'n Quooker verkalkt volgens mij ook vrij snel met het kalkrijke water van Rotterdam, dus die spaar ik ook. En ook de andere sanitaire voorzieningen zoals thermostaatkranen, regendouches e.d spaar ik. Al met al vind ik het zelf een mooie investering. Het kost een paar centen, maar ik denk dat als je dat over de levensduur uitzet en het gemak/voordeel ervan kent, is het wel nuttig naar mijn idee.

[edit]
ik heb btw stadverwarming, dus geen CV-ketel. Wel een Quooker die ook als close-in boiler werkt. Dus met warm watervoorraad die warm water geeft totdat de stadsverwarming zover is en het dan automagisch overneemt.

[Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 09-01-2020 22:09]

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 07-04 12:53
Ik heb een warmtepomp met water(vat)boiler denken jullie dat ik nog ergens speciegiek op moet letten bij het kiezen van een waterontharder?

Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• Arjantje1985
  • Laatst online: 16-03 20:27
Heel erg simpel: Deze programma's bellen je om de haverklap dat ze weer een uniek item voor je hebben en dat je maar met 1 concurrent wordt getoond en dat ze daar nu een mooie aanbiedingsprijs voor hebben. Wij doen daar niet aan mee, zodat we onze kosten laag kunnen houden.
habbekrats schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:58:
[...]

Die firma koopt de zendtijd gewoon in, sponsoring/adformatie. Gewoon niet naar rtl meuk kijken.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:44
@Arjantje1985 ik begrijp dat jij een bedrijf hebt in de wateronthardingsbusiness? :p Wat is jouw professionele mening over het onderhouden van de harskolom? Nodig of niet? Onze ontharder (Erie iQsoft) staat nu sinds eind 2015 en ik heb 1 keer zo’n chemische reiniger gebruikt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• mphilipp
habbekrats schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:58:
[...]
Ja, heel toevallig (want ik kijk echt nooit RTL/SBS) zag ik ook dat 'wooninspiratie' programma. Erg triest dat soort programma's, want het is geen informatie of inspiratie. Het zijn reklameblokken en ze tonen alleen maar spullen waarvan zij zeggen dat het de nieuwste woontrends zijn, en dus worden ze dat ook. Het is geen informatie, maar reklame. Die tuinprogramma's ook; alleen maar spullen die het tuincentrum groot heeft ingekocht zodat jij de volgende dag precies die spullen ziet uit het programma. Toevallig in de aanbieding.

Voer voor het willoze kijk- en consumptievee.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:22
Emielvanputten schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:28:
[...]

1. Ik merk geen verschil in druk voor of na de ontkalker. Ik reduceer naar 6 bar voor de ontkalker en na de ontkalker is dat nog steeds 6 bar.
Is dat gemeten met of zonder stroming? Voor het meten van een realistische drukval over een ontharder moet je natuurlijk wel water gebruiken. Anders is het drukverschil per definitie 0.

• Niet online
Gemeten zonder verbruikers. En gemeten met verbruikers.
Geen/een niet waarneembaar verschil.

• Arjantje1985
  • Laatst online: 16-03 20:27
@The Legend Precies wat jij doet, 1 keer in de zoveel tijd een flesje harscleaner. Dat doet het hem. Belangrijkste is gewoon dat je regelmatig regenereert, hierdoor behoud je de hars in de topconditie. Een half jaar stil laten staan is minder goed voor de hars. Daarnaast is een Erie een erg mooi systeem. Overigens zeer recent overgenomen door Pentair, waardoor wij hier nu gelukkig ook onderdelen en systemen voor mogen leveren.
The Legend schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:28:
@Arjantje1985 ik begrijp dat jij een bedrijf hebt in de wateronthardingsbusiness? :p Wat is jouw professionele mening over het onderhouden van de harskolom? Nodig of niet? Onze ontharder (Erie iQsoft) staat nu sinds eind 2015 en ik heb 1 keer zo’n chemische reiniger gebruikt.

• The Legend
  • Laatst online: 07:44
Heeft de harskolom dan ook een soort maximale levensduur? Wij hebben een 12L versie, met een huishouden van 4 personen.

En weet je wat van (witte) vlekken die ontstaan op tegels in douche? Het is uiteraard geen kalk, maar het is niet schoon te krijgen met regulier schoonmaakmiddelen. Het lijken me dus geen zeepresten oid. Heb ook vlekken op de kranen in de douche (als ik die niet droogmaak na het douchen) en de douchekop ziet er uit alsof ie helemaal verkalkt is, maar dan zonder kalk :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• BoschR
  • Laatst online: 00:11
Ook ik heb een waterontharder gekocht, is nog onderweg en ben van plan hem zaterdag te installeren.

Nu zag ik dat de waterleiding direct na de meter wordt afgetakt en vervolgens de kruipruimte in gaat. 1 leiding gaat naar de keuken (en buitenkraan). De andere leiding gaat naar boven (douche, CV e.d.).

Heeft iemand een idee waarom dit gedaan is? Ik zit er aan te denken om deze aftakking er tussen uit te halen, maakt het aansluiten namelijk een stuk makkelijker.

PVOutput live - 3060wp

• harrybeuker
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07-04 23:00
BoschR schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:17:
Ook ik heb een waterontharder gekocht, is nog onderweg en ben van plan hem zaterdag te installeren.

Nu zag ik dat de waterleiding direct na de meter wordt afgetakt en vervolgens de kruipruimte in gaat. 1 leiding gaat naar de keuken (en buitenkraan). De andere leiding gaat naar boven (douche, CV e.d.).

Heeft iemand een idee waarom dit gedaan is? Ik zit er aan te denken om deze aftakking er tussen uit te halen, maakt het aansluiten namelijk een stuk makkelijker.
welke heb je gekocht?

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:25:
Heeft de harskolom dan ook een soort maximale levensduur? Wij hebben een 12L versie, met een huishouden van 4 personen.

En weet je wat van (witte) vlekken die ontstaan op tegels in douche? Het is uiteraard geen kalk, maar het is niet schoon te krijgen met regulier schoonmaakmiddelen. Het lijken me dus geen zeepresten oid. Heb ook vlekken op de kranen in de douche (als ik die niet droogmaak na het douchen) en de douchekop ziet er uit alsof ie helemaal verkalkt is, maar dan zonder kalk :?
Helaas zitten er vele mineralen in drinkwater waarvan 1 er kalk is. Haal je de kalk eruit, dan kunnen de overige mineralen nog steeds neerslaan. Het ene drinkwatergebied heeft er meer last van dan het andere gebied.

• Niet online
@BoschR hoe moeten wij weten waarom er aftakking zit?
Ik denk dat de aftakking er zit om water in de keuken te krijgen ...
Zie ook niet hoe je water in de keuken krijgt wanneer de aftakking er niet is.....

Maar goed.

Ik zou na je watermeter 1 aftakking maken voor normaal water naar de tuin. EN daarna de ontharder plaatsen voor al het water in huis. ( Desnoods met een aftakking zodat je water hebt in de keuken, en een apparte kraan voor ontkalkt water om de auto te wassen.)

• MadEgg
  • Laatst online: 09:52

MadEgg

Tux is lievvv

VeeGee schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:
Op het forum ben ik al enkele ervaringen tegengekomen van de waterontharders van Mooiwater uit Dronten. Is er iemand met recente ervaringen met het Compact (of Compact Excellent) model van Mooiwater? Het valt mij op dat ze scherp offreren in vergelijking met andere aanbieders en dat ze professioneel over komen.

Ik heb hier nu een jaar een MooiWater compact staan. Bevalt prima. Geen waarneembaar drukverlies. Ik heb het niet gemeten, maar als je de kraan vol openzet en de bypass openzet merk je geen verschil. Niet specifiek voor elektronisch gekozen (hij onthardt net zo goed zonder stroom natuurlijk, alleen het spoelen gaat dan niet gebeuren). Wel voor MooiWater door een goede balans tussen prijs en professionaliteit. Installatie ook goed voorzien. Grootste minpunt was dat de monteur een plankje in de meterkast voor de plaatsing gemonteerd heeft a €70,-, een behoorlijk duur plankje was dat dus. Helaas was ik zelf niet aanwezig om het tegen te houden. Installatie is verder wel netjes uitgevoerd.

En hij gaat elke paar maanden piepen dat je nieuw zout moet bestellen. Volgens mij moet je dat zelf kunnen aanpassen maar heb er nog niet genoeg aan gestoord om dat uit te zoeken. Zout haal ik toch elders dus daar heeft Mooiwater niets mee van doen.

Tja

• BoschR
  • Laatst online: 00:11
@harrybeuker Ik heb Premium Fleck 5800 SXT - 15 liter gekocht van @Arjantje1985.

@Emielvanputten Is mijn vraag zo vreemd? Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Voor mijn gevoel wordt die veel te vroeg afgetakt. Dit had een meter of 3 verderop in de kruipruimte ook nog prima gekund om water in de keuken te krijgen. Ging mij meer of het normaal/wenselijk is om de benedenverdieping los van de bovenverdieping af te kunnen sluiten.

PVOutput live - 3060wp

• Niet online
Ja. Tenminste wel met mijn logica... Ik zou de aftakking normaal vinden. Waarom naar boven via de keuken. Of naar de keuken via de badkamer boven.

Maar kan ik uit jou tekst opmaken dat je praat over een aftakking met afsluitkraan? Meestal is het water 1 geheel na de meter, en totaal af te sluiten door 1 kraan.(buitenkranen hebben vaak een afsluiter en aftappunt in de kruipruimte)

Het is volgens mij niet echt standaard bouw (in Nederland) om de keuken apart te doen,. Maar ik zie er ook geen bezwaar tegen. ( Waar ik zit heeft elk waterpunt een stopkraan. Dus wc, bidet douche kraan,. Vaatwasser, wasmachine, ontkalker, en nog 2 hoofdafsluiters.. geen f-idee waarom nodig. Maar zo zijn ze het hier gewend)(oja zowel warm als koud)

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 10-01-2020 14:55]

• tricky dick
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:47

tricky dick

president of the united states

Momenteel hebben wij een 20 jaar oud BWT waterontharder, en het beest is aan vervanging toe.
Ik heb de voorbije uren het hele topic doorgenomen en voel me nauwelijks wijzer.

Heeft iemand hier ervaring met mechanische Delta waterontharders?

Ik vermoed dat de zoutspoeling gebeurt telkens er x l water doorgekomen is, en dit dus op elk moment van de dag / nacht kan. Dat kan wel es tegenvallen. Maar Delta voorziet daarom een Duplex model, met twee harsflessen, om zo continu ontharding te garanderen (de flessen worden beurtelings gespoeld).

Maar tegelijk wordt de Duplex aangeraden bij groter verbruik, terwijl we jaarlijks een 50m³/jaar verbruiken, da's niet echt groot. Heeft dit nefaste gevolgen? (Harsflessen worden misschien wat minder vaak gespoeld, maar dit lijkt me dan eerder positief voor verbruik, nee?)

The presidency has many problems, but boredom is the least of them.

• mphilipp
tricky dick schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:08:
Heeft iemand hier ervaring met mechanische Delta waterontharders?

Ik vermoed dat de zoutspoeling gebeurt telkens er x l water doorgekomen is, en dit dus op elk moment van de dag / nacht kan. Dat kan wel es tegenvallen. Maar Delta voorziet daarom een Duplex model, met twee harsflessen, om zo continu ontharding te garanderen (de flessen worden beurtelings gespoeld).
Niet met die van Delta. Ik heb een Aquacell (ik weet ff niet meer wat dat eigenlijk is, maar een of ander UK merk) en die heeft ook 2 harskernen en is ook mechanisch. Er zit idd een tellertje op die elke zoveel liter overschakelt naar #2 en dan #1 gaat spoelen. Je hebt dus altijd voldoende capaciteit, en je hoeft niets in te stellen om op een specifiek moment te gaan spoelen (wat misschien te vroeg of te laat is qua capaciteit van de hars).
Ik vind aan de ene kant het mechanische, met heel weinig bewegende delen en helemaal geen electronica een belangrijk ding en het systeem met 2 harskernen is helemaal goed vanwege het gemak/comfort. Geen gedoe, in de gaten houden of wat dan ook. Het enige dat ik moet doen is het zout in de gaten houden.

Aangezien ik straks ook de watermeter ga uitlezen met Domoticz, denk ik wel dat ik daar iets kan verzinnen dat ie mij waarschuwt als het zover is. Een kwestie van bijhouden in het begin hoeveel zout ie verbruikt en dan een trigger daarop zetten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@mphilipp Is aquacell ook niet een of ander UK merk?
Of ook wel een belgische minimax
Allemaal uit dezelfde fabriek.
Enige verschil is de prijs.

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2020 17:55]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mphilipp
Ja, klopt. Heb ik gezien. Scheelt inderdaad best wel wat. Alleen moet je dan alles alleen doen en ik had eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat ding in mijn meterkast moest krijgen. Ik wist niet eens dat er een afvoer in die meterkast zat. Maar de mevrouw van Aquacell keek even en zei dat er een afvoer zit vanwege die stadsverwarming. En inderdaad, als je op je knietjes gaat zitten en je steekt je hoofd tussen de leidingen, zie je een afvoer zitten.
En het is nou ook weer niet een klusje zoals een schilderijtje ophangen. In principe zou ik zo'n ding uit Engeland kunnen laten komen en dan hier vragen of een loodgieter dan voor me kan doen. Maar ja, ik heb dan maar gekozen voor Aquacell. Als het nou over een klein bedrag ging had ik het nog wel aangedurfd om het uit het buitenland te laten komen en zelf uitzoeken hoe het moet of dan maar het beste ervan hopen. Daar heb ik dus geen zin in. Dat kost me dan een paar honderd extra. Nou ja...ik was toch al geld aan het uitgeven, dus dit kon er ook nog wel bij :+

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:59
@mphilipp scheelt toch ruim 1000 euro?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• mphilipp
Iets in die richting ja.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:22

PcDealer

HP ftw \o/

@AUijtdehaag
Dat lijkt mij erg veel, elke week EUR 15,00 aan schoonmaakmiddelen:
Dankzij kalkvrij water kunt u 50 tot 75% besparen op schoonmaakmiddelen en dat kunnen we aantonen.
Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat als u €100,- per week aan boodschappen uitgeeft, daar
gemiddeld €15,- aan schoonmaakmiddelen e.d. bijzit.

LinkedIn WoT Cash Converter

• A-Tray
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:07
Wij hebben nu een maand de Duo 12 waterontharder van Waterluxe (https://www.waterluxe.nl/artikel/334/waterluxe-duo-12.html) in gebruik. De ervaringen tot nu toe zijn zeer positief. Het water voelt heerlijk zacht op de huid, olie-achtig bijna. Onze nieuwe badkamer, met veel matzwarte elementen, is makkelijk schoon te houden. Geen spoor van watervlekken.

Ik drink zelf veel water en het smaakt nu alsof het bronwater is. De koffie is ook lekkerder én sterker!

Het is een investering maar ik zou het van harte aanraden.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:50

stefijn

DBlogic

Klinkt goed. Ik heb gisteren een Premium 15L aangeschaft bij waterontharders.nl na een prettige mailwisseling,
Wij krijgen ook een badkamer met allemaal zwart sanitair dus ben benieuwd

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• mitsumark
PcDealer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 03:47:
@AUijtdehaag
Dat lijkt mij erg veel, elke week EUR 15,00 aan schoonmaakmiddelen:
[...]
Ja dat is natuurlijk dikke BS, eerder 4 euro waarvan 2 sowieso nodig met of zonder ontharder.
Je geeft meer uit aan zout dan dat je bespaart aan schoonmaakmiddelen.

Het gaat mij meer om het gemak (tijd), het zicht en besparing van apparatuur. En natuurlijk de huid...

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 17-01-2020 08:11]

• route99
  • Registratie: augustus 2017
Kosten van onze schoonmaak strategie?

Zelfs 4 euro vind ik veel...als ik alles mee reken :
  • Dubro grote fles de helft v/d fles= €1
  • CIF €2
  • Vloeibare handzeep de helft v/e grote voorraadfles= €1
  • schuursponsjes Jumbo de helft van een pakketje schuursponsjes = €0,26
  • polyamide microvezel schoonmaakdoekjes: zeer duurzaam, wasbaar/herbruikbaar = €0,10
  • Totaal=€4,36 per 4 weken, dus ruim 1 euro per week
Ik overweeg om een RO-opzet te kopen om als schoonmaak unit, nog minder zeep nodig, oa ook voor de zonnepanelen, buitenramen, geen vlekken. Als je de zonnepanelen schoon laat maken, per keer 60-80 eur0... dat kan uit om het op de juiste manier zelf te doen, met ca 4-5x terugverdiend.

Voor de rest hanteer ik het credo wat uit veel testen komt: op de juiste manier boenen beperkt het gebruik van veel en zeker van agressieve schoonmaakmiddelen als chloor tot het absolute minimum. Polyamide microvezel schoonmaakdoekjes ondersteunen het goed schoonmaken behoorlijk. We hebben hier water van ca DH 6-7 graden.
Juist als je niet boent moet alle schoonmaakkracht uit het schoonmaakmiddel zelf komen.... conceptmatig is dat niet handig... gemak heeft dus ook een andere minder duurzame kant.

Op deze wijze kun je vrij duurzaam schoonmaken.
Mss bouw ik nog zelf een hele simpele ionenwisselaar, puur als pre-kolom voor de RO-opzet omdat je daarmee de RO-opzet qua belasting sterk spaart en dat komt de duurzaamheid sterk ten goede.
Aangezien het niet om een permanente aansluiting gaat is de hoeveelheid benodigd zout ook minimaal.

• JunkO
  • Laatst online: 06-04 16:48
Wat is een RO-opzet? Je praat alsof jouw idee heel gangbaar is. ;)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• route99
RO-opzet water
Het wordt heel veel zo gebruikt, de wiki staat zelfs met zo weinig woorden op de 1e Google pagina.
Wikipedia: Omgekeerde osmose

Maar je kunt niet alles weten, maar in een specifiek topic verwacht je, iig op Tweakers, dat mensen zich een klein beetje inlezen en daar valt deze term imho ook onder. Ben bepaald niet de eerste die het hier gebruikt en heel zeker vast niet de laatste. 8)

Als ik hier RO in het zoekvak boven aan de pagina intyp krijg ik als 1e bovenaan direct een relevant antwoord... en dan is een zoekactie van maar 2 letters...
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
mb1 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Dan hebben jullie zeker een RO installatie op je werk?
Tip: Maak eens gebruik van zulke simpele tools van een forum....je verrijkt je leven/kennis ermee.... 8)

[Voor 30% gewijzigd door route99 op 17-01-2020 11:00]

• mphilipp
route99 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:52:
Maar je kunt niet alles weten, maar in een specifiek topic verwacht je, iig op Tweakers
Ja leuk, maar die opmerking hoor ik nét iets tè vaak hier op twiekers. Reverse osmose is mij wel bekend, maar in diverse topics vergrijpen mensen zich aan allerlei afkortingen waardoor het verhaal soms net iets te onduidelijk wordt. RO-opzet liet mij denken aan een of ander opzetstuk ofzo. Het verband met ontkalken/ontharden ontging mij Je kunt inderdaad niet alles weten en ook niet meteen alles door hebben.

Anyway, zo'n RO verhaal (nu is het duidelijk, dus mag het :+ ) had de vorige bewoner van mijn huis ook denk ik. Ze had een speciale kraan met twee knoppen en ook twee uitstroomopeningen. In het gootsteenkastje een tank en een filtersysteem met 3 patronen. Ik heb de hele boel eruit gesloopt en weggekiept omdat dat mens er al maanden niet meer woonde en ik niet zoveel vertrouwen heb ik een filtersysteem waar onderhand een nieuwe levensvorm in is ontstaan. Ik ga daar mijn water niet uit drinken.
Jammer dat ze het zelf niet even heeft leeg laten lopen en van de leiding heeft afgekoppeld. Ik denk nl dat het best een duur systeem was en misschien wel nuttig. Aan de andere kant: ik heb nu een Quooker en dat is weer niet te combineren met dit systeem.

• route99
Mijn zoek actie met RO is zo minimalistisch... kost echt veel minder tijd dan een vraag er over intypen....
Je zit nl een een specifiek forum, de kans dat het over iets met water gaat is wel heeeel erg groot... wat dus klopt bij RO.
Ik vermoed ook dat de meeste mensen die het nog niet kenden meteen door hebben als ze met die 2 letters zoeken, waar het dus om gaat & als dat niet zo is zou je het alsnog kunnen vragen, daar is een forum voor.
Van mij mocht het al .. want het werd al door anderen een tijd gebezigd... :+
Ik heb zeker geen recht op het 1e gebruik ervan... :+

Edit:
Jammer van die installatie, je moet idd geen risico nemen, zeker als het drinkwater is.
Een RO-opzet hoeft niet duur te zijn. een voorbeeld bij de Duitse buren waar dit soort zaken wrs agv de schaal grootte veel goedkoper is.
https://shop.purway.de/WA...ge---ERSATZFILTERSET.html
Deze heeft nu mijn voorkeur voor mijn doel.

[Voor 31% gewijzigd door route99 op 17-01-2020 11:18]

• mitsumark
route99 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:59:
Kosten van onze schoonmaak strategie?

Zelfs 4 euro vind ik veel...als ik alles mee reken :
  • Dubro grote fles de helft v/d fles= €1
  • CIF €2
  • Vloeibare handzeep de helft v/e grote voorraadfles= €1
  • schuursponsjes Jumbo de helft van een pakketje schuursponsjes = €0,26
  • polyamide microvezel schoonmaakdoekjes: zeer duurzaam, wasbaar/herbruikbaar = €0,10
  • Totaal=€4,36 per 4 weken, dus ruim 1 euro per week
Wasmachine: Wasmiddel (of bedoel je daar die vloeibare handzeep mee?) kun je halveren en wasverwachter (duur!) kun je helemaal achterwege laten.
Vaatwasser: Overstappen van dure 3in1 blokjes naar simpel poeder + halveren (en daar hoeft dan natuurlijk geen zout meer in).

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07-04 11:19
@route99 ; jij gaat dus voor een RO installatie in je woning? (of hebt deze al)?
Heb je deze naast een Ontharder (of ook in planning)?
Kun je jouw motivatie toelichten op dit topic?
Ik lees mbt RO namelijk veel voor en tegenstanders, daarnaast nog andere systemen die RO afraden maar wel kraanwater filteren.. begin langzaam door de bomen het bos te verliezen..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• route99
@mitsumark We hebben geen vaatwasser.... vandaar de Dubro...
De machine was ik vergeten :? : een pak per 8 weken a l raison van 4 euro, dus er komt 0.50 euro bij.... maar nog steeds heel ver van 15 euro.. en ook nog van 4 euro per week.

[Voor 58% gewijzigd door route99 op 17-01-2020 13:03]

• route99
@soepah Ik kom er vanavond op terug , nu vrijwilligerswerk.

Wel samengevat: alleen voor de schoonmaak e.d. niet voor drinkwater.

• naftebakje
Met ^, met reverse osmose maak je (nagenoeg) gedemineraliseerd water, dat wil je niet drinken of aan huisdieren geven (je kan er drinkwater mee maken uit zeewater bijvoorbeeld, maar dan voeg je weer mineralen toe). Is goed voor schoonmaak en waar je heel zuiver water nodig hebt (foto's ontwikkelen bijvoorbeeld).
Ontharder is veel goedkoper voor hetzelfde praktisch nut.

• route99
@naftebakje Als het nut schoonmaken is, niet... ionenwisselaar water heeft in geen velde of wegen de schoonmaak kracht van RO-water. Dan wil je per se RO-water.
Dus past jouw verhaal dat een ontharder goedkoper is, niet bij mijn nut.

En technisch gesproken: Per definitie is mijn beoogde RO-opzet ook een onthardend systeem, alleen "tussen de regels door" voel ik dat je dat vast niet zo bedoelt....maar het staat er niet wat je echt bedoelt..... "met ionenwisselaar", als vergelijk. In de woestijn maken ze potentieel heel goedkoop onthard water mbv de zon..... alleen je moet wel effe geduld hebben bij een kleine installatie (zit nog in een testfase).

[Voor 73% gewijzigd door route99 op 17-01-2020 19:16]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 22:22
Nadeel van een RO filter is wel dat je enorm veel druk verlies hebt, had er vroeger eentje met een extra pomp maar kwam echt een pisstraaltje uit. Was bedoelt om drinken te maken voor de baby.

• route99
Voor het schoonmaken komt het water bij de ramenwassers ook heel rustig uit de wisser die ze op de stok hebben. Beslist geen waterval... ze maken imho het water vaak 's nachts
Gemiddeld hebben ze ca 500 liter RO-water per persoon per dag nodig.... een bron

Zij moeten snelheid maken.... want productie....
Als je dat uitrekent per minuut dan kom je op 1.04 liter/minuut.... uit.
Ze proberen zo veel mogelijk door te werken maar af en toe staat ie uit omdat ze bijv opschuiven moeten of zo.
Dus: Effectief mss 2L/min als ze de helft van de tijd met het RO-water werken?

Het systeem dat ik op het oog heb kan 1.6 liter per minuut aan..... imho is de orde van grootte eigenlijk best goed. Bovendien kan ik het rustig aan doen... ik hoef geen productie te draaien..... :)
Dat had ik uiteraard bij mijn 1e en voorlopige keuze dus al uitgerekend.
Als je mijn excel file van het RO-product overzicht wilt hebben... .gemaakt 17-9-2019...
Stuur een PB. Het is leesbaar voor geïnteresseerden, niet teveel opgepoetst, mijn (oud)-collega die feedback gaf was er blij mee, hij wil nu ook zoiets.

Tzt kijk ik nog of ik er nog steeds zo over denk, maar ik zit niet orden mis of zo....

• B-Force
  • Laatst online: 08:19

B-Force

Wetenschap is dronkenschap

Ik sta op het punt een waterontharder te kopen, Maar heb u een offerte van hydrotense.eu en van hydrotense-waterontharders.nl. Weet iemand het verschil? Welke is de 'officiële' dealer? 🧐

• Gerry1982
B-Force schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:36:
Ik sta op het punt een waterontharder te kopen, Maar heb u een offerte van hydrotense.eu en van hydrotense-waterontharders.nl. Weet iemand het verschil? Welke is de 'officiële' dealer? 🧐
Is het niet gewoon hetzelfde bedrijf?

• Niet online
Zelfde bedrijf. Zelfde gsm nummer.

• B-Force

B-Force

Aha, thx! Heb de waterontharder besteld, was erg positief over de uitgebreide mail en berekening die ik van ze kreeg. Ook het advies om niet de duurste, maar de juiste waterontharder te kopen heeft me over de streep getrokken. Nu wachten op de levering :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Misschien een kleine "foute" praktijk ervaring vermelden.
Ik heb de hydrotense waterontharder aangesloten met vaste verbindingen (koperen leiding 22 mm met bijbehorende (knel/pers) koppelingen, zowel bij mezelf als bij iemand anders.

Dit is niet verstandig, gebruik altijd flexibele leidingen.

Er is namelijk een verbinding los geklapt. De behuizing waar de flow meter in zit, heeft een smalle verbinding met (plastic) schroefdraad (klemt het flowmeter schijfje)
https://www.qualitywaterforless.com/product_p/19797.htm
https://www.amazon.in/AFW...meter-black/dp/B0145NL6N2 (waar je het kruis in ziet, en dan achterzijde)

Door de starre leidingen eraan, ontstaat die situatie.
Er hoeft maar iets meer kracht op de verbinding te komen (ontharder die beweegt) en .......dweilen maar
Gebruik dus altijd flexibele verbindingen om de ontharder aan te sluiten, zodat er geen afwijkende kracht op de verbindingen komen.
Lesson learned.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2020 17:09]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• route99
Kijk, daar hebben we nu zo een topic voor.
Tnx voor deze ervaringsterugmelding 8) _/-\o_

• mphilipp
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:23:
Gebruik dus altijd flexibele verbindingen om de ontharder aan te sluiten, zodat er geen afwijkende kracht op de verbindingen komen.Lesson learned.
Lijkt mij eerlijk gezegd een no-brainer. Een apparaat dat los staat en kan bewegen verbinden met vaste leidingen... De wasmachine heeft ook flexibele leidingen. Zelfs de vaatwasser. Ik kan me voorstellen dat je er niet bij stil staat, dus eigenlijk zou het vet gedrukt in de installatiehandleiding moeten staan.

• Gerry1982
Ik ben nog steeds aan het kijken voor een waterontharder en kom er even niet lekker uit misschien heeft iemand advies voor het volgende?

Wij verbruiken vrij veel water met een gezin van 3 namelijk 240m3 per jaar (vraag niet waarom maar komt door vrouw lief)

Heb 3 waterontharders op het oog maar welke past het beste bij ons:

Waterontharder Regendouche 2-3 pers. – StandAlone 10L Fleck 5800 SXT

Waterontharder Regendouche 4-6 pers. – StandAlone 14L Fleck 5800 SXT
https://hydrotense-watero...-4-6-personen-standalone/

Waterontharder - Premium - 15 15L Fleck 5800 SXT
https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-15/

• Niet online
Zijn alle 3 voorzien van de zelfde kop.
Zou voor de middelste gaan... Niet te veel en niet te weinig..
Net als dat sprookjes met beren en bedjes.... Niet te groot niet te klein.

Aan de andere kant. Een volume gestuurde grote unit, spoeld alleen wanneer hij het nodig vind. Dus een grote unit met 1 persoon als verbruiker heeft meer tijd tussen de re-gen.

Hier een 50 liter harstank 150cm hoog en een 150 liter zout vat.
Hoofdzakelijk voor 1 persoon.... En soms voor 14..
Maar geen enkel probleem voor de machine. Past zich moeiteloos aan.

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 20-01-2020 01:57]

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 04-04 03:25
Emielvanputten schreef op maandag 20 januari 2020 @ 01:28:
Zijn alle 3 voorzien van de zelfde kop.
Zou voor de middelste gaan... Niet te veel en niet te weinig..
Net als dat sprookjes met beren en bedjes.... Niet te groot niet te klein.

Aan de andere kant. Een volume gestuurde grote unit, spoeld alleen wanneer hij het nodig vind. Dus een grote unit met 1 persoon als verbruiker heeft meer tijd tussen de re-gen.

Hier een 50 liter harstank 150cm hoog en een 150 liter zout vat.
Hoofdzakelijk voor 1 persoon.... En soms voor 14..
Maar geen enkel probleem voor de machine. Past zich moeiteloos aan.
Hoe vaak regenereert je ontkalker dan?
Ik heb begrepen dat 1x in de 10 dagen toch wel noodzakelijk was om bacterie-aangroei te voorkomen.
In ons tweepersoons huishouden met een 10 liter vat regenereert het apparaat ongeveer 1x per week.
(Hoevaak heb je de 13 logees.?)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:23:
Misschien een kleine "foute" praktijk ervaring vermelden.
Ik heb de hydrotense waterontharder aangesloten met vaste verbindingen (koperen leiding 22 mm met bijbehorende (knel/pers) koppelingen, zowel bij mezelf als bij iemand anders.

Dit is niet verstandig, gebruik altijd flexibele leidingen.

Er is namelijk een verbinding los geklapt. De behuizing waar de flow meter in zit, heeft een smalle verbinding met (plastic) schroefdraad (klemt het flowmeter schijfje)
https://www.qualitywaterforless.com/product_p/19797.htm
https://www.amazon.in/AFW...meter-black/dp/B0145NL6N2 (waar je het kruis in ziet, en dan achterzijde)

Door de starre leidingen eraan, ontstaat die situatie.
Er hoeft maar iets meer kracht op de verbinding te komen (ontharder die beweegt) en .......dweilen maar
Gebruik dus altijd flexibele verbindingen om de ontharder aan te sluiten, zodat er geen afwijkende kracht op de verbindingen komen.
Lesson learned.
Oei waterballet!
Stel je voor dat je toen net 3 weken van huis was. Dan was het pompen ipv dweilen

• Niet online
@drielp denk eens per 2/3 weken ofzo.

denk dat er 5 a 6 weken per jaar 10tot14 personen zijn
en het doel was het schoonmaken van de badkamers te versimpelen..
en dat is echt wel gelukt, geen aanslag meer. niet meer elke keer die glazen douchwanden moeten behandelen met ontkalker. water is hier echt kei hard..

zoutverbruik, niet echt een idee. denk 50 kilo per 4 maanden momenteel.
tuurlijk bij 14 personen moet hij meer werken. maar nog niet getest.

• drielp
Emielvanputten schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:28:
@drielp denk eens per 2/3 weken ofzo.

denk dat er 5 a 6 weken per jaar 10tot14 personen zijn
en het doel was het schoonmaken van de badkamers te versimpelen..
en dat is echt wel gelukt, geen aanslag meer. niet meer elke keer die glazen douchwanden moeten behandelen met ontkalker. water is hier echt kei hard..

zoutverbruik, niet echt een idee. denk 50 kilo per 4 maanden momenteel.
tuurlijk bij 14 personen moet hij meer werken. maar nog niet getest.
Hier heeft het water een hardheid van (gemiddeld) 10,9 dH. Wij verbruiken ongeveer 50 kg zout per jaar, dat is dan bij een totaal waterverbruik van 100 m3.

Een regeneratie interval van meer dan een week is wel erg lang. Kanaalvorming en ongewenste bacteriegroei zijn dan wel aandachtspuntjes. Misschien wat vaker een schoonmaakmiddel gebruiken voor de harskern?

• Niet online
...

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 12:47]

• B-Force

B-Force

Gerry1982 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:06:
Ik ben nog steeds aan het kijken voor een waterontharder en kom er even niet lekker uit misschien heeft iemand advies voor het volgende?

Wij verbruiken vrij veel water met een gezin van 3 namelijk 240m3 per jaar (vraag niet waarom maar komt door vrouw lief)

Ik had (toevallig vorige week) precies dezelfde keuze. Ben met een vebruik van 175 m3/jaar uiteindelijk gegaan voor de 14L versie van hydrotense, vanwege:
- goede terugkoppeling vanuit hydrotense inclusief berekening
- aanbieding tot en met gisteren (25%) korting

verder zit er niet echt verschil in voor zover ik kon zien (met de15L versie) en het extra volume heb ik wel nodig voor de 2 regendouches in huis

• L38
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 25-01 09:55
Gerry1982 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:06:
(..)

Ik kijk ook naar vergelijkbare installaties, voor 170m3 per jaar.

Ik kwam Big Green concept -niet het grote groene bbq ei- nog tegen als alternatief voor waterontharding, het lijkt me iets compacter zo zonder zoutvat en afvoer. Qua waterzuivering vind ik het voor NL wat overdreven gezien de waterkwaliteit, tis n concept uit de VS. Iemand daar al eens wat over gehoord? Online in NL alleen reviews op hun eigen site. www.big-green.nl

Kosten zijn 1000e incl installatie.
Een koolfilter is per jaar 100e en een
Greenguard patroon 200e 1x in de drie jaar.

Die patronen vind ik wel een nadeel omdat je waarschijnlijk vast zit aan hun gepatenteerde technologie en geen alternatieven hebt. Daar waar zout gewoon overal verkrijgbaar is. Eén prijs voor levering én installatie vind ik wel weer een pré.

• Zaphara
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Als ik die site erop nalees lijkt Big Green me een soort duurdere namaak van Watts Oneflow https://www.watts-oneflow.com/

Die technologie is helemaal niet gepatenteerd (TAC technologie, eerder in dit topic werd er naar een onderzoek gelinkt waaruit blijkt dat het nagenoeg even effectief werkt als de ouderwetse techniek met zout).

[Voor 46% gewijzigd door Zaphara op 20-01-2020 16:14]

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Lijkt mij eerlijk gezegd een no-brainer. Een apparaat dat los staat en kan bewegen verbinden met vaste leidingen... De wasmachine heeft ook flexibele leidingen. Zelfs de vaatwasser. Ik kan me voorstellen dat je er niet bij stil staat, dus eigenlijk zou het vet gedrukt in de installatiehandleiding moeten staan.
nou..waterluxe (vorige eigenaar) deed ook vaste leidingen bij mij. naja, die uponor.
toen de monteur van de nieuwe waterluxe langskwam,heeft ie deze snel vervangen met flexleidingen.

(maar ondertussen heeft de ontharder al 3 jaar gedraaid)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Mattie112
  • Laatst online: 08:57

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik ben ook aan het kijken voor een ontharder, ik zit alleen een beetje met de ruimte. Bij voorkeur stop ik dat ding in de meterkast zodat ik er nog semi-makkelijk bij kan. In de kruipruimte is ook weer zo wat namelijk. Alleen veel ruimte heb ik niet. Kom uit op max 20cm breed, 35cm diep en 70cm hoog. Zit namelijk precies lekker in het midden de gas meter (zucht). Dus de vraag is een beetje ga je dan voor een klein model (zo'n "fles" vormige zou wel handig zijn qua maat) of toch beter om voor een wat groter model te gaan wel in de kruipruimte maar onder het motto van groter is minder vaak bij vullen? Ben nu alleen maargoed wil wel iets wat geschikt is voor 2 personen natuurlijk :)

Afvoer is denk ik geen probleem moet daar wel een buis voor trekken maar dat kan imo wel gewoon door de kruipruimte heen.

(andere plek is niet echt handig of ik moet echt een boel leidingwerk gaan doen waar ik niet echt op zit te wachten)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Trinsec
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Mja, mijn meterkast was ook ongeschikt, en kruipruimte was te onhandig. We hebben gewoon een gat door de muur eronder laten boren en de boel in de berging ernaast gedaan op een plankje. Kijk eens of je ook zo'n ruimte ernaast hebt voor dat ding? Leidingwerk valt wel mee als je dat stuk met flexibele buizen doet.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• mphilipp
kmf schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:59:
[...]
nou..waterluxe (vorige eigenaar) deed ook vaste leidingen bij mij. naja, die uponor.
toen de monteur van de nieuwe waterluxe langskwam,heeft ie deze snel vervangen met flexleidingen.

(maar ondertussen heeft de ontharder al 3 jaar gedraaid)
Dan was die vorige monteur toch een soort prutser :X
Kijk, dat ik zoiets niet weet, maar een zichzelf professional noemende monteur moet toch snappen dat iets vastzetten dat los staat niet slim is. Als er één ding niet goed is voor leidingen (of electradraden bv) en montagepunten is het wel onder spanning staan. Torsie of druk op een leiding is gewoon niet goed, dus als die kast een paar mm verschuift, krijg je al een soort spanning op de koppeling. Dat is niet goed. Wil niet zeggen dat ie binnen zoveel tijd lek gaat, maar je moet er niet gek van staan te kijken dát het een keer gebeurt. Hangt er helemaal vanaf hoe hard alles is aangedraaid en hoeveel speling er zit.
Maar het is gewoon niet goed. Punt...

[edit]
Voor mij was dat ook de reden om dan maar die dure Aquacell te kopen ipv die kast los in de UK bestellen en dan maar zelf uit te zoeken hoe dat aan te sluiten. Ja, het kost wat, maar ik kan tenminste die lui erbij halen als het niet goed zit. Ik heb er gewoon te weinig kennis voor. En niet het juiste gereedschap.

[Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 21-01-2020 00:31]

• Mattie112
  • Laatst online: 08:57

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Trinsec schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:16:
Mja, mijn meterkast was ook ongeschikt, en kruipruimte was te onhandig. We hebben gewoon een gat door de muur eronder laten boren en de boel in de berging ernaast gedaan op een plankje. Kijk eens of je ook zo'n ruimte ernaast hebt voor dat ding? Leidingwerk valt wel mee als je dat stuk met flexibele buizen doet.
Nou dat is hier helaas wat lastig. De meterkast is in de gang dus daar kan ik niks doen. De ene muur van de meterkast grenst aan buiten en de ander aan de keuken (waar de koelkast staat). Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat van een "klein" model. Of ik moet dat ding in de schuur gaan zetten (~3m vanaf de buitenmuur) maar ik kan alleen niet garanderen dat het daar nooit zal vriezen dus echt handig is dat ook niet. Op zolder heb ik wel zat ruimte maarja qua leidingwerk is dat weer wat lastiger....

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Politoer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:01
Ik ben eveneens op zoek naar een in omvang bescheiden waterontharder die in een krappe meterkast moet passen. Buren hebben een Aquacell daar met enige moeite in weten te krijgen, maar het kostenplaatje daarvan is ongeveer €2300 inclusief montage (waarbij het bedrag voor de montage een stelpost is en dus hoger kan uitvallen). Dat vind ik erg duur en daarom heb ik gekeken of deze goedkoper verkregen kan worden. Dan valt op dat dit apparaat onder verschillende namen op de (buitenlandse) markt verkocht wordt en dat er producten zijn die er veel op lijken, maar net wat minder specs hebben zoals de Crown die bij fountainsofteners.co.uk te koop is voor €1068 inclusief 22mm installatiekit. Dat is de helft zo duur. De aquacell heeft een flowrate van 55l/min, terwijl de Crown 40l/min moet halen. De aquacell gebruikt voor een regeneratie 17 ltr en de Crown 23 ltr. De aquacell gebruikt voor elke generatie 300 g zout, en de Crown 350g. De specs van de aquacell zijn dus beter, maar de vraag is natuurlijk of dat van belang is bij een waterverbruik van 165m3 per jaar.
Fountainsofteners levert ook een goede garantie, maar ja, ze zitten wel in de UK. Of je daar in de praktijk veel aan zult hebben is de vraag. Blijft staan dat het prijsverschil spectaculair is.De Crown wordt ook bij Harvey in de UK gemaakt, net als de aquacell,
Zijn er hier mensen die een Crown bij fountainsoftener hebben gekocht en er ervaring mee hebben opgedaan bij een waterverbruik dat op de mijne lijkt?
Ik heb ook mijn blik laten vallen op de Waterluxe 12 (al dan niet in duo uitvoering). De kosten daarvan zijn €1050 ex. installatie en dus vergelijkbaar met de Crown. De waterdoorvoer van deze is echter maar 25l/min en hij gebruikt maar liefst 1,5kg zout per regeneratie. Dat is een stuk ongunstiger.
Hoe zien jullie dit?

[Voor 0% gewijzigd door Politoer op 22-01-2020 09:30. Reden: redactie]

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:30
Politoer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:29:
[...]
De aquacell gebruikt voor elke generatie 300 g zout, en de Crown 350g.
[...]
Ik heb ook mijn blik laten vallen op de Waterluxe 12 [...] hij gebruikt maar liefst 1,5kg zout per regeneratie. Dat is een stuk ongunstiger.
Hoe zien jullie dit?
Of die waterluxe echt een stuk ongunstiger is met zoutverbruik kun je zo nog niet zeggen.
Je vergeet in je vergelijking op te nemen hoe vaak een regeneratie nodig is (hoeveel liter water kan die ontharden voordat die moet regenereren?) ;)

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:58

TommyGun

Stik er maar in!

Lees hier eigenlijk vrij weinig ervaringen over het gebruik van een waterontharder in een appartement; ik zag wel de QW9 voorbij komen (maar dat was in 2017)... Ik houd me dus aanbevolen voor tips (en of het de moeite is, maar voor een huishouden van 2 personen moet toch wel iets beschikbaar zijn lijkt me)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True