[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.333 views
De andere carrier van Vodafone was bedoeld voor SignaalPlus, echter dat staat nu alweer even uit toch? Dus die frequentie staat helemaal leeg nu.

Ik verwacht idd dat we vrij snel 15 MHz gaan zien. Vanaf 2020 zal er nog hier en daar een plukje 3G te vinden zijn waarschijnlijk, vooral bij indoor en misschien bij een paar tunnels. Ik ben benieuwd of dat wel gaat verhuizen (zou logisch zijn).

Intussen zal Vodafone wellicht ook wel plannen hebben om de 900 MHz-band eens voor iets anders te gaan gebruiken, mits het netwerk niet ineens veel drukker wordt na het uitschakelen van 3G.

Wat betreft die veiling: het was toen volgens mij sowieso nog niet helemaal bekend wat/waar/wanneer zou worden gebruikt qua frequenties. Beetje koffiedik kijken. Deels heeft dat ook heel goed uitgepakt met de veiling van band 38 :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:33
Sorcerer8472 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:42:
De andere carrier van Vodafone was bedoeld voor SignaalPlus, echter dat staat nu alweer even uit toch? Dus die frequentie staat helemaal leeg nu.

Ik verwacht idd dat we vrij snel 15 MHz gaan zien. Vanaf 2020 zal er nog hier en daar een plukje 3G te vinden zijn waarschijnlijk, vooral bij indoor en misschien bij een paar tunnels. Ik ben benieuwd of dat wel gaat verhuizen (zou logisch zijn).

Intussen zal Vodafone wellicht ook wel plannen hebben om de 900 MHz-band eens voor iets anders te gaan gebruiken, mits het netwerk niet ineens veel drukker wordt na het uitschakelen van 3G.

Wat betreft die veiling: het was toen volgens mij sowieso nog niet helemaal bekend wat/waar/wanneer zou worden gebruikt qua frequenties. Beetje koffiedik kijken. Deels heeft dat ook heel goed uitgepakt met de veiling van band 38 :)
Welke tunnels? Over het 3G aspect.

Tunnels richting Rotterdam (Hsl lijn) bieden überhaupt geen dekking, geen 4, 3 en 2g zelfs.
Snap nog steeds niet dat ze hier niet micro cells neerzetten.
Zelfs na dat je uit de tunnels bent heb je eerst alleen bereik op 3G..

Hier moet de 4G dekking echt wel beter worden, hopelijk komt dit dus ook.
dutchnltweaker schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:28:
[...]

Welke tunnels? Over het 3G aspect.

Tunnels richting Rotterdam (Hsl lijn) bieden überhaupt geen dekking, geen 4, 3 en 2g zelfs.
Snap nog steeds niet dat ze hier niet micro cells neerzetten.
Zelfs na dat je uit de tunnels bent heb je eerst alleen bereik op 3G..

Hier moet de 4G dekking echt wel beter worden, hopelijk komt dit dus ook.
De Piet Heintunnel was er ééntje zonder 4G, en zo wel meerdere met alleen 2G+3G. De metro in Amsterdam ook (niet het noord-zuidlijn gedeelte).

• dutchnltweaker
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:20:
[...]

De Piet Heintunnel was er ééntje zonder 4G, en zo wel meerdere met alleen 2G+3G. De metro in Amsterdam ook (niet het noord-zuidlijn gedeelte).
Ik bedoelde vanuit Breda naar Rotterdam, in die tunnels heb je nooit geen bereik met Vodafone.

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11 14:35
dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:30:
[...]

Ik bedoelde vanuit Breda naar Rotterdam, in die tunnels heb je nooit geen bereik met Vodafone.
Ai dan zit jij goed, Want ik heb in tunnels nooit bereik of geen bereik, wou graag dat ik in de dronten tunnel ook nooit geen bereik had ;) en ik daar dus altijd lekker door kan gaan.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 14:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:55:
[...]

Als reactie op de onderste zin: nou, niet dus :(. Sowieso al balen dat het een eeuwigheid heeft geduurd (in begin september aangevraagd, overstappen kon men natuurlijk pas begin oktober, en dan staat het half november pas gespecificeerd op de rekening |:(). Kan ik weer in de pen/telefoon klimmen. Zucht.

@EWK Jij was geloof ik ook benieuwd naar dit verhaal, toch?
Jeeej *O*
Mailtje gestuurd. Uiteindelijk antwoord "oh vervelend voor u bla bla teruggekoppeld naar afdeling Verkoop, binnenkort hoort u meer".
Na een week niets te hebben gehoord maar gevraagd wat "binnenkort" dan betekent. En vandaag kreeg ik dan eindelijk het verlossende mailtje:
Namens Vodafone bied ik u mijn excuses aan vanwege het ongemak.

Vandaag heb ik de korting op de abonnementen voor bovenstaande mobiele nummers verhoogd met 1,00 euro inclusief btw. Tevens heb ik een creditering geplaatst voor de 2 maanden waarin deze korting niet verrekend is ad 6,00 euro inclusief btw. Hiervan ontvangt u ook een creditnota, deze creditering wordt verrekend met de eerst volgende openstaande rekening.
@EWK

Dus ben nu *eindelijk* een tevreden Red Together + 4x Red Together Extra abo houder voor in totaal €70 per maand (oftewel €14 per sim)

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 04-12-2019 18:00 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
Laatst heb ik gebruik gemaakt van het Telenor maritieme netwerk om een oproep te plaatsen. Dit moest wel via dit netwerk, aangezien mijn simkaart de toegang tot de normale telefoonmasten op/rond zee geweigerd werd. Ik heb daarbij 5 keer geprobeerd te bellen. 3 Keer kreeg ik de overgangstoon, waarvan de oproep 2 keer na een seconde of 5 werd verbroken en 1 keer de lijn zo slecht was dat er niets mee aan te vangen was. De overige 2 keer een melding dat de aansluiting geblokkeerd was. Ik ging er hierdoor van uit dat ik wellicht eigenlijk geen toegang had mogen hebben via dat netwerk. Wellicht weten jullie dat, hebben consumentaansluitingen normaal wel toegang tot dat maritieme netwerk via Vodafone of is dat alleen voor zakelijke klanten?

T-Mobile consument had overigens nergens last van via diezelfde Telenor maritiem, prima verbinding met hetzelfde telefoonnummer dat ik via Vodafone probeerde te bereiken. De telefoon met KPN simkaart die we bij ons had een werkende 4G internetverbinding vanaf het land.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
timmie1 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:11:
T-Mobile consument had overigens nergens last van via diezelfde Telenor maritiem, prima verbinding met hetzelfde telefoonnummer dat ik via Vodafone probeerde te bereiken. De telefoon met KPN simkaart die we bij ons had een werkende 4G internetverbinding vanaf het land.
Bereid je maar voor op een pittige factuur van je T-Mobile nummer. Maritieme netwerken vallen niet onder roaming: https://www.t-mobile.nl/k...buitenland/travel-en-surf
Bellen vanuit: € 3,05 per minuut
En ik hoop ook niet dat je dataroaming aan hebt laten staan:
Betalen per MB kost € 10,00 per MB met een maximum van € 60,50. Lees onderaan meer bij de FAQ's.
of had je de pas gekocht?
Deze pas kost € 39,99 en geeft je 5 MB

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10 16:26

themeparktommy

Pretparkgek!

Meer mensen die hun bestelling geannuleerd krijgen na een paar dagen? Elke keer contact opnemen en dan zetten ze hem er weer opnieuw in... Moe word je ervan...

Grafisch Ontwerper, 999 Games

@timmie1 , je hebt gewoon toegang tot dat netwerk. Kost wel veel. Als het op de factuur komt te staan terwijl de verbinding te slecht was en ook duidelijk is dat je telkens maar een paar seconden verbinding hebt zou ik daarover klagen bij Vodafone.

Dat de verbinding slecht is kan aan allerlei dingen liggen. Zo'n netwerk werkt vaak via satelliet en die verbinding kan een tijdje slecht zijn geweest. Zoiets is na een paar minuten meestal opgelost waarna het via T-Mobile prima ging. Maar natuurlijk kan er ook een storing bij Vodafone zijn geweest.

Verder kun je vaak wel verbinding krijgen als je handmatig zoekt en een paar keer blijft proberen bij dezelfde provider. Het helpt als je weet met welke providers Vodafone (of T-Mobile) een deal hebben, want daar krijg je meestal direct toegang ipv dat je eerst een paar keer een weigering krijgt.

KPN stuurt minder hard (lijkt zelfs op totaal niet) en daardoor is het makkelijker om van netwerk te wisselen. Overigens snap ik niet dat ze dat niet net wat meer doen, want dat zou ze volgens mij best wel veel geld kunnen opleveren als ik zie wat het standaardgedrag is.

• SebasFM
  • Laatst online: 30-10 16:35

SebasFM

BOFH

Ik heb een ander probleem. Bestelling (verlenging) is wel goed doorgekomen bij VF, alleen de nummerportering die ik had aangevraagd (had een goedkoop tweede abbo bij T-Mo lopen waar ik werkgerelateerde zaken mee deed) is niet goed doorgekomen. Oude nummer is vervallen bij VF, dat gaat dus goed. Ook zichtbaar in MyVodafone. Echter kan ik nu bellen met Vodafone en T-Mo met hetzelfde nummer. Telefoontjes en SMS komen nog steeds binnen bij T-Mo en VF klantenservice snapt er niets van. Er wordt een case aangemaakt die ik ook niet kan terugvinden in MyVodafone en het gaat zeker twee weken duren. Blijkbaar heeft Vodafone het T-Mo abonnement voor mij niet opgezegd en snappen ze dat niet. Lekker bezig... 8)7

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:38:
KPN stuurt minder hard (lijkt zelfs op totaal niet) en daardoor is het makkelijker om van netwerk te wisselen. Overigens snap ik niet dat ze dat niet net wat meer doen, want dat zou ze volgens mij best wel veel geld kunnen opleveren als ik zie wat het standaardgedrag is.
Oh, KPN doet wel degelijk aan sturen, hetzij inderdaad wel (beduidend) minder agressief en in mindere mate, lijkt het erop.
Persoonlijk ervaar ik veel sturing vanuit KPN tijdens het handmatig selecteren van een Vodafone netwerk in de EU.

KPN lijkt naar mijn ervaring een lichte voorkeur te hebben voor andere (voormalige) EU staatsproviders , mits deze dan niet overgenomen is door Vodafone.

Denk aan de volgende providers waar ik zie dat KPN automatisch mee verbindt:
- Proximus in België (althans dat ervaarde ik de laatste keer in België)
- O2 in de UK (O2 was daar in den beginne staatseigendom via BT, nu is dat EE, sort of)
- Telekom in Duitsland
- Orange in Frankrijk
- Telenor in Noorwegen
- Movistar in Spanje
- COSMOTE in Griekenland
- TIM in Italië
- MEO in Portugal

Wat ik vaak merk (meestal precies om 0.00 NL tijd) was dat mijn KPN sim gewoon 'Geen Service' meer aangeeft als je met een EU Vodafone netwerk verbonden bent. Instellingen weer terugzetten naar automatisch resulteert er dan wel in dat er direct weer verbinding was (weliswaar wel enkel op een niet-Vodafone netwerk).
Als ik toch wel weer wilde verbinden met Vodafone, moet ik eerst m'n telefoon herstarten.

Ook trouwens op plekken waar Vodafone de enige provider is met dekking, schakelt mijn KPN sim in de meeste EU landen dan niet automatisch over naar dit Vodafone netwerk. Er is dan dus gewoon 'Geen Service. Op een paar EU landen als uitzondering na

T-Mobile NL (zakelijk) schakelt overigens meestal wel over op Vodafone wanneer deze als enige dekking biedt, terwijl T-Mobile in normale situaties wel degelijk sterk sturen naar een van de andere aanwezige netwerken, zoals je ook al aangaf dat T-Mobile NL en Vodafone NL wel sterke sturing hebben tijdens roaming.

[ Voor 48% gewijzigd door AlesT op 07-12-2019 07:09 ]

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-11 08:08
Mijn ervaring is dat T-Mobile juist helemaal niet stuurt... Ik kom met roaming altijd bij de eerste poging op een netwerk. Dat is bij KPN niet het geval en bij Vodafone al helemaal niet. Mede daarom ben ik erg blij met T-Mobile in het buitenland.

Ik was in Frankrijk en alleen SFR (Vodafone) had dekking. T-Mobile was geen probleem om mee te connecten maar de KPN sim weigerde alles. Ook in Indonesië met T-Mobile op alle netwerken kunnen roamen zonder steering, echt perfect..

Ik herken me dus niet in het beeld wat hierboven wordt geschetst.

[ Voor 7% gewijzigd door Jassy op 07-12-2019 08:16 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

@AlesT , bij KPN heb ik wel op andere momenten dat ik van het netwerk word gegooid. Echt zwaar irritant. Gewoon overdag op Telekom.de, ik werd van het netwerk gegooid en ik kon nergens verbinding mee maken minutenlang (hij stond op automatisch). Daarna weer terug naar Telekom. Maar misschien was dat gewoon een storing ofzo. Overigens wel vaker gezien dat de dataverbinding ermee kapt en een paar seconden later weer terugkomt, ook raar. Heb nog niet meegemaakt dat hij in de nacht switcht.

De sturing die jij noemt klinkt eerlijk gezegd puur als het lijstje voorkeursnetwerken op de SIM. Mijn ervaring is dat het netwerk continu hetzelfde blijft totdat ik in de lift van mijn hotel stap en het wegvalt. Verder geen enkele sturing. Niet binnen en buiten de EU. Bij Vodafone zijn dat de momenten waarop ze sturen zodat je op het voorkeursnetwerk blijft. Verschilt trouwens enorm per land wat Vodafone doet. In de VS kan ik geen sturing ontdekken bijvoorbeeld.

Staatsprovider speelt niet overal, een aantal oude overeenkomsten van KPN zijn juist verdwenen. Kolbi.cr kun je geen verbinding mee maken terwijl het de enige provider is die dekking heeft op een aantal plekken. Movistar/Claro doen het minder goed. Zal niet het enige land zijn waar dit speelt gok ik. De lijst van de GSMA geeft wel nog een overeenkomst aan.

Mijn roamingervaring met Vodafone was altijd erg goed, behalve toen bleek dat je in Australië dus niet op Telstra mag, da's wel echt balen, zeker als je als toerist onderweg bent. Inmiddels wellicht anders nu het geen voordeelnetwerk meer is.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb dus de fout gemaakt met het bedrijf over te stappen op Vodafone. Wat een administrative rotzooi :(

Ik heb dus dubbele data + Ziggo korting. Kijk ik op de factuur, geen korting. Ook op de abo's geen dubbele data.

Ik bellen, melden ze dat er op ons zakelijk adres nog een particulier iemand ingeschreven staat uit 2014. Aangezien die persoon, die bij ons verder niet bekend is, is de Ziggo korting aan die persoon gegeven.

En dat kunnen ze niet wijzigen tot die persoon, die wij niet kennen en er zeker al jaren weg is, zich afmeld 8)7

Nog nooit zoiets idioots meegemaakt. Voorts zegt die persoon: We mogen dat niet zomaar veranderen ivm de wet op de privacy. Om vervolgens de naam en toenaam van die persoon te melden met de mededeling, misschien kan je haar vinden en vragen of ze zich wil uitschrijven 8)7
Bij Vodafone is het idd wel een beetje jammerlijk. Toen ik jaren geleden zakelijk een aantal abo's aan het afsluiten was leek het wel erop alsof ze ons niet als klant willen. Bestelling annuleren zonder enige mededeling, koerier die ineens meer documenten nodig heeft die niet in de e-mail stonden (voor een contract van wat tientjes per maand zo moeilijk doen...), etc. etc.

Helaas bij KPN ook heel veel gedoe, de korting liep ook niet zomaar, allerlei roamingzaken die niet helemaal kloppen op de factuur, wisselen van abo werkt anders dan in voorwaarden beschreven, etc.

Heel veel hangt af van of je een kundige persoon aan de andere kant hebt. Zo nee, dan abandon all hope :p

• PWM
  • Niet online

PWM

Sorcerer8472 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:04:
Heel veel hangt af van of je een kundige persoon aan de andere kant hebt. Zo nee, dan abandon all hope :p
Heb er nu 3 gesproken, kom niet verder. Echt waardeloos.

Overgestapt, gelukkig als test en niet met alles, omdat we in UK/IE af en toe slecht bereik hadden met T-Mobile. Nou, die klantenservice is als een warm bad. De dag dat we Vodafone kunnen opzeggen doen we het, gelukkig maar voor 1 jaar abo genomen.

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
@PWM via de chat proberen.
Voordeel daarvan is dat alles opgeslagen wordt.
Dit soort pijnhoop kan echt niet.

• PWM
  • Niet online

PWM

neeecht schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:54:
@PWM via de chat proberen.
Voordeel daarvan is dat alles opgeslagen wordt.
Dit soort pijnhoop kan echt niet.
Je bedoelt de chat die al een maand uit staat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHCBn4ClWMf3I55F3mzVjEh4/thumb.png

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@PWM Lokaal probleem :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lQtPoAi.png

.edit: oh lol, bij zakelijk idd niet beschikbaar, maar als je 'm bij particulier opent dan staat hij bij zakelijk nog open 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 10-12-2019 13:09 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:20

knakworst

Get more sats!

PWM schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:55:

Nog nooit zoiets idioots meegemaakt. Voorts zegt die persoon: We mogen dat niet zomaar veranderen ivm de wet op de privacy. Om vervolgens de naam en toenaam van die persoon te melden met de mededeling, misschien kan je haar vinden en vragen of ze zich wil uitschrijven 8)7
Gewoon een nieuwe sim aanvragen, zal ze leren.

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-10 10:30
neeecht schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:06:
@Sorcerer8472 Vodafone had al maanden (jaren?) 15 MHz kunnen hebben op 2100 MHz.
...

Ik heb ook nooit begrepen waarom 1900 en 2000MHz nooit zijn ingezet door de providers.
10 + 10 MHz voor T-Mobile zelfs. Er is wel voor betaald, maar misschien maar een schijntje ofzo.
Er is ook nooit support voor gemaakt door telefoonmakers, blijft apart allemaal. :)
Ik heb niet al te lang geleden (toen het frequentieregister nog bestond) alle licenties eruit gedownload en ben niks tegengekomen in deze banden. In ieder geval zou dit ongepaard spectrum moeten zijn

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:55
Vodafone schakelt 3G uit op 4 februari 2020

Dit volgt op de eerdere bekendmaking dat 3G in januari 'uit de lucht' gaat om meer capaciteit te benutten voor sneller en stabieler 4G. Klanten kunnen in komende weken desgewenst alsnog switchen naar 4G, want Vodafone wil dit traject zorgvuldig afronden.
Link: https://www.vodafoneziggo...g-uit-op-4-februari-2020/

• knakworst

knakworst

Get more sats!

En ik heb een roaming simkaart van Free. Internet 4G maar bellen via volte wordt niet ondersteund. Dus dan val je altijd terug naar 2G. Dan maar handmatig naar KPN switchen.

• AlesT
Het is bij vrijwel alle telco's, zowel in Nederland als internationaal, akelig stil wat betreft VoLTE roaming. Er is wel wat documentatie over te vinden online. Het zou ook ongetwijfeld al wel intern gedefineerd zijn en/of ook op de planning staan zijn bij de meeste providers, maar wanneer het echter werkelijkheid gaat worden, is mij een raadsel.

Vooral nu inderdaad meerdere providers gaan beginnen met het afschakelen van 3G (waar hiervan sommige buitenlandse providers nog niet eens VoLTE ondersteunen(!)), lijkt me het wel een noodzaak om VoLTE roaming werkend te krijgen.
Anno 2020 gaan terugvallen op 2G tijdens een gesprek wanneer je aan het roamen bent, lijkt me nou niet echt wenselijk. Al helemaal niet voor zakelijke klanten, waarvan vooral Vodafone er internationaal gezien nogal een groot aantal heeft. Waarschijnlijk dat in de grote steden en rond Schiphol nog een plukje 3G aan blijft, zoals @Sorcerer8472 hier eerder al suggereerde.

Het lijkt mij, gezien nu met 4G alles 'All-IP' is, toch helemaal niet lastig om VoLTE roaming mogelijk te maken?
Maar wellicht dat de handset tijdens roaming hiervoor nog dieper in de core van het gastnetwerk moeten worden opgenomen? Ik durf niet te zeggen hoe dit technisch in elkaar zit. Wellicht is het enkel zo iets simpels als billing wat niet goed loopt, dat zou me nog niet eens verbazen...
Of is er toch meer technisch aan de hand, b.v. met zoiets als SRVCC (handover van 4G naar 3G) of zaken in de HLR (ik noem maar wat).

Als het mag even een bruggetje wat betreft roaming:
Zou het eigenlijk niet eens zo slecht zijn je tijdens roaming in de toekomst meer als een "lokale handset" zou worden gezien. Ik noem het maar even zo triviaal.
Dit zou dan ook problemen als hogere latency en daaruit voortvloeiende lagere snelheden oplossen, wanneer je geografische wat verder weg bent van het thuisland. Zelfs binnen de EU kan dit nogal wel eens merkbaar zijn.
Maar dit lijkt mij voorlopig nog toekomstmuziek, want ik heb zo mijn sterke vermoeden dat het woord 'Consolidatie' of 'Europees supernetwerk' voor de telco's een heel eng woord is (want minder inkomsten, om maar even wat te noemen).

Als neem nou bijvoorbeeld eens Vodafone in alle landen waar ze in de EU actief zijn, gewoon één netwerk wordt. Dan is er effectief dus geen roaming meer als je van Vodafone NL naar DE gaat.
Dat gaat volgens mij heel veel issues oplossen als latency, handovers bij de grens en VoLTE bij het afwezig zijn van een 3G netwerk! :)
Zou idd best kunnen dat billing een ding is. Verder is het niet echt rocket science en in een aantal opzichten juist eenvoudiger dan bij circuit-switched. Handovers bij de grens blijven wel ingewikkeld denk ik, da's bij circuit switched nu ook niet supersimpel. Je bent toch ineens geregistreerd op een ander netwerk. Tijdens je gesprek dat niet mag wegvallen...

In andere landen is het een groter probleem trouwens, zoals wat ik al eerder aanhaalde in de VS: ik ben op meerdere plekken geweest waar AT&T een LTE-only picocel had en ik alleen 4G had en totaal niet kon bellen, en daarnaast heeft T-Mobile betere LTE dan UMTS/GSM-dekking, dus ook plekken waar je wel internet hebt maar niet kunt bellen. Moet echt wat aan gedaan worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-12-2019 18:08 ]

• dutchnltweaker
https://forum.vodafone.nl...aseerd-288547/index3.html Dit was 1 januari 2020, maar nu wordt 3g pas op 4 februari uitgefaseerd.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
Is ook veel slimmer om dit niet in nieuwjaarsnacht te doen terwijl je dan juist een piek in belverkeer hebt, dan ga je niet je netwerk omzetten. Daarnaast voorkom je ook zo veel klachten/vragen op je helpdesk op 1 januari waar de animo al laag is om die dag te werken.

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
jongetje schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:08:
Is ook veel slimmer om dit niet in nieuwjaarsnacht te doen terwijl je dan juist een piek in belverkeer hebt, dan ga je niet je netwerk omzetten. Daarnaast voorkom je ook zo veel klachten/vragen op je helpdesk op 1 januari waar de animo al laag is om die dag te werken.
Het was ook nooit de bedoeling om dit nieuwjaarsnacht te doen maar 2 januari. Overigens is ook 4 februari een 'voorlopige' datum ;)
Op het forum zeggen ze zo te zien dat alle inpandige installaties (zoals in tunnels) ook uit gaan, en dat alleen ziekenhuizen een uitzondering zijn.

Vind ik wel bijzonder, want er zijn toch nog tunnels zonder 4G-dekking nu? Sowieso kan een inpandige installatie op 3G nog redelijk goed samen gaan met 4G buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-12-2019 11:23 ]

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11 14:35
ik snap sowieso niet waarom het uitmaakt hoe ik met mijn provider praat en hoe een ander met de provider praat als we over VoLTE praten..

Wat zou dat nu uit moeten maken dat daar een koppeling in zit lijkt me een gigantische design probleem van het protocol zelf dan..

Wat ik gewoon verwacht is dat ik met mijn provider met de beste voice koppeling praat die er maar is. De data stuurt mijn provider door aan de provider waar ik mee telefoneer.
En die kijkt maar wat die met die data doet. dat ligt dan helemaal aan hoe de andere persoon geconnect is. Is dat niet met VoLTE dan wordt de geluidsstream (soort van PCM?) gewoon gedown mixed en naar hem gestuurd.. Zelfde gebeurd dan op de terug weg.. Tja dat we dan elkaar niet perfect horen is dan in dat geval maar zo, maar ik bel wel over VoLTE

Zelfde zou dan toch gewoon in buitenland moeten gelden, als de roaming provider VoLTE support en mijn telefoon ook, dan no matter what zal ik mijn geluid via VoLTE versturen en kijk de ontvanger maar wat ie er mee moet.

Het enige wat een provider onderling dan moeten afspreken is wat ze supporten als binnen komende streams. (Codec A of B)

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11 19:54
joco schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:14:
ik snap sowieso niet waarom het uitmaakt hoe ik met mijn provider praat en hoe een ander met de provider praat als we over VoLTE praten..

Wat zou dat nu uit moeten maken dat daar een koppeling in zit lijkt me een gigantische design probleem van het protocol zelf dan..

Wat ik gewoon verwacht is dat ik met mijn provider met de beste voice koppeling praat die er maar is. De data stuurt mijn provider door aan de provider waar ik mee telefoneer.
En die kijkt maar wat die met die data doet. dat ligt dan helemaal aan hoe de andere persoon geconnect is. Is dat niet met VoLTE dan wordt de geluidsstream (soort van PCM?) gewoon gedown mixed en naar hem gestuurd.. Zelfde gebeurd dan op de terug weg.. Tja dat we dan elkaar niet perfect horen is dan in dat geval maar zo, maar ik bel wel over VoLTE

Zelfde zou dan toch gewoon in buitenland moeten gelden, als de roaming provider VoLTE support en mijn telefoon ook, dan no matter what zal ik mijn geluid via VoLTE versturen en kijk de ontvanger maar wat ie er mee moet.

Het enige wat een provider onderling dan moeten afspreken is wat ze supporten als binnen komende streams. (Codec A of B)
Was dat maar zo simpel :+

Fijn weekend :9B

• knakworst

knakworst

Get more sats!

joco schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:14:

Wat zou dat nu uit moeten maken dat daar een koppeling in zit lijkt me een gigantische design pr
https://www.linkedin.com/...ntation-richie-sam-oommen
A simple explanation of why the CS capability (voice call) is not present in 4G

3G networks, as described above, have a CS and a PS outgoing link from the Base substation which takes the call or data from the end user device. It can either take a CS path for a voice call or a PS path for a data transaction. The most basic requirement for 3G is to provide excellent service quality between the communication end points. This is a network prerequisite as per 3gpp standards for any operator. Since a dedicated channel is not established between the end users and that the IP network is to able to provide the required quality as provided by a voice CS network, we still need to rely on 3G networks for a voice call. Just imagine that you are travelling in a train moving at 100kmph and that you are trying to make a voice all over IP (skype call for example). How do you think will that be? Forget a voice call, even a simple Whatsapp ping may not work when you are moving at such high speeds with the current network capabilities that we have. But, we are evolving. This might take you back to the wonder that a CS 3G or 2G network is, which is able to provide to seamless connectivity even at such high speeds. That is just one scenario, there are many more. Hence, no VoLTE for now!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Sinds een aantal weken word ik lastig gevallen door een aantal telefoonnummers. Mijn vermoeden is dat mijn gegevens bij een organisatie zijn uitgelekt waardoor ik heb besloten een nieuw nummer te nemen en een nieuw sim only abonnement af te sluiten.

Pakket ontvangen en op het moment dat ik deze openmaak zie ik dat er een verkeerde simkaart is geleverd. Tevens is er een contract van een andere klant met daarop naw gegevens, bankrekening en rijbewijsnummer toegevoegd.

Ondertussen ruim 4 uur verder via de telefoon en chat omdat niemand een oplossing kan verzinnen. Het bekende 'Ik moet u doorverbinden...' met tuut tuut tuut als gevolg al een aantal keer meegemaakt, evenals vragen die letterlijk net zijn beantwoord. Vergeet ook niet 'Ik moet een verificatie sms sturen om u verder te helpen' terwijl ik natuurlijk niet de beschikking heb over het juiste simkaartje.

Pfffff..... Ongelofelijk hoe frusterend dit allemaal is en hoe slecht er wordt geluisterd en geanalyseerd. Nu heb ik, volgens de laatst gesproken medewerkers, alle bestellingen geannuleerd. Dus we moeten maar weer afwachten of dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 17:02
[verplaatsen reactie]

[ Voor 89% gewijzigd door MacbookProx op 18-12-2019 16:20 ]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MacbookProx schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:28:
Ik kan bestellen, maar knaagt dat ik tot volgende week moet afwachten. Een medewerker in de winkel adviseerde op deals volgende week te wachten (vanaf 23ste oid).

Iemand die al weet wat de deals eind december inhouden? Of wat er vorig jaar was?
Denk dat je dit topic moet hebben
Het Vodafone bestaande abonnementen & verlengingstopic
@SjaakDeBeer dit zou gemeld moeten worden als een datalek volgens de wet. Als je dit aangeeft bij ze of aangeeft dat jij het anders doet dan gaat het misschien sneller. Sta erop doorverbonden te worden met een supervisor omdat het een datalek betreft, en noteer de naam van de medewerker als ze dat niet doen.

Misschien moet er een keer een executive meelopen bij een aantal afdelingen, om echt wat dingen recht te trekken, want het gaat blijkbaar niet vanzelf...

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Dat is exact hetgeen dat ik heb aangegeven, werd echter niet op gereageerd terwijl ik dit toch wel heel erg duidelijk heb gemaakt. Kost allemaal tijd en energie, heb ik geen zin meer in.

Afgelopen vrijdag dan maar een e-mail gestuurd en volgens de website krijg je binnen twee werkdagen een reactie. Raad eens wat ik nog niet heb ontvangen?

Als laatste redmiddel kan ik altijd nog via sociale media een opmerking plaatsen, dan wordt je heel snel geholpen. Maar ja... ik heb zelf geen sociale media...

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• jk-5
Ik heb de laatste tijd hier in de omgeving een aantal nieuwe of geswapte 1+3+20 locaties gezien, en die hebben allemaal vrijwel dezelfde layout:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMdzs3-WwAAJcXP?format=jpg&name=900x900

3 RRUs, maar 4 frequenties (800, 900, 1800, 2100). Wat de exacte setup is weet ik niet zeker. Als ik naar de antenne kijk zijn er 4 rode poorten en 2 gele poorten. Rood = low-band, geel = mid-band. Dus de kans is vrij groot dat er een gecombineerde zender is voor 1800+2100 en dat 800 en 900 los zijn. Zeker weten doe ik het helaas niet.

De enige matching antenne die ik op de site van Huawei kan vinden komt overeen met deze poortlayout, en heeft geen ondersteuning voor 700MHz. Dat is ook wel apart. Van KPN en T-Mobile is inmiddels duidelijk wat de beginstrategie voor 5G gaat worden, en ze zijn hier druk mee bezig. Bij vodafone ontbreekt nog elk spoor van 5G, op een aantal kleine tests na dan.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• jk-5
Na de bovenstaande post komt meteen een Vodafone update in het antenneregister. Opvallend is dat ze inderdaad veel van bovenstaande nieuwe 1+3+20 locaties aan het maken zijn, en een grote hoeveelheid 3G-only locaties aan het ombouwen zijn naar 4G op band 1 of 3, of allebei.

https://antennekaart.nl/k...1c-4f46-86dd-f734882caf35

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 10:30

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sta hier in overweging om een Vodafone of Hollandsnieuwe abonnement af te sluiten te vervanging van mijn Simyo abonnement. Ik heb Ziggo, dus heb wat voordelen en verdubbeling van databundel.

Start M of L zou in dat geval voor mij voldoende zijn. Leuke aanbieding gevonden om zo voor niet zo heel veel bijbetalen een iPhone XR erbij te nemen voor mijn dochter.

Nou lees ik dat je de Start abonnementen maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen. Werkt dat eenvoudig en probleemloos bij Vodafone?

Ik verbruik nu max zo'n 500mb en bel zo'n 100 minuten per maand. Dus zou bij voorkeur de Start M (1000mb/150min) nemen en dan zonodig tijdens de zomervakantie naar L zetten zodat ik wat meer data kan gebruiken.
jk-5 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:21:
Na de bovenstaande post komt meteen een Vodafone update in het antenneregister. Opvallend is dat ze inderdaad veel van bovenstaande nieuwe 1+3+20 locaties aan het maken zijn, en een grote hoeveelheid 3G-only locaties aan het ombouwen zijn naar 4G op band 1 of 3, of allebei.

https://antennekaart.nl/k...1c-4f46-86dd-f734882caf35
Is idd opvallend. Wellicht wachten ze nog ergens op en gaan ze daarna ook op volle snelheid vervangen. Anders is er wel een kans dat ze hierin achter gaan lopen, net als in het begin met 4G.

En dat terwijl ze nu juist met 4G een heel fijn netwerk hebben. Nu ik niet meer bij Vodafone zit zie ik dat ze het vergeleken met de concurrentie toch echt goed voor mekaar hebben qua netwerk.

Hopelijk missen ze de boot niet met 5G. Kan zijn dat ze bijvoorbeeld vol gaan inzetten op mmWave en tot die tijd blijven focussen op 4G. Totdat mmWave er is zijn de voordelen van 5G immers vrij minimaal. En mmWave kun je vrij snel en eenvoudig toevoegen op hotspots zoals de ArenA, voetbalstadions, etc.

De kans dat het een capaciteitsgefocuste uitrol gaat zijn die pas vanaf mmWave van start gaat, en daarna ook direct landelijk met 700 MHz wordt bezegeld, lijkt me groot. Mogelijk gaat ook de 800 MHz-frequentie voor 5G gebruikt worden als SDR dat ondersteunt. Kan later met 700 MHz worden aangevuld. Blijft koffiedik kijken :)

• neeecht
1503LJ is de tijdelijk KPN/Vodafone mast.
Wel apart, alleen 2G is er terug gekomen? Ik zal daar eens kijken weer.
Vorige keer geen Vodafone sim mee.

@jk-5 weer goed bezig met de updates :)

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:04
Slechte ervaringen met Vodafone de laatste tijd. Toen ik in augustus een prepaid test deed, had ik vol bereik in een groot deel van de provincie Groningen. Ook in Zuidbroek waar mijn tante woont. Binnenshuis haalde ik met gemak 3 van de 4 strepen. Op basis van het goede bereik op meerdere plekken uiteindelijk een abonnement genomen.

Een paar weken later voerde Vodafone onderhoud uit aan masten in de provincie:

- Verbinding in Zuidbroek is compleet weg. T.h.v. van Coop eerst volledige dekking, nu alleen nog 1 streepje Edge
- In Hoogezand bij Martenshoek eerst volledige bak, nu nog 1 streepje of geen bereik
- In Sappemeer binnenshuis alleen nog verbinding via Vodafone VoWiFi

En precies op die locaties zegt Vodafone onderhoud te hebben gehad. Sinds het onderhoud is het flink ruk in de omgeving.

Ook getest met KPN en T-Mobile. Daar gaat de verbinding wel gewoon goed. Conclusie: het ligt niet aan het toestel. De simkaart is nog geen paar maanden oud en het lijkt me sterk dat ‘ie nu al stuk is.

Ik heb dus nu Vodafone én T-Mobile. Ik heb een eigen zaak en moet bereikbaar zijn voor mijn klanten. Die dubbele kosten wegen wel op tegen de opbrengsten die ik misloop als ik mijn klanten niet kan spreken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:59:
[...]

Jeeej *O*
Mailtje gestuurd. Uiteindelijk antwoord "oh vervelend voor u bla bla teruggekoppeld naar afdeling Verkoop, binnenkort hoort u meer".
Na een week niets te hebben gehoord maar gevraagd wat "binnenkort" dan betekent. En vandaag kreeg ik dan eindelijk het verlossende mailtje:

[...]

@EWK

Dus ben nu *eindelijk* een tevreden Red Together + 4x Red Together Extra abo houder voor in totaal €70 per maand (oftewel €14 per sim)
Nope, toch niet :Z. Ze hebben de te weinig gerekende korting idd gecrediteerd, en het lijkt erop dat ze de €10 korting hebben aangepast, aangezien ik slechts een fractie van die "€10 korting" heb gekregen (aangezien ze het waarschijnlijk pas na de 1e van december hebben aangepast). Dus die korting is weg, maar daarvan in de plaats staat dus geen €11 korting. Met als gevolg dat ik deze maand zo'n €30 teveel heb betaald. :(

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Ik ben sinds 2 weken klant bij Vodafone, voorheen klant bij T-Mobile, en moet zeggen dat Vodafone een enorme verlichting is wat betreft bruikbaarheid van 4G op drukke locaties.

Heb op veel plekken gewoon een vlot reagerende verbinding, en kan 's ochtends in een volle trein gewoon prima een VoIP gesprek voeren zonder haperingen, dat was bij T-Mobile wel anders.

Overigens ben ik uiteraard altijd van mening dat YMMV, dus wat bij mij goed werkt, hoeft bij een ander op een andere locatie niet goed te werken. In mijn geval gaat het om omgeving Utrecht en Amsterdam en alles er tussen in.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:13

robertwebbe

Robert Webbe

hars73 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:33:
Nou lees ik dat je de Start abonnementen maandelijks omhoog en omlaag kunt bijstellen. Werkt dat eenvoudig en probleemloos bij Vodafone?
Ja, je mag 1x per maand in je My Vodafone app gratis omlaag of omhoog binnen de Start abonnementen.

• dutchnltweaker
Net een sms gehad, krijg gratis 10 gb (NL/EU) data cadeau tot en met 31 december.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17
Na heel lang wachten heeft Vodafone eindelijk de upgrade gedaan met de mast op 1688JG in Nibbixwoud, welke ook voor dekking zorgt in mijn woonplaats Wognum.
Via het Vodafone forum kreeg ik een datum te horen wanneer de upgrade zou komen. Daarvoor werd de upgrade steeds uitgesteld er was eerst sprake van maart / april 2019 dit werd uiteindelijk 16 t/m 18 december.
Op maandag 16 december "ineens" slecht bereik een goed teken dus want ze waren daadwerkelijk met de upgrade bezig. Deze Mast heeft naast 4G800 (band20) nu ook 4G 1800 (band 3) en 4G 2100 (band 1).

Aangezien 3G nog aan staat was ik in de veronderstelling dat Band 3 nog niet aanstond voor 4G 2100.

Update ik ontvang wel alle 4G frequenties op deze mast namelijk:
4G800 (band 20) 10mhz
4G1800 (band 3) 20mhz
4G 2100 (band1) 10mhz

Helaas had ik pas woensdagmiddag de tijd om naar de locatie toe te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dKZJXdc/20191214-140922-1134x2016.jpg
De dixi staat er nog naast.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LSGzD79/20191214-140359-1134x2016.jpg

Deze mast is nu nog alleen KPN only hier komt ook nog een upgrade van Vodafone aan, naar verwachting rond juni/juli 2020 met 2G en 4G800 en 4G1800.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/djDcpLH/20191214-141952-1134x2016.jpg
Dan pas zal het breik zelf in Wognum beter worden aangezien deze KPN mast dichter bij het centrum van Wognum staat.

De snelheden zijn nu wel veel beter waar ik voorheen in de avonden 30 mbit haalde haal ik nu 120 mbit
en overdag rond de 70 mbit bij mij in huis. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Megapaul op 26-12-2019 00:43 . Reden: typo verbeteringen. ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• neeecht
@Megapaul

B20 = 800 MHz FDD
B8 = 900 MHz FDD
B3 = 1800 MHz FDD
B1 = 2100 MHz FDD
B7 = 2600 MHz FDD
B38 = 2600 MHz TDD

Verder mooie foto's en mooi dat de snelheid omhoog gegaan is.
Waarom zolang wachten totdat de andere mast ook Vodafone wordt?
( juni/juli 2020 met een 4G800 en 4G 800 ook een typo denk ik. :*) )

Edit:
Je upgrade ook mooi te zien op de kaart:
https://antennekaart.nl/k...2,utilityconnect,vodafone

[ Voor 24% gewijzigd door neeecht op 25-12-2019 12:00 ]

• jk-5
Megapaul schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:29:
Na heel lang wachten heeft Vodafone eindelijk de upgrade gedaan met de mast op 1688JG in Nibbixwoud, welke ook voor dekking zorgt in mijn woonplaats Wognum.
Via het Vodafone forum kreeg ik een datum te horen wanneer de upgrade zou komen. Daarvoor werd de upgrade steeds uitgesteld er was eerst sprake van maart / april 2019 dit werd uiteindelijk 16 t/m 18 december.
Op maandag 16 december "ineens" slecht bereik een goed teken dus want ze waren daadwerkelijk met de upgrade bezig. Deze Mast heeft naast 4G800 (band20) nu ook 4G 1800 (band 3) en 4G 2100 (band 1).
Deze laatste is nog niet actief gezien het feit dat 3G 2100 op 4 februari 2020 eruit gaat.

Helaas had ik pas woensdagmiddag de tijd om naar de locatie toe te gaan.
Als ik dit zo zie zijn het inderdaad antennes met 1 low-band en 1 mid-band poort. De RRU die achter de antennes erbij is gekomen is dan een ERS 2242 met 1800MHz + 2100MHz. Lijkt erop dat er 2 glasvezelkabels de zender in gaan, dus ze ondersteunen ook nog 3G. 800+900 komen dan nog steeds vanaf de grond.

Deze 2 tweets kreeg ik gisteren van iemand die techniek doet voor Vodafone:

https://twitter.com/PE1RDP/status/1209456468619124738
https://twitter.com/PE1RDP/status/1209457036804669440

Dus inderdaad geen 700MHz op de locaties, maar in ieder geval zijn 1800 en 2100MHz technisch voorbereid voor DSS voor 5G.

• jk-5
Ik ben heel blij met deze foto, en niet eens zo zeer om Vodafone. Hier zie je dat de bovenste T-Mobile zenders een RRU hebben hangen voor 2600MHz, maar deze is niet actief op de antennekaart, en in het echt ook niet. Ik heb zelf al heel veel van dit soort locaties gezien.

Bij de rechter Vodafone antenne kun je de kabels in de RRU mooi zien. Je ziet dat er 3 kabels naar de grond gaan. Een dikke en 2 dunne. De dikke is de voeding, de 2 dunnen zijn glasvezel. Eentje voor 3G en eentje voor 4G 1800+2100MHz. Bij de nieuwe Vodafone zendmasten hangt dezelfde RRU, maar mist de eerste glasvezelkabel; geen 3G dus

• neeecht
Ik ben eindelijk een upload CA tegengekomen!
Nou ja, blijkbaar kan elke nieuwe mast dit, maar er zijn wat vereisten:

Met mijn S10+ doe ik meestal 5CA; B3+B7+B1+B20+B7

B1 en B20 zijn TM:3, de rest is TM:4, geen idee of het hier iets mee te maken heeft.
Of B7(20MHz) moet de hoofdband zijn. Met B1+B20 lukt het nooit, maar zo wel:

http://x264.nl/dump/vodafone_band7_ulca_2019-12-25.jpg

(Screenshot gemaakt van 2 delen.)
Band 7 20 MHz hoofdband + Band 7 10 MHz samen als 1 upload band.
MIMO 4x4 (3x zichtbaar) en QAM-256 ook actief.

http://niviuk.free.fr/lte_ca_band.php
Is dat deze combo: 3A-7C
Downlink: B7+B3+B7, Uplink: B7+B7
Echter is Uplink: B7+B3 ook mogelijk, misschien gaan we die ooit ook zien.

• Megapaul
neeecht schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:56:
@Megapaul

Waarom zolang wachten totdat de andere mast ook Vodafone wordt?
Vodafone is al jaren bezig om een geschikte locatie te vinden voor een extra mast. Alleen dan stond er weer een plek in de planning alleen dan krijgen ze geen vergunning of buurtbewoners zijn er tegen.
Vandaar dat ze uit "nood" maar bij de bestaande KPN mast gaan zitten.

Ik heb in het verleden al zovaak aangegeven zorg ervoor dat het bereik goed is dan krijg je ook meer klanten i.p.v. oh het bereik is niet goed u mag kostenloos uw contract ontbinden.
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst komende zomer.

• neeecht
@Megapaul ja, je geeft het zelf al aan, providers willen vaak wel. Maar bewoners houden het tegen.

Ik vertel altijd het verhaal van Bloemendaal. Daar mocht vroeger niets komen.
Totdat er toch wat kwam en er een paar jaar terug een mast om ging door de storm.
Tja en toen kon de kleinzoon van Jan-Diederick ineens niet meer gamen op de tablet.

Ik heb nog nooit zo snel een nieuwe mast zien opgebouwd worden.

Ik snap alleen niet waarom Vodafone zolang moet wachten dat ze ook in die andere mast mogen.
Als het een prive terreinmast is, gewoon de rekening betalen en je mag er bij, waarom moet dat zo lang duren?

• Megapaul
neeecht schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:40:
@Megapaul ja, je geeft het zelf al aan, providers willen vaak wel. Maar bewoners houden het tegen.

Ik vertel altijd het verhaal van Bloemendaal. Daar mocht vroeger niets komen.
Totdat er toch wat kwam en er een paar jaar terug een mast om ging door de storm.
Tja en toen kon de kleinzoon van Jan-Diederick ineens niet meer gamen op de tablet.

Ik heb nog nooit zo snel een nieuwe mast zien opgebouwd worden.

Ik snap alleen niet waarom Vodafone zolang moet wachten dat ze ook in die andere mast mogen.
Als het een prive terreinmast is, gewoon de rekening betalen en je mag er bij, waarom moet dat zo lang duren?
Zelf heb ik ook geen idee waarom het zolang moet duren, men zei wel dat het om een (voor Vodafone) nieuwe mast gaat en dan gaat er meer tijd overheen. Het is idd wat je zegt apparatuur erin hangen en de boel aansluiten.

• neeecht
neeecht schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:09:
Ik ben eindelijk een upload CA tegengekomen!
...
Dankzij het 10GB data cadeautje nu even kunnen testen.

Wat is mij opgevallen:

- Bij waardes laag genoeg met RSRP -90 of lager wordt Band 7 de hoofdband
- Bij waardes boven RSRP -90 connect de telefoon met: B3+B7(20MHz)+B20+B1+B7(10MHz)
- Bij waardes onder de RSRP -90 connect de telefoon met B7(20MHz)+B3+B20+B1+B7(10MHz)
Of
- Bij waardes onder de RSRP -90 connect de telefoon met B7(20MHz)+B3+B7(10MHz) en dan krijgt je 2CA uplink B7(20MHz)+B7(10MHz).

Nu ga ik wederom een 'screenshot' posten, maar deze is via photoshop bij elkaar geplakt.
Waarom?

- MIMO 4x4 zichtbaar
- MCS: 8 (256-QAM) zichtbaar
- ULCA ACT zichtbaar. Wat is dit? Ik denk ULCA ACTive... want,
- LTE TP ALL DL en UL heb ik nu ook waardes zichtbaar. (TP = Througth Put denk ik)
De download en upload snelheden zijn de bij elkaar geplakt, een speedtest doet deze niet tegelijkertijd.
Ik heb wel eens DL MCS1:8 en DL MCS2: 8 gezien, maar express MCS: 6 in de screenshot gelaten, dat het beide kan. Dit is *#0011#, Android 10, Samsung S10(+).

Resultaat:
http://x264.nl/dump/vodaf...-12-28-settings-maxed.jpg

Maximale upload KPN en T-Mobile: B3 20MHz, 64-QAM = 75 Mbps
Maximale upload Vodafone: B7 20 MHz + B7 10 MHz, 64-QAM = 112.5 Mbps, maar dat hebben ze zelf 100 Mbps genoemd.

Update: Nu thuis lukt bovenstaande ook, ook bij RSRP: -96 gezien.
Vooral buiten (Line of Sight) met de mast lijkt het het beste te lukken, een goede SNR dus.
Met android 10 is het nu mooi zichtbaar. Vorig jaar kregen we 1 dag unlimited data van Vodafone, toen ook lopen testen.
Nu begrijp is dus waarom de speedtest resultaten zo varierend waren. Android 9 liet alleen de downlink banden zien, maar niet de uplink banden. Maar dat werkte dus wel al. Speedtests toen ook 90+ Mbps.

Het is of alle downspeed of alle upspeed, nooit beide.
Blijft gaaf om te zien hoe config opties er zijn! :*)

[ Voor 17% gewijzigd door neeecht op 28-12-2019 20:27 ]

• jongetje
Sinds deze week bel ik ook in HD naar T-Mobile over 4G :D

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-11 23:18
jongetje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:24:
Sinds paardagen zie ik ook dat HD bellen ook weer werkt onderling bij tmobile.
Van tmobile naar KPN of vodafone nog niet helaas.

Heb paar dagen sim only besteld met nummerbehoud om weg te gaan bij tmobile. Misschien is er weer hoop :-)

• jongetje
Als iemand met simpel mij belt (ik heb Vodafone) krijg ik een HD gesprek binnen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
jongetje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:24:
Op een iPhone kan je zoiets niet zien, schat ik in?

• Jeffrey87
Het lijkt er op dat Vodafone 's nachts bepaalde banden uitschakelt hier in Utrecht (3511).

Normaal haal ik zo'n 130-140 Mbps met 4G+, alleen afgelopen nacht viel mij ineens op dat ik geen 4G+ meer had, en slechts 30 Mbps haalde.

Nu lijkt dit in de ochtend weer te zijn hersteld.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
Jeffrey87 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:39:
Het lijkt er op dat Vodafone 's nachts bepaalde banden uitschakelt hier in Utrecht (3511).

Normaal haal ik zo'n 130-140 Mbps met 4G+, alleen afgelopen nacht viel mij ineens op dat ik geen 4G+ meer had, en slechts 30 Mbps haalde.

Klopt schijnt KPN ook te doen haal ik uit het KPN topic, wel logisch ivm energysavings.

• neeecht
Jeffrey87 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:39:

http://x264.nl/dump/2600m..._kpn_vodafone_off_air.jpg
Vodafone (10 MHz), KPN en Tele2, Band 7 off air.

http://x264.nl/dump/1800m...nd_3_vodafone_off_air.jpg
Vodafone Band 3 off air ... in de nacht.
Het 20 MHz-stuk van band 7 is wel nog online bij Vodafone? Dat gaat om een andere locatie dan waar band 3 uit staat?

• neeecht
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Het 20 MHz-stuk van band 7 is wel nog online bij Vodafone? Dat gaat om een andere locatie dan waar band 3 uit staat?
Dat screenshot is van de antenne af. Ruim 10km straal.
Dus toen was het een heel ruim gebied in Amsterdam/Zaanstad.

• dutchnltweaker
Ik zou graag willen zien op welke banden ik zit op het Vodafone netwerk.
Op Samsung heb je hier een code voor, maar hoe kan ik dit op een ander toestel zien (zoals een Huawei)?

• SebasFM
  • Laatst online: 30-10 16:35

SebasFM

BOFH

dutchnltweaker schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:43:
Ik zou graag willen zien op welke banden ik zit op het Vodafone netwerk.
Op Samsung heb je hier een code voor, maar hoe kan ik dit op een ander toestel zien (zoals een Huawei)?
Zolang je geen twee simkaarten in je telefoon hebt zitten, kan je NetMonster gebruiken.

• dutchnltweaker
SebasFM schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Zolang je geen twee simkaarten in je telefoon hebt zitten, kan je NetMonster gebruiken.
Held haha, heb lang gezocht naar zo een app. Maar bij veel moet je root toegang hebben :+
Ik had zelf een screenshot van een app gevonden maar weet helaas niet hoe die heet..
Zoals deze:Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJHsfN1WkAA-WTO.jpg:large

Zou graag ook de banden willen kunnen zien.

[ Voor 26% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-01-2020 11:16 ]

• Jassy
De app in de bovenstaande post heet Network Signal Guru en werkt alleen met toestellen die een Qualcomm chipset hebben. Helaas dus niet met Huawei en de meeste Samsung toestellen.

• jk-5
Vodafone heeft vandaag een update geplaatst in het antenneregister. Zie https://www.antenneforum....update-21-januari-2020/31 voor meer informatie

• neeecht
Heel apart, een 5CA site in Zaandam doet alleen nog 3CA.
De Band 7 banden worden niet gekoppeld.
Een andere 5CA doet nog wel 5CA, dus de telefoon doet het nog goed.
Zal vanavond weer eens kijken, niet vaker gezien.

Update:
Hmm na 30 minuten proberen, nog 1x gekeken en wat zag ik?
B7+B7 gekoppeld en als 2CA upload ook gekoppeld.
Het blijft apart allemaal.

[ Voor 25% gewijzigd door neeecht op 24-01-2020 11:41 ]

@neeecht , als je bij Vodafone op band 7 wil verbinden kun je het beste je dataverbinding even uitzetten en dan wachten, dan verbindt hij het snelst met een zo hoog mogelijke frequentie die nog een acceptabele RSRP heeft.

Bij KPN lijkt dat alleen te gebeuren bij drukte; zie regelmatig band 1 als hoofdband voorbij komen.
jk-5 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:23:
Vodafone heeft vandaag een update geplaatst in het antenneregister. Zie https://www.antenneforum....update-21-januari-2020/31 voor meer informatie
Op de valreep heeft de Amsterdamse metro nog 4G gekregen zie ik. Over een week zou 3G bijna overal uit moeten staan al :o

Ben benieuwd of het 2G-spectrum dan ook drukker wordt. Zou interessant zijn om de uplink-frequentie van Vodafone in de gaten te houden want daar zul je het wel enigszin in kunnen zien eventueel (niet per se als het nu al 100% aan de max zit door EDGE/GPRS).

• Jeffrey87
Gisteren haalde ik op de mast aan het Buitenplein in Amstelveen ineens 80 Mbps aan upload, terwijl ik voorheen nooit meer haalde dan 60/65 Mbps.

Heb ik hier mogelijk een gevalletje 2CA in de upload te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/android/5686058361.png
Die download is verder ook niet verkeerd zeg :o

• Jeffrey87
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:12:
Die download is verder ook niet verkeerd zeg :o
Op die locatie zit ik geregeld tussen de 300 en 375. Is één van de snelste die ik heb gezien. Met T-Mobile (zakelijk) tik ik daar ook met gemak de 300 aan.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Op knooppunt Gorinchem haal ik ook vaak van die enorme snelheden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49437902083_d3cb8de150.jpg
Deze locatie van Vodafone vind ik wel bijzonder: 3512TA

Alleen hoge frequenties, wellicht ook met een laag vermogen (maar Vodafone geeft dat nooit precies aan). Vraag me af of hier ook de standaard macro-apparatuur achter zit of dat dit wellicht een uit de kluiten gewassen small cell is?

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
Deze locatie van Vodafone vind ik wel bijzonder: 3512TA

Alleen hoge frequenties, wellicht ook met een laag vermogen (maar Vodafone geeft dat nooit precies aan). Vraag me af of hier ook de standaard macro-apparatuur achter zit of dat dit wellicht een uit de kluiten gewassen small cell is?
Ik heb een aantal van dit soort locaties geweest en dat waren meestal oude 3G-only locaties met de antennes op een lastige plek, waardoor ze niet gewisseld kunnen worden. Daarom prikken ze gewoon heel veel hoge frequenties in de antenne om er alsnog wat aan te hebben. Dat zou hier misschien ook het geval kunnen zijn.

Die van kpn vind ik inderdaad wel vreemd, vooral omdat die vroeger wel 3+20 is geweest

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Sorcerer8472 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
Er zijn wel meer van dit soort sites, wellicht valt de ene meer op dan de ander. Dit is een macro site, mogelijk op lager vermogen dan gebruikelijk, en doet 1800/2100/2600
jk-5 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Ik heb een aantal van dit soort locaties geweest en dat waren meestal oude 3G-only locaties met de antennes op een lastige plek, waardoor ze niet gewisseld kunnen worden. Daarom prikken ze gewoon heel veel hoge frequenties in de antenne om er alsnog wat aan te hebben. Dat zou hier misschien ook het geval kunnen zijn.

Die van kpn vind ik inderdaad wel vreemd, vooral omdat die vroeger wel 3+20 is geweest
KPN heeft daar gewoon alles, da's een fout in het antenneregister.

Bij Vodafone is dit een volledig nieuwe locatie met gecamoufleerde antennes, in een zeer druk gedeelte van de stad. Hier was voorheen geen Vodafone-locatie.
Raider095 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Er zijn wel meer van dit soort sites, wellicht valt de ene meer op dan de ander. Dit is een macro site, mogelijk op lager vermogen dan gebruikelijk, en doet 1800/2100/2600
Heb jij toevallig aan deze site gewerkt? Ik vraag me af of dit ook een beetje de toekomst wordt qua 5G-sites, het equivalent van de lantaarnpaal-sites die je heel veel ziet in de VS in grote steden (dat zijn ook alleen hoge frequenties zviw).

• Megapaul
Vandaag was ik onderweg van Amsterdam CS richting Gein. Het was een ideale gelegenheid om te testen hoe de 4G(+) verbinding is geworden van Vodafone in de metro en met name op het stuk van Amsterdam CS t/m de halte Wibautstraat. Net na het verlaten van Amsterdam CS verloor ik heel even de 4G dekking en kwam er Edge te staan. Gelukkig kwam de 4G(+) verbinding snel weer terug, de verdere reis had ik geen last van wegvallende 4G dekking. Ik heb screenshots gemaakt van de speedtests en de Netwerkbanden. Deze zijn gemaakt dat ik in de metro zat.

1 = Metrostation Amsterdam CS
2 = Metrostation Nieuwmarkt
3 = Metrostation Waterlooplein
4 = Metrostation Weesperplein
5 = Metrostation Wibautstraat.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1zm2krT/speedtests.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NSWqSvT/netwerkbanden.jpg

• neeecht
Ik kan het nog niet uitleggen, maar sinds 1-2 dagen pakt mijn S10 steeds 'rare' banden op de Vodafone sites.
Dan weer alleen B7+20, dan weer B3+1+20 en probeert B7 erbij te koppelen.

B7+B7 2CA Upload zie ik ook niet meer.
Mijn spectrum ziet er ook anders uit kwa signalen, zachter.
Vooral B7-10 MHz is een stuk zachter nu, lijkt wel uit te staan lokaal.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@neeecht Zou het te maken kunnen hebben met de uitschakeling van 3G aanstaande dinsdag? Ik vermoed dat er deze 2 weken heel wat gegoocheld gaat worden met primaire en secundaire carriers.
neeecht schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:00:
Ik kan het nog niet uitleggen, maar sinds 1-2 dagen pakt mijn S10 steeds 'rare' banden op de Vodafone sites.
Dan weer alleen B7+20, dan weer B3+1+20 en probeert B7 erbij te koppelen.

B7+B7 2CA Upload zie ik ook niet meer.
Mijn spectrum ziet er ook anders uit kwa signalen, zachter.
Vooral B7-10 MHz is een stuk zachter nu, lijkt wel uit te staan lokaal.
Het dynamisch mixen van carriers werd altijd al gedaan bij Vodafone. Het hangt helemaal af van de drukte, de locatie, omliggende sites, etc. Als je eenmaal een actieve verbinding hebt dan wordt de primaire frequentie ook bij voorkeur niet gewisseld tenzij er grote verschillen in niveaus zijn. Dat gaat bij alle providers zo zviw, en zeker tijdens voice calls.

Goed dat de metro in Amsterdam nog net op tijd dekking heeft gekregen, ook al is de snelheid niet supergeweldig. Naar EDGE schakelen gebeurt gelukkig niet zo vaak meer. Als je actief data verstookt gebeurt het ook niet zomaar tenzij er echt een plek zonder dekking is. In idle modus kan het voorkomen door configuratiefoutjes.

Benieuwd hoeveel andere plekken er nog zijn waar er nog geen 4G is. De Piet Heintunnel had ook alleen maar 3G-dekking vroeger. Op het Antenneregister is er helemaal niets te vinden van Vodafone, zal wel op een verkeerde locatie zijn ingevoerd. Nog maar een paar dagen :o

Overigens denk ik niet dat er super veel verandert. Ik denk dat band 1 nog eventjes 10 MHz breed blijft voor het geval 3G toch weer aan zou moeten worden gezet als de uitschakeling problemen zou veroorzaken. Pas als het definitief geen problemen veroorzaakt en er geen grootzakelijke klanten in paniek hebben gebeld dan 3G naar 15 MHz breed instellen.

Waarom de hoge carrier (2157.2 MHz?) niet wordt gebruikt voor 3G tot aan de veiling (zoals KPN doet) is nog steeds een raadsel. Zeker op microcell-locaties waar de apparatuur toch nog hangt kan dat gemakkelijk dus wellicht gaan we dat toch zien.

Benieuwd of m'n voorspellingen uitkomen :)

• AlesT
Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:27:

Waarom de hoge carrier (2157.2 MHz?) niet wordt gebruikt voor 3G tot aan de veiling (zoals KPN doet) is nog steeds een raadsel. Zeker op microcell-locaties waar de apparatuur toch nog hangt kan dat gemakkelijk dus wellicht gaan we dat toch zien.
Hier ben ik ook vrij benieuwd naar, voor zover ik kan beoordelen heeft Vodafone op geen enkel van zijn macrolocaties dit blok van 5MHz in gebruik.
Op microcell niveau geen idee, maar ik weet dat Vodafone de SignaalPlus niet meer ondersteund en ook alle apparaten bij zijn klanten op afstand uitgeschakeld heeft.

Edit: klik voor het Frontpage artikel hierover van oktober 2018.

[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 29-01-2020 16:11 ]

• neeecht
Is het een idee om een apart topic te openen met de gevolgen van uitschakelen oude netwerken?
In dit geval dus Vodafone 3G op 2020-02-04?

Waarom vraag ik dit?
Ik heb zelf al even de 'gevolgen' getest door zelf alleen op 3G of 2G te blijven.

Wat ik steeds vaker lees en zelf getest heb: Aan 2G + online heb je helemaal niets.

Mijn beste en meest irritante test is:
WhatsApp Web op Windows 10.

Ik gebruik heel vaak WhatApp op mijn PC.
Echter als ik de telefoon op 2G zet, lijkt er soms niet genoeg data over het netwerk te kunnen waarna WhatApp zegt;
Phone not connected
Make sure your phone has an active internet connection.
Learn more>

Met terugval op 3G heb je ook even geen verbinding, maar dat is echt heel kort.

Wat mij ook opviel:
Handmatig naar 4G en 3G schakelen gaat vrij snel, maar naar 2G duurt echt even en tussendoor ben je dus alle verbindingen kwijt.

Volgens mij als je aan het bellen bent met 4G, zal je verbinding gewoon wegvallen als je naar 2G zult moeten.
Nooit kunnen testen met 4G naar 3G, wordt je bellen dan overgezet realtime van 4G naar 3G?

Of hebben we GA nodig? Generation Aggregation?
Oh wacht, dat is 5G. :)

• jongetje
neeecht schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:45:
Mijn beste en meest irritante test is:
WhatsApp Web op Windows 10.

Ik gebruik heel vaak WhatApp op mijn PC.
Echter als ik de telefoon op 2G zet, lijkt er soms niet genoeg data over het netwerk te kunnen waarna WhatApp zegt;
Phone not connected
Make sure your phone has an active internet connection.
Learn more>
Er is toch zo goed als overal 4G? Daarnaast, als je op je computer zit (via Wi-Fi?) dan kan je telefoon toch ook op WiFi?

• neeecht
jongetje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:44:
[...]

Er is toch zo goed als overal 4G? Daarnaast, als je op je computer zit (via Wi-Fi?) dan kan je telefoon toch ook op WiFi?
Dat was een voorbeeld met mijn test.
Ik kom ik veel nieuwe moderne gebouwen. Machines erin en daarin weer controlrooms.
De mega isolaties houden echt veel signalen tegen. Zelf bovenin het gebouw op 500-600 meter van de (gerichte) mast, was het signaal al bijna weg in een kantoor bij het raam.
KPN zet daar vaak repeaters neer voor de lage banden (staan niet in het register).

4G valt al heel snel weg, vanwege de brede bandbreedte.
Voor elke 3dB aan SNR vermeerdering heb je een verdubbeling van het vermogen nodig.

Een 200 kHz 2G signaal met 100 watt komt dus veel verder dan een 5 MHz 3G of 5,10,15,20 MHz 4G signaal met 100 watt.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:52
neeecht schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:45:
Is het een idee om een apart topic te openen met de gevolgen van uitschakelen oude netwerken?
In dit geval dus Vodafone 3G op 2020-02-04?
Goed idee. Lijkt me wel discussiewaardig :)
neeecht schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Dat was een voorbeeld met mijn test.
Ik kom ik veel nieuwe moderne gebouwen. Machines erin en daarin weer controlrooms.
De mega isolaties houden echt veel signalen tegen. Zelf bovenin het gebouw op 500-600 meter van de (gerichte) mast, was het signaal al bijna weg in een kantoor bij het raam.
KPN zet daar vaak repeaters neer voor de lage banden (staan niet in het register).

4G valt al heel snel weg, vanwege de brede bandbreedte.
Voor elke 3dB aan SNR vermeerdering heb je een verdubbeling van het vermogen nodig.

Een 200 kHz 2G signaal met 100 watt komt dus veel verder dan een 5 MHz 3G of 5,10,15,20 MHz 4G signaal met 100 watt.
Voor een 20 MHz 4G signaal gebruik je dan ook 3 dBW meer vermogen dan voor een 10 MHz 4G-signaal (= 2x zo veel dus).

De vermogensverschillen zijn niet zo heel groot, maar wat wel wat uitmaakt is dat je telefoon maar 1/8e van de tijd uitzendt en dan de pieken op 2 Watt (GSM900) uitzendt, wat best wel wat dB's meer is dan het maximumvermogen op LTE of UMTS.

Overigens kun je van VoLTE naar 2G en 3G terugvallen. Bij Vodafone werkte dit ook prima zover ik kon zien. Van 2G/3G naar 4G weet ik niet. Van 2G naar 3G heb ik gezien bij vodafone.de in Duitsland. Gaaf dat dat kan.

En trouwens @neeecht , Vodafone geeft zelf aan dat 2G alleen voor bellen/sms'en is (bij non-m2m klanten), waarom heb jij een 2G-instelling actief? Indoor heeft Vodafone nu ook geen 3G900 en hun 4G-netwerk is dusdanig dat de dekking gelijk is aan die van het 2G-netwerk ongeveer indoor. 2G is misschien fractioneel beter dan 4G800 in de praktijk als het aankomt op deep indoor. Ook verschilt het nogal van hoe druk het in je omgeving is hoe bruikbaar het is. In drukke omgevingen worden carriers voor 2G vaker herbruikt en is het bereik in de praktijk soms juist kleiner dan bij 4G.

Verder weet ik even niet hoe het zit qua vermogen als er minder physical RB's door de telefoon worden gebruikt, of het vermogen dan over die RB's kan worden verdeeld, want dan kun je het zo afregelen dat het doordringend vermogen zo goed als hetzelfde als dat van 2G is. De telefoon zendt namelijk niet altijd over de volle bandbreedte van een LTE-carrier uit. De mast natuurlijk wel. Misschien dat er hier iemand aanwezig is die wel weet hoe het met physical RB's in verhouding tot vermogen zit?

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-02-2020 20:12 ]

• dutchnltweaker
Vandaag is de laatste dag dat Vodafone haar 3G netwerk in de lucht houdt, vanaf morgen is 3G er niet meer bij Vodafone.

Ben erg benieuwd wat dit betekend voor hun 4G, hopelijk komen er meer 4G+ locaties bij want nu zijn er op veel plekken alleen maar 4G only (800 of alleen 1800 mhz) masten.

• Jassy
Ik verwacht hier en daar wel capaciteitsproblemen, vooral als het over bellen gaat. Alle roamingklanten en mvno klanten worden naar 2G geduwd nu. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen vanaf morgen.

• dutchnltweaker
Jassy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:16:
Ik verwacht hier en daar wel capaciteitsproblemen, vooral als het over bellen gaat. Alle roamingklanten en mvno klanten worden naar 2G geduwd nu. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen vanaf morgen.
Als het goed is is Hollandsnieuwe de enige mvno die op het Vodafone netwerk roamt in Nederland (die gaan binnenkort ook VoLTE (4G bellen) ondersteunen).Voor de rest zullen het mensen uit andere landen zijn die hier op Vodafone roamen, waarom denk je dat er capaciteitsproblemen zullen ontstaan? 2G is juist best wel vrij op dit moment en kan die bel capaciteit wel aan denk ik.

Waar ik meer mee zit is het terug vallen tussen 4G en 3G/2G, op best veel trajecten onderweg valt het 4G netwerk weg en heb je dan 3G waar je soms wat mee kunt, als dit 2G wordt is dit best wel een domper..
dutchnltweaker schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Als het goed is is Hollandsnieuwe de enige mvno die op het Vodafone netwerk roamt in Nederland (die gaan binnenkort ook VoLTE (4G bellen) ondersteunen).Voor de rest zullen het mensen uit andere landen zijn die hier op Vodafone roamen, waarom denk je dat er capaciteitsproblemen zullen ontstaan? 2G is juist best wel vrij op dit moment en kan die bel capaciteit wel aan denk ik.

Waar ik meer mee zit is het terug vallen tussen 4G en 3G/2G, op best veel trajecten onderweg valt het 4G netwerk weg en heb je dan 3G waar je soms wat mee kunt, als dit 2G wordt is dit best wel een domper..
Op welke trajecten maak je dit dan mee? Had het zelf eigenlijk nooit meer. Ze hebben alle plekken waar geen 4G maar wel 3G is inmiddels aangepast, iig ik kan er geen meer vinden. Overal is sinds eind vorig jaar ongeveer 4G aanwezig nu.
Jassy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:16:
Worden er nu al mensen naar 2G geduwd ipv naar 3G? Of bedoel je morgen?

Ik ben ook heel benieuwd, dit is best wel een unieke situatie :)

• dutchnltweaker
@Sorcerer8472 Op het HSL traject, maak dit nog genoeg mee helaas.
dutchnltweaker schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:09:
@Sorcerer8472 Op het HSL traject, maak dit nog genoeg mee helaas.
Als 3G er straks niet meer is en je op 2G terechtkomt, dan word je in ieder geval wel veel sneller weer teruggeplaatst op 4G. Hopelijk heb je er dan ook minder last van :7

• dutchnltweaker
Sorcerer8472 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:16:
[...]

Als 3G er straks niet meer is en je op 2G terechtkomt, dan word je in ieder geval wel veel sneller weer teruggeplaatst op 4G. Hopelijk heb je er dan ook minder last van :7
Hoezo wordt je sneller teruggeplaatst dan als ik vragen mag?
Pagina: 1 ... 66 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.