Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Vandaag heb ik een flowmeter en een handje vol temperatuursensoren rond de warmtepomp geplaatst. Mijn warmtepomp is een aan/uit type en het elektrisch opgenomen vermogen is bekend.
Met de flow en de temperaturen kan ik het afgegeven vermogen berekenen en de COP bepalen :-)

COP

Deze schermopname is gemaakt binnen 5 minuten na het opstarten, ik ben benieuwd hoe de COP zich over een langere termijn ontwikkelt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
crazyharrie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:27:
Het is zover, iki ben begonnen met de montage van de Ecodan.
Morgen komt de boiler dus ik moest ruimte maken.
Beide inverters en de stroomkasten moeten verplaatst worden, de inham ik de gang wordt een machinekamer nu.

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik klaar ben met montage maak ik een deur erin en afzuiging om de temperatuur binnen de normen te houden.
Ik heb weinig keus om het zo te maken aangezien ik geen zolder heb,
Tevens zijn alle aansluitingen betreft water, cv en stroom hier aanwezig.

Ik houd jullie op de hoogte.
misschien een totaalfotootje van de gang?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

mightym schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:49:
Vandaag heb ik een flowmeter en een handje vol temperatuursensoren rond de warmtepomp geplaatst. Mijn warmtepomp is een aan/uit type en het elektrisch opgenomen vermogen is bekend.
Met de flow en de temperaturen kan ik het afgegeven vermogen berekenen en de COP bepalen :-)

[afbeelding]

Deze schermopname is gemaakt binnen 5 minuten na het opstarten, ik ben benieuwd hoe de COP zich over een langere termijn ontwikkelt.
nice! Kun je ook het opgenomen en afgegeven vermogen tonen?

Hoe/waarmee meet je eigenlijk?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Freemann schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:08:
[...]

nice! Kun je ook het opgenomen en afgegeven vermogen tonen?

Hoe/waarmee meet je eigenlijk?
Opgenomen vermogen log ik nog niet, maar die is rock solid 1300Watt. Ik heb een meter voor de warmtepomp hangen, dus dat vermogen heb ik gewoon afgelezen.

Het afgegeven vermogen wordt berekend en zou ik kunnen tonen, eens kijken of ik daar een metertje voor kan plaatsen.
De flow meet ik hiermee:

http://nl.aliexpress.com/...al-sensor/1965085218.html

Die uitlezing is ook heel stabiel, niet veel fluctuatie in de flow.

Het afgegeven vermogen is heel eenvoudig te berekenen. Q=m*c*dT
m is afhankelijk van de flow
c is 4,18 joule/gram*grC
Als je de massa terugrekent naar massa per seconde, dan heb je ook joule per seconde, dus watt.
Het afgegeven vermogen is recht evenredig met de gemeten delta T.

Alles natuurlijk wel met enige marge, want die flowsensor heeft een meetfout van 10% en die ds18b20 temperatuursensoren zitten op de buis geklemd met wat pasta ertussen en isolatie er omheen, dus daar heb je ook wat onnauwkeurigheden in zitten.

Al met al zijn het geen meetwaardes waar ik van schrik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

23,5 in de kamer? Waarom zo warm? En dat is met 26 graden water....26 doet hier niet veel, 30 is toch wel minimaal met de temperaturen van vannacht en vandaag overdag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:22:
23,5 in de kamer? Waarom zo warm? En dat is met 26 graden water....26 doet hier niet veel, 30 is toch wel minimaal met de temperaturen van vannacht en vandaag overdag.
Houtkachel staat ook aan :-)
Warmtepomp draait nu alleen om te testen :-)
(en de badkamer + gang blijven nu ook lekker warm)
De thermostaat staat hier op 21 graden en dat haalt hij met een aanvoer van 27 graden celsius.. wat voor buitentemperatuur het ook is... huisje is best aardig geisoleerd 8)

En nu laat hij het afgegeven vermogen ook zien:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dyuOYeRoloMFMoc6lRP1FRH6/medium.png

[ Voor 33% gewijzigd door mightym op 27-11-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah, dat verklaart het e.e.a. Maar de lage temperatuur van 26 is natuurlijk geen reëel beeld voor de COP.
Eigenlijk zou je wp only moeten draaien om te meten.

Wat voor wp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:36:
Ah, dat verklaart het e.e.a. Maar de lage temperatuur van 26 is natuurlijk geen reëel beeld voor de COP.
Eigenlijk zou je wp only moeten draaien om te meten.

Wat voor wp heb je?
Ja hoor, de COP is heel reëel voor de situatie hier. Ik heb een jaar of 4-5 geleden een goedkope chinees over laten komen. Het merk wat er op geplakt zit is Meeting geloof ik... Het ding heb ik toen gekocht omdat er in die tijd helemaal geen bruikbare info over warmtepompen te vinden was en ik wilde mijn overschot gaan affakkelen. Voor 400 euro leek me dat toen wel een leuk experiment.
Het is een monoblock en ik heb hem in de garage opgehangen en een paar flinke kanalen gemaakt voor de toe en afvoer van lucht.

Als ik onder deze omstandigheden een COP van ongeveer 3 haal ben ik al lang en breed tevreden :-)
Ik krijg mijn overschot toch niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nice!
Ik ben benieuwd naar je meting de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:11:
Nice!
Ik ben benieuwd naar je meting de komende dagen.
Ik ook :Y :Y :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

fabstar81 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:57:
[...]

misschien een totaalfotootje van de gang?
Ga ik zondag regelen, ben net terug van werk en al het gereedschap en onderdelen staan netjes opgeruimd in de gang.
Er is geen gang over dus om een foto van te maken nu.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:37:
De Hydrobox & boiler is bijna helemaal aangesloten, komende dagen de buitenunit, en dan blazen maar.
Fotoo :P :P

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 16:18:
[...]

Ga je de 3,2 m2 spiraal niet gebruiken voor het tapwater ipv de warmtepomp?
Scheelt je onnodig warm stoken van de buffer ivm legionella (> 60C)
Kleine elektrische doorstroomverwarmer erna om het na te verwarmen en de buffer ook voor cv gebruiken?
Ben benieuwd naar je mening.

Ben er zelf ook niet nog niet aan uit. Wel dat ik de boiler niet als directe tapwaterboiler wil gebruiken.
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Ik twijfel om de volgende redenen, ik heb een groot gezin dus hier moeten 6 personen kunnen douchen ( 3 dames ) water op = WAF killing.

Mijn groepen 3 X 25A zijn met de pomp en compressor erbij al dusdanig belast dat ik de grenzen aan het bereiken ben dus een doorstroomverwarmer zal de boel kunnen laten springen.

Nu weet ik wel dat je kunt stellen dat je de wasmachine, droger, vaarwasser, koffiemachine en oven niet gelijkertijd aan moet zetten buiten de pomp nog om zelfs ( oh en misschien nog ff stofzuigen tussendoor ) maar dat ga ik niemand hier wijsmaken zonder tegen strubbelingen. Vrouwen multitasken ook in het huishouden, vooral als die ook werkt overdag.

Dus ik zit zwaar in dubio...

Ik ga ervan uit dat ik genoeg overcapaciteit heb om de pomp binnen het overschot te houden. ong 2700kw heb ik uitgerekend. Ik verbruik met stadsver(w)arming gemiddeld 28GJ per jaar.

Anders nog ideeen hierover, nu kan (bijna) alles nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:48
Thermostaat kraan tussen de boiler en de warmwater voorziening die je nu hebt?

Boiler en kleine doorstromer doen het eerste deel, als de boiler leeg is zorgt de thermostaat kraan ervoor dat het over gaat op de warmwater voorziening die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het warm water zal niet zo snel op zijn, met een doorstroomprincipe.
Wat je te kort komt vanuit de boiler wordt naverwarmd door de elektrische doorstroomverwarmer.
Het is inderdaad, zoals je al aangeeft, het risico dat je boven de 3x 25 Amp uit komt, dus lijkt me dan ook niet verstandig met een groot gezin, en ook niet echt te overzien, wat er allemaal verbruikt wordt op dat moment.

Al werkt een elektrische doorstromer wel mooi, ik gebruik het al meer dan een jaar tesamen met een douchwtw. Maar vergt ook discipline in het niet aanzetten van andere aparaten helaas.
Voordeel is, enkel energieverbruik, wanneer er getapt wordt en niets op temperatuur houden.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2015 23:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:37:
[...]

Ik twijfel om de volgende redenen, ik heb een groot gezin dus hier moeten 6 personen kunnen douchen ( 3 dames ) water op = WAF killing.

Mijn groepen 3 X 25A zijn met de pomp en compressor erbij al dusdanig belast dat ik de grenzen aan het bereiken ben dus een doorstroomverwarmer zal de boel kunnen laten springen.

Nu weet ik wel dat je kunt stellen dat je de wasmachine, droger, vaarwasser, koffiemachine en oven niet gelijkertijd aan moet zetten buiten de pomp nog om zelfs ( oh en misschien nog ff stofzuigen tussendoor ) maar dat ga ik niemand hier wijsmaken zonder tegen strubbelingen. Vrouwen multitasken ook in het huishouden, vooral als die ook werkt overdag.

Dus ik zit zwaar in dubio...

Ik ga ervan uit dat ik genoeg overcapaciteit heb om de pomp binnen het overschot te houden. ong 2700kw heb ik uitgerekend. Ik verbruik met stadsver(w)arming gemiddeld 28GJ per jaar.

Zo herkenbaar, alles tegelijk, wasmachine en droger aan, dan klein afwasje dus boiler van 2200W ook aan en dat tegen etenstijd dus de oven kan vast aan op voorverwarmen plus de warmtepomp loopt ook al.
En dat op 1x25A :')
Gelukkig is de wasmachine en droger vrij nieuw dus laag in vermogen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:03:
[...]

Zo herkenbaar, alles tegelijk, wasmachine en droger aan, dan klein afwasje dus boiler van 2200W ook aan en dat tegen etenstijd dus de oven kan vast aan op voorverwarmen plus de warmtepomp loopt ook al.
En dat op 1x25A :')
Gelukkig is de wasmachine en droger vrij nieuw dus laag in vermogen.....
Ik heb ook redelijk zuinige huishoudelijke apparatuur, maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Zeker als de WAF meespeelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:55:
Het warm water zal niet zo snel op zijn, met een doorstroomprincipe.
Wat je te kort komt vanuit de boiler wordt naverwarmd door de elektrische doorstroomverwarmer.
Het is inderdaad, zoals je al aangeeft, het risico dat je boven de 3x 25 Amp uit komt, dus lijkt me dan ook niet verstandig met een groot gezin, en ook niet echt te overzien, wat er allemaal verbruikt wordt op dat moment.

Al werkt een elektrische doorstromer wel mooi, ik gebruik het al meer dan een jaar tesamen met een douchwtw. Maar vergt ook discipline in het niet aanzetten van andere aparaten helaas.
Voordeel is, enkel energieverbruik, wanneer er getapt wordt en niets op temperatuur houden.
Discipiline in de volgorde van apparaatgebruik.... dat gaat het niet worden.
Ik ga eerst maar eens mijn settings toepassen zoals ik ze voor ogen heb en meten wat de resultaten zijn.
Beter eerst leidingwater in de boiler dan cv water. Scheelt schoonmaken.
Wel bedankt voor het meedenken _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[quote]creon schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:52:
Thermostaat kraan tussen de boiler en de warmwater voorziening die je nu hebt?

Boiler en kleine doorstromer doen het eerste deel, als de boiler leeg is zorgt de thermostaat kraan ervoor dat het over gaat op de warmwater voorziening die je nu hebt?
[/quote

Mijn huidige ww voorziening is stadsver(w)arming, die vliegt er na de winter per direct uit.
Tenminste als alles werkt zoals het moet werken, maar dat vertrouwen heb ik uiteraard anders was ik niet aan dit projekt begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
mightym schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:18:
[...]

De flow meet ik hiermee:

http://nl.aliexpress.com/...al-sensor/1965085218.html

Die uitlezing is ook heel stabiel, niet veel fluctuatie in de flow.

Het afgegeven vermogen is heel eenvoudig te berekenen. Q=m*c*dT
m is afhankelijk van de flow
c is 4,18 joule/gram*grC
Als je de massa terugrekent naar massa per seconde, dan heb je ook joule per seconde, dus watt.
Het afgegeven vermogen is recht evenredig met de gemeten delta T.

Alles natuurlijk wel met enige marge, want die flowsensor heeft een meetfout van 10% en die ds18b20 temperatuursensoren zitten op de buis geklemd met wat pasta ertussen en isolatie er omheen, dus daar heb je ook wat onnauwkeurigheden in zitten.

Al met al zijn het geen meetwaardes waar ik van schrik. ;)
Leuk dingetje, de koppelingen zijn duurder dan het apparaatje zelf. De vraag is wat de levenduur is van het asje van het schoepje (ongeveer 10000 km/jaar er doorheen). Met pulsjes kun je alles dat is mooi.

Ik vind de COP aan de lage kant gezien de temperaturen. Ik ben even kwijt welke warmtepomp het is en of er nog wat aan te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb wel een vraag betreffende de 300ltr boiler, deze heeft 2 spiralen, de grootste in de bovenkant boiler aansluiten op 50 graden wp tapwater aanvoer en de onderste spiraal bedoeld voor solar aansluiten op de retour van de cv. zou het retourwater met een tempverschil van 20 graden toch een positieve invloed kunnen hebben op het Kwh verbruik? Is de gelaagdheid van een boiler zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 23:52:
[...]

Leuk dingetje, de koppelingen zijn duurder dan het apparaatje zelf. De vraag is wat de levenduur is van het asje van het schoepje (ongeveer 10000 km/jaar er doorheen). Met pulsjes kun je alles dat is mooi.

Ik vind de COP aan de lage kant gezien de temperaturen. Ik ben even kwijt welke warmtepomp het is en of er nog wat aan te verbeteren valt.
Nou... dat van die koppelingen... dat klopt 7(8)7
Bij onze vrinden van de Gamma was ik daar toch 9 euro aan kwijt.
Ik lig er niet van wakker als de flowmeter de 10000km niet haalt, de flow is constant, dus een continu meting is niet noodzakelijk. (nog even berekend, per jaar jaag ik er 2500km water langs)

Dat de COP niet bij de topklasse zou horen, wist ik al van tevoren. Een chinese 'MEETING' warmtepomp van 400 euro... wat mag je daar van verwachten :)

edit: dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dirkynrZrejzs4rWCPNjlQxM/full.jpg

Interne temperatuur is iets van 38 graden, en de buitentemperatuur ligt tussen 0 en 5 graden, dus de COP die ik vind ligt wel in de buurt van de specs.

Ik heb er overigens nooit aan gerekend, maar het ding werkt op mijn productieoverschot, dus ik ben bang dat ik het verschil in aanschafprijs tussen deze unit en bijv. een Elga nooit ga goedmaken binnen de levensduur.. Deze WP heeft zichzelf in ieder geval in 1 jaar terugverdiend :)

Ik kan overigens wel een hele zooi instellingen aanpassen, maar daar heb ik me nog maar beperkt aan gewaagd. Ik zal eens een opsomming maken van de mogelijke instellingen en huidige waardes. Wellicht dat jij hier nog wijze dingen over kan zeggen :)

edit 2:

Hier zijn de status- en instelwaarden:

Status:
coil (evaporator) temperatuur -5 gr C
Return Gas 1 gr C
Exhaust temp 52 gr C
Environment temp 4 gr C
Outlet water 28 gr C
Return water 23 gr C
Opening angle expansion valve 19 graden

Settings: (instelgrenzen)
Set supply hot water temp 35gr C (35-99)
Water tank upper limit 60 gr C(30-99)
environment temp electric heater on 1 gr C (0-35) 0=off
Return water temperature 40gr C (30-65)
Temp at which cooling is allowed 20gr C (20-60)
Cycle of defrost 60min (20-99min)
Runtime of defrost 8 min (5-20min)
Temp of quit defrosting 13gr C(1-40)
Cycle of electric exp valve regul 60s (20-180s)
Degree of superheat 0 gr C (-8->15gr)
Exh temp allowed exp valv adj 75grC (70-135gr)
valve opening when defrosting 50 gr(6-55gr)
min opening exp valve 15 (6-30gr)
compensation of superheat degr 4gr C (0-12gr C)

Ik heb de indruk dat met name de warmtewisselaar de beperking is bij deze warmtepomp. De flow door de warmtewisselaar is 780 liter per uur, volgens de fabrikant zou dit 2000liter per uur moeten zijn.. maar dan hou je weinig temperatuurverschil meer over tussen de in en uitlaat..

Hier het log van de afgelopen nacht. De warmtepomp is vanmorgen om kwart over vier gestart, dus ik heb ingezoomd op dat stukje.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lio0JYXfe78sekLlT4hnf8Ma/medium.png

[ Voor 42% gewijzigd door mightym op 28-11-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
crazyharrie schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:37:
[...]

Ik heb hier de doorstromer op 11kw als maxium ingesteld staan. Ook een DWTW. Onbeperkt warm water. Hij staat ingesteld op 50 graden, ik heb een doorstroomboiler (hygiene boiler) er voor staan. Zolang de aanvoertemperatuur vanuit de boiler rond de 20/25 graden is, is het verbruik niet meer dan een 7 Kw.

Mijn warmtepompt loopt via de boiler, dus zodra de vv aanslaat, wordt het vat opgewarmd tot 25 graden (of meer, maar nog niet gezien). Zodra er warmte via de collectoren komt, loopt de Kw afname accouut terug.

Dus als je kan zorgen dat de delta t tussen de 20 en 30 graden blijft, is het maximum vermogen te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14:19
jerh schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:42:
[...]

Ik heb hier de doorstromer op 11kw als maxium ingesteld staan. Ook een DWTW. Onbeperkt warm water. Hij staat ingesteld op 50 graden, ik heb een doorstroomboiler (hygiene boiler) er voor staan. Zolang de aanvoertemperatuur vanuit de boiler rond de 20/25 graden is, is het verbruik niet meer dan een 7 Kw.

Mijn warmtepompt loopt via de boiler, dus zodra de vv aanslaat, wordt het vat opgewarmd tot 25 graden (of meer, maar nog niet gezien). Zodra er warmte via de collectoren komt, loopt de Kw afname accouut terug.

Dus als je kan zorgen dat de delta t tussen de 20 en 30 graden blijft, is het maximum vermogen te overzien.
Jerh; dit is ook een setup waar ik nu naar zit te kijken. Een hygiëne boiler met 1 doorloopspiraal voor warm water, 1 spiraal voor collectoren en 1 spiraal voor de ELGA. 1 vraag inzake aansluiten collectoren. Hoe zorg je ervoor dat eea niet in stagnatie gaat aangezien het een gesloten circuit is?

Heb je hier een apart circuit voor dat het water/glycol er dan uit pompt oid? iedereen roept dat je goed moet dimensioneren maar in basis heb ik liefst zo veel mogelijk collectoren op een 300l boiler...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 07:21:
[...]

Ik heb de indruk dat met name de warmtewisselaar de beperking is bij deze warmtepomp. De flow door de warmtewisselaar is 780 liter per uur, volgens de fabrikant zou dit 2000liter per uur moeten zijn.. maar dan hou je weinig temperatuurverschil meer over tussen de in en uitlaat..

Hier het log van de afgelopen nacht. De warmtepomp is vanmorgen om kwart over vier gestart, dus ik heb ingezoomd op dat stukje.
[afbeelding]
Het is niet zo dat als het verschil tussen in- en uitlaat kleiner wordt door grotere flow, de warmteoverdracht minder wordt:
Globaal: Q= ((Ta+Tr)/2-Truimte)*kA
Het gaat dus om de gemiddelde temperatuur van het verwarmingslichaam. Met een grotere flow verlaag je Ta en verhoog je Tr. Hiermee een betere COP

Verder verbeter je de warmteoverdracht in de condensor : De warmte overdrachtsfactor aan de waterzijde = evenredig met flow^0,8

De leveranciersopgave van 2000 l/h t.o.v. jouw 800 l/h zal de warmteoverdracht door stroming 2,5^0,8=2,08 beter worden. Dit is maar een onderdeel van de warmteovedracht want het werkmiddel heeft ook een eigen overdrachtsfactor. Maar toch zullen de tempertuurverschillen kleiner worden waardoor een betere COP. Zeker bij een WP zonder inverter zou ik de flow hoog houden.

Jij kunt de COP meten en daarom kun je het uitproberen onder min of meer gelijke omstandigheden. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:29:
[...]

Het is niet zo dat als het verschil tussen in- en uitlaat kleiner wordt door grotere flow, de warmteoverdracht minder wordt:
Globaal: Q= ((Ta+Tr)/2-Truimte)*kA
Het gaat dus om de gemiddelde temperatuur van het verwarmingslichaam. Met een grotere flow verlaag je Ta en verhoog je Tr. Hiermee een betere COP

Verder verbeter je de warmteoverdracht in de condensor : De warmte overdrachtsfactor aan de waterzijde = evenredig met flow^0,8

De leveranciersopgave van 2000 l/h t.o.v. jouw 800 l/h zal de warmteoverdracht door stroming 2,5^0,8=2,08 beter worden. Dit is maar een onderdeel van de warmteovedracht want het werkmiddel heeft ook een eigen overdrachtsfactor. Maar toch zullen de tempertuurverschillen kleiner worden waardoor een betere COP. Zeker bij een WP zonder inverter zou ik de flow hoog houden.

Jij kunt de COP meten en daarom kun je het uitproberen onder min of meer gelijke omstandigheden. Meten is weten.
Ik ga straks meteen de begrenzers van de pomp eraf gooien. Daarvoor heb ik wat condensatoren in serie gehangen, dus die kan ik er makkelijk afhalen. Ik lees net op:

http://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/
dat de gastemperatuur minimaal 25 k hoger moet zijn dan de retourwater temperatuur. Volgens mij regelt de warmtepomp daar de het ventiel op, want de temperatuur van het gas is vaak zo'n 25 k hoger dan de retourtemp :)

Mijn conclusie over de matige warmtewisselaar kan dus wat voorbarig zijn ;) Ik hou jullie op de hoogte!
Zie jij verder nog settings waar ik nog wat mee kan tweaken en winst kan boeken? Zou ik die 'superheat' nog kunnen terugschroeven??

Ik denk dat ik de defrost cycle ook maar eens naar 120 minuten ga zetten. Ik zie de COP nauwelijks instorten tijdens bedrijf, dus de ijsaangroei zal wel meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door mightym op 28-11-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
develdonk schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:55:
[...]

Jerh; dit is ook een setup waar ik nu naar zit te kijken. Een hygiëne boiler met 1 doorloopspiraal voor warm water, 1 spiraal voor collectoren en 1 spiraal voor de ELGA. 1 vraag inzake aansluiten collectoren. Hoe zorg je ervoor dat eea niet in stagnatie gaat aangezien het een gesloten circuit is?

Heb je hier een apart circuit voor dat het water/glycol er dan uit pompt oid? iedereen roept dat je goed moet dimensioneren maar in basis heb ik liefst zo veel mogelijk collectoren op een 300l boiler...
Mijn situatie:
http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85 800 liter variant
Onderste spiraal 6x fath solar = 9 m2
Bovenste spiraal WP voor warmwater (staat uit ivm gelaagheid problemen)
Midden vat vloerverwarming
onderin vat wp in voor vloerverwarming

Stagnatie: van de zomer niet gehad, heb ergens eerder al beschreven dat aan/afvoer verwisseld zat, hoogste waarde was 67 graden boven in vat. In Duitsland hanteren ze ongeveer 75 liter per m2 en voor Wp mag je iets onderdimensioneren, dan heb je eerder rendement als de zon in de winter schijnt.

Van de zomer gaan we zien nu alles correct is aangesloten of het werkt.

En op het dak 42 graden, boiler laatste uur opgewarmd van 25 naar 29 graden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jerh schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:26:
[...]

Mijn situatie:
http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85 800 liter variant
Onderste spiraal 6x fath solar = 9 m2
Bovenste spiraal WP voor warmwater (staat uit ivm gelaagheid problemen)
Midden vat vloerverwarming
onderin vat wp in voor vloerverwarming

Stagnatie: van de zomer niet gehad, heb ergens eerder al beschreven dat aan/afvoer verwisseld zat, hoogste waarde was 67 graden boven in vat. In Duitsland hanteren ze ongeveer 75 liter per m2 en voor Wp mag je iets onderdimensioneren, dan heb je eerder rendement als de zon in de winter schijnt.

Van de zomer gaan we zien nu alles correct is aangesloten of het werkt.

En op het dak 42 graden, boiler laatste uur opgewarmd van 25 naar 29 graden :9~
thx! ik had je post gezien inderdaad en ik zit ook bij hellman te kijken. ik ga me er weer eens in verdiepen! _/-\o_

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 23:58
Buitendeel is zojuist ook aangesloten, alleen binnen nog even de laatste puntjes op de i

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rY7vhTS.png

(de houten balkjes zijn uiteraard tijdelijk >:) )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jWWSrpk.png

[ Voor 50% gewijzigd door alberthakvoort op 28-11-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Zojuist de condensatoren voor de pomp verwijderd, dat scheelt helaas maar een halve liter per minuut..
Dat zet geen zoden aan de dijk. Valt met toch een beetje tegen voor een CV pomp, ik dacht dat die dingen een veel hoger debiet hadden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wilo yonos 6m op de kop tikken, ik kocht er 1 voor 85,- nieuw, kan je variabel je flow instellen.
Dat zijn echt mooie pompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:37:
Wilo yonos 6m op de kop tikken, ik kocht er 1 voor 85,- nieuw, kan je variabel je flow instellen.
Dat zijn echt mooie pompjes.
85 euro voor een nieuwe?? Bij een webshoppie of via marktplaats??
Ik ben nou wel benieuwd of ik dat ga terugzien in de COP namelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 28-11-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ebay.de
Heerlijk pompje, ik heb hem op +\- 3m staan en verbruikt hij 21W :)

http://m.ebay.de/sch/i.ht...TR9.TRC1.Xyonos&sqp=yonos

Met isolatie, kost ook 23,-
http://m.ebay.de/itm/WILO...-/262160015023?nav=SEARCH

[ Voor 67% gewijzigd door Rol-Co op 28-11-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mightm zag ik bij jou nu een uper grundfos in die ecodan zitten ?
ik heb zojuist daar een idioot trajektje mee afgelegd (in de qsolar)
ik heb dus nu 2x uper en 1x wilo yonos,
en die wilo laat ze alletwee verbleken, zo erg is het verschil
en 1 uper ging zomaar stuk, want alles is plastic, behalve de behuizing.
na 9 jaar was er dus geen schoep meer in de cv pomp.
let wel het is allemaal aaa label en aaa merk met aaa beleving.. burp.
ik heb unipipe en het water is helder en schoon, stinkt ook niet,
ik zie allemaal koper, waarom geen unipipe ?
(minder weerstand minder werk minder euro minder afrikaanse kinderen aan het mijnen)
ik zou mijn mond houden ja beste grundfos, maar ik doe dat lekker niet.
dank voor de gratis pomp, maar het blijft een vette storing door een inferieur produkt.
super slecht.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:12:
@mightm zag ik bij jou nu een uper grundfos in die ecodan zitten ?
ik heb zojuist daar een idioot trajektje mee afgelegd (in de qsolar)
ik heb dus nu 2x uper en 1x wilo yonos,
en die wilo laat ze alletweek verbleken, zo erg is het.
en 1 uper ging zomaar stuk, want alles is plastic, behalve de behuizing.
na 9 jaar was er dus geen schoep meer in de pomp.
ik heb unipipe en het water is helder en schoon, stinkt ook niet,
ik zie allemaal koper, waarom geen unipipe ? (minder weerstand minder werk minder euro minder afrikaanse kinderen aan het mijnen)
Erik,

Ik denk dat je twee personen verwisselt, jouw vraag zal voor Albert bedoeld zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, albert je bent gewaarschuwd met de grundfos.

ik heb
uper 25-50 collectorpomp Wac=nominaal 50 (slecht natloper)
uper 20-60 cv pomp boiler Wac=nominaal 72 (klote natloper)
wilo yonos in de elga Wac is 31,2 en flow hoger dan 2 uper pompen, die niet pompen na 9 jaar

ik ga de collectorpomp prefentief vervangen door een wilo yonos, de qsolar verdient het na 9 jaar en 6 maanden, de tvt schreeuwt erom, want die is allang voorbij, en de boiler en collector zijn de beste maatjes van de WP.

ook hier 3 vrouwen, maar dat is geen probleem, ik heb dat anders opgelost, een heel epistel maar dat komt later wel, hilarisch is het wel, zomers kan alles full pull, dat is met WP dus 10 maanden van het jaar, die andere 2 zijn net gestart.
waf comfort en zon staan nu ver boven tvt of beleving, al jullie verhalen vraagt om zon of vet betalen,
en anders hoofdaansluiting plof.
kijk eens omhoog en los die waf op, en fuck de tvt, ik ben er helemaal klaar mee,
letterlijk want die is al 3x voorbij.
zonneboiler met wp mensen, en als beloning die dwtw.
regel het, het is sex, en het geeft sex.
de rest is dom duur en jij maar werken.(roken stinken nox en fijnstof krijg je er gratis bij)
uit het eric-pvt huis :
afdouchen als je het bad leeg laat lopen !
dwtw water opwarmen met WP = peanuts
bad op dwtw = schone dwtw
./me vertelt later weer verder.
(als je dit volhoud in maart nieuwe laarsen) waf knaller !
anders nieuwe van bommels voor de bestuursvoozitter van eon/essent/nuon/........

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 14:33
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:55:
mijn dip switches :
A
1 off
2 on
3 off
4 on
5 on
6 off
7 off
8 on

B
1 off
2 off
3 off
4 off
5 off
6 off
7 off
8 off

en verder hangt mij elga onder het huis in de kruipruimte, zo direkt daar op de cv leidingen,
door de fundering gaat een extreem korte leiding naar de carrier unit, extreem geisoleerd.
Thanx voor je info! Ik probeer de buitenunit ook maximaal 1,5 m van de Elga te houden
Zoals Mkleinman al melde, je hebt een bijna identieke setup, jouw Elga staat dus ook in serie met de cv leiding?

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Klaar om aan te sluiten. Maandag een warme dag.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/690/23262466582_7de82f2011_b.jpg

Alle takkenbossen onder de CV ketel weghalen, warmtemeter demonteren en in het ELGA circuit aanbrengen.

ELGA is wel mooi compact gebouwd, maar toch veel geld voor zo'n klein kastje met pompje, TSA , een beetje electronica en een standaard buitenunit die ook voor L/L wordt gebruikt. Als ik het vergelijk met mijn geavanceerde Daikin L/L voor 700 Eur excl montage dan denk ik dat de markt voor L/W WP nog niet ontwikkeld is. En dan te bedenken dat de Elga de voordeligste bivalente L/W is die op dit moment in NL te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 23:58
Oei Tom, ook veel koper gebruikt :P

@Eric

Had nog veel spullen liggen, recyclen is nog beter dan nieuwe unipipe ;)

Die pomp kan altijd nog vervangen worden, eerst de rest van het huis op orde brengen..

[ Voor 27% gewijzigd door alberthakvoort op 28-11-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Genoeg unipipe eric ?

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/2e2ffd9986354a0895f841108b5a19a2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
heeft iemand hier ook ervaring met de leidingen naar de buiten unit extra isoleren? ik zou totaal +- 15 meter aan koelgas leidingen buiten moeten leggen. nou zijn deze leidingen al standaard geïsoleerd maar volgens mij is dit onvoldoende als je + 2 meter buiten hebt liggen?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:19:
ok, albert je bent gewaarschuwd met de grundfos.

ik heb
uper 25-50 collectorpomp Wac=nominaal 50 (slecht natloper)
uper 20-60 cv pomp boiler Wac=nominaal 72 (klote natloper)
wilo yonos in de elga Wac is 31,2 en flow hoger dan 2 uper pompen, die niet pompen na 9 jaar

ik ga de collectorpomp prefentief vervangen door een wilo yonos, de qsolar verdient het na 9 jaar en 6 maanden, de tvt schreeuwt erom, want die is allang voorbij, en de boiler en collector zijn de beste maatjes van de WP.

ook hier 3 vrouwen, maar dat is geen probleem, ik heb dat anders opgelost, een heel epistel maar dat komt later wel, hilarisch is het wel, zomers kan alles full pull, dat is met WP dus 10 maanden van het jaar, die andere 2 zijn net gestart.
waf comfort en zon staan nu ver boven tvt of beleving, al jullie verhalen vraagt om zon of vet betalen,
en anders hoofdaansluiting plof.
kijk eens omhoog en los die waf op, en fuck de tvt, ik ben er helemaal klaar mee,
letterlijk want die is al 3x voorbij.
zonneboiler met wp mensen, en als beloning die dwtw.
regel het, het is sex, en het geeft sex.
de rest is dom duur en jij maar werken.(roken stinken nox en fijnstof krijg je er gratis bij)
uit het eric-pvt huis :
afdouchen als je het bad leeg laat lopen !
dwtw water opwarmen met WP = peanuts
bad op dwtw = schone dwtw
.* Tomexergie vertelt later weer verder.
(als je dit volhoud in maart nieuwe laarsen) waf knaller !
anders nieuwe van bommels voor de bestuursvoozitter van eon/essent/nuon/........
Eric, prachtige tekst op rap format van Shakespear
Je moet een boek schrijven over je WP belevenissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Tomexergie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:21:
Klaar om aan te sluiten. Maandag een warme dag.
[afbeelding]

Alle takkenbossen onder de CV ketel weghalen, warmtemeter demonteren en in het ELGA circuit aanbrengen.

ELGA is wel mooi compact gebouwd, maar toch veel geld voor zo'n klein kastje met pompje, TSA , een beetje electronica en een standaard buitenunit die ook voor L/L wordt gebruikt. Als ik het vergelijk met mijn geavanceerde Daikin L/L voor 700 Eur excl montage dan denk ik dat de markt voor L/W WP nog niet ontwikkeld is. En dan te bedenken dat de Elga de voordeligste bivalente L/W is die op dit moment in NL te koop is.
Daikin heeft hier samen met intergas een mooi product voor, altherma hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Mkleinman al melde, je hebt een bijna identieke setup, jouw Elga staat dus ook in serie met de cv leiding?
Martin heeft VV ik heb een ringleiding alle invoer en alle uitvoer erop is parralel op de ringleiding
op de ringleiding is beneden(cv+elga) altijd open en de boiler(zolder) ook.
Verder is alles LTV
cv aan is dus overal tegelijk warm, en niet oud hollands 1 voor 1, hoofdpijp is erg groot,
en flow is er dus altijd, ontdekt voordeel is :
vroeger wachten op warmte van zolder, nu wp onder mijn kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
Wodan89 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:59:
heeft iemand hier ook ervaring met de leidingen naar de buiten unit extra isoleren? ik zou totaal +- 15 meter aan koelgas leidingen buiten moeten leggen. nou zijn deze leidingen al standaard geïsoleerd maar volgens mij is dit onvoldoende als je + 2 meter buiten hebt liggen?
Ik heb 3/8 en 5/8 leiding naar de buitenunit lopen, deze heb ik dubbel geisoleerd met 28 en 35 mm buisisolatie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
MBgek schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:26:
[...]

Daikin heeft hier samen met intergas een mooi product voor, altherma hybride.
Daar heb ik wel naar gekeken, maar mijn HR ketel is nog lang niet versleten. Verder kan ik aan zo'n compact systeem zelf weinig aanpassen. Bij de ELGA- HR combinatie kun je het systeem naar eigen wensen inrichten zoals veel leden van dit forum doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Iemand ervaring met een Viessmann warmtepomp ? Erg luxe maar ook erg prijzig, 1,5 x elga, waar kan dat in zitten?
Buiten de erg mooie vormgeving en app's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vielleicht steht hier einer bei? :+
http://www.waermepumpen-v.../index.php?button=anlagen

Even viessman in producent type invullen...

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2015 21:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Vanmiddag onder toeziend oog van Pa even zitten rekenen om 800m3 zonder overschot in een ELGA te duwen, maar krijg er maar een besparing van €150 per jaar uit.

Dat was dus niet overtuigd tov een €3500 aanschaf....

800m3*8,5kwh=6800kwh*0,22=€1496/4cop=€374
800m3*0,65=€520

Wat zie ik over het hoofd???

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
Freemann schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:00:
Vanmiddag onder toeziend oog van Pa even zitten rekenen om 800m3 zonder overschot in een ELGA te duwen, maar krijg er maar een besparing van €150 per jaar uit.

800m3*0,65=€520

volgens mij economisch niet zo veel...
Maar als je ook zonnepanelen erbij neemt, gaat die TVT wel omhoog, maar uiteindelijk komt het dan naar je toe.

Een veel beter argument vind ik eigenlijk een niet economische: minder gas is minder aardbevingen, minder CO2, beter milieu.

Trouwens 800 kuub heb je niet voor 0,65. Iedereen rekent hier altijd wel mee, maar hoe lager het verbruik, hoe hoger de prijs per kuub.

[ Voor 8% gewijzigd door PolderPloer! op 28-11-2015 22:26 . Reden: gasprijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Gelukkig :)

Het bleek niet mogelijk om 45 jaar slochteren verslaving in 1uur om te buigen. En zeker niet gezien de net nieuwe injectie naald genaamd Remeha, welke in de context van de elga gezien wordt als kapitaal vernietiging.

Binnenkort maar is een nieuwe sessie plannen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 28-11-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-10 18:42
Freemann schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:00:

800m3*0,65=€520

Je ziet een aantal dingen over het hoofd voor 2016:
1. Elektra zal dalen in prijs (verwachting: 0,21/kWh)
2. Gas zal stijgen in prijs (verwachting: 0,66/m3)
3. Je vergeet de daling in capaciteitstarief bij <500m3.
4. Subsidie in 2016 op WP (verwachting: ?)
Je komt dan uit op een daling van ca. 240 euro per jaar, plus waarschijnlijk een lagere aanschafprijs.

Maar hoe je het ook wend of keert: op dit moment is L/W eigenlijk te duur als je weinig gas verbruikt. En zeker de aangekondigde wijziging op salderen doet de business case geen goed. De gas-verslaafde staat heeft duidelijk afkickverschijnselen: de maatregelen vliegen alle kanten op. Je moet dit nu dan ook vooral om andere redenen doen, of de subsidie moet wel heel erg leuk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bezuiniger schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:47:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dat is toch wel komma n*****
Op dit punt gaan de grote partijen winnen. Mijn ouders zullen hier niet voor gaan vechten....
Je komt dan uit op een daling van ca. 240 euro per jaar, plus waarschijnlijk een lagere aanschafprijs.
Ben zeer benieuwd naar de subsidie en elga prijs ontwikkeling.
Maar hoe je het ook wend of keert: op dit moment is L/W eigenlijk te duur als je weinig gas verbruikt. En zeker de aangekondigde wijziging op salderen doet de business case geen goed. De gas-verslaafde staat heeft duidelijk afkickverschijnselen: de maatregelen vliegen alle kanten op. Je moet dit nu dan ook vooral om andere redenen doen, of de subsidie moet wel heel erg leuk worden.
Verder ben ik het ook met je eens..... Het wordt momenteel niet gemotiveerd om met een WP te stoken..... Erg jammer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
PolderPloer! schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:17:
[...]

volgens mij economisch niet zo veel...
Maar als je ook zonnepanelen erbij neemt, gaat die TVT wel omhoog, maar uiteindelijk komt het dan naar je toe.

Een veel beter argument vind ik eigenlijk een niet economische: minder gas is minder aardbevingen, minder CO2, beter milieu.

Trouwens 800 kuub heb je niet voor 0,65. Iedereen rekent hier altijd wel mee, maar hoe lager het verbruik, hoe hoger de prijs per kuub.
hier bij vandebron 58 cent, maar wel hoge netwerkkosten. die netwerkkosten dien je ook mee te rekenen in alle berekeningen. buiten dat het misschien economisch een verlaging van kosten brengt, is het bij poetin-verslaafden toch een moeilijk iets te geloven, dat als je eerst op een 3000 kWh per jaar zit, en je gaat ineens naar het twee-drievoudige kWh per jaar is toch een mind fuck. hier de buren eens geinformeerd over hoeveel gas ze nu verbruiken....niemand weet het. interesseert ze niet en de kachel staat lekker op 21 graden te pruttelen. "o, vergeten vannacht uit te zetten, staat nog op 21 graden". 8)7 dus tot zover ons vergelijk met de rest van de buurt :-(
[...]

hier zaten we afgelopen jaar op 800 m3. dit jaar mindergas-prognose 560 m3. WAF laag, of non-existent eigenlijk voor een WP. ZB net aangeschaft dit jaar en die business case is ook erg slecht. als we het dan toch over tvt hebben dan zit dat op de 15+ jaar. toch ultra blij mee hoor.

daarnaast, in het begin van het besparen zijn de financieringen nog goed te praten. dan sla je met zonnepanelen je hele jaarverbruik weg, met isolatie 30%, een ZB weer 25%, doucheWTW 30% per douchebeurt.

elke volgende investering kost veel geld maar bespaart minder. dit is dan ook het moment om helemaal van het tvt verhaal af te stappen. het is met alle investeringen ook niet meer te herleiden welke investering welke besparing voor zijn rekening neemt. heeft geen zin om daar verder over te filosoferen. alles bij elkaar heb je straks al je gas gedekt, maar die laatste investeringen....

ik heb nog een slag te slaan bij de WAF hier. 3500 euro voor een ELGA/wp inclusief installatie vind ik denk ik nog optimistisch, maar als ik daar dan ook maar zeg 500 m3 bespaar (en geen pv-overschot dus alle kWh weer inkopen) ....haal jij je vrouw daar maar eens mee over :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@fabstar81
Mijn ouders zitten op 1100m3 totaal en mijn aanname is dat ze 800m3 gebruiken ook stoken. De rest is koken en douchen. Helaas is het zo 1,2,3 niet rond te krijgen....

Jij en "W" (af) zijn hier altijd welkom voor een brain/wijn/bier -wash sessie ;) Mijn "W" en ik werken daar met alle plezier aan mee >:)

Vanmiddag bij Gasschuif en Robairo geweest en als ik dat zie, dan snap ik niet waarom niet heel NL overstapt....

[ Voor 55% gewijzigd door Freemann op 29-11-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Freemann schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:53:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar dat is toch wel komma n*****
Het is niet mijn beleid, maar dat van een stel politici in Den Haag. In dit geval denken ze waarschijnlijk: alle beetjes helpen. Een forse stap zou zijn puur de EB op gas te verhogen en de EB daarmee de EB tarieven per GJ gelijk te trekken. Maar dat durven ze in een jaar lopend naar de verkiezingen niet aan. Toch zou het goed zijn, met name in combinatie met een verlaging van de belastingen op lonen.

Dan gaat het effect namelijk dubbel zo hard aankomen: de forse verhoging dwingt gasverbruikers te kijken naar besparingen (WP, isolatie, etc.), en de verlaging van de arbeidskosten maakt het aanbrengen van die besparingen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet ik toch echt mazzel hebben met de WAF. Ik heb hier gelijk het doel gesteld: Gas er uit en alles zelf opwekken. Dit doel is akkoord bevonden :)

Dan nu nog het uitvoeren... er is een stappenplan maar het wel wat voetjes in de aarde

0) Stroom gebruik laten zakken van 10,5 kwh per dag naar 7,5 kwh (stomme vvw pomp van 73w 24/7) en aan het kijken of overstappen naar vandebron zonnecollectief een goed idee is
1) Er passen 15 panelen op zw en 6 op w, maar dan moet ik wel een schoorsteen (niet gebruikt) en 4 dakdoorvoeren verwijderen
2) Thermografish onderzoek met blower en kijken wat daar uit komt (18dec)
3) Ben de cv al behoorlijk aan het knijpen, stond op 80 graden 8)7 en vermogen hoog (nefit ecomline classic).
4a) Isoleren, Isoleren, Isoleren (hr+++ of hr++?, en waar is die kruipruimte ... huizen hebben toch een kruipruimte?)
4b) Aanleggen balans ventilatie, centrale ventilatie zijn ze vergeten in 1990
5) Waarschijnlijk brine/water wp omwille constante cop en zekerheid icm beperkt dak oppervlak, maar l/w is ook nog niet uitgesloten
6) Heat pipes.. maar dat wordt dan gevel of stellage op dak kapel omdat de ruimte verder op is
7) Als salderen ooit een issue wordt dan iets van een tesla powerwall erbij

Dat zal zeker niet morgen allemaal gebeurt zijn, maar niets doen kost meer ((c) eric)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Freeman het is en blijft een vreemd verhaal letel/wp zo haal ik hier nu bijna 60kWh van mijn verbruik af deze november 2015, van een al hilarisch verbruik van november 2014
toch is het economisch erg weinig. enige stimulans voor deze opzet (wp+groene stroom) ontbreekt volledig. Het is schone techneik, zonder verdere afvalstroom.
Het zegt iets over de prijs van vuil in ons mooie land.
dumpen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

ervaringen hier met Elga (gas verbruik vorig jaar 1650m3, huis 275m2, gebouwd in 2012, 4 persoons geen wtw ventilatie, meetdata van warmtemeter);

1. verhouding gasverbruik -> elga is 1:2. dus:
800m3*0,65=€520
1600kwh*0,21=€336
verschil = €184 + €40 op capaciteitstarief = €224
Ik kan hem voor je leveren tegen goed tarief als je wil dan bespaar je nog een beetje tov webwinkel...
2. doordat ik ELGA heb kan ik meer zonnepanelen leggen en tot 2020 salderen (iig 4 zomers) en daarna gebruik maken van overgangsregeling. tegen die tijd dat dat afgelopen is heb ik zonnepanelen terug verdiend. Met een omnik inverter heb je 10 jaar garantie en is alles dus binnen garantieperiode terug verdient. (tvt zo rond 6,5 jaar)
3. De Elga op vloerverwarming werkt stuk beter dan ketel omdat hij vloer continue warm houdt ipv met periodes (eigen beleving)
4. De Elga krijgt ook subsidie in 2016; hou Staatscourant in de gaten op internet, zal niet langer dan 4 weken gaan duren. Dit samen met punt 1 zou tot TVT van max 9 jaar moeten leiden.
5. De Elga geeft me mogelijkheid een hygieneboiler te koppelen aan CV circuit, douche en zonnecollectoren. Op dit laatste zit ook weer subsidie vanaf 1 jan. met een subsidie van EUR 720 cf vorige keer en duitse OEG hygieneboiler en apparatuur (in nl veel te duur) is tvt hiervan 13 jaar.
6. de Elga kan ook koelen in de zomer, ook niet onbelangrijk

7.mocht IS binnen vallen en de gastoevoer opblazen heb ik het lekker warm...

De elga in bovenstaand verhaal maakt de andere zaken mogelijk en zorgt ervoor dat ik nu kan afrekenen voor de aankomende 10 jaar. De overige zaken zorgen ervoor dat ik maandelijks niks meer betaal en na pak en beet een jaar of 8-9 is alles voor niks en tvt gehaald... daarna heb ik er alleen nog maar (gratis) plezier van...

met 2 kleine dochters voelt het goed en ik kan het me nu permitteren... daarnaast ben ik niet meer gevoelig voor prijsschommelingen van de eneco's van deze wereld.

Zeg ik daarmee dat je over moet stappen; nee dit moet je geheel zelf weten... Ik probeer je hierboven in ieder geval mijn persoonlijke verhaal/visie te geven incl tvt's. Ik ben er tot nu toe blij mee. Zie ook hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/xpymxc.jpg

www.energiemanageronline.nl (gratis t/m eind van het jaar)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nqfv2x.jpg
(in november en oktober zit zelfs nog behoorlijk aantal test m3 gas omdat ik met Elga aan het proberen was)

[ Voor 49% gewijzigd door develdonk op 29-11-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Bezuiniger;
Ik weet het... Denk alleen dat er in dit land hele gekke dingen gaan gebeuren als ineens bij 75% van de huishoudens €150 meer aan gaskosten op de jaarrekening staat. Als de gasrekening ivm koude winter €50 hoger is/wordt dan is dat al een headliner op het 20:00 journaal.

@ericpvt;
ik weet het en daarom staat er hier ook een "mooie" herrie makende CO2 warmtepomp.
Die >10K is voor mijn ouders sowieso niet haalbaar. Mama houdt structuur en wil niet te lang en veel herrie/rotzooi in huis. Een boiler heeft daarbij ook een lage MAF, want dan moet de hele zolder (die al 25 jaar) hetzelfde ingericht/ingedeeld is veranderd worden.... Het is niet makkelijk om een paar "oudjes" te overtuigen en van een >30 jaar goed voelende verslaving te krijgen. Zonnepanelen(2385Wp) liggen er al, konden nog met 25% gemeentelijke subsidie geplaatst worden en door slimme plaatsing en installatie is de TVT op +/- 8 jaar uitgekomen. Mijn voorstel om

@develdonk;
Ik probeer juist mijn ouders te overtuigen, mij overtuigen is dus "zinloos" ;)

Mijn ouders zijn 62, pensioen ligt om de hoek, financieel/graai ontslag voor mijn vader ligt om de hoek, pensioen gat is in de maak en 20 jaar TVT haalt de Elga wel maar mijn ouders halen dat niet.

Capaciteitstarief is druppel op een gloeiende plaat en moet ook nog voor gevochten gaan worden.
Comfort is er nu met de gasketel icm Honeywell Evohome ook 90%, badkamer 24u >22°c en vloerverwarming ook altijd warm.

IS is een non-argument en duurzame kroeg praat :)

Wij gaan de subsidie maar eens afwachten :)

[ Voor 45% gewijzigd door Freemann op 29-11-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

jerh schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 09:42:
[...]

Dan heb je de cv retour door de boiler lopen, begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:45:
@develdonk;
Ik probeer juist mijn ouders te overtuigen, mij overtuigen is dus "zinloos" ;)

Mijn ouders zijn 62, pensioen ligt om de hoek, financieel/graai ontslag voor mijn vader ligt om de hoek, pensioen gat is in de maak en 20 jaar TVT haalt de Elga wel maar mijn ouders halen dat niet.

Capaciteitstarief is druppel op een gloeiende plaat en moet ook nog voor gevochten gaan worden.
Comfort is er nu met de gasketel icm Honeywell Evohome ook 90%, badkamer 24u >22°c en vloerverwarming ook altijd warm.

IS is een non-argument en duurzame kroeg praat :)

Wij gaan de subsidie maar eens afwachten :)
helemaal eens als je ouders 62 zijn! kunnen beter paar jaar in de winter richting zuiden gaan en verwarming op 15 graden zetten.

IS een non argument... ik hoop dat je gelijk hebt. statistisch gezien hadden we al lang een ww3 moeten hebben. ik hoop dat je gelijk hebt... populatie leeftijd van Islam aanhangers is dermate dat revolutie zou moeten ontstaan... ik hoop dat je gelijk hebt...

[ Voor 48% gewijzigd door develdonk op 29-11-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@freeman, ik heb de missionarisstand verlaten, hollanders moet je te kakken zetten.

elga + atag bzeitters :(type : SHR Q QC SC)
(brainq of para ketel)
Vorstsymbool: Vorstbeveiliging CV-toestel ingeschakeld in verband met
lage buitentemperatuur (standaard: 3°C)

Legenda : De cv pomp gaat draaien, ik heb die instelling op 25% vanaf +4c en lager.
Zo krijg je ineens hoge flow over de elga vanaf 4c en lager.
alles gaat automagisch, elga krijgt dan ~ 3800 liter per uur door de wisselaar.
zonder deze instelling ~ 2400 liter per uur vanaf 5c of meer.
het kost me 55Wac meer.
/disclaimer : vergelijk dus niet teveel met mijn performance bij vorstt

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:11:
[...]

helemaal eens als je ouders 62 zijn! kunnen beter paar jaar in de winter richting zuiden gaan en verwarming op 15 graden zetten.
zeker! Is ook goed voor de WAF hier (schoonmoeder 2500km verderop met een auto die 1:10 rijdt) _/-\o_
IS een non argument... ik hoop dat je gelijk hebt. statistisch gezien hadden we al lang een ww3 moeten hebben. ik hoop dat je gelijk hebt... populatie leeftijd van Islam aanhangers is dermate dat revolutie zou moeten ontstaan... ik hoop dat je gelijk hebt...
Ik bedoel ermee te zeggen dat IS icm milieu duurzaamheid weinig met elkaar van doen hebben.
Daarbij zijn er veel makkelijkere doelwitten om de samenleving verregaande te ontwrichten.

WW3 is al gaande, alleen is hij zo nog niet genoemd. Half 2015 waren er maar 11(!) landen in de wereld die niet in/bij een gewapend conflict betrokken waren :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo erg is het nu ook weer niet, het is meer een keuze of we doorgaan met vlammen en knallen in de breedte, of dat we een vredige techno-democratie willen.
In de boeken van Hermann Scheer staat het al exact beschreven, geopolitiek moet je niet aan willen beginnen, de zon is van iedereen, als je naar je voeten (navel) staart voor energie krijg je onrecht.

Ik maak even een sneer, hoe gaat het met de ebola in west afrika.....
was je hoort over IS of ebola, is een ketel-wp verhaal.
compleet troebel, klaas vaak strooit zand in je ogen en praat met meel in de mond.
Ik heb alvast ontdekt dat mijn opinie en meningen idioot waren, dankzij alle duurzame techniek,
zoals ik nuon klant was, zie ik een vergelijk met kpn en internet (noemde dat speelgoednetwerk in 1998)
Ieder zijn ding, maar ik word heel happy van mijn WP/ZB/DWTW/PV etc, mijn eigen prive oorlogje tegen de oude meuk, heerlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Los van de politieke discussie; wat bedoelen jullie met WAF ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric;
11 landen die niet bij een gewapend conflict betrokken waren, betekend dat er 184 landen waar een oorlog woed of zich met een oorlog bemoeien.
Als 1 land iets geks doet, dan breekt zo gezegd de pleuris uit. Persoonlijk vind het ik het voorval Russische<>Turkije een gevalletje "door het oog van de naald gaan".

Poetin is op alle fronten een onbetrouwbare hondt en dit had zomaar uit de pannen kunnen escaleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:43:
@Freeman het is en blijft een vreemd verhaal letel/wp zo haal ik hier nu bijna 60kWh van mijn verbruik af deze november 2015, van een al hilarisch verbruik van november 2014
toch is het economisch erg weinig. enige stimulans voor deze opzet (wp+groene stroom) ontbreekt volledig. Het is schone techneik, zonder verdere afvalstroom.
Het zegt iets over de prijs van vuil in ons mooie land.
dumpen maar.
Eric, ik ben het met je eens. Ik erger mij enorm aan het feit dat er in de nieuwbouw wijken hier nog steeds putin ketels worden gemonteerd. Met goede isolatie (kost ietsje meer) en een WP (kost ook ietsje meer) en het dak vol PV is dat heel simpel te realiseren, een de meerkosten zijn m.i. niet schrikbarend hoog.
Onbegrijpelijk dat den Haag dat niet afdwingt met wetgeving.

Van de week op TV de ombouw van een jaren 60 huis gezien in Zoetermeer, compleet nieuwe gevels, WP W/W met grondboring van c.a. 30 m diep. (gesloten) en een berg PV op het platte dak Kosten 60.000 euro. Er staat nu een NOM woning. (nul op de meter)

Jij, ik en al enkele andere forum leden hebben dat allemaal zelf gedaan, met veel lagere kosten natuurlijk, en gespreid in de tijd (voortschrijdend inzicht en dit forum hebben daar bij mij een grote rol in gespeeld) _/-\o_

Persoonlijk ben ik er heel blij mee. En ja, de TVT ben ik allang voorbij. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@gasschuif; die aflevering had ik ook gezien! grappig... gevoelsmatig had het echter ook voor de helft van het geld gekund... just my 2 cents... die 60k ging nergens over.

En hier in Uden wordt veel nieuwbouw gerealiseerd. Hier in de straat heeft gros van de huizen een wp. gaat dus de goede kant op. Zolang je maar genoeg dak hebt voor de pv panelen (en idealiter plat dak zodat je ze niet ziet).

totaalplaatje hier zal zo uit mijn hoofd zijn:
elga 4k
pv 10k
boiler 1k
collector 1k
totaal = 16k

en dan is het ook NOM en dan met een tvt die max 10 jaar is...

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 29-11-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

En zeker de aangekondigde wijziging op salderen doet de business case geen goed.
Heb ik iets gemist?? Zijn er al concrete wijzigingen aangekondigd? Of alleen de mededeling dat er vanaf 2017 dingen gaan veranderen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Kamp trekt 8 miljard aan EXTRA subsidie uit om klimaatdoelstellingen in 2020 te halen... mijn gedachte is dat hij geen politieke blunders wil maken en zijn doelstellingen niet wil halen dus dat het allemaal wel losloopt met de wijzigingen in salderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
crazyharrie schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:03:
[...]

Dan heb je de cv retour door de boiler lopen, begrijp ik dat goed?
Ja, dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/brainfart :
Hey minister, geld verdienen ?
Pas de regels van auto`s ook eens toe op verwarmingsinstallaties, voila, zo mooi kan simpel zijn.
Hiervan betaal je salderen tot 2030
tip zoek eens op hoeveel emissie een ketel of wp doet, en belast naar uitstoot.
gasketels krijgen simpelweg bijtelling.

2,2 kg CO2 per m3 aardgas
ah, dus na 1000m3 vermeden is de wp al winnaar als het koelmiddel ontsnapt.
je ging maandag naar parijs, waarom ook alweer ?
Wikipedia: Aardgas
/me groetjes met weepee draait graag op windpark op zee

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:04:
[...]
Eric, ik ben het met je eens. Ik erger mij enorm aan het feit dat er in de nieuwbouw wijken hier nog steeds putin ketels worden gemonteerd. Met goede isolatie (kost ietsje meer) en een WP (kost ook ietsje meer) en het dak vol PV is dat heel simpel te realiseren, een de meerkosten zijn m.i. niet schrikbarend hoog.
Onbegrijpelijk dat den Haag dat niet afdwingt met wetgeving.
Het kan nog erger. Nieuwbouwhuizen ( 3 jaar oud maximaal ) waarbij je zelfs zonder warmtebeeldcamera kan zien dat er grove bouwfouten zijn gemaakt.

Ik reed er afgelopen maandag op de fiets langs en je kon op de daken precies zien waar geen rijp op de dakpannen zaten. Grote gaten rondom ventilatieroosters, gasketels en de gebruikelijke luchtspouw. Werkelijk waar onbegrijpelijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric;
R410a heeft een zeker gwp, die kun in de toekomst gecompenseerd worden. Helaas worden de regels rondom synthetische koudemiddel aangescherpt. Zo is de kans groot dat ook voor de kleine Installaties periodieke controles ingevoerd gaan worden.
Is ook iets om rekening mee te houden.

Ik ga binnenkort het gesprek met Pa nog eens aan en ga eens proberen om een stukje emotie (kleinkinderen) mee te laten wegen/pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
mightym schreef op zondag 29 november 2015 @ 12:18:
[...]
Heb ik iets gemist?? Zijn er al concrete wijzigingen aangekondigd? Of alleen de mededeling dat er vanaf 2017 dingen gaan veranderen??
Wat denk je: ga je meer of minder ontvangen voor je super-groene kWh-tjes?

In de cijfers op PolderPV zie je gelijk het resultaat: de groei is dramatisch aan het dalen. En in het verlengde daarvan ligt gelijk ook de kritiek die recent geuit wordt op NOM (nul op de meter) huizen, en daarmee ook eigenlijk indirect de warmtepomp. De NOM opzet/WP case is momenteel eigenlijk grotendeels afhankelijk van saldering van de benodigde elektriciteit.

Over een paar jaar, als de prijzen van warmtepompen sterk gedaald zijn en de stroom waarschijnlijk nog veel minder kost dan nu het geval is zal deze afhankelijkheid echt niet meer zo sterk zijn. Want laten we wel wezen: waarom is iets dat eigenlijk niet veel meer is als een grote koelkast zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bezuiniger schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:29:
[...]

Want laten we wel wezen: waarom is iets dat eigenlijk niet veel meer is als een grote koelkast zo duur?
Dat is mij ook niet duidelijk, de airco laat zien hoe het ook kan.
Zelfs de Japanse merken met een groot koersverschil in de prijs zijn al heel betaalbaar als je ze niet via de overpriced kanalen in NL koopt.
Het kan zijn dat het om de grootte van de markt gaat, kleinschalige productie is altijd duur.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Bezuiniger schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:29:
[...]

Wat denk je: ga je meer of minder ontvangen voor je super-groene kWh-tjes?

In de cijfers op PolderPV zie je gelijk het resultaat: de groei is dramatisch aan het dalen. En in het verlengde daarvan ligt gelijk ook de kritiek die recent geuit wordt op NOM (nul op de meter) huizen, en daarmee ook eigenlijk indirect de warmtepomp. De NOM opzet/WP case is momenteel eigenlijk grotendeels afhankelijk van saldering van de benodigde elektriciteit.

Over een paar jaar, als de prijzen van warmtepompen sterk gedaald zijn en de stroom waarschijnlijk nog veel minder kost dan nu het geval is zal deze afhankelijkheid echt niet meer zo sterk zijn. Want laten we wel wezen: waarom is iets dat eigenlijk niet veel meer is als een grote koelkast zo duur?
Geen idee of het meer of minder wordt. Zolang Nederland de klimaatdoelstellingen niet haalt, bestaat er een kans dat de huidige regeling nog een tijdje wordt voortgezet. Maar ik heb dus nog niets gemist, het is nog speculatie.

Volgens mij is de warmtepomp nog niet helemaal uitontwikkeld. Je kan een rechtoerechtaan (chinese) WP kopen voor een habbekrats, de units met een hogere COP en betere technologie zijn blijkbaar nog een nicheproduct-->hooggeprijsd.

[ Voor 9% gewijzigd door mightym op 29-11-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duur ? je bedoelt dat geld wat eerst uit de schoorsteen vloog en goedkoop was ?
je gewend aan was, normaal was, waar je niks over zeggen mag ?
Iets met een tvt is niet duur, iets zonder tvt is duur.

scherp : als je het zelf niet kan betaal je meer, das is niet duur, dat ben je zelf.
jouw tvt is nooit never de mijune niet, laat dus maar achterwege, alleen de hoogste en laagste geven een indicatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hallo Gentle people, dit gesprek kunnen jullie beter voeren in de duurzame kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Raolte schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:00:
Hallo Gentle people, dit gesprek kunnen jullie beter voeren in de duurzame kroeg.
Waarom? Heeft dit geen relatie met de WP volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk, onmiddelijk tijd voor mijnj Elga versus PV in november, back ontopic.
104kWh aangekocht, en je ziet keurig de koudere dagen terug.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elgapv.jpg
blauw = elga (5kW)
groen=pv (5kWp)
je ziet ook dat de offtopic discussie hierboven aanleiding geeft tot vreemde vragen.
waarom is een dergelijk laag verbruik met lage emissie toch zo duur ?
(ongestimuleerd terwijl parijs maandag is)
104 kWh kost bij Greenchoice dus 21 euro en 80cent.
Gas is goedkoper... ? mmm dan moet je dus 25m3 verstoken, anders klopt het verhaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aangekocht + opwek van de panelen nemen eric anders klopt jouw verhaal niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ferraris steeg 104kWh.
Hollanders willen alleen dat horen, wat je zegt is te moeilijk.

De pv wekte meer dan de helft op, die waarde is dus ook maar laag,
dus 200kWh in de wp kost ook geen drol. konijnenkeutel
door pv dus 50% korting, mijn bonus.
50% korting op niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In mijn beleving is het:

200kWh x 0,21= 42,-
42,- / 0,59= 71m3 gas

Gemiddeld 2,5 m3 per dag.
Maar ik denk ook dat je het niet red met 200 kWh anders kom je nooit aan de 2500kWh per jaar wat wel eens ergens stond.
Maar gas saldeert slecht, dus een slechtere optie financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grafiek is leuk, en de grafiek is een feit.
De grafiek is een alarm signaal voor jonge gezinnen, laat opa het maar pinnen.(en de pv ook)

nogmaals de grafiek zonder pv dan :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elgapv1.jpg
voor de elga die ik pas 3 jaar heb, was het verbruik 124m3-169m3 min/max
dit met een atag qsolar sc25 109,7% @30-50 (dat is wat de volkswagen folder zegt)
ik stel voor dat we hier een case hebben.

disclaimer :
november geeft dus >3 geeltjes rendement op mijn wp-belegging.
let op novembers uit het verleden zijn geen novembers van de toekomst

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
79m3 gas is wel erg veel om te verstoken gezien de omstandigheden. Maar even voor je beeldvorming: daar blijven we dus ruimschoots onder. En dat is bij ons inclusief het gas voor warmwater.

@Eric:
Je grafiek bewijst wat ik zojuist beweerde: de WP is nu nog afhankelijk van salderen. Je kosten zonder salderen zijn een stuk hoger als wat wij hier verstoken. En dan laat ik net als jij de aanschaf van de boiler, D-WTW, WP, ZB en PV nog maar even achterwege.

Is dat goed? Nee. Maar het geeft wel weer waarom er nu toch maar weer een subsidie regeling opgezet wordt. Want nu salderen een beperkte houdbaarheid heeft gaan mensen gewoon niet zomaar beginnen aan een WP. Volgens mij heb je zelf ook e.e.a. aangelegd met subsidie, mogelijk was je zonder die extra ondersteuning er ook niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@Develdonk: Hoe kom ik aan de TNO meetwaardes ELGA/TOSHIBA? Ik wil mijn computermodel bijstellen en de Carnot formule corrigeren. Je vertelde dat TNO never boven de 4,7 kwam. De vraag is of ze de meting condities hebben gegeven waarbij de WP boven de 4,7 kan komen. Is er al een rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn wp is niet afhankelijk van salderen, omdat de strategie klopt.
100% van de opwek gebeurde terwijl de wp 50% of meer actief was, het direkte verbruik was 100%
hoewel er hier nogal vreemd gereageerd werd zie ik dat nu feitelijk weer, er is met of zonder saldering gewoon gesaldeerd, het kwam simpelweg niet bij de meter.
Dit is het mooie van een iets te kleine wp in de winter, al je stroom gaat erin, omdat deze continu draait.
Mijn vermeden gaskosten gebruik ik als afschrijving, dat was vrij snel gebeurt bij een elga van 1300 euro.
wat een ander betaald moet die ander weten, voor mij is het niet nodig.
als je zelf niet een radiatorknopje kunt vervangen ga dan met mij geen tvt discussie aan over 10 of 100 euro, een kruk blijft altijd een kruk, en nooit een fauteuil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:17:
@Develdonk: Hoe kom ik aan de TNO meetwaardes ELGA/TOSHIBA? Ik wil mijn computermodel bijstellen en de Carnot formule corrigeren. Je vertelde dat TNO never boven de 4,7 kwam. De vraag is of ze de meting condities hebben gegeven waarbij de WP boven de 4,7 kan komen. Is er al een rapport?
Ik heb deze toen telefonisch doorgekregen van Techneco met de mededeling dat er een folder aan zat te komen. Ik heb onlangs niet meer gekeken bij Techneco of de nieuwe folder er is. Ik heb ondertussen wel een hele reeks metingen liggen en het max vermogen tot nu toe is 4,2kw met de elga/Toshiba.

As we speak draait Elga/Toshiba op 4,1kw, 905 watt, COP 4,5 bij 10 graden. Aangezien Elga water levert van 25 graden zou hij makkelijk 5kw moeten draaien.... volgende week komt Techneco gelukkig kijken... Ben benieuwd of ik ooit 5kw ga zien op de warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is gek, de Carrier kan max 5,665 leveren bij 1285Wac, dat is tot ongeveer 6c
de Toshiba zou juist krachtiger moeten zijn dan de Carrier unit.
Ze zijn overigens bijna gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik weet niet hoe die laatste print het voor elkaar bokst, maar hier heeft de Elga in de afgelopen maand ooit 1405W uit het net getrokken....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:38:
[...]

Ik heb deze toen telefonisch doorgekregen van Techneco met de mededeling dat er een folder aan zat te komen. Ik heb onlangs niet meer gekeken bij Techneco of de nieuwe folder er is. Ik heb ondertussen wel een hele reeks metingen liggen en het max vermogen tot nu toe is 4,2kw met de elga/Toshiba.

As we speak draait Elga/Toshiba op 4,1kw, 905 watt, COP 4,5 bij 10 graden. Aangezien Elga water levert van 25 graden zou hij makkelijk 5kw moeten draaien.... volgende week komt Techneco gelukkig kijken... Ben benieuwd of ik ooit 5kw ga zien op de warmtemeter.
Ik zal er nog even naar zoeken. Het is gecompliceerder; je moet een hele reeks gegevens hebben P, Ta, Tb,COP om de echte formule te vinden: COP=COP(Ta,Tb, belasting 30-100%, Flow)
Er zijn verliezen die niet afhankelijk zijn van (Ta+273)/(Ta-Tb) : hulpenegie, compressorverliezen, warmteoverdracht enz.
Met de echte cijfers kun je de carnotformule corrigeren via statistische analyse met waarschijnlijk een polynoom. Daarna kun je onder elke omstandigheid een inschatting maken van de COP en als jouw installatie daarvan afwijkt de oorzaak proberen te vinden. Meten is weten, maar om te weten of je moet verbeteren moet je Gewenstewaarde- Gemeten waarde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Wilo Yonos is besteld.. ben benieuwd hoeveel het uitmaakt!
NB met deze buitentemperaturen (ruim 12 graden) varieert de gemeten COP tussen de 3,6 en 3,9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:10:
[...]

Ik zal er nog even naar zoeken. Het is gecompliceerder; je moet een hele reeks gegevens hebben P, Ta, Tb,COP om de echte formule te vinden: COP=COP(Ta,Tb, belasting 30-100%, Flow)
Er zijn verliezen die niet afhankelijk zijn van (Ta+273)/(Ta-Tb) : hulpenegie, compressorverliezen, warmteoverdracht enz.
Met de echte cijfers kun je de carnotformule corrigeren via statistische analyse met waarschijnlijk een polynoom. Daarna kun je onder elke omstandigheid een inschatting maken van de COP en als jouw installatie daarvan afwijkt de oorzaak proberen te vinden. Meten is weten, maar om te weten of je moet verbeteren moet je Gewenstewaarde- Gemeten waarde weten.
helpt dit je aangezien we dezelfde versie Elga hebben: (flow is bij mij altijd 1,2m3/h)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/10h2bnq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 29 november 2015 @ 16:38:
[...]

Ze staan bij de gelijkwaardigheidsverklaring op de website van Techneco. De cijfers die ze geven zijn behoorlijk hoog SCOP voor mijn woning van 4,77. Dit zijn cijfers op jaarbasis en daar heb ik weining aan voor ontwikkeling van mijn formule. Het is maar een ijkpunt waarmee ik via het referentiejaar de gemiddelde Carnotfactor kan terugrekenen. Via mijn programma moet ik een carnot factor van 0,41 instellenIk om een SCOP=4,7 te behalen.
Dat klopt precies met de opgave in eerdere studies. Ze hebben blijkbaar hetzelfde model en referentiejaar gebruikt als in mijn analyse. Hier heb ik niets aan; ik wil gemeten waarden, de echte praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:34:
[...]

Ze staan bij de gelijkwaardigheidsverklaring op de website van Techneco. De cijfers die ze geven zijn behoorlijk hoog SCOP voor mijn woning van 4,77. Dit zijn cijfers op jaarbasis en daar heb ik weining aan voor ontwikkeling van mijn formule. Het is maar een ijkpunt waarmee ik via het referentiejaar de gemiddelde Carnotfactor kan terugrekenen. Via mijn programma moet ik een carnot factor van 0,41 instellenIk om een SCOP=4,7 te behalen.
Dat klopt precies met de opgave in eerdere studies. Ze hebben blijkbaar hetzelfde model en referentiejaar gebruikt als in mijn analyse. Hier heb ik niets aan; ik wil gemeten waarden, de echte praktijk.
1 post hoger staan de praktijkwaarden :)

en ik heb ook hele zwik aan momentale COP's ondertussen. als je die wil hebben moet ik ze even over tikken...

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 29-11-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:31:
[...]

helpt dit je aangezien we dezelfde versie Elga hebben: (flow is bij mij altijd 1,2m3/h)

[afbeelding]
Je was me net voor. Goed dat we die cijfers hebben, maar ze zijn nog van een te smalle band -5 tot 18 met betrouwbare metingen.

Er zitten wat onverklaarbare verschillen in COP=3,2 bij 2,3 C buiten en een aanvoer temp van 22,5 C.

Je hebt een superlage aanvoertemperatuur 22,5 C : Volgens TNO zou je op een COP van 5,9 moeten uitkomen. Er klopt iets dus niet (Met carnotfactor 0,41)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:48:
[...]

Je was me net voor. Goed dat we die cijfers hebben, maar ze zijn nog van een te smalle band -5 tot 18 met betrouwbare metingen.

Er zitten wat onverklaarbare verschillen in COP=3,2 bij 2,3 C buiten en een aanvoer temp van 22,5 C.

Je hebt een superlage aanvoertemperatuur 22,5 C : Volgens TNO zou je op een COP van 5,9 moeten uitkomen. Er klopt iets dus niet (Met carnotfactor 0,41)
mijn onderbuikgevoel; er zitten behoorlijk aantal defrosts in zodra het buiten onder de 5-6 graden is (bij 1 graad ongeveer 1 per uur) en boven de 4,7 COP heb ik zowel op dagbasis (zie tabel) als op momentbasis nog niet gezien... m.a.w. alles boven COP van 4,7 wil ik graag foto van met een smartphone voordat ik het geloof ;)

Pagina: 1 ... 82 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.