DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Gefeliciteerd!develdonk schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:03:
Elga is besteld... over 2 weken hangt hij... KWH meter en warmtemeter hangen er ook aan dus ik zal tzt wel lijstje posten met bevindingen.
Ik wil er graag ook eentje maar twijfel nog een beetje.
Krijg je nu de toshiba buiten unit?
Je accepteert dan wel de verminderde prestaties tov de carrier? Of zouden ze dat verschil nog gaan oplossen?
Wat gaat de Elga kosten incl installatie? (als ik vragen mag?)
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Alles is gebleven zoals het was, met de uitzondering op het feit dat de gaskraan dichtgedraaid is (was hij al) en er een zegel opgeplaatst is.
Before/After, zoek de verschillen:

*klik voor groter
Overzicht:

*klik voor groter
Gasmeter is dus gebleven en gaskraan is netjes verzegeld.
Afsluiten heeft, sinds aanvraag via Twitter, 3 dagen geduurd.
Aansluiten kost bij Stedin ~€90 en termijn van aansluiten is afhankelijk van de drukte in de agenda.
@develdonk
Thanx!
@eric-pvt
Gasloos ik een keuze en de keuze voelt goed

Carrier is niet meer leverbaar (voor Techneco), dus zal de Toshiba geleverd worden en daarmee accepteer je de "verminderde prestaties". De "verminderde prestaties" is imho misplaatst want deze buitenunit levert meer vermogen(kW), maar de efficientie zou minder zijn en Techneco kan dat "probleem" naar mijn idee niet oplossen. Het is namelijk de buitenunit die de COP heeft en niet de ELGA installatie. (als ik het goed hebQ1Q schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 19:36:
[...]
Gefeliciteerd!
Krijg je nu de toshiba buiten unit?
Je accepteert dan wel de verminderde prestaties tov de carrier? Of zouden ze dat verschil nog gaan oplossen?
Wat gaat de Elga kosten incl installatie? (als ik vragen mag?)
[ Voor 41% gewijzigd door Freemann op 18-09-2015 22:18 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Haha, bekend verschijnselVerwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 16:38:
[...]
** bij een verbruik van 69m3 werd ik ingeschat voor 700m3 in 2016
Ik heb net 2 L/L warmtepompen ontvangen met A+++ label.
Voor mij is koelen erg belangrijk, in een warm huis slaap ik bijna niet

Omdat ik geen enorm stroomoverschot heb wil ik het verbruik zo laag mogelijk houden, met A+++ moet het rekensommetje van 8kWh voor 1m3 gas zeker gaan werken, misschien nog wel beter.
Ik zit alleen nog met tapwater voor de douche of andere klusjes waar veel water voor nodig is.
Omdat het budget er nu wel doorheen is kijk ik rustig verder hoe ik het tapwater betaalbaar kan regelen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
90,- om het zegel er af te knippen en de kraan open te draaien? Nou, dat is een mooie baan! Die neem ik.
Zo is het ook minder erg, in noodgevallen draai je zo weer op gas.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
1) jaQ1Q schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 19:36:
[...]
Gefeliciteerd!
1) Krijg je nu de toshiba buiten unit?
2) Je accepteert dan wel de verminderde prestaties tov de carrier?
3) Of zouden ze dat verschil nog gaan oplossen?
4) Wat gaat de Elga kosten incl installatie? (als ik vragen mag?)
2) ja, verschil in cop is minimaal (bij wat hogere temps is Toshiba zelfs beter). Verschil in vermogen vertrouw ik op mijn ltv dat ik hopelijk op 30 graden kan verwarmen. ik heb uitgerekend wat ik tekort kom aan capaciteit en gaat me op jaarbasis 100 eur aan gas kosten obv 60 cent per m3. gasloos wordt het dus nooit met de elga.
3) geen idee
4) EUR 3.650 (inc: warmtemeter, spiro mb3 vuilafscheider, kwh meter, maken dakdoorvoer, stekmonteur, loodgieter, rubberen houders aircobuitenunit en aansluitmaterialen)
[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 18-09-2015 20:43 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
2) Wat voor Lvt gebruik je dan? Ik zelf heb helaas geen vloer verwarming.
4) Dat is best een mooie prijs! Mag ik weten welke bedrijf komt plaatsen?
Dan ga ik maandag gelijk bellen:-)
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
4) iedereen zelf bij elkaar gesprokkeld. dakdekker is originele dakdekker van het huis. idem met cv monteur alleen stek monteur moest ik even naar zoeken. Ik heb niet zo veel met garantie want ik weet wat ik wil en hoe ik het wil en dat het gaat werken. Tenzij Elga zelf natuurlijk kaduk gaat... Elga neem ik dus ook af zonder installatie van lokaal bedrijf (Als je naam wil hebben stuur dan ff PM, ze leveren de ELGA tegen zeer scherpe prijs)
dus nadeel van de prijs is: geen garantie op de totale installatie... maar goed; de elga is een plaatwisselaar met een wilo pomp en de buitenunit is van Toshiba die sinds jan op de markt is met gewoon 5 jaar garantie... what can go wrong... en met deze instelling hebben we ons hele huis gebouwd en dat scheelt gauw 10-20% op de totaalprijs...
check even het l/l topic: de ururu Sahara doet 1m3 voor 1-2kWh als ik de grafieken moet geloven... dus ZEKER niet rekenen met de 8kWhSpeedy-Andre schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:08:
[...]
Haha, bekend verschijnsel![]()
Ik heb net 2 L/L warmtepompen ontvangen met A+++ label.
Voor mij is koelen erg belangrijk, in een warm huis slaap ik bijna niet![]()
Omdat ik geen enorm stroomoverschot heb wil ik het verbruik zo laag mogelijk houden, met A+++ moet het rekensommetje van 8kWh voor 1m3 gas zeker gaan werken, misschien nog wel beter.
Ik zit alleen nog met tapwater voor de douche of andere klusjes waar veel water voor nodig is.
Omdat het budget er nu wel doorheen is kijk ik rustig verder hoe ik het tapwater betaalbaar kan regelen.
Da's waar, die 8kWh zou je met een elektrisch kacheltje hebben, 1 op 1 dus.develdonk schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:54:
[...]
check even het l/l topic: de ururu Sahara doet 1m3 voor 1-2kWh als ik de grafieken moet geloven... dus ZEKER niet rekenen met de 8kWh
Toshiba rekent ongeveer 1000kWh per jaar voor verwarmen met het 3,5kW model.
We gaan het zien
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Lijkt me erg optimistisch? Of mis ik iets?
De WP is hier vandaag in gebruik genomen. Monitoring voorlopig door dagelijks een aantal kWh meters af te lezen.

Edit: verbruik WP voor verwarmen/koelen over deze periode 1114 kWh
http://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1511526
[ Voor 218% gewijzigd door develdonk op 18-09-2015 21:32 ]
Dit vond ik in de servicemanual
Ik heb de ras-13kvp2-e.

maar dit hoort natuurlijk in het L/L topic te staan

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-09-2015 21:49 ]
Het is maar hoe je het bekijktRol-Co schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:09:
@Freemann
90,- om het zegel er af te knippen en de kraan open te draaien? Nou, dat is een mooie baan! Die neem ik.
Zo is het ook minder erg, in noodgevallen draai je zo weer op gas.
Ze sluiten "gratis" af, maar vragen €90 incl. om weer aan te sluiten. Mocht het weer tot aansluiten komen, dan is het €45 per handeling.
Voorlopig heb ik geen kosten gemaakt voor het afsluiten
De monteur wilde een soort "disselslot" om de gaskraan leggen. Ik had op internet al gezien/gelezen dat een zegeltje ook mogelijk moest zijn. De monteur wilde, na uitleg van de situatie, wel een zegel plaatsen en benadrukte dat het verbreken van een zegel verboden was.... ik vind het goed

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja, hier.Powrskin schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:32:
lucht lucht ook iemand ervaring met de Mitsubishi inverter WSH-FH35i ???
2) vloerverwarming h-o-h 10cm en bij ramen h-o-h 5 cm. en dat over alle verdiepingen.
4) iedereen zelf bij elkaar gesprokkeld. dakdekker is originele dakdekker van het huis. idem met cv monteur alleen stek monteur moest ik even naar zoeken. Ik heb niet zo veel met garantie want ik weet wat ik wil en hoe ik het wil en dat het gaat werken. Tenzij Elga zelf natuurlijk kaduk gaat... Elga neem ik dus ook af zonder installatie van lokaal bedrijf (Als je naam wil hebben stuur dan ff PM, ze leveren de ELGA tegen zeer scherpe prijs)
Aan eigen beheer installeren zat ik ook aan te denken.(CV ketel ook zo gedaan)
Stek monteur die ik ken durft het (nog) niet
maar ik kan je geen PM sturen: Deze gebruiker wil of kan geen Berichten ontvangen: develdonk
Doe ik iets fout?
Je aanname is dat het verbruik per graaddag constant is. Bij mij is dat (op de gasketel) lang niet zo. Mijn verbruik per graaddag is veel lager wanneer er minder graaddagen zijn. Er is hier een fors verschil in het aantal graaddagen. Ik zou met de gasketel ook een forse besparing hebben gehad in het verbruik per graaddag. Ik zou hier op deze manier een berekening kunnen posten dat mijn gasketel in een jaar 50% zuiniger is geworden.develdonk schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:25:
alstu:
[afbeelding]
Edit: verbruik WP voor verwarmen/koelen over deze periode 1114 kWh
http://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1511526
Ik vind deze cijfers wat te zacht om te concluderen dat je met een l/l warmtepomp structureel 1m3 = 1kWh kunt halen. Ik ga voor l/w uit van een cop van ongeveer 3 en een ketel efficiëntie van 90% dan is 1 m3 iets meer dan 2 kWh. Wellicht dat een l/l nog iets zuiniger is.
inzake je opmerking verbruik per graaddag; grappig dat je dat zegt, ik meende die trend ook al te zien. ik had de data van 2 jaar per dag uit energiemanageronline.nl getrokken en geplot in een scatter chart. toen zag je dat het verbruik per graaddag lineair werd naarmate het erg koud werd maar zeker het traject van 20->10 graden was verre van lineair. Ik denk dat jij hetzelfde ziet?
@Q1Q: mail maar ff naar develdonk [at] Hotmail.com.
overigens bijzondere reactie van de stek monteur. het is immers geen verschil of hij een airco aansluit of een l/w warmtepomp? Enige wat hij moet doen is 4 koppelingen zilversolderen (geen knel!), vacumeren, testen of er geen lekkage is en dan de buitenunit open zetten. how hard can it be?
[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 19-09-2015 11:14 ]
Verwijderd
terwijl de warmte output steeg daalde het verbruik verder van de wp.
gewoon inzicht en inregelen (strategie)
/disclaimer : inregeling is net zo verslavend als pv uitbreiden, dus een winterhobby
ik zit alleen nog met een gapend gat van spontaan opgetreden warmte, of dat nu cop waarde is of de zonneboiler is niet te bemeten omdat het eerst de boiler ingaat en dan gemeten word.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 11:39 ]
Graaddagen houden alleen rekening met de temperatuur. In Graaddagen Is bijvoorbeeld niet de wind/regen/luchtvochtigheid en gevoel van de mens meegenomen.
Regen laat de warmte van de gevel in de put lopen, wind koelt de gevel af, bij een hoge luchtvochtigheid wordt eerder koude ervaren en is er meer energie nodig om de lucht op te warmen.
Bij een buitentemp van 4°c, windstil, geen regen en droge lucht zal veel minder gestookt moeten worden dan op een dag dat er veel wind staat, het veel regent en daardoor er een hoge luchtvochtigheid is.
Door bijv. met de gevoelstemperatuur de graaddagen te berekenen, haal je de factor wind al uit het verhaal en krijg je als het goed is al een stabieler m3/graaddag getal.
[ Voor 57% gewijzigd door Freemann op 19-09-2015 14:51 ]
haha, ja hartstikke rond!develdonk schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:12:
@apt: ik denk dat een l/l warmtepomp een stuk zuiniger is dan de Elga. Simpelweg omdat de afgiftetemperatuur lager kan zijn waardoor de COP hoger wordt. Aangezien l/w warmtepompen een COP halen van 4-5 zou ik me niet verbazen als dit bij een l/l warmtepomp 5-6 zou zijn. als je dit dan afzet tegen de 1m3=8kwh dan kom je rond de 1-2 kwh uit per m3 en is de cirkel weer rond?
Maar het verschil tussen 2 en 1 kwh per m3 is het verschil tussen een cop van 4 en 8 als ik uitga van een 100% efficiënte ketel.
Ik sta hier nu te stoken op de WP, terwijl de zonneboiler zo nu en dan ook nog even meedoet. Geen idee van een COP natuurlijk.
Als er nog iemand een stek monteur nodig heeft in omgeving Salland/Twente laat maar weten. 'Mijn' installateur heeft prima werk geleverd.
Op die buiten en binnenunit zit standaard toch knel? Hoe wil je daar dan op solderen ?develdonk schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:12:
@Q1Q: mail maar ff naar develdonk [at] Hotmail.com.
overigens bijzondere reactie van de stek monteur. het is immers geen verschil of hij een airco aansluit of een l/w warmtepomp? Enige wat hij moet doen is 4 koppelingen zilversolderen (geen knel!), vacumeren, testen of er geen lekkage is en dan de buitenunit open zetten. how hard can it be?
Volgens mij is 95% van de installaties knel. Is een gokje.
Snap dat goed solderen beter is maar weinig gebruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door martijnr17 op 20-09-2015 08:20 ]
Hier vergelijkbare resultaten : 1400 kWh en naar schatting 700 m^3 bespaard. Let wel, de afgelopen winters waren nauwelijks winters!Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:35:
ik kom ongeveer rond de 1000kWh vervangt 500m3, en dan is dat ww+cv (over 2,5 jaar)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Hier heeft de monteur een 'stek-koppelling' aangesoldeerd die met een schroefverbinding op de airco en binnenunit werd geschroefd. Ik weet nog niet precies hoe een 'stek-koppelling' werkt maar het is geen gewone knelkoppelling. Ook het verlengen van buizen ging door te solderen. Optrompen, buizen in elkaar en solderen maar.martijnr17 schreef op zondag 20 september 2015 @ 08:15:
[...]
Op die buiten en binnenunit zit standaard toch knel? Hoe wil je daar dan op solderen ?
Volgens mij is 95% van de installaties knel. Is een gokje.
Snap dat goed solderen beter is maar weinig gebruikt.
Graag even een Pm
Groet apepannetje
apt schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:16:
[...]
haha, ja hartstikke rond!
Maar het verschil tussen 2 en 1 kwh per m3 is het verschil tussen een cop van 4 en 8 als ik uitga van een 100% efficiënte ketel.
Ik sta hier nu te stoken op de WP, terwijl de zonneboiler zo nu en dan ook nog even meedoet. Geen idee van een COP natuurlijk.
Als er nog iemand een stek monteur nodig heeft in omgeving Salland/Twente laat maar weten. 'Mijn' installateur heeft prima werk geleverd.
vraag me eigenlijk af hoeveel stek monteurs solderen met scherm gas door de leidingen? iemand op gelet tijdens laten installeren?
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Had jij de buitenleidingen ook niet verder geïsoleerd toen je constateerde met je warmtecamera dat hier nog een behoorlijke warmte vanaf kwam? zo ja; welke dikte pijp heb je gebruikt? Ik heb nu een 75mm pijp klaar gemaakt voor de stek monteur (geïsoleerde airco leidingen zijn 1cm+2cm isolatie * 2 buizen = 6cm) maar het lijkt wat klein?mkleinman schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:37:
[...]
Kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Ik heb geen temperatuursensoren + flowmeter in het systeem. En ik heb ook nog eens mijn huis aardig radicaal verbouwd.
Ik heb wat hele dikke aannames gedaan op mijn blog qua isolatie en gasverbruik en dan krijg ik daar wel cijfers uit die ik herken. Alleen; garantie tot de voordeur met die cijfers.
Harde meetdata volgt hopelijk dit winterseizoen.
en daarna opgevuld met pur neem ik aan?
Mag hopen dat het wel gebeurt is....Er komt enorm veel rommel los van de leidingen door de oxidatie tijdens het hardsolderen.stef110 schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:08:
vraag me eigenlijk af hoeveel stek monteurs solderen met scherm gas door de leidingen? iemand op gelet tijdens laten installeren?
stef
Het expansieventiel gaat er echt kapot van, of raakt verstopt.
Sowieso is elke vervuiling, zoals zand en stof iets wat je absoluut niet in je systeem wilt hebben.
Plak leidingen altijd af zodra ze op lengte zijn en door gaten in muren gestoken worden.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hij heeft het vast niet zo gedaan:

Nog een aanvulling op de "buigzame" koperen leidingen trekken.
Kijk uit dat je de leiding niet knikt, maar met beleid buigt. Anders heb je een extra expansieventiel .
Ik heb zelf massieve leidingen gebruikt en gebogen met een passend buigijzer. Was ook maar 2 meter.

En ja, het zit er express scheef op. Die chinezen kunnen niet iets recht monteren blijkbaar.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2015 10:20 ]

waterontharder staat een beetje in de weg maar het is niet anders... Links van de waterontharder nog een ruimte van 70x70cm vrij gehouden voor een zonneboiler van zo'n 300L. maar dit wordt pas ergens volgend jaar een keer...
1) de zwarte tape is voor de IR thermometer
2) groene computer voor beregening reeds verplaatst
3) kasje onder ketel (zie je net wel) is z-wave module om te monitoren wanneer ketel aanspringt (en is geschakeled met andere pompen van vloerverwarming zodat alles op de sec nauwkeurig aanspringt, nalooptijd is gedefinieerd in de Vera)
4) warmtemeter bestelt in china (zie eerder in forum) wordt di geleverd met DHL express
5) spiro MB3 vuilfilter komt er ook in. Geen idee of het moet maar je kan het maar hebben nu ze toch gaan klussen aan de installatie
kan niet wachten...
en voordat iemand iets zegt over isoleren van leidingen: in de garage ligt ook vloerverwarming... dus of ik nu verwarm met vloerverwarming of wat warmte verlies van de leidingen is lood om oud ijzer
@AUijtdehaag lekt dat dak niet?
[ Voor 54% gewijzigd door develdonk op 20-09-2015 10:41 ]
Not my roof.
Kun je de waterontharder niet meteen naar rechts verplaatsen?
Dan hou je ruimte voor het buffervat, wanneer je de ketel verwijderd volgend jaar.
En over ijzer gesproken, is het in ieder geval wel verstandig om een "magnetische" vuilafscheider te gebruiken.
Ook daar heb je isolatieschildjes voor.
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2015 11:30 ]
Het kan misschien wel beter zijn. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken, je maakt van een split unit eigenlijk een monoblock
had ik graag gedaan maar daar zitten de 2 electronische kleppen voor de tuinbewatering. kan dus helaas niet verder naar rechts....AUijtdehaag schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:24:
Kun je de waterontharder niet meteen naar rechts verplaatsen?
Dan hou je ruimte voor het buffervat, wanneer je de ketel verwijderd volgend jaar.

Overigens zit heel de installatie in de garage welke aangebouwd is aan de woning. Dus daarom heeft het geen zin de leiding te isoleren. Garage moet namelijk ook gewoon verwarmd worden.
[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 20-09-2015 12:16 ]
Ik dacht trouwens dat Elga een beveiliging had dat hij nooit koelde onder het dauwpunt? Volgens mij ergens halverwege dit forum een keer besproken?
Ik verwacht niet dat de Elga standaard een dauwpunt regeling heeft. Je moet dan een condens voeler op de verdeler plaatsen die de Elga uitschakelt bij condensvorming.
Zijn nog prijzige sensoren, voor de Coolcube kost hij dik €200.
Als je niet lager gaat dan 17 graden Is de kans op condens minimaal.
[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 20-09-2015 12:53 ]
deze bedoelde ik; als je zoekt op condens in dit topic zul je zien dat (zelfs met radiatoren) er weinig problemen zijn met de ELGA; maw ik zie het wel in de zomer van 2016 of het nodig isVerwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:01:
@condens
tot standje 4 heb ik daar geen last van, erboven wel, maar het druipt er niet vanaf, ook niet na een uur koelen.
het verdampt eerder gewoon weer.
ik heb nu dus pompstand 4
heb in de behuizing een gaatje gemaakt om eenvoudig bij de pompsnelheid te kunnen komen.
vreemd eigenlijk dat die er niet standaard opzat.
verder was ik vandaag even langs bij hans pv kijken en tegen zijn nieuwe boiler schoppen, en we hebben het even over mijn cop berekening gehad, voor hem klinkt het vrij logisch maar ik ga het hier niet verder uitleggen, omdat het namelijk ook meerdere topics bestrijkt.
2 dingen zijn wel duidelijk, mijn verbruik is fors toegenomen, maar mijn eindafrekening zal extreem dalen.
Condens is uit te rekenen. Heeft verder weinig met de ELGA te maken. Als je het water ver genoeg terug koelt en de luchtvochtigheid hoog genoeg Is, dan ontstaat er vanzelf condens. Kan mij herinneren dat mkleinman of hansdegit een zeiknatte vloer had.
Niet echt op gelet, ik had mijn handen vol aan de kleine, maar we kwamen zo nu en dan kijken en er stond een grote stikstof cilinder bij. Dus hopelijk wel.stef110 schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:08:
...
na een tijdje de bus comunicatie tussen de WP en de computer software afgeluisterd te hebben. Het juiste berichtje kunnen achterhalen welke de warmtepomp in en uit schakelt. Had nu voor nood de ruimte voeler gefopt met twee weerstandjes alleen blijft de warmtepomp altijd standby staan, en laat hij elke 10 minuten de cv pomp 3 minuten draaien... daar ben ik zomenteen van af! wordt vervolgt.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Heb je ook gekeken wat er gebeurt wanneer de Vera er mee ophoud?develdonk schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:30:
3) kasje onder ketel (zie je net wel) is z-wave module om te monitoren wanneer ketel aanspringt (en is geschakeled met andere pompen van vloerverwarming zodat alles op de sec nauwkeurig aanspringt, nalooptijd is gedefinieerd in vera.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Nog nooit meegemaakt dat de VERA het niet doet (fantastisch apparaat, kunnen ze bij Microsoft nog iets van leren). Verder zit de onderste verdieping rechtstreeks geschakeld op externe pompcontact van de ketel en zal het dus alleen "kouder" worden op de 1e en 2e etage. (en z-wave werkt met terugkoppelingen van signaal dus wanneer iets niet zou werken krijg je meteen een waarschuwing, grote voordeel tov KAKU)Appie Heijn schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:25:
[...]
Heb je ook gekeken wat er gebeurt wanneer de Vera er mee ophoud?
Moet alleen met de ELGA wel ff fixen dat deze ook een z-wave signaal geeft als hij aanslaat.
Al met al valt schade dus mee als er iets niet goed zou gaan.
Lekker bezigstef110 schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:33:
Hehe eindelijk gelukt om de KS50 in en uit te kunnen schakelen met een arduino!
Klopt, heb de Vera ook, maar zou hem niet inzetten voor kritische oplossingen, stel hij gaat een keer in rook op dan zou het wel erg zonde zijn dat je pompen in de soep draaien of erger dat het CV systeem ergens springt.develdonk schreef op maandag 21 september 2015 @ 08:35:
[...]
Nog nooit meegemaakt dat de VERA het niet doet (fantastisch apparaat, kunnen ze bij Microsoft nog iets van leren). Verder zit de onderste verdieping rechtstreeks geschakeld op externe pompcontact van de ketel en zal het dus alleen "kouder" worden op de 1e en 2e etage. (en z-wave werkt met terugkoppelingen van signaal dus wanneer iets niet zou werken krijg je meteen een waarschuwing, grote voordeel tov KAKU)
Moet alleen met de ELGA wel ff fixen dat deze ook een z-wave signaal geeft als hij aanslaat.
Al met al valt schade dus mee als er iets niet goed zou gaan.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Mooi aparaat met over (volgens mij) gehele linie een iets beter COP dan de ELGA. Daarnaast kun je er ook een boiler aan koppelen en is vermogen hoger (dus kan monovalent werken). Desalniettemin is een hydrobox alleen al een stuk duurder dan de ELGA nog los van de buitenunit en boiler?
bron: http://www.split-waermepu...tsubishi-ecodan/index.php
Zomaar nieuwsgierig maar wat is de prijs die je gaat betalen?
ELGA is hier EUR 3.600 all-in (incl warmtemeter, dakdoorvoer, stek monteur, aanpassen CV circuit etc).
Wellicht trouwens ook een goede om toe te voegen aan de openingspost als je wat meer data hier op het forum kan zetten over specs/ COP's/ SPF/ kosten etc.?
[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 21-09-2015 19:27 ]
Ben zeer benieuwd naar de presentaties en hoe de na/backup -verwarming zich gedraagt! Wanneer wordt hij geïnstalleerd?
@develdonk
Alles bij elkaar zo'n 4500 euro
[ Voor 24% gewijzigd door alberthakvoort op 21-09-2015 19:58 ]
nette prijs! ben benieuwd naar je real-life resultaten!alberthakvoort schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:56:
waarschijnlijk met 3 weken, ik moet nog even wachten tot de dekvloer is gestort
@develdonk
Alles bij elkaar zo'n 4500 euro
prijs valt me ook reuze mee moet ik zeggen. welke configuratie heb je genomen? dan ga ik me er dadelijk eens verder in verdiepen...
[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 21-09-2015 20:59 ]
http://www.solarcompleet....lere4hlof8ntfqqn3cbinrc31
Fanloze buiten unit, geen lawaai, past op schuin dak.
Serie
http://www.mabelisandsun.nl/warmtepomp-boilers
2000 W, niet veel maar wel mooie techniek.
[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 21-09-2015 21:01 ]
Lijkt hier wel wat op: http://www.tdenergie.com/actie-aanbiedingRol-Co schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:55:
Iemand ervaring met zoiets?
Serie
Ja heeft geen zon nodig, alleen omgeving warmte, al vraag ik me met dat formaat wel weer af hoe je dat lekker bevestigd krijgt onder je rails met een shitload aan dakhaken.eric-pvt schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:15:
voila, dat is het
[...]
dat zou raar zijn zeg, je pv op -10c, en je collector op 80c in april...
ergens ook wel heel simpel.
1 paneel en binnen unit is 2 kW, dat is wel wat weinig, maar voor alleen boiler misschien interessant.
wat uitleg: http://www.tdenergie.com/werking-td-warmtepomp
@Rol-co: bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 21-09-2015 21:28 ]
[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 21-09-2015 21:27 ]
Develdonk,
De platen werken net als een buitenunit maar dan zonder fan, de compressor heb je dan wel binnen, dat kan een nadeel zijn. Verder met koudemiddel gewoon net als de elga enz, alleen met 134A, dat is wat minder.
[ Voor 94% gewijzigd door develdonk op 21-09-2015 21:42 ]

Wat voor opstelling krijg je precies?alberthakvoort schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:51:
Ik heb ook zojuist mijn warmtepomp besteld, het is toch de Mitsubishi Ecodan geworden (5kW)
Heb je met of zonder boiler?
Is er backup/na -verwarming aanwezig?
Welke buitenunit krijg je precies?
Krijg je een woonkamer bedieningspaneel?
etc etc
Kun je hiermee gasloos?
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 22-09-2015 10:05 ]
Ik neem mijn 300 liter mee, waar ik afgelopen jaar ook mee gedraaid heb met de KS50.Freemann schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:02:
[...]
Wat voor opstelling krijg je precies?
Heb je met of zonder boiler?
Is er backup/na -verwarming aanwezig?
Welke buitenunit krijg je precies?
Krijg je een woonkamer bedieningspaneel?
etc etc
Kun je hiermee gasloos?
Hierin ga ik wel een element plaatsen, zodat ik bij zeer koud weer hem toch even op 60 graden kan laten "koken".
Op alle verdiepingen krijg ik vloerverwarming, dus ik ga voor ZLTV.
Ik krijg de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C 5,0 kW
Verders moet ik gasloos, aangezien ik geen aansluiting krijg
[ Voor 5% gewijzigd door alberthakvoort op 22-09-2015 10:52 ]
Model: PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C € 4.456,55 (incl btw)
Mitsubishi Electric warmtepomp Split Set - POWER INVERTER met Hydromodul, bestaat uit:
•1 x Buiten unit PUHZ-SW50VHA
•1 x Hydromodul ERSD-VM2C
•Verwarmen - Koelen
•Wateruittrede (max) 60ºC
•Toepassingsgebied verwarmen -15ºC
•Vermogen 5.0 kW
[ Voor 69% gewijzigd door develdonk op 22-09-2015 11:44 ]

Een thermostaat is toch wel iets wat wij missen.... en dan vooral in de vorm van het kunnen wijzigen van de gewenste ruimte temperatuur. Er is wel iets voor te krijgen, maar helaas is dat een "locked-in" peperduur display....
Ik heb ze net even gebeld. Ze hebben een demohuis. Ze zijn bezig met de ontwilkkeling van een iets grotere e-pack met 2 panelen, die 4,6 kw energie zou moeten gaan geven. Prijs verwachting is 3.000-3.500. Over een half jaar hopen ze die gereed te hebben.develdonk schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:23:
Ik zie het niet... Waar staat uitgelegd hoe dit systeem werkt? Hij zal ongetwijfeld de warmte gebruiken achter de zonnepanelen en de zonnepanelen leveren vervolgens meer kwh omdat ze koeler zijn... dit zou meer op moeten leveren dan vacuümbuizen en lossen pv panelen? iemand link naar meetdata? of is dit meer om ruimte te besparen?
wat uitleg: http://www.tdenergie.com/werking-td-warmtepomp
@Rol-co: bedankt!
De 6 block en 12 block systemen zijn kostbaar. Prijs ergens tussen de 7k/15k
Indien deze systemen te klein bemeten zijn gaan de panelen bevriezen en kunnen dan geen warmte meer uit de lucht halen.
Het idee van de panelen achter de PV panelen spreek me wel aan. Ik heb een schans. Ik kan ze er nog wel onder krijgen en de panelen maken geen geluid...
Maar ik denk dat het dan toch maar een Elga moet worden, want die past net in me CV kast er bij... De E-pack is te breed.
Deze valt mee, is helaas alleen in draadloze uitvoering te krijgen. Ontvanger is 60,-- en thermostaat is 65,--. Je kan dan wel weer tot 8 thermostaten er aan koppelen.Freemann schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:47:
Netjes hoor!!
Een thermostaat is toch wel iets wat wij missen.... en dan vooral in de vorm van het kunnen wijzigen van de gewenste ruimte temperatuur. Er is wel iets voor te krijgen, maar helaas is dat een "locked-in" peperduur display....
Zodat bijv. zone-kleppen bediend kunnen worden?
Ieder kamer van thermostaat voorzien, die vervolgens in die kamer een zoneklep open/dicht kan doen
Zo ja, dat zou wel erg gaaf zijn!!
[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 22-09-2015 16:03 ]
Mooie techniek met R134A erin?Rol-Co schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:55:
Serie
Volgens een wiki:
Because of its high GWP, 1,1,1,2-tetrafluoroethane has been banned from use in the European Union, starting with cars in 2011 and phasing out completely by 2017
GWP R410a = 2088

Ik link niet snel naar de Telegraaf, maar hier staat wel een informatief artikel over koudemiddel in auto'sSpeedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:18:
[...]
Mooie techniek met R134A erin?
Volgens een wiki:
Because of its high GWP, 1,1,1,2-tetrafluoroethane has been banned from use in the European Union, starting with cars in 2011 and phasing out completely by 2017
http://www.telegraaf.nl/a..._is_het_eigenlijk___.html
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Daar mag je als leverancier wel bij stil staan, ipv simpelweg blijven dozenschuiven en je energie in een mooi verkooppraatje te steken ...
Dat de alternatieven niet alles zijn (R32 is ook erg brandgevaarlijk) is helaas een feit.
Overdreven gedoe met brand gevaarlijk van R32: aardgas is ook brand gevaarlijk en ammoniak koopje via schoonmaak middelen. Kleine koel/WP installaties moet je niet vergelijken met grote industrie/utility installaties. De Overheid mist de flexibiliteit; het is veiligheid afwegen tegen milieu voordeel bij kleine installaties voor honderd duizendend(en) woningen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:19:
Het gaat mij er om dat R134a in Europa verboden is en blijkbaar toch weer via een andere weg hier komt.
Daar mag je als leverancier wel bij stil staan, ipv simpelweg blijven dozenschuiven en je energie in een mooi verkooppraatje te steken ...
Dat de alternatieven niet alles zijn (R32 is ook erg brandgevaarlijk) is helaas een feit.
Zolang het goed werkt en niet lekt zal er veel 134A zijn in auto's bijv, maar goed, het ging me in de zin van mooie techniek ook niet om het gas maar de platen ipv een buiten unit.
Geen geluid
Overal te plaatsen (zelfs onder panelen en binnen)
Geen heel lelijk ding als je hem aan een zijmuur hangt
Enz enz
Helemaal mee eens! Hier is gas afgesloten en niet omdat het onveilig is
Een gasleiding is in verschillende opzichten nog wel gevaarlijker dan een halve kilo R32, wat maar enkele honderden liters gas is. Als er een (bewust) lek in de gasleiding zit, dan kunnen er duizenden liters gas in het pand lopen met alle gevolgen van dien(We zien ze geregeld op tv).
Geneuzel over een paar honderd gram gevaarlijk gas, wat alleen onder de juiste omstandigheden heden echt een gevaar kan/zal zijn.
Onze WP bevat 600 gram CO2, wat iets van (heb het ooit geprobeerd uit te rekenen)300 liter gas is.
Dat is in een woonkamer van 5*8 meter een laag van minder dan 1 cm.
Nog een post over gevonden:
Freemann in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"
De binnenunit heeft een compressor, die zie ik liever buitenRol-Co schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:55:
Ik op zolderSpeedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:04:
[...]
De binnenunit heeft een compressor, die zie ik liever buiten
Hiermee kan je de hele muur bedekken zonder echt lelijk te zijn.
Klopt, de mensen die dat roepen weten niet dat ze in de (bij)keuken, één of twee apparaten hebben die gevuld zijn met R290Freemann schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:26:
@Tomexergie:
Geneuzel over een paar honderd gram gevaarlijk gas, wat alleen onder de juiste omstandigheden heden echt een gevaar kan/zal zijn.
Verwijderd
volgens mij heb ik nu al meer atmosfeer belasting vermeden door niet verbrand gas,
dan wanneer ik in 2018 de leidingen zomaar doorknip.
ik vind het wel jammer dat elke prikkel hiervoor ontbreekt.
ik heb met de elga nu alvast zeker niet 1500m3 aardgas verbrand in 2,5 jaar,
hoe verhoud zich dat dan precies als het ooit toch gaat lekken ?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 20:19 ]
Verwijderd
laten we beide even scherpstellen, en niet de helft van het verhaal weglaten.
https://www.ecn.nl/filead.../factsheets/nox-hh-01.pdf
thuis kun je weinig beter doen dan een wp, misschien toch ook nog hr 107 sv cv, en dan groene stroom voor de wp. meer kun je thuis nu echt niet doen.
als ik nu 1 jaar de elga uit de groep haal, komt er zeker uitstoot (co/nox/zwavel/etc) als ik deze erin doe en groene stroom opwek en koop, dan lijkt me dat toch het beste voor nu.
de mod van gisteren begrijp ik wel, maar laat ik dan nog iets zeggen, onder mijn huis zit 2,2 miljard kuub uit rusland, dat is 1, en dat word verbrand ook, dat is 2....(1,875kg co2 +de rest) volgens mij is de koelmiddeldiscussie niet nodig, je kan beter even aan je achterhoofd krabben, en een goed plan maken.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 21:06 ]
Als zo'n ding tig jaar mee gaat zonder lekkages dan is dat prima, maar over een paar jaar zal bijvullen van zo'n systeem lastig of op z'n minst duur kunnen worden.
Met R410a geldt dit in mindere mate, maar ook dat wordt uitgefaseerd.
Wel ironisch eigenlijk dat de installateurs technische problemen met R32 hebben waardoor het in NL even niet of veel minder verkocht wordt.
Om die reden heb ik nu toch maar voor R410 gekozen, want dan weet ik zeker dat de installatie goed gaat.
Hoe lang dat met R32 gaat duren is niet bekend, dus dan moet je wat anders net voor het stookseizoen.
Ik ga zo een poging wagen om een buitenunit van 45kg de trap op te zeulen

Lukt wel toch? Is mij ook gelukt vorig jaar oktober, 2 trappen zelfs...Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:56:
Dat zou kunnen, jammer dan maar je vermijdt er iig gas mee
Ik ga zo een poging wagen om een buitenunit van 45kg de trap op te zeulen
Ik heb hulp van een elektrische lierRol-Co schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:21:
[...]
Lukt wel toch? Is mij ook gelukt vorig jaar oktober, 2 trappen zelfs...
Lastig als je zelf niet heel veel zwaarder bent dan hetgeen de trap op moet

Hoe je het ook wend of keert, ooit(!) komt dat chemische koelmiddel uit de WP in de atmosfeer en dat is niet goed.
Elke kilo die momenteel van dat spul wordt geproduceerd komt 99% zeker in de atmosfeer.
Ook komt er straks een punt dat het spul niet meer geproduceerd mag worden en dan wordt het schaars.
Als het schaars wordt dan wordt het duur, wordt het duur dan baal je als je WP lek is.
Ook worden de regels rondom lekkage controles voor chemische koelmiddelen steeds verder aangehaald.
Nu vallen systemen <5kg GWP equilivant erbuiten en dus de Elga ook. Straks worden die regels aangehaald en dan zegt mijnheer de overheid; graag even laten controolleren en zit je ineens weer aan een abonnement van een gasketel dozen schuiver vast....
Chemische koelmiddelen zijn eindig en daar moet/mag rekening mee worden gehouden.
Mensen die nu voor een goedkope oplossing kiezen, kunnen over zeg 5 jaar voor dure of lastig keuzes komen te staan. Dit zal zeker zo zijn voor systemen waarbij het koelmiddel nu al lastiger te krijgen is of niet meer mag worden gebruikt.
Mogelijk is dit laatste ook de reden dat als die r134a systemen ineens over goedkoop oppoppen?!

Pff, gelukt
Men schroeve een lier op een sport van een ladder en legt deze tegen de traphekjes met stoelen er tussen als afstandhouders
Dan een spanband om de doos heen doen en die weer aan de haak.
Beneden de doos een beetje sturen zodat niet alle verf overal af vliegt.
Strakke actie!!Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:14:
[afbeelding]
[afbeelding]
Pff, gelukt
Men schroeve een lier op een sport van een ladder en legt deze tegen de traphekjes met stoelen er tussen als afstandhouders![]()
Dan een spanband om de doos heen doen en die weer aan de haak.
Beneden de doos een beetje sturen zodat niet alle verf overal af vliegt.
Hier is de WP (76kg) en de boiler (43kg) met 2 paar handen omhoog gegaan..... (met alle gevolgen voor de trap en muur van dien...)
De volgende stap is het ding door een raam naar buiten schuiven, moet het wel even droog blijven
76kg, ik moet er niet aan denken

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-09-2015 22:35 ]
Hier hadden we trap vanaf de beganegrond al gehad....

Waren wel wat modificaties aan het zolder luik nodig ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik durf hier niet zomaar 1200 kilo op zolder neer te zetten.WoudseHoeve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:04:
Met een ketting takel gaat het ook goed (1000L buffer van 200kg, zonder water) ...
Hier hadden we trap vanaf de beganegrond al gehad....
[afbeelding]
Waren wel wat modificaties aan het zolder luik nodig ......
[afbeelding]
Daarom zou ik gaan voor max. 250 liter in een RVS boiler, weegt nog geen 300 kilo.
Dit alles op de beganegrond boven een heipaal.
Goed dat er een hijsoog aanzit, maakt e.e.a. een stuk makkelijker.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit verhaal had ik al eens in het ZB topic langs zien komen
Dat "hijsoog" lijkt mij een ontluchtings/tap punt bovenop de boiler waar jullie een "dop met oog" ingedraaid hebben?
@koevlaas2
In wat voor huis woon je en waar zijn je vloeren van gemaakt?
Hier hebben op zolder 2 aquarium stellingen gestaan met in totaal 6 aquarium van 120x50x50(300) liter stuk (3000kg + 40kg per aquarium). Dat is 5 jaar lang helemaal goed gegaan en de betonnenvloeren hadden hier totaal geen problemen mee.
Bedenk ook dat 1 persoon gemiddeld 80kg weeg en jij durft toch ook wel met 15 man op je zolder te lopen?
Dat is ook al snel 1,5 ton aan gewicht, volgens mij zijn de verdieping vloeren niet heel veel anders dan beganegrond vloeren en in onze woonkamer hebben ook 35man met verjaardag rond "gelopen".
35*80 = 2800kg
De buffer hangt ook aan de muur, vloer is verstevigd .... en het gewicht verdeel over een groter oppervlak. De kettingen waarmee hij aan de muur hangt zijn niet strakker komen te staan.koevlaas2 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:20:
[...]
Ik durf hier niet zomaar 1200 kilo op zolder neer te zetten.
Daarom zou ik gaan voor max. 250 liter in een RVS boiler, weegt nog geen 300 kilo.
Dit alles op de beganegrond boven een heipaal.
Goed dat er een hijsoog aanzit, maakt e.e.a. een stuk makkelijker.
Dat hijsoog heb ik zelf gemaakt, giet ijzeren plug, gat er in en oog er aan met een bout. Lassen gaat niet met gietijzer en is altijd zwakker dan bouten ( zeker mijn lassen
Maar een simpel ketting takel kan je heel veel doen.
Ik moest wel een paar dikke ogen aan het plafond maken ....
Het waren er 4, die ieders het gewicht kunnen dragen, als er dan 1 breekt redden de anderen het nog. Ik heb ze maar laten zitten .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nog treuriger is dat er gewoon spuitbussen met dat spul in de winkel liggen met als enig doel om leeg gespoten te worden:

(Specifications: 1,1,1,2-Tetrafluoroethane (134a))
Bij de Action, voor een paar euro, "Air Duster"...
Dit topic is gesloten.