Wij hebben de Harvey Crown en zijn daar erg tevreden over. Ik zou niet teveel waarde hechten aan de (moeilijk controleerbare) specs want qua uiterlijk zijn ze bijna identiek en de binnenkant is volledig identiek. Je hebt van de Harvey Crown verschillende varianten, afhankelijk van de water hardheid. Wellicht zijn de Harvey Crown specs tot stand gekomen met de engelse versie en de Aquacell met de NL versie (Model 1400).Politoer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:29:
Ik ben eveneens op zoek naar een in omvang bescheiden waterontharder die in een krappe meterkast moet passen. Buren hebben een Aquacell daar met enige moeite in weten te krijgen, maar het kostenplaatje daarvan is ongeveer €2300 inclusief montage (waarbij het bedrag voor de montage een stelpost is en dus hoger kan uitvallen). Dat vind ik erg duur en daarom heb ik gekeken of deze goedkoper verkregen kan worden. Dan valt op dat dit apparaat onder verschillende namen op de (buitenlandse) markt verkocht wordt en dat er producten zijn die er veel op lijken, maar net wat minder specs hebben zoals de Crown die bij fountainsofteners.co.uk te koop is voor €1068 inclusief 22mm installatiekit. Dat is de helft zo duur. De aquacell heeft een flowrate van 55l/min, terwijl de Crown 40l/min moet halen. De aquacell gebruikt voor een regeneratie 17 ltr en de Crown 23 ltr. De aquacell gebruikt voor elke generatie 300 g zout, en de Crown 350g. De specs van de aquacell zijn dus beter, maar de vraag is natuurlijk of dat van belang is bij een waterverbruik van 165m3 per jaar.
Fountainsofteners levert ook een goede garantie, maar ja, ze zitten wel in de UK. Of je daar in de praktijk veel aan zult hebben is de vraag. Blijft staan dat het prijsverschil spectaculair is.De Crown wordt ook bij Harvey in de UK gemaakt, net als de aquacell,
Zijn er hier mensen die een Crown bij fountainsoftener hebben gekocht en er ervaring mee hebben opgedaan bij een waterverbruik dat op de mijne lijkt?
Ik heb ook mijn blik laten vallen op de Waterluxe 12 (al dan niet in duo uitvoering). De kosten daarvan zijn €1050 ex. installatie en dus vergelijkbaar met de Crown. De waterdoorvoer van deze is echter maar 25l/min en hij gebruikt maar liefst 1,5kg zout per regeneratie. Dat is een stuk ongunstiger.
Hoe zien jullie dit?
Zeker, dat klopt inderdaad. Als ik de gegevens gebruik op waterontharderkiezen.nl dan gebruikt de aquacell bij 8 dH en een jaargebruik van 165 m3, 47 kg zout en de waterluxe duo 12, 57 kg zout.Vloris schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:03:
[...]
Of die waterluxe echt een stuk ongunstiger is met zoutverbruik kun je zo nog niet zeggen.
Je vergeet in je vergelijking op te nemen hoe vaak een regeneratie nodig is (hoeveel liter water kan die ontharden voordat die moet regenereren?)
Hanteer je voor aquacell echter de gegevens op de website van Aquacell dan gebruik de aquacell voor 165m3, 82 kg zout. Dat verschil is wel erg groot en ik kan dat niet verklaren.
Heeft u deze in NL. gekocht of in de UK? In het laatste geval, bij welk bedrijf? Heeft u deze al lang en wat is uw watergebruik per jaar? Zelf aangesloten of laten doen?DJT schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:02:
[...]
Wij hebben de Harvey Crown en zijn daar erg tevreden over. Ik zou niet teveel waarde hechten aan de (moeilijk controleerbare) specs want qua uiterlijk zijn ze bijna identiek en de binnenkant is volledig identiek. Je hebt van de Harvey Crown verschillende varianten, afhankelijk van de water hardheid. Wellicht zijn de Harvey Crown specs tot stand gekomen met de engelse versie en de Aquacell met de NL versie (Model 1400).
Het zijn veel vragen....
Gekocht in de UK bij Fountain, de 22mm high flow versie (model 1400). Ik heb 'm sinds juli en is onderdeel van een nieuwe waterinstallatie. Ik heb bij de bestelling direct 12 blokken zout mee besteld (was een aanbieding). Ik heb er nu 6 gebruikt, ongeveer 1 per maand. Er gaan twee blokken tegelijk in dus ik vul eens per twee maanden aan. Ik heb geen idee wat mijn waterverbruik op dit moment is, ik hou dat niet bij.
De loodgieter heeft 'm geïnstalleerd maar dat had ik ook zelf kunnen doen met het juiste gereedschap. Alle nodige aansluitmaterialen worden bij het apparaat geleverd.
De loodgieter heeft 'm geïnstalleerd maar dat had ik ook zelf kunnen doen met het juiste gereedschap. Alle nodige aansluitmaterialen worden bij het apparaat geleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door DJT op 23-01-2020 11:36 ]
met nog 2 buurtjes een Premium Fleck 5800 SXT besteld inclusief installatie. Een 15 en een 20l variant.
bij @Arjantje1985 .
Ik houd jullie op de omtrent de ervaringen.
bij @Arjantje1985 .
Ik houd jullie op de omtrent de ervaringen.
Die heb ik ook, komt morgen binnen als t goed is. Duurt nog een maand of 2 voor we hem kunnen gebruiken schat ik (want huis in aanbouw)
[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 23-01-2020 12:09 ]
Hier ben ik ook benieuwd naar!Gerry1982 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:04:
Ik heb een warmtepomp met water(vat)boiler denken jullie dat ik nog ergens speciegiek op moet letten bij het kiezen van een waterontharder?
Iemand een idee?
Ik heb een combiketel onthardwater gaat gewoon door de warmwater voorraadboiler . CV systeem vullen doe je beter niet met onthard water maar even via de bypassPink confetti schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:26:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar!
Iemand een idee?
[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 23-01-2020 12:38 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je de grafiek bekijkt lijkt het alsof IX (ionen ontharding) beter presteert dan TAC. Omdat de gegevens alleen zichtbaar zijn voor 80 graden Celsius. De overige testen zijn echter niet uitgevoerd op IX. Als we dan naar de 80 graden waardes kijken is de kalk neerslag van TAC (0,48gr) lager dan van IX (0,79), onbehandeld is de neerslag 13,36gr.
Dat maakt een TAC oplossing zeer interessant als je voornamelijkste bezwaar kalk aanslag betreft.
Dat maakt een TAC oplossing zeer interessant als je voornamelijkste bezwaar kalk aanslag betreft.
c-mattic schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:06:
[...]
Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.
Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf
of als presentatie: https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf
Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.
- Ionenontharder (IX)
- Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
- Template Assisted Crystallization (TAC)
- Electrically induced precipitation (EIP)
- Elektromagnetische toestellen (MAG)
[Afbeelding]
Foto van het warmte-element van de boiler na 20 dagen test opstelling.
[Afbeelding]
Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.
Vraagje:
Ik moet nieuw zout hebben voor meerdere waterontharders. We willen zo goedkoop mogeljk voor een paar jaar voldoende hebben, dus 40zakken ineens bestellen. Nu worden er tabletten gebruikt. Maar kan bijvoorbeeld Regesal Granulaat ook?
Dat zijn dus zout korrels, ipv tabletten. En zo ja, heeft dat een (negatieve)invloed op het zoutverbruik.
https://www.nederlandsezo...oduct/regesal-40-x-25-kg/
En weet iemand goedkope opties voor 40zakken, inclusief pallet levering aan huis?
Ik moet nieuw zout hebben voor meerdere waterontharders. We willen zo goedkoop mogeljk voor een paar jaar voldoende hebben, dus 40zakken ineens bestellen. Nu worden er tabletten gebruikt. Maar kan bijvoorbeeld Regesal Granulaat ook?
Dat zijn dus zout korrels, ipv tabletten. En zo ja, heeft dat een (negatieve)invloed op het zoutverbruik.
En weet iemand goedkope opties voor 40zakken, inclusief pallet levering aan huis?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Dit zijn ook gewoon tabletten. Wij hebben dezelfde namelijk 
Atomic2005 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:38:
Vraagje:
Weet je dit zeker dat het _dit_ product is?Arjantje1985 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:07:
Dit zijn ook gewoon tabletten. Wij hebben dezelfde namelijk
[...]
Wij hadden namelijk gebeld en er werd expliciet aangegeven dat dit geen tabletten waren, maar zoutkorrels van verschillen grootte..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Bij Waterluxe Harlingen heb ik geïnformeerd waarom zij in hun producten geen Fleck besturing meer gebruiken. Ik kreeg daarop als antwoord dat zij met de Fleck zijn gestopt sinds de productie uit Italië komt en er problemen ontstonden met de besturing en Fleck zelf geen respons gaf aan Waterluxe Harlingen. Om die reden heeft men besloten om een hele nieuwe besturing te nemen en deze werkt met keramische schijven wat beter en minder onderhoudsgevoelig schijnt te zijn. Daarnaast is de nieuwe besturing lager en dat scheelt 9 cm in hoogte waardoor het apparaat beter te plaatsen is. Dat lijkt me een plausibele uitleg.
Ik heb bij hydrotense ook de High flow 14L gekocht. Vorige week geïnstalleerd.
Al met al tevreden over het product. Installatie viel niet mee, maar dat lag aan onze indeling van het huis en extra leidingen die getrokken zijn.
Gisteren eerste regeneratie gehad. Ik ben er niet hele tijd bij gebleven maar vond eigenlijk wel dat dit gevoelsmatig veel tijd en water kost.
Het zijn 4 stappen. De eerste stap duurt ongeveer 4 minuten (backwash) daarna een stap van ongeveer 30min waarbij dus de hele tijd water weggespoeld wordt. Laatste twee stappen heb ik niet op gewacht.
Ik had verwacht dat het korter en minder waterintensief was. Iemand daar evenaring over of precies uitgezocht? In de handleiding staat er niet veel over.
Al met al tevreden over het product. Installatie viel niet mee, maar dat lag aan onze indeling van het huis en extra leidingen die getrokken zijn.
Gisteren eerste regeneratie gehad. Ik ben er niet hele tijd bij gebleven maar vond eigenlijk wel dat dit gevoelsmatig veel tijd en water kost.
Het zijn 4 stappen. De eerste stap duurt ongeveer 4 minuten (backwash) daarna een stap van ongeveer 30min waarbij dus de hele tijd water weggespoeld wordt. Laatste twee stappen heb ik niet op gewacht.
Ik had verwacht dat het korter en minder waterintensief was. Iemand daar evenaring over of precies uitgezocht? In de handleiding staat er niet veel over.
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers 
Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.
We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.
Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.
Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.
We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.
Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.
Een Watts OneFlow klinkt interessant als alternatief voor een ontharder.
Maar moet je dan elke 2 jaar € 200 uitgeven voor een nieuw patroon? Of zijn deze via alternatieve wegen goedkoper?
Qua aanschaf is de Oneflow wat goedkoper, maar een paar zakken zout per jaar is toch een stuk goedkoper dan zo'n patroon.
Maar moet je dan elke 2 jaar € 200 uitgeven voor een nieuw patroon? Of zijn deze via alternatieve wegen goedkoper?
Qua aanschaf is de Oneflow wat goedkoper, maar een paar zakken zout per jaar is toch een stuk goedkoper dan zo'n patroon.
Ja, om de 2 à 3 jaar moet je voor 175 euro een nieuw patroon erin zetten. Ik heb nog geen idee of je die ergens anders goedkoper kan vinden. Mijn chauffagist heeft hem geïnstalleerd, dus als hij de verwarming komt onderhouden zet hij gelijk ook een nieuw patroon in het ding.
Aan de andere kant verbruikt het geen extra stroom, water en zout, maar vast niet voor 175 euro minder op 3 jaar. Het is een afweging, maar als je geen andere keuze hebt zoals ik is het een (hopelijk goed) alternatief
Aan de andere kant verbruikt het geen extra stroom, water en zout, maar vast niet voor 175 euro minder op 3 jaar. Het is een afweging, maar als je geen andere keuze hebt zoals ik is het een (hopelijk goed) alternatief
@_Tygernoot , ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik zit in een soortgelijke situatie: binnenkort een nieuwbouwwoning zonder toegankelijke kruipruimte en verder weinig plaats bij waar de waterleiding de woning binnen komt verwacht ik...
Ik heb een omleiding gemaakt naar de ruimte onder de trap die achter onze meterkast zit (in ons geval 1,5m), misschien kun je zoiets doen.
Wij hebben onze nieuwbouw woning vorig jaar opgeleverd gehad.witterholt schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:23:
@_Tygernoot , ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik zit in een soortgelijke situatie: binnenkort een nieuwbouwwoning zonder toegankelijke kruipruimte en verder weinig plaats bij waar de waterleiding de woning binnen komt verwacht ik...
Bij ons was langs de meterkast nog een kastruimte, en hierlangs een leidingschacht met de afvoer van het fonteintje in het toilet.
Ik heb de leidingschacht open gemaakt. hier halverwegen een schot in gemaakt en dit tot kast gemaakt.
De waterontharder staat in de 'middelste' kast, en de afvoer zit in de 'leidingschacht kast'
Wellicht is zoiets ook te realiseren.
Klopt! Het zijn inderdaad zoutkorrels, maar dan wel flinke. Dit is gewoon prima voor een waterontharder. Of het nou een tablet of wat kleinere korrels zijn, dat maakt voor de werking niet uit. Het zout wordt langzaam opgelost in het water, waarmee vervolgens geregenereerd wordt.
Atomic2005 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:13:
[...]
Weet je dit zeker dat het _dit_ product is?
Wij hadden namelijk gebeld en er werd expliciet aangegeven dat dit geen tabletten waren, maar zoutkorrels van verschillen grootte..
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Voor de liefhebber. https://www.watts-oneflow.com/pdf/OneFlow-BE-NL-web.pdf
Het actieve kool filter doet iets, maar zeker geen kalk neutraliseren.
[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 30-01-2020 23:23 ]
Zover k lees zitten hier tac patronen in welke je regelmatig dient te vervangen a €199,- ( kleinste ex verzenden)blissard schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:22:
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Ik weet niet of de oude retour kan voor regeneratie anders is het dus elke jaar milieu vervuilen met een patroon. In 2 jaar gaan er hier geen 200 euro aan zout door ik denk aan 45-50 euro. Het spoelwater zat per 2 jaar ook niet gigantisch zijn.
Daarnaast worden in de voor en nadelen allerlei zaken genoemd in 1 zin
Zout en chemicalien vrij ? En dan een TAC patroon aanbevelen, ik vraag me af wat daar in zit lees je namelijk niets over. In een goed werkende zoutontharder blijft geen zou achter tijdens de waterconsumptie. Mocht er nog een kleine rest in zitten dan is dit voor mens en dier ongevaarlijk, 2e dan proeft je dit direct.
En ook nog een koolstof filter ? Zit je bijna demiwater voor je accu te drinken, smaakt helemaal nergens naar.
Hier is een stukje van Test Aankoop erover:
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf
Ik zal het binnenkort wel merken of de boel nog even snel verkalkt
Beste Tweakers,
Ik ben voor onze nieuwe (tweedehandse) woning, aan het uitzoeken of we iets kunnen installeren tegen het overmatige kalk in het water. Ik heb de Dh nog niet gemeten, maar ik zie in de douche duidelijk dat er veel witte aanslag is. Ik heb een offerte opgevraagd bij AguaVibes en de offerte meldt dat ik voor +- 1000 euro 70% van het kalk in het water kan verwijderen. Dit klinkt mij als te goed om waar te zijn. Heeft iemand ervaring met dergelijk waterontharders en/of met AguaVibes?
Ik hoor het graag!
Ik ben voor onze nieuwe (tweedehandse) woning, aan het uitzoeken of we iets kunnen installeren tegen het overmatige kalk in het water. Ik heb de Dh nog niet gemeten, maar ik zie in de douche duidelijk dat er veel witte aanslag is. Ik heb een offerte opgevraagd bij AguaVibes en de offerte meldt dat ik voor +- 1000 euro 70% van het kalk in het water kan verwijderen. Dit klinkt mij als te goed om waar te zijn. Heeft iemand ervaring met dergelijk waterontharders en/of met AguaVibes?
Ik hoor het graag!
Bij een waterontharder op basis van harspatroon en spoeling met zout ter regeneratie zal ~100% van de kalk verdwijnen en niet 70%.
De prijs voor het systeem inclusief installatie klopt wel ongeveer.
Volgens mij werkt dit syteem niet op basis van hars en/of spoeling met zout. Ze spreken zelf over PIA-technologie.JdM schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:44:
Bij een waterontharder op basis van harspatroon en spoeling met zout ter regeneratie zal ~100% van de kalk verdwijnen en niet 70%.
https://www.aguavibes.com...er/hoe-werkt-de-activator
installatie van dit systeem zou zo makkelijk zijn dat iedereen het zou kunnen. Kosten zijn overigens, volgens mij, zonder installatie.
@TAEVO Dit is een niet werkend systeem. Je kunt ook 2 grote magneten aan de waterleiding binden. Werkt ook niet, maar is wel veel goedkoper.
@TAEVO
Een eerste check van Aguavibes geeft een citaat van Ingenieur J. Vandenbergh van de Katholieke Universiteit Leuven. Googlen levert geen dergelijk persoon op. Wel een J. Vandenberghe, maar dat is een psychiater...
Het andere citaat van Universiteit van Gent levert ook niets op bij Google.
Voor de rest kan ik geen (betrouwbare) reviews vinden.
Een eerste check van Aguavibes geeft een citaat van Ingenieur J. Vandenbergh van de Katholieke Universiteit Leuven. Googlen levert geen dergelijk persoon op. Wel een J. Vandenberghe, maar dat is een psychiater...
Het andere citaat van Universiteit van Gent levert ook niets op bij Google.
Voor de rest kan ik geen (betrouwbare) reviews vinden.
https://www.aguavibes.com/nl/praktisch/handleiding
570 Gauss lijkt mij niet veel. Voor 10 euro koop je een ringmagneet die 10.000 Gauss doet.
570 Gauss lijkt mij niet veel. Voor 10 euro koop je een ringmagneet die 10.000 Gauss doet.
Zover ik kon vinden is deze het goedkoopst: https://www.onthardingszout.nl/regenit-tabletten.htmlAtomic2005 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:38:
Wij doen met onze straat ook een groepsinkoop doen en gaan hier bestellen.
*edit Ik zie dat de Nederlandse zouthandel net zo duur is.
[ Voor 7% gewijzigd door JunkO op 06-02-2020 11:37 ]
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Wij hebben sinds vorige week een waterontharder van www.goedkopewaterontharders.nl, de Premium Fleck 5800 SXT met 20 liter harskern. Ik heb gekozen voor de wat grotere harskern (gezin met 1 klein kind, waterverbruik +/- 120 m3 per jaar) omdat het prijsverschil met de kleinere 15 liter harskern heel klein is. Bovendien hebben we een regendouche en is gezinsuitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten.
De fles is gemonteerd in de meterkast en het kleine zoutvat staat in de trapkast waar ik er makkelijk bij kan. Boren was niet nodig omdat er al andere leidingen de grond in gingen waar de pekelslang bij naast kon. Ik vond de installatie erg goed verlopen, beide monteurs waren erg vriendelijk en hebben nadien alles netjes achter gelaten. Al met al zijn ze 3 uurtjes bezig geweest. De prijs vond ik ook gunstig in vergelijking met andere
aanbieders.
Ik zou hen dus van harte aan willen bevelen!
Het effect is zeer duidelijk te merken en zowel mijn zoontje als mijn vriendin met hun gevoelige huid hebben er nu al baat bij. Dat er geen kalk meer achterblijft is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de smaak van het water, het proeft wel anders (harssmaak?). Wellicht dat dit op den duur nog beter wordt.
De fles is gemonteerd in de meterkast en het kleine zoutvat staat in de trapkast waar ik er makkelijk bij kan. Boren was niet nodig omdat er al andere leidingen de grond in gingen waar de pekelslang bij naast kon. Ik vond de installatie erg goed verlopen, beide monteurs waren erg vriendelijk en hebben nadien alles netjes achter gelaten. Al met al zijn ze 3 uurtjes bezig geweest. De prijs vond ik ook gunstig in vergelijking met andere
aanbieders.
Ik zou hen dus van harte aan willen bevelen!
Het effect is zeer duidelijk te merken en zowel mijn zoontje als mijn vriendin met hun gevoelige huid hebben er nu al baat bij. Dat er geen kalk meer achterblijft is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de smaak van het water, het proeft wel anders (harssmaak?). Wellicht dat dit op den duur nog beter wordt.
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Ik zit ook rond dat bedrag en morgen wordt die geïnstalleerd door @Arjantje1985 van https://www.goedkopewaterontharders.nl/. Ik heb verder geen ervaring met aguavibes.TAEVO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:30:
Beste Tweakers,
Ik hoor het graag!
Morgen worden de buren ook voorzien van een ontharder. Dus 3 installaties op 1 dag. De ervaringen zal ik nog posten hier!
[ Voor 9% gewijzigd door harrybeuker op 06-02-2020 12:27 ]
In mijn ogen is dit het enige wat echt werkt (en met mij meerderen in dit topic).TAEVO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:51:
[...]
Volgens mij werkt dit syteem niet op basis van hars en/of spoeling met zout. [....]
Magneten en andere soortgelijke, niet echt onderbouwde vage technologieën halen alleen de hardheid uit je muntenverzameling op de bank
Maar doe me een lol als je het wel koopt:
Meet de hardheid van je water met een teststrip, dan doe ik dat hier thuis ook even. Dan kunnen we vergelijken, mogelijk ben ik over te halen om ook in andere systemen te geloven!
@Arjantje1985 Ik heb ook interesse in jullie waterontharders, kan alleen niet goed zien of jullie wel of niet de installtie doen?
Is dit regio gebonden, en wat zijn daarin de mogelijkheden?
Tijd van werken, tijd van rusten
Zeker installeren wij! We hebben eigen installateurs in dienst en opereren in de Benelux hiervoor. Bel me anders even of pb je telefoonnummer!
Driek schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:52:
@Arjantje1985 Ik heb ook interesse in jullie waterontharders, kan alleen niet goed zien of jullie wel of niet de installtie doen?
Zie mijn post van vandaag om 11:58 uur.Driek schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:52:
Het water smaakt inderdaad anders. Ik vind het niet beter of minder maar anders. Voor het bezoek heb ik daarom altijd mineraalwater in de koelkast liggen. Het bezoek voor wie dat niet hoeft, is eigenlijk al na een glas water gewend.JunkO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:58:
Maar ik hoor nooit over een vreemde smaak, of bijsmaak. Misschien moet je nog even wat mensen later proberen.
Mijn schoonouders proefden het ook direct, en die waren niet positief. Misschien van de week nog maar 's laten proberen want dit was de eerste dag na installatie.robertnld schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:36:
[...]
Het water smaakt inderdaad anders. Ik vind het niet beter of minder maar anders. Voor het bezoek heb ik daarom altijd mineraalwater in de koelkast liggen. Het bezoek voor wie dat niet hoeft, is eigenlijk al na een glas water gewend.
Maar ik hoor nooit over een vreemde smaak, of bijsmaak. Misschien moet je nog even wat mensen later proberen.
Heb je een rest hardheid ingesteld? Of is dit bij 0 dH?JunkO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:42:
[...]
Mijn schoonouders proefden het ook direct, en die waren niet positief. Misschien van de week nog maar 's laten proberen want dit was de eerste dag na installatie.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Eehm dat is eigenlijk een hele goeie, want ik ben dit helemaal vergeten te vragen. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat hij op 0 dH wordt ingesteld standaard, maar misschien dat @Arjantje1985 dit weet?Brickman schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:13:
[...]
Heb je een rest hardheid ingesteld? Of is dit bij 0 dH?
Standaard staat hij inderdaad op 0 dH. Dit kun je veranderen met het resthardheidsventiel, maar raden we zelf niet aan.
Eerst het systeem goed doorspoelen. Daarnaast veranderd inderdaad de smaak als kalk verdwijnt. Of dit lekker is, dat is persoonlijk, maar heeft ook vooral te maken wat er voor de rest aan mineralen e.d. in het water zit.
Om de smaak positief te beinvloeden, plaatsen we op verzoek altijd een actief koolfilter onder de waterkraan waar we drinkwater uit tappen. Dit passen we veel in horeca toe, om zo tafelwater te kunnen serveren welke gelijkwaardig is aan bronwater.
Wil je nog een stap verder, gaan we werken met Reverse Osmose systemen, waarna we weer de juiste mineralen nadien toevoegen aan het water. Dan krijg je perfect tafelwater. Uiteraard blijft alles een smaakkwestie.
Is dit duur? Helemaal niet, maar hiervoor kun je altijd even een offerte aanvragen buiten het forum om. Anders raak ik het overzicht kwijt
Eerst het systeem goed doorspoelen. Daarnaast veranderd inderdaad de smaak als kalk verdwijnt. Of dit lekker is, dat is persoonlijk, maar heeft ook vooral te maken wat er voor de rest aan mineralen e.d. in het water zit.
Om de smaak positief te beinvloeden, plaatsen we op verzoek altijd een actief koolfilter onder de waterkraan waar we drinkwater uit tappen. Dit passen we veel in horeca toe, om zo tafelwater te kunnen serveren welke gelijkwaardig is aan bronwater.
Wil je nog een stap verder, gaan we werken met Reverse Osmose systemen, waarna we weer de juiste mineralen nadien toevoegen aan het water. Dan krijg je perfect tafelwater. Uiteraard blijft alles een smaakkwestie.
Is dit duur? Helemaal niet, maar hiervoor kun je altijd even een offerte aanvragen buiten het forum om. Anders raak ik het overzicht kwijt
JunkO schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:22:
[...]
Eehm dat is eigenlijk een hele goeie, want ik ben dit helemaal vergeten te vragen. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat hij op 0 dH wordt ingesteld standaard, maar misschien dat @Arjantje1985 dit weet?
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Arjan, 0 dH dus wat ik vermoedde. Ik moet zeggen dat de smaak nu een stuk beter is, minder uitgesproken. Of dit gewenning is of een verschil in samenstelling is lastig te zeggen, maar het is in elk geval een stuk prettiger.
Aangezien wij een kokend waterkraan hebben in de keuken zit er reeds een filter voor:

Ik moet eerlijk zeggen dat deze aan vervanging toe is, maar de smaak is dus al sterk verbeterd na een week. Wie weet na vervanging nóg meer.
Aangezien wij een kokend waterkraan hebben in de keuken zit er reeds een filter voor:

Ik moet eerlijk zeggen dat deze aan vervanging toe is, maar de smaak is dus al sterk verbeterd na een week. Wie weet na vervanging nóg meer.
Die filters zijn niet meer nodig op het moment dat je een goedkoper filter van ons ervoor plaatst, omdat deze universeel is. Mooi om te horen dat het je bevalt.!
JunkO schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:35:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Arjan, 0 dH dus wat ik vermoedde. Ik moet zeggen dat de smaak nu een stuk beter is, minder uitgesproken. Of dit gewenning is of een verschil in samenstelling is lastig te zeggen, maar het is in elk geval een stuk prettiger.
[Afbeelding]
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen en ik vroeg me af hoe het gaat als een waterontharder gebruikt wordt i.c.m. een e-boiler voor het tapwater (~100L). De boiler wordt dan toch als buffer gebruikt, zodat er een kleinere harskern nodig zou kunnen zijn om een acceptabel debiet over te houden?
Ik ben me namelijk aan het oriënteren op een waterontharder voor een eenpersoonshuishouden met regendouche en bad. Op basis van het jaarlijkse watergebruik voldoet een kleine harskern, maar dan zou er alleen vanwege de regendouche een grotere nodig zijn (>15L?). Of denk ik nu verkeerd?
Ik ben me namelijk aan het oriënteren op een waterontharder voor een eenpersoonshuishouden met regendouche en bad. Op basis van het jaarlijkse watergebruik voldoet een kleine harskern, maar dan zou er alleen vanwege de regendouche een grotere nodig zijn (>15L?). Of denk ik nu verkeerd?

Zolang je boiler intact blijft, kan er niet meer uit komen dan er in gaat, dus die redenering gaat niet op.
Je zou kunnen "valsspelen" door de boiler op zolder van een goeie automatische ontluchter te voorzien, en hem zo sneller te ledigen dan vers water wordt toegevoerd, maar wil je echt steeds lucht in en uit je boiler laten komen?
Misschien kan je, als de druk toch ontoereikend is, beter een drukopvoerpomp steken, die helpt dan net wat meer debiet te halen (mogelijks ten koste van volledige ontharding bij max debiet).
Je zou kunnen "valsspelen" door de boiler op zolder van een goeie automatische ontluchter te voorzien, en hem zo sneller te ledigen dan vers water wordt toegevoerd, maar wil je echt steeds lucht in en uit je boiler laten komen?
Misschien kan je, als de druk toch ontoereikend is, beter een drukopvoerpomp steken, die helpt dan net wat meer debiet te halen (mogelijks ten koste van volledige ontharding bij max debiet).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Hallo,
Ik lees de reacties hier, erg interessant, ik ben bijna halverwege :-)
We gebruiken met ons gezin 4 personen, nu 130 kuub pj.
We verbouwen onze badkamer, komt een regendouche in, en we willen nu geen kalk meer op de tegels etc.
Ik denk aan de Hydrotense 12 L. en wil deze dan zelf gaan aansluiten.
Dat zou toch moeten kunnen met ons verbruik, en een regendouche? (Ketel is CW5)
Nog een praktische vraag, de watermeter zit in onze kelder, en daar is ruimte genoeg voor een ontharder. De kelder is redelijk diep, en daarmee komt de ontharder lager te hangen dan het riool.
Hoeveel zout water wordt er ongeveeer gespoeld met ons verbruik? Zeg ik iets doms als ik de afvoer laat uitkomen in een groot vat, zodat het water kan verdampen en zout over blijft?
Groet,
Rob
Ik lees de reacties hier, erg interessant, ik ben bijna halverwege :-)
We gebruiken met ons gezin 4 personen, nu 130 kuub pj.
We verbouwen onze badkamer, komt een regendouche in, en we willen nu geen kalk meer op de tegels etc.
Ik denk aan de Hydrotense 12 L. en wil deze dan zelf gaan aansluiten.
Dat zou toch moeten kunnen met ons verbruik, en een regendouche? (Ketel is CW5)
Nog een praktische vraag, de watermeter zit in onze kelder, en daar is ruimte genoeg voor een ontharder. De kelder is redelijk diep, en daarmee komt de ontharder lager te hangen dan het riool.
Hoeveel zout water wordt er ongeveeer gespoeld met ons verbruik? Zeg ik iets doms als ik de afvoer laat uitkomen in een groot vat, zodat het water kan verdampen en zout over blijft?
Groet,
Rob
[ Voor 0% gewijzigd door Robbie-1 op 09-02-2020 16:59 . Reden: Typefout ]
@Robbie-1 Sommige waterontharders kun ook tot een bepaalde opvoerhoogte het spoelwater afvoeren.
Soms moet het spoelen wat langer gezet worden om de verminderde afvoer te compenseren. Die van mij heeft de afvoer op ca 1 meter hoger zitten.
Soms moet het spoelen wat langer gezet worden om de verminderde afvoer te compenseren. Die van mij heeft de afvoer op ca 1 meter hoger zitten.
@Robbie-1 Het klopt dat je kunt opvoeren tot 2,5 meter hoogte! Ongeveer 1,5 kg zout per regeneratie ben je kwijt als je de waterontharder goed instelt. Het water verdampen gaat je niet lukken, want je verbruikt ongeveer 150 liter water per regeneratie in jouw situatie.
@Anoniem: 98259 1 liter hars kan 50 liter water per uur volledig ontharden van 10 dH naar 0dH. Dus 10 liter hars onthard dan 500 liter water per uur. Vraag ik hoeveel liter water jouw regendouche geeft per minuut. Op basis hiervan weet je hoeveel liter hars je nodig hebt. En wanneer je hardheid minder dan 10 is, kun je met minder liters hars uit de voeten. Succes!
@Arjantje1985 Vanmiddag heb ik je gesproken aan de telefoon.
Zojuist een SXT 15 liter besteld en zit nu de installatiehandleiding alvast maar eens te lezen
Bedankt voor je advies.
Zojuist een SXT 15 liter besteld en zit nu de installatiehandleiding alvast maar eens te lezen
Bedankt voor je advies.
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Krijg je korting voor dat bericht
Maar 1 liter hars per 0.8 liter per minuut van 10 naar 0 dH, dat betekent voor een regendouche toch al gauw 20 liter hars (ex andere apparaten die tegelijk water zouden kunnen pakken), niet beetje overdreven?
Krijg je dan gewoon een hogere rest hardheid of zakt de druk?
Maar 1 liter hars per 0.8 liter per minuut van 10 naar 0 dH, dat betekent voor een regendouche toch al gauw 20 liter hars (ex andere apparaten die tegelijk water zouden kunnen pakken), niet beetje overdreven?
Ik heb sinds een paar maand een waterontharder, maar als ik dit topic zo mag geloven moet ik het merken. Ben ik nu iets te optimistisch? Of waar moet je het aan merken? Want ik merk helemaal niks geen verschil in de hardheid van het water. Ook heb ik niet het idee dat ik minder zeep gebruik. Toch ben ik benieuwd wat hardheid is nadat het in de ontkalker is geweest. Toch keer kalktest kopen en zelf meten!
Nee hoor, ik betaal gewoon de normale prijs.mitsumark schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:32:
Krijg je korting voor dat bericht![]()
Meten = weten.grote_oever schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:36:
Ik heb sinds een paar maand een waterontharder, maar als ik dit topic zo mag geloven moet ik het merken. Ben ik nu iets te optimistisch? Of waar moet je het aan merken? Want ik merk helemaal niks geen verschil in de hardheid van het water. Ook heb ik niet het idee dat ik minder zeep gebruik. Toch ben ik benieuwd wat hardheid is nadat het in de ontkalker is geweest. Toch keer kalktest kopen en zelf meten!
[ Voor 36% gewijzigd door cdoens op 10-02-2020 21:49 ]
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Je hebt wel een echte ontharder en niet zo'n telsell magneet?grote_oever schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:36:
Anoniem: 320788
@grote_oever idd meten met een hardheid setje.
En je zou het idd aan het schoonmaken, smaak en hoeveelheid zeep moeten merken. Wat voorn apparaat heb je?
Is deze goed ingesteld.
Staat hij aan?
Zit er zout in het vat.
Is hij aangesloten.
En je zou het idd aan het schoonmaken, smaak en hoeveelheid zeep moeten merken. Wat voorn apparaat heb je?
Is deze goed ingesteld.
Staat hij aan?
Zit er zout in het vat.
Is hij aangesloten.
Jazeker, Northstar 14UDmitsumark schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:50:
[...]
Je hebt wel een echte ontharder en niet zo'n telsell magneet?
Merk is hierboven; Hij staat aan en zie ook dat er water door loopt (actueel verbruik teller loopt op). Er zit zout in vat, maar heb geen idee hoe ik moet zien dat ontkalker zout gebruikt. Volgens mij zit er net zoveel in als 2 maand geleden. En hij is zeker aangesloten.Anoniem: 320788 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:53:
@grote_oever idd meten met een hardheid setje.
Is deze goed ingesteld.
Staat hij aan?
Zit er zout in het vat.
Is hij aangesloten.
Maar mbt zeep; Ik merk niet dat huid/haar zachter wordt of dat ik denk te veel zeep te gebruiken. Ook kleren zijn niet zachter. En smaak merk ik ook niet echt. Op site van Vitens heb ik hardheid gevonden en deze, afgerond naar boven, ingevoerd op waterontharder.
Ik heb wel witte aanslag op de kranen; Maar dat kan ik met de vinger eraf vegen. Heb al gezocht op internet en schijnt dat dit normaal is bij water (rest stoffen?)
Ja, was nu ook mijn idee. Maar sta zo versteld dat iedereen het zo goed merkt behalve ik
[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 10-02-2020 22:20 ]
@mitsumark Een regendouche heeft een grotere kop. Daar komt niet per definitie meer liters per minuut aan water uit. Een standaard regendouche geeft 12 liter per minuut. Dan kun je met een 15 liter harscilinder prima uit de voeten.
Neem je een lager aantal liters hars dan is er ook geen man overboord, dan krijg je met pieken alleen een hogere resthardheid. Dit krijg je niet bij een kortstondig waterverbruik.
Daarnaast heeft onthard water een zelfreinigende werking, waardoor de kalk die tijdelijk is meegekomen in de leiding de eerstvolgende keer gewoon weer mee afgevoerd wordt.
Neem je een lager aantal liters hars dan is er ook geen man overboord, dan krijg je met pieken alleen een hogere resthardheid. Dit krijg je niet bij een kortstondig waterverbruik.
Daarnaast heeft onthard water een zelfreinigende werking, waardoor de kalk die tijdelijk is meegekomen in de leiding de eerstvolgende keer gewoon weer mee afgevoerd wordt.
Beetje laat misschien; Maar Aquacombi sluit de waterontharder, en ik vermoed met deze reden, ook aan met flexibele leidingen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:23:
Misschien een kleine "foute" praktijk ervaring vermelden.
Ik heb de hydrotense waterontharder aangesloten met vaste verbindingen (koperen leiding 22 mm met bijbehorende (knel/pers) koppelingen, zowel bij mezelf als bij iemand anders.
Dit is niet verstandig, gebruik altijd flexibele leidingen.
Er is namelijk een verbinding los geklapt. De behuizing waar de flow meter in zit, heeft een smalle verbinding met (plastic) schroefdraad (klemt het flowmeter schijfje)
https://www.qualitywaterforless.com/product_p/19797.htm
https://www.amazon.in/AFW...meter-black/dp/B0145NL6N2 (waar je het kruis in ziet, en dan achterzijde)
Door de starre leidingen eraan, ontstaat die situatie.
Er hoeft maar iets meer kracht op de verbinding te komen (ontharder die beweegt) en .......dweilen maar
Gebruik dus altijd flexibele verbindingen om de ontharder aan te sluiten, zodat er geen afwijkende kracht op de verbindingen komen.
Lesson learned.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik gebruik de OneFlow+ is een nieuwbouwwoning. Compact, geen stroom, geen gesleep met zakken zout, één keer in de 2 jaar een filter vervangen is het enige onderhoudt._Tygernoot schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:47:
Hier is een stukje van Test Aankoop erover:
Heerlijke oplossing en het water smaakt super lekker.
De douche is misschien een ruimte waar ik het aan zou moeten merken, tot op heden heb ik geen aanslag op de kraan en douchekop etc. Ook hier is de gebruiks periode nog net geen 3 maand, dus kan er ook nog niet heel veel van zeggen.
Daarnaast heb ik een warmtepomp installatie van Stiebel Eltron waar ook nog is een dergelijke filter heb. Deze werd er bij geleverd, dus ik denk dat het dubbel op gaat.
Wat ik er van begrijp wordt het klak/calcium er niet uitgefilterd. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg, het is een mineraal wat ook goede eigenschappen heeft voor mensen, dieren en planten.
Anoniem: 320788
Als het werkt dan werkt het, en idd het is vrij onzinnig plantjes ontkalkt water te geven. Ik heb in elk geval een aftakking voor de ontkalker gemaakt voor de tuin en alles wat water nodig heeft. (Binnen geen plantjes)
@Arjantje1985
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een waterontharder. Voor gebruik enkel bij de wasmachine. Want onze kleding komt er nu zo stijf uit dat we telkens moeten strijken. Dat hadden we in onze vorige gemeente waar we woonden zeker weten niet. We zien ook heel veel kalk restanten in de glazen douche na slechts 1 douche.
Kun jij mij een goede test-set adviseren?
Welke set van jouw webshop adviseer je? Ik kan alles zelf installeren. En ik sluit hem dan enkel aan op de aansluiting van de wasmachine. Want ik denk dat als ik het op de gehele installatie installeer, het wat ingewikkeld en prijzig wordt vanwege 3 stort douches die tegelijk aankunnen. En eigenlijk hebben we er daar geen last van, behalve dat het glas gelijk vies wordt.
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een waterontharder. Voor gebruik enkel bij de wasmachine. Want onze kleding komt er nu zo stijf uit dat we telkens moeten strijken. Dat hadden we in onze vorige gemeente waar we woonden zeker weten niet. We zien ook heel veel kalk restanten in de glazen douche na slechts 1 douche.
Kun jij mij een goede test-set adviseren?
Welke set van jouw webshop adviseer je? Ik kan alles zelf installeren. En ik sluit hem dan enkel aan op de aansluiting van de wasmachine. Want ik denk dat als ik het op de gehele installatie installeer, het wat ingewikkeld en prijzig wordt vanwege 3 stort douches die tegelijk aankunnen. En eigenlijk hebben we er daar geen last van, behalve dat het glas gelijk vies wordt.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Je kunt natuurlijk even veel zeep gebruiken als voorheen, alleen schuimt alles dan nu een stuk meer. Je hebt dus minder nodig. Verder hoe je het merkt.. Droog je badkamer niet af en zie daar.. geen grote hardnekkige witte kringen meergrote_oever schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:36:
Dus ja, je merkt het echt wel
Maar als jij nu nog net zoveel zout er in hebt zitten als 2 maand geleden gaat er wel iets grandioos mis. Als je hem goed afstelt heb je toch wel minimaal 1x in de week een regen.
Vraagje: zijn jullie nu allemaal gestopt met het droogmaken van de douche na gebruik? Ik heb het de eerste keer na installatie geprobeerd, maar er bleven nog wel witte druppels zichtbaar. Sindsdien maken we dus nog steeds braaf alles droog, dus wanden, kranen en glazen deur. Zal dit gewoon kalk zijn geweest wat nog in de leidingen zat of is het iets anders?
Kijk het is nou niet een super grote moeite dat droog maken maar als het niet hoeft is het natuurlijk mooi meegenomen.
Kijk het is nou niet een super grote moeite dat droog maken maar als het niet hoeft is het natuurlijk mooi meegenomen.
[ Voor 6% gewijzigd door JunkO op 11-02-2020 14:32 ]
Droog maken deed ik sowieso nooit. In mijn vorige woning deed ik even het glas af met een wisser, maar meer niet. Nu doe ik nog steeds niets, en ik zie wel verschil. Je moet alleen even een weekje wachten. Ik heb de boel vlak voor de installatie nog een keer gepoetst met badkamerspul. En dan gewoon kijken wat er achter blijft op het chroom van de douchekranen enzo. Dat is de eerste week zo'n beetje nog wel wat kalk, maar daarna zie je alleen nog resten van de druppels (er zitten immers nog andere mineralen in het water). Maar dat veeg je zó eraf. En zo af en toe moet je toch natuurlijk de douche enzo schoonmaken, alleen is de vraag of je nog speciaal badkamerspul (met ontkalkende eigenschappen) nodig hebt, of dat alleen een beetje Ajax oid voldoende is. Volgens mij het laatste.JunkO schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:30:
Vraagje: zijn jullie nu allemaal gestopt met het droogmaken van de douche na gebruik?
Uiteindelijk is om schoon te maken groene zeep en wat soda voldoende. Je hebt dan de essentie van de schoonmaakmiddelen te pakken. Alleen is groene zeep niet zo handig in het gebruik als die rommel met geur- en kleurstoffen erin. Een fris citroengeurtje geeft je de illusie dat het nóg schoner is, maar dat is niet zo. Groene zeep is het goedkoopste dat er is, dus als je het aan je oma vraagt (als die van voor de oorlog is dan...) kan ze je vertellen hoe je daarmee schoonmaakt.
Begrijpelijk, dus als de hars capaciteit onvoldoende is krijg je gewoon dezelfde waterdruk/hoeveelheid maar een (hogere) resthardheid.Arjantje1985 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:17:
@mitsumark Een regendouche heeft een grotere kop. Daar komt niet per definitie meer liters per minuut aan water uit. Een standaard regendouche geeft 12 liter per minuut. Dan kun je met een 15 liter harscilinder prima uit de voeten.
9 van de 10 google resultaten geven toch 15-25 liter per minuut voor een regendouche.
Ik dacht dat mijn normale douche al op 12 zat en op waterbesparende stand 8.
Natuurlijk heb je ook (super) waterbesparende regendouches (10l/min), maar wil je daar dan nog wel onder staan?
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de OneFLOW? het concept spreekt me erg aan, maar het lijkt me dat dit prima werkt voor de leidingen etc. maar dat de kalk nog gewoon achterblijft op de douche tegels. Ook vraag ik me af of dit helpt als je nu (zonder ontharder) last hebt van een jeukende huid na het douchen. Helpt de OneFLOW daartegen?
@mouse86 Voor wat betreft advies over onze eigen producten heb ik te horen gekregen van de moderators dat dit niet mag. Ik mag dus geen reclame maken voor mijn eigen producten. Je kunt deze vraag dan beter via de betreffende webshop plaatsen.
De vraag is even hoeveel liter per minuut je verbruikt wanneer er drie stortdouches tegelijk aan zijn. Dat geeft het beste beeld. Wanneer je alleen voor de wasmachine zou gebruiken, heb je meer dan voldoende aan een waterontharder met een 8 a 10 liter hars, zodat je in ieder geval voldoende doorstroom hebt.
Voor wat betreft testsets heb ik zelf altijd gewoon goede ervaringen met de druppeltestsetjes.
De vraag is even hoeveel liter per minuut je verbruikt wanneer er drie stortdouches tegelijk aan zijn. Dat geeft het beste beeld. Wanneer je alleen voor de wasmachine zou gebruiken, heb je meer dan voldoende aan een waterontharder met een 8 a 10 liter hars, zodat je in ieder geval voldoende doorstroom hebt.
Voor wat betreft testsets heb ik zelf altijd gewoon goede ervaringen met de druppeltestsetjes.
Volgens mij is die OneFLOW gewoon weer zo'n niet werkend magneetding, met als verschil dat je hem tussen de waterleiding moet monteren en het water er doorheen geleid wordt. Zo ben je dus gewoon nóg meer geld en montagetijd kwijt voor een niet werkend apparaat dan wanneer je zo'n magneet koopt die je tegen de leiding aan plakt.Robbie-1 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:33:
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de OneFLOW? het concept spreekt me erg aan, maar het lijkt me dat dit prima werkt voor de leidingen etc. maar dat de kalk nog gewoon achterblijft op de douche tegels. Ook vraag ik me af of dit helpt als je nu (zonder ontharder) last hebt van een jeukende huid na het douchen. Helpt de OneFLOW daartegen?
Je moet een ontharder met harsvat hebben en niets anders.
Catch a smile out there!
Of een omgekeerde osmose installatie, maar dat is als consument vrij onhaalbaarGlenfiddich schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:51:
[...]
Volgens mij is die OneFLOW gewoon weer zo'n niet werkend magneetding, met als verschil dat je hem tussen de waterleiding moet monteren en het water er doorheen geleid wordt. Zo ben je dus gewoon nóg meer geld en montagetijd kwijt voor een niet werkend apparaat dan wanneer je zo'n magneet koopt die je tegen de leiding aan plakt.
Je moet een ontharder met harsvat hebben en niets anders.

Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.Robbie-1 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:33:
Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎
Ik zou die bestelling afzeggen als dat nog kan, en een paar honderd euro meer uitgeven aan een waterontharder op basis van een harsfilter.Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:45:
[...]
Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.
Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎
Catch a smile out there!
Ik heb hem al een paar weken in huis dus retourneren zal niet gaan.
De reden dat ik juist voor dit ding heb gekozen is:
a) geen plek in de keuken om zo'n ontharder met harsfilter en zout te plaatsen
b) deze OneFLOW ontharder plaats ik in de meterkast direct achter de hoofdkraan, ik heb daar geen mogelijkheid om het restwater wat je overhoudt bij harsfilters af te voeren.
Alle hoop is op dit ding gevestigd dus als hij zijn werk niet doet dan wordt het héél wat extra schoonmaakwerk met al die zwarte spullen in huis....
b) deze OneFLOW ontharder plaats ik in de meterkast direct achter de hoofdkraan, ik heb daar geen mogelijkheid om het restwater wat je overhoudt bij harsfilters af te voeren.
Alle hoop is op dit ding gevestigd dus als hij zijn werk niet doet dan wordt het héél wat extra schoonmaakwerk met al die zwarte spullen in huis....
Maar de OneFLOW onthardt het water niet. Onthardt water heeft geen of nauwelijks kalk. En dat is niet wat de OneFLOW bewerkstelligt.Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:10:
Als je hun marketingpraatjes leest dan zie je dat ze daar vakkundig omheen lullen. Uiteindelijk verwijdert hun magische gepatenteerde TAC-technologie (r) de kalk niet maar "zorgt dat het zich niet aan oppervlakten gaat hechten". Net als die magnetische prullaria. Het kalk blijft in het water, waterdruppels komen op jouw zwarte spullen, het water verdampt en de kalk blijft achter. Simpel as that. Wil je dat voorkomen, dan moet de kalk er echt uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 12-02-2020 12:28 ]
Catch a smile out there!
Mijn ervaring is dat het klinkklare onzin is.
"de koffie smaakt beter" pfff.. echt mensen trap hier niet in.
Wat echt werkt is een stuk koperbuis in een 8 vorm buigen en die na de watermeter aansluiten. De diameter van de rondjes mag niet meer dan 9cm zijn. Het water is dan namelijk helemaal de kluts kwijt waardoor er geen kalk ontstaat en de koffie echt lekkerder kan smaken.
"de koffie smaakt beter" pfff.. echt mensen trap hier niet in.
Wat echt werkt is een stuk koperbuis in een 8 vorm buigen en die na de watermeter aansluiten. De diameter van de rondjes mag niet meer dan 9cm zijn. Het water is dan namelijk helemaal de kluts kwijt waardoor er geen kalk ontstaat en de koffie echt lekkerder kan smaken.
heb je er al een expert bij gehad? Volgens mij kan een ontharder altijd wel geplaatst worden. Ik heb in de meterkast de ontharder en het zoutvat staat in het cv hok (andere kant van het huis). Kan me bijna niet voorstellen dat jij een situatie hebt waarbij het niet mogelijk is.Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:10:
Hier is gisteren de nieuwe waterontharder Fleck 5800 SXT - 20 geplaatst.
Komende tijd maar eens even ervaren hoe dit allemaal bevalt voor lijf en leden, en of er minder kalkresten achterblijven.
Nieuwe badkamer is geplanned voor levering en installatie over een paar weken, hierin zijn (volgens de laatste mode) antraciet kleurige vloer en wand tegels en zwart kranenwerk in opgenomen, dus om het hele spul van begin af aan kalkvrij te houden, nu alvast maar tot plaatsing over gegaan van een ontharder.
Ben via het motor-forum op deze topic terecht gekomen, en nu ik de laatste paar bladzijden aan het doorlezen ben, zie ik dat de door ons gekozen leverancier (A***1985) ook hier zijn ervaringen deelt.
De ervaringen met informatie, bestellen, en plaatsing waren zeer positief.
Voor de goede orde aan de mods, firma was al benaderd via andere bronnen voordat ik dit topic kende...
Komende tijd maar eens even ervaren hoe dit allemaal bevalt voor lijf en leden, en of er minder kalkresten achterblijven.
Nieuwe badkamer is geplanned voor levering en installatie over een paar weken, hierin zijn (volgens de laatste mode) antraciet kleurige vloer en wand tegels en zwart kranenwerk in opgenomen, dus om het hele spul van begin af aan kalkvrij te houden, nu alvast maar tot plaatsing over gegaan van een ontharder.
Ben via het motor-forum op deze topic terecht gekomen, en nu ik de laatste paar bladzijden aan het doorlezen ben, zie ik dat de door ons gekozen leverancier (A***1985) ook hier zijn ervaringen deelt.
De ervaringen met informatie, bestellen, en plaatsing waren zeer positief.
Voor de goede orde aan de mods, firma was al benaderd via andere bronnen voordat ik dit topic kende...
Nee geen expert bij gehaald. Eigen boeren beredenering er op los gelaten. Niet wetende dat het zoutvat en ontharder van elkaar gescheiden kunnen worden.harrybeuker schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:34:
[...]
heb je er al een expert bij gehad? Volgens mij kan een ontharder altijd wel geplaatst worden. Ik heb in de meterkast de ontharder en het zoutvat staat in het cv hok (andere kant van het huis). Kan me bijna niet voorstellen dat jij een situatie hebt waarbij het niet mogelijk is.
Ik kijk het nu wel aan, heb dat ding toch al in huis en kan niet meer retour. Als op termijn blijkt dat het niet het gewenste resultaat geeft dan haal ik er wel een expert bij
@mitsumark Volgens mij kan de regendouchekop prima 25 liter per minuut willen geven, maar is het uiteindelijk de waterdruk die binnenkomt plus de standaard 22mm koper of 26mm tyleen die ervoor zorgt dat je max 15 liter per minuut aan water krijgt door je regendouche.
Kom je boven deze waardes ga je al echt richting een stortdouche. In de meeste situatie die we tegenkomen zit je toch ergens tussen de 12 en 15 liter. Wellicht zijn er hier mensen op het forum die een hoger aantal liters per minuut hebben? Ik ben benieuwd.
Kom je boven deze waardes ga je al echt richting een stortdouche. In de meeste situatie die we tegenkomen zit je toch ergens tussen de 12 en 15 liter. Wellicht zijn er hier mensen op het forum die een hoger aantal liters per minuut hebben? Ik ben benieuwd.
Laat dat "op termijn" maar achterwege, dat gaat niet werken. Neem gewoon contact op met een leverancier van een waterontharder en leg de situatie bij je thuis uit, dan weet je snel genoeg of en hoe een ECHTE waterontharder geplaatst kan worden.Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:53:
[...]
Nee geen expert bij gehaald. Eigen boeren beredenering er op los gelaten. Niet wetende dat het zoutvat en ontharder van elkaar gescheiden kunnen worden.
Ik kijk het nu wel aan, heb dat ding toch al in huis en kan niet meer retour. Als op termijn blijkt dat het niet het gewenste resultaat geeft dan haal ik er wel een expert bij
Let op, die oneflow werkt met toevoegingen aan het water die kalk binden (of iets dergerlijks), en blijkt daadwerkelijk te werken (test van Testaankoop, gelinkt ergens in dit topic).
De test was kalkaanslag in een boiler (zowel in het vat als op verwarmingselement), en daar bleek de technologie goed te werken (dus om leidingen en toestellen te beschermen).
De kalk is echter niet weg, en zal dus bij opdrogen kringen en vlekken nalaten (geen id of dit dan eenvoudiger wegpoetst dan gewoon onbehandeld water), dus zwarte kranen en glazen douchewanden zijn nog steeds snel vuil.
Effect op gevoelige huid, minder zeep nodig, ... zal er ook niet zijn vermoed ik.
Ook voeg je een bepaalde stof toe aan het water, geen id of dat enige neveneffecten heeft (ontharder met hars zal ietsje zout in het water toevoegen, das geen probleem, je plast het er zo weer uit).
Dus magneten en hocus-pocus alarm is voor deze niet nodig, volgens mij werkt er niets wat niet actief iets toevoegt of aanpast aan het water. Moet je niets bijvullen of vervangen (zout, CO2 of die TAC cylinders), dan moet je het niet kopen want het zal niet werken.
De test was kalkaanslag in een boiler (zowel in het vat als op verwarmingselement), en daar bleek de technologie goed te werken (dus om leidingen en toestellen te beschermen).
De kalk is echter niet weg, en zal dus bij opdrogen kringen en vlekken nalaten (geen id of dit dan eenvoudiger wegpoetst dan gewoon onbehandeld water), dus zwarte kranen en glazen douchewanden zijn nog steeds snel vuil.
Effect op gevoelige huid, minder zeep nodig, ... zal er ook niet zijn vermoed ik.
Ook voeg je een bepaalde stof toe aan het water, geen id of dat enige neveneffecten heeft (ontharder met hars zal ietsje zout in het water toevoegen, das geen probleem, je plast het er zo weer uit).
Dus magneten en hocus-pocus alarm is voor deze niet nodig, volgens mij werkt er niets wat niet actief iets toevoegt of aanpast aan het water. Moet je niets bijvullen of vervangen (zout, CO2 of die TAC cylinders), dan moet je het niet kopen want het zal niet werken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Heeft er iemand ervaring met de firma Soft water systems? Met de bijbehorende water ontharders.
On a sidenote, iets wat ik nu concreet merk van mijn Aquacell is dat de theepot niet meer aanslaat. We hebben een RVS theepot (zo'n soort thermoding waarin de thee warm blijft) en die moet je van tijd tot tijd even laten weken met soda om de thee aanslag weg te krijgen. Maar ik heb 'm 1x schoongemaakt op de dag dat de Aquacell geplaatst werd en er is nog steeds geen spoortje thee aanslag te zien. Ik denk dat de kalk, die normaal gesproken neerslaat hetgeen is waar de thee zich aan bindt en de bruine aanslag achterlaat.
Dit is dan een zichtbaar effect, maar nu kun je je voorstellen dat op tal van plekken dus inderdaad echt geen kalk meer neerslaat en dus ook niet allerlei nare dingen de kans geeft om zich te binden (bacterieën enzo). Heel fijn voor de Quooker en het bidet toilet die we ook nieuw hebben. Die worden dus niet aangetast door kalk en zullen dus ook langer mee gaan. En zoals ik al eerder opmerkte is de badkamer schoonmaken nu ook makkelijker.
Dit is dan een zichtbaar effect, maar nu kun je je voorstellen dat op tal van plekken dus inderdaad echt geen kalk meer neerslaat en dus ook niet allerlei nare dingen de kans geeft om zich te binden (bacterieën enzo). Heel fijn voor de Quooker en het bidet toilet die we ook nieuw hebben. Die worden dus niet aangetast door kalk en zullen dus ook langer mee gaan. En zoals ik al eerder opmerkte is de badkamer schoonmaken nu ook makkelijker.
Ja dit is echt zo'n "dat had ik eerder moeten doen" apparaat.
Een kleine 2 weken geleden een samen met nog 2 buren een waterontharder aangeschaft en laten installeren door https://www.goedkopewaterontharders.nl/. De eigenaar zit ook in dit topic en ik ben door eigen onderzoek bij deze site uitgekomen. Voor mij zit dit bedrijf dicht in de buurt en de prijs van de ontharder inclusief installeren heeft de doorslag gegeven. Het is volgens mij geen hogere wiskunde wat een waterontharder zou moeten doen. Ik heb eerst een afspraak gemaakt met @Arjantje1985 . Deze is bij mij en de andere buurtjes thuis wezen komen kijken of de ontharder zou passen. Bij ons alle 3 was dit geen probleem. Bij mijn eigen situatie zit de ontharder in de meterkast en het grote zoutreservoir in het cv hok. We hadden afgesproken dat alle 3 ontharders in 1 dag geïnstalleerd zouden worden. Echter viel de installatie van de eerste ontharder wat tegen i.v.m de ruimte in de meterkast. Hierdoor ben ik zelf niet aan bod gekomen maar dit is keurig opgelost en maandag stond de monteur op de stoep om hem bij mij te installeren. Tijdens de installatie is er een leiding geraakt met het boren. Het boren was op eigen risico. De extra kosten voor de reparatie van de leiding waren prima.
We hebben de ontharder nu bijna een week en we merken echt verschil. Wij wonen in een gebied waar het water erg hard is. Vaak veel kalkaanslag in de douche en op de kranen. Hier hebben wij nu geen last meer van. Het douchen is in het begin een aparte ervaring en je huid\haar voelt zacht aan. Het water smaakt in het begin een beetje vreemd maar dit trekt binnen enkele dagen weg.
Verder heb ik de bonenmachine nog 1 keer ontkalkt en het filter verwijderd want dat is niet meer nodig. De buren geven aan dat de was zachter\frisser is sinds de ontharder maar daar kan ik zelf geen uitspraak over doen. De andere buren hebben nog een probleempje met de druk. De monteur komt daar nog voor langs om dat te fixen.
Als je dit allemaal zo leest dan denk je wellicht dat ik aandelen heb bij de bovengenoemde website. Dit is niet het geval. Ik heb proberen te verwoorden waarom wij met deze partij in zee zijn gegaan. Een goede service, prijs en kwaliteitsverhouding vind ik.Ik heb de Fleck 5800 SXT - 20, de buren een slag kleiner met een 15 liter harsvat.
We hebben de ontharder nu bijna een week en we merken echt verschil. Wij wonen in een gebied waar het water erg hard is. Vaak veel kalkaanslag in de douche en op de kranen. Hier hebben wij nu geen last meer van. Het douchen is in het begin een aparte ervaring en je huid\haar voelt zacht aan. Het water smaakt in het begin een beetje vreemd maar dit trekt binnen enkele dagen weg.
Verder heb ik de bonenmachine nog 1 keer ontkalkt en het filter verwijderd want dat is niet meer nodig. De buren geven aan dat de was zachter\frisser is sinds de ontharder maar daar kan ik zelf geen uitspraak over doen. De andere buren hebben nog een probleempje met de druk. De monteur komt daar nog voor langs om dat te fixen.
Als je dit allemaal zo leest dan denk je wellicht dat ik aandelen heb bij de bovengenoemde website. Dit is niet het geval. Ik heb proberen te verwoorden waarom wij met deze partij in zee zijn gegaan. Een goede service, prijs en kwaliteitsverhouding vind ik.Ik heb de Fleck 5800 SXT - 20, de buren een slag kleiner met een 15 liter harsvat.
[ Voor 3% gewijzigd door harrybeuker op 14-02-2020 12:56 ]
Als je gelovig bent, dan snap ik dat waterontharders werken. Ik geloofde eerst wel en heb er 1 aangeschaft de amfa. Nu ben ik ongelovig geworden! Zonde van het geld. En als je wel gelooft, dan werkt het.. Maar het is een placebo effect!
Mag ik vragen waarom je deze uitspraak doet? wat ligt hieraan ten grondslag?Sharkoon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:01:
Als je gelovig bent, dan snap ik dat waterontharders werken. Ik geloofde eerst wel en heb er 1 aangeschaft de amfa. Nu ben ik ongelovig geworden! Zonde van het geld. En als je wel gelooft, dan werkt het.. Maar het is een placebo effect!
Volgens mij is het een beproefd recept dat al jaren gebruikt word..
Enkele 'ontharders' op basis van magnetisme worden (terecht) afgedaan als broodje aap, maar de ionenuitwisseling of omgekeerde osmose lijkt me niet een kwestie van geloof..
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Je heeft het over een Amfa4000, geen echte waterontharder dus. Je weet hopelijk wel waar je over praat of roep je nou gewoon maar wat?Sharkoon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:01:

Et voila.naftebakje schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:15:
... volgens mij werkt er niets wat niet actief iets toevoegt of aanpast aan het water. Moet je niets bijvullen of vervangen (zout, CO2 of die TAC cylinders), dan moet je het niet kopen want het zal niet werken.
Jammer van je geld, kijk even na of je je geld kan terugkrijgen van die oplichters. (Hier in België zit een bedrijf in waterverzachters die reclame maakt met "niet goed, geld kwijt"
De AMFA is geen ontharder...Sharkoon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:01:
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Een echte waterontharder werkt welSharkoon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:01:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het is ook mijn tip om er een expert bij te halen. Zij weten wat mogelijk is, en zijn niet geremd door een betonnen wandje of vloer. Thuis heb ik een werkelijk briljante oplossing (zout in de meterkast, hars in de kruipruimte). En die had ik zelf - ook niet na het lezen van heel veel documentatie en dit forumtopic - niet bedacht.Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:53:
[...]
Nee geen expert bij gehaald. Eigen boeren beredenering er op los gelaten. Niet wetende dat het zoutvat en ontharder van elkaar gescheiden kunnen worden.
Ik ben nu toch het eerste nadeel tegen gekomen van sinds de plaatsing van de waterontharder en dat is dat de vaat niet meer goed schoon wordt en daarnaast ook vaak nog nat is. Dit is bij meerdere programma's zo, dus niet op een ECO stand oid waar je het eerder zou verwachten.
Ik gebruik zoals aanbevolen geen zout en glansspoelmiddel meer, alleen nog een theelepel normaal vaatwaspoeder en heb de vaatwasser afgesteld op onthard water.
Hoe zijn hier de ervaringen met het wasresultaat? Moet ik misschien toch weer glansspoelmiddel gaan gebruiken?
Ik gebruik zoals aanbevolen geen zout en glansspoelmiddel meer, alleen nog een theelepel normaal vaatwaspoeder en heb de vaatwasser afgesteld op onthard water.
Hoe zijn hier de ervaringen met het wasresultaat? Moet ik misschien toch weer glansspoelmiddel gaan gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door JunkO op 20-02-2020 10:36 ]
Glansspoelmiddel helpt om te drogen (breekt oppervlaktespanning waardoor druppels kleiner zijn), afaik heeft kalk híer geen impact dus moet je dit blijven gebruiken.
Waspoeder verliest deel werking door kalk, maar vaatwasser heeft ingebouwde ontkalker (vandaar zout, wat je nu niet meer nodig hebt) dus wellicht ben je teveel aan het beperken in waspoeder. Wasmachine zal je meer mogen verminderen
, want die heeft geen ontharder intern.
Waspoeder verliest deel werking door kalk, maar vaatwasser heeft ingebouwde ontkalker (vandaar zout, wat je nu niet meer nodig hebt) dus wellicht ben je teveel aan het beperken in waspoeder. Wasmachine zal je meer mogen verminderen
Wat is de afstand? Ik zou ook het zout in de meterkast kunnen plaatsen en de ontharder achter de meterkast (trapkast), dat is maar ong 1,5m. Maar beide in de trapkast kan ook prima dus op zich maakt t niet uit.robertnld schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:16:
[...]
Het is ook mijn tip om er een expert bij te halen. Zij weten wat mogelijk is, en zijn niet geremd door een betonnen wandje of vloer. Thuis heb ik een werkelijk briljante oplossing (zout in de meterkast, hars in de kruipruimte). En die had ik zelf - ook niet na het lezen van heel veel documentatie en dit forumtopic - niet bedacht.
Ik zal het de volgende keer aanpassen aan je verhaal, bedankt.naftebakje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:41:
Glansspoelmiddel helpt om te drogen (breekt oppervlaktespanning waardoor druppels kleiner zijn), afaik heeft kalk híer geen impact dus moet je dit blijven gebruiken.
Waspoeder verliest deel werking door kalk, maar vaatwasser heeft ingebouwde ontkalker (vandaar zout, wat je nu niet meer nodig hebt) dus wellicht ben je teveel aan het beperken in waspoeder. Wasmachine zal je meer mogen verminderen, want die heeft geen ontharder intern.
Het is toch niet zo moeilijk om zelf even een paar keer meer dan één theelepel te gebruiken en zien wat het resultaat is? Er zijn verschilende poeders, dus je kunt naar mijn idee nooit zomaar stellen dat één theelepel voldoende is. Dus probeer een keer 2, en als dat goed gaat (een paar keer) probeer je iets minder, als je het echt heel belangrijk vindt om geen korrel teveel te gebruikenJunkO schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:33:
Dat heb ik uiteraard ook wel gedaan, maar kennelijk (nog) niet genoeg. Daarnaast duidde ik ook op het weer gaan gebruiken van glansspoelmiddel.mphilipp schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:17:
[...]
Het is toch niet zo moeilijk om zelf even een paar keer meer dan één theelepel te gebruiken en zien wat het resultaat is? Er zijn verschilende poeders, dus je kunt naar mijn idee nooit zomaar stellen dat één theelepel voldoende is. Dus probeer een keer 2, en als dat goed gaat (een paar keer) probeer je iets minder, als je het echt heel belangrijk vindt om geen korrel teveel te gebruiken
ik heb niets aangepast in de vaatwasser. Er zit nog steeds zout in en glansspoel en we gebruiken ook nog een vaatwastab. Geen problemen met de vaat. We hebben een miele overigens. Die kun je ook nog op onthard water afstellen? zal dat nog eens uitzoekenJunkO schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:33:
Ik ben nu toch het eerste nadeel tegen gekomen van sinds de plaatsing van de waterontharder en dat is dat de vaat niet meer goed schoon wordt en daarnaast ook vaak nog nat is. Dit is bij meerdere programma's zo, dus niet op een ECO stand oid waar je het eerder zou verwachten.
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.