Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Protip trouwens, je kunt de Antennekaart database importeren in je Netmonster zodat je ook kunt zien wat de exacte locatie van de site is. Linksonder menuknop, daarna op 'Database' en vervolgens op 'Download'. Dan kun je rechtsonder op 'Add rule' drukken. Kies dan Vodafone (of maak een extra regel voor een andere provider), laat hem dagelijks updaten, en klaar.henk_dh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:24:
Inmiddels ook 5G700 in Rijswijk ZH gespot[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Oude situatie vorig jaar:
/f/image/xQ4wHMyJ45f48EkcQaVbFLQF.png?f=fotoalbum_large)
(Edit; ik had twee keer hetzelfde plaatje ingevoegd. Ik kan september 2022 helaas niet meer opzoeken in de Vodafone app, die was €80,50. Nu oktober 2022 hierboven ingegeven die was €82,21. Vanaf maart werd het opeens €85,71, en nu dus in oktober €96. Dat is dus al de derde verhoging in 12 maanden tijd met hetzelfde Red Together abbo met 5 aansluitingen.
Bij navraag in april zou het gaan om een verhoging van een paar maanden geleden die ze “per ongeluk” niet goed hadden doorgevoerd.
Nieuwe situatie:
/f/image/RHe2CDLsbJx0smPtOxsQsyRb.png?f=fotoalbum_large)
Wordt lekker verdienen bij ze zo. Die kortingen is ook totaal geen kaas van te maken. En voor elk nummer rekent men een ander basis tarief, zo betaalt technisch gezien de ene Extra maar €11, de ander betaald €14. Elke factuur is weer een totale hocus pocus. Als je de klantenservice vraagt om uitleg zetten ze je eerst 5 min on hold omdat ze zelf ook geen idee hebben waarom er zulke rare bedragen worden genoemd op de facturen.
De website van Red Together adverteert nog vrolijk met de prijzen van twee jaar terug, dus als je een nieuw abbo afsluit heb je helemaal niet te maken met een correctie. Bizarre werkwijze.
Ik ben in elk geval na 15 jaar Vodafone wel klaar met ze. Het overzetten van een Red Together heeft drie maanden lang gezeur opgeleverd. Overzetten duurde ruim een maand “want het was allemaal zo ingewikkeld om die nummers onder 1 klant profiel te krijgen”. Daarna had elke 1e van de maand niemand van de Together members meer internet tot ik weer een escalatie bij het Red team moest doorgeven waarna ze het tijdelijk oploste.
[ Voor 11% gewijzigd door Royeboi op 16-10-2023 03:41 ]
XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx
Dat is twee keer dezelfde image makker.
Begin dit jaar dezelfde switch gemaakt; betaal nu TV, Internet en GSM ongeveer de helft bij KPN.
[ Voor 19% gewijzigd door jant op 15-10-2023 22:04 ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Je kan ook je Red Together verlengen zodra je contract afloopt tegen de prijs die dan geldt, ben je sowieso goedkoper uit dan nu ná inflatiecorrectie.Royeboi schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:38:
De tweede prijsverhoging op mijn facturen bij Vodafone dit jaar, waardoor ik uitkom op een fijne 20% verhoging onder de zogenaamde inflatie correctie.
Oude situatie vorig jaar:
[Afbeelding]
In maart werd het abonnement opeens duurder uit het niks, bij navraag blijkt het te gaan om een verhoging van een paar maanden geleden die ze “per ongeluk” niet goed hadden doorgevoerd.
Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Wordt lekker verdienen bij ze zo. Die kortingen is ook totaal geen kaas van te maken. En voor elk nummer rekent men een ander basis tarief, zo betaalt technisch gezien de ene Extra maar €11, de ander betaald €14. Elke factuur is weer een totale hocus pocus. Als je de klantenservice vraagt om uitleg zetten ze je eerst 5 min on hold omdat ze zelf ook geen idee hebben waarom er zulke rare bedragen worden genoemd op de facturen.
De website van Red Together adverteert nog vrolijk met de prijzen van twee jaar terug, dus als je een nieuw abbo afsluit heb je helemaal niet te maken met een correctie. Bizarre werkwijze.
Ik ben in elk geval na 15 jaar Vodafone wel klaar met ze. Het overzetten van een Red Together heeft drie maanden lang gezeur opgeleverd. Overzetten duurde ruim een maand “want het was allemaal zo ingewikkeld om die nummers onder 1 klant profiel te krijgen”. Daarna had elke 1e van de maand niemand van de Together members meer internet tot ik weer een escalatie bij het Red team moest doorgeven waarna ze het tijdelijk oploste.
Moest een post editen, maar per ongeluk een nieuwe comment geplaatst.
[ Voor 54% gewijzigd door Jeffrey87 op 16-10-2023 00:30 ]
Heeft iemand recent nog een ervaring op gedaan met https://directsales.vodafone.nl/actiecode ?
Of het aanmelden van een bedrijf zodat je friends kan uitnodigen?
*edit, tip voor wie nog zoekt: lijkt goed te werken als je een aantal grote bedrijven uit probeert of iemand die eerdr via het zelfde process is uitgenodigd (die kan dan vervolgens andere uitnodigen).
[ Voor 29% gewijzigd door supperbas op 16-10-2023 09:32 ]
Supperbas.com The site of power
Thanks, ik zag het inderdaad. Toch maar niet om 02:00 uur nog vanuit vakantieland een afbeelding via iPhone gaan uploaden haha.jant schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Dat is twee keer dezelfde image makker.
Begin dit jaar dezelfde switch gemaakt; betaal nu TV, Internet en GSM ongeveer de helft bij KPN.
Ja ik wil zsm weg, maar ik heb onlangs “verlengd” ivm aankoop iPhone 14 Pro, dus ik ben bang dat ik er aan vast zit. Ik moet even kijken waarom ik in totaal drie verhogingen heb gehad sinds maart want dat kan natuurlijk niet drie keer een inflatie correctie zijn. Eentje kwam omdat ik zogenaamd eerst een te goedkoop abbo zou hebben gehad na het overzetten van de Together op een ander hoofd account, de ander was de inflatie correctie die ze per ongeluk pas in maart zouden hebben gecorrigeerd. Blijf het een vreemd verhaal vinden.
Ik zie het ja, bijzonder dat dat zo moet. Ik kan met deze 5 abbo’s dan echter veel beter een deal pakken die je voor €5-€8 een 20GB abbo geeft.NLM1K schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:48:
[...]
Je kan ook je Red Together verlengen zodra je contract afloopt tegen de prijs die dan geldt, ben je sowieso goedkoper uit dan nu ná inflatiecorrectie.
Ik ben benieuwd waar.Royeboi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 03:46:
[...]
Thanks, ik zag het inderdaad. Toch maar niet om 02:00 uur nog vanuit vakantieland een afbeelding via iPhone gaan uploaden haha.
Ja ik wil zsm weg, maar ik heb onlangs “verlengd” ivm aankoop iPhone 14 Pro, dus ik ben bang dat ik er aan vast zit. Ik moet even kijken waarom ik in totaal drie verhogingen heb gehad sinds maart want dat kan natuurlijk niet drie keer een inflatie correctie zijn. Eentje kwam omdat ik zogenaamd eerst een te goedkoop abbo zou hebben gehad na het overzetten van de Together op een ander hoofd account, de ander was de inflatie correctie die ze per ongeluk pas in maart zouden hebben gecorrigeerd. Blijf het een vreemd verhaal vinden.
[...]
Ik zie het ja, bijzonder dat dat zo moet. Ik kan met deze 5 abbo’s dan echter veel beter een deal pakken die je voor €5-€8 een 20GB abbo geeft.
Vandaag heb ik de factuur van oktober ontvangen. 13% Verhoging. Ik heb ook red together met 4 extra abonnementen. Voor mezelf, mijn vrouw, en 3 kids die in de puber leeftijd zitten.
Je kunt fors besparen door een paar maanden je verbruik in de gaten te houden en te zoeken naar een passend alternatief. Zo kwam ik bij Simpel uit. Dan is het heel fijn om lagere kosten te hebben. Alleen zodra je over de bundel heen gaat mag je fors bijbetalen. Ik weet dat je een plafond kunt instellen bij Simpel en ook een data limiet in de telefoon.
Wij kijken nu naar de mogelijkheden. De 4 extra abonnementen zijn maandelijks opzegbaar. Het hoofdabonnement loopt nog een jaar.
Na contact met Vodafone hebben ze een aanbieding gedaan om de 4 extra abonnementen met 2 jaar te verlengen met per simkaart €0,50 korting per maand. En na doorvragen nog een gratis zenderpakket bij Ziggo voor 12 maanden. Niet iets waar ik op zat te wachten, maar beter dan niets.
Omgerekend betalen wij na inflatie correctie per simkaart €15,50 per maand.
Na een snel vergelijk kom ik geen goedkoper aanbod tegen waar je hiervoor zo veel data en onbeperkt bellen krijgt.
Contact opnemen loont sowieso als je contractvrij bent.
Tja en kies je binnen een gezin dan voor iets meer betalen en geen zorgen dat iemand over zijn bundel heen gaat, of voor de laagste prijs en dit dagelijks in de gaten houden. Daarbij doen volgens mij alle aanbieders aan die inflatie correctie

(Dat zou dan de tweede zijn in betrekkelijk korte tijd, maar vorig keer was er van het een meer algemene verstoring..) Probeer ik te bellen, dan hoor ik "het nummer is niet bereikbaar, probeer het later nog 'ns", en dat bij alle geprobeerde nummers. Op 4G treedt dit probleem niet op.
Of is er toch iets uitgezet?
Getest met Vodafone prepaid op 2g, geen issues hier, zowel mobiel als vaste nummers gaan direct over.Gwaihir schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:58:
Weet iemand iets van een storing aan het 2G netwerk?
(Dat zou dan de tweede zijn in betrekkelijk korte tijd, maar vorig keer was er van het een meer algemene verstoring..) Probeer ik te bellen, dan hoor ik "het nummer is niet bereikbaar, probeer het later nog 'ns", en dat bij alle geprobeerde nummers. Op 4G treedt dit probleem niet op.
Of is er toch iets uitgezet?
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Issue is hier ook voorbij. Kennelijk wordt over 2G storingen geen info (meer) verstrekt.netblade schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:45:
Getest met Vodafone prepaid op 2g, geen issues hier, zowel mobiel als vaste nummers gaan direct over.
Klopt, hier ook op de s23u, af en toe valt weg naar 2G op plekken waar je normaal gesproken wel 4G bereik moet hebben. Ongeveer 4 weken geleden begonnen.XoReP schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:17:
Heb de laatste tijd vaker last van dat ik geen mobiele dataverbinding meer heb met mijn Pixel 7. Een reboot lost het wel weer op. Bekend VF probleem van de laatste 2/3 weken?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Herkenbaar, op de iPhone Mini 13. Hoe meer ik dit topic volg, hoe liever ik overstap. Het netwerk is de laatste tijd echt slecht qua bereik, traag of helemaal niets.Moracin schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:19:
Exact hetzelfde probleem sinds een paar dagen! Kort vliegtuigmodus aan en uit helpt eventjes.
Mijn boefje is liev!
Dit was inderdaad een probleem dat je via 2G vaak geen gesprek kon opzetten. Zou nu inmiddels verholpen moeten zijn!The Wizard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Klopt, hier ook op de s23u, af en toe valt weg naar 2G op plekken waar je normaal gesproken wel 4G bereik moet hebben. Ongeveer 4 weken geleden begonnen.
Had dat ook impact op SMS verkeer? Dat is via 2G de laatste ca. week (of anderhalf?) knap waardeloos. Elk SMSje doet er uren over (letterlijk), waardoor communicatie nog weinig voorstelt en 2FA onmogelijk wordt.NLM1K schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:42:
Dit was inderdaad een probleem dat je via 2G vaak geen gesprek kon opzetten. Zou nu inmiddels verholpen moeten zijn!
(Ik gebruik een feature phone. Heb een 4G moeten kopen omdat 2G in sommige landen al uit staat, maar schakel(de) 4G doorgaans alleen dan aan, omdat 2G veel langere accuduur oplevert (en ik toch geen data gebruik op dat toestel). Miste vorige week ineens wezenlijke dingen, dus durf nu 4G niet zo goed meer uit te zetten..)
Wanneer je op Vodafone Onenumber zoekt dan kom je wel wat resultaten tegen van Vodafone UK en Ierland. Zou zomaar kunnen zijn dat het vanaf morgen in NL beschikbaar is?-ET- schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:58:
ik hoorde vandaag reclame op de radio voor Vodafone One number. Zodat je op je smartwatch en op je telefoon hetzelfde abonnement kan delen. Ik kan op de site hier niets van vinden. Iemand hier al iets over gezien of gelezen?
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Als je goed zoekt kom je al meer tegenMegapaul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Wanneer je op Vodafone Onenumber zoekt dan kom je wel wat resultaten tegen van Vodafone UK en Ierland. Zou zomaar kunnen zijn dat het vanaf morgen in NL beschikbaar is?
Er is blijkbaar een portal voor dat spul; https://onenumber.vodafone.com
Ga je met Google op zoek naar termen met Onenumber én Nederland, dan kom je uit op een (blijkbaar) development versie van die portal op https://dev.onenumber.vodafone.com
Guess wat dáár in het lijstje staat
De links naar de landen op dat ding lopen dood...
[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 30-10-2023 21:39 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Helaas kan ik het extra abonnement helemaal niet verlengen via de website/app. Ik heb contact gezocht met de klantenservice en die zeggen dat het Together extra abonnement alleen met 2 jaar verlengd kan worden. Wat is dit voor onzin? Dus ik kan m’n basis Red Together wel met 1 jaar verlengen, maar het extra abonnement moet met 2 jaar. Wat is hier de logica van?
Is Vodafone soms 2G aan het afschalen, net als KPN en T-Modido hebben gedaan nu?Gwaihir schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Had dat ook impact op SMS verkeer? Dat is via 2G de laatste ca. week (of anderhalf?) knap waardeloos. Elk SMSje doet er uren over (letterlijk), waardoor communicatie nog weinig voorstelt en 2FA onmogelijk wordt.
(Ik gebruik een feature phone. Heb een 4G moeten kopen omdat 2G in sommige landen al uit staat, maar schakel(de) 4G doorgaans alleen dan aan, omdat 2G veel langere accuduur oplevert (en ik toch geen data gebruik op dat toestel). Miste vorige week ineens wezenlijke dingen, dus durf nu 4G niet zo goed meer uit te zetten..)
Iemand die het spectrum in de gaten houdt die hier iets over kan zeggen?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik heb het basisabo verlengt met 1 jaar en het extra abonnement niet. Die is gewoon contactvrij.Floppie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:49:
Ik wil Red mijn Red Together en Extra abonnement verlengen met 1 jaar. Ik wil nog wat flexibiliteit houden over een jaar en daarom niet met 2 jaar verlengen.
Helaas kan ik het extra abonnement helemaal niet verlengen via de website/app. Ik heb contact gezocht met de klantenservice en die zeggen dat het Together extra abonnement alleen met 2 jaar verlengd kan worden. Wat is dit voor onzin? Dus ik kan m’n basis Red Together wel met 1 jaar verlengen, maar het extra abonnement moet met 2 jaar. Wat is hier de logica van?
Hoi!
https://www.vodafone.nl/smartwatch/alle-smartwatchesSorcerer8472 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:50:
Vodafone OneNumber, zou het dan toch 4 jaar na UK introductie gaan gebeuren?
Daar lijkt het eindelijk wel op
Nou visual voicemail nog...
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
https://antennekaart.nl/k...f5-47c9-95f1-f955a30dd7a0
Valt op dat veel van de sites bij mij in de buurt vervangen zijn door een andere mast, nog altijd ( soms al meer dan een jaar ) actief / zichtbaar zijn. Is dat bekend verschijnsel?
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Weet niet of je ‘m nog nodig hebt, maar als je me even een DM stuurt met je gegevens dan zorg ik voor een code. ;-)Maurice_1984 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:26:
Iemand die mij misschien een F&F code wilt sturen? Scheelt toch weer 2,50 euro pm
Overal goed bereik en alles werkt als een zonnetje.
Ik woon/werk in Noord-Brabant maar heb inmiddels ook al getest op wat meer exotische plaatsen zoals in een uitverkochte Paradiso en een uitverkochte Ziggo Dome. Ook op de snelwegen A2 en A50 geen klachten.
Al met al erg blij.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Anoniem: 767041
Eens, hier ook blij mee.. overgestapt vanaf Odido.. ik hoef niet meer terugericafterdark schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:18:
Zo. Ik ben nu een maand online met Vodafone. Conclusie: fantastisch.
Ik woon/werk in Noord-Brabant maar heb inmiddels ook al getest op wat meer exotische plaatsen zoals in een uitverkochte Paradiso en een uitverkochte Ziggo Dome. Ook op de snelwegen A2 en A50 geen klachten.
Al met al erg blij.

Welke regio’s? Heb je het al eens gemeld bij Vodafone?CreativeS schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:27:
Hier is het bereik belabberd, zowel in onze woning, als buiten, als op mijn werk. Gelukkig goede wifi zodat ik toch nog kan bellen. Beetje spijt van de overstap, maar ja... Ziggo hè. KPN was vele malen beter... maar goed, die heeft op hetzelfde oppervlak ook 2 keer zoveel masten staan, maar we hebben hier geen KPN FTTH (nee, we hebben Delta als FTTH-aanbieder). Andere kant, blij weer bij Ziggo te zitten.
Je had toch ook bij KPN kunnen blijven en Ziggo ernaast nemen? Dan heb je maar geen combi-voordeel, tenzij je de centjes die je bespaard hard nodig hebt. Dan heb ik er begrip voor.CreativeS schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:27:
Hier is het bereik belabberd, zowel in onze woning, als buiten, als op mijn werk. Gelukkig goede wifi zodat ik toch nog kan bellen. Beetje spijt van de overstap, maar ja... Ziggo hè. KPN was vele malen beter... maar goed, die heeft op hetzelfde oppervlak ook 2 keer zoveel masten staan, maar we hebben hier geen KPN FTTH (nee, we hebben Delta als FTTH-aanbieder). Andere kant, blij weer bij Ziggo te zitten.
Ik zelf kijk niet meer naar combi-voordeel als ik al beter weet uiteraard. Ik ben naar KPN overgestapt en dat gaat per december in. Ik heb wel gewoon Ziggo ernaast. Verhaal kort: ik ga voor kwaliteit en dan kost het me maar meer.
I don't have dreams, I have goals!!
Toen Tweakers / @Hayte laatst op de frontpage een artikel had geschreven over Vodafone's inzet van 5G in de 700MHz band kwam er al een hele aparte reactie dat het een kleine proef was en ze geen idee hadden of ze dat uberhaupt breed zouden gaan uitrollen. Maar in mijn ogen is dat onzin, ze gaan gewoon landelijk 5G700 inzetten zoals de andere twee providers al jaren doen. Zullen ze nu echt zo kinderachtig zijn om 5G 700MHz te verbergen in Antenneregister totdat het breed is uitgerold om te voorkomen dat we aan de hand van die Antenneregister data zien dat ze met wat nieuws bezig zijn? Is hier iemand in het westelijke gebied van het land die eens kan kijken of 5G700 (n28) beschikbaar is?
(Overigens ook interessant dat ze op die sites nu ineens wél genoeg rekenkracht hebben op de Baseband 6630 om 4G 2100MHz ook aan te zetten, wat op heel veel sites al gewoon hing). Het is in elk geval heel duidelijk dat er weer met allerlei spectrum geschoven wordt bij Vodafone in voorbereiding voor de aankomende Umlaut test. Dit zagen we in 2022 en 2021 ook in November/December. Er zijn in het wild ook nog steeds heel wat recent omgebouwde sites waar 2600MHz is opgehangen maar nog niet aan staat. Dat komt er ook nog bij.
[ Voor 3% gewijzigd door jk-5 op 08-11-2023 22:35 ]
Ik heb het alleen maar over slechter bereik dan KPN. En als het om de ‘centjes’ zou gaan moet je sowieso niet bij Vodafone of KPN zitten. Slecht bereik melden bij een klantenservice? Ja, dat heeft echt zin. “Oh, wij horen anders geen klachten”. Het is geen Randstad of dichtbevolkt gebied hè, zo lekker op de grens waar soms zelfs een Duitse provider wordt aangesproken. Anyway, pick your battles. Het bellen werkt wel… in een Zastava Yugo kom je ook van A naar B.Redondo1982 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:22:
Je had toch ook bij KPN kunnen blijven en Ziggo ernaast nemen? Dan heb je maar geen combi-voordeel, tenzij je de centjes die je bespaard hard nodig hebt. Dan heb ik er begrip voor.
Ik zelf kijk niet meer naar combi-voordeel als ik al beter weet uiteraard. Ik ben naar KPN overgestapt en dat gaat per december in. Ik heb wel gewoon Ziggo ernaast. Verhaal kort: ik ga voor kwaliteit en dan kost het me maar meer.
Dank voor je update, wat ik "mooi" vind om waar te nemen is dat de geheimzinnigheid / vaagheid & traagheid van Ziggo ook in de Vodafone tak waarneembaar is.jk-5 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:35:
Zoals hierboven al benoemd heeft Vodafone weer een Antenneregister update geplaatst. Wat erg opvalt is dat ze in het westen van het land een flinke hap 4G700 hebben uitgezet. We weten al dat ze in Rotterdam aan het testen waren met 5G700, en ik heb hier ook al screenshots gezien van iemand uit Rijswijk die 5G700 actief zag. Dat komt dus overeen met het gebied waar 4G700 nu uit is. Maar op de 5G kaart is alle 5G700 weer verdwenen.
Toen Tweakers / @Hayte laatst op de frontpage een artikel had geschreven over Vodafone's inzet van 5G in de 700MHz band kwam er al een hele aparte reactie dat het een kleine proef was en ze geen idee hadden of ze dat uberhaupt breed zouden gaan uitrollen. Maar in mijn ogen is dat onzin, ze gaan gewoon landelijk 5G700 inzetten zoals de andere twee providers al jaren doen. Zullen ze nu echt zo kinderachtig zijn om 5G 700MHz te verbergen in Antenneregister totdat het breed is uitgerold om te voorkomen dat we aan de hand van die Antenneregister data zien dat ze met wat nieuws bezig zijn? Is hier iemand in het westelijke gebied van het land die eens kan kijken of 5G700 (n28) beschikbaar is?
(Overigens ook interessant dat ze op die sites nu ineens wél genoeg rekenkracht hebben op de Baseband 6630 om 4G 2100MHz ook aan te zetten, wat op heel veel sites al gewoon hing). Het is in elk geval heel duidelijk dat er weer met allerlei spectrum geschoven wordt bij Vodafone in voorbereiding voor de aankomende Umlaut test. Dit zagen we in 2022 en 2021 ook in November/December. Er zijn in het wild ook nog steeds heel wat recent omgebouwde sites waar 2600MHz is opgehangen maar nog niet aan staat. Dat komt er ook nog bij.
Als je toch de energie/motivatie proeft wat een KPN uitademt met het toenmalige frontpage sim probleem (wat een APN probleem bleek). Dan is VodafoneZiggo toch maar een enorm opgeblazen club waar weinig energie van uitstraalt. Geheimzinnigheid in 2023 toepassen....dat is zo 1980.
Ik bel zelf via hollandsnieuwe, dat doet exact wat het moet doen, en daar is de prijs ook naar. Daar zou concrete tijdslijn voor eSIM ook niet misstaan.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 09-11-2023 08:10 ]
Hier enkele honderd meters van een Vodafone site (Tilburg-Reeshof), 4g700 uitgezet maar 5g700 niet aangezet.jk-5 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:35:
Is hier iemand in het westelijke gebied van het land die eens kan kijken of 5G700 (n28) beschikbaar is?
https://antennekaart.nl/k...5f-4784-814c-798ea24169ba
We hebben nu dus een aantal types sites:
- In de upload van vorige week 4G700 uitgezet en 5G700 niet ingeschakeld. Wel is hier 4G2100 ingeschakeld. Dit zijn zeer waarschijnlijk allemaal sites met een enkele Baseband 6630. Deze heeft niet genoeg rekenkracht voor alle banden tegelijk. Daarom kiezen ze hier dus om 4G700 op te offeren voor 4G2100. Dit waarschijnlijk voor de eerstvolgende Umlaut test. Deze enkele Baseband 6630 moet worden vervangen door een krachtigere 6651, of worden aangevuld met een tweede 6630 (waarbij in de mast ook een extra glasvezel in de 1800/2100 RRU moet).
- Géén 1400MHz aanwezig, in deze update 4G700 uitgeschakeld en 5G700 aangezet. Dit werkt op oudere sites met 700MHz op Baseband 6630, en op nieuwere sites met Baseband 6651
- Wél 1400MHz aanwezig, in deze update 4G700 uitgeschakeld en 5G700 aangezet. Dit zijn op dit moment uitsluitend nieuwere sites sinds begin dit jaar gebouwd met Commscope antennes, en daarbij ook de zwaardere Baseband 6651
- 4G700 nog steeds actief, 5G700 wordt hier vermoedelijk later wel aangezet. Deze kan tot alle drie van de bovenstaande categorieën behoren
Dat was per de rekening van oktober, dus ligt eraan van wanneer dat bedrag is.W84 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:58:
Valt me nu pas op dat ik opeens 19,85 betaal voor Red. Dit was altijd 17,50. Wordt nu pas de inflatie doorgerekend of mis ik iets?
Hier is het maandbedrag 12% omhoog gegaan uiteindelijk, van 36 naar 40,35 (1x red together + RT extra ).
Hoi!
Ah, ok op die manier. Tnx! Ja november en oktober een hoger bedrag zie ik. Daarvoor nog 17 nog wat. Ach ja, what's new!EWK schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:54:
[...]
Dat was per de rekening van oktober, dus ligt eraan van wanneer dat bedrag is.
Hier is het maandbedrag 12% omhoog gegaan uiteindelijk, van 36 naar 40,35 (1x red together + RT extra ).

Nouja, als ik nu weer zou mogen verlengen (pas april ofzo), zou ik zelfs op slechts 35,50 uitkomen. En dus lager dan vóór de inflatieW84 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:19:
[...]
Ah, ok op die manier. Tnx! Ja november en oktober een hoger bedrag zie ik. Daarvoor nog 17 nog wat. Ach ja, what's new!
Hoi!
Voel me ook ietwat bestolen en zal nooit meer 2 jaar verlengen door deze trucjes. Zit nog 1,5 jaar vast aan huidige abbo (zelfde als jouw vorm) en volgend jaar passen ze het trucje weer toe. Lekker verdienen zo...EWK schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:42:
[...]
Nouja, als ik nu weer zou mogen verlengen (pas april ofzo), zou ik zelfs op slechts 35,50 uitkomen. En dus lager dan vóór de inflatie
Mijn boefje is liev!
Wel bijzonder dat er voor de Umlaut-test zulke wijzigingen worden gedaan. Staat normaal alleen 4G700 aan vanwege energiebesparing ofzo? Of is het stabieler en is de dekking beter voor situaties die Umlaut niet test, en betekent dat dus dat de Umlaut-test geen goede afspiegeling van de realiteit is?jk-5 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:14:
Vodafone heeft gisteren weer een upload naar Antenneregister gedaan, waarbij nu zo'n 300 sites zijn waar 4G700 uit is gezet en 5G700 is aangezet.
https://antennekaart.nl/k...5f-4784-814c-798ea24169ba
We hebben nu dus een aantal types sites:
- In de upload van vorige week 4G700 uitgezet en 5G700 niet ingeschakeld. Wel is hier 4G2100 ingeschakeld. Dit zijn zeer waarschijnlijk allemaal sites met een enkele Baseband 6630. Deze heeft niet genoeg rekenkracht voor alle banden tegelijk. Daarom kiezen ze hier dus om 4G700 op te offeren voor 4G2100. Dit waarschijnlijk voor de eerstvolgende Umlaut test. Deze enkele Baseband 6630 moet worden vervangen door een krachtigere 6651, of worden aangevuld met een tweede 6630 (waarbij in de mast ook een extra glasvezel in de 1800/2100 RRU moet).
- Géén 1400MHz aanwezig, in deze update 4G700 uitgeschakeld en 5G700 aangezet. Dit werkt op oudere sites met 700MHz op Baseband 6630, en op nieuwere sites met Baseband 6651
- Wél 1400MHz aanwezig, in deze update 4G700 uitgeschakeld en 5G700 aangezet. Dit zijn op dit moment uitsluitend nieuwere sites sinds begin dit jaar gebouwd met Commscope antennes, en daarbij ook de zwaardere Baseband 6651
- 4G700 nog steeds actief, 5G700 wordt hier vermoedelijk later wel aangezet. Deze kan tot alle drie van de bovenstaande categorieën behoren
Tja, dat is helaas niks nieuws. Elk jaar zet Vodafone aan het einde van het jaar een batch 2100MHz aan, en ook nu schuiven ze met spectrum. Vodafone had 700MHz ingezet op 4G omdat ze de band nog niet hadden uitgerold op het moment dat ze de vergunning kregen, iets waar KPN en T-Mobile toendertijd al een paar jaar mee bezig waren. Nu zijn ze op het punt dat het nuttige landelijke dekking kan geven, waardoor ook bij Vodafone 5G iets sneller kan worden dan 4G is (of de huidige 5G DSS oplossing).Sorcerer8472 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:12:
[...]
Wel bijzonder dat er voor de Umlaut-test zulke wijzigingen worden gedaan. Staat normaal alleen 4G700 aan vanwege energiebesparing ofzo? Of is het stabieler en is de dekking beter voor situaties die Umlaut niet test, en betekent dat dus dat de Umlaut-test geen goede afspiegeling van de realiteit is?
Maar je ziet dit terug bij elke provider. Ben het er niet helemaal mee eens dat dit geen goede weerspiegeling van de werkelijkheid is, dan hadden ze na de Umlaut test namelijk alles teruggedraaid. Dat is zeker niet het geval. Doordat ze op sommige sites nu 4G700 opofferen om 4G2100 aan te zetten levert ook performancewinst op. Maar als je nu op Antennekaart kijkt waar Odido de boel heeft omgebouwd naar Ericsson zie je ook duidelijk dat de grote steden en snelwegen prioriteit hadden. Als de veiling door was gegaan had op 1 December of 1 Januari 3500MHz aan gekund, waardoor ze overal langs de snelweg en in de steden dit live hebben. Dan was Odido gewoon makkelijk de grote winnaar (ik verwacht dat ze dit jaar sowieso wel een grote sprong gaan maken ten opzichte van KPN).
Nee, dat hebben ze niet. Wat nu veranderd in het spectrum is blijvend, net als voorgaande jarenSorcerer8472 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:39:
In het verleden heeft Vodafone dit soort wijzigingen teruggedraaid toch? Vandaar ook mijn opmerking. Er lijkt op snelheid te worden geoptimaliseerd ten koste van indoor dekking/bruikbaarheid.
Mijn Odido download is behoorlijk hoger, maar upload erg veel lager…
Ja. Ze testen op upload en download, latency, dekking. Maar er is ook een stuk wat user tests inhoudt. Die lopen het hele jaar door en zitten verborgen in allerlei populaire appsernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:48:
Zit upload snelheid ook in de Umlaut metingen?
Mijn Odido download is behoorlijk hoger, maar upload erg veel lager…

Heeft iemand misschien een F&F code voor mij?
Stuur maar een DM met je gegevens zoals e-mailadres, dan stuur ik je een F&F code.XoReP schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:36:
Inmidels zijn mijn problemen met Vodafone wat betreft 5G die wegvalt weer opgelost. Kan al tijden verlengen maar betaal dan meer dan nu met mijn Start L
Heeft iemand misschien een F&F code voor mij?
Friends and family is er nog geen korting?
[ Voor 21% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-11-2023 08:03 ]
Daar zijn volgens mij ook de kortingen nu verwerkt. Nu nog een code…dutchnltweaker schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:59:
Blackfriday deals staan online, elke bundel heeft wel wat korting. Behalve onbeperkt.
Friends and family is er nog geen korting?
Behalve bij red unlimited, Die was gister ook net zo duur.Mister_GJ schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:39:
[...]
Daar zijn volgens mij ook de kortingen nu verwerkt. Nu nog een code…
Stuur maar een DM met jouw emailadres.Geldt ook voor anderen (geen idee of er een limiet op zit, kan max. 24 uur duren van mijn kant). Tipje voor mensen die al eens een code gemaild hebben gekregen: je kunt ook een code naar jezelf (ook op hetzelfde emailadres) sturen.
[ Voor 19% gewijzigd door Bastien op 20-11-2023 20:11 ]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Heb in het verleden de nodige tijd gestoken in het tig keer bellen voor een goede deal, maar heb daar nu niet echt de tijd voor noch de zin in.
Niet helemaal, vorige keer heb ik bijvoorbeeld bij de KPN zelf een toestel gehaald met cashback en inruil van oude telefoon. Dit scheelde met toen wel 150 euro winst meer dan de andere resellers. Maar vaak is idd een mobiel of belsimpel etc etc goedkoper. Maar altijd even goed checken.jongetje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:24:
@B-Real Als het om een goede aanbieding gaat dan zou ik nooit bij een provider een telefoon met abonnement afsluiten. Zo goed als altijd zijn mobiel.nl, gsmweb, gsmshop of een andere (web)winkel goedkoper.
Nee, ik kan ze genereren en ik heb niets met VF te maken en ben ook niet zakelijk qua abo bij hun. Stuur mij naar een dm met je mailadres als je er eentje wil.6killer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:41:
Weet iemand hoe dit nou zit met die actiecodes. Klopt dit dat deze alleen gegenereerd kunnen worden als je een zakelijk abonnement? Er staat op de site ook door een medewerker van Vodafone, maar dat laatste was niet mogelijk kreeg ik te horen.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ja las je post en heb ik gedaan. Bedankt!Bastien schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:45:
[...]
Nee, ik kan ze genereren en ik heb niets met VF te maken en ben ook niet zakelijk qua abo bij hun. Stuur mij naar een dm met je mailadres als je er eentje wil.
Dat gezegd hebbende, is het mogelijk om gewoon bijv. een Simyo abonnement aan te gaan met nummerbehoud en hen dit te laten regelen met Vodafone? Gezien het Together een zakelijk abonnement is, en ik weet hoe administratief ingewikkeld Vodafone dingen heeft gemaakt met Red Together, betwijfel ik of dit echt zo gemakkelijk is. Het laatste wat ik wil is dat per ongeluk het gehele Together abonnement in één keer wordt opgezegd, immers wil niet iedereen van de groep weg bij Vodafone. Ik zelf sta bijv. nog tot januari 2025 onder contract bij ze omdat ik in januari een nieuw toestel heb aangeschaft. Via de klantenservice heb ik voor mijn (Together Extra) abbo een StartXL gekregen voor 16 euro per maand, waardoor ik nu weer 5 euro per maand goedkoper uit ben dus voor mij is het geregeld. Maar voor 3 andere leden nog niet.
Het aangaan van het Together abonnement heeft ook al 4 maanden fouten opgeleverd (elke 1e van de maand hadden de extra leden geen MB's meer), dit is pas opgelost na 5 telefoontjes richting VF. Inmiddels zijn alle nieuwe aanbiedingen gewoon laag geprijsd, maar door de prijsverhogingen is ons abonnement echt een stuk duurder geworden. Tijd om afscheid te nemen dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Royeboi op 18-12-2023 22:32 ]
Mijn boefje is liev!
Waarom zou dit niet kunnen? je kan 120 dagen voor je contract verloopt al een overstap indienen en afsluiten bij een andere provider. Het is super makkelijk, je doorloopt alle stappen bij simyo en je krijgt vanzelf de vraag wil je je huidige nummer behouden, klik je op ja en vul je je 06 nummer in en krijg je 3 opties:Royeboi schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:30:
Dat gezegd hebbende, is het mogelijk om gewoon bijv. een Simyo abonnement aan te gaan met nummerbehoud en hen dit te laten regelen met Vodafone?
En de rest gaat vanzelf (gegevens invullen etc..)Wanneer wil je dat het nummerbehoud in gaat
- Zodra je contract bij je huidige provider afloopt (met een opzegtermijn van minimaal 30 dagen)
- Het contract bij je huidige provider laten doorlopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
- Het contract bij je huidige provider afkopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
Ja maar beter bereik hoe? 2 streepjes hoeft niet slechter dan 5 streepjes te zijn natuurlijk.JB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:59:
Dekking gaat me steeds meer opbreken. Het valt gewoon op met zakelijke toestel ernaast van Odido. Altijd snel(ler) en/of beter bereik/dekking tegenover Vodafone.
Nee snap ik, maar veel panden waar ik kom heeft Vodafone gewoonweg geen netwerk, KPN en Odido wel. En dan hangen er geen speciale "brandmelders" aan het plafond om in huis goede dekking te generen voor KPN/Odido.dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:52:
[...]
Ja maar beter bereik hoe? 2 streepjes hoeft niet slechter dan 5 streepjes te zijn natuurlijk.
Ook snelheid is vaak gewoon slecht. Het laden van foto's/filmpjes tov WiFi; het blijft vaak hangen, zie je 5G naar 4G springen enz. Gebruik van hotspot en dan merk ik ook gewoon dat ik daar al snel tegen beperkingen aanloop ikv streamen. Telefoon zegt 5G maar je haalt nog geen 35 Mbit...
Mijn boefje is liev!
Welke regio is dit? En 35 Mbit is al genoeg om 4K te kijken. 500mbps is lekker, maar dat gebruik je eigenlijk niet vaak denk ik?JB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:02:
[...]
Nee snap ik, maar veel panden waar ik kom heeft Vodafone gewoonweg geen netwerk, KPN en Odido wel. En dan hangen er geen speciale "brandmelders" aan het plafond om in huis goede dekking te generen voor KPN/Odido.
Ook snelheid is vaak gewoon slecht. Het laden van foto's/filmpjes tov WiFi; het blijft vaak hangen, zie je 5G naar 4G springen enz. Gebruik van hotspot en dan merk ik ook gewoon dat ik daar al snel tegen beperkingen aanloop ikv streamen. Telefoon zegt 5G maar je haalt nog geen 35 Mbit...
Wat ik wel weet is dat Vodafone sinds de laatste maand weer bezig is met ombouwen van hun masten.
Brabant, Noord Limburg met name.dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:11:
[...]
Welke regio is dit? En 35 Mbit is al genoeg om 4K te kijken. 500mbps is lekker, maar dat gebruik je eigenlijk niet vaak denk ik?
Wat ik wel weet is dat Vodafone sinds de laatste maand weer bezig is met ombouwen van hun masten.
Mijn boefje is liev!
https://antennekaart.nl/k...oom=11&providers=vodafone Veel masten zijn hier nog niet omgebouwd, als je op 5G zoekt en hij toont alleen band 3 aan is het in alle waarschijnlijke nog een oude mast. De masten die op 5G band 3 en 28 uitzenden zijn omgebouwd, dus ze Vodafone heeft nog genoeg te doen inderdaad. Al zitten ze ook soms op locaties waar dan kpn of odido niet is.
Jup allemaal 1 3 en 20.dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]
https://antennekaart.nl/k...oom=11&providers=vodafone Veel masten zijn hier nog niet omgebouwd, als je op 5G zoekt en hij toont alleen band 3 aan is het in alle waarschijnlijke nog een oude mast. De masten die op 5G band 3 en 28 uitzenden zijn omgebouwd, dus ze Vodafone heeft nog genoeg te doen inderdaad. Al zitten ze ook soms op locaties waar dan kpn of odido niet is.
Mijn boefje is liev!
Ja dat is op 4G, maar je moet even op 5G kijken. Als er daar maar 1 frequentie band actief is zoals band 3, dan is het nog een oude mast. Zitten er 2 frequentie banden is zoals 3 en 28 dan is het een nieuwe mast. Dat zou al best een verschil moeten maken, dit geeft ook een verbetering op het huidige 4G spectrum.
Oh ja sorry. Dan is alles 3 inderdaaddutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:22:
[...]
Ja dat is op 4G, maar je moet even op 5G kijken. Als er daar maar 1 frequentie band actief is zoals band 3, dan is het nog een oude mast. Zitten er 2 frequentie banden is zoals 3 en 28 dan is het een nieuwe mast. Dat zou al best een verschil moeten maken, dit geeft ook een verbetering op het huidige 4G spectrum.
Mijn boefje is liev!
In de meest recente antennekaart update staat 5G op band 28 nog maar op een paar sites aan. De grootschalige uitrol hiervan is gedaan sinds deze update. Hieraan kun je dus niet zien of een site 'oud' of 'nieuw' is. Komt ook nog bij dat op sommige 'nieuwe' sites 5G700 niet aangezet wordt om achterliggende basebandcapaciteit. Je kunt dit dus niet makkelijk herkennen.dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]
dutchnltweaker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:13:
[...]
Waarom zou dit niet kunnen? je kan 120 dagen voor je contract verloopt al een overstap indienen en afsluiten bij een andere provider. Het is super makkelijk, je doorloopt alle stappen bij simyo en je krijgt vanzelf de vraag wil je je huidige nummer behouden, klik je op ja en vul je je 06 nummer in en krijg je 3 opties:
Wanneer wil je dat het nummerbehoud in gaat
- Zodra je contract bij je huidige provider afloopt (met een opzegtermijn van minimaal 30 dagen)
- Het contract bij je huidige provider laten doorlopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
- Het contract bij je huidige provider afkopen en je nummer zo snel mogelijk naar Simyo overzetten
Helaas gaat dat bij de tweede optie vaak (zo niet altijd) fout als Vodafone hier bij betrokken is. In ieder geval het uitporteren vanaf Vodafone naar een nieuwe provider. Je nieuwe provider kan zich nog zo mooi zich aan alle ACM/EU regels houden mbt nummerportering.. (klik) en (klik)En de rest gaat vanzelf (gegevens invullen etc..)
Volgens die regels mag een klant op ieder gewenst moment een portering aanvragen, en een lopend contract loopt gewoon door met een nieuw numme. Helaas kunnen de Vodafone systemen niet het contract door laten lopen, maar worden porteringsaanvragen van je nieuwe provider waarbij ‘Continuation’ wordt aangevraagd (optie 2 in de lijst hierboven) ofwel afgewezen of omgezet naar stopzetting/afkoop.
Heel bizar dat Vodafone hier na bijna 2 jaar ACM regelgeving nog steeds niet zijn systemen op heeft kunnen inrichten, bij hun klantenservice lijkt ook 9 vd 10 medewerkers totaal geen idee te hebben dat zoiets als continuation überhaupt bestaat en vragen jou doodleuk waarom je zoiets zou willen.
Vodafone is ongetwijfeld de beste voor internationaal opererende klanten, op het gebied van VoLTE roaming, seamless roaming handovers en ook HD voice interconnect, maar hun backoffice and administratie is echt een drama en is met de fusie met Ziggo daar ook niet beter op geworden lijkt het.
[ Voor 7% gewijzigd door AlesT op 20-12-2023 13:05 ]
Ik quote mezelf om het overzichtelijk te houden. Dit was 8 november en het is nu 25 december, ik ben overal en nergens geweest en de kwaliteit van Vodafone is en blijft top. Ik merk eigenlijk geen verschil met KPN.ericafterdark schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:18:
Zo. Ik ben nu een maand online met Vodafone. Conclusie: fantastisch.
Al met al erg blij.
Dat komt omdat je met de dagelijkse apps helemaal niet zoveel snelheid nodig heb, maar stabiliteit doet alles alericafterdark schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:
[...]
Ik quote mezelf om het overzichtelijk te houden. Dit was 8 november en het is nu 25 december, ik ben overal en nergens geweest en de kwaliteit van Vodafone is en blijft top. Ik merk eigenlijk geen verschil met KPN.
Ik zelf ook van odido naar Vodafone en werkt overal gewoon prima
Misschien een heel klein beetje offtopic, maar ik heb 4 jaar een abonnement bij Vodafone gehad, altijd zeer tevreden geweest, overal prima bereik en goede snelheid, met misschien een enkele uitzondering daar gelaten.ericafterdark schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:
[...]
Ik quote mezelf om het overzichtelijk te houden. Dit was 8 november en het is nu 25 december, ik ben overal en nergens geweest en de kwaliteit van Vodafone is en blijft top. Ik merk eigenlijk geen verschil met KPN.
Sinds 5 december ben ik over op hollandsnieuwe (dochtermerk van Vodafone) waarbij ik alleen toegang heb tot het 4G netwerk, en nog steeds zeer tevreden.
Je gebruikt exact dezelfde masten dus zo vreemd zijn als je bereik opeens anders zou zijn. En omdat de frequenties die voor 5G het verschil gaan maken nog niet in gebruik zijn is hier ook nog minimaal aan te merkenJeffrey87 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:28:
[...]
Sinds 5 december ben ik over op hollandsnieuwe (dochtermerk van Vodafone) waarbij ik alleen toegang heb tot het 4G netwerk, en nog steeds zeer tevreden.
Mijn boefje is liev!
Heb jij een lijstje van welke providers hier nu al “ready” voor zijn? Bijvoorbeeld dat ze alleen nog maar een schakelaar hoeven om te halen?
Of gaan ze pas bouwen als ze de frequenties hebben bemachtigd?
In het artikel staat alleen Odido al veel masten bij drukke plekken en routes klaar heeft, de rest nog nul.stormfly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:36:
@jk-5 review: Nederland krijgt eindelijk écht 5G - 3,5GHz-frequenties worden in 202...
Heb jij een lijstje van welke providers hier nu al “ready” voor zijn? Bijvoorbeeld dat ze alleen nog maar een schakelaar hoeven om te halen?
Hoi!
Het getal nul in dat artikel klopt helaas niet helemaal voor KPN en VF. Maar Odido is zo netjes ze alvast door te melden in Antenneregister, zodat duidelijk is wat waar staat. KPN heeft op vrijwel alle high-capacity cites de 2600MHz TDD massive mino antennes al vervangen door een 3500MHz massive mimo antenne. Ze zijn sinds kort ook bezig op medium-capacity sites waar 2600MHz TDD hing met een 8T8R RRU. Dat brengt het totaal voor KPN tussen de 400 en 500. Vodafone heeft er minder. Die hebben een hele aparte strategie waarbij het lijkt dat ze voor zoveel mogelijk dekking gaan, zonder echt aansluitende gebieden te doen. Ik gok dat ze nu rond de 100 sites hebben waar een 32x32 massive mimo antenne hangt voor 3500MHz. Maar je ziet deze nog meer in het buitengebied dan echt in de steden.stormfly schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:36:
@jk-5 review: Nederland krijgt eindelijk écht 5G - 3,5GHz-frequenties worden in 202...
Odido is zonder twijfel het verste. Het is onvoorstelbaar hoeveel zij investeren in het overal ophangen van massive mini antennes. Mijn verwachting is dat Odido eind 2024 bij elke site 3500MHz heeft hangen, iets wat KPN en vooral Vodafone vast niet gaan doen.
Deze info moet je bij de bron halen en dat is verreweg de beste bron ever @jk-5 💪EWK schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:50:
[...]
In het artikel staat alleen Odido al veel masten bij drukke plekken en routes klaar heeft, de rest nog nul.
Dank! Die euro’s/gelden bij Odido die gaan dus naar mobiel en niet naar vast, gezien de klachten regen op vast internet.jk-5 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
[...]
Het getal nul in dat artikel klopt helaas niet helemaal voor KPN en VF. Maar Odido is zo netjes ze alvast door te melden in Antenneregister, zodat duidelijk is wat waar staat. KPN heeft op vrijwel alle high-capacity cites de 2600MHz TDD massive mino antennes al vervangen door een 3500MHz massive mimo antenne. Ze zijn sinds kort ook bezig op medium-capacity sites waar 2600MHz TDD hing met een 8T8R RRU. Dat brengt het totaal voor KPN tussen de 400 en 500. Vodafone heeft er minder. Die hebben een hele aparte strategie waarbij het lijkt dat ze voor zoveel mogelijk dekking gaan, zonder echt aansluitende gebieden te doen. Ik gok dat ze nu rond de 100 sites hebben waar een 32x32 massive mimo antenne hangt voor 3500MHz. Maar je ziet deze nog meer in het buitengebied dan echt in de steden.
Odido is zonder twijfel het verste. Het is onvoorstelbaar hoeveel zij investeren in het overal ophangen van massive mini antennes. Mijn verwachting is dat Odido eind 2024 bij elke site 3500MHz heeft hangen, iets wat KPN en vooral Vodafone vast niet gaan doen.
Eindelijk heeft mijn werkgever een dualsim beleid toegestaan. Binnenkort een iPhone 15 pro met Odido unlimited zakelijk. Kijk er naar uit om wat te gaan speedtesten op dat innovatieve netwerk. Privé nu een hollandnieuwe Vodafone sim, dat is niet de moeite waard van het testen op 4G.
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om elke site naar 3500 MHz te upgraden. Als je overal een Gbps wil kunnen bieden dan wellicht wel.jk-5 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
[...]
Het getal nul in dat artikel klopt helaas niet helemaal voor KPN en VF. Maar Odido is zo netjes ze alvast door te melden in Antenneregister, zodat duidelijk is wat waar staat. KPN heeft op vrijwel alle high-capacity cites de 2600MHz TDD massive mino antennes al vervangen door een 3500MHz massive mimo antenne. Ze zijn sinds kort ook bezig op medium-capacity sites waar 2600MHz TDD hing met een 8T8R RRU. Dat brengt het totaal voor KPN tussen de 400 en 500. Vodafone heeft er minder. Die hebben een hele aparte strategie waarbij het lijkt dat ze voor zoveel mogelijk dekking gaan, zonder echt aansluitende gebieden te doen. Ik gok dat ze nu rond de 100 sites hebben waar een 32x32 massive mimo antenne hangt voor 3500MHz. Maar je ziet deze nog meer in het buitengebied dan echt in de steden.
En trouwens, je zegt bij KPN is het 400-500, dus niet alle 2600TDD-sites denk je? Is daarop te filteren op antennekaart.nl?
Alle band 38-sites zouden er rond de 2500 zijn, en lijkt me uiteindelijk ook logisch, alleen wellicht een stap later dan.
Wel vrijwel alle massive mimo 2600TDD sites van KPN zijn al om. Kijk maar eens hoe weinig er overblijven als je daarop filtert: https://antennekaart.nl/k...m=8&kpn-massive-mimo=true. Alleen dit al waren voor de start van de 3500MHz uitrol zo'n 350 sites.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:43:
[...]
Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om elke site naar 3500 MHz te upgraden. Als je overal een Gbps wil kunnen bieden dan wellicht wel.
En trouwens, je zegt bij KPN is het 400-500, dus niet alle 2600TDD-sites denk je? Is daarop te filteren op antennekaart.nl?
Alle band 38-sites zouden er rond de 2500 zijn, en lijkt me uiteindelijk ook logisch, alleen wellicht een stap later dan.
Maar zoals je zegt zijn de meeste 2600TDD sites nog steeds live op b38. Dat zijn dan de sites waar het geen massive mimo is (met een extra antenne), maar met een 8x8 RRU. Daar zijn ze nu ook langzaam aan begonnen. Dit zijn ongeveer de sites waar nu 3500MHz hangt (eigenlijk alles waar b38 al is verdwenen): https://antennekaart.nl/k...-combinations=429,468,474
Dit kan bij deze antennes zonder antenna swap, toch?
Yes correct. Het eerste plukje wat massive mimo 64x64 2600TDD had heeft 64x64 3500 gekregen, dat zijn dus die eerste ~350. De rest wat allemaal 8x8 2600TDD had (circa 2500) gaan 8x8 3500 krijgen. De clusterpoorten in die antennes ondersteunen 8x8 2300MHz-3800MHz. Dus daar kan het zonder antenne swap. Alleen de bestaande RRU weghalen en een nieuwe ophangen. KPN heeft hierdoor wel wat minder beamforming mogelijkheden dan wat Odido heeft, maar om heel eerlijk te zijn is dat meer dan voldoende voor de meeste plekken. Met 8x8 kun je horizontaal ook gewoon beamformen. Met massive mimo heb je daarin iets meer stuurruimte en ook verticale ruimte om te sturen. Maar Odido heeft nu 64x64 antennes op plekken hangen waar deze amper tot zijn recht komt. Het is niet voor niks dat sommige buitenlandse providers om die reden 32x32 ophangen, wat Vodafone ook doet.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:57:
Okay! En zijn al die 2600TDD-sites 8x8? Want dan las ik je vorige post verkeerd: er zijn er nu 400-500 omgebouwd, maar het totaal wordt dan dus circa 2500, als ze dit patroon volgen?
Dit kan bij deze antennes zonder antenna swap, toch?
Odido wil gewoon klaar zijn voor de toekomst, en dat gaan ze ook zeker zijn met wat ze nu overal ophangen. Snelheden rond de 2Gbps zijn niet ondenkbaar na de inschakeling op 1 Augustus
Ik lees dat zelf een beetje alsof ze het in elk geval garanderen tot eind 2024, maar nog geen concrete plannen hebben om het uit te gaan zetten. Mij is verder ook niks bekend.herrieschopper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:10:
@jk-5 heb jij inzicht in of 2G inderdaad na 31-12-2024 uitgeschakeld zal worden (bron) of dat dit pas veel later zal gebeuren?
get over it, en gebruik gewoon 4g.. zuinigste van de 3Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:48:
Nou, ik heb het ondertussen maar opgegeven met 2G en neem het vaker moeten opladen van m'n feature phone maar voor lief. Er is, tenminste hier in A'frt noord, toch echt e.e.a. verslechterd aan Vodafone 2G.
Oh? Volgens de spec van m'n telefoon is hij een stuk zuiniger met 2G. Ik heb me ook laten vertellen dat vanwege de 4G accu en antennes groter zijn en daarmee het hele toestel..Anoniem: 767041 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:13:
get over it, en gebruik gewoon 4g.. zuinigste van de 3
Wellicht is het zuiniger dan 3G (was) en 5G is? Zuiniger dan 2G kan ik me moeilijk voorstellen.
(Overigens doet die Nokia dan wel 2+3+4G als je 4G aanzet en maakt hij de beloofde maand op slechts 2G ook totaal niet waar, maar ik merk wel duidelijk verschil.)
een maand? hier ligt telefoon gewoon prima elke avond aan de lader:)Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:56:
[...]
Oh? Volgens de spec van m'n telefoon is hij een stuk zuiniger met 2G. Ik heb me ook laten vertellen dat vanwege de 4G accu en antennes groter zijn en daarmee het hele toestel..
Wellicht is het zuiniger dan 3G (was) en 5G is? Zuiniger dan 2G kan ik me moeilijk voorstellen.
(Overigens doet die Nokia dan wel 2+3+4G als je 4G aanzet en maakt hij de beloofde maand op slechts 2G ook totaal niet waar, maar ik merk wel duidelijk verschil.)
Is maar wat je 'prima' vindt. Ik was met mijn vorige, 2G only toestel gewend zo om de week op te laden en dat was ruim op tijd, ondanks de al best oude accu. De Nokia 225 eiste helaas al vrijwel wekelijks een lading en nu, met 4G aan, is het zeker binnen de week en da's nog met een nieuwe accu.Anoniem: 767041 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:05:
een maand? hier ligt telefoon gewoon prima elke avond aan de lader:)
Dit was voor mij wel één van de redenen om niet met een smartphone rond te lopen. Nu dus ietsje minder. (Ik moest over i.v.m. trips naar buitenland waar 2G al uit staat.)
Na overleg met @rens-br en de originele topic poster @CLB, heb ik de goedkeuring gekregen voor een vervolg topic.
Om het nieuwe jaar goed in te luiden, is er bij deze: [Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2 het vervolg
Dit topic is gesloten.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.