Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste
Acties:
  • 598.780 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
crazyharrie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:11:
[...]

Wat is je dT bij deze opstelling?
1.5 ltr kan prima zijn, maar als de dT hoog is is het dus niet genoeg.
moet zeggen dat ik die nooit gemeten heb. Zal eens keertje kijken. hij hangt in de kelder in 10 cm isolatie is dus even prutsen om er bij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
jeroensteeman schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:26:
Misschien lichtelijk off topic: Maar zijn er hier mensen die met LW-warmtepompen die hun slaapkamers met radiatoren (of jaga's) verwarmen? Ik wil voor mijn nieuwbouw graag aan de slag met een warmtepomp, maar heb geen zin om vloerverwarming op m'n verdieping aan te leggen. Nu hebben we ook amper verwarming aan op de slaapkamers.
Hier zijn de slaapkamers ook met radiatoren welke wel over bemeten zijn voor normalle verwarming. Op de warmtepomp functioneren ze dus ook prima. Zijn niet eens jaga convectoren.

sorry voor dubbele post maar op de telefoon kan kan ik niet makkelijk 2 keer quoten.

[ Voor 6% gewijzigd door martijnr17 op 21-01-2016 19:55 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

PolderPloer! schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:38:
[...]

Nee dat klopt, maar je zegt het zelf. Het rendement van je warmtepomp gaat dan naar beneden door de stilstandverliezen en de hogere aanschafkosten (hoewel minimaal) zorgen voor een langere tvt.

Hier de afgiftetabellen voor vloerverwarming: http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/
Zoals al aangegeven, 1 van de reden van aanschaf was de prijs, 180€ en nu nog ongeveer 80€ verbouw kosten.
Dus dit is weer gunstig voor de tvt

Ik ga hem erg goed isoleren, dus de verliezen zullen niet te groot zijn.
Wel moet er een extra pomp draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

itchin schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:03:
Vandaag de eerste 'storing'/'misser' van mijn Elga (met zware Toshiba buitenunit). In de logging zag ik dat de Elga na de 10e ontdooicyclus in 5 uur tijd niet meer aan de bak ging. Bij thuiskomst bleek het oranje CV-ketel bijschakel lampje te branden - maar ja, de Elga en de ketel zijn niet met elkaar verbonden. Ik neem aan dat dit of betekent dat de warmtevraag te groot was geworden, of dat de temperatuur in het CV systeem te ver was opgelopen (straks maar eens de handleiding nalezen).
Verder heeft de Elga het top gedaan deze week. Na enige weken afwezigheid kwam ik afgelopen maandagavond aan in een huis dat keurig op 17 graden was verwarmd (met nachtverlaging tot 15). Op de koudste dagen van het jaar heeft de Elga het huis weer opgewarmd tot het woensdag weer op het 17,5-19,5 graden regime zat. Dat er dinsdag daarvoor zo'n 26 kWh is verstookt is dan bijzaak.
Maar na de goede ervaringen tot nu toe vind ik het vreemd dat er vandaag iets andes is gebeurd dan verwacht. Maar het zal wel liggen aan een combinatie van een grote warmtevraag in combinatie met veel ontdooicycli.
Het verbruik van mijn Elga kun je bekijken via mijn PVoutput logging.

Op dit moment heb ik nog zo'n 1000 kWh overschot en nog geen gas verbruikt voor verwarming van het huis (jaar afrekening is per half februari). De sport is dus om de Elga al het werk te laten doen om het huis te verwarmen.
Ik heb de evaring vandaag dat het een erg slechte wp dag was, rond de -2 - 0c en veel mist / vocht.
Veel defrosts, en hoog KWh gebruik om dezelfde warmte af te geven als met de koudere dagen die qua luchtvochtigheid beter waren.

Geen moeite met verwarmen hier ( Ecodan ), wel redelijk meer KWh verstookt.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:46
hjdekker1 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:14:
[...]

Zoals al aangegeven, 1 van de reden van aanschaf was de prijs, 180€ en nu nog ongeveer 80€ verbouw kosten.
Dus dit is weer gunstig voor de tvt

Ik ga hem erg goed isoleren, dus de verliezen zullen niet te groot zijn.
Wel moet er een extra pomp draaien
Klopt er moet een extra pomp draaien. Maar dat kan op 2 manieren, wat is beter?

1. Apart circuit WP en CV, met in het midden de buffer. Dus de pomp draait over de buffer en niet over de WP.
2. Parallel geschakeld, dus de WP kan zowel de CV voeden als de buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-05 17:27
crazyharrie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:38:
[...]

Ik heb de ervaring vandaag dat het een erg slechte wp dag was, rond de -2 - 0c en veel mist / vocht.
Veel defrosts, en hoog KWh gebruik om dezelfde warmte af te geven als met de koudere dagen die qua luchtvochtigheid beter waren.

Geen moeite met verwarmen hier ( Ecodan ), wel redelijk meer KWh verstookt.
Ja, het was een ijsballet vandaag. Tot nu toe bijna 16 kWh in de Elga verstookt bij een buiten-T van -1 tot +1˚C, maar huis op een (voor mijn doen extreem comfortabele ;) ) 19 graden.

Geluidsniveau boven 850W aangekaart bij Ecolibrium Jazon, die prompt via Techneco en Toshiba hebben achterhaald of de buitenunit teveel lawaai maakt. Niet. Volgens hen is het resonantie van de omliggende gevels in het steegje waar de buitenunit staat. Zou goed kunnen. Iemand een idee voor bekleding van die gevels tegen resonantie (voordat ik een hele kast ga bouwen)?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:49
Bram-Bos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:13:
[...]

Ja, het was een ijsballet vandaag. Tot nu toe bijna 16 kWh in de Elga verstookt bij een buiten-T van -1 tot +1˚C, maar huis op een (voor mijn doen extreem comfortabele ;) ) 19 graden.

Geluidsniveau boven 850W aangekaart bij Ecolibrium Jazon, die prompt via Techneco en Toshiba hebben achterhaald of de buitenunit teveel lawaai maakt. Niet. Volgens hen is het resonantie van de omliggende gevels in het steegje waar de buitenunit staat. Zou goed kunnen. Iemand een idee voor bekleding van die gevels tegen resonantie (voordat ik een hele kast ga bouwen)?
akoestiekshop?

en extra rubber eronder

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:20:
[...]

akoestiekshop?

en extra rubber eronder
Rubber zit er al onder, dat helpt nauwelijks. Akoestiekshop al gevonden, zal ze eens bellen.
Je moet met zo'n wp wel ongeveer alle domeinen van de fysica langs als je het wil begrijpen ;-)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Zijn er eigenlijk al succesverhalen over de subsidieregeling? Dan het liefst met het uit het buitenland verkregen en zelf geinstalleerde hardware.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Als een splitje hele gevels aan het resoneren krijgt, dan is het tijd voor een nieuwe gevel.
Ik denk dat ze weerkaatsing bedoelen.

En vrij logisch dat Techneco en Toshiba niet beamen dat hij te veel herrie maakt.
Dat zou geen enkele fabrikant, zomaar, doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Als je minder water in je systeem hebt dan reageert je systeem snelle qua afgifte. Met name als je WP uit heeft gestaan hoeft hij minder "overhead" aan water te verwarmen en zal sneller in temperatuur stijgen.

Te weinig water is echter ook niet goed ivm het veelvuldig aan en uit schakelen, dit komt de levensduur niet ten goede. Met Jaga's heb je een stuk minder water in het systeem in vergelijking met radiatoren. Daarvoor adviseert Panasonic het 50L vat.

Dit is niet een buffer ter overbrugging maar een buffer ter stabilisering van het afgiftesysteem.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

IK heb er aan cv 17KWh moeten verstoken bij 21,3C binnen T en ruim 4,5KWh aan tapwater. Dat is best veel voor een niet zo koude dag.
Qua geluid en resonantie heb ik generkt dat er een bepaald toerengebied is waarbij dit optreed.
Ik heb er een kast omheen gebouwd met 50mm geluidsisolatie, helpt echt goed.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:49:
Als je minder water in je systeem hebt dan reageert je systeem snelle qua afgifte. Met name als je WP uit heeft gestaan hoeft hij minder "overhead" aan water te verwarmen en zal sneller in temperatuur stijgen.

Te weinig water is echter ook niet goed ivm het veelvuldig aan en uit schakelen, dit komt de levensduur niet ten goede. Met Jaga's heb je een stuk minder water in het systeem in vergelijking met radiatoren. Daarvoor adviseert Panasonic het 50L vat.

Dit is niet een buffer ter overbrugging maar een buffer ter stabilisering van het afgiftesysteem.
Mee eens, ik heb geen buffervat, en heb de pomp van 23:00 tot 7:00 uit staan.
De vloer is mijn buffer en houd het huis voldoende warm in die tijd, huis koelt 1C af.
Na 1,5 = 2 uur draaien heeft de pomp de vloer en het huis weer op temperatuur.
Uiteraard ook afhankelijk van je isolatie en warmteverlies.

Ik denk dat een grote buffer hier een stuk langer over zou doen om de boel weer warm te krijgen, aangezien je eerst ook een sloot water mee hebt te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik denk dat als je een grote buffer hebt je ook niet te veel aan (nacht)verlaging hoeft te doen. Gewoon altijd lekker constant.

Heb het nog niet uitgerekend, maar met 135m2 vloerverwarming plus 6 slaapkamers en 2 werkkamers zal er aardig wat water in het systeem zitten. Op de slaap- en werkkamers zal veel 'verloop' zijn, dan is het wel prettig dat er direct warm CV water beschikbaar is en je niet hoeft te wachten op de WP.

Althans, dat is mijn gedachte achter het verhaal. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Het scheelt idd behoorlijk als je een grote vloerverwarming hebt, daarbij is je huis mits het goed geisoleerd is ook een buffer zoals crazyharry al schreef.

Mocht je willen bufferen dan praat je al snel over 800-1000L of meer. Mijn 200L heb ik met aanvoer 40gr binnen een kwartier van 60 naar 40gr. Voor Cv zie ik mijn 200L dan ook niet als buffer maar meer als transitievat. WP warmt SWW voor, solar helpt daarbij ook. Maar zal in de winter hoofdzakelijk CV supporten ivm lage temperaturen. Het beste is om de vloer op temperatuur te krijgen met zon ondersteuning. Deze blijft nog uren warmte afgeven.

Eigenlijk is het de kunst om afgiftesysteem en daarbij de WP af te stemmen op de karakteristieken van de woning en het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
hjdekker1 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:06:
[...]

De bedoeling is ook, dat het water allemaal 1 temp krijgt, is allemaal cv water.
SWW gaat door de spiralen om voor te verwarmen.

Ik weet nog niet tot welke temp ik ga verwarmen. ben bang dat ik tijdens koude periodes tot 45 graden moet, maar in de periodes dat het nog niet echt koud is, maar de verwarming wel aan moet hoop ik het met 30 tot 35 graden te redden.
zo heb je eigenlijk een hele luxe douche-WTW :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Experiment om de geluidsbelasting van de buitenunit van de Elga hier ter plaatse te verminderen: dipswitch B5 op ON (= FAN MEDIUM i.p.v. AUTO). Volgens de handleiding beperkt dat het vermogen van de Elga. Ik ben benieuwd of het ook de COP beïnvloedt.

Eerste indruk vandaag: bij vasthouden van een ingestelde T regelt de Elga terug naar 400W i.p.v. ca. 600W (bij buiten-T van 2). Bij verhoging van de ingestelde T (18.8 --> 19) schroeft hij het elektrisch vermogen op naar 700-800W (i.p.v. 900-950W). 800 Watt is hier de kritische grens voor de irritante weerkaatsing van het geluid van de buitenunit.

Jammer dat het niet blijft vriezen, want ik ben natuurlijk wel benieuwd of ik ook bij -2 de zaak nog warm houd zo.

Hebben anderen weleens met deze setting geëxperimenteerd?

** Update: Bij gewenste T-verhoging stijgt elektrisch vermogen uiteindelijk toch wel naar 950W, met een iets minder noisy fan. Uur geleden schakelde de Elga om naar CV-bedrijf, kennelijk omdat hij het niet zag zitten bij deze setting om de T-verhoging zelf te realiseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 22-01-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:34
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:30:
Experiment om de geluidsbelasting van de buitenunit van de Elga hier ter plaatse te verminderen: dipswitch B5 op ON (= FAN MEDIUM i.p.v. AUTO). Volgens de handleiding beperkt dat het vermogen van de Elga. Ik ben benieuwd of het ook de COP beïnvloedt.

Eerste indruk vandaag: bij vasthouden van een ingestelde T regelt de Elga terug naar 400W i.p.v. ca. 600W (bij buiten-T van 2). Bij verhoging van de ingestelde T (18.8 --> 19) schroeft hij het elektrisch vermogen op naar 700-800W (i.p.v. 900-950W). 800 Watt is hier de kritische grens voor de irritante weerkaatsing van het geluid van de buitenunit.

Jammer dat het niet blijft vriezen, want ik ben natuurlijk wel benieuwd of ik ook bij -2 de zaak nog warm houd zo.

Hebben anderen weleens met deze setting geëxperimenteerd?

** Update: Bij gewenste T-verhoging stijgt elektrisch vermogen uiteindelijk toch wel naar 950W, met een iets minder noisy fan. Uur geleden schakelde de Elga om naar CV-bedrijf, kennelijk omdat hij het niet zag zitten bij deze setting om de T-verhoging zelf te realiseren.
Welke uitvoering heb jij van Elga: Toshiba licht of zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:54:
[...]

Welke uitvoering heb jij van Elga: Toshiba licht of zwaar?
De lichte uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bij mij stonden B4 en B5 op ON dus FAN HIGH. Ik ga hem op FAN auto (B4 en B5 op OFF) zetten, misschien dat hij dan beter moduleert. Het kan zijn dat met FAN ook de compressor mee geregeld wordt.
Ik zal de COP blijven meten.

Bij lage buitentemperatuur gaat de verdamperdruk omlaag en de condensor druk omhoog i.v.m. hogere gevraagde Ta. Dit gaat dubbel op. Daardoor moet de compressor harder werken met als gevolg meer geluid (en meer slijtage). Als Toshiba het toerental verlaagd zal de geluidsintensiteit afnemen.
Als mijn bestelde buiten thermostaat er is zal ik deze op 0C zetten. Geen WP meer als Tb<0C. Minder herrie, slijtage en maar weinig meer aardgasverbuik over een jaar. Een L/W warmtepomp is niet zo geschikt om met lage buitentemperaturen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tomexergie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Een De Elga L/W warmtepomp is niet zo geschikt om met lage buitentemperaturen te werken.
:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

@crazyharrie

Heeft jouw Ecodan Hydrobox een FTC4 (schroefklemmen) of FTC5 (veerklemmen) board?

[ Voor 11% gewijzigd door Carbon op 22-01-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:21:
[...]

Bij mij stonden B4 en B5 op ON dus FAN HIGH. Ik ga hem op FAN auto (B4 en B5 op OFF) zetten, misschien dat hij dan beter moduleert. Het kan zijn dat met FAN ook de compressor mee geregeld wordt.
Ik zal de COP blijven meten.

Bij lage buitentemperatuur gaat de verdamperdruk omlaag en de condensor druk omhoog i.v.m. hogere gevraagde Ta. Dit gaat dubbel op. Daardoor moet de compressor harder werken met als gevolg meer geluid (en meer slijtage). Als Toshiba het toerental verlaagt zal de geluidsintensiteit afnemen.
Als mijn bestelde buiten thermostaat er is zal ik deze op 0C zetten. Geen WP meer als Tb<0C. Minder herrie, slijtage en maar weinig meer aardgasverbuik over een jaar. Een L/W warmtepomp is niet zo geschikt om met lage buitentemperaturen te werken.
Ben benieuwd!

Het lijkt er inderdaad op dat de Fan op Medium een lagere geluidsbelasting oplevert, maar het is niet heel betekenisvol, omdat het het snerpende geluid vooral van de compressor lijkt te komen. Die is ook wel wat minder, maar niet heel betekenisvol (hogere frequentie). Omdat ik verder de indruk kreeg dat de Elga in deze setting toch bijna maximaal elektrisch vermogen ging gebruiken, is het waarschijnlijk dat dit kleine effect op het geluid ten koste gaat van de efficiëntie.

Vraagje: waarom kies je 0˚C om Elga uit te gaan schakelen? Waarom niet -4, of +4 bv? De Techneco-grens van 4˚C bespaart je immers ook een heleboel starts en stops omdat je geen defrosts meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:42:
[...]

Ben benieuwd!

Het lijkt er inderdaad op dat de Fan op Medium een lagere geluidsbelasting oplevert, maar het is niet heel betekenisvol, omdat het het snerpende geluid vooral van de compressor lijkt te komen. Die is ook wel wat minder, maar niet heel betekenisvol (hogere frequentie). Omdat ik verder de indruk kreeg dat de Elga in deze setting toch bijna maximaal elektrisch vermogen ging gebruiken, is het waarschijnlijk dat dit kleine effect op het geluid ten koste gaat van de efficiëntie.

Vraagje: waarom kies je 0˚C om Elga uit te gaan schakelen? Waarom niet -4, of +4 bv? De Techneco-grens van 4˚C bespaart je immers ook een heleboel starts en stops omdat je geen defrosts meer hebt.
Ja, die 4C grens is natuurlijk niet heilig. Het aantal defrosts is tussen 0 en 4 aanzienlijk minder maar de winst op jaarbasis is 8%!! heb ik berekend met het referentiejaar. Ook is het verlies door defrosts beperkt omdat er bij condensatie en aanvriezen een winst wordt behaald in de warmteoverdracht op de vinnen van de verdamper. Vervolgens wordt die winst weer weggesmolten (heel kort) indirect met CV water. Wat de +/- balans is weet ik niet. Jammer dat mijn warmtemeter zoveel afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hybride warmtepompen (Itho-Daalderop, Vaillant etc.)

Zijn er al ervaringen i.v.m. het gebruik van de warme lucht van een mechanische afzuiging?

Waarschijnlijk moet je wel een mix van buitenlucht en binnenlucht toepassen, afhankelijk van de warmtevraag natuurlijk. Het rendement zou toch wel een stuk hoger moeten liggen dan bij gebruik van alleen buitenlucht.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
voor de mensen die al een warmtepomp hebben.
Is het spoelen van de CV installatie noodzakelijk als je een bestaande installatie hebt?
of is dit overbodig omdat er vaak al een vuilvanger in de binnenunit zit?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05 13:22
Zover ik weet "moet" je altijd nog een losse vuilvanger monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 19-05 11:33
Wodan89 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:16:
Is het spoelen van de CV installatie noodzakelijk als je een bestaande installatie hebt?
Ik heb de boel wel even gespoeld, er dreven allemaal zwarte vlokken in.
Filter zit er inderdaad 'verplicht' tussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Bij mij is zoiets niet geïnstalleerd. Installateurshandleiding van de Elga spreekt er ook niet over. Een paar dagen geleden na tien jaar eens gespoeld. Behoorlijk bruine drab i.d.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb er een filter tussen inderdaad.

http://www.fernox.nl/materieel/filters/tf1+total+filter

Super ding

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:27:
@crazyharrie

Heeft jouw Ecodan Hydrobox een FTC4 (schroefklemmen) of FTC5 (veerklemmen) board?
Ik heb de FTC5 met veerklemmen aan de linkerkant van het board, en er zitten schroefklemmen aan de onderzijde ( oa voor extra sensoren ) Bouwjaar unit 11-10-2015, vers uit de fabriek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Vuilvanger is zelfs verplicht bij sommige leveranciers ivm garantie. ( mitsubishi oa ), ook een microbellen scheider hoort in je systeem te zitten. ( minder lucht = betere warmteoverdarcht)
Ik heb wel vooraf gespoeld, maar er zat stadsverwarming water in mijn systeem, erg ranzig....

[ Voor 8% gewijzigd door crazyharrie op 22-01-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Gisteren stadsverwarming formeel opgezegd, vandaag mail met bevestiging.
Maandag afspraak inplannen om de handel af te sluiten, en mee te nemen. :)F
We gaan verder als NOM woning.

De Ecodan presteert zo goed met de temperaturen van afgelopen week dat ik geen problemen meer verwacht.
Voor de gezelligheid en backup installeer ik over een week een inbouw pelletkachel in mijn open haard, gezellige vlammetjes op koude winteravonden. Goed voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

crazyharrie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:55:

De Ecodan presteert zo goed met de temperaturen van afgelopen week dat ik geen problemen meer verwacht.
Voor de gezelligheid en backup installeer ik over een week een inbouw pelletkachel in mijn open haard, gezellige vlammetjes op koude winteravonden. Goed voor de WAF.
*O*

Goede combi ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos

Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:57

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mooi man gefeliciteerd. _/-\o_

Ook hier staat de gaskraan dicht (al een jaar) maar hier staat de prijs vast tot eind 2016 , daarna officieel afsluiten hier. op naar NOM. As we speak drukt de houtkachel al een uurtje of 4 de huiskamer WP (L/L) er uit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 23-01-2016 00:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Heeft iemand hier al een aanvraag gedaan? Kan volgens de website vanaf 4 januari, op 13 januari waren er al 200 aanvragen binnen.

Ik wil graag de WP (in het buitenland) gaan bestellen en met een bevriende installateur installeren. In de lente wil ik ook zonnecollectoren plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nhz op 23-01-2016 07:34 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 20:32
Itho HP Cube staat nu voor 1200 in de lijst; was op de vorige lijst nog 1000.
Dat scheelt weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728204

Hallo allemaal

Zit hier nu al een poosje mee te lezen en heb ook intresse in een wp.
Maar wat is nu de beste keuze bijv een elga panasonic monoblock of een Mitsubishi Zubadan er hoeft hier niet perse warm water gemaakt te worden omdat ik ook nog een wp boiler op onze mech afzuiging wil hebben om zo die warmte te gebruiken voor warm water.
Huis is een 2 onder 1 kap van bj 2000 voorzien van radiatoren en en nefit hrc23v ketel beneden is 190 m3 boven 186m3 en een garage van 80 m3.
Woning heeft spouw en dak isolatie garage zit vast aan de woning en is niet geisoleerd .
Verder liggen er 17 panelen op pal op zuiden die een vremogen hebben van 4275 en die hebben in 2015 4550 kw opgewekt hebben over 2015 1850 m3 gas verbruikt en 2651 kw stroom.

Hoop dat het een beetje te volgen is allemaal tips zijn welkom.

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:51:
Hallo allemaal

Zit hier nu al een poosje mee te lezen en heb ook interesse in een wp.
Maar wat is nu de beste keuze bijv een elga panasonic monoblock of een Mitsubishi Zubadan er hoeft hier niet perse warm water gemaakt te worden omdat ik ook nog een wp boiler op onze mech afzuiging wil hebben om zo die warmte te gebruiken voor warm water.
Huis is een 2 onder 1 kap van bj 2000 voorzien van radiatoren en en nefit hrc23v ketel beneden is 190 m3 boven 186m3 en een garage van 80 m3.
Woning heeft spouw en dak isolatie garage zit vast aan de woning en is niet geisoleerd .
Verder liggen er 17 panelen op pal op zuiden die een vermogen hebben van 4275 en die hebben in 2015 4550 kw opgewekt hebben over 2015 1850 m3 gas verbruikt en 2651 kw stroom.

Mvg Marcel
Hangt een beetje van je doel(en) af, moet de Hr ketel er helemaal uit of is het slechts ter verlaging van je gasverbruik ?
Hoeveel ruimte heb je voor de WP en wat is je budget ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de snelle reactie

Eerst gas verbruik verlagen en tzt Hr ketel er helemaal uit of als er goede opties zijn ketel er gelijk uit.
Budget tja ong 5 tot 6 duizend beetje afhankelijk van wat de mogelijk heden zijn.
Had gezien dat bij de wp van panasonic en mitsubishi 2300 euro subsidie zit dus dat is dan weer mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:17:
Bedankt voor de snelle reactie

Eerst gas verbruik verlagen en tzt Hr ketel er helemaal uit of als er goede opties zijn ketel er gelijk uit.
Budget tja ong 5 tot 6 duizend beetje afhankelijk van wat de mogelijk heden zijn.
Had gezien dat bij de wp van panasonic en mitsubishi 2300 euro subsidie zit dus dat is dan weer mooi meegenomen
Een Mitsubishi ecodan 7,5 of 8,0 KW heb je na subsidie voor ongeveer € 2000,-
Boiler van 300 liter eraan en waarschijnlijk kom je een heel eind.

Zelf heb ik de cv nog gehouden om een backup te hebben, heb door omstandigheden 1x de cv voor verwarming gebruikt.
Ook is dit mijn eerste jaar met een WP, zoals het nu gaat hoop ik op ca. 1500 KWH uit te komen welke de WP verbruikt heeft. Dan heb ik omgerekend ongeveer 700 m3 bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Anoniem: 728204 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:51:
Hallo allemaal

Zit hier nu al een poosje mee te lezen en heb ook intresse in een wp.
Verder liggen er 17 panelen op pal op zuiden die een vremogen hebben van 4275 en die hebben in 2015 4550 kw opgewekt hebben over 2015 1850 m3 gas verbruikt en 2651 kw stroom.

Mvg Marcel
Zie ook eerdere posts: kun je experimenteren met je afgitetemperatuur door je Nefit over je radiatoren? Wat is het minimum om het warm te houden? Onder de 40˚C is wp aantrekkelijk, daarboven wordt het wat lastiger tenzij je een groot stroomoverschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:50:
[...]

Ook is dit mijn eerste jaar met een WP, zoals het nu gaat hoop ik op ca. 1500 KWH uit te komen welke de WP verbruikt heeft. Dan heb ik omgerekend ongeveer 700 m3 bespaard.
Ik hoop op 2200KWh op jaarbasis, dat is voor cv én sww.
Dat zou betekenen dat ik 30Gj ( jaar gemiddeld verbruik ) met cop 4 heb opgewekt.
Ook valt dit nog nét binnen mijn jaarlijks pv overschot, het zou mooi zijn.
Zo niet, ga ik voor nog wat extra paneeltjes. ( heb nog plaats voor 8 )

Even rekenen, ik ga voor het gemak uit dat je altijd al je vastrecht elektriciteit betaald:
Jaar vastrecht stadsverwarming € 511
30GJ verbruik 22.64 per Gj = € 679
Totaal SV = € 1192 per jaar.

2200KWh á € 0.187 ( vandebron) €411,40

Verschil: € 780,60 per jaar, indien je niet al je verbruik zelf opwekt.
Dit zal in bijna elke situatie waarin stadsver(w)arming meespeelt een gunstig plaatje zijn.

Stadsver(w)arming..... een beroerde zet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Leuke aanpassing: Ik heb niet bedoeld dat specifiek de Elga L/W WP niet geschikt is voor lage buitentemperaturen. Ik bedoelde i.h.a doen WP's L/W met warmtebron de buitenlucht het slecht (COP) bij lage buiten temperaturen. Behalve als je veel kWh wilt gebruiken i.v.m. zonnepanelen, dan is een COP>1 al meegenomen. De resultaten van de Duitse site Warmepumpen word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hebben stroom over 1900KWh en er is een mogelijkheid om nog 17 panelen bij te plaatsen.
Zag dat panasonic ook een soort gelijke systeem aanbied Panasonici Aquarea KIT-WC09F3E5 heeft deze dezelfde werking als de Mitsubishi ecodan en kun je niet volstaan met een monoblock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 08:52:
Hebben stroom over 1900KWh en er is een mogelijkheid om nog 17 panelen bij te plaatsen.
Zag dat panasonic ook een soort gelijke systeem aanbied Panasonici Aquarea KIT-WC09F3E5 heeft deze dezelfde werking als de Mitsubishi ecodan en kun je niet volstaan met een monoblock ?
Of een wp in jouw situatie lekker gaat werken hangt van meerdere factoren af, je normale ( gas ) verbruik, grootte en isolatie van je woning, met welke aanvoer temperatuur krijg je je woning warm, wil je alleen cv of ook je tapwater via de wp?

Met 1900 KWh over kom je een heel eind, zeker als je nog panelen bij kunt plaatsen.

Monoblock kan ook, wel maatregelen nemen tegen bevriezing van de unit ( glycol ), splitunit heeft daar geen last van.

Welk merk is beter? ( voor jouw situatie ) Wie het weet mag het zeggen ( en onderbouwen ), de keuze is afhankelijk van je portemonnee, ervaringen van anderen, advies van installateur, gevoel kwestie, garantiebepalingen of even verder duiken in de techniek erachter.
Mitsubishi heeft een afwijkende techniek mbt andere pompen, Kijk maar naar de maximale werktemperaturen. Panasonic heeft ook zoiets ( T-cap )

Mijn keuze werd bepaalt door advies mbt de techniek erachter, en eerdere ervaringen met het merk.Daarbij kon de Ecodan precies wat ik nodig had, en ik kan via een lokale installateur aan onderdelen komen.

Je hebt vele merken en allemaal doen ze hetzelfde op bijna dezelfde manier, over 10-15 jaar weet ik of het écht een goede keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Voor de mensen met een Ecodan of L/W WP met buffervat

Volgens Mitsubishi zou ik een 100L buffervat nodig hebben voor een puhz-sw75vha.

Ik dacht dan aan een nibe 100L buffer vat, echter deze heeft maar 4 aansluiten.
Dit zou betekenen dat ik nog een open verdeler nodig heb voor mijn cv ketel er tussen te koppelen.

Primaire kring word dan WP > warmte meter > buffervat > WP

Secundaire kring word dan
Buffervat > open verdeler > CV afgifte systeem > lucht vuil afscheider > secundaire Pomp > buffervat

Buffervat functioneer ook als een open verdeler.

of kan dit onderstaande schema ook werken?
http://www.ae-technik.inf...ges/hydromodul_schema.jpg
zijn er dan terugslag kleppen benodigd ?

Verder twijfel ik in welk materiaal ik de leidingen het beste kan uitvoeren.
28mm dunwandig staal of 32mm uponor,
28mm staal laat zich niet echt buigen :( dan zou ik moeten werken met persbochten.

Ik heb eerder gewerkt met 20mm uponor , ik denk dat de 32mm vergelijkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wil de wp alleen voor cv gebruiken en water wil ik gaan verwarmen met wp boiler op mech ventilatie.
Ketel draait nu op 12kw en radiatoren krijgen 60 graden warm water.
In de zomer staat de cv op nog lager
Woning is beneden 190m3 en boven 185m3 spouwmuur heeft 8cm isolatie.
Ben nog wel van plan om de woning nog na te isoleren als ook de garage die heeft een spouw van 10 en deze word gevuld met. Grijze Isolatieparels HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:27:
Wil de wp alleen voor cv gebruiken en water wil ik gaan verwarmen met wp boiler op mech ventilatie.
Ketel draait nu op 12kw en radiatoren krijgen 60 graden warm water.
In de zomer staat de cv op nog lager
Woning is beneden 190m3 en boven 185m3 spouwmuur heeft 8cm isolatie.
Ben nog wel van plan om de woning nog na te isoleren als ook de garage die heeft een spouw van 10 en deze word gevuld met. Grijze Isolatieparels HR++
Waarom 2 maal een wp aanschaffen als er 1 ook volstaat? Die wp boiler zou ik weglaten, geen toegevoegde waarde. Zonde van de investering.

Een wp met boiler kan dit prima zelf, en als de boiler leeg is kan eeen beetje wp deze snel weer op temperatuur brengen. ( binnen het uur ) afhankelijk van de boiler dan.

Als je met een wp 60C wilt opwekken, dan mag je spreken van een gigantisch energieverbruik.Cop van 2,4 of slechter is normaal. Moet je niet willen.

Probeer cv water tussen de 30C en 40C om je woning warm te krijgen, wp is een traag systeem dus mag een tijdje duren. Als dat goed gaat kun je een wp overwegen.
Anders vloerverwarming aanleggen of jaga ltv installeren. Die kunnen met 25C-35Cprima overweg, mits goed gedimensioneerd.

Ik zou zeggen lees wat meer over ltv verwarming, en hoe dat in zijn werk gaat op de betreffende forums hier.
Bereken je energie verbruik op jaarbasis, en laat een transmissie berekening maken als je er niet uitkomt.
Zoals ik het nu lees en begrijp zijn er nogal wat ingrijpende aanpassingen nodig om over te stappen op een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:52:
Voor de mensen met een Ecodan of L/W WP met buffervat

Volgens Mitsubishi zou ik een 100L buffervat nodig hebben voor een puhz-sw75vha.

Ik dacht dan aan een nibe 100L buffer vat, echter deze heeft maar 4 aansluiten.
Dit zou betekenen dat ik nog een open verdeler nodig heb voor mijn cv ketel er tussen te koppelen.
Ik meen mij te herinneren dat het verwarmings circuit minimaal 200L vrij circulerend water moet bevatten.
Een radiator met thermostaatkraan telt dus niet mee!

Tip: TWL P200 PU
Super kwaliteit! en genoeg aanluitingen om mee te expirimenteren :)
Kosten 390 euro + 75 euro verzendkosten naar NL

En als je nog een geschikt boilervat zoekt:
TWL SWP 300L
of kan dit onderstaande schema ook werken?
http://www.ae-technik.inf...ges/hydromodul_schema.jpg
zijn er dan terugslag kleppen benodigd ?
btw De Ecodan hybride schema's die ik ken maken geen gebruik van een drieweg klep om CV en WP van elkaar te scheiden! Beide zijn dus rechstreeks aangesloten of het buffer vat.
Bij een installatie volgens dat schema zou ik altijd terugslagkleppen monteren.

Zie: INSTALLATION pagina 23
Verder twijfel ik in welk materiaal ik de leidingen het beste kan uitvoeren.
28mm dunwandig staal of 32mm uponor,
Zelf vind ik Uponor ideaal, zeker nu ik de perstang gratis kan lenen bij de lokale Warmteservice vestiging :)
Enige nadeel is de hoge prijs, soortgelijke (meerlagen) buis en (pers)koppelingen kun je voor een fractie van de prijs in Duitsland kopen. Google maar eens op 'verbundrohr'

btw is 28mm niet een beetje overdreven?
Ik had 22mm staal liggen en dat heb ik vervangen door 25mm unponor.

[ Voor 3% gewijzigd door Carbon op 24-01-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Waarom 2 maal een wp aanschaffen als er 1 ook volstaat? Die wp boiler zou ik weglaten, geen toegevoegde waarde. Zonde van de investering.
Uitzondering is misschien de situatie: mechanische ventilatie zonder WTW.
In dat geval kon een ventilatie warmtepomp voor SWW wel eens interessant zijn.

In alle andere gevallen zou ik voor 1 WP gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke ga ik proberen met 35 graden, vloerverwarming gaat hem eerst niet worden dat zou betekenen dat ik de hele boel beneden over de kop moet hebben ligt wel in de planning maar nu nog niet.
Wij gebruiken 1850 m3 gas per jaar en omdat ik zoveel stroom over heb dacht ik dat een wp wel wat voor ons was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:46:
[...]
Ik heb de FTC5 met veerklemmen aan de linkerkant van het board, en er zitten schroefklemmen aan de onderzijde ( oa voor extra sensoren ) Bouwjaar unit 11-10-2015, vers uit de fabriek dus.
Is de ingebouwde warmteproductiemeter (nu standaard bij een Hydrobox met FTC5) bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt in onze woning zit geen wtw alleen mechanische ventilatie vandaar ook de opmerking voor een wp boiler op mechanische ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Is de ingebouwde warmteproductiemeter (nu standaard bij een Hydrobox met FTC5) bruikbaar?
Voor zover ik het kan nagaan is er meer nodig aan apparatuur en een soort van abonnement.
Ben ( nog ) niet verder gegaan met onderzoeken. Wel kan de FTC5 het cv en sww verbruik in KWh meten en simpel aangeven ook via Melcloud, en dat doet hij redelijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:12:
Oke ga ik proberen met 35 graden, vloerverwarming gaat hem eerst niet worden dat zou betekenen dat ik de hele boel beneden over de kop moet hebben ligt wel in de planning maar nu nog niet.
Wij gebruiken 1850 m3 gas per jaar en omdat ik zoveel stroom over heb dacht ik dat een wp wel wat voor ons was
Dat is redelijk veel gasverbruik voor een solo wp om op te vangen, misschien een Elga iets voor jouw situatie?
Die kan wel een aardig deel van het gasverbruik opvangen, ideaal apparaat daarvoor.
Dan kan de mechanische ventilatie boiler een prima toegevoegd apparaat zijn.

Er zitten hier op het forum genoeg tweakers die daar een antwoord op kunnen geven.
Maar je aanvoertemperatuur is een belangrijk punt, ook een Elga kan niets met 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:24:
[...]
Voor zover ik het kan nagaan is er meer nodig aan apparatuur
Er zijn wel uitbreidingen (Energy Monitoring Packs) leverbaar maar standaard wordt de FTC5 geleverd met EMP1' pack.

Voor de zekerheid gebeld met Alklima en die hebben het bevestigd.

Wat doet het? (kon zo snel geen NL brochure vinden)
"Calculated estimate of nearest kilowatt hour (kWh). This pack is ideal for end user guidance."

Meer info:Mobile Metering, Monitoring and Controll

Ecodan (12kW versie) is inmiddels besteld maar die wordt geleverd zodra we klaar zijn met wat voorbereidings werk (vloerverwarming kantoorruimte, mantelbuizen naar de locatie van de buitenunit, extra krachtgroep enz enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Carbon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Er zijn wel uitbreidingen (Energy Monitoring Packs) leverbaar maar standaard wordt de FTC5 geleverd met EMP1' pack.

Voor de zekerheid gebeld met Alklima en die hebben het bevestigd.

Wat doet het? (kon zo snel geen NL brochure vinden)
"Calculated estimate of nearest kilowatt hour (kWh). This pack is ideal for end user guidance."

Meer info:Mobile Metering, Monitoring and Controll

Ecodan (12kW versie) is inmiddels besteld maar die wordt geleverd zodra we klaar zijn met wat voorbereidings werk (vloerverwarming kantoorruimte, mantelbuizen naar de locatie van de buitenunit, extra krachtgroep enz enz)
Met pack EMP3 krijg je en warmtemeter met pulsteller. Dan weet je ook wat de COP wordt. Ik weet alleen niet wat dat ding extra kost.
De Elga wordt op dit forum behoorlijk doorgelicht omdat er een aantal Tweakers warmtemeters hebben. Over Ecodan heb ik nog weinig cijfers gezien. De techniek ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Tomexergie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:19:
[...]Met pack EMP3 krijg je en warmtemeter met pulsteller. Dan weet je ook wat de COP wordt. Ik weet alleen niet wat dat ding extra kost.
Klop, met een EMP1 pack krijg je een schatting (caclulated estimate) waarschijnlijk gebaseerd op (geschatte flow x dT)

Voor een nauwkeurige meting heb je een aparte warmtemeter nodig, de meter die Mitsubishi levert (Sontex Superstatic 749) kost +/- 300 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 24-01-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Carbon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat het verwarmings circuit minimaal 200L vrij circulerend water moet bevatten.
Wat ik gelezen heb is dat dit puur afhankelijk is van je afgiftevermogen. Vloerverwarming heeft van zichzelf al aardig waterinhoud en traditionele dubbele radiatoren van fors formaat bevatten ook aardig water. Qua waterinhoud zijn deze laatste ook ruim in het voordeel tov de jaga's. Alleen doen deze een stuk minder warmte afgeven bij 30-35 graden. Daar zijn de jaga's met dbe dan weer ruim in het voordeel.

Om echt tot een goede combinatie te komen is een transitieberekening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:27:
[...]

Klop, met een EMP1 pack krijg je een schatting (caclulated estimate) waarschijnlijk gebaseerd op (geschatte flow x dT)

Voor een nauwkeurige meting heb je een aparte warmtemeter nodig, de meter die Mitsubishi levert (Sontex Superstatic 749) kost +/- 300 euro.
Die calculated estimate is alleen KWh, screenshot melcloud van mij.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2016-01-24%2012.04.59.png

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2016-01-24%2012.05.34.png

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2016-01-24%2012.05.08.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:21:
[...]

Wat ik gelezen heb is dat dit puur afhankelijk is van je afgiftevermogen. Vloerverwarming heeft van zichzelf al aardig waterinhoud en traditionele dubbele radiatoren van fors formaat bevatten ook aardig water. Qua waterinhoud zijn deze laatste ook ruim in het voordeel tov de jaga's. Alleen doen deze een stuk minder warmte afgeven bij 30-35 graden. Daar zijn de jaga's met dbe dan weer ruim in het voordeel.

Om echt tot een goede combinatie te komen is een transitieberekening nodig.
Kijk eens op blz 18 https://heating.mitsubish...x,%20Install%20Manual.pdf

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Carbon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Tip: TWL P200 PU
Super kwaliteit! en genoeg aanluitingen om mee te expirimenteren :)
Kosten 390 euro + 75 euro verzendkosten naar NL

En als je nog een geschikt boilervat zoekt:
TWL SWP 300L

[...]

btw De Ecodan hybride schema's die ik ken maken geen gebruik van een drieweg klep om CV en WP van elkaar te scheiden! Beide zijn dus rechstreeks aangesloten of het buffer vat.
Bij een installatie volgens dat schema zou ik altijd terugslagkleppen monteren.

Zie: INSTALLATION pagina 23

[...]

Zelf vind ik Uponor ideaal, zeker nu ik de perstang gratis kan lenen bij de lokale Warmteservice vestiging :)
Enige nadeel is de hoge prijs, soortgelijke (meerlagen) buis en (pers)koppelingen kun je voor een fractie van de prijs in Duitsland kopen. Google maar eens op 'verbundrohr'

btw is 28mm niet een beetje overdreven?
Ik had 22mm staal liggen en dat heb ik vervangen door 25mm unponor.
Ik had nog contact gehad met mitsubishi NL hier werd geadvieseerd 10L per KW wp vermogen.
het punt is met die buffer dat het in een kleine waskamer moet komen en ik niet uit kom met een vat wat dieper is dan 45cm ( nibe uvk 100 is 45x 102 cm ) vandaar mijn keuze voor dat vat

echter wat ik me af vraag of ik de WP unit en CV ketel parallel mag zetten op 1 aansluiting van het vat?
gaat dat werken als ze alle 2 in bedrijf zijn?

ik ga voor de 28mm of 32mm uponor ivm de M3h die er over heen gepompt worden,
installatie is voor een vrijstaand huis van 670m3 + verwarmde garage van 80m3
is die 32mm nog te buigen met de hand?

Enig iedee hoe ik een Circulatie pomp kan monteren zonder een complete pompgroep te hoeven aanschaffen? zijn daar speciale beugels voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:41:
[...]

Ik had nog contact gehad met mitsubishi NL hier werd geadvieseerd 10L per KW wp vermogen.
het punt is met die buffer dat het in een kleine waskamer moet komen en ik niet uit kom met een vat wat dieper is dan 45cm ( nibe uvk 100 is 45x 102 cm ) vandaar mijn keuze voor dat vat

echter wat ik me af vraag of ik de WP unit en CV ketel parallel mag zetten op 1 aansluiting van het vat?
gaat dat werken als ze alle 2 in bedrijf zijn?

ik ga voor de 28mm of 32mm uponor ivm de M3h die er over heen gepompt worden,
installatie is voor een vrijstaand huis van 670m3 + verwarmde garage van 80m3
is die 32mm nog te buigen met de hand?

Enig iedee hoe ik een Circulatie pomp kan monteren zonder een complete pompgroep te hoeven aanschaffen? zijn daar speciale beugels voor ?
99 euro (met isolatie,afsluiters en thermometers, zonder pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]crazyharrie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:30:
[...]

Die calculated estimate is alleen KWh, screenshot melcloud van mij.

Aan jouw display heb je niet zoveel, alleen elektrische kWh. Waar staat de estimated heat kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Estimated:

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/estimatet.png

Verder dan dit komt het niet....

[ Voor 8% gewijzigd door crazyharrie op 24-01-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Beste,
Mijn Elga wil ik koeltechnisch aansluiten over een behoorlijke afstand met een paar haakse bochten door een mantelpijp. Weet iemand of er goede flexibele leidingen te koop zijn, of andere tip om dit zo handig mogelijk te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Pvieter op 24-01-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Pvieter schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:17:
Beste,
Mijn Elga wil ik koeltechnisch aansluiten over een behoorlijke afstand met een paar haakse bochten door een mantelpijp. Weet iemand of er goede flexibele leidingen te koop zijn, of andere tip om dit zo handig mogelijk te doen.
https://www.aircosuper.nl/koelleiding-per-rol

Dit is het makkelijkste in jouw situatie, misschien is het elders goedkoper maar het gaat om het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Daar staat 60L toch?
Ik kom met 500 meter vloerverwarmingbuis x0,17 al op 85L en dan komen er nog 2 altijd geopende radiatoren bij. En dan heb ik met 110m2 niet eens een groot huis.

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 24-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
crazyharrie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:35:
Estimated:

[afbeelding]

Verder dan dit komt het niet....
Bij mij staat wel de geleverde energie..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3oDBAAM.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 24-01-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:53:
[...]

Bij mij staat wel de geleverde energie..

[afbeelding]
Albert, dat zijn geschatte heat kWh? Dat betekent voor verwarming een COP van 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
is dit uit te lezen via de wifi adapter of via de sd kaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pvieter schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:17:
Beste,
Kan je het niet zo kort mogelijk houden, lange leidingen geven behoorlijk wat verlies volgens mij.
Liefst ook zo min mogelijk haakse bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik moet waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler vervangen ivm uitbreiding. Zonder pomp is de beste optie icm WP? Ik ga van 5 naar 8 of 9 zoals het er nu voor staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 24-01-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:06:
Ik moet waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler vervangen ivm uitbreiding. Zonder pomp is de beste optie icm WP? Ik ga van 5 naar 8 of 9 zoals het er nu voor staat.
houd er dan wel rekening mee dat jou circulatie pomp genoeg opvoerhoogte en volume heeft om die extra weerstand te overbruggen,

ik heb hier 80m2 vloerverwarming liggen over maar 3 groepen, echter ik heb de pomp vervangen van 25-40 naar een 25-60 hierdoor stroomt er nu meer water door de vloer en dus iets meer vermogen. als ik hier een gesloten vloerverwarmings verdeler op gezet had had ik denk ik minder vermogen gehad omdat er minder flow over de vloer is + als je nog radiatoren in je systeem hebt zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

crazyharrie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:29:
[...]
Dus als ik het goed begrijp zou een elga een betere oplossing zijn in ons geval .

Dat is redelijk veel gasverbruik voor een solo wp om op te vangen, misschien een Elga iets voor jouw situatie?
Die kan wel een aardig deel van het gasverbruik opvangen, ideaal apparaat daarvoor.
Dan kan de mechanische ventilatie boiler een prima toegevoegd apparaat zijn.

Er zitten hier op het forum genoeg tweakers die daar een antwoord op kunnen geven.
Maar je aanvoertemperatuur is een belangrijk punt, ook een Elga kan niets met 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus als ik het goed begrijp zou een elga een betere oplossing zijn in ons geval .
Ik dacht dat panasonic ook zo.n soort systeem had en daar zit 2300 euro subsidie op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wodan89 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:13:
[...]

houd er dan wel rekening mee dat jou circulatie pomp genoeg opvoerhoogte en volume heeft om die extra weerstand te overbruggen,

ik heb hier 80m2 vloerverwarming liggen over maar 3 groepen, echter ik heb de pomp vervangen van 25-40 naar een 25-60 hierdoor stroomt er nu meer water door de vloer en dus iets meer vermogen. als ik hier een gesloten vloerverwarmings verdeler op gezet had had ik denk ik minder vermogen gehad omdat er minder flow over de vloer is + als je nog radiatoren in je systeem hebt zou ik het niet doen.
Afbeeldingslocatie: http://aquarea.smallsolutions.de/images/c/c2/Hocheffizienz-Pumpe_der_Pana.png
Volgens mij moet dat goed komen toch? Opvoerhoogte is 5,5mtr daar komen 3 jaga tempo aan te hangen en naast vloerverwarming op begane grond hangt er nog een jaga tempo in de gang.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 24-01-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ik ben aan het kijken naar een warmtemeter
maar ik vind nergens of deze ook de defrost meten?
in de datasheets staat alleen minimale detal T 3c

ik vraag me af of deze warmtemeters ook terug tellen?

http://www.ebay.nl/itm/DN...756369:g:JxMAAOSweW5VUM4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:25:
[...]

[afbeelding]
Volgens mij moet dat goed komen toch? Opvoerhoogte is 5,5mtr.
als je ruime leidingen hebt wel denk ik,
hou er wel rekeningen mee dat alles wat je er tussen zet drukverlies geeft.

bv warmtemeter / vuilafscheiders enz./ haakse bochten..

is wel van belang dat je genoeg opvoerhoogte overhoud.
als je de spec,s van je huidige pomp kunt vinden. vermogen hiervan meet + druk voor en na de pomp dan kun je het werkpunt en de Flow vinden

ik heb hier bv 1500L/h bij delta P 0,35Bar

edit, dat lijkt me idd wel een erg stevige pomp als ik de curves bekijk :+ moet wel lukken denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door Wodan89 op 24-01-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:19:
Ik dacht dat panasonic ook zo.n soort systeem had en daar zit 2300 euro subsidie op
Er zijn meerdere fabrikanten welke soortgelijke systemen leveren zoals ook Nefit Enviline met een subsidie van rond de 2300 euro, heb je gelijk ook iets meer vermogen.Dus er is keus genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Raolte op 24-01-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De huidige installatie zal niet te vergelijken zijn met wat nog gaat komen. Nu nog 3 groepe benut op ee verdeler van 5 groepen. En verder normale radiatoren. De jaga's plaats ik bij plaatsing van de WP. Misschien maar gewoon proefondervindelijk vaststellen. De meeste hebben de panasonic pomp op stand 3-4 staan. Dan is er nog wel wat vermogen over als je het plaatje bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
grootste nadeel van een verdeler zonder pomp is dat je vloertemp dan gelijk word aan je temperatuur van je radiatoren, ik weet niet of je dat ook wilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:37:
grootste nadeel van een verdeler zonder pomp is dat je vloertemp dan gelijk word aan je temperatuur van je radiatoren, ik weet niet of je dat ook wilt ?
Daarom bieden de Ecodan en Aquarea ook de mogelijkheid voor twee zones met verschillende voorloop termperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jep, maar ik los het anders op, de gesloten verdeler komt als laatste, dus eerst aanvoer jaga 35 gr, 33 retour, dit gaat de gesloten verdeler in, komt er met 29 weer uit. Tenminste dat is de bedoeling :)

Ik heb na de aanpassingen nog maar 1 normale radiator op onze eigen slaapkamer, deze staat echt alleen bij -7 buiten (of lager) op standje 1. De rest wordt allemaal vloerverwarming of vervangen door Jaga Tempo's, met indien nodig DBE Pro. Op dit moment wordt de vloerverwarming via de aanvoer gevoed, beter was geweest om via de retour te voeden, dan was de dT ook gunstiger geweest.

Dat komt er zo'n beetje zo uit te zien. KLIK

Alleen dan minder gecompliceerd :)

Plaatje is van DEZE installatie afkomstig. Best indrukwekkende COP 8)

[ Voor 61% gewijzigd door Appie Heijn op 24-01-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:44:
[...]

Albert, dat zijn geschatte heat kWh? Dat betekent voor verwarming een COP van 9?
COP van 3,6 inclusief SWW (geschatte verbruik staat op andere pagina). Ik heb er nu een kWh meter tussen hangen moet deze alleen nog even op de Ecodan aansluiten, dan kan het verbruik tenminste echt gemeten worden..

Ik heb de wifi module er pas sinds kort aan zitten dus heb nog niet zo heel veel data.

[ Voor 9% gewijzigd door alberthakvoort op 24-01-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb de cv aanvoer op 40 graden gezet en nu even zien wat er gebeurd
Ik had gedacht er met een warmtepomp er wel te zijn maar gezien de reactie valt dat een beetje tegen het is in eerste instantie meer bedoeld om het gas verbruik van 1850m3 te verminderen vandaar ook dacht ik aan een monoblock van 5 of 7kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:19:
Heb de cv aanvoer op 40 graden gezet en nu even zien wat er gebeurd
Ik had gedacht er met een warmtepomp er wel te zijn maar gezien de reactie valt dat een beetje tegen het is in eerste instantie meer bedoeld om het gas verbruik van 1850m3 te verminderen vandaar ook dacht ik aan een monoblock van 5 of 7kw
Niet even zien wat er gebeurt, een tijd lang zien wat er gebeurt.
Met de huidige buiten T moet 30C al genoeg zijn om het warm te krijgen en te houden. ( bij mij momenteel is 27C aanvoer al voldoende).
Als het buiten -5C is wil je eigenlijk pas met 35C tot 40C aanvoer de boel warm houden.

Indien je gas wilt verminderen blijf ik de Elga aanraden, ook vanwege de prima ondersteuning van Techneco waarover hier op het forum gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap dat het niet even zien is wat er gebeurt ik laat de ketel op 40 graden staan is de laagste wat kan bij onze ketel is een nefit ecoline hrc 23v van 2000
Hoofdzaak is inderdaad gas verminderen hebben vanaf 1jan tot vandaag al 304m3 verstookt een daar worden wij een beetje zat van.
Waar het fout gaat weten we niet maar het zal wel komen dat we er nu meer me bezig zijn dat we ons er zo aan storen
Hebben er al jaren bij gehad dat we 3000m3 gas hebben verbruikt door enkele veranderingen zijn we in 2014 naar 1900m3 gegaan en in 2015 1850m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het nu ook nog raadzaam om de ketel op een lagere stand te laten draaien in vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:00:
[...]

COP van 3,6 inclusief SWW (geschatte verbruik staat op andere pagina). Ik heb er nu een kWh meter tussen hangen moet deze alleen nog even op de Ecodan aansluiten, dan kan het verbruik tenminste echt gemeten worden..

Ik heb de wifi module er pas sinds kort aan zitten dus heb nog niet zo heel veel data.
Mooi dat je in iedergeval een indicatie hebt voor de COP. De DHW bij jou heeft COP 2,6 gedaan.
Van 23 dec t/m 23 jan heb ik voor verwarming het volgende gemeten:
Warmtemeter: COP 3,46 maar deze geft ongeveer 10% te weinig aan. Het gemiddelde van 50 moment metingen was COP 4,28.
Ik ga nog een betere warmtemeter installaren omdat mijn Chinees het bij kleine dT het laat afweten. Voor DHW is hij wel geschikt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/WOT/qsolarretour.jpg
Net de Atag Q-Solar maar even van de kappen ontdaan om te kijken hoe de leidingen achter de "kap" zitten. Het is net alsof de Q-Solar al voorbereid is. Ik neem aan dat wanneer ik de blinddop eraf draai ik zo een 45 of 90 graden bocht erop kan zetten, een afsluiter of 3 weg ertussen en dan heb de retour richting de de WP. Na passage van de CV solar spiraal. De bovenste 3-weg even op WW stand zetten en dan de stekker eruit.

Een wat meer gecompliceerde schakeling kan met een 3 weg nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:00:
[...]

De ingebouwde KWh meter is eng nauwkeurig, ik heb een mid gekeurde meter ertussen sinds dag 1. verschil is bijna 0.
Ik heb de ingebouwde warmtemeter ook aan de praat. Is een dipswich die standaard dus "uit" staat.
Weken aan kostbare data niet geregistreerd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:20:
Is het nu ook nog raadzaam om de ketel op een lagere stand te laten draaien in vermogen?
Bedoel je pompvermogen? flow is moeilijk aan te geven. Is in iedere situatie anders.
Dat moet je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige wat er aan deze ketel is te verstellen is cv aanvoer temp bijv 40 50 60 graden warmwater temp in graden en hoeveel vermogen de ketel draait vol vermogen is 24 kw laagste stand zou dus 2,4 kw zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nu het volgende maar uitgewerkt. enige wat erbij komt naast de WP en wat afsluiters zijn 2x een 3 weg.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Hydrauliek%202.0/SchemaQsolarOrg.jpg
Origineel

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Hydrauliek%202.0/SchemaQsolarOrg2.0%20WP%20CV.jpg
CV staat standby voor als de WP het echt niet meer trekt(qua COP), vermoedelijk rond de -7 is de COP zo laag dat gas goedkoper is. WP draait altijd door de middelste spiraal, de zon kan er voor zorgen dat de WP terug gaat toeren of misschien wel uit. Bijkomend voordeel is dat SWW voorverwarmd wordt tot +/-35gr

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Hydrauliek%202.0/SchemaQsolarOrg2.0%20GAS%20SWW.jpg
GAS doet SWW, WP kan CV blijven doen

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Hydrauliek%202.0/SchemaQsolarOrg2.0%20%20WP%20SWW.jpg
Indien ruim overschot, dan kan de WP ook SWW gaan maken, ook leuk voor in voorjaar als zon nog net niet genoeg heeft gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Hydrauliek%202.0/SchemaQsolarOrg2.0%20WP%20CV%20NA%20SWW.jpg
Wel handig om nu de middelste spiraal af te sluiten, anders is die 50gr SWW zo weer in de CV verdwenen.

Niet op de tekening maar wel aan gedacht. Een extra expansievat in CV circuit. Door de extra 3-weg kleppen is het mogelijk om het expansievat buiten te sluiten. 2x expansievat(dezelfde voordruk) zou dat mogen/kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 728204 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:55:
Het enige wat er aan deze ketel is te verstellen is cv aanvoer temp bijv 40 50 60 graden warmwater temp in graden en hoeveel vermogen de ketel draait vol vermogen is 24 kw laagste stand zou dus 2,4 kw zijn
Dan wordt het 40C als referentie, lukt het niet: pomp standje hoger / lager.
Het gaat de goede kant op als de ketel zachtjes blijft branden zonder te "pendelen". En je woning warm genoeg blijft. Ook bij vriestemp. Houd je meterstand dagelijks in de gaten, en noteer de buitentemp en je bevindingen een tijdje ( inzicht in je verbruik en leer je huis kennen). Daarna kun je dat wekelijks doen.

Ik heb 2 jaar lang standen wekelijks bijgehouden met graaddagen, instellingen, enz.
Maar keep it simpel.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:46
Appie Heijn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:56:
Nu het volgende maar uitgewerkt. enige wat erbij komt naast de WP en wat afsluiters zijn 2x een 3 weg.

[afbeelding]
Origineel

[afbeelding]
CV staat standby voor als de WP het echt niet meer trekt(qua COP), vermoedelijk rond de -7 is de COP zo laag dat gas goedkoper is. WP draait altijd door de middelste spiraal, de zon kan er voor zorgen dat de WP terug gaat toeren of misschien wel uit. Bijkomend voordeel is dat SWW voorverwarmd wordt tot +/-35gr

[afbeelding]
GAS doet SWW, WP kan CV blijven doen

[afbeelding]
Indien ruim overschot, dan kan de WP ook SWW gaan maken, ook leuk voor in voorjaar als zon nog net niet genoeg heeft gedaan.

[afbeelding]
Wel handig om nu de middelste spiraal af te sluiten, anders is die 50gr SWW zo weer in de CV verdwenen.

Niet op de tekening maar wel aan gedacht. Een extra expansievat in CV circuit. Door de extra 3-weg kleppen is het mogelijk om het expansievat buiten te sluiten. 2x expansievat(dezelfde voordruk) zou dat mogen/kunnen?
Heb je nog gekeken naar het afgiftevermogen van de middelste spiraal en de gelaagdheid. Ik heb hier mijn grote twijfels over.
Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.