Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 23 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
harrybeuker schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:01:
[...]

ik heb niets aangepast in de vaatwasser. Er zit nog steeds zout in en glansspoel en we gebruiken ook nog een vaatwastab. Geen problemen met de vaat. We hebben een miele overigens. Die kun je ook nog op onthard water afstellen? zal dat nog eens uitzoeken
Je kunt er inderdaad gewoon voor kiezen om niks aan te passen in je gebruik van bepaalde middelen, maar ik ben van mening dat een waterontharder een mogelijkheid schept om bepaalde zaken anders te doen en op spullen te besparen. Alles is mooi meegenomen toch?

Wij hebben een Siemens, maar ik ga er vanuit dat elke moderne vaatwasser in te stellen is op hardheid van het gebruikte water.

Ik gebruik trouwens het lijst van de website van Aquacell als leidraad: https://www.aquacell-wate...acht-water/schoonmaaktips
3. Gebruik uitsluitend vaatwaspoeder in uw vaatwasser, dure vaatwasblokjes zijn overbodig. Die bevatten namelijk waterverzachter (zout) en glansspoelmiddel, en die heb je niet meer nodig met kalkvrij water. Daarbij komt dat de blokjes helemaal niet te doseren zijn. Want de dosering van de vaatwasser kan worden gehalveerd net als in de wasmachine. Voor een gemiddeld vuile vaat adviseren wij een theelepeltje ouderwets vaatwaspoeder.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
Wanneer water hard is, dan is het bevroren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor ons nieuwbouw project heeft de aannemer ook een waterontharder aangeboden. De EASYSOFT 750 SXT2 met 100kg zout voor slechts "2995" Euro. Ka-tsjing. Dit is wel inclusief installatie en aansluiting op riool, maar dit apparaat is online te vinden rond de 1300 Euro inc. BTW.

En voor 360 Euro wordt een afgedopte riool aansluiting geleverd in de meterkast en dat is de enige plek die geschikt is. Wat een prijzen weer maar dus komende tijd maar eens inlezen in dit topic hoewel ik nu neig naar Aquacell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

2995? Zijn ze een beetje gek?

Aquacell is prima. Ik heb alleen een beetje moeite met de speciale aquacell zout blokken... Ik zou liever gewoon zakzout hebben.

(Toen ik het aan aquacell vroeg kon er geen zakzout in, geen idee of dat nog steeds zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:00
smesjz schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:25:
Voor ons nieuwbouw project heeft de aannemer ook een waterontharder aangeboden. De EASYSOFT 750 SXT2 met 100kg zout voor slechts "2995" Euro. Ka-tsjing. Dit is wel inclusief installatie en aansluiting op riool, maar dit apparaat is online te vinden rond de 1300 Euro inc. BTW.

En voor 360 Euro wordt een afgedopte riool aansluiting geleverd in de meterkast en dat is de enige plek die geschikt is. Wat een prijzen weer maar dus komende tijd maar eens inlezen in dit topic hoewel ik nu neig naar Aquacell.
Ik heb hier Hydrotense, dat apparaat kostte 767,70, de installatie zelf volgens mij rond de 250 euro. Deze werd gedaan door https://www.purewater.nl/, wat een partner is van Hydrotense. Onlangs hadden we een kleine lekkage bij een van de slangen en deze kwamen ze zonder kosten vervangen (terwijl het enkel toch 75km rijden is), deze ze totaal niet mogelijk over.

De extra afvoer in de meterkast was volgens mij 125 euro fzo, dus dat scheelt nogal met de bedragen die jij benoemd. Moet zeggen bij onze loodgieter/aannemer werden er ook bedragen van boven de 2000 euro benoemd, terwijl dat echt niet nodig is.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Gynnad schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb hier Hydrotense, dat apparaat kostte 767,70, de installatie zelf volgens mij rond de 250 euro. Deze werd gedaan door https://www.purewater.nl/, wat een partner is van Hydrotense. Onlangs hadden we een kleine lekkage bij een van de slangen en deze kwamen ze zonder kosten vervangen (terwijl het enkel toch 75km rijden is), deze ze totaal niet mogelijk over.

De extra afvoer in de meterkast was volgens mij 125 euro fzo, dus dat scheelt nogal met de bedragen die jij benoemd. Moet zeggen bij onze loodgieter/aannemer werden er ook bedragen van boven de 2000 euro benoemd, terwijl dat echt niet nodig is.
De meeste mensen zijn echter niet zo goed geïnformeerd over gangbare prijzen als wij hier op het forum, dus de plaatselijke aannemer of loodgieter vraagt gewoon wat ie wil.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gynnad schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Goed om te weten. 013 en 040 scheelt maar 35km dus dat is ook wel goede service die je hebt gekregen. Ik had verwacht dat al die goede oplossingen 1000+ waren dus deze spring er positief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06
smesjz schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:25:

dies gek! ik zou eens op de markt kijken. Voor de helft van dat bedrag kom je ook gewoon weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
Nieuwbouw aannemers rekenen altijd de hoofdprijs voor meerwerk, kun je beter allemaal zelf regelen voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:14
Omdat we geen afvoer en elektra hebben bij onze watermeter overweeg ik om de ontharder alleen voor het douchewater/warm water te gebruiken. Ik zou de ontharder dan op zolder kunnen zetten vlak voor de WP en boiler. Hiermee heb ik tevens geen problemen met waterdruk en de opvoer hoogte.
Goed idee of zien jullie hier nadelen aan?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ja. Dat je nog steeds kalk in je water hebt ( minder maar toch nog kalk.). Dat je met zakken zout de trap op moet.

Mijn moto, of doe het goed (maak een afvoer, verleg een leiding bouw een stopcontact..)
Of doe het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 22-02-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
stefijn schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Wat is de afstand? Ik zou ook het zout in de meterkast kunnen plaatsen en de ontharder achter de meterkast (trapkast), dat is maar ong 1,5m. Maar beide in de trapkast kan ook prima dus op zich maakt t niet uit.
De afstand is ongeveer 1 meter. Maar volgens mijn loodgieter had de slang ook langer gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:59
Hallo!

Wij hebben bij @Arjantje1985 waterontharders besteld, begrijpelijk is het nu weekend en kan ik hem even geen vragen stellen via mail of telefoon. 😋

Echter twijfelen onwijs aan of er wellicht nog water in het zoutvat gegoten moet worden? Als we de regeneratie handmatig starten wordt er vrij veel water het riool in gepompt. En voorzover we zagen blijft het zoutvat de eerste 15 minuten iig droog. Lijkt mij niet handig als die zoutwater nodig heeft om de hars schoon te maken.

Daarnaast vragen we ons af wat we met het volgende moeten;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ylaztmxat0.jpeg

Groeten,

Milo

[ Voor 23% gewijzigd door milo-vs op 07-03-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@milo-vs Ik heb je geantwoord op je vragen. Ook in het weekend antwoord ik wel, maar niet binnen een uur haha. Daarnaast is vandaag mijn verjaardag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@milo-vs zou je het antwoord willen plaatsen, word (oa) ik er ook iets wijzer van.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:16
Arjantje1985 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:04:
@milo-vs Ik heb je geantwoord op je vragen. Ook in het weekend antwoord ik wel, maar niet binnen een uur haha. Daarnaast is vandaag mijn verjaardag :)
Van harte gefeliciteerd *O*

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@wizzopa Thanks Wizzopa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Laatst online: 19:59
Ha Arjan,

Ja super, ik zie het. Ik ging er uiteraard vanuit dat ik geen bericht meer zou ontvangen vandaag. Maar ongeduldig dus toch proberen he :). 1 van de 3 is nu dus volledig in werking, mijn eigen loopt nu in bypass tot maandag het zoutvat op maat binnenkomt. Ik denk volgende week bij mijn ouders plaatsen!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag in ieder geval!

De onderdelen op bovenstaande foto zijn enkele reserve onderdelen. Verder in hetzelfde zakje vind je een klein filtertje en nog zon messing busje welke in het slangetje moeten tussen zoutvat en hardcilinder.
Dit doe je als onderstaande;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7jhvfpo2c2.jpg

Opstarten machine uit de bypass, 5 liter water in het zoutvat, opstarten en instellen zoals beschreven in beschrijving van de Fleck kop. Dan regenereren en de kraan even lekker laten lopen of douchen oid. In het begin heerst er namelijk nog een plastic smaak aan het water. Alsof je een nieuwe bidon vult!

Met een beetje google werk vind je wel enkele filmpjes waarin dit wordt laten zien. Ons ging het puur om de overgebleven onderdelen en de opstart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik zit erover te denken om een waterontharder te nemen al dan niet een tweedehandsje. Reden is dat ik recentelijk een boilervat en warmtepomp heb geplaatst naast mn cv en dat je die zaken eigenlijk allemaal periodiek zou moeten ontkalken. Ik vroeg me af of jullie kunnen aangeven of je eventueel ook gas zou kunnen besparen op je warmwater voorziening door het plaatsen van een ontharder? Probeer kosten-baten in kaart te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:40
Gas zul je niet heel veel besparen tenzij de water hardheid veel hoger dan 12 is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:30:
2995? Zijn ze een beetje gek?

Aquacell is prima. Ik heb alleen een beetje moeite met de speciale aquacell zout blokken... Ik zou liever gewoon zakzout hebben.

(Toen ik het aan aquacell vroeg kon er geen zakzout in, geen idee of dat nog steeds zo is)
Die blokken zijn ook van andere leveranciers dan alleen Aquacell te vinden

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
Vraag:
Welk vaatwas middel voor de machine gebruiken jullie?
Mijn nieuwe huis heeft een waterontharder en maandag komt de keuken er in. Met vaatwasser. Ik heb geen idee wat nu de beste keuze is. Mijn laatste vaatwasser had ik 12 jaar terug. Dus ben niet op de hoogte van wat de markt brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:41
ivonb schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:15:
Vraag:
Welk vaatwas middel voor de machine gebruiken jullie?
Mijn nieuwe huis heeft een waterontharder en maandag komt de keuken er in. Met vaatwasser. Ik heb geen idee wat nu de beste keuze is. Mijn laatste vaatwasser had ik 12 jaar terug. Dus ben niet op de hoogte van wat de markt brengt.
Sun Classic tabletten en jumbo huismerk glansspoelmiddel. Vooral geen zout: dat is zodat de vaatwasser zelf water kan ontharden, maar dat is niet meer nodig. Het kan zelfs kwaad, want dat zout heeft niks te ontharden en dan ben je in feite met zeewater je afwas aan het doen.

Sowieso geen 3-in-1 of 20-in-1 spul kopen dus, daar zit ook zout in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ivonb Ik gebruik enkel sun classic vaatwaspoeder

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02

DJT

Same here. Los poeder en glansspoelmiddel werkt ook nog eens véél zuiniger omdat je zelf kunt doseren, en je hebt altijd minder nodig dan je denkt.. Op BOL regelmatig heel voordelige aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 23:35

mphilipp

Romanes eunt domus

Vloris schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:49:
[...]
en dan ben je in feite met zeewater je afwas aan het doen.
Dat deed Robinson Crusoë ook, niets mis mee... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Deze snap ik even niet:
Vloris schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:49:
[...]

Sun Classic tabletten en jumbo huismerk glansspoelmiddel. Vooral geen zout: dat is zodat de vaatwasser zelf water kan ontharden, maar dat is niet meer nodig. Het kan zelfs kwaad, want dat zout heeft niks te ontharden en dan ben je in feite met zeewater je afwas aan het doen.

Sowieso geen 3-in-1 of 20-in-1 spul kopen dus, daar zit ook zout in.
Ook de vaatwasser gebruikt het zout alleen om de harskern door te spoelen. Hetzelfde principe als de waterontharder.

En glansspoelmiddel is ook overbodig omdat onthard water ook de oppervlaktespanning weghaalt. Heeft dus hetzelfde effect waarvoor je voorheen wel glansspoelmiddel gebruikte.

Groet, Aad

[ Voor 28% gewijzigd door athvdk op 27-03-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
athvdk schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:42:
[...]
En glansspoelmiddel is ook overbodig omdat onthard water ook de oppervlaktespanning weghaalt. Heeft dus hetzelfde effect waarvoor je voorheen wel glansspoelmiddel gebruikte.

Groet, Aad
Is dat zo? Nooit gehoord, zou me verbazen eerlijk gezegd. Dus in een ton regenwater vallen waterlopers door het oppervlak..

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 20:25
Hier ook Sun poeder in zo'n schenkbus en glansspoelmiddel. Met zo'n bus doen we langer dan een jaar dagelijks een keer een vaat draaien. Geen zout meer nodig. In de vaatwasser zit waarschijnlijk ook een instelling waar je de hardheid van het water opgeeft. Die heb ik op 0 dH gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
athvdk schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:42:
Deze snap ik even niet:

[...]

Ook de vaatwasser gebruikt het zout alleen om de harskern door te spoelen. Hetzelfde principe als de waterontharder.
Maar hoe werkt dat dan met zout in van die alles-in-één-tabletten? Dat lost gewoon op in het water in je vaatwasser.
Dat is de eerste keer dat ik het hoor en ik geloof het ook niet helemaal. Ik zie wel degelijk verschil of (en zo ja hoeveel) glansspoelmiddel ik gebruik in mijn vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
Bedankt allemaal. Ik ga voor losse poeder. Hoeveel gebruik je dan? 1 theelepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
naftebakje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Is dat zo? Nooit gehoord, zou me verbazen eerlijk gezegd. Dus in een ton regenwater vallen waterlopers door het oppervlak..
Ik was even te kort door de bocht.
Ik ging hier vanuit:
1. Spoelglansmiddel is niet meer (zoveel) nodig als je een waterontharder hebt én deze op 0° dH resthardheid hebt laten instellen.
2. Een glansspoelmiddel is een oppervlaktespanning-verlagende stof.

Daarom dacht ik dat onthard water dus ook een oppervlaktespanningverlagend effect had.
Fout, fout, fout 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
zijn er ook mensen die kaliumchloride gebruiken ipv Natriumchloride? Ik wil nog een keer een test doen op het Natriumchloride niveau in het drinkwater. Nog tips waar ik dat het beste mee kan testen? Mensen met een hoge bloeddruk kunnen last hebben van te veel zout. Ik weet niet of het bij ons ook het geval is maar ik zou het graag willen meten voordat ik wellicht overschakel op kaliumchloride. Wellicht zijn er meer mensen hier die dit al gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:06
Kaliumchloride is toch ook gewoon een zout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
B-Force schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:18:
Kaliumchloride is toch ook gewoon een zout?
Je zou de waterontharder in plaats van natriumchloride (keukenzout) ook met kaliumchloride (een variant op keukenzout maar dan zonder natrium) kunnen laten spoelen. De waterontharder werkt met kaliumchloride evengoed als met natriumchloride, alleen geeft hij dan kalium in plaats van natrium af aan het water. Dat heeft een positieve, bloeddruk verlagende, invloed voor deze patiënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Maar het is toch niet de bedoeling dat het zout in ons drinkwater komt? Die wordt toch gewoon weggespoeld nadat het de kalk eruit heeft gehaald?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harrybeuker
Trinsec schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:53:
Maar het is toch niet de bedoeling dat het zout in ons drinkwater komt? Die wordt toch gewoon weggespoeld nadat het de kalk eruit heeft gehaald?
Waar komt het fabeltje van het zoute water vandaan?
Een fabeltje heeft altijd een oorzaak, de eerste hebben we hierboven behandeld, omdat een waterontharder zout gebruikt denkt men dat dit in het water komt.

Een andere plausibele verklaring is dat men heeft gelezen dat in onthard water meer natrium zit dan normaal leidingwater en dat dit komt door het gebruik van het (onthardings)zout.

Dat er meer natrium in onthard water zit, dan er van nature in voorkomt, klopt helemaal. Dat is nou net de "truc" die wordt toegepast bij waterontharders.

Het is in dit kader belangrijk te weten dat keukenzout opgebouwd is uit, je zal het waarschijnlijk niet geloven, natrium en chloor, vandaar de chemische naam van keukenzout: natriumchloride. Het natrium is een smaakloze stof, dus het ontharde water veranderd niet van smaak door de toevoeging van het natrium.

Tijdens het onthardingsproces worden de kalk- en magnesiumionen verwisseld voor natrium ionen. Dit proces vindt plaats in de ionenwisselaar. Tijdens het regenereren stroomt zout water door de ionenwisselaar die de kalk en magnesium opneemt en verwisseld voor natrium. Het kalk en magnesium wordt samen met het spoelwater afgevoerd op het riool.

De ionenwisselaar wordt dus bij iedere regeneratie "geladen" met natrium uit het onthardingszout en tijdens het ontharden van het water wordt het kalk en magnesium in het water verwisseld voor natrium. Zo wordt dus tijdens het onthardingsproces langzaam extra natrium toegevoegd aan het water. En dat is precies de kern van de werking van een ontharder, calcium en magnesium er uit, natrium er in.

Hoeveel extra natrium in het water komt is uiteraard afhankelijk van de hardheid van het te ontharde water. Hoe harder het water, hoe meer calcium en magnesium er in zit dus hoe meer natrium verwisselt wordt (in het water komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar je kunt dus niet "teveel ontharden" waarbij je magnesium en calcium vervangt door natrium én daarnaast ook natriumchloride toevoegt?
Eventueel alleen vlak na het regenereren?
[/noob]

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 02-04-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@harrybeuker Waar zou je dat zout (kaliumchloride) kunnen kopen? Ik wil het wel eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2020 07:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30
Een omgekeerde osmose filter kan wel het zout eruit halen en valt best mee in prijs, als je die dan enkel als drinkwater en om te koken gebruikt heb je nog zuiverder water.

[ Voor 5% gewijzigd door chundo op 03-04-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:30:
@harrybeuker Waar zou je dat zout (kaliumchloride) kunnen kopen? Ik wil het wel eens proberen.
weet ik niet. Ben er zelf ook nog niet uit. Ik wil eerst een test op natrium doen op mijn water. Ik heb er zelf ook de ballen verstand van nog maar ik zag een artikel erover. Ik heb in mijn vriendenkring\familie wel mensen met een hoge bloeddruk zitten. Die drinken hier ook gewoon water, koffie etc. Misschien is het allemaal wel een storm in een glas water hoor. Vandaar eerst even de test van het water. Ik kom alleen zwembadtests tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 17:50
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:30:
Aangezien ik het alleen als strooizout voor lage temperaturen kende,
even rondgekeken, maar het is er ook in food-grade:

Hier bijvoorbeeld:
https://diacleanshop.com/kaliumchlorid-6
https://salz.kaufen/kaliu...-ca-995-im-25kg-sack.html maar deze levert niet in NL dacht ik.

Maar ik moet zeggen dat het niet heel dikgezaaid is, kon niks in NL vinden en vind het een nogal prijzig alternatief.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 20:32

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Gents, ik ben sinds kort ook naar een ontharder aan het kijken en vrienden van me hebben recentelijk een VTE Aquapro laten installeren (door Remon grappig genoeg).
Ik ben er een van plan in de meterkast te zetten en dus een gescheiden systeem.
Nu is mijn meterkast nogal drukbevolkt maargoed, ik ga mn best doen.
Iemand ervaring met (de systemen van) VTE?
ben hem van plan zelf erin te meubelen trouwens:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Het is een aardig flink topic. Alvorens wij een nieuwe badkamer laten plaatsen (met zwarte kranen) willen we ook een waterontharder. Wij wonen in Leiden en hebben redelijk hard water ook.

Nu zat ik te kijken naar Waterluxe, omdat het wel mee valt in de aanschaf, werkt ook met ionenwisselaar, maar lees op verschillende plekken dat AquaCell veel beter is. Wat is nu waar en waar moet ik voor gaan?
We zijn een tweepersoons huishouden, maar het is wel een groot huis, wil ook niet meer gebruiken dan nodig is, maar ik wil heel af en toe wel eens onder de flinke stortdouche gaan staan. We hebben een CW-5.5 ketel.

Wat is wijsheid?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:06
gitaarwerk schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:09:
Het is een aardig flink topic. Alvorens wij een nieuwe badkamer laten plaatsen (met zwarte kranen) willen we ook een waterontharder. Wij wonen in Leiden en hebben redelijk hard water ook.

Nu zat ik te kijken naar Waterluxe, omdat het wel mee valt in de aanschaf, werkt ook met ionenwisselaar, maar lees op verschillende plekken dat AquaCell veel beter is. Wat is nu waar en waar moet ik voor gaan?
We zijn een tweepersoons huishouden, maar het is wel een groot huis, wil ook niet meer gebruiken dan nodig is, maar ik wil heel af en toe wel eens onder de flinke stortdouche gaan staan. We hebben een CW-5.5 ketel.

Wat is wijsheid?
Ik zou zeggen lees dit topic goed door en kijk waar jouw prioriteiten liggen. Aquacell doet het goed, maar is redelijk prijzig. In mijn ogen zijn er waterontharders die voor veel minder (de helft van de prijs) hetzelfde leveren. En daarvan zijn er genoeg genoemd in dit topic.

Zelf ben ik begonnen met de zoektocht bij een Aquacell omdat dat de meeste bekende is en uiteindelijk een systeem gekocht van Hydrotense vanwege totale (installatie)prijs / kwaliteit. (was een goede aanbieding toevallig, anders was het een andere site geweest met eenzelfde soort ontharder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

B-Force schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:24:
[...]

Ik zou zeggen lees dit topic goed door en kijk waar jouw prioriteiten liggen. Aquacell doet het goed, maar is redelijk prijzig. In mijn ogen zijn er waterontharders die voor veel minder (de helft van de prijs) hetzelfde leveren. En daarvan zijn er genoeg genoemd in dit topic.

Zelf ben ik begonnen met de zoektocht bij een Aquacell omdat dat de meeste bekende is en uiteindelijk een systeem gekocht van Hydrotense vanwege totale (installatie)prijs / kwaliteit. (was een goede aanbieding toevallig, anders was het een andere site geweest met eenzelfde soort ontharder)
Thanks voor je reactie. Ja AquaCell leek me wel redelijk omdat hij goed past bij de plek. Waterluxe is een optie. Hoor er goede verhalen over, scheelt in prijs, maar is wel groot. De ruimte dat het in beslag neemt is ook wel een dingetje. Ik zal eens kijken ook naar hydrotense. Ik ben het topic aan het doorlezen ook, maar er is veel keuze en wat variabelen waar ik over moet nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
gitaarwerk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:31:
[...]

Thanks voor je reactie. Ja AquaCell leek me wel redelijk omdat hij goed past bij de plek. Waterluxe is een optie. Hoor er goede verhalen over, scheelt in prijs, maar is wel groot. De ruimte dat het in beslag neemt is ook wel een dingetje. Ik zal eens kijken ook naar hydrotense. Ik ben het topic aan het doorlezen ook, maar er is veel keuze en wat variabelen waar ik over moet nadenken.
Als je niet bang bent om hem zelf te importeren uit de UK, kun je daar even zoeken op Harvey Crown Softener, komt uit dezelfde fabriek als Aquacell.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
gitaarwerk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:31:
[...]

Let wel goed op de doorstroomsnelheid. Je gaf immers aan dat je een stortdouche gebruikt. Verder is ook een terugstroombeveiliger verplicht.

[ Voor 17% gewijzigd door hansvk op 09-04-2020 10:00 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Blackraven schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:54:
[...]

Als je niet bang bent om hem zelf te importeren uit de UK, kun je daar even zoeken op Harvey Crown Softener, komt uit dezelfde fabriek als Aquacell.
Thanks! Dat kan een hoop schelen natuurlijk.

Enige wat ik overigens nergens las van AquaCell, is of het hars te vervangen is. Is maar 1x in 30 jaar zeggen ze. (Vraag is of je dan dus geen nieuwe wilt kopen)
hansvk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:57:
[...]

Let wel goed op de doorstroomsnelheid. Je gaf immers aan dat je een stortdouche gebruikt. Verder is ook een terugstroombeveiliger verplicht.
Klopt. We hebben nog geen stortdouche, maar die komt wel. Het is dus lastig te meten met iets wat je nog niet hebt. Ik heb al gekeken wat de doorstroomsnehlheid zou zijn. dit is de reden waarom ik ook voor een mechanische zou gaan ipv electrisch (en specifiek de aquacell versie zie ik de voordelen van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Die terugstroombeveiliging... ik hoor telkens van alle verkopers dat niemand die neemt. Duur + drukverlagend + nutteloos... Maarja... officieel moet het wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

hansvk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:57:
[...]
Van beiden kan ik zeggen dat dat bij Aquacell dik in orde is. Voordat ik mijn regendouche (geen stortdouche) installeerde, heb ik gemeten met een emmer en stopwatch hoeveel heet water er uit de muur kwam. Dat was dus meer dan genoeg. Na montage van de Aquacell heb ik niet echt een teruggang kunnen waarnemen. Als ie er is, is het heel weinig.
En de Aquacell heeft een terugstroombeveiliging. Alleen is er bij ons in de flat alsnog eentje gemonteerd op de waterleiding omdat die volgens voorschrift controleerbaar is. Die Aquacell monteerde is dat blijkbaar niet.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 17:04
Arjantje1985 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:25:
@The Legend Precies wat jij doet, 1 keer in de zoveel tijd een flesje harscleaner. Dat doet het hem. Belangrijkste is gewoon dat je regelmatig regenereert, hierdoor behoud je de hars in de topconditie. Een half jaar stil laten staan is minder goed voor de hars. Daarnaast is een Erie een erg mooi systeem. Overigens zeer recent overgenomen door Pentair, waardoor wij hier nu gelukkig ook onderdelen en systemen voor mogen leveren.

[...]
Ik kwam er achter dat ik na het installeren van mijn waterontharder (Waterluxe Duo 10 liter) in 2016 nog nooit een harsreiniger had toegepast, na wat googlen lijkt de informatie over de noodzaak hiervan mij wat tegenstrijdig. Ik vind er hier in het topic ook niet zo veel over behalve bovenstaande.

Als ik hier kijk wordt er aanbevolen elke maand 250ml reiniger toe te voegen:
https://www.tuindirect.co...11EA9_EAkYASABEgJWovD_BwE

Op de site van Waterluxe zelf heeft men het over 1 keer per jaar 100ml:
https://www.waterluxe.nl/...of-harscleaner-100ml.html

Hier wordt zelfs gezegd dat bij gebruik van "zouttabletten van hoge kwaliteit" een harsreiniger helemaal niet nodig is
https://www.golantec.be/W...aner%20zonder%20prijs.pdf

- Hoe vaak is dit nu nodig, of kan je zelf ergens zien hoe het met de vervuiling is.

- Zijn bovengenoemde producten identiek, beide zijn hoofdzakelijk fosforzuur?
Er zit nogal een groot prijsverschil in.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Newday schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ik kwam er achter dat ik na het installeren van mijn waterontharder (Waterluxe Duo 10 liter) in 2016 nog nooit een harsreiniger had toegepast, na wat googlen lijkt de informatie over de noodzaak hiervan mij wat tegenstrijdig. Ik vind er hier in het topic ook niet zo veel over behalve bovenstaande.

Als ik hier kijk wordt er aanbevolen elke maand 250ml reiniger toe te voegen:
https://www.tuindirect.co...11EA9_EAkYASABEgJWovD_BwE

Op de site van Waterluxe zelf heeft men het over 1 keer per jaar 100ml:
https://www.waterluxe.nl/...of-harscleaner-100ml.html

Hier wordt zelfs gezegd dat bij gebruik van "zouttabletten van hoge kwaliteit" een harsreiniger helemaal niet nodig is
https://www.golantec.be/W...aner%20zonder%20prijs.pdf

- Hoe vaak is dit nu nodig, of kan je zelf ergens zien hoe het met de vervuiling is.

- Zijn bovengenoemde producten identiek, beide zijn hoofdzakelijk fosforzuur?
Er zit nogal een groot prijsverschil in.

.
Iedere maand lijkt mij wat veel. 1x per jaar houd ik aan.

Dat gezegd hebbende, binnenkort weer even doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:05

Pixelmagic

Ubergeek

Hier sinds 2014 nog nooit gedaan, alles werkt nog zoals verwacht. Ik heb een ontharder en op de site staat dit product [url=]https://www.wateronthardershop.nl/183-toebehoor-en-onderdelen-waterontharders/10-harscleaner-bestellen/[/url] met erbij dat je dit eens in de twee jaar KAN doen...

De noodzaak is ook niet besproken tijdens de aanschaf. Ik zie ook dat er losse hars verkocht word.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@Newday
Hier staat ie al 20 jaar zonder cleaner z'n werk te doen. Werkt nog steeds prima.
Als ik vergeet het zout bij te vullen, hoor ik aan het luider razen van de waterkoker hoe laat het is. :+
Jaarlijks het pekelvat even reinigen, verder doe ik er niet veel aan qua onderhoud.
Het drinkwater in NL is van goede kwaliteit, dus veel verontreiniging zal er niet in zitten.
Neemt niet weg dat je natuurlijk zelf mag weten of je de cleaner gebruikt, dat komt de levensduur van de hars wel ten goede, denk ik.
Als je de filmpjes op Youtube ziet over hars vervangen, is het vooral in gebieden waar veel ijzer in het water zit, snel gedaan met de hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ondertussen weer wat meer data vergaard. Enige waar ik nog niet helemaal over uit ben, is of ik nu de hardheid op 0dH moet gaan zetten of niet. Dat is wel een beetje een eis voor zwarte kranen vind ik :-p. Het duinwater van Dunea hier is al niet zo enorm hard. Maar na enkele douchebeurten is een glazen plaat weer gewoon lelijk door de kalk. Ook al is het minimaal.

Maar die 0dH kan zorgen voor kalktransportatie (dus vooral bij voegen. Nu gaan onze badkamers met 2-componentenvoeg worden gedaan. Dus is de vraag of dat nog een probleem is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• athvdk
gitaarwerk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:02:
[...]
Ik heb al gekeken wat de doorstroomsnehlheid zou zijn. dit is de reden waarom ik ook voor een mechanische zou gaan ipv electrisch (en specifiek de aquacell versie zie ik de voordelen van)
Ik zou juist eerder verwachten dat een mechanische verbruiksmeter meer weerstand in een leiding geeft dan een electronische uitvoering.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

athvdk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:57:
[...]

Ik zou juist eerder verwachten dat een mechanische verbruiksmeter meer weerstand in een leiding geeft dan een electronische uitvoering.....
Goeie, makes more sense eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
gitaarwerk schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:10:
[...]

Goeie, makes more sense eigenlijk....
En het voordeel van een electronische uitvoering is dat er ook bijv in vakantietijd (periode zonder waterverbruik) wel doorgespoeld wordt na (meestal) 7 dagen, dat doet een mechanische volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

athvdk schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:52:
[...]

En het voordeel van een electronische uitvoering is dat er ook bijv in vakantietijd (periode zonder waterverbruik) wel doorgespoeld wordt na (meestal) 7 dagen, dat doet een mechanische volgens mij niet.
Waarom is dat een voordeel?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Trinsec schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:07:
[...]
Waarom is dat een voordeel?
Misschien iets met legionella oid.
Maar dat heb je volgens Aquacell niet in zo'n ionenwisselaar:
Om te beginnen vindt de WHO water uit een kationwisselaar ofwel ionenwisselaar zoals AquaCell geschikt voor menselijke consumptie. En ook het onderzoek van Simon A. Parson bewijst dat er geen schadelijke bacterie groei plaatsvindt in zo’n ionenwisselaar. Tot slot logenstraft een recente ‘case-study’ in Amsterdam deze conclusies geenszins: AquaCell werkte juist desinfecterend zo bleek in de praktijk. Net als in het onderzoek van Parson dus.
Zou dit kloppen? Ik heb er geen idee van, en ik heb het verder ook niet onderzocht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

mphilipp schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:56:
[...]

Misschien iets met legionella oid.
Maar dat heb je volgens Aquacell niet in zo'n ionenwisselaar:
Met kans op legionella was toch altijd al het advies geweest: Wil je water drinken na lange tijd van afwezigheid? Even de kraan een tijdje open laten. Ga handen wassen of de tuin sproeien ofzo met dat water. Om dan pre-emptief het 'water te spoelen' vind ik dus overdreven en mogelijk zelfs waterverspillend. Kan zijn dat ik het hier mis heb, maar zo denk ik er dus over. Trouwens, wat doe je dan met dat water dat al voorbij de ontharder zit? Je weet wel, in de kranen zelf..
[...]

Zou dit kloppen? Ik heb er geen idee van, en ik heb het verder ook niet onderzocht eigenlijk.
Geen idee. :)
Ik heb wel AquaCell, en het werkt prima hier.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Trinsec schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:37:
[...]
Om dan pre-emptief het 'water te spoelen' vind ik dus overdreven en mogelijk zelfs waterverspillend. Kan zijn dat ik het hier mis heb, maar zo denk ik er dus over. Trouwens, wat doe je dan met dat water dat al voorbij de ontharder zit? Je weet wel, in de kranen zelf..
Nou, gewoon de kranen een beetje laten lopen na een week of 2 vind ik prima. De bactrerieën die normaal in je water zitten, gaan zich natuurlijk wel vermeerderen als het water stil blijft staan. Dus even een paar tellen laten lopen, plee doorspoelen, en je leidingen zijn weer doorgespoeld.
Ik heb wel AquaCell, en het werkt prima hier.
Inderdaad, hier ook nog steeds tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nadat het binnenwerk van onze Quooker was overleden (mogelijk door kalk), ben ik toch eens gaan kijken naar een waterontharder. Na wat zoekwerk en dit topic door te lezen besloten om hem te bestellen bij goedkopewaterontharder.nl. Mede door de snelle respons en antwoorden op de vragen gaf mij dat een goed gevoel. Moet zeggen dat ik daar nu redelijk van terug kom en bijna spijt krijg van mijn aankoop. Even de korte samenvatting:

07-04: Bestelling geplaatst. Nog overlegd dat ik hem graag voor de Pasen (12-04 en 13-04) wilde ontvangen, want dan kan ik hem dat weekend installeren, was allemaal geen probleem.
09-04: Op de bevestiging na, niks meer gehoord. Dus maar even zelf gebeld. Product wordt van een andere locatie verzonden en het was daar druk. Zou die dag of anders uiterlijk vrijdag (10-04) worden verzonden.
11-04: Nog niks ontvangen, dus maar gemaild hoe het er voorstond en of ze een track en trace nummer voor mij hadden.
14-04: Vrij snel een reactie gekregen met een track en trace nummer. Nummer levert alleen niks op. In de avond krijg ik mail van DHL dat alles onderweg is, wel met compleet andere track en trace nummers.
15-04: DHL niet gezien, maar DHL geeft wel aan dat ze langs zijn gekomen.
16-04: DHL staat nu wel op de stoep, maar heeft maar 4 van de 5 pakketten. Ze missen het harsfilter. Ondanks dat wordt wel aangegeven dat alles is geleverd. Gelijk contact gezocht met DHL als verkoper.
17-04: Mail terug dat ze het gaan fixen en dat het mij niks extra kost, alleen moet wel extra geduld hebben.

Kort samengevat:
- Alle contacten zijn reactief. Een mailtje dat het druk was en daarom later wordt verzonden zou fijn zijn geweest. Het was helemaal fijn geweest dat als ik vraag dat het voor Pasen binnen kan zijn, dat dan al wordt aangegeven dat het krap gaat zijn.
- Het oorspronkelijke DHL nummer werkt nu niet en heeft nooit gewerkt. Bij mij de twijfel of het wel echt is verzonden of dat het meer is gegeven om de consument gerust te stellen en de schuld richting DHL te schuiven.
- Met DHL verzenden is echt een puinzooi.
- Reactie op de mail is wel snel en dus positief, maar daar wordt mijn water niet zachter van...

Twijfel nu enorm om het hele zooitje gewoon terug te sturen en de waterontharder ergens anders te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Eppo © Bij mij ging het ook allemaal niet zo soepel. Uiteindelijk had ik na meerdere mailtjes, telefoontjes en excuses mijn spullen, maar heeft wel langer geduurd dan nodig was/zou moeten.

Het draait uiteindelijk wel prima hier, sinds installatie geen omkijken meer naar gehad.

Toevoeging: ze zouden per 1 maart overstappen naar PostNL omdat DHL minder lekker loopt, maar dat hebben ze blijkbaar niet gedaan?

[ Voor 19% gewijzigd door fenrir op 18-04-2020 18:52 . Reden: Toevoeging overstap PostNL ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ik kreeg te horen dat ze na de corona crisis gaan overstappen, maar daar heb ik helaas niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Maarre zo te zien zit 90% van je probleem bij DHL... Ik heb met iedere verzendboer wel problemen (record is absoluut Postnl) dus ik denk niet dat je bij een andere toko een andere ervaring zou hebben. Daarnaast zijn ze volgens mij de enige die de 5800 levert.
Ik praat ze niet omhoog hoor en heb er geen belang bij maar ik ga er vandaag of morgen ook bestellen en de rotzooi met verzending heb ik altijd wel. Dat ze dan snel reageren en bereikbaar zijn vind ik dan juist voor ze spreken toch?
Ik heb nu juist problemen met bedrijven die alleen per mail bereikbaar zijn en daar vervolgens niet op reageren...
Wat heb je gekocht als ik vragen mag?
Ik ga voor de premium 20l 5800 maar kijk nog of ik de kleine of grote zout tank hebben moet. Weten jullie hoe snel die bijgevuld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ja, de grootste problemen liggen inderdaad bij DHL, maar ook niet alles.
- Het heeft bijna een week geduurd voordat ze iets gingen versturen (drukte bij hun hadden ze kunnen aangeven)
- Ze stuurde mij een track en trace code op die niet werkte
- Ze komen niet met een oplossing voor het kwijt geraakte pakket (sturen ze een nieuwe op? laten ze een onderzoek doen bij DHL? Hoe lang gaat dit alles duren?)

Heb een Premium Fleck 5800 SXT, 20 liter besteld met een groot zoutvat. Zit nu te twijfelen om hem te gaan bestellen bij hydrotense (die heeft ook een 5800, maar dan met 18 liter), moet ik even navragen of ik het daar kan gaan ophalen. Dan weet ik tenminste zeker dat ik het heb en kan gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:40
DHL is momenteel een ramp, bij een lullig pakket va 300 gram werkt t&t niet, komt niet aan. Leverancier opnieuw verstuurd. Vervolgens komt een weel later het eerste pakket ook nog aan. Ik vraag leveranciers expliciet om niet met DHL te verzenden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@Eppo © volgens mij heeft die hydrotense wel andere afmetingen die mij niet lekker uitkwamen. Wat ik overigens bij beide apart vind is dat de aansluitslangen 80cm zijn maar de cylinder ook zo hoog is. Volgens mij moet ik dan dus sowieso met extra eigen leidingen aan de gang.. niet zo heel veen zin in:(
@habbekrats ik ben vorige week ook bezig geweest met Postnl die weer wat kwijt was... Gelukkig stuurde de winkel nogmaals en kwam dat wel aan....en na een ruime week alsnog het 1e pakket ook..

Ergens ook wel voor te stellen dat ook transportboeren met het corona gezeur de nodige issues hebben al heeft het bij hun een wat andere invloed op de inkomsten..

[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 19-04-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Laatst online: 12:24

DaffyDuck43

MF-lurker

Even voor de goede orde: heb geen belangen bij goedkopewaterontharder.nl maar als reguliere klant ben ik wel tevreden over de geleverde Fleck5800 met 20 ltr cylinder en los klein zoutvat.
Afgelopen januari besteld en afspraken gemaakt per mail om ook de installatie te laten doen. Binnen 2 werkdagen antwoord en een plandatum. Op die datum verscheen de monteur netjes op tijd en heeft naar volle tevredenheid alles geïnstalleerd, de basistest en programmering verzorgd en in het kort uitgelegd.
Reden van het laten aansluiten was onze toch onconventionele opstel plaats en leidingenverloop (kast van CV ketel in appartement), naast mijn onvolledige kennis van aansluitingen en gebrek aan goed gereedschap. Voor een éénmalig bedrag was ik van alle zaken "verlost" en is het vakkundig opgelost.

Als antwoord op de zoutverbruik vraag: Bij mij wordt na elke 4800 ltr of 10 dagen een regeneratie uitgevoerd. Verbruik is volgens de handleiding ongeveer 1.3 kg zout, reken uit hoeveel je kan doen met een zak van 25 kg die bij de Sligro €7.95 kost ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

als ik het op tijd doe is dat 25/1.3*10/30 is net meer dan 6 maanden:)
Ik zie dat het kleine zoutvat 35 liter kan hebben maar hoeveel kg zout is dat?
ik moet mijn meterkast nog leeghalen om de ruimte te maken maar erg handig is het bij mij niet door een vervelend lopende gasleiding:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 21:13
@DaffyDuck43 Ik zou van die 10 dagen sowieso minstens 3 weken maken. Anders ben je zo door je zout heen.
Ik weet niet hoe hard jullie water is, maar 4800 liter met 20l hars is niet veel water, uitgerekend dan 16dH ongeveer. Klopt dit?
Dit kan je echter niet met 1,3kg zout weer op orde brengen, bij 20l hars zit je eerder op de 2,7kg zout per spoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43

DaffyDuck43

MF-lurker

Om alle schijn van bacteriologische onveiligheid te vermijden laat ik 'm lekker staan op die 10 dagen.
Gisteravond was er weer een regeneratie en de waterteller stond net beneden de 500 ltr te gaan, dus 4300 ltr onthard. Betekent dat de 3 weken toch niet gehaald wordt, maar misschien 11 of 12 dagen (excl. vakanties)
Hardheidsinstelling staat op 12. Het echte verbruik aan zout heb ik nog niet kunnen meten. Vat is gevuld met de 1e zak van 25 kg in januari, en de inschatting is zo ongeveer half verbruikt, dus dat half jaar kan aardig kloppen. Voor de prijs van zo'n zakje zout, is het mij wel best.
Belangrijkste in mijn geval is de net nieuw opgeleverde badkamer met o.a. zwarte kranen en donkergrijs tegelwerk waar ik (mijn partner :-) ) geen kalk op wil weg gaan poetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:04
Cpt.Chaos schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:57:
@DaffyDuck43 Ik zou van die 10 dagen sowieso minstens 3 weken maken. Anders ben je zo door je zout heen.
Ik weet niet hoe hard jullie water is, maar 4800 liter met 20l hars is niet veel water, uitgerekend dan 16dH ongeveer. Klopt dit?
Dit kan je echter niet met 1,3kg zout weer op orde brengen, bij 20l hars zit je eerder op de 2,7kg zout per spoeling.
Volgens mij raad het waterbedrijf (vitens etc) aan om het om de 6 of 7 dagen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Een waterbedrijf die zich bemoeid met een waterontharder? Snap je even niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:04
DRuw schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:10:
Een waterbedrijf die zich bemoeid met een waterontharder? Snap je even niet..
Ze hebben daarvoor een richtlijn aangegeven. Dat lijkt me vrij logisch, net zoals een voorwaarde die ze stellen is dat er een terugslag klep moet zijn (zo uit het hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Laatst online: 09-05 11:11
JunkO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:58:
Wij hebben sinds vorige week een waterontharder van www.goedkopewaterontharders.nl, de Premium Fleck 5800 SXT met 20 liter harskern. Ik heb gekozen voor de wat grotere harskern (gezin met 1 klein kind, waterverbruik +/- 120 m3 per jaar) omdat het prijsverschil met de kleinere 15 liter harskern heel klein is. Bovendien hebben we een regendouche en is gezinsuitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten.

De fles is gemonteerd in de meterkast en het kleine zoutvat staat in de trapkast waar ik er makkelijk bij kan. Boren was niet nodig omdat er al andere leidingen de grond in gingen waar de pekelslang bij naast kon. Ik vond de installatie erg goed verlopen, beide monteurs waren erg vriendelijk en hebben nadien alles netjes achter gelaten. Al met al zijn ze 3 uurtjes bezig geweest. De prijs vond ik ook gunstig in vergelijking met andere
aanbieders.

Ik zou hen dus van harte aan willen bevelen! :)

Het effect is zeer duidelijk te merken en zowel mijn zoontje als mijn vriendin met hun gevoelige huid hebben er nu al baat bij. Dat er geen kalk meer achterblijft is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de smaak van het water, het proeft wel anders (harssmaak?). Wellicht dat dit op den duur nog beter wordt.
Bij ons is gisteren dezelfde waterontharder geïnstalleerd door hetzelfde bedrijf, top installatie, vriendelijke installateur, kundig en harde werker, zeker een aanrader.
Bij ons was wel iets meer werk nodig, maar dit is netjes opgelost door de installateur :)

Die harssmaak hebben wij ook, hopelijk trekt dat nog weg, gisteren alle kranen voor de zekerheid nog extra gespoeld.
Hoe is de smaak bij jou nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 19:53
Sinds twee maanden hebben wij een Swan waterontharder in gebruik die is voorzien van een pentair autotrol 368 besturing. Nu heb ik het volgende probleem, en ik hoop dat jullie het antwoord weten, en dat is het volgende: Als de waterontharder in stand-by staat dat loopt op de watermeter het zwarte wieltje langzaam en in etappes door. Dan staat het stil en dan begint het langzaam weer te draaien. Zet ik de waterontharder in de zgn by-pass, dat het water niet meer door de ontharder gaat, dan staat het zwarte wieltje stil. Mijn vraag: zijn jullie bekend met dergelijk “sluimerverbuik” van een dergelijke waterontharder / aansturing? Het gaat niet om m3 water.

Kan het te maken hebben met het langzaam vullen van de harscilinder? We hebben een quooker en dus veel kortstondig watergebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeuvie op 25-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Jeuvie is dat niet het afkoelen van het water in je quooker die dan weer heel langzaam opvult?

Edit: Zie nu dat je het niet hebt als je de bypass gebruikt. Dan weet ik het niet...

[ Voor 31% gewijzigd door Blackraven op 25-04-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
Medic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:09:
[...]

Bij ons is gisteren dezelfde waterontharder geïnstalleerd door hetzelfde bedrijf, top installatie, vriendelijke installateur, kundig en harde werker, zeker een aanrader.
Bij ons was wel iets meer werk nodig, maar dit is netjes opgelost door de installateur :)

Die harssmaak hebben wij ook, hopelijk trekt dat nog weg, gisteren alle kranen voor de zekerheid nog extra gespoeld.
duurt een weekje en dan is die smaak weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 19:53
Blackraven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:46:
@Jeuvie is dat niet het afkoelen van het water in je quooker die dan weer heel langzaam opvult?

Edit: Zie nu dat je het niet hebt als je de bypass gebruikt. Dan weet ik het niet...
Ook met de de quooker afgesloten doet het euvel zich voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Kan iemand die van goedkopewaterontharders de boel heeft geïnstalleerd (of laten doen) wat foto's plaatsen wellicht?
Ik ben erg benieuwd naar de afmetingen, vooral van het pekelvat.
Het gaat bij mij nogal krap passen en ben aan het overwegen het pekelvat in m'n kruipruimte te zetten. Zou ik dat ding een stukje in kunnen graven zelfs? Dan zou de grote versie passen wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Heb ff teruggezocht in mijn mail:
Kleine zoutvat is 31x31x45cm lxbxh
Grote zoutvat is 31x31x88cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 13:12

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

DRuw schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:13:
Kan iemand die van goedkopewaterontharders de boel heeft geïnstalleerd (of laten doen) wat foto's plaatsen wellicht?
Het gaat bij mij nogal krap passen en ben aan het overwegen het pekelvat in m'n kruipruimte te zetten. Zou ik dat ding een stukje in kunnen graven zelfs? Dan zou de grote versie passen wellicht...
Zou je niet beter juist de harskern in je kruipruimte kunnen zetten? Daar hoef je in principe nooit meer aan te zitten en je vat moet je bijvullen. Ik zit in elk geval die richting op te denken omdat het bij mij ook wat krap is.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mattie112 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:55:
[...]

Zou je niet beter juist de harskern in je kruipruimte kunnen zetten? Daar hoef je in principe nooit meer aan te zitten en je vat moet je bijvullen. Ik zit in elk geval die richting op te denken omdat het bij mij ook wat krap is.
Mijn kruipruimte is wat vochtig door de vloerisolatie dus ik vind het geen goed idee om daar electronica in te doen...
Een pekelvat van 75liter ga ik vanuit dat ik ook een half jaartje mee kan doen.
Daarnaast kun je met zout bijvullen ook wat water door de overloop hebben en dat heb ik liever dicht bij de afvoer die daar ook komt. Een open afvoer met druppelend water in de meterkast geeft me ook geen lekker gevoel...

Als ik het vat in de meterkast zet moet dat op hoogte en kan ik er sowieso niet super makkelijk bij... Bovenkant zit dat op 1:80 want ik heb een gasleiding met aftakking precies irritant in m'n meterkast lopen:(

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 25-04-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43

DaffyDuck43

MF-lurker

DRuw schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:13:
Zie foto van onze ontharder geplaatst in januari.
Nadien heb ik nog wel 2 kleine wijzigingen zelf uitgevoerd. Eerste is de WCD veranderd, makkelijker bereikbaar gemaakt + spatwaterdicht.
Tweede is de afvoerslang aangesloten op een stukje koperen pijp en die met een luchtspleet boven de afvoer gemonteerd. De slang was naast de CV afvoer in de afvoer gestopt. Werkt op zich prima, en hier op de 3e verdieping is er geen grote kans op hevelen vanuit het riool. Om toch alle eventuele verdachtmakingen van terughevelen uit te bannen, het geheel toch maar volgens de richtlijnen van de watermaatschappij gedaan en een luchtspleet toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25-lygKd80u1bzUl7jDu43htGUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxmIuTPpcEYcyChokQbpmRhu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DaffyDuck43 op 27-04-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkO
Medic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:09:
[...]

Met 2 weken was de bijsmaak helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Een jaar geleden zijn wij verhuisd binnen 10 km. Zelfde waterleverancier, maar helaas andere "bron" en zijn we van dH 7 naar 12 gegaan. Eerst weinig last van kalk, nu merken we dat alles erg snel verkalkt.
We zijn dus aan het kijken naar water ontharders. Nu komt bij ons de waterleiding het huis binnen in de kelder, een ideale ruimte voor een ontharder zou je zeggen, maar helaasch is daar geen afvoer. Omdat het een ondergrondse kelder is, is het dus ook lastig om een aflopende afvoer te maken.
Nu vraag ik mij af, hoeveel afvalwater komt er uit de ontharder, zou een emmer die je regelmatig leegt een optie zijn, buiten de gevaren dat je die vergeet en je kelder blank staat. (dus niet een heel handige, laat staan professionele oplossing :P)
Of zijn er typen ontharders die geen waterafvoer nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
Minneyar schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:46:
Een jaar geleden zijn wij verhuisd binnen 10 km. Zelfde waterleverancier, maar helaas andere "bron" en zijn we van dH 7 naar 12 gegaan. Eerst weinig last van kalk, nu merken we dat alles erg snel verkalkt.
We zijn dus aan het kijken naar water ontharders. Nu komt bij ons de waterleiding het huis binnen in de kelder, een ideale ruimte voor een ontharder zou je zeggen, maar helaasch is daar geen afvoer. Omdat het een ondergrondse kelder is, is het dus ook lastig om een aflopende afvoer te maken.
Nu vraag ik mij af, hoeveel afvalwater komt er uit de ontharder, zou een emmer die je regelmatig leegt een optie zijn, buiten de gevaren dat je die vergeet en je kelder blank staat. (dus niet een heel handige, laat staan professionele oplossing :P)
Of zijn er typen ontharders die geen waterafvoer nodig hebben?
Met een emmer ga je dat niet redden.
Een (harskern gebaseerde) waterontharder spoelt eens in de zoveel tijd de harskern met zout water om die weer te vernieuwen. Hierbij ontstaat afvalwater.
Het is dus niet zo dat er constant 'een beetje' waterafvoer is, nee, het is bij elke spoeling een hele boel water. Met één emmer ga je dat niet redden. Het is wel zo dat voor zover ik weet dat water wel actief afgepompt wordt en het dus wel mogelijk is om dat op een hoger punt dan waar de ontharder staat te lozen. Hoever omhoog je kunt komen weet ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Volgens mij hoeft je afvoer niet lager te liggen en kan dmv de waterdruk het afvoerwater een verdieping weggepompt worden.
Dat was het verhaal van vte water waterontharders en ik ga er vanuit dat dat bij allen zo is.
Regeneratie geeft wel 250 liter spoelwater heb ik begrepen dus je moet wel een emmer van het formaat Whirlpool hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
Van een website van een verkoper:
"Afvoer werkt op waterdruk. Kan tot 3 meter hoog en 8 meter ver het water afvoeren. Dus een waterontharder in een kelder is geen probleem."

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Dank allen, had er niet bij nagedacht dat het afval water weggepompt moet worden. Mooi dat dat een optie is. Gaan we eens kijken wat een handige plek is om in te haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
En de afvoerleiding bestaat bij ons uit een gewapende kunststofslang, type tuinslang. Dus hele grote gaten hoeven er nou ook weer niet geboord te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DRuw schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:52:
Volgens mij hoeft je afvoer niet lager te liggen en kan dmv de waterdruk het afvoerwater een verdieping weggepompt worden.
Dat was het verhaal van vte water waterontharders en ik ga er vanuit dat dat bij allen zo is.
Regeneratie geeft wel 250 liter spoelwater heb ik begrepen dus je moet wel een emmer van het formaat Whirlpool hebben...
Kan er dan geen afval water in de slang terug lopen/komen als hij niet regenereert?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ter opheldering:
De waterontharder heeft een afvoer, die moet naar het riool. Dit is niet op te vangen met een emmer, hier zit waterdruk achter en kan wel enige hoogte probleemloos overbruggen. Deze wordt met een airgap op een sifon voor het riool aangesloten (niet direct op riool).
Het zoutvat heeft een zoutslang naar de waterontharder en een overloopbeveiliging.

Via de zoutslang wordt zout water aangezogen naar ontharder en vers water bijgevuld naar zoutvat na de regeneratie, zodat er voor de volgende keer weer zout water beschikbaar is. Deze benut waterdruk en de hoogte is dus minder van belang.

De overloopbeveiliging zit net onder de zoutslang en komt alleen in actie wanneer de zoutslang bij aanzuigen door de waterontharder verstopt zou zijn, geen zout water wordt afgevoerd naar de waterontharder, maar vervolgens wel vers water wordt bijgevuld (verstopping weer weggeblazen omdat het water de andere kant op gaat).

Als hierbij het waterniveau in het zoutvat hoger wordt dan die overloop, dan hoort het hieruit weg te kunnen lopen. Hier zit geen waterdruk achter, puur zwaartekracht. In de ideale situatie zit deze overloopbeveiliging dus wel boven rioolniveau.

In de praktijk zal dit probleem hopelijk zelden tot nooit voorkomen...? Mocht het wel eens gebeuren, dan zou je waarschijnlijk wel redelijk ver komen met een 10L emmer, aangezien er (afhankelijk van de inhoud van de waterontharder) niet zoveel water in het zoutvat hoeft te staan.

Dat gezegd hebbende; ik heb nu een week mijn waterontharder in gebruik in de kelder en heb de hoge zoutbak gepakt om makkelijker boven het riool uit te komen, zodat de overloopbeveiliging zijn werk kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFreak op 01-05-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2511
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 14:53
Voor in ons nieuwbouwhuis wil ik ook graag een waterontharder laten plaatsen. Het huis moet nog gebouwd worden dus ben me nu vooraal aan het orienteren.

Hoewel de meeste leveranciers aangeven dat plaatsing in een meterkast geen probleem is, geeft de aannemer aan dat dit niet kan vanwege de combinatie water en elektriciteit (mocht er een keer wat lekken). Ik zie hier echter overal waterontharders geplaatst in meterkasten. Wat zijn hiermee de ervaringen? Ik heb ook nog geen afmetingen van de kast maar het is een gasloze woning dus zo'n lomp gasblok ontbreekt in elk geval. Ruimte zat dan lijkt me toch? Afvoer naar riolering lijkt me hier ook altijd wel te maken.

Andere optie is om de aannemer een retourleiding (á 700 euro...) van en naar de watermeter moeten maken naar of de trapkast (geen afvoer/aansluiting riolering aanwezig) of de garage (wel afvoer/aansluiting riolering aanwezig). Stoptontact wil ik sowieso erbij laten plaatsen want weet nog niet welk type waterontharder ik ga aanschaffen.

Wat zijn hiermee de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Water loopt niet spontaan omhoog, dus als je waterverzachter op de grond staat, en alle elektra boven 1,5m, kan er niets mis gaan toch?
Voor de,zekerheid een legplankje ertussen, en klaar is kees.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Er zit bij iedereen toch al water en elektra (en gas) in de meterkast, geen enkel probleem.
Natuurlijk heb je met wat extra koppelingen iets meer kans op lekkage, en water boven de stoppenkast lijkt me inderdaad geen goed idee, maar eronder moet gewoon kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
FrenzyFreak schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:32:
...

De overloopbeveiliging zit net onder de zoutslang en komt alleen in actie wanneer de zoutslang bij aanzuigen door de waterontharder verstopt zou zijn, geen zout water wordt afgevoerd naar de waterontharder, maar vervolgens wel vers water wordt bijgevuld (verstopping weer weggeblazen omdat het water de andere kant op gaat).

Als hierbij het waterniveau in het zoutvat hoger wordt dan die overloop, dan hoort het hieruit weg te kunnen lopen. Hier zit geen waterdruk achter, puur zwaartekracht. In de ideale situatie zit deze overloopbeveiliging dus wel boven rioolniveau.

In de praktijk zal dit probleem hopelijk zelden tot nooit voorkomen...? Mocht het wel eens gebeuren, dan zou je waarschijnlijk wel redelijk ver komen met een 10L emmer, aangezien er (afhankelijk van de inhoud van de waterontharder) niet zoveel water in het zoutvat hoeft te staan.

...
:+ Ervaringsdeskundige...
Heeft een tijd geduurd voordat ik er achter was wat het euvel was, aangezien de regeneratie altijd 's nachts was en ik dus niet altijd zag dat hij overliep.
Er zat een knietje op de zuigleiding van het pekelvat, deze rubber o ringetjes zijn na verloop van tijd (ontharder is 20 jaar) uitgedroogd waardoor hij ook lucht mee aanzoog.
Aangezien het een tijd gestuurde aanzuiging en opvulling is, gooide hij dus veel meer water terug het vat in dan er uit gezogen werd. Maar meer dan de inhoud van het pekelvat nooit in elk geval.
Nieuw knietje van 5 euro er tussen en hij draait weer als een zonnetje. 8)

Pagina: 1 ... 23 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.