Tomexergie schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:52:
[...]
Leuk dingetje, de koppelingen zijn duurder dan het apparaatje zelf. De vraag is wat de levenduur is van het asje van het schoepje (ongeveer 10000 km/jaar er doorheen). Met pulsjes kun je alles dat is mooi.
Ik vind de COP aan de lage kant gezien de temperaturen. Ik ben even kwijt welke warmtepomp het is en of er nog wat aan te verbeteren valt.
Nou... dat van die koppelingen... dat klopt
Bij onze vrinden van de Gamma was ik daar toch 9 euro aan kwijt.
Ik lig er niet van wakker als de flowmeter de 10000km niet haalt, de flow is constant, dus een continu meting is niet noodzakelijk. (nog even berekend, per jaar jaag ik er 2500km water langs)
Dat de COP niet bij de topklasse zou horen, wist ik al van tevoren. Een chinese 'MEETING' warmtepomp van 400 euro... wat mag je daar van verwachten
edit: dit dus:
Interne temperatuur is iets van 38 graden, en de buitentemperatuur ligt tussen 0 en 5 graden, dus de COP die ik vind ligt wel in de buurt van de specs.
Ik heb er overigens nooit aan gerekend, maar het ding werkt op mijn productieoverschot, dus ik ben bang dat ik het verschil in aanschafprijs tussen deze unit en bijv. een Elga nooit ga goedmaken binnen de levensduur.. Deze WP heeft zichzelf in ieder geval in 1 jaar terugverdiend
Ik kan overigens wel een hele zooi instellingen aanpassen, maar daar heb ik me nog maar beperkt aan gewaagd. Ik zal eens een opsomming maken van de mogelijke instellingen en huidige waardes. Wellicht dat jij hier nog wijze dingen over kan zeggen
edit 2:
Hier zijn de status- en instelwaarden:
Status:
coil (evaporator) temperatuur -5 gr C
Return Gas 1 gr C
Exhaust temp 52 gr C
Environment temp 4 gr C
Outlet water 28 gr C
Return water 23 gr C
Opening angle expansion valve 19 graden
Settings: (instelgrenzen)
Set supply hot water temp 35gr C (35-99)
Water tank upper limit 60 gr C(30-99)
environment temp electric heater on 1 gr C (0-35) 0=off
Return water temperature 40gr C (30-65)
Temp at which cooling is allowed 20gr C (20-60)
Cycle of defrost 60min (20-99min)
Runtime of defrost 8 min (5-20min)
Temp of quit defrosting 13gr C(1-40)
Cycle of electric exp valve regul 60s (20-180s)
Degree of superheat 0 gr C (-8->15gr)
Exh temp allowed exp valv adj 75grC (70-135gr)
valve opening when defrosting 50 gr(6-55gr)
min opening exp valve 15 (6-30gr)
compensation of superheat degr 4gr C (0-12gr C)
Ik heb de indruk dat met name de warmtewisselaar de beperking is bij deze warmtepomp. De flow door de warmtewisselaar is 780 liter per uur, volgens de fabrikant zou dit 2000liter per uur moeten zijn.. maar dan hou je weinig temperatuurverschil meer over tussen de in en uitlaat..
Hier het log van de afgelopen nacht. De warmtepomp is vanmorgen om kwart over vier gestart, dus ik heb ingezoomd op dat stukje.
[
Voor 42% gewijzigd door
mightym op 28-11-2015 10:28
]