Inderdaad appels met peren. Hier is de wp in november nog niet aangeweest.... Nieuwbouw huis met goede isolatie helpt echt, sta er steeds verrast van. Temperatuur nog niet onder de 21,5 geweest. Van het weekend zal de wp denk ik wel aanslaan. Vanaf 1 oktober staat de teller op 17 draaiuren.koevlaas2 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:15:
[...]
Tja, we vergelijken hier appels met peren...
We zijn met z'n 5-en, maar kinderen zie ik niet zo terug in het energieverbruik, we hebben een verbruik voor 1 persoon.
Als mijn vloer 24 graden is is de kamer ook 24c.
We doen nog lekker aan nachtverlaging anders zweet ik me dood in bed.
Wat voor isolatiewaarden heb je in je huis? Weet je (stiekem) hoeveel warmteverlies je hebt bij 0 graden buiten?jerh schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:07:
[...]
Inderdaad appels met peren. Hier is de wp in november nog niet aangeweest.... Nieuwbouw huis met goede isolatie helpt echt, sta er steeds verrast van. Temperatuur nog niet onder de 21,5 geweest. Van het weekend zal de wp denk ik wel aanslaan. Vanaf 1 oktober staat de teller op 17 draaiuren.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Had jij nou een w/w bron? Denk je nou nooit eens: ik had in dit huis net zo goed een Elgaatje neer kunnen zetten? Is een luxe probleem natuurlijk, maar toch.jerh schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:07:
[...]
Inderdaad appels met peren. Hier is de wp in november nog niet aangeweest.... Nieuwbouw huis met goede isolatie helpt echt, sta er steeds verrast van. Temperatuur nog niet onder de 21,5 geweest. Van het weekend zal de wp denk ik wel aanslaan. Vanaf 1 oktober staat de teller op 17 draaiuren.
dak 6 en een beetjemkleinman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:34:
[...]
Wat voor isolatiewaarden heb je in je huis? Weet je (stiekem) hoeveel warmteverlies je hebt bij 0 graden buiten?
gevel 5,54
vloer 5
geen koudebruggen en kierafdichting is aandacht aanbesteed zegt de aannemer
warmteverlies berekening bij -10 iets minder dan 6 kw
Als ik stofzuig wordt het warmer....
@marcel3: tja, mijn keuze was om hem aan te schaffen voor als het echt koud is, wilde zekerheid dat het huis dan warm te krijgen is. Het is een groot vrijstaand huis. En de investering is dan voor 20 jaar.
Nu de vergelijking niet is gelukt, heb ik een vraagje. Het geluid wordt dat alleen door de ventilator en de roosters veroorzaakt ?koevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:57:
[...]
Dan ben ik zeer benieuwd hoe de ELGA klinkt, Martin heeft open huis zaterdag, misschien ga ik even luisteren.
De ventilator hoor je nauwelijks, volgens mij wat nog het meeste geluid bij de ELGA ( met Carrier unit ) maakt is de compressor.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:38:
[...]
Nu de vergelijking niet is gelukt, heb ik een vraagje. Het geluid wordt dat alleen door de ventilator en de roosters veroorzaakt ?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Normaliter moet de verwarming stipt 1 Oktober aan bij ons, echter de laatste 2 jaar was het resp. 8 en 15 Oktober.jerh schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:07:
[...]
De isolatie is hier op bepaalde punten goed en op andere de norm van 1980.
Ook hebben wij natuurlijke ventilatie warmee wij het een en ander aan energie verliezen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De ELGA is gewoon erg stil, met welke buitenunit dan ook.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:38:
[...]
Nu de vergelijking niet is gelukt, heb ik een vraagje. Het geluid wordt dat alleen door de ventilator en de roosters veroorzaakt ?
Wel moet je er blijkbaar opletten dat resonanties tussen je buitenunit en je huis goed geisoleerd zijn. Anders ga je 'm binnen horen.
Grote nadeel van de ELGA voor mij is het te kleine vermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 18-11-2015 12:14 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Voor mij, wij gebruiken voor verwarming ongeveer 1350 m3 per jaar zou de Elga ook te klein zijn. Ik denk dat de iwps-9d voor ons ook een goede keuze kan zijn maar omdat de buitenunit wat zwaar is en waarschijnlijk wel wat trillingen te weeg brengt kan hij denk ik niet op het dak van een dakkapel wat een ideale plaats zou zijn. Nu wil ik hem buiten het huis op de grond zetten zodat trillingen niet meer worden doorgegeven. Nu blijft de vraag over of de michl alleen het suizen van de lucht voortbrengt of is het ook een wasmachiene die in onbelans is.koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:12:
[...]
De ELGA is gewoon erg stil, met welke buitenunit dan ook.
Wel moet je er blijkbaar opletten dat resonanties tussen je buitenunit en je huis goed geisoleerd zijn. Anders ga je 'm binnen horen.
Grote nadeel van de ELGA voor mij is het te kleine vermogen.
Develdonk probeert dacht ik 2000 m3 gas met een ELGA te elimineren, zeg nooit nooit.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:17:
[...]
Voor mij, wij gebruiken voor verwarming ongeveer 1350 m3 per jaar zou de Elga ook te klein zijn. Ik denk dat de iwps-9d voor ons ook een goede keuze kan zijn maar omdat de buitenunit wat zwaar is en waarschijnlijk wel wat trillingen te weeg brengt kan hij denk ik niet op het dak van een dakkapel wat een ideale plaats zou zijn. Nu wil ik hem buiten het huis op de grond zetten zodat trillingen niet meer worden doorgegeven. Nu blijft de vraag over of de michl alleen het suizen van de lucht voortbrengt of is het ook een wasmachiene die in onbelans is.
Bij mij hangt de Michl naast de achterdeur, ik hoor 'm binnen amper. Maar buiten best wel wat ventilator en compressor lawaai.
Het apparaat trilt wel wat, maar dit vangen de trillingsdempers mooi op.
Volgens mij weegt de buitenunit geen 100 kg zoals Michl zegt, ik tilde 'm met een arm op en de andere kant deed mijn vrouw. En mijn vrouw is niet Lieja Koeman.
Jammer dat je zo ver weg woont anders was je even komen luisteren.
Edit nr 100: wat van belang is met welke temperatuur cv water je huis warm word? Warmtepompen houden van lauw en lang verwarmen. Hier hebben we vandaag 35 graden water gebruikt en het is weer 20.8c in de woonkamer
[ Voor 17% gewijzigd door koevlaas2 op 18-11-2015 13:44 ]
1650 om precies te zijn en tot nu toe doet de elga dat met gemak! Ben er ook achter wat het geluid maakt en dar is niet de elga buitenunit maar de elga zelf damen met de ketel ivm de hoge pompsnelheid. Afgelopen zaterdag nig met andere tweaker op het dak gestaan en buitenunit is 100 procent onhoorbaar... Binnenunit zelf hoor je wel bij pompsnelheid van 1.22 m3 /h. Ben van het weekend weer thuis en dan post ik de resultaten weer.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Wij hebben alleen maar vloerverwarming. Het huis heeft een inhoud van 900 m3 maar is goed geisoleerd toen . Wij hebben een Atag S-HR24 uit 2005 met een Q-Brain thermostaat. De vloeren zijn tamelijk dik 15 cm. Het geheel is dus erg traag. In de nacht (nachtstroom) moet de verwarming met een warmtepomp uit. De buurman heeft al last van de kleine airco die in de zomer de slaapkamer iets koelt en die staat ook op zo'n dak.koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:22:
[...]
Develdonk probeert dacht ik 2000 m3 gas met een ELGA te elimineren, zeg nooit nooit.
Bij mij hangt de Michl naast de achterdeur, ik hoor 'm binnen amper. Maar buiten best wel wat ventilator en compressor lawaai.
Het apparaat trilt wel wat, maar dit vangen de trillingsdempers mooi op.
Volgens mij weegt de buitenunit geen 100 kg zoals Michl zegt, ik tilde 'm met een arm op en de andere kant deed mijn vrouw. En mijn vrouw is niet Lieja Koeman.
Jammer dat je zo ver weg woont anders was je even komen luisteren.
Edit nr 100: wat van belang is met welke temperatuur cv water je huis warm word? Warmtepompen houden van lauw en lang verwarmen. Hier hebben we vandaag 35 graden water gebruikt en het is weer 20.8c in de woonkamer
Ik moet trouwens in alle eerlijkheid zeggen dat de ketel mij niet is tegen gevallen het afgelopen weekend. Je kan merken dat met de vloerverwarming de ketel veel mooier en gelijkmatiger brandt dan met alleen de radiatoren destijds.
Sterker nog; De maximale aanvoertemperatuur staat ingesteld op 50 graden op de ketel en vlak daar onder ( 49 graden aanvoer en 42 retour ) lijkt er een evenwicht te ontstaan in afgiftevermogen. De hogere aanvoertemperatuur was in de vloer ook te merken, die is dan bijna TE warm cq aanwezig zelfs.
De vloer zelf komt niet boven de 40 graden overigens, die mengt netjes terug op de vloerverdeler.
Sterker nog; De maximale aanvoertemperatuur staat ingesteld op 50 graden op de ketel en vlak daar onder ( 49 graden aanvoer en 42 retour ) lijkt er een evenwicht te ontstaan in afgiftevermogen. De hogere aanvoertemperatuur was in de vloer ook te merken, die is dan bijna TE warm cq aanwezig zelfs.
De vloer zelf komt niet boven de 40 graden overigens, die mengt netjes terug op de vloerverdeler.
Als je buurman in de winter met het raam dicht slaapt dan is het niet zo'n probleem denk ik.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:01:
[...]
Wij hebben alleen maar vloerverwarming. Het huis heeft een inhoud van 900 m3 maar is goed geisoleerd toen . Wij hebben een Atag S-HR24 uit 2005 met een Q-Brain thermostaat. De vloeren zijn tamelijk dik 15 cm. Het geheel is dus erg traag. In de nacht (nachtstroom) moet de verwarming met een warmtepomp uit. De buurman heeft al last van de kleine airco die in de zomer de slaapkamer iets koelt en die staat ook op zo'n dak.
Maar beter speel je op safe en zet je de buitenunit aan de andere kant.
Hier gaat de boel in de nacht uit, deels vanwege het geluid maar ook omdat ik het niet te warm moet hebben 's nachts.
Wij hebben hier ook last van, alsof de ketel weet dat het buiten warm is verwarmt hij maar tot 32c terwijl max. 50 is.mkleinman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:12:
Ik moet trouwens in alle eerlijkheid zeggen dat de ketel mij niet is tegen gevallen het afgelopen weekend. Je kan merken dat met de vloerverwarming de ketel veel mooier en gelijkmatiger brandt dan met alleen de radiatoren destijds.
Met de WP lukt het ook heel aardig de vloer op temp te houden. In een week 41 KWH verstookt waar normaal 23 m3 gas was.
En de retourthermometer op de v v verdeler kwam voor het eerst in 3 jaar boven de 20c uit.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 18-11-2015 15:48 ]
De vorige bewoners stookten in dit hok 2200 m3 weg, ons eerste jaar zaten wij ook op 1350 m3. Nu (met Elga) 150 m3..... Dus het kán wel.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:17:
[...]
Voor mij, wij gebruiken voor verwarming ongeveer 1350 m3 per jaar zou de Elga ook te klein zijn. Ik denk dat de iwps-9d voor ons ook een goede keuze kan zijn maar omdat de buitenunit wat zwaar is en waarschijnlijk wel wat trillingen te weeg brengt kan hij denk ik niet op het dak van een dakkapel wat een ideale plaats zou zijn. Nu wil ik hem buiten het huis op de grond zetten zodat trillingen niet meer worden doorgegeven. Nu blijft de vraag over of de michl alleen het suizen van de lucht voortbrengt of is het ook een wasmachiene die in onbelans is.
Zojuist nog even gevoeld, hij/zij trilt bijna niet.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:17:
[...]
[quote]hansdegit schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:04:
[...]
De vorige bewoners stookten in dit hok 2200 m3 weg, ons eerste jaar zaten wij ook op 1350 m3. Nu (met Elga) 150 m3..... Dus het kán wel.
[/quot
De michl is een stuk duurder geworden en ook de driewegklep met aansluiting voor de boiler moet kennelijk extra betaald worden maar die zit er bij de Elga ook niet op de prijs komt nu wel dicht bij elkaar denk ik. Als je het hoger vermogen niet nodig hebt is het misschien een goede keuze.
[...]
De vorige bewoners stookten in dit hok 2200 m3 weg, ons eerste jaar zaten wij ook op 1350 m3. Nu (met Elga) 150 m3..... Dus het kán wel.
[/quot
De michl is een stuk duurder geworden en ook de driewegklep met aansluiting voor de boiler moet kennelijk extra betaald worden maar die zit er bij de Elga ook niet op de prijs komt nu wel dicht bij elkaar denk ik. Als je het hoger vermogen niet nodig hebt is het misschien een goede keuze.
Ik heb met Maxim berichten gewisseld en het lijkt er op dat de aansluiting voor de boiler met de driewegklep extra betaald moeten worden. Ik heb nu gevraagd wat dan de prijs wordt. Het verschil tussen de IWPS-9D en de ILWWP-C09 is volgens Maxim alleen dat de laatste tot -19 werkt en de 9D maar tot -15 en dat de goedkopere meer opties heeft. Ik vind het een merkwaardig groot prijsverschil maar misschien zit er een totaal andere compressor in.koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:12:
[...]
Zojuist nog even gevoeld, hij/zij trilt bijna niet.
Maxim Schnakenberg bedoel je.
De 9d heeft de extra 3weg klep ingebouwd, bij de c09 kan deze tegen meerprijs los geleverd worden dacht ik.
Is al bijna een jaar geleden dat ik het gevraagd heb.
De mijne staat standaard ingesteld op -19, is aan te passen in het menu.
Gek he, meer opties voor lagere prijs...
De 9d heeft de extra 3weg klep ingebouwd, bij de c09 kan deze tegen meerprijs los geleverd worden dacht ik.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 18-11-2015 18:45 ]
Ik weet nog dat mijn ouders 4000 m3 per jaar erdoor joegen....hansdegit schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:04:
[...]
Als geluid een issue is moet je zeker voor de ELGA kiezen.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:15:
[quote]hansdegit schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:04:
[...]
[/quot
Of een http://www.comfortklimaat.nl/123-panasonic-aqurea-set-220-v
De Panasonic is er in 9 KW
Verwijderd
/me basale uitleg voor edam/volendam :koevlaas2 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:24:
[...]
Als ik dit probeer uit te leggen snap ook niemand het, ik eindig nog eens op de brandstapel.
Volgens omroep pim was er één iemand geinteresseerd in een NOM-woning op de energiebeurs in Edam.
zomers het vriesvak met de deur open naar binnen geeft koelte binnen (afval is warmte naar buiten)
swinters proberen bij -5 de buitenlucht naar -18c brengen (afval is warmte naar binnen)
en eerst de paling eruit halen...
je hebt al een warmtepomp in huis, de koelkast, als je dat niet begrijpt ..... het is namelijk erg simpel.
zodra je denkt, heeh das geinig, vervang dan je droger voor een warmtepomp type
een warmtepomp is een fietspomp, die word warm als je lucht samenperst, dat wist je al op de lagere school, maar 1x pompen geeft 3x zoveel warmte in verhouding tot de arbeid.
als je dan een kwartje of euro hoort vallen in je hersenpan ben je klaar voor dit topic,
vreemd genoeg zitten er toch een paar goede wp installateurs en pv dealers vlakbij edam/volendam
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 21:26 . Reden: en de groeten uit alkmaar west, kunnen jullie de gasopslag affik pijp zien vanaf daar ? ]
Het is wel vreemd Maxim Schnakenberg schrijft :koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:44:
they are almost the same, they have similar specifications but little differents. For example the ILWWP-C series works till -19°C and the IWPS-D series till -15°C.
With the IWPS-D controller you have more options to operate your heat pump, also you can buy optional a second water outlet on the heat pump with a 3-way-water-valve included.
Het is net of de D serie en de C serie gewisseld zijn. Wie is er in de war ?
En ik weet wat die voor prijzen rekenen......Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:21:
[...]
* crazyharrie basale uitleg voor edam/volendam :
zomers het vriesvak met de deur open naar binnen geeft koelte binnen (afval is warmte naar buiten)
swinters proberen bij -5 de buitenlucht naar -18c brengen (afval is warmte naar binnen)
en eerst de paling eruit halen...
je hebt al een warmtepomp in huis, de koelkast, als je dat niet begrijpt ..... het is namelijk erg simpel.
zodra je denkt, heeh das geinig, vervang dan je droger voor een warmtepomp type
een warmtepomp is een fietspomp, die word warm als je lucht samenperst, dat wist je al op de lagere school, maar 1x pompen geeft 3x zoveel warmte in verhouding tot de arbeid.
als je dan een kwartje of euro hoort vallen in je hersenpan ben je klaar voor dit topic,
vreemd genoeg zitten er toch een paar goede wp installateurs en pv dealers vlakbij edam/volendam
Desondanks zijn er meer en meer daken in Edam/Volendam die vol met paneeltjes komen te liggen.
Een schaap over de dam.... Zo werkt dat daar.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ik ben hier het een en ander aan het meten aan mijn l/w warmtepomp (lg split 9kw), maar wat moet de temperatuur ongeveer zijn aan de gas uitlaat van de buitenunit ? Ik meet hier met mijn thermokoppeltje op de leiding (maar onder de isolatie) maximaal 47,5*C na 2 uur draaien en >10*C buitenlucht temperatuur.
[ Voor 10% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 18-11-2015 22:40 ]
Alles moet daar gewoon goed, nieuw en degelijk zijn. Dat heeft z'n prijs. Ze hebben een goede stap gemaakt door het hele stadion vol te leggen met PV en een basisschool met zonne-energie te verwarmen middels een horizontaal captatienet. Een hele lading schooljeugd weet straks niet beter.crazyharrie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:07:
[...]
En ik weet wat die voor prijzen rekenen......
Desondanks zijn er meer en meer daken in Edam/Volendam die vol met paneeltjes komen te liggen.
Een schaap over de dam.... Zo werkt dat daar.
Er zijn gewoon veel bouwende ondernemers. Als ze merken dat er geld te verdienen is zullen ze dat niet laten. Er zijn er de afgelopen jaren al een paar ingestapt in duurzaam renoveren, isoleren, pv en ir scans. En er draaien zover ik weet al minstens 5 elga's en een niet hybride L/W warmtepomp.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Er is niets gewijzigd. Aangezien de pomp goed start, is een defect onderdeel niet aantoonbaar.koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 07:38:
[...]
Wat is er gewijzigd sinds je succesvol de boiler hebt kunnen verwarmen ?
Als er niets gewijzigd is zou er één of meedere onderdelen defect kunnen zijn.
De foutmelding zou volgens de leverancier o.a. kunnen komen door de doorsnee van de buizen.
De aansluiting van de pomp heeft een doorsnee van 1 inch, de gebruikte buizen zijn 20 mm.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Als je zeker weet dat je flow hebt is gewoon die flowsensor in de wisselaar niet lekker, zijn ook sheisse dingen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij de mijne is op bepaalde punten anders dan in het boekje staat.Joris Jasper schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:06:
[...]
Het is wel vreemd Maxim Schnakenberg schrijft :
they are almost the same, they have similar specifications but little differents. For example the ILWWP-C series works till -19°C and the IWPS-D series till -15°C.
With the IWPS-D controller you have more options to operate your heat pump, also you can buy optional a second water outlet on the heat pump with a 3-way-water-valve included.
Het is net of de D serie en de C serie gewisseld zijn. Wie is er in de war ?
Mijn boekje spreekt van een 3weg klep, maar er zitten 2 open/dicht kleppen in.
Ik kan er vanavond wel even een foto van maken en posten.
Het apparaat is een standaard kastje waar de pijpen ingemonteerd zitten, ze kunnen natuurlijk ervoor kiezen de 3e pijp optioneel te laten.
Vwb de buiten temperatuur zegt de handleiding het volgende:
P13: heat pump stops when ambient temperature drop down to -25°C: range (-25°C to -1°C
adjustable), default is -25°C.
P14: heat pump starts when ambient temperature increase to -20°C: range (-20°C ~ 0°C
adjustable), default is -20°C. P14 is 1°C more than P13 on setting.
De mijne stond standaard op -19 ingesteld dacht ik, ik heb dit zo gelaten (word bij ons niet zo koud).
Je kan je pomp nog iets minder 'snel' zetten, maar niet te langzaam want dan protesteert de flowsensor.Energetica schreef op woensdag 18 november 2015 @ 23:01:
[...]
Er is niets gewijzigd. Aangezien de pomp goed start, is een defect onderdeel niet aantoonbaar.
De foutmelding zou volgens de leverancier o.a. kunnen komen door de doorsnee van de buizen.
De aansluiting van de pomp heeft een doorsnee van 1 inch, de gebruikte buizen zijn 20 mm.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik was aan het pielen met de instelling van de pomp en draaide deze naar stand 1, prompt verscheen de flowerror op mijn display.
Ben je instaat de wp op een speciekuip* oid te laten draaien, met 1" pijpen ? dan voldoe je aan alle eisen en zou deze het moeten doen.
* Kliko mag ook.
Net een bericht van meneer Schnakenberg.koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:44:
the price for the IWPS-9D is 2.549,00 € + 150,00 for the second water outlet and three-way-water-valve. The shipping costs to the netherlands are 120,00 €.
Ik heb deze meneer ook naar de verklaring van de afkortingen gevraagd.
Antwoord :
LWWP = Air to Water Heat Pump Split series
MSWP = Air to Water Heat Pump Split series, too
IWPS = Inverter Air to Water Heat Pump Split series
ILWWP= Inverter Air to Water Heat Pump Split series, too.
If you have any further questions, please feel free to contact us.
Daar wordt je wijs van.
Jij hebt ongeveer 2100 betaald geloof ik en dat kost nu dan 2700 . Dat is in een jaar een vehoging van ongeveer 28 % en dat is best veel.
€ 2136,- om precies te zijn, je krijgt nog een beetje korting als je in de webshop besteld.
de i van ilwwp staat vast voor inverter, de rest weet ik niet.
Ik heb denk ik 'geluk' gehad, want ik heb ook een Yonos Para pomp voor nop gehad.
De schuld van deze inflatie ligt deels bij Mario Dragi, heeft veel geld gecreerd waardoor de euro waardeloos is.
Deels ook schuld van Griekenland en jij mag nu op de blaren zitten.
Vraag die Maxim eens waarom tot voorkort de 3e outlet er gewoon opzat en nu ineens een (dure) optie is.
Op FB heb ik er een post over gemaakt:
https://www.facebook.com/...ga/posts/1072739342766853
Ik heb denk ik 'geluk' gehad, want ik heb ook een Yonos Para pomp voor nop gehad.
De schuld van deze inflatie ligt deels bij Mario Dragi, heeft veel geld gecreerd waardoor de euro waardeloos is.
Vraag die Maxim eens waarom tot voorkort de 3e outlet er gewoon opzat en nu ineens een (dure) optie is.
[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 14:14 ]
Dat is je brandstapel, want dit gaat alle natuurkunde te boven rendement > 100 %Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:21:
[...]
* koevlaas2 basale uitleg voor edam/volendam :
.... maar 1x pompen geeft 3x zoveel warmte in verhouding tot de arbeid.
Bij mij word de aanvoer momenteel ook niet zo warm, behalve als ie volgas geeft dan brand ik mijn handen eraan.Kabbie_Kabbie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:35:
Ik ben hier het een en ander aan het meten aan mijn l/w warmtepomp (lg split 9kw), maar wat moet de temperatuur ongeveer zijn aan de gas uitlaat van de buitenunit ? Ik meet hier met mijn thermokoppeltje op de leiding (maar onder de isolatie) maximaal 47,5*C na 2 uur draaien en >10*C buitenlucht temperatuur.
Aanvoertemperatuur word bij mij makkelijk gehaald, als dit bij jou ook zo is dan is het toch goed ?
Wel ik heb Het aan Maxim gevraagd en ook gevraagd naar de nieuwste installatie handleiding en dit is het antwoord.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:27:
€ 2136,- om precies te zijn, je krijgt nog een beetje korting als je in de webshop besteld.
The three-way-water-vale and the second water outlet wasn't in the price of 2.100,00 € included. At this time also the extra valve and second water outlet costed 150,00 € extra.
Jij hebt dus meer gekregen dan dat je toekwam of weet Maxim het niet zo goed.
Over de handleiding geen woord.
Hoeveel zuipt die Maxim ?
Op de foto's zie je duidelijk een 3e pijp zitten, bovendien was er helemaal geen optie om de 3e pijp apart te bestellen.
Dus ik snap het even niet.
Misschien verward hij de oude c09 met de 9d of IK zuip teveel.
Handleiding is een vertaling van de duitse, in simpel engels en best beknopt. Beide duits als engels zaten bij de pomp. Als je wil kan ik 'm wel even in Wetransfer zetten.
[ Voor 40% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 16:28 ]
Zo te zien heb je wel goed geteld ook ik tel drie uitgangen. Leuke foto's.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:02:
[...]
Op de foto's zie je duidelijk een 3e pijp zitten, bovendien was er helemaal geen optie om de 3e pijp apart te bestellen.
Jij hebt de buitenunit voorzien van een dakje en hij staat best wel dicht tegen de muur en tegen de hoek belemmer je zo niet de luchtstroom ?
Zit er op de uitlaten 1" gasdraad ?
Maar ook op de MICHL website tel je er 3.Joris Jasper schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:14:
[...]
Zo te zien heb je wel goed geteld ook ik tel drie uitgangen. Leuke foto's.
Jij hebt de buitenunit voorzien van een dakje en hij staat best wel dicht tegen de muur en tegen de hoek belemmer je zo niet de luchtstroom ?
Zit er op de uitlaten 1" gasdraad ?
De uitgangen zijn 40 mm schroefdraad die ik teruggebracht heb naar 22mm (met 2 verlopen).
Volgens de folder is de heleboel 3/4 , het werkt iniedergeval goed met de 22mm pijp.
Dakje ligt er los op, luchtstroom is er voldoende vanaf onder en zijkant.
Ik ga nog kijken of ik het dakje weghaal of nog iets beter maak.
Ik heb van ene Frank een poosje terug twee handleidingen gekregen, op een staat dat het over de C09 gaat en op de ander en die is heel wat uitgebreider dat het over de inverter lucht water pompen gaat en niet over welke, dus een algemene.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:02:
[...]
Handleinding is een vertaling van de duitse, in simpel engels en best beknopt. Beide duits als engels zaten bij de pomp. Als je wil kan ik 'm wel even in Wetransfer zetten.
Er zijn wat afbeeldingen in de laatste hanleiding en een daarvan is een plaatje van een driewegklep, het lijkt erop dat die er dus altijd in zit. Helaas heb jij twee kleppen en geen driewegklep dus de plaatjes kloppen niet en ik denk de handleiding dus ook niet daarom heb ik om de meest resente gevraagd. Als je die hanleigingen wilt hebben moet je maar een mailadres opgeven, het zijn pdf files.
De handleiding die jij hebt is dezelfde als ik heb.Joris Jasper schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:46:
[...]
Ik heb van ene Frank een poosje terug twee handleidingen gekregen, op een staat dat het over de C09 gaat en op de ander en die is heel wat uitgebreider dat het over de inverter lucht water pompen gaat en niet over welke, dus een algemene.
Er zijn wat afbeeldingen in de laatste hanleiding en een daarvan is een plaatje van een driewegklep, het lijkt erop dat die er dus altijd in zit. Helaas heb jij twee kleppen en geen driewegklep dus de plaatjes kloppen niet en ik denk de handleiding dus ook niet daarom heb ik om de meest resente gevraagd. Als je die hanleigingen wilt hebben moet je maar een mailadres opgeven, het zijn pdf files.
De 3wegklep is blijkbaar vervangen door 2 losse en nu dan helemaal weggehaald.
Voor de rest klopt de handleiding wel aardig, alleen de room temperature sensor is niet los zoals ik verwacht had maar ingebouwd in de binnenunit. Draadje hiervan is ook maar 50cm.
In de handleiding van de c09 ben ik nu wel geinteresseerd, kan ik zelf het verschil zien. Ik pb even mijn emailadres.
Wat bedoel je met pb en hoe moet ik daar mee omgaan ?koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:56:
[...]
De handleiding die jij hebt is dezelfde als ik heb.
De 3wegklep is blijkbaar vervangen door 2 losse en nu dan helemaal weggehaald.
Voor de rest klopt de handleiding wel aardig, alleen de room temperature sensor is niet los zoals ik verwacht had maar ingebouwd in de binnenunit. Draadje hiervan is ook maar 50cm.
In de handleiding van de c09 ben ik nu wel geinteresseerd, kan ik zelf het verschil zien. Ik pb even mijn emailadres.
PB= Personal Bericht, te vinden rechtsboven links naast de bel die op-licht als iemand op je post reageert.Joris Jasper schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:09:
[...]
Wat bedoel je met pb en hoe moet ik daar mee omgaan ?
Daarin ben je instaat persoonlijk met elkaar te corresponderen, als het goed is heb je reeds PB van mij gekregen.
[ Voor 29% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 16:24 ]
Als je het Druk-Enthalpie diagram bekijkt, dan is het gas uit de compressor oververhit en moet nog afkoelen naar de condensatie temperatuur. De meeste warmte wordt overgedragen tijdend de condensatie. Als je wilt meten wat het verschil is tussen het werkmiddel R410A en het CV water dan kun je beter de dT nemen tussen retour CV en de uitvoer van het condensaat (dunnen leiding). Afhankelijk van het vermogen kan dit een dT zijn van c.a. 5 C.Kabbie_Kabbie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:35:
Binnen unit bijvoorbeeld:
damp 50C >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> vloeistof 30C
Ta CV 30C <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< T retour CV 25C
De vereiste CV temperatuur wordt door de warmtebehoefte van de woning "opgelegd" en de druk en tempertuur van het werkmiddel R410A past zich daarop aan. Bij een inefficiente warmtepomp zullen de tempertuurverchillen tussen R410A en CV water groot zijn.
Leuk om aan te meten.
Invloedsfactoren zijn: flow CV, oppervlakte warmtewisselaar binnen-unit, vervuiling en het vermogen dat moet worden overgebracht. Ik ga dat zeker bij mijn Elga meten.
Goedkope koel systemen in de industrie hebben kleine warmtewisselaars, dus grotere temperatuurverschillen en dus lagere COP's. Het verschil tussen Elga en Michl is interessant om te meten.
Bij de Michl is de gas temp niet echt veel heter dan de cv-water temp. Tenminste als ik met mijn hand voel. volgas trouwens wel heet, maar in deellast dus niet.Tomexergie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:25:
[...]
Als je het Druk-Enthalpie diagram bekijkt, dan is het gas uit de compressor oververhit en moet nog afkoelen naar de condensatie temperatuur. De meeste warmte wordt overgedragen tijdend de condensatie. Als je wilt meten wat het verschil is tussen het werkmiddel R410A en het CV water dan kun je beter de dT nemen tussen retour CV en de uitvoer van het condensaat (dunnen leiding). Afhankelijk van het vermogen kan dit een dT zijn van c.a. 5 C.
Binnen unit bijvoorbeeld:
damp 50C >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> vloeistof 30C
Ta CV 30C <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< T retour CV 25C
De vereiste CV temperatuur wordt door de warmtebehoefte van de woning "opgelegd" en de druk en tempertuur van het werkmiddel R410A past zich daarop aan. Bij een inefficiente warmtepomp zullen de tempertuurverchillen tussen R410A en CV water groot zijn.
Leuk om aan te meten.
Invloedsfactoren zijn: flow CV, oppervlakte warmtewisselaar binnen-unit, vervuiling en het vermogen dat moet worden overgebracht. Ik ga dat zeker bij mijn Elga meten.
Goedkope koel systemen in de industrie hebben kleine warmtewisselaars, dus grotere temperatuurverschillen en dus lagere COP's. Het verschil tussen Elga en Michl is interessant om te meten.
Wat verder opvalt is de vloeistof retour, ongeveer cv-water temp.
De michl heeft een vrij grote wisselaar vind ik.
Kunnen jullie ook ergens de systeemdruk aflezen? Zo ja wat voor druk heeft hij tijdens deellast of vollast bijv? Het moet ergens rond de 25-30 bar zijn met R410A.
En wat voor water temperatuur uitgaand heb je dan?
Ik kan wel een en ander uitlezen, morgen even kijken..de nachtverlaging ging hier al om 14:00 uur in. De pomp is uit.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:38:
Kunnen jullie ook ergens de systeemdruk aflezen? Zo ja wat voor druk heeft hij tijdens deellast of vollast bijv? Het moet ergens rond de 25-30 bar zijn met R410A.
Maar hij draait hier nog niet volgas, 2/3 houdt het wel mee op...
Verwijderd
Ik lees dit onderwerp al een tijdje mee en ik heb al eerder gedacht aan een LL-WP om te verwarmen.
Hoe interessant het ook is, voor mij is het financieel totaal niet interessant. Tenminste, daaar kwam ik vandaag achter. Ik betaal 20 ct/kWh voor stroom en 5 ct/kWh voor gas. Da's een verhouding van 4 op 1 en ik zou dus gemiddeld een COP=4 moeten halen om quite te spelen, maar dan verdien ik de investering dus nooit terug. Wat verder onderzoek leert dat in Nederland de gasprijzen veel meer zijn gestegen dan in de rest van de EU en ja, ik woon een stukkie over de grens in Duitsland (44 ct/m3 aardgas). Dat had ik toch niet verwacht, dat Nederland daar zo duur in is geworden.
Het zou voor mij pas interessant worden als ik overschot zou hebben van zonnepanelen, want daar krijg je hier niet veel meer voor (tussen de 8,5 en 12,3 ct/kWh). Maar ik heb geen zonnepanelen, dus ook geen overschot. Het was destijds niet interessant, omdat mijn dak daar ongunstig voor gericht staat. Het lage tarief van 8,5 ct/kWh geldt overigens voor zonnepanelen op daken die geen woonbestemming hebben en op de grond.
Hoe interessant het ook is, voor mij is het financieel totaal niet interessant. Tenminste, daaar kwam ik vandaag achter. Ik betaal 20 ct/kWh voor stroom en 5 ct/kWh voor gas. Da's een verhouding van 4 op 1 en ik zou dus gemiddeld een COP=4 moeten halen om quite te spelen, maar dan verdien ik de investering dus nooit terug. Wat verder onderzoek leert dat in Nederland de gasprijzen veel meer zijn gestegen dan in de rest van de EU en ja, ik woon een stukkie over de grens in Duitsland (44 ct/m3 aardgas). Dat had ik toch niet verwacht, dat Nederland daar zo duur in is geworden.
Het zou voor mij pas interessant worden als ik overschot zou hebben van zonnepanelen, want daar krijg je hier niet veel meer voor (tussen de 8,5 en 12,3 ct/kWh). Maar ik heb geen zonnepanelen, dus ook geen overschot. Het was destijds niet interessant, omdat mijn dak daar ongunstig voor gericht staat. Het lage tarief van 8,5 ct/kWh geldt overigens voor zonnepanelen op daken die geen woonbestemming hebben en op de grond.
Bij mij vervangt 1,8 KWH stroom een m3 Gas, bij de ELGA gebruikers schijnt dit nog iets beter te zijn.Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:44:
Ik lees dit onderwerp al een tijdje mee en ik heb al eerder gedacht aan een LL-WP om te verwarmen.
Maar als je TVT rekent dan moet je bij de ELGA meer terugverdienen*.
Voor mijn 800 KWH teveel zonnestroom krijg ik gewoon de volle mep a 22 cent.
Een m3 gas is dus 40 cent (in stroom) voor mij momenteel.
Maar het is natuurlijk ook een leuke hobby en legale belastingontduiking.
* Geldt niet voor Eric-pvt
2/3 omdat je een inverter hebt, maar hoe lang loopt hij?koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:43:
[...]
Ik kan wel een en ander uitlezen, morgen even kijken..de nachtverlaging ging hier al om 14:00 uur in. De pomp is uit.
Maar hij draait hier nog niet volgas, 2/3 houdt het wel mee op...
Ik heb een aan uit en loopt gemiddeld een kwartier, dan een uurtje uit, kwartier aan..enz.
Maar dat regelt de thermostaat zo, 24/7. Kamer isense zegt 21-21,5 graden.
Ik had 'm vanmorgen aanlaten gaan op de timer, 10 uur beginnen en hij levert gewoon 34c water ongeacht de binnen temp. 14:00 dus uit.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:54:
[...]
2/3 omdat je een inverter hebt, maar hoe lang loopt hij?
Ik heb een aan uit en loopt gemiddeld een kwartier, dan een uurtje uit, kwartier aan..enz.
Maar dat regelt de thermostaat zo, 24/7. Kamer isense zegt 21-21,5 graden.
Soms gaat hij tussen door wel uit, waterpomp loopt door en als de watertemp dan 6 graden gedaald is schakelt hij/zij weer in. Maar de eerste uren dus niet want mijn vloerverwarming levert nogal lang koud water terug.
Edit: loopt maximaal op 2/3 , maar na een tijdje al op zijn laagste stand van 1200 W.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 18:59 ]
Ja dat is hier wel jammer, als ik op water temp wil schakelen is het bijv 35 uit maar gaat hij bij 32-33 weer aan en dat is te snel dus word de kamer te warm, dan moet ik terug naar 26 graden en op de retour temperatuur schakelen.
Dus nu op aanvoer temperatuur en die op 38 (haalt hij nooit) waardoor de thermostaat met sensor in de vloer het regeld.
Op kamer temp schakelen is niet prettig door eventueel de zon op de pui of als de pelletkachel aan staat. (Koude vloer)
Beide nog niet gehad
dus mooie test voor wp only verwarmen.
Edit:
Ik heb maar 1 stand van 900W.
Dus nu op aanvoer temperatuur en die op 38 (haalt hij nooit) waardoor de thermostaat met sensor in de vloer het regeld.
Op kamer temp schakelen is niet prettig door eventueel de zon op de pui of als de pelletkachel aan staat. (Koude vloer)
Beide nog niet gehad
Edit:
Ik heb maar 1 stand van 900W.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 19-11-2015 19:11 ]
Heb je dan ook een Michl ?Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:05:
Ja dat is hier wel jammer, als ik op water temp wil schakelen is het bijv 35 uit maar gaat hij bij 32-33 weer aan en dat is te snel dus word de kamer te warm, dan moet ik terug naar 26 graden en op de retour temperatuur schakelen.
Beide nog niet gehaddus mooie test voor wp only verwarmen.
Ik kan best veel instellen. Bij mij is gevraagde temp de temp bij 0c buiten, staat nu ingesteld op 40c. Dan krijg ik bij 12c buiten 34c krukaswater.
Op de vloerverwarmingstand moduleert hij/zij op retour temp en die moet een stuk lager zijn anders geeft ie volgas.
Tevens is het mogelijk de te dalen temp. voor inschakelen in te stellen, ik heb het standaard laten staan op 5c Dt.
Ook kan ik 'koelen' met als maximale temp. 35c. Per graad is de temp. dan instelbaar. Deze stand heb ik nog niet geprobeerd.
Edit: In het begin snapte ik er geen drol van, ik stelde 40 in en kreeg maar 34.
Pas toen ik 60 instelde gaf de Michl volgas en liep ie op tot boven de 40
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 19:16 ]
Nee geen michl, maar ben er wel zeer in geinteresseerd omdat ik al tijden aan het twijfelen ben om er 1 te kopen, ik wil eerst wat ervaringen zien,lezen enz.
Ik heb nu deze in gebruik, staat binnen.
https://www.fonteyn.nl/zw...ine-serie-warmtepomp-5-kw
Ik kan best wel wat instellen, maar de dt niet, tenminste, nog niet gevonden. Ook leuk te modden, veel aansluitingen die bruikbaar zijn.
Ik kan best wel wat instellen, maar de dt niet, tenminste, nog niet gevonden. Ook leuk te modden, veel aansluitingen die bruikbaar zijn.
O ja, jij bent degene met de zwembad WP op zolderRol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:16:
Nee geen michl, maar ben er wel zeer in geinteresseerd omdat ik al tijden aan het twijfelen ben om er 1 te kopen, ik wil eerst wat ervaringen zien,lezen enz.
Welke cop haal je, weet je dat ?
De thermostaat is ruk van de Michl, schakelt Dt van 1,5c dacht ik. Maar ik laat 'm gewoon een buitentemp. afhankelijke krukastemp leveren icm de timer...na een week ervaring gaat 't best goed.
COP?koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:19:
[...]
O ja, jij bent degene met de zwembad WP op zolder
Welke cop haal je, weet je dat ?
De thermostaat is ruk van de Michl, schakelt Dt van 1,5c dacht ik. Maar ik laat 'm gewoon een buitentemp. afhankelijke krukastemp leveren icm de timer...na een week ervaring gaat 't best goed.
Geen idee, mijn inziens kan je dat alleen weten met een warmte meter en die heb ik niet, dagen zoals dit is het verbruik een 5-6 kWh dus zou nog geen cuub gas zijn, dat was met de ketel wel meer ieder geval.
Kan je de michl niet gewoon op een aan/uit thermostaat in de kamer laten schakelen? Net als de cv doet?
Ik verstookte de afgelopen dagen ook 6 KWH per dag.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:31:
[...]
COP?
Geen idee, mijn inziens kan je dat alleen weten met een warmte meter en die heb ik niet, dagen zoals dit is het verbruik een 5-6 kWh dus zou nog geen cuub gas zijn, dat was met de ketel wel meer ieder geval.
Kan je de michl niet gewoon op een aan/uit thermostaat in de kamer laten schakelen? Net als de cv doet?
De thermostaat schakelt volgens de handleiding pas in bij dt 1,5 graden, in mijn geval is dit aan / uit en dan 2 dagen later weer aan. Geen optie dus.
Edit: ondersteunt ook geen opentherm.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 19:37 ]
Nee inderdaad, mooiste is je cv water zo continue mogelijk te houden met minimaal aan verbruik, de vloer is traag en dempt de fluktuatie wel. Maar snel verwarmen doet het nooit omdat beide traag zijn (vloer en wp) dus nachtverlaging gaf hier geen besparing/voordeel, eerder een nadeel.
Dus nu 24/7 op 23 graden vloer wat heerlijk is en kamer dan 21, nou prima.
De Michl blaast het hier in no-time warmer, vandaar de 34c aanvoer.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:39:
Nee inderdaad, mooiste is je cv water zo continue mogelijk te houden met minimaal aan verbruik, de vloer is traag en dempt de fluktuatie wel. Maar snel verwarmen doet het nooit omdat beide traag zijn (vloer en wp) dus nachtverlaging gaf hier geen besparing/voordeel, eerder een nadeel.
Ik heb geen ltv verdeler op de vloer laat staan ltv radiatoren (boven).
Als ik een vloer van 23 graden heb is de kamer dit ook. mijn vloeroppervlak is 50 m2 en alles ligt vol met slang 10 hoh.
Ja dat is wat anders, hier 3x 80m 18mm slang 17 hoh spiraal vorm, Ltv gesloten verdeler, 25mm aanvoer volledig geeisoleerd met buis isloatie van de Wp naar beneden en terug, 1 hele dikke jaga in de gang/hal met DBE.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:42:
[...]
De Michl blaast het hier in no-time warmer, vandaar de 34c aanvoer.
Ik heb geen ltv verdeler op de vloer laat staan ltv radiatoren (boven).
Als ik een vloer van 23 graden heb is de kamer dit ook. mijn vloeroppervlak is 50 m2 en alles ligt vol met slang 10 hoh.
Boven geen warmte nodig, er gaat voldoende naar boven, het is nergens koud.
Opzich prima dus, maar met een iets hogere temperatuur zoals de michl doet zou meer kunnen als het extreem koud word. Enige is dat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de werking van de wp omdat hij binnen staat.
Verwijderd
Dan zit je dus op een COP van tegen de 4,9 (niet slecht).koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:52:
[...]
Bij mij vervangt 1,8 KWH stroom een m3 Gas, bij de ELGA gebruikers schijnt dit nog iets beter te zijn.
....
Een m3 gas is dus 40 cent (in stroom) voor mij momenteel.
En jij verdient per gespaarde m3 gas dus wel rond de 20 eurocent terug.
Zeker een leuke hobby en ik blijf wel rekenen. Ik heb het voordeel alleen te zijn, in die zin een voordeel dat ik mooi in de warmtestroom van LL-WP kan gaan zitten. Dat deed ik vroeger op een oud flatje ook wel onder een warmestralertje. Ik hoef niet persé het hele huis op 18 graden te houden, dus daar valt ook te besparen.
Mijn huisje is 6 jaar geleden gebouwd met de Duitse isolatienormen, dus mijn gebruik is toch al niet erg hoog, ik vind 18 graden vaak al te warm. Daarbij een super-hoog-rendements ketel en deels vloerverwarming. Ik heb vanmiddag ook nog zitten kijken naar een LW-WP van Vaillant, want die kan mooi worden ge-integreerd in het systeem (inclusief vloerkoeling in de zomer), maar die krengen zijn wel erg duur. Een andere optie: ik heb nog een houtkachel staan en dat i.c.m. een LL-WP zou ook wel eens voldoende kunnen zijn. Dan zou ik 500 m3 kunnen besparen aan aardgas, koken en warm water dan nog wel via de ketel.
Of misschien een paar zonnepanelen direct op de LL-WP? Die investering van terugleveren vervalt dan ook, maar ja, da's vooral handig om te koelen.
Verwijderd
/me stelt het scherp
heb je al eens gedacht te stoppen met alle emissies in de atmosfeer, of gaat het alleen om geld ?
als het om geld gaat zal dat vermoedelijk wel altijd een probleem blijven, want dat is de rode draad.
een verschil kun je maken, zodra je ontdekt dat tijd en gezondheid niet te koop zijn, dat kan even duren, maar je mag er best over nadenken.
uiteindelijk moet je zelf verzinnen waar je happy mee bent, maar ik ken nog niemand die jihad in de tank en putin in de ketel echt super top fijn super super vind.
hopelijk draait mijn elga nu full pull op een dikke vestas of enercon van een boer, die mijn boerekool oogst,
ik gun het hem van harte, en het mag best wat meer kosten, jammer genoeg draait mijn WP op gelogen kolenstroom, groengewassen met een leugen**, daar mogen we wat aan doen, allemaal, iedereen.
**aangekochte emissie uit afrika.
nederland haalt 65% van alle doelstellingen niet in europa op emissie gebied, ik schaam me helemaal rot.
heb je al eens gedacht te stoppen met alle emissies in de atmosfeer, of gaat het alleen om geld ?
als het om geld gaat zal dat vermoedelijk wel altijd een probleem blijven, want dat is de rode draad.
een verschil kun je maken, zodra je ontdekt dat tijd en gezondheid niet te koop zijn, dat kan even duren, maar je mag er best over nadenken.
uiteindelijk moet je zelf verzinnen waar je happy mee bent, maar ik ken nog niemand die jihad in de tank en putin in de ketel echt super top fijn super super vind.
hopelijk draait mijn elga nu full pull op een dikke vestas of enercon van een boer, die mijn boerekool oogst,
ik gun het hem van harte, en het mag best wat meer kosten, jammer genoeg draait mijn WP op gelogen kolenstroom, groengewassen met een leugen**, daar mogen we wat aan doen, allemaal, iedereen.
nederland haalt 65% van alle doelstellingen niet in europa op emissie gebied, ik schaam me helemaal rot.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 21:11 . Reden: jammer dat ik dit moet zeggen, mod het anders maar weg ]
Na het lezen van dit verhaal dacht ik, die is er nog niet uit maar bij de laatste zin dacht ik, zo! Die moet nog veel lezen.Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:19:
[...]
Dan zit je dus op een COP van tegen de 4,9 (niet slecht).
En jij verdient per gespaarde m3 gas dus wel rond de 20 eurocent terug.
Zeker een leuke hobby en ik blijf wel rekenen. Ik heb het voordeel alleen te zijn, in die zin een voordeel dat ik mooi in de warmtestroom van LL-WP kan gaan zitten. Dat deed ik vroeger op een oud flatje ook wel onder een warmestralertje. Ik hoef niet persé het hele huis op 18 graden te houden, dus daar valt ook te besparen.
Mijn huisje is 6 jaar geleden gebouwd met de Duitse isolatienormen, dus mijn gebruik is toch al niet erg hoog, ik vind 18 graden vaak al te warm. Daarbij een super-hoog-rendements ketel en deels vloerverwarming. Ik heb vanmiddag ook nog zitten kijken naar een LW-WP van Vaillant, want die kan mooi worden ge-integreerd in het systeem (inclusief vloerkoeling in de zomer), maar die krengen zijn wel erg duur. Een andere optie: ik heb nog een houtkachel staan en dat i.c.m. een LL-WP zou ook wel eens voldoende kunnen zijn. Dan zou ik 500 m3 kunnen besparen aan aardgas, koken en warm water dan nog wel via de ketel.
Of misschien een paar zonnepanelen direct op de LL-WP? Die investering van terugleveren vervalt dan ook, maar ja, da's vooral handig om te koelen.
Heeft iemand voor mij de terugverdien tijd van een remeha HR ketel?

Verwijderd
ja hoor, die gaat jaarlijks verloren aan de energie sevrice ketelinspectie.(ooit gaswacht)
dus nooit.
de tvt is ongeveer gelijkwaardig aan nieuwe velgen op je auto.
overigens is de tvt van intergas nefit atag en zo verder ook even nihil.
de tvt van mijn elga is inmiddels voorbij, het was 2 jaar en 131 dagen, gewoon knalhard gemeten, met het variabele tarief en de warmtemeter.
de euro/tvt fanboys zullen nu steigeren, maar helaas, kansloos is elk commentaar, de tvt herbergt iets unieks in een duurzaam middel :
-ik hoef niet verder af te schtijven, en deed dat ook al niet
-ik heb niet geinvesteerd, ik was het immers anders ook kwijt aan vieze rook
-tvt is mooi als je weet wat het inhoud, of als je onderweg bent.
elke dag dat een storing uitblijft zijn knalharde hollandse calvinistisch netto besteedbare euro`s aan mijn kinderen, en dat levert natuurlijk agressie op, omdat het niet zo mag zijn. <?>
ik was leek/beginner in 2006
dwtw terugverdient, in een flits
zonneboiler terugverdient, in een flits (vult dwtw hotfill en wp aan)
pv terugverdient door idiote onnodige subsidie
isolatie, iedereen trekt in de winter een trui aan.....(je huis ook)
ik wil graag nu eens horen wat de tvt is van uitslellen of niets doen ...(wat erg saai is)
dus nooit.
de tvt is ongeveer gelijkwaardig aan nieuwe velgen op je auto.
overigens is de tvt van intergas nefit atag en zo verder ook even nihil.
de tvt van mijn elga is inmiddels voorbij, het was 2 jaar en 131 dagen, gewoon knalhard gemeten, met het variabele tarief en de warmtemeter.
de euro/tvt fanboys zullen nu steigeren, maar helaas, kansloos is elk commentaar, de tvt herbergt iets unieks in een duurzaam middel :
-ik hoef niet verder af te schtijven, en deed dat ook al niet
-ik heb niet geinvesteerd, ik was het immers anders ook kwijt aan vieze rook
-tvt is mooi als je weet wat het inhoud, of als je onderweg bent.
elke dag dat een storing uitblijft zijn knalharde hollandse calvinistisch netto besteedbare euro`s aan mijn kinderen, en dat levert natuurlijk agressie op, omdat het niet zo mag zijn. <?>
ik was leek/beginner in 2006
dwtw terugverdient, in een flits
zonneboiler terugverdient, in een flits (vult dwtw hotfill en wp aan)
pv terugverdient door idiote onnodige subsidie
isolatie, iedereen trekt in de winter een trui aan.....(je huis ook)
ik wil graag nu eens horen wat de tvt is van uitslellen of niets doen ...(wat erg saai is)
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 21:30 ]
Als je de condensor temperatuur kan meten, dan kun je uit het Ph diagram de druk aflezen 35C>22 barRol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:38:
Bij de verdamper is het moeilijker omdat je daar niet goed bij kunt komen. Dit omdat er een interne warmtewissalaar in de buitenunit zit die tussen condensor en verdamper warmte uitwisselt. Je moet het goede pijpje hebben en daar een NTC op plakken. Ook de verdamping verloop onder constante druk en tempertuur Hiermee kun je in het Ph diagram de druk aflezen b.v. bij -15C 5 bar. De buitentemperatuur is natuurlijk hoger. Ook hier geldt, hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe hoger de zuigdruk van de compressor en dus hoe hoger de COP. Schone warmtewisselaar, ongestoorde luchtstroom en natuurlijk ijs beinvloeden de COP. Regelmatig ontdooien.
Grotere installaties hebben drukmeters , maar die zijn i.h.a. erg onnauwkeurig.
Het zou aardig zijn om met deze meetgegevens en de R410A toestands formules op de computer een realtime Ph diagram te maken. Volgens mij ben je dan uniek in de wereld.
Verwijderd
22,2 bar bij een aanvoer van 42c(cv) bij een elga/carrier na 90 minuten vollast draaitijd
(uit testrapport techneco besseling van mijn elga)
de elga/carrier was een uniek efficient huwelijk, helaas nu uit productie.
ik probeer >62c gas te vermijden vanwege het koelmiddel en de efficiency
(uit testrapport techneco besseling van mijn elga)
de elga/carrier was een uniek efficient huwelijk, helaas nu uit productie.
ik probeer >62c gas te vermijden vanwege het koelmiddel en de efficiency
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 21:53 ]
Ik kan denk ik beide temperaturen aflezen in het menu, ik zal eens kijken.Tomexergie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:37:
[...]
Als je de condensor temperatuur kan meten, dan kun je uit het Ph diagram de druk aflezen 35C>22 bar
Bij de verdamper is het moeilijker omdat je daar niet goed bij kunt komen. Dit omdat er een interne warmtewissalaar in de buitenunit zit die tussen condensor en verdamper warmte uitwisselt. Je moet het goede pijpje hebben en daar een NTC op plakken. Ook de verdamping verloop onder constante druk en tempertuur Hiermee kun je in het Ph diagram de druk aflezen b.v. bij -15C 5 bar. De buitentemperatuur is natuurlijk hoger. Ook hier geldt, hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe hoger de zuigdruk van de compressor en dus hoe hoger de COP. Schone warmtewisselaar, ongestoorde luchtstroom en natuurlijk ijs beinvloeden de COP. Regelmatig ontdooien.
Grotere installaties hebben drukmeters , maar die zijn i.h.a. erg onnauwkeurig.
Het zou aardig zijn om met deze meetgegevens en de R410A toestands formules op de computer een realtime Ph diagram te maken. Volgens mij ben je dan uniek in de wereld.
Edit:
Ik kan de volgende waarden aflezen
Heating condensor temp
Gas return temp
Ambiant temp
Cooling condensor temp
Wat me op valt dat des te lager de pompsnelheid des te hoger de druk op loopt en (logisch) het water een hogere temperatuur heeft.
Dus vroeg ik me af hoe een elga en michl een 55 graden halen en op wat voor druk, met wat gegevens kan ik de zwp misschien eens wat laten aanpassen met een andere afstelling bijv.
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 19-11-2015 22:24 ]
Een ELGA is begrenst op 43 graden, regelt dan terug.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:55:
[...]
Ik kan denk ik beide temperaturen aflezen in het menu, ik zal eens kijken. Wat me op valt dat des te lager de pompsnelheid des te hoger de druk op loopt en (logisch) het water een hogere temperatuur heeft.
Dus vroeg ik me af hoe een elga en michl een 55 graden halen en op wat voor druk, met wat gegevens kan ik de zwp misschien eens wat laten aanpassen met een andere afstelling bijv.
Behalve bij Itchin, die heb ik op > 50c gezien.
Michl kan tot 70, maar ik heb 'm in het menu op 45c begrenst.
Of het echt 4,9 is weet ik niet, waarschijnlijk minder maar is de Remeha Avanta wel behoorlijk kleiner dan HR109 en dat merk ik nu.Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:19:
[...]
Dan zit je dus op een COP van tegen de 4,9 (niet slecht).
Mijn verdeler (5 groeps) heeft een miezerige 15 mm aanvoer, maar word dus wel warm met 34c uit de wp.Rol-Co schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:01:
[...]
Ja dat is wat anders, hier 3x 80m 18mm slang 17 hoh spiraal vorm, Ltv gesloten verdeler, 25mm aanvoer volledig geeisoleerd met buis isloatie van de Wp naar beneden en terug, 1 hele dikke jaga in de gang/hal met DBE.
Boven geen warmte nodig, er gaat voldoende naar boven, het is nergens koud.
Opzich prima dus, maar met een iets hogere temperatuur zoals de michl doet zou meer kunnen als het extreem koud word. Enige is dat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de werking van de wp omdat hij binnen staat.
Wij hebben 2x 125m 16mm , 2x 90 m en 1x 4 m kleine lus in een washok. Laatst genoende staat altijd dicht, is niet nodig.
Verder is geen enkele buis geisoleerd, ja de gas en retour pijp van de wp die zijn dubbel geisoleerd.
Boven hebben we de radiatoren hard nodig want dit doorwaaihok verliest wel het een en ander aan warmte.
Dus eigenlijk pomp je met je wp de warmte van boven weer naar beneden ?
Hoe kan het dan dat je huis boven niet afkoelt ? Je huis is erg goed geisoleerd en iedere 3 KWH die je naar beneden pompt komt als 4 KWH weer naar boven.
De Michl is nu wel een beetje overkill bij mij, maar de temperaturen zijn ook erg hoog buiten.
Straks maar zien hoever het vermogen inzakt als het kouder word.
Verwijderd
dat is niet correct, vanaf ~43c retour cv moduleert de elga terug, vandaar dat een boiler als laatste radiator erg goed werkt.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:09:
[...]
Een ELGA is begrenst op 43 graden, regelt dan terug.
Behalve bij Itchin, die heb ik op > 50c gezien.
Michl kan tot 70, maar ik heb 'm in het menu op 45c begrenst.
als ik speel met de boilerklep, en op vollast ineens de boiler aanspreek dan is een aanvoer van 58c(cv) voor mij vrij normaal (elga/carrier vollast van > 1250Wac of meer)
hoogst gemeten ooit is 62,2c maar dat was ontdekken.
dit is bij de instelling radiatoren normaal stooklijn geweest, ik heb nu radiatoren laag(ltv)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 22:38 ]
Ik twijfel niet aan de woorden van Martin...Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:37:
[...]
dat is niet correct, vanaf ~43c retour cv moduleert de elga terug, vandaar dat een boiler als laatste radiator erg goed werkt.
als ik speel met de boilerklep, en op vollast ineens de boiler aanspreek dan is een aanvoer van 58c(cv) voor mij vrij normaal (elga/carrier vollast van > 1250Wac of meer)
hoogst gemeten ooit is 62,2c maar dat was ontdekken.
Maar jij speelt vals, geeft de 100m sprinter een fikse duw in de rug
Je hebt toch overkill low h2o radiatoren, heb je dan zo'n hoge temperatuur nodig ?
Edit: o ja retour temp vergeten erbij te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 22:40 ]
Verwijderd
nee, maar wel onder -4c en nog steeds weet ik daar niets van na 2,5 jaar, het moet nu eens gaan vriezen dit jaar
wat martin hans of ik zeg is steeds enkelvoudig, het hangt van je dipswitches af, misschien moeten we dat erbij vermelden, wat een elga doet vanaf -5c is onbekend terrein.
officieel moet de elga doorgaan tot -15c.
wat martin hans of ik zeg is steeds enkelvoudig, het hangt van je dipswitches af, misschien moeten we dat erbij vermelden, wat een elga doet vanaf -5c is onbekend terrein.
officieel moet de elga doorgaan tot -15c.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 22:43 ]
Wat dacht je van:
De waarde van uw ELGA kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Laagste temperatuur die ik hier in Ilpendam gezien heb is ongeveer -18
De waarde van uw ELGA kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Laagste temperatuur die ik hier in Ilpendam gezien heb is ongeveer -18
[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 22:45 ]
Verwijderd
hahaha ja, de output van uw elga(elke wp) kan erg tegenvallen als u inregelt bij +4c-+15c(standaard)
er zijn nog maar zo weinig vorstdagen dat ik me herinner dat ik zelfs opbleef bij wat vorst om te meten.... idioot en leuk.
er zijn nog maar zo weinig vorstdagen dat ik me herinner dat ik zelfs opbleef bij wat vorst om te meten.... idioot en leuk.
Ik vond +8.5 c al leuk van de week.
En vandaag +9c, ik kon voelen toen ik thuis kwam dat de wp de temp verhoogd had. Maar zag het niet aan het verbruik.
En vandaag +9c, ik kon voelen toen ik thuis kwam dat de wp de temp verhoogd had. Maar zag het niet aan het verbruik.
[ Voor 63% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 22:49 ]
Meen je dat nou, nokt de ELGA (standaard) bij +15 ?Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:46:
hahaha ja, de output van uw elga(elke wp) kan erg tegenvallen als u inregelt bij +4c-+15c(standaard)
Die Michl heeft ook wel rare settings affabriek, zoals +28c kamertemperatuur.
Koelen met max. 35c water
Hij stopt overigens met verwarmen boven de +24 buiten.
Edit: het kan nog wel, in 2012 hadden we het even heel koud
http://www.nu.nl/binnenla...r-in-27-jaar-gemeten.html
[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 22:54 ]
Verwijderd
hangt ervan af wat je dode band voor koelen is (start koelen vanaf)
dode band waarde is de grens + dode band (neutraal) naar koelen.
vanaf 15c buiten hoeft mijn woning geen warmte te hebben, het blijft dan wel 20+c
voorbeeld :
verwarmen tot 21, koelen vanaf 25c binnen
dode band is 4c
hoe groter de dode band hoe goter de besparing, isoleren werkt ook tegen warmte zomers.
(dode band zit in de thermostaat)
http://www.wth.nl/Items/n...-zone-van-een-thermostaat
onmogelijk met een ketel.
vanaf 15c buiten hoeft mijn woning geen warmte te hebben, het blijft dan wel 20+c
voorbeeld :
dode band is 4c
hoe groter de dode band hoe goter de besparing, isoleren werkt ook tegen warmte zomers.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 23:01 ]
De WP kan nu ook koelen, tot minimaal 7 graden dacht ik (even uit mijn vergiet)Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:57:
hangt ervan af wat je dode band voor koelen is (start koelen vanaf)
voorbeeld :
dode band is 4c
Dode band heeft ie niet want dit is tot 35c per graad instelbaar.
Dit jaar ging 10 april de kachel al uit bij ons, zodra de zon sterker word merken wij dit meteen.
Ik heb de zolder wel na geisoleerd, maar is nog niet helemaal af.
Wat ik wel gemerkt heb is dat zonnepanelen een hoop warmte tegenhouden in de zomer, dochterlief is me dankbaar.
Edit: dode band, vroeger kon je nog lachen om die automatische zonwering..zon zonwering naar beneden, zon weg ding rolde weer op enz...
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2015 23:09 ]
De isolatie werkt wel, veel minder verlies onderweg, dat ondervond ik vorig jaar al en dat was gamma isolatie, nu is het profi spul met dubbezijdig tape wat hem helemaal dicht plakt, veel dikker ook.koevlaas2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:37:
[...]
Mijn verdeler (5 groeps) heeft een miezerige 15 mm aanvoer, maar word dus wel warm met 34c uit de wp.
Wij hebben 2x 125m 16mm , 2x 90 m en 1x 4 m kleine lus in een washok. Laatst genoende staat altijd dicht, is niet nodig.
Verder is geen enkele buis geisoleerd, ja de gas en retour pijp van de wp die zijn dubbel geisoleerd.
Boven hebben we de radiatoren hard nodig want dit doorwaaihok verliest wel het een en ander aan warmte.
Dus eigenlijk pomp je met je wp de warmte van boven weer naar beneden ?
Hoe kan het dan dat je huis boven niet afkoelt ? Je huis is erg goed geisoleerd en iedere 3 KWH die je naar beneden pompt komt als 4 KWH weer naar boven.
De Michl is nu wel een beetje overkill bij mij, maar de temperaturen zijn ook erg hoog buiten.
Straks maar zien hoever het vermogen inzakt als het kouder word.
De leiding naar de verdeler is 25mm en de verdeler heeft duims aansluitingen. Dit scheelt aanzienlijk met de standaard verdeler op een 15mm leidingkje van vorig jaar.
Boven koelt het niet af omdat de rest warmte van beneden nu wat meer naar boven word getrokken door de wp zelf, de koude lucht gaat naar buiten, zie.
http://uploadenfoto.nl/pi...9634caa34247418c7cf7f.jpg
Dat laatste scheelt wel op zolder en de overloop, vorig jaar voelde je als hij lang liep een koude tocht zoals je hebt in een kamer met airco, niet echt koud maar soms frisjes. Nu niet meer en als de wasdroger aan staat is het zelfs warm op zolder, en dat steekt de wp weer in de vloer.
advies gevraagd /
Ik heb mijn ELGA aangesloten zoals eric-pvt aanbevolen had. Twee thermostaten. De ELGA draait hier continu geen CV meer aangehad sinds de 4 graden begrenzing eraf gehaald is.
De tweede thermostaat hangt er en doet niets. Ik gebruik de klokfunctie niet, alleen maar handmatige bediening. Ik heb een touch en een vision.
Ik was van plan om de thermostaat van de CV weg te halen en een kleine switch te plaatsen in de kabeltjes naar de thermostaat van de ELGA. Dan kan ik handmatig beslissen of ik de CV of de ELGA aan heb.
De tweede thermostaat hangt er nu ook doelloos bij.
zou dit mogelijk zijn ?
Ik heb mijn ELGA aangesloten zoals eric-pvt aanbevolen had. Twee thermostaten. De ELGA draait hier continu geen CV meer aangehad sinds de 4 graden begrenzing eraf gehaald is.
De tweede thermostaat hangt er en doet niets. Ik gebruik de klokfunctie niet, alleen maar handmatige bediening. Ik heb een touch en een vision.
Ik was van plan om de thermostaat van de CV weg te halen en een kleine switch te plaatsen in de kabeltjes naar de thermostaat van de ELGA. Dan kan ik handmatig beslissen of ik de CV of de ELGA aan heb.
De tweede thermostaat hangt er nu ook doelloos bij.
zou dit mogelijk zijn ?
Dat zou ik niet doen, het mooie van een hybride opstelling is dat beide systemen (Elga en ketel) tegelijkertijd kunnen draaien en ze elkander helpen.
Ik heb hier gewoon de ketel aangesloten op de Elga en tot nu toe heeft de Elga de ketel hier ook nog niet aangesproken. Ik weet gewoon dat als het kouder wordt de Elga toch net iets teweinig vermogen heeft hier, zodat de ketel toch wel moet draaien al is dat zeer minimaal. ( eventueel max.open therm temperatuur in ketel op 40 graden zetten en vermogen indien mogelijk terugschroeven, hier 8,5 Kw met een Intergas HR28/24)
Het nadeel van deze opstelling is ; als de ketel wordt bijgeschakeld, blijft deze net zolang bij draaien totdat de gewenste ruimte temperatuur wordt gehaald. ( hier Elga 21 graden, dus ketel ook 21 graden)
Bij de dubbele thermostaat opstelling hoeft de ketel in principe mits hij een 0,5 graad lager staat dan de Elga ook minder lang te draaien. Met de meeste ketels ( teveel vermogen ) krijg je toch wel een overshoot zodat die de Elga alsnog wel een steuntje in de rug geeft. ( in deze opstelling Elga 21 graden, ketel 20,5 graad)
Dus wil je maar 1 thermostaat, advies ketel op Elga aansluiten.
Ik heb hier gewoon de ketel aangesloten op de Elga en tot nu toe heeft de Elga de ketel hier ook nog niet aangesproken. Ik weet gewoon dat als het kouder wordt de Elga toch net iets teweinig vermogen heeft hier, zodat de ketel toch wel moet draaien al is dat zeer minimaal. ( eventueel max.open therm temperatuur in ketel op 40 graden zetten en vermogen indien mogelijk terugschroeven, hier 8,5 Kw met een Intergas HR28/24)
Het nadeel van deze opstelling is ; als de ketel wordt bijgeschakeld, blijft deze net zolang bij draaien totdat de gewenste ruimte temperatuur wordt gehaald. ( hier Elga 21 graden, dus ketel ook 21 graden)
Bij de dubbele thermostaat opstelling hoeft de ketel in principe mits hij een 0,5 graad lager staat dan de Elga ook minder lang te draaien. Met de meeste ketels ( teveel vermogen ) krijg je toch wel een overshoot zodat die de Elga alsnog wel een steuntje in de rug geeft. ( in deze opstelling Elga 21 graden, ketel 20,5 graad)
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Iedereen bedankt voor jullie meedenken,
Ik ben aan het meten geslagen om te kijken wat de verliezen zijn over de leiding, dit omdat er sinds enkele weken een probleem is opgelost met het grondwater waar de koudemiddel leidingen door heen liepen. Leiding is +- 20 mtr (vanuit schuur, onder de tuin en huis naar zolder)
Die 47*C meet ik namelijk als de wp vol word belast:

Aangezien mijn code skills niet toereikend zijn om een automatisch log systeempje te maken heb ik maar even kwartierlijks een meting gedaan:

Als ik trouwens het setpoint van de uittrede temperatuur op 30 graden zet, laat hij het zelfde gedrag zien.
Misschien toch maar even een keer een monteur laten kijken om echt alle sensoren te laten uitlezen?
Edit:technische gegevens
Ik ben aan het meten geslagen om te kijken wat de verliezen zijn over de leiding, dit omdat er sinds enkele weken een probleem is opgelost met het grondwater waar de koudemiddel leidingen door heen liepen. Leiding is +- 20 mtr (vanuit schuur, onder de tuin en huis naar zolder)

Aangezien mijn code skills niet toereikend zijn om een automatisch log systeempje te maken heb ik maar even kwartierlijks een meting gedaan:

Als ik trouwens het setpoint van de uittrede temperatuur op 30 graden zet, laat hij het zelfde gedrag zien.
Misschien toch maar even een keer een monteur laten kijken om echt alle sensoren te laten uitlezen?
[ Voor 4% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 20-11-2015 12:01 ]
Bij mij gaat alles in de stress als de CV en de ELGA samen werken. Ik denk een flow probleem. Alles werkt hier toch al apart, ELGA en CV als het te koud wordt moet ik de ketel toch met de thermostaat aan doen (hoger zetten hij staat nu op 17 graden). Mjn Cv staat op max aanvoer 50 graden en 7 KW als ik het goed heb.vanderv schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:03:
Dat zou ik niet doen, het mooie van een hybride opstelling is dat beide systemen (Elga en ketel) tegelijkertijd kunnen draaien en ze elkander helpen.
Hier in huis heb ik allemaal jaga's met zelfbouw DBE de Elga kan dat tot nu toe makkelijk aan. Alleen bij strenge vorst weet ik dat nog niet en moet ik de cv misschien een paar dagen of nachten aan doen. dan hoeft van mij de tweede thermostaat niet te blijven hangen.
Ik vond mijn 4 meter lange koelleidingen al lang, 20 meter is wel een hoop verlies denk ik.Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:54:
Iedereen bedankt voor jullie meedenken,
[afbeelding]
[afbeelding]
Lees ik het goed, jas jij er 13,5 KWH per dag doorheen (momenteel) ? Ik ongeveer de helft.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 20-11-2015 19:14 ]
@Aad: je kan het proberen, maar ik zou bang zijn dat de ELGA of de ketel er van in storing schiet. EN dit vereist een manuele handeling. Zoals je het nu hebt gaat bij een hele koude nacht de CV automatisch aan om het comfortabel te houden (als je de cv thermostaat op ELGA - 1 graad hebt staan bv)
Aad schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:04:
[...]
Bij mij gaat alles in de stress als de CV en de ELGA samen werken. Ik denk een flow probleem. Alles werkt hier toch al apart, ELGA en CV als het te koud wordt moet ik de ketel toch met de thermostaat aan doen (hoger zetten hij staat nu op 17 graden). Mjn Cv staat op max aanvoer 50 graden en 7 KW als ik het goed heb.
Hier in huis heb ik allemaal jaga's met zelfbouw DBE de Elga kan dat tot nu toe makkelijk aan. Alleen bij strenge vorst weet ik dat nog niet en moet ik de cv misschien een paar dagen of nachten aan doen. dan hoeft van mij de tweede thermostaat niet te blijven hangen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dacht ik eerst ook maar hij begint links op 9 kWh, of is dit alleen de warmtepomp?koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:54:
[...]
Lees ik het goed, jas jij er 13,5 KWH per dag doorheen (momenteel) ? Ik ongeveer de helft.
Zo ziet het er hier uit, 8 graden buiten en de nacht door, 21 gr kamer temp.

Huh, het ging om deze sheet:Rol-Co schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:47:
[...]
Dacht ik eerst ook maar hij begint links op 9 kWh, of is dit alleen de warmtepomp?
Zo ziet het er hier uit, 8 graden buiten en de nacht door, 21 gr kamer temp.
[afbeelding]
http://i.imgur.com/fqyhAjT.png
Is toch niet van jou ?
Maar je hebt wel gelijk...
Morgen mijn aanvoer temp een graadje verlagen, ik kwam thuis en het was weer 20.8c.
Op een gegeven moment had ik het gewoon heet.
[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 20-11-2015 20:13 ]
dat verbruik is alleen WP. Maar die 13 is niet "normaal" hij heeft die dag meer gedraaid omdat ik aan het meten ben geweest.koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:54:
[...]
Ik vond mijn 4 meter lange koelleidingen al lang, 20 meter is wel een hoop verlies denk ik.
Voor volgas vind ik het niet warm, de mijne brand je je handen bij dat ac vermogen.Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 20:40:
[...]
dat verbruik is alleen WP. Maar die 13 is niet "normaal" hij heeft die dag meer gedraaid omdat ik aan het meten ben geweest.
Ik zit momenteel op 1,8 KWH per m3, ik ben er heel blij mee.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 20:45:
13 is niks, 2m3 is al >16kWh relativeer het eens naar gas
Ja en het gas staat op -44 % tov de hele maand November tot nu toe vorig jaar.
[ Voor 95% gewijzigd door koevlaas2 op 20-11-2015 20:57 ]
Ik zit voor vandaag op 4,98kWh tot nu toe.
Ik had vandaag een dure dag (7 KWH), morgen een graadje outletwater lager. en iets korter verwarmen.mkleinman schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:00:
Ik zit voor vandaag op 4,98kWh tot nu toe.
Ben nog i.o.
Verwijderd
`t is maar net hoe je het zegt, 100kWh in de elga, 81 opgewekt (maand)
100 is niets vergeleken met het oude gasverbruik, en na saldering is dit een oeverloze post in dit topic.
19kWh aangekocht voor 20 dagen verwarmen in november
en nog 998kWh in reserve hier tot oudejaarsdag
100 is niets vergeleken met het oude gasverbruik, en na saldering is dit een oeverloze post in dit topic.
Ik wek iets minder op, maar toch nog > 700 KWH in 'reserve'.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 21:09:
`t is maar net hoe je het zegt, 100kWh in de elga, 81 opgewekt (maand)
Volgend jaar weet ik wat er eventueel als extra WP bij moet.
Eerst worden we even ontslagen en zit ik er zoals het er nu naar uitziet warmpjes bij
Eric, tot nu toe nog geen reactie op deze post, maar het is wel de kern waar het om draait.Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:00:
* Gasschuif stelt het scherp
Al jaren hier lezend en soms postend valt het mij altijd weer op "de fameuze TVT"
Wordt vaak in stelling gebracht, en de hamvraag is natuurlijk: wat is de TVT van een nieuwe keuken, auto, etc. Tot nu toe heb ik daar nooit een goed inhoudelijk antwoord op gehad. Raar maar waar. (die is er natuurlijk niet).
En inderdaad, ik schaam mij ook wel voor de snelheid waarmee in Nederland de "reneweble energy" wordt gerealiseerd. Langzaam komt de PV van de grond, Kamp gaat dat weer "remmen" in 2020 want al die
PV-ers ontduiken energie belasting natuurlijk
Het gaat de verkeerde kant op met de ppm CO2 wereldwijd, en de resultaten daarvan zien we elke dag op de media, extreme weer gebeurtenissen. (den Haag slaapt rustig verder, bezig met de waan van de dag, nihil nul toekomst visie, en dan bedoel ik 50 jaar plus) Kamp is al twee keer door de rechter teruggefloten, de rechtzaak aangespannen door urgenda
http://www.urgenda.nl/themas/klimaat-en-energie/klimaatzaak/
De staat gaat in hoger beroep. hoe slim is dat?
De gaswinning in Groningen moet omlaag
https://www.eigenhuis.nl/...-groningen-verder-omlaag/
Kamp gaat uit van een horror winter, en dat is niet reëel
Mijn advies is dan ook: laat de TVT los, en investeer in de toekomst, jullie kids, en de generaties die daarna komen. Kopen dus, WP en PV en all the rest.
De WP is de CV van de toekomst, aangedreven door hernieuwbaar wereldwijd
[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 20-11-2015 23:11 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hoi, mijn Elga is binnen. Straks kan ik de echte COP laten zien via mijn warmtemeter net als Develdonk. Elga komt op de testbank te liggen. Nog wel (even) monteren.
Dit topic is gesloten.