Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 105 Laatste
Acties:
  • 598.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:04
Tomexergie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:36:
[quote]hansdegit schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:12:
[...]

Mijn WP is regeltechnisch uit de klauw gelopen. Alleen de CV ketel draait, terwijl de WP is uitgeschakeld. Retour temperatuur naar ongeveer 42C opgelopen. Daarop schakelt Elga uit neem ik aan. Bij bivalent draaien is de flow door de WP 980l/h.

Moet ik nu de flow van Elga gaan verhogen ?? Dan wordt de HR meer geknepen met als gevolg dat deze minder warmte kan leveren omdat de maximaal thermostaat op 50C staat.
Hans, heb hier jij ervaring mee?
Nee, sorry. Één van de redenen voor een "eigen" besturing is dat de flow van de ketel en de flow van de elga niet goed op elkaar zijn af te stellen bij mij thuis. Dus óf de ketel óf de elga draait en da's wel oké.

Je hebt gelijk dat de inverter uitschakelt bij een retour van 42-43 graden. Bij jou zal ws de pomp ook stoppen; ik neem even aan dat je de pomp niet via het extern pomprelais schakelt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
zijn er hier mensen met een Zubadan die iets zinnigs over het verbruik kunnen zeggen?
als ik kijk naar de spec,s zou een 8kw unit goed kunnen echter die 32A zekeringen vind ik zeer appart ?
ik lees in de handleiding dat het vermogen te begrenzen is op 75%, het lijkt me dat die 32A alleen nodig is bij ontdooien bij extreme koude?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:50:
[...]

Ik vraag mij af, als je een aan/uit schakeling gebruikt hoe de ecodan omgaat met de inverter?
Een inverter gebruikt diverse gegevens om het vermogen te kunnen optimaliseren en aan te passen, buiten T, binnen T, aanvoer/retour T en zelfs de tijd die daarvoor nodig is speelt mee.

Help je de cop niet om zeep, of schakelt hij de compressor niet te vaak in of juist uit? ( slecht voor de levensduur)
De zone wordt sowieso modulerend geregeld op de aanvoer termperatuur, maw gelijk aan een moderne CV ketel.

Mooier is natuurlijk een modulerende thermostaat per zone maar dat is dus niet mogelijk als je meer dan 2 zones wilt.

Mijn plan is zone1 te gebruiken voor de woonkamer/hal/bijkeuken en zone2 via 2 kleppen te splitsen naar 2 zones ieder met een eigen aan/uit thermostaat.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Oke, maar heb je er we rekening mee gehouden dat je alleen zone's kan regelen als je een buffervat gebruikt?

De sensoren in de wp houden het vat op temperatuur, en de extra sensoren en debietschakelaars regelen de pompen van de zone's die via het buffervat gevoed worden.

Zone's aanmaken zonder buffervat gaat niet.

Je hebt dus nodig 2 sets temp sensoren (PAC-TH011-E) en 2 debietschakelaars, één zone splits je dmv zonekleppen waardoor die dezelfde eigenschappen moeten bezitten anders krijg je nooit een gelijkwaardige temperatuur in die ruimtes. Je kunt die zone namelijk maar één keer meten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:51
[quote]hansdegit schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:23:
[...]

Nee, sorry. Één van de redenen voor een "eigen" besturing is dat de flow van de ketel en de flow van de elga niet goed op elkaar zijn af te stellen bij mij thuis. Dus óf de ketel óf de elga draait en da's wel oké.

Je hebt gelijk dat de inverter uitschakelt bij een retour van 42-43 graden. Bij jou zal ws de pomp ook stoppen; ik neem even aan dat je de pomp niet via het extern pomprelais schakelt.

Bedankt Hans,
Ja de pomp was ook gestopt.
Ik heb voor de zekerheid de flow van de WP verhoogd dan drukt deze de ketel een beetje weg en zal de retour temperatuur lager worden en de totale flow hoger.
Afwachten, maar wel ideaal weer om onze wispelturige warmtepompjes uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:37:
zijn er hier mensen met een Zubadan die iets zinnigs over het verbruik kunnen zeggen?
als ik kijk naar de spec,s zou een 8kw unit goed kunnen echter die 32A zekeringen vind ik zeer appart ?
ik lees in de handleiding dat het vermogen te begrenzen is op 75%, het lijkt me dat die 32A alleen nodig is bij ontdooien bij extreme koude?
Voor de 1-fase uitvoering heb je 2 groepen nodig.

Afzekerwaarden (volgens de handleiding)

Buitenunit: 16A

Binnenunit:

Met 2kW verwamingselement 16A
Met 6kW verwamingselement 32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:15:
Oke, maar heb je er we rekening mee gehouden dat je alleen zone's kan regelen als je een buffervat gebruikt?
Weet ik, staat ook in de handleiding btw.
Mitsubishi adiviseert een buffervat met minimaal 200L inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
heb je een linkje waar ik dit kan vinden? ik heb het over de PUHZ-SHW80VHA volgens handleiding zou ik hiervoor 32A nodig hebben, echter volgens de COP tabel bij
-7 10kw vermogen COP 2.2 bij 45graden = 4600w ac +- 25A

indien je hem begrenst op 75% zou dit bij normaal bedrijf moeten kunnen lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 715914

Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:41:
[...]

Staat dus gewoon in de installatie handleiding, domweg overheen gelezen :(

Je kunt dus een normale aan/uit thermostaat aansluiten voor b.v. zone2, maw de oplossing die ik nu gebruik (2 aan/uit thermostaten + 2 zoneventielen met de einschakelaars parallel voor de warmtevraag) werkt ook met de Ecodan.
En heb je de ecodan in hybride met een ketel of solo? Als je hem hybride hebt ben ik benieuwd hoe je dan vervolgens de cv ketel aanstuurt vanuit deze regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Proberen en de ervaringen delen :) de grootste gok is dat de 2 zone's op één zone zich niet gedragen zoals je wilt omdat je maar op één punt kunt meten.
Ik ben ook heel benieuwd hoe dat uitpakt.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:27:
heb je een linkje waar ik dit kan vinden? ik heb het over de PUHZ-SHW80VHA volgens handleiding zou ik hiervoor 32A nodig hebben, echter volgens de COP tabel bij
-7 10kw vermogen COP 2.2 bij 45graden = 4600w ac +- 25A

indien je hem begrenst op 75% zou dit bij normaal bedrijf moeten kunnen lijkt me ?
Bij de bijbehorende hydrobox is de EHSC-VM6EB

Ecodan EHSC-VM2B / EHPX-VM2B Installation Manual pagina 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:26:
[...]

200L?

ik begreep 10L per KW max vermogen van de WP?

groter zal de stabiliteit wel ten goede komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:32:
[...]

Proberen en de ervaringen delen :) de grootste gok is dat de 2 zone's op één zone zich niet gedragen zoals je wilt omdat je maar op één punt kunt meten.
Je meet op 2 punten (2 aan/uit thermostaten) elke thermonstaat/zone heeft z'n eigen zoneklep + pomp (pomp is nodig vanwege het buffervat), de eindschakelelaars van de twee zonekleppen worden parallelgeschakeld en aangesloten op SW2-1 of SW2-2 (afhankelijk welke zone je gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Wodan89 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:35:
[...]

200L?

ik begreep 10L per KW max vermogen van de WP?
Meer mag, maar 200L is de mimimale waterhoeveelheid die nodig is voor een goede werking.

btw Mitsubishi verkoopt in Duitsland kant een klare sets met buitenunit,hydrobox, buffer ,boiler (300L), thermostaat en alle benodige installatiematerialen.

Alle sets (ongeacht vermogen) hebben een 200L buffer

Zie o.a.: Zubadan Wärmepumpen Heizungs-Set

Helaas zijn de sets niet beschikbaar in Nederland en moet je zelf de benodigde spullen bij elkaar sprokkelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Carbon op 19-01-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
waterinhoud systeem telt ook mee als buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:06:
waterinhoud systeem telt ook mee als buffer?
De buffer en de radiatoren samen bepalen de warmtetraagheid van het CV systeem.
Als de warmteinhoud van radiatoren groot is , dan is de buffer overbodig en zelfs ongewenst omdat het de regelkring vertraagt. Bij ruimtetemperatuur regeling zal het systeem minder goed op zoninstraling en andere warmtebronnen reageren. Bij weerafhankelijke regeling is een buffer geen probleem en wordt het systeem zelfs stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Anoniem: 715914 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:30:
[...]
En heb je de ecodan in hybride met een ketel of solo? Als je hem hybride hebt ben ik benieuwd hoe je dan vervolgens de cv ketel aanstuurt vanuit deze regeling
Er is geen aparte hybride versie want je kunt een Ecodan standaard als onderdeel van een hybride oplossing gebruiken.

De alternatieve/backup warmtebron (b.v. cv-ketel) wordt dan aangestuurd via aan/uit.
Het omschakelpunt (CV of warmtepomp) wordt bepaald door de buitentemperatuur, kosten of co2 emissie.
In het geval van een WP storing wordt automatisch de backup warmtebron gekozen.

Meer info: Hybrid Heating Systems - Mitsubishi Electric - Ecodan

Als je al een CV ketel hebt hangen dan zou je die kunnen gebruiken voor SWW + eventuele backup voor de WP.
Dat scheelt weer een boilervat :)

[ Voor 60% gewijzigd door Carbon op 19-01-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
hansdegit schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:23:
[...]

N. Bij jou zal ws de pomp ook stoppen; ik neem even aan dat je de pomp niet via het extern pomprelais schakelt.
Hans, als ik de WP uitschakel blijft de pomp c.a. 2 minuten doorlopen. Dat wilde je toch weten?

Overigens, nadat de Wp werd uitgeschakelt ivm Tr>42C kwam hij weer automatisch bij toen de temperatuur weer was gedaald. Op zichzelf een goede regeling , alleen bij lage temperaturen doet de CV ketel af en toe wat extra's. Niet zo erg omdat de COP toch laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:49:
[...]

Je meet op 2 punten (2 aan/uit thermostaten) elke thermonstaat/zone heeft z'n eigen zoneklep + pomp (pomp is nodig vanwege het buffervat), de eindschakelelaars van de twee zonekleppen worden parallelgeschakeld en aangesloten op SW2-1 of SW2-2 (afhankelijk welke zone je gebruikt)
Ik bedoel je kan 1 sensor set (PAC-TH011-E) gebruiken voor zone 1, en 1 set (PAC-TH011-E) voor zone 2 die bij jou ook weer uit 2 zone's bestaat.( meer sensoren ondersteunt de ecodan niet, vandaar 2 zone's)
Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven.

Zoals ik je begrijp ben je niet van plan de sensoren te gebruiken, waardoor je systeem niet kan regelen op vraag en aanbod per zone ( inverter).
In dat geval kun je beter een goedkoper aan/uit systeem overwegen, aangezien dat is wat de ecodan gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:58:
[...]

Ik bedoel je kan 1 sensor set gebruiken voor zone 1, en 1 set voor zone 2 die bij jou ook weer uit 2 zone's bestaat.( meer sensoren ondersteunt de ecodan niet, vandaar 2 zone's)
Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat geven.

Zoals ik je begrijp ben je niet van plan de sensoren te gebruiken, waardoor je systeem niet kan regelen op vraag en aanbod per zone ( inverter).
Die sensoren blijven nodig voor het regelen van de aanvoer temperatuur van de betreffende zone.

Ik zal een schema maken en hier posten, dat praat wat gemakkelijker :)

[ Voor 40% gewijzigd door Carbon op 19-01-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik overweeg de aanschaf van de ecodan, wil heeft er een staan in de buurt van Alphen aan de Rijn /Leiden. Ben benieuwd naar het geluidniveau als hij staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:01:
[...]

Die sensoren blijven nodig voor het regelen op de aanvoer temperatuur voor de betreffende zone.

Alleen methode voor warmtevraag wijzigt.
Volgens mij ga je verschillende retour T mengen voordat de sensor het kan meten, die krijgt verkeerde waardes dan. vandaar mijn opmerking dat die zones qua eigenschappen niet teveel af mogen wijken.
Ben benieuwd hoe zich dat gaat uiten.

Ik heb hier zelf de zonekleppen uit mijn cv gehaald juist vanwege dit probleem.
Mij werd verteld dat de flow T heel nauwkeurig luistert, en het juiste vermogen aanstuurt.

Dat merk ik nu ook met de huidige koude dagen, er wordt heel nauwkeurig vermogen geregeld naar gelang de dT zich ontwikkeld. Ik speel met de flow om te zien hoe de resultaten zijn qua verbruik.

T onder de 0 = pomp stand 4, T boven de 0 = stand 3. ( misschien met extreme kou zelfs 5 )
Verbruik is duidelijk minder dan wanneer ik het niet zou doen.
Maar dat is uiteraard wel afhankelijk van je afgifte systeem. Ik houd de dT op 3.5- 4, works for me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Anoniem: 715914 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:08:
Ik overweeg de aanschaf van de ecodan, wil heeft er een staan in de buurt van Alphen aan de Rijn /Leiden. Ben benieuwd naar het geluidniveau als hij staat te draaien.
Ik wil wel een filmpje maken met geluid.
Maar geloof mij, hij is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:22:
[...]

Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat werkt niet echt met een filmpje, het geluid lijkt op filmpjes vreselijk hard.

Beter is een decibel app, die staan zo rond de 40-42 db bij start (stil).en dan kan je meten hoeveel db het oploopt als de wp aan is.
Op bijv 1 meter afstand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:20:
[...]

Volgens mij ga je verschillende retour T mengen voordat de sensor het kan meten, die krijgt verkeerde waardes dan. vandaar mijn opmerking dat die zones qua eigenschappen niet teveel af mogen wijken.
Bekend probleem bij ketels met modulerende pomp :)

Bij zones met verschillende eigenschappen kun je het probleem krijgen dat één zone te traag of zelfs niet opwarmt. Wat is er aan de hand?
De ketel ziet de gemengde retour temperatuur stijgen en regelt brander/wp en pomp debiet terug met als gevolg dat een ondergeschikte zone minder aanvoer krijgt.

Om het geheel goed te laten werken moet je ervoor zorgen dat de flow (warmtetransport) naar een ondergeschikte vragende zone in stand blijft.

De oplossing is een buffervat tussen warmtebron en zones + een (meng)pompgroep per zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Ik ben nog even verder gaan denken/tekenen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/SchemaQsolar2.0.jpg
Volgens mij ben ik er zo. De gele afsluiter onder de ketel gaat dicht als de bovenste drie-weg(3) op SWW stand gaat. Ik vermoed dat wanneer ik deze niet plaats dat bij gelijktijdig bedrijf WP(CV) en Gas(SWW) de Gas gaat meehelpen in het WP circuit ipv dat hij uit ketel ri bovenste spiraal gaat.

Ik doe verder nog 2 afsluiters in de aanvoer en retour vlakbij de WP zodat ik hem buiten spel kan zetten wanneer er problemen zijn, aftappen is dan handig/nodig bij -5gr buiten ivm monoblock. 2e 16A aansluiten kan ook maar dan staat er een hele dag een element aan wat bevriezen voorkomt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48
Carbon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Er is geen aparte hybride versie want je kunt een Ecodan standaard als onderdeel van een hybride oplossing gebruiken.

De alternatieve/backup warmtebron (b.v. cv-ketel) wordt dan aangestuurd via aan/uit.
Het omschakelpunt (CV of warmtepomp) wordt bepaald door de buitentemperatuur, kosten of co2 emissie.
In het geval van een WP storing wordt automatisch de backup warmtebron gekozen.

Meer info: Hybrid Heating Systems - Mitsubishi Electric - Ecodan

Als je al een CV ketel hebt hangen dan zou je die kunnen gebruiken voor SWW + eventuele backup voor de WP.
Dat scheelt weer een boilervat :)
De inschakeltijd van het elektrische element is ook op tijd instelbaar, dat als de ecodan zijn wens temperaturen niet haalt.
In de ecodan zit een contactor voor een elec. element, ik zet de ketel op een potentiaal vrij NO hulpcontact, omdat de meeste ketels een pot. vrij aan/uit contact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 20:35
crazyharrie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:22:
[...]

Ik kan dit bevestigen, mooi stil systeem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:27:
[...]

Ik kan dit bevestigen, mooi stil systeem.
Buitenunit komt onder mijn slaapkamer raam te staan, dus wil hem niet binnen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 715914 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Buitenunit komt onder mijn slaapkamer raam te staan, dus wil hem niet binnen horen.
Oei, dat is wel heel dichtbij. Als je in je bed ligt dan hoor je 'm denk ik wel.
Ik heb de mijne achter het huis naast de achterdeur, die hoor ik echt niet in mijn slaapkamer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:42

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Anoniem: 715914 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Komt ie op de grond, op een dak of aan de buitenmuur ?

In de laatste twee gevallen adviseer ik trillingdempers tussen unit en frame, en frame en muur.
Gasschuif is ervaringdeskundige. 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:36:
[...]

In de laatste twee gevallen adviseer ik trillingdempers tussen unit en frame, en frame en muur.
Trillingsdempers zijn bijna standaard. Maar de fan ga je wel horen in de nacht, tenzij je 3laags glas hebt en muren met RC>5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik heb zojuist mijn Ecodan geupdate met het universele WAF anti resonantie kit.. van redelijk stil naar onhoorbaar..

2 rijtjes van 3 tegels van 60x40x5 met voldoende rubbers er tussen.. de bovenste 2 tegels heb ik aan de buitenunit geschroeft met een stevige m10 bout.

Lekker zwaar en goed ontkoppeld nu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 22-05 07:56

Nhz

Deventer

Appie Heijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:52:
Ik ben nog even verder gaan denken/tekenen.
[afbeelding]
Volgens mij ben ik er zo. De gele afsluiter onder de ketel gaat dicht als de bovenste drie-weg(3) op SWW stand gaat. Ik vermoed dat wanneer ik deze niet plaats dat bij gelijktijdig bedrijf WP(CV) en Gas(SWW) de Gas gaat meehelpen in het WP circuit ipv dat hij uit ketel ri bovenste spiraal gaat.

Ik doe verder nog 2 afsluiters in de aanvoer en retour vlakbij de WP zodat ik hem buiten spel kan zetten wanneer er problemen zijn, aftappen is dan handig/nodig bij -5gr buiten ivm monoblock. 2e 16A aansluiten kan ook maar dan staat er een hele dag een element aan wat bevriezen voorkomt.
Zo kan je alleen niet de WP gebruiken om alleen je boiler te vullen. Toch?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 23:20
Rol-Co schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:28:
Mijne :)

-6 tot -8 buiten
20,5 - 21 graden kamer temperatuur
900WAC
32 graden aanvoer temp
Gaat bijna niet uit.

[afbeelding]
Hier een Gree 9 kW L/W (KFRS-9) warmtepomp die een 800 ltr buffervat (in de garage) op 30-35 graden houdt; vandaar wordt de vloerverwarming op temp gehouden.

Historisch jaarverbruik tussen 1200 en 1500 m3 gas, nu op uitsluitend (geen gasketel meer !) warmtepomp verbruik tot wel 30 kWh per dag. Voor 2015 totaal rond de 3100 kWh gebleven (dat is inclusief de 11kW 3 fase doorstroomverwarmer om te douchen).
Opgenomen vermogen dan tussen 2500 tot max 3000 W (3 fase); afgegeven thermisch vermogen nog niet lager gezien dan 7kW (bij ca -5 buiten)

[ Voor 0% gewijzigd door hannibal2206 op 20-01-2016 16:37 . Reden: (2014) -> 2015 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De WP loopt altijd door de boiler door de onderste 3 weg op "zon" te zetten. De WP zal dan pre-warmen. Tot een 35 graden, dit is de laag onder de hottop. Om echt stand alone SWW te maken heb je een buffervat nodig of een tapwatertank met grote(re) spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Appie Heijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:37:
De WP loopt altijd door de boiler door de onderste 3 weg op "zon" te zetten. De WP zal dan pre-warmen. Tot een 35 graden, dit is de laag onder de hottop. Om echt stand alone SWW te maken heb je een buffervat nodig of een tapwatertank met grote(re) spiraal.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Het kan dus alleen via de retour van je CV.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jep, het q-solar vat is helaas niet geschikt voor een WP kijkende naar SWW. Voor WP op CV is hij des te beter, de zon wordt zonder ook maar 1 schakeling toegevoegd, de WP zal hierdoor zijn settemp makkelijker halen en terug toeren.

Wat ik nog wel wil gaan uitzoeken is om met een 3-weg het cv circuit af te snijden maar ik vrees dat de spiraal te klein is. De aanvoer uit de WP komt dan uit op de retour richting vat en loopt dan weer door de middelste spiraal.

Dit kan ik zonder de originele situatie ingrijpend te wijzigen allemaal doen. Wil ik bijvoorbeeld ook de bovenste spiraal er nog bij betrekken dan wordt het allemaal knap lastig als je terug wil naar de originele setting om wat voor reden dan ook.

[ Voor 65% gewijzigd door Appie Heijn op 20-01-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hannibal2206 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:31:
[...]

Hier een Gree 9 kW L/W (KFRS-9) warmtepomp die een 800 ltr buffervat (in de garage) op 30-35 graden houdt; vandaar wordt de vloerverwarming op temp gehouden.

Historisch jaarverbruik tussen 1200 en 1500 m3 gas, nu op uitsluitend (geen gasketel meer !) warmtepomp verbruik tot wel 30 kWh per dag. Voor 2015 totaal rond de 3100 kWh gebleven (dat is inclusief de 11kW 3 fase doorstroomverwarmer om te douchen).
Opgenomen vermogen dan tussen 2500 tot max 3000 W (3 fase); afgegeven thermisch vermogen nog niet lager gezien dan 7kW (bij ca -5 buiten)
Historisch gasverbruik was hier 1000 m3 voor verwarming wat nu afgevangen word met een 5kW warmtepomp zonder boiler die binnen staat.
Ik pomp letterlijk restwarmte van zolder naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gasschuif schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:36:
[...]

Op het platte dak op een dikke tegel met trillingsdempers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 715914 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:51:
[...]

Ik denk dat je wel iets van gesuis van de ventilator gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:11:
[...]

Ik denk dat je wel iets van gesuis van de ventilator gaat horen.
Ik wil dan zeg maar de luchtstroom van de slaapkamer af doen, zodat het geluid ook er vanaf gericht Is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verschil qua geluid tussen de inkomende en uitstromende kant is minimaal.
Sowieso moet ie van je af blazen anders word je muur ijskoud.

[ Voor 30% gewijzigd door koevlaas2 op 20-01-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

filmpje in het donker van mijn ecodan op 1 meter afstand met de microfoon naar de unit toe.
De buitenunit draait op vollast nu, is de boiler aan het warmen met aanvoer van 55C 3800W vermogen.

De[YouTube: https://youtu.be/YUQduBsS_dI] decibel app geeft 61db aan, mijn dochter praat een stuk luider :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Niet onder je slaapkamer zetten, dat is slecht voor de WAF én je nachtrust.
Hoe stil hij ook is, je hoort het toch en gaat je er aan irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een airco buiten-unit aan de muur onder een slaapkamer raam hangen, dat raam heeft wel een suskast ipv een rooster dus dat scheelt zeker met geluid van buiten.
Tot nu toe hoor ik hem niet en ik ben toch erg gevoelig voor (ongewenst) geluid.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

wp en boiler installatie

Hier een tekening van hoe ik mijn installatie denk te maken.
ik heb dezelfde onderdelen als Appie Heijn (5kw panasonic en 200 liter boiler met 3 wisselaars)
mijn aansluiting is echter kompleet anders.
De bedoeling is dat de WP het buffervat op temperatuur houdt, en dat de CV gevoed wordt uit dit vat.
V.w.b. het warme water, ik wil de drie wisselaars in serie zetten, en het koude water daar door heen sturen.
zodat het voorverwarmd bij mijn CV ketel aankomt. Van de ketel naar mijn electrische boiler is de bestaande situatie, en blijft zo. hierdoor zal ik minder gas nodig hebben voor mijn warm water hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:53:
Ik heb een airco buiten-unit aan de muur onder een slaapkamer raam hangen, dat raam heeft wel een suskast ipv een rooster dus dat scheelt zeker met geluid van buiten.
Tot nu toe hoor ik hem niet en ik ben toch erg gevoelig voor (ongewenst) geluid.
Ik heb 2 airco units aan de muur hangen bij een raam ( mitsubishi ) ook onhoorbaar binnen.
Maar die gebruiken dan ook geen 3900W in vollast.eerder max 900W
De ecodan is zelfs stiller als die 1000W gebruikt. alleen suizen van de fan hoor je iets
Toch wil ik hem absoluut niet onder mijn slaapkamer raam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:37:
[...]

filmpje in het donker van mijn ecodan op 1 meter afstand met de microfoon naar de unit toe.
De buitenunit draait op vollast nu, is de boiler aan het warmen met aanvoer van 55C 3800W vermogen.

De[video] decibel app geeft 61db aan, mijn dochter praat een stuk luider :+
Dat is dus 20db plus op 1 meter afstand, vergelijkbaar met mijn unit.
Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Q
hjdekker1 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:10:
[afbeelding]

ik heb dezelfde onderdelen als Appie Heijn (5kw panasonic en 200 liter boiler met 3 wisselaars)
De bedoeling is dat de WP het buffervat op temperatuur houdt, en dat de CV gevoed wordt uit dit vat.
V.w.b. het warme water, ik wil de drie wisselaars in serie zetten, en het koude water daar door heen sturen.
zodat het voorverwarmd bij mijn CV ketel aankomt. Van de ketel naar mijn electrische boiler is de bestaande situatie, en blijft zo. hierdoor zal ik minder gas nodig hebben voor mijn warm water hoop ik
Qua gelaagdheid is een horizontaal zowieso niet efficient denk ik. Het koude SWW water wordt dan continue van hoog naar laag geslingerd, en zal heel langzaam wat warmer worder.
Op welke temperatuur wil je het vat gaan opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:17:
[...]

Dat is dus 20db plus op 1 meter afstand, vergelijkbaar met mijn unit.
Netjes!
Is inderdaad netjes, maar vrees dat ik dat er niet doorheen krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik heb ook plannen om de WP (en zonnecollectoren en houtkachel) het buffervat op temperatuur te laten houden. Ik gebruik daar echter de drie spiralen voor. Het CV water pomp ik net als jou vanuit het buffervat naar het CV circuit. Water van de warmte afnemers (CV installatie) blijft dus altijd gescheiden van de apparaten die de warmte opwekken. Voor het drinkwater gebruik ik een RVS spiraal welke een boiler vult.

In jouw geval is het vooral belangrijk dat je een boiler pakt die drie spiralen heeft die geschikt zijn voor drinkwater. :)

Dat een buffervat met horizontale spiralen in verticale stand efficienter is dan horizontaal moge duidelijk zijn, maar wellicht is het alleen op de tekening.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:42

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Ok, houd dan rekening met de windrichting verdeling (als dat kan), kost je meer fan vermogen op jaarbasis als je hem ongeveer naar zuidwest laat blazen, de meest voorkomende in Nederland. Voor het geluid maakt de richting niet zoveel uit. Dus uittrede lucht naar NO.

Hoe dikker/zwaarder de tegels hoe beter. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h0iB5dFl.png

[ Voor 81% gewijzigd door Gasschuif op 20-01-2016 22:51 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Appie Heijn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:47:
Q
[...]

Qua gelaagdheid is een horizontaal zowieso niet efficient denk ik. Het koude SWW water wordt dan continue van hoog naar laag geslingerd, en zal heel langzaam wat warmer worder.
Op welke temperatuur wil je het vat gaan opwarmen?
De bedoeling is ook, dat het water allemaal 1 temp krijgt, is allemaal cv water.
SWW gaat door de spiralen om voor te verwarmen.

Ik weet nog niet tot welke temp ik ga verwarmen. ben bang dat ik tijdens koude periodes tot 45 graden moet, maar in de periodes dat het nog niet echt koud is, maar de verwarming wel aan moet hoop ik het met 30 tot 35 graden te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Nhz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:26:
[...]

Ik heb ook plannen om de WP (en zonnecollectoren en houtkachel) het buffervat op temperatuur te laten houden. Ik gebruik daar echter de drie spiralen voor. Het CV water pomp ik net als jou vanuit het buffervat naar het CV circuit. Water van de warmte afnemers (CV installatie) blijft dus altijd gescheiden van de apparaten die de warmte opwekken. Voor het drinkwater gebruik ik een RVS spiraal welke een boiler vult.

In jouw geval is het vooral belangrijk dat je een boiler pakt die drie spiralen heeft die geschikt zijn voor drinkwater. :)

Dat een buffervat met horizontale spiralen in verticale stand efficienter is dan horizontaal moge duidelijk zijn, maar wellicht is het alleen op de tekening.
ik weet dat het niet ideaal is om hem horizontaal te plaatsen.
ik had eerst een andere positie in gedachten waar hij wel rechtop zou kunnen staan.
Het bleek dat niet iedereen dat een goede plaats vond :-(

als alternatief gaat hij nu op zolder tegen de schuine wand. dat kan alleen horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe staat het hier met de defrosts?
Als mijn airco er 3 op een avond heeft dan kan een Elga wel elk uur aan de bak :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[afbeelding]

Dit is een echte NON opstelling. Een vertikaal vat maakt gebruik van de temperatuur gelaagdheid van water. De temperatuur vereffening verloopt in water heel traag. DHW boven. Bij horizontale plaatsing haal je het principe van het systeem onderuit. Gevolg: lagere COP enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:18:
Hoe staat het hier met de defrosts?
Als mijn airco er 3 op een avond heeft dan kan een Elga wel elk uur aan de bak :+
Ecodan 4 op de hele dag ( duurt nog geen 10 minuten). Toevallig in de avond niet één!
Het hangt af van diverse factoren of een defrost nodig is, nu met combinatie vrieskou en mist waarschijnlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Tomexergie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:01:
[...]

Dit is een echte NON opstelling. Een vertikaal vat maakt gebruik van de temperatuur gelaagdheid van water. De temperatuur vereffening verloopt in water heel traag. DHW boven. Bij horizontale plaatsing haal je het principe van het systeem onderuit. Gevolg: lagere COP enz.
Ik denk/hoop, dat dat wel mee valt. Ik weet niet of het duidelijk op de tekening te zien is, maar op het vat komen 4 extra aansluitingen. Hiermee probeer ik het verticale vat te veranderen naar een horizontaal vat.
volgens mij moet op deze manier het hele vat dezelfde temperatuur krijgen.
van boven warm water er in van de WP, aan de andere kant onder er weer uit als retour.
de voeding naar de CV gaat op dezelfde manier maar dan aan de andere kant van het vat.
de stromingen lopen diagonaal.
volgens mij wordt het dan 1 temp over het hele vat. toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

hjdekker1 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:26:
[...]

Ik denk/hoop, dat dat wel mee valt. Ik weet niet of het duidelijk op de tekening te zien is, maar op het vat komen 4 extra aansluitingen. Hiermee probeer ik het verticale vat te veranderen naar een horizontaal vat.
volgens mij moet op deze manier het hele vat dezelfde temperatuur krijgen.
van boven warm water er in van de WP, aan de andere kant onder er weer uit als retour.
de voeding naar de CV gaat op dezelfde manier maar dan aan de andere kant van het vat.
de stromingen lopen diagonaal.
volgens mij wordt het dan 1 temp over het hele vat. toch???
Het is gewoon een feit dat je je gelaagdheid volledig om zeep helpt. Dit kom de efficiëntie en dus je COP niet ten goede.

Of het voor jou een enorme ramp is, cq. gaat werken, zal denk ik mede afhangen van hoeveel energie je warmtepomp af kan geven. Als deze (flink) overbemeten is dan heeft hij geen enkele moeite om je buffervat warm te maken/houden. Anderzijds moet het je ook maar lekker zitten dat de WP veel meer energie gebruikt dan eigenlijk nodig. Wanneer je meer dan voldoende PV-overschot hebt zal dit minder pijn doen dan wanneer je dat niet hebt. Daarmee doel ik puur op het financiële plaatje. De praktijk zal moeten uitwijzen of het (voor jou) werkt.

Voor de aardigheid ben ik wel benieuwd hoeveel energie er tussen het 'verkeerd plaatsen' en het 'correct plaatsen' van het buffervat kan zitten. Iemand die daar de ruimte, tijd en energie voor heeft? :P

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
Neem gewoon een liggende boiler? http://www.groene-energie...ler-200l-1ww-liggend.html

Hoeft niet dit type te zijn maar ze zijn er wel. Ik moet hem ook waarschijnlijk onder de schuine kant gaan plaatsen in de toekomst.

[ Voor 23% gewijzigd door martijnr17 op 21-01-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Dat scheelt 1200€
De mijne was twee honderd. Kan ik heel wat stroom voor verstoken.
Buiten dat, het gaat mij voornamelijk om het buffervat, alles wat de spiralen voor verwarmen is meegenomen.
Ik wil gewoon 200 liter warm water om het CV circuit mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Panasonic zelf heeft daar een 50L voor gemaakt,
http://www.buildingdesign...c-new-50l-buffer-tank.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Nhz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:35:
[...]

Het is gewoon een feit dat je je gelaagdheid volledig om zeep helpt. Dit kom de efficiëntie en dus je COP niet ten goede.

Of het voor jou een enorme ramp is, cq. gaat werken, zal denk ik mede afhangen van hoeveel energie je warmtepomp af kan geven. Als deze (flink) overbemeten is dan heeft hij geen enkele moeite om je buffervat warm te maken/houden. Anderzijds moet het je ook maar lekker zitten dat de WP veel meer energie gebruikt dan eigenlijk nodig. Wanneer je meer dan voldoende PV-overschot hebt zal dit minder pijn doen dan wanneer je dat niet hebt. Daarmee doel ik puur op het financiële plaatje. De praktijk zal moeten uitwijzen of het (voor jou) werkt.

Voor de aardigheid ben ik wel benieuwd hoeveel energie er tussen het 'verkeerd plaatsen' en het 'correct plaatsen' van het buffervat kan zitten. Iemand die daar de ruimte, tijd en energie voor heeft? :P
Zal het veel uitmaken v.w.b. COP?

Als de boiler goed geïsoleerd is, dan maakt het denk ik niet veel uit.
Het voordeel dat ik zie, is dat ik savonds de WP uit kan zetten, en het huis warm houden vanuit de boiler.
Tevens kan hij overdag door de grote hoeveelheid water, de hele tijd doorlopen op laag vermogen, en hoefd hij niet te veel aan/uit te schakelen.

Zie Ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Nee, in principe zie je het niet verkeerd. Zoals ik al schreef is het (naar mijn idee) erg afhankelijk van wat je verwachtingen zijn. Nee, je zal niet de maximale efficiëntie halen. Ja, je hebt een grote bak warm water als buffer. Uit jouw verhaal maak ik op dat het je niet (alleen) te doen is voor maximale besparing, dan zal dit best werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Nhz op 21-01-2016 13:45 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 23:20
hjdekker1 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:58:
[...]

Het voordeel dat ik zie, is dat ik savonds de WP uit kan zetten, en het huis warm houden vanuit de boiler.

Zie Ik dat verkeerd?
Ik heb een 800 ltr boiler, en die is in een paar uurtjes gezakt van 35 naar 25 graden ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Dat alleen zegt natuurlijk niet heel veel. De verhouding bufferinhoud/cv-systeem speelt een belangrijke rol. Als je 50ltr water door een 2000ltr buffer pompt, of 200ltr water door een 800ltr buffer. Scheelt nogal. Daarnaast heb je nog de warmteafgifte. Als heel veel water in geïsoleerde buizen stroomt, doet dat heel wat anders dan wanneer het door een aantal flinke LTV units stroomt.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
boilers=verlies.
dus ik weet nog niet zo net of het rendabel is om boiler als buffer te gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
SpikeHome schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:21:
boilers=verlies.
dus ik weet nog niet zo net of het rendabel is om boiler als buffer te gebruiken!
Gelukkig verlies je de warmte in je huis, net waar je het gebruiken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
koevlaas2 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:24:
[...]

Gelukkig verlies je de warmte in je huis, net waar je het gebruiken kan.
dat is waar, maar meestal op zolder en niet in je huiskamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ik zal niet zeggen dat de boiler niet kleiner had gekund, maar ik heb geen vloer verwarming, alleen een paar radiatoren. ik ben bang dat de WP dan erg snel aan/uitschakeld met de paar liter water die ik in het cv circuit heb zitten.
tevens is het mijn gedachte om in de toekomst een zonneboiler op 1 van de spiralen te zetten.
en natuurlijk wordt de boiler erg goed geisoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Even vraagje tussendoor over gesloten verdeler

(plaatje even geript!)

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/100895_image_2.jpg

Bij mij zitten de flow meters op de aanvoer... mag/kan dat wel? Omdat ik overal het andersom zie staan

[ Voor 8% gewijzigd door alberthakvoort op 21-01-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
200L op 35-40 graden heb je ongeveer in 15-20 minuten onder de 30 graden als je een beetje fatsoenlijk gedimensioneerd afgiftesysteem hebt.

Als je alleen radiatoren hebt is het verstandig om een buffertje in het systeem hebben om het aan/uit gaan te voorkomen. Maar om nou te zeggen dat een liggend 200L vat een goede optie is :X

Misschien valt het reuze mee. Maar ik denk dat je beter af bent met een 50L buffervat zoals Panasonic dat zelf voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:15:
Even vraagje tussendoor over gesloten verdeler

(plaatje even geript!)

[afbeelding]

Bij mij zitten de flow meters op de aanvoer... mag/kan dat wel? Omdat ik overal het andersom zie staan
Maakt mi niet uit, wat door de aanvoer gaat gaat ook door de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
koevlaas2 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:38:
[...]

Maakt mi niet uit, wat door de aanvoer gaat gaat ook door de retour.
Dat idee had ik ook.. maar ik dacht, vraag het maar, je weet maar nooit :9

De Grundfos UPM2 25 70-180 van mijn Ecodan haalt op dit moment 1,5 liter p/minuut, bij 30 graden aanvoer gemiddeld 24 retour..

Is dat ook voldoende? Of valt er met een zwaardere pomp nog iets te verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Appie Heijn schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:28:
200L op 35-40 graden heb je ongeveer in 15-20 minuten onder de 30 graden als je een beetje fatsoenlijk gedimensioneerd afgiftesysteem hebt.

Als je alleen radiatoren hebt is het verstandig om een buffertje in het systeem hebben om het aan/uit gaan te voorkomen. Maar om nou te zeggen dat een liggend 200L vat een goede optie is :X

Misschien valt het reuze mee. Maar ik denk dat je beter af bent met een 50L buffervat zoals Panasonic dat zelf voorschrijft.
Ik vraag me af, waarom denk je dat een 50L vat beter is tegen regelmatig aan/uit schakelen dan een 200L vat? Naar mijn idee werkt een groter vat juist beter tegen vaak aan en uit schakelen, simpelweg omdat je meer te bufferen hebt.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:54:
[...]

Dat idee had ik ook.. maar ik dacht, vraag het maar, je weet maar nooit :9

De Grundfos UPM2 25 70-180 van mijn Ecodan haalt op dit moment 1,5 liter p/minuut, bij 30 graden aanvoer gemiddeld 24 retour..

Is dat ook voldoende? Of valt er met een zwaardere pomp nog iets te verbeteren
Mijn delta T = 8c, die van jou is iets beter.
Kan je pomp nog sneller, je kan natuurlijk even experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Mijn dT= 4C, pompstand 4 momenteel. Boven de 0c is pompstand 3 voldoende on dT van 4C aan te houden.
Ik vind 1,5 ltr p/m niet erg veel Albert.
Wat is je verbruik momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
crazyharrie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:04:
Mijn dT= 4C, pompstand 4 momenteel. Boven de 0c is pompstand 3 voldoende on dT van 4C aan te houden.
Ik vind 1,5 ltr p/m niet erg veel Albert.
Wat is je verbruik momenteel?
bij mij zit de vloerverwarming per groep ook rond de 1.5l min. badkamer nog minder dat is een kleinere oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

martijnr17 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:06:
[...]

bij mij zit de vloerverwarming per groep ook rond de 1.5l min. badkamer nog minder dat is een kleinere oppervlakte.
Wat is je dT bij deze opstelling?
1.5 ltr kan prima zijn, maar als de dT hoog is is het dus niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb stand 3 tot 5 geprobeerd maar de aanvoer lijkt hetzelfde te blijven..

Zal straks wel even de bovenverdieping dicht draaien, kijken of hij dan wat hoger komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
hjdekker1 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:44:
Ik zal niet zeggen dat de boiler niet kleiner had gekund, maar ik heb geen vloer verwarming, alleen een paar radiatoren. ik ben bang dat de WP dan erg snel aan/uitschakeld met de paar liter water die ik in het cv circuit heb zitten.
tevens is het mijn gedachte om in de toekomst een zonneboiler op 1 van de spiralen te zetten.
en natuurlijk wordt de boiler erg goed geisoleerd
Een klein doorstoom vat van c.a. 80 liter is voldoende als buffer. Combineren met DHW maar het vat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 14:58
Misschien lichtelijk off topic: Maar zijn er hier mensen die met LW-warmtepompen die hun slaapkamers met radiatoren (of jaga's) verwarmen? Ik wil voor mijn nieuwbouw graag aan de slag met een warmtepomp, maar heb geen zin om vloerverwarming op m'n verdieping aan te leggen. Nu hebben we ook amper verwarming aan op de slaapkamers.

[ Voor 0% gewijzigd door minitrue op 21-01-2016 16:26 . Reden: typefoutje ]

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
jeroensteeman schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:26:
Misschien lichtelijk off topic: Maar zijn er hier mensen die met LW-warmtepompen die hun slaapkamers met radiatoren (of jaga's) verwarmen? Ik wil voor mijn nieuwbouw graag aan de slag met een warmtepomp, maar heb geen zin om vloerverwarming op m'n verdieping aan te leggen. Nu hebben we ook amper verwarming aan op de slaapkamers.
Meestal kost een Jaga net zoveel als vloerverwarming... Ik was voor de zolder 450 euro kwijt.. een beetje radiator kost dat ook (iig een Jaga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De specs van de huidige pomp

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7doh60j.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
Ik doe dat. Ik heb gewone radiatoren. Op 1 slaapkamer is deze zwaar overgedimensioneerd (ca. 3 maal normale capaciteit) en dat bevalt heel goed in combinatie met een thermostaatkraan.
Vooral als je de kamer gaat gebruiken als werkkamer (kinderen op de middelbare school) is die overcapaciteit handig want dan is het snel warm als je de kamer gaat gebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

alberthakvoort schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:28:
[...]
Meestal kost een Jaga net zoveel als vloerverwarming... Ik was voor de zolder 450 euro kwijt.. een beetje radiator kost dat ook (iig een Jaga)
Heb kantoor aan huis en wou de 2 radatioren vervangen door Jaga's dit i.v.m. met de lagere aanvoer temperatuur van de WP.
Dekvloer infrezen (vloer heeft al een R-waarde van 3) + 3 groeps verdeler + aanleg was bijna net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als ik boven alles dicht draai haal ik beneden 2liter.

Ook de aanvoer temperatuur stijgt (nu 32/25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Voordeel van jaga's is het sneller kunnen wisselen van temperatuur. Als je wil gaan slapen draai je hem dicht en doe je de deur even open. Vloerverwarming straalt nog uren warmte af.

Met 50L heb je al voldoende water in je systeem om veelvuldig aan en uit schakelen te voorkomen. 200Lmaakt het systeem "onnodig log". Tenzij je dat water goed kan gebruiken natuurlijk. Maar puur om voldoende water te hebben is 200L overkill, en om echt CV te bufferen heb je veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja, ik heb op alle slaapkamers jaga convectoren, ik gebruik ze niet omdat warm in de slaapkamer niet lekker is, ze zijn puur voor nood als het erg koud word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rara.
ik heb de ELGA en een CV allebei op een eigen thermostaat. Als ik de CV thermostaat omhoog zet zodat de CV en de ELGA thermostaat warmtevraag aangeven draaien ELGA en CV naast elkaar.
Als ik de ELGA thermostaat omlaag zet zodat de ELGA afslaat en nadat de CVafslaat de ELGA thermostaat omhoog zet gaat de ELGA pomp wel draaien, maar de buitenunit slaat niet aan....

Wie heeft een idee waar dit door komt?

op de ELGA de warmtepomp knop uit en aan zetten verhelpt dit...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 07:46
Vandaag de eerste 'storing'/'misser' van mijn Elga (met zware Toshiba buitenunit). In de logging zag ik dat de Elga na de 10e ontdooicyclus in 5 uur tijd niet meer aan de bak ging. Bij thuiskomst bleek het oranje CV-ketel bijschakel lampje te branden - maar ja, de Elga en de ketel zijn niet met elkaar verbonden. Ik neem aan dat dit of betekent dat de warmtevraag te groot was geworden, of dat de temperatuur in het CV systeem te ver was opgelopen (straks maar eens de handleiding nalezen).
Verder heeft de Elga het top gedaan deze week. Na enige weken afwezigheid kwam ik afgelopen maandagavond aan in een huis dat keurig op 17 graden was verwarmd (met nachtverlaging tot 15). Op de koudste dagen van het jaar heeft de Elga het huis weer opgewarmd tot het woensdag weer op het 17,5-19,5 graden regime zat. Dat er dinsdag daarvoor zo'n 26 kWh is verstookt is dan bijzaak.
Maar na de goede ervaringen tot nu toe vind ik het vreemd dat er vandaag iets andes is gebeurd dan verwacht. Maar het zal wel liggen aan een combinatie van een grote warmtevraag in combinatie met veel ontdooicycli.
Het verbruik van mijn Elga kun je bekijken via mijn PVoutput logging.

Op dit moment heb ik nog zo'n 1000 kWh overschot en nog geen gas verbruikt voor verwarming van het huis (jaar afrekening is per half februari). De sport is dus om de Elga al het werk te laten doen om het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 09:22
BarryH schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:58:
Rara.
ik heb de ELGA en een CV allebei op een eigen thermostaat. Als ik de CV thermostaat omhoog zet zodat de CV en de ELGA thermostaat warmtevraag aangeven draaien ELGA en CV naast elkaar.
Als ik de ELGA thermostaat omlaag zet zodat de ELGA afslaat en nadat de CVafslaat de ELGA thermostaat omhoog zet gaat de ELGA pomp wel draaien, maar de buitenunit slaat niet aan....

Wie heeft een idee waar dit door komt?

op de ELGA de warmtepomp knop uit en aan zetten verhelpt dit...
Ik denk dat je retour-T nog relatief hoog is vanwege de CV. Elga denkt: lekker rondpompen en gebruiken, tot de retour-T laag genoeg is om de buitenunit weer aan te zetten

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
itchin schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:03:
Vandaag de eerste 'storing'/'misser' van mijn Elga (met zware Toshiba buitenunit). In de logging zag ik dat de Elga na de 10e ontdooicyclus in 5 uur tijd niet meer aan de bak ging. Bij thuiskomst bleek het oranje CV-ketel bijschakel lampje te branden - maar ja, de Elga en de ketel zijn niet met elkaar verbonden. Ik neem aan dat dit of betekent dat de warmtevraag te groot was geworden, of dat de temperatuur in het CV systeem te ver was opgelopen (straks maar eens de handleiding nalezen).
Verder heeft de Elga het top gedaan deze week. Na enige weken afwezigheid kwam ik afgelopen maandagavond aan in een huis dat keurig op 17 graden was verwarmd (met nachtverlaging tot 15). Op de koudste dagen van het jaar heeft de Elga het huis weer opgewarmd tot het woensdag weer op het 17,5-19,5 graden regime zat. Dat er dinsdag daarvoor zo'n 26 kWh is verstookt is dan bijzaak.
Maar na de goede ervaringen tot nu toe vind ik het vreemd dat er vandaag iets andes is gebeurd dan verwacht. Maar het zal wel liggen aan een combinatie van een grote warmtevraag in combinatie met veel ontdooicycli.
Het verbruik van mijn Elga kun je bekijken via mijn PVoutput logging.

Op dit moment heb ik nog zo'n 1000 kWh overschot en nog geen gas verbruikt voor verwarming van het huis (jaar afrekening is per half februari). De sport is dus om de Elga al het werk te laten doen om het huis te verwarmen.
dit lijkt op mijn situatie (zie post boven de quoted post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat je retour-T nog relatief hoog is vanwege de CV. Elga denkt: lekker rondpompen en gebruiken, tot de retour-T laag genoeg is om de buitenunit weer aan te zetten
Het klopt dat dit het gedrag is. Na 45 minuten schiet de ELGA toch aan.

Sinds gisteren de licentie voor plugwise -5 minuten logging ingebruik. Kost eur 60 p jr maar je kan tenminste wat terugzien.....

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 21-01-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 07:46
BarryH schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:40:
[...]

dit lijkt op mijn situatie (zie post boven de quoted post
Het lijkt erop, maar is het niet helemaal.
Ik gok dat de temperatuurvraag te groot geworden was, ik heb net even het temperatuurverloop van het CV water bij een defrost bekeken (op display CV-ketel, de enige vorm van temperatuurmeting in mijn systeem). Van 44 graden zakte dit naar 32 graden, dit lijkt mij een voldoende grote daling om ervanuit te kunnen gaan dat CV-water temperatuur het probleem niet kan zijn geweest.
Vervolgens de temperatuurvraag 1,5 graden boven de kamertemperatuur gezet en dan schiet de Elga onmiddelijk in de stress (CV proberen bij te schakelen en zelf niets doen, dus de situatie van vanmiddag). Conclusie: de warmtevraag van het huis was groter dan door het CV systeem kon worden afgegeven op de temperatuur van de Elga (nachtverlaging is niet ideaal...).
Mogelijke oorzaken van deze te grote warmtevraag:
1) de hele dag mistig, dus geen hulp van de zon en
2) ik probeerde een extra ruimte mee op te warmen die vanmorgen toen ik van huis ging op 13 graden was, dus een boel betonmassa om op temperatuur te brengen.

Jouw situatie ben ik trouwens laatst ook tegengekomen, maar toen was het CV water duidelijk heter dan waar de Elga wat mee kon (de CV-ketel wordt gebruikt voor het heet stoken van het douchewater, een energieoverschot daarvan (merkbaar na te lang douchen) gaat het CV systeem in - dus stiekem toch even bijstoken op gas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:24
Nhz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:57:
[...]

Ik vraag me af, waarom denk je dat een 50L vat beter is tegen regelmatig aan/uit schakelen dan een 200L vat? Naar mijn idee werkt een groter vat juist beter tegen vaak aan en uit schakelen, simpelweg omdat je meer te bufferen hebt.
Dit klopt in sommige gevallen. / Dit is onzin in sommige gevallen.
Appie Heijn schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:48:
...

Met 50L heb je al voldoende water in je systeem om veelvuldig aan en uit schakelen te voorkomen. 200Lmaakt het systeem "onnodig log". Tenzij je dat water goed kan gebruiken natuurlijk. Maar puur om voldoende water te hebben is 200L overkill, en om echt CV te bufferen heb je veel te weinig.

Ok nu de uitleg:

De grootte van je buffervat voor CV is van meerdere zaken afhankelijk:
1. het minimale vermogen van je warmtepomp (aan/uit warmtepomp heeft maar 1 vermogen, een modulerende warmtepomp een bepaalde onderwaarde)
2. De grootte van je afgiftesysteem in Watt's.

Afhankelijk van deze twee waarden kun je uitrekenen hoeveel warmte je moet bufferen om te zorgen dat je warmtepomp niet teveel start/stops maakt (pendelen). Pendelen is zeer slecht voor de levensduur van de warmtepomp en dan met name voor de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 09:22
PolderPloer! schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:19:
[...]

[...]

Ok nu de uitleg:

De grootte van je buffervat voor CV is van meerdere zaken afhankelijk:
1. het minimale vermogen van je warmtepomp (aan/uit warmtepomp heeft maar 1 vermogen, een modulerende warmtepomp een bepaalde onderwaarde)
2. De grootte van je afgiftesysteem in Watt's.

Afhankelijk van deze twee waarden kun je uitrekenen hoeveel warmte je moet bufferen om te zorgen dat je warmtepomp niet teveel start/stops maakt (pendelen). Pendelen is zeer slecht voor de levensduur van de warmtepomp en dan met name voor de compressor.
Interessant dit. Maar dan blijft voor mij de vraag: afgezien van de stilstandververliezen en de misschien onnodig hoge kosten en het groter volume, kan ik me niet indenken waarom een 200 liter buffer dan slechter zou presteren dan een 50 liter buffer.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:24
Bram-Bos schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:34:
[...]

Interessant dit. Maar dan blijft voor mij de vraag: afgezien van de stilstandververliezen en de misschien onnodig hoge kosten en het groter volume, kan ik me niet indenken waarom een 200 liter buffer dan slechter zou presteren dan een 50 liter buffer.
Nee dat klopt, maar je zegt het zelf. Het rendement van je warmtepomp gaat dan naar beneden door de stilstandverliezen en de hogere aanschafkosten (hoewel minimaal) zorgen voor een langere tvt.

Hier de afgiftetabellen voor vloerverwarming: http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/
Pagina: 1 ... 101 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.